Kezdőlap Blog Oldal 18

Összeállt a XI. Friss Hús magyar versenyprogramja

Időközben elindult a jegyértékesítés is. 

A Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál idén is a legjobb hazai és nemzetközi rövidfilmeket mutatja be. A Friss Hús nemcsak a tehetséges filmrendezőknek, hanem a jelen és közeljövő hazai filmszínészeinek is a legfontosabb bemutatkozási fóruma. Idén rekordszámú hazai alkotással, cannes-i és annecy-i versenyfilmekkel és izgalmas színészgárdával találkozhat a fesztivál közönsége a Puskin moziban és a Városháza udvarban június 1. és 7. között. A XI. Friss Hús vetítéseire elkezdődött a jegyelővétel a Puskin mozi honlapján és a jegypénztárban!

A Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon tartott világpremier után Magyarországon a Friss Húson mutatkozik be Buda Flóra Anna 27 című kisfilmje, amely ezt követően a világ legfontosabb animációs seregszemléjén, az Annecy Nemzetközi Animációs Filmfesztivál versenyprogramjában is megméretteti magát. A film főszereplője a huszonhét éves Alíz, aki még a szüleivel él. Egy átmulatott éjszaka során, épp a születésnapján tudatosul benne, hogy ideje búcsút mondani az illúzióknak, és megélni az őt körülvevő valóságot. Buda Flóra Anna előző filmjével, az Entrópiával díjat nyert a Berlinalén, és szerepelt a Friss Húson is. A 27 című kisfilm tervét 2021-ben szintén ezen a fesztiválon prezentálták. 

A Friss Hús magyar versenyfilmes programja idén külünösen sok nemzetközileg is elismert alkotást mutat be: Mira Zénó MOME diplomafilmje, a Fox Tossing Annecyba kapott meghívást, a hazai közönség így még a nemzetközi premier előtt láthatja. Erhardt Domonkos a 73. Berlinale Generation programjában szerepelt a Szemem sarka című filmjével, ami egy buszozás történetét meséli el, ahol egy fiú és egy lány tekintete találkozik. A tavalyi cannes-i filmfesztiválon bemutatkozó és Friss Húson is sikerrel szereplő Szelestey Bianka új filmje, a Pragma is látható lesz az idei fesztiválon.

Friss Hús
Jelenet a Pragma c. filmből

A XI. Friss Hús magyar versenyfilmjeiben a tehetséges fiatal színészek mellett a szakma legismertebb alakjai is feltűnnek. Gubík Ágnes Erzsébet Krisztina királynét alakítja a Mária Terézia szül című filmben; Gazsó György, Keresztes Tamás és Trill Zsolt parádés alakítását láthatják a nézők A Kis Hatalmasokban. A Csókot kaptam az ördögtől című alkotásban Molnár Piroska tűnik fel; Kováts Adél tizenéves lányait egyedül nevelő anyát alakít az Affrikátában

A Dub Hard: Keményre hangolva avagy a Pannónia Szinkronstúdió kirablásának kegyetlen és igaz története című filmjében Kautzky Armand és Harsányi Gábor tűnnek fel cameo-szerepekben. Konkol Máté Ki mint veti ágyát című drámájában Hegyi Barbara és Szőke Abigél (Akik maradtak, A besúgó) anya-lánya párost alakít. Kurta Niké egy Horvátországban forgatott kisfilmben (Caravan) tűnik fel, amely négy fiatal feszültségekkel teli lakóautós nyaralásáról szól.

Friss Hús
Szőke Abigél a Ki mint veti ágyát c. filmben

Ónodi Eszter, Nagypál Gábor (Aranyélet), Vilmányi Benett (Larry, Zanox) és Patkós Márton (A besúgó, Veszélyes lehet a fagyi) szerepelnek az extrém ambíciókról szóló SÁTÁN című filmben. A Vigyél el – Take Me Away Döbrösi Laurát (Társasjáték, Aranyélet), Török-Illyés Orsolyát (Ernelláék Farkaséknál, Macerás ügyek) és a tavalyi Friss Csillag Nagy Katicát vonultatja fel. 

Részletes információk a Friss Hús programjairól az alábbi linken.

Kiemelt kép: Jelenet az Affrikáta c. filmből

Smalltalkolunk a smalltalkról – Trashről és lélekről S03E03 premier

trashről és lélekről f21

Falaty TamásNagy Dániel és Vajna Ádám 2021 őszén indította el az Amur rejtélyes legelése podcastet, melynek harmadik évadát már az f21.hu és a Nyolc Ág Stúdió kötelékében folytatják. Az idén megújuló podcast Trashről és lélekről néven fut tovább, évadonként nyolc epizóddal, melyek közül félévente egy élőben megtekinthető lesz az alkalom témájához kapcsolódó helyszínen.

A Trashről és lélekről sorozat egyes részei széles skálán dolgoznak fel aktualitásokat mindössze 30-35 percben. A harmadik szezon első félévének témái között találkozhatunk a melegszendvicsek taxonómiájával, az unalom kérdésével, de foglalkozni fognak a srácok a kollégiumi lét atmoszférájával is. Egy mondatban a struktúráról: Felkavaró valóságturmix-podcast, amiben 3, fővárosba szakadt gépsonkalelkű vidéki tudósítja a hétköznapok vakolathibáit 3-4 hetente. A motivációról és az amurpodcast megszületéséről korábbi interjúnkban olvashattok bővebben.

A harmadik évad harmadik epizódja Smalltalkolunk a smalltalkról címen már meghallgatható az Trashről és lélekről Spotify csatornáján, illetve az f21.hu-n.

Trashről és lélekről  S03E03 – Smalltalkolunk a smalltalkról

„Nem érzem komfortosnak a small talkokat. Velem van a baj?”

Ha benned is felmerült ez a gondolat, ez az adás neked szól!

Megfejtjük, mivégre small talkolunk a hétköznapokban, milyen haszna van, hogyan lehet jól csinálni, de természetesen szó lesz arról is, mit tegyünk, ha inkább offolnánk a small talkot (small talkból kimenekülési segédlet). Sőt, a kicsi beszélgetésekből impróssót is tartunk.

// 00:00 – szignál, felkonf

// 06:35 – bajnok a Napoli, rövid értékelés 

// 08:50 – small talk improvizáció

// 09:26 – vitaindító: small talk kategóriák

// 11:33 – „akik csak small talkolni tudnak” és a jótékony csönd

// 14:50 – ventilálás small talkkal

// 18:15 – Ádám majmos analógiája

// 21:03 – a small talk értelmezés vidéki dimenziója

// 24:34 – a nem kínos small talk csönd bemutatása 

Forrásvidék:

https://www.bustle.com/articles/130300-why-do-we-make-small-talk-according-to-this-study-we-have-an-evolutionary-need?fbclid=IwAR2uj8R-tNVPccZtfjyyZUXt_lprYRmQT5vn5sPwJAgPZ4Eajmp0F3ijUfc

Szerkesztők: Falaty Tamás, Nagy Dániel, Vajna Ádám.

Kiadó: www.f21.hu

Arculat: Puskás Marcell.

Elhangzások: The Fearless Flyers, Vulf – Kenni and the Jets (2020)

A felvétel 2023. május 8-án készült Budapesten.

Minden jog fenntartva, csak tudnánk kinek, meg minek?

Trashről és lélekről Spotify: https://open.spotify.com/show/2PNkmZEyEWTKWOt4nLJvVo

Trashről és lélekről Instagram: https://www.instagram.com/amurpodcast/

Interjúhttps://f21.hu/…/interju-amur-rejtelyes-legelese-podcast/

„Azért nem árt, ha jó egy könyv” – Kiadói szemmel a könyvkiadásról

könyvkiadás

Könnyű azt gondolni, hogy a könyvkiadás folyamata nagyon egyszerű: bedobjuk a kéziratot, másnapra pedig kint is van a polcokon a kész mű, friss és ropogós, mint a hajnali félbarna kenyér. Arról, hogy ez nem csak egy vaníliakrémes, cukormázas álom, sőt valójában sokkal komplexebb, mint amilyennek látszik, a Corvinus Művészeti Akadémia tizedik születésnapja alkalmából rendezett kerekasztal-beszélgetésen nyertem bizonyosságot, ahol a könyvkiadás kíméletlenül kicsomagolásra került fényes sztaniolpapírjából.

„A könyvkiadás nemcsak meghatározó kulturális eleme egy országnak, hanem gazdasági szervezetként is működik” — vélekedett Nyáry Krisztián író, irodalomtörténész, aki egyben a Líra Könyvkiadó kreatív igazgatójaként volt az április 19-én a Budapesti Corvinus Egyetemen zajló esemény egyik fő vendége. Szerinte nemcsak a tehetség a fontos egy könyv megszületésénél, hanem figyelembe kell venni azt is, hogy a mű hogyan mutat a többi között, hogyan viszonyul a cég által már kiadottakhoz. 

A könyvkiadás egy kockázatkezelő tevékenység, minden nap kemény játszma zajlik le a nagyérdemű előtt, hiszen a legtöbb kiadó a kiadott művei által válik bírálhatóvá, így a hitelesség és az összkép kölcsönösen függ egymástól. 

A könyvkiadás esetében feltétlenül beszélnünk kell a jogi munkáról is (mely a 40-50 százalékát teszi ki a folyamatnak), a kereskedelmi és kreativitási tevékenységekről – ugyanis ha már megcsináljuk a könyvet, akkor figyeljen fel rá a célközönség, és adjuk is el –, valamint a gondosan megtervezett műszaki procedúráról, legyen szó tördelésről, borító nyomtatásáról vagy csomagolásról. 

Persze egy kiadó nem csak a márkáját vagy a termékét árulja, amit aztán a pénztárnál kifizetünk, végeredményben ott vannak az írók is, akik lelkük darabjait adták a papírnak. A kiadó dolga tehát, hogy ez utóbbi hármat olyan módon szervezze össze, hogy végül mindenkinek jó legyen, ami valljuk be, legalább annyira időigényes, mint a tökéletes házikenyér tésztájának kitapasztalása.

De mehetünk ennél mélyebbre is, ha belenyúlnánk a piszkos anyagiakba. Márpedig belenyúltunk, mert a kérdésnél Nyáry szó szerint kihúzott a zsebéből egy papírt – ekkor szembesülhetünk azzal is, hogy milyen költségei vannak egy könyv kiadásának és a bevétel mekkora szeletkéjét kapja meg igazából az író vagy a kiadó. 

könyvkiadás
Fotó: Corvinus Művészeti Akadémia/Tóth Ticiana és Ida Petrovičová

Példának egy Magvető által kiadott könyvet vettünk (Budapestre tévedő-tévelygő könyvmolyoknak a Magvető Café kötelező állomás), onnan, hogy a szerző bevitte a kéziratot, odáig, hogy megvette valaki a könyvesboltban. Az alábbiakban kivételesen tekintsük el attól, hogy a hozott adatok másfél évesek, tehát mai számokban ezek az összegek már magasabbak, többek között a pandémia okozta válsághelyzet, a hatalmas infláció és a napjainkra lassan ismét problémává váló, növekvő papírárak miatt.

Sokoldalú alanyunk egy ízes magyar regény, illusztrációk nélkül, első kiadásban 2000 darabszámos nyomásban, könyvenként körülbelül 4000 forintért. Ha levonjuk az áfát, akkor nettó árként 3800-at állapíthatunk meg. Itt fontos megjegyezni, hogy ennek az összegnek az 55 százaléka a boltban, a kereskedőnél marad, mert abból kénytelen kitermelni a raktározást, a szállítás költségeit, a bolt bérleti díját, az eladók bérét és a bolti marketingköltségeket, és még mindig adózás előtt vagyunk, ekkor már csak 800 forint marad a kereskedő zsebében.

Ha kedvezményt ad, akkor ez ebből az összegből vonódik le, akciók pedig mindig vannak, ugyanis nagyon érdekes, de a magyar könyvforgalmazói mentalitás nem selejtezőbarát, inkább a lassú visszavezetésre törekszik az árengedmények által. Ha a 4000 forintos könyvre 10 százalék kedvezményt ad, akkor nagyjából 400 forint alatti összegre mérséklődik a haszon, amit realizálhat. Ha ennél többet ajánl, akkor az üzlet már veszteséges. 

Már a folyamat 40-50 ember munkáját foglalja magába, így egyértelműen a humán költség a legnagyobb, ezért a másik oldalon szintén nem sok, körülbelül 820 forint marad, amin a kiadó és a szerző osztozni fog. Tehát egy 4000 forintos könyv esetében a két partnernek csupán pár száz forint lesz a nyeresége.

Fontos kérdés az is, hogy vajon egy kiadó mikortól tekint sikeresnek egy könyvet, illetve min múlik egy könyv sikeressége. Alapvetően kétféle kiadói modell létezik ebben a tekintetben, az egyik a bestseller-logika, a másik a backlistes kiadás. Előbbinek lényege, hogy egy éven belül el kell adni, mert sikerességi ciklusa viszonylag rövid, felfut, nagy lesz rá a kereset, aztán jön egy új trend. Jó példák erre a orvosikrimi-regények vagy a 2010-es évek népszerű YA-sorozatai. A backlist-es könyvek ellenben nem érik el az első évben ezt a haszont, viszont ha klasszikussá válnak, akkor nagyon sokáig el lehet őket adni. Persze van olyan, hogy egy könyvnél mindkét állapot kialakul, bestseller és klasszikus is lesz, Orvos-Tóth Noémi művei kiváló példák erre, de ha húsz évre visszatekintünk, Kertész Imre neve is erősen ott van a listán.

„Azért nem árt, ha jó a könyv” — vonjuk le a következtetést, mert tény, hogy lehet és kell is a trendekhez igazodni, de az olvasói szem felismeri a minőséget, ráadásul jobb előre látni és elkerülni a félrenyúlásokat, amik sajnos vagy nem sajnos, de ebben a szakmában is jelen vannak. Még jó, hogy javíthatjuk a hibáinkat, és itt lélekben ismét Kertész Imrére kacsintottunk a teremben, hiszen a Sorstalanság című regényt először esztétikai okok miatt elutasították, azon okokért, melyekért harminc évvel később irodalmi Nobel-díjat kapott (nevetünk rajta, de Nyáry íróasztala felett ott függött ez a levél, amíg a Magvető igazgatója volt).

könyvkiadás
Fotó: Corvinus Művészeti Akadémia/Tóth Ticiana és Ida Petrovičová

Erős kihívást jelent az a kontraszt is, hogy míg a könyvnyomtatás Gutenberg óta nagyon klasszikus iparágnak számít, egyúttal gyors változásra is kényszerül, hiszen napjainkban körbeveszi egy kommunikációs környezet, ami folyamatosan fejlődik, ehhez pedig igazodnia kell. Nyáry szerint a szépség ebben rejlik, hiszen belegondolni is nagyszerű, hogy egy ilyen régi technika a mai napig fennmaradt, és ezzel is ápoljuk a tradíciókat és a történelmet. 

Ez küldetésként a Líránál is megjelenik, ugyanis ahelyett, hogy egy ernyőmárkaként alatta adnának ki könyveket a cégcsoportok, a kiadó meglévő, magas presztízsű, tradicionális kiadói márkákat vásárolt fel (például az Athenaeum, a Rózsavölgyi Kiadó, a Magvető vagy a Corvina). A Líra így nem csak egy kereskedelmi márka lehet, hanem olyan kommunikációt is folytathat, ami kihangsúlyozza kulturális és történelmi értékeinket, hagyományainkat, amelyek világviszonylatban is meghatározóak. 

Ennek tapasztalatairól a beszélgetés másik vendége, Miklós Laura is tudott mesélni, ugyanis mint a Sonora mikrokiadó alapítója és a latin-amerikai (leginkább spanyol-amerikai) irodalom elkötelezett műfordítója, őt is testközelből érintik ezek a kérdések, helyzetek, valamint nehézségek. 

„A nap végén ez egy üzlet” — állítja, hiszen akármennyire is szerelmese valaki a munkájának, nem szabad elfelejteni azt a bizonyos objektív hátralépést, ami elengedhetetlen egy vállalkozásban. 

Nem véletlen, hogy itt egy jópár műfordítói szemináriumot megérő téma jön képbe, ugyanis örök dilemma, hogy vajon a fordító mennyire nyúlhat bele a szövegbe, meddig terjed az a bizonyos fordítói szabadság. Ez a viszony kétélű és nagyon nehéz is, ugyanis a cél az, hogy a fordítás „átlátszó” legyen, ugyanakkor a nyelvi különbségek sokszor találékonyságért kiáltanak. Ennélfogva rendkívül komplex és időigényes folyamat a műfordítás, mindkét oldalt pontosan látni és érteni kell.

Nem utolsó sorban ott van a katalógusépítés, mely az első számú ismertető jegye a kiadóknak. Egy kiadó katalógusa olyan, mint egy jól szerkesztett étlap: tükrözi és magában foglalja a márkát, a küldetést, elemei attitűdtárgyként funkcionálnak, így egy tökéletes portfólió és marketingkommunikáció akár csupán a nevet „megcsengetve”, pavlovi módon hathat a célközönségre. 

Laura egyébként jelenleg az irodalomtudományi doktori disszertációján dolgozik, célja pedig, hogy hazánkba is elhozza a kortárs, de kevésbé ismert latin-amerikai írók műveit. A Sonora arculata is erre épül, küldetésükként „megszállottsággal keresik a az irodalmi kincseket”, kifejezetten fókuszálva az irodalom sokszínűségének és a hangok változatosságának behozására, átadására. Katalógusukban eddig három könyv jelent meg magyar fordításban, melyek közül talán a legismertebb María Gainza tizenegy történetből álló Látóideg című könyve, hiszen ez 2019-ben felkerült a The New York Times Book Review száz legfigyelemreméltóbb könyvének listájára. Laura bizakodóan vélekedik a jövőről: több mű kiadása is tervben van, ha minden jól megy, hamarosan újabb gyöngyszem láthat napvilágot.

könyvkiadás
Fotó: Corvinus Művészeti Akadémia/Tóth Ticiana és Ida Petrovičová

Áttekintve tehát levonhatjuk a végső konklúziót: a könyvkiadás több, mint egy egyvonalas folyamat: művészet és szakma is egyben, amit felelősséggel kell végezni. Egy kiadó felelőssége, hogy napról napra szembemézzen a kockázatokkal és a folyamatosan változó olvasói igényekkel, nem is beszélve a rengeteg utómunkáról, mert bizony ahhoz, hogy a vaníliakrémes álmot elfogyaszthassuk, be is kell csomagolni abba a fényes sztaniolpapírba.

Kiemelt kép: Corvinus Művészeti Akadémia/Tóth Ticiana és Ida Petrovičová

A barátság okkal, a szerelem ok nélkül hal meg – Tóth Gábor Ákos: Balatoni örökség

balaton_f21

A történelem és érzelmeink viharai csapkodhatnak körülöttünk, érezthetjük magunkat elárulva szerelemben és barátságban, de két dolog mindig változatlan marad: a Balaton és gyerekkori emlékeink ugyanazt a vigaszt és derűt hozzák el lelkünkbe.

Tóth Gábor Ákos Balatoni Futár és Balatoni Menedék utáni legújabb kötetével, a Balatoni örökséggel lezárul egy lélekemelő történelmi trilógia, de körbeér az Édesvízi mediterrán-sorozat is, hiszen előbbi az előtörténete az utóbbinak. (Valahogy úgy kell ezt elképzelni, mint a Csillagok háborúja után készült „előzmények” esetében). Szóval, ha úgy tetszik, ez egy nyolc kötetből álló, egyenként félmillió karakteres regényfolyam, melyben nemcsak a mondatok, de a Balaton vize és az érzelmek is hullámoznak, a magasba emelnek.

Az új regényről fontos még tudni, hogy a Balatoni örökség abban a korban játszódik, amit mostanában sokan azzal intéznek el, hogy retro, meg hogy nekem a Balaton a Riviéra…, és ezzel be is zárják egy skatulyába. Ezzel szemben a szerző szerette volna ezt az „örökül kapott” életérzést részleteiben megmutatni, árnyalni és feléleszteni, erősíteni lelkesedésünket. És igen, a történelem ismétli önmagát, nem véletlen, ha az olvasó áthallásokat vél felfedezni: a tó mikroklímája hűen tükrözi a társadalom állapotát. Ezért ha bárki úgy akarná jellemezni a kötetet, csak mert a Balatonnál játszódik, hogy íme egy újabb strandregény, akkor azért a strand elé és mögé érdemes odatenni egy zárójelet.

balaton_f21

A történet különlegessége, hogy három barátot mozgat (a borítón látható két fiút és lányt), akikkel több idősíkban találkozhatunk. Fizikailag egymáshoz legközelebb a második világháború előtt és után vannak, mert később már országhatárok is elválasztják őket. Az ötvenes, hatvanas, hetvenes évek után a kilencvenes években aztán újra összeérnek életük szálai. Hiszen mindig is össze voltak kötve: mély barátsággal. És ugyan Artner Rita, Tölgyesi Gyuszi és Csengődi Kálmán furcsa hármasát annak idején a balatoni faluban megszólták, de ők nem törődtek vele, mit gondolnak róluk: barátságuk, melybe néha szerelem is szövődött, erősebb volt a külső hatásoknál. Ha maga a kúria, ahol éltek, nem is tudott mindig menedékként szolgálni, baráti kapcsolatuk igazi védelmezőjük maradt.

Az iróniában bővelkedő, könnyed, mégis elgondolkoztató regényben a humor egyik forrása, hogy a regény főszereplői olykor magázódásra váltanak. A látszólag távolságtartóbb megszólítás ellenére valószínűleg ilyenkor kerülnek egymáshoz a legközelebb – és persze a happy endhez. A Balatont sokan ismerik, sokan szeretik, de kevesen tudnak olyan őszinte szívvel rajongani érte, mint Tóth Gábor Ákos. Őszinte rajongása abban a lírai, humoros beszédmódban is megnyilvánul, ahogy a barátságról mesél nekünk. Szüksége volt már az olvasóknak nagyon egy ilyen könyvre, mely gyönyörű ódát zeng a szerelemről, a barátságról és a Balatonról. Az örök emberi értékekről és a természet szépségeiről.

balaton_f21

Ez a regény a barátságról szól. És persze árulásról, megbánásról, feloldozásról. A helyszín egy Balaton-parti kis faluban álló kúria, amit hiába kereszteltek Menedékre, a történelem viharaiban nem teljesít túl jól. Három fiatal, két fiú és egy lány él itt a háború után, akik a ’20-as, ’30-as években a ház ódon falai között töltötték a gyerek- és fiatalkorukat, és most egy minden tekintetben új világban kell helyt állniuk. Le kell nyelniük azt, hogy az otthonukat nem, de strandkabinjukat elveszi az új rendszer, s a helység kisboltjában gond nélkül beállnak eléjük azok, akik korábban tőlük, a Csengődiektől kunyeráltak munkát…

Rendhagyó hármasuk amúgy is számtalan szóbeszédre ad okot a faluban, így nem csoda, ha a fiatalok útjai ’56 után szétválnak – mindaddig, amíg sok-sok év után a véletlen ismét egymásba nem gabalyítja azokat. Miközben a három egykori jóbarát megpróbálja tisztázni a múltat, kezdetét veszi egy amolyan sírós-nevetős időutazás, amit a Kádár-korszak és a gulyáskommunizmus dolcsevitája foglal keretbe, s ahonnan nézve már az is érthető, miért gondolta egy fél ország, hogy „Nekünk a Balaton a Riviéra”… A Balatoni örökség az előtörténete a szerző nagy sikerű Édesvízi mediterrán-sorozatának, egyben befejező része a Balatoni Futárral indított, majd a Balatoni Menedékkel folytatott történelmi családregény trilógiának.

 

Interjú a szerzővel

 

Az új regényed olvasásához mennyire szükséges az előző két rész ismerete?

Nem szükséges, de ettől még étvágyat gerjeszt azok megismerésére. A főszereplők viselkedése, egy-egy elejtett mondata úgy működik, mint a leveskocka, ha az ízeket a maguk teljességében akarjuk élvezni, érdemes visszalapozni a „menüsorban”.

Egy különös, mély barátságot ismerhetünk meg, mely több korszakon is átível: melyik szereplő áll hozzád a legközelebb?

Természetesen az elbeszélő áll hozzám a legközelebb, amit számos saját megélt élmény belefűzésével „igazolok”. Ezek amolyan érthetetlen csetlések-botlások, felesleges kanyarok, amiken csak szarkazmussal és erős (ön)iróniával jutottam túl. A harag és görcsös múltba nézés nem az én világom – többek között talán ettől is szerethetők a figuráim.

Melyik korszakot volt a legkönnyebb írni számodra, illetve, ha tehetnéd, melyik korba utaznál vissza?

A korszakolás technikai kérdés, nekem nincs elég tehetségem ahhoz, hogy pontosan száz évet (1896–1996) belesűrítsek egyetlen regénybe. A Futár és a Menedék ennélfogva munkásabb, sok kutatással járó írás volt, míg a befejező rész időszaka lényegében lefedi az életem első 40 évét. Ettől persze még – igaz, más okokból – nem volt könnyebb az írás. El kell ugyanis dönteni, hogy melyek azok a saját élmények, amik közérdeklődésre tarthatnak számot, és melyek nem. A szórakoztatás és az ismeretterjesztés arányának megtalálása mindig a legnehezebb.

Melyik jelenetet, anekdotát ihlette a valóság?

Sok valóságos történet felbukkan (kicsit persze átalakítva) a regényben, ilyen például, amikor a 80-as években a lengyel Szolidaritás által küldött szegény gyerekek nyaraltatásánál asszisztáltam Kékkúton – ez például úgy jelenik meg, hogy az elbeszélő főhős fogadja be az akkori rendszerkritikus, másképp gondolkodó civilek kezdeményezését az örökségét képező kúriába.

Van olyan mondat, idézet, mely közel áll a kötetből a szívedhez, és egyfajta üzenetként küldenéd az olvasóknak?

Egy ilyet ki is emeltem a regény elején, Hamvas Bélától származik: „Minden barátság azzal a homályos érzéssel kezdődik, hogy valahol már találkoztunk.” Ez lényegében a felfedezés örömét jelenti, azt, hogy kíváncsiak vagyunk egymásra – sajnos ez a mai kinyilatkoztatós korban kiveszőben van. Egy másik idézet, ami saját kútfő, a mi balatonszepezdi nyarainkat foglalja össze: „Nem lehet külön választani a fürdőéletet, a szelíd hegyeket, a tavat, a szőlőművelést, a borkultúrát, a jó vendéglátást – ez mind úgy van együtt, ahogy sehol máshol. Hogy is mondjam… nincsenek élek. Minden lekerekített. Olyan, mintha önmagába lenne szerelmes valaki. Nehéz kiábrándulni… Így lehettek magukkal az istenek a görög mitológiában.”

Rengeteg könyved szól a Balatonról, mintha a rajongásod soha nem múlna el. Mit szeretsz a legjobban a Balatonban?

Azt hiszem, az iménti idézet erre a kérdésre a pontos válasz. Az ember úgy viselkedik, mint a Reszkessetek, betörők főszereplője, amikor a családi franciaágyon ugrálva azt kiabálja: Szabad vagyok, szabad vagyok!

 

Forrás: 21. Század Kiadó
Kiemelt kép: Startlap

Könyvsziget májusban a Margitszigeten – Fókuszban az irodalom és a film

Május utolsó két hétvégéjén számtalan ingyenes programot kínál a Budapest150 eseménysorozat alkalmából a Budapest Könyvfőváros Könyvsziget, ahol a Friss Hús Budapest és a Mastercard – Alkotótárs szervezésében május 20-án, szombaton délelőtt a könyvek és filmek világa köré szervezett programsorozattal várják a gyerekeket, családokat. A rendezvénynek a Margitszigeten a Kristály Színtér ad otthont.

Tavaly novemberben Budapest létrejöttének 150. évfordulója alkalmából hirdette meg a Budapest Brand Nonprofit Zrt. az egy éven át tartó ünnepségsorozatát, ahol Pest, Buda és Óbuda egyesítésének jubileumát ünnepelve több mint száz programmal készülnek egy éven keresztül. Ennek az eseménysorozatnak a része a Budapest Könyvfőváros Könyvsziget programja, amelynek égisze alatt a margitszigeti Kristály Színtérben két hétvégén is az olvasást és alkotást fókuszba helyező programok zajlanak. Az eseménysorozat célja az olvasóvá nevelés és az olvasás-népszerűsítés, a magyar irodalmi-könyves kultúra sokféleségének, változatosságának bemutatása.

A Friss Hús Budapest és a Mastercard – Alkotótárs közös szervezésében animációs rövidfilmeket, meséket nézhet meg a közönség május 20-án, szombaton. Délelőtt 11.00 és 13.00 óra között kisebb (4–9) éves gyerekeknek szóló filmeket vetítenek. Délután irodalmi adaptációkból készült rövidfilmeket és a Mastercard – Alkotótárs ösztöndíjprogramja keretében elkészült alkotásokat mutatnak be. 

Az adaptációk között három rövidfilmet láthat a közönség a Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztivál válogatásából: Szilágyi Fanni Mán-Várhegyi Réka novellájából készült, A csatárnő bal lába életveszélyes című kisfilmje az emberismeret és a mágikus realizmus keverékével keresi a válaszokat arra, hogyan borul fel egy párkapcsolat, ha a lány lövi a gólokat a focipályán. Fazekas Máté Apám szíve című munkáját 2019-ben a Friss Húson különdíjjal jutalmazták, a kisfilmet Dragomán György A seprű című novellája ihlette. Füzes Dániel Hogy ne győzzünk című alkotása pedig Jászberényi Sándor műve alapján készült bosszútörténet. 

Könyvsziget
Jelenet a Hogy ne győzzünk c. filmből

A Mastercard – Alkotótárs és a Könyves Magazin szakmai partnerségében megvalósuló ösztöndíjprogramhoz kapcsolódóan három kisfilmet (André Ferenc – Vajna Ádám: Sárkányvölgy legendája, Vonnák Diána: Bálna, Czakó Zsófia: A postás) vetítenek, amelyek a társadalmi témákkal, jelenségekkel komolyan foglalkozó, az ösztöndíjprogramban nyertes szerzők meséi alapján készültek. A Mastercard – Alkotótárs minden évben lehetőséget biztosít két, 40. életévét be nem töltött szerzőnek (egy nő és egy férfi díjazott), akiknek már megjelent legalább egy, legfeljebb két szépirodalmi kötete, hogy egy évig a következő könyvén dolgozhasson. A program sikerét jelzi, hogy az első év két nyertese, Czakó Zsófia (Szívhang) és André Ferenc (Kepler horoszkópírás közben letér a pályájáról) már meg is jelentette a program alatt elkészült munkáját. 

A vetítések után kerekasztal-beszélgetést szerveznek az alkotókkal: Szilágyi Fanni rendező, forgatókönyvíróval, aki rövidfilmeket, sorozatokat és egész estés filmet is készített (Veszélyes lehet a fagyi), Nagy Katica színésznővel (Így vagy tökéletes, Rossz versek), Ascher Károly rendezővel, aki több, az ösztöndíjasokat népszerűsítő kisfilmet is jegyez, valamint Valuska Lászlóval, a Mastercard – Alkotótárs megvalósításában szakmai partnerként közreműködő Könyves Magazin lapigazgatójával.

Kiemelt kép: Jelenet A Csatárnő bal lába életveszélyes című filmből

Táncház újrafűszerezve, kortárs ízlés szerint – Aurevoir és The Pontiac a Budapest Parkban

Aurevoir

A recept a következő: először is fogjunk nyolc eltérő személyiséget és az ő eltérő zenei ízlésüket. Adjuk hozzá a hangszereket, vaduljunk bátran – minél sokrétűbb, annál ízletesebb. Tegyük mindezt egy nagy kondérba, és hagyjuk, hogy kisebb-nagyobb rottyanások kíséretében összeérjenek az ízek. Főzzük készre, fogyasszuk magában vagy rántotthús mellé, némi kacajjal. A végkifejlet szilaj, új, őrületes, mégis természetes.

Aki április 27-én ott volt a Budapest Park nyitónapján, megtapasztalhatta az Aurevoir fúziós konyháját. Valóságos zenei csemegével készültek a fiúk a nagyközönség számára. Viszont a The Pontiacról se feledkezzünk meg; a bluesrock és a pop-grunge most sem okozott csalódást. Füstösen dübörgött, de a megfelelő pontokon lágyult is, örvénylő hullámba sodorva a küzdőteret. Egy friss, még meg nem jelent dalukba is beavatott bennünket a banda, ami egyelőre a Komondor címre hallgat, azonban ne lepődjünk meg, ha nem így lesz az új albumon, a név még képlékeny.

Gépi-népi, rántotthús és Álommadár – Aurevoir és The Pontiac interjú

A The Pontiac hangolódós nyitásnál többet adott. Még nem volt késő, de itt-ott már hányták a műanyag poharak a Budapest-sört a deszkán pattogó gazdáik kezéből. A férfierő mégsem söpörte el a közönséget, a The Pontiac ugyanis lágyabb énjét is megmutatta, amit néhány dalukból jól ismerünk. Nevezhetnénk ezt a bluesosabb oldaluknak, de ez hiba volna, a sztereotípiákkal ellentétben ugyanis a blues sem mindig szomorú, sőt! (Akinek még mindig ez a képe a műfajról, kezdje a Blues Brothersszel, és bizonyosodjon meg maga ennek ellenkezőjéről.)

Most pedig kanyarodjunk vissza és folytassuk Volkova Krisztivel, aki a srácok mellett tovább finomította a produkciót, csak hogy még véletlenül se ugorjunk előre az éjszakai tombolásban. Nem mellesleg Krisztit születésnapja alkalmából köszöntötték a fiúk a közönséggel együtt, mégpedig egy Halász Judit-feldolgozással. Kriszti népdalos oldalát félretéve, természetesen merült el a Pontiac stílusában a Szél és az Éjszaka című szerzemények erejéig. Majd mikor az Az lenne csak szép elhallgatott, Barni pedig elköszönt a többiek nevében is, valami egészen más vette kezdetét.

Valami ősi és pofátlanul fiatalos, ami szembemegy a régivel, miközben mélységesen tiszteli is azt. Akik „viszlátot” mondanak, most térnek csak igazán vissza, és hatalmas bulival indítják az évet. A backstage-ben, a koncert előtt valóban rotyog már a pörkölt, nem is csoda, mert egy akkora „ájnánájhoz”, ami hamarosan kezdetét veszi, bőséges energia kell.

Aurevoir
Fotó: Herczeg Orsolya

A magyarostól a délszlávon át az ír népiig nyújtózkodó utat járhattunk be a koncert során. Mindezt olyan formában, hogy arra a népzene iránt nem különösebben rajongók is átszellemülten tudtak szórakozni. Hogy mi a kulcsa az olyan daloknak, amik ösztönös táncra késztetnek bennünket, nem tudom, és talán a banda sincs vele egészen tudatosan tisztában, de annyi biztos, hogy mesterien űzik ezt. Viszont még ennél is többet tesznek velünk. Kapcsolódásra hívnak. Egyik kézenfekvő példája ennek a Gergel megszokott előadásmódja, melynek során a közönség a színpadon állókkal együtt skandálhat.

A kapcsolódásnak azonban egy Aurevoir koncerten több megnyilvánulása is van. Mikor olyanok kezdenek a tömeg közepén társastáncba, akik minden bizonnyal sosem űzték azt, még csak amatőr szinten sem, ráadásul szinte minden korosztályt képviselve, az akaratlanul mosolyt csal a tomboló arcokra. A fiúk meghallgatják a rajongók kívánságát is, nem engedik el a fülük mellett. Ennek eredménye, hogy volt Álommadár, hatásfokozó tömeges guggolással, így fokozva a dal újrajátszásának ünnepélyességét.

Hangszerek tekintetében most sem volt hiányérzetünk. Hallhattunk pergő mandolint, Cseke Dani és Raboczki Balázs egymást felülmúlni igyekvő szaxofonját, Katona Bálint és Lipics Gergely a másikkal kacérkodó hegedűjét, Fejér Misi zabolátlan furulyáját, Kerekes Kornél nagybőgőjét, Jusztin Levente brácsáját, végül, de nem utolsó sorban pedig Sárkány Bertalan duplázta meg a dobok számát és erejét. Lehetett volna émelyítő a hatalmas felhozatal, azonban az igényes összjáték ezt éppen az ellenkező irányba kanyarította: pezsdítő eufóriába, ami a koncert vége felé érte el a katartikus magasságot, amikor kezdetét vette a díjátadó.

Aurevoir
Fotó: Herczeg Orsolya

Az egyedülálló Aranyrántotthús-díjat idén Till Attila adta át a győztes zenekarnak, amit szoros verseny mellett végül az Aurevoir kapott. Hatalmas ováció és könnyekben úszó köszönetnyilvánítás alakította át ekkor a színpadot megható (ál)gálaestté. Azonban nem sokáig, mert hamarosan folytatódott az est a győztes együttes dalával. Még az utolsó percekben is rakéta erejű kilövelléssel fogadta a küzdőtér a Mocsárt, aminek végeztével búcsúznunk kellett a fiúktól, de nem annyira az éjszakától, hiszen folytatódott a táncház a Fonó Zenekar játékával. Ilyen keretek között nyitotta meg kapuit idén a Budapest Park, ezzel magasra téve a lécet a jövő évi nyitóegyüttesnek.

Kiemelt kép: Herczeg Orsolya

Hatás és flowélmény – Indul az Atmosphere rendezvénysorozat

atmosphere f21

Az f21.hu-t is üzemeltető Nyolc Ág Stúdió az Auróra közreműködésével egy Atmosphere névre hallgató programsorozatot hív életre, melynek keretében minden hónapban kísérleti felolvasásokat szervez, ahol költők, prózaírók és egy zenész alkotói együttállása biztosítja az átszellemülés lehetőségét.

Az első Atmosphere esten Biró Zsombor Aurél, Borda Réka, Nagy Dániel, Seres Lili Hanna, Tóth Réka Ágnes és Vajna Ádám olvasnak fel ZSÜJA zenei kíséretével. A belépőjegyekből a nehéz helyzetbe került Élet és Irodalom folyóiratot támogatjuk.

Az Atmosphere eseménysorozattal a szervezők nem titkolt célja, hogy felülírják a művészi megnyilatkozáshoz kapcsolt hagyományos asszociációkat, amiktől a hazai művészeti közeg néhány ígéretes próbálkozás ellenére máig nem tudott megszabadulni.

Ez most nem beszélgetés lesz, nem vita és nem kerekasztal szépirodalmi szövegek kíséretében. A cél egy olyan zenés és vizuális élményekkel kísért felolvasás, amely az érzékekre hatva teremt meg egy nem mindennapi flow-élményt. Átszellemülés, atmoszférateremtés, a művészeti rétegek által nyújtott kikapcsolás.

Vincze Bence, a rendezvénysorozat főszervezője az Atmosphere előkészületeiről, elindításáról így nyilatkozott: „2021-ben egy hónapot Mariborban töltöttem, ahol számomra igazán intenzív sokkélmény volt, hogy a kulturális rendezvények szervezése során mekkora hangsúlyt fektetnek a különböző művészeti ágak harmonizálására, közelítésére. Az ottani működés összehasonlíthatatlan a magyar kultúraszervezéssel, sokkal inkább nyit egy szélesebb közönség felé, nagyobb energiákat tesz az új művészet-fogyasztók megragadásába – anélkül, hogy ehhez populáris eszközöket kellene alkalmaznia. Egyszerűen azzal a filozófiával dolgoznak, hogy egy adott művésznek és kultúrafogyasztónak nem csak a saját körébe érdemes járnia, hiszen az alkotói és befogadói létnek is egyaránt fontos eleme a széles ismeretség, a más szférákkal, más beállítottságú emberekkel való találkozás.

Mariborban ez persze egy szerencsés helyzet eredménye is, amiben a gazdag bányaváros háttértőkéje és a Berlinből a 20. század végén beszivárgó underground művészet találkozik. Minden hétre jut egy-egy olyan esemény, ahol a flow-t az teremti meg, ahogy az electrót, az irodalmat és a képzőművészetet olvasztják egybe. Fantasztikus élményt nyújtanak az ilyen estek! Mindemellett nagy lépés, hogy sokkal gyakrabban igyekeznek teret keresni a kevésbé színpadi művészeti produktumoknak, mint az irodalom vagy a képzőművészet.

Itthon például gyakran panaszkodik az irodalmi szféra arra, hogy nincs széles befogadóréteg, ugyanazok fogyasztják az irodalmat, mint akik csinálják. Azt gondolom, ezt olyan szakmai kerekasztalok és beszélgetések keretében nem is lehet szélesíteni, ahova a kortárs irodalomban kevésbé jártas olvasó nem is mer elmenni. Ki kell nyitni a kapukat, és ha szükséges, egymást támogatva kell a különböző művészeti ágakat erősíteni. Tehát az Atmosphere nem egy légből kapott ötlet, ebből merítettünk és ezt szeretnénk megteremteni: a hatást és flow-élményt.” 

atmosphere f21

Annak érdekében, hogy ennek elérését megkönnyítsük, a teret heverőkkel, párnákkal rendezzük be, illetve a fénytechnika, az animáció is kiemelt szerepet kap. A tökéletes kényelem megteremtéséhez bárki hozhatja magával a kedvenc párnáját, pokrócát vagy bármilyen heverőt.

Mivel a Nyolc Ág Stúdió egyik legfontosabb küldetése a mentorálás, ezért minden Atmosphere eseményen a meghívott felolvasók után felolvasási lehetőséget biztosítanak fiatal költőknek, íróknak is egy open mic keretében. Az open mic-ra az f21.szerkesztoseg@gmail.com e-mail címen lehet jelentkezni a felolvasni kívánt szöveg beküldésével, amely elbírálásra kerül. Minden alkalomra a szövegek hosszúságától függően 2-3 open mic helyet tudnak biztosítani a szervezők.

Időpont: Május 17. 19:30

Helyszín: Auróra pince

Jegyek: 1500 Ft (a jegyek a helyszínen válthatók meg, ugyanitt megvásárolhatók lesznek a felolvasók korábban megjelent kötetei is).

A Nyolc Ág Stúdió és az Auróra a rendezvény teljes bevételét a nehéz helyzetbe került Élet és Irodalom támogatására fordítják!

Fellépők: 

Biró Zsombor Aurél 1998-ban született Budapesten. A Színház- és Filmművészeti Egyetemen és a Bécsi Filmakadémián tanult,  próza-, film- és drámaírással foglalkozik. 2021-ben Móricz Zsigmond ösztöndíjas, 2022-ben a ferencvárosi önkormányzat József Attila ösztöndíjasa volt. Mit csináljak, hogy jobban érezd magad című színdarabja elnyerte a 2023-as MostFESZT Legjobb Stúdiószínházi Előadás díját. Jelenleg első regényén, valamint első nagyjátékfilmjén dolgozik.

atmosphere f21

Borda Réka (Szeged, 1992) költő, író, szerkesztő, a MOME PhD szakos hallgatója. Első kötete (Hoax) 2017-ben, első regénye (Égig érő csalán) 2022-ben jelent meg a Scolar kiadó gondozásában. Utóbbi Margó-díj, Horváth Péter Irodalmi Ösztöndíj és Írók Boltja Könyvösztöndíj shortlistes lett. A Könyves Magazin támogatásában futó Panodyssey platform magyarországi nagykövete, valamint a Kóspallagi Írótanya fiatal tehetségeket felkaroló tábor egyik szervezője.

atmosphere f21

Nagy Dániel 1994-ben született Gyulán. Jelenleg egy kreatív ügynökségnél dolgozik.

atmosphere f21

Seres Lili Hanna ’93-ban született, író, költő, szerkesztő. Több kulturális portálnál (Litera, prae.hu, ELTE Online) dolgozott, legutóbb Jeva Szkaliecka Nem tudod, mi a háború című könyvét szerkesztette. Tartott-tart líraműhelyeket, interaktív irodalomórát, könyvklubot, szakmai beszélgetést. A Fiatal Írók Szövetsége tagja, az ELTE BTK doktoranduszaként a kortárs magyar szegénységábrázolással foglalkozik. Első verseskötete 2019-ben jelent meg Várunk címmel a FISZ gondozásában, verseiből táncmonodrámát is készítettek Párna és fal címmel. Jelenleg második kötetén dolgozik. A Közélet Iskolája munkatársa.

atmosphere f21

Tóth Réka Ágnes költő, dramaturg. 1987-ben született Győrben, jelenleg Budapesten él és a szombathelyi Weöres Sándor Színház dramaturgja. 2021-ben szerzett doktori fokozatot a Színház-és Filmművészeti Egyetemen, disszertációját a politikai bábszínházról írta. Lana Del Rey, Tarfia Faizullah, Ocean Vuong és Hera Lindsay Bird verseinek fordítója. Odüsszeusz bolyongásai című bábdarabját a Stúdió K Színház öt éve mutatta be és azóta műsoron van. Első kötete Ultraibolya néven 2022-ben jelent meg a Prae Kiadónál.

atmosphere f21

Vajna Ádám (1994) költő, műfordító, az Észak, a Hévíz és a Versumonline folyóiratok szerkesztője. Első kötete 2018-ban jelent meg Oda címmel, második kötete az egyébként is, mit akarhatott itt az őrgróf? 2022-ben. Jelenleg egy 19. századi új-zélandi ornitológusról szóló verses regényen dolgozik a Mastercard Alkotótárs ösztöndíj keretében, illetve a doktoriját írja az ELTE-n a kortárs norvég és magyar költészet politikai olvasatairól.

atmosphere f21

Liszkai Zsanett, előadói nevén ZSÜJA 2019 tavasza óta aktív résztvevője Budapest elektronikus zenei életének, egyetemi tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem elektronikus zeneszerzés szakán végezte. Főbb zenei inspirációi az álmai, a színek, animék, zeneileg a progresszív metál és a környezet hangjai. Zenéjét dark ambient noise-ként szokták leírni, de műfaji megkötéseket nem szabott magának.

Kiemelt kép: Atmosphere Facebook-esemény

Beszorult mondat? – Kispál és a Borz a Budapest Parkban

Fotó: Bódis Krisztián

Naiv idealistaként érkeztem a Budapest Parkban tartott dupla Kispál és a Borz koncert első teltházas napjára, hiszen Bátorkeszin már megnéztem a „főpróbát”, mely attól függetlenül, hogy erőteljesen slágerfókuszú volt, kecsegtetett azzal a lehetőséggel, hogy a budapesti koncerten olyan dalok is előkerülhetnek, melyek bár nem a legnépszerűbbek, de egyértelmű színfoltjai az életműnek. Éthosz van, visszatérés van, új lemez van – mi történt a Parkban?

MÚLTJÁTSZÁS

A magyar társadalom az örök búcsúzás toposza mellett már jól ismeri az örök visszatérés toposzát is. Igen, a Kispál visszatért, és ilyenkor a legfőbb kérdés talán az: mit tud állítani a Kispál és a Borz 2023-ban? Vagy egyáltalán tud-e bármit állítani? Úgy ítéltem meg, hogy állítás az van, csak egy merőben nosztalgikus, újrajátszó attitűd által. A Beszorult mondat nemrég jelent meg, még barátoznak vele a Kispál-rajongók, jóllehet, az új lemezről elmondhatjuk, hogy valamilyen értelemben tényleg 21. századi, mégis csak egy „most” lenyomata.

KIspál és a Borz koncert / Fotó: Bódis Krisztián

Árulkodó viszont, hogy az anyagról csak két dal tudott beavászkodni a koncertlistába (Beszorult mondat, Gombok), mintha maga a zenekar is még ismerkedne a dalokkal, hogy voltaképpen működnek-e koncerten. A Kispál nagyrészt a múltját rakta fel a színpadra, és itt nemcsak a dalokról beszélek (bár igen retrospektív koncertet láthattunk), hanem a régi tag felvonultatására, mely szintén egy bonyolult probléma. Bräutigam Gábor „Ricsi” (a zenekar első dobosa) jelenléte és dobolása üdítően hatott, az elmúlt 13 év alatt már párszor megtörtént ez a fajta együttállás, de már akkor is úgy értékeltem, hogy ez kizárólag csak egy geg, mely megdobogtatja a nosztalgiára hajlamos ős-Kispál-rajongók szívét.

A múlt újrajátszásának problematizálásánal viszont a kritikának is látnia kell: túláradó öröm fogadja azt, ahogy újra megszólalnak a generációkon átívelő dalok, melyek 13 éve nem hangoztak el a fővárosban. Az örömöt nem marginalizálhatjuk.

JELENJÁTSZÁS

A „nem hangzott el jó ideje” tétje által egyidejűleg valósul meg a múltjátszás és valami igazán jelenvaló. Van úgy, hogy egy produkció felismeri ezt, és a koncert első harmadát olyan opuszokkal tüzdeli tele, mint a Húsrágó Hídverő, a Zsákmányállat, a 0 óra 2 perc, a Nem fáj, az Autók a tenger felé, a Forradalmár, és még sorolhatnánk tovább, és ez mind az „újra elhangzás” élményével párosul. Feltételezhetjük, hogy ha a Kispál és a Borz egy igazán aktív, turnézó zenekar lenne, és egy olyan koncerten vettem volna részt, amely ennek a turnénak egy adott állomása, akkor más élményeket keresek és élek meg, és valószínűleg sokkal inkább számonkérő vagyok a slágerparádé miatt.

Lovasi András / Fotó: Bódis Krisztián

Lefekszünk a hóba, és felszállunk a következő buszra, és szinte természetes, hogy Leskovics Gábor „Lecsó” jön, Vackolj belém, a társadalami szempontból egyre aktuálisabb Hang és fény, természetesen egy véget nem érőnek tűnő üvöltésre a Csillag vagy fecske. Szesztay Dávid szinte észrevehetetlen, és már-már azt is mondhatjuk, hogy a hozzá köthető hangszeres megoldások nem is segítik, de nem is hátráltatják a koncertet, Bajkai Feri a kötelezőt hozza, dobolása inkább homogénnek mondható, ez Lovasinak jól jön, az ilyesfajta dobolásra tud igazán építkezni a hangszerelésben, Kispál András gitározása pedig leginkább Bräutigam Gábor dobolásával ér össze, ott kezd el élni, abban a blokkban érződött leginkább az autentikus Kispál-megszólalás.

Németh Juci, Lovasi Eszter, Lovasi András, Brautigam Gábor / Fotó: Bódis Krisztián

JÖVŐJÁTSZÁS

A koncertnek voltak innovatív, előremutató pontjai is, például Lovasi Eszter (Jules War) közreműködése a Gombok című dalban (mely egy régi, a Naphoz Holddal lemez idejében fogant szerzemény, melyet az új lemez kapcsán elővettek), ami talán a Beszorult mondat egyik leginkább „kispálos” dala, amennyiben Lovasi András nyilatkozataira hagyatkozunk, melyeket az első két megjelent single (Rózsaszín, Mocsár) kapcsán tett, miszerint ezek a zenekar korai időszakát idézik. Lovasi Eszter második koncertje, illetve éneklése volt élő közönség előtt a Bátorkeszin tartott fellépés után, tulajdonképpen tanulja a színpadot, még „nem úgy táncol, mint Madonna”, ahogy az apja mondta a felvidéki fesztiválon, de a hangja már jól működik a dalban.

Lovasi, ahogy a lányát színpadhelyzetbe hozza, akarva-akaratlanul egy új dimenziót nyit saját valóságszerkezetében.

Kispál András / Fotó: Bódis Krisztián

Persze mondhatnánk azt is, hogy ez a dimenzió a „cukifaktor”, de mind Bátorkeszin, mind a Parkban viszonylag természetesen kezelte le a helyzetet, nem munkált ebben semmi eszközszerűség, és még az is látszott, hogy a dal éneklése közben – bár a basszusgitározásra is eléggé figyelni kell – még segíteni is próbál.

A Beszorult mondat című dal közreműködője Krúbi volt, aki a színpadon való megjelenésével olyan energiákat hozott a térbe, mely energiák azelőtt és azután sem voltak tetten érhetők. Ismét bebizonyosodott, hogy ő nem csak egy mezei rapper, hanem egy olyan performer, aki azt a zenei gondolkodást és az alternatív hagyományt, mely a Kispálra jellemző és amiből fakad, már magáévá tette, és mindenekelőtt érti. Ugyanez jellemző Babcsán Bencére, aki a népzene felől érkezett, de szaxofonjátéka a Kicsit Haddban, vagy szólója a Szívrablásban szintén azt mutatja nekünk, hogy helye van a produkcióban, és megkockáztatom, hogy már-már nem is alkalmazott zenészként.

Krúbi / Fotó: Bódis Krisztián

Nem tudom azt mondani, hogy nem tölt el reménnyel az, hogy a Kispál és a borz a múlt újrajátszása és a jelen időszakos hatásélményeinek kiaknázása mellett a jövő játékára is gondol azáltal, hogy a felsorolt három előadó valóságát beemeli sajátjába, és önnön realitását nem tekinti lezártnak.

És hogy maradt-e beszorult mondat? A B-oldalas számok kimaradásával lehetséges, hogy maradt, ez nem egy progresszív koncert volt, lássuk be, viszont muszáj azt hangsúlyozni: ezt a számlistát le kellett játszani, még az is lehetséges, hogy a Parkos permormansz egyfajta kulcskoncertként fogható fel a zenekar további története szempontjából.

Kiemelt kép: Bódis Krisztián

MyMind – Elindul Magyarország első Önreflektivity pszichológiai rendezvénysorozata

A tiszta frontális oktatás sokszor unalmas, fárasztó, és gyakran kevésre emlékszünk az elmondottakból. Kiemelten nehezen működő módszertan ez a pszichológiában, holott nagy igény mutatkozik arra, hogy szélesebb körben, komolyabb és reflektáltabb lehetőségek nyíljanak önmagunk megismerésére, a pszichológiai lehetőségeink feltérképezésére. A MyMind ezért is indítja el Önreflektivity pszichológiai rendezvénysorozatát, melynek célja, hogy interaktív, önreflektív módon, olykor játékosan vonja be a közönséget az előadásba. 

Június végéig három interaktív előadást szerveznek a Lurdy Konferencia és Rendezvényközpontban Bíró Bence Péter író, pszichológus, Scheller Virág, pszichológus és Fodor Alexandra pszichológus vendégeskedésével.

MyMind x Bíró Bence Péter – Az egyetlen hibám, a maximalizmusom – Május 30. 18:30

Helyszín: Lurdy Konferencia és Rendezvényközpont

A Facebook-esemény leírásából:

Te is folyton azt érzed, hogy csak akkor lehetsz elégedett, ha a legjobbat hozod ki magadból? A 90% az egyenlő a bukással, a 100% pedig az elvárt szint? Vagy ha valami nem úgy sikerül, ahogy eltervezted, akkor csalódott és elégedetlen leszel magaddal?
Amikor már a maximalizmus kihat életünk minden területére, akkor valahol visszaesésnek kell bekövetkeznie. Ez pedig még nagyobb maximalizmust szül, így fenntartva önmagát. Ez a folyamat pedig túlhajszoltsághoz vagy akár kiégéshez vezethet.

Az előadás során először megismerjük a maximalizmus jellemzőit, előnyeit és hátrányait. Majd arra keressük a választ, hogy hogyan érhetjük el az egyensúlyt törekvéseinkben, illetve, hogyan lehetünk elégedettek anélkül, hogy túlhajtanánk magunkat.

Bíró Bence Péter – Író, pszichológus: A saját átélt tapasztalatom mellett, sok ezer tudományos kutatást átvéve, rengeteg mentortól tanulva, számtalan történetet testközelből végig figyelve, az elmúlt hét évben kézzelfogható eredményeket szállítok az ügyfeleimnek.

Bíró Bence Péter vagyok. Mögöttem 10+ év önismeret, egy pszichológus- és egy viselkedéselemző diploma, 300+ coaching ügyfél és tapasztalat csúcsteljesítőkkel. Két könyvem jelent meg a Libriben, tudományos alapokkal. Ügyfeleim adatait szigorúan bizalmasan kezelem. Munkámat viszont ajánlja Feldmár András, Bagdy Emőke, de Csíkszentmihályi Mihály hivatalos, nemzetközi vezetői blogján is publikáltam…
„A legfontosabb célom megbízható segítője lenni azoknak, akik ténylegesen haladnak a céljaik felé.” – forrás: https://fulfilled.hu/

Jegyek: cooltix.hu

MyMind f21
MyMind x Bíró Bence Péter – Az egyetlen hibám, a maximalizmusom

MyMind x Scheller Virág – test.tudat: Vedd vissza az irányítást a gondolataid felett Június 13. 18:30

Helyszín: Lurdy Konferencia és Rendezvényközpont

A Facebook-esemény leírásából:

Álmatlanul átforgolódott éjszakák, ahol azon agyaltál, mit kellett volna másképp mondanod? Hajlamos vagy a bolhából is elefántot csinálni és a legapróbb dolgokon aggódni? Akárhogy is szeretnéd, nem tudod kikapcsolni a gondolataidat és ez megnehezíti a mindennapokat?
Mindannyiunk számára ismerős lehet a túlgondolás jelensége.

Legyen szó párkapcsolatról, munkáról vagy akár egy egyszerű döntéshozásról, bármilyen helyzetben megjelenhet. Vágyunk arra, hogy csak egy napra kikapcsoljuk a száguldozó gondolatainkat és megszabaduljunk az ezzel járó stressztől és szorongástól. Azonban arra már senki sem tanított meg minket, hogyan is lehet szembenézni a túlgondolással.
Ebben az előadásban arra keressük a választ, hogyan és miért válik valaki túlgondolóvá, létezik-e pozitív oldala ennek a jelenségnek, és hogy milyen eszközök állnak rendelkezésünkre az állandó rágódás legyőzésére.

Scheller Virág – Pszichológus: Pszichológus diplomámat az Eötvös Loránd Tudományegyetemen szereztem, klinikai- és egészségpszichológia szakirányon. A képzés alatt lehetőségem volt több területen is önkéntes munkát végezni. Több évig voltam a tagja az ELTE Kortárs Segítő csoportnak, vagy éppen az Ébredések Alapítvány önkénteseinek. Fontosnak tartom a fejlődést, így jelenleg is képzem magamat a család- és párterápia, illetve a sématerápia területén.

Jegyek: cooltix.hu

MyMind x Scheller Virág – test.tudat: Vedd vissza az irányítást a gondolataid felett
MyMind x Scheller Virág – test.tudat: Vedd vissza az irányítást a gondolataid felett

MyMind x Fodor Alexandra – Lelkedkertje – Miért félünk a boldogságtól? – Június 27. 18:30

Helyszín: Lurdy Konferencia és Rendezvényközpont

A Facebook-esemény leírásából:

„A boldogság 12 egyszerű titka” , „3 tipp, hogy boldogabb életet élj” – ehhez hasonló cikkekbe futunk bele azonnal, ha rákeresünk a boldogság szóra az interneten. Teljesen természetes vágyunk, szükségletünk, hogy kiteljesedett életet éljünk, azonban ez egyrészt sokszor a nehézségek nélküli, tisztán csak örömből, boldogságból álló életet jelenti számunkra – tévesen. Másrészt pedig manapság hatalmas nyomás is nehezedik ránk, azt várva tőlünk, hogy a lehető leghamarabb, a lehető legrövidebb úton találjuk meg azt, hogy hogyan leszünk boldogok, és maradjunk is úgy. Mégis, sokszor tudatosan vagy tudattalanul elkerüljük azt, hogy boldogok lehessünk.

Mit jelenthet a boldogság, és miért is félünk tőle, ha közben annyira szeretnénk boldogok lenni? Miért lehet az, hogy tudattalanul elkerüljük az örömöt, nem tudjuk igazán magunknak érezni a sikert, az elismerést, vagy hogy nem merjük beleengedni magunkat egy olyan kapcsolatba, amire már régóta vágyakozunk? És mi köze lehet mindennek a családi vagy transzgenerációs és a kultúrába ágyazott mintáinkhoz, a saját magunkról alkotott képünkhöz, vagy ahhoz, hogy mennyire fontos nekünk mások véleménye és a másoknak való megfelelés? Erről fogok beszélni az előadásomban.

Fodor Alexandra – Pszichológus: Munkám fókuszában leginkább az életünkben visszatérő ismétlődő, maladaptív vagy önsorsrontó mintázatok állnak, amik hosszú évek alatt, fejlődésünk során válnak életünk részévé, és felnőttkorunkra már hátráltatnak minket – annak ellenére, hogy kialakulásukkor a segítségünkre voltak.
Gyakorlati munkám során az ehhez kiválóan illeszkedő sématerápia eszköztárának segítségével kísérem a hozzám fordulókat, illetve doktori kutatásom kapcsán is a sématerápia szemléleti kerete mentén vizsgálom az egészséges étel-függőség (orthorexia) jelenségét.

Jegyek: cooltix.hu

MyMind x Fodor Alexandra - Lelkedkertje – Miért félünk a boldogságtól?
MyMind x Fodor Alexandra – Lelkedkertje – Miért félünk a boldogságtól?

További részletek: MyMind Facebook

Nagy Zalán verse

Kortárs, az f21.hu rovata pályakezdők és rendszeresen publikáló szerzők részére. Ezúttal Nagy Zalán versét olvashatjátok.

Nagy Zalán – front_doors_budapest

A Raklap zenekar Alicsdmeafoldetmertleakrokszalni című albumához

„Ikarosz némán ül, mint egy kempingszék”
(Bodor Emese)

adjatok egy dimenziót
amiben a gyomor alkotni tud
akár egy testképzavaros szobrász
akit idegesít hogy finom kezével
csak a felületen dolgozhat

adjatok egy dimenziót
amiben előmásznak a torokgyíkok
túlélésük meglepetés
ahogyan szájukat tátják
belerepülnek a legyek

adjatok egy dimenziót
mert túl nagy szavakat mondok
és nem tudom kiszámolni
a dolgok dőlésszögét

látod mennyire nem vagyok kész
látod mennyire nem vagyok
legyen a közösség a széttartásé
üljünk körbe háttal egymásnak
tiszavirágéletű gondolatainkkal
foglaljunk állást
mások csuklóján
tetovált csillagok
zárt bőr
birodalmi vér
a hatalom a postás gyermeke
óvodánkban bömböl

hát altasd el kérlek
mondj neki mesét amit te is elhiszel
madonna karjaiba kapaszkodj
drága forradalom
játssz élvezz hallgass pszichedelikust
zenélj úgy
hogy hunyják le szemüket a rendőrök
és abban a pillanatban
osonj ki a nyárba

persze nem válthatod meg
se magad se másokat
nem változtathatsz a turistabuszok menetrendjén
a sirályok szaporodásán
de még csak a bátyád szeretetén sem
nem hódíthatod meg a nyarat
csókolózva a hübrisszel

*

néztem már rá férfiakra
túl szépen vagy szelíden
most már tudom
hogy a hegyes szakáll
mindig gonosz
hogy a hegyes áll és járomcsont között
manőverezni kell
hazamenni a gyónásról
mint egy kifacsart rongy
és gödröt ásni a dacnak
mellétemetve kristályait

most már úgy érzem
nincsenek rossz emberek
csak mindenkinek van legalább két tucat komplexusa
és egy menyasszonya
akit sosem szeretett
mert muszáj elkövetni párszor
az évszázad legszebb hattyúhalálát

***

Nagy zalán f21
Nagy Zalán (forrás: Látó szépirodalmi folyóirat)

Nagy Zalán 2003-ban született Marosvásárhelyen. Jelenleg Kolozsváron él, a BBTE Bölcsészkarán magyar–norvég szakos hallgató. 2019 óta rendszeresen publikál verseket erdélyi és magyarországi folyóiratokban, 2021-ben Látó-nívódíjjal jutalmazták. A kolozsvári Bréda Ferenc Irodalmi Kör társelnöke.

 

 

 

 

Kiemelt kép: Katerina Karatza – Άνθρωποι στην πόλη 2008.
(ford.: Emberek a városban / Szerkesztett)

LEGUTÓBBI CIKKEK