Kezdőlap Blog Oldal 49

„A szembesülés végső soron egészséges” – Iamyank interjú

Fotó: Illés Péter

Realista vagy illuzionista művészeti hozzáállás? A szembesülés fájdalma, vagy az elzárkózás békéje? Iamyank hat év után jelentkezett második szólólemezével Láttam a jövőt meghalni címmel, amit november 16-án mutat be az Akváriumban. A korábbi zenei világa határainak megdöntése, a korszellemre való ráhangolódás és az elemi félelmek ellensúlyozása inspirálta lemez nagyszerű művészeti utazás. A könnyed szórakozástól távol áll, annál közelebb az elemi megérzésekhez és igazságokhoz. Interjú.

Fel voltál készülve rá, hogy sokan megrémülnek a lemeztől?

Igen, és alig vártam! Korábbi ambient zenéim nagyjából mindenkinél működtek, hiányoztak belőlük az éles villanások, az ellentmondások, úgyhogy ahhoz képest ennek a monumentális és sötét anyagnak egész más reakciókat kell kiváltania. Örülök a visszajelzések diverzitásának, sokakat mélyen megérint a lemez, de arról is van visszajelzés, hogy egyesek számára annyira felkavaró, hogy nem tudják végighallgatni. Furcsa mód nekem ez utóbbi is imponál.

Szokták mondani: a jó művészet zavarba hoz, szembesít a belső káosszal, amiből aztán újraépítheti magát a befogadó.

Egyetértek. Igaz, kaptam olyan kommentet is, amely szerint széles spektrumban egy olyan üzenetet megjeleníteni, mint „láttam a jövőt meghalni”, önsorsrontó, társadalmilag is felelőtlen tevékenység. Ezt nem tudtam se megcáfolni, se megerősíteni magamban intellektuálisan, de hiszem, ha a zsigereimre hallgatok, akkor helyesen cselkeszem. Nemcsak művészeti, hanem szociológiai, társadalmi szempontból is.

Fotó: Illés Péter

Egy korábbi interjúdban említetted: „Az az érzés, amikor látod, hogy valaki csinál valami baromi jó dolgot és utána akarod csinálni, valójában nem inspiráció, hanem szorongás.” Mi számodra akkor a valódi inspiráció? Ahonnan a „zsigeri” érzéseket hozod?

Számomra az az inspiráció, amiben a legtöbb energia van. Ami leginkább tüzet gyújt bennem. Ez a válaszom semmiképp sem általánosítható, de furcsa mód számomra a félelem az alkotás előidézője. Nagyon kellemetlen kérdéseket kell feltennem magamnak. Mi az, amitől rettegek, mi az, amiben a leggyengébb vagyok, mi lenne az a szituáció, ahol tehetetlenül, kiszolgáltatottan vagyok jelen? Ezt a traumatizált élményt, tudatállapotot egyenlítem ki egy ellentétes irányú művészeti cselekménnyel. Így tudom a zenében megtalálni és megjeleníteni, felhozni a belső erőmet a legelemibb szintről.

A belső kiindulóponton túl mi az, ami összeköti a lemezen lévő dalokat?

A zeneszerzés és eszközhasználat egységesíti az albumot elsősorban. Meghatározó, hogy a dobok, basszusok, szintik mind gitárerősítőkön lettek átengedve, hogy a hangok esetleges szépségét megtörjem, átalakítsam. A hangulat mindenhol posztapokaliptikus, disztópikus, utópikus. Lineáris történetvezetést nem magyaráznék bele, a megidézett jelenetek nem következnek feltétlen egymásból. Lynch és Tarkovszkij szentesítették a szememben ezt a szerkesztést, akik úgy raktak össze filmeket összefüggéstelen jelentekből, hogy fogalmuk sem volt arról, mi fog kijön a végén. Így voltam vele én is: a lemez zenei etűdök kapcsolata, a nagy összkép pedig vagy összeáll vagy nem.

Az instrumentális dalok teljesen nyitottak, bármilyen asszociációval társíthatóak. Vizuálisan lehetne konkretizálni, tárgyiasítani a lemez tartalmát? Mennyire ambicionálod képileg megjeleníteni a dalaidat?

Mindent megteszek annak érdekében, hogy szabad szubjektív interpretációs lehetősége legyen a hallgatóknak, ez a művészetfogyasztás lényege. Ha adnék egy direkt megoldókulcsot, azzal elrontanám az egészet. Ugyanakkor a képi interpretáció rendkívül izgat, de kollaborációs szinten. A saját elképzeléseimet nem hiányolom a dalok mögül, forgatni csak azért, hogy legyen egy klip, semmiképp sem szeretnék. De ha egy külső személy – aki nem zenész – a saját nyelvén kibontaná a lemezt, még ha homlokegyenest mást is gondol róla, mint én, az nagyszerű lenne. A kiadás óta érkezett pár megkeresés, úgyhogy szerencsés esetben lesz rá mód.

Fotó: Illés Péter

Még a művészi kifejezési eszköztárral kapcsolatban kérdeznék: a címadó dalban a te hangodat hallhatjuk. Más dalnál nem merült fel benned, hogy prozódiával megtámogasd a zenét?

Az utolsó pillanatban támadt igényem egy szövegszerű résszel megspékelni ezt a dalt, ami az utolsó hiányzó puzzledarabja volt a lemeznek. Megfordult a fejemben, hogy le kéne állítani a promót és minden dalra utólag ráírni egy szöveget, de nem működött, az összes többi track ledobta magáról az éneket. A címadó dalnál viszont indokoltnak éreztem, és azt hiszem, sikerült is a lemez sorrendiségét úgy alakítani, hogy a legdrámaibb ponton szólaljon meg, így súlya és mondanivalója van az írásnak.

Számomra az első pillanattól a nagy ógörög drámák jutottak eszembe a lemezről. A hamartia című dallal, ami a drámairodalom bukott hőseire használt kifejezés, utalsz is erre a világra. Honnan ered a kapcsolódásod mindehhez?

Manapság indokolt drámai művészetet csinálni, hiszen a valóság olyan szélsőségesen drámai, hogy szerintem művészi kontextusban semmi sem túlzó a realitásokhoz mérve. Sőt, talán kötelesség is alkotóművészként reagálni a folyamatokra. Megszabja a határokat az igazság kimondása és az őszinteség tekintetében, ha figyelmen kívül hagyjuk a kellemetlen dolgokat.

Fotó: Illés Péter

Ez szerintem ellentmond annak a kortárs szemléletnek, amely valamilyen illúzió, védett mező megteremtésében látja az alkotás funkcióját. A görög drámák, tragédiák művészetfilozófiája ugyanakkor a valósággal való abszolút szembesülés.

Ennek örülök, ezek szerint művészetfilozófiai alappillérei támasztják alá, amit én zsigeri szinten helyesnek éreztem. Igen, lényegében erről van szó. A szembesülés végső soron egészséges. A covid előtti két évben egyébként én is sebtapaszoló, konformista, illuzionista alkotói pozícióban voltam, akinek csak rövid távú céljai vannak, és életvitelem is arra irányult, hogy az adott napomon túl lendüljek. Olyan ez, mint a nyugtató függőség, kedélyjavítók, vagy a drogok. Aktuálisan jobban érzed magad tőle, de a legközelebbi arcon csapásra nem készít fel, sőt. Miután felismertem a helyzetemet, elgondolkodtam és változtattam, ez a lemez pedig így íródott. Persze továbbra is kérdőjeles, mikor van igazam: a korábbi anyagaimnál, vagy pedig a Láttam a jövőt meghalni dalainál.

Az biztos, hogy eléggé el vagyunk szokva mindettől. A dráma katarzisa fájdalommal jár és belső munkával, miközben manapság a kényelemorientált gondolkodás és életvitel az elsődleges.

Plusz rengeteg impulzusnak vagyunk kitéve, folyamatosan rövid pillanatnyi ingereket kapunk, amelyek elnyomnak valamit, ami éppen keletkezik, nincs hosszú távú stratégia. Nehéz ellenállni az állandó sodrásnak és felhalmozni, összesűríteni annyi energiát, ami egy művészeti anyag létrehozásához szükséges. Én folyamatosan dolgozom azon, hogy minimalizáljam a digitális és virtuális információkat, és szűkítsem az inputjaim. Hat év telt el a legutóbbi lemezem megjelenése óta, végül most állt össze, most érett meg igazán ez az anyag.

Fotó: Illés Péter

Valószínűsíthetően ilyen felfogással értékállóbb marad a lemez.

Ha a következő egy két évben hirtelen „kitör” a világbéke, megszűnik az éhínség és egyszeriben minden fasza lesz, akkor elég hülyén fog kinézni az album. Legyen így, beáldoznám a relevanciáját a jobb világért cserébe. Mindenesetre egy hiteles korlenyomata ennek az időszaknak, az biztos. Most először az alkotás folyamán végig engedtem, hogy uralkodjon rajtam a korszellem. Rájöttem, nem engedhetem meg magamnak, hogy egy szubjektív világban elvont remeteként alkossak. Úgy is gondolok az anyagra, mint közös termékére azoknak, akik így érzik magukat. Van ebben egyénközpontúság természetesen, technikailag megoldhatatlan, hogy ne én álljak a színpadon, de egyébként a koncerteken is szívesebben lennék a közönség soraiban. Szeretnék mindenkit megtanítani ennek a létrehozására, aki kapcsolódna ehhez. Egyébként ezt csinálom is, ugyanis 11 éve tanítok music productionként.

Egyszerű volt a dalok élőverzióját összerakni? Mire számíthatunk a lemezbemutató koncerten?

Teljesen élőben, csak hangszerekkel nem lehet előadni, bizonyos rétegek olyan stúdió technikával készültek, amelyet nem lehet megjeleníteni máshogy, mint digitálisan. Kompromisszumokat kell kötni, de a legfontosabb témákat hangszeren fogom játszani, illetve velem lesz két metál dobos is, két külön dobszerkóval. Durvulás lesz, akik amiatt jönnek, mert Iamyankról azt gondolják, szofisztikált szórakozás, lehet a szívükhöz kapnak majd pár helyen.

Iamyank lemezbemutató az Akváriumban / 11.16. 

Kiemelt kép: Illés Péter

A bűn mozgatja a(z al)világot – David Schalko: Nehéz csontok

Milyen a jó gengsztertörténet? Az biztos, hogy kell hozzá nagy adag feszültség, fegyverek, riválisok, akik állandóan leszámolnának a másikkal, és jó, ha van benne valami olyan, ami miatt kötődni tudunk valamelyik karakterhez. David Schalko osztrák író, rendező, forgatókönyvíró és televíziós személyiség – aki német nyelvterületen nagy sikernek örvend – megpróbálta egy könyvbe zárni mindazt, amitől a gengsztersztori gengsztersztori lesz. A kötet Győri László fordításában, az Athenaeum Kiadó gondozásában jelent meg.

David Schalko regényében nem hősök vannak, de az antihős bélyeget sem süthetjük rá a történet szereplőire. Az elbeszélés 1938-ban veszi kezdetét, de az ember élete a születéskor, és onnantól kezdve csak az a kérdés, hogy mikor ér véget a halállal. Persze a köztes időt igyekszik mindenki jól eltölteni, viszont az életünket befolyásoló tényezőkre sokszor nem is tudunk hatással lenni, annyi minden alakítja azt, hogy kivé, mivé válunk és miként éljük le a ránk mért éveket.

Forrás: lira.hu

Bécs, Erdberg. Néhány fiatal bűntények sorozatát szabadítja az 1930-as évek osztrák fővárosára. Nem menti fel őket a brutalitások, a gyilkosságok alól, de a szereplőket különböző helyzetekben mind megalázták. A történet elején egy kis személyiségrajzot kapunk a főhősökről, a banda tagjairól; hiszen senki sem születik bűnözőnek, nincs előre predesztinálva a sorsa. Az élet, a körülmények határozzák meg, miként viszonyulunk a világhoz és más emberekhez.

Az erdbergiek lelkileg megnyomorítottak. Őket az anyjuk nem világra hozta, hanem kitaszította magából, így a barátságba és az azzal járó alvilági létbe menekülnek, hogy tartozzanak valahová. A gengsztermennyországba emelkednek, ők lesznek a legbefolyásosabbak. De mint tudjuk, minden állapot véges, a bukás bele van kódolva a történetükbe – ahogy az is, hogy innen nem lehet nyugdíjba vonulni. Ha már nem vagy elég jó, akár az életedet is elvehetik.

A főhősök kezdetben piti bűnözők, kártyatrükkökkel rabolnak ki kocsmákat, kurváznak és lakásokat rámolnak ki négyen. Aztán az Anschluss idején egy náci lakását csupaszítják le, szabadítják meg az összes berendezési tárgyától, amivel (természetesen) kivívják a férfi haragját. Vannak az ember életében olyan döntések, amiket megbán, de nekik erre idejük sincs, hármukat elkapják, és már robog is velük a vonat Dachau felé. Még csak tizenkilenc évesek, mikor Bécs kisstílű bűnözői a hírhedt koncertrációs tábor köztörvényesei közé kerülnek, ahol a legősibb elvek szerint kell boldogulniuk.

Bécs az Anschluss idején. Forrás: Fortepan / Palotai Klára

Egyikük, Ferdinand Krutzler igazi egyéniség: olyan, mint a szikla, amit kikerül a víz, nehogy erodálja, mert úgysem lehet megsebezni. Egy óriás, aki iszonyat gyors tud lenni, ha arra van szükség. Minden lépése elindít valamit és tovább mozdítja a történetet. Ez az ember nem csak él, lélegzik, hanem – a szó szoros értelmében – van: helyet és hírnevet követel magának a világban. A személye miatt él és lélegzik a könyv is. Krutzler tevékenyégének fontos tapasztalata, hogy a vágyakat nem öli meg semmi – sem a háború, sem a szétbombázott város.

A banda (Erdbergi Spedíció) újraalakul, és a felosztott Bécset uralma alá vonja. A tagok már nem elégszenek meg a piti bűnözéssel. Megkeményedtek és kikupálódtak a koncentrációs táborban. Miközben mozgatják az alvilág szálait, a saját életükről sem feledkeznek meg; szerelmesek lesznek, kihasználnak és ki akarnak használni másokat, olykor azonban elutasításba ütköznek. Az alvilágot tudják irányítani, de a nőket nem, és ez éppen elég bosszúságot okoz mindannyiuknak.

Ferdinand Krutzler ambivalens figura, bűnöző, gyilkos, csempész. Láb nélküli kurvát használ fel a céljaira, hidegvérrel teszi el láb alól az ellenségeit, mégsem lehet egyértelműen negatív színben feltüntetni, mert a nőért, akivel se veled, se nélküled viszonyban van, folyamatosan aggódik, gyermekét istápolja és a prostituáltakat is védelmezi; egyfajta apaszerepben tetszeleg. A barátaival kötött vérszerződés pedig fontosabb számára bárminél. Krutzler, ahogy mindenki, csak boldogulni akar a világban, még ha ezt általában nem is a leghumánusabb eszközökkel teszi. De az alvilágot az érdekek mozgatják – és az, hogy ki tudja jobban érvényesíteni a sajátját.

Forrás: Fortepan / Lissák Tivadar

Sztálinhoz hasonlóan a Krutzler is abból élt, hogy rossz volt a híre, és hogy félelmet keltett.” Azonban az osztrák megingott, szétszórtan irányította a dolgokat, miközben Bécsben olyan idők jártak, amikor a legjobb teljesítményére lett volna szüksége. 1957-ben kezdődött az erdbergiek bukása, de előtte még csaptak egy görbe estét, mint régen, amikor fiatalok voltak és a lopással szerzett pénzt elkurvázták és elmulatták. Az „eljárt az idő felettük” kifejezés nem írja le pontosan a történéseket, de az tény, hogy Bregovicné fattyai felnőttek, és új szelek fújtak a bécsi alvilágban. Ők pedig olyanok voltak, mint a régi vas: már nem tudtak alakulni, máshogy hajolni, inkább repedeztek és törtek.

Magyarország több ponton is megjelenik a könyvben. Kis hazánkból csempészik a cigarettát, majd az 1956-os magyar felkelés után egy bárban ücsörög Krutzler Szomorú Jánossal, és Jávor László szerzeményét, a Szomorú vasárnapot hallgatják. Krutzler – mivel a balkániakban nem bízott, az illemtudó magyarokból szervezte újra csapatát, „akik mindannyian mellőzött herrenmenscheknek tartották magukat, csalódottságuk azonban nem agresszív viselkedésben, hanem az önsajnálattal túlcsorduló szomorúságban fejeződött ki.”

David Schalko Nehéz csontok című könyve úgy ér véget, ahogy egy igazi gengszersztorinak kell: egy fegyver, hét golyó, hét halál – de hogy a mű végére megtudjuk, ki végez kivel, át kell rágnunk magunkat több száz oldalon. A főszereplők bűnözők, mégis valahogy megkedveljük őket. Talán azért, mert Krutzler mi vagyunk, az az énünk, aki nem akar konformista lenni és lázad a világ egyhangúsága ellen. A férfi más is lehetett volna, ha máskor és máshová születik. De nem ismert mást, így ebből az életből, a rá mért sorsból próbálta meg kihozni a legtöbbet. Próbálta úgy keverni a kártyákat (amik között olykor cinkelt lapok is vannak), hogy a számára legjobb lapjárás jöjjön ki, közben pedig a bécsi alvilág irányítása egy egész embert kívánt. Végül neki is be kellett látnia, hogy hiába óriás, végső soron ő is csak ember – sebezhető és legyőzhető. Krutzler azonban nem várta meg, amíg teljesen elfogy körülötte a levegő (szó szerint és átvitt értelemben is): a dolgok elébe ment, mert világéletében irányított és kézben tartotta az eseményeket.

Kiemelt kép: Fortepan / Kieselbach Gyula

Társadalom és kultúra – Programajánló // 2022. november 14–20.

Társadalom és kultúra

A katari labdarúgó-világbajnokság rendezésével kapcsolatos visszásságok, az erőszakmentes polgári engedetlenségben rejlő lehetőségek, valamint a fogyatékossággal élő nők önkifzejezése mellett egyéb izgalmas témákkal várják az érdeklődőket a hét társadalmi ügyekkel és kérdésekkel foglalkozó eseményei.

11.16. | Mi az az erőszakmentes direkt akció?

Társadalom
Forrás: A Bolygó Facebook oldala.
Te is olvastál már róla, hogy aktivisták blokkoltak egy építkezést? Vagy elfoglaltak egy bányát egy napra? Izgin hangzott, de érdekelne, mi is valójában az az erőszakmentes direkt akció? A Gólyában klímaaktivisták mesélnek saját akció-élményeikről, és arról, hogy miért használják ezt az eszközt előszeretettel, valamint közös beszélgetésre invitálják a közönséget a legitimitás és legalitás kérdéseiről!
Az ingyenes esemény facebook eventjét itt eléred.

 

11.16. | Drága földünk – filmklub és beszélgetés

Társadalom és kultúra
Forrás: Közélet Iskolája Facebook

Három kelet-szlovákiai falu lakossága és egy amerikai olajcég jelentéktelennek tűnő vitáján keresztül vehetjük szemügyre, hogy az események láncolatával miként válik egyetlen személy véleménye egy közösség meggyőződésévé. A föld lépten-nyomon kincseket rejt, mégis mindenki valami másban találja meg az értékét. A helyiek számára az igazi gazdagságot a földdel való egyszerű együttélés jelenti, a befektetők azonban ezt több száz méter mélyről kívánják megszerezni.

A falubelieket az hajtja, hogy megóvják oltalmat jelentő és otthont adó földjüket, szemben a befektetőkkel, akik csak az olajfúrás lehetőségét látják benne. De vajon mit hoz a két oldal egymásnak feszülése?

A Közélet Iskolája által rendezett vetítésről bővebben itt olvashattok.

11.16. | FOCI VB 2022 – Mit takargat Katar?

Társadalom
Forrás: Széchenyi István Szakkollégium Facebook oldala

A napokon belül kezdődő 2022-es labdarúgó-világbajnokság a focin felül a különleges téli időpont, a katari rendezés körülményei és a köztudottan minden eddigi VB büdzséjét meghaladó költségvetés miatt számos kérdést vet fel. A beszélgetés során a meghívott vendégek foglalkozni fognak a katari rendezés furcsaságaival, a torna pénzügyi kérdéseivel, illetve természetesen szó lesz a fociról és az esélyekről is.

A Széchenyi István Szakkollégium meghívott vendégei:
Havran Zsolt sportközgazdász, a BCE oktatója
Pető Péter újságíró, a 24.hu főszerkesztője
Szathmári Attila, a BCE oktatója, az Eurosport szakértője
Helyszín: Budapesti Corvinus Egyetem C épület X. előadó

A regisztrációhoz kötött eseményen a részvétel ingyenes. Egyéb információt itt találhatsz.

11.16. | Másnak lenni itthon és Európában // The State of LGBTQ community in Hungary and in Europe

Forrás: A Republicon Intézet Facebook oldalal
A Republikon Intézet – együttműködve a Friedrich Naumann Alapítvánnyal – konferenciát szervez az LMBTQ közösség jogainak közép-európai változásáról. A konferencia fő témája, hogy a Magyarországon elindult negatív tendenciák mennyire jellemzőek a régió más országaira, illetve, hogy milyen problémákkal kell megküzdeniük az LMBTQ embereknek az áprilisi, egyébként sikertelen népszavazás után.
A konferencia programját itt találod.

11.18. | Nő az erőnk // Nem maradunk láthatatlanok

Társadalom
Forrás: NŐ az erőnk Facebook oldala

A Kesztyűgyár Galériában megtekinthető különleges kiállításon különböző fogyatékossággal élő nők és társaik fotóhangja szólal meg: képek és szövegek segítségével mutatják be saját kamerájuk lencséjén át a nőiséget.

A Nő az erőnk csoport célja, hogy események és művészeti projektek szervezésével segítse a fogyatékossággal élő nőket abban, hogy erősödjön a női identitásuk, kifejezzék és megmutassák magukat, és kapcsolódhassanak egymáshoz és másokhoz, és ezáltal kitörjenek a láthatatlanságból.

2022-ben a Nő az erőnk csoport az Artemisszió Alapítvánnyal együttműködve 5 alkalomból álló fotóhang folyamatot szervezett Csoszó Gabriella segítségével. Ennek keretében egy – fogyatékosság és nőiség szempontjából – vegyes csoport közösen alkotott, és az alkotásokon keresztül jobban megismerték egymást, és egymás élethelyzetét is. Ennek eredményeképp született meg a Nő az erőnk – Nem maradunk láthatatlanok című kiállítás.

A kiállításról egyéb infót itt találhatsz.

A kiemelt kép saját kollázs az események plakátjaiból.

 

Balogh Alexandra és Diószegi Benjámin koncertje a Három Hollóban

Forrás: facebook.com

Nyitottság, érzékenység, tudatosság – ez határozza meg Balog Alexandra sokoldalú zenei működését. Művésztársa, Diószegi Benjámin pedig karizmatikus játékával szólította meg pályája során a közönséget. A két világjárt fiatal előadó Schubert és Liszt művekkel érkezik a november 15-én a Három Hollóba.

Érdemes odafigyelni erre a két világjárt művészre, kik a koncerten az eddigi pályájuk során magukra szedett művészeti valóságokat mutatják fel.

A koncerten elhangzó repertoár:

Balog Alexandra: Shubert – B-dúr szonáta D. 960.
Diószegi Benjámin: Fr. Liszt – Etudes d’exécution transcendante
Preludio, Molto vivace, Paysage / Allegro agitato molto, Harmonies du soir, Chasse-Neige
Forrás: pianissimo.info

Diószegi Benjámin a római „Dinu Lipatti” Nemzetközi Verseny első díját nyerte el 2017-ben, illetve 2016-ban a müncheni Klavierpodium Nemzetközi Versenyen neki ítélték a „Zeitklang” különdíjat. 2019-ben a bukaresti Magyar Zene Fesztivál díjazottja lett, így lehetősége nyílt több ízben szólóestet vállalni európai nagyvárosok koncerthelyszínein az utóbbi években. Diószegi Benjámin jelenleg Salzburgban tanul a Mozarteum Egyetem mesteris hallgatójaként Cordelia Höfer-Teutsch osztályában, illetve a kolozsvári Zeneakadémia Doktori Iskolájában Ligeti György munkásságát kutatja, emellett egyetemi oktató.

Forrás: papageno.hu

Balog Alexandra 2019-ben kitüntetéssel diplomázott a londoni Royal Academy of Music növendékeként, 2021-től a grazi Kunst Universität hallgatójaként folytat posztgraduális tanulmányokat. Versenyeredményei közül kiemelkedik a 2017-es grazi Nemzetközi Bartók Béla Zongoraversenyen aratott győzelme. Múltbeli tanárai Kőrösiné Belák Erzsébet, Fejérvári Zoltán, Ian Fountain, jelenlegi pedig Markus Schirmer. Mentorai között tudhatja Klukon Edit zongoraművésznőt és Balázs János Kossuth-díjas zongoraművészt, aki a Talentum Hungarikum ösztöndíjprogramban volt Alexandra mentora. Legfrissebb eredményei a 2022 áprilisában elnyert 1. díj, melyet a Franz Liszt Centre International Piano Competition spanyol zenei versenyen szerzett, valamint az MMA három éves alkotói ösztöndíja, melyben Alexandra szeptembertől részesül.

Kiemelt kép: facebook.com

Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

irodalmi rendezvények f21

Egy helyen a hét legfontosabb irodalmi rendezvényei.

ELTE Press Kritikaműhely Szekeres Nikolettával – November 14. 16 óra

Helyszín: Mester Galéria és Közösségi Tér

Vezetett kritikaműhely Szekeres Nikolettával október 17-től három alkalmon keresztül 16 órától a Mester Galériában. A műhelysorozat célja, hogy mélyebben elmerülve a szövegek világában közelebb tudjunk kerülni saját befogadásmechanizmusunkhoz és kritikusi gyakorlatainkhoz. A műhely céljai közé tartozik többek között átvenni a kritika mint műfaj helyzetének jelentősebb változásait és reflektálni a jelenségre személyes tapasztalatok segítségével.

A műhely vezetője Szekeres Nikoletta (irodalomtörténész, kritikus).
A műhely három alkalma lehetőséget ad egy nagyjából 9000 karakter hosszúságú kritika elkészítésére és kidolgozására a Facebook-eseményben megjelölt kötetek valamelyikéből: https://fb.me/e/2GIjW5DM2

A műhely befogadóképessége korlátozott, így a jelentkezés előzetes regisztrációhoz kötött. Részvételi szándékotokat a kultura@online.elte.hu email címen tudjátok jelezni.

irodalmi rendezvény f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Deczki Sarolta: Tar Sándor – November 14. 17 óra

Helyszín: Írók Boltja

Deczki Sarolta monográfiája az első összefoglaló munka Tar Sándor életművéről, életéről és az ügynökügyről, mely a prózai munkákon túl a szerző verseiről, hangjátékairól, forgatókönyveiről és publicisztikáiról is áttekintést nyújt.

Deczki Saroltával Seres Lili Hanna és Fehér Renátó beszélget.

irodalmi rendezvény f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

György Péter: A gyanútlanság vége / Könyvbemutató – November 15. 17 óra

Helyszín: Magvető Café

György Péterrel Szegő János beszélget A gyanútlanság vége című esszékötetről.

A kötet György Péter utóbbi években írt magyar irodalmi és a közelmúlt magyarországi történetével kapcsolatos legfontosabb esszéinek, tanulmányainak, kritikáinak gyűjteménye. Tartalmazza a Csoóri Sándorról, Kertész Imréről, Tandori Dezsőről és Petri Györgyről írt szövegek mellett a két Rajk Lászlóról született nagyszabású tanulmányát, néhány emlékezetes kiállításkritikáját és a temetőkről mint az emlékezés és az emlékeztetés helyeiről szóló kétrészes esszéjét.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Mesterek és tanítványok – irodalmi talkshow – November 15. 18 óra

Helyszín: Térszínház

Folytatódik az idén tízéves Versek szódával produkció Mesterek és tanítványok című sorozata: következő alkalommal Zsille Gábor lesz a vendége az óbudai Térszínházban. A József Attila-díjas költő, műfordító, polonista kiváló előadó is egyben, szerkesztőként pedig számos fiatal tehetségnek egyengette az útját, látja el őket ma is hasznos tanácsokkal. Ez alkalommal a vendég vendége Szabó Fanni fiatal költő lesz, akinek két éve jelent meg első kötete Paraszomnia címmel. Bővebb info: www.versekszodaval.hu

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Menekülés Godot elől – V2.0béta – November 15. 19:30

Helyszín: MANYI – Kulturális Műhely

Beckett népszerű művének egy Mesterséges Intelligencia (SAMU) ír folytatást. A folytatás azután játszódik, hogy a klasszikus darab eseményeit követően Vladimír és Estragon találkoznak Godot-val, de tisztázatlan okokból ezúttal menekülniük kell előle. A világon az egyetlen színdarab, amit Mesterséges Intelligencia írt és rendszeresen játsszák.

Szereplők: Balogh Veronika – Estragon, Hódi Virág Noémi – Vladimír, Tóth Szilvia Lilla – Pozzo, Horváth Fruzsina – Lucky, Marton Dániel – SAMU

Zene: Birkás Máté

Rendezte: Ifj. Sebő Ferenc

Jelmez: Zalai Ágnes, Szegedi Kata

Írta: Semi-Automatic Memory Unit

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Diagrammatológia – a Helikon 2022/2. számának bemutatója – November 16. 17 óra

Helyszín: Bölcsészettudományi Kutatóközpont Irodalomtudományi Intézet

Beszélgetnek: Szemes Botond (szerkesztő, moderátor), Szlávich Eszter, Sipos Balázs, Smid Róbert, Bátorfy Attila

A beszélgetést felvezeti: Földes Györgyi (főszerkesztő)

Napjainkban egyre hangsúlyosabb szerepet játszanak a különféle ábrák a tudás előállításában – elég, ha csak a koronavírus járvány hullámaira és a görbe ellaposítására gondolunk.

Mégis úgy tűnik, hogy nem vagyunk képesek ezen ábrák értelmezésére és kezelésére – és ezen az sem segít, hogy hagyományosan az irodalom- és kultúratudomány is csak diszkurzív gyakorlatok mentén építette fel saját praxisát, és kevés figyelmet fordított a diagramok episztemológiai teljesítményére.

A Helikon 2022/2. száma a diagrammatológia címszava alatt olyan megközelítéseket mutat be, amelyek ezeket a korábbi szempontokat is magukba foglalva a diagramok ismeretelméleti, szemiotika, filozófiai és történeti elemzésének hozhatnak létre alapokat és ezáltal segíthetnek egy, a nem-diszkurzív tudástermelés leírását, értelmezését, sőt akár szabályozását lehetővé tevő reflektív pozíció kialakításában.

Mindez egyszerre eredményezheti bölcsészeti gyakorlataink újragondolását, valamint a diszciplína határain túl a kortárs mindennapok alaposabb megértését is.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

IRODALMI KÁVÉHÁZ // Beszélgetés Dragomán György íróval – November 16. 18 óra

Helyszín: Három Szerb Kávéház

November 16-án, szerdán este Dragomán György író és műfordítóval beszélget Juhász Tibor költő a Három Szerb Kávéházban.

A beszélgetés után az alkotó felolvas új művéből.

irodalmi rendezvény f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

DIA-beszélgetések a Három Hollóban #7 // 141 perc a befejezetlen mondatból – November 16. 18 óra

Helyszín: Három Holló / Drei Raben

A regényíró Déry Tibor és a filmrendező Fábri Zoltán találkozása.

Fábri Zoltán egyik legérdekesebb irodalmi adaptációja 141 percnyi filmmé változtatta át Déry Tibor harmincas években írott, de csak a kommunista fordulat előtti évben, 1947-ben megjelent nagyregényét, A befejezetlen mondatot. A filmben minden benne van, ami a regényben is. Mármint minden, ami Déry korszakos és korszakábrázoló családregényének lényegéhez tartozik, amelyet – mint minden modern klasszikust – érdemes újra és újra felfedezni. Akárcsak ezen a művészetközi értelmezői térben zajló beszélgetésen.

Beszélgetőtársak: Bálint András színművész, Gelencsér Gábor filmesztéta, Tompa Andrea író, színházi kritikus

A beszélgetést vezeti: Bazsányi Sándor irodalomkritikus

A beszélgetést követően levetítjük Fábri Zoltán 141 perc a befejezetlen mondatból című filmjét.

irodalmi rendezvény f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Ménes Attila: Amerre járok védtelen – November 16. 19 óra

Helyszín: Kis Présház

Ménes Attila Amerre járok védtelen című regényének bemutatója. A szerzővel Nagy Boglárka, a Jelenkor Kiadó vezetője beszélget.

Ménes Attila regényének főhőse válása óta igyekszik minden kötöttségtől megszabadulni, ám eközben egyre lejjebb csúszik: munkára, sőt szinte már önellátásra is képtelenül bolyong a városban és saját gondolatai dzsungelében. Rendellenes viselkedésű, a társadalom perifériáján vegetáló személy, röviden szólva – bolond. De azok közé a bolondok közé tartozik, akik sokszor okosabbak az épelméjűeknél, az egyéni kényszerképzetek helyett közös kényszerképzetekben szenvedőknél.

Ménes mélyen ismeri a nagyvárosok lepusztult helyszíneit, ahol céltalan életek egy-egy pillanatra olykor egymásba gabalyodnak. Hőse is ilyen helyeken időzik legszívesebben: a MÁV gazos, elhagyatott szabadterületén; egy csekély forgalmú aluljáróban Oszama mobilszervize előtt, ahol a Csíkból idekeveredett, bamba Bódoggal beszélget; vagy Skarufával, a szeméttárolóban megtűrt hajléktalannal üldögél. Ezek a terek egyszerre végtelenül tágasak és nyomasztóan szűkösek, ahogy a regény világa is: a korlátlan, ám értelmetlen szabadság ára az önmagunkba zártság klausztrofóbiája.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Gáspár Ferenc: Összhang – November 17. 17 óra

Helyszín: Írók Boltja

Gáspár Ferenc új novelláskötetében ugyanúgy szerepelnek fantasztikus ősvilági történetek – ZanzaAz erdő mélye –, mint tréfás-ironikus abszurdok – Karma; JokerAmerikai szektor; A filmnézés gyönyörűsége –, váltakozva teljesen realista módon feltálalt történelmi krimivel – Emberhalál –; vagy ugyanazt a témát hosszabban és rövidebben feldolgozó fantasy-vel – Elpusztítani sohasem; Rendszerhiba – és tárcába hajló történettel: Szerelem vírus idején; Marha mázli.

Mégis, mind közül talán a legérdekesebb a címadó Összhang című elbeszéléscsokor, ahol a szerző öt különböző szemszögből ír le egy, a napjaikban a világhálón sajnos sokat látott jelenetet, melyben a fogoly kivégzésére készülő szereplők közötti feszültség szinte kézzel tapintható. Az összhang csak látszólagos, a mélyben megoldhatatlan ellentétek feszülnek, amit az utolsó novella főszereplője is csak egészen abszurd módon tud feloldani.
Az eddig jobbára történelmi, illetve ifjúsági regényeiből megismert szerző egészen új, izgalmas oldalát mutatja meg ezekben az elbeszélésekben.

A bemutató résztvevői: Bolberitz Zsófia előadóművész és Berka Attila író, szerkesztő.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Szerző a sorok mögött | Beszélgetés Czakó Istvánnal – November 17. 18 óra

Helyszín: BME Z épület

Ahány könyv, annyi megközelítés, kontextus és konklúzió. Mert egy könyv sohasem csak a címlapon feltüntetett témáról szól, hanem a szerzőjéről is. A szerző a sorok mögött néha ugyanolyan érdekes, mint amiről írt.

A napokban jelent meg a Magyar Filozófiai Enciklopédia új könyvsorozatának első köteteként A kinyilatkoztatás metafizikája, amely Schelling kései vallásfilozófiáját tárgyalja. Rendhagyó könyvbemutatónkon Czakó Istvánt a témához való személyes viszonyáról, a könyvírásról és a filozófiának szentelt évtizedek gondolkodói tapasztalatairól Hankovszky Tamás kérdezi. A könyvsorozatot Mezei Balázs mutatja be.

irodalmi rendezvény f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Szendrői Csaba – #olvasniszabad // vendég: Kósa Eszter – November 17. 18 óra

Helyszín: K11 Művészeti és Kulturális Központ

Az olvasniszabad mozgalmat Szendrői Csaba, költő, Artisjus-díjas szövegíró, énekes, az Elefánt zenekar frontembere találta ki 2020-ban, azóta Jakobovits Kitti pszichológus, irodalomterapeutával bővült a „csapat”. Célja az olvasás népszerűsítése, az önfejlesztés, az olvasás hatása az egyén személyiségére, tudatára és gondolkodására. Nem valós terápiát kíván nyújtani, csupán eszközöket igyekeznek adni az olvasók kezébe, amik segítenek abban, hogy mindenki a maga módján és útján hozza ki magából a legtöbbet.
Az #olvasniszabad sikere maga az egyszerűsége. Szendrői Csaba hónapról-hónapra olvasni hívja a követőket, ahol kb. 90 percig mindenki „csak” olvas, majd átbeszélik az aznap olvasottakból a leginkább megmaradt mondatokat, bekezdéseket. Ezt követően Csabi és az aktuális vendége tart egy adott témában előadást, ahol közös beszélgetésre invitálják a résztvevőket.

Az novemberi #olvasniszabad esemény vendége Kósa Eszter, aki 2001-ben született Nyíregyházán. Az ELTE TTK harmadéves, fizika alapszakos hallgatója fizikus specializáción. Jelenleg első verseskötetén dolgozik. 2020-ban KULTer stART díjra, 2021-ben Petri-díjra jelölték, 2022-ben Móricz Zsigmond irodalmi ösztöndíjat kapott. Szabadidejében fest, zenél, kutyát sétáltat és olvas.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Pingvin ovi – Versfelolvasás Simon Mártonnal – November 17. 19 óra

Helyszín: Virág Benedek Ház

Az estén rendhagyó módon a Simon Márton által online elindított „Pingvin ovi” projektet igyekszünk ismét személyes jelenlétre cserélni egy válogatott versekből álló felolvasás keretében. Találkozunk ismert és ismeretlen klasszikusokkal, előkerülnek kihagyhatatlan darabok és friss találatok is, mindezt egy-egy kapcsolódó történettel keretezve. Versek, beszélgetés és közös merülés valaminek a mélyére, ami jó.

Simon Márton költő, műfordító, slammer, négy önálló verseskötete jelent meg eddig, a legutóbbi Éjszaka a konyhában veled akartam beszélgetni címmel 2021-ben.

irodalmi rendezvény f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Változások követése – 5 éves a Versműhely – November 17. 19 óra

Helyszín: Malter (Debrecen)

A debreceni Versműhely azért jött létre, hogy a fiatal szerzőket támogassa a kortárs irodalom megismerésében, a saját költői hang megtalálásában, a készülő szövegek szerkesztésében, a publikációs tevékenységben, egyúttal megmutatkozási felületet, motiváló közeget biztosítson számukra. A 2017 novemberében tartott első alkalom óta harminc műhely valósult meg a MODEM Zöld kilincs kávézójában, ahol továbbra is rendszeresen zajlanak nyitott alkalmak.

A Malter bárban rendezett születésnapi eseményen, november 17-én (csütörtök) 19:00-tól a régről visszatérő műhelytagok olvasnak fel legjobb verseik közül, miközben visszaidéznek néhány, a közösséghez kapcsolódó fontos emléket.

Közreműködnek Aradi Vivien, Balogh Anett, Bokor Judit, Csatári Tímea, Darabán Enikő, Horváth Imre Olivér, Kepics Zsolt, Kovács Edward, Nagy Anna, Poór István, Rezes József, Szegedi Eszter, valamint Gyarmati Dominik, akinek az előadásában versmegzenésítések is hallhatók lesznek. Moderál Áfra János, a Versműhely vezetője.

A Malter bárban jövő hónaptól a műhelytagokat beszélgetős-felolvasós formában közelebbről is megismertető estsorozat indul, ahová szintén nagy szeretettel várunk minden érdeklődőt.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Nagy Dániel // kötetlenül – November 17. 19:30

Helyszín: Kis Présház

Nagy Dániel 1994-ben született Gyulán. Jelenleg Budapesten él, élelmiszeripari mérnöki tanulmányokat folytatott. Verseit többek között a Jelenkor, az Apokrif és a Pannon Tükör közölte. Az est során a szerző ezekből is felolvas néhányat.

Az eseményt Horváth Florencia költő, kulturális újságíró moderálja.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Közelítések a szöveghez – Az Eötvös Collegium Magyar műhelyének konferenciája – November 18. 06:00 – november 19. 14:00

Helyszín: Eötvös József Collegium

Az Eötvös József Collegium Magyar műhelye Közelítések a szöveghez címmel konferenciát szervez olyan alap-, mester-, osztatlan tanári, valamint doktori képzésben részt vevő hallgatóknak, akik irodalom- és kultúratudománnyal, nyelvtudománnyal, illetve ezek határterületeivel foglalkoznak. A konferenciára olyan előadásokat várunk, amelyek különféle nézőpontokból a szöveghez, a szöveg fogalmához, létmódjához vagy megnyilatkozási formáihoz, valamint annak változásaihoz kapcsolódnak. A konferencia célkitűzése az, hogy platformot biztosítson különböző, a szöveget eltérő módokon tematizáló kutatások párbeszédére, ezáltal elősegítve a fiatal kutatók közötti termékeny tudományos diskurzus kibontakozását.

A magyar nyelvű előadásokat a következő tudományterületekről várjuk:
irodalomelmélet, filológia, textológia, szöveg és interpretáció, a szöveg létmódjának lehetőségei (pl. színháztudomány, fordítástudomány stb.), nyelvelmélet és nyelvfilozófia, nyelvtörténet, leíró nyelvészet és funkcionalitás, nyelvtudomány és alkalmazási lehetőségei, továbbá magyarnyelv- és irodalomoktatás módszertana.

A konferencia időpontja: 2022. november 18–19.

Helyszín: Eötvös József Collegium, 1118 Budapest, Ménesi út 11–13.

A konferenciára 20 perc hosszúságú előadásokat várunk, amelyeket tízperces vita követ. A konferencia anyagából tanulmánykötet kiadását tervezzük.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Családban marad – Kemény Istvánnal és Kemény Zsófival – November 18. 18:30

HelyszínJókai Anna Szalon

A sorozatban olyan családtagok ülnek egymás mellé, akik valamilyen módon kapcsolódnak az irodalomhoz. Beszélgetnek könyvekről, családi kapcsolatokról, a minket körülvevő világról és mindarról, ami színesebbé, jobbá teheti a mindennapokat.

Moderál: Szekeres Niki

irodalmi rendezvény f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Hadik Brunch Kemény Zsófival – November 19. 11 óra

Helyszín: Szatyor Bár és Galéria

Kemény Zsófi ereiben is irodalom csordogál. Megjelent verseskötete, több regénye, a magyar slam fontos alakja, ír dalszövegeket és dramaturgként diplomázott.
Hogy mit jelent neki a nyelv, hogy választ egy adott témához műfajt, milyen mások számára dalszövegeket írni és mennyire szereti a saját szövegeit előadni, arról a Hadik Brunchon beszélgetünk vele.

Legújabb regényét, Az aranykor fénykorát a helyszínen meg lehet vásárolni és dedikálni is fog a szerző.

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Téli Pagonyfeszt – November 20. 14 óra

Helyszín: Marczibányi Téri Művelődési Központ

A Facebook-esemény leírásából:

Készülj a legszebb mesékkel és játékokkal, kreatív foglalkozásokkal és színházi előadásokkal, koncerttel és közös élményekkel az ünnepekre! A Téli Pagonyfesztnek ezúttal a csodálatos Marczibányi Téri Művelődési Központ ad otthont, töltsük meg együtt melegséggel és szeretettel ezt a kedves helyet!

A fesztiválon a Pagony könyveket 20%-os, a -játékokat 15%-os kedvezménnyel vásárolhatod meg, 10.000 Ft feletti vásárlás esetén pedig ünnepi ajándék könyvek közül választhatsz. A friss szerzeményeidet pedig dedikáltathatod a kedvenc szerzőiddel és illusztrátoraiddal!

SZÍNPADI PROGRAM:

10:15 – Boribon koncert
11:00 – Szerzők és illusztrátorok bemutatkozása, dedikálás
11:15 – Maszat karácsonya felolvasószínház
11:30 – Julia Donaldson: A graffaló előadás Enyedi Évával és Bánki Gergellyel
12:00 – A kuflik és a puffpuding filmvetítés
12:15 – Sárkánytánc – Táncoljatok velünk!
12:45 – Tombola húzás

EGYÉB PROGRAMOK:

11:00 órakor Pitypang és a Mikulás interaktív mesejáték piciknek
Festékfújás Maszattal
Álomfogó készítés a Barkákkal
Pitypang keljfeljancsi alkotás
LEGO-sarok
Pagony társasjátékok maratonja, ahol megnyerhetitek a legújabb társasokat
Karácsonyi barkácsolás
Olvasókuckó

irodalmi rendezvények f21
Irodalmi rendezvények a hétre – November 14-től november 20-ig

Helen Mirren és Harrison Ford főszereplésével jön a Yellowstone testvérsorozata

yellowstone

A spin-off széria alkotója az eredeti sorozatért is felelős Taylor Sheridan.

A Yellowstone az utóbbi évek egyik legsikeresebb tévés produkciója, ez pedig a remek szereplőgárda mellett minden bizonnyal annak is köszönhető, hogy sajátos módon közelített a western műfajához: kiállításában nagyon klasszikus zsánerdarab, de a történet rákérdez a klasszikus értékekre, és nagyon izgalmasan beszél hagyomány és haladás kapcsolatáról.

A sikernek köszönhetően pedig az univerzum folyamatosan bővül. Hamarosan a második spin-off sorozat debütál a képernyőn, az 1883 után érkezik az 1923, ami a címben megjelölt évszámban veszi fel a fonalat, és a Dutton család második és harmadik generációjának történetét meséli el. A két főszerepre pedig ezúttal is fantasztikus színészeket sikerült szerződtetni. A középpontban lévő házaspárt Helen Mirren és Harrison Ford fogja alakítani – a készítő elmondása szerint ők két olyan embert játszanak, akik egymáshoz nagyon szorosan kötődnek, ám a körülmények kihívások elé állítják őket.

Sheridan azt is elmondta, hogy a sorozatnak két évadra lesz szüksége a történet elmeséléséhez, és a hírek szerint már folynak is az egyeztetések a folytatásról.

Az mindenesetre biztos, hogy az első évad december 18-án érkezik.

Kiemelt kép: Daily Mail

Sokak álma teljesült: 25 év után Ash lett a Pokémon világának legjobbja!

pokémon világbajnok

25 év, 25 évad és több mint 1200 rész után a Pokémon sorozat főhőse, Ash Katchum végre elérte célját, hogy a világ legnagyobb pokémon-mestere legyen.

Tegnap este az anime-történelem egyik legjobban várt lezárását kapták meg a rajongók Japánban: a Pokémon animesorozat főhőse több mint 1200 résznyi utazás és edzés után végre elérte álmát, és megnyerte a Pokémon világbajnokságot. Az esemény körüli izgatottságot kiválóan mutatja, hogy a 25. évad fináléjában lezajló, döntő ütközetet Tokió utcáinak óriás kivetítőin is közvetítették.

A Pokémon videojáték nyomán készült animesorozat első része 1997. április 1-jén került képernyőre Japánban: ezen a napon találkozott először Ash első pokémonjával, Pikachuval. A mára már a sorozat ikonikus alakjaként ismert figura az egyetlen pokémon, akit Ash utazásai során mindig a csapatában tartott, így azzal, hogy végül a Nagymesteri címet épp Pikachu szerzi meg neki, a készítők igazán megható beteljesedést adtak Ash történetének, ami a rajongók reakcióiból ítélve megérte a hosszan tartó várakozást.

Ash győzelmének a nézők az új Pokémon videojátékok, a Pokémon Scarlet és a Pokémon Violet megjelenése előtt egy héttel lehettek szemtanúi: a két, vadiúj open-world világot bemutató játék november 18-án érkezik Nintendo Switch-re. Ami a sorozatot illeti, a készítők egyelőre még nem jelentettek be új évadot.

Pikachu MINI, téged választalak! – Pokémonos autót mutatott be a BMW

Kiemelt kép: The Pokemon Company

Frida Khalo élete és García Márquez műve is szerepel a Nemzeti Táncszínház új bemutatói között

Nemzeti Táncszínház

Gabriel García Márquez Szerelem a kolera idején című művéből készült előadás, és Frida Kahlo festőművész életét feldolgozó darab is szerepel a Nemzeti Táncszínház novemberi premierjei között.

A hónap első bemutatójaként a Duna-menti népek táncaiból és zenéiből építkező művet állít színpadra a Duna Művészegyüttes, november 20-án pedig a Bozsik Yvette Társulat mutatja be Golenya Ágnes Éva írónő az ecuadori Tayos barlangban végzett kutatásai, valamint Móricz János felfedező beszámolói által inspirált előadását. 

November 25-én az Inversedance – Fodor Zoltán Társulat Gabriel García Márquez a Szerelem a kolera idején című világhírű művéből készült előadását mutatja be, a GG Tánc Eger új, Szerelem című produkcióját pedig november 27-én lehet megtekinteni a Nagyteremben.

November 30-án a Székesfehérvári Balett Színház Un Ballo című kétrészes estjére kerül sor, amely Müller Péter Isten Bohócai című könyve alapján készült.

Az új bemutatók sorát december 7-én a Duda Éva Társulat előadása zárja, amely a mexikói festőnő, Frida Kahlo életét és művészetét dolgozza fel a mozgókép és a táncművészet eszközeit kombinálva.

MTI
Kiemelt kép: Nemzeti Táncszínház

A gyógyulás felé vezető félelmetes út – Kritika a Szeplőtlen című filmről

Szeplőtlen

Románia idei Oscar-nevezettje egy elsőfilm, Monica Stan és George Chiper-Lillemark Szeplőtlen (Imaculat, 2021) című drámája, amely a drogfüggőségből való gyógyulás folyamatát mutatja be igen hatásos elbeszélés- és ábrázolásmóddal. Roppant nyomasztó és kényelmetlen film, ugyanakkor kihagyhatatlan is. Erről a témáról ugyanis beszélni kell – például így.

A Szeplőtlen egy 18 éves lány, Daria (Ana Dumitrașcu) történetét meséli el, aki heroinfüggőséggel fizetett első szerelméért. Míg a barátja börtönbe kerül, őt a szülei egy rehabilitációs intézetbe küldik, ahol rettenetesen elveszettnek érzi magát. Félénk, halkszavú és igen-igen rémült, s nem érti, miért akarják a bentlakó férfiak, hogy példának okáért egy becsempészett telefon használatát ne pénzzel, hanem csókkal fizesse meg. 

Ártatlansága és a barátja iránti hűsége különlegessé és végtelenül vonzóvá teszi a többi beteg szemében, ő pedig szép lassan rájön, hogy a felé irányuló kedvesség, előzékenység és figyelem pillanatok alatt átváltozhat agresszióvá, erőszakká.

Hogy maradhat valaki – vajon maradhat-e egyáltalán bárki – ártatlan egy ilyen közegben? És mi az ára a beilleszkedésnek, a folyamatos félelem nélküli létnek? Ilyen kérdéseket tesz fel a Szeplőtlen, amely rendkívül különleges módon nyújt betekintést abba a világba, ahol a függőség nélküli jövő lehetősége csupán csak akkor látszik, amikor egy ártatlan, vagy ahogy a magyar cím mondja: szeplőtlen lány szemébe pillant az ember.

Monica Stan a saját tapasztalatait dolgozta fel a forgatókönyvben, ez a személyes érintettség és nézőpont pedig rendkívül erőteljesen érződik a filmen. Az első pillanattól az utolsóig főhősünk, Daria perspektívájából nézzük, vagy inkább éljük át az eseményeket, és szinte lehetetlennek tűnik, hogy a történteken kívül maradjunk. Amikor a cselekmény kezdetén Daria belép a számára teljesen ismeretlen közegbe, azonnal azonosulunk vele, s mi is rémülten – és egyre rémültebben – tapasztaljuk, miként alakul át akár egy ártatlannak tűnő csiklandozás is erős félelmet keltő, brutális cselekedetté. 

Ana Dumitrașcu a lehető legjobb választás volt Daria szerepére. Játéka szuggesztív, s a legapróbb rezdülései is jelentőségteljesek, átgondoltak, átélhetőek és messzemenőkig hitelesek, tehetségét pedig az is kétségtelenül bizonyítja, hogy egyszerre képes egyetlen elveszett lányt és rengeteg elveszett gyógyuló szenvedélybeteget megjeleníteni, képviselni. Az ő szemszögén keresztül nyerünk bepillantást egy olyan világ működésébe, amely sokak számára a mindennapokat jelenti. 

Ezt a tényt húzza alá a dokumentumfilmeket idéző realista ábrázolásmód, amely amellett, hogy hangsúlyozza a történet igazságát, valóságosságát, brutálisan hatásos is. És csak még csontig hatolóbb a 4:3-as képarány által… Az egyik rendező, George Chiper-Lillemark jegyzi operatőrként is a filmet, kamerája pedig nagyon határozottan és ellentmondást nem tűrően „belekomponál” minket a főhős fejébe, s vele együtt zár be minket is abba a világba, ahonnan legszívesebben azonnal elmenekülnénk, ám nagyon hamar megértjük: nincs hová. 

Szeplőtlen
A film hatásmechanizmusának fontos eleme az operatőri munka (forrás: CineFest)

Különleges hangvételű és kiállítású film a Szeplőtlen, amely jól példázza a román film nem szűnő frissességét, s azt is megmutatja, hogyan lehet az olyan súlyos dolgokról, mint a drogfüggőség, bátran, egyenesen, tisztán és ítélkezés nélkül beszélni. 

Kiemelt kép: Jelenet a Szeplőtlen c. filmből (forrás: IMDb.com)

A 19. Verzió Filmfesztivál filmjeit vetítik a Grand Caféban

Szeged az egyik az öt megyeszékhely közül, ahol a budapesti filmfesztivál által bemutatott dokumentumfilmek először lesznek láthatóak vidéki mozivásznon. 

A 19. Verzió Filmfesztivál idei válogatása a világ égető emberi jogi témáit öleli fel: megrázó történeteket bátor újságírókról, az erőszak traumáját feldolgozó nőkről, komplex családtörténetekkel és identitásokkal szembenézni akaró fiatalokról, a diktatúrákkal és nemzetközi vállalatokkal dacoló aktivistákról – akik mind egy befogadóbb, békésebb jövőért küzdenek.

A Grand Café kulturális komplexum vásznán november 13. és 15. között összesen öt egész estés dokumentumfilmet, valamint egy, a kanadai Churchill városába turistákat vonzó jegesmedvék vándorlását nyomon követő, dialógus nélküli rövidfilmet tekinthetnek meg az érdeklődők.

Verzió
Jelenet a f@ck this job c. filmből (forrás: Verzió Filmfesztivál)

Vasárnap a 19. Verzió Filmfesztivál gálafilmjének választott A karmester (2021) című filmmel indul a Grand Café mozitermében tartott programsorozat, amely Marin Alsop karmesterré válásának útját követi végig, megmutatva, milyen nehézséggel kell szembenéznie egy nőnek a zeneművészetben.

Ugyancsak a művészeti tematikájú filmek sorát bővíti A magunk módján üvölteni (2022) című film is, amely Kassák Lajos élettörténetén keresztül mutatja be a mai közép-európai művészek sorsát – ez utóbbi dokumentumfilmet november 15-én 18 órától nézheti meg a közönség. A Kassák-film vetítését követően, kedden 20 órától a Grand Café vendége Tóbiás Krisztián költő lesz, aki képzőművészeti alkotásokkal párbeszédet kezdeményező Blondel tükör című verseskötetét mutatja be.

A lejátszásra kerülő filmek teljes listáját és részletes leírásait a szegedi Verzió Filmfesztivált szervező Megálló Közösségi Ház és Grand Café közös eseményében, továbbá a fesztivál hivatalos oldalán lehet elérni: verzio.org.

Az egyes vetítésekre idén 500 forintért válthatnak jegyet az érdeklődők.

Kiemelt kép: Jelenet a Törékeny emlékezet c. filmből (forrás: Verzió Filmfesztivál)

LEGUTÓBBI CIKKEK