Kezdőlap Blog Oldal 22

Magyar alkotó rövidfilmje is versenyezhet Cannes-ban

Cannes-Buda Flóra Anna

Egy magyar rendező, Buda Flóra Anna francia–magyar koprodukcióban készült, 27 című animációs filmjét is beválogatták a jövő hónapban rendezendő 76. cannes-i filmfesztivál hivatalos rövidfilmes programjába. 

A 4288 benevezett rövidfilmből 11 versenyezhet az Arany Pálmáért, amelyet a május 27-i díjkiosztó ünnepségen Enyedi Ildikó zsűrielnök ad majd át a fődíjas rövidfilm rendezőjének.

A filmet gyártó Boddah iroda közleménye szerint Buda Flóra Anna 2018-ban diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem animációs rendező tanszékén (MOME Anim). Diplomafilmje, az Entrópia a 2019-es Berlinalén debütált, ahol elnyerte a Teddy-díjat. A film ezt követően további több mint száz fesztivál programjában szerepelt.

A cannes-i válogatásba meghívott 11 perces alkotás főszereplője a 27 éves Alíz, aki még a szüleinél él. Születésnapján egy átmulatott éjszaka során tudatosul benne, hogy ideje búcsút mondani az illúzióknak, és megélni az őt körülvevő valóságot. 

A cannes-i bemutatót követően a 27 című produkció júniusban a világ egyik legrangosabb animációs filmfesztiválján, Annecyban is megméreti magát, ahol ugyancsak a rövidfilmes versenyprogramban kapott helyet, ám még ezt megelőzően a hazai nézők is láthatják az alkotást a június 1–7. közötti Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválon.

Cannes-Buda Flóra Anna
Buda Flóra Anna (forrás: Filmhu/Buda Gábor)

A 27 című rövidfilm a francia Miyu és a magyar Boddah cégek gyártásában készült, a producerek: Emmanuel-Alain Raynal és Pierre Baussaron, valamint Osváth Gábor és Lukács Péter Benjámin. A film hangmérnöke Lukács Péter Benjámin, a zenét Mákó Mári és Mákó Rozi szerezte.

A gyártó Boddah nevű formációt 2013-ban alapította Osváth Gábor, Rév Marcell és Szimler Bálint a Balaton Method című zenés film gyártására. A cég az elmúlt évek több sikeres hazai animációjáért felel, egyebek mellett a cannes-i filmfesztivál Kritikusok Hete elnevezésű válogatásában bemutatott Superbia című filmért, Tóth Luca rendezésében. Két mű premierje a Berlinalén volt (Bucsi Réka: LOVE, Tóth Luca: Lidérc úr), míg Turai Balázs Amok című filmje tavaly elnyerte az Annecy-i Animációs Filmfesztivál fődíját. A Boddah jelenleg Kreif Zsuzsanna és Turai Balázs első egész estés alkotását, a Forró a helyzet a hüllők bolygóján című művet fejleszti.

MTI
Kiemelt kép: Jelenet a filmből (forrás: NLC.hu)

Kortalan dalok: Quimby – Most múlik pontosan

Quimby / Fotó: Bátori Gábor "Jim"

A Most múlik pontosan az alternatív rock szféra kiemelkedő alkotása, amely egy népzenei interpretációval országos himnusszá vált, összecsengve milliók élményével, történeteivel. A popdal státuszon már jócskán túlnőtt a dal; a nagyérdemű úgy viszonyul hozzá, mint egy népdalhoz szokás. Átéli, magáénak tudja, ünnepélyesen kezeli, nélkülözve a gépies bálványozást és a kritikátlan elfogadást a kapcsolódásból. 

Születési körülmények

A Quimby dekadens, underground élményvilága, jelensége annak ellenére, hogy rétegzeneként funkcionált, már emblematikussá tette a zenekart az ezredfordulóra, olyan albumoknak köszönhetően, mint a Majom-tangó, vagy az Ékszerelmére. A zenekar pályaíve alighanem folyamatosan fejlődött, amikor is Kiss Tibi, mint főszereplő-frontember elvonóra nem került drogproblémái miatt. Ez leállította és bizonytalanná tette a zenekar működését. A rehabilitáció azonban inspiráló időszaknak bizonyult – 2005-re elkészült a Kilégzés című album, a megtisztulás fázisain, tapasztalatain keresztül szerzett dalokkal. A lemezzel az alternatív szféra küszöbén átlépett a zenekar egy átfogóbb közönség, szélesebb fogyasztói réteg felé. A Most múlik pontosan a Kilégzés lemez hangulatvilágától nem tér el, változatos szerkezetének fontos építőeleme, kultikus balladája, amely nem üt el a többi dal egyébként is magas színvonalától.

A dal fordulópontja 2008-ban következett be, amikor is helyet kapott az Csík zenekar repertoárjában. A részben népzenét, részben világzenét játszó magyar együttes ekkor kezdett el átdolgozni olyan popdalokat, amelyeknek eszmeisége, mondanivalója, allegóriái összefüggésbe hozhatóak a népi érzésekkel, motívumokkal. A Most múlik pontosan Csík-feldolgozásának sikere tagadhatatlan volt, innentől kezdve új röppályára került a dal, amelyen befutotta útját a közkinccsé válás felé. Keresztelőn, esküvőn, temetésen, tehetségkutatón, számtalan művész előadásában, magyarul, angolul és spanyolul is része hétköznapjainknak a dal.

Qumby / Fotó: Galgóczi Németh Kristóf

„Nem kellett volna így elrontani ezt a népdalt”

A Most múlik pontosan néhol gyanúba keveredett azzal kapcsolatosan, hogy eredendően szerzői dal-e, vagy pedig kollektívan formált népi alkotás. Hogy mitől hat autentikusan, és lesz ismerős a dal az emberek számára, arra nincs evidens válasz. Az elengedés bús romantikáját énekli meg, a kellemet és a bujaságot sem nélkülöző szöveggel. Hosszú évek lázas, beteges hajszolásából és feszültségéből való kioldás, kiszabadulás, a szükséges veszteségek fájdalmával, de egy letisztult és igazabb valóságba érkezéssel. „Furulyáját elejti egy angyalszárnyú kígyóbűvölő” – a mámorok elszállnak, maradunk mi és az életünk. Ahogy a szerző, Kiss Tibi mondja a dalról, bármivel behelyettesíthető az elengedés mögötti konkrétum, szerelem, narkotikum, egy emlék, egy utazás, egy szellentés – nincs kontextus, ahol idegenszerűen hatna a tartalom. Ehhez hozzájárul a dal nemes egyszerűségű szépsége is.

Azóta szüntelen

őt látom mindenhol.

Meredten nézek a távolba,

otthonom kőpokol.

Szilánkos mennyország,

folyékony torz tükör.

Szentjánosbogarak

fényében tündököl.

Ezek a gyermeki tisztaságú mesés, furcsa és ábrándos sorok alighanem működésbe hozzák bennünk a legféltettebb belső kisszobát. Ahogy Platón mondja: a szép láttán a lélek megriad, megrezzen, mert olyasmit szólítanak benne, amit nem kívülről, az érzékeken keresztül vittek bele, hanem ami mindenkor megvolt benne egy tudattalan rejtekében. Az ide vezető út megnyílik ezekkel a bűbájos, rokokós szóösszetételekkel, paradicsomi történetből kölcsönzött költői képekkel.

Quimby / Fotó forrása: Margitszigeti Szabadtéri Színpad

A Csík-feldolgozásból egyébiránt hiányzik az „indián lidérc kísért itt bennem…” szövegrész, Majorosi Marianna énekesnő elmondása szerint azért, mert nem tudtak mit kezdeni vele, nem tartották hitelesnek előadásukban. Mit is jelent ez a sor? Felmerülnek kérdések, és elképzelhető, hogy a Quimby féle groteszk, olykor pátoszos megoldások öncélúnak, giccsesnek, üresnek tetszenek egyesek számára. Ez mindazon nem változtat, hogy a dal összeségében működik, dallamvezetése megható, szövege pedig különös élményt rejt magában. A Most múlik pontosan mellett több Quimby-dal is szolgált már népzenei feldolgozásként (Pl: Sehol se talállak, Ajjajaj, Autó egy szerpentinen stb…), ebből következtethetünk, hogy a szerzői véna valahol a bohémság és a romantika környékén nagyon is rímel a hagyományos magyar néplélekre, kultúrára.

Hogy a dal a 2010-es évekre túlnőtt a zenekaron, azt a Quimby is érzékelte, többször beszéltek arról, hogy nyomást jelent számukra a Most múlik pontosan, és nem feltétlen játszák a koncertjeiken. 2015-ben Lévai Balázs dokumentumfilmet forgatott a dalról Engedem, hadd menjen címmel. A filmben nagy szerepet kap a generációk óta zenei stílusukat őrző falusi prímások, a popzene felé gesztust tevő, emiatt a népzenei rétegtől kritikát szenvedő népzenészek világa, az individualista rockszféra ugyancsak. A különböző irányú zenei hozzáállások a film szerint találkozni tudnak a dalban.

Kiemelt kép: Bátori Gábor „Jim”

 

Ezüst Méliés-díjat nyert az Átjáróház a Brüsszeli Filmfesztiválon

átjáróház

A világhírű francia alkotóról, Georges Méliés-ről elnevezett trófeát magyar film eddig még sosem nyerte el.

Madarász Isti Átjáróház című fantasztikus-romantikus filmje nyerte a legjobb európai alkotásnak járó Ezüst Méliés-díjat a 41. Brüsszeli Nemzetközi Fantasztikus Film Fesztiválon. A belga fővárosban a múlt héten megrendezett seregszemléről a legjobb thrillernek járó Fekete Holló díjat is magyar alkotás, Deák Kristóf Az unoka című filmje vitte el.

A Brüsszeli Filmfesztivál 1983 óta díjazza az év legjobb horror, thriller, fantasy és sci-fi nagyjátékfilmjeit és rövidfilmjeit. Az Átjáróház történetében a hullaházban dolgozó Krisztián holtan látja viszont nemrég megismert szerelmét, ezért elhatározza, hogy megmenti a lányt a túlvilág gonosz boncmesterétől és visszahozza őt az élők közé. A film a Nemzeti Filmintézet támogatásával a FocusFox gyártásában készült, a főszerepeket Rujder Vivien, Bárnai Péter, Kulka János és Kútvölgyi Erzsébet alakítja.

Madarász Isti alkotása a brüsszeli kitüntetéssel versenybe került az év legjobb fantasztikus filmjének járó Arany Méliés-díjért is, amelyet a Sitges Film Fesztiválon adnak majd át októberben. A világhírű francia alkotóról, Georges Méliés-ről elnevezett trófeát magyar film még sosem nyerte el, Madarász Isti azonban korábbi, Hurok című filmjével 2017-ben már bekerült a jelöltek közé.

A díjnyertes filmről korábban mi is írtunk:

Szellemes az új magyar kísértetfilm – Kritika az Átjáróház című filmről

Az Oscar-díjas Mindenki című rövidfilmet jegyző Deák Kristóf első mozifilmje, Az unoka főhőse egy szelíd irodista fiú, aki úgy dönt, saját maga szolgáltat igazságot, miután szeretett nagyapja egy csalás áldozata lesz. A nyomozásban segítségére siet egy kolléganője, valamint a csalók egy korábbi áldozata is. A film elnyerte a Los Angeles-i Magyar Film Fesztivál közönségdíját is, a Fantasporton pedig elismerő oklevelet kapott a szakmai zsűritől Portóban. Az unoka főszerepeiben Blahó Gergő, Jordán Tamás, Jászberényi Gábor, Pogány Judit és Döbrösi Laura láthatók.

A brüsszeli fesztivál nemzetközi versenyprogramjának Ezüst Holló díját a részben Magyarországon forgatott Infinity Pool című film kapta. Brandon Cronenberg pszichológiai thrillere a Hero Squared koprodukciójában készült és világpremierje az amerikai Sundance Filmfesztiválon volt, ahol a kritikusok a fesztivál egyik legfelkavaróbb filmjeként jellemezték.

MTI

Kiemelt kép: Az Átjáróház főszereplője, Rujder Vivien és Madarász Isti
Forrás: Átjáróház Produkció / Fotó:
Glódi Balázs (részlet)

Koldo Chamorro fotóiból rendez kiállítás a Cervantes Intézet

A spanyol fotográfia egyik kiemelkedő alkotója, Koldo Chamorro műveiből nyílik kiállítás április 27-én a Cervantes Intézetben. Az ibériai Szent Krisztus sorozat középpontjában a katolikus kereszt áll mint Spanyolország ellentmondásainak – modernitásra vágyó, mégis a hagyományokhoz kötődő lelkületének – szimbóluma. A tárlat június 30-ig ingyenesen látogatható.

Koldo Chamorro (1949–2009) fotóriporterként vált ismertté, és lett Spanyolország egyik legjelentősebb fotográfusa. Művei többek között a Reina Sofia Múzeum gyűjteményében is megtalálhatók. Számtalan munkája során – szakmai pályafutása negyven évnél is hosszabb volt – főként a társadalmi struktúrák, a vallás, az ünnepek, a bikaviadalok világa, az emberi test és a szexualitás ábrázolása foglalkoztatta.

1974-ben kezdett Az ibériai Szent Krisztus elnevezésű, nagy, monografikus projektjébe, melynek célja az ibériai félsziget egyházi szertartásainak és vallásos megnyilvánulásainak, valamint a kereszt jelenlétének bemutatása volt különböző társadalmi környezetben. Koldo Chamorro a frankizmus utolsó éveiben megértette, hogy bizonyos vallási megnyilvánulások, népi ünnepek és szertartások eltűnőfélbe kerültek a diktatúra haldoklása, az új technológiák és az egyre terjedő globalizáció miatt.

Célja azonban nem csupán ennek az egyértelműen halódó hagyatéknak a vizuális megörökítése, és ezzel megőrzése volt, hanem egy mély, társadalmi analízis kidolgozása is. Ez megmutatja a hátramaradott és az obskurizmustól szenvedő, de ugyanakkor feltarthatatlanul a modernség felé haladó ország terheit, összetéveszthetetlen stílusú, egyéni látásmódján keresztül. Az ibériai Szent Krisztus többezer éves narratívájának struktúráját a via crucis stációi adják. A szerző 2000-ben, a katolikus egyház jubileumi évében fejezte be a projektjét.

Az ibériai Szent Krisztus – Vizuális reflexió az ibériai félsziget vallási megnyilvánulásairól április 28. és június 30. között látható a Cervantes Intézetben a Budapest Fotófesztivál eseménysorozatának részeként.

Koldo Chamorro. El Santo Christo Ibérico

Koldo CHAMORRO – AZ IBÉRIAI SZENT KRISZTUS

Megnyitó: 2023. április 27. 18 óra, Cervantes Intézet

A megnyitó spanyol és magyar nyelven zajlik, a tárlatot Ohiane Chamorro, a kiállítás kurátora, a fényképész lánya nyitja meg.

Kiemelt kép: Koldo Chamorro: El Santo Christo Ibérico. Villar del Rey (Badajoz), 1991 (részlet)
Forrás: Cervantes Intézet

 

Két jótékonysági árveréssel ünnepli 10. születésnapját az Utcáról Lakásba! Egyesület

Utcáról Lakásba Egyesület

2023-ban lapunk kiemelt témája a részvételiség. A hazai részvételi kultúra feltérképezése érdekében az év során fokozott figyelmet fordítunk azokra a kezdeményezésekre és alkotásokra, amelyek valamely módon kapcsolódnak ehhez a törekvéshez. Ilyen, figyelmet érdemlő tevékenység az Utcáról Lakásba! Egyesület munkája és aktuális, születésnapi jótékonysági aukciójuk is.

Az Utcáról Lakásba! Egyesület (ULE) több rendezvény mellett, két jótékonysági aukciót is szervez egy évtizedes fennállásának alkalmából. Az Otthonmesék kép-szöveg párosaira május 12-ig online, a Könyvhajlék aukció keretében felajánlott műalkotásokra pedig május 13-án a budapesti Fugában zajló élő aukción lehet majd licitálni.

Otthonmesék online Aukció

2023. április 12. – május 12.

Az Otthonmesék online árverésen az Író Cimborák, az Illusztrátor Pajtások és a Hetirajz csapatainak alkotásaira lehet licitálni. A bevétel teljes egészében az Utcáról Lakásba! Egyesület otthonépítő munkáját segíti.

Az aukció kereteiben felajánlott kép-szöveg párosítások olyan, a gyerek- és ifjúsági irodalom területén is működő, kiváló alkotók együttműködéséből jöttek létre, mint például Dániel András, Szabó Imola Julianna, Bódi Kati és Szegedi Csilla illusztrátorok, vagy szerzői oldalról Molnár T. Eszter, Dér Adrienn, Majoros Nóra és Wéber Anikó.

Az aukció résztvevőiről

Az Író Cimborák harmadik éve kapcsolódik be az ULE munkájának támogatásába az otthon, otthontalanság, otthonteremtés témáit körbejáró alkotásaikkal. A műveket online árverésen értékesítik, melynek teljes befolyt összegével az ULE pótolhatatlan munkáját támogatják.

Az Illusztrátor Pajtások egy több mint 10 éve alakult alkotóközösség, melynek tagjai elismert és feltörekvő hazai illusztrátorok. Céljuk egymás szakmai támogatása, a gyerek- és ifjúsági irodalom alkotóival közös szabad játék, improvizáció, vizuális
ismeretterjesztés és inspiráció.

A HetiRajz egy bárki számára nyitott közösség Facebookon, ahol nem feltétlenül a tökéletes, profi kivitelezés vagy a technikai brillírozás a lényeg, annál inkább a saját, egyedi ötlet a közös témára, amit ki-ki másképp illeszthet be sajátos vizuális világába.

Az aukcióra felajánlott összes alkotás IDE kattintva tekinthető meg.
Néhány, az Otthonmesék online Aukció keretein belül felajánlott alkotás (forrás: az aukció weboldala)

Könyvhajlék élő Aukció

2023. május 13. | Fuga – Budapesti Építészeti Központ (Breuer Marcell terem)

A Könyvhajlék árverést immár negyedik alkalommal rendezi meg az ULE.

„Az otthontalanság az egyik legnagyobb kirekesztés, ami ma egy embert érhet. Az Utcáról Lakásba! Egyesület azt a feladatot vállalta fel, hogy egyre több embernek, családnak biztosítson lehetőséget arra, hogy saját otthonba költözve visszatérjen a társadalomba. Most már több, mint száz bérlőnk van, és mellettük többszáz Ukrajnából menekülő embernek is segítettünk, elsősorban albérlettámogatással.

Munkánknak azonban a szemléletformálás is fontos része. Így a tizedik születésnapunk alkalmából újra élő aukción találkozhatunk május 13-án a Fugában” – írják az aukció leírásában a szervezők.

A magyar művészek – többek között Szabó T. Anna, Tóth Krisztina, Dés Márton, Rutkai Bori és Révész Ákos – által felajánlott alkotásokból befolyó bevétel teljes egészében az egyesület otthonteremtő munkáját segíti. Emellett a felajánlott alkotások kiállást jelentenek a hajléktalan, valamint lakásszegénységben élő emberek társadalmi befogadása mellett is.

Az élő árverésre az egyesület 10. születésnapi programsorozatának záróeseményén kerül sor.

A Könyvhajlék aukcióra felajánlott összes alkotás IDE kattintva tekinthető meg.

Néhány, a Könyvhajlék Aukció keretein belül felajánlott alkotás (forrás: az aukció weboldala)

A 10 éves Utcáról Lakásba! Egyesületről bővebben ITT olvashatsz. 

Kiemelt kép: Utcáról Lakásba Egyesület

Nyolc és fél lett, maradhat? – Ismét vár a Falra Fel! plakátaukció

Falra fel

A Falra Fel! plakátaukció nyolcadik felvonása tavaly novemberben zajlott le, azonban a nagy érdeklődésre és a különleges darabokra tekintettel már idén tavasszal sor kerül az újabb alkalomra, ahol – többek között – Fellini- és Vasarely-plakátok kerülnek terítékre, de a gyűjtők számos más ínyencségre is licitálhatnak április 27-én az Atelier Budapestben.

Ismét kalapács alá kerülnek a hazai és nemzetközi grafikusművészek klasszikus munkáinak számító filmplakátok, a hazai politikai és kulturális élet jelentős eseményeinek emléket állító poszterek és különleges reklámplakátok is, az egyik legismertebb hazai gyűjtő, a Plakátfiú és a Múzeum Antikvárium együttműködésében.

A lelkes gyűjtők lecsaphatnak a minden idők egyik legjobb magyar filmplakátjának tartott, Fellini 1976-os Casanova című filmjéhez készült alkotásra, amely a tavaly decemberben elhunyt Bányai István kiváló munkája, melyből az árverésen ezúttal két példány is kalapács alá kerül. Bányai – többek között – Az idő urai című animációs film egyik alkotója volt, de dolgozott a New York Times-nak, a Newsweeknek, a Playboynak és a Rolling Stone magazinnak is. És ha már Fellini: az érdeklődők licitálhatnak az 1973-as Amarcord, illetve az 1983-as És a hajó megy című filmjeinek eredeti olasz plakátjaira, valamint az előbbi film Schmal Károly által készített magyar poszterére is, amely teljesen másképp közelíti meg Fellini művét, mint az eredeti.

Az olasz filmművészet rajongói olyan relikviák és ritkaságok között tobzódhatnak április 27-én, mint Antonioni két filmjének – Zabriskie Point, Nagyítás – plakátja vagy Marco Ferreri Dillinger halott című alkotásának posztere. A válogatásba bekerült egy igazi különlegesség, egy Ettore Scola által dedikált műsorfüzet is. Gina Lollobrigida munkássága előtt is tiszteleg a Falra fel! 8½ – kalapács alá kerül egy-egy Mrs. Campbell és A törvény plakát, ahogyan Dino Risitől a San Gennaro kincse és a Fehér telefonok falragaszai, valamint a Sacco és Vanzetti, A karbonárik, illetve a későbbi Piedone-filmeket rendező Steno által jegyzett A rendőrnő posztere is.

A politikai plakátok közül kiemelendő Manno Miltiades irredenta alkotása, ami éles kontrasztban áll Bíró Mihály a szociáldemokratáknak – egy egyébként elmaradt választásra – készített választási plakátjával, de egy emblematikus, első világháborús munka, az Imádkozik a király című film plakátja is, melyen az imádkozó Ferenc József látható, aki a már hanyatló, háborúba navigált Monarchiának – amit már csak az imádság tart össze – az egyik ikonikus képe, amit a legkülönbözőbb formátumban sokszorosítottak, asztali vagy éppen falra akasztható képek, szórólapok és levelezőlapok formájában.

Falra fel
Válogatás az aukció felhozatalából

A régi reklámok rajongói is megtalálhatják a számításukat egy Dreher Brandy, egy Dreher Tápsör, továbbá a reklámplakátok világában igazi ritkaságnak számító sörös csendélet, illetve a Gottschlig rum plakátjának köszönhetően, mely értékes információkat közöl a korabeli magyar labdarúgás általános állapotáról is.

A korabeli filmszínházak rajongói a Bem mozi plakátjáért szállhatnak versenybe, melyen egy jellegzetes figura, a Jankovics Marcell által megrajzolt Gusztáv igyekszik mozis találkára csábítani, aki a televízió képernyőjén később országos népszerűséget vívott ki magának, és a rajzfilmsorozat a világ 70 országában volt látható, de kalapács alá kerül egy 1927-es tisztikaszinói mozi meghívókártya is.

A művészeti plakátokat keresők két Vasarely-kiállításra invitáló poszterre, illetve két művészalbumra, valamint Ikko Tanaka, a japán dizájn egyik meghatározó alakjának, többek között az 1985-ös tsukubai világkiállítás arculattervezőjének munkájára licitálhatnak. 

A nyolcvanas évek underground világát idézi meg egy sor Éjszakai fesztivál-plakát 1985-ből, melyeket Soós György, az Art Deco frontembere és első számú ideológusa tervezett, amin olyan nevek szerepelnek, mint a Fe Lugossy Dojo Balett vagy épp a Bernáth (Y) Station Group és a Merlin Monro. Kalapács alá kerül a plakát három kisméretű színváltozata, illetve két ritkaság, az Art Deco két külföldi fellépésének szitanyomata is.

A szervezők szeretettel várják az érdeklődőket a Falra fel! 8 és 1⁄2 plakátaukcióra 2023. április 27-én, 19 órára az Atelier Budapest műteremlakásba (1088 Budapest, Rákóczi út 51).

Kiemelt kép: A Falra fel! vizuális anyaga

Vasárnap debütál a 444 legújabb dokumentumfilmje

Platon Karateev

Szász Zsófi, a 444 újságírója egy éven keresztül követte az egyik legrejtélyesebb és legkülönlegesebb magyar zenekart, a Platon Karataevet. A közös munka eredménye vasárnap este válik elérhetővé, a film különlegességét pedig az adja, hogy az eddig igen zárkózottnak mutatkozó banda intim közelségbe engedte a stáb tagjait és ezáltal a rajongókat. 

Hogyan lesz akusztikus indie-folk hangzásból magyar nyelvű pszichedelikus rock? Miért hagyja el egy együttes a nemzetközi népszerűség küszöbén a sokkal közérthetőbb angol szövegeket? A hétköznapjaikban is a föld fölött lebegnek-e azok a zenészek, akik belső merülésről, énen túli megélésekről énekelnek a színpadon? Hogyan egyeztethetőek össze a próbák, a hajnalig tartó koncertek és egész nyarakat lekötő turnék az apasággal? – foglalja össze a 444 a Platon Karateavról szóló film legfontosabb kérdéseit.

Az alkotást egy szűkebb közönség már láthatta április 16-án, vasárnap este azonban a nagyközönség számára is elérhetővé válik Szász Zsófi munkája. A különleges zenekar eddig soha nem látott oldalát mutatja meg a filmben, amely által jobban megérthetjük az egyedi szöveg- és zenei világ mögötti karaktereket. A nyílnak befelé ablakok intim portré és hangulatos zenei utazás egyszerre.

A film április 23-án, 18 órakor válik elérhetővé a 444 YouTube-csatornáján.

Kiemelt kép: Platon Karataev (forrás: Kultúra.hu)

Emma – Monodrámára készül az Örkény Színház

Emma

Megkezdődtek az Emma című darab próbái, amelyet Dávid Attila saját maga jegyez és állít színpadra az Örkény Stúdióban. A premierre a következő évadban, 2023 őszén kerül sor. 

Magyarországon minden második, halállal végződő erőszakos bűncselekmény családon belül történik. Az Emma című darab célja, hogy betekintést nyújtson a zárt ajtók mögé, ahová „kívülálló” egymaga nem tud, vagy nem akar belátni. A családon belüli erőszak elszenvedői szinte kizárólag nők, gyermekek és az őket támogató családtagok, hozzátartozók. Emma fikciós személye több mint húsz mélyinterjú felhasználásával íródott, hogy rávilágítson az erőszak természetére. Szerintünk a bántalmazás folyamata megismerhető és ilyen módon elkerülhető – szélsőséges esetekben pedig határozott beavatkozással megakadályozható.

Dávid Attila: Emma

Játssza: Kerekes Éva

Rendező: Dávid Attila

Dramaturg: Varga Zsófia

Látvány: Giliga Ilka

Zeneszerző: Iszlai József

Ügyelő-asszisztens: Veres Emőke

Világítás: Balogh Csaba Andor

Az előadás megvalósulását a Kulturális és Innovációs Minisztérium támogatta.

Kiemelt kép: Örkény István Színház/Horváth Judit

Ahol a vászon és a lélek összeér − Révész Emese−Grela Alexandra: Hol készül a művészet?

Van egy elzárt övezet, ahová csak kiváltságosok léphetnek be, egy hely, amely képes újrakeretezni a valóságot. Egy olyan dimenzió, ahová csak egyvalakinek van valódi bejárása: a művésznek. A műterem az alkotó lényének olyan térbeli kiterjesztése, ahol az őrület összefér a zsenialitással. Ezeken a tereken keresztül vezet minket végig Grela Alexandra és Révész Emese művészettörténeti böngészője, hogy napra teregesse a képzőművészet jelentős korszakainak és alkotóinak történetét.

25 korszak és számos művész − átlagember számára olykor érthetetlen − univerzumába enged bepillantást a Hol készül a művészet? (Csimota Könyvkiadó, 2022) című képeskönyv. A kötet Révész Emese, az ELTE BTK Művészettörténeti Intézet Modern és Jelenkori Tanszékének vezetője, valamint Grela Alexandra festőművész kooperációjából született azzal a céllal, hogy olyan eszköztárat ajándékozzon a gyerek (és akár a felnőtt) olvasóknak, amely egy életre megalapozhatja befogadásuk sokszínűségét. A könyv értékét mi sem példázza jobban, mint hogy a HUBBY szakmai zsűrije Az Év Illusztrátora kategóriában a 2023-as Év Gyerekkönyve Díjra jelölte.

Révész Emese gyerekirodalmi munkásságára jellemző, hogy korántsem hétköznapi témákat feszeget. Simi és a rendetlen betűk című meseregényében egy diszlexiában szenvedő gyermek mindennapjain keresztül mutatta meg olvasóközönségének, hányféleképpen lehetünk értékesek. Most ugyanezt a belső értékrendszert alapul véve igyekszik ajtót nyitni a művészek legféltettebb „szelencéjébe”, a műterembe, hogy egy kislány és egy illusztrátor párbeszédén keresztül gyereknyelven, élőbeszéd formájában mutassa meg, milyen hely az, ahol a lélek és a vászon összeér.

A művészettörténész magánéletében a kiállításszervezés is napirendi feladat, ezért nem meglepő, hogy a könyv olvasása, lapozgatása közben folyamatosan azt érezzük, mintha tárlatvezetésen lennénk. Révész az ELTE Online-nak adott interjújában így nyilatkozik: „a műveket a saját korukból, kontextusukból szemléljük, ne pedig az utólagos normatív szempontrendszer szerint ítéljünk meg egy korszakot.” Elmondja továbbá, hogy küldetésének érzi, hogy olyan műtárgyakra irányítsa a figyelmet, amelyek feledésbe merültek, valamint célja, hogy felfedje a művekben rejlő értékeket. Erről a törekvésről tanúskodik a Hol készül a művészet? című képeskönyv is.

Kint” és bent”

A keménykötésű borítón megjelenik több olyan jelentős eszköz, amelynek segítségével egy lépéssel közelebb kerülünk a képzőművészet és ezáltal a műterem elzárt világának megértéséhez. Ezek egyike a fény hangsúlyos jelenléte: a borító mintegy felét a műtermet bevilágító lámpák és a természetes fényt adó, hatalmas ablak rajza teszi ki. A fény erősségének, lágyságának mértéke, beesési szöge elengedhetetlen manna, amely hat a műre, annak későbbi értelmezésére és az alkotási folyamatra is. Az ablak kiemelt szerepe tökéletesen reprezentálja, hogy minden ajtónyitás alkalmával egy olyan különálló világba érkezhetünk, ahol egyszerre vagyunk fizikailag a műterem elzárt univerzumában − s ezzel kicsit az alkotó elmejében is −, és ugyanakkor lehetőségünk van a művésszel együtt tovapillantani a folytonosan változó külvilágba. Sean Scully szerint az ablak két tér- és létsík közötti közvetítő felület, amely lehetőséget ad a „kint” és a „bent”, az „előtt” és a „mögött” együttes érzékelésére. Ezen kiváltságos tudással felvértezve kezdjük meg közös utazásunkat.

A képeskönyv mérete már sugallja az olvasónak, hogy nem egy utazókönyvhöz lesz szerencsénk, de ez korántsem csorbítja a benne rejlő lehetőségeket. Nagyságának és részletgazdagságának köszönhetően megágyaz annak, hogy a szülők és gyermekek együtt, de külön-külön is a lapok mögé bújjanak, ezzel elválasztva magukat a materiális világtól. A borító belseje akár színezőként is szolgálhat; itt az olvasóra bízza a szerző, hogy mivel, miként, s hogyan kelti életre a részleteket. A szöveg terjedelmét tekintve felnőttként akár egyhuzamban végigolvasható, de korszakokra lebontva is megállja a helyét, amennyiben a jövőben csak Van Gogh napraforgóira éhezik a lelkünk, vagy épp elfáradnánk a sok újonnan érkező impulzustól. A fejezetek hosszúsága jól alkalmazkodik a kisiskolás gyerekek olvasási teherbírásához is.

A történet kezdete (forrás: Csimota).

Kezdődik az utazás!

…szólít a könyv, s mi szót fogadunk az ilyen egyedülálló meghívásra. Már az első oldalpárok egyikén megismerjük a könyv két valós főszereplőjét: az illusztrátort és a kislányt. Beszélgetéseik adnak lehetőséget arra, hogy egy többezer éves időutazáson vegyünk részt, megismerkedhessünk Európa, Ázsia és Amerika művészetével, valamint a törzsi népekre gyakorolt hatásával.

A könyv végig a gyermekek nyelvén és perspektíváján keresztül próbál kapcsolatot kialakítani az olvasóval. A kislány kérdéseire adott válaszokban az illusztrátor a magyarázatait biztos alapokra helyezi: képek, jelek és szimbólumok segítségével vezeti a kíváncsiskodó főszereplőt és az olvasót. Törekszik az egyszerűségre, mégis számtalan részletbe beenged. A korszakok ismertetőjét igyekszik érdekességekkel fűszerezni, hogy még egyszerűbb legyen a kapcsolódás, az oldalak alján pedig forrásként tűpontosan feltünteti a korszak/művész leghíresebb alkotását, valamint azt is, hogy az hol lelhető fel a világban. A művészek nevei fonetikusan is megjelennek, hogy azok megfelelően raktározódjanak el a későbbi időkre. A képek és a szöveg megjelenésének aránya egyensúlyban van, egyik sem nyomja el a másikat. A korszakok határjelölőként is szolgálnak, így bőven jut idő a „fellélegzésre”.

A megvalósítás egyedisége abban is rejlik, hogy minden második teljes oldalpár egy olyan műtermet ábrázol, amely egyszerre a művészt és a kort is igyekszik a leghűségesebben reprezentálni. Ennek segítségével valós képet kapunk az időszakot meghatározó irányzatokról, technikákról és alkotási folyamatokról. Megismerhetjük továbbá azt is, hogy az idők során miként változott a kor embere, környezte: hogyan, például milyen „világítástechnikával” dolgoztak. A kislány állandó kísérőként minden oldalpáron megjelenik, ezzel tükrözve a teljes bevonódást, valamint előre vetíti egy játék kezdetét.

Az oldalak és oldalpárok egybefonódó nagysága lehetővé teszi, hogy könnyedén szemügyre vegyünk minden apró részeletet, továbbá kényelmesebbé teszi a kakukktojások megkeresését is. Az illusztrátor és szerzőpáros ugyanis minden műteremképen három oda nem illő részletet bújtatott el – többnyire olyan elemeket, amelyek az adott korban még nem léteztek, viszont valamilyen módon mégis kapcsolatban állhatnak azzal. Olykor azonban az is felmerül, hogy ezen elemek épp az adott korszak karikatúrái. Hogy csak egy példa kerüljön említésre: egy pillanatba térjünk be Andy Warhol művészeti galériájába. Ő azzal tartott tükröt az amerikai tömegkultúrának − amely mindent és mindenkit eladhatóvá tett –, hogy olyan korabeli sztárokról és slágerekről csinált sorozatokat, mint Marilyn Monroe, Mick Jagger vagy Mickey Mouse. A művész műtermében jelenik meg kakukktojásként többek között egy, a mai világban elkerülhetetlen NFT Ethereum kriptovaluta eszköz, illetve Psy Gangnam Style című slágerének ikonikus alakja is, s talán ezzel már többet is mondtam a kelleténél.

Az időn és téren átívelő tárlatvezetés előrehaladtával a kislány figyelmének összpontosulása egyre erősödik. Érezhetően eggyé válik a művek tartalmával, például szívesen beleharapna a zamatos narancsba, vagy megfürdőzne a francia impresszionisták festményein megjelenő forrásban. Kiderül az is, hogy olykor párbeszédbe elegyedik a szereplőkkel. Lényeges fogás”, hogy a kislány szó szerint kimondja egy gyerek belső igényeit: „Végre gyerekekkel játszhatok” vagy a „Jó végre kilépni a szabadba” elszólásai tökéletesen reprezentálják, hogy igazán komoly témákról csak játszva lehet, valamint a hallgatóközönség korosztályának bevonása elengedhetetlen. A könyv felénél pedig egyértelműen látszik, hogy megtörtént a teljes bevonódás, mikor főhősünk átfedéseket, kapcsolódási pontokat fedez fel a művek között. Paul Gauguin képeiről például így nyilatkozik „A képei kicsit olyanok, mint a gyerekek rajzai, vagy mint Hokuszai metszetei”, ezzel visszautalva a könyvben korábban bemutatott művész alkotásaira.

Grela Alexandra illusztrációja a kötetből (forrás: Csimota)

Keretek és kapcsolódások

Habár a témák folyamatosan ismétlődnek – visszavágyódás a paradicsomi állapotba, természet tisztelete, állatok, növényzet elemzése, társadalmi értékek felmutatása, ferde tükör a hanyatló emberi értékek felett, valamint a művészet folytonos újradefiniálása –, egyre szembeötlőbb: minél tovább időzünk a sorok és lapok között, annál inkább felismerjük, hogy az egyes korszakok keretbe zárják a tárlatvezetést. Ahogy az őskori barlangfestészet és Banksy falfestészete összefonódik, úgy a közösségi művészet” oltárán párba hozható Egyiptom közösségi festészete a középkori kódexfestők működésével. A tudós festők sorából megismerjük Leonardo da Vincit és Albrecht Dürert. Picasso, Vámos Rousseau Henri és Paul Gauguin művészetére az ősi törzsek voltak nagy hatással, nem kötötték őket szabályok, erős színekkel és merész formákkal dolgoztak, valamint a naiv gyermeki látásmód erősen jellemezte őket. Frida Kahlo és Louise Bourgeois művészetében az állatok kiemelkedő szerepet kaptak, illetve mindkettejük számára az alkotás az öngyógyítást jelképezi. Mások épp tükröt tartanak egy adott társadalmi problémának: Andy Warhol a tömegkultúrával fordul szembe, Niki de Saint Phelle törekvései a modellszakma, illetve az ezzel járó önsanyargató életmód ellen irányulnak, Kurt Schwitter a dadaistákkal együtt a háború ellen harcol”.

Révész Emese nem fél beszélni a társadalmi problémákról, környezetvédelemről, értékrendszerek felborulásáról, olyan művészeket mutat be, akik méltóképpen kiállnak a jelen és a jövő értékei mellett. Így mutat rá Christo és felesége, Jeanne-Claude művészeti törekvéseire, akik a fordított pszichológia elvét alapul véve, úgy vélik, ha elrejtenek épületeket vagy tájrészleteket, azzal ráirányítják a figyelmet olyan fontos eszmékre, mint például a demokrácia vagy a környezetvédelem. „Ha becsomagolsz valamit, azzal véded, de el is rejted, kivonod a forgalomból. És mivel az emberekben kíváncsiságot és meghökkentést kelt, felhívja rá a figyelmet.” Ezen megközelítés a későbbiekben műelemzés szempontjából szintén aranyat fog érni az olvasó számára. Banksy neve ugyanezen értékrendszer mellett ismételten felhozható, ő a névtelenség/ arcnélküliség színfala mögé bújva szólal fel a szegénység, a rasszizmus, a zsarnokság, valamint a háború ellen. Így fordul szembe azzal, hogy a művészet csak a pénzről szóljon.

Irány a múzeum!

Végtelenül szerencsések vagyunk, ugyanis a keménykötést bezárva, a valós térbe kilépve, a könyvben szereplő két neves művész kiállítását is megtekinthetjük itthon, mi több, gyakorolhatjuk mindazt a tudást, amelyet eszköztárunkba összegyűjtöttünk.

2023. április 14. és július 16. között a Szépművészeti Múzeumban lehetőségünk van megcsodálni az utazó festő, Csontváry Kosztka Tivadar gigantikus festményeit. Megtekinthetjük többek között A taorminai görög színház romjai, a Mária kútja Názáretben, A Jajcei vízesés, a híres Magányos cédrus és a Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban című műveit.

A kiállításról bővebb információ IDE kattintva, a Szépművészeti Múzeum oldalán érhető el.

Továbbá 2023. március 24. és június 30. között Salvador Dalí szürreális univerzumában is eltölthetünk néhány minőségi órát. A hazánkban eddigi legnagyobb felhozatalú, több mint 150 műremeket számláló kiállítás alkalmával lehetőségünk van tanulmányozni a művész grafikáit, életnagyságú szobrait, továbbá az üvegből, bronzból, aranyból, sőt gyémántból készült műtárgyait is. Az élményt tetőzi, hogy VR szemüveg segítségével is eggyé válhatunk Dalí művészetével.

A tárlatról IDE kattintva tájékozódhattok.

„Felhők” hívószóval irodalmi pályázatot hirdet a PesText

pestext pályázat f21 felhő

Nyílt, magyar nyelvű szépirodalmi pályázatot hirdet a PesText Nemzetközi Irodalmi Fesztivál. A pályázat hívószava a Petőfi-évhez kapcsolódva: Felhők. Műfaji megkötése nincs, egy szerző csak egy, másutt még nem publikált alkotással nevezhet. A nevezés jeligés. Az pályázat összdíjazása 600.000 forint, a győztesekről nívós zsűri és közönségszavazás dönt majd.

„Mit ettél, föld, hogy egyre szomjazol?
Hogy annyi könnyet s annyi vért iszol?”

Petőfi Sándor: Felhők XXVIII

„Felhők alatt azokat a diszperz rendszereket értjük, amelyek a fény útjában jól látható akadályt képeznek akkor, ha a vízcseppek vagy jégkristályok elegendő koncentrációban vannak jelen a légkörben.” (Wikipedia)

„There is no cloud, it’s just someone else’s computer.” (Ismeretlen szerző mémje)

A PesText „Felhők” pályázatának felhívása: 

Kortárs magyar szerzők magyar nyelvű műveit várjuk maximum 6000 leütés terjedelemben, „Felhők” témakörben. A pályázat zsűrizése két körben zajlik. Alapos előválogatást követően a legjobb tizenegy pályamű kerül az elismert szakemberekből álló főzsűri elé. Idén Visky András, Lövétei Lázár László és Vados Anna dönt a szakmai díjról!

A shortlistre került írások közül egy elnyeri a zsűri fődíját, egy pedig közönségdíjat kap. Mindkét írást lefordítják angolra, valamint megjelenik a fesztivál zinjében is. Szerzőik bruttó 300-300 ezer forint jutalomban részesülnek és meghívást kapnak a PesText fesztiválra. A közönségdíjra bárki szavazhat 2023.07.23-a és 2023.08.20-a éjfél között.

A világirodalmi fókuszú PesText ősszel ötödik alkalommal valósul meg Budapesten a Magyar Irodalmi Jogvédő és Jogkezelő Egyesület (MISZJE) és a Petőfi Kulturális Ügynökség szervezésében. Az esemény tervezett időpontja: 2023. szeptember 27-30.

Az írásokat a pestextpalyazat@gmail.com címre várjuk FELHŐK tárgymegjelöléssel! Pályázók köre: bármely magyar nyelven alkotó szerző (alkotónként egy-egy művel lehet pályázni).

Beküldési határidő: 2023.06.01.

A szakmai zsűri által megítélt fődíj összege: 300 000 HUF

Közönségdíj összege: 300 000 HUF

A pályamunkákat műfaji megkötés nélkül, e-mailben, csatolmányként várjuk (word vagy pdf formátumban). A pályázatra kizárólag olyan művek nevezhetők, melyek sem online, sem nyomtatott formában nem jelentek meg, megjelenésük jelenleg nincs folyamatban és a pályázat lezárulásáig nem is várható.

FIGYELEM! Kizárólag jeligés pályázatot fogadunk el, a beérkezett dokumentumon nem szerepelhet a szerző neve. Az e-mailben szerepeljen a szerző neve, viszont a csatolt word vagy pdf dokumentumban csak a jeligét kérjük feltüntetni a pályamunka bal felső sarkán! A jelige minimum nyolc karakterből álljon, lehetőleg tartalmazzon betűket és számokat is.

A PesTexttel és a pályázattal kapcsolatos további hírekért kövessék a fesztivál Facebook-oldalát: https://www.facebook.com/pestext.festival/

A pályázó alkotása elküldésével hozzájárul, hogy művét a PesText Nemzetközi Irodalmi Fesztivál szervezői felületeiken a szerző neve feltüntetésével publikálják. (Azon szerzők, akik nem adnak a pályázati kiírásban felsorolt felhasználási célokra engedélyt, sem a fődíjat, sem a közönségdíjat nem kaphatják meg, helyükre a következő helyezett lép.)

Pályázata elküldésével a pályázó hozzájárul, hogy a PesText szervezői a későbbiekben tájékoztatási céllal e-mailt küldhessenek neki a PesText Fesztivál és az ahhoz kapcsolódó irodalmi pályázatok, versenyek, programok kapcsán. Amennyiben nem szeretne ilyen híreket kapni a jövőben, ezt kérjük nevezéskor külön jelezze a küldött emailben!

A MISZJE Adatvédelmi tájékoztatója az ALÁBBI LINKEN KERESZTÜL érhető el.

LEGUTÓBBI CIKKEK