Kezdőlap Blog Oldal 11

Külföldi filmekkel bővül a legújabb hazai forgalmazó kínálata

Lélekemelő filmekkel érkezik a JUNO11 Distribution. 

Az eddig elsősorban gyártóként és hazai alkotások marketing ügynökségeként ismert JUNO11 forgalmazóként életigenlő és felemelő filmeket ígér: a női produceri vezetésű, ezáltal idehaza unikális filmterjesztő, a JUNO11 Distribution egy Wim Wenders produceri felügyelete mellett született road movie-val, a Roving Womannel kezdi külföldi filmjeinek bemutatását. A film július 27-én érkezik a hazai mozikba.

A JUNO11 Pictures neve nem ismeretlen a hazai filmszakmában: a Sümeghy Claudia producer és Topolánszky Tamás Yvan rendező által alapított produkciós cég az elmúlt években olyan filmeket gyártott, mint a Curtiz – A magyar, aki felforgatta Hollywoodot vagy a Magasságok és mélységek, jelenleg pedig a DVNA című sorozattervén és a napokban forgatni kezdett Véletlenül írtam egy könyvet című hiánypótló családi filmen dolgozik.

A cég a saját címeit mindig is maga forgalmazta, ezentúl azonban a megszerzett tapasztalatokat a jövőben más hazai és külföldi gyártók filmjeinek terjesztésében is kamatoztatja. A JUNO11 Distribution néven elindított üzletág szellemiségét erőteljesen meghatározza a női látásmód, s mint ilyen, unikális a hazai piacon. A cég stratégiai vezetője Sümeghy Claudia, marketing vezetője a korábban Woody Allen- és Pedro Almodóvar-filmek hazai kampányain is dolgozó Molnár Kata Orsolya, art directora Topolánszky Tamás Yvan, a terjesztésért felelős vezetője pedig a számos hazai produkció hagyományos és alternatív forgalmazását lebonyolító Teszler Tamás. A sajtókapcsolatokért szabadúszóként Tamás Dorka felel.

Juno11
A Juno11 csapata

„2023-ban a filmforgalmazói piacra belépni mondhatni őrültség, ráadásul a mi kis országunk számos disztribútorral büszkélkedhet – így az üzletág elindítása sokkal inkább a filmek iránti rajongásunk és lelkesedésünk újabb megnyilvánulása, mintsem várakozásokkal teli üzleti megfontolás. Mi a filmekre mindig is úgy tekintettünk mint egy rendelkezésünkre álló eszközre, amivel a szórakoztatás mellett a közösségeink lelki állapotára is hatással lehetünk. A JUNO11 csapata közösen választ tartalmakat: a marketingvezetőtől kezdve a gyakornokainkon át mindenki együtt nézi a filmeket, majd hosszan beszélgetünk róluk, és szavazunk. Ahogy a filmkészítés során, itt is arra törekszünk, hogy a legkülönbözőbb érzékenységi szinteken értelmezhető filmeket mutathassunk be a hazai közönségnek, miközben azzal foglalkozunk, ami nekünk is örömet okoz, és minket is feltölt” — mesélte Sümeghy Claudia a filmválasztás szempontjairól. „A csapatban és a vezetőségben is jóval több a nő, így óhatatlanul is átjárja a mindennapjainkat egyfajta női erő – a filmválasztás során ez másfajta érzékenységet, új szempontokat, a hétköznapokban pedig családbarát munkakörnyezetet és kiegyensúlyozott légkört jelent nálunk.”

A JUNO11 Distribution július 27-én érkezik első külföldi filmjével, a Wim Wenders produceri felügyelete mellett született Roving Womannal. A Michal Chmielewski rendezte road movie Sara (a forgatókönyvet a rendező mellett társszerzőként is jegyző Lena Góra) történetét követi, aki miután vőlegénye váratlanul kirúgja, elköt egy kocsit. Amerika végeláthatatlan útjain autózva különös emberekkel találkozik, majd úgy dönt, felkeresi az autó tulajdonosát (John Hawkes), aki a kocsiban talált zenéken keresztül megérinti a szívét. A film a szép képek, a hangulatos zenék és a magával ragadó történetek szerelmeseire számít a mozikban.

Juno 11 - forgalmazó
Roving Woman

A JUNO11 Distribution nyári kínálata a tavalyi év kedvenc svájci vígjátékával folytatódik: a nyár végén érkező Golden Years egy hatvanas házaspár (Esther Gemsch és Stefan Kurtz) története, akik egy földközi-tengeri körutazáson remélnek új lendületet adni kapcsolatuknak, miután azonban elsodródnak egymás mellől, váratlan felfedezéseket tesznek önmagukról, és új irányt találnak közös életüknek is. A finom humorban, váratlan fordulatokban és életkortól függetlenül megszívlelendő gondolatokban gazdag filmet a magyar származású, de már Zürichben született Barbara Kulcsár jegyzi rendezőként.

A forgalmazó az őszi szezont Adrian Goiginger szívmelengető filmjével nyitja: A róka egy fiatal katona és egy rókakölyök rendkívüli barátságának igaz története, melyet a direktor saját ükapjának története ihletett. A lehetséges világok legjobbika rendezőjének a két világháború között játszódó új filmje bensőséges dráma a hűségről és a megbékélésről. A film október 12-étől lesz látható a magyar mozikban.

Döntöttek a magyar nézők, ez volt a 10 legjobb film 2023 első felében

Tízből nyolc mozifilm, öt pedig folytatás, nagy az igény a mesék és szuperhősök iránt. 

Ben Affleck Air – Harc a legendáért című filmje bizonyult a legjobbnak a Magyar Filmadatbázis adatai alapján a magyar közönség körében 2023 első félévében. A TOP 10-es lista 2. helyén a Pókember – A pókverzumon át című animáció áll, és dobogós A galaxis őrzői: 3. rész. A Dungeons and Dragons: Betyárbecsület a negyedik legjobb, míg a Tyler Rake: A kimenekítés 2. lett az ötödik. A TOP 10-es filmek közül nyolc mozifilm és csupán kettő streaming-tartalom. A legnépszerűbb filmek között feltűnően sok, öt a folytatás. Kitapintható a nézői igény a mesék és szuperhősök iránt, míg a romantikus filmek teljes mértékben hiányoznak a listáról. A legjobb értékelést kapott magyar film a Mentés másképp.

A mafab.hu 10-es TOP listája úgy állt össze, hogy súlyozták a hazai nézők szavazatszámait és az értékeléseket. A feltétel az volt, hogy legalább 100 szavazata legyen egy filmnek. Ez alapján a magyar közönség körében 2023 első félévében a mozikban, majd az Amazon Prime-on látható Air – Harc a legendáért című film áll az első helyen 87 százalékkal, Matt Damonnal a főszerepben. A filmben Sonny Vaccaro, a Nike márkaigazgatója tesz meg mindent, hogy márkája számára exkluzív arculatként biztosítsa Michael Jordant. 

A lista második helyén 83 százalékos értékeléssel a Pókember – A pókverzumon át áll, melyben Miles Morales, a népszerű és közismert pókember visszatér és újra találkozik Gwen Stacyvel. Már jöhetne a nyugis bűnüldözés, de akkor átkerül a multiverzumba, ahol egy csomó pókember van, akiknek az a dolguk, hogy különböző világaikat védjék.

A toplista bronzérmese A galaxis őrzői: 3. rész című mozifilm, mely 81 százalékos értékelést kapott a magyarországi nézőktől. A Marvel Studios új filmjében a különc banda már kicsit máshogy fest. Peter Quillnek össze kell verbuválnia csapatát, hogy megvédjék az univerzumot és megóvják egyik társukat is. Ha nem járnak sikerrel, az a galaxis őrzőinek végét jelenti. 

Negyedik helyen végzett a legendás szerepjáték moziváltozata, a Dungeons and Dragons: Betyárbecsület című fantasztikus kalandfilm, melyben egy sármos tolvaj és különc kalandorokból álló bandája nagyszabású akciót terveznek egy elveszett ereklye megszerzéséért, de a dolgok veszélyesen kisiklanak. 

A Netflixen látható Tyler Rake: A kimenekítés 2. lett az ötödik. Az első részben Chris Hemsworth a bangladesi alvilág mocskával küzdött meg, most a kőkemény grúz maffiát haragítja magára. 

A hatodik legkedveltebb film a Super Mario Bros.: A film. A Nintendo és az Illumination új animációs filmje a Super Mario Bros. világában játszódó fergeteges kaland-vígjáték. 

A John Wick: 4. felvonás áll a hetedik helyen, melyben John Wick eddigi legveszedelmesebb ellenfeleivel száll szembe. Az érte járó vérdíj csak nőttön nő, miközben az alvilág leghatalmasabb figuráit kutatja New Yorktól Párizsig, Oszakától Berlinig.

A TOP 10-es lista nyolcadikja a Creed III, melyben 18 börtönben lehúzott év után előkerül Adonis gyerekkori barátja, Damian, aki lesittelése előtt ígéretes bokszolónak számított, és aki most ott folytatná, ahol abbahagyta. 

A 9. helyen az Eltűnt című thriller végzett, melyben a kamaszlány, Grace eltűnt anyja után a neten kezd el nyomozni, ahol egyre furcsább, meglepőbb és riasztóbb tényekre talál, míg végül magát sem érezheti biztonságban.


Végül a Sikoly VI. zárja a listát 72 százalékkal, melyben Ghostface ezúttal New Yorkban csap le. 

A mafab.hu adatai alapján a legjobb értékelést kapott magyar film Rózsa Gábor 2021-ben készített Mentés másképp című filmje, melyben Márk a saját maga által kifejlesztett Alternatív Terápia módszerével kezdi kezelni a depressziós Dórát. Úgy kezdi manipulálni a lány életét, hogy az nem tud róla, ezzel próbálkozva terelni őt a boldogság felé. 

Kiemelt kép: Jelenet az Air – Harc a legendáért c. filmből (forrás: Port.hu

Hírek a popkultúra világából – 39. epizód

popkultúra

Korábbi cikksorozatunkat folytatva időről időre összeszedjük a popkultúra legizgalmasabb aktualitásait. 

Jennifer Lawrence szerint egy jó vígjáték szükségszerűen bánt valakit

Jennifer Lawrence néhány év szünet után tért vissza a mozivászonra, miután előbb saját döntésre alkotói szabadságra ment, majd gyermeket várt. Bár időközben láthattuk a Ne nézz fel! és A kiút című streaming-premierekben, a nagyvásznon most, a Barátnőt felveszünk című alkotásban láthatjuk először a szünet után. Az Oscar-díjas színésznő egy olyan lányt játszik ebben a vígjátékban, akit felbérelnek egy fiú elcsábítására. A film rendezője, Gene Stupinsky korábban sem a visszafogott alkotásairól volt híres, így természetesen ezzel a filmmel kapcsolatban is merültek fel kérdések. Lawrence a következőképpen reagált a felvetésekre: 

„Nehéz úgy komédiát készíteni, hogy nem bántasz meg senkit. Egy régi típusú vígjátékot hoztunk tető alá, ugyanakkor épp ezekből a filmekből tanultuk meg, hogy a rosszindulatú komédia sem jó. Inkább magunkon nevessünk, mint másokat tegyünk nevetség tárgyává. Ezek helyes arányát kell megtalálni, és szerintem ez nekünk sikerült.”

Elvis Presley feleségéről forgatott filmet Sofia Coppola

Sofia Coppola a 2000-es évek eleje óta számít meghatározó rendezőnek, és mivel nem dolgozik őrült tempóban, filmjei mindig eseményszámba mennek. Így van ez a Priscilla esetében is, amely Elvis Presley özvegyének memoárját dolgozza fel. Bár a nézők jó része már igencsak túltelítődött a zenés életrajzi filmekkel, Coppola személye garancia az egyéni látásmódra. A mozi középpontjában a tinédzser Priscilla áll majd, aki egy buliban találkozott Elvisszel, és egy sebezhető, magányos ember képe tárul fel előtte. Nemrég kijött az alkotás első előzetese, a két főszerepben Cailee Spaenyt és Jacob Elordit láthatjuk. 

Hamarosan jön Ethan Coen első önálló filmje

A Coen fivérek egy ideje külön alkotnak, ennek eredményeként pedig hamarosan jön Ethan első önálló alkotása, amely azonban az előzetes alapján minden tipikus Coen-jegyet magán hordoz majd. Véletleneken alapuló bűnügyi komédia vár ránk szeptemberben, amiben barátnők kerülnek egy különleges bűnügy közepébe. A két főszerepet Margaret Qualley, Geraldine Viswanathan játssza, de hosszabb-rövidebb ideig Pedro Pascal, Matt Damon, Beanie Feldstein és Colman Domingo is feltűnik majd a moziban. 

Kiemelt kép: Jelenet a Priscilla c. filmből (forrás: Deadline.com)

Kiosztották az idei KAFF díjait

KAFF

Szombat este a kecskeméti Hírös Agórában tartották a 16. Kecskeméti Animációs Filmfesztivál (KAFF) záróeseményét. 111 alkotás volt versenyben, és 20 kategóriában osztottak ki díjakat

A fesztivál nagydíját, a közönségdíjat és a legjobb egész estés európai film díját is Gauder Áron Kojot négy lelke című alkotása nyerte, utóbbit megosztva kapta Nuno Beato Nagyapám démonjai című filmjével. A Nayola című alkotás különdíjban részesült. 

Hippi robinzonád, indiántechno doromb és filozofikus kertmozi – Elkezdődött a KAFF!

A legjobb magyar egész estés játékfilm Pannónia-Matolcsy-díját a Műanyag égboltnak ítélték. A legjobb európai tévésorozatnak a Patouille és az ejtőernyős magok bizonyult. A legjobb rövidfilm díját Hegyi Olivér A szív kertje című munkája kapta, míg a legjobb televíziós sorozat Bálint Ágnes-díját Buzási Gyopár-Orsolya vihette haza a Szerintemezazegész: Szorít a ház című munkájáért. 

A legjobb alkalmazott animációnak Egely Kati Canticuénticos: Hogy tudd, szeretlek című alkotását találta a zsűri, e kategóriában különdíjat kapott Fillér Máté Tót Endre: Miért festek? című munkája. A legjobb diákfilm díját Palotás Adél Fények című alkotása kapta, Szucher Ágnes Szerelem a korona idején című filmjéért különdíjban részesült. A legszínvonalasabb képi formanyelvért Fábián Nikolett Nyugvó köd című művét díjazták, a legjobb forgatókönyv díját Alexander Gratzer vihette haza az In the Upper Roomért. A legjobb animációs munkáért Hárshegyi Vivient méltatták Felhők felett című filmjéért. A legjobb első filmnek és a legjobb 3D-filmnek járó díjat idén nem osztották ki.

KAFF
Jelenet a Felhők felett című filmből (forrás: KAFF)

Az európai egész estés filmek versenyzsűrijének tagjai Sam Orti, Ittzés Tamás és Dudás Viktor voltak, az európai televíziós díjakról Fülöp József, Mauro Carraro és Tóth István Zoltán, míg a magyar filmek díjairól Cakó Ferenc, Damó István, Ducki Krzysztof, M. Tóth Éva és Vácz Péter döntöttek.

A Magyar Filmkritikusok díját Mira Zénó Fox Tossing című kisfilmje kapta, Hegyi Olivért különdíjban részesítették A szív kertje című munkájáért. A Junior zsűri díját Csutorás Márton vihette haza a Kigyógyulva című filmért. Az Országos Diákzsűri díját az európai filmek kategóriában a Nagyapám démonjai kapta, különdíjban részesült a Kutyáknak és olaszoknak tilos!. Az Aranyhomok Kistérségfejlesztési Egyesület és az Országos Diákzsűri magyar filmek kategóriában kiosztott díját Kühnel-Szabó Anita Apád című rövidfilmje nyerte. A diákok Fillér Máténak három munkájáért (Telexikon, Folkfonics – Szól a kakas; Tót Endre: Miért festek?) különdíjat adtak. A kritikaíró pályázat nyertese Bárány Bence lett, a második helyen Béres Mátyás, a harmadikon pedig Böhm Norbert végzett. 

Kiemelt kép: Gauder Áron a KAFF díjátadóján (forrás: KAFF)

Elindult a Véletlenül írtam egy könyvet forgatása

Véletlenül írtam egy könyvet

Európai koprodukcióban készül a családi film. 

Lakos Nóra író-rendező és a JUNO11 Pictures európai összefogásban készíti a Véletlenül írtam egy könyvet című egész estés családi mozit: a Nemzeti Filmintézet, az Eurimages és a Nederlands Filmfonds támogatásával készülő produkció ötvennapos forgatása június 16-án indult. A szívet melengető és sok-sok humorral elmesélt felnövéstörténetben a főszereplő Demeter Villő mellett Mátray Lászlót, Rujder Vivient, Zsurzs Katit, Tenki Rékát, Lovas Rozit és Mucsi Zoltánt láthatják majd a nézők. 

A Véletlenül írtam egy könyvet hiánypótló, sírós-nevetős családi film, amely ismert színészekkel, különleges helyszínekkel és 21. századi látványvilággal vezeti be a nézőket egy kedves, kissé különc család életébe: Nina (Demeter Villő) legfőbb vágya, hogy író legyen, kreativitását az animációs filmrendező apjától (Mátray László) örökölte. Mindennapjait kétbalkezes bűvész öccse (Hárs Bonca) kavarja fel, s mivel az anyukája (Lovas Rozi) korán meghalt, a női mintát kissé merev nagynénje (Tenki Réka) nyújtja a családban. Amikor apja életébe új szerelem (Rujder Vivien) érkezik, Nina a szomszédban élő bohém írónő (Zsurzs Kati) iránymutatásait követve, az írás segítségével dolgozza fel édesanyja elvesztését, és nyitja meg szívét az új családtag és az első szerelem (Kövécs Barnabás) előtt. 

Az első forgatási napon a stáb Óbudán vett fel jeleneteket a főszerepet játszó, a filmvásznon most debütáló Demeter Villővel, aki azonnal profiként követte a rendezői utasításokat. A mindösszesen tizenhárom éves Villőnek bicikliznie kellett, méghozzá tökéletes időzítéssel, tempóját a menetrend szerint járó HÉV-vel összehangolva. Igazán sportos nap volt, hiszen néhány futós jelenetet is rögzített a stáb, Villőnek azonban ez meg sem kottyant, mivel hónapok óta edz a film gátugró jeleneteihez.  

Véletlenül írtam egy könyvet
A film főszereplője, Demeter Villő (fotó: Vajda Réka/JUNO11)

„Van egy mondás, hogy csak gyerekkel és állattal ne forgass! Ebben a filmben mind a kettőből van bőven. Számomra Villő példája is mutatja, hogy gyerekekkel dolgozni csodálatos, hiszen őszinték, és mindig tisztán a kreatív feladatot helyezik az előtérbe, ami gyakran a felnőtt színészek és a teljes stáb munkájára is pozitív hatással van. Villőt több mint háromszáz gyerek közül választottunk ki Steinhauser Andrea casting directorral egy másfél éves casting során, és mind a próbák, mind az első forgatási nap után azt látom, hogy nem találhattunk volna nála jobbat erre a szerepre” – mesélte a Hab után második nagyjátékfilmjét dirigáló Lakos Nóra az első nap élményeiről. 

A forgatás kedden folytatódott, amikor is Lídia (Zsurzs Kati) házában vett fel jeleneteket a stáb. Lídia egy igazi különc, akinek rendhagyó stílusa mind az öltözékén, mind a házán megmutatkozik – a film különleges képi világát biztosító díszletek és jelmezek a Szurdi Juci látványtervező és Lányi Fruzsina jelmeztervező vezette látványcsapat hónapok óta tartó munkáját dicsérik. 

A Véletlenül írtam egy könyvet egy szívet melengető felnövéstörténet, mely sok-sok humorral, érzékenységgel és egyedi vizualitással meséli el egy új család születésének történetét. A minden korosztály számára felhőtlen szórakozást ígérő film a holland Annet Huizing tizenkét országban, köztük idehaza is megjelent könyve, a Hogyan írtam véletlenül egy könyvet? adaptációja. 

Véletlenül írtam egy könyvet
Fotó: Lakos Nóra/JUNO11

A Véletlenül írtam egy könyvet című családi filmet Lakos Nóra írja és rendezi, producerei a Curtizt és a Magasságok és mélységeket is jegyző Sümeghy Claudia és Topolánszky Tamás Yvan (JUNO11), valamint Lakos Nóra (Squirrel Film), holland koproducerei Maaike Neve és Joram Willink. A film a Nemzeti Filmintézet, a Nederlands Filmfonds és az Eurimages támogatásával, a Véletlenül Film Kft. és a JUNO11 Pictures gyártásában, a Squirrel Film és a holland BIND koprodukciójában készül. 

Kiemelt kép: JUNO11

Itt a szegedi Tricikli Fesztivál teljes programja

Július 13. és 16. között ismét nyeregben érezheti magát, aki olvas. A kortárs művészeteket és fenntartható közlekedést népszerűsítő mozgó irodalmi fesztivál négy napon keresztül várja látogatóit Szeged hét népszerű kulturális és közösségteremtő helyszínén. 

JÚLIUS 13. • CSÜTÖRTÖK 

17:00 – Somogyi-könyvtár 

A Tricikli Fesztivál hivatalos megnyitója. A köszöntőbeszédek után a nagysikerű Akik már nem leszünk sosem szerzője, Krusovszky Dénes mutatja be második, Levelek nélkül című regényét a szegedi közönségnek. A szerzővel Klajkó Dániel beszélget. 

18:30 – Megálló Közösségi Ház

A közösségi ház kertjében mobil bringaszervíz, komposztálást bemutató társasjáték,  kitelepült italpult, valamint összművészeti programok kavalkádja várja a közönséget. Lesz szövegpreparátum műhely, melyen új jelentést adhattok egy szétmarcangolt versnek, kortárs költészeti impróest Győrffy Ákossal, Sirokai Mátyással és Szvetnyik Margittal, végül pedig egy különleges kertmoziélmény is, hiszen a vetítővásznon pergő beatfilmek néma jelenetei alatt Jazzszigor DJ-szettje szinesíti be az éjszakát. Részletes program: bit.ly/tricikli-fesztivál-megallo. 

A belépés jegyhez kötött. 

JÚLIUS 14. • PÉNTEK 

15:00 – Sárga 

Mélymerülés, avagy mezítlábas író-olvasó találkozó a Sárgán, önkéntes alapon. Kivetkőzés a hétköznapokból és merülés a mélybe. A fesztivál második napjának nem hivatalos, de ajánlott közösségi programja.  

18:00 – Sárga-Jazz Kocsma 

Újabb kerékpáros expedíció a magyar irodalmi hagyományok utcán heverő nyomait követve. Túravezetők: Petró Annamari és Sirokai Mátyás. Indulás a Sárga strandról egyenesen az ismeretlenbe, aminek persze a Jazz Kocsmánál van vége. 

20:00 – Jazz Kocsma 

Visky András József Attila-díjas erdélyi magyar író Kitelepítés című regényének bemutatója a Jazz Kocsma árnyas kertjében. A szerzővel Szabó Gábor beszélget. Utána: Szeged Soul – dalok a ’60-as soul-tól a rockabilly-ig. A lemezjátszók mögött: dj Kő. A belépés jegyhez kötött. 

Tricikli fesztivál
A teljes program

JÚLIUS 15. • SZOMBAT 

10:00 – Kövér Béla Bábszínház 

Biciklizés a mesék birodalmába Gimesi Dórával. Gimesi Dóra szegedi születésű  dramaturg, rendező, a Budapest Bábszínház irodalmi vezetője, az Időfutár-sorozat többszörös társszerzője, és igen, ő az A macskaherceg kilencedik élete című gyerekkönyv írója is. Elképesztő! Hogy az elképedés teljes legyen, a bábszínház épülete előtt interaktív játékok, csengettyűszó, rajzolás, bábsimogató, és természetesen VERSKUKKER várja a családokat, ha pedig ez még nem lenne elég, sipirc a bábműhelybe, ahol árnyjátékos gyakorlatokkal mutatjuk meg nektek, hogy lehet néhány papír és két tenyér segítségével akár egy egész történetet elmesélni. 

11:00 – Agárúr 

Risograph workshop a Drukkerrel. Kétféle színű, A/3-as nyomat készítése Kingával, Roxival, Fannival és Balázzsal. A Risograph (ejtsd: rizográf) a szitázás, a stencilgép és a fénymásolás közös halmaza. A gép színenként nyomtat, (általában) nem fedő festékkel, így a rétegek egymásra nyomtatva újabb színeket eredményeznek. Mivel a Riso hőt nem bocsát ki és szója-alapú festéket használ, így környezetbarát alternatívája a színes nyomtatásnak és fénymásolásnak. ! A programon létszámkorlát van. A részvétel előzetes regisztrációhoz kötött. ! 

16:00 – Agárúr

A Drukker nyomdaműhely és a szegedi risograph workshop alkotói A04-999 Master megszabadulás hiba címmel állítanak ki. A megnyitón Váraljai Anna olvassa föl széljegyzeteit. A megnyitó után Cserne Klára A siker útjára lépni nem félek (Symposion, 2022) című kötetét mutatjuk be a teraszon. A szerzővel Veszprémi Szilveszter beszélget. 

19:00 – Grand Café 

Az erdélyi karaván, azaz a sepsiszentgyörgyi Tricikli Fesztivál szervezői által elindított vándorprodukció Alföldre érkezése. Színpadon három fiatal erdélyi magyar költő: Borcsa Imola, Fancsali Kinga és Sánta Miriám. A szerzőkkel Ferencz Hedvig beszélget. A belépés jegyhez kötött. 

20:30 – Grand Café 

Qiyan koncert. A Qiyan zenekar a mór hódoltság idején Andalúziában élő, javarészt zsidó női rabszolgák zenei kultúráját dolgozza fel saját free jazz megközelítésében. Ajtai Péterhez, a projekt vezetőjéhez ezúttal Porteleki Áron (ütősök), Aram Shelton (szaxofon), Szelevényi Ákos (szaxofon), Czitrom Ádám (gitár), Mészáros Ádám (gitár), Cseke Dániel (tenorszaxofon) és Szelevényi Vito (trombita) csatlakoznak. 

A belépés jegyhez kötött. 

JÚLIUS 16. • VASÁRNAP

10:00 – Mars téri piac 

Pop-up piac – hazai termékek a Mars téri piacon! A Fókusz Könyváruház pultjánál aranybarnára sült poéták és pontypatkók látványa mellett válogathattok a ropogós regények és puha kötésű kiadványok közül. A fesztivál utolsó napján ugyanakkor nemcsak a meghívottak könyveit, de azok bőrét is vásárra visszük: kérjetek dedikációt, alkudozzatok, vegyétek meg a városban vendégeskedő írómesterek szívét kilóra! 

13:00 – Kék Elefánt 

Kávéházi beszélgetés Kiss Tibor Noéval a Kárász udvarban. Újhullámos kávék, barátságos környezet és közösségi szívizomlazítás a ’23-as fesztiváltól való könnyes búcsú előtt. A szerzővel Lengyel Zoltán beszélget. 

A szegedi Tricikli Fesztivál programjai ingyenesen látogathatóak, kivéve négyet. Az ezekre megváltott jegyekkel a fesztivál megvalósulását támogatják a látogatók. 

Részletes jegyinfó: https://tixa.hu/tricikli-2023

Kiemelt kép: Pillanatfelvétel a tavalyi Tricikli Fesztiválról (fotó: Szabó Luca)

Zsebkendőbe fojtott könnyek és csilláron lógó nézők – A KAFF második napja

Csütörtök reggel szintén rengeteg program tárult elénk a KAFF műsorfüzetében. 

Szerző: Nagy Krisztina

Kezdésként délelőtt a 10 órai hőséggel kellett megküzdenünk, hogy bejuthassunk az Otthon Mozi falai közé. Szerencsénkre csöppet sem csalódtunk az első programban. A Hol van Anne Frank? című Ari Folman-alkotással kezdtünk. A korai vetítés miatt szinte biztos voltam abban, hogy alig lesznek a teremben, de senki sem tévedhetetlen. Az izgalmas, elgondolkodtató és érzékenyítő film hatására nemcsak a nézők kaptak zsebkendő után, hanem még a zsűri is. Hatalmas tapssal zárult a vetítés.

Ezt követően a tömeg sodrása a Malom Moziban megrendezésre kerülő CICAF programra vezetett minket, ahol a kortárs kínai animáció legjobbjait láthattuk. A nem várt érdeklődők miatt voltak, akik már csak a moziterem lépcsőjén ülve tudtak helyet foglalni, de ez sem okozott problémát a kíváncsi szempároknak.

Akadtak olyanok is, akik A kis Nicolast választották következőnek, azonban mi Mascha Halberstad alkotását, A kolbász királyt, valamint a Stéphane Aubier és Vincent Patar Pánikfalva: Vakáció című filmjét részesítettük előnyben, hiszen nem minden nap láthat az ember éneklő hentest a filmvásznon. A Hírös Agóra Színházterme abban az egy órában sok nevetéstől volt hangos.

KAFF
A kolbászkirály (forrás: KAFF)

Voltak, akik érdeklődésből vagy nosztalgia gyanánt a Magyar népmesék vetítésén vettek részt Kecskemét főterén. A tegnapi vetítés, Az ember tragédiája után ez is nagy sikert aratott a gyermekes családok körében. 

A humoros történetek mellett volt több olyan alkotás is, ami megdöbbentő, különös vagy éppen zavarba ejtő volt a közönség számára. A következő programunk a belga animáció legjavából merített, ennek keretében a szerelmi életről és más hétköznapi problémákról szóló alkotások kerültek a vászonra. 

Egy kis pihenés után a magyar versenyprogram rövidfilmjeire vitt tovább az utunk, ahol lehetőségünk volt megnézni több igazán remeknek mondható alkotást is. Ilyen volt Molnár Eszter alkotása, A mosógépen túl és a Nyugvó köd is, amely Fábián Nikolett munkáját dicséri. 

Miután visszakeveredtünk az Otthon Mozi épületébe, már a levegőben lehetett érezni a nagy feszültséget. Még háromnegyed óra volt a vetítés kezdete előtt, de máris szállingóztak az emberek. Nem sokkal később elindult a nagy csata a legjobb ülőhelyekért, később pedig már a szimpla helyekért is. Ahogy a szervezők is említették: 

Még a csilláron is nézők lógnak.

Gauder Áron alkotása, a Kojot négy lelke nagy népszerűségnek örvendett, olyannyira, hogy a film kezdete előtt bejelentették, terveznek egy következő vetítést is a fesztiválon, ugyanis sokan nem jutottak helyhez. A program nagy tapsviharral zárult, annak ellenére is, hogy sokan a moziteremből kilépve már kritikusan boncolgatták a film mondanivalóját.

KAFF
Kojot négy lelke (forrás: KAFF)

Végezetül ellátogattunk a programfüzet utolsó eseményére is, a KAFFTER partira, ahol a szerencsésebbek alkotók sokaságával ismerkedhettek meg és elegyedhettek beszélgetésbe. Az est utolsó állomásán, a Beszélő Köntösben is sokan megfordultak, mondhatni „még a csilláron is lógtak”.

Kiemelt kép: Jelenet A mosógépen túl c. filmből (forrás: kaff.hu)

Zenés Völgyhangoló – Válogatás a 2023-as Művészetek Völgye zenei programjaiból

A Művészetek Völgyének egyik tartóoszlopa természetesen a zene. Komolyzene romok között, könnyűzene nagyszínpadon, népzene pajtákban-csűrökben, öröm- és utcazene gyakorlatilag mindenhol: a völgyvarázs egyik letéteményese a folyton szóló muzsika. A többezres programajánlatból válogattunk számotokra néhány kedvünkre való zenei fellépőt, akikkel 2023-ban a Völgyben találkozhattok.

A muzikalitás szinte tapintható a Völgyben, ami nem csoda, tekintve, hogy az alapító, Márta István maga is komolyzenészből lett fesztiválszervező. Ezt az örökséget a jelenlegi menedzsment is ápolja, amit évről évre bizonyítanak a völgyes programáradatok is. Az ideiből állítottunk össze egy semmi esetre sem teljes, meglehetősen esetleges listát.

A válogatás során fő rendező elvnek az egyes (de korántsem összes) zenei helyszíneket vettük, így ezek mentén haladva július utolsó tíz napjában könnyedén megtaláljátok majd a nektek tetsző fellépőket – tehát jegyzetfüzetet elő, van miből csemegézni!

Panoráma Színpad

Bár többek többször kritizálták a megszokott fesztiválokra hajazó (ezáltal kevésbé „kapolcsos”) miliője miatt, mára a Völgy egyik legfontosabb helyszínévé nőtte ki magát a kapolcsi Panoráma Színpad, amelyről az itt fellépők névsora is tanúskodik: ezeken a deszkákon vonulnak fel a hazai könnyűzene legnépszerűbb formációi.

Július 21-én, a nyitónapon elsőként az Aurevoir. csap a húrok közé, őket rögtön a Bohemian Betyars váltja. Másnap, 22-én az Elefánt dübörög fel a színpadra, majd a Hiperkarma következik; a hétvégére vasárnap pedig az Esti Kornél30Y kettőse teszi fel azt a bizonyos pontot.

Fotó: Lóránt András

A Csaknekedkislány is kinőtte a kisebb helyszíneket, így 24-én este fél 9-től velük lehet vadulni; a Vad Fruttikkal ugyanaznap éjjel tudnak a fesztiválozók egészen a Holdig szállni. Szubjektív válogatásunkból nem maradhat ki a 26-án fellépő Bëlga, ahogyan a második pénteken, 28-án koncertező Blahalouisiana sem.

A Panoráma Színpadon az utolsó völgyszombaton, 29-én a Budapest Bár és a Bagossy Brothers Company varázsol pezsgő zenével. A vasárnapot és egyben a fesztivált is pedig a Kapolcson már veteránnak számító Quimby zárja este 9-kor.

Harcsa Veronika Udvar

A panorámás hangorkántól a kapolcsi Eger-patak felé tartva a jazz szerelmesei találnak fülüknek való koncertsorozatot tíz napon keresztül. Harcsa Veronika talán az egyik legmeghatározóbb kortárs magyar jazz-énekesnő és dalszerző, akit szívesen látnak külföldi színpadokon is. A Völgy közönségének sem kell őt hosszasan bemutatni, hiszen majdnem tíz éve vezeti saját udvarát, amely idén új helyszínre, a Malompartra költözik.

„Árnyak, ébredések… se vonat, se állomás…” hívójelű különkiadásával a szentendrei Borbély Műhely teszi teljessé az éjféli pillanatot a nyitónap éjszakáján, péntek utolsó perceiben. Az első szombaton, 22-én az udvargazda énekesnő Razvaljajeva Anasztázia hárfaművésszel és Fenyvesi Márton gitárossal Debussy NOW! című lemezükről játszanak, amelynek hangulatáról így nyilatkozik a programfüzet: „az improvizációk, a klasszikus és jazz énektechnika közti hangszínek és az élő elektronikus hatások igazi mai térélménnyé változtatják a jól ismert, örök érvényű dalokat.”

Fotó: Lóránt András

24-én, hétfőn az Ocsovay Damján Trió kever egy jazzes, hip-hopos, funkos, indie-s hangkoktélt, 25-én pedig Harcsa Veronika és Márkos Albert csellista, zeneszerző kettőse adja elő filmzenékből és versekből inspirált műsorát. Sok-sok kihagyással és ugrással az utolsó hétvégéhez érkezve 28-án a Jazzpince formáció fiatal tagjai noszogatják ki a „furcsa hangokat a dohos alagsorból”, 30-án pedig a házigazda a Karaván Famíliával együtt zenélve szenteli meg az eltelt tíz napot.

Harcsa Veronika udvara a zenével párhuzamosan, illetve azzal szervesen összefonódva egész napos és minden korosztálynak kedvére való időtöltést kínál azoknak, akik menedékre vágynak a nyüzsgésből. Napközben és reggel hatha jóga foglalkozás, meditáció, ékszerkészítés és ringató a legkisebbnek egyaránt szerepel a palettán.

Kaláka Versudvar

A Völgy zenei és irodalmi szívcsakrájaként is szoktak hivatkozni a Kaláka Versudvarra, ahol a magyar kultúra nagy öregjei és legendái megszokott vendégnek számítanak, ahogyan az erejük teljében lévő, középkorú  magyar alkotók, szerzők sem hiányozhatnak soha.

Lackfi János költő és udvargazda egyik völgyes ars poeticája a zene és irodalom ötvözése. Zenés versimpróján, mindig más-más vendéggel, minden nap derülhet és gyönyörködhet a látogató. Állandó lakója és sokszoros fellépője az udvarnak a méltán híres Kaláka együttes, akik a magyar irodalom zenei evangélistái: ők nyitják meg az udvar programjait is 22-én este 8-kor.

A Misztrál zenekar magyar és külföldi versfeldolgozásokkal 23-án este áll színpadra, míg a Sebő együttes 24-én, hétfő este „sebőzik” a kalákás völgylakók legnagyobb örömére. A Kaláka együttes közreműködik Máté Gábor Akarsz-e játszani? című Kosztolányi-műsorában is, amely 25-én este 8-tól lesz hallható, látható és átélhető.

Hrutka Róbert zenész, zeneszerző és producer Láthatatlan szépség című estjét 29-én, szombaton 8-kor tartja a nyárestében, majd a völgyzáró vasárnap este 6-kor a Kaláka egy kívánságkoncerttel pecsételi le egy újabb évre a nevét is viselő Kaláka Udvart – hogy aztán jövőre mindenki visszatérhessen.

Papageno Klasszik

A komolyzene nem komolykodva, de komolyan véve: így is le lehetne írni a Papageno Klasszik udvar lényegét, amely Vigántpetenden a katolikus templomban, a Völgy keleti gyepűjén található; avagy klasszikus zene, nyár délután, fröccs, ahogyan a hivatalos leírás összefoglalja.

21-én pénteken érdemes lesz meghallgatni a Zeneakadémián alakult duó, Balog Alexandra zongoraművész és Dolfin Balázs csellóművész kamarakoncertjét este fél 6-tól. Ugyanígy figyelemre méltó Haja Zsolt operaénekes áriaestje, ahol meghatározó olasz és magyar operarészletek kerülnek terítékre 23-án, szintén fél 6-kor.

Dénes-Worowski Marcell és Seidl Dénes kettőse egy rendhagyó kalandozásra hívja azokat, akik szeretnék kendőzetlenül is megismerni a zenetörténet nagyjait, akik közül sokan zsenik és bizony nehéz emberek is voltak egyben – előadásuk 25-én, kedd délután fél 3-kor lesz, a füzet a beszédes Klasszikus Kiábrándító néven hivatkozik rájuk.

Várallyay Zsófia a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Kemenes András osztályában végzett, majd a baseli Zeneművészeti Egyetemen, valamint a salzburgi Mozarteumban folytatta tanulányait: völgyes zongoraestjét – Bartók: 15 magyar parasztdal – 27-én, csütörtökön tartja. 28-án fél 3-kor Bősze Ádám zenetörténész a zenetörténelem bűnügyeiről rántja le a leplet, zenével, képekkel tűzdelt előadásában izgalmakat és hamisítatlan  emberi történeteket ígér.

Szintén a Papageno Klasszik udvarában lép fel a ConnecTrio 28-án, péntek este. A három fiatal hölgy (Ács Dominika fuvola, Maria Valverde zongora, T.–Potzner Veronika ütőhangszerek) bemutatkozásuk szerint teljesen különböző karakterű előadók, de közös esszenciájuk a kapcsolódás, nemcsak egymáshoz a kamarazenélés által, hanem a közönséghez is.

Káel Norbert zongoraművész, zeneszerző 29-én, az utolsó szombat estéjén tölti meg zenével a templom tereit. Az impozáns repertoárban elhangzik többek között Albeniz-Kael: La Leyenda, Bach-Kael: Preludium in E minor, Bartók-Kael: Suite Op.14 és még sok más tétel is.

Fotó: Káldy Márton

És még pár szó

A fenti négy programhelyszín együttesen is csak a nagy jéghegy egyetlen szögből látható egyetlen csúcsát jelenti, se többet, se kevesebbet. Az ezekben az udvarokban található összes programot sem öleli fel ez az ajánló, de arra ez a skicc is elég, hogy a Völgyre mindig és mindenkor jellemző sokféleséget híven tükrözze, esetleg hasznos gondolatébresztő-kedvcsináló legyen.

Minden bizonnyal érdemes a Völgybe előre összeírt tervekkel menni és aztán sorra járni őket, ám ugyanúgy érdemes egy ponton sutba dobni a papírt vagy a telefonos jegyzetet, és csak követni egy tetszetős hangot, egy csalogató illatot, egy ígéretes dallamot és a táncos lábak dübörgését – a kapun túl így is, úgy is csoda vár ránk.

Végül meg kell említeni a Kőbánya Udvar névváltozását, amely mint az egyik központi könnyűzenei helyszín lett ismert a Völgyben: mostantól Póka Udvarnak hívják, amivel a nemrég elhunyt magyar rocklegenda, Póka Egon életét kívánják ünnepelni. Szép és méltó gesztus. Pókánál találkozunk!

Kiemelt kép: Lóránt András fotója

Hippi robinzonád, indiántechno doromb és filozofikus kertmozi – Elkezdődött a KAFF!

Idén tizenhatodik alkalommal, június 21. és 25. között rendezik meg a Kecskeméti Animációs Filmfesztivált, azaz a KAFF-ot. A fesztivál ingyenes programokkal, koncertekkel, megannyi nemzetközileg is elismert animációs alkotással és izgalmas kiállításokkal várja látogatóit.

Munkakezdéshez képest későn, egyetemista időszámításban korán, reggel kilenc órakor vette kezdetét az idei Kecskeméti Animációs Fesztivál, a magyar alkalmazott animáció kategóriában induló videoklipek és könyvtrailerek vetítésével. Olyan zenekarok videoklipjeit láthatták az első látogatók, mint az Elefánt (Én) vagy az Egy5egy (Lila pulóver), de az animációs előzetesek is megérdemelten kerültek a napindító listára. 

Ahhoz, hogy eljuthassunk a következő helyszínre, a Malom moziba, ahol a fesztivál első egész estés filmje, A sziget várt ránk, előbb a Malom pláza útvesztőjén kellett átvágnunk magunkat. A közönség az első hosszabb filmen még elég foghíjas – szinte exkluzívan, több széken is elterülve nézhettük végig Robinson Crusoe szürreális kalandjait. A nézők hamar rájöttek a film során, hogy ez nem egy tipikus robinzonád lesz, mivel az animáció-musical történései inkább metaforikusan értelmezhetőek, mintsem konkrétan a könyvben megjelent fejezetek sorozataként. 

A kezdő jelenetben Robinson, a doktor egy futurisztikus szemétszigeten tengődve rátalál Péntekre, az egyik elsüllyedt hajó túlélőjére, akit Robinsonnak kell megtanítania beszélni, és igazi embert kell faragnia belőle. Az alkotás alapszituációja még nagyjából értelmezhető volt a nézők számára, de a film további része már teljesen elrugaszkodott bármiféle kivehető cselekményfolyamtól, így egy igazi valóságon túli élményben lehetett részünk. A mozi abszurd, apokaliptikus világába Robinson doktor, az értelmiségi hippi dalain keresztül kaptunk betekintést, aki költői, elvont személyiségével próbálta megértetni velünk a körülötte levő világot (több-kevesebb sikerrel).

KAFF
Jelenet A sziget című filmből (forrás: KAFF)

A sziget filozófiai sokkja után egy kis pihenőidő következett a felnőttek számára, mivel déltől kettőig a gyerekeknek szánt televíziós sorozatok vették át az uralmat a vetítővásznak felett. Kettőkor azonban a diákfilmek mellett egy szakmai könyvbemutató vette kezdetét, amelyen Varga Zoltán Ternovszky Béla életművét feldolgozó Macska-egér játékok című könyve került mélyebb kitárgyalásra a fesztivál ősi szervezője, Kriskó János moderálása által. A bemutatót Mikulás Ferenc, a KAFF alapítója konferálta fel, aki a Kecskeméti animáció fél évszázados múltjába adott egy rövid betekintést. Ezt követően a beszélgetés is leginkább a dicső múltra koncentrálódott, azaz a ‘60-as és a ‘70-es évekre, amely Varga szerint a magyar animáció aranykorának tekinthető. A szerző azt nyilatkozta, azért lehettek olyan kiemelkedőek ebben a korszakban az animációs filmek, mert egy olyan erős, összetartó és egymást inspiráló közösség alakult ki a rendezők, írók és rajzolók között, amely minden akkori alkotót ösztönzött a minőségibb tartalmak létrehozására. Ahogy humorosan megfogalmazta Varga is, igazából szinte egymásnak gyártották a filmeket, le akarták nyűgözni a másikat, illetve segítették is közösségük tagjait az alkotási folyamatban. 

A bemutatón a Ternovszky-életmű kapcsán megkerülhetetlen Macskafogó is szóba került, a moderátor arra volt kíváncsi, mit gondol a szerző, miért lehetett a macska-egér harc ekkora siker mind külföldön, mind a hazai közönség körében. Az életmű kutatójaként Varga úgy vélte, leginkább azért, mert a Macskafogó az akkoriban készült többi animációs filmmel ellentétben nem egy már meglévő magyar legenda vagy mű adaptációjaként jelent meg, hanem egy teljesen egyedi stílust és történetet hozott létre. A film készítőinek épp emiatt nem kellett megfelelniük semmilyen elvárásnak, így a rendező, a rajzoló, a zeneszerzők, illetve a szinkronhangok is örömmel álltak neki a filmnek, szabadon dolgozhattak. A másik okként Varga a műfaji és hangnembeli sokszínűséget nevezte meg, hiszen a filmben a kémfilmtől (Grabovszky kalandjai) kezdve a katasztrófafilmen át (repülőbaleset) a horrorig (vámpír denevérek) az összes zsáner megtalálható. Emellett kiemelte, hogy a film megjelenésekor bármekkora sikert is aratott, „az időtől kapta meg a legnagyobb díjat”, hisz azóta kultuszfilmként tartja számon mind a szakma, mind a magyar közönség.

Később a Panoráma program újra visszavezetett minket a filmek világába, amelynek keretében az espinhói Cinanima Nemzetközi Animációs Filmfesztivál 2022-es programjának legjobbjait tekinthették meg a résztvevők. A komoly és tartalmilag inkább szimbolikusan felépített, elgondolkodtató és súlyos problémaköröket feltáró rövidfilmek voltak a főszerepben. Az alkotások olyan témákat feszegettek, mint a nemi szerepekkel kapcsolatos negatív sztereotípiák (#BinaryGenderNorm: Girls), a másság és a kirekesztettség érzése (Egy apró férfi), illetve egy animációs pszicho-horror is bekerült a listába, ami egy középkorú nő és a kutyája abszurd kapcsolatát és az általuk elkövetett gyilkosságokat tárta fel (Bestia).

A kissé komor hangulat után érdemes volt benézni a magyar információs program filmjeit vetítő Hírös Agóra Színháztermébe, ahol már sokkal könnyedebb hangvételű, szórakoztató alkotásokkal találtuk szembe magunkat. A közönség fel-fel nevető reakcióit tekintve a Weekly Therapy for the Mental Health of Anti Wizards volt a legtöbbek kedvence, ami egy olyan futurisztikus világot festett le, ahol az emberek egy mágikus tojás segítségével varázserőre tettek szert, és ennek hatására még az állatok is beszélni kezdtek. Természetesen ebből a világból sem maradhatnak ki a beszélőállat-gyűlölő, konzervatív Fox News-nézők és a lusta, szállodapatkány istenségek, utóbbi egy metafilmes megoldással az animáció rajzolójaként jelenik meg a film cselekményében.

KAFF
Weekly Therapy for the Mental Health of Anti Wizards (forrás: KAFF)

Emellett szerdán három kiállítás megnyitójára is ellátogathattak a vendégek. Az Így készült a Toldi mozifilm, a Kojot négy lelke: Teremtés, másként és a Buborékban beszélők: A magyar képregény 150 éve című tárlatokat a fesztivál napjai során bárki megtekintheti a Hírös Agóra termeiben barangolva. A Kojot négy lelke és a Toldi-kiállítás keretein belül a látogatók betekinthetnek az animációs filmek munkálatainak rejtelmeibe, vázlatokat láthatnak a filmekben szereplő tárgyakról és a karakterek ruházatáról, kinézetéről, megtekinthetik a helyszínrajzok alapjait a Toldiból, megtudhatják, hogyan készült a Kojot storyboardja, emellett a rekonstruált indián eszközök, női lábszárvédők, mokaszinok által még közelebb érezhetik magukat az ősi indián kultúrához. Az egy szinttel lejjebb lévő A magyar képregény 150 éve című kiállításon a legkiválóbb magyar képregényalkotók munkáit tekinthetjük meg látványos installációkon és képregényrészleteken keresztül.

A fesztivál hivatalos megnyitójára este hétkor került sor, ami kivételesen nem egy laudációs beszéddel kezdődött, hanem egy dorombművész előadásával. Olyan érzés volt akkor a teremben ülni, mintha egy egész indiánzenekar örömzenélne a színpadon, miközben egyetlen ember egy kis hangszer és a szája segítségével olyan transzba ejtette a közönséget, hogy nehéz volt visszatérni a jelenbe, és felfogni az utána következő beszédet. A szervezők megköszönték az összes szervező és zsűri részvételét, majd Káel Csaba filmügyi kormánybiztos mondta el monoton hangon nyitóbeszédét. Idén a fesztivál életműdíját Báron György filmkritikus nyerte el, aki az est fő megszólalójának felvezetőjével kapcsolatban bölcsen megjegyezte: „A laudáció, akár a gyászbeszéd, a túlzások műfaja”.

A fesztivál idei érdekessége, hogy többen „szülinaposokként” jelentek meg a programban. A magyar animációtörténelem nagyágyúit, mint Ternovszky Bélát, Horváth Máriát, Tóth Pált és M. Tóth Máriót is egy-egy csokorral köszöntötték az esten. A megnyitó után a Színházteremben levezetőként ezen alkotók rövidfilmjeit vetítették, ezzel párhuzamosan pedig a Retrospektív programhoz kapcsolódva Az ember tragédiája animációs film egyes jelenetei voltak láthatók Kecskemét főterén, azaz művésznevén a „Fő a térben” fesztiválhelyszínen.

KAFF
Jankovics Marcell: Az ember tragédiája (forrás: Filmarchívum)

A kertmozis hangulatot kissé megzavarták a melletünk lévő Hungarikum fesztivál hangjai, de alapvetően inkább a film nyomta el a piaci zajokat, így ki lehetett zárni a külső körülményeket. A filmnézéssel kisgyerekes családok is megpróbálkoztak, de végül az emberiség nagy kérdéseit és a filmben erőteljesen megjelenő filozofikus téziseket megunó öt év körüli kisfiúk (érthető okokból) hamar szétszéledtek. Az ember tragédiája szintén nem egy könnyed program volt az este végére, azonban egy egész hétre (életre?) elég gondolkodtató tartalommal zárni egy filmfesztivált nem is olyan rossz teljesítmény.

Kiemelt kép: Jelenet A sziget című filmből

Janne Teller és Bergsveinn Birgisson is az idei PesText vendégei

pestext 2023 f21.hu

A Semmi sztárszerzője és az egyik legnépszerűbb skandináv író is a 2023-as irodalmi fesztivál vendége.

Ötödik alkalommal szervezi meg a PesText Nemzetközi Irodalmi és Kulturális Fesztivált szeptember 27. és 30. között a MISZJE (Magyar Irodalmi Szerzői Jogvédő és Jogkezelő Egyesület) és a Petőfi Kulturális Ügynökség.

A világirodalmi fókuszú PesText célja bemutatni, hogy miként képesek az eltérő nyelvek és kultúrák irodalmi alkotásai megjelenni egy másik ország, másik nemzet olvasmányélményei között.

Szeptember 27. és 30. között több budapesti helyszínen, a Három Hollóban, a Millenárison és a Petőfi Irodalmi Múzeumban várják programok az érdeklődőket. A fellépő szerzők között található többek között Janne Teller, a világhírű Semmi című regény írója; Bergsveinn Birgisson, az egyik legnépszerűbb kortárs skandináv szerző; Gwenda Bond, az első Stranger Things-regény, a Gyanakvó elmék alkotója, valamint a Goncourt-díjas Mathias Énard.

Izgalmas vendégnek ígérkezik továbbá a két fiatal tehetség, a sci-fi műfaját képviselő Nicholas Binge az Egyesült Királyságból, valamint az olasz Giulia Caminito, A tó vize sohasem édes szerzője.

Ugyancsak a rendezvény idei vendége lett volna a világhírű olasz író és rendező, Alessandro Baricco, ő azonban magánéleti okokból kénytelen volt lemondani budapesti utazását, a szervezők ezúton is reményüket fejezik ki, hogy egy későbbi alkalommal vendégül láthatják az olasz alkotót.

A PesText idei kiemelt vendégei (forrás: PesText)

A PesText hagyományosan nagy figyelmet fordít az irodalomhoz kapcsolódó társművészetekre, idén is lesznek illusztrációs workshopok és gyönyörű könyvillusztrációkat bemutató kiállítás. Az esemény vendége lesz Rébecca Dautremer, a kortárs francia gyerekirodalom és könyvillusztráció legismertebb alakja.

A PesText 2023-ban folytatja tavalyi sikeres együttműködését a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivállal. A közös programok napközben látogathatók a Millenárison, majd a fesztivál kapuzárása után a PesText eseményei a Könyvfesztivál hivatalos afterpartijaként folytatódnak a Három Hollóban.

A PesText összes programja ingyenes, de némelyik regisztrációhoz kötött, a teljes programtáblával a későbbiekben jelentkezünk, addig is kövessék figyelemmel a fesztivál Facebook-oldalát.

A PesText szervezője: Magyar Irodalmi Szerzői Jogvédő és Jogkezelő Egyesület (MISZJE), Petőfi Kulturális Ügynökség

A fesztivál fő támogatói: Magyar Kultúráért Alapítvány, NKA, Visegrad Fund

Kiemelt kép: PesText

LEGUTÓBBI CIKKEK