Franciaországban tavaly visszatértek a nézők a mozikba: a több mint 152 millió megváltott jegy a koronavírus-járványt megelőző évek (2017–2019) látogatottságának nagyjából a háromnegyedét teszi ki, ami világviszonylatban az egyik legjobb aránynak számít. Bár a legnézettebb filmek toplistáját továbbra is amerikai akciófilmek vezetik, tavaly először a francia filmek több nézőt vonzottak, mint az amerikaiak.
A francia Nemzeti Filmközpont (CNC) hétfőn közzétett adatai szerint 2022-ben 59,2 százalékkal többen váltottak jegyet a francia mozikba, mint 2021-ben, de még 26,9 százalékkal kevesebben, mint 2017 és 2019 között, amikor az éves átlag 208 millió volt.
Ellentétben az elmúlt két évvel, tavaly már egyetlen mozi sem volt zárva a koronavírus-járvány miatt, de március közepéig még szigorú intézkedések voltak érvényben: csak oltási igazolással és maszkot viselve lehetett a vetítésekre beülni, a mozikban pedig tilos volt az étel- és az italárusítás.
„Ez nagyon biztató eredmény egy egyelőre még rendkívüli helyzetben. Franciaország az egyik legjelentősebb fejlődést produkálta a világon” – írta közleményében Dominique Boutonnat, a CNC elnöke.
A legnézettebb filmek listáját az amerikai sikerfilmek vezetik: azAvatar – A víz útja című alkotást több mint 8 millióan, míg a Top Gun: Maverick című filmet 6,7 millióan látták. Harmadik helyre került a Minyonok: Gru színre lép című animációs kalandfilm, amelyre 3,9 millióan váltottak jegyet.
A francia filmek közül a Bazi nagy francia lagzik című vígjáték harmadik részét látták a legtöbben (2,4 millió), a 2015. november 13-i párizsi merényletsorozatról szóló November című thriller pedig 2,3 millió nézőt vonzott.
A CNC összesítése szerint tavaly francia filmekre ültek be a legtöbben – a nézők 40,9 százaléka –, megelőzve ezzel először az amerikai filmeket, amelyek a nézők 40,5 százalékát vonzották.
MTI
Kiemelt kép: Jelenet az Egy szép reggelen c. filmből (forrás: IMDb.com)
Irodalmi berkekben minden évben nagy port kavar maga körül a Nobel-díj kihirdetése, így az azt megelőző időszak találgatásokkal, nagy reményekkel és még nagyobb ígéretekkel telik el. Ezúttal sem volt ez másképpen, ám a díj átadásakor sok megdöbbent szempár kísérte figyelemmel, ahogy Annie Ernaux, az Évek szerzője 17. Nobel-díjas nőként átveszi megérdemelt jutalmát. A médiában és a fogadóirodákban történő találgatások ugyanis kevés bizalmat szavaztak annak, hogy 2022-ben a francia nemzet gazdagodik ezzel a kitüntessél.
Sokak számára elképzelhetetlen volt, hogy ne a spanyol Javier Marías kapja az idei Nobel-díjat, de a legnagyobb várományos szeptember elején elhunyt, és mivel poszthumusz nem ítélhető oda ez a kitüntetés, így újra megindultak a lelkes találgatások. Az aktuálpolitikai és háborús helyzet végett rögtön az ukrán Szerhij Zsadan került szóba, ám sokan tették még le a voksukat a román Mircea Cărtărescu, a japán Murakami Haruki, vagy a kanadai Margaret Atwood mellett.
Ezenkívül Salman Rushdie, a Sátáni versek szerzője és Michel Houellebecq is szóba kerültek mint a díj lehetséges várományosai. Hazai viszonylatban tekintve pedig már évek óta reménykedünk benne, hogy Nádas Péter vagy Krasznahorkai László kerül ki győztesként az impozáns kavalkádból, amelyből idén Annie Ernaux-nek sikerült.
Az írónő az 1940-es évek Franciaországának a szülöttje. Vidéken töltött gyerekkora, melyre a háború árnyéka borított félhomályt, egy életre meghatározó tapasztalattá vált számára, és írásaiban is rendszeresen visszatérnek egyes részletei – például a vidéki és nagyvárosi értelmiség összehasonlítása, vagy a háborús élményekkel terhelt gyermekkor, akárcsak az egyetemi évei. Az első önéletrajzi ihletésű regényét, amely a Les Armoires vides címet viseli, még egyetemistaként (a nyilvánvalóan személyes ihletés ellenére is) saját tapasztalati világán túllépve írta meg, és őszintén vallott benne egy huszonéves bölcsészhallgató abortuszának keserű történetéről.
Forrás: inventoire.com
Első kiadott regénye egyben a válásának is okozója, hiszen titokban írta meg, így férje erre hivatkozva „bizalmatlansági okokból” vált el az írónőtől, aki ekkor már nagy népszerűségnek örvendett hazájában. Ernaux (immár írói rutinnal felvértezve) egyik percről a másikra hagyta el a fikciós elemeket a műveiből, és minden torzítás nélkül nyújtotta át saját élettörténetét az olvasóknak, akik csodálattal és félelemmel vették kezükbe a regényeket.
A szóban forgó művek lerántották a leplet a társadalmi, osztálybeli, politikai és nemi különbségekről, és éles fegyverként szolgáltak a világ ellen. Hamar el is kezdték a XXI. század Beauvoirjaként emlegetni a szerzőt, aki egészen új kapukat nyitott ki a világ női előtt.
A világraszóló sikert mégis a 2008-ban megjelent Évek című regénye hozta meg a számára, amit Nemzetközi Booker-díjra is jelöltek 2019-ben. Műve egy retrospektív időutazás, mely 1940-ben veszi kezdetét, és egészen 2008-ig, a nagy életmű befejezéséig kíséri el az írónőt.
Az Évek mint szubjektív vallomás
Ernaux karcos önreflexiójával tökéletesen szavakba tudta önteni memoárja végén a műve esszenciáját, problémáit és írói perspektíváját, mindezt úgy, mintha csak egy könyvbéli szereplő agóniáit beszélné el:
Szeretné összegyűjteni ezt a sok-sok különálló, össze nem illő önarcképet, egy elbeszélés, saját élettörténete szálára felfűzni őket, születésétől, a második világháború időszakától eljutva a jelenig. Vagyis felidézni egy életsorsot, de egy nemzedék történetének keretébe ágyazva. Amikor belekezd, mindig ugyanazokba a problémákba ütközik: hogyan lehet egyszerre ábrázolni a történelmi idő múlását, a dolgok, eszmék, erkölcsök változását, és ennek a nőnek a magánéletét, összeegyeztetni a negyvenöt év eseményeit átfogó freskót és egy történelmen kívüli én önkeresését, azokkal az időtlen pillanatokkal, amelyekről húszévesen verseket írt, Magány stb.? A legnagyobb gondot az „én” és az „ő” közötti választás jelenti. Az „én”-ben túl sok az állandóság, valahogy leszűkítő és fojtogató, az „ő” meg túlságosan külsődleges, távoli. Amikor elképzeli még nem létező könyvét, azt szeretné, ha olyan benyomást keltene az olvasóban, amilyet tizenkét éves korában benne keltetett az Elfújta a szél, később Az eltűnt idő nyomában, vagy nemrég az Élet és sors, fény és árnyék kettősében kirajzolódó arcokkal. De nem jött rá, hogyan lehet ezt megvalósítani. Reménykedik, nem számít hirtelen megvilágosodásra, csak valamilyen véletlenszerű jelre, olyasfélére, mint Marcel Proustnál a teába mártott madeleine sütemény.”
Mint a fenti részletből is élesen kitűnik, ez a mű egy én nélküli elbeszélés, egy egész nemzedék korreflexiója és visszaemlékezése, háttérbe húzódó, paradox írói középponttal. Ezáltal kovácsol az írói és az olvasói énből egy közös, külső szemlélőjű perspektívát. De kezdjük a legelején…
Forrás: zeit.de
Az Éveket kézbe vevő olvasó egy abszurd emlékfoszlány-kavalkádba csöppen, ahol egymást váltják az emlékképek, meghatározó események dátumai, valamint idézetek – mindez lineáris idősíkon haladva, mégis teljesen összefüggéstelenül valósul meg. Csupán félmondatnyi impulzusokból és megélésekből lehet sejteni a szavak mögött meghúzódó valóságot. Gyors váltakozással ugrálnak a képkockák lelki szemeink előtt, majd hirtelen minden elsötétül, és visszatérünk a kezdetekhez – Annie Ernaux életének a kezdetéhez.
A visszaemlékezés nem könnyű; és most ne a fájdalmas részletekre, az évek alatt szerzett sebekre gondoljunk. Az emlékezet megcsalatkozása nélkül igen nehéz hajszálpontosan, kritikus gondolkodással, mégis érzékenyen, a szép pillanatokra fogékonyan felidézni életünket. Felidézni minden eseményt, nevet, dátumot, fordulópontot, amelyet a huszadik század második fele és az ezredforduló tartogatott magában nem csupán óriási kihívás, de szinte lehetetlen vállalkozás. Túl kell lépnünk magunkon, hogy mindez lehetségessé váljon.
Többek között ebből fakad, hogy az Évekelbeszélői hangneme néhol életidegen, mondhatni kissé szikár, analitikus, elhatárolódik a konkrét érzelemkifejezéstől. Ennek ellenére burkolt értékítéletet olvashatunk ki a sorok közül, illetve stílusbéli és személyes preferenciák is megelevenednek az emlékek között: egy-egy olvasott regény, néhány francia sanzon az ’50-es évekből – nem feledve teljesen Édith Piafot sem –, klasszikus és kevésbé közismert filmek és persze Dorothea TanningSzületésnap című festménye, mely akár egy elbeszélői portré is lehetne.
A Magvető Kiadó úgy véli, hogy a személyes elbeszélői tapasztalat mély társadalmi élményekbe ágyazódik be, és ez a mű narratív szintjein is tetten érhető: ugyanis az egyes szám harmadik személyben elbeszélt történet időnként átvált többes szám első személybe, így a kollektív emlékezet is megjelenik. Ilyen részleteket az egész világra sokkosan ható események boncolgatásánál olvashatunk, mint például a második világháború, a franciaországi bevándorlások, a csernobili atomerőmű robbanása (mely történetesen egybeesik Simone de Beauvoir halálának évével), az ikertornyok leborulása és a terrortámadások időszakának beköszöntése, ahol az elbeszélő még ki is szól az olvasókhoz: „ön mit csinált 2001. szeptember 11-én?”.
Forrás: bookline.hu
A huszadik század szülötteinek életét gyökeresen megváltoztató globalizáció és digitalizáció az utolsó cseppek a pohárban – és az Években is: visszatérő részévé válnak a szöveg utolsó harmadának. Érzékletes leírások tanúskodnak arról, hogy milyen mértékben alakult át egyik pillanatról a másikra az egész világ és jött létre hirtelen a fogyasztói társadalom:
Az árusítóhelyek egyre nagyobbak, szebbek, színesebbek lettek, ragyogtak a tisztaságtól, éles kontrasztot alkottak a metróállomások, a posta és az állami gimnáziumok sivárságával, és minden reggel újjászülettek az Édenkert első napjának pompájában és bőségében.”
Az elbeszélői narratívák számlájára írható továbbá az a kérdés, hogy női elbeszélőről van-e szó, vagy esetleg az énből kilépve egy teljesen homogén hang szólal meg a regényben. Hiszem, hogy számtalan oldalról meg lehet közelíteni ezt a kérdést, a szubjektív, olvasói intuícióm mégis azt súgja, hogy bár saját személyén valamelyest sikerült túllépnie a szerzőnek, női mivoltát mégsem tudta levetkőzni.
A feminin perspektíva végigkíséri az egész emlékezést, kezdve a kamaszkorban lévő lányok testi kiszolgáltatottságaival, az állandóan jelenlévő, mégis tabutémát képző evészavarokkal és a felsőoktatásban való elhelyezkedés nehézségeivel. Majd következik a párkapcsolat, később a feleség és az anya szerepének összhangja a munkahellyel és a karrierrel, mindezt pedig a Simone de Beauvoir által keltett hullámok tetőzik be, amelyek egységesen csapódtak le a francia nők egy bizonyos társadalmi rétegében:
Ők, akik azt hitték, sosem fognak hasonlítani az anyjukra, átvették tőlük a stafétabotot, igaz, könnyedebben, egyfajta fesztelenséggel, amelyre a Második nem olvasása és az „A Moulinex felszabadítja a nőt” reklámszlogen bátorította őket, s anyáikkal ellentétben semmilyen értéket nem tulajdonítottak mindannak, amit ettől függetlenül kötelességtudóan elvégeztek.”.
Az emlékezésbe ágyazott női sorsok taglalása nem ér véget Beauvoirral és az anyasággal, folytatódik a párkapcsolati, házassági válságokkal és az öregedéssel, amely ellen a világ már egységesen küzd. A fogyasztói társadalom nőkre gyakorolt mentális hatása is visszatérő elemét képezi a műnek, mégpedig az újabbnál újabb kozmetikumok, illetve az innovatív csodaszerek szintjén, amelyek tökéletesen kontraproduktívan hatnak az öregedés lélektanára és az elfogadásra.
Forrás: outlookindia.com
Számtalan címkét rá lehetne aggatni erre az Évekre: memoár, autobiográfia, korrajz, önéletrajz, társadalomkritikus regény… A valódi lényege mégsem sűríthető csupán egy műfaji kategóriába, mert annál sokkal több: egy élet története az ezredforduló globális jelentőséggel bíró eseményeibe ágyazva, amiben sikerült „megmenteni valamit az időből, amelyben már soha többé nem leszünk”.
Koncertek, filmvetítés, beavató előadás, valamint családi- és gyermekfoglalkozások várják az érdeklődőket a szombaton kezdődő 10. Átlátszó Hang Újzenei Fesztiválon Budapesten több helyszínen.
A január 7-től február 5-ig tartó jubileumi esemény a Budapest Sound Collective Ligeti elágazások című koncertjével veszi kezdetét a Zeneakadémián, Dubóczky Gergely vezényletével. A Ligeti Györgynek szentelt koncertműsor gerincét a zeneszerzőnek ajánlott hommage-darabok adják.
A szervezők által közreadott közlemény szerint az emberi hang kulturális és intonációs sokszínűsége áll a középpontban Gabriel Dharmoo kanadai zeneszerző és énekes estjén, január 19-én a Magyar Zene Házában, ahol egy képzeletbeli törzs vokális rituáléit mutatja be a művész Anthropologies Imaginaires (A képzelet antropológiája) című interaktív szólódarabja.
A BMC ad otthont január 14-én Miroslav TóthBlack Angels Songs című produkciójának, amely a holokauszt névtelen áldozatainak állít emléket. A darabot George Crumb 1971-ben, a vietnámi háború idején írt Black Angels című műve ihlette.
A bécsi Studio Dan az újzene mellett otthonosan mozog a jazz, az improvizált zene és a hangszeres színház műfajában is. Vendégszólistájuk, Ladik Katalin költő, performer, a magyar hangköltészet úttörője idén ünnepelte 80. születésnapját. A Studio Dan és Ladik Katalin közös produkciója január 17-én lesz látható a Fonóban, ahol Gryllus Samu számukra komponált darab-párja, a Demilitarizációs tanulmányok hangzik majd el.
A Trafóban január 21-én lép fel a sydney-i MN´Jam Experience ének-elektronika duója, valamint a Gyárfás Attila és Bolcsó Bálint alkotta dob-elektronika páros, amely külön-külön és együtt is játszik majd.
A francia Braz Bazar duó Abraz’ouverts című előadása a családoknak is szórakozást nyújthat a Francia Intézetben. A produkcióban együtt szerepel zene, tánc és humor.
A 10. fesztivál mindezek mellett kiállítással, filmvetítéssel és a koncertekhez kapcsolódó beavató foglalkozásokkal is várja az érdeklődőket, betekintést engedve az újzene sokszínű és innovatív világába — olvasható az ajánlóban.
Az Átlátszó Hang Újzenei Fesztivált Horváth Balázs és Gryllus Samu zeneszerzők indították útjára 2014-ben a BMC-vel, a Fugával, a Trafóval és a Zeneakadémiával együttműködésben. A fesztivál célja korunk újító szellemű zenei irányzatainak minél szélesebb spektrumon való bemutatása.
Az idei fesztivál a BMC-ben, a Zeneakadémián, a Magyar Zene Házában, a Trafóban, a Fonóban, a Fugában, a Francia Intézetben, a MAMŰ Galériában, a Nádor Teremben, a MáraiKult és a CEU helyszínein várja programokkal az érdeklődőket — áll a közleményben.
A fesztivál részletes programja IDE kattintva érhető el.
Antal Évit a social media platformokon – Instagram, Youtube – Vászonzsákoslány néven ismerheti az ember. Az influencert többek között környezetbarát és vegán esküvőjéről, a közösségi médiában való jelenlétéről, valamint a környezettudatos, hulladékmentes és vegán életmódjáról kérdeztük. Jelen cikkünkben a vele készült nagyinterjú első részét közöljük.
Évi jelenleg Budapesten él, és humánökológia mesterszakon tanul az ELTÉ-n. Korábban a MOME designkultúra alapszakján diplomázott. Bár érdekli őt a kortárs művészet, mégis a társadalmat érintő kérdések, szociális problémák, a fenntarthatóság és a környezetvédelem foglalkoztatta elsősorban. A fenntarthatóság és a vegán életforma előnyeiről, a hulladékmentes életmód hatásairól és az ökológiai lábnyomunk csökkentése érdekében tett lépésekről tapasztalatait, tippjeit online felületeken is megosztja. Számos vegán receptet is elleshetünk tőle, melyekben megmutatja, hogy ezek az ételek egyáltalán nem unalmasak, hanem színesek, organikusak és rengeteg tápanyagot tartalmaznak. Férjével, Tomival 2022. őszén házasodtak össze.
Milyen indíttatásból fordultál a szociális kérdések felé?
Saját indíttatásból, egyszerűen azt gondolom, hogy a klímakatasztrófa idején, amennyiben valakinek lehetőségében áll cselekedni, elengedhetetlen, hogy foglalkozzon ezzel a kérdéssel. Ez nem csak klímaválságot jelent, hanem egy szociális válságot is, ez gyakorlatilag rólunk szól. Szokták azt mondani, hogy a bolygót meg kell menteni. A bolygót nem kell megmenteni. A bolygó az egy glóbusz, ami a Nap körül kering és rengeteg természeti katasztrófát túlélt már. Valószínűleg a klímaválságból, a klímaváltozásból is majd kiheveri magát. Viszont mi, emberek nem fogunk tudni olyan jól alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz. A saját érdekünk az, hogy a károkat mérsékeljük és változtassunk a jelenlegi tendenciákon.
Ez volt az, ami engem elkezdett motiválni ebben. Először a hulladékmentes életmóddal kezdtem foglalkozni. Rájöttem, hogy ez kevés, és más szinteken is kellene foglalkozni ezzel, mert a hulladék mennyiségét redukálhatjuk, de attól még az ökológiai lábnyomunk nem igazán fog csökkenni. Eljárhatok csomagolásmentes boltba minden nap, de ha ezt egy magas fogyasztású autóval teszem, nem jutottunk egyről a kettőre. Vásárolhatok csomagolásmentesen Angus marhát, de akkor sem csökkentettem az ökológiai lábnyomom, annak ellenére, hogy nem volt becsomagolva a termék. A csomagolás csak egy nagyon pici részét képezi ennek a problémának, és az ökológiai lábnyom redukáláshoz inkább az üvegházhatású gázok kibocsátásának mérséklésén kellene dolgozni, úgyhogy elkezdtem növényi alapú étrendekkel foglalkozni, biciklivel közlekedni és energiatakarékos háztartást kialakítani.
Aztán rájöttem, hogy az ökológiai lábnyom csökkentése nem száz százalékosan az egyéneken múlik, hanem mindennek a hátterében komoly társadalmi problémák vannak, a történelemben meghúzódó gyökerekkel, és hogy ezeken változtatni tudjunk, ahhoz mélyebb kutatásra és nagyobb tudásra lenne szükségem.
Szerinted annak kellene beleállnia ebbe a kérdésbe és felelősségvállalást mutatnia, akinek meg van hozzá a privilégiuma?
Annak mindenképpen bele kell állnia ebbe a kérdésbe, de ahhoz, hogy szélesebb rétegek tudjanak vele foglalkozni, az oktatáson kell változtatni, mert az oktatási rendszer hibája Magyarországon az, hogy a társadalmi egyenlőtlenségeket még inkább elmélyíti, tovább fokozza őket. Ezzel pedig ott tartunk, hogy politika az egész.
Zero waste vagy low waste, hogyan definiálnád a fogalmakat? Te melyik életmódba sorolod magad?
Az elején a hulladékmentességet vagy környezettudatos életformát úgy hívtam, hogy zero waste. A zero waste az egy mozgalom, amit Bea Johnson, egy középkorú, Kaliforniában élő francia származású hölgy indított el. A zero waste fogalom már korábban is létezett, Bea Johnson rávetítette ezt egy életformára. Ami olyan szempontból meredek, hogy egy nem zero waste alapon működő társadalomban lehetetlen kivitelezni a zero waste-et. Minimális hulladékot biztosan fog termelni az illető, még az is, aki a lehető legjobban igyekszik elkerülni az összes eldobható felesleges szemetet, de Bea Johnson is leszögezi azt, hogy lehetetlen a nulla hulladékot kivitelezni.
Az embereket nagyon zavarja az, hogy bármibe belekezdesz, azt tökéletesen kell csinálnod, nincsen hibázási lehetőséged. Ez nem így működik a világban, és nekem egy idő után elegem lett az erről való vitatkozásból. Nagyon zavart az, hogy ezzel eltereljük a témát a fontos kérdésekről. Úgyhogy egy idő után azt mondtam, hogy „jó, figyeljetek, akkor low waste”. Most már a low waste-et sem feltétlenül használom, inkább azt mondom, hogy tudatos vásárló vagyok, fenntarthatóságra, környezettudatosabb életmódra törekszem. Ebben benne van az, hogy törekszem, de nem vagyok tökéletes, mert egy nem zero waste alapon működő társadalomban próbálok valami megoldást találni. Azóta érdekes módon egyébként nem is nyitnak velem vitákat ilyenekről, azóta nem merülnek fel nem releváns kérdések, hanem inkább a témára koncentrálunk.
Szeretném hozzátenni, hogy az elején nekem is kevés tudásom volt az egészről. Egy átlagos, budapesti egyetemista voltam, aki próbált megoldásokat találni, hogyan csökkentheti a saját ökológiai lábnyomát. Nem volt tág, komplex, holisztikus képem arról, hogy miből áll össze az egész, és milyen sokrétű valójában a környezetszennyezés. A csatornán az elején csak a hulladékkérdésre összpontosítottam, de a diskurzust azóta szerintem jóval magasabb szintre emeltük: már olyan dolgokról is beszélünk, mint hogy a méhlegelők hogyan járulnak hozzá a biodiverzitás visszanyeréséhez vagy megőrzéséhez, vagy hogy a gyógyszeripart hogyan tehetjük fenntarthatóbbá.
A jövőben tudományos jellegű témákkal szeretnénk foglalkozni, mert a hulladék nagyon pici részét képezi ennek a kérdésnek, ugyanakkor viszont jó, ha valaki elkezd foglalkozni a problémával, mert ez egy jó első lépés. Ebből aztán rávezetheti magát arra, hogy egyébként milyen más területei vannak a fenntarthatóságnak. Gondolok itt az étrendre, a közlekedésre, a háztartáson belül a fűtésre, hűtésre, légkondicionálókra, a különböző háztartási eszközöknek az energiafelhasználására. Érdemes tudni azt is, hogy a termékek, amiket fogyasztunk, honnan és milyen környezetkihasználás által érkeznek. Ezek alapján sokkal tágabb képet is kaphat az ember arról, hogy mi a mozgatórugója a jelenlegi túlfogyasztásnak és környezetszennyezésnek.
Mikor kezdett el benned kialakulni az érzés, hogy ezzel tudatosabban is foglalkozz?
12 éves korom körül, amikor bejött a nevelőapám az életünkbe. Elkezdtünk komposztálni a kertben – nekünk ez új volt –, elkezdtük szelektíven gyűjteni a szemetet, ő vezetett be minket ezekbe. Szerintem az állatok megóvása, az állatok fogyasztásával kapcsolatos etikai kérdésekről való gondolkodás is része a természet- és környezetvédelemnek. Az olyan kérdések, mint a természet- és környezetvédelem, embertársaink védelme vagy a saját egészségünk védelme nagyon szoros összefüggésben vannak. Ezért mondom azt, hogy holisztikus rálátás, mert ezeket nem lehet különválasztani egymástól. Adott esetben egy környezetvédelmi kérdésnek akár lehet társadalmi vagy állatokkal kapcsolatos vonatkozása is.
Az, hogy közben vegetáriánus lettem, szerintem már összefüggésben volt azzal, hogy kezdtem elmélyülni ebben a témában. 2017-ben pedig volt egy „aha!-élményem”. Nagyon sok dokumentumfilm, cikk, hír és videó jelent meg a műanyagszennyezéssel kapcsolatban, akkor kezdett el Greta Thunberg is bekerülni a médiába. A 20. század közepe óta már foglalkoznak ezzel a kérdéssel, de ekkor éreztem azt, hogy „wow, ez most már nagyon benne van a köztudatban”.
A vegetáriánus életmód után jött az, hogy vegán leszel?
Az még később jött. Elkezdtem a hulladékmentességgel foglalkozni, idővel pedig rájöttem, hogy vehetem a piacon a csomagolásmentes sajtot, de semmit nem érek el vele, mert a csomagolás a sajtnak az ökológiai lábnyomában a legkisebb dolog, magával a termékkel van a probléma. Az elején ellenálltam a növényi tejnek meg ezeknek a termékeknek, de elkezdtem utánanézni, hogy az iparosított állattartásnak milyen ökológiai hatása lehet. Elkezdtem mélyebben foglalkozni a témával, és a 2018-as Dominion, vagyis Uralom című dokumentumfilm hatására lettem tulajdonképpen vegán.
A veganizmus nem egy étrend, sokan összetévesztik. Valójában a veganizmus egy életforma, életfilozófia, ami mindenre kiterjed. Nem csak a táplálkozásra, hanem az öltözködésre, a kozmetikai termékekre, szabadidős- és sporttevékenységekre is. Gyakorlatilag az életünk minden egyes szegmensére. Ahol és amennyiben lehetséges, próbálunk olyan opciókat választani, amivel nem használunk ki állatokat. Azért mondom, hogy amennyiben lehetséges és kivitelezhető, mert nyilván vannak olyan területek, amiket nem lehet elengedni. Például a gyógyszereket, ha betegek vagyunk, akkor nem hagyhatjuk el. Viszont az abszolút kivitelezhető például, hogy zabtejjel kérjem a kávét, vagy az is, hogy ha ruhát veszek, akkor megnézem a címkét, hogy van-e benne gyapjú, és próbálom elkerülni az ilyen termékeket. Látható, hogy ennek azért vannak fokozatai.
Mondtad, hogy a veganizmus nem étrend, hanem életfilozófia, életforma. Hogyan szoktad elmondani ilyenkor egy laikusnak, hogy ez nem jár minden téren lemondásokkal?
Ez nem teljesen igaz, mert lemondásokkal jár. Attól még, hogy növényi alapúan eszünk, nekem még mindig a kedvenc ételem a túrós csusza pörccel, de meg tudom oldani, hogy legyen vegán túrós csusza padlizsánpörccel, aminek majdnem ugyanolyan íze van. Lehet enni bolognait, hamburgert, igazából bármit, mert sokat fejlődött a növényi alapú ipar az utóbbi időben. A legtöbb étteremben is lehet kapni vegán ételeket – hagyományos éttermekben is –, nagyon sok vegán étterem van Budapesten, ilyenekről sem kell lemondani. Akár teljes értékűen is lehet csak zöldségből, gyümölcsből, olajos magvakból, hüvelyesekből, gabonafélékből olyan ételeket készíteni, amik emlékeztetnek a régi ízekre. Úgyhogy nem érzem azt, hogy lemondásokkal járna, de hogyha szigorúan véve nézzük, akkor igen, lemondásokkal jár. Illetve meg kell tanulni újra főzni, ami egy kis tanulási folyamattal jár. Összességében rengeteg pozitívum származik belőle, ha az egészséget nézzük, ha a fenntarthatósági oldalát vagy ha az etikai oldalát vesszük. Nagyon izgalmas, kreatív dolgokat lehet kihozni az alapanyagokból, már ez is egy élmény azoknak, akik szeretnek főzni.
Az ételek színe sem másodrendű. Ezáltal jobban esik valahogy megenni az ételt? Vagy ez csak placebo?
Nem placebo, egyszerűen tényleg jólesik. Én nem vagyok se spirituális, se vallásos, de valahogy jobb érzés olyan dolgot megenni, ami nem halt meg. Valahogy más az energiája egy olyan ételnek, mások a rezgések körülötte. Miközben én abszolút egy tudományban hívő, racionális, két lábbal a földön álló valaki vagyok, közben az az érzésem, hogy teljesen más a hangulata egy olyan ételnek, ami csak növényekből készült, mint egy olyannak, ami halott állatokból.
A fenntarthatóbb és vegán étkezés sokszor megkapja azt a kritikát is, hogy drága, ezért rengetegen máris elutasítják. Meg tudod ezt cáfolni?
Lehet drága, például ha sok kész élelmet vesz az ember. De ha inkább teljes értékű vagy kevésbé minőségi alapanyagokat választunk, akkor azt meg lehet oldani olcsón is. A legolcsóbb alapanyagok mind vegánok: a rizs, a bab, a lencse, a krumpli, ezek a világon a legolcsóbb élelmiszerek. Ami drága, az a hús, a sajt meg a tojás. Mi alapból nagyon szeretjük a minőségi ételeket, ezért sokat költünk kajára, de meg lehet oldani olcsóbban is.
Hogyan csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat az étkezéseink során?
Az élelmiszerpazarlás csökkentése iszonyatosan fontos, egy átlagember Magyarországon évente 65 kg élelmiszert dob ki. Ez ellen úgy tudunk tenni, ha befőzünk, ha fagyasztunk (ha marad valami maradék, akkor azt lefagyasztjuk), ha újrahasznosítjuk valahogy az ételeinket, ha figyeljük a lejárati időket. A hűtő rendezése is eleve nagyon sokat számít, mert a különböző szinteken különböző a hőmérséklet, és az egyes szintekre bizonyos dolgoknak kell kerülnie, tehát azzal, hogy normálisan rendezzük a hűtőt, sokat tudunk segíteni.
Próbáljunk meg olyan dolgokat vásárolni, amik minél közelebbről érkeztek. Hazai, európai és szezonális dolgokat fogyasszunk, ezzel a hazai gazdaságokat támogatjunk. Másrészt jóval alacsonyabb az ökológiai lábnyomunk a szállítás miatt, illetve nem kellett annyi energiát használni arra, hogy felneveljék a zöldséget, gyümölcsöt az üvegházban. Ha valaki teheti, inkább vásároljon organikus zöldséget, gyümölcsöt, mert azokhoz nem használnak olyan peszticideket, amik kimerítik a talajt, nem használnak olyan növényvédő, rovarölő vegyszereket, amik a talajeróziót indikálják. Viszont a bio élelmiszerek jóval kevésbé merítik ki a talajt. Nem azért veszek bio dolgokat, mert nagyon egészséges lenne – nagyon egészséges egyébként, magasabb a vitamintartalma, tápanyagtartalma egy bio paradicsomnak, mint egy ipari körülmények közül származó paradicsomnak –, hanem inkább ökológiai okokból. A szupermarketekben is lehet kapni bio zöldséget, gyümölcsöt, illetve száraz termékeket, vagy lehet akár kisgazdaságokból is venni ezeket, kosárközösségekhez csatlakozva.
Mindenképpen csökkentenünk kell az állati termékek fogyasztását, ez elemi érdek, nagyon fontos. Nem mondom, hogy mindenki legyen vegán öt perc alatt, mert ezt nem tartom teljes mértékben kivitelezhetőnek, de hogy csökkentse mindenki az állati termékek fogyasztását, az abszolút megoldható mindenki számára. Már a csökkentéssel is el tudunk érni nagy változásokat. Olyanokat javaslok, hogy húsmentes nap, húsmentes hét, húsmentes hónap, kijelölni időszakokat, étkezéseket, amikor vegán módon táplálkozik az ember. Persze hús és hús között is van különbség ökológiai lábnyomban, például a csirke ökológiai lábnyoma és a marha ökológiai lábnyoma között van különbség.
Hogyan kezdjen el valaki környezetbarát és környezettudatos módon élni, ha ehhez gyökeresen kell változtatnia addigi életmódján?
Szerintem azzal, hogy tájékozódjon, anélkül ne kezdjen el semmit csinálni. Azt javaslom, hogy nézzen meg egy-két dokumentumfilmet, nagyon jó dokumentumfilmek vannak a környezetvédelemmel kapcsolatban. Érzékenyítéshez Attenborough filmjeit szoktam ajánlani, mert a természet szeretetét abszolút át lehet ebből érezni. Állatokkal kapcsolatos érzékenyítéshez pedig a Dian Fossey-ról készült filmet, a Gorillák a ködbent ajánlanám, vagy a Tanítóm, a polip is ehhez a témához kapcsolódik. Ami effektíve környezetvédelemről szól, az a Plastic Ocean, ez csak és kizárólag az óceáni műanyagszennyezés problémáját járja körbe. Az Ice on Fire a klímaváltozásról szól, a Kiss the ground a talajerózió okait és következményeit segít megérteni. Az iparosított állattartásról és környezetszennyezésről szól a Cowspiracy, ennek a második része a Seaspiracy, ami a tengeri halak fogyasztásáról és az azzal járó ökológiai hatásról szól. A divatipar etikátlan működéséről és fenntarthatatlanságáról a The True Cost című dokumentumfilmet ajánlom.
A Netflix saját gyártású Tanítóm, a polip (2020) című dokumentumfilmjének plakátja (forrás: criticalmush.com)
Látható, hogy egy csomó dokumentumfilm van, ami segíthet elindulni ebbe az irányba. Utána pedig azt mondanám, hogy olyan dologban kezdjen el változtatni az ember, amihez érzelmileg annyira nem kötődik. Sokak számára azért nehéz először az étkezést megváltoztatni, mert az étkezéssel nagyon szoros érzelmi kapcsolatunk van: a mamánk kedvenc főztje, a mi kedvenc ételünk, a hagyományos, tradicionális íze. A kultúránk iszonyatos mértékben össze van kötődve az étkezéssel. Nem mindenkinek szokott ez elsőre menni. Nekem is az étkezés megváltoztatása volt az utolsó dolog a közelmúltban.
Kezdjen mondjuk a hulladékcsökkentéssel, az első körben egy jó irány. A hulladékcsökkentésről sokan azt szokták ajánlani – és ez tényleg egy jó módszer –, hogy az ember terítsen le valami rongyot, borítsa ki a szemetest, amikor már tele van, és nézze meg, hogy miből van sok. Lehet, hogy lesznek olyan dolgok, amiket lehetett volna szelektíven gyűjteni vagy komposztálni, illetve amiket el lehetne hagyni. A szelektív hulladékgyűjtés és a komposztálás már nagy előrelépés. Aztán az újra használható zacskókat nagyon egyszerű elkezdeni beiktatni a vásárlásokhoz.
Ezután pedig jöhet az, ami kivitelezhető az ember számára. Ha meg tudja oldani azt, hogy a városban inkább tömegközlekedéssel menjen vagy biciklizzen, akkor válassza ezeket a lehetőségeket. Lehetséges a ház energiatakarékossá tétele is – most mindenki ezzel foglalkozik –, mi például klímával fűtünk, és így még olcsóbban jövünk ki a rezsivel. De lakásfüggő, hogy melyik a fenntarthatóbb megoldás, és lehet-e egyáltalán változtatni.
A 2022-es évben is értek minket meglepetések, örömök és bánatok. A teljesség igénye nélkül összegyűjtöttünk néhány fontos eseményt, amelyeket ebben az évben hagyunk magunk mögött.
A Liget Budapest Projekt keretén belül megnyílt a Magyar Zene Háza és az új Néprajzi Múzeum épülete is.
Elhunyt a magyar olimpiai bajnok, világ- és Európa-bajnok tornász, Csollány Szilveszter.
Február 24-én megkezdődött az orosz invázió Ukrajna ellen, amely az orosz-ukrán háború gyújtópontja volt.
Március elején érte el első történelmi mélypontját a forint, amikor 1 euró 400 forintot ért.
A Telenor Magyarország Zrt. nevet változtatott és Yettel Magyarország Zrt.-ként folytatja működését.
A rendszerváltás óta a kilencedik országgyűlési választás zajlott le április 3-án.
Szikora Róbert által alakított R-GO zenekar idén ünnepelte a 40. születésnapját.
Elhunyt Haumann Péter, aki a Nemzet Színésze, Kossuth- és kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, rendező és érdemes művész, továbbá a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja.
0-4: A 2022-2023-as UEFA Nemzetek Ligájában kiválóan szerepelt a magyar labdarúgó válogatott, kiemelkedő esemény volt a június 14-i mérkőzés, ahol az angolokat 0-4-re vertük meg.
70 év és 214 nap uralkodás után, 96 éves korában elhunyt II. Erzsébet brit királynő.
A 2022-es úszó-világbajnokságot (FINA) június 17. és július 3. között rendezték négy magyar helyszínen: Budapest, Debrecen, Sopron és Szeged városában.
Nyilvánosságra hozták az első képeket, amelyeket a James Webb űrtávcső készített.
A BKV Zrt. kivonta a menetrend szerinti forgalomból a magaspadlós Ikarus járműveit.
Elhunyt Vivienne Westwood, a punk divat úttörője.
A Szépművészeti Múzeum Magyarországon első alkalommal mutatta be Henri Matisse és El Greco életművét, és a nemzetközi múzeumi világot tekintve is az elmúlt fél évszázad legátfogóbb Hieronymus Bosch-kiállítását nyitották meg.
LEGO-ból oroszlánt: Dóczy Balázs hivatalos LEGO építőmester tervei alapján elkészült a Lánchíd 1:1-es méretarányú oroszlánja több, mint 850.000 db kockából.
A magyar és a kortárs világirodalom kiemelkedő alakja, a hazai szellemi élet egyik legmeghatározóbb egyénisége, Nádas Péter idén ünnepelte 80. születésnapját egy háromnapos fővárosi programsorozat keretein belül.
Megjelent az Aki legyőzte az időt – Keleti Ágnes című film, amely a világ legidősebb élő olimpiai bajnokának egy évét követi, a 100. születésnapjától a 101. életévéig.
Magyarország két máig meghatározó kereskedelmi tévécsatornája, az RTL (régebben RTL Klub) és a TV2 idén ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját.
Robbie Coltrane, a Harry Potter filmek Hagridját alakító színész 72 éves korában elhunyt.
Katarban rendezték meg a 22. FIFA Labdarúgó világbajnokságot, amelyet Argentína nyert.
A Magyar Rádiós TOP 40 slágerlista alapján az élen a VALMAR feat. Szikora Robi – Úristen című száma foglal helyet, ami jelenleg meghaladta a 30 milliós megtekintést a YouTube csatornáján.
30 év elteltével, eddig soha nem hallott dalt adott ki a Queen.
James Cameron epikus alkotásának, az Avatarnak, 2009. után idén került mozikba a folytatása.
Elhunyt a brazil legenda, az egyetlen háromszoros világbajnok futballista, Pelé.
Az év utolsó napján elhunyt XVI. Benedek emeritus pápa.
A Nemzeti Filmintézet idén a frissen restaurált Orfeusz és Eurydiké (1985) című operafilmet mutatta be az európai szervezésű A Season of Classics Films kezdeményezés keretében. A különleges alkotás január elsejéig ingyenesen megtekinthető online – közölte a Nemzeti Filmintézet (NFI) az MTI-vel kedden.
Gaál István mitikus alkotásának főszerepeiben Eszenyi Enikő és Téry Sándor látható.
Mint a közleményben írták, Gaál István 1985-ben készült utolsó mozifilmjével nem pusztán megfilmesítette Gluck ikonikus operáját, hanem gazdag képi világával és erős szimbólumrendszerével markáns szerzői filmmé avatta. Orfeuszt nem mitológiai hősként, hanem esendő, küszködő emberként mutatja meg, aki szembesül a halál misztériumával.
A látványos film operatőre Sára Sándor volt. A filmet – Ingmar BergmanVarázsfuvolája vagy Joseph LoseyDon Giovannija mellett – a szerzői operafilm klasszikusai között tartják számon.
Az Orfeusz és Eurydikéfilm az opera tragédiával záruló, 1762-es bécsi változata alapján készült. Gaál Gluck művéhez képest radikálisan változtatott: Orfeusza már nem a kasztrált tenor vagy az alt, hanem az ógörög mítosznak megfelelően a férfias bariton hangján, Miller Lajos előadásában szólal meg. Eurydikét Maddalena Bonifaccio, Ámor énekhangját Kincses Veronika szólaltatja meg, Orfeuszt Téry Sándor, Eurydikét a fiatal Eszenyi Enikő, Ámort Sebestyén Ákos alakítja. Közreműködik a Liszt Ferenc Kamarazenekar és a Magyar Rádió és Televízió Énekkara, vezényel Vásáry Tamás.
A filmbemutató az ACE (Association des Cinématheques Européennes – Európai Filmarchívumok Egyesülete) által szervezett, a Creative Europe által támogatott A Season of Classics Films elnevezésű nemzetközi projekt keretében valósul meg. A nemzetközi projekt célja, hogy elősegítse az európai filmművészet gyöngyszemeinek digitális restaurálását és széleskörű bemutatásukkal felhívja a figyelmet az európai filmarchívumok munkájára.
Az NFI – Filmarchívum 2021-ben Kovásznai György animációs kultfilmjét, a Habfürdőt mutatta be a projekt keretében.
A filmet 2023. január 1-ig még ezen a linken lehet megtekinteni:
Korábbi cikksorozatunkat folytatva mostantól minden héten összeszedjük a hét legizgalmasabb popkulturális híreit, aktualitásait.
Hatalmas bukás Damien Chazelle új filmje
Mióta a WhiplashbenMiles Teller szó szerint a lelkét is kidobolta, Damien Chazelle Hollywood egyik kedvenc rendezője, aki nem tud olyan filmet készíteni, amit figyelmen kívül hagynának az aktuális díjszezonban. Úgy tűnik azonban, hogy most még neki is meg kell majd tapasztalnia a szerencse forgandó tétel igazságát – új filmje ugyanis egyelőre mind a nézői, mind a szakmai reakciók szempontjából óriási kudarc.
A Babylon eddig mindössze 3,6 millió dollárt keresett a kasszáknál, ami elenyésző a 80 millió dolláros gyártási költséghez képest. Úgy tűnik, a háromórás játékidő és Hollywood dekadenciája sokakat taszít. Ami pedig ennél is meglepőbb, az a vegyes kritikai fogadtatás: a nagy véleményösszesítő oldalakon az új Chazelle-mű 50 és 60 százalék között szerepel, ami jól példázza a film megosztó mivoltát.
Egy ideig még velünk marad az Emily Párizsban
Az ünnepekre időzítette a Netflix az Emily Párizsban harmadik évadának bemutatóját, a siker pedig természetesen nem is maradt el. A Lily Collins főszereplésével készült széria egyébként szintén igen megosztó: bár kétségtelenül jelentős rajongótábora van, rengeteg kritikát is kap, egy harmadik csoport pedig valódi bűnös élvezetként fogyasztja.
A sorozat negyedik évadát még a második szezon premierje után berendelte a Netflix, így az biztos volt, hogy jövőre visszatér a sorozat, de mint egy közelmúltbéli interjúból kiderült, az alkotó, Darren Star hosszabb távra tervez.
„Úgy gondolom, a sorozatban még bőven van lehetőség a következő évadon túl is. Nem hinnénk, hogy az lenne az utolsó fejezet. Mint sok más szériánál is, nekünk is egy igazán színes stábunk van. Nem lesz vége addig, amíg mindenki úgy nem érzi, hogy itt az ideje befejezni. – olvasható a Musicdaily cikkében.
Stan Lee-ről szóló dokumentumfilm érkezik a Disney+-ra
Stan Lee-nek elévülhetetlen érdemei vannak a Marvel univerzumának megalkotásában. Olyan karakterek fűződnek az ő és kollégái nevéhez, mint Pókember, Hulk vagy épp Vasember. Bár Lee 1990-ben visszavonult a képregényóriástól, ezt követően is része maradt az univerzumnak, legendás cameókat köszönhettünk neki.
A legendás alkotó épp szerdán lett volna 100 éves, a Marvel pedig ennek apropóján bejelentette, hogy jövőre egy saját gyártású dokumentumfilmmel fogják ünnepelni Lee-t, sőt, a Twitterre már az első kedvcsináló is felkerült. Azt azonban egyelőre nem lehet tudni, hogy pontosan mikor érkezik a film.
100 years of dreaming. 100 years of creating. 100 years of Stan Lee.
Visky Ábel filmjét mutatja be december 29-én 18 órakor a VerShaker YouTube-csatorna.
A film címadója, József AttilaImádság megfáradtaknak című verse, amely a főszereplő, Stark Ádám autizmus spektrumzavarral élő versmondó előadásában hangzik el. A rövid dokumentumfilm betekintést nyújt Stark Ádám előadóművész és szülei hétköznapjaiba. A fókuszba a versmondásra való felkészülés különleges módja kerül, mely során a fiú édesanyja, Judit, aki egyébként foglalkozását tekintve rajztanár, a vers költői képeit rajzokká alakítja át, így segítve értelmezni és memorizálni fia számára a művet. A felkészülési folyamat és az előadó személyének mélyebb megismertetése által a kisfilm József Attila Imádság megfáradtaknak című versét is egészen új megvilágításban tárja a nézők elé.
A film rendezője, Visky Ábel 1987-ben született a romániai Bákóban, majd gyerekkorát az erdélyi Galambodon töltötte. 2010-ben elvégezte a kolozsvári Sapientia EMTE film-, fotóművészet, média szakát, majd felvételt nyert a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem filmrendező szakára, ahol alapképzésen Szász János és Janisch Attila, mesterképzésen Enyedi Ildikó volt az osztályvezető tanára. Jelenleg ugyanitt doktorandusz. Börtönben levő apák és gyerekeik kapcsolatáról szóló, Mesék a zárkából című első egészestés dokumentumfilmjét számos hazai és nemzetközi fesztivál vetítette.
A VerShaker produkció megbízásából, Kürti István operatőr és Zoltán Áron kreatív producer közreműködésével készült kisfilm az értelmi fogyatékkal élők képzéséről is beszél – felhívva a figyelmet a filmben is megjelölt MáSzínház munkájának fontosságára (ahol egyébként a főszereplő a Kontra Verona című előadásban látható január 28 és 29-én). A filmben bemutatott versértelmezési- és memorizálási módszer azonban szélesebb körben jelenthet inspirációt. G. Tóth Franciska gimnáziumi magyartanár beszámolóját ezen a linken olvashatják.
A film a 19. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál valamint a 8. Magyar Speciális Filmfesztivál hivatalos versenyprogramjában vett részt 2022-ben.
A mikroműanyag-szennyezés az egész Földet érinti; a Himalája tetejétől az Atlanti-óceán mélyéig mindenütt jelen van. Az sem új információ, hogy az emberek a táplálékon és a vízen keresztül elfogyaszthatják, illetve belélegezhetik őket. A szervezetre gyakorolt hatásuk azonban még nem teljesen ismert, de a tudósok szerint muszáj lenne foglalkozni a kérdéssel – különösen a csecsemők esetében. Ezért is aggasztó a hír, hogy olasz kutatók elsőként bizonyították be, hogy a mikroműanyag-részecskék a születendő csecsemők méhlepényébe is bejuthatnak, illetve az anyatejben is kimutatható már.
Néhány szó a mikroműanyagról
A folyamatosan növekvő globális termelés eredményeként egészen elképesztő mennyiségű műanyagot halmoztunk fel a bolygón. A környezetbe kikerült műanyaghulladékok döntő többsége nem bomlik le, hanem nagyon apró részekre esik szét. Viszont ugyanúgy műanyag marad, csupán emberi szemmel szinte láthatatlanná válik, így még veszélyesebb, mint előtte.
Mikroműanyagnak az 5 mm-nél kisebb, a környezetbe kerülő műanyagdarabokat nevezik. Természetes vizeinkbe két fő úton kerülhetnek be: a szintetikus szövetből készült ruhák mosásából és a kozmetikai szerekből, valamint a környezetben jelen lévő műanyaghulladékok, például az autógumi, szigetelések fizikai-kémiai aprózódása útján.
A műanyaghulladékok aprózódásából keletkező mikrorészecskéket az 1970-es években figyelték meg először, de csak a 2000-es évektől kezdődően kerültek fokozottabban a figyelem középpontjába. Előfordulásuk kutatása az utóbbi 5–10 évben a tudományos érdeklődés középpontjában áll, azonban eddig elsősorban tengeri környezetben hajtottak végre vizsgálatokat, de napjainkban már az emberi szervezetben való előfordulása is felkeltette a tudósok figyelmét.
A mikroműanyag hatása az állatokra, az emberekre és az élelmiszerekre
A nagyméretű PET-palackok ugyan nem képesek bekerülni a táplálékláncba, a fizikai-kémiai hatások során aprózódó műanyagok azonban igen.
A mikroműanyagok már anyagukban is kémiai veszélyt hordoznak, ám mivel képesek a vizekben jelen lévő szerves szennyezők megkötésére, így azokat koncentráltabb formában juttatják az élőlények szervezetébe. Ezt igazolják az európai édesvizeken végzett vizsgálatok eredményei, illetve a Duna ausztriai szakaszán nemrég mért értékek, amelyek jól mutatják, hogy a szennyezés Magyarországot is érinti.
Az utóbbi években Németországban többször vizsgáltak különböző élelmiszereket. Palackozott sörökben kimutatták előfordulásukat, a szennyezés feltételezett forrása a gyártási folyamatokban alkalmazott szűrők, vagy a gyártó soron dolgozók szintetikus ruházatából származó műanyag szálak.
Alapvető élelmiszerünkben, az ivóvízben is előfordulhatnak ezek az új szennyezőanyagok. Átlagosan 1 m³ ivóvízben 7 mikroműanyag darabot azonosítottak német vízművekben. Valószínűsíthető, hogy ezek a vízkezelési technológia során kerültek bele, nem pedig a vízadóból származnak.
Külföldi vizsgálatok szerint akár 5–110 µm-es részecskék is átjuthatnak a bélfalon, és kimutathatók a kutya vénákban, és legutóbb az anyatejben, illetve a születendő csecsemők méhlepényében is, viszont csak a legkisebb, 1,5 mikrométernél kisebb részecskék hatolhatnak be a szervekbe.
A kutatók szerint a méhlepénybe kerülő részecskéket az anyák fogyasztották el vagy lélegezték be. Négy egészséges nő méhlepényéből is kimutatták a mikroműanyag-darabkákat; nekik mind a terhességük, mind a szülésük normális módon zajlott.
A kutatók csak a vizsgált méhlepények a 4 százalékát elemezték alaposabban, vagyis feltételezhető, hogy az anyák szervezetében található mikroműanyagból jóval több lehet az eddig felfedezett, nagyjából tucatnyi műanyagrészecskénél.
Kiborg csecsemők a jövő gyermekei
Olyan, mintha kiborg csecsemőt szülnél: nem kizárólag emberi sejtek alkotják, hanem biológiai és szervetlen entitások keveréke. Az anyákat sokkolta a hír.”
– mondta a Guardiannek Antonio Ragusa, a római San Giovanni Calibaba Fatebenefratelli kórház szülész-nőgyógyászati osztályának igazgatója.
A kérdést vizsgáló kutatócsoport szerint azok a csecsemők, akik műanyag palackból fogyasztják a tápszert, naponta milliónyi mikroműanyag-részecskét nyelnek le. Egy 2019-es tanulmány pedig megállapította, hogy a légszennyezésből származó részecskék a méhlepény magzati oldalán is kimutathatók voltak. Vagyis a születendő csecsemők sincsenek biztonságban a gépjárműforgalom és a fosszilis üzemanyagok okozta légszennyezés káros hatásaitól.
A témával foglalkozó írás, amely az Environment International szaklapban jelent meg, az alábbi konklúzióval zárult:
„A méhlepény döntő szerepet játszik a magzat fejlődésének támogatásában és a külvilággal való összekapcsolásában, így a potenciálisan káros műanyagrészecskék jelenléte aggodalomra ad okot. Hogy a mikroműanyagok jelenléte kiválthat-e immunválaszt, és hogy felszabadulhatnak-e belőlük mérgező, egészségre káros szennyeződések, annak a megállapításához további vizsgálatokra van szükség.”
Egy ettől eltérő, szintén olasz kutatás során pedig 34 egészséges, frissen anyává lett nő anyatejét elemezték Rómában, a levett minták háromnegyedéből tudtak kimutatni mikroműanyag-szennyezést. Hogy a keresztszennyeződést kiszűrjék, minden mintánál elvégezték a kontrollvizsgálatot is, ezeket műanyagmentes eszközökkel elemezték, de ugyanazt az eredményt kapták.
Az eredményeikről a Polymers nevű folyóiratban számoltak be. Az anyatejben polietilén, PVC, illetve polipropilén nyomait mutatták ki, ezek mind különböző csomagolóanyagokban felhasznált műanyagtípusok, és így is csak a két mikronnál nagyobb mikroműanyagok kimutatására voltak képesek Raman-spektoszkópiai eljárással.
Hogy megpróbálják megfejteni a mikroműanyag-szennyezés okát, a vizsgálatba bevont kismamákat kikérdezték táplálkozási és vásárlási szokásaikról, illetve arról, mennyi tengeri eredetű élelmiszert vásárolnak, illetve, vásárolnak-e mikroműanyagokat tartalmazó esztétikai szereket.
A kutatók arra jutottak, hogy nincs összefüggés az általuk vásárolt termékek és a műanyag-szennyezés jelenléte között. Ez pedig azt jelenti, hogy az emberi szervezet mikroműanyagokkal való szennyeződése „tulajdonképpen elkerülhetetlen”, a táplálékkal, folyadékkal, sőt, a levegővétellel együtt jár már.
Hatása az emberi szervezetre
Korábbi vizsgálatok már kimutatták a mikroműanyagok mérgező hatását laboratóriumi állatokban, tengeri élőlényekben, de az emberekre gyakorolt hatásuk egyelőre még ismeretlen. A legfőbb probléma, hogy a műanyagok gyakran tartalmaznak káros vegyi anyagokat, például ftalátokat, amelyeket már korábban is találtak az anyatejben.
A ftalátok szerves vegyületek, melyek nem képeznek erős kémiai kötéseket, és lassú, de hosszú ideig tartó párolgással szabadulnak fel a különböző termékekből. A PVC lágyítására használják ezeket az anyagokat, hogy rugalmasak legyenek a termékek.
Több olyan ftalát ismert, amely megzavarhatja a hormonrendszer összetett élettani működéseit, különösen magzati, kisdedkori és fiatalkori fejlődés idején. Emellett befolyásolhatják a nemi fejlődést és a nemi működéseket (pl.: termékenység csökkenése, spermiumszám csökkenés, korai pubertás, policisztás petefészek, endometriózis). Káros hatásúak lehetnek az idegrendszer fejlődésére (pl.: figyelemzavar, hiperaktivitás, autizmus spektrumzavar, tanulási nehézségek) és megzavarhatják az anyagcsere-folyamatokat, valamint elhízást okozhatnak.
A kutatókat emiatt nagy aggodalommal tölti el a műanyag csecsemők egészségére gyakorolt lehetséges hatásai, mivel ők különösen érzékenyek a kémiai szennyeződésekre. Azonban nem szeretnék, ha az eredmények eltántorítanák el az anyákat a szoptatástól, és azt javasolják, hogy a kismamák inkább tegyenek meg mindent, hogy lehetőség szerint elkerüljék a műanyagokat és más szintetikus anyagokat.
Valószínűleg nem én vagyok az első, aki azért húz-nyúz egy munkát heteken át, mert nincs ínyére az, amit el kell végezni. Pontosan tudom, mit kell írnom, még ha ezzel most egy szívemnek igazán kedves sorozatot is kell bírálnom. A korona ötödik évada mégis olyan ambivalens érzéseket és gondolatokat keltett bennem, amelyeket nem hagyhatok szó nélkül.
Elúszott szimbólumok
A Peter Morgan kreálta sorozat érezhetően fordulóponthoz érkezett, mind a sorozat kimenetele, mind a realitáshoz fűződő viszony tekintetében. Az ötödik évadnak a Britannia nevű királyi jacht ad keretet, amely nemcsak a sorsát illetően kap egy narratív ívet, hanem magát Erzsébet királynőt is szimbolizálja. Erzsébet és Károly konfliktusa túlnyúlik a szülő-gyermek ellentéten: a királynő egy tradíciókat tisztelő, múltban gyökerező mentalitást képviselve uralkodik, míg a walesi herceg a közvetlenségével, elérhetőségével és ambícióival a modern világ elkötelezettje.
S ugyan tényleg fontos a világ változásaira és a modern társadalom elvárásaira adott reakciói egy alapvetően több száz éves múlttal rendelkező (alkotmányos) monarchia képviselőinek, ez az ellentét nem az ötödik évadban kezdődött – éppen ezért indokolatlan az, hogy csupán a kilencvenes évek történéseire koncentráljunk. Míg a korábbiak legalább másfél évtized eseményeit ölelték fel, az ötödik évad 1991-től 1997-ig tart csupán. Ahelyett, hogy hosszabb időintervallumot jelöltek volna ki, és a sűrített eseményeket vitték volna színre (ahogy eddig tették), most a hiányzó történeti szálakat halmozott és fölösleges (ezenkívül sajnos túlságosan egyszerű) szimbólumokkal töltötték ki.
Nyilvánvalóan nem egyszerű feladat szortírozni a történések között, viszont a mostani évadot kifejezetten közel érezhetjük magunkhoz, hiszen – közvetve – a mi életünknek is része. Éppen ezért fontolóra kell venni, milyen eseteket érdemes színre vinni: egy sorozatba ágyazva ugyanis nehéz lenne elfeledkezni bizonyos momentumokról. Az ötödik évad olyan botrányokat hánytorgat fel, amelyek lehet, hogy valamelyest kikoptak az emlékezetből, viszont a mostani helyzetre való tekintettel óvatosabban kellett volna hozzájuk közelíteni.
Dominic West és Elizabeth Debicki A korona ötödik évadában (forrás: The New York Times)
Gondolok itt az ötödik részre (The Way Ahead), amely rögzíti a Károly és Kamilla közötti telefonbeszélgetést. Ugyan a forgatás során nem tudhatták, hogy a királynő az évad bemutatása előtt veszíti életét, amely a hatalmi pozíciók megváltozásával jár, viszont véleményem szerint akkor sem kellett volna egy teljes epizódot szentelni ennek a momentumnak. Így tényleg botrányjelleget kap az évad, emellett felvetődik a kérdés: mégis milyen tisztelet az, ahol nemcsak felvesznek/megvásárolnak/közölnek egy magánjellegű beszélgetést, hanem két évtizeddel később egy sorozat alkotói a leendő királyuk várható trónra lépése előtt ezt újra az emberek emlékezetébe idézi.
Erzsébetek, Dianák
A korona ötödik évada több szempontból is vízválasztó. A kezdetektől fogva hat évadosra tervezett sorozat egyik fő érdekessége, hogy három korszakra osztja II. Erzsébet uralkodását, éppen ezért minden második évad után lecserélik a stábot. A harmadik évad bemutatásakor kiderült, hogy a vérfrissítés jót tesz a sorozatnak, amely így több kreatív alkotónak és stábtagnak ad lehetőséget. Eddig minden színész remekül helytállt a királyi család és hozzátartozói megformálásakor, holott tudjuk, korántsem egyszerű feladat a brit uralkodó ház (most is élő) tagjainak beszédstílusát és gesztusait elsajátítani.
Az ötödik évad színészei láthatóan alázatosan helyezkedtek a szerepeikbe – az már egy másik kérdés, hogy az alkotók milyen karaktereket írtak nekik. Imelda Staunton királynője kissé gyenge lábakon áll, bár ehhez nagyban hozzájárul, hogy a Colman-féle erélyes uralkodónőhöz képest egy kissé öregedő, s a trónörökössel folytatott viszály okán saját pozícióját megkérdőjelező Erzsébetet alakít. Ez remélhetően/várhatóan változni fog – az Erzsébetek egyébként is a második évadukra válnak igazán királynővé, ez látható Claire Foy és Olivia Colman tipikusan erzsébetes járásán és hanghordozásán a második és negyedik évadban.
Jonathan Pryce játéka visszahozza az első etapban Matt Smith által alakított Fülöp-karaktert: a saját feje után megy, és nem átall ellentmondani a feleségének, mindeközben viszont ő az, aki hóban-fagyban kiáll mellette, értve a – szezonban túlságosan sokszor hangsúlyozott – „rendszer” lényegét.
Lesley Manville páratlan eleganciával örökíti tovább aVanessa Kirby és Helena Bonham Carter által megtestesített Margaretet. Az ő alakításával kapjuk az évad egyik legszebb jelenetét, nevezetesen, mikor közel negyven év elteltével újra találkozik élete első (és egyetlen?) szerelmével, Peter Townsenddel (Timothy Dalton). Manville arcának apró rezdüléseivel, szemének tétova mozgásával felébreszti bennünk is az elmúlt szerelem keserédes érzését, ám a nosztalgia bágyatagsága az ő megformálásával újabb és véget nem érő dühkitörésbe csap át – ez tökéletesen passzol a sorozat által eddig felvázolt Margaret mentalitásához. Manville összegyúrja a szűnni nem képes ragaszkodás, gyengédség, jogfosztottság és csalódottság érzését úgy, hogy nem válik groteszkké a figura, épp ellenkezőleg, ezzel – képletesen szólva – felteszi Margaret fejére a koronát.
Dominic West személyében egy határozott, a jövőbe tekintő, modern gondolkodású Károlyt ismerhetünk meg, aki helyzetéből adódóan nem tud érvényesülni, s így folyamatosan dacol mindenkivel – voltaképpen értelmetlenül. Az ő karaktere talán az, amelyik (valószínűsíthetően) a legtávolabb áll az eredeti Károly mentalitásától, de vitathatatlan, hogy amit az írók elvárnak a színésztől, annak ő minden szempontból eleget is tesz.
I. Erzsébet mellett Diana megformálóját kell a legkörültekintőbben kiválasztani. A negyedik évadban Emma Corrin az első pillanattól kezdve rabul ejtette a nézők szívét, s ez Elizabeth Debicki esetében is érvényes. Debicki az esetek többségében szótlanul, pusztán nonverbális kommunikációval olyan kinyilatkoztatást tesz, amire mások szóval sem lennének képesek. „Úgy érzem, nincs mit mondani” – közli a második epizódban, s onnantól kezdve minden megszólalási kísérletét árgus szemekkel követjük nyomon. A tévéinterjús jelenetet az eredeti Diana-felvétellel összevetve pedig mindenki számára nyilvánvalóvá válik, mennyire precíz és kimért Debicki játéka.
A színészek teljesítik a hozzájuk fűzött elvárásokat, ám mégis érezhetünk egy kis csalódottságot, amely nem annyira a színészekhez, mint inkább a sorozatírók és alkotók felé irányul. Az egyes figurák kissé tipizáltak lettek, nem merték megkockáztatni, hogy bizonyos karaktereket jobban árnyaljanak. A két fő női figura, Erzsébet és Diana pozícióját a sorozat szempontjából nem rendíti meg semmi, nincsenek igazán önellentmondásos cselekedeteik vagy megjegyzéseik. Az írók úgy vigyáznak rájuk, mint két hímes tojásra, s nem mernek kockázatot vállalni azzal, hogy kibillentsék őket, amely élőbbé, realisztikusabbá tenné a karaktereket. Mintha kőbe lenne vésve, hogy „nem bántjuk Dianát / Erzsébetet”, miközben egy-egy kétes mondattal nem szentségtelenítenénk meg az emléküket, viszont a sorozatot nagyobb étvággyal fogyasztanánk.
Biztonsági évad/kimaradt cliffhanger
Láthatjuk, a stábváltásra nagy figyelmet fordítanak, hogy a lehető legzökkenőmentesebben lépjünk túl a (korszak)határokon. A sorozat arculatát nemcsak a színészek, hanem nyilvánvalóan az alaphangulatot adó zene is meghatározza. Az ikonikus főcímzenétHans Zimmernek köszönhetjük – Morganék ezt a legjobbra bízták. Ezt fejlesztette tovább az első évad során Rupert Gregson-Williams, akihez a második évadban Lorne Balfe is csatlakozott. A második etap során egy olyan emberre kellett bízni a zeneszerzést, aki képes továbbvinni az eddigi évadok hangulatát meghatározó lassú, de fenséges stílust, hiszen ha megszakad a zene dinamikája, az egy teljesen új sorozat érzetét keltheti (főként az első stábváltás során, ahol a színészek lecserélése egyébként sem kevés rizikóval jár). Erre a nehéz, de megtisztelő feladatra Martin Phippset kérték fel, aki semmihez sem fogható tehetségről tett tanúbizonyságot a harmadik és negyedik évadok albumaival. Csak hallgassuk meg az Alice című számot (amely az ötödik évad harmadik részében is visszatér), és pontosan megértjük, mi is a tökéletesség.
Azzal viszont, hogy az ötödik évadra is őt kérték fel, megfosztják a fényétől és a nagyságától Phipps eddigi szerepét. Nem arról van szó, hogy rossz a zene, korántsem. Viszont azzal, hogy a zeneszerző leváltását nem merték megkockáztatni, ami egyébiránt az alapkoncepciója az egész sorozatnak, arra enged következtetni, hogy ez az ötödik leginkább egy biztonsági évad. Ha nem muszáj, nem kockáztatunk, haladjunk csak papírforma szerint. S ez jellemző az egész évad felépítésére.
Nem nehéz felismerni a tendenciát: minden évad nyugvópontról nyugvópontra érkezik, középpontjában Erzsébettel. A negyedik végén kis kilengést figyelhettünk meg: érezzük, hogy Diana nem elégedett a helyzetével, s rá fókuszálunk, de ettől függetlenül egy tablókép elkészítésének a pillanatát látjuk. Ha így nézzük, a mostani évad is a sémának megfelelően jár el: a Britanniához fűződő szimbólumok és érzelmi kötelékek kényszerű elszakítása vet véget a tizedik epizódnak, s csak a minimálisan megengedett nyitott szál marad – épp, ahogy eddig is megszokhattuk. És pontosan ez az évad legnagyobb baklövése.
A korona ugyanis elérkezett a legkomplikáltabb, legrizikósabb, legtöbb törődést igénylő pontjához: Dianához. A Morton-könyvvel, a válással, a tévéinterjúval, sőt a „tampongate” botránnyal lefektették azokat az alapköveket, amelyek a párizsi Alma rakpart aluljárójába vezetnek. A sorozat dinamikájának is jót tett volna, ha a Diana-szálat tető- és végpontra viszik az alkotók, hiszen az 1997-es tragédia után eltelt több, mint két évtized eseményei így nem férnek majd bele a hatodik, és egyben utolsó évadba. Kérdéses, hogy az elmúlt évek veszteségei és trónöröklése mennyiben befolyásolja majd az írók szándékát a sorozat befejezését illetően.
A korona ötödik évada az operatőri munka és a színészi játék tekintetében hozza az elvárt magas színvonalat, viszont az alkotói döntések enyhén szólva is kifogásolhatóak. Most, hogy igazán tétje lenne a sorozatnak, bebiztosítják magukat a „tökéletes Dianával”, akit szavak nélkül is megértünk, s még véletlenül sem csavarnának a sematikus narratíván egy cliffhangerrel, amely pedig a sorozatok legfőbb fegyvere és erőssége tud lenni. Most már minden a finálén múlik, s talán a hatodikkal a hátunk mögött más, megengedőbb szemmel tekinthetünk majd vissza az ötödik évadra.
Kiemelt kép: Imelda Staunton mint II. Erzsébet királynő A korona c. sorozatban (forrás: BT)