Jön a karácsony, az év legnagyobb üzlete

Kardos Laura 2019. dec. 21. 0 0

Rekordot dönthet a magyarok költekezése karácsony előtt, decemberben: mintegy 1200 milliárd forintot szórhatnak el egyebek mellett élelmiszertermékekre, játékokra, háztartási- és elektronikai gépekre.

Idén 1200 milliárd forintot költhetnek a magyarok karácsonykor, decemberben, ami rekordot jelent – ezt még novemberben mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára az M1 csatornán. Az eddigi adatok kedvező évet vetítenek előre, a növekedés a hat százalékot közelíti. Várhatóan egy átlagos család 25-30 ezer forintot költ majd ajándékokra – fűzte hozzá. Nyilatkozatában azt is elmondta, hogy a webáruházakban 80 milliárd forint feletti rekordforgalom várható, ahol a magyar lakosság elsősorban műszaki cikkeket, ruhákat vásárol. Ez részben annak köszönhető, hogy októberben 40 százalékkal nőtt a forgalom, és egyébként is hosszú évek óta 30-40 százalékkal nő a webes költés.

A tavalyi évhez képest idén 30%-kal nőtt az internetes tranzakciók száma Magyarország legnagyobb játékáruházlánca, a Regio Játék webáruházában is. A vállalat november elején 1349 magyar szülő részvételével készített felmérést, amiből kiderül, hogy a megkérdezettek 63%-a tervezi online megvásárolni a karácsonyi ajándékokat, elsősorban az árak könnyű összehasonlíthatósága és a bőségesebb termékkínálat miatt, illetve sokan egyszerűbbnek is vélik az internetes beszerzést. Ugyanez a felmérés kitért arra is, hogy a szülők mennyit terveznek költeni karácsony táján: a szülők csaknem fele (49%) 10000 forint feletti, 38%-a 5-10000 forint közötti értékben fog ajándékot (95%-ban játékot) vásárolni gyermekének. A legtöbben kreatív, fejlesztő játékot, társasjátékot, valamint LEGO-t fognak kapni – áll a közleményben. A Regio Játék becslése alapján a teljes, idén nagyjából 50 milliárdos játékpiaci forgalom fele a karácsonyi szezonban realizálódik. Online vásárláskor átlagosan 10000, míg a hagyományos bolti beszerzés esetén 8800 forintot hagyunk az áruházban alkalmanként.

Forrás: businessinsider.com

Azonban nem csupán a webáruházakban figyelhető meg a növekedés, hanem a kiskereskedelmi és a nagyobb áruházláncok is számítanak a karácsony előtti napokban a forgalom bővülésére. Ekkor indul el az év legforgalmasabb időszaka az üzletekben, a legnagyobb rohamra december 20–23. között számítanak az MTI által megkérdezett üzletek. A felmérésből kiderül, hogy akadnak üzletek, amelyek a karácsony előtti időszakban 5-9 százalékos forgalomnövekedést várnak (Auchan, CBA, dm), egyesek becslése szerint meghaladja majd a két számjegyet is (Aldi, Praktiker, Euronics), de vannak helyek, ahol még ennél is nagyobb mértékben nőhet a forgalom: a Spar 20-25, míg a Tesco 30 százalékos növekedést becsül. A jellemző tendencia az, hogy már novemberben egyre több vásárló jelenik meg az üzletekben, az év legforgalmasabb hónapja pedig a december. Mivel sokan az utolsó pillanatokra hagyják a bevásárlást, az utolsó héten is nagy érdeklődésre számítanak. Az év utolsó hónapja tehát kiemelten fontos az üzletek szempontjából az értékesítésben, hiszen éves forgalmuk jókora része ilyenkor keletkezik.

Decemberben általánosan nő a műszaki cikkek eladása (szinte a duplájára), a dekorációké (mintegy 20 százalékkal), ugyanakkor rengeteg pénzt hagyunk ott az élelmiszerboltokban is. Az édességek közül a legkelendőbb a szaloncukor, amelyből a Spar csaknem 400 tonnát tervez eladni. A Tesco a bejglik esetén a karácsony előtti utolsó hétre várják a legnagyobb felfutást, több százezres eladott mennyiséggel számolnak. A Spar szintén ilyenkor értékesíti a legtöbb friss halat; a legkeresettebb a lazac. Mindegyik baromfifajta iránt megnő a kereslet, az éves vásárlói igényekhez képest különösen a friss pulykából és a friss víziszárnyasokból fogy több. A Tesco egész éves hús- és halforgalmának mintegy 25-30 százalékát adja a decemberi. Ezek mellett mindegyik üzletben nagy a kereslet a klasszikus karácsonyi és szilveszteri termékekre: csokoládéra, virslire, pezsgőre és egyéb alkoholos italokra, sütési termékekre.

Forrás: orientpress.hu

Idén is a 18-69 éves lakosság nyolctizede fog ajándékot vagy ahhoz szükséges alapanyagokat vásárolni (2018: 80%, 2017: 78%, 2016: 78%) – ez pedig már a Cofidis Hitel Monitor felméréséből derül ki. Szerintük az ajándékok beszerzésének elsődleges helyszíne továbbra is a pláza (59%), ezt követi a hiper- és szupermarket (51%), valamint a – jellemzően magyar – webshop (48%). A pénzköltés fő forrásai az aktuális havi jövedelem (60%) és a megtakarítás (47%). Hitelből kevesen, tízből egy ember fedezi az ünnepi ajándékokat a felmérés szerint. Az általuk közzétett adatokból kiderül, hogy leginkább ruhát (42%), szépségápolási termékeket (40%), játékokat (37%), élelmiszereket (32%) és könyveket (30%) vásárol a magyar lakosság az ünnepekhez közeledve. A felmérés szerint a klasszikus zokni-nyakkendő-sál helyett egyre többen döntenek ékszer, utalvány vagy kupon mellett.

Az amerikaiak többsége (78%) a tavalyi évhez képest idén többet tervez elkölteni, nem meglepően a jobb háztartási helyzet és a gazdaságba fektetett nagyobb bizalom okán. Az USA-ban a legtöbben (60%) már hálaadás (november 22.) előtt elkezdtek karácsonyra vásárolni, sőt, 21 százaléknál mindez már november előttre tehető. Ezek a korai vásárlási trendek nagyon kedveznek a kereskedőknek, főleg mivel az ebbe a típusba tartozó vásárlók 370 dollárral többet terveznek elkölteni, mint az „utolsó pillanatos” vevők – olvasható ki a Deloitte megbízásából idén tavasszal készült kutatás adataiból.

Dobálózhatnánk még számadatokkal, de talán az eddigiek is világosan mutatják: nem csak az USA-ban, de itthon is a karácsony az év legnagyobb üzlete.

Kiemelt kép: penzcentrum.hu

Tags: ajándék, fogyasztói társadalom, karácsony, környezetvédelem, kultúra, pénz, üzlet, vásárlás, világ Categories: VILÁG
Related Posts