Kezdőlap Blog Oldal 33

Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

irodalmi rendezvények f21

Egy helyen a hét legfontosabb irodalmi rendezvényei.

Aaron Blumm – Ki ölte meg a Török Zolit? – beszélgetés | Február 20. 20 óra

Helyszín: Kis Présház

A kötetről Deczki Sarolta beszélget Aaron Blumm-mal

„Ez a geci már megint itt van. Úgy csinál, hogy ne vegyem észre: egy pillanatra előugrik, majd rögtön el is tűnik, aztán megint előjön, megint elbújik, mint rózsa a tövisek között, takargatja magát, hogy ne is lássam, így én is úgy teszek, mintha itt sem lenne. De egyszer csak tényleg előugrik, ott áll előttem, és akkor már baszhatom, itt van, újra jár a nyelve, fecseg, kuruttyol összevissza, pedig jobb lenne, ha hallgatna, hiszen tudja, csak fájdalmat okoz a szavaival. Nem is sejti még, neki most aztán annyi, végképp kicsinálom, aztán vigyoroghat kedvére. Isten bizony, kicsinálom, kicsinálom, ha addig élek is.”

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Farkas Zsolt könyvbemutatója az Írók Boltjában | Február 21. 18 óra

Helyszín: Írók Boltja

Farkas Zsolt neve legendás bölcsészettudományos körökben, kiváltképp az irodalomtudomány területén. Új kötetében irodalmi, nyelvészeti, filmművészeti, történelmi (politikai) és filozófiai kérdések egyaránt egy rég kiforrott, egységes, ugyanakkor provokatív nyelven keresztül artikulálódnak. A szerző szerteágazó érdeklődése, valamint szokatlan látásmódja izgalmassá és frissé teszi a tanulmánykötetet, miközben sajátos humora és felszabadult stílusa rendkívüli módon élvezhetővé is.

A szerzőt Pintér Dóra kérdezi majd a nagyívű munkáról.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Grecsó Krisztián: Lányos apa – Könyvbemutató | Február 21. 19 óra

Helyszín: Radnóti Miklós Színház

Grecsó Krisztiánnal a Lányos apa című új kötetről Szabó T. Anna beszélget. Közreműködik: Porogi Ádám és Rozs Tamás

Családi történetek olvashatók ebben a könyvben: a szülőkről, akik nevelnek minket, vagy épp a szülőkről, akikké válhatunk. Hogyan határozzák meg a saját gyerekkorunk történetei a felnőttkori választásainkat? Meg lehet-e szakítani a rossz mintákat, meg lehet-e őrizni a jókat? Hogyan lehet érvényesen elmesélni, mekkora boldogság – minden nehézség ellenére – apává válni? Grecsó Krisztián történetei mindig egy apróságból indulnak – legyen az egy játszótéri séta a kislányával vagy egy kamaszkori emlék –, ám rendre olyan távlatot keresnek, amelynek segítségével nemcsak a szerző, de az olvasó is megértheti saját sorskérdéseit. A nehéz témák elmesélésén is átüt a derű, a boldogság keresése, amely minden ellenkező híresztelés ellenére nagyon bonyolult állapot.

Irodalmi rendezvények a hétre - Február 20-tól 26-ig
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Kiss Dávid – Medvék bolygója – könyvbemutató | Február 21. 20 óra

Helyszín: Kis Présház

Kiss Dávid 1988-ban született Sopronban. A Budapesti Corvinus Egyetemen diplomázott politológus szakon. Versei 2015 óta jelennek meg, az írás mellett család- és helytörténeti kutatásokkal, valamint műfordítással is foglalkozik. A Fiatal Írók Szövetségének tagja és az ambroozia.hu munkatársa.

Első, Medvék bolygója című kötete a 2022-es Budapesti Nemzetközi Könyvfesztiválra jelent meg a Napkút Kiadó gondozásában.

Az eseményt Horváth Florencia költő, kulturális újságíró moderálja.

Kiss Dávid versei

„Kiss Dávid verseit egyfajta komolyság jellemzi. Érett, néhol egyenesen bölcs ez a líra, amit érdekesen ellenpontoz szerzőjének fiatal volta. A komolyságot úgy értem, hogy nyilvánvalóan, minden igaz, amit leír: a tájak, az ősök, a beszédmódok vagy a szerelmes elvesztése.

Az igazat persze ne tévesszük össze a valódival: Kiss Dávid versei néha váratlanul átcsúsznak a fantasztikumba, majd vissza: szlalomozik évtizedek és évszázadok között, nyelvek és nevek között, szerte a Kárpát-medencében. (Van is szójegyzék a kötetben!)

Én örömmel olvasom, örülök, hogy a költészetet lehet így is használni.”

Nádasdy Ádám

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

PIM Esti Extra a Polcz Alaine-kiállításban | Február 22. 18 óra

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum

Rendhagyó tárlatvezetés az új, időszaki Polcz Alaine-t bemutató Világjáték című kiállításban.

Ablonczy Anna Polcz Alaine naplóinak gépírónője, majd Alaine bizalmasa és a Mészöly-hagyaték elrendezésében segítője volt. Személyes élményeiről mesél a kiállításban. „A szüleimen és rajta kívül kevés embert ismerek, aki hasonló hatással volt-van az életemre. Persze, hogy hiányzik, de akkor előveszem valamelyik könyvét, vagy felidézem, ahogy jön elém az előszobában, kitárt karjaival.”

Tárlatvezetők: Ablonczy Anna szerkesztő, Polcz Alaine egykor közeli munkatársa, Török Petra kurátor

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Margó Olvasókör: Évek | Február 22. 19 óra

Helyszín: Tompa17

Könyv: Annie Ernaux – Évek Ott Annával és Szeder Katával

A Facebook-esemény leírásából:

Az olvasókör valóban olvasókör, vagyis nemcsak együtt olvasunk, hanem közösen ki is beszéljük az aktuális könyveket. A Margó Olvasókört a Tompa17 nevű új kávézóban tartjuk, a beszélgetéseket különböző felállásokban Ott Anna, Szeder Kata és Valuska László vezetik.
A januári olvasmány Annie Ernaux Évek című regénye lesz.

Miért pont ezt választottuk?

Tavaly a francia Annie Ernaux nyerte az irodalmi Nobel-díjat. Az indoklás szerint azért a bátorságért és éleslátásért, amivel feltárja a személyes memória gyökereit, elidegenedését és határait. Ernaux hisz az írás felszabadító erejében – munkássága megalkuvást nem tűrő, közérthető, letisztult. Az Évek című önéletírását az életmű megkoronázásaként szokták emlegetni, ami a ’40-es évektől indítva a 2000-es évek elejéig veszi leltárba élete emlékeit, egy fél évszázad hangulatait.

Ha részese lennél a Margó Olvasókörnek, akkor csatlakozz a zárt csoportunkba!

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

SZÓKÖZ III. – Beszélgetés a fogságba született íróval, Visky Andrással | Február 22. 19 óra

Helyszín: Három Szerb Kávéház

SZÓKÖZ – a Három Szerb Kávéház irodalom- és olvasásnépszerűsítő eseménysorozata, amelynek ingyenesen látogatható alkalmain mérvadó kortárs magyar írók és költők mesélnek legújabb könyveik elkészülésének folyamatáról, (élet)pályájuk alakulására nézve is meghatározó tapasztalataikról.

Ezeken a havi rendszerességű esteken olyan gondolatébresztő, önmagunk és környezetünk mélyebb megértését is elősegítő beszélgetések részeseivé válhatnak az érdeklődők, amelyeknek kiindulópontjait a legaktuálisabb kérdésekkel foglalkozó irodalmi alkotások adják. A SZÓKÖZ házigazdája Juhász Tibor író, költő, a pozsonyi Irodalmi Szemle és a zalai Pannon Tükör szerkesztője.

Február 22-én Visky András József Attila-díjas erdélyi magyar író lesz a SZÓKÖZ vendége. Figyelemre méltó költői és színházi munkássága mellett a tavaly megjelent, Kitelepítés című regénye lesz a beszélgetés középpontjában, amely az utóbbi évek egyik legnagyobb irodalmi szenzációjának mondható. Visky András köztiszteletben álló, református lelkész édesapját az ’56 utáni erdélyi megtorlás során bebörtönözték. Nem sokkal később a családját – az ekkoriban kétéves Andrást az édesanyjával és a testvéreivel együtt – a Duna-deltába internálták. Visky András pályája során ezek az események egyre meghatározóbb referenciákká léptek elő, és olyan tényirodalmi, valamint önéletrajzi alkotásként is megközelíthető remekműveket inspiráltak, mint a Kitelepítés. Milyen viszonyban áll a regény a diktatúrák irodalmi ábrázolás-hagyományával? Elégséges magyarázatokkal szolgálhat-e a Szentírás egy olyan világban, amelyet az agresszió és a félelem igazgat? Hogyan lehet megtartani a hitet a lágerben, és hogyan tarthat meg bennünket a hit? Az Isten szóra bírhatóságának problémájával is elhivatottan foglalkozó Visky András ezekhez hasonló kérdésekre válaszol az esten.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Fejből mondott slamek FSA-versenye: „föl kéne szabadulni már!” | Február 22. 20:30

Helyszín: Gödör

19:00 – Jordán Tamás estje: Szabad ötletek jegyzéke. 
20:30 – Fejből mondott slamek FSA-versenye a 80 éves Jordán Tamás tiszteletére – „föl kéne szabadulni már!”

A Földalatti Slam Akadémia (FSA) előző, szintén Jordán Tamás József Attila-estjét követő slam versenye után Tamás kiemelte, hogy a fejből mondott szövegben nem a hatásra törekvés, hanem a mondanivaló a hangsúlyos. Tamás tiszteletére az FSA február 22-ei versenyén csak fejből mondott slammel lehet részt venni. A téma József Attila Hazám című versének e sora: „föl kéne szabadulni már!” Ehhez a slamek szabadon kapcsolódhatnak. Szólhatnak erről a József Attila-versről, a Jordán Tamás által a verseny előtt József Attila-versekkel együtt elmondott Szabad ötletek jegyzéke című József Attila-naplóról, a politikai felszabadulásról, az elfogultságainktól, a szorongásainktól, a gépezéstől, vagy éppen a slam szöveg olvasása alóli felszabadulásról.

Zsűri: Garaczi László, Horváth Florencia, Láng Orsolya, Taródi Luca, Vincze Bence és ketten a közönségből.

Zenei közreműködő: Pető Dávid

A dobogósok az Álomgyár Kiadó és a Prae Kiadó könyvei közül választhatnak, és a Mórocz Pincészet egy-egy üveg borát kapják. A slam verseny után a text-shirt.com különdíjasa pólót kap ajándékba az előadott slamje általa választott sorával. Az ajánlott 3 perc 15 másodperc túllépését a zsűri mérlegeli, amikor a verseny végén kiválasztja a dobogósokat. Az eredményhirdetés előtt a zsűri elnöke és tagjai rövid szóbeli értékelést mondhatnak.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Jazzköltészet | Február 22. 20:30

Helyszín: Jedermann

versel: Márton Ágnes, Gyukics Gábor

zenél: Grencsó István – kifutó, Kováts Zoltán Sándor – nagybőgő

A jazzköltészet lényege, hogy a zenész improvizál arra a versre, amit a költő előad. A zenész nem a versek között játszik, hanem a vers elhangzásával egy időben, a vers ritmusának megfelelően vagy azt ellenpontozva improvizál.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Boggie: Költőim – vendég: Tóth Réka Ágnes | Február 23. 19 óra

Helyszín: Magvető Café

Boggie a sorozatban vendégül látja a magyar író-költő világ színe javát, a fiatal feltörekvő nemzedéktől a befutott sztár írókig. Az est azon túl, hogy egy teljes értékű Boggie koncert, betekintést nyújt az adott költő világába egy bensőséges pódiumbeszélgetésen keresztül. A szobakoncert fénypontja egy meglepetés versfeldolgozás Boggie zenei tolmácsolásában.
A sorozat első idei vendége Tóth Réka Ágnes lesz, akinek frissen megjelent Ultraibolya című kötete lesz Boggie zenei célkeresztjében.

Az est során kivesézik a zenész-költő lét mibenlétét, az alkotás fájdalmát és örömét, az új kötetekhez, lemezekhez vezető utakat, és ki tudja, még mit.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Pingvin ovi – Versfelolvasás Simon Mártonnal | Február 23. 19 óra

Helyszín: Virág Benedek Ház

A Facebook-esemény leírásából:

Az estén rendhagyó módon a Simon Márton által online elindított „Pingvin ovi” projektet igyekszünk ismét személyes jelenlétre cserélni, egy válogatott versekből álló felolvasás keretében. Találkozunk ismert és ismeretlen klasszikusokkal, előkerülnek kihagyhatatlan darabok és friss találatok is, mindezt egy-egy kapcsolódó történettel keretezve. Versek, beszélgetés és közös merülés valaminek a mélyére, ami jó.

Simon Márton költő, műfordító, slammer, négy önálló verseskötete jelent meg eddig, a legutóbbi Éjszaka a konyhában veled akartam beszélgetni címmel 2021-ben.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

FISZ Líraműhely Mezei Gábor és Szabó Marcell vezetésével | Február 23. 19 óra

Helyszín: Itt és Most Társulat

A Facebook-esemény leírásából:

Folytatódik a FISZ líraműhelye Mezei Gábor és Szabó Marcell vezetésével. Mindenkit szeretettel várunk 2023. február 23-án 19 órakor az Itt és Most Közösségi térben. Örülünk az előreküldött verseknek, itt: gmezeig@gmail.com; sabmarc@gmail.com

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Somorjai Réka – kötetlenül | Február 23. 19:30

Helyszín: Kis Présház

Somorjai Réka 1994-ben született Budapesten. Az ELTE-n és a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetemen szerzett diplomát. Verset, prózát és drámát ír, szövegeit többek közt az Alföld, a Tiszatáj és a Litera közölte. 2023-ban Móricz-ösztöndíjat nyert.

Az est során legújabb írásaiból olvas fel.

Az eseményt Horváth Florencia költő, kulturális újságíró moderálja.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Holtszezon 2023 – Nemzetközi Kortárs Irodalmi Fesztivál | Február 23-tól 26-ig 

Helyszín: Veszprém

A Holtszezon Nemzetközi Kortárs Irodalmi Fesztivál a határterületekről, a feltörekvő előadókról és az alkotásról szól. Arról, hogy egy fantasy-regény, egy krimisorozat vagy a legújabb Pogány Induló-dal is elvezethet Dosztojevszkijig vagy Tóth Krisztináig. És persze ez fordítva is igaz: Pilinszkyből kiindulva is megérkezhetünk egy Platon Karataev-dalszövegbe vagy éppen a saját versed egyik sorába.

Szóval, ha Hellfire Club-pólóban nézed a Sárkányok házát vagy a Wednesdayt, akkor a Holtszezon rólad is szól.

Ha az ágyadon egy József Attila-kötet hever, a táskádban Dosztojevszkij lapul, a kezedben pedig éppen a legújabb POKET-et tartod, akkor a Holtszezon a tiéd is.

Ha összedobsz egy tojásrántottát, miközben 6363 vagy Felső Tízezer szól a JBL-ből, akkor itt a helyed.

Ha szoktál írni, rajzolni vagy zenélni, akkor imádni fogod Veszprémet az utolsó februári hétvégén, és mi is imádni fogjuk, hogy itt vagy velünk.

Ha egyáltalán nem érdekel az irodalom, akkor a Holtszezon a te tereped. (Még az is kiderülhet, hogy mindig is érdekelt a dolog, csak eddig hip-hopnak vagy képregénynek hívtad.)

És ha olvasásfanatikus vagy, akkor nincs is mit mondanunk. Ja, de van. Csak néhány név az idei programkínálatból: Bodor Ádám, Cserna-Szabó András, Kemény Zsófi, Varró Dániel, Kira Poutanen (FIN), Visky András, Klára Vlasáková (CZ), Szálinger Balázs.

Hát így.

A Holtszezon a Tiétek!

További részletek: https://veszprembalaton2023.hu/oldal/holtszezon

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Kassák-konferencia az Irodalmi Magazinnal | Február 24. 10 óra

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum

A magyar avantgárd meghatározó alkotójának emlékére szervez konferenciát az Irodalmi Magazin.

Program: https://fb.me/e/2FbvhRR2b

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Február 20-tól 26-ig

Words & Music 20. Szöveg és zene – Vajna Ádám – Palojtay János & Bolcsó Bálint | Február 24. 20 óra

Helyszín: Nyitott Műhely

Vajna Ádám verse

 

Az erkölcs esély – Recenzió Réz Anna Mardos című esszékötetéről

Mardos

Réz Anna első, Mardos című esszékötetében az erkölcsfilozófiai bevezető után többek között az anyaság mítoszáról, a privilégium-bűntudatról vagy épp az internetes jóemberkedésről ír. A szövegek fanyar humorral hívják fel arra a figyelmet, hogy ha tudatosabb viszonyt alakítunk ki az érzelmeinkkel, valójában a körülöttünk lévő világ megismeréséhez jutunk közelebb.

Amikor először találkoztam Réz Anna könyvével a kötetben is oly sokszor előkerülő közösségi média felületein, rögtön tudtam, hogy el kell olvasnom. Ez nem az a fajta kíváncsiság volt, amit akkor érez valaki, ha egy szerzőnek sokra tartja a korábbi munkáit (bár nagyon kedveltem például Réz sorozatkritikáit). Ennél sokkal zsigeribb érdeklődés lett úrrá rajtam; az volt a benyomásom, hogy a Mardos a korunkat mélyen átható, mindannyiunkat érintő problémákkal foglalkozik.

A szerző pontosan ennek mentén határozza meg a kötet tétjét, hiszen a bevezetőben az érzelmek megosztásának kockázatairól beszél. Az ilyen megszólalások célja, hogy az ember társakra találjon, viszont mindig jelen van a veszély, hogy egyedül maradunk, érzéseinket a társadalom rendellenesnek fogja minősíteni. Épp ezért kell figyelnünk megéléseink kontextusára. A könyvből vett egyszerű példával élve az, hogy szégyent érzünk egy hosszabbra sikerült éjszaka után, összefügg azzal, amit a részegségről, az azzal járó kontrollvesztésről gondolunk. „Az érzelmeinket formálja az, ahogyan a világot látjuk; az, hogy mit tekintünk értékesnek és értéktelennek, veszélyesnek és ártalmatlannak, igazságosnak és igazságtalannak.” (8.)

A Mardos erőteljesen szembehelyezkedik a (mainstream) pszichológiai beszédmóddal, legalábbis annak néhány alapvetésével. Az érzelmek komplexitásának, világba vetettségének eltérő megítélésén túl az anyaságról szóló fejezetben szóba kerül az is, hogy közel sem biztos, hogy helyes a gyerekeket egy minden külső változásra szélsőségesen érzékeny és sérülékeny személyként értelmeznünk. De Réz azt is kiemeli, hogy bár a pszichológiának a múltra vonatkozóan vannak érvényes (vagy logikusnak tűnő) magyarázatai, a jövővel nem nagyon tud mit kezdeni.

A mainstream pszichológiai irányzatok kritikájáról korábban más megközelítésben is írtunk: 

Hogyan szorongjunk praktikusan?

A Mardos kapcsán azt a kérdést is érdemes feltenni, hogy mi a könyvben helyet kapó szövegek műfaja. Már csak azért is, mert ezzel a dilemmával a szerző is foglalkozik, és végül igen humoros megoldást kínál: „Az itt következő szövegek esszék. Az esszé műfaja annyira homályos, hogy felmerül a gyanú: valójában nem is egy műfaj, hanem egy átfogó mentség arra, hogy a szerző azt írhasson, ami jólesik neki. “ (11.) Még ha ez persze szándékos túlzás is, a megállapítás nem áll távol a valóságtól, hiszen a Mardos fejezetei szépirodalmi és retorikai eszközök egész sorát használják. A szövegek a műfaji szabadság mellett összekapcsolják a személyes és a közéleti szférákat: a vizsgálat kiindulópontja mindig a szerző privát élménye, ezek kapcsán merülnek fel azok az erkölcsi kérdések, melyek általában nem tudatosulnak bennünk az említett események idején, tágabb nézőpontból vizsgálva azonban a napnál is világosabbá válnak.

A sokszínű témaháló miatt arra semmiképpen sem vállalkoznék, hogy a kötet összes állítására reflektáljak, igyekszem viszont kiemelni a legfontosabbakat. Gondolatgazdagnak és a kötet szempontjából szintetizáló jellegűnek találom például a Világbűntudat című szöveget. Az író kiemeli azt az elsőre talán meglepő tényt, hogy korunk emberképe nem is áll annyira messze a klasszikus keresztény nézetrendszertől, mint amennyire azt gondoljuk. Ugyanakkor a kortárs etikai megfontolások közelebbi forrását is megjelöli: a klasszikus utilitarizmust, amit nagyon röviden és durván leegyszerűsítve úgy lehetne összefoglalni, hogy a lehető legtöbb boldogságra és a legkevesebb fájdalomra törekszünk. Réz szerint, bár Jeremy Benthamék politikai reformprogramot írtak, mi ezt (valószínűleg tudat alatt) személyes szintre internalizáltuk – pedig teljesen lehetetlen minden döntésünk előtt mérlegelni, hogy melyik lehetőség mennyi fájdalommal jár a világ számára.

A Majd holnap című fejezet azért kifejezetten izgalmas, mert egy olyan jelenséget helyez középpontba, ami nagyon távol áll mindentől, amit kapitalista világrendünk értékesnek tart, viszont nem ismerek személyt, aki élete bizonyos szakaszaiban ne tudna kapcsolódni hozzá. Ez a halogatás, amit gyakran tévesen akaratgyengeségnek hiszünk. A szerzőnek minden bizonnyal igaza van, amikor azt írja a Mardosban, hogy az ezzel kapcsolatos bűntudat (részben legalábbis) a tevékeny kapitalista ember ideájából fakad (nem kizárva persze, hogy ez az érzés esetenként lehet jogos, ha nem végezzük el a fontos feladatainkat határidőre).

Talán semmi sem mutatja jobban, mennyire húsba vágó és fontos jelenségről van szó, hogy egy bizonyos fajtájának még tudományos megnevezése is van. John Perry, a Stanford Egyetem professzora alkotta meg a strukturált halogatás definícióját, ami azt hivatott tisztázni, hogy a halogatók nem egy esetben miért tudnak teljes értékű szakmai és privát életet élni. Egy tevékenység ugyanis éppúgy lehet valami, amit halogatunk és olyasvalami is, amivel más feladat elvégzését tudjuk halogatni. Vagy ahogy a kötet fogalmaz: „bármilyen tárgy vagy tevékenység képes a halogatás nemes ügyét szolgálni” (104.).

Röviden összefoglalva arról van tehát szó, hogy míg a halogató igyekszik elkerülni egyes kötelezettségei elvégzését, a köztes időben rengeteg más (ezt már én teszem hozzá: kevesebb szorongással járó) feladatot megcsinál, így a folyamat végén a végeredmény nem is annyira negatív.

Mardos
Réz Anna (forrás: a szerző Facebook oldala)

A Mardos eddigi recepciójában és a megjelenést követő interjúkban is hangsúlyos szerepet kapott az Anyaság mítosza című szöveg, ez pedig nem is véletlen: ebben a fejezetben kapjuk a Mardos legkiemelkedőbb esszéjét. A legjobb értelemben indulatos szöveg nemcsak az anyaság misztikumát dekonstruálja, hanem ennek kialakulási okait is vizsgálja, sőt megoldási javaslatokat is kínál. Réz Anna szerint az anyaság mítosza elsősorban egy szőnyeg, ami alá minden olyan tényezőt (legyen szó az apák szerepéről, az intézményrendszer elégtelenségéről, a munkahelyek kizsákmányolásáról vagy a nukleáris család kudarcáról) besöpörhetünk, ami megnehezíti a gyermeknevelést.

A szerző szerint ahhoz, hogy az anyák függetleníteni tudják magukat a szerepelvárásoktól, egy olyan felismerést kell tenniük, ami könnyen lehet, hogy ugyanakkora szorongással jár, mint az anyaság mítoszának való megfelelés képtelensége: el kell fogadniuk, hogy nincs akkora ráhatásuk a gyerekük életére, mint amekkorát szeretnének.

Réz Anna Mardos című kötete valódi közérzeti mű, ami elsősorban arra hívja fel a figyelmet, hogy a mindennapjaink részévé váló, taglalt jelenségek mögött évszázados kibeszéletlenségek, félreértett vagy rosszul alkalmazott elméleti konstrukciók és egy korszak elvárásai állnak. Ezek feltérképezése pedig közelebb vihet ahhoz, hogy csak akkor kerítsen minket hatalmába a szégyen és a bűntudat, ha feltétlenül szükséges.

Kiemelt kép: libri.hu / szerkesztett

Minden másképp van – A Nézőművészeti Kft. és a B32 új bemutatóját ajánljuk

minden másképp van f21.hu

Kulcsár Teodóra és Oravetz Dániel Nem vagyok bolond, csak szkizofrén című könyvéből készített előadást a Nézőművészeti Kft. Gyulay Eszter rendezésében. A Minden másképp van két főszereplője Marton Róbert és Soltész Bözse, akik egy, a szkizofrénia kihívásával élő házaspárt alakítanak. 

„Hol is kezdjem? Talán a közepén. Az egyetemen kezdődött, rengeteget dolgoztam. Napi 3-4 óra alvás, a többi munka. Néha egy buli. Olyankor kihúztam reggelig, és alvás nélkül ment a nap. Azt hittem, enyém a világ. Sikert sikerre halmoztam… A lényeg, hogy túlhajtottam magam. Semmi relax… Aztán a diploma előtt két perccel beütött a krach.” (részlet a Nem vagyok bolond, csak szkizofrén című regényből)

A Nézőművészeti Kft és a B32 Galéria együttműködésének egyik fontos állomása volt a 2019-ben bemutatott Kalap – variációk agyműködésre című előadás (szintén Gyulay Eszter rendezésében), amelynek fókuszában különböző neurológiai zavarok álltak. Az új, Minden másképp van című bemutató a társulat életében a következő lépcsőfokát is jelentheti ennek a társadalmi és szociális szerepvállalásnak. Az alkotók szándéka szerint a humor és a költészet segítségével talán e komoly témák is könnyebben átélhetőek és közelhozhatóak a kevésbé érintett emberek számára is.

Létezik-e olyan, hogy valóság? El lehet-e veszíteni? – Ezen kérdések mentén indul az előadás, amely egy házaspár, a skizofréniával élő Dani és felesége, Dóri találkozásának igaz története. Az előadás szinte filmszerű snittekben, párhuzamos perspektívákból nyújt izgalmas bepillantást a szereplők életébe, ugyanis ennek a nagyon gyakran sztereotipizált betegségnek az igazi magasságai és mélységei csak a kihívással élő ember és a vele együtt élő társ megéléseiből, belső monológjaiból érthetőek meg igazán.

Az előadás a két ember kapcsolatának/kapcsolódásának bemutatása mellett az ember és természet viszonyának kérdését is feszegeti: milyen módon lehetséges, sőt lehetséges-e egyáltalán egy növényhez vagy akár egy állathoz közel kerülni? Mit tehetünk mentális állapotunk javítása érdekében?

A két főszereplő számára igazán harmonikus közeget varázsolt színpadra Varga-Járó Ilona díszlettervező, Pirityi Emese jelmeztervező és Ács István fénytervező is.

A február 8-i premier után az előadást március 3-án és március 30-án láthatja újra a közönség a B32-ben.

Bővebb információ a B32 Galéria és Kultúrtér honlapján, IDE kattintva érhető el.


Színlap

Minden másképp van 
Kulcsár Teodóra és Oravetz Dániel Nem vagyok bolond, csak szkizofrén c. könyve alapján 

Játsszák: 

Marton Róbert 

Soltész Bözse 

Színpadra alkalmazta és rendezte: Gyulay Eszter 

Kiemelt kép: B32 Galéria és Kultúrtér

 

 

Kritika és Felelősség Szabadegyetem – Országos kezdeményezés a tudomány népszerűsítésére

kritika és felelősség

A Kritika és Felelősség Szabadegyetem egy országos kezdeményezés, amely a tudományos megismerés módszertanát hivatott népszerűsíteni. A szabadegyetem műfaja egy tantermi kötöttségektől mentes tudásátadási forma, amely a tudás megszerzésének önkéntességére és az emberi kíváncsiságra épít. Újítása, hogy a tudás megszerzése egy közösségi élménnyé válik, ezzel felfrissítve a tudományos megismerés műfaját, amely gyakran avíttasnak és porszagúnak tűnik korunk információs viharában. 

A Szabadegyetem programja egyrészt szakmai beszélgetésekből, másrészt  közösségépítésből és a szórakozásból áll. Ez egy egyedülálló kezdeményezés Magyarországon, hiszen nemcsak az egyetemistákat, hanem a 18–32 éves korosztályt is megszólítja. 

A Kritika és Felelősség Szabadegyetem programja három pillér köré épül. Az első a közösség, a második a tudásátadás, a harmadik pedig a felelősség. Ennek keretében a csoportokra osztott résztvevőkkel közösen megtervezünk egy társadalmi projektet, amelyet a Szabadegyetem után meg is valósítunk. Természetesen a pénzügyi erőforrásokat ehhez minden résztvevő számára biztosítjuk. 

A résztvevők hét városból kerülnek kiválasztásra, mindegyik városból 10-10 embert tudunk fogadni, hogy a későbbi projektfeladatok során egyenlőek legyenek a csoportok. Célunk, hogy minden régióból jöjjenek emberek, mert utána lehetőség nyílik egy társadalmi projekt végrehajtására hét városban; Pécsett, Debrecenben, Budapesten, Miskolcon, Szombathelyen, Zalaegerszegen és Szegeden. 

A rendezvényt az ERASMUS+ támogatja, ezáltal hátrányos helyzetű fiatalok számára is elérhető a lehetőség. 

A Szabadegyetem mögött a Szájensz Szeánsz csapata áll, akik évek óta  szerveznek tudománynépszerűsítő programokat, mint például a Feminista Fesztivált az Aurórában vagy a Bánkitó Fesztivált minden nyáron. A Szabadegyetem helyszíne Csórompuszta, Vigántpetend, időpontja augusztus 21–27.

Kiemelt kép: A Szájensz Szeánsz Facebook-oldala

Beleálmodni magunkat egy valóságba – A pillangó allegóriája Gárdonyi, Ulickaja és Szabó Lőrinc műveiben

Gárdonyi f21

Hogy miként fonódnak egymásba, majd kerülnek kölcsönhatásba a keleti taoizmus tanai a keresztény neveltetésű, ámbár buddhista eszméket valló Gárdonyi Géza, illetve az orosz zsidó származású Ljudmila Jevgenyjevna Ulickaja munkásságával, azt egy olyan nemes szimbólum tanulmányozásán keresztül igyekszem bemutatni, mint a pillangó.

Hogy lehet az, hogy kultúrák diverzitása, évszázadok pora sem kicsinyítette, feledtette el a kérdést, miszerint hol húzódik a határ illúzió és valóság között? Mi az álom? Valójában ki, mi éli meg a pillanatot? Az álombeli könnyedség vagy a valóság fizikai súlya azonos az „énnel”? Ki vagyok én? Ki az, aki e kérdéseket az olvasónak szegezi?

A kettős valóság jelensége folyamatosan átszövi népmeséink, irodalmunk, mitológiánk történeteit. Gondoljunk csak Hüvelyk MatyiraMaurice Maeterlincktől A kék madár vagy C.S. Lewistól a Narnia Krónikái testvérpárosaira, akik sok más sorstársukkal együtt egy bizonyos fizikai határt átlépve beavatást nyertek egy másik univerzum titkába. A főhősök − személytől függetlenül − minél több időt töltenek a párhuzamos dimenzióban, annál inkább megkérdőjelezik saját valóságukat. Pont így vezet bennünket kézen fogva a taoizmus, Gárdonyi és Ulickaja a válaszok kapujába, s hogy végül ki merre tapintja ki a valóságot ezután, az már az olvasótól függ.

Gárdonyi és az almamoly

Gárdonyi Gézát (1863–1922) keresztény szemléletben nevelték. Eszmei öröksége szerint anyai ágról katolikus, apai ágról evangélikus gyökerekkel indult el a lelki útvesztőn, ő maga mégis református tanodákban tanult. Mindezek ellenére szakított a hagyományokkal; hite messzemenően elvált a keresztény nézetektől. Mind a filozófiai, mind az ideológiai eszmék foglalkoztatták, illetve hitt a buddhizmus tanaiban is.

Ebben a szellemiségben írta meg A pillangó című novelláját. A történet középpontjában egy valóságnak hitt álom szerepel. Egy kisfiú egy nap arra gondol, hogy az Isten teremtményei között nem tudna boldogabb lényt megnevezni a pillangónál; azt kívánja, bárcsak ő maga is e nemes faj egy példánya lehetne. Álmodozása beteljesedik; ahogy az éj nappalra vált, a test új testet ölt, s ezzel megkezdődik az átváltozás.

Gárdonyi f21
Forrás: mindenamieger.blogpost.com

Kezdetben egy hernyó szemszögéből ismerjük meg a világ csúszómászókra leselkedő veszélyeit: legyen szó az ember pusztító erejéről, az éhes tyúkokról és rigókról vagy a fürkészekről, amik hernyókba rakják tojásaikat. Itt még erősen érzékelhető az ember fizikai testhez való ragaszkodása, a leválás hiánya. A kisfiú ugyanis olyan kijelentéseket tesz, amelyekből érződik, hogy még hozzáfér az álom előtti állapothoz. „Ha tudtam volna, hogy ennyit kell rettegnem, dehogy is kívántam volna pillangó lenni.”

Az író másrészt szavakkal elénk festi azt a gyönyört, amelyet csak a földhöz ragadt apró lények láthatnak. Gárdonyi sorait olvasva így csodálkozunk rá mi magunk is a pókhálón megcsillanó harmatcseppek fátyolpalotájára vagy a fák között előbukkanó Hold fényes képére, mely oly nemesen veti ránk fényét, akár egy fényes ezüsttál.

 sokáig bámultam volna, de más ragyogás vonta magára figyelmemet: körülöttem olyan óriási nagy gyémántokat láttam, mint a fél testem (…)
– Micsoda sok gyémánt ez? – kérdeztem a mellettem heverő hernyótársamat.
– Harmat – felelte röviden.”

A gyönyör segíti a fizikai és mentális ellazulást, a leszakadást; így zuhanunk a történet egy mélyebb rétegébe. Az időzónák összemosódnak, most már a hernyó álmában járunk. Visszautalva az írás elejére: minél több időt töltünk a párhuzamos valóságban, annál inkább eltávolodunk eredeti mivoltunktól. A történetben ezen fordulópontot az „álom az álomban” állapota jelképezi.

A hernyó egyszer csak felébred, s ahogy magára pillant, végtelen boldogság járja át új testét: megkezdődik az aranykor, a paradicsomi állapot, ugyanis főhősünk pillangóvá − pontosabban mondva almamollyá változott. A világ csodálatos, úgy érzi, beteljesedett mindaz, amiről valaha álmodott. Miután nincs kivel megosztania örömét − ahogyan azt majd Ulickaja főhősénél is tapasztaljuk –, a boldogság miljomnyi áradó sugarát mind magába zárja. Egy ösztön vezérli innentől: el a vágyak országába, virágországba.

Gárdonyi f21
Forrás: mme.hu

A boldogságban megszűnik az idő, s azt hisszük: nincs már, ami fenyegethetne egy „pillangót”. A trauma azonban ebben a történetben is megjelenik: ami szép, azt az ember meg akarja semmisíteni.

A kertben, miközben játszi könnyedséggel trillázva eregeti szárnyait, először saját – emberi − testvére, Pali akarja megkaparintani,  aki nem ismeri fel őt; nem ugyanazt a valóságot látja, mint megvilágosodott fivére. Kis híján életét veszti, de végül sikerül elmenekülnie. Végül mégis elérkezik a sötét éjszaka. A rovarcsapda fénye eltántoríthatatlanul hívogatja főhősünket egy tudós kertjébe. Az ösztön erősebbnek bizonyul a tudatnál, így mikor a moly túl közel repül, csapdába esik. A tudós a bódult állapotban lévő állatot a szobájába viszi, s a több száz holt lepke közé fekteti, hogy kitűzze őt is gyűjteményébe. Végül az öl, aki teremt.

De kegyetlenek is az emberek! De jó is, hogy − fölébredtem.”

A fiút utoléri a bűnbeesés, mikor átváltozását követően nem tud leszakadni fizikai testképéről, ezzel beleragad az újonnan „gyártott” énképzetébe. Továbbá a történet végén a kapzsiság, s ezzel a bűn is kiteljesedik, mikor a rovarcsapda fénye annyira megrészegíti főhősünket, hogy nem bír ellenállni a kísértésnek. Később ez okozza elmúlását.

A lélek testéről – a kereszténységtől a buddhizmusig

Gárdonyi A pillangó (1903) című fabuláját olvasva meglepő hasonlóságot véltem felfedezni egy általam korábban olvasott művel. A történet szerzője Ljudmila Ulickaja, és az Aqua allegória (2021) címet viseli. Az említett mű A lélek testéről novelláskötet egyik kulcstörténete; a gyűjtemény főhősei elbeszéléstől függetlenül mind magányos, idős emberek, akik haláluk előtt keresik a válaszokat, valamint igyekeznek rendezni földi életük elakadásait a nagy utazás előtt.

Véleményem szerint igazán izgalmas, hogy több mint száz év különbséggel, valamint egymástól körülbelül kétezer kilométer távolságban két eltérő nemzetiségű és vallású író ugyanazzal a szimbólummal dolgozik, amely a lepkék rendjén belül is azonos: az almamollyal. S itt talán egy pillanatra fontos lehet elgondolkozni azon, hogy miért pont ezen példány a szimbólum tárgya. Az alma mély vallási jelentéssel bír, attribútuma és jelképe a bűnbeesésnek; ilyen példabeszédnek tekinthető a korábban taglalt mű is. A tudás fájáról származó paradicsomi gyümölcs azonban a 11. századtól a bűn legyőzésének és megváltásának szimbólumává vált. Ezzel a jelentéssel Gárdonyi megközelítését is új keretbe helyezi Ulickaja Aqua allegóriája.

Gárdonyi f21
Forrás: m.hvg.hu

A mű főszereplője − Szonya Szoldova –akkor világosodott meg, amikor elvált a férjétől, aki az élet értelmét a táplálkozásban találta meg. A férfi elköltözését követően a nő kiürített minden hústerméket a házból, egyszerűen nem bírt ezentúl korábbi társának életvitele szerint élni, a férj ugyanis minden nap fogyasztott állati eredetű ételt. Szonya kezdetben emiatt semmit sem volt képes befogadni. A kellő megtisztulást követően ezt az ürességet egyedül az alma csipegetése váltotta fel. Egyre kevésbé értette, hogy tudott ennyi időn át együtt élni a táplálkozás más formájával.

A lakásban sűrűsödik a levegő, megtelik a magányos boldogság erős földöntúli zamatával.”

Szonyában azonban egy percig sem merült fel, hogy ezt a boldogságot érdemes volna bárkivel megosztani; egyre mélyebben értette, ízlelte azt, hogy a valódi öröm belül lakozik. Egy visszafordíthatatlan belső és külső átváltozás vette kezdetét. Befeküdt ágyába, már almát sem igazán fogyasztott, a napok előrehaladtával a testi fáradtság győzedelmeskedett, végül Szonya mély álomba szenderült. Testén alig látható pihék, cérnavékony, selymes, színtelen szálak kezdtek megjelenni.

Negyven napig feküdt így, mígnem a lakás minden szegletét betöltötte az alma nemes illata, amely úgy áradt belőle, akárcsak a fény. A bábállapotot követően − amely pontosan annyi ideig tartott, mint Jézus Krisztus mennybemenetele − egyszer csak kitárta szárnyait, áttetsző pikkelyein zöldeskék ragyogás lett úrrá; almamollyá változott. Határtalan boldogság járta át, ám Gárdonyi főhőséhez hasonlóan nem volt mellette senki, akivel ezt megoszthatta volna.

Gárdonyi f21
Forrás: bitividi.com

A kereszténységben a negyvennapos böjt időszaka alatt a hívők nem fogyasztanak tejet és húst. Ez az attitűd az Isten iránti szeretet, a bűnbánat, a megtisztulás, az áldozatvállalás és a könyörgés szimbóluma is. Főhősünk − azonos ideig tartó − átváltozását megelőzően pont így szabadította fel magát a táplálkozáson keresztül az állati bűnöktől. Teste megkönnyebbült, a savas ételek elhagyása megnyugtatta emésztő- és idegrendszerét, tisztábban látott, gondolkodott. Társas kapcsolatait felszámolta, önmagára, a lelki békéjére összpontosított; hisz nem volt, mi továbbra belülről „marja”.

Szonya innentől más dimenzióban lebegett, s habár hallgatása feltűnt szeretteinek, azok hiába keresték, emberi teste szinte elpárolgott a szobából. A rendőrség és a katasztrófavédelem is kutatta, azonban ők is csak furcsa rongyokat találtak, melyek vélhetően egykor ruhák lehettek.

A főhős olyan sűrű gyümölcs – hol alma, hol őszi, hol szamóca − illattal megáldott helyre került, ahol más lepkék is éltek. Volt olyan, akit felismert, akivel találkozott emberi mivoltában is.

A korábbi történetek segítségével megismerhettük, milyen, mikor az álombeli én tapasztalásai felülírják a valóságról alkotott képünket, az új ismeretek kapukat nyitnak ki, melyek addig idegen dimenziókat rajzolnak elénk. Gárdonyi Géza történetében szinte mi magunk is a bőrünk alatt éreztük, milyen egy apró lény szemszögéből – békaperspektívából – rácsodálkozni a világra. A testünk a főhős fizikumával zsugorodott, így a viszonyítási pontok is elcsúsztak, új értelmet nyertek. Azonban minden esetben a fizikai testhez való ragaszkodásé volt a főszerep. A főhős hiába kapott „új ruhát”, hiába „csak álmodta” szerepét, a testből nem tudott kiszakadni. A halált veszteségként élte meg. Talán a történet végkimeneteléből is érződik az író gyermekkorából hozott keresztény neveltetése; hisz Gárdonyi csak ideig-óráig tudta szabadjára engedni a pillangóképű lelket.

Ljudmila Ulickaja történetében a fizikum már nem kapott ekkora szerepet, az átváltozás sokkal inkább lelki, s annál inkább spirituális tartalmú, kivetülésű. A fizikai test elengedése, a vezeklés, az éhezés, a kirepülés a páncélból egyfajta megérkezés: a bűnbocsánat elnyerése.

Gárdonyi f21
Forrás: lira.hu

Taoizmus, Szabó Lőrinc és Dsuang Dszi álma

A harmadik történet, amellyel a gondolatsort mintegy kitekintésként zárnám, a taoizmus szent könyvének egy újraértelmezése. Szabó Lőrinc Dsuang Dszi álma című verse Csuang Ce kínai taoista filozófus-költőre utal a Krisztus előtti negyedik századból. A mű egy kétezer éve tartó álom, álomban utazás, amely a pillangó allegóriáján keresztül vezet minket magasabb igazságok megértéséhez. Szabó Lőrinc műve 1935-ben íródott, a Különbéke című verseskötet kulcsdarabja. A kötet egyik jellegzetessége, hogy – a korábbiaktól eltérően, új témaként − beékelődik gondolatai közé a keleti, buddhista filozófia és költészet hatása.

A költő menedékre lelt a keleti filozófiában, az időszámításunk előtt keletkezett ősigazságokban. Úgy vélte, a világ megismerhetetlen, vékony a jég állítás és tagadás mezsgyéjén, továbbá hitte, hogy a valóság és a látszat kézen fogva járnak. Ilyen témájú versei többnyire átköltések, kiemelkedő csoportjuk a Dsuang Dszi-versek halmaza. A taglalt írás a szubjektivitásra épül. Minden, amit látunk, hallunk, tapintunk és érzékelünk, csak általunk létezik.

Dsuang Dszi álmában lepke volt, azonban felébredve összezavarodik, mert nem tudja eldönteni, hogy mi a valóság: vajon a lepke álmodta-e őt, vagy ő az állatot. Valójában azt sem lehet kétséget kizáróan megállapítani, hogy ki az, aki elbizonytalanodik: a keleti mester vagy a nyugati költő.

A mű első három versszaka lényegében egy prózai forrásszöveg átdolgozása, amelyben az elbeszélő egyes szám első személyben meséli el tapasztalásait. A második egységben már a lírai én szól Dzsuang Dszi-hez, ám, amint ezt megteszi, összezavarodik; már maga sem biztos abban, hogy ő nem csak egy másik álmodó. S itt jön a szubjektivitás elmélete: nézőpont kérdése, ki mit álmodik. Egyre inkább kicsúszik a lírai én lába alól a talaj, kételkedni kezd saját valóságképében, olyan, mintha valaki játszana vele. Kétezer év gondolkodás után sem érti, a mester mit szeretne üzenni neki.

Szabó Lőrinc: Dsuang Dszi álma

Kétezer évvel ezelőtt Dsuang Dszi,
a mester, egy lepkére mutatott.
– Álmomban – mondta,– ez a lepke voltam
és most egy kicsit zavarban vagyok.

– Lepke, – mesélte, – igen, lepke voltam,
s a lepke vígan táncolt a napon,
és nem is sejtette, hogy ő Dsuang Dszi…
És felébredtem… és most nem tudom,

most nem tudom, – folyatta eltünődve,–
mi az igazság, melyik lehetek:
hogy Dsuang Dszi álmodta-e a lepkét
vagy a lepke álmodik engemet? –

Én jót nevettem: – Ne tréfálj, Dsuang Dszi!
Ki volnál? Te vagy: Dsuang Dszi! Te hát! –
Ő mosolygott: – Az álombeli lepke
épp így hitte a maga igazát! –

Ő mosolygott, én vállat vontam. Aztán
valami mégis megborzongatott,
kétezer évig töprengtem azóta,
de egyre bizonytalanabb vagyok,

és most már azt hiszem, hogy nincs igazság,
már azt, hogy minden kép és költemény,
azt, hogy Dsuang Dszi álmodja a lepkét,
a lepke őt és mindhármunkat én.

Gárdonyi f21
Forrás: irodalmiszemle.sk

A három mű különböző módon értelmezi az álom allegóriáját. Gárdonyi művében a testképről való leválás hiánya érzékelhető leginkább, amelyre záró sorában mintegy rá is kérdez, a gondolatjel sugallja, hogy az író egyáltalán nincs meggyőződve arról, hogy a fiú valóban felérbredt-e. „De jó is, hogy — fölébredtem.” Szabó Lőrinc pillangója szintén fogságba kerül, azonban ezen mű esetén a megnevezett szereplő egy kétezer éve tartó álomban ragad. Ő a szellemi világtól nem tudott elszakadni.

Ulickaja az egyetlen, aki nemcsak a – fizikai – test fogságából szabadítja ki Szonyát, hanem az átváltozáson keresztül lelkét is szabadjára engedi. Visszakanyarodva az alapkérdésekre − miszerint hol húzódik a határ az illúzió és a valóság között – talán tényleg csak az „egyén” érzékeli azt. Ahány ember, annyi álom, s megannyi valóság.

Kiemelt kép: sokszinuvidek.24.hu

Legyél Te is Amigo önkéntes!

amigos a gyerekekért

Egyetemista önkéntesek jelentkezését várja az Amigos a gyerekekért alapítvány!

Az Amigos a gyerekekért alapítvány küldetése, hogy barátkozáson, nyelvtanuláson, játékon és kreatív foglakozásokon keresztül segítse és fejlessze a beteg és egyéb nehéz helyzetben lévő gyerekeket (valamint közvetetten családjukat) egyetemista önkénteseik, az Amigók segítségével.

Neked való ez a feladat, ha 

  • Egyetemista éveid alatt keresed azt a közösséget, ahol nemcsak barátokra, de élményekre is szert tehetsz, és közben még egy jó ügyet is képviselnél
  • Mindig is szerettél volna önkénteskedni, de eddig nem volt megfelelő az alkalom
  • Szeretsz nyelveket beszélni és szívesen segítenél vidámmá tenni a beteg gyerekek hétköznapjait

Az ország 5 városában csatlakozhatsz bármely egyetemi szakról, az Amigos közösségében mindenki megtalálja a helyét. Az önkéntességhez nincs szükséged semmilyen előképzettségre, minden fontos dolgot megtanítanak neked! Ami lényeges, hogy beszélj legalább egy idegen nyelvet társalgási szinten, és legyen meg benned a vágy, hogy átadd a tudásod beteg gyerekeknek!

Ha többet szeretnél tudni arról, hogyan zajlik a felvételi, milyenek a kórházi bevetések és a tagoknak milyen közös élményei vannak, akkor kövesd őket Facebookon, Instagramon és TikTokon!

A jelentkezéshez kattints IDE!


Be an Amigo volunteer!

  • During your university years you are looking for a community with good social purpose?
  • You’d have always wanted to volunteer, but the time was never right?
  • You like speaking languages and you’d like to bring that knowledge to ill children to brighten their day?

Join the friendly community of Amigo volunteers! We are a group of university students and our aim is to motivate and help ill children in hospitals through friendship and play. Speaking one foreign language, being enthusiastic is all you need: you don’t need any previous experience, we will teach you all the important things.

Application: https://amigos.hu/felveteli/

If you would like to know more about the application process, or about the hospital visits follow us on social media:
Facebook: https://www.facebook.com/amigosagyerekekert
Instagram: https://www.instagram.com/amigosagyerekekert/
TikTok: https://www.tiktok.com/@amigosagyerekekert

Note: currently we are only working with Hungarian speaking volunteers

Kiemelt kép: YouTube

Az egyszemélyes nagy zabálás – Kritika A bálna című filmről

A bálna

Egy rendező karrierjének amplitúdói még oly kevés filmet vizsgálva is szembeszökőek, mint Darren Aronofsky esetében. A bálna a nyolcadik filmje, amely érdekes és kurrens témákat vet fel, mégsem képes azokat a tőle elvárt narratív és filmesztétikai komplexitással kibontani.

A rendezés pszichológiája

Darren Aronofsky pályafutása során kapott már hideget-meleget: vagy túl művészi(eskedő)nek titulálják a filmjeit a plázamozik kedvelői, vagy túlságosan didaktikusak a történetei a szakmai ítészek szemében. A legutóbbi filmjeit vizsgálva mintha kirajzolódna egyfajta tendencia Aronofsky rendezési döntéseit illetően: a testileg-lelkileg megrázó Fekete hattyú után jött egy igencsak kellemetlen kisiklás a Noé képében. A legutóbbi alkotása, az Anyám! viszont igazi csemege mind filmesztétikai, mind teoretikus szempontból, bár a néhol nehezen felfejthető allegóriái okán sok mozinézőnek beletörik a bicskája. A képlet alapján most egy olyan műnek kellett következnie, amelynek üzenete kikezdhetetlen evidenciával bír – mintha az egyértelműségtől válna befogadhatóbbá egy film.

A bálna már a címmel is remekül prezentálja a rendezői mentalitást: egyszerű, könnyen érthető hasonlatok és üzenetek következnek. A téma úgyis olyan nagy, hogy egyrészt nem szorul különösebb magyarázatra, másrészt a grandiozitás előtérbe helyezésével árnyékot vethetünk a film kivitelezésével kapcsolatban felmerülő problémákra. Pedig vannak itt igencsak kifogásolható elemek, a narratívában és a filmnyelvi eszközök használatában egyaránt.

Figyeljük meg, hogyan alakul a főhősünk megítélése a következő premisszák hallatán. (1.) Charlie egyetemi tanár és irodalmár. (2.) Elhagyta feleségét és nyolcéves lányát egy férfiért, Alanért. (3.) Alan a diákja volt. (4.) Alan mentális problémákkal küzdött, majd leugrott egy hídról – Charlie képtelen volt feldolgozni szerelmének halálát. (5.) Charlie otthon él, nem mozdul ki, online oktatja diákjait. (6.) Charlie egy kétszázhetven kilós férfi.

A film ezzel a hatos premisszával indít, majd érzékletes érzéketlenséggel nyomul be a protézissel teleaggatott Brendan Fraser vezetésével a 4:3-as képarányba. A szűkebb keret még inkább felnagyítja az amúgy sem csekély méretű férfit, a nagybőgő bálnaszerű bőgésével kiegészülve pedig tökéletes a testhorror. És tulajdonképpen ezzel a jelenettel el is mondtuk az összes pozitívumot, ami a filmes eszközhasználatot illeti. Mert a rendező innentől kezdve megfogja a néző kezét, és így trappol vele végig a filmen, nem engedve őt önálló gondolati ösvények felé elkalandozni.

A bálna
Brendan Fraser A bálna címszereplőjeként (forrás: Roboraptor)

Szelíd bálna

A számos atrocitást és komplikációt túlélő Brendan Fraser alakításának nagyszerűségéhez nem fér kétség. A túlsúlyos professzor szerepében – a test börtönébe zárva – csupán az arcjátékra hagyatkozhat: Fraser mimikája pedig hűen tükrözi a bűnbánatot, amely a tehetetlenségéből fakadó állandó felügyeletet illeti; a (megkésett) szülői aggodalmat, ahogy egyre jobban rálát lánya és volt felesége helyzetére; illetve a szívizomsorvadás okozta gyötrelmes fájdalmat, amelyet a kóros zsírfelhalmozás okozott.

Charlie karakterét a látható problémák révén sztereotip módon közelítjük meg – erre játszik rá az egész film. A test láttán elszörnyedünk, elfelejtkezünk arról, hogy a zsírpárnák védőrétege alatt is egy ember lakozik. S ahogy egyre behatóbban ismerjük meg Charlie személyiségét, rájövünk, hogy a lelke legalább olyan hatalmas, mint a teste.

A film viszont végig a nem túl bonyolult bálnaallegóriát hangsúlyozza, amelyben közrejátszik Charlie lányának nyolcadik osztályos esszéje. A férfi szent ereklyeként őrzi a Moby Dick-dolgozatot, amely a külsődleges méreteken túl olyan kijelentéseket tartalmaz, hogy „a bálnának nincsenek érzései”. A film egészét nézve visszás ez a banális motívum, akárcsak Charlie megjelenítése: a film elején működik ugyan a korábban említett testhorror, de minél jobban megismerjük a férfi végletekig optimista, jóhiszemű és melegszívű személyiségét, annál inkább válik groteszkké és megalázóvá a prezentálás.

A bálna
A filmben végig egyértelműek Charlie jellemvonásai (forrás: Entertainment Weekly)

Trendi téma: trauma

Aronofsky Samuel D. Hunter 2012-es kamaraművéhez hasonlóan zárt szituációs drámát alkotott: a lakásra csökkentett élettér és az ezt (is) nyomatékosító szűkebb képarány redukálja a lehetőségeket, s mi magunk is ugyanolyan korlátolttá válunk, akárcsak a főhős. Éppen ezért a külső fenyegetés még veszélyesebbnek tűnik Charlie (és a néző) számára, mint Charlie működésmódja. Liz (Hong Chau) az egyetlen állandó szereplő a férfi életében, aki nemcsak nővér, hanem volt szerelmének a testvére is. Mivel nem tudja meggyőzni Charlie-t arról, hogy káros életmódjának nagyon hamar súlyos szövődményei lesznek, kell egy újabb szereplő, aki megpróbál segíteni a professzoron. Így jön a képbe a keresztény misszionárius Thomas (Ty Simpkins), aki immáron csak egykori hittérítő, miután ellopta a misszió kasszapénzét. A vallás sem segít Charlie-n, így hát behozzák a lányát, Ellie-t (Sadie Sink) a történetbe, akivel nyolc éve nem találkoztak. Ellie a lázadókoron túlmutató rosszindulattal rendelkezik, így nem áll érdekében apja megmentése. Úgyhogy be kell rángatni az anyját, Charlie volt feleségét (Samantha Morton) is a lakásba, aki szintén képtelen kézben tartani a saját életét.

Dramaturgiailag érthető ennek a maroknyi karakternek a megjelenítése, viszont a kivitelezés rettentően blőd. A karakterek mind rendelkeznek egy-egy igen jelentős problémával, amelyet a film egyáltalán nem próbál megoldani. Kifejtik a történetet, a körülményeket, viszont amikor a problémamegoldás lenne a következő logikus lépés, Aronofsky nem erőlteti meg magát, inkább gyorsan behoz egy újabb szereplőt – egy újabb komplikációval. 

A túlzott potenciált úgy halmozza fel a film, akár a protagonista a zsírfelesleget, és nem kezd semmit az alapvetően diszfunkcionális családdal. Charlie sem reagál a felvetett nehézségekre, egyedül Thomasszal szemben fogalmaz meg bármiféle (ellen)véleményt, aki viszont nem hozzátartozója.

Aronofsky az összes divatos témát felsorakoztatja A bálnában, amelyek egyenként is kitesznek egy másfél-két órás filmet. Charlie biszexuális (LMBTQIA+ behozása a történetbe – pipa), akinek meghalt a szerelme (tragédia – pipa). Az álhittérítővel a vallás témáját is elintézettnek vehetjük. Ellie lázadásával és gonoszságával könyveket lehetne teleírni, akárcsak anyja, Mary alkoholizmusával, amelynek genezise a család széthullása.

A bálna
Hong Chau A bálna c. filmben (forrás: Vogue)

Az, hogy Ellie amiatt infernális, mert kamaszkorban van, mert az apja megszakította vele a kapcsolatot, vagy mert ez az alaptermészete, nem derül ki. A bálnának ezzel nem is kell törődnie: a Beszélnünk kell Kevinről már tökéletesen bemutatta azt a dilemmát, hogy lehet-e egy gyerek születésétől fogva gonosz. Mary függőségét sem kell taglalni, számtalan mozi mutatja be az alkoholizmus örvényeit. Aronofskynak semmit sem kellett tennie, hiszen megvolt az eredetinek tetsző, grandiózus témája: a többletsúly. Mivel ezzel azonban nem tud mit kezdeni, telepakolja még a mostanság divatos traumákkal. Tulajdonképpen csak a rák hiányzott volna ahhoz, hogy valóban kirohanjak a moziteremből.

Diszfunkcionalitás magasfokon

Ironikus, hogy magában a filmben is elhangzik az a mondat, amely a legplasztikusabban jellemzi A bálnát: „Túl van írva, ostoba és szájbarágós”. 

A parlagon hagyott problémák tönkreteszik a filmet, amelyben pedig lenne potenciál. Charlie csillapíthatatlan evéskényszerének hátterét megfelelően adagolja és fejti fel a film, ez pedig igazság szerint gondolkodásra is sarkall(hatna): szerelme, Alan ugyanis halálra éheztette magát, mielőtt leugrott volna egy hídról, Charlie pedig képtelen ezt feldolgozni. Az étel talán vigaszt jelentett neki kezdetben, vagy kompenzáció volt Alan tettéért, aki saját magától vonta meg a táplálékot. Az izgalmas kérdés pedig az, hogy az evés komplexussá vált nála, vagy a szuicid hajlam megmutatkozása. Elvégre Charlie tisztában van a komplikációkkal, mégsem hagyja magát orvosi kezelés alá vetni, mintha a passzív eutanázia egy nyakatekert változatát látnánk (a témában idén kezdték el játszani az ISTEN című vitadrámát az Örkény István Színházban).

Viszont a kivitelezés okán ez az egyetlen eredeti téma is elenyészik. A bálna fontos és jelentős problémákat emel a narratívába, de nem törekszik arra, hogy bármiféle megoldást kínáljon rájuk. Így viszont a problémafelvetések igencsak öncélúvá teszik az alkotást: mintha Arnosofky direkt arra játszana rá, hogy a traumák felhalmozásával – amelyeket érzelemdús zenével és effektív beállításokkal erősít meg – egyenes belépőt kapjon az Oscar-gálára. Mintha minden, egyébként érthető filmnyelvi megoldással befolyásolni akarná a nézőt, s éppen emiatt bizonytalanodunk el a filmkészítő szándékának tisztaságában és hitelességében. Mert természetesen minden film célja valamilyen szempontból a manipuláció – csak nagyon nem mindegy, hogy ezt milyen köntösbe bújtatva teszi.

Hiszen Rob Simonsen zenéje tökéletesen aláfesti a mozgókép hangulatát, ám az imént említett taktikázás miatt érezzük a dallamok direktségét. Kifejezetten arra íródtak a melankolikus, néhol ijesztő bálnahangokat imitáló basszusok, hogy hatásvadász módon kiváltsák azokat az érzelmeket a nézőből, amelyeket a képek önmagukban képtelenek lennének elérni. Simonsen soundtrackje kiváló, de mivel a film szolgálatába van állítva, ellenérzéseket kelt(het) a befogadóban. Az utolsó, Safe Return című szám a heroikus felívelésével és hegedűfutamával kérlelhetetlenül, minden erőnket felülmúlva könnyeket csal a szemünkbe, miközben groteszk módon azt vagyunk kénytelenek végignézni, ahogy az élet-halál peremén billegő professzor felemelkedik, és a WALL·E fináléjához hasonlóan elkezd járni, amely jeleneten egyébként zene nélkül talán elmosolyodnánk a párhuzam okán. Simonsen zenéje tehát nemcsak tökéletesen élvezhető a film megtekintése nélkül, de egyenesen úgy érdemes hallgatni, hiszen a zeneszerző önmagában remek kis albumot komponált.

A téma vitathatatlanul fontos, az alapötletben rengeteg lehetőség bújik meg, mégsem sikerült egy olyan narratívát kerekíteni, amely egy jóízlésű, minden öncélúságtól mentes alkotást eredményezne. Az alapkontextus és az egyes melléktémák kiválasztásával Aronofsky a mélyvízbe ugrott, de sajnos nem mert eléggé mélyre alámerülni, s így, a sekélyben lubickolva csupán azt várjuk, mikor mehetünk végre ki a levegőre.

A bálna keveseknél érheti el a kívánt hatást: az egyetlen üzenet, amelyet a film közvetít (a szeretet mellett természetesen, ezt semmiképp se hagyjuk ki!), az a konzisztens, mértéktelen evés rettentő káros mivolta. A premier előtti vetítésen azonban a nézőknek legalább a fele zavartalanul fogyasztotta a pattogatott kukoricát és a cukros üdítőt. Vagy ennyire nem képes A bálna eljuttatni az üzenetét, vagy mi magunk vagyunk annyira érzéketlenek és elkorcsosultak, hogy nem tudunk empatizálni, és figyelni arra, aminek minden egyes szavát belénk diktálják. Lehet, hogy mégsem mond akkora blődséget a film, mikor elsüti „a bálnának nincsenek érzései” mondatot. Ebben az értelemben lehet, hogy mi magunk is bálnák vagyunk?

Kiemelt kép: Jelenet A bálna c. filmből (forrás: ComingSoon.net)

Irodalomterápiás önismereti csoport indul alkotók számára

Irodalomterápia-önismeret

Habár számos íróműhely, tábor, kreatív írás kurzus létezik, ahol az alkotók összegyűlhetnek és közösségben dolgozhatnak saját szövegeiken, eddig nem szerveztek olyan foglalkozást, ahol ezen kérdéskörök lelki vonatkozásait vizsgálhatnák egy pszichológus társaságában. Jakobovits Kitti pszichológus, irodalomterapeuta tematikus irodalomterápiás önismereti csoportot indít a művészeti szférában dolgozó alkotók számára.

Jakobovits Kitti pszichológus, irodalomterapeuta, tanácsadó szakpszichológus-jelölt, csoportanalitikus csoportvezető-jelölt, az Irodalomterápia – A könyvespolcod pszichológusszemmel című könyv szerzője (Instagram: olvasopszichologus) évek óta alkalmazza az irodalomterápiát csoportos és egyéni foglalkozásokon egyaránt; számos interjúban beszélt már a módszertan sajátosságairól és előnyeiről, nemcsak a befogadói attitűd szempontjából, hanem alkotói oldalról is vizsgálva. 

2021-ben megjelent kötetében már megelőlegezi az alkotói csoportok létrejöttének fontosságát: Az irodalompszichológia tudományterülete főleg régen élt írók és költők műveit, alkotói folyamatait elemzi. Legalábbis, ami az alkotáslélektan részét illeti, hiszen már tudjuk, hogy kettébontható az alkotás és a befogadás tanulmányozására. Elvétve készül egy-egy kutatás jelenleg is aktív alkotók bevonásával, ilyenkor azonban az átfogó mintázatokat és összefüggéseket szokták keresni, és nem arra koncentrálnak, hogy egyéni szinten mi megy végbe az alkotóban, és mindez hogyan hat rá vissza. Nagy szükség lenne a kettő összevonására és a gyakorlati munkába emelésére: élővé tenni az irodalompszichológiát, azaz a klasszikus költőkre és az általánosabb jellemzőkre fókuszált kutatási eredményeket az alkotókkal folytatott személyes (egyéni vagy csoportos) pszichológiai tanácsadásba ültetni. Mindazt, amit ezekből a tanulmányokból és elemzésekből megtudunk, arra is fordíthatnánk, hogy valós időben kövessük és segítsük az írók életét, a műveikhez és az alkotás gyakorlatához fűződő viszonyukat és a mentális egészségük fenntartását. Így úgy tűnik, mintha az írás és a költészet vizsgálatából épp az írókat és a költőket hagynánk ki. Ha rájuk figyelve visszaforgatnánk a megszerzett tudást, azzal valami hasznosat tennénk.” 

Jakobovits végül több évnyi specifikus, az alkotáslélektan területén végzett kutatást és készülődést követően idén márciustól elindítja tematikus irodalomterápiás önismereti csoportját az irodalmi területen alkotók számára, melynek fókuszában az alkotással, írással, írói identitással kapcsolatos témák, dilemmák, kérdések (pl.: saját szöveghez való viszony, kreativitás, az alkotófolyamat forrásai, céljai, motívumai, alkotás és mentális egészség viszonya, mitizált őrült-zseni alkotói toposz) állnak majd. Ez a csoport lehetőséget biztosít a művészek számára, hogy pszichológussal és egymással beszélgethessenek a művészetükhöz kapcsolódó önismereti kérdéseikről, dilemmáikról, elakadásaikról. A csoport le is veszi a fókuszt a saját maguk által írt szövegekről, helyette más szövegeket – olyanokat, amikben az említett témák megjelennek – használ arra, hogy segítségükkel az alkotók önmagukról beszélhessenek.

Felhívás: 

IRODALOMTERÁPIA ÉS ALKOTÁSLÉLEKTAN

Ami megtörténik az emberrel, vagy amit tesz, amit vele tesznek, amit szeretne, amit tapasztal, érez, lát, hall: azt mind átéli, tudomásul veszi, reagál rá, visszagondol rá, rendezni próbálja, hordozza, építi, szóval éli az életét. Alighanem ilyen értelemben képzeltem el magamnak hétévesen az írói pályát: hogy majd a létezés-szakmában dolgozom.” (Ottlik Géza)

2023 márciusától új, 12 alkalmas irodalomterápiás önismereti csoportot indítok az irodalom területén alkotók számára. Az alkalmak során az alkotáslélektan által kutatott területekre – az irodalmi mű keletkezésének lélektani körülményeire, az alkotás folyamatának belső dinamikájára, az írói, művészi létezés intra- és interperszonális dilemmáira – koncentrálunk. A csoport nem íróműhely, elsősorban nem saját szövegekkel és semmiképp sem szerkesztői vagy esztétikai minőségben gondolkodunk, hanem a pszichológiai tanácsadás és az önismereti csoportok struktúrájában dolgozunk.

A csoport létszáma korlátozott (maximum 12 fő). A csoport zárt jellegéből adódóan a kezdés után már nem lehet bekapcsolódni, valamint a résztvevőket hiányzáskor is terheli a díjfizetési kötelezettség. A csoportba kerülést első interjú előzi meg a csoportvezetővel.

Csoportvezető: Jakobovits Kitti pszichológus, irodalomterapeuta, tanácsadó szakpszichológus-jelölt, csoportanalitikus csoportvezető-jelölt

Helyszín: Kapcsolat Ambulancia, 1062 Budapest, Bajza utca 56.

Időpontok: egymást követő szerdánként, 18:15–20:15

Első alkalom: 2023. március 1.

Utolsó alkalom: 2023. május 17.

További információk és jelentkezés: rövid bemutatkozással és a jelentkezési szándék megfogalmazásával a kitti.jakobovits@gmail.com e-mail címen.

Irodalomterápia-önismeret
Jakobovits Kitti (fotó: Jakobovits Lili)

Az EPIC még mindig epik – Szabó Tibor Benjámin: Elmék labirintusában

szabó tibor benjámin epic

Szabó Tibor Benjámin EPIC – Elmék labirintusában című ifjúsági kalandregényben (Menő Könyvek, 2022) egy maroknyi tizenéves igyekszik megtalálni legjobb barátjukat tűzön-vízen át. Az akciódús, budapesti történet néhol nevettet, néhol pedig pengeélen táncoltatja az olvasót az izgalomtól. Egy biztos: az EPIC második részében sem maradunk tudomány és rejtélyek nélkül. Sőt, még az is kiderülhet, hogy a Z generáció tagjai nem is olyan motiválatlanok, és létük nem korlátozódik az online térre, ahogy azt a sztereotípiák zengik.

A B Team már Szabó Tibor Benjámin EPIC sorozatának első részében (Az első küldetés, Manó Könyvek, 2014) is bebizonyította, hogy nemcsak átlagon felüli intelligenciájukkal és teljesítőképességükkel, hanem barátságukkal, emberségükkel is kitűnnek a felnőttek közül. A hat tagú osztály legújabb kalandja téli szünetben, egy balatoni vakáción veszi kezdetét. A közös kiruccanás hamar életveszélybe fordul, amikor támadás éri a csapatot, ráadásul egy nem is olyan távoli ismerőst vélnek felfedezni a lövések pillanatában. A pihenésnek szentelt szünidő azonnal éles fegyverekkel teli kalanddá válik, ami ismét próbára teszi az osztály közösségét.

A történet négy napnyi versenyfutás az idővel, melynek során a gimnazisták szembenéznek a felnőttek világának veszélyeivel is. A kamaszok nem kézzelfogható kincsekért szállnak harcba, ahogy az első könyvben tették, hanem egy igaz barátért küzdenek együtt. Alma Petit, Alma Dániel miniszter fiát teszi meg az író a nyomozás tárgyává. A csendes, visszahúzódó, autista fiú ugyanis különleges, már-már jövőbe látó képességgel és fotografikus memóriával rendelkezik, melyet a történet rosszakarói fel akarnak használni. A csapat már a könyv elején, a fent említett lövöldözések alkalmával megtanulja az első leckét: nem dönthetnek más sorsáról úgy, hogy az adott illetőt meg sem hallgatják. Még akkor sem, ha legféltettebb barátjukról, Alma Petiről van szó.

epic 1 elmék labirintusában

A könyvben szereplő fiatalok tulajdonképpen a mai Z generációt képviselik. Ellentmondanak a felnőttek felsőbbrendűségének. Cselekedeteiket igyekeznek a józan ész, az empátia és a szoros barátság körül úgy alakítani, hogy a történet nagy döntéseiben tényleg azt érezhessük, mégiscsak kamaszokról szól a könyv. Zsenialitásuk gyermeki látásmódjukkal kiegészülve képessé teszi őket arra, hogy olyasmit is meglássanak, amit a hatalom – legyen szó az osztályfőnökükről vagy a titkosrendőrség fejéről – egyáltalán nem vesz észre.

Az EPIC sorozatban egy olyan csapat fejlődésének, kudarcainak, alakulásának lehetünk szemtanúi, akik belenőttek az internet világába, de a világháló nem elnyomja képességeiket, hanem arra készteti őket, hogy tartsanak össze, és mindenki ott kamatoztassa a RUDI-ban (Különleges Tehetségek Ernest Rutherford Intézete) vagy leginkább azon kívül szerzett tudását, ahol csak tudja. Mindannyiuk jellemfejlődésén látszik már a második részben, hogyan fognak néhány év múlva helytállni, több lábon állni a világban.

A B Team minden tagja, legyen szó az egyetlen lány Zuzuról, a minden lében kanál Röfiről, a csapat eszéről, Jánosról, az erőt képviselő Sádiról vagy Márkóról, egyenrangú főszereplői ennek a felnövéstörténetnek, és mindannyiuk képességei szükségesek ahhoz, hogy eljussanak Alma Petiig, és kibogozzák a fiú körül összegabalyodó, természetfeletti szálakat – ahogyan tulajdonképpen mi, olvasók is tesszük.

epic f21.hu
Szabó Tibor Benjámin, az EPIC sorozat szerzője (forrás: a szerző Facebook oldala)

Szabó Tibor Benjámin nem csupán kalandos, néhol tényleg veszélyesen sokkoló történettel rukkolt újra elő, de tudástárunkat is bővíti. Az Elmék labirintusa tele van informatikai, természettudományos, művészettörténeti utalásokkal és magyarázatokkal (bár utóbbiakból az első kötetben sem volt hiány). Ezek azonban nem száraz Wikipédia-cikk formájában, hanem egyenesen a gyerekektől hangzanak el. Úgy magyarázzák ezeket a kísérleteket, ahogyan engem próbált gimiben a tesóm bioszdogára készíteni: érthetően, de ami a legfontosabb, érdekesen és röviden, hogy a fiatalabb olvasók se érezzék a kioktató szándékot.

Bár az EPIC első és második kötetének megjelenése között csaknem 8 év telt el, remélem, a folytatásra nem kell ennyit várnia a közönségnek. Ezalatt a 8 év alatt a RUDI növendékei pontosan annyi idősek lennének a valóságban, mint most én, és biztos vagyok benne, hogy ha hús-vér fiatalok lennének, már rég együtt sántikálnánk valami őrültségben. Szerencsére a könyvek lapjai nem öregszenek, de azt nem állíthatom, hogy még egyszer ennyi évet kibírunk a csodálatos B Team nélkül.

Kiemelt kép: f21.hu

Trashről és lélekről S03E01 – Hogyan érzi magát manapság egy magyar melegszendvics?

TRASHRŐL ÉS LÉLEKRŐL f21

Falaty Tamás, Nagy Dániel és Vajna Ádám 2021 őszén indította el az Amur rejtélyes legelése podcastet, és ahogy azt már február 9-én beharangoztuk, a műsor harmadik évadát már az f21.hu és a Nyolc Ág Kultúraközvetítő Stúdió kötelékében folytatják.

A megújult podcast új, Trashről és lélekről néven fut tovább és az évad első, Hogyan érzi magát manapság egy magyar melegszendvics? című epizódját az alábbi cikkben, az f21.hu Youtube csatornáján és a Trashről és lélekről Spotify csatornáján is meghallgathatjátok!

S03E01 – Hogyan érzi magát manapság egy magyar melegszendvics?

Mutasd a melegszendvicsed, megmondom, ki vagy!

Hallod, nem hiszed el, van egy podcast, amiben végre igazságot szolgáltatnak a leghotabb hideg szendvicsnek, ráadásul több mint 30 percben, nem finomkodnak a srácok, kimondják a dolgokat, hogy mit tud, és mit nem a melegszenya, bevállalják, amit mások nem, tényleg, véleményt nyilvánítanak, hogy összenyomós, vagy retró, ennyire durván, mondhatnák, hogy ők most tartózkodnak, meg hogy a szendvicsszendvedélyük magányügy, nem tartozik mindenkire, de nem, elmennek a falig, tényleg, csekkold le őket, ilyet még nem hallottál – így  újságolhatod majd el haverodnak az élményt, amelyet a Trashről és lélekről podcast legújabb adása alatt élhetsz át.

Mert igen. Ebben az adásban 3 gépsonkalelkű vidéki beszéli ki a streetfoodforradalomból gyanúsan kimaradt melegszendvicset. De hogy miről is lesz szó pontosan:

Milyen a magyar néplélek és a melegszendvics viszonya? Hogyan menti meg a világot az élelmiszerpazarlástól? Összenyomós vagy retró? És hogy maradt ki e csodás eledel a streetfoodforradalomból?

Tehát: a melegszendvicsről mindent és keveset. És hangosan, mert ez egy podcast.

Szóval lehet kattintgatni párat, és ráhallgatni az adásra.

A podcast tartalma: 

// 00:11 – felkonf, sorok rendezése

// 01:29 – MAZSOLA: a hónap rádöbbenése by Ádám

// 07:58 – intuitíven a melegszendvicsről

// 11:29 – melegszendvics a társadalmi osztályok tükrében

// 12:44 – RENDSZERTAN I: sütési technológiák

// 19:02 – RENDSZERTAN II: feltétek

// 21:00 – a melegszendvics és a Need for Speed Ungderground 2

// 21:55 – a melegszendvics pszichológiája

// 23:19 – a sajt nélküli melegszendvics 

// 24:09 – tudományos percek: reszeled vagy vágod?

// 25:04 – kötelező szerelmi megközelítés Valentin-nap alkalmából

// 27:25 – melegszendvics a magyar néplélekben, illetve nemzetközi kitekintés

// 29:34 – a gasztroforradalom vesztese

// 31:55 – Dani, a retró melegszendvics agitpropja

// 32:59 – MEGFEJTÉS

// 36:58 – pozitív végkicsengés

Forrásvidék:

https://www.origo.hu/tudomany/20181101-300-eve-szuletett-a-szendvics-atyja.html

https://hu.wikipedia.org/wiki/Szendvics

Szerkesztők: Falaty Tamás, Nagy Dániel, Vajna Ádám.

Kiadó: www.f21.hu

Arculat: Puskás Marcell.

Elhangzások:

  • Herb Alpert & The Tijuana Brass – Popcorn (1969)

A felvétel 2023. február 11-én készült Budapesten.

Minden jog fenntartva, csak tudnánk kinek, meg minek?

Kiemelt kép: Trashről és lélekről S03E01

LEGUTÓBBI CIKKEK