November 28-án a Nyitott Műhelyben a Késelés Villával beszélgetéssorozat visszatért a gyökerekhez, és fiatal pályakezdő irodalmárokkal beszélgettek. A meghívott páros ezúttal Bánfalvi Samu és Bodor Emese voltak.
Ha lemaradtál a beszélgetésről, vagy szívesen felidéznéd a hallottakat, az alábbi linken meghallgathatod az estről készült hangfelvételt:
Bánfalvi Samu (2002, Budapest) az ELTE szabad bölcsészet alapszakos hallgatója, verseket ír.
Bodor Emese (2004, Budapest) verset, prózát és kritikát ír. Az ELTE pszichológia alapszakos hallgatója, az f21.hu állandó újságírója. Szövegeit többek között a Helikon, a KULTer, a Pannon Tükör és a SZIFONline is közölték.
A Nyitott Műhely nemcsak a Késelés Villával otthona, hanem sok más projekt közös helyszíne is. Támogassátok, ha tehetitek! http://www.nyitottmuhely.hu/tamogatas/
A kiemelt kép Garai Bálint fotója a Késelés Villával novemberi estjéről
Új dallal és videóval jelentkezett A Bence kalandjai. Az Éjszaka sétálni Jobbágy Bence énekes-dalszerző jövő év elején érkező új lemezének előfutára, amely Krusovszky Dénes verséből született.
Éjszakai sétálni, amikor üres az utca és csak a gondolataink és a lépéseink visszhangzanak a kövön. Ezt a hangulatot ragadja meg A Bence kalandjai új dala és a hozzá készült videó. „Egyszerű klipet akartunk, egy hangulatot kiragadni. Így hát elindultunk Kővágóörsön éjszaka sétálni. Mire meglett a végső take az egysnittes filmhez, jó néhányszor végig gyalogoltam a Petőfi utcán” – meséli Bence. A videó ezúttal is családi koprodukció volt: „a felvételt szokás szerint Kleb Zsófi, a feleségem készítette, a sofőr pedig az anyukája volt.”
Fotó: Kleb Zsófi
A dal Krusovszky Dénes verséből született, amelyet Bence az 1Bor1Vers névre keresztelt gasztro-kulturális eseménysorozatra szerzett: „Az tetszett meg a szövegben, hogy van benne valami feszült nyugalom… miközben az ember csomó mindent csinál, kibír, gondol… nagyon lehet vágyni egy éjszakai sétára egyedül, amikor nem viszel telefont és annyi időre szabadnak érezheted magad. Nekem valahogy erre a megnyugvásra, kiengedésre való igényt, törekvést fejezi ki a dal. Amikor annyi az ember célja, hogy cél nélkül útra kelhessen.”
A Bence kalandjai 2020-ban jelentette meg első nagylemezét, a Tengereket, amelyről az Álmodó c. dal a Karantén Zóna c. filmben is hallható és több versfeldolgozás is helyet kapott rajta. A jövő év elején érkező második albumon az 1Bor1Vers projekt során készült számok szerepelnek majd, köztük a most bemutatott dal.
Nincs időd hosszú regényeket olvasni? Félsz a klasszikusoktól? Nem tudod, hol és mely szerzőkkel kezd az irodalmi művelődésedet? Kezdd kicsiben, olvass rövid történeteket, olvass novellákat! – Ez a válasz, bár adja magát, nem magától értetődő: egy 5–20 oldalas novellát bár gyorsabban elolvasunk, mint egy nagyregényt, megértenünk gyakran mégis sokkal nehezebb és több energiát, elemzést, kibeszélést igényel.
Egy orosz férfi egy reggel elveszíti az orrát, majd később látja ugyanezt az orrot kiszállni egy hintóból. Egy amerikai nőt őrületbe kerget egy sárga tapéta. Egy angol férfi megöl egy legyet, mire hirtelen elnyomott háborús traumák törnek fel belőle. Egy uruguay-i fiú leesik a lóról, és onnantól kezdve mindenre másodpercre pontosan emlékszik, ami csak történik vele. Egy idős német férfi Velencébe utazik, és szembesül saját halandóságával.
Mik ezek a rejtélyes történetek és hogyan működnek? A Classic Shorts Olvasókörben ezekre a kérdésekre keressük a választ, miközben a világirodalom legnagyobb novellistáinak remekművein rágjuk át magunkat Argentínától Oroszországig, Új-Zélandtól Japánig, keresztül-kasul a világirodalom térképén.
Az olvasókör az 1749 Online felületén futó, eddig 15 részes „Classic Shorts” esszésorozatomhoz kapcsolódik. A kibeszélt novellistákról a jövőben újabb esszéket tervezek írni, és nagyon örülnék, ha előtte közösen ötletelhetnénk róluk!
Találkozzunk havonta egyszer decembertől májusig Budapesten az apró és családias Kis Présházban és olvassuk a világirodalom legszebb elbeszéléseit!
December 5-én, az év utolsó irodalmi estjén az Aposztróf sorozat az ünnepi készülődésbe kapcsolódik be, és igazi adventi hangulatot varázsol a színpadra. Ezen a különleges esten családi történetek kerülnek elő és betekinthetünk két alkotó család tradicionális, ünnepi ízeibe, szokásaiba, dalaiba és verseibe. A zenés irodalmi esten a két alkotó család: Szabó T. Anna József Attila-díjas költő és férje, Dragomán György József Attila-díjas író, valamint Lackfi JánosJózsef Attila-díjas író, költő és lánya, Lackfi Dorottya énekes kapcsolódik össze, és Sinha Róbert gitárművésszel kiegészülve izgalmas közös produkciók várhatók.
Háziasszony, szerkesztő: Juhász Anna irodalmár
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Régen kávéházakban töltötték az idejük jó részét az írók és a költők. Ott alkottak, ott tájékozódtak a világ dolgairól, ott találkoztak kortársaikkal és rajongóikkal. Az idők folyamán ez a szokás kiveszett a mindennapokból, az író-olvasó találkozók viszont megmaradtak, többnyire kulturális intézményekben, klubokban, kávézókban. A Zsidó Művészeti Napok szervezői rendhagyó módon ezúttal a 7. kerület ikonikus szórakozóhelyeire invitálják meg az írókat, akik az érdeklődők gyűrűjében, bensőséges hangulatban ülhetnek asztalhoz.
A tervezett beszélgetéseket szakavatott moderátorok segítik, hiszen lehetősége lesz az olvasónak is megszólalni, ha felmerül benne az író munkásságával kapcsolatos kérdés vagy gondolat. A beszélgetés fő íve nem egy frissen megjelent kötet bemutatására épül, hanem az alkotási folyamatba kaphatunk betekintést. Megtudhatjuk például, hogy a szerző egy-egy regénye, novellája, esszéje milyen inspirációk hatására született, szüksége van-e egy képzeletbeli világ megteremtésére ahhoz, hogy alkotni tudjon, és könnyedén jár-kel-e a valóság és a fikció között. Természetesen kéznél lesz néhány könyv is, és talán még fel is olvas egy-egy művéből részletet, hogy ezzel az élménnyel is emlékezetesebb legyen a találkozás. És ha már a zsidónegyed kellős közepén találkozhatunk a kiváló művészekkel, megtudhatjuk azt is, számukra mit jelent ez a városrész, van-e kötődésük a kerülethez, és van-e személyes emlékük vagy családi történetük az egykori gettó falain belüli életről.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Folytatódik az irodalmi kocsmázás! A Zsidó Művészeti Napok szervezésében megvalósuló irodalmi eseménysorozat következő állomásán Borda Rékával Czinki Ferenc beszélget a Mazel Tov kistermében december 6-án, 19:00 órától.
A beszélgetés fő íve nem egy frissen megjelent kötet bemutatására épül, hanem az alkotási folyamatba kaphatunk betekintést. Megtudhatjuk például, hogy a szerző egy-egy regénye, novellája, esszéje milyen inspirációk hatására született, szüksége van-e egy képzeletbeli világ megteremtésére ahhoz, hogy alkotni tudjon, és könnyedén jár-kel-e a valóság és a fikció között. Természetesen, kéznél lesz néhány könyv is, és talán még fel is olvas egy-egy művéből részletet, hogy ezzel az élménnyel is emlékezetesebb legyen a találkozás. És ha már a zsidónegyed kellős közepén találkozhatunk a kiváló művészekkel, megtudhatjuk azt is, számukra mit jelent ez a városrész, van-e kötődésük a kerülethez, és van-e személyes emlékük vagy családi történetük az egykori gettó falain belüli életről.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Hölgyeim és Uraim! A mikulás rakétája immár Föld körüli pályára tért, hogy pár nap múlva landolhasson a Thury-vár meghitt szegletén, a Vár Bistro-ban! A gondtalan földet érést két tapasztalt asztronauta garantálja: Tóbiás Krisztián költő és Turi Lilla képzőművész. Őket segíti Barlog Károly űrtechnikus és szerkesztő. Az est folyamán nemcsak egy minden elemében impozáns könyvvel és egy kellemes beszélgetéssel gazdagodhatnak nézőink, hanem egy csodás tárlattal is, hiszen Turi Lilla Mikulás-illusztrációiból húsz képet kiállítunk a várkápolnában.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
A Horváth Péter Irodalmi Ösztöndíj jubileumi, tizedik díjátadó ünnepsége. Felolvas a három díjazott. A győztesnek járó díjat az eddigi ösztöndíjasok jelenlétében Keresztury Tibor, a kuratórium elnöke adja át. Közreműködik Márkos Albert (cselló).
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Bánki Éva Át című, a Napút-Cédeus Kiadónál, és Szöllősi MátyásSzabadcímű, a Helikon Kiadónál megjelent versesköteteinek bemutatója. Az esten a két szerzővel Sediánszky Nóra dramaturg, író, rendező beszélget majd az új kötetekről, írásról, alkotásról, társművészetekről, és még sok minden másról is.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Folytatódik a FISZ líraműhelye Mezei Gábor és Szabó Marcell vezetésével. Mindenkit szeretettel várunk 2022. december 8-án, 19 órakor, az Itt és Most Közösségi térben.
Örülünk az előreküldött verseknek, itt: gmezeig@gmail.com; sabmarc@gmail.com
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
15:30 – Kiss Noémi
16:00 – Csuja Imre és Csáki Judit
16:30 – Farkasházi Réka, Mechler Anna, Balázsy Panna
16:30 – Kollár-Klemencz László
17:00 – Nyáry Krisztián, Keresztury Tibor
17:30 – Sándor Iván, Nádasdy Ádám
18:00 – Tóth Krisztina
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Múlt hónapban öt éves lett a debreceni Versműhely, amelynek alkalmaira a kortárs költészet iránt érdeklődőket és közülük is elsősorban a fiatal versírókat várjuk. A legközelebbi találkozó december 9-én (péntek) 16:00-tól lesz a MODEM Zöld kilincs művészeti kávézójában.
A kezdeményezés azoknak szól, akik kritikára bocsájtanák írásaikat, de legalábbis érdeklődnek mások munkái iránt, és szívesen megosztják az elhangzott szövegekkel kapcsolatos gondolataikat. A műhelyt Áfra János költő-szerkesztő vezeti.
A megbeszélésre szánt verseket az eseményt megelőző nap éjfélig kell elküldi a janosafra@gmail.com címre, hogy aztán a felolvasás és megbeszélés alatt kivetíthessük azokat.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
A kötet novellái korábban nem jelentek meg nyomtatásban. Túlságosan szókimondók, túlságosan botrányosak voltak – az ifjú szerző jobbnak látta titokban tartani őket.
Nem túl gyakori, hogy új, korábban soha nem látott írások kerülnek elő Marcel Prousttól. Az itt közölt novellák a 2018 januárjában elhunyt Bernard de Fallois archívumából származnak Luc Fraisse szöveggondozásában, jegyzeteivel, bevezetőjével és utószavával. A novellákat Jancsó Júlia, a bevezetőt és az utószót Moldvay Tamás fordította.
Program: Miklós Tamás, az Atlantisz Könyvkiadó igazgatója bevezetője
A kötetről Jancsó Júlia fordítóval Somlyó Bálint esztéta beszélget.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
„Komolytalan női műfajok” – lányregény, gyerekkönyv, napló…
Indulj el gyerekkönyvíróként, onnan könnyebb út vezet az irodalomba. Legyél te csak meseíró, úgyis mesélsz esténként a gyerekeknek. Ilyen és hasonló mondatok gyakran elhangzanak egy kezdő író pályáján, különösen, ha az illető nő.
– Kérdés, valóban igaz-e, hogy abból válik jó meseíró, akinek gyereke van?
– Milyen valójában a gyerekkönyvírók helyzete?
– Miért olyan mostoha sorsú a naplók, önéletírások szépirodalmi megítélése?
– És miért van az, hogy a női szerzőket gyakrabban azonosítják az azonos nemű főszereplőikkel, mint a férfi szerzőket?
Résztvevők: Bogyó Noémi, Molnár T. Eszter, Petres Csizmadia Gabriella
Moderátor: Tamás Zsuzsa
A beszélgetés a Női kaleidoszkóp című sorozat részeként valósul meg magyarországi és
szlovákiai magyar írónők és irodalmárok részvételével. A beszélgetések a különféle női
látásmódok és azok irodalmi megformálásait kívánja bemutatni két helyszínen felváltva,
Budapesten és Pozsonyban.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Árkus, a csikó: ökomese a Hortobágyról és a kipusztulástól megmentett vadlovakról. A könyvet a Török Zoltán rendezte, Molnár T. Eszter által írt Vadlovak. Hortobágyi mese című film ihlette.
December 10-én, szombaton Molnár T. Eszter író és Török Zoltán filmrendező felolvasását Ajtai Péter jazz bőgős improvizációja kíséri. Lesz móka, nevetés, dedikáció, forró csoki!
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Az előadás vezérfonala Samuel BeckettZsarátnok című szövege, ami eredetileg rádiójátékként íródott. A történet dióhéjban Henry-ről szól, aki, miután apja a tengerbe fulladt, folyamatosan hallja a víz zúgását. Hogy ezt elnyomja, zajt kelt, beszél, történeteket talál ki.
Az előadás mozgatórugója a csenddel való viszony, az attól való félelem, illetve az ahhoz való ragaszkodás. Annak a bemutatására tett kísérlet, hogy ennek a vitának az ide-oda cikázó dialektikus jellege hogyan kényszeríti ki az értelem-képzést. Hogyan születik a csendből beszéd, zene, ritmus, történet, dramaturgia, hogy lehet, hogy a csend ezek elengedhetetlen feltétele és mégis legnagyobb ellensége?
Az előadás legfőbb eleme maguk a nézők, akik az előadótér közepén egy kört alkotnak. A tér a főszereplő fejének belseje, ahol a megszokotthoz képest egészen más dramaturgiai szabályok működnek. A performance szereplői nem színészekre bonthatók, hanem szinapszis együttállásokra, egy sajátos tér-nyelvre.
Különlegesen érdekes eredményre vezethet az előadás színész-technikai megvalósítása, Beckett mozdulatlan világának és Jerzy Grotowski dionüszoszi mozgásszínházának az összeeresztése.
Az előadás célja a nézővel a tér és a figyelem egy másfajta minőségének megismertetése.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Folytatódik az irodalmi kocsmázás! A Zsidó Művészeti Napok szervezésében megvalósuló irodalmi eseménysorozat következő állomásán Závada Péterrel Oláh Andrea beszélget a Mazel Tov kistermében december 11-én, 19:00 órától.
A beszélgetés fő íve nem egy frissen megjelent kötet bemutatására épül, hanem az alkotási folyamatba kaphatunk betekintést. Megtudhatjuk például, hogy a szerző egy-egy regénye, novellája, esszéje milyen inspirációk hatására született, szüksége van-e egy
képzeletbeli világ megteremtésére ahhoz, hogy alkotni tudjon, és könnyedén jár-kel-e a valóság és a fikció között.
Irodalmi rendezvények a hétre – December 05-től 11-ig
Létezik két, egykor ünnepelt szerző, akiket a második világháborúban betöltött szerepük miatt hosszú időre száműztek az irodalmi Hall of Fame-ből. Cikksorozatunkban Knut Hamsun és Louis-Ferdinand Céline portréja tárul az olvasó elé. Az első, Hamsunról szóló rész ittolvasható.
Állítólag alig olvasta pályatársait. Nem járt művészeti egyetemre, és megvetette az akadémiai zsargont. Már egészen fiatalon úgy érezte, hogy nem találja a helyét, ezért mindig az ellen lázadt, ami éppen körülvette. Egy 1960-as Paris Review-interjúban így fogalmazott: „Nélkülözve kezdtem el és úgy is fogom befejezni”. Céline számára az egyetlen elért „siker” az életében az lehetett, hogy valahogy túljutott rajta… Állandó csodálója volt többek között Kurt Vonnegut, George Orwell, Jack Kerouac és Charles Bukowski. Henry Miller annyira rajongott érte, hogy Céline fő műve, az Utazás… elolvasása után teljesen átírta Ráktérítő című regényét. Életéből kirajzolódik, hogy az irodalmi szövegek alapján kialakult szerzői képet hogyan módosítják a nem irodalmi megnyilvánulások, illetve a szerző publicisztikai szövegei.
Louis-Ferdinand Auguste Destouches néven született 1894-ben. A gyermeket kispolgári szülei egyszerre óvták túl és támasztottak vele szemben magas elvárásokat. Apja hisztérikus természetű biztosítási ügyintéző volt, aki feladta irodalomtanítással kapcsolatos terveit – ezért a kényszerű pályaelhagyásért a szabadkőműveseket és a zsidókat okolta. Anyjának csipkeboltja volt Párizsban. Az álmaiktól megfosztott szülők fiuknak is kreativitásmentes, de jól jövedelmező szakmát szántak, és az ő közbenjárásuknak köszönhetően a fiatalt felvették inasnak egy ékszerkereskedő mellé, majd előbb Németországba, később Angliába küldték tanulni.
Forrás: theparisreview.org
Mikor fiuk ez ellen lázadni kezdett, apja kezdeményezte Céline besorozását a francia lovassághoz, ami egész életét meghatározta. Az első világháború következményeként ugyanis itt szenvedte el maradandó sérüléseit. Pszichés állapota megrendült, folyamatos kézfájdalom és állandósult fülzúgás kísérte élete további részében. Mai értelemben véve PTSD-vel diagnosztizálták.
Céline „utazásai”
Az átélt sokk és a megtapasztalt tragédiák azonban óriási kreatív energiákat szabadítottak fel az íróban. Élményeiből provokatív, szinte pszichotikus hatású nyelvet és merész történeteket teremtett a szaggatott megfigyelés módszerével. Miután az elszenvedett sebesülések ellenére túlélte az első világháborút, Céline felügyelt kakaóültetvényt Kamerunban, elhajózott Csádba és Felső-Kongóba („a puskámmal és a kardommal aludtam, minden eshetőségre felkészülve”), majd az orvosi képzést elvégezve Amerikában kezdett dolgozni – illetve a Ford-gyár munkásainak tarthatatlan körülményeiről írt beszámolókat.
Az utazásaival kapcsolatos élményeit sűrítette bele legismertebb és –elismertebb munkájába, az Utazás az éjszaka mélyére (1932) című könyvébe. Ebben Céline rendkívül érzékenyen ír a kapitalizmus, az ipari forradalom következményeiről: a hangárokban éhbérért dolgoztatott és arcukat vesztett emberek kilátástalan sorsáról. Nem meglepő módon először a szocialisták és a kommunisták emelték pajzsukra a szerzőt mint aki hasznos lehet az osztályharcuknak. A kollektív nyomorúság leírását látták művében, ami világforradalomért kiált.
A fiatal Céline közlegény 1915-ben (forrás: herodote.net)
Céline egész életét áthatotta a mizantrópia, és valószínűleg csak a művészet és orvosi végzettsége mentette meg a benne bujkáló legrosszabb hajlamaitól. Amerikából hazatérve (önszántából) Párizs legszegényebb részén, Clichy-ben kezdett praktizálni, és a „szegények doktora” néven vált ismertté. Az itt átélt tapasztalatokat rendkívül mulatságos módon tárja az olvasó elé irodalmi munkásságában. A nem túl barátságos doktort sokszor az éjszaka közepén rohanják le különféle egészségügyi vészhelyzetekkel, amit Céline mindig nagy mogorván, a lapokon elképesztő litániát csapva, de végül ellát.
Orvosnak lenni hálátlan dolog. Mikor a gazdag beteg fizet, lakájnak érzed magad, mikor a szegény fizet, akkor tolvajnak. – Honorárium? – Micsoda szó! A betegnek még élelemre se elég a pénze, annyija sincs, hogy moziba menjen, és akkor én szedjem el az utolsó garasát is „honorárium” fejébe? Épp akkor, amikor beadja a kulcsot? Nem való. Inkább nem szólok. Kedves vagyok. És nyomorgok.”
Utazás az éjszaka mélyére
A Glichy-ben töltött évek alatt írta meg az Utazást (1932) is, melyet irodalmi kapcsolatok híján saját kezűleg juttatott be kiadókhoz. Így ismerkedett meg a bevállalós szerkesztővel, Robert Denoëllel, aki azonnal beleszeretett a kéziratba.
Céline az egyszerű emberek nyelvén írt, így a könyvnek hirtelen nagy sikere lett. A két világháború között az olvasók vevők voltak az értelmetlen harcokat és a kisemberek kisemmizését whitmani nyelven tárgyaló mindennapos borzalmakra. Céline azt éreztette a közönséggel, hogy dühével nincs egyedül. Hiszen ő maga is mindentől dühbe gurult, amit látott: a lövészárkoktól; a munkásosztály brutalizált életétől; a kilátástalan doktori küldetésétől Párizs legszegényebb negyedében; attól, hogy képtelen volt meggyógyítani azokat az embereket.
Úgy írt, ahogy beszélt: konstans támadással. A kritikusok figyelmét leginkább Céline nyelvezete keltette fel: felborított minden addig ismert irodalmi konvenciót, sőt az egész francia nyelvtant. Az Utazást gyakran hasonlították Emilé Zola műveihez, Céline-t pedig a „nyelv anarchistájaként” kezdték emlegetni. A regényt bár jelölték a rangos Goncourt-díjra, de végül nem nyerte el. Viszont vigasztalódhatott a kevésbé jelentős Renaudot-díjjal.
És a létezés talán csak azért olyan fárasztó, mert húsz éven át vagy negyven éven át iszonyú erőfeszítések árán igyekszünk normálisak maradni, ahelyett hogy egyszerűen saját magunk próbálnánk lenni, vagyis ocsmányak, kegyetlenek, lehetetlenek. Attól gyötrődünk, hogy bicegő alja ember helyett, aki vagyunk, kora reggeltől késő estig a világegyetem példaképét, valóságos emberfeletti lényt kell megjátszanunk.”
Utazás az éjszaka mélyére
Céline masszív antiszemitizmusa mintha a semmiből jött volna, az első két regényében (Utazás, Halál hitelbe) nyomát se találni. Itt még nem tesz gyűlölete tárgyává egyetlen csoportot sem. Mondhatni úgy is, hogy mindenkit egyenlő mértékben átkoz. Érdekes adalék, hogy miközben náci megszállókkal vacsorázott, számos zsidó értelmiségivel jó kapcsolatot ápolt, akik még a háború végén is védelmükbe vették Céline-t. A pamfletekben tetten érhető őrjöngő és primitív antiszemitizmus mintha valami bomlott stílusgyakorlat lenne, amelyben megpróbálja feltérképezni az emberi gyűlöletet, amit főleg az apja okozta traumákkal együtt örökölhetett. Céline (Hamsunnal ellentétben) nem intellektuális, ideologizáló figura, inkább az intenzív érzelmi káosz krónikása.
A megbélyegzés kezdete – antiszemita pamfletek
A szerző négy pamfletet írt, amelyek 1936 és 1940 között jelentek meg. A mai napig csak könyvtárakban vagy bizonyos honlapokon megtalálható gúnyiratai miatt a nem kívánatos írók táborát gyarapítja és ideológiai okokból sokan nem hajlandók irodalmi hatásáról tudomást venni. Céline később feltörő antiszemitizmusának gyökerét a századfordulós francia társadalomban kell keresni. A kiskereskedők körében (mint amilyenek szülei is voltak) a zsidókkal szembeni előítéleteket különösen felerősítették a gyakran zsidó származású kereskedők által létesített nagyáruházak, mivel ezek veszedelmes konkurenciát jelentettek a kisboltoknak. Ilyen kitett kereskedés volt Céline szüleinek csipkeüzlete is, így a fiú korán magába szívhatta a családi fóbiát.
Céline antiszemitizmusát előkészítették azok az irracionális félelmek, előítéletek is, amik már a korai munkáiban megmutatkoztak, bár ezekben nincs egy konkrét csoport a célkeresztben. A regények egyazon premusszából (düh és dac) táplálkoznak, mint a pamfletek, de nem tartalmaznak antiszemita diskurzust. A pamfletekben ugyanaz a személyes, panaszkodó hang szólal meg, mint a regényekben, viszont nyers, brutális, parttalanul gyűlölködő formában – gyakran már komikusan. André Gide ezért is inkább tréfának tekintette ezeket a zsidóellenes kirohanásokat; mai szemmel olvasva tényleg olyan nevetségesek, mint egy náciparódia.
Az első pamflet 1936-ban jelent meg Mea Culpa címmel azután, hogy Céline a Szovjetunióba utazott, hogy szerzői jogdíját felvegye. Leningrád és a kommunizmus nem igazán nyerte el a tetszését: ebben a pamfletben végig a kommunizmust ostorozza és úgy ír, mintha ő lenne az egyetlen francia értelmiségi, aki nem dőlt be a „vörös porhintésnek”. Úgy vélte, hogy a kommunista rendszer nem megszünteti, hanem növeli a társadalmi egyenlőtlenségeket. Antiszemitizmusnak itt még nincs nyoma.
A második kiadott pamflet a Semmiségek egy mészárláshoz (1937) címet viseli, és igen impulzív hangvételű. Ennek a kiadványnak a gerincét már az zsidóellenesség adja. Leírja, hogy az olyan dekadens dolgokért, mint az alkoholizmus, a rongy irodalom, az analfabéták művészete (mozi) – mind a zsidóságot kell okolni. A gúnyirat sikerét mutatja, hogy 86 ezer példányban jelent meg.
A szerző (forrás: lindiceonline.com)
A következő írás A hullák iskolája (1938), ami a legjobban ráégett Céline munkásságára. Meglátása szerint az egész világ elzsidósodott, innen származik minden gond. A megoldás pedig az lenne, ha Franciaország lerázná magáról a parlamenti demokráciát, a zsidókat és a szabadkőművességet, és közeledne Németországhoz. Ennek ellenére sötét jövőt jósol: a németek vereséget fognak szenvedni, Franciaországban pedig az ostoba kispolgárok fognak uralkodni.
Mert mi az emberek igazi barátja? A fasizmus. Ki tette a legtöbbet a munkásosztályért? A Szovjetunió vagy Hitler? Hitler, egyértelmű. Csak le kell venned a vörös szemüveget. Ki tette a legtöbbet a kisvállalkozásokért? Nem Thorez, hanem Hitler. Ki óvott meg minket attól, hogy háborúba keveredjünk? Hitler. Minden kommunista (zsidó vagy elzsidósodott) arról álmodozik, hogy a halálba küldjön minket. Hitler az Élet oldalán van, őt érdekli a valódi emberek élete, törődik a népével, sőt még a miénkkel is. Ilyen egy igazi árja.”
Céline mégsem nevezhető kollaboránsnak: alkatilag is alkalmatlan volt erre a feladatra. Habár nem kollaborált (és sokszor nevetségessé tette a nácizmust is), de úgy viselkedett, mintha azt tette volna. Fontos kiemelni, hogy személyesen nem felel senki haláláért, sőt számos zsidót gyógyított, és sok fiatalnak segített, hogy elkerüljék a németországi munkatábort. Tudomása volt róla továbbá, hogy annak a háznak a tetején, ahol lakott, rendszeresen ellenállócsoport gyülekezik, de esze ágában sem volt feljelenteni őket. Elévülhetetlen felelősség terheli azonban azért, hogy gyűlöletes írásaival a zsidóság ellen uszított.
Franciaország felszabadulásakor feleségével és Bébert nevű macskájával Céline először Németországba, majd Dániába menekült. A bujkálással töltött németországi időszakot írja le rendkívül komikusan a Kastélyról kastélyra (1957) című művében. A szökés nem járt sikerrel. Dániában másfél évre bebörtönözték, és amikor kiengedték, meg kellett ígérnie, hogy nem hagyja el az országot. Végül amnesztiát kapott és visszatérhetett Franciaországba. Itt házat vett, újra praktizálni kezdett, és az irodalmi életbe is visszatért. Több műve jelent meg régi kiadójánál, a Gallimard-nál, köztük a Normanca (1954), Kastélyról kastélyra (1957) és az Észak (1960). Utolsó írását, a Rigodont (1969) a halála előtti napon fejezte be.
Céline és táncosnő felesége (forrás: prherald.hu)
Céline dániai börtönévek alatt írt naplóját 2008-ban adták ki. Ebben egy meggyötört fogoly szenvedései rajzolódnak ki, akit úgy tartanak elzárva, hogy annak nincs fogalma arról sem, mi a bűne. „Meg akartam akadályozni a háborút, ennyi az egész. Mindent kockáztattam, és mindent elvesztettem” – írja.
Céline irodalmi hatása megkérdőjelezhetetlen; bizonyos, hogy a legnagyobbak közé tartozik. Ezt alátámasztja, hogy a háború után is még a beatmozgalom neves prominensei látogatták: járt nála többek között Allen Ginsberg, Jack Kerouac és William S. Burroughs. Pályáját azonban beárnyékolja pamfletírói tevékenysége, amit a műveitől elkülönítve bár, de kezelni kell. Ellenben az Utazás az éjszaka mélyére és a Halál hitelbe című regényeket akkor is becsülni és élvezni lehet, ha az alkotó politikai szerepvállalásával, személyiségével nem tudunk azonosulni.
A dán rendező jelenleg szeretne a pihenésre és az egészségügyi állapotára koncentrálni, csak ezután fog dönteni pályafutása folytatásról.
A filmvilág egy emberként kezdett aggódni augusztusban, mikor a legendás dán rendezőt, Lars von Triert Parkinson-kórral diagnosztizálták. Mint kiderült, az Antikrisztus és a Táncos a sötétben rendezőjének állapota nem válságos, még dolgozni is tud, igyekszik befejezni legfrissebb projektjét, A Birodalom című sorozat folytatását.
A rendező most néhány hónapnyi csend után szólalt meg, és a The New Yorkernek nyilatkozva több érdekes témát érintett.
„Nincs bennem olyan érzés, hogy nem csináltam meg valamit, amit mindenképpen meg kellett volna. Öregemberes filmet pedig semmiképpen sem szeretnék forgatni, nem akarok a korábbi sikereimből élni. És akkor még ott van a Parkinson. Együtt tudnék élni azzal, ha nem forgathatnék több filmet” — nyilatkozta a provokatív alkotásairól ismert rendező. Trier később azt is elmondta, hogy A Birodalom régóta várt folytatása szerinte nem lett annyira erős, mint szerette volna, hiszen már a munkálatok során is beteg volt.
Ezt követően pedig a folytatás is szóba került.
„Most egy kis szünetre van szükségem, hogy kitaláljam, hogyan tovább. De nagyon remélem, hogy javul majd az állapotom. Ez egy olyan betegség, ami elől nem lehet elfutni. El kell fogadnom a tüneteimet, nem szégyellhetem őket az emberek előtt.
A cikk az IndieWire összeállítása alapján készült.
Ma van a Lóci játszik teltházas „Babaváró” koncertje az Instantban, ahol a Szia Anyával lépnek fel, és ahol Lóci AMNVA lesz látható (Amikor Még Nem Volt Apuka). Terveiről, projektjeiről kérdeztük az előadót.
Szerző: Pinthér Anna
Sok szeretettel gratulálok az érkező kisbabához! Mit gondolsz, Lotti érkezése mennyiben fog kihatni a zenei pályafutásodra? Kicsit a háttérbe vonulnál, vagy még inkább inspirál az alkotásban?
Az együttes nagyrészt harminc pluszos tagokból áll, mindenki bevetette magát. Lotti már az ötödik baba lesz a társaságban, sőt, márciusban a gitárosunknak is megszületik a gyermeke, azzal együtt már hat. Ez egy természetes folyamat. Csak magamra vetítve pont azon gondolkoztam valamelyik nap, hogy átnézve a régi jegyzeteimet, azt írtam – 2018-ban talán – hogy „na, most már mindent láttam, jöhet a gyerek.” És mennyire nem volt igazam! Nagyon sok lehetőség volt még, rengeteg dolgot tapasztaltam az elmúlt 4-5 évben is, de főleg azt, hogy ha akkor lett volna gyerekem, lemaradtam volna olyan dolgokról, amiket látnom kellett ahhoz, hogy most ne gondoljam azt, „bárcsak másképp csináltam volna”. Én most, 36 évesen értem ide. Jelenleg ez az új, nagy kihívás, ami tényleg igazán érdekel, és amit leginkább ki akarok maxolni. Szeretnék nagyon jó apuka lenni. Ez sok mindent jelenthet, de szerintem első sorban akkor igazán jó apuka egy apuka, ha szereti az anyukát. Ez az egyetlen, amit szépen át tudsz adni a gyereknek. Nem elég, ha csak őt szereted. Ha állandóan vitatkoztok szülőként, nem teljesen fogja érteni, mi történik, ami nagyon nehéz lehet. Ha viszont szereted az anyukát, nagy baj nem lehet.
A babaváró az Instanton koncertetek tematikája is, ahol a Szia anyával léptek fel. Dolgoztatok együtt korábban?
Nagyon szeretem őket. A hangulat mindig nagyon jó, gondoltam ha már babaváró buli, emeljék jelenlétükkel az estét. Annyiban lesz ez csak babaváró buli, hogy ez az utolsó rock’n’roll koncertem, mielőtt apa leszek, úgyhogy ezt még kipörgetjük.
Fotó: Illés Péter
Gyerekdarabokban is közreműködsz. Nyáron mutatták be a Városmajori Szabadtéri színpadon a 80 nap alatt a föld körül c. ifjúsági darabot.
Igen, illetve februárban kerül be a Pesti színházba is, február 11. a premier. Játszunk a Müpában is, ez egy 2020-as gyerekdarab, a címe Égigérő muzsika. Az az érdekes benne, hogy koncertszínház, összehozza a két műfajt. Adott egy mese, amiben minden szereplőt egy híres ember játszik. Lábas Viki és én vagyunk a születendő ikrek, de benne van még például Vitáris Iván, Színész Bob, Gerendás Péter. A darab során mindenki eljátssza az egyik számát élő, kilenc fős zenekari kísérettel. Nemcsak szerepelek benne, én voltam az egyik zenei producere is. Ez abszolút egy gyerekelőadás, úgy is van kitalálva, de biztos a felnőttek is tudnak belőle érdekes dolgokat tanulni, de főleg hallani.
A színészettel hogy állsz?
Nem vagyok jó színész. Az előadóművészt pedig azzal teszed tönkre, ha elveszed tőle a hitelességét. És akkor vége van.
Zenei téren milyen projekteket tervezel a jövőre nézve?
A helyzet az, hogy egyre inkább alakul át nyilván az egész könnyűzeneipar, és ezzel együtt, illetve ettől függetlenül is, a Lóci játszik is. Egyre idősebbek vagyunk, másfajta családi helyzetben. Egyre inkább jellemző, hogy nyáron sok a buli, fesztivál, év közben kevésbé, és én ennek nagyon örülök, így is kell lennie. Sokan járnak ma is klubozni, de ez sokkal inkább promóciós jelentőségű, mintsem a kenyérrevaló megszerzése. Nekünk ez a színházas dolog nagyon nagy előrelépés, izgalmas, de az biztos, hogy szívem mélyén még mindig arra vágyok, hogy visszatérjünk a Sziget nagyszínpadára, vagy a Voltra.
Fotó: Illés Péter
Színházi zeneszerzőként is tevékenykedsz?
Sok darabhoz szereztem már zenét, például a Fészekben az Egy kupac kufli c. bábelőadásozhoz, azt nagyon élveztem, vagy a Micimackóhoz Temesváron, de nem olyan sokhoz, hogy színházi zeneszerzőként legyek számon tarva. Én elsősorban könnyűzenész vagyok, zeneszerzőként is ez alapján működök. Én a közös zenélésben hiszek, és abban, hogy a daloknak pop-dalokként kell funkcionálniuk. Mikor Reisz Gáborral csináltuk a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlant, ott pont ez volt. Neki voltak ötletei, kérései, de le akarta kerekíteni őket popdalokra. Láttuk, hogy ez a zenei világ nagyon jól alátámasztja a filmet. Ami fontos, hogy ilyen esetben csak képben szabad gondolkozni. Ha egy dal hétütemnyi lesz, akkor hétütemnyi lesz. Együtt dolgoztunk aztán a Rossz verseken is, de abban már kevésbé tudtam részt venni, mert a zenekar nagyon beindult. Azt hiszem, most tart ott a zenekar , hogy „be tudja árazni magát”. Szívesen játszunk a Kobuciban, vagy most ugye az Instantban, inkább legyen 450 ember, és ne gondoljuk azt, hogy vissza kell térnünk a Strand fesztivál nagyszínpadára. Mi már nem olyan zenét csináluk.
Így januárhoz közeledve, hogy látod a következő éved?
Az eleje egy nagy pelenkázással indul, ez biztos, abba bele kell jönnöm. Egyébként több párhuzamos projektet látok, az egyik, hogy idén elkezdtünk egy családi bölcsödét üzemeltetni, ahol bölcsész helyett most én is bölcsis bácsi leszek, aki esténként rockzenész. Én ezt nagyon várom, oda akarok rá figyelni, hogy ez mit ad inspiráció szinten az életben, a kapcsolatok terén. Nyár végéig minden tiszta, de az őszt még nem látom – de ez nem is baj. Szerintem annyi minden történhet velünk, annyi új benyomás. Az biztos, hogy könyvet nem fogok írni, illetve kocsmát és éttermet sem fogok nyitni. Aztán, hogy később mi lesz, majd kiderül, ha odaértünk.
Nádas Péter Rémtörténetek című regénye meglepetés, nem is lehetne más. Az 1970-es években megfogant ötletcsíra majd’ öt évtizeden át gyarapodott, növekedett, hogy idén, 2022-ben a váratlant minden ízében kimerítve megszülessen, és ezzel – feltehetőleg – kronológiai értelemben újra lezárjon egy mindeddig lezártnak vélt szépírói életművet.
Szerző: Pozsgai Roland
Nevenincs fiktív faluban találja magát az olvasó, valahol Nagymaros, Dunabogdány és Visegrád hegyeinek ölelésében, a Szentendrei-sziget legészakibb csücskén, a Duna két ága között, de mégsem – a régebben maga Nádas Péter lakta – Kisorosziban; az 1960-as évtized végének egy nyarán, júliusban. Ismeretlen, dolgozó emberek a nyitányban. Hogy térben és időben kik ők, és hogy ezen két kontinuumon – mint felületen – keresztül hogyan lépnek kölcsönösen reakcióba egymással, a regény csak folytonosságában árulja el, részleteiben írja le vagy körül.
Merthogy a szöveg folyik, áramlását az elbeszélés jellege teszi lehetővé. Személytelen, mindentudó falubéli elbeszélő meséli el a történetet: olykor – többes szám első személyben – kívülről szemlél, ha kell, a falu nyelvéről fordít, mintha folyamatosan más és más szereplő testiségében, az ő szócsövén keresztül hallanánk azok mondatait és gondolatait. Sokszor mégsem ő, hanem jobbára egy kánonszerű tömeg, a „falu szája” beszéli el a közösség gondolatait, jeleníti meg az azon kívül eső karakterek faluval való kapcsolatát.
A Rémtörténetekcsontig hatoló mélységeiben tárja fel a „fiatalon megesett”, azóta vénasszonnyá lett, az élettől megkeseredett Várnagy Teréz és állandó napszámosa, a falu epilepsziás bolondja, Róza kölcsönösen vitális kapcsolatát; a nehézkesen beszélő, törpenövésű Törpike egyetlen fia, Imre és a pesti gyógypedagógia-hallgató Mírák Piroska megannyi ellentmondásba ütköző vonzalmát; Fabiusné és járványos gyermekbénulásban szenvedő zseni fia, Misike tragédiáját; úgy mint a református lelkész Tölösy és a katolikus pap Jónás atya a faluban betöltött kívülálló, szemlélő szerepét.
Forrás: facebook.com/JelenkorKiado
Bár a történetnek minden bizonnyal vannak kitüntetett húzókarakterei, a „főszereplők” mégsem ők, hanem a megannyi – már említett és meg nem említett – szereplő kibogozhatatlan rendszerhálót alkotó kapcsolatainak egysége, jellege, története és működése. Velősen: a regény a falu szelleméről mesél, miközben az emberi működés és az azt átitató gonoszság mibenlétét boncolja.
Talán éppen ez magyarázza: a mű nem (csupán) klasszikus parasztregény. Rémtörténetek: a cím műfajjelelőként is funkcionál. A többes szám nem árul zsákbamacskát, előrevetíti a többféleség, a különbözőség struktúráját. Az elbeszélés nyelvezete az éppen fókuszpontban lévő karakter jelleme, származása, a faluközösségben betöltött szerepe függvényében változik. A szöveg olykor elveszik a képi, illetve gondolati részletekben, máskor sietősen zúdítja egymásba azokat. Teréz esetében az obszcenitás, a káromkodás tündöklően széles spektrumával él, szórakoztat, árnyalataiban festi le a szavakkal nem leírható érzelmeket; Piroska és Misike passzusaiban nehézkessé és rétegzetté válik, megkövetelve a befogadótól a „szoros olvasást”; és megint merőben más, mikor a katolikus pap, Jónás atya gondolatait taglalja.
Ezek a szövegbeli változások bár határpontok, nem szakítják meg a tördeletlenül hömpölygő történetet, ellenkezőleg: világszerű nagy egységbe foglalják azt. A regény zsenialitását mutatja, hogy ugyanolyan leleményesen jár el a vidék, a gazdálkodás, a méhészet, a főzés, a pék- és kovácsmesterség témája esetében, mint a gnoszticizmus, a nyelvészet, a történelem, a politika, a pszichológia, a biológia, a csillagászat, a fizika, a művészetelmélet, valamint a filozófia tárgyalásában.
Habár a cselekmény gerince folytonosságában mintegy tucatnap alatt lezajlik, a történet csak bő fél évvel később, tél közepén zárul le. A szöveg a néhány nap alatt – a szereplők visszaemlékezéseiben – dinamikusan ugrál oda és vissza az időben: különböző jelentős történelmi események, rendszerek és személyek hátát taposva egy emberöltőt, sőt a teljes 20. század szellemét és annak előzményeit hordozza magában. Valósággal játszik az idővel; minden ízében anakronisztikus. A szereplőket gyökereikben, a múltjukban ismerjük meg, és a cselekmény aktív konfliktusa sokszor a múltból, a régmúltból él.
Forrás: magyarnarancs.hu
Az elbeszélés néhol statikus. Teréz és napszámosa, Róza közel száz oldalon keresztül kapálnak és araszolnak a véges, mégis végeláthatatlan hosszúnak tűnő, nyár égette „szőlőbuckában”, máskor egy New York-i álomkép merevedik ki naphosszúságig. Ugyanakkor van, hogy napok peregnek le pislantásnyi idő alatt. Dialógusokból monológok, monológokból gondolatok, gondolatokból kántálás lesz és vissza. A cselekmény a szöveg utolsó harmadára nagy iramban felgyorsul, még összetettebbé válik a szimultán megírt párhuzamos nagyjelenetek által.
A Rémtörténetek cím magában hordozza és egy nagy egészbe foglalja a falu állandó és csak időleges lakóinak történeteit, azok sokaságát, sokféleségét. Ezeket a történeteket rendre gótikus toposzok kísérik. Holt emberek kísértő szellemei nyomják be a kaput, állnak s várnak a tornácon, pimasz-mód zabálják fel a még meleg paszulylevest, néznek vissza a tükörből. A gótikus tér maga a Nevenincs falu, mely sorozatos borzalmaival, áldásnak álcázott ördögűzésével, zárt, kegyetlen és kirekesztő közösségével a regény végére már-már – Michel Foucault fogalmával élve – heterotópiának hat: egy olyan különleges, valós térnek, mely annak ellenére áll kapcsolatban minden más térrel, hogy azoktól elzárt.
E tér évente kétszer – ritkábban egyszer – az áradások miatt fizikai valójában is leválik a külvilágról. Heterotópia, ahol a közösség kirekesztettjei megfosztatnak emberi vonásaiktól: szellemi és testi visszamaradottságuk rendre démonizált. A természetfeletti gótikus összemosódik, eggyé lesz a kegyetlen valóságossal: a mindent átitató emberi gonoszság – mint a legelemibb emberi jegy – a szereplők életében és halálában, a gyilkosságban és az öngyilkosságban egyaránt plasztikusan kicsúcsosodik.
Fottás: rtl.hu
En résumé, Nádas Péter Rémtörténetekje az emberről, a gonoszról és a kettő számtalan kapcsolódási pontjáról szóló komplex, roppant aktuális, emberileg ijesztően behelyettesíthető regény. Közhelyekkel dolgozik, megannyi jelölt és jelöletlen intertextussal, de kiforgatva azokat saját medrükből. A szöveg áradása – annak nyitott befejezése okán – közel sem ér véget az utolsó betűvel: megnyitja az értelmezés végtelen változatainak sorát. Átfolyik férfin és nőn, idősön és fiatalon; a lényeg az ember.
Király Fanni Európa-szerte elismert ötvösművész, ékszertervező. Egyedülálló pergamenékszereivel Amszterdamban és Barcelonában részt vehetett neves nemzetközi művész-ékszer kiállításokon. MMA ösztöndíjasként római fibulákat foglalt ékszerekbe, emellett a Magyar Nemzeti Banknak tervez vert érmeket. Legutóbbi kiállítása a fehérvárcsurgói Károlyi Kastélyban tartott Friss Termés VI. Iparművészeti Szalon és Vásár volt, melynek szervező-kurátora volt. Pályájáról, munkásságáról, inspirációiról beszélgettünk.
A Magyar Iparművészeti Főiskolán fémműves-fémipari formatervező szakon mesterdiplomáztál 1997-ben. Mestermunkád a fertődi Esterházy kastélyban található architektonikus baldachinos ágy volt. Hogy jutottál el ezektől a nagyméretű tárgyaktól az ékszerkészítésig? Miért ezt választottad?
Igazából ezt úgy kell elképzelni, hogy a főiskolán haladtunk a pici tárgyaktól a nagy tárgyak felé. Ezt a mestereink, Péter Vladimir és Bánfalvi András úgy fogalmazták meg, hogy a társadalomra kevésbé veszélyes pici tárgyaktól haladunk a nagy tárgyak felé, amiket sok ember lát, és ha azok nem sikerülnek, rontják a közízlést. Mi mindent tanultunk egyébként, ékszert, asztali tárgyakat, kisbútort… Tulajdonképpen bármit képesek lennénk megcsinálni, minden teljesen azon múlik, mire van igény. Hogyha társadalmi igény lenne arra, hogy baldachinos ágyat csináljak, akkor nagyon szívesen csinálnék. De az ékszer mindennapi dolog, most erre van kereslet.
Volt olyan megbízásod, amit kiemelnél? Milyen típusú tárgyakat szeretsz a legjobban készíteni?
Ékszert szeretek a legjobban készíteni. Szeretem, hogy saját örömömre, megalkuvás nélkül készítek sorozatokat, és mindig hiszek és bízom abban, hogy a munkáimnak lesz gazdája. Nem azért csinálom, hogy valaki megvegye, hanem a szemem előtt van egy ékszersorozat, és ez visz. Az utóbbi években a Magyar Művészeti Akadémia ösztöndíjasa voltam, ez lehetőséget adott arra, hogy sok időt és pénzt tudjak áldozni a munkámra, ezért az elmúlt három év nagyon termékeny volt.
Emellett az utóbbi időben vert érmeket tervezek a Magyar Nemzeti Banknak, ez nagy öröm és kihívás. Nem az egyedi megbízást szeretem ebben, mert sokszor a munka kompromisszumokkal jár, hanem azt, hogy sok emberhez eljut, amit készítek.
Rengeteg anyaggal dolgozol: sokféle ásvány, gyöngy, fa, pergamen és egyéb természetes anyag is megjelenik ékszereidben. Honnan merítesz inspirációt az anyaghasználathoz?
Az anyagokból merítek inspirációt, azáltal, hogy találkozom az adott matériával. Nem úgy dolgozom, hogy kitalálom, szeretnék egy ilyen vagy olyan követ, és addig vadászom, amíg meg nem találom, hanem megtalálom a követ és arra indul el a fantáziám. Az, hogy végül az ékszer milyen lesz, általában mind természeti inspiráció, még akkor is, ha az ékszer absztrakt, és nem hasonlít semmilyen természeti formára. Anyaghasználat szempontjából majdnem csak természetes anyagokat használok, mert úgy érzem, hogy azok életciklusa, tartóssága, időben való változékonysága közelebb áll egy ember, állat vagy növény változásához. Olyan tartós ékszert szeretnék csinálni, ami ötven év múlva is ékszer.
Lótuszlevél nyakék (fotó: Király Fanni)
Van most a kortárs ékszernek olyan vonulata, ami társadalmi problémákkal foglalkozik, azok anomáliáit tárja föl. Megmondom őszintén, hogy rettentő sokat olvasok, gondolkozom, de amikor ékszert hozok létre, nem a társadalmi igazságtalanság ellen szeretnék lázadni. Nekem az a célom, hogy harmónia és öröm sugározzon az ékszereimből. Sok minden ellen van lázadnivaló, de nem az ékszert tartom a lázadás kifejezési formájának.
Időmérték című sorozatod az idő témájával foglalkozik. Nagyon különleges technikával jeleníted meg családtagjaidat. Hogyan készültek a bőrlenyomatos munkáid?
A Legnica Ékszer Fesztivál 2020-as nemzetközi ékszertervezési pályázatának címe „Silver” volt, erre készült ez a három ékszer. Az ezüst adott volt, erre kerestem valamit, innen jött a silver age, azaz az ezüstkor – ezek az én szüleim. Arra gondoltam, hogy az emberi bőr változását fogom dokumentálni, ami eleinte selymes és puha, aztán napcserzett, aztán a korral egyre barázdáltabb lesz. Technikailag ezek az ékszerek úgy készültek, hogy gipszlenyomatot készítettem a családtagjaim bőréről. A gipszbe puha méhviaszt simítottam és abból vágtam ki a formákat, amiket szerettem volna befoglalni és ezt öntöttem ki végül ezüstből. A kész ékszer végül pont úgy nézett ki, mint az adott kézfej bőre. Az ékszerek édesanyám, édesapám, a férjem és az én bőröm lenyomatai. Ezek persze nem eladók, mindenkinek a saját családjáról lehetne ilyet készíteni, mert ez nagyon személyes.
Király Fanni édesanyjának bőrlenyomata az Időmérték című sorozat része (fotó: Király Fanni)
Az idő mellett a játékosság is nagy szerepet kap munkáidban – sok ékszered mobil, többféleképpen állítható darabok, amikkel lehet játszani. Mit jelent neked a játékosság és hogyan van jelen az életedben?
Nagy hagyománya van annak, hogy az emberek olyan tárgyakat viseltek, amik arra szolgáltak, hogy amikor feszültek, idegesek vagy gondolkoznak valamin, akkor fogdossák őket. Tulajdonképpen ilyen az olvasó is, ami archaikus és kultikus tárgy, amivel az imát kísérik.
Ez ma is így van: az emberek szeretnek a kezükkel valamit mozgatni, forgatni, ami az idegességet oldja. Sosem érdekeltek az olyan típusú ékszerek, amikor van egy kő, azt egy fémtárgyba foglalják karmos foglalattal és akkor az ott van. Engem az érdekel, hogy az ékszer konstrukció, egy háromdimenziós plasztika, és így nagyon érdekes szerkezete van. Szeretem, hogyha valamit sokféleképpen lehet viselni, és lehet vele játszani. Szerintem játszani mindenki szeret, és ezt lehet segíteni az ékszerekkel.
Gondolom, a tervezést és az ékszerkészítést is fel lehet fogni egyfajta játékként?
Abszolút. A kreatív dolgokkal való foglalkozás részben a lelki egészség forrása is. Az ékszerkészítéstől jobban vagyok én is, és az is, aki használja, amit készítek. Merthogy nem dísztárgyakat készítek, hanem használati tárgyakat. Az ékszerre sosem úgy gondolok, hogy vitrinben, kirakatban, fiókban végzi majd, hanem nagyon szeretném, ha hordanák. Amikor visszajön egy vevő, és azt mondja, húsz éve hordja az ékszert, és picit megkopott a kő, annak nagyon örülök, mert ez nemcsak azt jelenti, hogy tartós, hanem azt is, hogy szerették, és ennyit hordták.
Most novemberben a Friss Termés VI. Iparművészeti Szalon és vásár szervező-kurátora voltál, a kiállítás Fehérvárcsurgón volt. Mi ez a rendezvény, és idén milyen művészekkel dolgoztál együtt?
A Friss Termés szerintem hiánypótló rendezvény, ötvözete egy kiállításnak és egy művészeti vásárnak. Azokat a prémium kategóriás darabokat sorakoztatják fel itt az alkotók, amiket múzeumba adnának, azzal a különbséggel, hogy a vásáron meg lehet fogni, föl lehet próbálni őket és a művészek is ott vannak személyesen három napig.
Az installációkat a fehérvárcsurgói Károlyi Kastély adottságaihoz igazítjuk, például a díszebédlőben van egy hatalmas asztal, ezen négy művész – két textilművész és két porcelánművész – terít. Tehát nem független alkotók állnak egymás mellett különböző asztaloknál, hanem csoportok jönnek létre, és egymással összefüggő installációkat készítenek.
Többek közt ott volt Fodróczi Kármen kosárfonó művész, aki Európát járva gyűjti össze a különböző nemzetiségek fonási technikáit, és ezeket ötvözi a magyar hagyományokkal. Az ő kosarai Szentgyörgyi Tünde papírmunkáival együtt jelentek meg, aki XIX-XX. századi könyvek nyomott mintás belső papírjaiból készít könyvkötészeti alapanyagokat. Harmati Hedi textiltervező és Schulteisz Márti ruhatervező is ott voltak idén. Én a Pataki Tiles Kézműves Csempe Manufaktúrával szoktam kiállítani, a Szűcs Eszter Anita által tervezett csempék és tálak jól mutatnak az ékszerekkel.
Király Fanni a Friss Termésen (fotó: Pataki Dávid)
Nagyon jó, hogy ilyenkor egymástól is vásárolunk, csereberélünk és hordjuk, használjuk egymás tárgyait.
Széles a korosztály, van a nyolcvanhoz közel járó iparművész, és főiskoláról meghívott vendég is, törekszem is arra, hogy az esemény diverz legyen. Idén harminchárom felnőtt és három művészeti egyetemista vett részt a kiállításon.
Mesélsz arról, hogyan dolgozol?
A tervezési fázis nagy szellemi izgalom, de maga a megvalósítás meditatív, monoton munka. Kis szériában sokszorosítható ékszereket csinálok, ezeket egyesével készítem. A kő vagy faberakásos ékszereim megismételhetőek azonos formában is, de csak néhány példányban, mert a nyersanyagok, amiket felhasználok, csak néhány példányra elegendőek.
De minden az anyagtól függ. A pergamenékszerek esetében például teljesen azonos példányt lehetetlenség csinálni. Attól még, mert van egy pipacs nyakék, tudom, milyen színűnek kell lennie, és van egy sablon, ami alapján a bőrből kivágom a formákat, mégis mindegyik máshogy szárad meg, így mindegyik kicsit más.
Lótuszmag nyakék (fotó: Király Fanni)
Honnan érkeznek a vevőid, megrendeléseid?
A Lucky Shepherd tervezői bolt a legfőbb felületem. Itt van egy nagy vitrinszekrényem, és minden elkészült és saját tulajdonban lévő ékszeremet ide hozom. Ezenkívül régóta van weboldalam, ahol a sorozatok szerint fent vannak az elkészített munkáim, ez olyan inkább, mint egy digitális katalógus, hiszen szerepelnek benne a régi munkáim is, amiket már nem tudnék reprodukálni, mert már nincsen hozzávaló anyagom.
Webshopom is lett a Covid alatt, ott minden megtalálható. Persze csak azok a dolgok, amik egyáltalán eladásra készültek, mert sok munkám nem arra készül, hogy bárki megvehesse.
Ezek szerint vannak olyan munkáid, amiket valamilyen oknál fogva nem adsz el.
Nagyon sok ilyen munkám van, például a pergamenékszerek közül vannak olyan különleges, nagy méretű és nagy munkaigényű darabok, melyeket úgy érzem, nem lehetne reprodukálni, ezért megtartom, hogy egy-egy gyűjteményes kiállításon ki tudjam állítani. Ezen kívül minden ékszernek az első példánya nálam van.
Természetesen, amikor elkészül egy nagyértékű pergamenékszer, ami nem megismételhető, nem tehetem meg, hogy mindegyiket megtartom. De nagyon számon tartom azt, hogy melyik ékszer kihez kerül, és szoros kapcsolatban állok a gyűjtőimmel, időnként vissza is kérem az ékszereket. Most például a B32 Galériában augusztusban volt egy kiállításom, ami az MMA ösztöndíjprogram lezárása volt, és három sorozatot mutattam be. Az egyik sorozat címe a Talált Kincsek volt, ami megismételhetetlen ékszerekből áll. Ezek római fibulák, textildarabok, amiket befoglaltam, hogy megmaradjanak.
Csodakamra nyakék római lóalakos fibulával (fotó: Király Fanni)
Mindegyikről tudom, hogy kinél van, és úgy is adom oda az ékszereket, hogy a vevők tudják, időnként visszakérem. Februárban nyílik kiállítás a Vigadóban az MMA munkákról, ott megtekinthetőek lesznek ezek a darabok is. Szerintem a gyűjtőknek jóleső érzés az, hogy az ő tulajdonukban lévő ékszer kiállításra kerül a Vigadóban vagy a Műcsarnokban, így szívesen odaadják a darabokat.
Térjünk vissza kicsit a Talált kincsek sorozatra, mert nagyon különleges. Honnan jött az inspirációd hozzá?
Nekem minden az idő-kötődésemből fakad, gyűjtögető vagyok, nagyon sok kis gombot, csipkét, legyeződarabot, törött mindenfélét elrakok, és azt szeretném, hogy mindenki tudja, ezek milyen szépek, ne csak én. Azért tervezek az idő témában, mert úgy gondolom, hogy ezeket a tárgyakat meg kell ünnepelni. Nekem ez a célom. Most olyan kultúrában élünk, hogy mindent megveszünk, majd gyorsan eldobjuk, ez tökéletes ellentéte annak, amit én gondolok.
Gyűrűk a Talált Kincsek című sorozatból (fotó: Király Fanni)
Kik inspirálják a munkádat?
Mind a két tanárom nagy hatással volt rám azzal, ahogy gondolkodnak. Minket a főiskolán gondolkodni tanítottak, és ez az én gondolati rendszeremben is látszik. A folyamat nem úgy néz ki, hogy jön egy ihlet, azt papírra vetem és megcsinálom, hanem nagyon átgondolom azt, hogy mi mihez kapcsolódik, milyen csomópontokat hozok létre, milyen technikával dolgozom. Van az egész folyamatban egy rendszerelvűség, ami abszolút formatervezői gondolkodás, ezt biztos, hogy a mestereimtől kaptam.
Leon Bakst is nagyon inspirált, aki a szentpétervári orosz balett jelmeztervezője volt. Van is egy sorozatom, ami az Hommage a’ Leon Bakst névre hallgat. Hatalmas inspiráció volt számomra, ahogy ő az ékszereket használja. Az ékszer nemcsak elöl, a nyakban lehet, hanem a karunkon, hátunkon, bokánkon, lapockánkon, sőt bárhol lehet, és segíti a mozgásunkat. Az ő hatására jöttem rá, hogy ékszert bárhova tehetünk.
Mellette nagyon szeretem René Lalique-ot. Persze Lalique-ot mindenki szereti, de én azt a bátorságot szeretem benne, hogy sokszor szokatlan, alapjában véve nem értékes és furcsa nyersanyagokat használt. Olykor viszolyogtató állatokat idézett meg, mégis tárgyai összhatása harmonikus és fantasztikus. Mikor nagy dicsőségemre az Iparművészeti Múzeum vásárolt tőlem néhány darabot, és a múzeológusok kérdezték, mit szeretnék a raktárban kézbe fogni, rögtön mondtam, hogy Lalique-okat. Nekem ez fantasztikus élmény volt.
Igazából ezt a két – már halott – mestert és a két tanárom tudnám kiemelni. De folyton inspirálódom, nemcsak más ötvösöktől, hanem mindenkitől és mindentől, ami körbevesz.
A színpadon egy olyan világ, amiben a néző egyik szereplővel sem tud menni igazán. A meleg, vibráló színek, a bravúrosan megírt dialógok mégis beszippantják, kíváncsivá és elnézővé teszik. Aki ismeri az eredetit, az is egy teljesen új darabot lát az Örkény István Színház repertoárjába kerülő Liliom megtekintése alkalmával.
Mai környezetbe ültetni egy nagy múltú darabot nem könnyű feladat, főleg, ha rengeteg buktatólehetősége van, legyen szó fizikai bántalmazásról, szerelemről és plázákról. Összemosni egy régi történetet a legújabb szlenggel, egy Wolt-futárral és az elviteles gyrosszal pedig egyenesen merészség. Mostanában nem igazán fogtak meg az Örkény Színház előadásai, ezért is volt nagy felüdülés megnézni az októberben bemutatott Liliomot. A több mint száztíz éves Molnár Ferenc-darabot a magyarországi színházak nagy része színpadra állította már különféle értelmezésekben, klasszikus formában vagy modernizálva. Mivel rengeteg verzió létezik, nagy kihívás úgy színpadra vinni egy darabot, hogy újat tudjon mutatni az előzőekhez képest. Gondolok itt a Vígszínház 2018-ban bemutatott feldolgozására, amelyet ifj. Vidnyánszky Attila rendezett, a Bodó Viktor által színpadra állított verzióra, ami a Schauspielhaus Graz vendégjátékaként volt látható a Nemzeti Színházban a 2010-ben, vagy a Krétakör Színház 2001-es produkciójára, Schilling Árpád rendezésében. Kovács D. Dániel sok mindent megtartott az eredetiből, de új rétegeket is húzott a darabra mind a szöveg, a látvány és a koncepció tekintetében.
A Molnár-szövegben körhintás legényként megjelenő Liliom (Tasnádi Bence / Patkós Márton) jelen esetben egy plázaépületben üzemelő játékterem alkalmazottja, akinek az a feladata, hogy minél több vendéget becsalogasson. Így találkozik Marival (Kókai Tünde) és barátnőjével, Julival (Józsa Bettina), akivel szerelmi viszonya alakul ki. Józsa remekül hozza a minden probléma és figyelmeztető jel ellenére a szerelméhez ragaszkodó nő karakterét. Ereje abban rejlik, hogy nem panaszkodik, nem szenved látványosan, fájdalmát alig mutatja ki, de szikárságából, hidegségéből látszik, mennyire megviselik az események. Egy olyan figurát, aki a végsőkig kitart és aki mindig képes erős maradni, nagyon könnyű eltúlzottan játszani. Józsa nem esik bele ebbe a csapdába, és bár sokszor nehezen érthető, miért csinálja mindezt végig, nézőként könnyű menni vele. A karakter szépen végig viszi a megtisztulástörténetet, miután Liliom meghal, Juli vonszolja át a túlvilágra, elmondja párszor, hogy Liliomnak most aludnia kell, majd új életet kezd.
Liliom az Örkény Színházban. Fotó: Horváth Judit
Külön érdemes kitérni kettejük búcsújára, amikor a férfi fekszik vérbe fagyva, már-már kezdi megérteni az ember, akár egy pillanatig szimpatizálni is vele, aztán mégis olyanokat kezd mondani, amik újra eltávolítják a nézőtől. A mai, szlenges nyelvhasználatot idézve végül elköszön Julitól, és megkéri, tegyen így ő is. Végül Juli is kimondja: „szius”. Ebben az egy szóban pedig rengeteg humor és irónia lappang. Egyrészt könnyedebbé teszi a tragédiába torkolló darab hangulatát, másrészt erősen reflektál a mindennapi életre. Ahogyan a rapzene és a techno is, ami jelenetváltásoknál Liliom és bűntársa, Ficsur (Bosi-Balogh Máté) megbeszélései alatt alibiként szól. A humor pedig minden alkalommal színre lép Hollundernével (Znamenák István) együtt, egyrészt amiatt, hogy az öregasszony karakterét egy férfi alakítja, másrészt a figura állandó okoskodása, sopánkodása miatt. De a pénzszállító Linzmann (Csuja Imre) idegösszeomlása vagy Mari Wolt-futárként dolgozó vőlegényének, Hugónak (Vajda Milán) is bőven ad okot a nevetésre. Azért tartom fontosnak mindezt, mert a darab hatóereje abban rejlik igazán, hogy egyszerre szívszorító, elborzasztó és végtelenül szórakoztató.
Sajnos a főszereplőről nem lehet ennyi jót elmondani. Az első előadásokban Tasnádi Bence alakítja a flegma, nagyképű rosszfiút, ami Tasnádi feminin jegyeket hordozó személyiségétől távol áll. Hozzá sokkal jobban passzolna egy hősszerelmes vagy egy érzékeny, elesett karakter, hiszen magas hangjával, megnyerő külsejével szinte nevetségesen hat, amikor vadállatnak próbálja beállítani magát. Mégis egy idő után megszokja, az első húsz perc elteltével már nem akad fenn az ember, hiszen ellensúlyozásként a többi karakter sodorja magával.
Ahogyan a látvány is, a villogó neonfények, a szürke falak előtt megvilágított szereplők olyan benyomást keltenek, mintha egy távoli világ eseményeire látnánk rá, olyan dolgokra, amelyek a miénkben nem történhetnek meg. A mennyország-jelenetek valósággal vakítanak, szépen felerősítik a korábban említett megtisztulás érzetét. A térhasználat ügyes, akár a neon reklámtábla mögött kinyíló titkos ajtó tekintetében, akár abban, hogy az épületet reprezentáló díszletelem tetejére egyszer csak felmászik a címszereplő, mintegy új szintet nyitva. De megemlíthető az erkélyről kidobott, a semmiben landoló bögre esete is, ami aztán visszarepül elejtője kezébe. Ugyanaz a szürke falakkal körbevett tér látható a plázában és a Lilioméknál játszódó jeleneteknél is, csak szövegbéli jelzések vagy használati tárgyak mutatják, hogy éppen melyik helyszínen zajlik a cselekmény, amit én a bezárt világ, egy olyan helyzet szimbólumaként értelmeztem, amiből nem lehet kilépni, és ami ugyanolyan sötétté tesz minden napot.
A történet szempontjából nézve akár nagyon elcsépelt is lehetne 2022-ben egy Liliom előadás, hiszen az elmúlt években rengeteg „me too-esetről” lehetett hallani a színházi berkeken belülről is, ami egy olyan dráma kapcsán nem hagyható teljesen figyelmen kívül, aminek a szerzőjéről köztudott, hogy verte a feleségét. Liliom ugyanis a lelki bántalmazáson túl a fizikai erőszaktól sem riad vissza Julival szemben – később láthatjuk, hogy másokkal szemben sem. És miután a mennyországban történő elszámolás alkalmával azt a feladatot kapja, hogy a földre visszatérve tegyen valami jót lányával, még tovább ront helyzetén, ugyanis türelmetlensége a tettlegességig fajul. Ismerve a drámát kicsit tartottam attól, hogy nagyon aktualizálják az alkotók a kínálkozó részleteket, de erre egyáltalán nem került sor. Egy olyan modernizált darabot láthatunk tehát, ami merít a jelenből, de nem akarja teljesen magára erőszakolni azt.
Újít, friss lendületet hoz, az alapjában véve nyomasztó hangulatú, nehéz témájú darab élettel, és olykor könnyedséggel telik meg. Teret ad a nézőnek, hogy felváltva csapkodhassa a térdét a nevetéstől és hatódjon meg. Egy ekkora múlttal rendelkező színdarabot így kell új köntösbe öltöztetni, és ezzel a bátorsággal, merészséggel kell a klasszikusokhoz nyúlni.
Színlap
Molnár Ferenc: Liliom
Előadás helye, ideje: Örkény István Színház, 2022.10.25.
Dramaturg: Bíró Bence. Látvány: Giliga Ilka. Fénytervező: Baumgartner Sándor. Zene/sound design: Bartha Márk. Zenei konzulens: Kákonyi Árpád. Media design: Bartha Máté. Dramaturg gyakornok: Marton Orsolya. Asszisztens: Érdi Ariadne. Ügyelő: Dávid Áron. Súgó: Kanizsay Zita.
Decemberben is izgalmas programokkal várja az érdeklődőket a B32 Galéria és Kultúrtér.
ADVENTI PRÉMIUM ART FAIR – Kortárs iparművészeti vásár | Időpont: december 3. 11:00–19:00
Magyarország neves iparművészei tartanak vásárt egyedi munkáikból december elején a B32 Galériában. A környezettudatos termékek, a magyar design márkák és a kézműves tárgyakból álló kínálat az egész család számára tartogat ajándéklehetőségeket. Legyen az ékszer, ruha, kiegészítő, gyermekjáték vagy lakásdekor, abban biztos lehet az érdeklődő, hogy minden egyes darabban szakmai alázat, alkotási vágy és az alkotói egyéniség lakozik.
A B32 az art fairen minden helyszínen vásárolt színházjegyre 25% kedvezményt biztosít.
A rekedtes hangú énekesnő és zenekara a tökéletes összhangról tanúbizonyságot téve varázsolja el a közönséget! Egyedi hangjával kitűnik a hazai könnyűzenei palettán. Zenekara vezetője az a Födő Sándor, aki alkotótársa is egyben. Az idén A DAL 2022 győztes alkotása, a Nem adom el! című dal is felcsendül, de nem hiányozhatnak a repertoárból a régebbi slágerek sem, új köntösben.
MÁSNAP – CSEH/CSENGEY – SZŰCS/BECK | December 15. 19:00
Cseh Tamás és Csengey Dénes közös dalainak csak egy szelete került közönség elé keletkezésük idején, a 80-as évek végén. Az ekkor született dalszövegek nagyobb része viszont több mint harminc évet pihent a fiókban, mígnem a Cseh Tamás Archívumban őrzött hagyaték részeként megkezdődött ezek feldolgozása. Kiderült, hogy némely szöveghez dallamok is készültek Tamás Bartók Béla úti lakásán, vagy éppen Dénesnél Keszthelyen.
Ezek szerencsére szintén fennmaradtak régi kazettákon a szerzők kommentárjaival együtt. A megtalált, megtisztogatott szövegekből, félkész dallamfoszlányokból, dúdolgatott ötletekből állította össze estjét Beck Zoli és Szűcs KrisztiánCsengey Balázs segítségével.
A Zoli és Krisztián által befejezett dalok régiek is, mégis maiak, hiszen most nyerték el végső formájukat. A rekonstruáló, alkotó folyamatot követően „a fiúk a dolgok mélyére ásnak” a színpadon, így elevenedik meg és ér össze múlt és jelen a dalokban.
RUTKAI BORI és a SPECKO JESNO – előszilveszteri koncert | December 30. 20:00
Boriék évzáró extatikus bulija. 2022 db gondolat, 2022 kg érzelem, 2022 méternyi zene. A Specko Jesno nem elírás, a korábbi Specko Jedno dalok újrafrissítésének jelzésére és a megváltozott zenekari formációra utal.
A dalok nyomokban 18 pluszos témákat tartalmazhatnak, ezért főleg a felnőtteket várják a szervezők a koncertre.
Légrádi Gergely: Fekete-fehér | Előadás: december 2. 19:00
A Fekete-fehér az intellektus, a műveltség, az egyén hatalommal és saját magával vívott harcáról szól, méghozzá a szereplők zseniális sakkpartijának izgalmas megjelenítésén keresztül. A monodráma azért tud érvényesen megszólalni, mert a hatalom és az egyén viszonyát, a túlélést és annak árát úgy mutatja be, hogy közben tanúi lehetünk, milyen következménnyel jár, amikor a jótéteményként segítségül hívott királyi játék szenvedéllyé, sőt őrületté válik.
A Fekete-fehér feszültségét többek között a főszereplő, Dr. B. alakjának különös titokzatossága adja, és az, hogyha a játszma elkezdődött, sohasem tudhatod, hogy a végén a győztes vagy a vesztes oldalon állsz majd. A monodráma szereplői egytől-egyig Göttinger Pál megformálásában, saját értékrendjük és igazságuk szerint cselekednek.
Írta: LÉGRÁDI GERGELY Játssza: GÖTTINGER PÁL Látvány: Fekete Anna A rendező munkatársa: Kovács Henrietta Hang: Balázs Krisztián Rendezte: Ujj Mészáros Károly
Az előadás hossza kb. 70 perc szünet nélkül.
Karinthy Frigyes: Utazás a koponyám körül | Előadás: december 4. 19:00
Karinthy műve minden idők egyik legjobb betegségmemoárja, és világirodalmi szempontból is egyedülálló alkotás. Szívszorító nyomozás a „nagy diagnózis” után. Egészségből a betegségbe – ez minden ember rémálma, és élete második felének szinte elkerülhetetlen nagy változása.
A társulat előadásában, Scherer Péter megformálásában, reményeink szerint, egy minden szempontból Karinthyhoz hű előadás születhet, melyben a kiszolgáltatottság a és magány egyetemes érzésének plasztikus megfogalmazása mellett, a továbblépés lehetősége és a jövőbe vetett remény is megfogalmazódhat.
Az előadás a színészi játék személyességén túl erős zenei hatásokra kíván építeni, melyben a rendkívüli muzikalitással rendelkező Marton Róbert színész nyújt segítséget. A zenei betétek és atmoszféra pontos szerkezeti felépítése, a próza és a dalbetétek egyensúlyának megteremtése az alkotók munkájának első és egyik legfontosabb állomása.
Karinthy Frigyes: Scherer Péter
A nő: Parti Nóra
A férfi: Marton Róbert
Dramaturg: Gyulay Eszter Jelmez: Pirityi Emese Zene, dalszöveg: Marton Róbert Fény-Hang: Mervel Miklós/Sebestyén Tamás Rendező: Scherer Péter
Kicsibácsi, Kicsinéni meg az Imikém | Előadás: december 6. 19:00
A Nézőművészeti Kft.Dániel András írásai alapján készült előadása kintről és bentről, együttről és különről, gombócevésről és a helyes kanyarodásról – nem csak felnőtteknek.
Képzeljük azt, hogy van valahol egy hely, odabent. Ezen a helyen él Kicsibácsi és Kicsinéni meg Imikém, a bádognyúl, aki igazából… Na mindegy, ez bonyolult, elég annyi, hogy ő is ott lakik velük. Kint épp nincs semmi, legalábbis semmi olyan. Úgyhogy ők hárman nem is mennek sehova. Minek mennének, otthon is bőven akad csinálnivaló! Úgy saccperkábé: minden. Ami azért, lássuk be, korántsem kevés! Találmányok, kísérletek, elképesztő kalandok, mi több, olykor egy-egy világverseny is – csupa olyasmi, amihez Kicsibácsiéknak (na meg Imikémnek) ki sem kell dugniuk az orrukat az ajtón. Ahogy nekünk sem, ha már úgy alakult, hogy mi is ott lehetünk velük. Legalábbis képzeljük azt…
KICSIBÁCSI – Katona László
KICSINÉNI – Jankovics Anna
IMIKÉM, A BÁDOGNYULUK – Jaskó Bálint
Jelmez: Pirityi Emese Díszlet: Játéknap Csapat Bútor: Redone Projekt Mozgás: Méhes Csaba Zene: Marton Róbert Dalszöveg: Marton Róbert és Dániel András Fény és hang: Ács István A rendező munkatársa: Fábián Ilona Színpadra alkalmazta és rendezte: Gyulay Eszter
A Nézőművészeti Kft. előadása, az előadás hossza kb. 75 perc szünet nélkül.
Túlélő | Előadás: december 7. 19:00
A Harcosok klubja szerzőjének színpadra eddig még sosem adaptált, újabb horror-szatírája. A Túlélő főhőse egy zuhanó repülőgép pilótafülkéjében meséli el történetét a fekete doboznak. A „Lenni vagy nem lenni” kérdéskör sajátos körbejárása. Egy féktelen, szuicid akció, melyhez a fogyasztói társadalom, a tömegkultúra, a vallási biznisz és a civilizáció összes agyréme vezetett.
Varga Ádám monodrámája Chuck PalahniukTúlélő című könyve nyomán.
Szigorúan 16 éven felülieknek!
Az előadás hossza kb. 95 perc szünet nélkül.
George Tabori – Harmadrosta Csoport: Mein Kampf (Harcom) | Előadás: december 11. 19:00
2021. májusában állt össze a Harmadrosta Csoport, többnyire huszonéves fiatalokból. Augusztus végén mutatták be Shakespeare Hamlet c. drámáját Nádasdy Ádám fordításában. Ezt tizenhárom alkalommal játszották teltház előtt az Óvóhelyen, majd a produkció két bemutatóra is meghívást kapott az Ördögkatlan Fesztiválra.
A csoport új vállalása, George TaboriMein Kampfja egy sötétségbe fúló groteszk komédia egy csirkéről, egy ideológiai közhangulatot meglovagoló német politikusról, és arról, hogy a szeretet életveszélyes dolog.
A Harmadrosta Csoport a B32 színházi mentorprogramjának első mentoráltjai, akik szakmai tanácsokat és segítséget kapnak Gyulay Eszter dramaturgtól, a Nézőművészeti Kft. művészeti vezetőjétől, Rába Roland színész/rendezőtől és Tárnoki Márk rendezőtől. Rába Roland rendezte 2010-ben George Tabori Mein Kampfját a Nemzeti Színházban, így a színháztörténelmi folytonosság is biztosított a programon belül.
Martin McDonagh: Leenane szépe | Bemutató: december 16. 19:00
A Nézőművészeti Kft. független társulata a tavalyi nagysikerű Utazás a koponyám körül c. előadásuk után egy elismert ír szerző, Martin McDonaghLeenane szépe c. darabját adaptálja Mucsi Zoltán főszereplésével.
Valahol az Isten háta mögött éldegél anya és lánya, módszeresen gyilkolva egymás idegrendszerét, időtlen idők óta. És mindez jó eséllyel folyna még így a végtelenségig, hacsak a Dooley testvérek nem kavarnák fel a már amúgy is lábszagú állóvizüket…
Martin McDonagh ír drámaíró neve ma már főleg kultikus filmjei miatt csenghet ismerősen (In Bruges/Erőszakik, Három óriásplakát Ebbing határában). A hazánkban korábban Piszkavas címen is játszott első színdarabja, hasonlóan filmjeihez, egyszerre mulatságos és mélyen megrázó, groteszk történet.
Szereplők: Mucsi Zoltán, Jankovics Anna, Kovács Krisztián, Katona László
Díszlet: Juhász Nóra
Díszlet Kivitelezés: Jatéknap Csapat
Jelmez: Pirityi Emese
Zene: Krisztik Csaba
Dramaturg: Gyulay Eszter
Fény: Ilyés Róbert Leó
Asszisztens: Kóti Eszter
A rendező munkatársa: Szőnyi Franciska
Rendező: Kovács Lehel
Kiállítás
A Föld végső elhagyásának lehetséges érintői | Megnyitó: December 1. 18:00
Nagy Gábor György festőművész kiállítása
„Napjainkban a klímaválság, az elszálló energiaárak, a végletekig kiélezett politikai feszültségek, melyek hajszálra választanak el minket a világháborútól, a környezetszennyezés, és annak következtében az élővilág és természeti környezet soha nem látott pusztulása, sokunkban teljes menekülési vágyat idéz elő.
Ez az életérzés jut kifejezésre új munkáimban, a repülős és a kondenzcsíkos új festményeimben, ami nem feltétlenül pesszimista végkicsengésű, hiszen helyenként éppen, hogy vidám és színgazdag munkákat eredményez.
Új munkáim reményeim szerint megállásra és gondolkodásra serkentenek. Egy olyan kiállítást szeretnék, ahol jól megférnek az elmúlt 2 évben készült karanténcsendéletek, a korábbi figurális veszélyes repülők sorozat és a új, kondenzcsíkokból felépített geometrikus absztrakt munkák is.”
„A vákuumot úgynevezett kvantumhab tölti ki, amelyben féreglyukak ugorhatnak elő a semmiből, majd tűnnek el.” (Wikipédia)
Közös vágyunk, hogy a megszokott alkotói munkánkban váratlan ötletek és szokatlan anyagok ugorjanak elő a semmiből. Eltűnni nem engedjük őket, inkább gyorsan megvalósítjuk ékszer formájában és egy kiállítás keretében bemutatjuk a B32 Galériában. Távoli, különös és ismeretlen, ezek a tárgyak mintha az űrből kerültek volna ide. A kvantumhab közepéből.
Kulturális beszélgetéssorozat Gréczy Zsolt vezetésével. Minden hónapban egy prominens kulturális szereplővel indul meg a beszélgetésfolyam a világlátásukról, művészetükről, magukról, nekünk.
A Mássalhangzó vendége: Kepes András magyar író, újságíró, televíziós műsorkészítő, egyetemi tanár.
Az eseményre való belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött.
Regisztrálni a b32regisztracio@ujbuda.hu e-mail címen lehet.
Kulturális beszélgetéssorozat Gréczy Zsolt vezetésével. Minden hónapban egy prominens kulturális szereplővel indul meg a beszélgetésfolyam a világlátásukról, művészetükről, magukról, nekünk.
A Mássalhangzó vendége: Gálvölgyi János Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színművész, parodista, szinkronszínész, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.
Az eseményre való belépés díjtalan, de regisztrációhoz kötött.
Regisztrálni a b32regisztracio@ujbuda.hu e-mail címen lehet.