Kezdőlap Blog Oldal 131

Az AGORA-Savaria Filmszínház moziműsora (június 10-től 16-ig)

AGORA-Savaria Filmszínház

Az AGORA-Savaria Filmszínház ezen a héten is kitűnő programokkal készül. 

Vad víz – Aqua Hungarica (6)

magyar természetfilm, 72 perc, 2021

Június Nagyterem
10. 11. 14. 15 15:15
13 13:45
16 15:00

 

Június Jávor Pál terem
12. 14:15

 

Magyarország a vizek országa. A Kárpátok lábánál összecsapó természeti erők mellett maga az idő alakította vízrajzát. Az itt kialakult élővilág mindennapos harcot vív az elemekkel, és az emberi tevékenységgel. Hazánkban, ahol a folyók vadul törtek utat maguknak, patakok zúdultak a mesebeli erdőkre, hévízi források és változékony lápok tarkítják a környezetet, az élővilág változatosabb, mint bárhol máshol Európában. Ez Magyarország vadvizeinek története…

Zoltánt, a film rendező-operatőrét dokumentumfilm operatőrnek járó díjjal ismerték el. A hazai filmszínházakba június 3-tól érkezik meg a Pannonia Entertainment forgalmazásában.

Lelki ismeretek (12)

szinkronizált amerikai animációs kalandfilm, családi film, 90 perc, 2020

Június Nagyterem
12. 14:00
13. 15:15

 

Joe Gardner középiskolai tanár, aki szereti a jazz zenét. Egy balesetben a lelke elszakad a testétől és egy olyan központba kerül, ahol a lelkek fejlődnek és szenvedélyeket szereznek, mielőtt újjászületnek. Joe-nak segítséget kell szereznie a többi, képzésben részt vevő lélektől, például 22-től, egy lélektől, aki örök időket töltött a Te szemináriumon, hogy visszatérjen a Földre.

A nomádok földje (12)

feliratos amerikai filmdráma, 108 perc, 2020

Június Jávor Pál terem
10. 11. 18:15
12. 19:30
13. 17:55
14. 15. 16. 18:15

 

Az egyetlen cég által ellátott nevadai kisváros gazdasági összeomlását követően Fern (Frances McDormand) mindent bepakol furgonjába és elindul, hogy modern nomádként a hagyományos társadalmon kívüli életet folytasson. Chloé Zhao rendező harmadik játékfilmje, A Nomádok földje valódi nomádokat (Linda May, Swankie és Bob Wells) vonultat fel Fern társaiként, amint Amerika nyugati felének végtelen vidékeit róják.

A film számos más kitüntetés mellett díjat nyert a Torontói Nemzetközi Filmfesztiválon és a Velencei Filmfesztiválon is.

Szörnyella (12)

szinkronizált amerikai krimi-vígjáték, 134 perc, 2021

Június Nagyterem
10. 11. 14. 15. 16:45
12. 16:00
13. 17:10
16. 16:25

 

Az 1970-es évek Londonjában, a punk rock forradalom forgatagában játszódó történet Estellát, a fiatal csavargót követi nyomon, aki eszét és kreativitását hasznosítva igyekszik nevet szerezni magának ruhaterveivel. Összebarátkozik két tolvajjal, akiknek tetszik a csínytevésre hajlamos lány; együttes erővel boldogulnak a londoni utcákon. Egy napon Estella divathoz való érzéke felkelti von Hellman bárónő, a lefegyverzően sikkes divatlegenda figyelmét. Újdonsült munkakapcsolatuk azonban olyan események és felfedezések láncolatát indítja el, amik előcsalják Estella galád oldalát, s így lesz belőle a harsány, divatos és bosszúszomjas Szörnyella.

Hang nélkül 2 (16)

szinkronizált amerikai horror, 96 perc

Június Nagyterem
16. 19:00

 

Az otthonukban történt halálos eseményeket követően az Abbott családnak a külvilág borzalmaival kell szembesülnie, miközben tovább küzdenek a túlélésért – a legnagyobb csendben. Miután arra kényszerülnek, hogy nekivágjanak az ismeretlennek, gyorsan ráeszmélnek, hogy nem csak a hangra vadászó szörnyek jelentenek fenyegetést a homokösvényen túl…

EGY IGAZÁN DÜHÖS EMBER (16)

szinkronizált amerikai-angol akcióthriller, 118 perc, 2021

Június Nagyterem
10. 11. 14. 15. 19:20
12. 18:35
13. 19:45
16. 20:55

 

A legutolsó halálos kimenetelű rablást követően H. újoncként érkezik a Fortico Security csapatához, ahol a biztonsági őrök több millió dolláros szállítmányok védelmét látják el. Amikor az egyik pénzszállítót megtámadják, H. felfedi speciális harci képességeit: a kezdetben visszahúzódó férfiról kiderül, tökéletes lövész, és szemrebbenés nélkül iktatja ki áldozatait. Az őrök kezdenek egyre bizalmatlanabbá válni a mindenre elszánt férfival, akiben tombol a bosszúvágy. Hamarosan világossá válik H. indítéka, ami kegyetlen fordulatot tartogat sokak számára…


A világ dicsősége (16)

feliratos francia-olasz filmdráma, 106 perc, 2019

Június Jávor Pál terem
10. 11. 14. 15. 16. 14:20
12. 17:35
13. 15:55

 

A többszörös fesztiváldíjas rendező, producer, Robert Guédiguian (A nyugodt város, Marius és Jeannette, Kilimandzsáró hava) több filmjéhez hasonlóan ehhez a társadalmi drámához is szülővárosát, Marseille-t választotta helyszínül. A világ dicsősége világpremierje az ’A’ kategóriás Velencei Filmfesztivál versenyprogramjában volt, ahol a főszerepet alakító (A nyugodt város, Marius és Jeannette) elnyerte a legjobb női főszereplő díját. A film további szerepekben szintén Guédiguian visszatérő színészeit látjuk: Jean-Pierre Darroussin (Kikötői történet, Kilimandzsáró hava, Pálfordulás) és Gérard Meylan (A nyugodt város, Marius és Jeannette, Kilimandzsáró hava) is feltűnik az alkotásban.

 

 A kivégzőosztag (12)

feliratos amerikai dokumentumfilm, 104 perc, 2020

Június Jávor Pál terem
10. 11. 14. 15. 16. 16:20
12. 15:40
13. 14:00

 

2017 februárjában Kim Dzsongun féltestvérét, Kim Dzsongnamot fényes nappal végezték ki Malajzia nemzetközi repülőterén. A hátborzongató gyilkosságot a biztonsági kamerák kereszttüzében hajtották végre. A felvételeken két fiatal nőt látni, amint hátulról közelítik meg áldozatukat, majd annak szemébe VX idegmérget dörzsölnek, az egyik leghalálosabbat. Kim Dzsongnam utolsó erejével még a hatóságokhoz fordul, de egy órán belül életét veszti. A vérfagyasztó gyilkosság mögötti magyarázat azonban még bizarrabb. A két fiatal nő ugyanis azt vallja, hogy őket egy videós csínytevésre bérelték fel, és az egész csak móka volt. A maláj kormány bebörtönzi őket és a vádak alapján kivégzés vár rájuk. Vajon igaz-e a lányok meghökkentő védekezése, és ha igen, hisz-e nekik bárki is?

 

Démonok között – Az ördög kényszerített (18)

szinkronizált amerikai misztikus thriller, horror, 112 perc, 2021

Június Jávor Pál terem
10. 11. 14. 15. 16. 20:15
13. 19:50

 

Június Nagyterem
12. 20:50

 

A gyilkosnak nem jár felmentés. Kivéve, ha ártatlan. Ed és Lorraine Warren (Patrick Wilson és Vera Farmiga), a legendás démonűző pár mindig a jót szolgálta, de néha a gonosz eszközévé válik. Ezúttal egy olyan ügyben harcolnak a nem evilági hatalmak ellen, amelynek során valaki meghalt – és a brutális gyilkosságot talán egy ártatlan ember követte el: akit a benne bujkáló démon kényszerített szörnyű tettére.

A Warren-házaspár úgy érzi, akkor is választ kell találnia a kérdésre, ha közben a saját életük kerül veszélybe…

Az elmúlt évtized talán legsikeresebb és legkülönösebb horrorfilmjei a Démonok között-sorozatból kerültek ki. A hátborzongatóan rémes történetek különlegessége, hogy megtörtént esetek alapján készülnek: a démonűzéssel foglalkozó Warren-házaspár valódi feljegyzései alapján.

Kiemelt kép: Ready Steady Cut

17 év után ismét képernyőn – Újra együtt a Jóbarátok!

Május végén megérkezett a Jóbarátok régóta várt különkiadása.

Május 27-én debütált a Jóbarátok: Újra együtt, ahol egy utolsó alkalomra, 17 év után ismét képernyők előtt gyűlt össze a társaság, ebből született meg a különleges epizód. Habár nem úgy folytatódott a sorozat, ahogy azt többen remélték – magát a történetet nem folytatták, mindössze egy extra epizódot kaptunk, ahol többet megtudhattunk a színészek érzéseiről, a forgatásról, illetve kulisszatitkokról.

Felidézték a színészek az elmaradhatatlan csoportos öleléseket, amiket szinte kihagyhatatlanul, mindig megejtettek egy forgatásnál, de szóba került Jennifer és David kapcsolata is. Véleményem szerint megkoronázta az eddigi részeket az új epizód, és rajongóként úgy gondolom, hogy tökéletes folytatást kaptunk, ami méltó lezárása lett a sorozatnak.

A Jóbarátok legemlékezetesebb pillanatai

Ebben a 100 percben a szereplőgárda hol felidézte a 25 évvel ezelőtt kezdődött eseményeket, hol pedig újból életre is keltették az ikonikusabb jeleneteket, mindeközben pedig új információkat is megtudhattunk a James Corden által készített interjúban. Illetve részesei lehettünk egy divatbemutatónak, ahol a show legviccesebb öltözékeiben vonultak fel ismert sztárok.

Jóbarátok
Jóbarátok – kép forrása: Port.hu

Nem Corden volt az egyetlen új név, a műsorvezetőn kívül szerepelt az epizódban a népszerű dél-koreai fiúegyüttes, a BTS, a kanadai énekes, Justin Bieber, a modell és színésznő, Cara Delevingne, de Kit Harrington, a Trónok Harca ismert Jon Snow-ja is, aki David Beckhammel, a focisztárral többek közt azt is elárulta, hogy miért volt különleges számukra a sorozat, és hogy mely részek voltak a kedvenceik.

Mind Davidnek, mind Kitnek is a kikapcsolódást jelentette egy fáradt nap után, egy olyan sorozatot, ami mindig mosolyt csalt az arcukra. Hiába ismerik jól a jeleneteket, ők képesek ugyanúgy nevetni egy-egy részen. A Jóbarátok az a show, ami képes egy kis boldogságot csempészni a néhol szürke, magányos napjaikba.

A 1994-ben indult 10 évados műsor stábja 2004-ig összesen 236 epizódot forgatott le. Courtney Cox (Monica), Matthew Perry (Chandler), Lisa Kudrow (Phoebe), David Schwimmer (Ross), Matt LeBlanc (Joey) és Jennifer Aniston (Rachel) számára a nagy áttörést a Jóbarátok okozta, nem is lehetne jobb szereplőgárdát találni a helyükre.

Az íróknak (David Crane, Marta Kauffman) nehéz dolguk volt, hiszen Ross szerepét kifejezetten Schwimmerre írták, így eléggé megnehezítette volna a munkájukat, ha nem vállalja a megkeresést. Matthew Perry és Jennifer Anniston szereplése is kérdéses volt, hiszen a forgatások előtt mindketten egy másik sorozaton dolgoztak. Az is kiderül az epizódban, hogy eredetileg Rachel szerepét Courtney Coxra írták, ő azonban Monica karakterét választotta helyette.

Évtizedekkel a premier után is óriási a népszerűsége

Hihetetlennek tűnik, de a szereplők a mai napig rengeteget keresnek, kb. 20 millió dollárt kapnak fejenként, összesen az egész sorozatnak pedig évente 1 milliárd dollárt hoz az újrajátszásokból a Jóbarátok. Már-már branddé alakult a széria, hiszen rengeteg termék (pl.: ruhák, konyhai eszközök, sminkek, könyvek) született, ami mind a Jóbarátokhoz kapcsolódik. Bátran kijelenthetjük, hogy a produkció az egyik legsikeresebb, ha nem a legsikeresebb sorozattá vált az idők során.

Sikerének titka nagyon egyszerű. A kezdetekor nem volt hasonló kaliberű sorozat, ami ilyen könnyedén – szinte már természetesen mutatott volna be egy baráti kört. A poénoknál nem érződik a tudatosság, hirtelen jönnek, jó időben, jó minőségben, a szereplők mindig mosolyt csalnak az arcunkra. A története egyszerre komikus és komoly, ahogy a szereplők is egyszerre idegesítők és szerethetők, ettől válnak annyira igazivá.

Bréking: Újra együtt a Jóbarátok sztárjai | Cosmopolitan.hu
Jóbarátok – kép forrása: Cosmpolitan.hu

A kezdetektől, 1994-től fogva meghódította a világot a Friends, az akkori nézőkhöz jött az új generáció, akik szintén megismerkedtek a sorozattal, és ez így folytatódik, amíg nem jön egy hasonló darab, ami felülmúlja ezt a csodát. De ez nem valószínű, hiszen 25 éve töretlen a sikere!

Ha még nem láttátok az új részt, akkor készüljetek: szem nem marad szárazon a nézése közben!

Kiemelt kép: Media1.hu

„Szeretek néha újra találkozni hősökkel” – Az Év Gyerekkönyve díjról Győrei Zsolttal beszélgettünk

Év gyerekkönyve díj

Június 11-én, a Margó Irodalmi Fesztivál keretein belül adják át a Libri fő támogatásával a HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum Év Gyerekkönyve díjait és a kimagasló szerzői, kiadói és illusztrátori teljesítményét elismerő HUBBY-díjakat. Idén a tavalyi év megjelenéseiből összesen hét kategóriában választják ki a legjobb gyerekkönyveket, ezek a következők: ismeretterjesztő, innováció, fordítás, illusztráció, ifjúsági irodalom, valamint a 0–6 és 6–12 éves kor közötti gyermekeknek szóló könyvek idén különálló kategóriát kaptak. A shortlistek megalkotásáról, a díjazás menetéről, a kortárs gyerekirodalom helyzetéről és a tavalyi évben kiadott szövegek minőségéről a szakmai zsűri egyik tagjával, Győrei Zsolt íróval és drámaíróval, az SZFE és a Károli Gáspár Református Egyetem oktatójával beszélgettünk.

Hogyan képzeljük el a zsűrizés folyamatát? Ha jól tudom, a kiadók ajánlják a saját megjelenéseiket, és Önök ezek közül választják ki a shortlisten szereplő köteteket, amelyek közül később a kategóriák győztesei is kikerülnek. A rövidlisták megalkotása során van bármiféle munkamegosztás a zsűritagok között?

A shortlistek összeállításánál nincs igazán szigorú munkamegosztás. Persze van, aki jobban figyel az illusztrációkra, van, akinek a nyelvhelyesség és a stilisztika a gyengéje, van, akit a kalandok vonzanak jobban, de ezek nem szilárdan leosztott szerepek, inkább olyanok, hogy tudjuk egymásról, és ha valakinek valamelyik könyvről erős benyomása van, azt nyomatékosítja, és akkor arra odafigyelünk. A legtöbbször harmonizál a véleményünk, és azután jönnek azok a nagyon izgalmas esetek, amikor mégsem: valamelyikünk azt mondja, hogy nagyon visz ez a könyv, másvalaki meg azt, hogy na de hát előfordul benne olyan nyelvi megoldás – hogy mégse használjuk a „magyartalanság” kifejezést –, ami egy anyanyelvi szövegben már mégse forduljon elő, és akkor csatározunk ezen. De általában ezekkel is hamar dűlőre jutunk, és szépen kiforrja magát, hogy mely könyvek jussanak be a legjobbak közé.

Ezekben a csatározásokban általában a tartalmi vagy a nyelvi/stilisztikai szempontok győznek? Vagy ez is változó? Hogyan tudják fenntartani az egyensúlyt a nézőpontok között?

Ez is változó. Ha azt érezzük egy könyvről, hogy jó olvasni, és erős élményt adhat, akkor nyilván nem leszünk olyan szőrszálhasogatóan kekeckedők, hanem akkor hagyjuk. De közben azt is szeretnénk, hogy a gyerekkönyvek olyan nyelvi igényességgel szülessenek, ami segíthet ennek a generációnak abban, hogy ne csak az olvasást szeresse meg, hanem a magyar nyelvet is.

Az Év Gyerekkönyve díj szakmai zsűrijének tagjai.

A tavalyi online díjazás során Ön a fordítás kategóriát és annak a győztesét mutatta be – ez a kapcsolat a fordításokkal idén is megmaradt? Illetve láthatunk-e valamilyen eltérést a kategóriában a tavalyi és az idei felhozatal között?

Igen, a shortlistek közös kialakítása után mindegyikünk gondoz egy-egy kategóriát. A felosztás igazából Niki [Szekeres Nikoletta, a HUBBY elnöke – a szerk.] leleménye, az alapján, hogy kihez melyik kategóriát érzi a legközelebbnek. Én magam is fordítok verseket, érthető, hogy a fordításoknál jutottam az eszébe. Ez a kategória számomra azért nagyon izgalmas, mert két szempontot kell ütköztetni benne. Az egyik a fordítás minősége, a másik pedig az, hogy – tekintve, hogy a többi kategóriában csak magyar szerzők vannak – a külföldi szerzők mind ebben a kategóriában csoportosulnak, így óhatatlanul azt is figyeljük közben, hogy mennyire volt szemfüles a kiadó, mennyire talált meg egy izgalmas könyvet – vagyis egy nagyon jó könyv egy korrekt fordításban ugyanolyan eséllyel indul, mint egy kicsit halványabb könyv, aminek kiabálóan jó a fordítása. Tavaly ebben a kategóriában több remekjó verses anyag is érkezett – Papolczy Péter Shakespeare-szonett fordításai vagy Havasi Attilának és Varró Daninak a T. S. Eliot-féle Macskák újrafordítása –, idén a próza vitte a prímet, néhány olyan kötettel, amelyet nagyon élveztem.

év gyerekkönyve díj
forrás: HUBBY, Szabó Imola Julianna munkája

A díjazás idén két új kategóriával bővült, a gyerekkönyveket egy 0–6 és egy 6–12 év közötti csoportra osztották fel, illetve önálló kategóriát kaptak az ismeretterjesztő kiadványok is. Hogy látja, ezek végül jól ki tudták egészíteni a már meglévő szempontrendszereket?

Igen, főleg az ismeretterjesztő jött be nagyon mint kategória. Azért jók ezek a zsűrizések – most már két év alapján tudom mondani –, mert nemcsak azt dobják ki, hogy milyen a mezőny egy-egy esztendőben, hanem azt is, hogyan lehetne ezt a mezőnyt minél erősebb és egységesebb szempontok szerint osztályozni. Sokat törjük a fejünket azon, hogyan lehetne minél egzaktabbá tenni a kategóriákat, hogyan lehetne minél tisztábban megversenyeztetni egymással annyira különböző könyveket. Ez azért is akrobatamutatvány, mert nyilván nem lehet harmincöt kategóriában könyveket indítani, tehát valamilyen módon össze kell vonni csoportokat, és az mindig izgalmas, hogy milyen tulajdonságok mentén érdemes egy új kategóriát bevezetni. Most nagyon örülök ennek a két csoportnak, mert úgy érzem, mindegyik nagyon markánsan van jelen, és segít nekünk abban, hogy ne kelljen fikciós könyveket összeeresztenünk ismeretterjesztőkkel, és az ismeretterjesztőket ne kelljen például úgy nézni, hogy egy-egy regénynél jobbak-e vagy sem, vagy az illusztrációkat nézni bennük.

év gyerekkönyve díj
Az ismeretterjesztő kategória jelöltjei. forrás: HUBBY, Szabó Imola Julianna

A shortlistek böngészése közben feltűnő, hogy az innovációs kategóriában mindössze három jelöltet találunk: A Meseország mindenkiét, az Amikor a kukák világgá mentek című meseantológiát és a Lehetnék bárkit. Ha megnézzük a jelölteket, a legfeltűnőbb talán az, hogy mindegyik kötet társadalmi, pedagógiai vagy érzékenyítési célzatossággal készült. Lehet azt mondani, hogy a tavalyi megjelenésekben az újítás vagy az innováció nem annyira nyelvileg vagy formailag, hanem sokkal inkább a szövegek társadalmi szerepvállalásában fogható meg?

Ezt talán érdemes onnét kezdeni, hogy a nevezésnél a kiadók határozzák meg, hogy milyen kategóriába küldik a könyveiket, és egy könyvet lehet több kategóriába is nevezni. Például, ha a kiadó úgy érzi, hogy ez egy szédületesen fordulatos ifjúsági regény, de közben csodálatosan van megrajzolva, és mindenestül elképesztően egyedi is, akkor beküldheti az ifjúságiba, az illusztrációba és az innovációba is – nem tudom, azt megfigyelte-e, hogy a legtöbb kategóriánk i betűvel kezdődik, ezen még dolgozunk. Mármost az innováció kategória épp azért sokszínű, mert az ötletesség, az egyediség gyakran a témaválasztásban, például az aktualitásigényben érhető tetten, máskor pedig abban a játékban, amelynek során egy szöveg könyvvé formálódik, megtestesül. Ez persze együtt jár azzal, hogy egy-egy, eredetileg ide is nevezett könyv átkerül más kategóriába. Tavaly nagyon erős volt ez az innovációs kategória, most azért hoztunk ki csak hármat a shortlistben, mert azok a könyvek, amelyeket ide is küldtek a kiadók, más kategóriában jobban teljesítettek.

Az innovációs kategória jelöltjei. forrás: HUBBY, Szabó Imola Julianna munkája

Az idei listákon szintén feltűnő, hogy néhány szerző – Kiss Ottó, Tóth Krisztina, Dániel András és Takács Mari – neve több kategóriában is visszatér, sőt jó részük több kötettel szerepel a jelöltek között. A mezőnyből kiemelkedő „régi motorosok” körül összességében milyen volt a felhozatal, mekkora volt a szórás a szövegek minőségét illetően?

Itt valószínűleg arról van szó, hogy ha valaki már több gyerekkönyvet írt, az könnyedebben, magabiztosabban használja a saját eszközeit, sokkal jobban tudja, hogy mi áll jól neki, hogy mitől lesz sűrű egy szöveg – ezek a szerzők ilyen szempontból indulnak valamilyen előnnyel. De rettenetesen kíváncsiak vagyunk mindig az új szerzőkre, és nagyon örülünk neki, amikor figyelemreméltó elsőkönyvet találunk. Haragudni csak a rossz könyvekre haragszunk, amelyek gyakorlatilag hülyének nézik a gyereket, akinek bármi jó, ami elég gügyögős és vannak benne rajzok. Az ilyen könyvek szerzői között viszont ugyanúgy akadnak reménytelen pályakezdők, mint kiérdemesült, régi dilettánsok. És érdekes, hogy ezeknek a hangja semmit sem változik: az az érzésem, egy 2020-as gyenge gyerekkönyv a maga álnaiv, édelgő tónusában éppen olyan, mint mondjuk egy 1920-as. Míg a jó könyv elevenségében örök, addig a fércek döglöttségükben mozdulatlanok.

A tavalyi és az idei díjazást is végigkövetve mit lát, van bármilyen megfigyelhető tendencia a gyerek- és ifjúsági irodalom alakulásában? Például jól látható, hogy az ifjúsági szövegekben folytatódik a zsáner térhódítása, gondoljunk csak Rojik Tamás Szárazság című disztópiájára vagy Huszti Gergely Mesteralvók-sorozatára. Vannak még ehhez hasonló tendenciák, vagy olyan folyamatok, amelyekről sejteni lehet, hogy valamilyen módon tovább fognak vezetni?

Azt gondolom, hogy – leszámítva persze a pandémiára reflektáló történeteket – nagy, markáns elmozdulás a tavalyi évhez képest nincsen. A kötetek ugyanúgy elindulnak a kaland, a nyomozás, a detektívtörténet irányába, keresik a környező világ, a virtuális kultúra beemelhetőségét a történetbe, jelen vannak az erősebb vagy esetenként gyengébb verseskötetek a mezőnyben, jelen vannak az aktuális és szociális kérdéseket felvető szövegek is. Ezek közül nagy hírnevet vívott ki magának a Meseország mindenkié című kötet, amelynek fogadtatása sokat elárul a társadalmunkat feszítő, erős indulatokról, és talán éppen ezért fontos és hasznos eszköze az érzékenységre nevelésnek. Önmagában persze nem mindent eldöntő erénye egy könyvnek, ha fontos dolgokról beszél, a hangsúly mindig a mikénten van.

év gyerekkönyve díj ifjúsági
forrás: HUBBY, Szabó Imola Julianna munkája

Az idei mezőnyben van olyan könyv, ami különösen a szívéhez nőtt, vagy amit valamilyen szempontból jelentősnek tart vagy kiemelne?

Ami talán kicsit kilóg mindegyik kategóriából, de mindenképp szerettük volna kiemelni, az a Janikovszky Éva naplóit összegyűjtő kötet, amelyet végül az ifjúsági irodalom kategóriába soroltunk. Nagyon fontosnak érzem azt, hogy legyen valamiféle látható folytonosság vagy kapcsolódás a kortárs és a klasszikus gyerekirodalmi szerzőink között, ezért nagyon jelentősnek tartom a Janikovszky-naplók kiadását. Meg összességében, szeretek néha újra találkozni hősökkel, és nagyon örülök, ha egy szerzőt arra inspirál akár az, hogy egy előző évben nyert, vagy az, hogy szerette a közönség, hogy továbbvigye a történetét. Szerintem a gyerekeknek is – és most saját tapasztalatból beszélek, hiszen valamikor én is gyerekként kezdtem – nagyon jó élmény ismerős szereplőkkel újra találkozni. Márpedig erre is több szívet vidító példát láttunk a mostani mezőnyben.

Kiemelt kép: saját szerkesztés
Markoszov Szergely/a Népszava
fotójának a felhasználásával

Ezúttal a honfoglalás korába kalauzolja el a gyerekeket Berg Judit két kis dínója

két kis dínó

Berg Judit Két kis dínó-sorozata az elmúlt évek egyik legnagyobb gyerekkönyves sikere, ami nem is meglepő, hiszen három népszerű témát egyesít: a meseregényt, a játékos ismeretterjesztést és persze a dínókat – amiket még mindig imádnak a gyerekek.

A két bolondos dinoszaurusz, Nyamm és Trikó hamar belopták magukat az ovisok és kisiskolások szívébe, hiszen pont olyanok, mint ők: kíváncsiak, szeleburdik és kotnyelesek. Kalandjaik során a történelem különböző, meghatározó szakaszaiba utaznak, ahol mindent felforgatnak és átrendeznek. Jártak már a zsírkréta-korban, Budapesten, Krétán, Amerikában Kolumbusz Kristóffal és a középkorban is, ezúttal pedig a honfoglaló magyarok körébe érkeznek. Ez már csak azért is különleges vállalás a szerző részéről, mert nem sok meseregény foglalkozik ezzel a korszakkal, noha a magyar történelem egyik legfontosabb mérföldköve. A kötetben találkozhatunk Árpáddal és a hét vezérrel, megismerkedünk a hiedelem- és mondavilággal: Emese álmával, Csaba királyfi legendájával… Megtudjuk, hogyan éltek, hol aludtak, miket ettek a honfoglaló magyarok, mindezt a szokásos mesés, vicces köntösben, amelyet már megszokhattunk a szerzőtől.

A Pagony gondozásában megjelent könyv két olyan műfajt egyesít, amik önmagukban is hatalmas népszerűségnek örvendenek: a meseregényt és a játékos ismeretterjesztő könyvet. Arról nem is beszélve, hogy főszereplői dinoszauruszok, ami azonnal érdekessé teszi minden gyerek számára. Ha az ovis és kisiskolás korosztállyal szeretnénk megismertetni történelmi korszakokat – vagy valójában bármit –, akkor a legfontosabb szempont, hogy szinte észre se vegyék, hogy éppen új ismeretekre tesznek szert – a meseregény forma ebben segít. Trikó és Nyamm pedig pont olyan lazák, mint a mai 7-9 éves gyerekek, nagy önbizalommal, bátorsággal és humorral veszik az akadályokat. Berg Judit pedig hihetetlen magabiztossággal, kifogyhatatlanul ontja magából a poénokat, és azt a fajta izgalmat, ami a kisiskolás korosztályt a könyv mellé cövekeli.

6-10 éves kor között ajánljuk.


Ahogy arról már korábban beszámoltunk, Berg Judit két kis dínójával az UNICEF most indult, egész éven át tartó akciójában is találkozhatnak a gyerekek: Az UNICEF Magyarország új programjában Berg Judit és Kőszeghy Csilla kis dinói kelnek útra, és mutatják be nektek a távoli országokban élő gyerekek hétköznapjait. A program partnere a Pagony, és az előfizető családok egy éven át, havonta egy névre szóló levélcsomagot kapnak Berg Judit új, csak itt olvasható meséivel, térképpel, képeslappal és kreatív feladatlapokkal, így a család a két kis dinó és az UNICEF segítségével utazhatja be a világot.


A kiadó a könyvnek online és könyvesbolti bemutatót is tart ezen a héten.

Két kis dínó borító

Kiemelt kép: Pagony – Berg Judit Két kis dínó-sorozat

Újdonságok a magyar könnyűzene palettájáról – A Hónap Hangjai 21/5.

A Hónap Hangjai
A Hónap Hangjai cikksorozatban az aktuális hónap elsősorban magyar nyelvű zenei terméséből készülünk nektek gondos válogatással. Az 5+1-es felállásban öt magyar és egy angolul megszólaló hazai könnyűzenei alkotást ajánlunk figyelmetekbe.

Grabovski – Elfogy a táj

Éjjel útnak indultál,
a tettes vagy, ki elbujkál.
Olyan messze jutottál,
hogy reggel elfogyott a táj.

A Grabovskinak májusban sikerült egy érezhetően önazonos, érett hangzással előállnia, amelyben a fogalmazásmód, az ének és az instrumentális elemek is határozott, jól megfogható stílussá állnak össze. Igazi rockzenekaros mechanika, minden hangszeres bőven beleteszi a magáét, és az élőzenés-hatás is markánsan létezik.

Konyha – Veletek jöttem

Mindent tudtunk az útról
És még semmit sem magunkról
Ha valamit összeszedtünk csupán
Az hogy dobjunk ki mindent a múltból

A magyar pop-piac egy előkelő helyéről zenél nekünk a Konyha, akik a magyar könnyűzenei színtér talán legizgalmasabb friss szövegeivel dalaik centrumában, választékos és okos zenéjükkel nagyon nagyot tudnak szólni.

Kristoaf – Óceán

Papíron más vagyok
De te azt úgyse láthatod
Elmondanám, ha tudnám
Hogy lesz újra szép az óceán

Magától értetődően működő, könnyed dal, gyermeki áhítatos érzésvilággal, ahol a hangszínek, a korszerű indie-s hangszerelés vezeti a téma esszenciáját.

Szalai Anna és Dorozsmai Gergő – Senki nem beszél

De mindig, mindig szebb a holnap
Csak nehogy ma még mást gondoljak.

Súlyos életuntság, túlzott frivolitás pazar barokkos zongoraszóval, és népies énekhanggal. Felettébb érdekes költemény, amelytől nem érzi magát jobban a hallgató, de furcsa módon talán egy kicsit elégedettebb lesz.

Fiúk – Megremeg

Ha elhagyott az asszonyod
Vagy elfogyott a jó borod
Majd még úgysem adok én
Nincs már

Talán a piacképes, steril popszférához intézi a dalait a Fiúk zenei társulata, de mégis számos helyen meg tudják csavarni az ismerős zenei képleteket. A korántsem egyértelmű szöveg, a merész és magabiztos énekek, a fúvósok, a jól összeállított hangzás jóval nagyobb szabadságot, eszköztárat biztosít a zenekarnak, minthogy azt egyszerű pop-toposznak állítsuk be.

DODO – Shinobazu

A nemrég a BBC Music Introducing műsorán debütált dal erősen atmoszferikus elszállást biztosít, Zsüddel és a mesésen sikerült szinti témával maximálisan sikerült kibontakoztatni a cyberpunk jellegű érzésvilágot.

Kiemelt kép: Grabovski Hivatalos YouTube-csatorna

Idén újra megrendezik a Kóspallagi Írótanyát

iV. kóspallagi írótanya

A IV. Kóspallagi Írótanya augusztus 26. és 29. között lesz a Kóspallagi Rablótanyán. A táborba olyanok jelentkezését várják, akik betöltötték a 15. életévüket, de még nem múltak el 20, illetve akik nem csak az asztalfióknak szeretnének írni, és nyitottak a szakmai fejlődésre, szívesen dolgoznának a szövegeikkel közösségben.

A jelentkezéshez szükséges egy rövid motivációs levél vagy bemutatkozás csatolása. Vers, próza és kritika kategóriában lehet pályázni, maximum öt oldalas pályamunkával.

Fontos, hogy a pályázati anyagban legyen legalább egy még nem publikált szöveg! A jelentkezéseket a kospallagi.irotanya@gmail.com címen fogadják.

Jelentkezési határidő: július 15.

A tábor limitált férőhellyel rendelkezik, 20 fiatalt fogadnak, így a beküldött szövegek alapján augusztus 1-ig minden jelentkezőt értesíteni fognak a pályázatok eredményéről.

A tábor ideje alatt amellett, hogy szöveggondozó műhelyekre is sor kerül, kortárs szerzők, szerkesztők és kritikusok bevonásával előadásokon, beszélgetéseken is részt vehetnek a jelentkezők.

A tábor maximális díja 10.000 forint fejenként (szállással, étkezéssel, programokkal, mindennel együtt), ez csökkenhet, amennyiben érkeznek még támogatói felajánlások a táborra.

18 év felettiek védettségi igazolvánnyal vehetnek részt.

Kóspallagi írótanya
A kép a II. Kóspallagi Írótanyán készült (forrásd: Litera)

A IV. Kóspallagi Írótanya programja: 

Augusztus 26.

14.00 – Megérkezés és tábornyitás

16.00 – Beszélgetés a fiatal erdélyi metamodern líráról, André Ferenc költő, slammer, szerkesztővel, és Selyem Zsuzsa, író, irodalomtörténésszel.

20.00 – Vetítés és beszélgetés a Hülye fiatalság – Az egyetemfoglalás egy története című filmről, filmkészítésről, filmírásról Hatala Noémi, a film rendezőjével, Kemény Lili, költő, író, filmrendezővel és Biró Zsombor Aurél próza- és filmíróval

Augusztus 27.

10.00 – Líra-, próza-, és kritikaműhelyek

14.00 – Líra-, próza-, és kritikaműhelyek

20.00 – Fiatal szerzők és folyóiratok – Beszélgetés Csuhai Istvánnal (Élet és Irodalom), Ágoston Zoltánnal (Jelenkor), Szűcs Anna Emíliával (Nincs online) és Vincze Bencével (f21.hu)

Augusztus 28.

14.00 – Művészi beszédgyakorlatok Dávid Áronnal (rendezőasszisztens, ügyelő, Örkény Színház)

18.00 – Kiss Tibor Noé és Terék Anna estje

20.00 – Táborzárás

Augusztus 29.

11.00-ig a táborhely elhagyása

Szervezők: Borda Réka, Csete Soma, Vida Kamilla

Műhelyvezetők

Vers: Csete Soma (költő, kritikus), Vida Kamilla (költő)

Próza: Borda Réka (költő, prózaíró)

Kritika: Melhardt Gergő (kritikus)

Támogatók: Gesellschaft Helvetia Hungaria, Kazsimér Soma, Bakos Gyöngyi, Szépírók Társasága, Tóth Kinga, Élő Csenge, Halász Rita, Fehér Renátó, Poket Zsebkönyvek

Kiemelt kép: Kóspallagi Írótanya

Videóbíró rendszer – kételyek és előnyök

videóbíró
videóbíró

A videóbíró rendszere 2022-ben ünnepli az ötéves bevezetését. Eleinte kétkedve fogadták az új módszert a labdarúgásban, de megannyi előny is származik belőle. De mi is az a VAR és hogyan is működik?

A video assistant referee, röviden VAR, nem helyettesíti a mérkőzésen jelenlévő játékvezetőt, kizárólag csak asszisztensi feladatokat lát el. Segít a vitás esetekben videofelvételek alapján, célja a játékvezetői hibák minimalizálása, hiszen a bíró ott és akkor változtathat az ítéletén, ha a VAR bebizonyítja, hogy tévedett.

Négy esetben nyújt a videóbíró rendszer segítséget.

Az első és legfontosabb, hisz a focit is erre játsszák, a gól. A VAR feladata a találatnál fennálló esetleges szabálytalanságok kiszűrése. A második eset a tizenegyes szituációk. Mindenkiben élhet talán egy olyan eset, mikor a bíró jogtalanul ítélt meg egy büntetőt, és ezáltal hátrányba került a kedvenc csapata. A VAR ezt is kiszűri, az IFAB (International Football Association Board) első jelentései között a rendszerről olvasni lehetett, hogy a tizenegyes rúgások 90%-ban jogosan ítélték a játékvezetők, azonban a rendszer miatt ez már jócskán 98% felett van.

A harmadik eset egy szabálytalanság, vagy jogtalan piros lap felülbírálása. Azonban, a második sárga lappal járó kiállítást a VAR-nak nem áll jogában felülvizsgálni. A negyedik eset is a bíró által adott piros vagy sárga lapokra vonatkozik, hisz a videóbíró a jogtalanul szankcionált szabálytalanságot bírálja felül.

A kérdéses szituációkban a videóbíró és az AVAR bírál, akik korábbi vagy még aktív játékvezetők. Nekik egy külön szoba áll rendelkezésükre. Bírói kérésre vizsgálják felül az adott esetet, vagy éppen ők maguk ajánlják fel az adott eset újranézését. A visszanézés feljogosítja a bírót a döntése megváltoztatására, és helyszínen ellenőrizheti azt (egy téglalapot rajzol a levegőbe jelzésképp), vagy éppen mellőzheti ezt.

2016-ban, az IFAB éves gyűlésén hagyták jóvá a videóbíró rendszer bevezetését.

A videóbíró rendszer első próbája az észak-amerikai bajnokság volt, ahol két játékvezetői hiba esett, így a VAR-ral folytatott megegyezés alapján egy piros és egy sárga lap került kiosztásra. A 2016-os klub világbajnokságon vezették be a monitoros segítséget, ahol a játékvezetők visszanézhették a vitás eseteket.

 

A videóbíró rendszer (VAR) a gyakorlatban (Forrás: rt.com)

Az első hivatalos profi mérkőzése a rendszernek az ausztrál A-Leauge-ben volt 2017 áprilisában. Ezt követően alkalmazták a 2017-es konföderációs kupán, majd a nagyobb európai bajnokságok is bevezették, a Premier League kivételével. Azonban 2018 januárjában mégis lehetőséget adtak neki, majd 2018-ban az oroszországi világbajnokságon is szabad utat kapott a rendszer használata.

Magyarországon az OTP Bank Ligában évek óta tárgyalóasztalon van a videóbíró rendszer bevezetése.

A konkrét terv a videóbíró rendszer debütálását illetően a 2020/2021-es szezon lett volna, azonban a koronavírus járvány miatt ez nem valósult meg. A tervezettek szerint a 2021/2022-es szezon kezdetére azonban minden alkalmas lesz, hogy a magyar NB1-ben is a játékvezetők segítségére lehessen a VAR rendszere.

A videóbíró rendszer kritikája

A VAR rendszert számos kritika érte. A 2017-es konföderációs kupán vádolták a rendszert azzal, hogy zavart okoz a meccseken, miután több vitás eset után többször félbeszakították a játékot. 2018-ban pedig szintén az ausztrál ligában a Newcastle Jets–Melbourne Victory mérkőzésen vélhetően lesről született a gól, ám a VAR rendszer meghibásodása miatt nem lehetett ezt megnézni, így a Melbourne nyerte eggyel a mérkőzést.

Hátrányaként még felhozták, hogy hosszabb lesz/lett így a játékidő, ám az IFAB jelentései szerint az eddigi 94 perc helyett 95 percig játszanak a csapatok.

Mint mindennek, ennek is vannak előnyei és hátrányai. Folyton érik támadások, azonban, ha nem lenne hasznos a labdarúgásnak, már beszüntették volna, hisz az IFAB-nak is az elsődleges célja, hogy a foci továbbra is élvezhető és izgalmas legyen.

Kiemelt kép: medium.com

Érzelmes Vad Fruttik koncerttel nyitotta meg az évadát a Budapest Park

Hosszú kihagyás után megnyitotta kapuit a koncertezni vágyók előtt a Budapest Park. A tizedik jubileumi szezon első koncertnapján a Vad Fruttiké volt a főszerep az Analog Balaton vendégeskedésével. Az érzelmmentesnek egyáltalán nem nevezhető koncert visszaemelt valamit abból az életből, amelyben már rég lehetett részünk, víruson innen és túl. A keserédes visszatalálás élménye sokakat meghatott a Parkban, ahogy Likó Marcit is, aki a dalok között megemlékezett a közönséggel a koronavírus áldozatairól is. Ezekben a pillanatokban, a visszatérés olykori bizonytalanságában mégis ünnep volt ez az este, és lüktetett benne valami újjászületés. 

Herczeg Orsolya galériája

 

 

 

Ők a Mastercard® Alkotótárs döntősei

f21 alkotótárs mastercarc

Az első alkalommal meghirdetett Mastercard Alkotótárs alkotói ösztöndíjra a várakozáson felüli, 81 pályázat érkezett. A Könyves Magazin szakmai partnerségében megvalósuló ösztöndíjra nyílt pályázaton jelentkezhetett minden, a 40. évét be nem töltött vers- és prózaíró, akinek már megjelent legalább egy, legfeljebb két szépirodalmi kötete. A 10 döntős nevét a Könyves Magazin közölte. 

Az Antal Nikolett, Lapis József és Valuska László alkotta előzsűri kiválasztotta a legjobb tíz pályázatot, amelyek közül az ösztöndíj első évére felkért, Grecsó Krisztián, Máté Gábor, Simon Márton, Szabó T. Anna és Tóth Krisztina alkotta szakmai zsűri választja ki a végső győzteseket – egy nőt és egy férfit –, akik a Mastercard® Alkotótárs díjazottjaiként 2-2 millió forintot kapnak, hogy kötettervüket megvalósíthassák. A győzteseket június 11-én, pénteken 14 órakor hirdetik ki a Margó Irodalmi Fesztiválon a Városmajori Szabadtéri Színpadon.

alkototars-logo
Forrás: Mastercard Alkotótárs

A Mastercard Alkotótárs 10 döntőse: 

André Ferenc: első két verseskötete után Európai álomparalízis. Kepler könyve című munkatervével pályázott, amely játékba hozza Madách Imre Az ember tragédiája című művét.

Czakó Zsófia: a Scolar Kiadónál megjelent Nagypénteken nem illik kertészkedni című könyve után új tervével, a Szívhanggal pályázott, amely részben egy vidéki kórház női patológiai osztályán játszódik. A főszereplő, Anna nehezen fogadja el első terhességének elvesztését.

Fehér Renátó: a Garázsmenet és a Holtidény című verseskötetek (Magvető) szerzője Torkolatcsönd című kötettervével pályázott. A verseskötet folytatja a megkezdett költői pályát, a költészet és társadalmi valóság határsávjában vizsgálja a nyelv társadalmi funkcióját.

Kállay Eszter: 2020-ban jelent meg a Magvetőnél Kéz a levegőben című verseskötete. A Ha kijöttél, megbeszéljük? című kötetterve saját tapasztalatokból kiindulva mutatja meg a nőkre háruló gondoskodási munkát.

Laboda Kornél: az eddig megjelent két kötetét (mátéPONTindul, Gavarin és az álomantenna) követően személyesebb elbeszélésfüzérrel pályázott. A Zilver tanulóévei egy Budapestre, a Színház- és Filmművészeti Egyetemre kerülő kamaszfiú felnövéstörténetét beszéli el.

Mécs Anna: Kétszer három méter című regénytervével jelentkezett a Gyerekzár és a Kapcsolati hiba szerzője. Az elbeszélő két idősíkon, 25 és 88 éves korában meséli el édesapja történetét.

Mohácsi Balázs: a költő prózahibridjében személyes történeteken keresztül beszél betegségről, tragédiáról, egy kiadhatatlanná vált verseskötetről.

Seres Lili Hanna: Somlai Janka, a húszas évei végén járó budapesti újságíró egy emlékbetörés hatására kutakodni kezd a múltjában, hogy aztán emlékfoszlányait önreflektív, kritikus gondolatmenetekkel, a jelen történéseivel és fantáziaképeivel keverve följegyezze.

Simon BettinaStrand című verseskötetét követő Rengeteg állat a vonatból című munkatervével pályázott, amelynek fontos szervezőeleme a tévedés, amely építi, és nem rombolja a vers igazságát.

Vajna Ádám: Az egyébként is, mit akarhatott itt az őrgróf? munkacímű verseskötetbe két klasszikus verstémához, a közéleti és szerelmi lírához igyekszik friss irányokból közelíteni.

„Porrá lettek, porrá lesznek” – Dezső András: Magyar kóla könyvajánló

Vajon mi köt össze egy múlt század elején Budapesten élő magyar bárót, néhány, a rendszerváltás idején kalandot kereső fiatal lányt, és korunk feltörekvő, fiatal vállalkozóit? Dezső András többek között erre a kérdésre is keresi a választ Magyar kóla című könyvében.

Kokótörténelem

A sok embert rabul ejtő por története 1860-ban kezdődött, mikor Albert Niemann német származású vegyész diplomamunkájában kifejtette a kokain előállításának eljárását. De persze a drog nem csak a semmiből lesz, legfontosabb összetevője a kokacserje levele, amely természetes módon Latin-Amerika nyugati vidékén terem. Ezen a területen három állam tekinthető nagy kokaintermelőnek: Kolumbia, Peru és Bolívia; itt termesztik a növényt, majd laboratóriumi körülmények között állítják elő belőle a kokaint. Ez a hatalmas földrajzi távolság teszi ekkora biznisszé, már-már iparággá a kokót. A Dél-Amerikában vásárolt kokain kilójáért 1300–2200 eurót kérnek el, azonban mire Magyarországra kerül, ugyanaz a mennyiség 50–70 000 eurót ér. Ebből látszik, hogy messze nagyobb pénz van benne, mint bármelyik másik illegális szerben.

Konyhanyelven a pokolról

A kötet részletesen bemutatja a hazai drogkereskedelmet. Nagy hangsúlyt fektet az üzletben részt vevő „dolgozók” bemutatására, akik, mint bármelyik multinál, egy hierarchia lépcsőjének különböző fokain helyezkednek el. A fejezetek ennek az olajozottan – vagy néhány esetben nem is annyira olajozottan – működő gépezetnek különböző aspektusait mutatják be.

A szerző, Dezső András kronológiai sorrendben halad. Az 1920-as, ’30-as évektől egészen napjainkig követhetjük a kokain terjedését. Az ország éppen aktuális gazdasági, történelmi helyzete is befolyásolta kereskedelmet. A szocializmus fekete foltot képez azonban az időszalagon, hiszen ebben a korszakban nem születtek droggal kapcsolatos jelentések. A hetvenes évek felé a „szipuzás” (valamilyen ragasztó vagy hígító gőzének belélegzése), vagy a marihuána volt elterjedtebb, a kokain kevésbé.

dezső andrás
Dezső András: Magyar kóla (forrás: XXI. Század Kiadó)

Bábok és bábmesterek

A kötetben megismerhetünk igazi nagypályásokat és a „kokótengerben” csupán csak evickélő kishalakat is. A két világháború közötti időszak nagy budapesti dílere, Kokós Lexi például regénybe illő bűnözőként üzengetett a rendőröknek. Akkoriban az a hír terjengett róla, hogy a zsebében mérget rejteget, hogy szorult helyzetbe kerülve a támadó arcába vághassa azt (ha napjainkban is volnának ilyen kreatív gengszterek, lehet, hogy izgalmasabb lenne a bűnügyi hírek böngészése).

Szó esik olyan lányokról is, akik a rendszerváltás utáni években a könnyű pénzszerzés, illetve a kaland reményében elvállalták, hogy távoli országokból csempészik haza a „kólát” a bőröndjükbe rejtve. Csakhogy ez a feladat még nem tette őket teljes értékű „taggá” a drogbizniszben, gyakran kijátszották, feláldozták őket, így az egzotikus brazil út, ami gyakran öt csillagos hotelben kezdődött, végül a börtönben végződött.

Az igazi nagyhalak között a legkülönfélébb alakokról olvashatunk. Peter Hargitay neve egy egészen bonyolult rendőrségi eljárásban kap fontos szerepet, amelynek szálai egészen a Karib-tengerig nyúlnak. Az ügy során végül nem találtak fogást a dúsgazdag üzletemberen, így ha ma beütjük nevét a Google-be, elsősorban PR-menedzserként hivatkoznak rá, nem pedig drogkereskedőként.

Olvasás közben – ambivalens módon – időnként szimpatizáltam ezekkel az egyébként rendkívül jól ábrázolt karakterekkel. Szinte beleképzeltem magam a helyzetükbe, átvettem a gondolkodási módjukat, miszerint ők csupán üzletként tekintenek a kokainra, nem pedig valami üldözendő, illegális szerként. De azért az olvasó teljesen nem kényelmesedhet bele ebbe a nézőpontba, hiszen az igazságszolgáltatás rendszerint győz, és a szereplők szinte kivétel nélkül vagy a halottasházban, vagy a börtönben kötnek ki.

Elsőre meghökkentő volt, hogy a Dezső András ilyen kiváló érzékkel (esetenként humorral) vezetget bennünket a drogosok, dílerek és egyéb alvilági figurák életében. Egyik oldalon sem éreztem azt, hogy démonizálja a témát, annak ellenére, hogy azért (a mű végén egyértelműen, de arról majd később) időnként belengeti, hogy az félszáz milliós autók és luxusvillák látványa mögé lépve – szimbolikusan kifejezve – egy rakás (élő)halott fogyasztót látunk.

Dezső András
Dezső András (forrás: XXI. Század Kiadó) 

„Porrá lettek, porrá lesznek”

Dezső András neve nem a könyvespolcról volt ismerős számomra, hanem az Index.hu-ról. Egy ilyen témájú könyvhöz szükség is van egy újságíróban rejtőző racionális látásmódra, illetve utánajárásra, legyen szó a temérdek rendőri jelentés átböngészéséről vagy az alvilági személyekkel készített interjúkról.

Nagy örömmel fogadtam, hogy a dokumentarista jellege ellenére is így beszippantott a könyv. A fejezetek kronológiai sorrendben járják körbe, hogyan terjedt és terjed még ma is a „kóla” Magyarországon. Meglepetésként ért, hogy ilyen mély betekintést nyerhetünk ebbe a világba, szinte magunkénak érezzük a karaktereket, akiket a való életben valószínűleg messziről elkerülnénk. Persze, ehhez a bevonódáshoz szükséges Dezső András remek fogalmazásmódja, amely a megfelelő helyeken tér át elbeszélő hangnemre, nem töri meg vele a könyv komolyságát és logikus hangvételét – mert ami a könyvben szerepel, az a valóság.

A valóság megtapasztalása a könyv utolsó fejezetével, a keretes szerkezet bezárulásával lesz teljes. A kötet kezdete és vége egy-egy hozzánk közel álló történet, amelyben a szervezett bűnözés, a kokain kereskedelem hálózata háttérbe kerül, helyette egyéni sorsokról olvashatunk. A két megismert szereplő nem is különbözhetne jobban egymástól: Kövess Jenő báró, előkelő családból származott (apja az Osztrák-Magyar Monarchia fegyveres erőinek utolsó parancsnoka volt) és Budapest belvárosában élte a kor szellemébe illeszkedő, bohém aranyéletét. Ezzel szemben a regény végén megismert Zsolt egyszerű gyári munkások gyermekeként élt egy Borsod megyei kisvárosban, azonban a fehér por mindkettejük halálában szerepet játszott. A keresztény temetési szertartásokra utaló fejezetcímek is ezt idézik: „Porból lettek”, „Porrá lesznek”. Ami azonban a Bibliában építő por, az jelen esetben épp az ellenkezője: dekonstrukciót, teljes leépülést hordoz magában.

Az író a kezdő történetben egy izgalmas rejtéllyel felkarolja az olvasót, majd a további fejezetekben körbevezeti a „magyar Escobarok”, nemzetközi futárok és egyéb bűnözők belső társadalmának útvesztőin, és a végére elér hozzánk, átlagemberekhez. Mert lehet a kokainban bármekkora élvezet, biznisz vagy kitörési lehetőség, Damoklész kardja ott lebeg mindenki feje fölött, aki ebbe a világba bekerül, terjesztőként börtön, fogyasztóként pedig leépülés, vagy akár a halál formájában.

Kiemelt kép: XXI. Század Kiadó – Dezső András: Magyar Kóla

LEGUTÓBBI CIKKEK