A Fiatal Írók Szövetsége (FISZ) kilencedik alkalommal rendezi meg nyári táborát, idén rendhagyó módon a Gólyában (Orczy út 46–48.) 2021. augusztus 12. és 14. között.
A háromnapos irodalmi rendezvény számos szakmai programot tartogat: az érdeklődők Dániel Andrással, Enyedi Ildikóval, Szüts Miklóssal, Vojnich Erzsébettel és Wilhelm Drostéval hallgathatnak beszélgetéseket délutánonként. Napközben líra-, próza-, kritika-, gyermek- és ifjúsági irodalmi műhelyekben dolgozhatnak a jelentkezők, este szakmai beszélgetéseken, bemutatókon, társművészeti programokon vehetnek részt – így például a PesText workshopon.
A kritikaműhely vezetője Károlyi Csaba, a prózáé Kiss Tibor Noé,Nádasdy Ádámmal és Terék Annával dolgozhatnak a líraműhelyek résztvevői. Idén egy új műhellyel gyarapodik a szakmai program, a gyermek- és ifjúsági irodalom műhely vezetői Kalapos Éva és Kollár Árpád lesznek.
A tábor keretében bemutatkoznak az Erdélyi Híradó kiadóval közösen megjelent, elsőkötetes szerzők, Mărcuțiu-Rácz Dórát, György Alidát és Sztercey SzabolcsotPataki Viktor kérdezi. A „Politikum és költészet” kerekasztalon André Ferenccel, Sánta Miriámmal és Vida Kamillával beszélget majd György Péter.
A rendezvény a Nemzeti Kulturális Alap és a PesText támogatásával valósul meg.
További információ és a letölthető jelentkezési lap a FISZ honlapján vagy Facebook-oldalán található. A jelentkezési határidőt meghosszabbították július 31-ig.
A Petőfi Irodalmi Múzeum (Czékmány Anna, Kubiszyn Viktor), a Fiatal Írók Szövetsége (Élő Csenge Enikő) és a HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum (Tarr Ferenc) idén is megrendezi a 14-17 éveseknek szóló, egyhetes alkotói-kreatív írás workshopját a Kapolcska összművészeti táborban.
„Az elmúlt időszak mindenkit próbára tett. Az élet legapróbb részletei is gyökeres változáson mentek keresztül. Bár a világ újra nyílni kezd, vajon képesek vagyunk-e mi is újra nyílni a világgal? Hogyan hagyjuk magunk mögött ezt a nehéz időszakot? Hogyan térjünk vissza a jelenbe? Történetek, érzések, drámai helyzetek. Az irodalom egyszerre reagál a jelenségekre, és sok esetben formálja is azokat. Ha szeretsz történeteket írni, verseket, netán drámai jelenetekben fejezed ki véleményed a világról, akkor mutasd meg magad és jelentkezz!” – olvashatjuk a felhívásban.
A 2021.augusztus 11-től 19-ig tartó workshop célja, hogy az írás iránt érdeklődő fiatalok akár több műfajban is kipróbálhassák magukat, a workshopok vezetői így gyakorlati feladatokkal, elméleti támogatással és vezetett írásgyakorlatokkal segítik a jelentkezőket, hogy minél jobb szövegeket hozhassanak létre.
A kiválasztott jelentkezők ingyen vehetnek részt a Kapolcska Tábor és Kisfesztivál programjában, ami tartalmazza a workshop költségeit, a szállásköltséget, a napi négyszeri étkezést és a tábor, illetve fesztivál keretében megtartott egyéb programokon való részvételt.
Jelentkezési határidő: 2021. július 16. éjfél
A kurzuson résztvevők maximális létszáma: 10 fő
A jelentkezés menetéről és a szükséges dokumentumokról bővebb információ ide kattintva érhető el.
A 2020-as kreatív írás workshop résztvevői és mentoraik, Élő Csenge, Tarr Ferenc és Kubiszyn Viktor. forrás: PIM
szinkronizált amerikai animációs kalandfilm, családi film, 88 perc, 2021
Július
Nagyterem
17, 18,
15:10
Július
Jávor Pál terem
15, 16,
17:05
19, 20, 21,
17:20
Amikor a makacs Lucky Prescott nagyvárosi otthonából kénytelen egy kis határmenti városkába költözni, úgy érzi magát, akár a partra vetett hal. Ám az élete örökre megváltozik, amikor új barátokra tesz szert, és megbonthatatlan kötelék alakul ki közte és egy Szilaj nevű vad musztáng között. Amikor Szilaj ménesét marhatolvajok ejtik foglyul, a lányok és lovaik életük nagy kalandjába vágnak bele, hogy megmentsék őket.
Forrás: TMDb.com
Fekete Özvegy (12)
Július
Nagyterem
15, 16, 20, 21,
19:25
19,
20:10
17, 18,
19:15
A Marvel Studios akciódús kém-thrillerében, a Fekete Özvegyben Natasha Romanoff kénytelen lesz szembenézni múltja sötét epizódjaival, amikor egy veszedelmes összeesküvés hozzá is elér. Nyomában egy életére törő, kérlelhetetlen erővel, Natasha számot kell vessen kémes múltjával és családi kötelékeivel, amiket már jóval azelőtt felbontott, hogy Bosszúálló lett.
A nagyszájú, kalandra éhes és különlegesen jó fej nyúl történetének moziváltozata elképesztően népszerűvé vált az egész világon. A CGI-animált nagyfülűek és az élő szereplők kombinálásával készített családi vígjáték természetesen nem érhetett véget az első résszel: Nyúl Péter és barátai visszatérnek, és visszatér velük Bea, a bájos kétlábú (Rose Byrne), valamint vőlegénye (Domhnall Gleeson) is.
Hajszra és cselőre (12)
magyar dokumentumfilm, 87 perc, 2021
Július
Nagyterem
19,
14:10
Július
Jávor Pál terem
21,
15:35
A film a hortobágyi emberek – gulyások, csikósok – életének mindennapjait kísérli meg a néző elé tárni. Hőseinket gyerekként fogadta be a puszta, melyről azt mondják, akit egyszer meghódít, meg is tartja örökre. A bensőséges, őszinte interjúk alkalmával mintegy kulcslyukon tekintetünk be hőseink életének mások által láthatatlan részébe. A kialakított bizalom és a terepen töltött idő alatt olyan témák kerülnek szóba, mint az idő, az élet folyásának viszonylagossága, a munkaszeretet, az elhivatottság, az elmúlástól való félelem és a kemény életet élő férfiemberek viszonya asszonyaikhoz.
Űrpiknik (12)
magyar sci-fi dráma, vígjáték, 80 perc, 2021
Július
Nagyterem
15, 16, 20, 21,
15:35
17, 18,
21:45
A különc egyetemista lány, Panna (Walters Lili) gyerekkorától kezdve próbál az űrbe küldeni jeleket, válaszra várva. Annak ellenére, hogy az egyetemen senki nem veszi őt komolyan, elmélete mégis bizonyítást nyer: hatására ugyanis a Földre érkezik a saját világában hasonlóan kirekesztett űrlény Fiú (Takács Zalán). Ha ez önmagában nem lenne elég sokk, a jövevény közli Pannával: a bolygó pusztulásra van ítélve, őt magát pedig egyedül az érdekli, hogy megmentse rajongása tárgyát, Zalatnay Sarolta művésznőt.
Zappa (12)
feliratos amerikai életrajzi film, zenés film, dokumentumfilm, 129 perc, 2020
Július
Jávor Pál terem
20,
20:35
Frank Zappa a 20. század egyik meghatározó, extravagáns amerikai művésze – zeneszerző, gitáros, producer és filmrendező. A csaknem három évtizedet átfogó pályafutása alatt írt rockzenei, jazz-, elektronikus zenei, nagyzenekari munkákat; életében mintegy 60 nagylemeze jelent meg (1993-ban bekövetkezett halála után is több mint húsz) a Mothers of Invention együttessel vagy saját neve alatt. Egyedi gitárjátékával és senkivel össze nem téveszthető színpadi jelenlétével számtalan zenészt inspirált, a rocktörténet egyik emblematikus alakja, aki természetesen a Rock’n’Roll Hall of Fame-nek is tagja. A hazai rajongók számára felejthetetlen élmény volt a budapesti koncertje 1991. június 30-án, amely egyben Zappa az egyik legutolsó színpadi fellépése volt.
Még egy kört mindenkinek (16)
szinkronizált dán filmdráma, 115 perc, 2020
Július
Jávor Pál terem
17,
20:30
18,
20:25
19,
20:40
Négy jóbarát, akik gimnáziumi tanárok, letesztelnek egy elméletet. Feltevésük szerint egy csekély alkoholszint fenntartása a vérben, vagyis a folyamatos, enyhe spicces állapot jobbá teszi az életüket. A kezdeti felszabadultság azonban lassan, de megállíthatatlanul fordul át kontrollálhatatlan ivászatba.
A nyolcvanhárom éves Sergio egy magánnyomozó megbízásából beköltözik egy chilei idősotthonba, hogy az egyik bentlakóról jelentsen. A küldetés során az empatikus főhős egyre közelebb kerül az intézmény lakóihoz, így kémből lassacskán az ott élők bizalmasává, sőt, barátjává válik. Maite Alberdi Oscar-jelölt dokumentumfilmje kémtörténetekbe illő fordulatokat tartogat, miközben a rendező az időskor szépségeit és nehézségeit is feltérképezi.
Space Jam: Új kezdet (6)
Július
Nagyterem
15, 16, 20, 21,
17:10
17, 18.
17:00
19,
16:00
LeBron James és fia stúdiólátogatásra érkeznek a Warner Studios hatalmas telepére. Ám ott egy baleset miatt mindketten a Warner multiverzum fogságába esnek. Ezt a multiverzumot egy megkergült mesterséges intelligencia, az AI G irányítja, akinek valamilyen titokzatos mesterterve van. LeBron James a multiverzumban a Warner stúdió megannyi filmjének helyszínét bejárja majd, ahol azok ikonikus szereplőivel is találkozik, miközben az elveszett fiát keresi. Ebben természetesen a Looney Tunes sztárja, Tapsi Hapsi, Dodó kacsa és a többiek lesznek a segítségére.
Vad víz – Aqua Hungarica (6)
magyar természetfilm, 72 perc, 2021
Július
Jávor Pál terem
15, 16, 17, 18
14:00
20, 21,
14:10
Magyarország a vizek országa. A Kárpátok lábánál összecsapó természeti erők mellett maga az idő alakította vízrajzát. Az itt kialakult élővilág mindennapos harcot vív az elemekkel és az emberi tevékenységgel. Hazánkban, ahol a folyók vadul törtek utat maguknak, patakok zúdultak a mesebeli erdőkre, hévízi források és változékony lápok tarkítják a környezetet, az élővilág változatosabb, mint bárhol máshol Európában. Ez Magyarország vadvizeinek története…
Diana esküvője (16)
szinkronizált norvég vígjáték, filmdráma, 87 perc, 2020
Július
Jávor Pál terem
15, 16,
15:20
17,
16:55
19, 20,
15:35
21,
20:35
1981. július 29-e. A fenséges londoni Szent Pál-székesegyházban Károly herceg feleségül veszi Lady Diana Spencert. Ugyanezen a napon egy norvég kisváros gyárának menzájában is ünnepelnek. Ez Liv és Terje esküvői partija. A babakocsiban fekszik újszülött lányuk, Diana, akinek élete – híres névadójához hasonlóan – a következő években igencsak tartalmas lesz. Az esküvő és az azt követő évek kevésbé elbűvölőek, mint a királyi pár, de vitathatatlanul sokkal szórakoztatóbbak. Diana által szemtanúi lehetünk szülei őrült házasságának. Számára ők a legrosszabb szülők a világon. Ám amikor harminc évvel később saját esküvőjére készül, minden kissé átértékelődik.
Becsúszó szerelem (12)
magyar vígjáték, 92 perc
Július
Jávor Pál terem
15, 16, 17,
18:45
18,
18:40
Gyula, az elkötelezett fociultra és felesége, Mariann gyereket szeretnének. Miután kiderül, hogy a férfi meddő és az örökbefogadás lehetősége is elszáll, Mariann utolsó esélyként megállapodik egy roma lánnyal, Lüszivel, hogy a hamarosan születendő gyermekét magukhoz veszik. A terv mindannyiuk életét fenekestül felforgatja. Gyulának ettől fogva folyamatosan trükköznie kell, hogy ne bukjon le a rasszista focirajongó barátai előtt, a magánélete pedig további nem várt fordulatokat tartogat számára: Ámor nyilai a legváratlanabb helyről találnak a szívébe, humoros helyzetek és erkölcsi dilemmák sora elé állítva hősünket.
Szerelmek, esküvők és egyéb katasztrófák (12)
szinkronizált amerikai romantikus vígjáték, 90 perc, 2020
Július
Jávor Pál terem
15, 16,
20:30
18,
17:00
Jessie English szerelmi élete romokban hever. Miután összecsapnak a feje fölött a hullámok, és a barátja szakít vele, egy különösen fontos felkérést kap. Mindössze nyolc napja van megszervezni egy menyegzőt. Jessie semmit sem bíz a véletlenre: a vendéglátást a híres, de rendkívül mogorva Lawrence Phillipsre bízza, valamint a város egyik legfelkapottabb underground zenekarát is megpróbálja beszervezni. Ha ez nem lenne elég drámai, az esküvői zűrzavarba bekapcsolódik egy idegenvezető és egy orosz maffia elől menekülő páros is.
Egy rendezvénynek általában nem az útmutatóját írom meg, pedig ahogy egy jó reklámnál, itt is fontos szempont a targetálás, azaz hogy kiknek szánjuk a termékünket. A harmadik alkalommal megrendezett Örvényeshegyi Piknik Zalacsányban, Zala hegyvölgyes ölén pontosan a családosok számára ideális program.
Az idén július 9 és 11. között tartott minifesztivál azt kínálja nekünk, amit egy balatonfelvidéki-zalai művészeti programsorozattól elvárhatunk, ám kapszula-méretben. A nagyszínpad itt kisszínpad, ám cserébe tökéletes az akusztikája és természet által alkotott hegy-hát-térrel rendelkezik, a jól időzített romantikus naplementéről már nem is beszélve. Találunk még minőségi és teljesen elfogadható áron működő street food kihelyezettséget, helyi borokat és szörpöket kínáló italpultot, prémium pezsgőt és pálinkát, és (nem helyi alapanyagokból főzött) kávét is. Hogy mi kellhet még? Nos, csak a programok és jó társaság.
A pálos kolostor maradványainak ásatása
Az Örvényeshegyi Piknik programkínálata eklektikus kevercse rossznak s nemesnek, ám rossz alatt inkább annyi értendő, hogy a programokat böngészve az ember nem tudhatja pontosan, hogy beleillik-e a célközönségbe. Dés László inkább a 40-50 fölötti korosztály és a filmek, filmzenék kedvelői számára érdekes, míg a CandyMen Duó a fiatalabbaknál is sikert aratna. A jóga bárkinek nagyszerű, ahogy a kézműves foglalkozás is, de az elektromos kerékpártúra talán inkább a 20-30-as korosztályt szólítja meg. Ezen persze lehet változtatni, hiszen maga az elektromos rásegítés éppen arra (is) volna jó, hogy a kevésbé jó erőben lévők szabadon felfedezhessék a vidéket, és mindeközben élvezzék magát a mozgást is. Minden korosztály számára izgalmas a folyamatban lévő ásatás meglátogatása, ahol akár magunk részt is vehettünk a Göcseji Múzeum által vezetett műveletben, illetve a minden napra szervezett előadások sem korosztályfüggőek. A szombat esti Budapest Bár újfent inkább a 40-50 fölötti korosztály számára szánt szórakozás, de az őket követő Dynamite Dudes ismét akár a fiataloknak is remek lehet.
Grilltál – pulled pork és pulled csirke
Zalai lakodalmas cukros perec
Ami miatt családoknak ideális az Örvényeshegyi Piknik, az a gyerekek (és kutyák, rengeteg kutya!) számára elérhető egész napos szórakozási lehetőségek, ráadásul mindez egy nagyon biztonságos, védett, jól belátható környezetben, ahol a szülők sem érzik magukat kirekesztve a gyereksarokban. Az említetteken kívül a helyszínül szolgáló Pálos Resort jóvoltából rendkívül barátságos dámszarvasokat, nandukat, és egy barátságos és egy lustálkodó alpakkát nézegethetnek és simogathatnak a gyerekek (is, legyünk őszinték), illetve a Kalandozó Komédium jelmezes mókacsinálói különféle rég elfeledett játékkal várják őket, na meg a szülőket. És hogy mivel készüljenek? Készpénzzel és egy stabil pikniktakaróval mindenképpen!
Csalás vétsége miatt emeltek vádat a mexikói Angel Pereda ellen, amiért több millió dollárért árulta többek között Jean-Michel Basquiat és Keith Haring hamisított képeit.
A New York-i hatóságok letartóztatták a 49 éves mexikói Angel Peredát, aki az Egyesült Államok déli körzetének ügyészsége szerint több millió dollárért próbált hamisítványokat eladni, amelyekről azt állította, hogy híres művészek, köztük Jean-Michel Basquiat és Keith Haring alkotta őket – írja a Rolling Stone.
A hatóságok szerint Pereda úgy próbálta hitelesnek kiadni a műtárgyakat, hogy megváltoztatta azok származási helyét, illetve valótlan tulajdonosi előzményeket hozott létre. A Keith Haring Alapítvány viszont megállapította, hogy a sárga váza és a színes festmény, amit két különböző New York-i aukciósháznak ajánlott fel Pereda, nem valódi Haringek, így a nyomok egyből a mexikóihoz vezettek.
Angel Pereda egyik hamis Keith Haring festménye / Forrás: U.S. Justice Department
Az FBI egyik ügynökének nemrégiben nyilvánosságra hozott nyilatkozata szerint csapdát állítottak Peredának. Egy beépített, potenciális vevő származási adatokat kért a mexikóitól, aki el is küldte az új, hamisított dokumentumokat WhatsAppon keresztül. Pereda ellen egy rendbeli csalás vétségével emeltek vádat, amiért legfeljebb 20 év börtönbüntetés szabható ki.
„A bizalmat kihasználva értéktelen műtárgyakat adott el felbecsülhetetlen értékű műalkotásokként. Remélhetőleg ez az eset tanulságul szolgál mindenki másnak, aki hasonló bűncselekményeket fontolgat – az FBIMűvészeti Bűnözés Elleni Csoportjának megvannak a forrásai ahhoz, hogy megkülönböztesse a valódit a hamisítványtól és tagjai gondoskodnak arról, hogy az elkövetők szembesüljenek tetteik következményeivel” – nyilatkozta William F. Sweeney Jr., az FBI igazgatóhelyettese.
A covid utáni nagy visszatérésről, a jövőbeni tervekről, a hétköznapokról, a sikerekről-kudarcokról és persze a kezdetekről beszélgettem a Dumaszínház és a Showder Klub fiatal humoristájával, Elek Péterrel.
Mesélnél a kezdetekről? Hogy jött az, hogy humorista legyél?
Nem tudtam, hogy van ilyen, hogy stand-up, hogy egyáltalán van ilyen munka, egészen addig, amíg 2008-ban jött a Showder Klub Magyarországra, és akkor láttam, hogy ez nekem nagyon tetszik. Mindig is szerettem a humort, és már játszottam a gondolattal, hogy valami ilyesmivel foglalkozzak, csak nem tudtam, hogy mi ennek a módja.
Néztem vígjátékokat meg Csupasz pisztoly filmeket, és arra gondoltam, hogy humorral foglalkozni akkor azt jelenti, hogy színész vagyok, mint Leslie Nielsen vagy Jim Carrey. (Akkor még nem tudtam, hogy Jim Carrey is stand-uposként kezdte, mint mindegyik vicces színész egyébként.) Azon gondolkoztam, hogy ezt hogy kellene megvalósítani és nem tudtam, hogy színházba jelentkezzek vagy filmbe, ahol majd szeretnék vicceseket mondani?
És akkor láttam a stand-upot, a Showder Klubot, akkor ismerte meg az ország (Magyarország) és akkor éreztem azt, hogy nekem ez talán feküdhetne, plusz csak egy mikrofon kell hozzá. És nem az van, hogy színész vagy színház, ez csak egy mikrofon, olyan elérhető, tudod.
Ekkor jelentkeztél a Showder Klubba?
Gimis koromban küldtem egy felvételt, egy videotape-et a Showder Klubba, amit egy pincében vettünk fel. (Szerencsére már nincsen meg, vagy lehet megvan, de utólag belegondolva nem annyira vicces nyilván, amit 16-17 éves koromban ott kitalálgattam, bár nem vészes szerintem.) Erre akkor nem érkezett válasz, aztán Dombrádon, a Gólyatáborunkban lépett fel KAP [Kovács András Péter Karinthy-gyűrűs humorista], neki odaadtam egy DVD-t, amire ugyanezt kiírtam. Ettől vártam az áttörést, aztán ez sem sikerült.
Még ebben az évben elmentem a Félőrültek Fesztiváljára az amatőr estre fellépni, és ott majdnem leájultam a színpadról, az nagyon megviselt. Rápihentem 5 évet, de közben otthon mindig irkáltam a kis dolgaimat.
Nem voltál csalódott, hogy nem jött össze elsőre?
Azt éreztem, hogy nem azért nem jött össze, mert béna vicceket írtam, hanem azért, mert majdnem elájultam. Azt éreztem, hogy attól még lehet itt keresnivalóm, csak mert az első úgy sikerült az izgulás miatt ahogy, és ezért nem csüggedtem el annyira, írtam tovább a vicces dolgaimat össze, aztán úgy gondoltam, majd egyszer jó lesz. Ekkor jött a Magyarország, szereplek! tehetségkutató, ott bontakoztam ki, és ott sikerrel vették azokat, amiket évek óta irkálok/irkáltam. 2017-ben bekerültem a Showder Klubba.
Egy-egy fellépésed előtt a mai napig lámpalázas vagy? El szoktad próbálni előtte, amit majd szeretnél mondani?
Izgulok, de már nem az a fajta izgulás. Régen még az a fajta izgulás volt, hogy minden fellépés előtt azt éreztem, hogy oké, ez lesz az utolsó, én ezt nem bírom idegileg, hogy ettől kivagyok. Hazamenetel közeli állapotban voltam, azt éreztem, hogy nem éri meg, hogy az idegrendszerem, az emésztőrendszerem meg az agyam tönkremenjen.
Aztán az ember olyan, hogy mindenhez hozzászokik, nagyon könnyen hozzá lehet szokni, mert ugye ez egy extrém élethelyzet, és ehhez is hozzászoktam már, és hál’istennek most már nem azzal vagyok elfoglalva, hogy izgulok, hanem tudok fókuszálni a közönségre, arra, hogy jó legyen a műsor.
Mert ha izgulva megyek fel, akkor rohamosan csökken az esélye annak, hogy siker legyen. A közönség érzi azt, amikor izgul az ember, és a baj ezzel az, hogy nem tudnak nevetni akkor, amikor látják, hogy izzadok, mert nem nevetni fognak, hanem sajnálni és együttérezni, ez így működik. De ők nem azért vannak ott, hogy együttérezzenek velem, miközben én rosszul vagyok.
Az előadásod közben szoktál azon gondolkozni, hogy mi fog következni a mondandódban?
Igen. Nagyjából megírom előtte vázlatosan, és mindig tudom, hogy mit fogok mondani, de azért van, hogy közben variálom, igen.
Legutóbb Ózdon jártam Kiss Ádám önálló estjén, ahol te voltál az „előzenekar”. Ennek függvényében kötött, hogy mennyi idő a te részed és mennyi az övé? (Azt hiszem, fél órát beszéltél, ő meg egyet kb.)
Csak 15 percet, de olyan soknak tűnt? Meg van mondva, hogy 15-20 percet kell nyomni. Vannak blokkok, amikor rá tudok pillantani az órámra, van egy-két olyan, amikor sunyiba megnézem az órám, de ezt igyekszem nagyon nem látványosan csinálni, mert nagyon kiábrándító tud lenni.
Honnan jön az ihlet? Mindig az aktualitást követitek?
Alapvetően nyitott szemmel járunk, rá van állítva az agyunk, hogy ha bármit látunk az utcán, bármit hallunk vagy bármi eszünkbe jut, az hogyan alakítható át azonnal a színpadon is működtethető anyaggá. Ez mindennapos, 0-24-ben pörög az agyunk, ha hallok valamit, rögtön leírom, tovább mondom, hogy jó lenne-e.
Valami megihlet, például tegnap a repülőn azon röhögtem, hogy a Ryanairnek a fedélzetén van kaparós sorsjegy. Annyira vicces, de komolyan, hogy a stewardess mondja, hogy „Please welcome”, aztán kérek egy kaparós sorsjegyet, meg egy deci Várda keserűt! Például ezen gondolkoztam, aztán gyorsan felvettem ezt a mondatot és szerintem ez vicces, aztán majd kipróbáljuk, elmondom majd valakinek.
Tehát van azért igazságtartalma azoknak, amiket mondasz. Előfordult már, hogy feltuningoltál bizonyos témákat?
Az a baj, ha azt mondom, hogy van a Ryanairnél kaparós sorsjegy, ez hihető és igaz is. De ha kitalálnám, hogy a Ryanairnek a gépén lehet disznót vágni, az haha, nagyon vicces, de annyira egyértelmű, hogy nem igaz. Egyébként vannak olyanok, akik ezzel operálnak, vannak ilyen stand-uposok, akik nagy Háry Jánosok, de szerintem ott érződik mindig, hogy pont mindig ráesik, pont mindig rányitnak és egy idő után már azon kell röhögni, hogy az illető egy kvantum univerzumban él, ahol az események mindig valahogy úgy történnek, hogy a legvalószínűtlenebb dolgok mindig pont megtörténnek. Ez kicsit olcsó szerintem, de ezt mindenki eldönti magának.
Szóval, Kiss Ádámmal jársz „turnézni”. Miért pont vele?
Írt nekem még annak idején, amikor a Magyarország, szereplek!-ben szerepeltem, hogy dolgozzunk együtt, ismerkedjünk meg. Ennek már 5 éve, aztán megismerkedtünk, és onnantól még szorosabb ez az egész, főként az utóbbi 2-3 évben, együtt dolgozunk, közösen ötletelünk, aztán az önálló estjére már engem vitt Kiss-előzenekarnak.
Mit gondolsz, ez fordulhat a jövőben? Arra gondolok, hogy te viszed majd őt az önálló estedre.
Hát, nem hiszem, hogy ő ilyen mélyre fog csúszni, hogy az előzenekarom legyen.
Egyáltalán mi kell ahhoz, hogy legyen egy önálló ested?
Bizonyos tapasztalat a szakmában meg jó sok anyag és, hát, nézők, ismertség meg népszerűség. Írhatok én önálló estet, ha senki nem fog rá eljönni.
Befolyásolta ezt most szerinted a covid, hogy mennyien mennek el az előadásotokra?
Persze, hiszen még mindig nincs mindenki beoltva, nincs mindenkinek védettségi kártyája. Nagyon bízom benne, hogy lesz olyan mint régen: teltház. Nagyobb városokban azért mindig jobb, viszont kisebb helyeken, ahol az átoltottság nem magas, ott azért félházzal megy a dolog.
Például Ózdon, ahol voltunk. Hát ott is egy békeidőben az tele van. És ez azért dühítő, mert erről nem mi tehetünk. Hiába promózzuk, hiába nagyon szeretnénk, hogy eljöjjenek és nagyon szeretnénk, hogy jó legyen, de nincsenek ott a covid miatt. Ez szomorú, de csak vége lesz egyszer!
Ha jól tudom, debreceni vagy. Budapesten élsz, vagy folyamatosan ingázol, és a fellépések előtt utazol csak fel?
Itt is-ott is. Alapvetően ingázok, mert laktam Budapesten, de nem nagyon győzött meg. Jó itt lakni, meg minden, de nekem a debreceni kertváros után a hatodik kerület picit súlyos volt. Akkor jöttem rá, hogy mennyire jó a kertes ház, amikor itt laktam. És amikor nem az volt, hogy reggel felkelek és – amúgy nyáron imádok ébredés után kimenni a fűre mezítláb egy kicsit és menni egy kört, míg süt a nap, felébredek és addig sétálok – nahát ez itt Budapesten, kinyitom az erkélyt és arcon ver a szmog meg a zaj meg az ordibálás.
Persze jó, mert itt zajlik a kulturális élet, a kis nyüzsgés itt van. Úgy lenne jó, ha otthon laknék, Debrecenben, de mondjuk ideteleportálhatnék néha, mondjuk, ébredés után két órával, aztán vissza.
Min dolgozol jelenleg? Vannak a jövőre nézve komoly tervek?
Van amúgy! Az első önálló estemet kalapálgatjuk január-februárra, akkorra tervezzük, a jövő színházi évad elejére, nagyon bele kell húzni addig. Ezen töröm a fejemet, hogy hogy kellene csinálni, miket tegyek bele, gitározzak-e, vagy hogyan adjak bele mindent, ami én vagyok.
Még tervben van a Zenebu@ik 2, mert van a Jankloviccsal [Janklovics Péter színész és stand-up komikus] közös zenés estünk, ami hál’istennek nagyon sikeres előadásnak mondható. Két órás zenés-prózai őrjöngés. Tehát ez egy zenetörténeti áttekintés viccesen. Rappelünk, írtunk mindenféle rap számokat bele, meg hogyan táncoltunk a diszkóban 17-18 évesen, van abban minden és nagyon szeretjük, meg a nézők is, abból írunk egy második részt majd.
Emellett esetleg Kiss Ádámmal folytatódik majd a MITPARODIZÁLSZ?! trilógia egy negyedik résszel is?
Vicces, hogy trilógiának hívjuk, mintha lenne bármi kapcsolódás vagy kohézió, mintha egy hatalmas grandiózus történetet mesélne el. Nem, nem fog folytatódni, nem tudunk már több karaktert, dolgot parodizálni. Nagyon szívesen csinálnék belőle még százezer részt is, csak ennyi nincs a tarsolyunkban. Viszont lesz egy másik videó, ami ugyanez a koncepció, hogy leülünk és valamit csinálunk az asztalnál, az már fel is van véve, ennyit elárulhatok.
Salman Rushdie, Kazuo Ishiguro és Bernardine Evaristo írók is részt vesznek az Edinburgh-i Nemzetközi Könyvfesztivál első „hibrid” változatán.
Az idei fesztivál a szokásos Charlotte Square-i helyszínről az Edinburgh College of Artba költözik és központi témája lesz, hogy milyen továbblépési lehetőségeket rejt a világjárvány vége. Az esemény ezért a „Tovább és felfelé – Ötletek és történetek egy változó világ számára” címszó alatt fut – írja a BBC.
Salman Rushdie, akinek nevét tavaly a Színház és Filmművészeti Egyetem melletti kiállásának nyomán halhattuk, augusztus 20-án, Edinbrugh-ban a BBC elismert újságírójával beszélget többek között az írás szerepéről a nyilvános vita alakításában.
Salman Rushdie / Kép: Joel Saget
Az augusztusi fesztivál mind a 250 eseménye elérhető lesz online, de az előadók csaknem fele tervezi, hogy személyesen is megjelenik Edinburgh-ban. Fellép többek között 2020 Booker-díjasa, Douglas Stuart, aki Shuggie Bain című regényéről beszél majd, valamint a 2019-es Booker-díj társnyertese, Bernardine Evaristo, aki brit feketék írásaiból összeállított válogatását mutatja be.
A további fellépő írók között lesz Maggie O’Farrell, Alexander McCall Smith és Val McDermid, aki a korábbi futballista Pat Nevinnel beszélget The Accidental Footballer címet viselő, új könyvének apropóján.
A fesztivál programajánlójából az is kiderül, hogy Nevin egy szocialista, katolikus családban nevelkedett Glasgow-ban, és a szektarianizmus iránti gyűlölete erősen hozzájárult ahhoz, hogy a rasszizmus felszámolására törekedjen a futballban. Miután a Kilmarnocknál és a Motherwellnél befejezte játékos pályafutását, Nevin a szakma egyik legokosabb és legérzékenyebb futballszakértőjeként az őt megillető helyre került.
„Hihetetlenül izgatottak vagyunk, hogy első hibrid fesztiválunkon a szerzők és a közönség személyesen és online is csatlakozik hozzánk, illetve szívesen látjuk a skót és nemzetközi hangok képviselőit egyaránt, hogy megvitassák ötleteiket, reményeiket és álmaikat.” – mondta Nick Barley, az Edinburgh-i Nemzetközi Könyvfesztivál igazgatója.
Az augusztus 14-30. között zajló fesztivál az online eseményeken „pay-what-you-can” rendszert működtet, vagyis minden résztvevőnek elég annyit fizetnie a jegyért, amennyit értékarányosan megfelelőnek érez. Aki pedig nem szeretne ezzel a lehetőséggel élni, számára július 22-én délben korlátozott számban, személyesen is válthatók jegyek a kiválasztott eseményekre.
A Pinkponilo stúdió 2021-es stratégiájának egyik eleme a tudásbázisú stúdióvá fejlődés, a tudatos életmódra, designra és művészetre építve. Július 23-án ismét személyesen találkozhatunk egy belvárosi műemléki épület udvarában, ahol táncperformansszal és kiállítással várjuk az érdeklődőket.
NoIron(y) / performansz
Ez a Berlinből érkezett biopamut textil másfél év pihenés után találkozott egy londoni kutatólaborban azzal az oldattal, amitől lényegében élővé változott. Nedvesség, napfény, mozgás – a fotoszintetizáló ruhadarab együtt él a táncos testével. Nagy Emese táncművész helyspecifikus, improvizatív performansz keretében viseli a konceptuális ruharadabot. Egyetlen szabályt kell betartanunk: tilos a vasalás.
A Post Carbon Lab csapatából Dian-Jen Lin kutatóval egy éve dolgozunk a ruhadarab előkészítésén, vele a londoni Sustainable Angle elnevezésű fenntartható textilvásáron találkoztunk. Nagy Emese táncművésszel korábbi együttműködések folytatása ez a kísérleti alkotás, melyet a jövőben máshol is szeretnénk majd bemutatni.
Forrás: Pinkponilo (Papp Dávid)
MNTS MSKNT – CHAPTER I. CONNECT / kiállítás
Hogyan kapcsolódunk egymáshoz? Hogyan kapcsolódunk a ruháinkhoz? Van-e még kötődés a szeparáción túl? Történetek, ahogy Ti meséltek, ahogyan mi meséljük, és ruhák, amelyekben tovább élnek ezek. Lassítás, tudatosítás, ízekre szedés és újjáépítés a forma és funkció fúziójával.
Burány Vera kiállítása kiemeli az érzelmi kötődés fontosságát a ruháinkhoz. Az öltözéktervezők gondolkodásmódját kollekciók által ismerik meg az érdeklődők, ám ebben az új típusú alkotói formában, ahol nincs valódi, meghatározott kollekció, a konceptuális öltözékek mutatják be legjobban a tervezői attitűdöt. Vera terveiben gyűjtött régi textíliák és organikus anyagok egyesítésével alkot új darabokat, amelyekhez a történetmesélés eszközét is felhasználja.
A Pinkponilo jelenéről és jövőjéről
2021-ben az egyik kiemelt stratégiai elemünk a tudásbázisú stúdióvá fejlődés, melynek fontos háttere a textilipar ismerete, a textiles iparművészeti irányvonalak tanulmányozása, a közönség számára ezek interpretálása. A mintákból, maradék anyagokból álló textilgyűjtemény építése folyamatos kutatómunka, szeretnénk nemcsak a fenntarthatóság elvén készült textilekre, de az innovációs és experimentális textilekre is fókuszálni.
Forrás: Pinkponilo (Papp Dávid)
Az este közreműködői:
Burány Vera- kiállítás és ruhatervezés
Kudron Anna – koncepció és ruhatervezés
Nagy Emese – koreográfus-táncművész
Dian-Jen Lin/ Post Carbon Lab (London) – innovatív ruhafestés
Donkó Rebeka – social media
Lefor Petra – sajtó és kommunikációs gyakornok
Schwenk Benjámin – tervezőasszisztens
Kik is alkotják valójában a Pinkponilo csapatát?
A Pinkponilo kreatív alkotóműhely célkitűzése 2017-es indulása óta a fast fashion üzletek által meghatározott hazai öltözködéskultúra átalakítása, a divatról és öltözködésről való gondolkodás elmozdítása a tudatosság irányába. A Pinkponilo tervezéssel és kivitelezéssel foglalkozik, hazai tervezőkkel működik együtt, és olyan workshopokat szervez, melyeken a résztvevők saját ruháikat elkészítve vagy megjavítva alakíthatnak ki egy fenntarthatóbb ruhatárat. A műhely emellett befogadótérként, események helyszíneként és szakmai partnerként is működik, legyen szó kulturális-, művészeti- vagy divatprojektekről.
A Pinkponilo tudatosan kutatja azokat a tervezőket, akik újszerű anyagokkal, illetve textilek újrahasznosításával kísérleteznek, keressük az együttműködést azokkal a hazai cégekkel, akik ipari szinten hasznosítanak újra textilhulladékot, illetve nemzetközi cégekkel, projektekkel is, akik olyan új textiltechnológiákat dolgoznak ki, amikkel például lehetséges a víz és károsanyag nélküli textilfestés. A Pinkponilo működése óta hívja fel a figyelmet a textilipar okozta károkra és a túlvásárlás következményeire, a helyi tervezők egyedi alkotói szemléletét kiemelve. Célunk a fenntartható öltözködés és ruhakészítés kutatása, terjesztése, és a hazai tervezők és szakemberek, a társadalom széles körében való promotálása.
A Pinkponilo alapítói és tervezői nem a megszokott formában gondolkoznak a divatról és az öltözködésről, minden saját projekthez és ötlethez egyedileg készülnek öltözékek. Az alkotásokat Burány Veronika, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett divattervezője hozza létre, a kivitelezésben kiegészíti Kudron Anna, aki női szabóként tanult tovább a MOME művészeti menedzsment diplomáját követően. Szabó Viktória a stratégiaépítésben vállal vezető szerepet, és művészeti területen töltött éveknek köszönhetően a film és a színház világából érkező megkeresésekre közösen, vagy további alkotókkal kiegészülve tudnak konceptuális öltözék darabokkal reagálni.
A workshopokon közösségi esemény keretében készülnek a női öltözékek, általuk az egyedi készítés, a tervezés és a varrás megszerettetése kerül fókuszba, női ruhadarabokra koncentrálva, olyanokra, mint kimonó, pólók, pulóverek, fehérneműk. Ezek esetében vagy helyben gyűjtött régebbi, akár hazai gyártású textileket, vagy európai forgalmazó partnerünkről származó organikus textileket használunk. A stúdióban készült ruhadarabok által a résztvevők megtapasztalják a ruhakészítés lépéseinek időigényességét, a kézi és gépi technológiák szükséges szakmai hátterét, illetve a textilek egyedi tulajdonságait.
Alkotóműhelyünkben más tervezőkkel és művészeti diákokkal is együttműködünk, számukra alkalmi projektekhez helyet és eszközöket biztosítunk vagy munkáinkban segítenek. Ezáltal mi is sokat tanulunk, hiszen első kézből értesülünk terveikről, igényeikről, és láthatjuk kollekciójukat, projektjeiket. Hosszú távú együttműködések keretében közös programokat hozunk létre, legyen szó akár a fenntartható divatra és öltözködésre fókuszáló kerekasztal beszélgetésekről, pop-up kiállításokról és vásárról, vagy tervezőket bemutató eseményekről.
A július 23-i rendezvény 18:30-kor veszi kezdetét.
Megérkezett a Witcher második évadának első előzetese
A címszereplőként Henry Cavill-lel debütáló Witcher elképesztő népszerűségnek örvendett, ezért valószínűleg kevesen lepődtek meg azon, hogy rövid időn belül be is jelentették a folytatást hozzá. A koronavírus és Cavill egy forgatás során történő apróbb balesete miatt végül a második évad megjelenése egy kissé eltolódott, de ha tartja az első évad színvonalát, azt hiszem könnyen megbocsátható lesz a késlekedés.
Az előzetesből pedig úgy tűnik, hogy akcióból most sem lesz majd hiány. A játékok rajongói is örülhetnek, mivel a CD Projekt RED alkotásának egy igen ikonikos helyszínére is elkísérjük majd kedvenc hőseinket. Ti már várjátok a folytatást?
Zack Snyder új filmje is a Netflixre érkezik
Úgy tűnik, A halottak hadseregének netflixes debütálása eléggé meggyőzte a népszerű rendezőt, mivel ismét streamingre szánja a következő filmjét. A készülő alkotásról eddig nem sokat tudni, műfaját tekintve egy sci-fi kalandfilmet fogunk kapni, ami a Rebel Moon, azaz a Lázadó Hold címet viseli.
A történetben egy, a galaxis szélén élő békés kolóniát kapunk majd, akiket az elnyomó Balisarius zsarnoki uralma fenyeget. Az ellenállást egy titokzatos nőre bízzák, aki a környező bolygókon keres segítséget.
Popkultúra, rendező és film. Forrás: hu.ign.com
„Imádom a sci-fit és a nagyszabású kalandokat. Remélem, hogy olyan világa lesz, amiben bőven lehet építkezni. Az utóbbi két-három évet az univerzum kidolgozásával töltöttem. Minden sarkot ki kell színezni. Rengeteg tervet készítettem, sokat rajzoltam, és azért műveltem ezt a termékeny talajt, hogy jól érzékelhető legyen” — olvasható a direktor nyilatkozata a Puliwood fordításában.
Az előzetes hírek ellenére nem folytatódik a Lovecraft Country az HBO-n
Idén februárban az a hír járta, hogy a Lovecraft Country showrunnerje, Misha Green találkozott a forgatókönyvírókkal, hogy kidolgozzák egy lehetséges második évad történetét. Ez túlzott magabiztosságnak tűnik, miután az HBO hivatalosan is bejelentette, hogy nem rendelnek folytatást.
A sorozat elképesztő népszerűségének komoly táptalajt biztosított az elmúlt másfél évet végig kísérő BLM tüntetéshullám. Ugyanis – elsősorban az Egyesült Államokban – az emberek egyébként is felfokozott hangulatát tökéletesen kiszolgálta egy, a rendszerszintű rasszizmusról szóló történet.
A szereplőknek, köztük Jonathan Majors, Jurnee Smollett és Michael Kenneth Williams, nemcsak H.P. Lovecraft szörnyetegeivel, hanem az 1950-es évek feketékkel szembeni atrocitásaival is szembe kellett nézniük – írja a Puliwood.
Forrás: denofgeek.com
Alig 8 hónappal a Watchmen-sorozat után ugyanis a Lovecraft Country is körbejárta a feldühödött fehérek 1921-es tulsai (Oklahoma) mészárlását, olyan generációkat sokkolva, akik még történelemórán sem hallottak a tragédiáról. Bár az HBO lepattintotta a folytatást, a téma és a sorozat döbbenetes népszerűségére való tekintettel, még mindig van esély arra, hogy egy másik streamingóriás lecsapjon rá.
Hihetetlen színészgárdát vonultat fel a Kingsman-filmek rendezőjének új kémfilmje
Korábban már rendezett ugyan szuperhősfilmeket (Ha/Ver, X-Men: Az elsők) és fantasy-kalandfilmet (Csillagpor) is, Matthew Vaughn kétségtelenül a Kingsman-filmek miatt lett világszinten népszerű. Ebből adódóan talán nem meglepő, hogy a következő projektjével, Argylle-lal továbbra is ennél a stílusnál marad.
A film Ellie Conway azonos című regénye alapján készül, valamikor 2022 első felében kerül a mozikba, főszereplője pedig a világ legsikeresebb kéme, Argylle lesz, aki kontinenseken átívelő kalandra indul. A címszereplőt Henry Cavill fogja alakítani, továbbá SamRockwell, Bryan Cranston, Bryce Dallas Howard, John Cena, Catherine O’Hara és Samuel L. Jackson is feltűnik a vásznon.
Emellett a popsztár Dua Lipának is ez lesz a bemutatkozása a nagyvásznon, valamint dalokat ad a filmzenéhez. A stáb és a rendező is bizakodásra adhat okot, ezért mi már csak szeretnénk egy adag popcornt és egy liter kólát kérni.
Burhan Qurbani remekül aktualizálta Alfred Döblin klasszikusát.
Burhan Qurbani albán származású német rendező kimondottan tudatosan rakta össze a szereplőgárdát és magát a filmet egyaránt; nem akart színtiszta, az eredeti mű minden betűjét hűen követő adaptációt készíteni Alfred Döblin azonos című művéből. Vette az alapot, a mondanivalót, és átfordította a 21. század társadalmi helyzetére, problémájára és nyelvére.
Előzmények
Lássuk a történetet: 1918 telén kitört Németországban a forradalom, amely megdöntötte a monarchiát, majd létrejött a Weimari Köztársaság. 1929-ben kezdődött az a brutális gazdasági világválság, ami bizony elég erősen érintette Németországot is.
A németek ebben az időben vesztették el hitüket a politikai rendszerben, ami arra volt „jó”, hogy a szélsőséges nézetű pártok támogatottságának mértéke megnőtt. Ennek következményeképp 1933-ban a nemzetiszocialistaAdolf Hitler lett az ország vezetője, aki totalitárius diktatúrát vezetett be,… és igen, a folytatást mindenki ismeri.
Burhan Qurbani nagy bravúrja
Ezzel szemben a mai Németországot úgy lehet bemutatni, hogy magát az éppen aktuális világot mutatjuk be a németek által. Burhan Qurbani azonban nem egész Németországot szerette volna ábrázolni, hanem egy bizonyos társadalmi, kisebbségi réteget: a feketén dolgozó menekült munkásemberek életét, az alvilág belső állapotát drogdílerekkel és prostituáltakkal fűszerezve.
Ahogy ezt akkoriban Döblin is tette, vagyis ő is a kisebbségeket célozta meg a regénye főirányának. Persze teljesen természetes, hogy a könyv 596 oldalába az is belefér, hogy egy teljes korrajzot írjon az akkori német társadalomról és politikáról. A rendező viszont tudja, hogy játsszon a befogadóval. Qurbani úgy figyel oda a nézőre, hogy közben nem enged alkotói koncepciójából.
A Berlin, Alexanderplatz című film megnézése után úgy éreztem, mindenképpen beszélnem kell róla. Vajon tényleg ennyire nehéz kitörni és nemet mondani arra, amiben felnevelkedtünk, amit megszoktunk, amiről tudjuk, hogy rossz? Nagyon könnyen dobálózunk ezekkel a kifejezéssekkel ahelyett, hogy megértenénk a valódi jelentésüket.
Forrás: TMDb.com
Már a film elején megismerhetjük Francis előtörténetét: menekülés közben szerelme, Ida belefullad a tengerbe, amiért Francis magát okolja, ezután pedig eldönti, hogy ezentúl tisztességesen, jó emberként fog élni. A jó élet Berlinbe vezeti, ahol illegális bevándorlóként feketén dolgozik építkezéseken, és munkásszállón alszik.
Csapda a láthatáron
Egyik nap viszont felbukkan Reinhold, akit Albrecht Schuch alakít, és próbál saját magához embereket toborozni: jobb és gazdag életet kínál, szerelmet, családot, lakást, kocsit, vagyis a hétköznapi élettel csábítja a feketén dolgozó menekülteket.
Drogról van szó, és Reinhold a drogdíler. Majdnem mindenkit sikerül meggyőznie, de egy-két kivétel között ott van Francis is, aki próbál hű lenni az önmagának tett ígéretéhez. Pár képkocka után kiderül, hogy ez bizony nem sikerül, mert mintha a sors is azt akarná, hogy szegődjön Reinhold mellé, akiről nekem mindig Hitler jut eszembe.
Hatással tudunk lenni életünkre?
Ő nevezi el egy mámoros otthoni bulizás kapcsán Francist Franznak, azzal az indokkal, hogy szüksége van egy német névre, és amúgy is sokkal jobban áll neki. Franz egy csapásra az alvilág közepébe kerül, és amikor egy lopás közben rádöbben, hogy valójában mibe is csöppent, el akar menni, de valami mégsem engedi.
Ismerős, ugye? Mármint, remélem, nem a lopás és az alvilág, hanem a rossz társaságba keveredés, vagy az olyan helyzetek és kapcsolatok, amikről belül tudod, hogy nem szabadna, amikről sejted, hogy veszélyesek, hogy tönkre fognak tenni, de mégis maradsz bennük.
Indulás a lélek mélyére
A film öt részből, vagyis fejezetből tevődik össze; a fejezetek iránymutatók, hogy a főszereplő, Francis, avagy Franz Biberkopf éppen merre tart lelki-, és személyiségfejlődésben egyaránt. Vagy éppenséggel hol és mikor szabadul el a pokol. Mint amikor a hétköznapi életben valaki éppen gyászol, és a sors lassított felvétellel rakja elénk, hogy nézzük végig pontról-pontra a gyász feldolgozásának szakaszait az adott emberen keresztül. Ez a film pontosan ilyen. Egy kimerevített lassított felvétel egy hihetetlen gyors és intenzív társadalmi rétegben. Ez adja a film hitelességét.
Színészi alakítások
A Francist játszó Welket Bungué remek választás volt. Elhiszem neki a ragaszkodást Reinhold felé, azt is, hogy azt hiszi, a másik a legjobb barátja. Talán az is. S ki mondja meg igazán, hogy Reinhold egyszerű nárcisztikus, aki utál osztozkodni másokkal másokon, és egyszerűen csak retteg attól, hogy Franz kicsúszik a kezei közül, vagy az elmebetegsége mögött tényleg valódi kötődést és szeretetet érez?
Elhiszem Albrecht Schuchnak, aki Reinholdot játssza, hogy baj van a fejével, és néha már ő maga sem tudja, hogy kicsoda is valójában. Elhiszem neki a saját küzdéseit, hogy szeretne szeretni, kötődni, de aztán inkább a nemet választja. Elhiszem neki, hogy a vérében van az érzéketlenség. Elhiszem neki azt a birtoklási vágyat, ami mögött mindig a nárcizmus áll.
Forrás: TMDb. com
Ez a film tükör: nekünk és egymásnak
A film az újrakezdésről, avagy inkább az újjászületésről szól, és az a terve, hogy ez a harmadik most tényleg jó útra tér és megváltozik. Ha nem figyelünk a körítésre, a társadalmi rétegre, hanem csak a mondanivaló tartalmára, akkor rájövünk, hogy mennyire hétköznapi kívánság ez: jónak maradni, és nem hibázni többet. Nem okozni csalódást senkinek, de legfőképpen saját magunknak. Megpróbálni boldognak lenni az életünkben, miután tanultunk a saját hibáinkból. De mi van akkor, ha aztán mégsem tudunk nemet mondani a rossz énünknek?
Burhan Qurbani filmje nem árul zsákbamacskát
Nem akarja jónak feltüntetni, ami rossz, és rossznak címkézni, ami jó is lehetne. A film nem ítélkezik, és nem is ítéletet vár el a nézőktől, hanem csak bemutatja a másik oldalát a rossznak.
Ismételten csak felejtsük el a körülményeket, és összpontosítsunk a mondanivalóra: bemutatni, hogy egy helyzetnek nem csak egy oldala van. Hogy attól függően, hány ember szerepel egy történetben, mindenkinek a nézőpontját meg kell hallgatni, hogy utána le tudjuk vonni a konklúziót, mint külső megfigyelők. Nem szabad csak egy embernek hinni, egy ember elmesélése után elítélni a harmadik felet. Egy igazság mindig annak az igazsága, aki éppen magához vette a szót.
S ami még talán még fontosabb: soha ne ítélj el valakit azért, mert szerinted nem úgy éli az életét, ahogy kéne, vagy ahogy te élnéd. Soha ne ítélj el azért embereket, mert szerinted rosszul döntöttek. Van, amikor te döntesz rosszul. Nem más hibájából tanulunk, hanem a sajátunkból. De ez a film, ez a három óra három perc sokkal több, mint klisékkel dobálózás; még akkor is, ha minden klisé eredetileg igazság. Nézzétek meg. Már a mozikban.