Kezdőlap Blog Oldal 26

1260 filmet neveztek a IX. Nemzetközi Környezetvédelmi Filmfesztiválra

Kingfisher bird water spray moment.

Május 19-21 között a gödöllői Királyi Kastélyban a Víz-Hangoké lesz a főszerep.

Idén 105 országból mintegy 1260 filmmel jelentkeztek hazai és külföldi stúdiók neves alkotói a Kék Bolygó Alapítvány támogatásával megrendezett IX. Nemzetközi Környezetvédelmi Filmfesztiválra.

Az idei évi mustra fő tematikája a víz világa lesz, vagyis az erről szóló példák és párbeszédek: a víz-hangok. A nemzetközi produkciókat a zsűri elnöke, ifj. Vitray Tamás biológus, operatőr, szakíró, a National Geographic magyarországi főszerkesztője, Takács Rita szerkesztő-rendező, Szalay Péter Balázs Béla-díjas rendező és Vladimir Blazevski, macedón rendező, forgatókönyvíró díjazza, míg a Kárpát medence természeti értékeit összegyűjtő filmeket Széll Antal természetvédelmi szakember, filmes és fotós vezetésével, Németh Beatrix televíziós szerkesztő, Kátai Róbert rendező rangsorolják.

A tavaly indított népszerű Third Eye versenyprogramba (az amatőr kategóriába) idén is rekordszámú nevező érkezett. Az ingyenesen látogatható IX. Nemzetközi Környezetvédelmi Filmfesztiválon a filmek mellett a természet megörökítésével és annak megóvásával kapcsolatos szórakoztató és edukatív programokkal, workshopokkal találkozhatnak mindazok, akik május 19-21. között ellátogatnak a gödöllői Királyi Kastélyba. 

Környezetvédelmi Filmfesztivál
A fesztivál logója

A nemzetközi filmkészítők mellett számos ismert hazai alkotó is nevezett a versenybe. A korábbi években díjazott filmesek közül többek között Szendőfi Balázs, Poroszka Magyar Zsolt, Fehér Zoltán, Kriska György, Garai Cintia és a Wildlife Messengers legújabb filmjei is megmérettetik magukat. 

A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány által meghirdetett és szervezett IX. Nemzetközi Környezetvédelmi Filmfesztiválon a filmek mellett rendkívül gazdag program – előadások, workshopok, interaktív programok, múzeum pedagógiai és kézműves foglalkozások gasztro kalandozások – várja majd a fesztivál látogatóit a fenntarthatóság jegyében. A rendezvény továbbra is ingyenesen látogatható.

Kiemelt kép: A fesztivál vizuális anyaga

A Gyilkos Galóca – Kritika a The Last of Us első évadáról

Az igazi járvány az apakomplexus, és Pedro Pascal a gyógyír.

Sok mindenről szól a The Last of Us, de mindenekelőtt egy identitását vesztett karakter kálváriája, aki egy szokatlan helyzetben kényszerül újratanulni a szülőszerepet, és a rábízott, elhagyott kiskamaszé, aki vágyja, hogy legyen valakije, de közben retteg is tőle. Ez a dinamika határozza meg a Craig Mazin és Neil Druckmann nevével jegyzett HBO-sorozatot, amiről mostanra magabiztosan ki lehet jelenteni, hogy a streamingóriás utóbbi időszakának legnagyobb sikere.

Ugyan a videojáték-adaptációk a Perzsia hercege óta komoly változáson estek át, máig kényes témának számít, ha valaki hozzá szeretne nyúlni egy népszerű franchise-hoz. Néhány évvel ezelőtt a netflixes The Witcher (Vaják) kifejezetten pozitív fogadtatásban részesült, de ez sem volt elég ahhoz, hogy meghozza a várt áttörést, a készülőfélben lévő harmadik évadot pedig eddig leginkább Henry Cavill távozásának híre tematizálta. 

A The Last of Us alapjául szolgáló, azonos című videojáték 2013-ban jelent meg, hogy gyors menetben a világ egyik legsikeresebbikévé váljon; már megjelenése hetében több mint egymillió kópiában kelt el. Ellie és Joel karaktereit még azok is fel szokták ismerni, akik a Sims 2-nél nem jutottak tovább a gamerségben, és az erős alaptörténet a kritikusok és a játékosok szívét is meghódította. A videójáték mint történetmesélési forma azonban annyira máshogyan működik, mint a film, hogy még egy ilyen, sztoriközpontúsága miatt „könnyű” alapanyaghoz is csak komoly odafigyeléssel lehet hozzányúlni.

A The Last of Us sorozat sikere abban rejlik, hogy nem a videójáték történetét, hanem annak élményét akarja elmesélni; hol konkrét részletek átemelésével, hol pedig azzal, hogy a játékból vett információkat csupán kiindulási pontnak tekinti az önálló narratíva létrehozásához.

Last of Us
Bella Ramsey és Anna Torv a sorozatban (forrás: NPR.com)

A történet szerint 2003-ban egyik napról a másikra egy fertőző gombafajta veszi át a hatalmat az emberiség felett, az egyébként a valóságban is létező Cordyceps egy mutáns törzse, ami minden áldozatát agresszív szörnnyé változtatja. Az Egyesült Államok karanténzónákra tagolódik, amelyeket vagy a megmaradt állami szervek, vagy lázadó csoportok tartanak az ellenőrzésük alatt.

Természetesen ezekben a zónákban az életszínvonal jócskán átlag alatti; a városok régi épületei omladoznak, az utcákon kivégzéseket tartanak, és a „lőj, vagy téged lőnek le” alapelve jellemzi az interperszonális kapcsolatokat. Nem kellemes itt élni, és nem meglepő, hogy Joelből (Pedro Pascal), akit a pilot epizód legelején a gyermekét elveszítő apaként ismerünk meg, az évek leforgása alatt mogorva, fegyveres fickó lesz, akit pénzért különféle dolgokkal lehet megbízni. 

Egy ilyen megbízásként kerül az életébe Ellie (Bella Ramsey), a tizennégy éves, szabadszájú lány; az eddigi egyetlen olyan személy, aki a fertőzést követően nem alakult át. Joel feladata lesz, hogy épségben átcsempéssze Ellie-t egy másik zónába annak reményében, hogy ő lehet a kulcs a gyógyír megtalálásához. Ketten utazni kezdenek a posztapokaliptikus Egyesült Államokban, és ahogyan arra számítani lehet, Ellie egyre jobban kötődni kezd a róla gondoskodó Joelhez, míg a férfiben a rég eltemetett szülő kerül elő, amikor egy talpraesett, de tapasztalatlan kamaszt kell elirányítania az általa jól ismert világban.

Pedro Pascal és Bella Ramsey nem kiköpött másai a videójáték-karaktereknek, és ez előny, főleg, hogy cserébe a két színész között remek a kémia. Bella Ramsey különösen brillírozik Ellie-ként, abszolút hiteles tőle a karakter szórakoztatóan bunkó stílusa, amiből észrevétlenül vált át a szerethető, sebezhető gyerekbe.

Amikor úgy adódik, egész részekre elkalandozunk, hogy jobban megismerjük egy másik közeg vagy karakter történetét, mintha videójátékot játszanánk, amiben, ha akarunk, másfél órát is eltölthetünk egy mellékszereplővel. Remek, hogy a The Last of Us felismeri médiumának ezen aspektusát, és nem áthidalandó nehézségként kezeli, hanem igyekszik szervesen magába olvasztani azt.

Külön kiemelendő a nagy médiavisszhangot kapó harmadik rész, amit egyes kritikusok a tévétörténelem egyik legjobb epizódjaként emlegetnek. Ebben az epizódban két, a játékból is ismert karakter, Frank (Murray Bartlett) és Bill (Nick Offerman) viszonya bomlik ki, valahol a romkom és a tragédia határmezsgyéjén, és ugyan az eredetinél sokkal szebb és optimistább a kivitelezés, mégis kiválóan alkalmas arra, hogy az ember üvöltve akarjon bőgni. 

The Last of Us
Nick Offerman és Murray Bartlett a sorozatban (forrás: The Hollywood Reporter)

Elsőre nehéz lehet befogadni a gombát mint járványt, szisztematikus fertőzéseket okozó kórokozót, legalábbis a valóságban ez semmilyen éghajlaton nem fordul elő, azonban a Cordyceps mint motívum érdekes lehet. A természet egyik legizgalmasabb, és mégis gyakran elfelejtett metaforája a gombák hálózatos kapcsolati rendszere, ami nagyon hasonlít ahhoz, ahogyan jelenleg az emberi idegrendszert is elképzeljük. A fertőzés ennek a gondolatnak a kibontása mentén tudna izgalmasabb lenni a mezei zombivírusnál, és úgy tűnik, a készítők is tisztában vannak az ötletben rejlő potenciállal.

Minden pozitívum ellenére a képi világ hagy kivetnivalót maga után. A külső helyszínek gyönyörűek, és minden szépen, egy HBO-sorozattól elvárható minőségben van fényképezve, de a karanténzónák díszleteinél megbicsaklani látszik a lendület. Ezeket a helyszíneket furcsa, rendezett rendezetlenség uralja. Sajnos, kiszúrja az ember szemét, hogy szándékosan parkoltak kicsit keresztbe a teherautóval, vagy hogy szándékosan tették az útba azt a ládát, és ettől a jelenetek kifejezetten sterilnek hatnak. Különösen a többi helyszín viszonylatában dönthető el nehezen, hogy vajon stílusirányos rendezői döntésről volt-e szó.

Az évad utolsó két része visszafogottabb kritikai fogadtatásban részesült, de a sokak által felrótt összecsapottságot én nem tapasztaltam, sőt az utolsó előtti, nyolcadik epizódot tartom az évad második legjobbjának. A két karakter kapcsolata és egyéni érzelminek íve is az utolsó egyharmadban tetőzik, és bár a fináléban valóban bele lehetne kötni a időzítésbe, mégsem teszem, mert engem abszolút be tudott rántani. Van ennek a sorozatnak valami ritka, patikamérleggel kimért tökéletessége, és alkalomadtán az is jól áll neki, ha kibillen belőle. 

Már januárban berendelték a második évadot, tehát a sorozat biztosan visszatér majd. Az új részek várhatóan a játék 2020-ban megjelent, igen megosztó folytatását fogják feldolgozni.

Kiemelt kép: Pedro Pascal és Bella Ramsey a The Last of Usban (forrás: The Hollywood Reporter)

A legfrissebb kiállítások, amikre érdemes figyelni – A képző rovat ajánlója

Egy mozgalom, ami az iróniát hívja segítségül a közösségteremtéshez, anti-art a Ludwigban, provokatív aktfotók, emeberen túli szobrászat, Dalí Budapesten és Csontváry-évforduló.

Aktuális programajánlónkban a legfrissebb fővárosi és vidéki kiállításokból csipegettünk, amikre érdemes figyelni: 

it’s fine_________kiállítás

Március 23-án a Bunker Galériában mutatkozott be első kiállításával az it’s fine művészeti csoport és mozgalom. A kiállító művészek; Balogh Kristóf József, Barcza Réka, Éles Lóránt, Gáspár Annamária, Gulyás Andrea Katalin, Gwizdala Dáriusz, KristofLab és w.Horváth Tibor alkotásaikban az iróniát hívják segítségül, mint megküzdési stratégiát. 

Forrás: facebook.com

Céljuk egyfajta közösség teremtése, „a szemétdomb tetején kapirgálók között, hogy megértesse velük, nincsenek egyedül az apátiájukkal”, illetve hogy a szókimondóan kritikus gondolkodás és párbeszéd az itthoni képzőművészeti életben is újra teret kapjon”

A csoport és mozgalom 9 pontból álló manifesztuma Instagram-oldalunkon olvasható, ahol érzelmeiket mémekkel magyarázzák: https://www.instagram.com/its_fine_movement/

Az it’s fine_________kiállítás április 23-ig megtekinthető a Bunker Galériában.

https://www.facebook.com/events/505848505087316/505849681753865/

Súlypontok | A megjelenítés határai a kortárs szobrászatban

Március 24-től a Műcsarnokban hat kortárs szobrász legújabb munkáit tekinthetik meg a látogatók. Farkas-Pap Éva, Gálhidy Péter, Majoros Áron Zsolt, Menasági Péter, Polgár Botond és Yengibarian Mamikon alkotásai a Súlypont tárlatán belül bár átfogó képet nem adnak a kortárs szobrászatról, meghúzzák annak főbb irányvonalait.

Polgár Botond: Sybilla II. (2005) Forrás: Műcsarnok

A kiállított szobrász-alkotások az emberi és az emberen túli kérdésekben elegyednek egymással párbeszédbe Farkas-Pap Éva disztópikus nyomaitól a Polgár Botond által kimunkált test-idézetekig.

A Súlypontok | A megjelenítés határai a kortárs szobrászatban című kiállítás június 25-ig lesz látható a Műcsarnokban.

https://www.facebook.com/events/738531141210499/738531154543831

Utazás egy lángelme képzeletében 

Szintén március 24-től nyílt kiállítás Budapesten Salvador Dalí szürrealista művész több mint 150 eredeti alkotásából. A tárlat többek között az alkotó munkásságának kevésbé kiemelt szeletébe is betekintés ígér: grafikák, életnagyságú szobrok és egyéb különlegesen megmunkált műtárgyak segítségével. Emellett, nem megszokott módon a virtuális valóság (VR) is szerepet kap, hogy a Dalí univerzumába tervezett utazás még teljesebb legyen. 

Forrás: facebook.com

A VR beemelése egy kiállítás helyzetébe mindenképp próbára teszi, hogy meddig terjedhet a képzőművészet befogadásának határa, és hol kezdődnek a szórakoztatóipar nyújtotta élmények.  

Az Utazás egy lángelme képzeletében című kiállítás június 30-ig megtekinthető a Király utcai, Komplex nevet viselő házban.

https://www.facebook.com/events/1949724988713715

Művészet a soa után a Ludwig Múzeumban

Március 31-én két kiemelkedő avantgard, anti-art képzőművész munkáiból álló kiállítás nyitja meg kapuit a Ludwig Múzeumban. Boris Lurie a NO!art mozgalom elindítója és kortársa, Wolf Vostell művészetében központi szerepet kap a holokauszt traumája és a háború után kialakuló fogyasztói társadalom idillje mögött meghúzódó feszültség.

Wolf Vostell: Endogén Depresszió (a kép az Anne de Villepoix Galéria tulajdona) Forrás: hyperallergic.com

Alkotásaikban reklámok és árucikkek keverednek a háború borzalmait szemléltető képekkel, anyagokkal, tárgyakkal. A két ellentétes élményvilág találkozásából születő feloldhatatlan feszültség az, ami jellemzi Boris Lurie és Wolf Vostell munkásságát.

A Művészet a soa után a Ludwig Múzeumban című kiállítás július 30-ig lesz látható.

https://www.facebook.com/events/754694396384133/754694406384132/

Jan Saudek provokatív világa | A Budapest Fotófesztivál nyitókiállítása

Ugyancsak március 31-én, Jan Saudek kiállításával veszi kezdetét az idei Budapest Fotó Fesztivál. A lázadó szellemű cseh fotóművész kézzel festett aktjait és jeleneteit, melyek a múlt század korai fotográfiát idézik, a Műcsarnokban tekinthetik meg a látogatók.

Jan Saudek: Women of All Kinds: Czechoslovakia (1992) Forrás: simonis-buunk.com

A Budapest Fotófesztivál még számtalan programmal jelentkezik áprilistól, melykről részletesebb információt az alábbi link tartalmaz: https://www.budapestphotofestival.hu/bpf2023/

A Jan Saudek provokatív világa fotókiállítás május 28-ig lesz látogatható a Műcsarnokban.

https://www.facebook.com/events/558010449629998/558010556296654/

HALLOM A SZOMSZÉDOT – CSATÓ József és KNYIHÁR Bence

Március 16-án nyílt meg az Ancora Art Galéria és a Deák Erika Galéria együttműködésével megvalósult kiállítás, amely Csató József és Knyihár Bence munkáit mutatja be. A két barát, akik alkotótársak és műteremszomszédok is, most egy közös kiállítás keretében, egymás mellett mutatják be műveiket.

Forrás: facebook.com

A kiállításnak a pécsi Ancora Art Galéria ad otthont, amely kortárs képzőművészeti alkotások kiállításával és értékesítésével foglalkozik. 

A hallom a szomszédot – CSATÓ József és KNYIHÁR Bence kiállítása május 4-ig várja az érdeklődőket Pécsett.

https://www.facebook.com/events/1221982485378673/?ref=newsfeed

Csontváry170 – Budapest-Pécs

Április 13-án nyílik a 170 éve született Csontváry Kosztka Tivadar munkásságát ünneplő kiállítás a Szépművészeti Múzeumban. A tárlat a festőművész alkotásait örző két legnagyobb hazai közgyűjtemény anyagából lett összeállítva.

Forrás: wikimedia.org

Ennek köszönhetően az életmű jelentős drabjai lesznek együtt láthatók: Csontváry híres Önarcképe, a Magányos cédrus, a nagy méretű A taorminai görög színház romjai című alkotás és A Nagy Tarpatak a Tátrában című festmény, illetve a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban és a Jajcei vízesés című művek. 

A kiállítás július 16-ig lesz megtekinthető a Szépművészeti Múzeumban, augusztustól pedig a pécsi Csontváry Múzeumban lesz látható.

Kiemelt kép: Részlet az it’s fine_________kiállításból (Fotó: Béres Ákos)

Krusovszky Dénes regényrészlete a Hévíz legújabb számában

A Hévíz folyóirat 30. évfolyamának első számát Krusovszky Dénes Levelek nélkül című regényének részletével ajánljuk.

Az idén harmincadik évfolyamába lépő Hévíz kulturális folyóirat a pandémia okozta gazdasági kihívások évei után tavaly megújulva tért vissza. Az évi négy számmal jelentkező lap immár tematikus hívószavak köré rendezi a tartalmát, miközben a „hagyományos” szépirodalmi rovatot is megtartották a szerkesztők, Fehér Renátó és Vajna Ádám. A Forradalom, a Repülés, a Lelátó és a Korea című lapszámok után a 2023/1-es szám a Szamárpad címet viseli, és az iskolához, tanáregyéniségekhez kapcsolódó esszéket tartalmaz. Szóba kerül a Törless iskolaéveitől Wilheim Andráson át a Roxfortig sok minden. Az állandó plakátmelléklet hősei ezúttal Tompa Andrea és Mérei Ferenc. A Hévíz folyóirat bemutatóját 2023. április 17-én (hétfő) 19 órától tartják a budapesti Nyitott Műhelyben, ahol a lapszám kedvezményesen megvásárolható, a szerkesztők pedig vacsorával is készülnek.

Krusovszky Dénes: Levelek nélkül (részlet)

A golyóstollak idegesen surrogtak a lapokon, volt, amelyiknek a hegyével kopogtatták a papírt, és olyan is, amelyiknek a nyomógombját kattogtatta feszülten valaki, olykor sugdolózások óvatos foszlányait lehetett hallani, néha egy kiszáradt torok köszörülése röppent fel a háttérben, ám mindez együttvéve mégiscsak valamiféle csendként telepedett a teremre. Tökéletlen, felfeslő, zaklatott csendként, amelynek több köze volt az élet eleven zajongásához, mint a hibátlan hallgatás embertelen tökéletességéhez. Legalábbis ez járt Koroknai fejében, miközben kimért léptekkel végigsétált a padok között. A tanár a szeme sarkából rápillantott egyik-másik dolgozatra, de közben ügyelt rá, hogy ne nézzen semelyikre sem túl sokáig, a diákoknak pedig véletlenül se hagyjon esélyt arra, hogy segítségért rimánkodó tekintetük találkozhasson az övével. Tudta, hogy a verselemzéstől szenvednek a legjobban, éppen ezért viszonylag sok verselemzést kért tőlük. Nem mintha meg akarta volna magát vagy a tantárgyát gyűlöltetni a gyerekekkel, csak hát arra gondolt, ha már veszítenivalója nemigen van, legalább kísérletezzen kicsit, hátha az erősebb ellenállással szembeszegülő mozgás a végén nagyobb haladásnak fog majd tűnni. Azt, hogy ne lett volna veszítenivalója, persze csak magában fogalmazta meg így, bár néha elképzelte, mit szólnának ahhoz a kollégái, ha egy értekezleten felállva erről kezdene beszélni nekik, vagy milyen arcot vágna némelyik anyuka, ha ezzel érvelné meg egy szülői megbeszélésen, miért épp olyan jegyet ad drágalátos gyermekének, amilyet. Enyhe hidegrázás futott rajta végig váratlanul, valamiféle megszabadulás ígérete, ami aztán ugyanolyan gyorsan távozott is, ahogy megjelent.

– Tanár úr, ha ez most, érti, nem úgy alakul, azért javítózni lehet majd?

Meg sem kellett fordulnia, rögtön felismerte Szemán hangját, ami mintha egy lucskos szurdokból zengett volna föl, valahonnan a mutáláson túlról, de a felnőtt férfi tónusán még mindig jócskán innen.

– Egyelőre ne ezzel foglalkozzál – válaszolta, miközben a többiek kuncogása felkavarta kissé a terem nyugalmát.

Szemán csalódottan fordult vissza a szinte makulátlan papírlapja felé, aztán akkorát fújtatott, mint egy búvár, mielőtt újra lemerült a verssorok zavaros mélyére. Egyelőre csak a saját nevét meg a költemény címét sikerült felskiccelnie a lapra, de végre rászánta magát, hogy leírja az első sort az elemzéséből. A költő nevével kezdte, aztán kitett egy zárójelet, de itt ismét elakadt, mert nem jutott eszébe annak a szerencsétlennek a születési dátuma, pedig, gondolta, az már legalább fél pontot érne. Idegesen, lecsüggesztett fejjel koncentrált, hátha, és közben úgy szorongatta a tollát, mintha abból akarná kipréselni a megfelelő választ.

Amikor elért a terem végébe, Koroknai megtámaszkodott az ablak öreg, fehérre mázolt fakeretén, és szemüvegét megigazítva kinézett a városra. A szokatlanul erős tavaszi napfény éles kontúrt adott a látvány szabálytalan formáinak. Hunyorogva követte végig tekintetével a rendőrség régi, üresen álló épületének tetőgerincét az utca túlsó oldalán. Egy-egy hiányzó palacserépnél önkéntelenül is elidőzött a szeme, ezek a sötétebb foltok szinte fekete lyukként vonzották magukhoz figyelmét a szikrázóan szürke háttér előtt. Már rég le kellett volna bontani ezt a tetőt, de miután kiderült, hogy azbesztes palával van befedve, inkább békén hagyták, és azóta így várja sorsát, egyre foghíjasabban, vélhetően a galambok és a denevérek legnagyobb örömére. Amikor a rendőrség kiköltözött belőle, azt ígérték, egy felújítás után a könyvtáré lesz az épület, de hát a könyvtár igazán várhat, elvannak a könyvek addig a régi, dohos épületben is.

Távolabb a város tökéletesen sík képét csupán a lakótelep négyemeletes tömbházainak sora törte meg. Nem is olyan rég még ezek is épp olyan szürkék voltak, mint a szemközti palatető, aztán egy felújítás során úgy gondolták, barátságosabbak lesznek, ha sárgára meg kékre festik őket, de nem lettek barátságosabbak, csak a színük változott meg. A lakótelep mellett a park nemrégiben lombosodni kezdett fáinak vibráló, halványzöld foltja szinte lebegni látszott, mint egy kocsonyás klorofilfelhő, amire, akár egy titkos nyelven feltett kérdésre, mintha a környező kertvárosi utcák fegyelmezett sövényei adták volna meg a maguk ugyancsak rejtélyes válaszát. A gimnázium épületének három szintje nem emelkedett ugyan szédítően a város fölé, de ahhoz épp elég magas volt, hogy a pusztába épült utcák indokolatlanul kacskaringós hálózatát alaposan szemügyre lehessen venni felső emeleti ablakaiból kinézve. Koroknai végigpásztázta a szeme előtt elterülő környéket, és némi elégedettséggel nyugtázta magában, hogy egyáltalán nem érzi egyhangúnak a látványt. Vörös, barna és szürkészöld sátortetők és nyeregtetők váltogatták egymást szabálytalanul, olykor egy-egy újabb ház grafitszürke lapostetője úszott be a képbe, ha előrehajolt, balra egy nagyobb, sárga templomtorony széle is látszott még, egészen messze, a háttérben pedig a malomüzem hófehérre meszelt silói ragyogtak a napsütésben. Azon túl már csak mezők és szántóföldek, itt-ott egy-egy függönyként félrevont erdősáv, és néhány apróbb, ligetnyi facsoport bukkant elő. Nem egyhangú volt a látvány, de meglehetősen szűk. Alig akadt olyan irány, amerre ha elnézett, nem látta a várossal együtt rögtön a város határát is az ember.

Az ablaktábla, amin keresztül Koroknai elmélázva bámult kifelé, váratlanul rezegni kezdett, a férfi bal kezének ujjbegyeit hozzáérintette a hideg üveghez, és egyre határozottabban érezte a kiszáradt gittben reszkető anyag vibrálását. Lepillantott az úttestre, és egy közelítő tűzoltókocsi súlyos, vörös vonulását vette észre. A szomszédos laktanyából indulhatott el a gép, és még a szirénáját sem kapcsolták be, csupán kék jelzőfényei forogtak baljóslatúan a vezetőfülke fölött. Az iskolaépület sarkánál ugyanakkor a sofőr bizonyára határozottabban a gázra léphetett, és ettől moccantak meg a rosszul rögzített ablaktáblák. Mindez azonban csak néhány pillanatig tartott, hirtelen alábbhagyott a reszketés, és Koroknai ujjbegyei ismét csak a mozdulatlan anyag hűvösét érzékelhették. Valami motozást hallott a tanár, lassan visszafordult a terem irányába, és a legelső padnál rögtön meglátta, hogy egy ügyetlenül görnyesztett hát takarásában az egyik diák a telefonját nyomkodja idegesen. Miért gondolják, hogy nem veszem majd észre, miért bízik ebben vakon és kétségbeesetten minden egyes generáció vajon, erre gondolt Koroknai, aztán az öklébe köhintett, mintegy utolsó esélyt adva a békés megoldásnak, de minthogy akinek címezte, erre nem figyelt fel, kénytelen volt megszólalni.

– Csenge, légy szíves…

– Igen, tanár úr? – kérdezte a hirtelen kiegyenesedő hát mögül egy riadt hang.

– Tedd ki a telefont az asztalra.

– De én nem is néztem…

– Ne vitatkozzunk, jó, tedd ki.

A lány méltatlankodva kikászálódott a padból, és színpadias mozdulatokkal a tanári asztal közepére fektette a csillámos tokba foglalt készüléket.

– Így jó lesz? – kérdezte nyersen, Koroknai szemébe nézve, aztán még hozzátette: – Egyébként csak anyám üzenetét olvastam.

– Hát persze – felelte a tanár –, mi mást? Majd ha befejezted a dolgozatot, válaszolhatsz is neki.

Amint a gúnyos kacajokból és együttérző vagy épp neheztelő sóhajokból álló zsigeri kórus hangja halványulni kezdett, ismét az írószerek motozása vette át a terem akusztikája fölötti uralmat. Koroknai a versre gondolt, néhány sort elmormolt magában, épp csak a szája sarka rángatózott hozzá, de ezt senki sem vette észre. Szinte meg is sajnálta a gyerekeket, hogy ilyen feladat elé állította őket, mert hát mi köze is van az ő életüknek ehhez az áporodott, keserű, irritáló és felkavaró hanghoz? Neki kellene megértetni velük, jutott eszébe, hogy nagyon is sok, és erre a gondolatra valami ellenállhatatlan émelygés telepedett rá, kissé mintha meg is szédült volna tőle, gyorsan megtámasztotta gerincét az ablakkereten. Ehess, ihass, ölelhess, alhass! – lehunyt szemmel motyogta tovább magában a gyerekeknek feladott verset.

Ebben az állapotban talált rá ismét a reszketés, hirtelen azt hitte, a tűzoltókocsi tért vissza ilyen gyorsan, de nem moccant semmi odalent, a tudatának pedig kellett még néhány pillanatnyi tisztulás, mire rájött, hogy valójában a telefon rezdült meg a zsebében. Reflexből oda is kapott, aztán mégsem húzta elő. Miután az előbb elvette a lánytól a készüléket, nem érezte volna elegánsnak, ha ő meg elkezdi a sajátját nézegetni. Ugyanakkor ellenállni sem volt könnyű, a rezgés egyáltalán nem kellemetlen érzése lassan kúszott végig farmerja bal zsebétől a combtövén keresztül a hasa alját érintve a bordái felé. Hiszen mindenki tudja, hogy ilyenkor órán vagyok, gondolta Koroknai, legalábbis azok, akikkel valóban kapcsolatban van, vagyis, folytatta a találgatást magában, alighanem olyan hívja, aki nem ismeri annyira, vagy valaki, akinek nagyon sürgős. De hát ismeretlenek nem szokták őt hívogatni, egyszóval, foglalta össze, csakis valami sürgős dologról lehet szó. Visszafordult az ablak felé, és ő is előregörnyedt kissé, mint nem sokkal előbb a diákja, majd félig kihúzva a készüléket a zsebéből, a kijelzőre pillantott. Martinek Laci neve villogott rajta, erre nem számított Koroknai, visszacsúsztatta a telefont a zsebébe, de még előtte félrehúzta a kis piros telefonkagyló-ikont, hogy ne rezegjen tovább. Martinek a barátja volt, talán az egyetlen valódi barátja az egész városban, akinek, éppen ezért, tudnia kellett, hogy ilyenkor tanít, és mégis felhívta. Nem hagyta nyugodni ez a gondolat, sőt, olyannyira beszippantotta valami baljóslatú érzés, hogy miközben hosszan kibámult a mozdulatlanságba dermedt városra, azt sem vette észre, hogy az első padban ismét előkerült egy készülék, amit immár nemcsak Csenge, de a mellette ülő lány, néhány pillanat után pedig a mögöttük ülő fiúk is feszülten bámulni kezdtek. Vagy ha észrevette is, nem érdekelte különösebben.

Mit akarhat Martinek, egyre csak ez járt a fejében, aztán mégis valami más ugrott be váratlanul. Ahogy a háztetők fölé emelte a tekintetét, és a szürkéskék űrbe meredt, melyen lassú, mégis, szemmel követhető vonulásban kelt át néhány sovány bárányfelhő, és még távolabb valamivel, azaz még magasabban foszladozott egy ki tudja, honnan hová tartó repülőgép után hátrahagyott kondenzcsík, akár egy túl könnyen gyógyuló seb egy ápolatlan arcon, az jutott tehát eszébe, hogy hiába a friss tavaszi napsütés, mégis valamiképp koravén az égbolt a város fölött. Koravén és fáradt. Olyan petyhüdten lebeg odafönt, mintha bármelyik pillanatban a nyakukba zuhanhatna.

Ekkorra már-már arcátlanul hangossá vált a fészkelődés a teremben, Koroknai sarkon fordult, és miközben újfent kimért léptekkel indult el visszafelé a padsorok között, karórájára pillantott. Még nyolc perc volt az órából hátra, de hogy ijesztőbb legyen, lefelé kerekített rajta.

– Még öt perc, és beszedem a lapokat – jelentette be száraz hangon.

– De hát még jelző sem volt – szólt vissza valaki.

– Én vagyok a jelző – vágta rá Koroknai, és tovább menetelt a tanári asztal felé.

A diákok feszült kaparászással hordták föl a lapokra az utolsó sorokat. Most kell levonni a tanulságot, megfejteni a költeményt, összefűzni a széttartó gondolatmeneteket, az életrajzi utalásokat szétszálazni, az értelmezés napfényébe tartani a szöveget, és meglátni, amit mind ez idáig nem vettek észre, de most, végre, ott van előttük az egész, és csak le kell jegyezni, ha jut rá elég idő. Még Szemán is a papírja fölé görnyedt, ahogy a tanár elhaladt mellette, és lázasan rótta alig kiolvasható, elnagyolt betűit. Úristen, mi lesz ebből, gondolta Koroknai, és gyorsan továbblépett, nehogy ihletett állapotában megzavarja a fiút.

– Ha elkészültem, kivihetem? – szólalt meg valaki Koroknai háta mögött. Az ideges tollsistergésben meglepően nyugodt, már-már kimért volt ez a hang.

– Persze, Léna, hozd csak ki – felelte a tanár, és a lány előtt heverő, apró betűkkel sűrűn teleírt lapra nézett. Nyilván Harsányi készül el legelőször, nyugtázta magában Koroknai, és nem is tudta, hogy ennek most örül-e vagy sem. Jó, ha vannak húzóemberek egy osztályban, de az nem annyira jó, ha mindig ugyanaz a húzóember. Ez a Harsányi ráadásul úgy volt jobb mindenkinél, nagyjából mindegyik tárgyból, hogy ettől mégsem vált stréberré. Nem került erőfeszítésébe a tanulás, éppen ezért nem is tett úgy, mint aki rengeteget dolgozik az eredményért. Néha úgy látszott, unja a saját intelligenciáját, máskor, és ez volt a gyakoribb, a többiek erőlködését. Tulajdonképpen az volt a meglepő, hogy az osztálytársai mindezzel együtt kedvelték, sőt, felnéztek rá, még akkor is, ha közeledésüket Léna rendre rideg távolságtartással fogadta. Koroknai valójában nem tudta megmondani, hogy mi motiválhatja a lányt, az irodalom aligha, ezt azért már jó néhányszor leszögezte a maga nem bántó, de kérlelhetetlen módján. A továbbtanulás sem lehetett egy nagy cél Harsányi előtt, ahhoz ugyanis kérdés sem fért, hogy pontosan oda fogják felvenni, ahová jelentkezett. Talán maga sincs tisztában azzal, mihez kezdjen az adottságaival, gondolta Koroknai, miközben a lány rezzenéstelen arccal lefektette a kék tintától elnehezült lapot a tanári asztal sarkára. Alighanem a minimumot hozza ki magából, futott át a férfi fejében, még ha az több is, mint az osztálytársai jó részének maximuma.

– Aki elkészült, kiteszi a papírt, és mehet kifelé – fordult körbe Koroknai a diákokra nézve. Egyre többen ültek már hátradőlve, vagy előre-hátra billegve a székükön tehetetlenül. Minél hamarabb szeretett volna szabadulni a tanár, hiszen még mindig az motoszkált a fejében, hogy a barátja mit akarhatott tőle ilyenkor. Az egyre erősödő hangzavarban már csak páran ültek megfeszült izomzattal görnyedve szomorú lapjaik fölé. Néhány pillanat elteltével pedig csupán Szemán kínlódott egyedül, hogy valamiképp kirázza fejéből az utolsó szavakat, melyektől talán joggal remélhette, hogy megmentik majd az újabb kudarctól.

– Elég lesz most már, Márk – szólította meg békülékenyen Koroknai. – Értékelem, hogy nem adod fel.

A fiú összehúzott szemmel nézett fel a tanárra, mintha valami éles fény tűzne a terembe a férfi háta mögül.

– De valami még eszembe jutott, tanár úr…

– Engedd el, nem kell az már.

Szemán lassan felemelte a lapot, és tétován a tanár felé nyújtotta. Koroknai, akár egy ásatáson előkerült cserépdarabot, amiről nem lehet eldönteni, hogy értéktelen vacak, vagy egy fontos lelet, megforgatta maga előtt a papírt, és bizonyosfajta elégedettséggel nyugtázta, hogy meglehetősen sok sort írt rá a gazdája. Hogy ezeknek a soroknak lesz-e értelme, az más kérdés, de Szemántól önmagában a mennyiség is jelentős eredménynek tetszett tulajdonképpen.

Ahogy a fiú kicsoszogott a teremből, Koroknai ismét megérezte a telefon rezgését a zsebében.

– János, ott vagy? – szólalt meg egy türelmetlen hang a vonal túlsó végén.

– Az megvan, hogy ilyenkor még tanítok? – próbált szigorúnak tűnni a tanár.

– Jól van, bocs, de figyelj, van itt valami…

Koroknait meglepte a barátja izgatott szuszogása, Martinekről sok mindent el lehetett mondani, de hogy nagyon ideges típus lett volna, azt nemigen. Ha már valamilyennek, hát inkább fásultnak mondta volna a tanár, bár ez sem lett volna pontos kifejezés. Az egész figura tele volt önellentmondásokkal, hiszen már az is egy volt ezek közül, hogy éppen emiatt érezte annyira üdítőnek a társaságát Koroknai. Martinek folyton fáradt volt, és mégis mindig újabb és újabb terveket forgatott a fejében, épp csak elmúlt negyven, és naponta váltogatta, hogy túl fiatalnak vagy máris borzasztó öregnek érzi magát. Frusztrálta, hogy kopaszodni kezdett, ezért milliméteresre vágta a haját. Állatorvos volt, a munkájának élt, de abban az értelemben, ahogyan újabban felfogták az állatok iránti rajongást, nemigen lehetett volna fanatikus állatbarátnak tartani. Folyton elvágyódott, de szabadideje nagy részét, már amikor egyáltalán volt neki, a családi házuk csinosítgatásával töltötte.

– Mi az? – kérdezte végül megengedően Koroknai.

– Ide kellene jönnöd.

– Most?

– Amint lehet.

– De hova, és miért?

– A fényképeződ megvan még?

– Persze.

– Az, amivel a madarakat fotóztad régen?

– Mondom, hogy igen.

– Akkor hozd magaddal mindenképpen.

Hiába próbálta, Koroknai nem tudta kiszedni a barátjából, hogy mi is az, amit annyira meg kell néznie, de Martinek hangja alapján biztos volt benne, hogy valóban érdemes csatlakoznia hozzá. Megbeszélték, hogy egy fél óra múlva találkoznak a déli bekötőútnál, a régi téeszlehajtó előtt. A tanár összerendezte a dolgozatokat, betette őket a 12. A feliratú mappába, aztán beugrott a tanáriba, gyorsan a vállára kapta bőrtáskáját, és már rohant is volna tovább, amikor az igazgatói irodából kiszólt utána egy éles hang.

– János, légy szíves, jöjjél be!

Koroknai megtorpant, aztán a homlokát dörzsölve megfordult lassan. Nem ellenkezhetett, és ha esetleg a sietségére akart volna hivatkozni, tudta, csak annál tovább tartaná bent az igazgató. Vassné finoman szólva sem a kompromisszumok embere volt, Koroknai megadóan lépett be az irodába, de csüggedtsége hirtelen elpárolgott, ahogy felfogta, hogy kettőjükön kívül van még odabent valaki.

– Engedd meg, hogy bemutassam az új kolléganőnket – mondta kimérten Vassné, és a vendégszéken ülő alak felé intett. Koroknai tett egy lépést előre, mire a másik a szoknyáját igazgatva zavartan felállt a helyéről, és kezet nyújtott neki.

– Szegedi Borbála, szia, ha mondhatom.

– Persze, nagyon örülök, Koroknai János.

Már idejét sem tudta Koroknai, mikor jött utoljára új tanár az iskolába, pontosabban mikor jött fiatal új tanár. A környékbeli, hadra fogható nyugdíjasok elég nagy amplitúdóval váltogatták egymást, ki meddig bírta fizikailag vagy szellemileg a reaktiválást, ahogy az igazgató előszeretettel nevezte a dolgot. Hiába dolgozott már itt több, mint tíz éve, mind ez idáig Koroknai számított a legfiatalabb pedagógusnak, illetve Szekeres, a hitoktató, de őt azért mégsem vették egészen tanárszámba a többiek.

– Borbála lesz az új angoltanár – szólalt meg Vassné, – azt mondtam neki, hogy ha bármilyen kérdése van, vagy segítségre lenne szüksége, hozzád nyugodtan fordulhat.

– Természetesen – vágta rá Koroknai, aztán néhány pillanatig még zavartan álldogált, őt ugyanis nem kínálta hellyel az igazgató.

– Lesz majd rendes bemutatkozás is az értekezleten – szólalt meg végül Vassné, – most egyelőre csak azt akartam, hogy találkozzatok.

– Értem, hát, akkor sok szerencsét. – Nem egészen ezt akarta mondani Koroknai, csak hirtelen ez csúszott ki a száján, Vassné fel is horkant, illetve valami morgás és nevetés közötti hang hagyta el a torkát. – Viszlát – préselte ki magából Koroknai, aztán kisietett az irodából. Még akkor is érezte, hogy vörösen lángol az arca, amikor a gimnázium mázsás nagykapuját kitárva, mint egy szökevény, kisurrant az utcára.

***

Krusovszky Dénes (1982, Debrecen) költő, író, műfordító. Legutóbbi könyvei: Azóta őzike (gyerekversek, 2021), Áttetsző viszonyok (versek, 2020). Levelek nélkül című új regénye a könyvhétre várható.

***

Hévíz folyóirat 2022/2. számának borítója és tartalomjegyzéke:

Hévíz kulturális folyóirat: 

A Hévíz Facebook-oldalahttps://www.facebook.com/hevizfolyoirat/

Elérhetőséghevizfolyoirat.hu 

Megvásárolhatócserkiado.hu

E-mail: hevizfolyoirat@gmail.com
Főszerkesztő: Fehér Renátó
Szerkesztő: Vajna Ádám

Kiemelt kép: Mohos Márton / 24.hu

Magyarországon először rendezik meg a Red Bull Doodle Art versenyt

red bull doodle art

Az innovatív rajzpályázat arra bíztatja az indulókat, hogy egyszerű eszközök segítségével bontakoztathassák ki a tehetségüket.

A Red Bull Doodle Art pályázat célja, hogy az iskolai füzetrajzok stílusát idéző művészeti alkotások szülessenek, amelyek túllépnek a puritán formátum határain és valóban szemet gyönyörködtető élményt nyújtanak. A kreatív diákok és művészek papír- és digitális formában egyaránt megmutathatják, miért érdemesek arra, hogy a verseny nyertesévé váljanak.

A Red Bull Doodle Art egy globális egyetemi projekt és egyben verseny, amely a művészek új generációját hívja életre. A nemzetközi pályázat négy szakaszból áll. A résztvevők a Doodle Art nyilvános eseményein vagy online nyújthatják be rajzaikat; ezt követi egy kiállítás és egyben a hazai döntő, ahol szakértőkből álló zsűri értékelése alapján kerül ki az országos győztes. Az egyes országok kiválóságait az art collab időszakban egy kanadai mentor, Scott Martin illusztrátor/designer készíti fel a nemzetközi döntőre. Végül egy háromnapos workshoppal egybekötött világdöntőn 61 ország NFT alkotása lesz megtekinthető a hollandiai Amszterdamban. A győzedelmeskedő művész nyereménye ezen felül, hogy kollaborációba kezdhet Scott Martin mentorral.

Az öt fős lokális zsűri válogatott kreatív szakemberekből áll össze. Lil Frakk előadőművész, Törőcsik Dani tetoválóművész, Brunszkó László illusztrátor, valamint Maróy Krisztina, a GLAMOUR és Hering András, a Refresher főszerkesztője biztosítják, hogy olyan pályamű kerüljön ki győztesen, amelynek a nemzetközi porondon is esélye lesz.

A magyarországi kiállításra április 13-án, a budapesti Akvárium Klubban kerül sor.

A Red Bull Doodle Art globális versenyére április 5-ig IDE kattintva lehet még jelentkezni.

Forrás: Red Bull Doodle Art
Kiemelt kép forrása: Red Bull Doodle Art

Kaland, játék, zéró kockázat – Kritika a Dungeons & Dragons: Betyárbecsület című filmről 

A legendás szerepjátékból a 2000-es évek elején már készült egy filmtrilógia, az álomgyár azonban most ismét elővette a D&D világát, hogy a többek között a Stranger Things által keltett hype-ot meglovagolva egy új franchise alapjait rakják le. A John Francis Daley–Jonathan Goldstein páros filmjét valószínűleg oktatni is fogják forgatókönyvírói iskolákban – csak épp az első órán.

A Dungeons & Dragons filmváltozata több szempontból is ideális pillanatban érkezett a mozikba. Egyrészt, ahogy már említettem, az amerikai szórakoztatóipar (is) előszeretettel nyúl a ’70-es, ’80-as évek tárgyi kultúrájához és miliőjéhez, így a moziban látott karakterek akkor is ismerősnek hatnak, ha a játékkal sosem játszottunk. Másrészt az is látszik, hogy a 2020-as évtized egyelőre még nem termelte ki a maga nagy fantasy meséjét. A Gyűrűk ura átélhető és mitikus történetére a Trónok harca szkepszise és politikuma válaszolt, s egyelőre még nem látható, hogy a sok próbálkozás közül (Vaják, Sárkányok háza, A hatalom gyűrűi, Árnyék és csont) melyik válik majd a mostani évtized emblematikus történetévé. 

Másrészről viszont egy-egy szubkulturális termék filmre vitele mindig trükkös feladat, hiszen egyszerre kell megfelelni a veteránoknak, illetve azoknak, akik a mozis feldolgozással találkoznak először. Jelen esetben én az utóbbi csoportba tartozom, a játék kulturális hatásával és világával tisztában vagyok, ugyanakkor közel sem nevezném magam szakértőnek, így azt feltétlenül el tudom mondani, hogy a D&D-újoncok számára teljesen érthető és működőképes a film. Van persze néhány utalás, ami némi előismerettel működik igazán, de az alapvető konfliktusok mindenki számára érthetőek, a viszonyrendszerek tiszták, a film belső logikája nem sérül. 

Dungeons & Dragons
Jelenet a filmből (forrás: Variety.com)

A történet szerint Edgin, a bárd (Chris Pine) kisstílű bűnöző, aki egy hiba miatt elveszíti a családját. Ahhoz, hogy visszaszerezze lányát, egy nagyerejű varázstárgyra van szüksége, amit azonban egyedül nem tud megszerezni. Segítségére lesz régi barátja, Holga (Michelle Rodriguez), egy fiatal varázsló (Justice Smith), egy druida (Sophia Lillis), illetve időlegesen egy lovag – a megfelelő terminus technicus szerint paladin (Regé-Jean Page). A háttérből pedig Hugh Grant gonosztevője mozgatja a szálakat, legalábbis addig a pontig, míg őt át nem verik. 

A Betyárbecsület forgatókönyve tényleg olyan, mintha egy, a modern Hollywood minden kívánalmát ismerő gépezet gyúrta volna össze. Különböző generációba tartozó, eltérő kulturális hátterű főhősök, szerelmi szál, bizonyos jelenetekben laza poénkodás, egyszerű üzenetek a család és önmagunk elfogadásának fontosságáról – a felszínen ennyi ez a film, és ha mindezt ízléssel és látható tisztelettel gyúrják össze az alkotók, ez elég is az üdvösséghez egy blockbuster esetében. Itt pedig ez a helyzet: a korábban például a Förtelmes főnökökön, az Éjszakai játékon, vagy épp az első Tom Holland-féle Pókemberen dolgozó rendezőpáros érti és jó érzékkel használja a közönségfilmes eszköztárat. 

A film remekül emeli át a vászonra a szerepjáték-logikát és -narratívát. Összeáll a csapat, van egy kijelölt cél (meg kell szerezni a tárgyat), eközben adódnak mellékküldetések, amiket szintén teljesíteni kell, s amelyek ily módon külön mininarratívákat képeznek. Az elbeszélés tehát a célorientáltságra épül, ami jó tempót biztosít a filmnek, miközben ez a fajta letisztultság azt is lehetővé teszi, hogy különösebb logikai bukfenc nélkül fussunk végig a cselekményen.

Dungeons & Dragons
Forrás: Port.hu

Mindehhez pedig karizmatikus, remek casting is társul. Chris Pine-nal kapcsolatban mindig az az érzésem, hogy sokkal jobb színész annál, mint amilyen szerepeket vállal. A Hell or High Water-ben például remek volt, de még a tavalyi, minden elemében kudarcos Nincs baj, drágámból is kimagaslott; az ilyen típusú közönségfilmeket pedig könnyen elviszi a hátán.

A mellékszereplőket korábban szintén láthattuk népszerű franchise-okban: Michelle Rodriguez a Halálos iramban sztárja, Sophia Lillis a Stephen King-féle Azban volt remek, Justice Smith a legutóbbi Jurassic World-filmben szerepelt, Regé Jean-Page a Bridgerton első évadának férfi főszereplője volt. Hugh Grant pedig karrierje második felére kitűnő ripacs lett. Az eleve teátrálisra írt karakterére is rátesz két lapáttal, és láthatóan nagyon élvezi, hogy széles kézmozdulatokkal és szinte folyamatos vihogással alakíthatja a szociopata, magáról rengeteget képzelő gonosztevőt. 

Ráadásul van két elsőre jelentéktelennek tűnő aspektus is, amik viszont véleményem szerint nagyon sokat tesznek hozzá a film gondolatvilágához. Egyrészt a fantasy zsánerén belül kifejezetten izgalmas vállalásnak számít, hogy ebben a csapatban egyértelműen a főhős a legkevésbé kompetens. A film végén van például egy jelenet, ahol mindenféle varázslók, alakváltók és amazon harcosok küzdenek egymással, miközben Chris Pine karaktere egy lanttal tud beszállni a csatába. Daley és Goldstein munkája ezáltal autentikusan tud az összetartással kapcsolatos üzeneteket megfogalmazni, miközben a világ saját hierarchiáját sem rúgja fel.

Másrészt ahogy említettem, a blockbusterek máig gyakran fogalmaznak meg a nukleáris családdal, annak szentségével kapcsolatos üzeneteket. Sokáig úgy tűnt, hogy a D&D-film is ebbe a sorba csatlakozik majd, ám a történet végkifejlete ezt egyértelműen felülírja – ebben az értelemben már nem a vérség, hanem a cselekedetek döntenek a sorsról, és határozzák meg, hogy ki kaphat újabb esélyt. 

A Dungeons and Dragons: Betyárbecsület a filmes biztonsági játék mintapéldája: szinte egyáltalán nem vállal kockázatot, épp ezért viszont szinte mindenki számára élvezhető. 

Kiemelt kép: Jelenet a Dungeons & Dragons: Betyárbecsület c. filmből (forrás: Deadline.com)

Gunnar Garfors: Ahol csak a madár jár – A Cser Kiadó kötetbemutatóját ajánljuk

cser kiadó Gunnar Garfors

Március 30-án Magyarországon mutatja be legújabb könyvét a norvég Gunnar Garfors. A magyarul a Cser Kiadó gondozásában megjelent kötetben az utazó a világ 20 legkevésbé látogatott országába kalauzolja el az olvasókat.

Milyenek a mindennapok, hogyan élnek a hétköznapi emberek a Föld legeldugottabb vidékein, legyenek azok anarchiába süllyedt, állam nélküli államok, őrült diktatúrák, vagy egyszerűen csak a mindennaptól távol eső, alig megközelíthető, apró szigetek?

Bissau-Guinea, Mauritánia, Líbia, Türkmenisztán, Afganisztán, Kiribati, Nauru, Sao Tomé és Principe vagy Dél-Jemen – helyek, ahová az egyszeri turista nem jut el, Gunnar Garfors mégis bejárta őket. A norvég világutazó saját fotóival gazdagon illusztrált, élvezetes stílusban megírt műve elrepít oda, ahol tényleg csak a madár jár.

Gunnar Garfors (1975) médiaszakember, író és világutazó. Ez utóbbi minőségben több világrekord is fűződik a nevéhez, amelyeket persze nem tekint valódi utazásnak, „logisztikai” rekordoknak nevezi őket: 2012. június 18-án a brit Adrian Butterwort-szel együtt Guinnes-rekordot állított fel azzal, hogy elsőként járt öt kontinensen ugyanazon a napon. Egy másik világrekordot 2014 szeptemberében döntött meg barátaival, Oystein Djupvikkal és Tay-young Pakkal, amikor 24 óra alatt 19 országot látogattak meg.

A szerzővel március 30-án 18 órától az Eötvös10 Művelődési Házban Szűcs Tamás világutazó fog beszélgetni, a moderátor pedig a fordító, Patat Bence lesz.

A bemutatón lehetőség lesz a könyv kedvezményes megvásárlására és dedikáltatására is.

A rendezvényhez kapcsolódó Facebook-esemény IDE kattintva érhető el.

cser kiadó Gunnar Garfors f21.hu
A könyv eredeti és magyar nyelvű kiadása (forrás: a Cser Kiadó Facebook-oldala)
Kiemelt kép: Cser Kiadó

Visszatekintés a román fasizmus legjelentősebb mozgalmára – A Vasgárda története (II. rész)

codreanu-f21

Corneliu Zelea Codreanu alapításával 1927-ben létrejött a Mihály Arkangyal Légiója, a későbbi Vasgárda, amit a 20. századi Kelet-Európa legnagyobb fasiszta szervezetének tartanak. 1941-es a fennállásáig a paramilitáris mozgalom számos pogromot, illetve politikai gyilkosságot tervezett meg, majd hajtott végre. A Vasgárda sikere többek között egyértelműen a vezetőjének, Codreanunak köszönhető.

Visszatekintés a román fasizmus legjelentősebb mozgalmára – A Vasgárda története (I. rész)

Mihály Arkangyal Légiója, Vasgárda és Codreanu alakja (folytatás)

Codreanu komoly szerepet vállalt a saját mítoszépítésében. Eskütételkor egy zsák román földet kötött a légiósok mellkasára, némán lovagolt faluról falura, mikor megtiltották, hogy beszéljen, fegyelmezetlenség esetén tisztként üvöltött a beosztottjaival, az árulással vádolt egyéneket pedig középkori jellegű hadbíróság elé állította. Miskolczy szerint emellett a megjelenése is komoly szerepet játszott a körülötte kialakult legendák megszületésében. Már tizenhárom évesen az apja válláig ért, felnőttként pedig majdnem 190 centiméter magasra nőtt. Ennek köszönhetően ragadt rá a „minte de om”, azaz a „hegyember” elnevezés. Tevékenysége nemzetközi szinten is ismertté tette, Miskolczy megemlít egy amerikai újságírót, akit, – bár zsidó származása miatt taszított a Légió antiszemitizmusa – kijelentette, hogy a „Kapitány” a jó kiállásának köszönhetően Hollywoodban is sikert aratna.

A Codreanu alakjáról zajló mítoszalkotás tőle függetlenül is folyamatosan zajlott. Miután C. Maneiu Iași rendőrfőnök megverette, hetekre visszavonult a Rarău-hegységbe. Mirceau Nicolau a Légionárius Mozgalom elnökeként úgy nyilatkozott, hogy Codranu a hegyekben Istennel beszélt. Ez a fajta kijelentés két szempontból volt fontos. Egyrészt a hegy és az erdő a román nemzetmítoszban a nép születésének helyszíneként él a köztudatban. Másodszor, szimbolikus értékkel is bír, ugyanis mind Mózes, mind pedig Jézus a hegyre vonultak vissza, mielőtt kinyilatkoztattak volna. Amit Gheorghe Furdui, diákvezető légionárius nyilatkozott 1938-ban Codreanuról, nagyban összecseng Dimitrie Gazaru előszavával. Furdui szerint ugyanis a Codreanu mítosz egy nemzet csodálatát fejezi ki egy ember iránt. Ez hasonlít Gazaru kijelentéséhez, miszerint Codreanu a román nemzet pedagógusa volt. Furdui annyival egészíti ki, hogy szerinte nem csak Codreanu cselekedeti, és kiállása vezetett a nemzetihősi szerepéhez, hanem a hatóságok vele szemben történő erőszakos fellépése is.

Ezt jól példázza az előbb említett C. Maneiu esete. Miután megverette Codreanut aki hónapokig lábadozott Rarău-hegységben utóbbi megtervezte a maga bosszúját. Először az egyik légionáriusát, Motát bízta meg azzal, hogy gyilkolja meg Iași rendőrfőnökét, azonban ő elhibázta. A következő merényletet már maga Codreanu kísérelte meg, aki végzett Manieuval. A cselekedetét azonban nem erkölcsi bírálat, és a Codreanu alakjától való elfordulás követte, hanem egy példamutató hős jogos busszújának tekintették, aki egy új forradalmi hullámot indított el Romániában.

Ez a forradalmi hevület jellemezte Stelescur publikációját Nae Ionescu lapjában, ahol a zsidó bankárok elleni harcra bíztatta Codreanu követőit.

A mi drága Kapitányunk visz a győzelemre, bárhol és bármikor is következzen be ez. Ha védekezés közben meghalok, bosszuljatok meg.

Codreanu retorikájában egyébként is komoly szerepet kapott a harcra való biztatás. Bár elhatárolta magát más fasiszta mozgalmaktól, azok transznacionális tapasztalata a saját nemzeti kifejeződésére elvitathatatlanul markáns pontként szolgált a megnyilvánulásaiban. Coderanu ideológiája egyértelműen negatív gondolatrendszerként funkcionált. Nagyon kevés energiát fektetett az építkezésbe, elsősorban valami ellen létezett, mint antikommunista, antifasiszta, antikapitalista rendszer.

Összegzés

Codreanu a román fasiszták szemében mártírként vonult be a történelembe. Jó helyzetfelismerése, sikeres időzítése és egy háborús sokkból lábadozó nemzet hatásos megragadása mind hozzájárult a rövid, azonban annál maradandóbb utóhatásokkal rendelkező sikeréhez. Azonban tekintettel arra, hogy a Vasgárda sokkal inkább volt egy paramilitarista szervezet, mint bármilyen politikai ambíciókkal rendelkező mozgalom, a körülötte kialakult „betyáros” mítosz volt az, aminek hatására fénykorában a kelet-európai régióban egyedülálló méreteket volt képes ölteni. Ebben a mítoszépítésben, mind Codreanu, mind pedig a közvetlen környezet szerves részt vállalt, azonban önmagában még ez sem lett volna elég.

A bolsevizmustól és a zsidó kapitalizmustól való félelem, amivel szemben, ha szükséges volt, maga a „Kapitány” is akár erőszakkal fellépett, illetve a román hatóságok erőszakos megnyilvánulásai mind azt példázták, hogy Codreanu a kiszolgáltatott társadalmi rétegek oldalán ragad hol szimbolikusan, hol pedig kevésbé szimbolikusan fegyvert. Egy olyan államban, ahol a lakosság mintegy 43-60 százaléka analfabéta volt, a fiatalok egyetlen kitörési lehetőségét pedig a megfizetethetetlen felsőoktatás jelentette, nem meglepő, hogy a Codreanu kultusz elsősorban a parasztság és a diákok között vált népszerűvé.

Kiemelt kép: Wikimedia Commons

Bibliográfia:

  • Stéphane François, Ariel Godwin, The Euro-Pagan Scene: Between Paganism and Radical Right, Michigan State University Press, 2007
  • Corneliu Zelea Codreanu, For My Legionaries (the Iron Guard), Liberty Bell Publications, 2003
  • Dennis Deletant, Charisma, Politics and Violence: The Legion of the ‘Archangel Michael’ in Inter-War Romania by Constantin Iordachi, Modern Humanities Research Association and University College London, School of Slavonic and East European Studies, 2006
  • Ernst Weisenfeld, Corneliu Zelea Codreanu, Osteuropa, 1939
  • George L. Mosse, Fallen Soldiers: Reshaping the Memory of the World Wars, Oxford University Press, 1991
  • Maria Bucur, Heroes and Victims: Remembering War in Twentieth-Century Romania, Indiana University Press, 2009
  • Miskolczy Ambrus, A Vasgárda (1927-1937) Antiszemitizmus, mitológia, vallás, Gondolat Kiadó Kft., 2015
  • Rebecca Ann Haynes, Reluctant Allies? Iuliu Maniu and Corneliu Zelea Codreanu against King Carol II of Romania, the Modern Humanities Research Association and University College London, School of Slavonic and East European Studies, 2007
  • Robert Gerwath, John Horne, War in Peace: Paramilitary Violence in Europe after the Great War, Oxford University Press, 2012,
  • Stephen M. Cullen, Leaders and Martyrs: Codreanu, Mosley and José Antonio, Wiley, 1986
  • Zvi Yavetz, An Eyewitness Note: Reflections on the Rumanian Iron Guard, Sage Publications, Ltd., 1991

Cate Blanchett lehet Quentin Tarantino utolsó filmjének főszereplője

Tarantino

A legendás rendező idén ősszel kezdi forgatni egyelőre utolsónak beharangozott filmjét, és a hírek szerint már meg is van, kire bízná a főszerepet. 

Érkeznek a hírek Quentin Tarantino utolsó filmjével kapcsolatban. A rendező már évekkel ezelőtt belengette, hogy tizedik egészestés mozija lehet majd karrierje záródarabja, s most úgy tűnik, hamarosan a forgatás is elkezdődhet. A viszonylag korai visszavonulás egyébként nem lenne példanélküli a filmművészetben, mások mellett például Ingmar Bergman sem forgatott élete utolsó évtizedeiben, de olyanra is láttunk azért példát (Steven Soderbergh), hogy valaki többször is bejelentette a visszavonulását, majd mindig visszatért.

Azt egyelőre tehát nem tudhatjuk, hogy valóban ez lesz-e Tarantino utolsó mozija, de ha végül tartja magát az ígéretéhez, az eddigi információk alapján méltó módon búcsúzhat. Jelenleg ugyanis úgy tűnik, hogy a The Movie Critic (azaz „A filmkritikus”) címmel készül majd el a szóban forgó alkotás. A főszereplő személyét egyelőre homály fedi, de az amerikai lapok szerint Pauline Kael, minden idők egyik legbefolyásosabb filmkritikusa lesz Tarantino hőse, hiszen köztudott, hogy a rendező nagyon tiszteli őt. A mozi az eddigi hírek alapján kritikus álláspontot képvisel majd Hollywood jelenlegi állapotával kapcsolatban.

Tarantino
Pauline Kael (forrás: Film Forum)

Egyes források pedig már azt is tudni vélik, hogy a főszerepre a kétszeres Oscar-díjas alkotó Cate Blanchettet szemelte ki. Blanchett legutóbb a Tárban nyújtott emlékezetes alakítást (még ha az Oscart végül el is happolta előle Michelle Yeoh), ha pedig igaznak bizonyulnak a hírek, ismét könnyen a díjak közelébe kerülhet, hiszen Tarantino színészeit általában szereti az Akadémia.

Ha minden a tervek szerint alakul, a fim forgatása ősszel indulhat.

Kiemelt kép: Cate Blanchett (forrás: World of Reel)

Ördögien formabontó, avagy a Black Rider magyar színpadon

Black Rider

Eleme a magyarnak a groteszk, de érti-e a külföldi formanyelvet? Az angol dalokat, a szokatlan látványvilágot és az abszurd káosznak tűnő rendet ledobja magáról a hazai színpad vagy magába olvasztja? Megszületik-e a nézőben a koherens egész? Ilyen és ehhez hasonló kérdések merültek fel bennem az Örkény István Színház decemberi premierje a Robert Wilson–Tom Waits–William S. Burroughs alkotótrió által megálmodott Black Rider című darab nézése közben.

Az előadás háttértörténete szerint Robert Wilson, a világhírű amerikai rendező, korunk egyik legmeghatározóbb színházi alkotója 1988-ban felkereste Tom Waits zeneszerzőt egy ötlettel, amihez később íróként csatlakozott William S. Burroughs. Így született meg a Black Rider, azaz a Fekete Lovas, ami Carl Maria von Weber egyik háromfelvonásos operájának, A bűvös vadásznak az átirata.

Az ősbemutató 1990. március 31-én volt a hamburgi Thalia Theaterben, német nyelven, de a zeneszerző kikötése szerint angolul felcsendülő dalokkal, ezért a mai napig így játszák. A nyolcvanas évekbeli amerikai underground három zseniális figurájának együttműködése, különleges világaik egyesítése óriási sikert aratott. Azóta szerte a világban játszák. Hazánkban a legismertebb bemutatója Ascher Tamás 2009-es rendezése volt a Nemzeti Színházban, ami anyagi okokból egy felolvasószínházi formában megvalósuló, szcenírozott koncert volt élő zenekarral.

Hosszú idő után most Polgár Csaba vette elő az anyagot, s keltette azt életre teljes színpadi valójában az Örkény István Színház társulatával, akik, mint ahogy azt már megszokhattuk, lelkes, odaadó és profi partnerek. Az előadás már a színpad aktív térré válása előtt elkezdődik, míg a nézők helyezkednek, beszélgetnek és lepereg a színházi hét perc, rövid időközönként háromszor ismétlődik egy játékra invitáló, cirkuszi hangosbemondás, ami expozíciót nyújt az elkövetkezőkhöz: „az abszurd abszurdjához”.

Fotó: Örkény István Színház/Horváth Judit

Középen üres játékteret találunk, amit két oldalt és hátul indusztriális hangulatot teremtő fém állványzatok határolnak, ezeken helyezkednek el a zenekar jelmezes tagjai. Ennek a feldolgozásnak is szerves része az élőben megszólaló zenei kíséret, ami fokozza a színészek energiáit. Egy mozgó, embernagyságú doboz gurul keresztbe a színen, majd ebből, mint Pandora szelencéjéből lép ki Faláb, a patás, azaz maga az ördög (Takács Nóra Diána) kiszabadítja, s egyesével bemutatja történetünk furcsábbnál furcsább, groteszk szereplőit.

Az alapszituáció, hogy Wilhelm, az aktakukac könyvelő beleszeret az erdész Bertram lányába, Kätchenbe, akinek kezét csak lövész tehetséggel és sikeres vadászattal szerezheti meg, de a puska nem az ő fegyvere. A szerelem beteljesülésének érdekében lepaktál az ördöggel, aki varázstöltényeket ad neki, azzal a kikötéssel, hogy az utolsóval ő maga rendelkezik, ezzel előrevetítve a komédia tragikus végkifejletét.

Polgár Csaba rendezésében a hatvanas évek amerikájának pasztell színei dominálnak. Markáns különbség ez az eredeti Wilson-rendezés és a későbbi Ascher-adaptációhoz képest is, hiszen mindkét esetben egy sötét világ fehérre maszkírozott, erősen kontúrozott alakjait láthattuk. Itt a zene, a színek, a textúrák, a megelevenedő revüvilág egyszerre bizarr, fojtogató és ellenállhatatlanul magával ragadó. Mire azon elgondolkodunk, hogy mindez tetszik-e nekünk, a világ már beszippantott. Az előbbi kérdésre a válasz szinte mindegy, mivel hatott ránk.  

Takács Nóra Diána kiemelkedően énekel, hangján tökéletesen átszűrődik a karakter jelleme. Az ő hangszínével, szándékosan jól érthető, szép kiejtésével egy teljesen új hangulatot és értelmezést kap a darab. Egészen máshogy, mégis érvényes, működőképes módon építi fel és katalizálja ezt a groteszk tragikomédiát. 

A viaszbábuszerű maszkok, az erős sminkek, a nagy parókák használata mind szerves alkotóelemei ennek az álomképekből felépülő, drogtripre hajazó tanmesének. Amiben a megfelelni vágyó ifjú (Borsi-Balogh Máté) a dragqueenek esztétikáját idéző ördög bűvkörébe kerülve bármit megtesz, hogy elnyerje naiv szerelmének (Zsigmond Emőke) kezét, még akkor is, ha ez csak a lány szigorú, elvhű s kissé korlátolt apjának (Friedenthal Zoltán) lenyűgözésén keresztül sikerülhet.

Mindezt vicces mellékkarakterek rendszeres felbukkanása fűszerezi, mint például a Schell Judit által megformált merev, szinte Barbie-ra hajazó herceg, illetve az ő követe (Tenki Réka), aki a nevetséges herceg szavait tolmácsolja. Ilyen még a tökös vadász, Robert karaktere (Máthé Zsolt), aki egyszerű jellemével és kiváló vadásztehetségével az apa tetszését hamar elnyerte, nem úgy, mint lányáét, akit bunkósága nem vett le a lábáról. Mindezek mellett Kuno (Patkós Márton), az egykori főerdész szellemének velős semmitmondásai is garantált nevetést szülnek.

Black Rider
Fotó: Örkény István Színház/Horváth Judit

Az előadás gerincét a helyzet- és jellemkomikum adja, illetve a dalok szövegének nyelvi humora, amit egyrészt angol eredetiben élvezhetnek az értő nézők, másrészt a többnyire jól működő kivetítőkön magyar nyelven feliratozva. A nyelvi korlát sajnos sokat elvehet az előadásból, mivel a látvány legalább olyan fontos, így egy ponton döntést kell hoznunk, hogy mire figyelünk inkább, a zenei narratívára vagy a színpadi cselekményre. A nyelvi feszültséget leleményes módszerrel próbálják feloldani az alkotók, miszerint a magyar prózai részekbe angol gageket kevernek, ezzel hidat képezbe az angol nyelvű dalokhoz.

Ezek a „hunglish” szövegrészek pedig átütő sikert aratnak. A darab szerkezetét tekintve három egységre, „közjátékra” osztható: Szent György, az ács, Hemingway, az író és Wilhelm, az ifjú könyvelő paktuma Falábbal. Közben párhuzamosan fut Wilhelm és a család alaptörténete. A látvány a zenével arányosan egyre fokozódik, míg végül vörös konfettik, azaz vér, s az elhullott állatokat szimbolizáló rózsaszínes-narancssárgás hab teríti be az egész színpadot. Az őrület csúcspontján, a tragédia bevégeztével, Faláb utolsó gúnyos dalával visszatereli a már meggyötört alakokat a dobozba, ahonnan előkerültek, ezzel alkotva keretes szerkezetet. 

Hogy tanulságos-e a történet? Igen. Okul-e az ember a tanmeséből? Nem. Az viszont biztos, hogy remekül szórakozik, a színes-szagos kavalkád elvarázsolja, s talán elgondolkodtatja a világunkban uralkodó jó és rossz hatalmáról, illetve azok egyensúlyáról.

Robert Wilson–Tom Waits–William S. Burroughs: Black Rider avagy a varázsgolyó-kaszting. Závada Péter fordítása alapján.

Bemutató: Budapest, Örkény István Színház 2022.12.21.

Zene: Tom Waits

Dalszövegek: Tom Waits és Kathleen Brennan

Eredeti rendezés és színpadkép: Robert Wilson

Eredeti hangszerelés: Tom Waits és Greg Cohen

Szövegek: William S. Burroughs

Dramaturgia: Wolfgang Wiens

FALÁB, A PATÁS

Takács Nóra Diána

BERTRAM, AZ ERDÉSZ

Friedenthal Zoltán

ANNE, A FELESÉGE

Bíró Kriszta

KÄTCHEN, A LÁNYUK

Zsigmond Emőke

WILHELM, AZ AKTAKUKAC KÖNYVELŐ, KÄTCHEN UDVARLÓJA

Borsi-Balogh Máté

ROBERT, TÖKÖS VADÁSZ/GYÖRGY KOVÁCS ALIAS GEORG SCHMIDT, LÁTOMÁSOS KÖLTŐ

Máthé Zsolt

HERCEG/NAGYBÁCSI/KIKIÁLTÓ

Schell Judit m.v.

A HERCEG KÖVETE/KIKIÁLTÓ

Tenki Réka

KUNO, AZ EGYKORI ERDÉSZ

Patkós Márton

LOTTE, KOSZORÚSLÁNY, ANNE HÚGA

Kókai Tünde

VADORZÓ

Mátyássy Bence m.v.

ZENEI VEZETŐ

Kákonyi Árpád

KORREPETITOR

  1. Tamássyk Balogh Zsolt

KLARINÉT

Bartek Zsolt,

Kápolnás Attila

NAGYBŐGŐ

Fánczi Gábor,

Heigl László

DOB

Horváth Ákos

TROMBITA

Hargitai Péter,

Csizmadia Sándor

ÉNEKTANÁR

Berecz Bea

RENDEZŐ

Polgár Csaba

DRAMATURG

Róbert Júlia

LÁTVÁNY

Izsák Lili

ZENEI VEZETŐ

Kákonyi Árpád

KOREOGRÁFUS

Molnár Csaba

VILÁGÍTÁSTERV

Baumgartner Sándor

ASSZISZTENS

Érdi Ariadne

ÜGYELŐ

Sós Eszter

SÚGÓ

Horváth Éva,

Kanizsay Zita

FORDÍTÓ

Závada Péter

JELMEZASSZISZTENS

Frank Mónika

PARÓKASTYLIST

Kollár Nándor

MÉDIADESIGN

Bodor Balázs,

Herpai Máté,

Ulrich György

SOUND DESIGN

Móni Tamás,

Kiss Balázs

Látványtervező-gyakornokok: Bánszegi Bíborka, Bazsányi Sára Jázmin, Masznyik Hanna, Osgyányi Zsófia

Jelmeztervező-gyakornok: Krausz Náda

Kiemelt kép: Örkény István Színház/Horváth Judit

LEGUTÓBBI CIKKEK