Kezdőlap Blog Oldal 7

VölgyNapló: Koncertmámor és nyugalomsziget

VölgyNapló

Túl vagyunk a Művészet völgye felén, ám még mindig számtalan remek program vár a látogatókra, így folytatódik a mi VölgyNaplónk is. Népszerű és kevésbé ismert zenekarok, maradandó színházi élmények és egy kis kézművesség is színesíti a napjainkat. 

Szerzők: Nádasdi Éva és Hámori Márton

Zenei kalandozások – Hámori Márton naplója

A fesztivál nyolcadik napján három zenekar koncertjére keveredtem el. Hogy miért épp ezeken és miért nem más előadók fellépésén vettem részt, nem tudom, egy ekkora fesztiválon, ennyi párhuzamosan zajló program mellett nem érdemes spekulálni. Számomra egyetlen szűrő volt csütörtökön, zenekarokat akartam hallani!

A Petőfi udvaron – ahol a koncertekért elsősorban a Hajógyár feltörekvőkkel kiemelten foglalkozó ügynöksége felel – a két női frontemberrel felálló Pandóra Projekt játszott kora este, amely egy Major Dóra és Végh Janka vezette ethno-pop zenekar. Produkciójuk a két lány színpadi jelenléte miatt izgalmas koncertélmény volt. 

Ritkán látni ennyire aktív női szereplést, a két lány egy emberként, minden energiát megosztva és felerősítve, egymást között vitte végig a koncertet. Jól szervezett, egyébként óvatos és pontos indie zenekarukat nagy lendülettel vezették, nem egyszer jó értelemben vett feszültség alakult ki az énekesek és a hangszeresek között – ha ez minden fellépésükön így történik, valószínűleg hasonlóan be tudják pörgetni a közönséget, mint a Petőfi udvarban.     

VölgyNapló
Fotó: Káldy Márton

Nincsenek különösen emlékezetes vagy egyedi dalok, de a zenéjüket mindenestül uralják, a lányokból ered minden hang, szövegtöredék, dallam. Párkapcsolati, értékrendi, érzelmi, tanulmányi dilemmáikat, problémáikat dolgozzák fel folk zenei mintázatokkal, népies alaphangoltsággal, határozott mesélő készséggel. Énektudásuk tökéletesen összehangolt, magabiztosan választékos, színpadi önfeledtségük néhol már-már provokatívnak hatott. El tudom képzelni, hogy a közönség körében is megosztó a zenekar, mindenesetre karakteres csapat benyomását keltették.  

A Felefánt egy zenés-irodalmi projekt, Szendrői Csaba és Tóth András duója. A művészek az elmúlt években ezzel a formációval is bejárták az országot. Az Elefánt sajátos avantgárd közlésmódja itt még nyersebben és közvetlenebbül jelenik meg. A nagyzenekaros elemek kontextusa nélkül könnyen felmerül a kérdés: hogyan volt képes Szendrői Csaba ezzel a közel sem könnyen befogadható énekstílusával megismertetni zenekarát rendkívül széles közönségréteggel? A Poket udvar is hamar megtelt, szerintem elsősorban az irodalmi érzékenység miatt, amiről a Felefánt alaposan számot is adott. 

Az interaktív versfelolvasások és prózai töredékek értelmezési keretet biztosítottak az Elefánt-dalokhoz, amiknek jót tett a más szerzőktől származó irodalmi közvetettség. Ugyanakkor nekem nagyon a szövegre kellett koncentrálnom, hogy ne menjen el a kedvem a zenei élménytől. „Eszembe jutott, hogy kérek még magamra, de akkor hallanám, hogy hamis vagyok, úgyhogy inkább nem kérek” – fogalmazott Szendrői Csaba a koncert hevében. Azt hiszem, nem én vagyok az egyetlen, aki elsősorban a szövegélmény miatt hallgat (vagy alkalomadtán olvas) Elefántot, nekik talán még testhezállóbb a Felefánt felállása. 

VölgyNapló
Fotó: Káldy Márton

A következő élőzenés koncert a Panoráma nagyszínpadon ért, a kiemelt időpontban a Carson Coma játszott. Kapolcson kimért, professzionális koncertet adott zenekar, úgy tudom, hasonlóan járnak el az idényben a többi fellépésükön is. Kiemelkedő volt viszont Jónás Attila basszusgitáros virtuóz előadása.

Az új lemezen kifejezetten hangsúlyos, de egyébként is jellemző a bandára, hogy igyekeznek minden tagot minél több pozícióban bemutatni – ezek a szerepcserék viszont néhol kissé indokolatlannak tűnnek, és a koncertek legerőltetettebb pillanatai hozzák el, még ha nemes is az ambíció, hogy elmossák a zenekaron belüli kategóriákat. Héra Barnabás énekben mostanra felér Fekete Giorgóhoz, sőt, a legjobb dolog a zenekarban épp az, amikor egymás alá-fölé mennek énekben, főként a refrénekben. Orgánumaik kivételesek, mostanra egyenként is elvinnének egy-egy rockzenekart a hátukon. 

A koncert végére egyre óvatosabban és vékonyabban játszottak, a közönség azonban kompenzált, az olyan tagadhatatlanul klasszis dalokat peidg, mint a Truman show vagy a Porszem, bármilyen formában nagyszerű dolog hallgatni.

Fotó: Káldy Márton

A nyugalom völgye – Nádasdi Éva beszámolója

Pénteken első utunk a patak partjához vezetett, ami a Völgy mára már ikonikus helyszínévé vált, szinte külön udvarként funkcionál. Míg a gyerekek őslakost játszva meghemperegtek a patakban, pár fiatal zenész örömzenélésbe kezdett. A hídon átgyalogolva pedig egy dorombárus asztalára lettünk figyelmesek, ahol bárki kipróbálhatja ezt a nem éppen evilági hangszert.

A pihenő után megindultunk a nap első programjára, a taliándörögdi Majré koncertre, ahol a tűző napon hősiesen tartotta magát a nem feltétlen nagy, de annál lelkesebb közönség. A Dzsudló előzenekaraként elhíresült banda közvetlen hangulatot varázsolt a színpadra. A hőség ellenére fülbemászó, letisztult hangzásvilágú dalaikkal képesek voltak táncra perdíteni az embereket.

Fotó: Káldy Máron

A koncert végén rohantunk a Színház színpad felé, ahol már kígyózó sorok várták a Leenane szépe című darabot, de szerencsére az utolsó pillanatban sikerült bejutnunk. Martin McDonagh, a darab írója hozta a filmjeiben is megszokott stílusát. Az előadás hol tragikus, hol komikus események láncolatával tartotta fenn a közönség figyelmét, így sosem tudhattuk, hogy a következő pillanatban sírni vagy nevetni fogunk. Mucsi Zoltán nagymama otthonkájában, a főszereplő megkeseredett idős anyjának szerepében beleégett a retinánkba.

Azonban nem volt sok időnk felfogni a látottakat, mert Vigántpetenden, a fesztivál másik végében már kezdetét vette a Henri Gonzo-koncert! Gonzo szinte suttogva adta elő dalait, és nem igazán törekedett arra, hogy kapcsolatot teremtsen a közönséggel, azonban zenéjével tökéletes teret hozott létre a csendre és elmélyülésre vágyóknak. A híres spanyol szám, az El Mariachi „gonzosított” akusztikus változatát, az udvar tematikájához hűen egy Csoóri Sándor versfeldolgozást és a zenész egyik „kölyökkorában” írt dalát is meghallgathatták az udvarba látogatók.

Az este folyamán koncertről koncertre pattogtunk, eljutottunk a Boebeck, az Irie Maffia és az Analog Balaton koncertjére is. A Boebeck-fellépés a nyugalom szigeteként jelent meg a fesztiválon, az olykor szomorkásabb, leginkább indie stílusú számokat a színpad köré ülve hallgattuk végig. A koncert végén még egy rokon megtalálásnak is szemtanúi lehettünk, mivel kiderült, hogy az egyik nézőnek a dédnagyanyját is Becknek hívták és valószínűleg köze lehet Boebeck (Andl-Beck Boróka) családjához. 

Az Irie Maffiára éppen csak beugrottunk még az Analog Balaton előtt, de nem bántuk meg. Az Irie-n meglátszik a már majdnem húsz éves zenekari tapasztalat, szinte megszokott a fergeteges hangulat a koncertjeiken.

VölgyNapló
Fotó: Káldy Márton

Az Analog Balatonra átrohanva sok más sorstársunkkal együtt már csak az udvaron kívül tudtuk meghallgatni a koncertet. Tavaly ki is tiltották az együttest az előző udvarról, mert több fesztiválozó felmászott a helyszín körüli házak tetejére, rajongótáboruk pedig ebben az évben sem csappant meg. Majdnem száz ember tapadt a kerítésekre az együttes miatt, többen a csalános réten állva énekelték a dalokat, így szinte egy második koncert alakult az udvaron kívül.

Káldy Márton galériája

Kiemelt kép: Káldy Márton

Ez a 10 új sorozat volt a magyar nézők kedvence 2023 első felében

A legnézettebb a HBO Maxé, a legtöbb a Netflixtől jött, az Amazon Prime Video nem került fel a listára.

A mafab.hu által összeállított, az első félév legnépszerűbb sorozatait összegző TOP 10-es listán csak 2023. január 1. és június 30. között bemutatott streaming sorozatok szerepelnek. A sorrend az értékelések, a szavazatszámok és az adatlap megnyitások alapján állt össze. 

A listát a 24 Emmy-jelölést besöpört videójátékadaptáció, a The Last of Us vezeti, mely 20 évvel a modern civilizáció pusztulása után játszódik. 

A lista második helyén a Netflix fülledt erotikájú Sarolta királyné – Egy Bridgerton-történet című sorozata áll, mely a fiatal Sarolta és III. György angol király szerelmi történetét dolgozza fel. 

Harmadik helyen végzett a Netflixen futó Éjjeli ügynök című kémthriller. Egy alacsony beosztású FBI-ügynökről szól, aki belekeveredik egy olyan összeesküvésbe, mely egészen az elnöki irodáig vezet. 

Keri Russell és Rufus Sewell főszereplésével a világpolitika frontvonalába viszi a nézőt a negyedik legnézettebb sorozat, a Netflixen látható A diplomata. A széria ügyesen fűzi a thrillerbe a romantikus szálakat. 

Arnold Schwarzenegger első saját sorozata, a szintén a Netflixen futó Fubar áll a lista ötödik helyén. A vígjáték és az akció között mozgó sorozatban apja és lánya egyaránt CIA ügynök.

A Netflix sugározza a hatodik helyen álló Balhét. Egy utcai autós incidens olyan viszályt szít két idegen között, amely a legsötétebb oldalukat hozza ki belőlük. 

A HBO Max-on látható Szerelem és halál volt a hetedik legnézettebb sorozat, melyben két házaspár élvezi a békés kisvárosi családi élet örömeit, amíg egyikük a kezébe nem vesz egy fejszét. 

A nyolcadik helyen Az Apple Tv+ új sci-fi sorozata, A siló végzett, mely egy disztópikus világba kalauzolja a nézőt, ahol már egy kérdés feltevése is veszélybe sodorhatja az embert. 

Kilencedik lett a szintén az Apple TV+-on látható Az eltérített járat, mely egy Dubaiból Londonba tartó gépeltérítés izgalmaival szórakoztat.

Végül a Skyshowtime is felkerült a legjobbak közé, hisz a Star Trek: Különös új világok zárja a TOP 10-es listát. Az eredeti Star Trek előzményeként szolgáló új széria a franchise 14. sorozata. 

Kiemelt kép: Jelenet a Last of Us c. sorozatból (forrás: Hollywood Reporter)

„Nem kell tartani attól, hogy a Völgy elveszíti intim közegét” – Interjú Oszkó-Jakab Natália fesztiváligazgatóval

Oszkó-Jakab Natália

Még tart a Művészetek Völgye, körülöttünk is fesztiválozók sietnek programokra vagy éppen csak andalognak a nyári kora délutánban – a kapolcsi Fő téren, a fűben ülve pedig Oszkó-Jakab Natália, a fesztivál igazgatója válaszolt kérdéseinkre.

Hogyan értékeled a fesztivált immár túl annak felén? Milyen kihívásokkal szembesültetek idén?

Azzal kell kezdenem, hogy soha nem látott tömeg jelent meg még tavalyhoz képest is, amikor szintén ugyanezt mondhattuk el. Bővítettük az infrastruktúrát, így hála istennek a most megjelenőknek is biztonságos körülményeket tudunk biztosítani, nem lehet akadálya a kikapcsolódásuknak. Nemcsak sokkal több vendég van, de több vendéglátós és árus is érkezett.

Idén kihívás volt az eső is. Nem várt módon két-három napon át is esett (hagyományosan” csak egyetlen napon szokott). Persze ezzel a fordulattal általában számolunk, amikor szabadtéri fesztivált szervezünk, de az éjszakai 12 fokos hőmérséklet tényleg nem várt fejlemény volt. Voltak programok, amiket költöztetni kellett a szabad ég alól.

Nagyon nagy köszönet és gratuláció jár a Völgy csapatának, akik tartják a frontot és mindenhol, mindig kedvesen fogadják a látogatókat. Ez egy közösség, összetartó csapat, ahol mindenki segít egymásnak, barátságok is születnek. Ugyanez vonatkozik a művészekre, alkotókra is. Sőt, nekem már vendégbarátaim is vannak, akikkel tíz éve mindig itt, a Völgyben találkozunk, és mindig megbeszéljük az egyéves fejleményeket. Az ember már előre várja ezeket a találkozásokat.

Völgybarátok?

Így van, völgybarátok. Nagyon sokaknak vannak hasonló tapasztalatai. Év közben nem tartják egymással a kapcsolatot, mert mondjuk messze élnek egymástól, de itt évről évre találkoznak és boldoggá teszik egymást. Úgy látszik, hogy a több látogató érkezése ellenére sem kell tartani attól, hogy a Völgy elveszíti intim közegét, lassú rezgését.

Azért a Panoráma Színpadon van elefántdübörgés”.

Igen, pont az Elefánton, 30Y-on, Esti Kornélon rengetegen voltak, de a legtöbb helyszín mégis inkább bensőséges és kedves, ahol akár a fellépőkkel is szóba lehet elegyedni. Ilyen például a Kaláka vagy a Harcsa Veronika Udvar. A Momentánnak is megvan a saját univerzuma, ami szintén hihetetlenül népszerű.

Új helyszínünk a Lőtér Taliándörögdön, ugyanis a régi Hangfoglaló Udvart már kinőttük, az új egy nagyobb tér, nagyobb koncertekre. Ez is segít abban, hogy kissé eloszlassuk a látogató közönséget. Hasonló céllal a Cirque de Tókertben a szokásos sátor helyett kísérleti jelleggel egy lelátót építettünk, amelynek a nézőtere jóval nagyobb, több vendéget tudunk ott is fogadni. Egyébként itt gyönyörű pillanatokat éltünk át a fesztiválon először fellépő Zoránnal, de Kern András műsora is csodálatos volt. Természetesen továbbra is itt fogadjuk a Recirquel társulatot is, akiknek Solus Amor című csodálatos előadására mindkét alkalommal ezernél is többen voltak kíváncsiak – a sátorban maximum háromszázan láthatták volna. A csillagos ég alatt katartikus volt őket nézni, én is látogatóvá változtam át.

Oszkó-Jakab Natália
Fotó: Káldy Márton

Nem csak új udvar van, régiek is váltottak helyszínt, nevet vagy kissé arculatot is. Személy szerint nekem a Lőtér tetszett a legjobban, ugyanis annak a védművei szinte maguktól adják, hogy egy kiváló koncerttér legyen.

Taliándörögdön a Színház Színpad gyakorlatilag csillagként robbant be, túl is robbant kicsit. Például a S.Ö.R. című előadást meg is kellett dupláznunk, szerencsére a színészek is benne voltak ebben. Legalább kétszázan várakoztak az előadásra; miután meghirdettük, azonnal elkeltek a helyek a másodikra is. Ezen a helyszínen naponta hatszáz főnek tudunk színházi élményt nyújtani.

Megtalálta a faluban a maga helyét az Egyetemi Udvar is. Ide a Zeneakadémia és a Táncművészeti Főiskola tanárai és hallgatói települtek ki, és leginkább napközben vannak programok. A Lőtér is sikeres, itt volt a Middlemist Red búcsúkoncertje, majd rögtön utána a Kiscsillag lépett fel, de itt lesz az Anima Sound System harmincéves születésnapi koncertje is. Próbáltunk olyan nagy tartalmakat tenni ide, amik kihasználják ezt a küzdőteret. 

Kapolcson a Kőbánya Udvar már Póka Egon nevét viseli. Úgy éreztük, hogy másképp ez nem lehet… A lelkület természetesen változatlan, ahogyan a látogatók száma is. A Harcsa Veronika Udvar átköltözött a település egyik végéből a másikba, a Malompartra. Szuper a vízimalom, a nagyobb rendelkezésre álló tér. 

Meg kell említeni visszatérőnket, a legkisebb, de legnagyobb szívű udvarunkat, a Mókuskert Udvart is: folyamatos a teltház. Jelen van a Néprajzi Múzeum és a Közlekedési Múzeum is, akiknek a programjai szintén sikeresek. Utóbbi retró autóbusza, a Zenélő busz zenészekkel (például a Carson Comával, a Bagossy Brothers Companyvel vagy Bérczesi Robival) indul útnak a Lőtérről, és maradandó élmény annak a szerencsés huszonöt főnek, akik felférnek egy-egy járatra. Igazi völgyes élmény!

Erősödött a jazz is: a Harcsa Veronika Udvar viszi a prímet, de a Muflon Jazz Udvar is továbbfejlődött és új nevet is kapott. Mellénk állt a Magyar Jazz Szövetség, így már ott is elérjük a legnagyobbakat, itt rendezik meg a Magyar Jazz Ünnepet is.

Nagyon sokan nagyra értékelik a Völgy sajátos, emberközpontú miliőjét. Azonban 70.000 ember az ötödik napon már nagyon soknak számít. Olykor hallani együttélési problémákat a fesztiválozók és a falusiak között. Hogyan próbáljátok ezeknek elejét venni, az érdekeket egyeztetni?

Mind a három településre különböző programcsomagot hoztunk. Kapolcson a legnagyobb a tömeg, ide amúgy évközben is nagyon sokszor járunk falufórumot tartani, erősíteni a kommunikációt a helyiekkel. Igyekszünk adni egész éves előnyöket is számukra: itt ülünk a kapolcsi Fő téren, amit a fesztivál segített megépíteni, a pajtaszínházzal együtt. A szomszédos MűvészVölgy Kúriában minden héten vannak programok, sokszor éppen a helyiek számára. Célunk, hogy egész évben egy jobb életteret biztosítsunk. Ugyanitt megnyílt a BalatonBike365 helyi egysége is, akik egész évre vonzóbbá teszik a látogatók számára a falut.

Kapolcs környékén nyilván nagy problémát okoznak a vadkempingezők. Mi újabb és újabb területeket próbálunk kontrollálni, és ők újabb és újabb területeken jelennek meg, települnek át… A helyiek tudják, hogy ennek a jelenségnek nem mi vagyunk a közvetlen okozói, de mégiscsak miattunk van, így segíteni is szeretnénk. A jövőben próbáljuk meggyőzni a látogatókat, hogy válasszák inkább a hivatalos táborozási formákat.

Taliándörögdön is csodás a helyi közösség, az évközbeni kapcsolatunk is jó, havonta egyeztetünk velük is. Itt is voltak helyszínváltoztatások, például a Hangfoglaló Udvar helyetti Lőtér kijelölése a koncertek számára; a régi helyszín sokakat zavart napi életükben, munkájukban.

A Hangfoglaló Udvar az utolsó években tényleg túlterhelt volt, sokszor egy tűt sem lehetett már ott leejteni.

Igen, a dörögdi zenei helyszín már többször költözött pont a lakókkal való egyeztetések után. Ez eredetileg az óvoda udvarán volt (ahol most az Egyetem Udvar van), amely mellett egy kedves öreg bácsi élt, akit már zavart a zajhatás. Sokszor van, hogy a lakossággal egyeztetve változtatni kell az udvarszerkezeten, ami a látogatóknak esetenként kevésbé tetszik, belőlük vált ki felemás érzéseket. Ilyenkor próbáljuk elmagyarázni, hogy három valóban élő település szövetébe fűzzük bele a helyszíneket. Ha szeretnénk, hogy élő települések maradjanak, akkor alkalmazkodnunk is kell. 

Ehhez jön hozzá a fenntarthatósági törekvésünk is, ami segít úgy visszaadni ezeket a falvakat, ahogyan megkaptuk őket. Ne vadkempingezzünk és szemeteljünk, ne hagyjuk hátra a hulladékot… Hosszú ez a tíz nap, nem egy egyszerű szombat esti eseményről van szó, így valamikor nem marad más, mint átstrukturálni a programokat. Vigántpetendnek például az volt a kérése, hogy inkább csendes programok jöjjenek (kivétel a Petendi Pajta Önismereti Discója, de az is alacsonyabb hangerővel működik), mert a lakosság is idősebb, kímélni kell őket. Meg kell vizsgálni, melyik közösségben mi képes működni.

Oszkó-Jakab Natália
Fotó: Káldy Márton

Mit tudnál mondani a jövőbe, a következő évre tekintve? Láttuk, hogy a programok folyamatosan változnak, új helyszínek is nyílnak. Tervez a Völgy visszatérni elvesztett” falvaiba? Gondolok itt Pulára, Öcsre, Monostorapátira.

Az az igazság, hogy a koncepciónk szerint először Taliándörögd látogatottságát építettük fel, aztán pedig Vigántpetendét növeljük. Úgy érzem, hogy utóbbi esetében ez a folyamat még tart. Ha Vigántpetenden is sikerül stabilizálni a létszámot, akkor már felmerülhet az a kérdés is, hogy más településeket is felkérjünk a részvételre. Azonban amióta innen kivonult a Völgy, eltelt több mint egy évtized a községek életében. Egyáltalán aktuális-e számukra is egy ilyen visszatérés? 

Az azonban biztos, hogy jövőre július 19. és 28. között várunk mindenkit szeretettel a 33. Művészetek Völgyére! 

Kiemelt kép: Káldy Márton

Gunarasi napló – A Gyümölcsöskert Irodalmi Egyesület írótábora

tábor f21

Gunarason rendezték meg a Gyümölcsöskert Irodalmi Egyesület idei írótáborát, melyről rövid naplóban tudósítunk.

Szerző: Schillinger Gyöngyvér

„Ha meg akarsz lepődni, írj minimum naplót, maximum verset meg bármit, ami köztük van.”

(Kukorelly Endre)

 

Meleg van, rekkenő. Az M7-es elesett Siófokig, a gyereket a körülöttünk tötyörésző kocsik leírásával szórakoztatom. Ezt a pick up-ot egy kopasz, a piros Skodát egy bajszos-szakállas bácsi, a terepjárót pedig egy göndör hajú néni vezeti – lenénizek egy huszonéves nőt. Eléneklem a teljes Ringatót, míg a férjem fojtott hangon háromszor bemondja, hogy 30 km/h-s sebességgel haladunk. Büszke vagyok, amiért ilyen nagyszerűen kezelem a helyzetet; a három és fél órás út után mégis én vagyok az, aki úgy nyit be a szállodába hátizsákostul, gyerekestül a férjem után, aki legalább 10 perce bement, hogy mégis mi tart itt ennyi ideig.

A gunarasi szálloda mellett tábla hirdeti, hogy a kétcsillagos hotelt uniós támogatásból fejlesztették négycsillagossá, így te, aki itt belépsz, számíts valami színvonalasabbra. És valóban: az előtérben légkondi, a recepciós pult mellett a szállodavezető tüsténkedik, mert valaki plusz ágyneműt, szivacságyat, edényt kér – mindent elintézünk, mondják, nekünk is lesz fél egytől ebéd, nem kell aggódni. Nem aggódom, éhes vagyok.

A szálloda mellett apartmanok, rózsaszínre, sárgára, pisztáciazöldre festett faházak: a kettő és négy csillag sajátos, tulajdonképpen szívmelengető elegye. A házban is van légkondi, tiszta zuhanyzó, ágynemű. Előtte több évtizedes, barna felbolyhosodott dzsörzé fotelek állnak, mindegyik foltos. A székeknek beszakadt az ülése, asztal nálunk nincs, ahogy edény és pohár sem, viszont annyi macska a környéken, amennyit eddig életemben nem láttam. A gyerek meg van őrülve a macskákért, a férjem pedig idegesen figyeli, hogy megetetem velük a prémium sonkát.

Családilag ebédelünk az első napon, a pincér mégis tudja, melyik csoporthoz tartozom, mert azt kérdezi, hogy „Írónak tetszik lenni, ugye?”, ez a „tetszik lenni” szíven üt, de fejben már készítem a jegyzetet – majd bekerül szépen ez is a naplóba. Naplót írni kötelező, legalább a tábor idejére. Gyerekszék az van, persze, mondja a pincér és körbeszaladgál, benéz egy bordó függöny mögé, a konyhába és egy másik helyiségbe, aztán visszajön, bocsánat, nincsen. Tegnap még volt.

tábor f21
Fotó: Schillinger Gyöngyvér

Aztán lassan érkeznek az „író urak” és „író hölgyek”, átvonulunk a konferenciaterembe. Némi késés várható, ülünk a félhomályban, mert a lámpa fénye túl erős, tapogatózunk. Jönnek a kérdések: ki kicsoda, hogy került ide, mit hozott. „Te mennyire szorongtál be?” – „Nem vészes, nem annyira.” Aztán elfelejtjük a tapogatózást, amikor megérkezik KE, és megkérdezi, mit gondolunk, ki is az író – és itt most definíciót vár. Bemutatkozásként felolvasunk, és nézegetünk egymásra, ez jó, erős a mezőny, végre, jók a szövegek. Habár nagyjából csak ebben értünk egyet.

Beindulunk, még én is kommentelek, hallom a hangom, beszélek, majdnem húsz ember előtt, ez nem jellemző. Akkor jól érzem magam?

Most csodálatos ez a szöveg, vagy azért egy picit – lássuk be – hatásvadász? Hatást akarunk elérni, rendben, jön ki a víz a szememből, de nem mindegy, hogyan érjük el, mondja KE. Vegyük észre a metaforát, és húzzuk ki szépen. „Mellőzném, én legalábbis.”

szerint az eperegyben írt szöveggel erősebb érzelmi hatást lehet elérni, az eperhárom pedig távolít, KE szerint viszont az eperegy problematikus – ezen a kérdésen negyed órát vitatkozunk.

Valaki meghatódik, törölgeti a szemét. Érdekes, mondja másvalaki, hogy ugyanez a szöveg a nőket mennyire ledobta magáról. A férfiak meghatódnak, a nők kritizálnak. Pszichológiai fejtegetésbe bocsátkozunk, KE finoman emlékeztet, hogy ez nem pszichotréning. Túllelkizzük a dolgokat, ez nem vér, hanem festék. Nem pipa, lásd René Magritte festményét.

Az ebéd rugalmas, papíron fél egytől van, egyre érkezünk, de az írócsoport fél kettőkor jut ebédhez, és az még csak leves. Nem baj, levesbetéttel jóllakunk. A nyolcvanas évek slágerei mennek, tiszta fehér abrosz van az asztalon, az étterem előtt sovány szürke cica dekkol. Majd megkapja a maradékot. Cicaras, mondja PN, felnevetek, aztán eszembe jut a férjem – én itt szórakozok, ő meg az apartmanban éppen altatja a gyereket. Néha ráírok. „Bírod még?”

Kiderül, hogy az egyik írónő lányától rendeltünk tortát a gyerek születésnapjára, és azt is, hány forintot kap egy másik írónő minden eladott példányszám után. Hüledezünk, sejtettük, hogy keveset, de ez kínos. Két forgatókönyvíró új bizniszt kezdett, mert a covid óta megvágják a reklámfilm-költségvetést. Közben hozzák a második fogást. Felnyögünk: de miért, miért nem lehet egy sima húst vagy rántott sajtot, a fokhagymaleves után 40 fokban tényleg chilis bab kell?

A délutáni turnusra HD egyórás késéssel érkezik. Meglepődik, az órámra néz, és visszatekeri a sajátját. Sör, almalé ingyen van, kávé csak ötszázért a recepción. Nincs ötszázasom. Ha élénk nem lehetek, legalább legyek nagyon álmos – barnasört iszom, lecsúszok a székben, egyik szöveg jön a másik után.

Ha van három gusztustalan dolgod a szövegben, akkor a végére hagyd a legundorítóbbat, mondja – ezt nagyjából szó szerint lejegyzem. Egy hollywoodi forgatókönyv úgy készül, hogy megírják a jeleneteket, a pozitív és negatív ütésűeket egymás után rakják, egyre erősebb kilengésekkel, hogy a legnagyobb érzelmi hatást érjék el, és utána helyezik el a logikai kapcsolóelemeket. Nem vagyunk persze forgatókönyvírók, ez csak egy minta; ehhez képest akarunk valami egyedit létrehozni, mondja . Azért ezt is leírom.

MMA felolvas, mindenki röhög. De most akkor nézzük meg, mi a komikum forrása. PK úgy beszél, mintha gombóc lenne a torkában, helyette is folyton krákogni akarok. A komikum mellett ott van a tragikum is, a szereplők kiüresedett házassága – -val egymásra nézünk, és nem értünk egyet. Hol van itt kiüresedett házasság? Aztán addig beszél róla, hogy valamit ebből én is belelátok.

Kipécézünk néhány unalomig ismert szókapcsolatot, itt túl sok a panel, a rögzült frázis. Most akkor tegyük ki a párbeszédeknél a gondolatjelet vagy sem? Nagy hagyománya van, ugyanakkor egyeseket elidegenít, ha ilyeneket olvas, hogy „kuncogott x”, „tette hozzá y”, kíváncsiskodott z”. „De most érted, miről beszélek?” –„Hát most nem.”

„Valaki mondjon már rosszat is BL szövegéről, mert elkap az ideg.” Sűrítés, kihagyás, késleltetés. Minél specifikusabb egy tárgyi környezet leírása, annál jobban működik. Nem látom a tábla alját, nem baj.

tábor f21
Fotó: Schillinger Gyöngyvér

Éjszaka nem tudok elaludni, pörgetem vissza az eseményeket, bezzeg a gyerek jobban alszik, mint valaha, 11 órát egyhuzamban. Reggel cicázás, ez alap, reggeliről kimentett virslikkel etetünk. A korán kelők a teraszon csendesen cigarettáznak, és végignézik, ahogy hajkurásszuk a bátortalanabb cicákat. A férjem szerint a fél szálloda őket eteti, de az nem lehet, nézd meg, milyen soványak!

Tíztől szeminárium, új szavakat tanulunk. A „faszol” az nem azt jelenti, hogy baszakszik, a katonaságnál vételezés a jelentése, a románoknál: rábaszol. A golyvás üveg az az ívelt nyakú. „Cseresznyepálinka. Nincs meg?”

Megjelenik egy cigány szereplő a szövegben, kicsit izgulok, nehogy kilógjon a szövegből a mondanivaló. Nem lóg ki semmi. Megint előjön a gondolatjel kérdése. Jó a szöveg, egy irodalmi lap mégsem fogadta be – szerintem ha formailag másként oldja meg a párbeszédet a szerző, elfogadják a novellát is.

Erről mondjuk eszembe jut a férjem reakciója, amikor elolvasott egy szépirodalmi szöveget. „Az valami elbaszott kortárs írói dac, hogy nem raknak ki gondolatjelet? Nehogy már érteni lehessen, ki beszél?” Gondolatjel ide vagy oda, persze, azt érteni kell, ki beszél. De ez sem feltétlenül igaz, NI azt mondja, hogy Hemingway valamelyik novellájában a párbeszéd egy idő után követhetetlen, és ez mintha a novella harmadik szereplője lenne.

Ebben a szövegben túl sok a nyomor, habár szépen van vezetve a történet. Langsam spazieren, nicht ugribugri, nem kell elsietni a végkifejletet, mondja KE. És az nem érv, hogy megtörtént, ezt felejtsük el egyszer és mindenkorra.

Az írás összetöri az egót, a darabokból lehet építkezni, aztán megint összetörök, és így tovább. Ehhez képest meglepő, hogy még mindig izgulok felolvasás előtt. Felolvasok, dobog a szívem. Miben reménykedem: hogy jó vagy legalább elég jó lesz? Pedig az utolsó fejezetig megírt és a semmiből újrakezdett regény írása tanít nekem némi alázatot. A szövegemre adott kommentek erős szórást mutatnak.

Este megyek gyereket fürdetni és altatni, útközben találkozom GL-lel, „Gyöngyi” nevű habzóborral kínál üvegből, és azt mondja, hogy ne keseredjek el, jó lesz ez. Ez egy picit elkeserít, viszont nem fél attól, hogy esetleg szájfájásom van, ez tetszik. KE szerint kurva jó a szöveg – oké, ez jó, viszont túlságosan is. Ignorálom, nehogy elbízzam magam.

Gyerek szalad elém, és az apartmansor végéből kiabál, látott kombájnt, porzik a kukorica, és az egyik cica morcos, megetette a morcos cicát. Minden érdekes, a levendula, a traktorfűnyíró, a fűben talált szétrágott kutyajáték, a száraz fűkupac. „Anya, fogd a füvet. Ne dobd e-e-el!”

Miért jók az írótáborok, azon kívül persze, hogy szövegekről beszélünk? Mert kicsit olyan, mintha visszamennék az időben oda, amikor fiatal vagyok, iskolás, még bármi lehet, még csak most tanulom, még van idő bizonyítani.

Három napig maradunk, nem akarom szétszívatni a férjem 40 fokban, a két és fél éves gyerekünkkel, akinek a világ olyan érdekes, hogy este nem lehet leállítani – az élmények addig tartanak, amíg anya valahogyan el nem altatja.

Élmény volt.

A kajára még egyszer nem fizetnék be.

tábor f21
Fotó: Schillinger Gyöngyvér
Kiemelt kép: szofa.eu

 

VölgyNapló: Legendák és transzélmények

VölgyNapló

Félidőben a VölgyLakóknak esővel és sárral kellett megbirkózniuk, ám még a cudar időjárás sem szeghette a tömeg kedvét. 

Szerzők: Lóránt András és Nádasdi Éva

A Völgy ötödik napjának délelőttjén az égiek nem voltak a fesztiválozókkal, hiába jártak esőűző táncot többen is kempingekben, egy durvább vihar elmosta a programokat, nehezen lehetett eljutni bárhová a szakadó esőben. Délutánra azonban, ha a felhők nem is vonultak el teljesen, de kisütött a nap, az emberek esernyőkkel és esőkabátokkal felszerelkezve vetették bele magukat a Völgy-élménybe. Egy kis eső nem állítja meg a folyton lüktető életet a három településen. 

Legendák, ha találkoznak

A sátorból kiszabadulva elsőként a taliándörögdi Lőtérre igyekeztünk, amit új helyszínként kezdenek belakni és felfedezni a fesztiválozók. Ezúttal a Domingo zenekar játszott a kissé ritkás, de annál lelkesebb közönségnek, páran a sárral se törődve ropták a színpad előtt. A srácok egy évvel ezelőtt alakultak és idén a legígéretesebb induló előadók közé választották őket, úgy tűnik, nem árt figyelni erre a formációra, mert csak halkan megsúgjuk, a Carson Coma se nagyszínpados koncerttel kezdte. Valahonnan el kell indulni azon a bizonyos úton.

VölgyNapló
Fotó: Lóránt András

A délután további része egy kis bolyongással telt, miközben aggódva néztük az eget, hátha érkezik még egy kiadós zápor, de szerencsére egészen késő estig elkerülte a Művészetek Völgyét az újabb vihar. 

A Csík–Presser–Karácsony kissé szokatlan időpontban, fél órával az első megszokott esti koncert előtt, nyolckor kezdett. A Panoráma színpadnál a korosztály kicserélődött, de a legendák találkozásánál nem a nosztalgiavonatra ültünk fel, hanem az első öt szám Csík zenekaros kezdése után a színpadra hívták a két vendéget, Presser Gábort és Karácsony Jánost, akik az LGT oszlopos tagjai voltak Somló Tamás 2016-ban bekövetkezett haláláig. 

A két legendát hatalmas ovációval köszöntötte a közönség, nehéz volt eldönteni, hogy melyikük kap nagyobb tapsot: egy biztos, az LGT dalai kortalanok, és amíg éneklik, hallgatják őket, addig nem vesznek el. Felcsendültek a legnagyobb slágerek a Csík zenekarra szabva, de Presser Gábor frenetikus zongorajátékával, utánozhatatlan basszusával és Karácsony János végtelen energiáival megfűszerezve. Egy pillanatra mintha még Somló Tamás is ott lett volna a színpadon, amikor az ő emlékének adózva eljátszották az Angyalarcú lányt, ezzel minden bizonnyal a Völgy egyik legmeghatóbb pillanatát okozva. A koncert végére pedig az is biztossá vált, hogy mi mindannyian Jó barátok vagyunk. Aki ott volt, biztos nem feledi ezt az élményt és sokáig szívében őrzi majd azt, amit azon az estén a Csík zenekartól, Presser Gábortól és Karácsony Jánostól kapott.

Lóránt András galériája

Transzélmények a cirkuszban és Lovasi fiúkérése

A szerdai napot is a Tűzoltószertár galériájában kezdtük, ahol Silye Juli ezúttal a humorral összekapcsolt önismereti technikák rejtelmeibe vezetett be minket. Juli jégtörőként a workshop kezdetén egy saját magáról készített életnagyságú bábut mutatott be a közönségnek, amivel aztán különféle szituációkat jelenített meg: „Mi az önégetés, ha nem az, hogy saját magadról készítesz egy babát és dobálgatod?” – fogalmazott a foglalkozás vezetője. 

A workshop részeként egy nyílt beszélgetés indult a résztvevőkkel, aminek központi kérdése az volt, hogy miért nem merünk megszólalni mások előtt, miért érzünk szégyent, ha meg kell mutatnunk valamit önmagunkból. Voltak, akik a gyerekkori tapasztalatokra vezették vissza a probléma gyökerét, míg mások a magyar identitásunkkal és az ezzel járó ítélkező kultúránkkal kötötték össze a jelenséget. A foglalkozás végén mindenki készíthetett egy „anti” karikatúrát, amelyben az egyik ismerősét vagy szerettét kellett lerajzolni olyan módon, hogy annak a személynek a negatív tulajdonságai pozitívként jelenjenek meg a rajzon.

Következő utunk a Poket udvarba vezetett, ahol Vecsei H. Miklós és Mester Dávid beszélgetett dalírásról, életről és arról, hogyan lehetséges rollerezés közben komponálni. A beszélgetés során a Csoóri Sándor-életmű is szóba került, Vecsei a költő emlékezetiratából olvasott fel részleteket, leginkább a Csoóri 1956 utáni érzései kerültek a középpontba. Ezzel kapcsolatban jegyezte meg Mester Dávid, hogy ha Csoóri hangszer lenne, akkor nagybőgőként képzelné el, Vecsei H.-t viszont klarinétként. A program lezárásaként előbbi legújabb dalába, Csoóri egyik versének megzenésített változatába is belehallgathattunk.

A Poket udvarhoz közel a Cirque du Tókert udvarban a One Thousand Faces: Ezerarcú Szépasszonyok című előadáson 17 órától hipnotikus élményben lehetett része a közönségnek. Az előadásnak nem volt  konkrét története vagy témája, inkább egy mitikus, apokaliptikus hangulatot kívánt megteremteni a nézők számára. A pszichedelikus zenék kíséretében négy női alak járta el improvizatív légtáncát, akik a darab során felfüggesztett köteleken és lepeleken táncoltak az olykor monoton, olykor könnyedebb dallamok ritmusára. 

Művészetek völgye
Fotó: Káldy Márton

A cirkuszi transz után visszatértünk Kapolcsra, ahol a vásár zugaiban egy ókori indiai-egyiptomi kiállításra lettünk figyelmesek. A kis pince a patak mellett sétálva az egyik nagyobb kerámiás udvarban, az ARTjáró-ban található, s a pince bejárata feletti tábla alapján találhatják meg a helyet az érdeklődők. 

Sötétedés után meg is kezdődött az este egyik legnagyobb tömegeket vonzó eseménye, a Kiscsillag koncert a Lőtéren. A koncert hangulatához nagyban hozzátett, hogy Lovasi András szórakozott hangulatában folyamatosan előállt valamilyen őrült beszólással a dalok között. Az egyik fesztiválozó még a kezét is megkérte az énekesnek. „Végre egy releváns kérdés, bár férfi még sosem kérte meg a kezemet” – reagálta le a váratlan eseményt Lovasi. A koncert végén a visszajátszásban a frontember még angolul is elkezdett énekelni a közönségnek, majd átadva a gitárját az egyik tagnak a színpadon, táncra kélt. A koncert után, akik felfértek a legközelebb érkező Csigabuszra, a Punnany Massif fellépésébe is belehallgathattak a Panoráma színpadon. A Punnany ezelőtt még sosem lépett fel Kapolcson, de ez nem hozta zavarba őket, hozták a tőlük megszokott, pezsgő koncertélményt. Nagy slágereiket (mint például a Partizán vagy a Vendéglátós) teli torokból üvöltötte a közönség.

Káldy Márton galériája

Kiemelt kép: Káldy Márton

Fiatalok számára hirdet kreatív írás kurzust a FISZ

A Fiatal Írók Szövetsége 2023. augusztus 24. és 27. között kreatív írás kurzust hirdet 14-19 évesek számára.

A társaság várja mindazon fiatalok jelentkezését, akik érdeklődnek az irodalom és a szépírás iránt, szeretnek írni, olvasni, van már elkészült szövegük (vers vagy próza), és szívesen fejlesztenék képességeiket. 

A résztvevők a kreatív feladatok, az íráskészség fejlesztése, a tematikus rendhagyó irodalomórák és a műhelymunka mellett személyesen találkozhatnak pályakezdő és már befutott írókkal, költőkkel, akik amellett, hogy részt vesznek a közös műhelymunkán, saját életpályájukkal és művészetükkel kapcsolatban is tartanak rövid előadásokat a kurzusra felvételt nyert alkotóknak.

Ha szeretnéd fejleszteni az írói vénád, szívesen megismerkednél a kortárs magyar irodalom neves képviselőivel, vagy csak szimplán otthonosabban akarsz mozogni a szépírás és az irodalom megannyi területén, akkor jelentkezz a FISZ JUNIOR nyári kurzusára!

A kurzus helyszíne: Kisprésház, 1111 Budapest, Bartók Béla út 44. 

A kurzus ideje: 2023. augusztus 24–27. 10:00–16:00-ig (minden nap, félórás ebédszünettel)

A kurzus tanárai: Élő Csenge Enikő és Kazsimér Soma

Meghívott vendégeink többek között: Simon Márton, Vajna Ádám.

A jelentkezés határideje: 2023. augusztus 5. szombat éjfél.

A jelentkezés menete: A kurzusra 3 vers, vagy 1 novella 1 vers, vagy 1 novella/novellarészlet beküldésével lehet jelentkezni. A pályázati anyagokat a szervezők egy darab word dokumentumban várják a fiszjunior@gmail.com e-mail címre, NÉV NÉLKÜL, anonim módon, a jelentkező nevét és életkorát csak az e-mail szövegében tüntessétek fel.

A kurzusra 10 főt tudunk felvenni. A kiválasztás a beküldött szövegek alapján történik. A felvételt nyert jelentkezőket e-mailben értesítjük augusztus 10-ig.

A kurzus minden résztvevő számára INGYENES. 

Katona Ágota nyerte a PesText irodalmi pályázatának szakmai díját

Megszületett az eredmény a PesText Nemzetközi Irodalmi Fesztivál 2023-as, „Felhők” hívószóra kiírt irodalmi pályázatán.

A zsűri döntése alapján a szakmai díjat Katona Ágota Négyzeteken keresztül látjuk az eget című alkotása nyerte. A tizenegy döntős mű elsőként a SZIFONline irodalmi portálon olvasható. Július 26-tól augusztus 25-ig lehet szavazni arról, hogy ki nyerje a közönségdíjat. Mind a szakmai, mind a közönségdíj nyertese 300.000 forint díjazásban részesül, mindkét írás megjelenik angol fordításban a The Continental Literary Magazine-ban és magyarul a fesztivál zinjében. Szerzőik továbbá fellépési lehetőséget kapnak a szeptember végi PesTexten.

Katona Ágota 1989-ben született Balassagyarmaton, 2008. óta Budapesten él. Az ELTE esztétika–magyar–szerkesztői ismeretek szakán végzett, verset és prózát ír, kollázsokat készít. Első kötete Kezdetben, mégis vihar címmel 2021-ben jelent meg a Fiatal Írók Szövetségénél. 

A pályázat zsűrizése két körben zajlott. Alapos előválogatást követően a legjobb tizenegy pályamű került az elismert szakemberekből álló főzsűri elé. Végül Visky András, Lövétei Lázár László és Vados Anna döntöttek a szakmai díjról.

A világirodalmi fókuszú PesText szeptember 27–30. között ötödik alkalommal valósul meg Budapesten a Magyar Irodalmi Jogvédő és Jogkezelő Egyesület (MISZJE) és a Petőfi Kulturális Ügynökség szervezésében.

Kiemelt kép: Tinordi-Karvaly Bence

A női Bob Dylan titokzatos eltűnése ihlette a holnaptól mozikba kerülő Roving Womant

Roving Woman

Július 27-én a JUNO11 Distribution forgalmazásában érkezik a hazai mozikba a Wim Wenders produceri felügyelete mellett született Roving Woman.

Michal Chmielewski lengyel–amerikai koprodukcióban készült filmje igazi csemege a szép képek, a hangulatos zenék és a magával ragadó történetek szerelmeseinek. A történetet a női Bob Dylan, Connie Converse New York-i előadóművész titokzatos eltűnése inspirálta. Július 27-én a Puskin Mozi 20 órakor kezdődő vetítését beszélgetés követi, melyen Molnár Kata Orsolya faggatja OHNODY (Hegyi Dóra) énekesnőt és Fuller Bianka pszichológust útkeresőkről, autótolvajokról és nőkről, akik merték magunk mögött hagyni a világot.

A film története szerint Sarát (a film forgatókönyvében is oroszlánrészt vállaló Lena Góra) kirúgja otthonról vőlegénye. A feldúlt nő egy lopott autóval vág neki a világnak, hogy ne csak új otthonra, de önmagára is rátaláljon. Egyedül, pénz nélkül rója az utakat, miközben különös idegenekkel találkozik, akik hozzá hasonlóan keresik a helyüket a világban. Céltalan, de felszabadult bolyongása során a kocsiban talált tárgyak egyre jobban felkeltik az érdeklődését a lopott autó tulajdonosa iránt (az Oscar- és Golden Globe-jelölt, a film számos dalát is jegyző John Hawkes), ezért végül úgy dönt, megkeresi őt.

Lena Góra a filmben

„A Roving Woman azt a helyzetet járja körül, hogy az emberek, különösen egy olyan ember, akinek nincs családja, otthona, és egy nap ezen felül még minden tárgyi javát is elveszti, hogyan keresik a helyüket a világban. A történetünket Connie Converse New York-i előadóművész inspirálta, aki 1974-ben, egy augusztusi napon életéből kiábrándulva bepakolta mindenét Volkswagen Beetle-jébe, és elhagyta az otthonát. Azóta senki nem hallott róla. Úgy döntöttünk, hogy egy hagyományos életrajzi film helyett sokkal izgalmasabb, ha azzal foglalkozunk, mi is történhetett vele az eltűnése utáni titokzatos időszakban. Élettörténetének azon periódusában, melyet egyedül töltött el az úton” – mesélte a film születésének körülményeiről a rendező.

Connie Converse számos búcsúlevelet hátrahagyva vált köddé. A sokak által csak a női Bob Dylannek nevezett énekesnő zenéje élete során ismeretlen maradt, munkásságát a 2000-es években fedezték fel a country-kedvelők: 2009 márciusában jelent meg az első válogatáslemez dalaiból How Sad, How Lovely címmel, melyen a film címét adó Roving Woman című dal is megtalálható. 

A különleges hangulatú road movie július 27-étől a JUNO11 Distribution forgalmazásában látható a hazai mozikban. 

Kiemelt kép: Jelenet a Roving Woman című filmből

Ahol szakad a part – Napló a FISZ-tábor negyedik napjáról

Folytatódik Horváth Florencia naplója az idei FISZ-táborról. Ezúttal a rendezvény negyedik napjának eseményeibe nyerhetünk bepillantást.

Az ember mindig a táborok utolsó napjától várja a legtöbbet, de ez alkalommal is péntek az új szombat. Mégis mindenki összeszedi magát, reggeli után begyorsítunk a Terék Anna-féle műhelyen. Papp-Sebők Attila strandos emlékeket idéző versével kezdünk, aztán Nagy Tomi piros csíkos húzástechnikáján lepődünk meg. Bíró Glória ez alkalommal jóval komolyabb szöveggel készül, különleges szavakat emelünk ki, amik egyedivé teszik a verset. 

Az ebéd hatalmas meglepetést kelt, svédasztal rántott hússal, sült csirkecombbal, borsósrizzsel, ráadásul kókuszos sütemény is van. A FISZ-tábor jó előre rettegésben tartotta a gyomrukat szerető jelentkezőket, akik ebben az évben végre nyugalomra lelhetnek, és bízva bízhatnak abban, a jól sikerült menüsor jövőre folytatódik. 

A délutáni műhelyen Schauta Ricsi őszi nappalokat idéző versével, az én szövegemmel, majd Szabados Ati nyári emlékeket felsoroló és Kiss Dávid gyerekkort a felnőttkorral összemosó verséről beszélgetünk. A foglalkozás elhúzódik kicsit, azon poénkodunk, hogy sajnos eljött a ballagás ideje. Búcsúzóul Szabados Ati olvassa fel a hét elején kapott házi feladat (írjunk paródiát kedvenc költőnkről, méghozzá úgy, hogy a mű a biciklizés tematikáját járja körül) eredményét. Tóth Krisztina Világadapter című, ismert versét választja, az ő verziója A bicikli címet kapja: „Hol rozsdál azóta?”

Szirák Péter és Visky András beszélgetése (forrás: FISZ Facebook / Gondos Mária Magdolna)

A csoportok közös fotókat készítenek, valakik a napos, mások az árnyékos oldalra vágynak. Lassan mindenki a színpadhoz szállingózik, ahol Visky Andrással Szirák Péter beszélget. Nagyon tanulságos az egész, Visky sokszor egy-egy mondattal hatalmas igazságokat fogalmaz meg. Arról beszél, hogy soha nem ott vagyunk, ahol a part szakad, hanem mindig ott szakad a part, ahol vagyunk. Visszatérő gondolata, hogy az életben mindig meghívások vannak, választási lehetőségek. Megfogalmazza, hogy aki azt mondja, hogy teljesen összedőlt az élet, az olyan hülye, mint a kerítés, hiszen nem látja az újabb és újabb adódó esélyeket. Arra is kitér, hogy van olyan helyzet, amikor börtönben lenni önazonosabb, mint úgy szabadon élni, hogy ez a szabadság csak papírforma.

Végezetül a közönség által kiválasztott, számozott részleteket olvassa fel a Kitelepítés című új regényéből. Somorjai Réka azonnal kiabálja, hogy százhúsz, Nádasdy tanár úr pedig azt a szakaszt választja, amikor a nagymama olyan szavakat tanítgat unokáinak, amelyeket nem értenek, a magyarázatba pedig végül teljesen belebonyolódik.

A FISZ (egyik) születésnapi tortája (fotó: Gondos Mária Magdolna)

A Fiatal Írók Szövetsége idén huszonöt éves, amit mindenes és mindenmentes tortával ünneplünk meg, egységes megegyezés alapján az utóbbi a finomabb. Locker Dávid a sorrend megcserélődésének elemzésébe kezd, édesre esszük a sósat, a vacsora zöldborsós csirkeragu. 

Górász Peti megafonba kiabálja, hamarosan kezdetét veszi a szövegpokol, az elsőtáborozók nem teljesen értik a fogalmat és persze egyáltalán nincsenek tudtában annak, mi vár rájuk. Előtte azonban a Pestext csapata mutatkozik be, Kiss A. Kriszta, Szerényi Szabolcs, Kollár Árpi és Smid Robi mutatja be a projektet és az idei fesztivál előkészületeit. Gyors könyvnyeremény-sorsolást is megejtünk, melynek nyertese Hegymegi Flóra

Ezután tényleg elindulnak a felolvasások, elsőként a Terék Anna vezette csoportunké, amit Vörös István prózaszemináriumának bemutatkozása, majd Nádasdy Ádám műfordító csoportjáé követ. Kollár Árpi büszke arra, hogy ő találta ki a fogalmat, Górász Peti és Konkoly Dani pedig egyre inkább formába lendül műsorvezetőként. Moskát Anita csapata következik, majd Lövétei Lázár Lászlóé, Kollár Árpié és Juhász Tibié. Az eseményt György Alidával, Sárkány Timivel, Somorjai Rékával, Tófalvi Előddel és Demeter Arnolddal ülöm végig, majd a harmadik vacsoránk – lecsó és slambuc – elköltése után kezdetét veszi a hajnalig tartó dansz.

Az eddigi hangulatfelelős csapat egy új taggal bővül, a hangpultnál Soltész Béla. Borbíró Alettával táncolok a Szerelemdoktorra, Terék Annával előadjuk a szokásos belehalós Végső vallomás verziónkat. Kazsimér Somával varázsolok, Hajdu Levivel ordítva éneklem a Hang és fényt, Taródi Lucával a Kockacukor című klasszikusra tombolunk. Kiss Krisztának hajnali ötkor megígérem, hogy visszajövök még, de végül a Terék Annától ellesett észrevétlen távozó technikával aludni térek. Harmatos a fű, lassan elcsendesedik a Királyrét.

Kiemelt kép: Gondos Mária Magdolna fotója 

 

VölgyNapló: Van kiért és van kinek

Művészetek Völgye

„A művészet mindig egy gyógyulási folyamat része”. A Művészetek Völgye pedig az a hely, ahol a legtöbb módon találkozhatunk önmagunkkal. Az összművészeti fesztivál harmadik és negyedik napján bejártuk az önreflexiós lehetőségeket.

Önismeret és filmkulisszák

Vasárnap délután visszatértünk a tavalyi fesztiválélményünk egyik legkedvesebb helyszínére: a Tűzoltószertár Élő Galériához, ahol Silye Júlia festményeinek mentén folynak a kreatív önismereti workshopok. A mintázatok címre hallgató képsorozatba rejtve a női ciklustól a transzgenerációs nyomokon át az össztársadalmi történelemig figyelhetjük meg az egyén, illetve szűk és tágabb emberi csoportok sematikus jellemzőit.

Silye Juli nem csak alkot, művészetterápiás workshopjai során a magyar művészvilág fontos szereplőit szólaltatja meg, szervezésében a fesztivál ideje alatt minden napra jut egy önismereti tréning. A fesztivál harmadik napján a hazai művészetterápiás képzés és gyakorlat egyik alapító tagja, Nagy-György Attila segített a résztvevőknek áttekinteni az egyéni, a családi, a közösségi, a társadalmi és a nemzeti múltból hozott és a jövőbe vitt kapcsolódási mintázatokat. A szakember kiemelte:

a művészet mindig egy gyógyulási folyamat része, így nem lehet céltalan, a terápia lényege pedig kimondottan a cél.”

Fotó: Lóránt András

A terápiáról – a Völgyben és a budapesti, szervezett stúdióban egyaránt – és saját művészeti meghatározásáról néhány kérdés erejéig sikerült beszélgetnünk a Galéria szervezőjével, Silya Julival is (a vele készült rövid interjúnk is a napokban jelenik meg).

A napsütötte hétvégezáró napon a FILMIO Pajta Mozgó napernyői alatt kerestünk pihenést. A FILMIO streamingszolgáltatás jóvoltából a több mint 120 éves magyar filmarchívum kincseivel ismerkedhetnek meg az érdeklődők, köztük olyan klasszikusokkal, mint a Hyppolit, a lakáj vagy a Csinibaba. A kellemes kültéri moziélmény során a Szortírozott levelek című rövidfilmet nézhettük meg. A Postamúzeum, a Képmás Magazin és a H+ Média és Kulturális Egyesület támogatásával minden napra jut egy érdekes beszélgetés, kisfilm vagy háttérinformáció.

Gasztrokalandjaink során vasárnap Budapest egyik leglátogatottabb vegán cukrászatának kitelepült standját kerestük fel, tavalyról jól ismertük már a felhozatalt. A Napfényes Cukrászat glutén-, cukor-, tej- és tojásmentes lehetőségei közül bárki kedvére válogathat, kapolcsi séfjeik minden napra más és más izgalmas fogást készítenek el: vegán brassóit, egytálételt aszalt paradicsommal, bolognai spagettit.

Fotó: Pap Melinda

A Művészetek Völgyének harmadik estéje egyértelműen az alternatív rocké volt: az Esti Kornél után a 30Y töltötte meg a Panoráma Színpad előtti teret. Beck Zoli elérzékenyülten köszönte meg a közönségnek, hogy mindig velük vannak, van kiért és kinek játszani.

A kultúra az emberekben van

Ugyan az első estére néztünk ki Hobo-koncertet, sajnos az eső elmosta a reményeinket, így csak hétfőn tudtunk benézni a 78 éves, kultikus zenész udvarába.

„Szerintem a kultúra az emberekben van” – fogalmazta meg Hobológia névre hallgató előadásában, ahol magáról és a világról mesélt az érdeklődőknek. „Az, hogy mi mindenféle értelemmel akarunk hasonulni a nyugathoz, az elmossa a magyar kultúrát” – vetette fel a művész.

Fotó: Lóránt András

A kapolcsi központi vásári forgatagban járkálva, a minden irányból érkező hanghatások közepében úgy éreztem, mintha a Művészetek Völgye egy olyan kavalkád lenne, amely legalább annyira addiktív, mint a TikTok. A folyamatos impulzusok miatt szinte csalódott voltam, amikor egy kiállítótér lapos, vagy egy koncert kevésbé feszes volt. Sok esetben két-három nap után túltelítődik az ember, ilyenkor kell betérni a csendes zugokba, a pihentető workshopokra vagy csak ledőlni a patak partján egy fél órára.

A lelket és testet egyaránt feltöltő ejtőzés, egy finom Kőfagyi, egy hűs templomi komolyzenei koncert után újult erővel tudunk belelendülni az estébe. A Panoráma Színpadon hétfőn a Csaknekedkislány – Csepella Olivér ikonikus mozdulataival – és a Vad Fruttik szórakoztatta a rajongókat, a legizgalmasabb tömeg mégis Taliándörögdön, a Kocsor Ház kertjében gyűlt össze: a Besh o DroM koncertjére tömött Csigabuszok érkeztek Kapolcsról, sokan az utcán állva hallgatták a cigányzenét játszó zenekart.

Fotó: Lóránt András

A fesztivál negyedik napja hatalmas viharral zárult, amely kedd hajnalra érkezett meg igazán. Az ötödik nap programjai a szélsőséges időjárás miatt kétségessé váltak. Vajon az esti Csík–Presser–Karácsony koncertre mérséklődik az eső, és a hűvös szelek továbbra sem szegik a VölgyLakók jókedvét?

A Művészetek Völgyéről készült völgynapló sorozat előző része itt olvasható.

Lóránt András galériája

 

LEGUTÓBBI CIKKEK