Kezdőlap Blog Oldal 31

Kortalan dalok: Seress Rezső – Szomorú vasárnap

Forrás: erdelyinaplo.ro

Dalelemző cikksorozat a legnagyobb hatású magyar dalokról.

Öngyilkosok dala

Az 1930-as években több budapesti folyóiratban is beszámoltak öngyilkosságokról, amelyek összefüggésbe voltak hozhatóak egy bizonyos Szomorú vasárnap című dallal, annak kottájával, hallásélményével, vagy a búcsúlevelekbe írt szövegével. Hamarosan nemzetközi lapok is átvették a hírt, miszerint van egy magyar alkotás, ami félelmetes hatással van az emberekre. A dal hátterének legendásítása és a média által gerjesztett szenzációja szépen lassan világhírűvé tette a szerzeményt.

A Szomorú vasárnapot azóta lefordították 18 nyelvre, olyan nemzetközi hírességek is feldolgozták mint, Ray Charles, Louis Armstrong, Marienne Faithfull, vagy Billie Holiday, alighanem nyugodtan nevezhetjük az egyetlen magyar világslágernek. Jóllehet világraszóló akkordmenete, bámulatos dallamvezetése valóban örökéletűvé teszi az alkotást, sikerében minden bizonnyal nagy szerepet játszott a sajtó által generált képzettársítás. A dalt az újságcikkek, filmek, pletykák misztifikálták, mígnem a hallgatóság felruházta egy mögöttes tartalommal, miszerint a kísérteties dal halálvágyat ébreszt – ez vonzóvá és érdekessé tette szélesebb körökben. A hátborzongató anekdoták olyan emberek figyelmét is felkeltették, akik nem különösebben értékeltek volna egy gyászos, nehézkes, lírától túlcsorduló zenét.

Forrás: Kibic Magazin

Seress Rezső, a dal szerzője ugyan többször felháborodott azon, hogy a sajtó a 40-es évek Magyarországának egyébként is magas öngyilkossági rátájával egy lapon említi a szerzeményét, ám életével később ő is rá erősített dalának mítoszra. Az 50-es évekre elképesztő vagyona gyűlt össze a dal jogdíjaiból egy amerikai számlán, fóbiái miatt azonban sosem ment ki érte. A második világháború borzalmait túlélve folytatta zenei karrierjét, görcsösen ragaszkodva azon vendéglőkhöz, ahol karrierje kezdetét vette (Kispipa, Kalács). A negyvenes évek széles körű népszerűsége és elismertsége után szépen lassan kiment a „divatból”, a beat zene berobbanása pedig megpecsételte a bárzongorista sorsát. Ezt követően egy sikertelen öngyilkossági kísérlet után a kórházban egy dróttal fojtotta meg magát.

A Szomorú vasárnap című dala öngyilkossági asszociációkkal jár együtt azóta is, a popkultúrát, a köztudatot bejárva. A külső burok mögött azonban valóban a magyar könnyűzene egyik legdrámaibb és legváratlanabb dala húzódik.

Egy szomorú vasárnap élményei

A polgári életben a borongós, szentimentális érzések elsődleges kiváltója a lusta, tehetetlen vasárnap délelőtt. Tekinthetünk erre az időszakra mint átmeneti pillanatra a társadalmi struktúrák egy légüres terében, ahol a konkrét feladatok hiánya lehetővé teszi, hogy feltűnjenek előttünk egzisztenciális problémáink. A hétköznapi életünket uraló gyakorlatias gondolatokon kívül többnyire filozofikus képzelgés, parttalan álmodozás, szomorú romantika vár ránk. Ez az állapot szüli meg a művészetet, ebben a helyzetben érzékenyülünk el az élet mély, kibogozhatatlan zűrzavarától, ekkor fordul a vallásos ember Isten felé, az „Úr napját megszentelve”. Ez az a pillanat, amelyet átél és elbeszél a Szomorú vasárnap vers zenéje, templomi hangulata. Allegorikus helyzete – mikor az ember felvállalja élete értelmetlenségének gondolatát – örök művészeti kiindulópont.

Seress–Kalmár–Jávor

A szövegről, a zenei kompozícióról és az előadásmódról együttesen kell beszélnünk, hiszen tökéletesen rakódnak egymásra azok rétegei, kiegészítve és felerősítve a hatást. Az autodidakta zongorista Seress elsődleges énekese Kalmár Pál volt, aki ugyancsak világhírnévre tett szert a dal hangfelvételével. Ezen a felvételen a 40-es évek ízlését tükröző színpadias műdalénekesi előadásmódja mai füllel talán giccsbe hajló, de mindenekelőtt megindító, kimunkált, és végletesen elegáns. Teljes átéléssel, lélegzetelállító pontossággal követi a dal dinamikáit egyszerre idézve sanzonos és lokálszínpadi énekstílust. Seress és Kalmár munkakapcsolata olyan egyéb slágereket eredményezett, mint a Szeressétek egymást, gyerekek vagy a Ha minden véget ér.

Forrás: OSZK

A szöveg Jávor László költő alkotása, aki feleségétől való elválását dolgozta fel a versben, miközben célzottan írt a már meglévő zenei alapra. A szövegben megjelenő beletörődő agónia feloldása az elmúlásban, a vallásos érzületben, az utolsó halálos találkozásban történik meg. A nagyívű érzelmeket a dal utolsó sora azonban zárójelbe teszi, csupán egy szomorú vasárnap fejtegetéseit halljuk az elegancia határin belül maradva.

A dal lemondó és pesszimista voltára sokan a világháború kontextusából következtetnek, de egyértelműen a személyes érintettség, a privát fájdalom buzgó megélése teszi élővé az alkotást. A kompozícióra született első, „vége a világnak” című szöveg elnagyolt világfájdalma talán pont ennek hiányában kopott ki a köztudatból.

Utolsó vasárnap
kedvesem gyere el,
pap is lesz, koporsó,
ravatal, gyászlepel.
Akkor is miránk vár,
virág és koporsó.
Virágos fák alatt
utam az utolsó.
Nyitva lesz szemem, hogy
még egyszer lássalak.
Ne félj a szememtől,
holtan is áldalak…

Utolsó vasárnap.

Azóta megszámlálhatatlan alkotás született akár a notórius szomorúság, akár az öngyilkosság jegyében, ezekre reflektálva. A könnyűzene fejlődésével és bővülésével általánossá vált, hogy zeneszerzők, előadók deprimált érzéseket élnek meg, fejeznek ki dalaikkal. A 40-es években viszont mindez extremitás volt, a felsőközéposztálybeli elegancia, előkelőség, közérthetőség határait szétfeszítve. A Szomorú vasárnap ezzel új utakat nyitott a popzenének, míg önmagában megmaradt egy utánozhatatlan pátosszal, méltósággal, kimeríthetetlen misztikummal bíró dalnak, szomorú vasárnapok elsőszámú háttérzenéjének.

 Kiemelt kép: erdelyinaplo.ro

 

 

Képzelt riport 50 – Presser-est a Vígszínházban

Presser

Ötven éve mutatták be a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musicalt, Presser Gábor első színházi munkáját a Vígszínházban.

A jubileum alkalmából március 25-én délután és este Víg-Presser-50 címmel vígszínházi dalaiból ad koncertet Presser Gábor a társulat művészeinek közreműködésével. 

A Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról bemutatója éppen fél évszázada, 1973. március 2-án volt. Déry Tibor azonos című kisregényét Pós Sándor alkalmazta színpadra, zenéjét Presser Gábor, dalszövegeit Adamis Anna szerezte. A cselekmény egy amerikai rockfesztiválon bontakozik ki, középpontjában egy magyar emigráns házaspár áll.

„A kultikus előadás nemcsak témafelvetéseiben – kirekesztettség, erőszak, másság, az emigránsok talajvesztettsége, a fiatalok útkeresése – döntögetett tabukat, hanem a tekintetben is, hogy a színház világába emelte az akkoriban inkább tiltott, mint tűrt vagy támogatott rockzenét. A Vígszínház társulata Marton László rendezésében tíz év alatt 386-szor játszotta az előadást, amellyel több európai nagyvárosban is nagy sikerrel vendégszerepeltek” — olvasható a honlapon.

A kisregény zenés adaptációjában olyan, ma is népszerű dalok szerepeltek, mint a Menni kéne; a Valaki mondja meg; az Arra születtem; a Ringasd el magad; vagy a Vinnélek, vinnélek.

A musicallel kezdődött Presser Gábor és a Vígszínház máig tartó története. A március 25-i Víg-Presser-50 koncerten Presser Gábor későbbi, szintén sikeres színházi munkáinak (Jó estét nyár, jó estét szerelem; Harmincéves vagyok; Szent István körút 14.; Túl a Maszat-hegyen; A padlás) dalaiból is elhangzik néhány, köztük a Szent István körúti álom, a Hány cédula egy élet, a Jó estét nyár, a Kicsi görög vagy a Fényév távolság.

A Vígszínház társulatából a teátrum zenei vezetője, Presser Gábor mellett színpadra lép Antóci Dorottya, Balázsovits Edit, Csapó Attila, Halász Judit, Hegedűs D. Géza, Hegyi Barbara, Igó Éva, Kern András, Márkus Luca, Medveczky Balázs, Orosz Ákos, Radnay Csilla, Rudolf Péter, Szántó Balázs, Szilágyi Csenge, Varga-Járó Sára e.h. és Wunderlich József. Az estet Valló Péter rendezi. Ezúttal a Vígszínház színpadán is nézők fognak ülni, körülvéve a zongorát.

A Képzelt riport... volt a rockzenészként népszerű Presser Gábor első színházi munkája, a zenei felvételeken a Locomotiv GT játéka hallható. Az első magyar rockmusical igazi sikerdarab lett, hónapok alatt kultikus művé vált. Ahogy Sebők János írta, általa megszületett a modern zenés színház, dolgozni kezdett egy új színházi alkotópáros, a rock legjobb képviselői nálunk is belépőt kaptak a művészetek testvériségébe, és a műfaj a későbbiekben nemcsak a színházzal, de a filmmel, a képzőművészettel vagy az irodalommal is számos alkalommal – egyenrangú partnerként – szövetségre lépett”.

Presser
Presser Gábor és Déry Tibor kézfogása (forrás: Fortepan)

A produkciót az Egyesült Államokban 1986 márciusában láthatta először a közönség, 1979-ben rádiójáték változata is elkészült. A bemutató 25. évfordulóján, 1998-ban a dalokat Borlai Gergő vezetésével felújították, majd Novák Péter vezetésével egyórás koncertváltozat állt össze, amely elhagyta a cselekményt és táncbetétekkel bővült. Ezt a változatot a 2002-es LGT Fesztiválon és a 2007-es Sziget fesztiválon mutatták be.

2013-ban, a darab 40. évfordulóján Riport a Popfesztiválról címmel új színpadi művet mutattak be a Vígszínházban az eredeti dalok felhasználásával, amely az egykori előadás születésének hátterét mutatta be Török Ferenc rendezésében.

A Vígszínház a mostani 50. évfordulón kiállítással is megemlékezik a Képzelt riport…-ról. A tárlat március 6-tól látható az alagsori büfében.

Kiemelt kép: Presser Gábor (forrás: 24.hu)

A Cigánymesék március 4-től ingyenesen megtekinthető a YouTube-on

Cigánymesék

A Magyar népmesék és a Vízipók-csodapók szériákat jegyző Kecskemétfilm úgy döntött, hogy a 2020-ban elkészült Cigánymesék című, 13 részes, egyedi, 3D-technikával készített sorozatát ingyenesen hozzáférhetővé teszi YouTube-csatornáján.

Az első epizód március 4-től lesz látható, majd minden szombaton egy újabb résszel gazdagodik a kínálat. Horváth Mária rendező számára a képi inspirációt Orsós Teréz naiv festményei adták. A többszörösen díjnyertes széria történeteit Bari Károly és Daróczy Ágnes gyűjtéseiből, Szécsi Magda és Jónás Tamás meséiből Czipott Géza és Böszörményi Gyula írták filmre. A mesélő Nyakó Júlia, zeneszerzője Oláh József, a Parno Graszt együttes vezetője. A Nemzeti Filmintézet támogatásával készült alkotás gyermekek és felnőttek számára egyaránt izgalmasan mutatja be a cigányság kultúrtörténeti és néprajzi hagyományait. Az alkotók célja, hogy e gyönyörű mesék közkinccsé legyenek, s ezzel hozzájáruljanak a világ sokszínűségének elfogadásához.

A Kecskeméti Rajzfilmstúdió egyik alapító tagja, Horváth Mária rendező, művészeti vezető indította útjára a 13 részes Cigánymesék sorozatot. A mesék az élet teljességéről, hűségről, szerelemről, vándorlásról, a cigányok eredettörténetéről, a humorukról, a család és az anya fontos szerepéről szólnak. Átjárja őket a cigány lélek gazdagsága, miközben bemutatnak egy-egy elfeledett szakmát: a kosárfonást, a teknővájást, a jóslást, a vályogvetést vagy akár a kovácsmesterséget.  A sorozatban láthatóak tündérmesék, eredetmesék, szerelmes, csodás, tanulságos és hétköznapi történetek egyaránt.  

Cigánymesék
Jelenet a sorozatból

„A filmkészítés szolgálat is, segíteni tud abban, hogy jobban megértsük és megismerjük egymást. Azon fáradozunk, hogy ezek a gyönyörű mesék közkinccsé legyenek, eljutva sok emberhez, gyerekekhez, felnőttekhez, cigányokhoz, nem cigányokhoz” — nyilatkozta Horváth Mária.

A sorozat különböző epizódjai számos díjat nyertek szerte a világon, többek között 2015-ben a Cartoons on the Bay-en Olaszországban, 2016-ban és 2017-ben a Nemzetközi Népismereti Filmszemlén Romániában, 2019-ben a Cinemira Nemzetközi Gyerekfilm Fesztiválon, 2020-ban a Hét Domb Filmfesztiválon, 2021-ben a 15. Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon, 2022-ben pedig Szlovéniában a Zebra Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon.

Miközben a közönség díjmentesen nézheti a Cigánymesék első évadát, az alkotók már dolgoznak a második szérián, ami a tervek szerint jövőre készül el.

Az immár 51 éves múltra tekintő Kecskemétfilm olyan rajzfilmeket készített, mint a Magyar népmesék sorozat, melyet a világhálón 170 országból 153 millióan látták. Itt készült a legendás Vízipók-csodapók, melyet 46 ország vásárolt meg, továbbá három Oscar-jelölés és egy César-díj fémjelzi az itt készült nemzetközi produkciókat.

Ketten Kövespartért­ – Mészöly Ágnes: Hanga és Várkony

hanga és várkony

A krimi műfaja ma is hatalmas népszerűségnek örvend, így nem csoda, hogy az ifjúságiregény-szerzők is ontják magukból az izgalmasabbnál izgalmasabb bűnügyi történeteket. Okkal hiszi a szülő, hogy egy, a nyomozás izgalmával átfűtött regénnyel a gyermekét is olvasóvá nevelheti. Ezek olyan típusú szövegek, amelyek bármely életkorban lekötik az embert – már ha megtalálja a saját szájízének megfelelőt.

Mészöly Ágnes Hanga és Várkony című könyve a Cerkabella Könyvkiadó gondozásában jelent meg 2022-ben. A kiadó kilenc éves kortról ajánlja a közel hatszáz oldalas kötetet, melynek terjedelme elsőre egy kissé vaskosnak tűnhet egy ötödik osztályos gyermeknek. A kötet azonban az író már megjelent ifjúságikrimi-sorozatának öt különálló részét (Hanga és a lényegrablók, Tavaszi divatőrület, Várkony és a könyvtár réme, Veszélyes vakáció, Ketten Kövespart ellen) tartalmazza ebben az új, közös kiadásban.

A kronologikusan egymásra épülő történetekben Hanga és Várkony kalandjait követhetjük végig. A legelső kötetben Hanga megérkezik a történetek állandó helyszínéül szolgáló Kövespart községbe. Új iskolájában ismeri meg Várkonyt, akivel szinte azonnal megtalálják az összhangot és legjobb barátok lesznek, minden különbözőségük ellenére. Hangával együtt ráadásul egy halom rejtély is érkezik az álmos kis településre, ami azonnal felrázza Várkony addigi, unalmasnak tűnő életét.

Hanga nemcsak feltűnő öltözködése, hanem éles esze miatt sem átlagos iskoláslány. A történet elején még csak tizenegy éves, de már mikrobiológiát és fizikát tanul otthon önszorgalomból, és jártas a genetikában, az evolúcióelméletben és a metafizikában is. Ráadásul olyan összetett mondatokat és hasonlatokat használ, amik garantáltan nem jutnak eszébe bármely ötödik osztályosnak. Nem csoda hát, hogy ilyen éles észjárással ő deríti fel elsőként a rejtélyeket, sokszor a rendőrség előtt.

Hanga hű társa a nyomozásban Várkony, aki, habár nem olyan éles eszű, mint barátja, mégis sokszor menti ki őt a bajból. Várkonynak is megvan a magához való esze, de látványosan sokat fejlődik Hanga mellett. Őt leginkább testi ereje teszi rendkívülivé, hiszen gyermekkora óta dzsúdózik és néptáncol is, ezek fürgévé és erőssé teszik. A két gyerek tehát remek csapatot alkot, hiszen tökélesen kiegészítik egymást, és még a legszorultabb helyzetből is győztesként kerülnek ki. Erősségeik együttesen már-már legyőzhetetlenné teszik őket.

A Hanga és Várkony sorozat különálló részei 2015 és 2017 között jelentek meg, szintén a Cerkabella gondozásában.

A történetekben a felnőttek általában ahelyett, hogy segítenék a két gyereket a nyomozásban, inkább hátráltatják őket. Ilyen helyzet például, amikor a Ketten Kövespart ellen című kisregényben a szülők inkább az új kislánynak hisznek, és nem elég, hogy az iskolában a gyerekek kirekesztik a két főhőst, még a község lakói is ferde szemmel néznek rájuk. Ennek ellenére – ahogy az általában a gyerek- és ifjúsági krimikben lenni szokott – mindig akadnak segítőik.

A két barátot többnyire Várkony két bátyja, Kolos és Gyula, a helyi presszóban dolgozó Panni és az osztálytársaik mentik ki a bajból. A felnőttek csak akkor segítenek be, amikor a helyzet kilátástalannak tűnik, például gyorsan kéne eljutniuk valahová. Az egyetlen felnőtt, aki mindig mellettük áll, Hanga apukája, Jean Pierre Charloek. Ő szolgáltatja az anyagi forrást azokhoz a tudományos eszközökhöz is, amelyek a kislánynak a nyomozás előre lendítéséhez szükségesek (pl. mikroszkópok, táptalajok, különböző biológiai kísérletekhez szükséges felszerelések stb.).

Hanga az édesapja vezetéknevét viseli magyarosítva: Sárlóki. Azonban, ha a francia férfi nevét angolos kiejtéssel olvassuk, megkapjuk Sir Arthur Conan Doyle detektívóriását: Sherlock. Ha a lány Sherlock, akkor legjobb barátja, Várkony lesz Watson. Nagyjából stimmel is ez a felállás: a nyomozás oroszlánrészét Hanga végzi, ő dolgozza ki a részleteket, ő a tervek értelmi szerzője, Várkony pedig azok finomításában segít neki, illetve együtt bonyolítják le a tettesek leleplezését is. Hanga apukája nyomdokaiba lépve maga is nyomozó szeretne lenni felnőttként, ehhez pedig a kövesparti bűnbanda utáni nyomozás remek gyakorlás.

A bűntények igen érdekes aspektusai ezeknek a kisregényeknek, már-már a tudományos fantasztikum irányába mozdítják el a műfajt. A legelső történetben például Hanga és Várkony egy lényegrablóval találja szembe magát, amely bonyolult fizikai folyamatok során kiszippantja a gyerekektől ellopott, nagy eszmei értékkel rendelkező tárgyaik lényegét, és azt energiává alakítja át. Ez a lényeg lehet a gyermeki látás metaforája is, amely idővel eltűnik az emberekből.

Nem mindennapi bűnténnyel találkozunk a második, Tavaszi divatőrület című kisregényben sem. Egy titokzatos francia nő megnyitja a Különleges holmik boltját, ahol minden elképesztően drága. A gyerekeknek nem elég a zsebpénzük a hívogató, különleges, ám teljesen felesleges dolgokra, ezért adósságokba verik magukat. Az eladósodott gyerekek napról napra egyre fáradtabbak, és Hangának csak úgy sikerül kiderítenie, mi folyik a folyamatos ájulások és órán elalvások mögött, ha beépül. Az életét kockáztatva megtudja, hogy a titokzatos hölgy tudatmódosító szereket süt makaronokba, amiket a gyerekeknek kell esténként összeállítaniuk és bedobozolniuk. Leleményességének és a bajtársa hűségének hála a lány megmenekül, de ez még csak a második volt az öt veszélyes kaland közül. A további három bűntény megfejtését azonban meghagyom az olvasónak.

Mészöly Ágnes (forrás: Pagony)

A szórakoztatáson kívül a szerző azáltal, hogy életszerű jeleneteket teremt, nagy hangsúlyt fektetett arra is, hogy az ifjú olvasók azonosulni tudjanak a karakterekkel. Mindannyiunk által jól ismert iskolai szituációk teszik színessé és emberközelivé a kalandos történeteket: a szigorú tanár, az első szerelem, a szülők válása, a barátok eltávolodása, az unalmas tanórák. A történetek nemcsak lekötik az olvasó figyelmét, hanem tanítanak is: ahogy a szereplők az életszerű szituációkban egymást okítják, úgy az olvasónak is irányt mutatnak. Ilyen például, amikor a Veszélyes vakációban a természetismeret tanár elmagyarázza a gyereknek, miért kell a patakparton talált kismacskákat állatorvoshoz vinni, vagy amikor Hanga elmagyarázza Várkonynak, miért örül az anyukája új párkapcsolatának.

Szerintem ezektől az életszerű szituációktól, a nem várt fordulatoktól és az ügyes lezárástól lesznek Hanga és Várkony történetei igazán szerethetőek. Mészöly Ágnes egyetlenegy másodpercre sem hagyja az olvasót unatkozni: ha éppen nem a nyomozás körül, akkor a szereplők életében van valami, ami miatt szurkolhatunk (táncverseny, színdarab bemutatása, iskolai felvételi). A bűnesetek elrugaszkodottsága és a szereplők hétköznapi, átlagos élete üdítő kontrasztot alkot. Ezekből a történetekből csemegézve minden felső tagozatos gyerek megtalálhatja azt, amelyik igazán neki szól.

A fantáziadús kisregények olvasása közben megérthetjük, miért nyerte el Mészöly Ágnes a HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum irodalmi díját. Humora és fantáziája úgy beszippantja az olvasót, hogy a közel hatszáz oldalas kötet meg sem kottyan neki. A történetek nyelvezete modern, de semmiképpen sem olyan, amely hamar elavul. Kellő humorral van átitatva, de nem tartalmaz túl sok szlenget. A szerző úgy alkotta meg a történeteket, hogy összes szereplőjének megérthetjük a nézőpontját és az indítékait, legyen akárhány éves, így a történet bármely korosztály számára élvezhető.

Kiemelt kép: f21.hu

Színes rézkarcok világa – A Gross Arnold galéria és kávézó

Gross Arnold f21

Budapest híres az apró pincehelyiségekben megbúvó, különös, alternatív hangulatú kávé- és teaházairól; ezen gyöngyszemek egyike a Gross Arnold galéria és kávézó, mely a múlt századot idéző esztétikáját illetően is egyedülálló helyek közé tartozik. 

A Bartók Béla úton, a Móricz Zsigmond körtér felől a Dunához indulva, öt perc gyaloglás után megérkezünk a galériához, mely egy különös művész, Gross Arnold – becenevén Arnoldo – életébe enged bepillantást. A tordai származású grafikusművész 1929-ben született. Fiatalkorában szökött Magyarországra, hogy az akkori Iparművészeti Akadémián tanulhasson. A kezdetektől fogva lenyűgözte tanárait ötleteivel, leleményességével. A közönsége is rokonszenvesnek találta, mert gyakran bevonta a mindennapi életét és a körülötte lévőket az alkotásaiba, így egyáltalán nem volt meglepő, hogy a főiskola elvégzése után a galériák szívesen állították ki a képeit.

Rajongott Olaszországért, több rézkarcán is megjelennek Róma utcái. A Caffé Greco kávézóban törzsvendégnek számított. Azonban nem ez az egyetlen hely, ami a műveihez kapcsolható; Londonban, Hamburgban, Bécsben, Los Angelesben és Tokióban is kiállították a rézkarcait. Kossuth-díjas, érdemes művész, Munkácsy Mihály-díjat is kapott. 2014-ben a Nemzet Művésze lett.

Egész életét meghatározta az alkotás szeretete. Vidám, nyitott személyisége visszaköszön a galériában is, melyet ő maga álmodott és rajzolt meg. Az Espresso című képe inspirálta a Bartók Béla út 46. szám alatti galériát, mellyel élete munkáját teljesítette be, amikor a 2014-es megnyitón átvágta a vörös szalagot. Gross Arnold 2015-ben elhunyt, de fia továbbra is életben tartja szellemiségét a galéria üzemeltetésével.

Egy forrócsoki vagy kávé elkortyolása után érdemes szétnézni a földszinten és a galérián is; a kiállított művek megismertetik a látogatóval a grafikus életének egy kicsiny szeletét. Fekete-fehér és színes képek kalauzolnak el minket Arnoldo olykor különös, mégis kedves világába. Minden falat és üres felületet a különleges művész alkotásai díszítenek. Játékos grafikái gyermekrajzokra hasonlítanak, de közelebbről megvizsgálva feltűnhet, hogy elképesztő részletességgel kidolgozott rézkarcai egészen egyedülálló, szivárványos technikával készültek – ez Gross Arnold újítása a műfajban. Az igazán figyelmes szemlélők észrevehetik az apró, szinte minden képén elrejtett boríték-, szív- és napraforgó-motívumokat is.

Gross Arnold: A kék álmok városa, 1969. Forrás: grossarnold.com

A különben sem hétköznapi rézkarc-technika lényege, hogy a művész viaszréteggel bevont rézlemezbe karcol formákat, ezeket savval kimaratja, majd festékréteggel bevonja. A festék kitölti az aprólékosan megrajzolt és kimart vonalakat, ezt a művész papírra nyomja. A kép a folyamat megismétlésével sokszorosítható is. A fekete-fehér rézkarcokat nem szokás utólag színezni, mert a kép könnyen megsérülhet, ám Gross Arnoldot leleményessége ezen a téren sem hagyta cserben. Színes grafikái egyedülállóak a műfaj történetében.

A galériában időnként különféle programokkal várják az érdeklődőket. Ezek gyakran a kortárs és a huszadik századi művészetet ötvözik, de reflektálhatnak aktuális közéleti jelenségekre is. Szeptemberben Kálid Artúr színművész felolvasásában hallgathatták a vendégek Weöres Sándor verseit. A galéria – mely a művészhez hasonlóan szintén Arnoldóként rövidíti a nevét –,  a Bartók Béla Boulevard tagjaként rendszeresen részt vesz a Bartók úton szervezett programsorozatokon, 2022-ben az „Egy kávé az Átriumért!” kezdeményezésnek is otthont adott. Legyen szó felolvasóestről vagy teakóstolásról, érdemes időben regisztrálni a rendezvényekre, mert a helyek hamar elfogynak.

Idén Budapest egyesítésének százötvenedik évfordulója alkalmából Gross Arnold ötven évvel ezelőtt megjelent, A kék álmok városa című rézkarcának reprodukcióit adják ki százötven, számozott példányban. Az 1969-ben elkészült mű dupla nyomata egy fekete-fehér és egy színes kép, Gross Arnold egy 1973-ban elkészült mappáján szerepelt. Február 24-től a galériában is megtekinthető, a sorszámozott reprodukciók online előrendelhetők.

Keddtől szombatig délelőtt tíz és este nyolc óra közt, szombaton tizenegytől este nyolcig találjuk nyitva a Gross Arnold galériát. Ha magunkkal vinnénk valamit, ami otthon is eszünkbe juttatja az Arnoldót, jelképes összegért vásárolhatunk az ásványokból és lemezekből álló gyűjteményéből, illetve lehetőségünk van a kiállított rézkarcok reprodukcióit is megvenni, képeslap és egyéb nyomtatványok formájában.

Kiemelt kép: grossarnold.com

Nem csak Lányos apa – Grecsó Krisztián könyvbemutatója

Grecsó Krisztián f21

Február 21-én és 22-én egyaránt megtelt a Radnóti Miklós Színház, hogy rendhagyó módon kétszer is bemutassanak egy friss megjelenést, Grecsó Krisztián Lányos apa című művét.

Könnyűzenei berkekben manapság nagy divatját éli a dupla lemezbemutató, amikor egy-egy zenekar két egymást követő napon is megtölti ugyanazt a koncerthelyszínt. Grecsó Krisztián frissen megjelent, Lányos apa című novelláskötetével hasonló a helyzet, hiszen a Radnóti Színházba tervezett könyvbemutatóra a lelkes olvasók olyan hamar elkapkodták a jegyeket, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel az eseményt végül „megduplázták”.

A szerzővel mindkét alkalommal Szabó T. Anna beszélgetett, összművészeti és intertextuális környezetbe ágyazva az elhangzottakat, bemutatva, mennyire színes skálán ábrázolják a magyar írók és költők a szülői létet. Szabó T. fiús anyaként egészen más hozott anyagból és tapasztalatokból táplálkozik, mint Grecsó, akinek az életébe négy éve, örökbefogadás útján érkezett meg egy kislány, a kötet elsőszámú ihletője és múzsája. Két, az irodalomban egyesülő nézőpont összeolvadása volt ez a beszélgetés, amely alapvetően a szülői életérzéseket tárgyalta, illetve azokat az emlékbetöréseket, amelyek egy gyerek felcseperedésével járnak.

Milyen emlékbetörésekről volt szó? Leginkább a saját gyerekkorról és arról a szülő-gyerek kapcsolatról, amelyben hajdanán még a gondtalan és kíváncsi gyerkőc szerepében tetszelgett a szerző; ahol a felelősséget csak hírből ismerték és a szorongás csak egy – egyelőre mit sem jelentő – szó volt a nagy lexikonokban.

Ezek a fel-felvillanó emlékképek és újra átélt pillanatok helyezik több pillérre a Lányos apát. Az azonos narrátor és főszereplő elsősorban valóban egy lányos apa, de ez nem korlátozza le az otthonról hozott tapasztalatvilágot, amelyben a szerző volt vidám gyermek, útját kereső kamasz, majd egy vidék-főváros útvonalon ingázó, folyamatosan költöző fiatal felnőtt is.

Grecsó Krisztián f21
Forrás: konyvtunder.hu

Szabó T. Anna kiemelte, hogy a jelen és a nosztalgia kettősségén túl a novellafüzér legmarkánsabb visszatérő eleme az otthon mint a kényelemmel és szeretettel betöltött tér és az otthonosság mint érzet, hiszen jogos kérdése a műnek, hogy mi az, ami egy helyet otthonná léptet elő. Ahogyan Grecsó Krisztián is hangsúlyozta mind a kötetben, mind a bemutatón, a saját lakása úgy avanzsálódott otthonná, hogy a karjaiban tartott tipegő mosolyogva ütötte be a kapukódot, majd boldogan szaladt fölfelé a lépcsőházban, tudván, hogy megérkezett arra a helyre, ami gyerekkorának és élete első impulzusainak a színtere.

A Lányos apa – novelláskötet lévén – egyszerre több komponenssel dolgozik, amelyekhez egyenként is lehet kapcsolódni, mégis a három ciklusból álló egész egy irodalmilag és érzelmileg kerek, alkotórészeihez képest többlettartalmakkal rendelkező művet tesz ki. A kötet varázsa épp abban rejlik, hogy ez a kétirányú jelentéstulajdonítás elsősorban nem a tudatos szerkesztésen alapul, hanem azon az ösztönös és otthonos szellemi vonalon, amelyen a szerző – elmondása alapján – mozogni tudott írás közben. Ezt az otthon tengelyének is lehetne nevezni…

A kötetbéli kompozíció megszületése egyszerre több helyről eredeteztehető. Az egyik meghatározó előzmény a Valami népi című alkotás – mely a Lányos apa előtt jelent meg – mégpedig azért, mivel ennek az egyes ciklusaiból kirostált szerzemények ágyaztak meg egy új, még csak gondolatban létező műnek, ami kicsit a múltról szól, de kicsit a jelenről is – beleértve a köztes holtidőt. A másik fontos komponens, mely a Lányos apa fő forrásának is tekinthető, az azonos című rovat, amelyet a szerző vezetett a Nők Lapja hasábjain és amelyben családjának, valamint saját apaságának a tanúságtételét rögzítette szépirodalmi formában.

A bemutatón nem csupán Grecsó Krisztián megrendítő vallomását hallhattuk az apai szerepről és a gyerekkorról, amely az olvasói élményt gazdagítja és színezi. Szabó T. Anna egyszerre irodalomelméleti és személyes meglátásai mellett Pogori Ádám színművész is hozzájárult az esthez. Közreműködésével átfogó betekintést nyújtott egy-egy novellaciklusba: felolvasta többek között az Anyám álma és az Itt lakunk című szövegeket.

A színészi hangon megszólaló Grecsó-műveket egy-egy improvizációs zenei darab követte: Rozs Tamás csellista-énekes játszott és énekelt a szövegbetétek után, megkísérelve zenei réteggel kiegészíteni az elhangzott írásokat. Személyes szülő-gyermek kapcsolatát is beemelte egy megzenésített vers erejéig, ugyanakkor többnyire a kaotikus szöveg és a tiszta dallam keltette disszonanciával élt, mely olykor a novellák és a szülői lét tökéletes párhuzamát villantotta fel.

Az esemény végén az olvasóknak lehetőségük nyílt egy rövid eszmecserére is a szerzővel, aki a színházban dedikált, így az esemény – rímelve a kötet hangulatára – valóban otthonosan zajlott.

Grecsó Krisztián f21
Forrás: facebook.com/radnotiszinhaz
Kiemelt kép: facebook.com/grecso krisztian

Társadalom és kultúra – Programajánló // 2023.03.01–03.05.

Társadalom
Társadalom és kultúra rovatunkban március elején többek között a chatGPT-ről, az egzisztenciális pszichológiáról, valamint a közösségi érdekérvényesítésről szóló izgalmas beszélgetéseket ajánlunk figyelmetekbe.

03.01. | A szervezés ereje – a közösségi érdekérvényesítés módszerei

Társadalom
Forrás: CKA

Az eseményt szervező CKA a következőket írja:

„A szervezés ereje című tanulmánykötet a közép-európai érdekérvényesítő kampányok tanulságait elemzi. Sebály Bernadett, a kutatás vezetője mutatja be, hogy hogyan változott a közösségszervező szerepe a közép-európai régióban, és milyenek egy sikeres érdekérvényesítő folyamat fontosabb elemei. Homoki Andrea közösségszervező a gyáli munkája eredményein keresztül mélyebb belelátást ad egy ilyen sikeres szervezési folyamatba.

A CKA is már több, mint 10 éve dolgozik a közösségi érdekérvényesítés módszereinek terjesztéséért. Ennek egy új fázisához értünk:

2023-ban kísérleti jelleggel egy egy éven át tartó képzési és mentorálási programot indítunk leendő közösségszervezőknek. (https://www.cka.hu/egy-eves-program/)

A beszélgetésben ennek részleteit is bemutatjuk.
A részvétel ingyenes, és élő közvetítés lesz a CKA Facebook oldalán.”

További információért katt ide.

03.01. | A ChatGPT csak a kezdet? – milyen kilátások előtt áll a gépi tanulás?

Forrás: Széchenyi István Szakkollégium

A Széchenyi István Szakkollégium SZISZtéma előadásainak következő témája a ChatGPT:

„Az OpenAI mindent is tudó chatbotját nem szükséges bemutatni. A ChatGPT egy kérésre programot ír, levelet fogalmaz, matematikai bizonyításokat vezet le, betűkből rajzol kiskutyát, és javasol néhány jó cukrászdát a Móricz környékén. A legjobb munkavállaló, azonnal elvégzi a rábízott feladatot, nem felesel, és nem kér fizetést. De mi lesz most? Tényleg eljön az utópia és elveszik a munkát a gépek? Számonkérhető-e egy AI úgy, mint egy könyvelő? Ha tőlünk elleste mesterségeink csínját-bínját, a hibáinkra is rátanult? Milyen veszélyeket vet fel, és milyen megközelítések vannak ezek megfékezésére?

A szisztémán számos egyéb mellett a fenti kérdésekre is keressük majd a választ. Megismerkedünk a gépi tanulás alapfogalmaival, a neurális hálózatokkal, és az olyan nyelvi modellekkel, mint a ChatGPT. A beszélgetés során megismerhetitek az OpenAI egyéb piacvezető kutatásait, és a technológia előtt álló kihívásokat és az abban rejlő veszélyeket.” — írja a szakkollégium.

A részvételi szándékot a Facebook-esemény leírásában található linken jelezhetik az érdeklődők.

03.02. | Szájensz Szeánsz x Szabadegyetem: A nemdöntésed is te vagy! Beszélgetés Kőváry Zoltánnal

Forrás: Szájensz Szeánsz

Bevezetés az egzisztenciális pszichológiába Kőváry Zoltánnal.

„Az egzisztenciális pszichológia olyan alapgondolatokból indul ki, mint hogy:
– az embert ne az elméletből, hanem önmagából értsük meg;
– a halál elkerülhetetlenségének felismerése és a lét folytatása iránti vágy közötti feszültség óhatatlanul része az életünknek;
– az egyén szabadságra van ítélve, teljesen egyedül felelős a világáért, az életviteléért, a választásaiért és a tetteiért – azaz, teremtője azoknak;
– a nemdöntésed is te vagy! Két részből állunk – amit választottunk és minden más, amik mellett nem döntöttünk;
– a létezés végül sehol sem található máshol, mint az individuum nézőpontjában;
– szeretnénk megszabadulni a szorongástól, de tudni akarjuk értelmét is;
– akinek van miért élnie, az felülkerekedik csaknem minden ‘hogyan’-on.
Kőváry Zoltán, az ELTE PPK habilitált egyetemi docense könyvet is írt a témában, mely átfogó képet nyújt az érdeklődőknek az egzisztenciális pszichológiáról. A könyv szerzőjével beszélgetünk!

Gyere el március 2-án az Aurórába és beszélgess Kőváry Zoltán egzisztenciális pszichológus és rockzenésszel legmélyebb emberi kérdéseinkről és azok feldolgozásáról!” — írja az eseményről a Szájensz Szeánsz.

További információért katt ide!

03.03. | Tudományos Stand Up – Mérő László: Az elvek csapodár természete a Stefánia palotában!

Forrás: Tudományos Stand Up

„A Tudományos Stand Up előadássorozat keretén belül Mérő László: Az elvek csapodár természete c. előadása a Honvéd Kulturális Központban! Az előadás 18 éven felülieknek ajánlott!

Létezik-e olyan elvszilárdság, mely egy életen át megdönthetetlen? Vajon akkor tesszük-e jól, ha makacsul ragaszkodunk elveinkhez, vagy ellenkezőleg, épp a betartásukban gyakorlott rugalmasság a nyerő? És ha így van, egyáltalán van-e értelme elveket fabrikálni?” – írják a szervezők.

További információért katt ide.

Kiemelt kép: Kollázs az események képi anyagából

„Az ember tönkremegy. Így is, úgy is, amúgy is.” – Kritika A nagybőgő című monodrámáról

A nagybőgő_f21

„A zenekar ott kezdődik, ahol van nagybőgő” – szerezte meg ezzel a mondatával a nézők figyelmét Klem Viktor. A Pinceszínház asztalán akkor este A nagybőgő volt terítéken. Oly rég készültem már a sokak által emlegetett és beharangozott darabra. A főszerepet alakító színészt legutóbb színpadon a Múvilávban láttam Trokán Nóra színésznővel, aztán jött a Post Mortem a mozivásznon, most pedig itt van ez az élmény.

Hol vagyok? Hol vannak a monumentális díszletek? A megtörhetetlen csend, amit az előadások kezdetekor érzékelek? Gyanús ez a stand-upolás a színpadon, sokszor képtelen vagyok eldönteni, hogy vajon az előadás része, hogy hozzánk beszél a művész, vagy csupán lazábbra vette a formát, és éppen ehhez van kedve, zavaros az egész… Na meg komolytalan.

Szóval Klem Viktor – akarom mondani a nagybőgős – épp arról próbál meggyőzni minket, hogy a nagybőgő a hangszerek legleglegje. Minden erejével azon van – na jó, valójában zsigerből jön neki az az egocentrikus hozzáállás, ami belőle fakad – hogy bebizonyítsa, a nagybőgős igenis a legfontosabb tagja egy zenekarnak. Ráépítkezik minden és mindenki, kőbe vésett helye van a zenekari árokban, szó szerint elmozdíthatatlan a helyéről.

Kellő humorral és kevésbé betanult, kötetlen szöveggel kezdi meg az estet önállóan, hisz A nagybőgő egy monodráma. Sehol senki rajta kívül, a díszlet szolid, letisztult. A levegőből lóg Mozart, Bach, Haydn, Bartók és néhány legendás zeneszerző a múltból, akiket szintén díszletnek mondanék, semmiképp sem  „játszótársnak”; inkább kellékek a fotel, a kisasztal és a nagybőgő mellett.

A nagybőgő_f21
Klem Viktor A nagybőgő előadása közben (forrás: Facebook / Klem Viktor hivatalos oldala)

„Ez mind én vagyok” – jelenti ki. Vagyis én, a nagybőgő. Mestere annak. Szinte mintha azonosítaná magát a hangszerrel és annak tulajdonságaival. Aztán jön a fenséges túlzás, amikor hertzre pontosan tudja a hangszer teljesítményét, húrjainak sorrendjét: EADG. Még mindig nem tudom megkülönböztetni, hogy tanító jellegűek ezen információk, vagy csupán ironizált öndiskurzus az egész.

Színészünk olykor-olykor elhagyja a mikrofont, valójában nem is lenne rá szükség, hiszen finom, de magabiztos hangja átível a közönség felett és a színházterem hátulsó részére is eljutni ígérkezik. (Persze azért a második soros élményt nem múlja felül semmi. Örültem, is, hogy nem az elsőben ülök, ilyenkor mindig fennáll annak a kockázata, hogy a művész bevon a darabjába, én pedig mindeközben elöntött hőségben és kínos százfaktoros vigyoromban próbálom legyőzni a párperces lámpalázam.) Hasonlóképp tekintget ki és kalandozik el – mint én most tettem – a nagybőgős is. A zseni és az őrült határán áll, rajtad áll, hogy mit látsz meg benne.

A szöveg meghatározhatatlan mivoltát erősítik meg a szövegben előforduló valós elemek, pl. a Ráday utca emlegetése (az a szomszédos utca, amelyről befordulunk a Pinceszínház utcájába). Többek között ez is ad egy masszív, valós impulzust a nézőnek, egy „pofont”, ami visszahoz a valóságba, nem hagy elkalandozni a művészibb létezés felé. 

A nagybőgős saját hangszerét sokkal inkább akadálynak, mintsem hangszernek érzi. Mindenki egész jól megvan nélküle, mégis fontos eleme a zenekarnak. Azt mondja: erővel lehet rajta játszani. Kérdem én, hát mit sem számít az erőn felülemelkedő tudás hatalma? Hová lett a monumentális mértékkel és tanító jelleggel hangszeréről áradozó zenész? Egy csettintésnyire köddé vált és betekintést nyertünk a valóságos, búskomor, rendületlenül sajnálatos és őszinte zenészvilágba. Az olykor emberi tulajdonságokkal felruházott hangszer ereje/tudása/fontossága pedig ezáltal a néző szemében is csökken. Miért gondoljuk mi máshogy, hasznosnak, ha a tulajdonosa sem büszke rá?

Klem lejön közénk, majd előjönnek a gyermekkori sérelmek, amik elkezdik betölteni a kérdésekre nem kapott válaszok helyét a fejünkben, a gyomrunkban érzett görcsöt, a szívünk sajnálatát pedig mi más magyarázhatná, mint egy még be nem teljesült szerelem egy bizonyos Viktória nevű hölgyről. Énekes hölgyről. Akarom mondani, szoprán énekes hölgyről. Ahogyan a színész is megvallja a darabban; „tisztában van az értékeivel, de hadd legyen igazságérzete is”.

A mű maga társadalomkritika. Az értékelés, önértékelés kritikája. Nézzünk kicsit magunkba és legyünk őszinték, miért mindig az kell, amit nem tudok megszerezni? Miért mindig az után futok, aki előlem fut? Vagy, aki nem lehet az enyém, és nincs rá különösebb magyarázat, minthogy nemes egyszerűséggel nem nekem szánta a sors. Miért nem azt értékeljük, amink van? Ehelyett haladéktalanul üldözzük azt, aki sosem lehet a miénk. Meg sem érdemli, hogy a miénk legyen. Volt egy igazán kiemelkedő mondata az est folyamán a nagybőgősnek, rávetítve saját élethelyzetére:

Ha neked hamisan kell ahhoz játszani, hogy figyeljenek rád, akkor inkább ne is akard, hogy rád figyeljenek.”

Ha jól játszol, ha önmagad vagy, és ezt valaki észreveszi, és értékeli is, na az a kincs, amit sose engedj el. Mind hajszoljuk a boldogságot, és nem vesszük észre, valójában nem is ez okoz nekünk örömöt, hanem az ebbe vetett hit, hogy a miénk lehet kellő kitartás árán.

A nagybőgős párhuzamot von a munkavégzés és a zenélés között. Felnyitja a szemünket, hogy a zenélés is egy munka, a zenekari árok is egy munkahely, a gyakorlás igenis megterhelő fizikai munka, kevés szabadnappal, megannyi áldozattal jár, mint egy rendes, normális, emberi munkahely. Az, hogy megbecsülik-e, feltehetően eddigi monológjából kiderült. Úgy érzem, mindent tisztán látok, minden burkolt megjegyzést tisztán értek, mégis megannyi zűrzavar és kérdés maradt bennem.

A darab végén kiderül, hamarosan választ kaphatunk a kérdésekre, hiszen a Pinceszínház igazgatója, Sztarenki Pál előadás utáni beszélgetésre marasztalja a nézőközönséget, magával a nagybőgőssel.

A nagybőgő_f21
A színész 28 évesen mutatta be először a darabot (forrás: Facebook / Klem Viktor hivatalos oldala)

(Az alább olvasott szöveget az előadás utáni beszélgetés alapján dolgoztam fel.)

Ahogy korábban már nekem is szöget ütött a fejembe a nagy „mikrofon rendeltetésszerű használata” kérdés, Sztarenki Pál is feltette nevünkben a művész úrnak.

Klem úgy érzi, ez ad szabadságot az előadásában, előadásmódjában. Nincs egy megkomponált szövegkönyv, amit minden alkalommal ki-betéve kell tudnia. Képzeljük el ezt úgy, mint amikor reggel felkelünk és nekiveselkedünk a napnak, tele tervekkel, ötletekkel. Valójában lehet, nem minden a terv szerint alakul majd, lesznek, akik keresztbe húzzák elképzeléseinket, azonban ha nem ragaszkodunk gyökeresen, nem kapaszkodunk mindvégig beléjük, még a végén valami jobb is kisülhet. Ezért is él a színész a játék örömének; az ő döntése, hogy épp improvizál, vagy ragaszkodik a korábban már bevált, megszokott szöveghez.

Sztarenki szerint az általa megformált karakter harcol a világgal. Személyiségét az irigység, őrület, önképzavar jellemzi, ami bipoláris zavarral és egocentrizmussal párosul. Ezek a tulajdonságok mind-mind egy hétköznapi embert testesítenek meg, aki valójában egy porszem a nagyvilágban.

Klem így nyilatkozik:

Az ember választ egy eszközt, amivel szeretne boldogulni az életben. Vakon van, de igazi vágya, hogy észrevegyék őt.”

A színész szerint, ha valaki elindul egy úton, és közben kiderül, hogy nem az a helyes, bátran válthat egy másikra és mehet azon tovább. A zenében azonban ez egész máshogy van; ott ha választasz egy hangszert, nincs vissza út. Életed végéig elkísér, viselheted a terhét – legyen az édes vagy kegyetlen.

Megjelenik egy testi rendellenesség is a nagybőgős szerepében. Hogy őszinte legyek, számomra a legkevésbé volt észrevehető ez a jelenség, hiszen ahogy azt Klem is megerősíti: ez egy monodráma. Az egyszemélyes darab 90%-ban a szövegre támaszkodik, lényege pont az, hogy a színész jelenségére és személyiségére épül. Minden figyelem csakis rá szegeződik, tőle lesz érdekes a mű, a színpadi alakítás, a reális tér és kellékhasználattal teremti meg a darab hangulatát.

Apropó monodráma! Kihez beszél a színész, ha nincs partnere? Klem szerint ez egy interakció a közönséggel, úgymond „nem egyedüllévő egyedüllét”. A nagybőgősnek nincsenek „belső igényei”, semmiféle hatást nem akar elérni két monológ között, csupán ránk zúdítja frusztrációit, hogy ne maradjon azokkal egyedül. Magabiztosnak akar tűnni a bizonytalanságában, komikusnak, „pávának” lenni, olyasvalakinek, aki még a vicceken is sírva fakad.

A színész nyomatékosítja, hogy amit csinál, az nem mondható stand-upolásnak, hiszen megvan a darab kellő komolysága. Ha most visszatekertek, a második bekezdésemben ezt a mondatot pont cáfolom. Mennyi minden megváltozik az emberben, ha végignéz/-hallgat egy darabot, és megérti annak lényegét/történetét, meghallja a társadalom elnyomott hangját.

A nagybőgő a „meg nem valósult álmok jelképe”. Vágyakozni, önsanyargatni lehet, de cselekedet nélkül semmi értelme. Akarjuk a jót, a szépet, a beteljesülést, de teszünk is érte valamit?

„A mű egy önbecsapás. A jó egy opció. A rossz is… Csak fogd meg a humorát és hagyd benne a végéig.”

 

Írta: PATRICK SÜSKIND

Főszerepben: KLEM VIKTOR

Rendező: RADNAI MÁRK

Indali Klára fordítását felhasználva, a szövegkönyvet készítette: IVANYOS AMBRUS

Nagybőgő „coach”: LOMBOS PÁL

Díszlet: HORGAS PÉTER

Jelmez: SZLÁVIK JULI

Kiemelt kép: juranyihaz.hu

Francia film kapta az idei Berlinale fődíját

Barlinale

Nicolas Philibert francia dokumentumfilmes Sur l’Adamant (Az Adamanton) című munkáját tüntették ki a legjobb filmnek járó Arany Medve díjjal a 73. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál (Berlinale) szombat esti díjkiosztóján.

Párizsban, a Szajnán, egy állóhajón működő pszichiátriai járóbeteg-gondozó, az Adamant világát bemutató alkotás „mesterien megformált film”, és az egész zsűrit magával ragadta – emelte ki a gálán Kristen Stewart, a testület elnöke.

A rendező az elismerést megköszönő beszédében hangsúlyozta, hogy mindenkiben, még a látszólag beteg emberekben is meg kell találni a minden embert összekötő „közös humánumot”.

A legjobb rendezésért járó díjat – egy Ezüst Medvét – is francia művész kapta, Philippe Garrel, aki a Le grand chariot (A nagy szekér) című alkotásával szerepelt a világ legrangosabb filmfesztiváljai között számon tartott Berlinalén.

Kristen Stewart a nemzetközi zsűri legfiatalabb elnöke volt. A világhírű amerikai színész-rendező vezette zsűri egy másik rekordot is felállított: a legjobb főszereplőnek járó Ezüst Medvét egy nyolcéves kislánynak, Sofía Oterónak ítélte oda, aki a fesztivál történetének legfiatalabb díjazottja. A spanyol gyerekszínész egy elsőfilmes rendező, Estibaliz Urresola Solaguren 20.000 especies de abejas (Húszezer méhfaj) című drámájában nyújtott alakításáért kapta az elismerést. A zsűri különdíját is filmdráma nyerte el, a Mal viver (Rossz élet) című portugál-francia koprodukció, amelyet Joao Canijo rendezett.

A 73. Berlinale az európai filmművészet sikerét hozta, a legrangosabb díjak mindegyikét a kontinensről származó alkotások nyerték el.

A zsűri nagydíjával a leghíresebb német művészfilmesek közé tartozó Christian Petzoldot tüntették ki Roter Himmel (Vöröslő égbolt) című rendezéséért. A legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét is egy német művész, Thea Ehre vehette át, aki Christoph Hochhäusler Bis ans Ende der Nacht (Az éjszaka végéig) című filmjében szerepelt. Ugyancsak német a legjobb forgatókönyvért járó díj kitüntetettje, Angela Schanelec, aki rendezőként, forgatókönyvíróként és színészként is dolgozik, és ezúttal Music (Zene) című német-francia-szerb koprodukciójával indult a fesztiválon.

A valamely alkotói területen – zene, díszlet, vágás, kameramunka – mutatott kiemelkedő teljesítményért járó Ezüst Medvét a francia Hélene Louvart, a Giacomo Abbruzzese rendezte Disco Boy operatőre kapta.

Berlinale
Jelenet a Disco Boy c. filmből (forrás: The Hollywood Repoerter.com)

A vasárnapig tartó szemlén valamennyi szekciót együttvéve 67 országból 283 alkotást mutatnak be. A szemle a magyar filmművészet számára is fontos bemutatkozási fórum, fődíját, az Arany Medvét 2017-ben Enyedi Ildikó nyerte el Testről és lélekről című alkotásával, és tavaly Nagy Dénes a Természetes fény című munkájával elnyerte a legjobb rendezésért járó Ezüst Medve-díjat.

Az idei szemlén a legnagyobb magyar siker Erhardt Domonkos diplomamunkája, a Szemem sarka című animációs rövidfilm, amely az ifjúsági zsűri külön méltatásában részesült és elismerő oklevelet kapott.

Kiemelt kép: Jelenet a fődíjas filmből (forrás: Berlinale.com)

Készíts némafilmet Zágoni Balázs ifjúsági regényéből!

némafilm pályázat f21.hu

10–18 évesek némafilmjeit várja a Pagony és a Nemzeti Filmintézet Filmarchívuma.

A Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum és a Pagony kiadó közös pályázatot hirdet olyan diákcsapatok számára, akiket érdekel az irodalom, a film, a média és a történelem világa. A pályázat 10–18 éves diákoknak szól, akik szeretnének belépni egy kortárs regényen keresztül a némafilm világába, és Zágoni Balázs Szamos-parti Hollywood című regényéből  némafilmet forgatnának. Természetesen nem a teljes, szövevényes és különböző korokban játszódó történet alapján kell némafilmet készíteni, hanem például a megfilmesítésre ajánlott fejezetekből, de bármelyik másik fejezet, részlet is választható.

Ajánlott fejezetek:

– Az első forgatási nap című fejezet

– „Eddigelé azt hittem” című fejezet

A szövegrész kiválasztása utáni teendők:

  1. Legfeljebb 5 főből álló stáb összeállítása (ki milyen feladatot lát el a filmforgatáson)
  2. Képes forgatókönyv készítése az irodalmi alapanyagból, inzertek írása és a fekete-fehér vagy színes némafilm forgatása. A film hossza minimum 3, maximum 7 perc legyen.
  3. Az utómunkák (zenei és képi vágás) elvégzése után az alkotást egy privát YouTube-csatornára kell feltölteni. Ehhez töltsétek ki ezt az űrlapot és küldjétek el az elkészült alkotás linkjét a nemafilm@pagony.hu e-mail címre is.

Beküldési határidő: 2023. április 16., vasárnap éjfél

A díjazott alkotókat legkésőbb 2023. május 15-ig értesítjük.

Eredményhirdetés: 2023. május 27., szombat, Kristály Színtér – Margitsziget (A Pagonyfeszt keretein belül)

A zsűri tagjai 

Zágoni Balázs író, rendező

Kurutz Márton (NFI – Filmarchívum) gyűjteményi menedzser, a Művészetek Völgye és a Nemzeti Filmintézet – Filmarchívum közös NÉMAFILMHEZ FILMZENÉT! zeneszerzői pályázatának állandó zsűrije

Kerékgyártó Yvonne (NFI – Filmarchívum) kreatív koordinátor, filmrendező

Díjazás

A díjazottak értékes Pagony könyvcsomagot, Klassz program ajándékcsomagot és Filmio előfizetést kapnak, valamint a legjobb filmek a nagyközönség számára is láthatóvá válnak majd.

Minden egyéb információ a Pagony weboldalán található pályázati kiírásban, IDE kattintva érhető el.

További érdeklődés: nemafilm@pagony.hu

A pályázat alapjául szolgáló regényről korábban mi is írtunk:

Kertész és a többiek – Zágoni Balázs: Szamos-parti Hollywood

Kiemelt kép: Pagony

LEGUTÓBBI CIKKEK