Kezdőlap Blog Oldal 28

Nyaralás a meg nem értett emlékek tengerén – Kritika a Volt egyszer egy nyár című filmről

Volt egyszer egy nyár

Ismerheti egy gyerek annyira a szüleit, hogy észrevegye rajtuk, ha anyagi problémákkal, mentális és lelki gondokkal küzdenek? Vajon egy szülő megmutatja a gyerekének a belső vívódásait, szorongását és feszültségét, vagy inkább igyekszik elrejteni a problémákat? Mi történik, ha a szülő idő előtti elvesztése megválaszolatlan kérdéseket és akár dühöt hagy maga után? Hogyan tárhat fel egy boldognak hitt nyaralás emléke mély és fájdalmas kérdéseket? Charlotte Wells Volt egyszer egy nyár (Aftersun) című szívszorító drámája egy nyaraláson keresztül mutatja be apa és lánya kapcsolatát, kettejük belső vívódását.

Szülő-gyerek kapcsolat a filmekben

A szülő-gyerek viszony gyakori téma a filmművészetben. A fókusz sokáig csak az apa-fiú kapcsolatokon volt, majd a filmesek elkezdtek érdeklődni az ellentétes nemek közötti családi viszonyok iránt is. Az anya-fia és apa-lánya kapcsolat mindig bonyolultabb, hiszen sokszor nem egyezik az érdeklődési kör és az érzelmi intelligencia sem. Ezekre a filmekre emellett jellemző az is, hogy a másik szülő nélkül, csupán ketten élik a mindennapjaikat. 

Az anya-fia kapcsolatokban az anyáknak általában a férfi szerepeket és jellemvonásokat is magukra kell ölteniük, hiszen két ember helyett egyedül nevelik a fiukat. Ezzel szemben az apa-lánya kapcsolatokban továbbra is egy szülő jellemvonásai és nevelési megoldásai jelennek meg, vagyis az apai nevelés bontakozik ki. Míg az anyák fiaikat egyszerre próbálják gyengédnek, empatikusnak, intelligensnek, erősnek, bátornak és a világban zajló eseményekre érzékenynek nevelni, addig az apák a túlzott féltés, korlátozás, intelligencia és gyors észjárás, valamint a bizalmatlanságra való nevelés mentén készítik fel lányaikat az életre.

A filmkészítők gyakran azzal az eszközzel járnak el a szülő-gyerek kapcsolatok terén, hogy a gyerekként tapasztalt és meg nem értett dolgok (pl: a szülők mentális betegsége, depressziója, idő előtt való elvesztése) később milyen hatással vannak egy felnőtt életére. De ide tartozik a toxikus szülők jelenlétében felnővő gyerekek dilemmája is, akik számára a függő vagy bántalmazó légkör válik természetessé, mely kihatással van későbbi, felnőtt kapcsolataikra is. Akár ők maguk is függők, mentálisan betegek vagy depressziósak lesznek, s ezáltal egy olyan gödörbe eshetnek, ahonnan csak segítséggel sikerülhet kijönni.

Aftersun
Forrás: InDaily

A kritikusok legújabb kedvencei

A skót származású Charlotte Wells önéletrajzi ihletésű filmdrámáját tavaly mutatták be Cannes-ban a Kritikusok Hete keretében, ahol elnyerte a zsűri díját, és a közönség is pozitív fogadtatásban részesítette a mozit. Ezt követően számos díjra jelölték a rendezőt és a filmet is, melyek közül jónéhányat el is nyert, többek között a legjobb debütáló rendezőnek járó BAFTA-díjat. A férfi főszereplőt, Paul Mescalt Oscarra is jelölték, ezt a díjat azonban végül nem ő kapta meg, hanem Brendan Fraser. 

Paul Mescal és Frankie Corio között olyan remek a kémia, hogy azt hihetjük, valóban apa és lánya látható a vásznon. Paul Mescalt a Normális emberek (Normal People) minisorozat tette világhírűvé, melyben szintén lenyűgözően alakította az érzékeny főszereplőt. Úgy tűnik, az ír színész a rejtélyes, szűkszavú, érzékeny, lelki problémákkal küzdő karakterek megformálásában igazán hiteles és szívhez szóló tud lenni. A 13 éves Frankie Corio könnyedén hozza a kíváncsi és gyermeki naivsággal rendelkező Sophie figuráját, aki így igazán szerethető főszereplője a filmnek.

Charlotte Wells a Volt egyszer egy nyár című filmjében azzal a problémával foglalkozik, hogy milyen dilemmák kerítenek hatalmába egy 31 éves nőt, miután húsz évvel korábban elvesztette az apját. A hasonló módszerrel élő filmekkel ellentétben Wells olyan művészi eszközökhöz nyúl, amelyekkel a filmdráma nem a tragédiára helyezi a hangsúlyt, hanem azokra a non-verbális jelekre és mondatokra, amik eljuttatnak a végkifejlethez és amiket gyerekként nem igazán érthet meg az ember.

Felhőtlen nyaralásból egy dühös rave party

Calum Patterson (Paul Mescal) fiatal felnőtt apuka, aki 11 éves lányával, Sophie-val (Frankie Corio) a törökországi tengerparton nyaral. A film az 1990-es évek második felében játszódik, melynek hangulatát a játékgépek, a Walkman, a digitális videókamera, a bárok és a színes koktélok idézik meg. Sophie a kamerát előszeretettel használja felvételek készítésére, melyeket Calum magányában időnként visszanéz a nyaralás alatt. Idilli és boldog vakációnak tűnik mindez: az ég kék és felhők helyett ejtőernyősök úsznak rajta, a nap szikrázóan süt, a tenger türkizkékben pompázik, egész nap a medenceparton lehet napozni vagy a vízben fürdőzni, a panzió szobája pont megfelelő két ember számára (bár az ággyal akad némi probléma, de ez is megoldódik) és az étteremben még szórakozni is lehet az esti fellépőkön. Mindezek ellenére fokozatosan válik komorrá és letargikussá a film, ahogyan az apa is egyre rezignáltabbnak látszik.

Volt egyszer egy nyár
Forrás: The New York Times

A film a húsz évvel későbbi Sophie-val (Celia Rowlson Hall) kezdődik, majd ér véget. A nő nemrég csöppent bele a fiatal felnőtt szülő szerepébe. Apjával töltött utolsó közös nyaralásának felvételeit nézi, válaszokat keresve arra, amit gyerekként nem láthatott és érthetett, s ami most felnőtt életében is kísérti őt. A felnőtt Sophie érzéseit és apjával való képzelt találkozását egy rave partyszerű jelenetben helyezi el a film. A képsor háromszor jelenik meg a filmben, ami nem megakasztja a történet menetét, hanem sokkal inkább magával ragadja a nézőt, hogy ő maga is azonosulni tudjon a lány érzéseivel. 

Sok más filmmel ellentétben itt a rendező nem a meg nem értett tragédia okozta sebeket és annak hatásait szeretné hangsúlyozni. Wells azt kívánja megmutatni, hogy bármennyire is szereti két ember egymást, bármennyire is igyekszik az ember jól érezni magát a másikért, lehet valaki annyira rosszul, hogy azt találja az egyetlen megoldásnak, ha eltűnik. Akár még örökre is, nem törődve azzal, hogy milyen megválaszolatlan kérdéseket hagy maga után. Talán ez az egyik legfájóbb dolog egy gyerek számára, ha nem tudja, hogy az apja miért tette azt, amit; ezért egyszerűen önmagát kezdi el hibáztatni.

Egy szívszorító apa-lánya kapcsolat emléke

Az apa és lánya közötti kapcsolat különlegesen erős, mindketten ragaszkodnak a másikhoz, annak ellenére, hogy távol élnek egymástól, gyakran csak a telefonban hallhatják a másik fél hangját. Calum fiatal apukaként lazán kezeli Sophie-t, könnyen elviccelődnek és beszélgetnek egymással, habár a férfi nem túl beszédes, és láthatóan nem érzi komfortosan magát más emberek társaságában, és még az idegen helyen való esti elalvással is akad problémája. Mégis minden együtt töltött napból a legjobbat próbálja kihozni, hogy lánya számára emlékezetes maradjon a nyaralás.

Sophie a kamaszkor küszöbén álló, a világra rácsodálkozó lány, aki a korosztályát izgató kérdésekre próbál válaszokat találni, miközben kissé naiv és talán túl hamar akar felnőni. A legjobb apának tartja Calumot, de nem ismeri őt eléggé, ezért fogalma sincs arról, hogy mire lenne szüksége az apjának.

Miközben apa és lánya szinte végig együtt mozog a filmvásznon, egy-egy jelenet erejéig szétválnak, ekkor értheti meg a néző, hogy a szereplők milyen kérdésekkel, kétségekkel és lelki vívódásokkal küzdenek. A karakterek külön töltött képsoraiban válik világossá az is, hogy apa és lánya valójában nem érti meg teljesen egymást. Sophie látja ugyan, hogy apja nincs rendben, de azt nem sejti, hogy Calum mennyire össze van törve. Egy születésnapi köszöntés és a meditációs, verses és thai-chi-ről szóló könyvek, de még a lányával együtt töltött napok sem segítik ki abból a mély gödörből, ahova belekerült. A film egyik legmellbevágóbb pillanata az, amikor Calum és a néző is rájön arra, hogy Sophie jelenléte és szeretete sem húzhatja ki a férfit a depresszióból. De vajon hogyan ismerhetné fel Sophie a jeleket, hogyan közelíthetne apja felé, ha a férfi minél inkább igyekszik elfedni valódi érzéseit lánya elől, hogy még véletlenül se rontsa el a nyaralást? Azt a nyaralást, amiről valószínűleg Calum tudja, hogy az utolsó lehet.

Aftersun
Forrás: Slate

Hogyan játszik a néző érzelmeivel és érzékszerveivel a film?

A rendező jelentről jelenetre váltogatja a nehezebb és könnyedebb pillanatokat, ezáltal a néző számára lélegzetvételnyi időt hagy csupán arra, hogy felkészüljön a következő szcénára, így a közönséget nem a teljes film alatt rántja le magával a mélybe. Egy vidám biliárdozást vagy medencében való fürdőzést egy borúsabb hangulatú vacsora vagy szobában eltöltött beszélgetés követ. Majd egyik este egy szívszorító karaoke Sophie-tól és egy még borúsabb tengeri fürdőzés Calum részéről. Ezek a jelenetek úgy tűnhetnek a néző számára, mintha a szereplők között konfliktust szülnének, de másnapra Sophie számára semmit se jelentenek, Calum-nak viszont valósággal mindent. 

Az egész film során jellemző, hogy a nézőt vizuálisan és a hangok terén is be akarják vonni az alkotók, mintha mi is a nyaraláson lennénk: a kék égen feltűnő ejtőernyőzők nézése, a fákon lévő kabócák hallgatása, a buszból kifele nézve az elhaladó táj figyelése, a tenger hullámainak nagy erővel való partra érkezése és az alvó Sophie békés szuszogása – ezek mind az azonosulást szolgálják. A filmben a nagytotálok és kistotálok mellett a főszereplők esetében gyakran használnak premier plánt és close upot is, ezzel még közelebbről láttatva a szereplők arcán megjelenő érzelmeket. Ezek a plánok a közönséget is belehelyezik néhány jelenetbe, mintha mi magunk lennénk Sophie vagy Calum, miközben a másik arcát és vonásait figyeljük. 

A film operatőre, Gregory Oke olyan mesteri kompozíciókat alkot a vászonra, amelyek az egyébként lassú filmet izgalmassá teszik (pl.: a kép közepébe beúszó kéz mozdulatsorai, miközben Calum thai chi-zik). De az operatőr kihasználja a szereplők tárgyakon való visszatükröződését is, ezzel még érdekesebbé téve a képsorokat, miközben ez a formai megoldás már az apa emlékké változását vetíti előre.

Volt egyszer egy nyár
Forrás: OnlySky Media

Amikor a néző is nyomás alatt érzi magát

A film érzékenyen fedi fel a háttérben meghúzódó problémákat és lelki gondokat. A szőnyegboltban egy rövid párbeszéd és Sophie pillantása, míg a búvárkodás során elveszített búvárszemüveg utáni bocsánatkérés és Calum részéről történő rövid hallgatás fejezi ki azt, hogy a férfi anyagi gondokkal küzd. Egy telefonbeszélgetés és a lányával való rövid beszélgetés elég ahhoz, hogy kiderüljön, egyikőjük sincs túl azon, hogy Calum és Sophie édesanyja elváltak. A férfi szűkszavúsága, mozdulatai, a testén fellelhető sebek, a néha hangosan kimondott gondolatai – melyek közül az egyik az, hogy nem tudja elképzelni az életét 40 évesen, de az is kérdéses, hogy a harmincig hogyan jutott el – olyan gombócot hoznak létre a néző torkában, melyet innentől kezdve nem tud lenyelni. 

A film attól lesz hihetetlenül hatásos, hogy nem tolja az ember arcába a mondanivalóját, és olyan eszközöket használ, melyekkel érzékenyíteni tudja a karaktereket és a témát is. A rendező rétegenként tárja fel a lelket, a rá nehezedő problémákat. Végül az egész egyszerre tör fel, majd ott találjuk magunkat Sophie-val és Calummal a rave partyn, az Under Pressure című számra táncolva.

Calum és Sophie annyira hétköznapi karakterek, hogy a néző egyszerűen nem tud nem azonosulni valamelyikükkel, vagy akár mindkettőjükkel. Az egyik pillanatban azt érezzük, hogy a naiv, kíváncsi és boldog Sophie vagyunk, aki örül annak, hogy az apjával nyaralhat a tengerparton. A következő pillanatban ott találjuk magunkat Calummal a gödörben, ahol próbáljuk megérteni, mi történik velünk.

A filmnek nincs kimondott üzenete, amely abból fakad, hogy a párbeszédek végén nincs konklúzió, a felmerülő kérdésre adott egzakt felelet. Ezek hiánya is azt sugallja, hogy a férfi is keresi a válaszokat a Sophie édesanyjáról, egy jó nap utáni szomorúságról szóló kérdésekre. Mégis azt lehet mondani, hogy a film egy olyan szülő-gyerek kapcsolatot akar bemutatni, ahol létezik a feltétel nélküli szeretet, de a háttérben megbúvó súlyos lelki problémák nem engedik közel egymáshoz a két embert, ezáltal egyikük sem tud segíteni a másikon. A Queen és David Bowie Under Pressure című száma olyan tökéletesen illeszkedik a filmbe, hogy a korábban említett gombóc még nagyobbra nőhet, a jelenetet látva szívrepesztővé válhat az apa-lánya páros.

Kiemelt kép: Jelenet a Volt egyszer egy nyár c. filmből (forrás: Cinéma Moderne)

Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Egy helyen a hét legfontosabb irodalmi rendezvényei. 

Női szerepek és törekvések a reformkorban – Nőreprezentáció a sajtóban | Március 20. 18 óra

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum

Egyre több kutatás foglalkozik az időszaki kiadványok politikai, társadalmi és kulturális szerepével. A női olvasók és írók körében meghatározó fórumként szolgáltak a különböző sajtótermékek. Ezek közül is leginkább a divatlapok felületén jelölték ki a kor normái a nők területét. Hogyan hatottak ezek a női önképre, a női önreprezentációra, és milyen szerepet töltöttek be a női érdekérvényesítésben? Milyen nehézségekkel kellett szembenéznie egy női szerkesztőnek, és milyen dilemmái voltak Vachott Sándornénak?

Házigazda: László Ferenc újságíró
Vendég: Török Zsuzsa irodalomtörténész és Hidas Judit író

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Késelés Villával: Budapest | Március 20. 19 óra

Helyszín: Nyitott Műhely

Mi Budapest kultúrtörténeti jelentősége? Milyen szimbolikus funkciókat lát el, hogyan része jelenleg az emlékezetpolitikának? Mennyiben hátrány és mennyiben előny a magyar kultúra Budapest-központúsága? Hogyan formálják a különböző művészeti ágak alkotásai a Budapest-képünket? Miként változott a magyar irodalom Budapest-toposza, mit jelent Kosztolányinak, Faludynak, Konrádnak, Téreynek, Krusovszkynak Budapest? Mi a főváros mítosza, és megéljük-e még? Beszélgetés Fehér Renátóval, Sudár Orsolyával és Takács Ákossal.

Fehér Renátó költő, író, a Hévíz folyóirat szerkesztője.

Sudár Orsolya történész, a Város másik oldalán várospolitikai podcast szerkesztője, a Szikra Mozgalom tagja.

Takács Ákos építész, a Város másik oldalán várospolitikai podcast szerkesztője.

Az est házigazdái Csete Soma és Vida Kamilla.

A Késelés Késsel gárdája MŰHELYT hirdet a hétfői Késelés napjára!

Részletek: https://fb.me/e/3cJIYRMMC

A késelők: Bocsik Balázs, Horváth Eszter, Imre Ábris, Körösztös Gergő, Kőszeghy Ferenc, Modor Bálint, Szűcs Anna Emília.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Berta Ádám, Agócs Írisz – Szöszmösz, a tündéregér / könyvbemutató | Március 21. 17 óra

Helyszín: Pagony Café – Dió

Lapos Tüske kiskora óta a síkság szélén élt. Az allergiája miatt nem ehet mást, csak zöld mohavirágot. Amióta egyre kevesebb mohavirágot talál, Lapos Tüske tudja, nem maradhat itt örökké. Egy nap találkozik Szöszmösszel, akiről nem tudja pontosan, hogy kicsoda és micsoda, de rögtön megkedvelik egymást. Kísérjük el Lapos Tüskét és Szöszmöszt utazásukon, legyünk tanúi szívmelengető, felemelő barátságuknak!

Berta Ádám: 2012-ben jelent meg első önálló prózakötete, amelyet azóta hat újabb könyv követett. Öt regény és két novellagyűjtemény szerzője. A Szöszmösz, a tündéregér az első gyerekirodalmi alkotása. Díjai: Hévíz Irodalmi Díj (2020), Baumgarten-jutalom (2021).

Agócs Írisz: az egyik legnépszerűbb és legszélesebb körben elismert magyar illusztrátor. Az általa illusztrált könyvek megjelentek Svédországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Dél-Koreában, Magyarországon pedig összesen több mint 600.000 példány fogyott el belőlük. Shona Innesszel közös munkái, a Big Hug sorozat széles nemzetközi közönség előtt is ismertté tette nevét.

A beszélgetést moderálja Both Gabi.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

DIA-beszélgetések – Petőfi 200 „Dalaim, mik ilyenkor teremnek…” | Március 21. 18 óra

Helyszín: Petőfi Irodalmi Múzeum

Petőfi Sándor költészetének sokszínűségét és elevenségét leginkább akkor érzékelhetjük, ha együtt vizsgáljuk a kortárs líra önmeghatározásaival és hagyományválasztásaival. Kik fordulnak ma Petőfi felé? És miért Petőfi felé? És melyik Petőfi felé? A Dalaim című Petőfi-versben felsorolt változatok melyike felé? Ezekre a kérdésekre keressük a lehetséges válaszokat három kortárs költő segítségével.

Beszélgetőtársak: Kiss Judit Ágnes költő, író; Szálinger Balázs költő, drámaíró; Vörös István költő, író, drámaíró, műfordító

A beszélgetést vezeti: Bazsányi Sándor irodalomkritikus

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Boggie: Költőim – Vendég: Ferencz Mónika | Március 21. 19 óra

Helyszín: Magvető Café

Boggie zenés-irodalmi est sorozata, a KÖLTŐIM a sikeres 2018–2020-as évadok után idén újra indul! Boggie a sorozatban vendégül látja a magyar író-költő világ színe javát, a fiatal feltörekvő nemzedéktől a befutott sztár írókig. Az est azon túl, hogy egy teljes értékű Boggie koncert, betekintést nyújt az adott költő világába egy bensőséges pódiumbeszélgetésen keresztül. A szobakoncert fénypontja egy meglepetés versfeldolgozás Boggie zenei tolmácsolásában.

A sorozat idei második vendége Ferencz Mónika lesz, akinek verses kötetei lesznek Boggie zenei célkeresztjében.

Az est során kivesézik a zenész-költő lét mibenlétét, az alkotás fájdalmát és örömét, az új kötetekhez, lemezekhez vezető utakat, és ki tudja, még mit.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Négy Falon Túl Olvasókör (III. ÉVAD) | Március 21. 19 óra

Helyszín: Három Szerb Kávéház

Beharangozó-videó: https://bit.ly/beharang
Jelentkezési lap: https://bit.ly/negyfalontul

Közérthetően bemutatni a világirodalom leghíresebb olvasmányait. Átadni az olvasás iránti megszállott rajongást. Feltárni azokat az örök értékeket, amelyek a legnagyobb klasszikusokban rejtőznek.

A 2020-ban alapított Négy Fal Között Olvasókör YouTube-csatorna valami ezekhez hasonló magasztos céllal indult útjára az első Shakespeare-videóival. A célt persze egyszerűbben is meg lehetne fogalmazni: videókon keresztül irodalomról beszélni, és olvasásra buzdítani azokat, akik otthon rekedtek a karantén alatt. Olvasni és az irodalomról gondolkodni: távolról, elszakítva, mindenki a saját fotelében, valahogy mégis közösen.

Az áttörés 2022 januárjában történt, amikor a Négy Fal Között a Három Szerb Kávéházzal közösen elindította a Négy Falon Túl olvasókört, azt az offline olvasókört, ahol a részvevők már személyes jelenlét mellett, a kávéház hangulatos tereiben ültek össze hat hónapon át havonta egyszer, hogy a hónapra olvasott világirodalmi klasszikust kibeszéljék.

Az olvasókör azóta két évadot is megélt, ahol egy éven át, 5 csoporttal, közel 100 ember részvételével végigolvastuk az alábbi világirodalmi klasszikusokat: A nagy Gatsby, Zabhegyező, A skarlát betű, 1984, A per, Mrs Dalloway, majd a második évadban Szerelem a kolera idején, A lét elviselhetetlen könnyűsége, Bűn és bűnhődés, Ne bántsátok a feketerigót!, Üvöltő szelek és Az üvegbúra. 12 hatalmas klasszikus, 4285 oldal, 90 órányi beszélgetés, számtalan olvasat, észrevétel, és tanulság (emberi és irodalmi egyaránt).

Az olvasókör alatt nemcsak ezekről a művekről, az irodalomról és önmagunkról tanultunk rengeteget, hanem legalább ugyanennyit nevettünk, és kovácsolódtunk közben összetartó közösséggé.

További részletek és információk: https://fb.me/e/7xYPdP5gL 

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

A láthatatlan Hamvas Béla | Március 22. 16 óra

Helyszín: Vigadó

A Facebook-esemény leírásából:

Jász Attila, Győrffy Ákos és Weiner Sennyey Tibor írók beszélgetése Hamvas Béláról és arról a bizonyos „láthatatlan esszéről”.

Szeretettel várunk minden művészet iránt érdeklődőt a Pesti Vigadóba március 2-ától egy hónapon át a Magyar Művészeti Akadémia Művészeti Ösztöndíjprogram 2019−2022. évi ösztöndíjasainak kiállításán és programsorozatán!

Március 2-ától 70 alkotó és közel 70 program várja az érdeklődőket, minden korosztályból: komolyzenei koncertek, színházi előadások, tematikus kerekasztal beszélgetések, divatbemutató, ifjúsági és gyerekprogramok.

A kiállítás programjai ingyenesek, de regisztrációhoz kötöttek!

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Irodalmi kávéház | Március 22. 17 óra

Helyszín: Auróra

Érdekel a kortárs irodalom? Meg szeretnéd tudni, hogyan fejezik ki magukat a gimnazisták? Szeretnél hallani szerelmükről, csalódásaikról vagy félelmükről négy strófában? Gyere el az Aurórába március 22-én délután, és mindezekre lehetőséged nyílik!

A Kaleidoszkóp Társulat egy újonnan alakult, független diáktársulat, aminek célja az, hogy az irodalmat és a drámát szélesebb körben elérhetővé tegye.

Az irodalmi esten előadók: Kis Cecília, Kosztolnyik Tamás, Uhri Levente, Láng Ezra, Stern Hanna, Hegedüs Panni, Stráhl Natali, Tóth Anna, Kovács Boglárka, Tóth Bence.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Jótékonysági könyvbemutató | Március 22. 17 óra

Helyszín: Írók Boltja

Amanda Gorman neve akkor vált ismertté az egész világon, amikor verse elhangzott Joe Biden beiktatásánál. Verseskötetét a Van Helyed Alapítvány fiatal roma növendékei fordították le magyar nyelvre: Galambica Rozália, Galambica Péter, Kala Noémi és Macsinga Géza. Szakmai mentoruk Dányi Dániel volt, aki a Magyar Műfordítók Egyesületének tagja.

A Van Helyed Alapítvány munkájának lényege a Van Helyed Rendszer kiépítése, amely a hátrányos helyzetű, többségében roma gyerekeknek kényszerpálya helyett életpályát biztosít. Mindezt egy rendszerszintű modellben, ahol a patronáltak a magzati kortól a felsőoktatásba vagy a munkaerőpiacra való belépésig egymásra épített szolgáltatásokhoz férnek hozzá, annak érdekében, hogy megszakíthassuk a nyomor és szegregáció újratermelődésének ördögi körét.

Az esemény résztvevői: Bódis Kriszta (Van Helyed Alapítvány), Dányi Dániel (Magyar Műfordítók Egyesülete) és a fordítók: Kala Noémi, Penni Éva, Galambica Péter, Macsinga Géza (a Van Helyed növendékei). Moderál: Fedorkó Boglárka (Romaversitas).

Énekelnek Zámbó Angéla és Váradi József, szintén az alapítvány növendékei, zongorán kíséri őket Nagy Benedek zenetanár.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Falfirka Könyvklub – Székely Szabolcs: A beszélgetés története | Március 22. 18:30

Helyszín: Mester Galéria és Közösségi Tér

A Facebook-esemény leírásából:

A Mester Galéria és a Falfirka közös programsorozata. Könyvklub azoknak, akik kíváncsiak a legfrissebb irodalomra: havi egy alkalommal a Falfirka-felolvasásokra meghívott szerzők műveivel foglalkozunk. Minden hónapban egy könyvet járunk körül, közösen beszéljük át, mit is olvastunk, és ki mit gondol róla. A Falfirka eseményein 2017 óta egy-egy szerző olvas fel saját műveiből, havonta, a Bookta kávézóban.

A Könyvklubot vezeti: G. Szabó Sarolta, szerkesztő, kritikus, a Falfirka alapító-házigazdája, a Mester Galéria ifjúsági programfelelőse.

Székely Szabolcs március 27-én lesz a Falfirka vendége: https://www.facebook.com/events/888350005543882/

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Szendrői Csaba és Jakobovits Kitti – #olvasniszabad, vendég: Dr. Kőváry Zoltán | Március 22. 19 óra

Helyszín: K11 Művészeti és Kulturális Központ

Az olvasniszabad mozgalmat Szendrői Csaba, költő, Artisjus-díjas szövegíró, énekes, az Elefánt zenekar frontembere találta ki 2020-ban, azóta Jakobovits Kitti pszichológus, irodalomterapeutával bővült a „csapat”. Célja az olvasás népszerűsítése, az önfejlesztés, az olvasás hatása az egyén személyiségére, tudatára és gondolkodására. Nem valós terápiát kíván nyújtani, csupán eszközöket igyekeznek adni az olvasók kezébe, amik segítenek abban, hogy mindenki a maga módján és útján hozza ki magából a legtöbbet.

Az #olvasniszabad eseményeken:

  • az első 1 órában mindenki „csak” olvas egy általa hozott könyvet, ezt követően a résztvevők átbeszélik az aznap olvasottakból a leginkább megmaradt mondatokat, bekezdéseket
  • majd egy rövid szünet után, az est második felében Jakobovits Kitti és az adott hónap vendége tart előadást, ahol közös beszélgetésre invitálják a résztvevőket

A márciusi #olvasniszabad esemény vendége: Dr. Kőváry Zoltán. „Egyetemen oktatok klinikai pszichológiát, egzisztenciális pszichológiát és pszichobiográfiai kreativitáskutatást. Fő kutatási területem a mélylélektanok és az egzisztenciális pszichológia története, a művészi kreativitás, a pszichobiográfia módszertana és az öko-egzisztencializmus. Ezekben a témákban adok elő és publikálok itthon és nemzetközileg is. Eddig mintegy 70 cikkem, 4 saját és 3 szerkesztett kötetem jelent meg. Fő művem a 780 oldalas »Bevezetés az egzisztenciális pszichológiába« (ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2022). Emellett kliensekkel is foglalkozom egzisztenciális megközelítéssel, és aktívan zenélek középiskolás korom óta.”

A márciusi beszélgetésben szóba kerülnek majd a művész-élet és a tudomány kapcsolódási pontjai, a kreativitás és a mentális egészség összefüggései és az egzisztenciális nézőpont aktualitása is, ezen felül pedig még zenélni is hallhatjuk majd dr. Kőváry Zoltánt.

Részletek: https://fb.me/e/3hFdn9nyV

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Margó Olvasókör Nádas Péter: Rémtörténetek | Március 22. 19 óra

Helyszín: Tompa17

A Facebook-esemény leírásából:

A Margó Olvasókörben hónapról-hónapra megbeszélünk egy-egy könyvet, amit valamiért fontosnak tartunk. Az olvasókör valóban olvasókör, vagyis nemcsak együtt olvasunk, hanem közösen ki is beszéljük az aktuális könyveket. A Margó Olvasókört a Tompa17 nevű kávézóban tartjuk, a beszélgetéseket különböző felállásokban Ott Anna, Szeder Kata és Valuska László vezetik.

A márciusi olvasmány Nádas Péter: Rémtörténetek.
A beszélgetést Szeder Kata és Valuska László vezetik.

Miért pont ezt választottuk?

A Rémtörténetek nemcsak nagyszerű regény, hanem igazi meglepetés volt 2022-ben: a 80 éves Nádas Péter egy kis közösségbe vezeti be az olvasót, ahol a nyelv, csakúgy, mint a tettek, erőszakos. Vagyis átlagos, mert így beszélünk és viselkedünk egymással. A Rémtörténetek alapjait még a hetvenes évek elején írta le Nádas, a jegyzetanyag viszont Berlinbe került minden más szövegével együtt. Visszakérte, hogy megírja a regényt. Hogyan kapcsolódik az életmű többi darabjához? Mi oka van a thriller-szerű  elbeszélésnek?

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Tabán sztorik | Március 23. 18:30

Helyszín: Jókai Anna Szalon

Szabó Zoltán Attila író, A Tabán a világ közepe című könyv szerzője a Jókai Anna Szalonba rendszeresen olyan lokálpatriótákat, művészeket, alkotókat, közéleti személyiségeket, kutatókat hív meg, akiknek az életére, munkájára nagy hatással volt/van ez a városrész, illetve a Várkerület.

A „menü”: Tabán-blues (klippremier) / Molnár-C. Pál (1894–1981) festőművész, grafikus Tabán-képei, és egy budai család igaz története Csillag Péterrel, a művész unokájával / sakk és a Tabán, sakk és Budapest + fejtörők Krizsán Edith, női nemzetközi sakkmesterrel / Irodalmi időutazás a Krisztinavárosba, a legendás Philadelphia Kávéházba Bozók Ferenc íróval.

„Desszert”: Újszilvási Bolyhos-pálinkaköltemények.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Vándorló Állományok – felolvasóest | Március 24. 20 óra

Helyszín: Kis Présház

A Vándorló Állományok 2021-ben alakult, méghozzá azzal a céllal, hogy a szegedi Törzsasztal Műhely, az egri Szövegtrafik és a budapesti Prae Kiadó körül szerveződő fiatal szerzők megismerkedhessenek egymás munkáival. Közös műhelyek, felolvasóestek , táborok szerveződtek az elmúlt másfél évben, amely során végig fontos volt, hogy ne mindig ugyanazok a tagok találkozzanak, hanem lehetőséget kapjanak az újabb résztvevők is.

Hasonlóan az eddigiekhez, most egy két napos közös gondolkodás eredményeit hallhatja a közönség.

Felolvasnak: Szabados Attila, Gyáfrás István, Mánya Kristóf, Horváth Florencia (Bp.), Dobosy Tímea, Galda Gábor Attila, Sulyok Valentina (Eger), Ferencz Hedvig, Tóth Bálint, Fodor Barbara, Várhelyi Adrián (Szeged).

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

Hadik Könyvvásár – Március 26. 11 óra

Helyszín: Hadik kávéház

A Facebok-esemény leírásából:

Valami olyasmit teszünk, amit korábban soha: könyvvásárt szervezünk! A főszerepben négy mikrokiadó lesz, (Csirimojó Kiadó, Ø Kiadó, Polar Könyvek, Sonora Kiadó), akik szívüket-lelküket teszik bele a munkába, hogy a legjobb könyveket szerezzék meg, fordítsák le, adják ki és ajánlják nektek. Nem titkoljuk, mi olvassuk és nagyon szeretjük a könyveiket és az sem titok, hogy a könyvkiadás is nehéz időket él épp. Így nagyon szeretnénk, ha minél többen eljönnétek, megismerkednétek a könyvekkel, az emberekkel, akik mögöttük állnak, innátok egy kávét, ennétek egy sütit és a legjobb könyvekkel távoznátok tőlünk!

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – Március 20-tól 26-ig

 

Háború gyerekszemmel – Anne Frank és Jeva Szkaliecka naplói nyomán

háború f21

„A háború szót mindenki ismeri, de csak nagyon kevesen értik, valójában mit jelent. Mondhatod rá, hogy borzalmas vagy rémisztő, de nem ismered a félelem valódi mértékét. Így hát, amikor hirtelen szembekerülsz vele, teljesen elveszettnek érzed magad – a rémület és a kétségbeesés szorító fogságában. A pusztítás az összes addigi terved romba dönti, minden előzetes figyelmeztetés nélkül. Amíg nem tapasztaltad, nem tudod, mi a háború.”[1]

A sors tanító jellegű fintora, hogy a történelem újra és újra megismétli önmagát. Ez az irodalomban is mindig tükröződni látszik. Ezúttal két ártatlan gyerek szemén keresztül tekinthetünk ezekre a viharos időszakokra, akik bár időben, térben és származásban is távol állnak egymástól, hasonlóképpen váltak a körülmények áldozatává.

Hervay Gizella egyik versében így ír: „Az embertelenségről semmi sem vall megrendítőbben és pontosabban, mint a gyermeksikoly.”[2] Ezt a perspektívát Anne Frank mint naplóíró már beemelte a nemzetközi irodalomba, ám egy újabb, világot megrendítő katasztrófára volt szükség ahhoz, hogy ne felejtsük el.

Háborúk árnyékában

Ma már több mint egy éve, hogy kirobbant az orosz–ukrán háború, és erről számtalan dokumentáció készült. Valószínűleg mindenki emlékszik a megrendítő képekre a kijevi metróaluljárókból vagy a pár másodperces felvételekre, ahol egy jól célzott orosz bomba által pillanatok alatt rommá válik egy épület, maga alá temetve mindent és mindenkit. De nem csupán képek tudósítanak a kegyetlenségekről: sokan tollat is ragadtak, hogy írásos formában örökítsék meg a történteket – már ahogyan meg lehet örökíteni valamit egy sötét pincében bujkálva, két bombatalálat között.

háború f21
Anne Frank (forrás: atv.hu)

Jeva Szkaliecka, a tizenkét éves ukrán kislány mégis tett egy próbát: ahogy annak idején Anne Frank, naplót ragadott és írni kezdett. A levegőben már érezhető háborúról még mit sem sejtve, Jeva a tizenkettedik születésnapján döntött úgy, hogy életének apró pillanatait szeretné írásban megörökíteni. Így a mű önfeledt vidámsággal indul – akárcsak Anne Frank naplója, melynek szerzője szintén rendkívül fiatalon, tizenhárom évesen kezdte meg önjelölt írói karrierjét:

[p]énteken, június 12-én már reggel hatkor felébredtem. Érthető, hiszen akkor volt a születésnapom. (…) Alig múlt hét óra, amikor bementem apához és anyához, azután meg a nappaliba s felbontottam a születésnapi csomagokat. Első pillantásom Rád esett, igen, Rád, aki ott vártál rám.”[3]

Ekképpen hasonlóan boldog tudatlanságban indul el a két napló, majd rövid időn belül fordul át mindkettő egy tragikus végletbe.

Mindkét élettörténetet meghatározzák az utolsó békében töltött napok. Azok a felhőtlen percek, amikor még nem kell csendben, rettegve bujkálni – teljesen mindegy, hogy milyen okból kifolyólag. Ezek lehetnek az első lehetséges szerelem életre szóló momentumai, amikor megannyi izgalom és újdonság veszi körül az embert; vagy egy hosszúra nyúlt biciklizés Amszterdam szeles utcáin; esetleg egy barátokkal és bowlingozással eltöltött születésnapi délután Harkiv szívében, netalántán egy csendes, családi este a leghétköznapibb pillanatokkal.

Lényegtelen. Nem az számít, hogy mivel teltek el az utolsó napok. Amire a legerősebben lehet majd támaszkodni és vágyakozva visszaemlékezni, az a végtelen szabadság érzése. Ez a korlátok nélküli szabadságérzet akkor tölti el a gyermek lelkét, amikor a szél fújdogálja a haját, miközben féktelenül, nagykanállal próbája habzsolni az életet, ami még végtelennek tűnik ebben a korban.

háború f21
Jeva Szkaliecka (forrás: litera.hu)

Jeva és Anne számára is a végső napok lesznek azok, amelyek után sóvárognak; egészen utópisztikusan tekintenek vissza rájuk, miután a politikai hatalmak közbeszólnak. Az utolsó, békében töltött hetekre később mindketten úgy emlékeznek, mintha azokat egy ideális társadalomban élték volna meg. Jön a zsidó törvények szigorítása, a sárga csillag és az orosz tankok átvonulása a határon, majd az első ledobott bomba. Megkezdődik a bujkálás és a bizonytalanság ideje, amikor nem tudni, mikor omlik össze a pince fölötti épület, vagy mikor törik az emberre az ajtót az SS tisztjei, hogy családostól hurcolják el.

A művészet menedéke

Meglepő, hogy egy ilyen vészterhes időszakban a legnagyobb megnyugvást egy füzet jelenti, és a legjobb menekülési útvonal az írás. Egy napló a hétköznapokban is bizalmas társ, hát még háború idején! Itt tükröződik minden aggodalom, a bezártság keltette frusztráció, a félelem, a fájdalom és a rettegés; egyszóval a bizonytalanság, mert nem tudni, lesz-e holnap.

A két kiskamasz egészen hasonló küzdelmi mechanizmusokat választ: így menekülnek mindketten a művészetbe. Anne esténként Goethe és Schiller drámáit hallgatva szenderül álomba, majd rövid időn belül ő is írni kezd, és hosszú lére eresztett meséket firkant le naplójába. Nem kell jól képzett lélekbúvárnak lenni ahhoz, hogy lássuk, a mesék főszereplői tökéletes tükörképei saját önismeretének és személyének; hasonló életkorbéli nehézségekkel küzdenek, mint maga a szerző. Így a tizenhárom éves kislány korát kissé megelőzve, tudtán kívül használja a ma már népszerű traumaírás gyakorlatát, amint mesékbe dolgozza bele a legbensőbb fájdalmait.

Jeva két művészetbe ágyazott menedéke a zongorajáték és a festés – valljuk be, ezek gyakorlása a legnagyobb jóindulattal is kivitelezhetetlen két bombatalálat között. Amikor mégis adódik egy rövid lehetőség, akkor a Für Elise keltette lágy zongoradallamok és a hideg színű olajfestékek vegyülése a vásznon egy egészen más, lélekben biztonságos helyre kalauzolják el a kis Jevát.

Próbálok higgadt maradni: Inna konyhájában a tengerparti faliképen dolgozom. (…) legalább addig elterelem a figyelmem a távolból idehallatszó robbanásokról.”[4]

Jeva képzőművészeti koncepcióiban is szerepet játszott egy eléggé karakán ihletalap, mégpedig Eugenia Gapchinska személyében, aki kissé bizarr stílusban rajzolja meg karaktereit, magát mégis „az első számú boldogságforrásként” definiálja. Bár a kortársai tudják a személyével azonosítani ezt a kijelentést, sokszor mégis úgy gondolnak rá, mint aki csak gyermekeknek fest. Pedig az alkotó művészi hitvallása pont abból áll, hogy színeken keresztül, illetve festett karakterek segítségével ábrázolja és terjessze a boldogságot, az élet teljességét mindenki számára.

háború f21
Eugenia Gapchinska egyik képe (forrás: facebook.com)

Ha a kortársak szemében nem is mindig, legalább Jeva életében betöltötte a boldogságforrás szerepét, hiszen a kislány előszeretettel nézegette Eugenia műveit. Amikor úgy hozta az élet, hogy egy bunkerként szolgáló kertvárosi házba kényszerült menekülni, a szállásadója megkérte őt, fejezze be a hajdanán félbehagyott fali festményt, melyre végül egy Gapchinska-féle angyal került.

Vissza-visszatérő toposz a két műben az éjszaka. Egy romantikus költeményben ez az időszak az egyedüllétet, a magányt, a félelmet, a csendet, a halált ábrázolná. Nem kell azonban irodalmi elemzésekbe bonyolódni ahhoz, hogy tudjuk: az éjszaka a való életben is ezt a fogalomkört idézi fel – kiváltképpen a háború idején. Anne Franknál és Jevánál egyaránt azt láthatjuk, hogy az éjszakában a sötétség és a belső csend egyesül, ami fokozatosan rettegéssé növi ki magát. A szóban forgó napszak továbbá erős bizonytalansággal párosul, ugyanis ez az a derengő holtidő a háborúk idején, amelyben még a gyermek is magára van hagyatva. Ilyenkor nem tudni, hogy lesz-e még hajnalhasadás.

És éjszakánként száz meg száz repülőgép húz el Hollandia felett. A német városok fölé repülnek, s bombáik felszántják a földet. Óránként sok-sok ezer ember pusztul el Oroszországban, Afrikában. Senki sem érzi magát biztonságban; háborúzik az egész földteke, s bár most a szövetségesek győznek, senki sem tudhatja, mi lesz.”[5]

Irodalometikai szemszögből nézve mindenképpen érdekes és vitatott kérdés a naplók kiadása, kiváltképpen, hogyha az posztumusz történik, mint Anne Frank esetében. Ugyanakkor ha a fentieken kívül valamiben még egyezik a két lány álláspontja, az a könyvkiadás. Mindketten szánt szándékkal, dokumentációs jelleggel írták meg naplóikat, amelyek kétségkívül hordoznak keletkezési idejük szempontjából aktuális politikai tartalmakat és hiteles történelmi leírásokat.

A háború után mindenképpen kiadok egy könyvet, amelynek a címe A hátsó traktus lesz. Kérdés, sikerül-e. Ez a napló lesz az alapja. A hátsó traktuson kívül más témák is foglalkoztatnak. Amint kialakultak bennem, pontosan beszámolok róluk.”[6]

Ami mégis egyedivé és irodalmivá emeli ezeket a szövegeket, azok a személyes, gyermeki impressziók és a határtalan fogékonyság a külvilág rezdüléseire, az emberi lélekre. Ez a két napló megható tanúságtétele annak, hogy bár az idő és a tér súlyos buckákat emelt Anne és Jeva közé, az automatikus emberi reakciók és a gyermeki megnyilvánulások mit sem változtak a második világháború óta. Végezetül pedig a két kislány írásos öröksége fordított tükre annak, hogy a háború szülte sok-sok erőszak, fájdalom és kín az emberi lélekben művészetté szelídül – mert sokszor csak ez jelentheti a mentális kiutat a körülöttünk zajló borzalmakból.

háborű f21
Szklaiecka Nem tudod, mi a háború című naplója (forrás: konyvmoly.com)

Kiemelt kép: history.com

Jegyzetek

[1] Jeva Szkaliecka: Nem tudod, mi a háború

[2] Hervay Gizella: Gondolatok Anne Frankról

[3] Anne Frank: Anne Frank naplója

[4] Jeva Szkaliecka: Nem tudod, mi a háború

[5] Anne Frank: Anne Frank naplója

[6] Jeva Szkaliecka: Nem tudod, mi a háború

A kegyetlen karakterek koronázatlan királynője – 70 éves Isabelle Huppert

Isabelle Huppert

Szubjektív válogatásunkban a színésznő öt különösen megkapó és emlékezetes alakítását emeltük ki.

A francia filmek szerelmeseinek nem kell bemutatni Isabelle Huppert-t. A színésznő közel ötven éves pályafutása során olyan neves rendezőkkel dolgozott együtt, mint Claude Chabrol, Jean-Luc Godard, Michael Haneke és Mészáros Márta. Az általa játszott női figurák a körülményekből, illetve a karakterek belső világából adódóan brutálisak vagy traumatizáltak, az alakítások pedig Huppert rendkívüli érzékenységéről és lenyűgöző teherbírásáról árulkodnak. Kihívást jelentő szerepformálásaiért két César-, egy BAFTA-, egy Golden Globe-díjat és egy Oscar-jelölést kapott, kétszer neki ítélték az Európai Filmdíj és a Cannes-i Filmfesztivál legjobb színésznőjének járó díját, ezenkívül számos életműdíjjal illették karrierjét.

5. Abuse of Weakness (2013, rendezte: Catherine Breillat)

A félig önéletrajzi filmként jegyzett Abuse of Weakness („Visszaélés a gyengeséggel”) tökéletesen illik az Huppert által játszott karakterek sorába, amelyeket az írók nem kímélnek: a film nyitányában sztrókot kapó Maud (Huppert) részleges felépülését követjük nyomon, aki a munkába temetkezve, régi (általunk nem ismert) kiállásáról megfeledkezve alárendeli magát egy erős és erőszakos férfinak. 

Huppert megrendítően játssza el a bal oldalára lebénult rendezőnőt, aki megpróbálja elhitetni magával, hogy a mindennapos tevékenységek nem megterhelőek, miközben munkájából adódóan dirigálja az őt körülvevő és segítő emberek életét. S ha az első jelenet nem sokkolt volna eléggé bennünket, a film felénél Maud újabb agyvérzést kap. A tehetetlenségét látszólag türelmesen akceptáló színész, Vilko (Kool Shen) engedelmesen teljesíti Maud kéréseit, miközben az életvitelétől megfosztott Maud észre sem veszi, miként kezd törleszteni a férfinak, aki azt érzékelteti vele, hogy képes továbbra is önállóan, régi, egészséges világképének kereteit megtartva folytatnia az életét.

Isabelle Hupper
Forrás: La Casa Encendida

4. A szertartás (1995, rendezte: Claude Chabrol)

A szertartás Chabrol egyik legismertebb (késői) filmje, amely számos, bűnfilmeket sorakoztató listán szerepel. Sophie (Sandrine Bonnaire) cselédnek áll egy polgári család házába, majd barátságot köt a kétes múltú postáskisasszonnyal, Jeanne-nal (Huppert). Míg Sophie csendes és szorgalmas lány, Jeanne-ról ez korántsem mondható el: hangos és rendbontó, a társadalmi normákra és a jóízlésre legyintő magatartásával rég kivívta Sophie munkaadóinak rosszallását. Azontúl, hogy a film a képmutató polgári társadalom kritikáját fogalmazza meg, Huppert képes a karakterében egy kissé commedia dell’artéhoz hasonló, performanszszerű attitűdöt egy véresen komoly és lázadó szellemiséggel összegyúrni – alakítását César-díjjal ismerték el.

Isabelle Huppert
Forrás: Port.hu

3. Elle (2016, rendezte: Paul Verhoeven)

Az Áldozat címre is hallgató Verhoeven-film már az expozícióban kíméletlenül felrázza a nézőt: szemtanúi leszünk, ahogy megerőszakolnak egy nőt a saját házában. Majd ez újra megtörténik, sőt a nő elkezdi várni ezeket a brutális, rituálészerűen megismétlődő aktusokat. Isabelle Huppert a kifinomult és törékeny nő portréját lefejtve egy mélyebb réteget tár elénk, megkérdőjelezve a karakter viselkedésének racionalitását, ezzel párhuzamosan újragondolva az áldozat pozíciójának megítélését (a konkrét esetre értve). Alakítására az amerikai kontinensen is felfigyeltek, Golden Globe-díjjal jutalmazták és Oscarra jelölték a szexuális abúzus martalékává váló, majd azt lényegében előkészítő és kieszközlő asszony szerepéért.

Isabelle Huppert
Forrás: The New Yorker

2. Nővérek haragban (2004, rendezte: Alexandra Leclère)

Szinte érzem a bőrömön az égető-kérdő tekinteteket: mégis mit keres ez a film a listán? A Nővérek haragban ugyanis nem filmtörténeti mérföldkő, mégis a könnyednek ígérkező, „vígjátéknak” bélyegzett alkotás egy mély és univerzális történetet vázol fel. Martine (Huppert) és Louise (Catherine Frot) két gyökeresen eltérő személyiség: míg Louise pozitív, sőt gyermeteg életszemléletű, addig Martine egy magával és a szeretteivel folyamatosan dacoló nő, aki meg akar, de nem tud megfelelni azoknak a normáknak, amelyeket szerinte a társadalom megkövetel tőle. A testvérek ritkán találkoznak, Louise egy kiadói megbeszélés okán tölt pár napot nővérénél.

A film a testvéri kötelék elválaszthatatlanságát példázza, ám korántsem szájbarágós tanmeseként: a kapcsolat mélységének, s főleg Martine jellemének megértése a csendekben, az elhallgatásokban rejlik. Huppert tökéletesen vezeti a mélyen frusztrált, egyik pillanatban csupán türelmetlennek tetsző, majd látszólag a semmiből kitörő, önmagából teljesen kiforduló karaktert. Az érzelmek széles skálája nem szakítja szét a karaktert: Huppert pontosan érzi, hogyan lehet összpontosítani az ambivalenciákat, és miként lehet a legapróbb, szinte alig látható gesztusokkal előkészíteni az animális őrjöngéseket.

Isablle Huppert
Forrás: Mafab

1. A zongoratanárnő (2001, rendezte: Michael Haneke)

Haneke könyörtelen és kíméletlen világot tár elénk filmjeiben, amennyiben a normalitás látszatát keltő, ám külső hatásra atomjaira széthulló családmodellek prezentálására gondolunk. A Haneke-filmek által megkövetelt brutális és elhidegült performanszlehetőségek mintha kifejezetten az Huppert-kaliberű színészekre íródnának: éppen ezért válik a két alkotó együttműködéséből készült A zongoratanárnő a filmtörténet egyik legmeghatározóbb művévé.

A zongoratanárnő egy Elfriede Jelinek-regényből készült adaptáció, amelyben Huppert egy a bécsi konzervatóriumban tanító, férjezetlen zongoratanárnőt alakít. A pedáns életvitel és a komolyzenei világból adódó precíz és a tökéletesség látszatát keltő attitűd azonban megremeg egy fiatal tanítvánnyal való közös munka során. Izgalmas összecsengés ez a 2022-es Tár című filmmel, ám a Cate Blanchett alakította karmesternő története merőben eltér Isabelle Huppert korosodó vénkisasszonyáéval. A zongoratanárnő mélyen elfojtott, torz vágyai okán a filmben a szexuális abnormalitás és szadomazochizmus témái kerülnek terítékre. Huppert nem kíméli sem a nézőket, sem önmagát, s minden idők egyik legmegrendítőbb alakítását nyújtja.

Isabelle Hupprt
Forrás: Port.hu
Kiemelt kép: Isabelle Hupprt (forrás: Nemzeti Filmintézet)

Confessio – Madaras Márton novellája

Ezúttal Madaras Márton novelláját olvashatjátok Kortárs rovatunkban.

Confessio

Életemben akkor vertem meg először valakit, amikor rájöttem, hogy képes vagyok rá. Milánnak hívták. Nem sok esélyem volt, mert kicsi voltam és vékony. Persze, Milán is kicsi volt és vékony, viszont három éves kora óta bokszolt. Azonban az, hogy éppen combközépig letolt gatyával hugyozott, és a kezemben egy WC kefét szorongattam, kiegyenlítette az esélyeinket. Valamiért sosem hazudtam azt magamnak, hogy önvédelemből tettem. Pedig találtam volna rá megfelelő alapot, és elég ideig tudtam volna ismételgetni ahhoz, hogy végül hitelt is adjak az önámításomnak. Persze, bántottak. Napi szinten, akár többször is. Leginkább az időjárástól függően. Télen, mikor volt hó, és lehetett fürdetni, akkor ez sűrűbben előfordult. A fürdetés lényege az volt, hogy elkapjuk az éppen aktuális nyomorultat, kirúgjuk a lábát és a tanár megérkezéséig a lehető legtöbb havat begyűrjük a pólója alá, miközben a fejét a hóba nyomjuk. Ilyenkor nagyokat lehetett röhögni az elvörösödő arcú, hol zokogó, hol üvöltöző vesztes gyökéren, akit még csak nem is gyűlöltünk. Én is csináltam, velem is csinálták. Ősszel, mikor kezdett lehullani az udvar fáiról a termés, és eljött a gesztenyecsaták időszaka, ismét megszaporodtak a bántalmazások. Az egymást nem kedvelő osztályok a fák között bujkálva dobálták az aranybarna makkokat. Úgy harcoltunk, mint a japán-amerikai katonák a guadalcanali dzsungelekben. Ha valaki olyat láttál, akit kevésbé kedveltél, zöldhéjastól érkezett az áldás.

Rendszertelenül bántottuk a másikat, mindenki vadász és áldozat is volt egyben.
Én jó ideig csak az egyik szerepet ismertem. Nem szabad alábecsülni a kölykök intelligenciáját, összetett, átgondolt kínzást képesek alkalmazni. A padtársam, Ádám, hónapokon keresztül hajlandó volt hazamenni egy-egy feketeponttal vagy szaktanári figyelmeztetéssel, csakhogy minden reggel eljátszhassa, hogy harmadik félként beül egy másik asztalhoz. Mikor a tanárnő felhívta a figyelmét arra, hogy Áron és Sándor asztala már foglalt, mindig ugyanaz a válasz érkezett: nem akarok egy pedofil mellé ülni!
Ádám mindig ugyanazzal a hülye vigyorral az arcán vitte ki az ellenőrzőjét, miközben az osztály tapsolva nevetett. Persze, fogalmunk sem volt arról, hogy mi az a pedofil, de azzal mindenki tisztában volt, hogy én hittanra járok, ez a kettő pedig akkoriban egyet jelentett. Mikor a napközis tanárnőnk rá akart gyújtani, amit az iskola területén nem tehetett meg, elvitt minket tanulmányi kirándulásra a falu templomába. Én betegségre hivatkozva megpróbáltam inkább hazamenni. A harminc éve unalomba fagyott arcú, molylepke szagú Emőke néni azonban kijelentette, hogy ő aztán biztos nem fog felelősséget vállalni azért, ha megmar egy kutya az úton, és egyébként is legalább valami kultúra jut majd a hülye fejembe. Az igénytelenül újrafestett megfeszített Jézus látványa addig ismeretlen gúnyt és haragot váltott ki az osztálytársaimból, és miközben mantrázták a költői kérdést, miszerint mit nézel otthon? A keresztény tévét­?, nagyokat rúgtak belém a harangtorony lépcsője mellett, mialatt Emőke néni a templom előtt bagózva kiabált befelé nekünk, hogy halkabban már, a kurva életbe.

Akkoriban sokat sírtam. Persze nem az osztálytársaim előtt, mindig egyedül vagy papánál. Egyszer az iskolában is, mikor Milán többször úgy bordán vert, hogy nem kaptam levegőt. Igazából nem is a fájdalom kényszerített ki könnyeket belőlem, hanem a halálfélelem a légszomjam miatt. Ekkor Kata néni szemforgatva osztályfőnöki órát tartott arról, hogy mi egy második család vagyunk, szeressük és tiszteljük egymást, hisz itt köttetnek az örök barátságok. Miután Milánt leszidta, hogy még egy ilyen és mehet az igazgatóhoz, felém fordult és megjegyezte: ne kötekedjek, ha aztán egy pofon után sírok, mint egy kislány. Ezek a szavak jobban fájtak, mint a sajgó bordakosaram.

Ekkor is, mint oly sokszor, papától kértem segítséget. Nem mondanám, hogy jó ember volt, de nyolcvanéves korára eljutott arra a szintre, hogy nagyjából tudjon kötődni másokhoz. Fölvetette, hogy akár meg is védhetném magam. Papa részéről, aki az élete során három embert ölt meg, elég kézenfekvőnek tűnt ez a megoldás. Persze, mindig kiemelte, hogy az egyik baleset volt, a másik véletlen, a harmadik pedig parancsra történt a katonaságnál. Ma már nem igazán értem, hogy a baleset és a véletlen között mi lehet a különbség.

Védd meg magad. Végtelenül egyszerű szavak egy annál is egyszerűbb embertől, és mégis mennyi mindent megváltoztattak. Milánt az első szünetben vertem rommá a WC kefével, Ádámot a másodikban az öltözőszekrény ajtajával. Mindenkit megkerestem, aki valaha bántott, és kiegyenlítettem az esélyeket. Hol egy tolltartóval, hol egy váltócipővel. Nem volt szó semmi féle igazságról, se bosszúról. Létezik egy társadalmi hazugság, miszerint az erőszak a gyávák fegyvere. Pedig semmihez sem szükséges nagyobb bátorság, mint bántani egy másik embert. Miután sikerült elég erőt gyűjtenem, hogy bevigyem az első ütést, rájöttem valamire. Jó vagyok az erőszakban. Élvezem azt. Nem kellett sok idő ahhoz, hogy üldözöttből üldöző legyek. Ekkor már megvoltak azok a figurák, akik egy meglett mesterember gyakorlatiasságával képviselték a bántalmazó szerepét. Döme, Ricsi, Kocka – nagydarab, ostoba, barmok. Az a fajta embertípus, amelyik közép- és általános iskolában van az élete csúcsán, mikor még a hülyeség menőnek, az erőszak pedig elfogadottnak számít. Ricsi és Kocka azóta börtönben van, Döme pedig valószínűleg egy építkezési területen fekszik két méter betonnal a feje fölött. Mivel kicsi és vékony voltam, muszáj volt találnom valaki nálam is gyengébbet. Erre a túlsúlyával könnyű apropót nyújtott a pék fia, Martinka. Ma már talán illene azt hazudnom, hogy félelemből, az elfogadás vágyából tettem azt, amit. Persze, így vagy úgy, de mindenki gyáva. Én gyakorlatiasan gyáva ember voltam. Féltem a gyengeségtől és a kontrollvesztéstől. Ezért nem engedhettem meg magamnak a megbánás luxusát, a gyermeki erőszak társadalmában. Most már, öregkoromra néha belekényelmesedek a felnőttek önámításába, miszerint akkor is szorongva, forgolódva aludtam el, mikor „Martinka-verést” tartottunk a WC-ben a születésnapján, vagy mikor egy öklömnyi jégtömbbel kivertem Csabika egyik fogát. Hazudok magamnak egy emléket, amiben sírtam annak gondolatától, hogy az osztályok közötti floorball döntő közben arcul vágtam az ütőmmel a B osztályos Márkót. Elképzelem, hogy hetekig önmarcangoló bambulások kísértettek, miután héjasgesztenyével szemen találtam Gergőt egy őszi reggelen, és lehet, hogy mind a mai napig mellkasszorongató emlékként kísért, az ahogy betörtem Dani orrát az öltözőajtóval. Ma már addig hazudok magamnak, amíg megkönnyezem a gyermeki közöny zsarnokságát, a minden jellegű norma hírből sem ismerését. Megengedem magamnak a vezeklés luxusát olyan cselekedetek miatt, amelyeket még a mesterséges erkölcsök tudatossá tevése előtt követtem el.

De, persze, elárul az álnok öreg testem, mikor mosolyogva emlékszem vissza a verekedések utáni békaügetésekre. A vérző orral egymásra vigyorgásra az igazgató előtt. A legyőzött ellenfél földről való felsegítésére, vagy éppen a másik helyzetben a feléd nyújtott kéz elfogadásának gesztusára. Hisz végeredményében mégis csak egyenlők voltunk ebben a rózsatövises anarchiában. Csapongó istenek és szörnyetegek, akik ugyanúgy ítélkeztek, ahogy megítéltettek. Máig hordozzuk magunkban a saját vétkeinket és a mások által ejtett sebeket.

Viszont most, öregen, vizes térddel, rozoga háttal, egy vegyszer és elmúlásszagú idősek otthona repedezett teraszán mégis könnyeket csal a szemembe, ha egy-egy tavaszi reggelen meglátom, hogy a paplak udvarán újból kivirágzott a gesztenyefa.


Madaras Márton: 1999-ben született Budapesten. Gyöngyösön nőtt fel, ott is érettségizett. Magyar alapszakon diplomazott, idén fog végezni történelem mesterképzésen. Novellákat, cikkeket ír. Öt évig dolgozott újságíróként, történelemből szeretne doktorálni, hogy egyetemen oktathasson. Évekkel ezelőtt a Palócföld Ugródeszka rovatában jelent meg egy novellája Tetteink hagyatéka címmel. Jelenleg egy regényen dolgozik.

 

Kiemelt kép: avant.arte , Cleon Peterson

Túlélési stratégiánk a kilátástalanság és a világbizonytalanság korában: It’s fine

it's fine

Amikor a negatív hírek mindennaposak, a lokális és globális problémák hálójában könnyedén elveszünk, és belefáradunk a kilátástalanság érzésébe. Az It’s fine művészeti csoport kaotikus és abszurd világunkban bolyongó tömegekkel vállal közösséget. 

Az it’s fine_________kiállításon a művészeti kollektíva és mozgalom „statementként mutatja be a nyolc művész és a kurátor ironikus világnézetét. A keserű derű mögött az a környezetükben tapasztalt, általánossá vált hozzáállás lapul, mely a túlélést jelenti a rosszabbnál rosszabb hírek, a világbizonytalanság, a kilátástalanság és a fásultság korában. Amikor már a kiút is csak egy fárasztó plusz problémának tűnik, akkor eluralkodik egy abszurd túlélési stratégia, ahol a halomban álló rossz hír, negatív benyomás és egyéni problémáink tetején mosolyogva ülve azt mondjuk:  »Hát ha ez van, akkor ez van, legalább még itt vagyunk.«— olvashatjuk a kiállítás Facebook-eseményében.

Balogh Kristóf József, Barcza Réka, Éles Lóránt, Gáspár Annamária, Gulyás Andrea Katalin, Gwizdala Dáriusz, KristofLab, w.Horváth Tibor művészek alkotásait Cserhalmi Luca kurátor válogatásában láthatjuk a Bunker Galériában (Budapest, VIII. ker. Mária u. 1.) 2023. március 24. és április 23. között, minden héten szerdától vasárnapig 15 órától 20 óráig.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

It’s fine Movement (@its_fine_movement) által megosztott bejegyzés

Az organikusan szerveződő művészeti csoport és mozgalom gondolkodásmódját és a forradalmi lelkületét a kiállítás kezdetéig is közelebbről megismerhetik a kilenc pontból álló manifesztumukban, illetve a mozgalom Instagram-oldalán, ahol rendhagyó módon mémekkel magyarázzák el érzelmeiket.

Kiemelt kép: A kiállítás Facebook-eseménye.

A novelláról, mely kisregénnyé nőtte ki magát – A Kötetlenül programsorozat vendége Biró Zsombor Aurél volt

Biró Zsombor f21

A Kis Présházban március 9-én este a közönség Biró Zsombor Aurél legújabb kisregényéből hallhatott részleteket. Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek című művének töredékein keresztül megismerhettük a szerzőt, akit az est moderátora, Horváth Florencia költő, újságíró kérdezett családról, színházról és jelenlegi munkáiról.

Az est Biró A mellőzöttek című novellájának felolvasásával kezdődött, mely 2023 elején a telex.hu-n is elérhetővé vált. A mű egy pályakezdő filmrendező szemszögéből mutatja be a filmkészítés áthatolhatatlan, bürokratikus világát. A történet során egy korrupt kormánybiztos bírálja a rendező legújabb filmjét, melyben egy „mellőzött” játssza a főszerepet – azaz egy olyan személy, aki nem hajolt meg a hatalom előtt, így a szakmában perifériára szorult.

Horváth Florencia a beszélgetést a szerző kezdeti inspirációit feltáró kérdéssel indította. Biró Zsombor a művészeti pálya iránti érdeklődését elsősorban a Waldorf-Iskolában eltöltött éveknek köszönheti, itt ugyanis rendkívül gyakran volt része olyan feladatokban, melyek megismertették a gyerekekkel a kevésbé népszerű művészeti ágakat is, például a fafaragást vagy a horgolást. Emellett családi szokások szintén befolyásolták az olvasáshoz való viszonyulását – míg kamaszként videójáték-függőséggel küzdött, szülei Rejtő Jenő-könyveket adtak a kezébe. A moderátor arról kérdezte, mely művek és szerzők hatottak rá leginkább élete során; Biró többek között Ernest Hemingway Fiesta – A nap is felkel című regényét, illetve J. K. Rowling Harry Potter-könyvsorozatát emelte ki a számára fontos szövegek közül.

A beszélgetés során előkerültek munkásságának fontosabb mérföldkövei. Biró Zsombor elmondta, nagy hatással volt rá a Független Mentorhálózatbeli mentora, a Fiatal Írók Szövetségének táborai, valamint a 2021-ben kapott Móricz-ösztöndíj is. Rövid ideig a Színház- és Filmművészeti Egyetemen forgatókönyvíró szakon tanult, ahol rengeteg strukturális tudást sajátított el az évek során. Ma már az irodalmi műhelyek számára inkább a kikapcsolódást, mint a fejlődés lehetőségét jelentik, ugyanis elmondása szerint mostanra kialakította maga körül azon személyek körét, akikhez szakmai véleményért fordulhat.

Horváth Florencia arra volt kíváncsi, hogyan lesz egy novellából regény, így Biró elmesélte legújabb könyvének történetét. A Visszatérő álmom, hogy apám vállán ébredek munkacímű alkotását eleinte zárónovellának szánta, ámde a szöveg nagyobb és nagyobb méreteket öltve regénnyé formálódott, mely feltárja a szerző családjának történetét – a szülők gyerekkoráig visszamenőleg. Horváth azt is szerette volna tudni, szerinte miért foglalkoztatja a szerző generációját a család és a származás témája, mire Biró Zsombor azt felelte, ha kapcsolatba szeretne kerülni a közönégével, elengedhetetlen beszélnie életének olyan meghatározó részéről, mint a családja.

Biró Zsombor f21
Fotó: Maria Kashtanova

A szerző felolvasott egy nagyobb lélegzetű részt új kötetéből, mely az elbeszélő édesanyjának fiatalkorát meséli el. A karakterek igényes megformáltsága, a történet hitelessége nemcsak annak köszönhető, hogy valós eseményeken alapul, hanem a nosztalgikus hangulatnak is, melyet a gyermek mint mesélő szemszöge ad.

Amikor felmerült a kérdés, Biró Zsombor szüleit vajon hogyan érinti, hogy az irodalom szeretetére buzdított gyermekük legújabb művében a saját, kissé kiszínezett, de igaz történetüket írta meg, a szerző a közönséggel együtt nevetett fel. Elmondása szerint ő maga is meghökkenne egy hasonló helyzetben, de bízik abban, hogy a szülei megértik, a fiktív elemekkel való tarkítás az alkotói folyamat részét képezi. Bár szeretne őszintén beszélni családjáról, azt is elárulta, gyakran előfordul, hogy nem valós elemeket sző a történetbe. Mindeközben fontosnak találja azt is, hogy „ne vegye hülyére az olvasót”. A közönségére partnerként tekint, akiket olykor-olykor az orránál fogva vezet, de sosem hazudna nekik.

Ezután a színházzal, filmezéssel kapcsolatos munkáiról mesélt; legújabb, Kizlinger Lillával közösen alkotott darabját, a Mit csináljak, hogy jobban érezd magad? című előadást legközelebb a tatabányai Jászai Mari Színházban tekinthetik meg az érdeklődők, 2023. március 26-án. Emellett két diplomarövidfilmen is dolgozik jelenleg. Mikor Horváth Florencia arról érdeklődött, a színpadi és filmes, vagy a szépirodalmi alkotás folyamatát szereti-e jobban, Biró Zsombor azt felelte, természetesen sokkal szórakoztatóbb csapatban dolgozni egy színdarabon, mint naphosszat magányosan írni. Míg a filmrendezés hosszú ötletelést, ámde kevés írói feladatot rejt magában, addig a prózai művek alkotása rengeteg szerkesztést, egyhelyben ülést igényel. Fontos tehát elsajátítani az időhatékonyságot és az effektív munkára való képességet; erre az SZFE-n töltött évek tanították.

Az est zárásaként Biró Zsombor Aurél ismét felolvasott két rövid részletet kisregényéből, melyekben a nagyszülők is szerepet kaptak. A felolvasott részletek egyenként novellaként, egységként tekintve pedig egy ígéretes családtörténet kíváncsiságot ébresztő szeleteként egyaránt megállják a helyüket.

A kiemelt kép Maria Kashtanova fotója

„Tud egy sor akkorát ütni, hogy belezuhanok három másik dalba” – Rimóczi Zsola-interjú (Fatal Error)

Fotó: Illés Péter

A Fatal Error klasszikus-progresszív, rock-metál varázsa 13 éve tart. A háttérben húzódó ambíciók, célok, a csapatot kísérő zeneipari jelenségek említésén túl egyaránt beszéltünk dalszerzésről és feloszló zenekarokról Rimóczi Zsolával, a zenekar énekesével.

 

A Fatal Error az iskolapéldája az underground lépcsőzetességnek. Organikusan fejlődött zenekar, koncertről koncertre, dalról dalra hódítva meg közönségét, röpke 13 év alatt. Tart ez a fejlődés a mai napig?

Ha a zenekar görbéjét nézzük, nem lehet tudni, hogy még mindig a felfelé ívelő szakaszban vagyunk-e, vagy pedig már stagnálunk. Az a rossz a jelenben, hogy azt csak a jövőben tudnám megmondani, hogy a most micsoda. A saját szempontunkból a fejlődés talán addig tart, amíg be tudjuk ismerni a saját hibáinkat, hogy aztán kiküszöbölhessük őket. Ha erre már nincs akaraterő, akkor jön a stagnálás része. Egyébként sok meglepetést már nem tapasztalunk, elmegyünk Zalaegerszegre, Debrecenbe, Veszprémbe, és meg tudjuk mondani előre, hány fizető vendég lesz. Ha ebben nem lenne legalább egy minimális előrelépés, valószínűleg már nem csinálnánk, esetleg visszaváltanánk az őskori örömzenélésre, amit ugyanúgy szeretünk, de hobbinak azért drága egy ilyen zenekar.

Rimóczi Zsola / Fotó: Illés Péter

Kezd beszűkülni a zeneipar?

Az a helyzet, hogy aki azt mondja, nem a rocksztárság vagy a közönség miatt zenél, abban mindig van egy kis hazugság. A visszacsatolás tulajdonképpen a legfontosabb, és ha ennek a tere szűkül az információs zajban, az frusztráló tud lenni. Iszonyatos mennyiségben van jelen az a zenei stílus, ami lényegesen különbözik a miénktől. Annyi pénzed nincs, hogy úgy hirdess meg egy rockzenét, hogy észre vegyék ebben a mezőnyben. Az utóbbi időben rengeteg zenekar oszlott fel a környezetünkben, amire rá lehet mondani, hogy covid volt és ez annak a hatása, de szerintem többrétű a kérdés. Sok olyan zenekart látni, akik baromi tehetségesek, és mégse tudnak egyről a kettőre lépni, mindig kerestük rá a választ, mi lehet az oka. De a válaszok helyett az van, hogy lassan mi is belépünk ebbe a halmazba.

Pedig a popularitás felé is tettetek lépéseket azért.

Mindig is szerettünk volna olyan zenét csinálni, amit játszik a rádió, ez nem kérdés. Törekedtünk rá, hogy egyszerűbb, befogadhatóbb jellege legyen egy-egy Fatal-dalnak. Más kérdés, hogy többnyire nem voltak ránk nyitottak ezek az intézmények.

A Dal műsorát is kicsit félreértettük, rosszul dimenzionáltuk azt a műsort. Egy olyan zenekarnak, mint mi, olyan előélettel és ismeretséggel az a rivaldafény mérgezően hatott, nem láttuk reálisan a dolgokat.

Emlékszem, próbáltam magamnak mantrázni, maradjak két lábbal a földön, ne legyen mindenem ez, de nem tudtam tartani az egyensúlyt. Mérföldkőnek éreztük, de ahogy teltek az évek, rádöbbentünk, nem volt az akkora lépés. Valójában még mindig a zenének kell kurva jónak lennie ahhoz, hogy elérj bármit is – ez nem változott meg azóta sem.

Rimóczi Zsola / Fotó: Illés Péter

Vannak olyan lehetőségek, helyek, amiket még szeretnétek bejátszani?

A Foo Fighters előtt természetesen szemetet is örömmel szednék. Egyébként most nem abban a szakaszban vagyok, hogy de jó lenne még ide meg oda kitenni az erősítőt. Leginkább az érdekel, hogy sok embert érdekeljen. Sokaknak legyen segítség, ez szentesíti igazán a zenekart. Hogy hol szólalunk meg, már majdnem mindegy.

A dalszerzéshez való hozzáállásodban történt változás az évek alatt?

Ha elolvasok egy két-három évvel ezelőtti dalszöveget, akkor érzem, mit írnék benne máshogy. De ez nem csak dalszövegekkel van így, alapvetően máshogy gondolkodok, mint korábban. Mostanában talán többet foglalkozunk a dalszövegekkel a többiekkel együtt. Régebben kacifántosabb sorokat is megengedtünk magunknak, manapság szigorúbban szabályozunk, ha valami nem annyira egyértelmű.

A szövegírással kapcsolatban szerintem áll az a tézis, hogy minden dalba egy jó sor kell, lehet az összes többi szemét.

Lehet, nem érződik, de a magyar szövegcentrikus alternatív zenét (Egyedi Peti, Lovasi, Beck Zoli, Szepesi Matyi) nagyon kedvelem, mert onnan elő szoktak kerülni olyan sorok, hogy csak pislogok. Tud egy sor akkorát ütni, hogy belezuhanok három másik dalba az előadótól, mert olyan erős az az egy bemondás. Egyébként elég gyakorlatiasan állok a dalszerzéshez. Pár éve volt egy fogadalmam, ami alapján minden héten írtam egy dalt és dalszöveget. Bíztam benne, kijön belőle néhány értelmes szerzemény ennek a szellemében.

Rimóczi Zsola / Fotó: Illés Péter

Március 15-én beszélgetünk, van a zenekar szellemiségének bármilyen köze az ünnephez? Ha a Fatal Error eszmeiségét, ügyét kéne megfogalmazni, akkor mit mondanál?

Kissé nyersen fogalmazva: szabadnap, amikor tudunk próbálni. De a rendezvényektől menekülünk, nem szeretem a képmutatást, amit ilyenkor a politikusaink produkálnak. Amikor az iskolások kimennek a térre, és kiteszik a sajátkészítésű papír kokárdákat a szobrok tövébe, az szép dolog.

A zenekar szellemiségével, céljával, ügyével kapcsolatban mindig ezt említem: Túllendülni a hétköznapi dolgokon, kapaszkodóként szolgálni egy-egy megénekelt élményünkkel azoknak, akiknek van valamilyen problémája. Egy olcsóbb gyógyszer, mondjuk, tartósítószer nélkül.

A kezdeteknél milyen vízióid voltak a zenekarral kapcsolatban? Sikerült elérni őket?

Én kevesebbet képzeltem el, mint amit adott a zenekar, nem tudtam, hogy mennyi csodás dolog van egy ilyen projektben.

Játszottunk tavaly szeptemberben a Budapest Parkban, a Tankcsapda kiemelt rendezvényén előzenekarként. Egyszer, mikor még közöm nem volt a zenekarokhoz, rajzoltam egy ehhez a helyzethez hasonló képet, idealisztikus vágyként. A koncertünk végén betelt a Park, és lényegében megvalósult, amit anno papírra vetettem. Hatalmas élmény volt, de akkor, életemben először nem tudtam elhessegetni a fejemből, hogy a Tankcsapda miatt jöttek ide az emberek, korábban tényleg csak az érdekelt, hogy legyen előttünk valaki – bárki, akinek el tudjuk mondani a magunkét. Valójában ez több volt annál, amit el tudtam képzelni előzetesen, de rájöttem, hogy még ez sem az. Nincs megérkezés ebben a történetben. Sőt, nagyon sok zenekarnál későbbi fázisban is kiszállnak a tagok, vagy feloszlik az egész csapat, ami azt bizonyítja visszafelé, hogy azután sem lesz megérkezés.

Valamiért ötvenszer megnézem azokat a videókat, amik nagy zenekarok feloszlásairól szólnak, talán mert elmesélik, mik voltak a hibák, hol csúszott el a dolog. Ahogy ezekből a történetekből látom, egy idő után bevált gittegyletszerűvé válik a projekt, amit persze könnyű ignorálni, ha megvan a külső érdeklődés vagy bevétel. Az a magyarázat, amivel például a Kispál és a Borz szolgált a feloszlásukkor, miszerint nem szeretnének önmaguk emlékzenekarává válni, nagyon tetszett.

Rimóczi Zsola / Fotó: Illés Péter

Harminc fölött talán valamivel nehezebb átélni a nyers r’n’r életérzést.

Vannak olyan helyek, ahol a helyi zenekarok közül játszanak előttünk olyanok, akik legalább 30 éve nyomják azon a színpadon. Töretlen, kihalhatatlan valamit látok bennük, és elkezdek irigykedni, hogy az ő kedvüket bizony semmi nem fogja letörni.

Nem arról van szó, hogy benőtt a fejem lágya, és már mindent rossznak látok. Vannak olyan időszakok, amikor minden szuper király, és van, amikor a negatívabb dolgok tűnnek ki. De ezért is szerencsés a többtagú zenekar: támaszkodhatok rájuk nehezebb időszakokban, és kölcsönösen húzzuk egymást.

Az Akváriumban játszotok 17-én. Mit lehet tudni a koncertről?

Próbáljuk összeszedni azokat a barátainkat, akik eggyel bonyolultabb hangszereken játszanak, mint, mondjuk, a gitár. Elvileg annyian leszünk egyszerre a színpadon, mint még soha, de a konkrét vendégzenészeinket név szerint még nem említhetem. Illetve dalpremierezni is fogunk. Még nem raktuk ki a dalt online, szóval, ha elrontjuk, senkinek sem fog feltűnni. Várunk mindenkit szeretettel.

 

Kiemelt kép: Illés Péter

 

 

 

Régi dalok a színtiszta jelenben – Robbie Williams koncertbeszámoló

RWilliams-f21

Robbie Williams 25 éves szólókarrierjének sikeres zenei múltját új köntösbe bújtatva Budapestre is elhozta. Biztosan sokak úgy képzelték el ezt az estet, hogy az egész Aréna teli torokból fogja majd énekelni, hogy „I just wanna feel”. A koncert viszont nem egy egyszerű kiszolgálás volt slágerparádéval: egy sokoldalú, spontaneitástól sem mentes előadást láthattunk.

XXV – Robbie Williams Budapesten koncertezik

Williams előtt a hangulatért a Lufthaus felelt. Remegett az Aréna. Legutóbb a OneRepublic hagyott bennem hasonló élményt, szintén ugyanezen a helyen.

A show a Hey Wow Yeah Yeah című dallal veszi kezdetét, és a zenekar mintha dobogókon lenne elhelyezve, szétszórva, a dob oldalt, nem középen hátul (ahogy azt a legtöbb koncerten megszoktuk), a fúvósok, vokalisták fentebb, majd a dobogó csúcsán piros mezben megjelenik Robbie Williams.

„Friendly” – ez a szó állt elől, hátul pedig egy nyolcas. Miért nem egy huszonötös? Egy koncert befogadásához olykor előismeretek is kellenek, így aki nem tudta, hogy 2011 nyarán a Take That a londoni Wembley Stadionban 8 koncertet adott, melyen Williams is fellépett, az értetlenül állhatott a helyzet előtt.

Williams-f21
Forrás: Instagram / Robbie Williams

Ez az az „újrakezdős” időszak volt, amikor rendeződtek az ellentétek Williams és Gary Barlow (a Take That frontembere) között és fennállt a lehetősége annak, hogy Williams újra csatlakozzon az együtteshez. Ebben rejlik némi összefüggés, talán ez a mágikus nyolcas jelentése pólójának hátán.

A közönség megőrült, amikor felcsendült a Let Me Entertain You – erős kezdés már a koncert elején „ellőni” az egyik legnagyobb slágered. A hangulat fokozódott, olyan érzés volt, mintha a közönség minden egyes tagja egyszerre vonódott volna be az élménybe. Az tagadhatatlan, hogy Williams hangi adottságai nagyban hozzájárulnak az előadás perfekcionizmusra való törekvéséhez, de azt nem gondoltam volna, hogy ehhez társul egy megmásíthatatlan tény: közel 50 évesen is így beveszi az egész terepet, a koncert alatt fizikailag bejátssza az egész pódiumot és messze lesöpri táncosait a színpadról.

Dramaturgiai szempontból viszont problematikusnak tűnt, hogy az énekes a show első felén többet beszélt, mint énekelt. Elképzelhető, hogy a hosszú átkötők (melyek alapvetően fontosak egy ilyen koncerten) nehezebbé teszik a befogadást, és tördelik a koncert folytonosságát. Ennek ellenére viszont tiszteletre méltónak látszik, hogy nyíltan beszélt egykori drog- és alkoholproblémáiról, a depresszióval való küzdelméről.

Tegnapi koncertjén meghatottan ezt mondta:

Ez számomra egy terápia, számotokra pedig szórakozás.”

Kiemelkedett egy-egy idilli pillanat, amikor és ahogyan felvezette a soron következő dalokat. Az énekes mindezen gondolata megerősítette a dalok akkori jelentőségét és napjainkbani értékét. A legtöbb szöveg azonban magáért beszélt: „You think that I’m strong, You’re wrong” (Azt gondolod, erős vagyok, tévedsz).

Williams-f21
Forrás: Instagram / Robbie Williams

Feltörtek a Take That-es emlékek, 1999-es videórészletek, és persze humorból sem volt hiány az este alatt. Bár rendszeresen ki-kiszólt közönségéhez, ezek inkább időhúzásnak tűntek, mint kedves történeteknek. Kivéve, amikor arról beszélt, hogy életének értelmét a családja jelenti. Sosem akart megházasodni, gyerekeket sem szeretett volna, azonban az idő során ez megváltozott, és mára már férj, négyszeres apuka és világhírű énekes. Kisebb monológját természetesen Love My Life c. száma követte, már egy ünnepibb koncertszettben.

Következett A DAL. Feel. Sehol egy felvezető sztori, azt hittem, a közönség hangjától fog megrepedni az Aréna, hangosabb fogadtatásra számítottam. Ellenben a Rock DJ-vel. Na ez volt az, amikor még az ülőhelyesek is felálltak és táncoltak. Tulajdonképpen senkinek nem is lett volna más választása, az Aréna közönsége teljesen átadta magát az élménynek.

Williams ismét lement a sorok közé, az elsőből kiválasztott egy lányt, akinek a She’s The One c. dalát fogja énekelni. Kiválasztotta Brigit, akinek teljesen véletlenül volt egy Take That tetkója, csak úgy, mint az est sztárjának. Ezekben az esetekben mindig felmerülnek a kétségek a pillanat hitelességével kapcsolatban, az ember énjének irreális része persze rögtön elhiszi, amit lát, érvényesnek gondolja. Míg a realisztikusabb sejti, hogy ez egy előre megtervezett szituáció volt, közelben a kamerával. Ez az est sokadik hasonló helyzete volt. Korábban az oldalpáholyosokhoz szólt, akiknek olyan helyre szólt a jegyük, hogy valószínűleg semmit nem látnak belőle, fogta és odahívta őket a biztonságiakkal az első sorba. Túl sok a véletlen egy estén belül… Aztán döntse el mindenki maga, én szándékosan nem néztem utána, hogyan volt a korábbi koncerthelyszínein, maradjak meg az édes tudatlanság varázsában.

Hidegrázós pár perc volt, amikor közel tizenkétezer ember világított a telefonja vakujával a magasban. A közönség itt már kieresztette a hangját, érezhető volt, hogy ez az utolsó szám, és ki akarta, hogy vége legyen. Megható, mikor Robbie Williams az Angels alatt magyar zászlóval a hátán énekel…

Volt már rá példa, hogy a zenekar hamarabb vonul le a színpadról, mint a frontember maga? Mindenesetre nem szokványos befejezés volt, elköszönt a rajongóktól, majd ismét énekeltette a közönségét és besétált a színfalak mögé – és hirtelen végetért ez az érvényes, olykor szentimentális utazás Robbie Williams valóságában.

Kiemelt kép: bobe.me

Izgalmas filmes programok az Észt Héten

Filmes utazás az Észt Héten: látogatás a középkori tallinni óvárosban, az 1950-es évek észt vidékén, a mai modern Észtországban és a Sínai-félsziget sivatagában.

Március 18–26. között Budapesten az Észt Hét keretében filmeken, könyveken és zenén keresztül ismerkedhetünk az észt kultúrával. Idén a filmválogatás különösen sokszínű: történelmi krimi, önéletrajzi ihletésű regényen alapuló játékfilm, animált dokumentumfilm, tinivígjáték és 2022 legjobb észt játékfilmje is helyet kapott a programban.

Az Észt Hét első programja március 18-án az Opus Jazz Klubban egy különleges trió koncertje lesz: a háromnemzetiségű formáció tagjai – a zenekar vezetője az energikus észt zongorista, Kirke Karja, a francia nagybőgős, Étienne Renard és a német dobos, Ludwig Wandinger – a technikai lehetőségek kitágításán dolgoznak, miközben a szabad improvizáció és a kortárs zeneszerzés eszköztárát használják. Legfőbb inspirációs forrásaik között szerepelnek a régmúlt hátborzongató némafilmjei és az elromlott gépek.

A moziprogram a Melchior, a patikárius című filmmel indul március 23-án a Művész Moziban. A kosztümös krimi alapjául a népszerű észt író, Indrek Hargla magyarul is megjelent regénye szolgál. A történet a középkori Tallinnban játszódik, ahol a fiatal Melchior – aki még a halottakkal is tud beszélni – egy hős lovag gyilkosa után nyomoz. 

észt
Jelenet a Melchior, a patikárius c. filmből (forrás: Kino Café)

Szintén irodalmi adaptáció Az ifjú elvtárs című film, amit március 24-én láthatunk a Kino Café Moziban. Leelo Tungal észt írónő önéletrajzi ihletésű regényfolyama és a belőle készült film egy kisgyermek szemével, sorsának alakulásán át idézi meg az 1950-es évek szovjet-észt valóságát: a Szibériába elhurcolt, anya nélkül maradt csonka család, apa és kislánya küzdelmeit és kalandjait. A történet által bepillantást nyerünk egy kisgyermek gondolkodásába, képzelődéseibe, szorongásaiba és félelmeibe. A vetítés előtti könyvbemutatón a film alapjául szolgáló regénytrilógia második és harmadik, magyarul megjelenő részével ismerkedhetnek meg az érdeklődők.

Az egyórás animációsfilm-válogatásba öt alkotás került: animált dokumentumfilm az európai temetkezési szokásokról, animáció egy ugató lakásról, a rallimániás apáról és fiáról, tarlórépákról és a genetikai kódrendszerről. Március 25-én a Kino Café Moziban. 

A néhány óra alatt játszódó, pörgős tinivígjáték Az éjszaka gyermekei három lánytestvér őrült, össze-összefonódó kalandjait viszi a vászonra. Összeomló jövőkép és újratervezés, karrierépítés a szexista üzleti világban és kötelező bulizás – egyetlen éjszaka leforgása alatt. A filmet a Kino Café moziban vetítik március 25-én.

észt
Az éjszaka gyermekei (forrás: Toldi mozi)

Március 26-án zárul a filmes program a Kino Café Moziban 2022 legjobb észt játékfilmjével. Az észt-finn-svéd koprodukcióban készült Sivatag a Sínai-félszigeten játszódik, ahol sem törvényt, sem embert nem tisztelnek. A kiküldetésben lévő nyugati újságírónőt foglyul ejtik és a sivatagban rejtegetik. Ingrid beleszeret az őt elrabló palesztin férfiak egyikébe, ám a csapat főnöke gyanút fog és egyre veszélyesebbé válik.

A gyerekeket az idei évben is rajzpályázatra hívja az Észt Intézet és az Észt Köztársaság Budapesti Nagykövetsége. Mivel 2023-at a mozgás évének kiáltották ki Észtországban, így a sport és a testmozgás témájában készült alkotásokat várnak május 15-ig három korosztályban.

Kiemelt kép: Az éjszaka gyermekei (forrás: Toldi mozi)

LEGUTÓBBI CIKKEK