Kezdőlap Blog Oldal 44

Összefogva gyógyíthatjuk be a sebeket! – Yoko Ono-kiállítás a Nemzeti Múzeumban

Manapság nincs is aktuálisabb téma, mint a szomszédunkban zajló háború és annak tragikus következményei, melynek apropóján nyitotta meg kapuit a világhírű művész és háborúellenes aktivista, Yoko Ono kiállítása november 29-én a Nemzeti Múzeumban. A tárlat nem utolsó sorban az összefogásra buzdít minket, hiszen a jegyek bevételének egy része Ukrajna megsegítését fogja szolgálni.

Az ismeretlen művésznő a sztárfeleség mögött

A 89 éves művésznőt legtöbben úgy ismerik, mint a Beatles-tag John Lennon felesége, azonban Yoko Ono már megismerkedésük előtt is elismert volt a művészvilágban, sőt Robert Palmer kritikus szerint Lennonnal való kapcsolata rontott karrierje kezdeti felívelésén.

Korai munkásságától kezdve kapcsolatba hozzák a Fluxus művészcsoporttal, akik a dadaista stílusirányzatot happeningekkel, zenével, konceptuális és akcióművészettel vegyítve hoztak létre egy új intermediális jelenséget. Ennek ellenére Yoko Ono hivatalosan sosem csatlakozott a csoporthoz, ugyanis az egyéni alkotást részesítette előnyben.

Forrás: moma.org

Azon művészek egyike, akik elsőként foglalkoztak konceptuális művészettel, happeningekkel, dematerizációval. 1965-ben (Lennonnal való találkozása előtt!) mutatta be először a jelenleg futó kiállításon is időközönként látható performanszt, a Cut Piece-t, melyben egy színpadon áll és a közönség tagjai egy-egy darabot vághatnak le ruhájából, miközben ő mozdulatlanul és az érzelmi kifejezést kerülve tapasztalja az eseményeket. Az alkotás elsősorban a nők tárgyiasításának problémájára hívta fel a figyelmet, azonban több értelmezése is létezik, melyek közül maga a művésznő kiemelte, hogy számára azon művészek felé fogalmaz meg kritikát, akik kizárólag saját akaratuk szerint, nem pedig a társadalom részére önmagukból adva alkotnak. A mű mögötti gondolatiság a buddhizmus alaptanaiban gyökerezik, aminek a művésznő mély tisztelője.

Azt, hogy számára a művészetben a társadalom részesedése és annak kielégítése mennyire fontos, későbbi interjúiban is erősen hangsúlyozza. 1968-ban David Frost vendégeként beszélgettek Lennonnal arról, mit jelent számukra a művészet, és hogyan értelmezhetők Yoko Ono installációi, happeningjei. A művésznő véleménye szerint a művészet mindenkiben megvan és számára fontos, hogy az emberek részesei legyenek az alkotásainak. Ez a felfogás lényegében változtatta meg a performanszok világát, hiszen azokban többnyire a beavatott személyek végzik az instrukciót alapján eltervezett cselekménysorozatot.

Lennonnal harcolva a békéért

Házasságuk során mindkét művész alkotói stílusa megváltozott, és a vietnámi háború okán közös útjukat a háborúellenes, békés megmozdulások vezényelték. Yoko Ono az egyik interjú során kiemelte, mennyivel többet ér a csendben történő forradalom a hangos erőszaknál. Véleménye szerint a művészettel apránként nagyobb hatással tud lenni emberekre. Ebben a hitben Lennonnal karöltve elindították több szálon futó művészeti forradalmukat a háborúval szemben.

Forrás: smoothradio.com

Ezek közé tartozott a Bed-in mozgalom, amikor hotelek szobáiban beszélgettek riporterekkel vagy a szintén abban az évben (1969) alapított Plastic Ono Band nevű formáció, melyben saját alkotásaikat valósították meg a Fluxus csoport stílusán keresztül. Ebből fakadóan sok zenéjük kísérleti jellegű, ám ezen arculata mellett megjelenik a háború elleni protestálás, mely olyan halhatatlan számok megszületését eredményezte, mint az Imagine, Give peace a change vagy a nemzeti múzeumi kiállítás címadását megihlető Happy Xmas (War is over). A fent említett Imagine című dalnak pedig Yoko Ono nem csak társszerzője volt, hanem Grapefruit nevű alkotásának egy részlete került a borító hátuljára is („Imagine the clouds dripping. Dig a hole in your garden to put them in„).

Forrás: twitter.com

A zenés és filmes alkotások mellett Yoko Ono nem hagyott fel a képzőművészettel sem. A kiállításon is megjelenő Play it by trust (1986–87) installációja is értelmezhető egyfajta háborúellenes demonstrációnak, mely szerint nem a játék a lényeg, hanem hogy a változtatás gondolata eljusson az emberekhez. S nem utolsó sorban a kiállításon szereplő installáció a budapesti Ludwig Múzeum gyűjteményének részét képezi.

Reflektálva a művésznő gondolatára, hogy a művészettel változtatni lehet az embereken, mi sem mutatja jobban, mint az, hogy alkotásai mind a mai napig az agresszió és háború elleni himnuszként és vezérszimbólumként jelennek meg.

Ki az a Yoko Ono, akivel a kiállításon találkozhatunk?

Az alig 15 perc alatt körbejárható apró helységben interpretált tárlat eltér a megszokott, hatalmas, letisztult belterületekben megformált képzőművészeti kiállításoktól, ebből kifolyólag a különböző alkotásoknak nincs tere kibontakozni önmagukban, inkább a 16. századtól elterjedt „wunderkammer” hatását kelti. Yoko Ono ideológiájához híven itt is jelen vannak azok az installációk, ahol a látogatók részesei lehetnek az alkotásnak (My mommy is beautiful, Add color (reguee boat)), azonban a háború elítélését hivatott koncepció erősebben jelenik meg a múzeumot körbe ölelő kerítéseken, mint a kiállításon, és nem könnyíti meg a kontextusba helyezést a műveket összefoglaló leírások hiánya sem.

Forrás: Index.hu (fotó: Papajcsik Péter)

A korábban említett Cut Piece performansz, mely csak bizonyos időpontokban tekinthető meg, jelen kiállításban a háború által elszenvedett közvetett és közvetlen sebeket, értékvesztést és megalázottságot hivatott reprezentálni. A megnyitón Trill Zsolt személyével indult el a sorozat, ami majd február 18-án Yoko Ono és John Lennon fia, Sean Lennon részvételével fog lezárulni.

Fotó: Klinga Flóra

Összességében a kiállítás koncepciójában nem ütközik ki a háború elleni békés, csendes protestálás szelleme. Sokkal inkább a művésznő sokszínűsége, amit a kiállításon szereplő változatos alkotások nagyon jól tükröznek.

A kiemelt kép Klinga Flóra fotója

Hírek a popkultúra világából – 34. epizód

Korábbi cikksorozatunkat folytatva mostantól minden héten összeszedjük a hét legizgalmasabb popkulturális híreit, aktualitásait. 

Megérkezett a Cicaverzum első előzetese

Idén kifejezetten erős évünk volt magyar filmek szempontjából, és a hírek szerint ez jövőre sem lesz másként. 2023. egyik izgalmas bemutatója lehet a Cicaverzum című alkotás, aminek most az első előzetese is megérkezett, amiben Törőcsik Franciska mellett többek között Alföldi Róbert, Csobot Adél, Udvaros Dorottya és Polgár Csaba is feltűnik, valamint hallhatjuk az ezúttal macskát szinkronizáló Patkós Martónt

A Cicaverzum főszereplője, Fáni olyan lány, akinek nincs szerencséje a szerelemmel. Egy nap ráadásul találkozik egy nárcisztikus macskával, aki tovább bonyolítja a helyzetét. A film rendezője, Szeleczki Rozália korábbi alkotásaival (Mrs. Rozgonyi, Csodapunci) már kivívta a szakma elismerését, így különös hangvételű, egyedi humorú mozira számíthatunk. 

Elkezdődött a Joker második részének forgatása

A Joker a 2010-es évek egyik legsikeresebb filmje lett, mégpedig azzal, hogy új életet lehelt az addigra már igencsak a kifáradás jeleit mutató képregénymozikba. Joaquin Phoenix Oscar-díjat kapott az alakításáért, Todd Phillips pedig A-listás rendezővé vált a mozi sikerének köszönhetően. 

Bár sokáig nem volt biztos, hogy elkészülhet a folytatás, idén az illetékesek mindenkit megnyugtattak: 2024-ben érkezik a második rész. Amikor pedig kiderült, hogy az új film egy musical lesz, talán olyanok is elkezdtek érdeklődni iránta, akiket korábban nem hoztak lázba a szuperhősök.  

A rendező, Todd Phillips pedig most egy képet is megosztott a forgatásról, amiből kiderült, hogy a munkálatok elkezdődtek. Joaquin Phoenix természetesen visszatér a címszerepben, Harley Quinnt pedig Lady Gaga fogja játszani. A stábhoz rajta kívül Brendan Gleeson és Catherine Keener is csatlakozott. 

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Todd Phillips (@toddphillips) által megosztott bejegyzés

Ázsiában játszódhat A Fehér Lótusz harmadik évada

A Fehér Lótusz tavaly debütált az HBO-n és rögtön a csatorna egyik húzósorozatává vált, amit ráadásul a közönség és a szakma egyaránt szeret. Míg az első évad Hawaii-n játszódott, a másodikban Szicíliába utaztunk, a következő etap pedig a készítő legfrisebb nyilatkozata szerint Ázsiát veheti célba. 

„Az első szezon leginkább a pénzzel foglalkozott, a másodikban a szex került középpontba, és úgy érzem, nagyon izgalmas lehetne egy olyan harmadik évad, ami a halál és a spiritualitás szerepét vizsgálja a keleti kultúrákban” — fogalmazott Mike White. 

popkultúra
Mike White, a sorozat készítője (forrás: Entertainment Weekly)
Kiemelt kép: jelenet A Fehér Lótusz c. sorozatból (forrás: Roboraptor.hu)

10 napos karácsonyi vásárral készül a Foncière Art and Design Studios

fonciere_f21

A Foncière Art and Design Studios december 12–22. között zajló karácsonyi pop-up vásárján számos egyedi designtermékre és grandiózus festményekre is szert tehetünk.

A Foncière Art and Design Studios idén 10 napos karácsonyi vásárral várja a látogatókat Budapest egyik legpatinásabb helyszínén. Az Andrássy úti Foncière-palota földszintjén található műhelyek és a közös kiállítótér pezsgő pop-up store-rá változik, ahol közvetlenül a Foncière 6 alkotójától vásárolhatunk.

A színes választékban megtaláljuk Dénes Petra Moholy-Nagy László Formatervezési Ösztöndíjas limitált szériás bőrtáskáit, valamint a CMD_Z brand alatt futó bőrhulladékból készült telefontokjait, kulcstartóit, kártyatartóit és kesztyűmadzagjait.

A táskarajongók Duta Nicolette neoprénből hajtogatott termékeit is beszerezhetik, amelyek váll- és oldaltáskaként, valamint hátizsákként is hordhatók.

vásár_f21
Duta Nicolette multifunkcionális táskája

Ékszerekből sem lesz hiány: a munkáival többek között Münchent is megjárt Kecskés Orsolya ritmikus, texturált felületű arany-ezüst kiegészítői között brossok, karkötők, gyűrűk és fülbevalók is felsorakoznak.

A színes felhozatalt erősítik a játékos Chuchufelvarrók az idén Keszthely művészének megválasztott Schuller Máriától, az imádnivaló rikító árnyalatok pedig Varga Flóra kollázsaiban is helyt kapnak, aki a design és képzőművészet határán egyensúlyozó szettjeivel és sáljaival is készül az érdeklődőknek.

vásár_f21
Schuller Mária felvarrók

És ez még nem minden: a vásárban Uzsaly Márton festőművész grandiózus festményeit is megkaparinthatjuk, akinek alkotásaival nemsokára egy 6 emeletes, 80 szobás hotelben is találkozhatunk a Comói-tó mellett.

Az időtálló darabok mellett remek hangulattal vár minket az idén kétéves Foncière Art and Design Studios csapata.

Irány a karácsonyi pop-up store december 12–22. között!

Több művész profilja és alkotása is elérhető az alábbi linkeken:

Kiemelt kép: welovebudapest.com

Kristen Stewart lesz a jövő évi Berlinale zsűrielnöke

Kristen Stewart

Kristen Stewart színész-filmrendező lesz a 73. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál zsűrijének elnöke – számolt be róla a deadline.com hollywoodi portál.

„Fiatal, ragyogó, és jelentős karrier áll már mögötte, Kristen Stewart tökéletes híd Amerika és Európa között” – méltatta a sztárt a Berlinale két igazgatója, Mariette Rissenbeek és Carlo Chatrian. Hozzátették, hogy számos emlékezetes karaktert formált meg filmjeiben, köztük az Alkonyat Belláját vagy a walesi hercegnét, Dianát. A szakma nemzedéke egyik legkiemelkedőbb, legsokoldalúbb színészének tekinti. 

A 32 éves színésznő már két évtizede forog a filmvilágban. David Fincher Pánikszoba című 2002-ben bemutatott filmjében Jodie Foster partnereként robbant be a köztudatba, majd 2008. és 2012. között az Alkonyat-filmek főszereplőjeként aratott sikert világszerte. Legutóbbi munkái közé tartozott a Spencer című filmben Diana hercegnő szerepe, amelyért idén Oscarra is jelölték.

Kristen Stewart
Kristen Stewart Julianne Moore oldalán a Megmaradt Alice-nek c. filmben (forrás: IMDb.com)

Filmrendezőként 2014-ben debütált, azóta egy rövidfilmjét a velencei fesztiválon, egy másikat pedig Cannes-ban mutatta be. Most dolgozik The Chronology of Water című első nagyjátékfilmjén, Lidia Yuknavitch amerikai író memoárjainak adaptációján.

A Berlinale nemzetközi zsűrijének további tagjait később jelentik be. A fesztivált 2023. február 16. és február 26. között rendezik meg. Az viszont már biztos, hogy a filmszemle tiszteletbeli Arany Medve-életműdíjával tünteti ki Steven Spielberget

MTI
Kiemelt kép: Kristen Stewart (forrás: News in Germany)

„Rossz időben születtem, de mindörökre nyertes leszek” – Frenk-interjú

Forrás: Frenk

Nemrég jelent meg Frenk Abszolút szabadon című új lemeze, melyet szombaton mutat be a Magyar Zene Házában. A szerzőt Winter Mirjam kérdezte.

A lemezbemutató koncerted a Magyar Zene Házában lesz, december 10-én. Hogyan fog működni szerinted koncert-koncepcióként az új, Abszolút szabadon című albumod?

Biztos vagyok benne, hogy nagyon jól, már volt egy bejátszó koncert, ahol a legtöbb új dalt előadtuk, és remekül működtek. Tökéletesen beleileszkedtek az eddigi műsorba.

Korábban elárultad, hogy sok Wagnert hallgattál a lemez megírásakor. Dalszerzőként törekedtél arra, hogy a zenei eszközeiddel egyfajta vezérmotívumot, viszonyrendszert teremts a nyolc dal között?

Ha megfigyeled, minden lemezemen van egy zenei és egy szöveges vezérmotívum. Számomra egy nagylemez megírása olyan, mintha egy szimfóniát vagy operát írnék. Csak itt nem négy vagy öt tétel van, hanem nyolc. Ha meg az operához akarom hasonlítani, akkor meg az első 4 dal az első felvonás, a második négy dal meg a második felvonás. A szövegek is így kapcsolódnak egymáshoz. Wagner mellett még Csajkovszkij, Ravel és Sztravinszkij volt, akiket leginkább hallgattam, meg persze a Rolling Stones.

Forrás: Frenk

Magadra kiforrott, önálló stílusnyelvvel rendelkező zenészként gondolsz, aki már nem kíván fiatalkori példaképeire, David Bowie-ra, Frank Zappára, vagy Tom Waits-re hasonlítani. Van-e mostanában mégis olyan előadóművész, akit – tudatosan vagy rejtett ihletként – integrálsz a zenédbe?

Nem igazán. Lehet, hogy lenne ilyen, csak nem ismerem.

Alapvetően szörnyű tendenciákat látsz a világban, amelyeket a szövegeidbe is beleírsz, nagy műveltséget, éleslátást és élettapasztalatot tükröző gondolataiddal pedig nem nehéz azonosulni. Létezik számodra olyan aranykor, amit minden ízében tökéletesnek érzel, és vágyódsz utána?

Az ember szeret nosztalgiázni és tökéletesnek látni bizonyos korokat, de az igazság az, hogy ilyenek nem voltak.Talán a II. világháború utáni nyugati világnak volt egy olyan 50 éve, ami egyedülálló a történelmünkben. Nem is tartott sokáig. Épp ennek az egésznek az összeomlását láthatjuk élőben. Az oka pedig a határtalan emberi kapzsiság. Művészeti szempontból persze vannak korok, ahova visszautaznék, 1920-as évek Párizs vagy Berlin, 60-as, 70-es évek New York. De ahogy egy dalomban megírtam: „Én rossz helyen születtem, de nem vagyok vesztes, rossz időben születtem, de mindörökre nyertes leszek, ebben hiszek.”

Fotó: Száraz Katalin

Egy interjúdban azt mondtad, a fiatal zenészeknek a siker érdekében meg kell felelniük annak, ami eladható. Mit tanácsolnál azoknak a kezdő zenészeknek, akik ettől a rendszertől függetlenül szeretnének abszolút szabadon létezni?

Hát ha nagyon őszinte akarok lenni,akkor azt tanácsolom, hogy nézzenek valami más meló után.De ha hajlandóak a sokkal nehezebb utat választani (ami nem túl divatos mostanában), akkor szarjanak mindenkinek a véleményére, és csak azt csinálják, ami csakis szerintük jó, nem kell mohón a pénz után rohangálni, attól nem lesznek boldogabbak, meg a kreativitást is megöli. Persze, ha jön a lóvé, az se baj, csak nem mindegy, hogy mi motivál.

Bár a lemezbemutató még hátra van, mégis megkérdezném: mi lesz a következő lépésed, és mit tervezel a jövő évre? 

Januárban elkezdek csinálni egy elektronikus lemezt, év vége felé pedig egy akusztikus lemezt, utána pedig egy instrumentális anyagot, és még tervezek egy duett lemezt is, de fogalmam sincs, hogy azt megvalósítom-e. Eléggé elcsépelt.

Kiemelt kép: Frenk

 

Elhunyt Jan Nowicki lengyel színész

Nyolcvanhárom éves korában elhunyt Jan Nowicki lengyel színész. A neves művész Mészáros Márta több filmjének főszereplője és több évtizeden keresztül a magyar rendező élettársa volt.

A Gazeta Wyborcza lengyel napilap szerint a művész a közép-lengyelországi Krzewent községben, otthonában hunyt el szerdára virradóra.

Jan Nowicki az egyik legismertebb lengyel színházi és filmszínésznek számított. 1958–1960-ban Lódzban, a Filmművészeti Akadémián tanult, majd a krakkói Színművészeti Főiskolán végzett 1964-ben. Ugyanabban az évben debütált a Teatr Stary híres krakkói színházban, ahol azután több, mint harminc évig volt társulati tag, és számos alkalommal lépett színpadra Andrzej Wajda rendezéseiben. Együttműködött a Piwnica pod Baranami nevű, nagy hagyományú krakkói kabaréval is.

Élete során csaknem kétszáz színházi és filmes alkotásban szerepelt, köztük Wojciech Hass Szanatórium a homokóra alatt (1973) című filmjében, a Krzysztof Zanussi rendezte Spirálban (1978), valamint Sylwester Checinski rendezésében, A hamiskártyások fejedelme (1982) című filmben is, amelynek főszerepe rendkívüli népszerűséget hozott Nowickinek.

Mészáros Márta több filmjének társforgatókönyvírója volt, és szerepelt például az Ők ketten (1977), az Örökség (1980), a Napló gyermekeimnek (1984), a Napló apámnak, anyámnak (1990) és A temetetlen halott (2004) című filmjében.

Játszott számos más, magyar, illetve magyar részvétellel forgatott koprodukciós filmben is. Több lengyel állami és művészi díjban és elismerésben részesült, 2006-ban megkapta a Magyar Érdemrend tisztikeresztjét is.

MTI
Kiemelt kép: Jan Nowicki (forrás: Magyar Hang)

Zarándokút Krétától Toledóig – El Greco életműkiállítása a Szépművészeti Múzeumban

el greco f21
Utolsó vacsora (1568)

Csaknem hetven művet sorakoztat fel a Szépművészeti Múzeum El Greco kiállítása. A tárlatra jelentős külföldi múzeumokból és magángyűjteményekből érkeztek festmények, melyek segítségével betekintést nyerhetünk a görög mester életművébe, a rá nagy hatással volt festők műveibe, illetve tanítványai munkáiba is.

El Greco, avagy Domenikosz Theotokopulosz (1541–1614) az európai festészet egyik legkiemelkedőbb alakja, a manierista festészet egyedülálló mestere. Újbóli felfedezése a XX. század elején történt, és rendkívüli hatást gyakorolt az avantgarde irányzatokra, elsősorban az expresszionizmusra és a szürrealizmusra. Letisztult, ugyanakkor drámai, néhol már-már hátborzongató művei főként egyházi témákat jelenítenek meg, de világi alkotásait és portrémegrendeléseit is láthatjuk most Budapesten.

A tárlat időrendben és festészeti témák szerint rendszerezve mutatja be El Greco műveit. Ahogy a reneszánsztól távolodva a manierizmus felé haladt, alakjai egyre torzabbá, hátterei egyre expresszívebbé és elmosódottabbá váltak. A XVI. század legnagyobb festőitől tanult: tanulmányozta Tiziano, Veronese, Bassano, Tintoretto kompozícióit, melyek fokozatosan épültek be munkáiba, ugyanakkor jellegzetes színhasználata, egyedi ég- és háttérábrázolása védjegye maradt egész pályája során.

A tárlat tematikája az utazásait is nyomon követi, sorra veszi azokat a központokat, melyek formálták a mester művészi útját. A krétai születésű El Greco ikonfestészetet tanult otthonában, ahonnan később elutazott, hogy tanuljon és megrendelésekhez jusson: Velencében, Rómában, Madridban tanult, végül Toledóban telepedett le. Az itt készült munkáiban az itáliai hagyományokat alakította a helyi ízléshez és a spanyol vallási igényekhez. Olyan ábrázolásmódot és kompozíciótípusokat hozott létre, melyeket később majdnem minden alkotásán alkalmazott.

Az első kép, ami fogad minket a tárlatra belépve, az Idősebb Szent Jakab, mint zarándok (1587–1596) című festmény, amin egyszerre figyelhetjük meg a manierista nyújtott arányokat, a reneszánsz realisztikus portréábrázolást és az ikonokra jellemző letisztult háttérábrázolást is. Az alak mögötti arany háttér mandorlaszerű, a kevés és erőteljes szín használata egyszerre teszi drámaivá, harmonikussá és modernné a képet. A kiállítás mottójaként is értelmezhető Szent Jakab zarándokútja párhuzamba vonható El Greco utazásával valós és művészi tekintetben is.

el greco f21
Idősebb Szent Jakab, mint zarándok (1587–1596)

Itália és Spanyolhon

A tárlat eleje bemutatja az El Grecóra hatást gyakorolt festőket. A görög mester Itáliába érkezésekor nagy hangsúlyt helyezett az ország reneszánsz festészetének megismerésére. Elsődleges forrásként metszeteket tanulmányozott, melyeken keresztül elsajátította a nyugati festészet jellegzetes kompozíciós megoldásait és kifejezésmódját. Nagy hatással volt rá Jacobo Tintoretto (1518–1594) művészete, akinek a Káin és Ábel című festménye (1538–1539) mellett El Greco Menekülés Egyiptomba (1570 körül) című kisméretű képét láthatjuk. Mindkét alkotásra jellemző a torzított perspektíva és a költői, expresszív háttérábrázolás.

A mester végül Toledóban talált munkát és szerzett elismerést. A királyi monostor, az El Escorial képtárához is több megrendelést kapott. Műhelyében készült számos másolat és változat példázza vallási témájú képeinek innovációját és sikereit. El Greco Angyali üdvözletét (1576) Veronese Angyali üdvözletével (1580) hasonlíthatjuk össze, egy korai Bűnbánó Magdolna (1576-1577) című festménye reprezentatív megtestesítője a keresztény ikonográfiának, ugyanakkor előfutára a barokk festészetnek. Mária Magdolna testének aránytalansága a manierizmushoz köthető, arcábrázolása a barokk festészetet idézi, elnagyolt környezete és háttere ugyanakkor modern: ilyen egyszerű, ugyanakkor dinamikus égábrázolással nem nagyon találkozhatunk a XX. század előtt.

el greco f21
Bűnbánó Magdolna (1576–1577)

Szűz Mária és Jézus tisztelete

A következő szekcióban a Szűz Máriához köthető festményeket láthatunk. A vallási portrékon és szentábrázolásokon tanulmányozhatjuk, hogyan előlegezi meg El Greco a barokk művészetet: a drámai arckifejezések, a fény-árnyék játéka, a terek zsúfoltsága mind olyan festészeti elemek, melyek később a barokkban válnak népszerűvé. A szekcióban szemügyre vehetjük többek közt a Szent Család, a Jézus születése és a Szeplőtlen fogantatás témák különböző változatait.

A terem legérdekesebb eleme a Szent Család Szent Annával és a gyermek Keresztelő Szent Jánossal (1590–1595), és a fölötte elhelyezett tondó: Jézus születése (1603–1605). A köralakú festmény izgalmassá teszi a kiállítási teret, és maga a festmény is izgalmas, hiszen formájából adódóan az összes hagyományos kompozíciós eljárást megkérdőjelezi. Remek részlete ez a kiállításnak, a terem kialakítása is segíti a befogadást, hiszen csak az egyik falon vannak alkotások; a tondót – ahogy valószínűleg eredetileg is – a magasban helyezték el.

el greco f21
lent: Szent Család Szent Annával és a gyermek Keresztelő Szent Jánossal (1590–1595); fent: Jézus születése (1603–1605)

El Greco krisztusábrázolásai egyszerre idézik meg a bizánci és velencei előképeket. Az égre fordított tekintetű Krisztust a katedrális számára készített a Krisztust megfosztják ruháitól (1579–1580) című képen festette meg először, majd ezt az ábrázolást használta referenciaként saját ikonográfiát kialakítva. A különböző változatokon ugyanolyan beállításban láthatjuk a Messiást, fejét az égnek emeli, szemei nagyok és könnyesek, fejét rombusz alakú dicsfény keretezi.

el greco f21
Krisztus-fej (1580–1585)

A manierista festészet mesterei általában alakokkal töltik meg a képek hátterét, El Greco azonban nem, ettől válnak képei igazán érdekessé. Ezen a kiállításrészen tekinthető meg a mester egyik legismertebb képe, a Krisztus az olajfák hegyén (1605–1610) is, amelyen a többszintű kompozíciós eljárás figyelhető meg.

A számos krisztusábrázolás mellett a mester apostolsorozatai is lehetőséget adnak művészi fejlődésének értékelésére. Egyik legjellegzetesebb a Szent Bertalan apostol (1600) című festménye: a mesterre jellemző érdekes zöld és erőteljes vörös színek kontrasztban állnak egymással, keretezik a naturalista, kifejező arcot. A háttér kék színe és a drámai ecsetvonások itt bontakoznak ki igazán.

el greco f21
Szent András (1610–1614), Szent Pál (1612) és Szent Bertalan (1600) apostolok

Valódi emberek

El Greco szentábrázolásainak képbeállításait portrémegbízásaihoz is használta, áhítatos, nyugodt tekintetű férfiakat láthatunk világi portréi között, ami életet kölcsönöz a képeknek: valóban érzékelhetjük, hogy igazi embereket látunk.

Szent Ferencet is emberként, naturalisztikus módon mutatta be, szemben a hagyományos ábrázolásokkal. A szentet leggyakrabban fiatalon ábrázolták, hangsúlyt fektetve az állatokhoz és természethez fűződő viszonyára. El Greco azonban a barokk hagyományokat megelőlegezve a szent életének utolsó eseményét festette meg: az Alverna-hegyi elvonulást. Szent Ferenc aszketikus arckifejezéssel jelenik meg előttünk, görnyedt teste és beesett arca pedig a festő talán legjelentősebb ikonográfiai újítását érzékelteti.

el greco f21
Szent Ferenc elragadtatása (1580)

A tárlat El Greco műhelyéből, többek közt fia, Jorge Manuel, illetve Luis Tristán műveiből is sorakoztat fel festményeket, ezen felül pedig szobrokat, feszületeket és egy könyvet is láthatunk: Giorgio Vasari A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete (1550) című kötetét, ami megőrizte Federico Zuccari, El Greco és Luis Tristán feljegyzéseit is. Ezek az alkotások átfogó képet adnak a festő pályájáról, munkásságáról.

A jól felépített kiállítás során figyelemmel kísérhetjük a kompozíciós megoldások egyéni használatát, a tárlat eléri, hogy a néző újra és újra rácsodálkozzon, idővel hogyan változott El Greco művészete, hogyan vált egyre kifejezőbbé, miközben megőrizte saját stílusát és a rá jellemző ábrázolásmódot.

A kiállítás kurátora Dr. Leticia Ruiz Gómez, a spanyolországi Patrimonio Nacional Királyi Gyűjteményének igazgatója. Az életműkiállítás 2023. február 19-ig tekinthető meg a Szépművészeti Múzeumban.

Kiemelt kép: wikipedia.hu; a fotókat a szerző készítette.

 

 

A láthatatlan fal – Beszámoló a KV Társulat Ne bánts! összművészeti projektjéről

kv társulat f21

Az ősz utolsó hétvégéjén interaktív kísérletre invitálta az érdeklődőket a KV Társulat. Száger Zsuzsa, a társulat egyik alapítója egy olyan összeművészeti projektet álmodott meg, amelynek középpontjában a nőket érintő párkapcsolati bántalmazás áll. Ez a téma nem idegen tőlük, korábbi, Pofon című színdarabjukban ironikusan próbálták meg boncolgatni ezt a sokakat érintő helyzetet. Ezen túlmutatva kínált a Ne bánts! egy csontig hatoló, elgondolkodtató élményt.

A szitáló esőből pőre, fehér falak közé léptünk be. Száger Zsuzsa, a KV Társulat prominens vezetője a kezünkbe adott egy útmutatót, amely összefoglalta, hová érkeztünk és mi a feladatunk. A terem letisztultsága csak eleinte volt megnyugtató: három szék volt a teremben, ezekkel szemben pedig egy nő (Sárközi-Nagy Ilona) ült. Szőke haját szoros kontyba van fogva, tincsei között fekete hajtűk fénylenek. Ízléses fehér ingéhez jól illik a mintás, hosszú szoknya, melynek fodrai alól kecsesen villant elő a vékony boka és a testszínű körömcipő. Balján halvány rózsaszín kézitáska. Sminkje visszafogott, mégis elegáns. Arca rezzenéstelen, komoly. Tekintetével követi a nézőket, ahogy körbejárjuk a termet, megfigyelési pontokat keresünk.

Miért kellett szemrevételeznünk egy jól szituált, irigylésre méltó nőt? Hiszen titkon lehet, hogy mi is épp arra a munkára, házra, életre vágyunk, amit ő él… Illetve vágynánk… Mert valami megbontja az összképet. A nő be van zárva egy plexilapokból épített, apró, hasáb alakú térbe. Nem férhetünk hozzá, nem érinthetjük meg.

Előtte egy kis cetli hever, rajta csupán ennyi: bántalmazott nő. Sokszor pontosan ilyen egy bántalmazó kapcsolat: semmilyen külső jel nem árulja el a fájdalom jelenlétét, az áldozat nincs is tudatában annak, hogy mi is történik vele, ám mégis elválasztja egy láthatatlan fal a külvilágtól, a nyugalomtól, a boldogságtól. A bántalmazást elszenvedő nők körében nagy a depresszió kialakulásának esélye, és azért is nagyon fontos, hogy ez a téma terítéken legyen, mert csak hazánkban havonta legalább három nőt gyilkol meg férje vagy partnere, esetleg korábbi partnere.

Sárközi-Nagy Ilona (forrás: KV Társulat)

Ahogy körbejártam az átlátszó kalitkát, tartotta velem a szemkontaktust, kereste a tekintetemet. De sem én, sem mások nem léptünk közelebb hozzá. Nincsenek ötleteink, hogy mit is tehetnénk, hogyan segíthetnénk. Az átlátszó plexilapokon nem találunk fogást. A percek dermesztő lassúsággal telnek. Csend üli meg a termet. A falak csupaszsága felerősíti az elszigeteltséget, azt az érzelmi ingerszegénységet, amit azok élnek meg, akik belekerülnek egy bántalmazó kapcsolatba. A helyzet ridegsége szinte megbénít, főleg, mert hiába kerestem újabb és újabb nézőpontokat, ahonnan megfigyelhetem a nőt, nem vettem észre semmit, ami természetellenes lett volna rajta. Mintha minden rendben lenne vele, és néha, a lámpák erős fényében mintha az átlátszó fal is láthatatlanná vált volna, puszta illúzióvá.

Kifejezetten riasztó azt megfigyelni, hogy a nő követ minket a tekintetével, de ezen kívül semmilyen gesztussal nem árulja el, hogy látna minket, köze lenne hozzánk. Néha kényelmesebb pózba helyezkedik a székén, belekortyol a vizébe, megigazítja ránctalan ruháját, ezeket leszámítva alig mozdul. Tanácstalanságunk lassan alakul át feszültséggé, egymást fürkésszük, páran leülnek a nővel szemben, mások az ablakhoz húzódnak, szemeznek az utcán lelassító, értetlenül bebámuló járókelőkkel. Úgy érzem, szeretnék a nőhöz szólni, valahogy éreztetni vele, hogy nincs egyedül, de fogalmam sincs, hogyan kezdenék bele, hiszen én is a kilátástalanságot ismerem a legjobban, és azt az erőt, ami összeszorítja az ember állkapcsát, és nem hagyja, hogy bárkinek is elmondja, miket kell átélnie.

A performansz és a kísérlet végeztével jelképesen kiszabadították a nőt, és kezdetét vette a kerekasztal beszélgetés. A moderátor Gyárfás Dorka volt, a WMN magazin újságírója. A diskurzusban részt vett Száger Zsuzsa, a KV Társulat alapítója és az összművészeti projekt megalkotója, Gárdos Katalin klinikai szakpszichológus, Proics Lilla színikritikus, aki a NANE egyesület önkéntese is, valamint Sárközi-Nagy Ilona, aki a bántalmazott nő szerepébe bújt egy kis időre.

Ilonához fordult először Gyárfás Dorka, arról kérdezte, hogy milyen érzés volt megformálni ezt a karaktert, milyen volt a performansz a másik oldalról szemlélve. Fel is merült benne, hogy a szombati közönség miért volt sokkal zárkózottabb. Hozzánk fordultak a kérdéssel, mire megszólalt egy idősödő nő: ő azért nem lépett közbe, mert sírt, és mert szerinte nincs az ilyen helyzetekből kiút, mert ő már nagyon sok éve benne van ebben, és senki nem tudott neki segíteni. De talán mégsem ennyire reménytelen a helyzet: a NANE – Nők a nőkért egyesület számos szórólappal készült az eseményre, melyeken megtalálható a segélyvonaluk bántalmazott nők számára, valamint a jogi kérdésekre specializálódott forródrótjuk.

Proics Lilla elmondta, hogy a segélyvonalnál dolgozó önkéntesek egy alapos képzést kapnak, mielőtt munkába állnak náluk, és képesek arra, hogy felismerjék, milyen szintű bántalmazást élhet át a hozzájuk forduló; megerősítette, hogy társadalmi státusztól és életkortól függetlenül mindenki kerülhet ilyen szituációba – bár erre válaszul Gárdos Katalin megjegyzete, hogy azokban az esetekben, amikor valaki egy egészséges, szerető családban nő fel és tisztában van a saját képességeivel, van önbizalma, jóval kisebb annak az esélye, hogy bántalmazó partnert választ majd magának.

A bántalmazásban – főleg annak lelki formájában, mely során az áldozat önbizalmát rombolja a bántalmazó akár minden nap – talán az a leghátborzongatóbb, hogy kifelé valóban semmi jele nincsen. A klinikai szakpszichológus azt hangsúlyozta, hogy sokszor maguk az áldozatok sem képesek felismerni a helyzetet, amiben vannak; a szégyen, a bűntudat, a társadalom áldozathibáztató magatartása pedig tovább nehezítik a dolgukat. Elég csak a hazai #metoo mozgalmat elindító színésznőre, Sárosdi Lillára gondolnunk: ő még halálos fenyegetéseket is kapott a hitetlenkedő áldozathibáztatóktól.

Nagyon könnyen le lehet élni akár évtizedeket is úgy, hogy a bántalmazott nő nem tud szembenézni az őt ért traumákkal. Ezzel a jelenséggel egy olvasmányomban is találkoztam: Kate Elizabeth Russel regényes formában dolgozta fel a szexuális erőszakot, amit el kellett szenvednie. Számomra megdöbbentő volt, hogy a könyv főhőse évekig nem tudja nevén nevezni a történteket, ahhoz pedig, hogy a gyógyulás útjára lépjen, több mint egy évtizednek is el kell telnie. A KV Társulat performansz-kísérlete hasonló alapélményből táplálkozik, az alkotóközösség aktívan keresi a hiánypótló, elsősorban a nőket érintő, kibeszéletlen tabutémákat.

Bár a bántalmazásnak ezerféle arca van, az mindegyikre igaz, hogy mély lelki sebeket okoz, és a gyógyulási út hosszú és rögös. De talán az ilyen és ehhez hasonló események segíthetnek abban, hogy egyre több embernek nyíljon fel a szeme, és több empátiával forduljon a társadalom az áldozatok felé. A KV Társulat összművészeti projektje ennek fontosságára hívja fel a figyelmet.

Színlap

KV Társulat: Ne bánts összművészeti projekt

Előadás napja: 2022. 11. 26.

Koncepció: Száger Zsuzsa

Előadó: Sárközi-Nagy Ilona

A beszélgetés moderátora, újságíró (WMN): Gyárfás Dorka

Beszélgetőpartnerek:

Gárdos Katalin, klinikai szakpiszchológus, szakértő 

Proics Lilla, a NANE Egyesület munkatársa

 

A kiemelt képet készítette: KV Társulat

Hugh Grant lesz Kate Winslet egyik partnere az HBO minisorozatában

Hugh Grant

A The Palace egy autoriter rezsim szétesésének történetét meséli majd el. 

A 2010-es évek egyik legfeltűnőbb filmipari jelensége, hogy a korábban csak mozivásznon látható sztárok elkezdtek tévésorozatokban is szerepelni, sőt egyre nagyobb befolyást szereznek ezekben a produkciókban. Kate Winslet az egyik élharcosa ennek a folyamatnak, hiszen már 2011-ben nagy sikert aratott a Mildred Pierce című sorozattal, tavaly pedig az Easttowni rejtélyek főszerepében is láthattuk őt.

Az Oscar-díjas angol színésznő ráadásul két további sorozatban is látható lesz hamarosan az HBO platformjain. Egyrészt az ő közreműködésével készül a nemrégiben magyarul is megjelent Bizalom című regény adaptációja, valamint Stephen Frears (Kvíz, A legharsányabb hang, Egy nagyon angolos botrány, A királynő, Svindlerek) is vele álmodta meg a következő szériáját, amiben Hugh Grant is szerepet kap majd. 

Hugh Grant sorozat
Stephen Frears, a The Palace sorozat alkotója (forrás: Televison Academy)

Grant az Egy nagyon angolos botrányban dolgozott már a rendezővel, és az HBO-n sem először találkozhatnak vele a nézők, hiszen a Tudhattad volna férfi főszerepét is ő alakította Nicole Kidman oldalán.

A két angol sztár új sorozata a The Palace címet viseli, és egy autoriter rezsim szétesését mutatja be a címben említett palota lakóinak sorsán keresztül. A sorozatban biztosan feltűnik majd Matthias Schoenaerts és Andrea Riseborough is. 

A sorozat pontos premierdátuma egyelőre nem ismert.

Kiemelt kép: Kate Winslet és Hugh Grant (forrás:GamesRadar)

Lehet-e tipikusan meghitt karácsonyunk egy atipikus világban? – Családi Meetup

családi meetup

December 17-én délután kerül sor a Tipikus karácsony egy atipikus világban című Családi Meetup eseményre. A rendezvény célja, hogy egy kis pihenést, kellemes és minőségi időtöltést kínáljon a családoknak, melynek során a szülők picit fellélegezhetnek, kikapcsolódhatnak és különböző nevelési praktikákat kaphatnak szakemberektől, míg a gyerekekkel eközben gyógypedagógusok foglalkoznak majd fejlesztő meseolvasás keretén belül.

A Családi Meetup ötletgazdája a D012 csapata, akik irodalmi szövegekkel, gyermekek által írt történetek könyvvé formálásával, olvasás-, írás- és szókincsfejlesztéssel foglalkoznak önismereti játékok segítségével. A csapat célja, hogy az egyéni és csoportos fejlesztéseken túl félévente olyan ajándékot adjon a társadalomnak, amit költségmentes keretek között valósítanak meg, így a rendezvénysorozat ingyenes az érdeklődők számára.

Az esemény első részében dr. Gyarmathy Éva klinikai- és neveléslélektani szakpszichológussal dr. Vass Dorottea, a D012 módszer alapítója beszélget majd többek között arról, hogyan függhet össze a változó világ és színes iskoláskor a még hagyományokban lubickoló karácsonnyal. Ez idő alatt Schwarcz Anna és Ambrus Anett, a D012 szakmai munkatársai mesefoglalkozást tartanak a három évnél idősebb gyerekeknek.

Az esemény második részében a gyerekeknek a szervezők forró kakaóval, valamint a Móra Kiadó jóvoltából felajánlott olvasósarokkal, játékos olvasással készülnek, a felnőtteknek pedig a Borfalu különleges és ritka borokat kínáló borkóstolóval kedveskedik.

Az esemény december 17-én, 15 és 17 óra között lesz a Kaptár coworking közösségi térben.

További részletek: https://fb.me/e/5ONsEwSmH

Regisztráció: https://forms.gle/Av5tyVWoGQ5DSedd8

meetup
A Családi Meetup esemény helyszíne, a KAPTÁR közösségi tér (forrás: a rendezvényhez tartozó Facebook esemény)
Kiemelt kép: D012

LEGUTÓBBI CIKKEK