Kezdőlap Blog Oldal 208

2019 legjobb filmjei

Mint minden évben, idén is sorra vesszük az elmúlt esztendő legjobb filmjeit. Bár Hollywood kevésbé emlékezetes alkotásokat szállított, különböző nyelvű és műfajú mozik igazán emlékezetes élményt tudtak nyújtani. Szubjektív összegzés.

A tavalyi évhez hasonlóan kevés igazán átütő filmélménnyel gazdagodhattunk, a legjobbak pedig ismét igen eltérő műfajokat képviselnek. 2019-ben sajnos a képregényfilmek terén egy alkotás kivételével nem tudok többet kiemelni (mondjuk azt nagyon), inkább halovány filmeket vonultatott fel mind a Marvel, mind a DC nagyipari termelése, a Star Warst pedig inkább meg se említsük. Láthattunk azonban egy remek kis zenés életrajzi filmet, a Rocketmant, ami szerencsére el tudta feledtetni a Bohém rapszódia miatt érzett fájdalmaimat, Taron Egerton pedig fantasztikus teljesítményt nyújtott. Még az év elején jelent meg Jordan Peele második rendezése, a Mi (Us), ami egy kifejezetten érdekes (és felettébb aktuális) társadalomkritika volt, a groteszk elemek és a szimbólumok pedig még egyedibbé tették a filmet. A ,,nagy öreg” rendezők közül Martin Scorsese dobta a legnagyobbat Az ír (The Irishman) című filmjével, amely egy maratoni hosszúságú, vérbeli gengszterfilm, ami Scorsese legjobb időszakát idézi, csak lassabb, érettebb hangvételben.

Forrás: port.hu

A legújabb Tarantino-filmet, a Volt egyszer egy… Hollywoodot (Once Upon a Time… in Hollywood) hatalmas hype övezte, jó is volt, de azért a dobogóhoz számomra nem elég, főleg akkor, ha Tarantino előző munkái mellé tesszük; Brad Pittet mindemellett muszáj kiemelni az alakítások közül. James Mangold szintén egy szórakoztató kis filmet hozott össze, Az aszfalt királyait (Ford vs. Ferrari), amelyben Matt Damon és Christian Bale remek alakításaikkal nagy segítségére voltak. Tempós, pont elég a giccs, a humor és a dráma; kifejezetten jó moziélmény volt. Decemberben jelent meg a független szféra egyik legnagyobb reménységének számító Safdie-fivérek új filmje, az Uncut Gems, amiben Adam Sandler mutatja meg, hogy több ő annál, mint amit a bugyuta vígjátékokban láthatunk tőle. A film néhol talán túlzottan zajos, kellemetlen és kevésbé lüktet, mint a testvérek előző filmje, a Good Time, de különleges színfoltja az idei kínálatnak. A továbbiakban egyesével emelem ki 2019 számomra legjobb filmjeit, amelyek között két (és fél) idegen nyelvű alkotás is szerepel.

Fájdalom és dicsőség (Dolor y Gloria)

Rendezte: Pedro Almodóvar

A spanyol filmrendező hatalmas kedvencem, de évek óta nem tudott igazán emlékezeteset alkotni, talán az ezredforduló idején élte az aranykorát. A mester azonban ezúttal egy roppant diszkrét önanalízist írt és rendezett, amelyben Antonio Banderas alakítja az Almodóvar ihlette, kiégett filmrendezőt. Banderas fantasztikus, viszont nem ő az egyetlen veterán a rendező több évtizedet átölelő filmográfiájából: Penélope Cruz szintén erős az anya szerepében, Julieta Serranót pedig külön élmény volt látni azok számára, akik a korai Almodóvar-filmeket is ismerik és szeretik. A spanyol művész igazából nem dolgozik új eszköztárral; az érdekes, élénk színvilág, színpadias monológok, érzelmi túltengések, anya-fia kapcsolat már nem először tárul elénk, Almodóvar valahogy most mégis máshogy mesél: és ezzel eléri a néző lelkét.

Forrás: iguzzini.com

The Farewell

Rendezte: Lulu Wang

Az év legintimebb filmjét egy női rendezőnek köszönhetjük, a The Farewell ráadásul Wang saját, igaz történetén alapul. Egy amerikai-kínai lány megtudja, hogy Kínában élő, szeretett nagymamája halálos beteg, azonban családja semmiképp sem akarja közölni az idős asszonnyal a hírt, inkább rapidban összedobnak egy esküvőt, aminek ürügyén mindenki ,,elköszönhet” a mamától. A film egy teljesen más világba kalauzol el minket – a fényképezés gyönyörű, a forgatókönyv frappáns és kidolgozott; a kulturális különbségek okozta lappangó problémák, a visszafojtott érzelmek pedig könnyen síráshoz vezethetnek a végén. A The Farewell a stáblista után is gondolkodásra készteti a nézőjét az empátiáról, a családról és az őszinteség természetéről. Awkwafina remek a főszerepben, de a nagymamát alakító Shuzhen Zhaót szintén ki kell emelni: könnyen lehet, hogy még találkozunk a nevével a díjszezonban.

Forrás: theverge.com

A világítótorony (The Lighthouse)

Rendezte: Robert Eggers

Robert Eggers pár éve nagyot robbantott a The Witch című horrorjával, amiért őszintén szólva nem voltam oda, de mindenképpen el kell ismernem, hogy különleges rendezői stílust vonultatott fel. Most Eggers második filmjéről van szó, ami már sokkal kompaktabb volt számomra: ez bizony egy kétszereplős, fekete-fehér horror, kőkemény művészfilm, ami egy világvégén lévő világítótoronyban játszódik. A kiemeltek közül egyértelműen ez a legnehezebben befogadható alkotás, de az izgalmas formanyelve, lenyűgöző fényképezése miatt már megérdemli a helyét, a parádés Robert Pattinson és Willem Dafoe pedig akkor még szóba se került: Pattinson karakterének legmélyebb lelki dimenzióiba keveredik a néző, a színész méltó partnere a csodálatos Dafoe-nak, ami azért elég szép teljesítmény. A film egy idő után kifejezetten fojtogató élményt nyújt és rengeteg kérdést vet fel (sokszor saját magára reflektálva), amelyekre a válaszokat magunk kereshetjük meg. Nagyon jó.

Forrás: riotmaterial.com

Joker

Rendezte: Todd Phillips

Bár az elején leszóltam a képregényfilmeket, 2019 egyik legjobb alkotása ebből a műfajból jön, valamint – sosem gondoltam volna, hogy ezt valaha leírom – a Másnaposok rendezőjétől, aki előtt emelni kell azt a bizonyos fejfedőt. Azonban a Joker mégis Joaquin Phoenix filmje: a színész évek óta hozza a fantasztikus alakításokat, de ez a film kellett ahhoz, hogy teljesen kisajátítsa a vásznat és hogy valószínűleg megkapja a már rég kiérdemelt Oscar-díjat. A Jokert önmagában kell nézni, csak úgy, ahogy Phoenix alakítását is, hiszen Ledger és Nicholson mellékszereplőként alkottak nagyot, itt viszont főszerepben kellett megelevenednie a DC híres gonosztevőjének. A film igazi kórkép, fantasztikusan adagolja a feszültséget, hogy az utolsó 20 percben a néző teljesen elveszhessen a Joker által teremtett világban. Sajnos a PC világát élve a kritika méltatlanul lehúzta, de a közönség egyöntetűen megegyezik abban, hogy az év egyik legjobb filmje.

Forrás: polygon.com

Fehér éjszakák (Midsommar)

Rendezte: Ari Aster

Már a tavalyi filmértékelőben is ódákat zengtem a rendezőről, aki csak nemrég tűnt fel a terepen, szerencsére másodszorra sem vallott kudarcot. Aster ezúttal Svédországba kalauzol minket egy eldugott kis szektához, ahol pár amerikai fiatal érdekes ,,kalandokat” él át egy afféle tanulmányi kirándulás során. A film egyszerre szól a szakításról, az életfelfogásokról, a tragédiák feldolgozásáról, a hazatalálásról; halálra rémiszt minket, mindezt pedig jump scare-ek nélkül teszi, teljes napsütésben. Ahogy a Hereditary esetében, ez a film is csontig hatolóan realista dolgokat mutat be, miközben abszurdabbnál abszurdabb elemek tarkítják a cselekményt. Florence Pugh a főszerepben újfent bizonyítja, hogy a korosztályának egyik legjobbja, de a mellékszereplők is tisztes munkát végeznek. A Fehér éjszakák egy elképesztő filmélmény, ami sajnos a moziba beülő ,,horrort akarok nézni” közönségnek nem igazán tetszett (vagy nem igazán való, de mellőzzük a sznobizmust).

Forrás: wheresthejump.com

Élősködők (Gisaengchung)

rendezte: Bong Joon Ho

A korona idén egy dél-koreai mestermű fejére kerül. Bong Joon Ho rendezésébe nem nagyon lehet belekötni, ez a film minden elemére egyébként ugyanúgy igaz. A társadalmi különbségeket remekül ábrázoló thriller hatalmas sikert aratott a filmfesztiválokon, reméljük, hogy a díjszezonban is bezsebel majd egy-két dolgot. Az Élősködök egy szegény, dél-koreai családról szól, akik hazugságokkal és egy jó adag rafináltsággal ,,beszivárognak” egy gazdag családba. Szerteágazó szimbólumrendszer található a filmben, amire a fantasztikus fényképezés csak rásegít; pont annyi humor van benne, ami fogyaszthatóvá teszi, valamint egy olyan társadalmat mutat be, amiben sok nemzet manapság szintén magára ismerhet.

Forrás: polygon.com

Erdős Kristóf verse

A pályakezdők és a rendszeresen publikáló szerzők részére az f21.hu elindította Kortárs rovatát. A cél megjelenési lehetőség biztosítása, ahol kizárólag a szövegek értékére helyezzük a hangsúlyt, erőteljes nemet mondva ezzel az ismertség alapján történő publikációkra.

Ezúttal Erdős Kristóf versét olvashatjátok.

Múzsa

 

Megittam a kávét és levetkőztem.
Hideg volt, alulra ragadt az összes cukor.
Pedig még csak tegnap volt
október közepe. Egy jó kávét igazán
kaphattam volna. Egy aktmodell vagyok.
Baszni senki nem akar a művészetért.
(Ez alatt itáliai reneszánsz zenét hallgass,
ez a lényeg az egészben. Josquin des Prez
for you to vibe with.)

Azt mondják, nincs kötelességtudatom.
Igazuk van, szétszórt vagyok, alig járok be dolgozni,
pedig csak egy aktmodell vagyok, nem dolgozom meg
a pénzemért. Ha addig nem rúgnak ki,
lesz rólam nem csak grafika, hanem
kisportré, nagyportré, mell- és teljes alakos
szobor. Másodéves szobrászok
bálványa leszek; hamis isten, akit imádhatnak.
És végre kaphatok egy jó kávét.

Isten vagyok és múzsa. Leszállok
az Olümposzról, a Parnasszusról is.
Legvégén az állványról, visszamegyek a
paraván mögé, öltözök, szívok egy cigit.
Isten voltam és múzsa. Nincs lejjebb,
sóhajtom, apámnak igaza volt, nincs lejjebb.


Erdős Kristóf 2001-ben született Kecskeméten, ott is érettségizett. Versei megjelentek már többek között a Kulteren és a Műúton. A 2019-es Deákpoézis különdíjasa.

 

 


Kiemelt kép: https://www.instagram.com/avant.arte

Gettó Balboa – Avagy a magyar Rocky?

Volt szerencsém megtekinteni a 16. Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál keretein belül Bogdán Árpád legújabb, boksszal és kisebbségi kérdésekkel foglalkozó dokumentumfilmjét, a Gettó Balboát.

Nagy rajongója vagyok a bokszfilmeknek a sportág kedvelőjeként és gyakorlójaként is. Az ökölvívás hatalmas önismeretre és önuralomra tanítja az embert, növeli a kitartását, az állóképességét, nem mellesleg óriási kitörési lehetőséget nyújt mind a mai napig a társadalom szegényebb rétegei számára.

A közeli és érzékeny téma miatt és Bogdán Árpád előző alkotásainak ismeretében nagy aggodalmakkal ültem be a moziterembe. Mind a Rasszizmus szívás, mind a Genezis olyan súlyos társadalmi problémát, név szerint a kétoldalú rasszizmust fogta meg, oly bagatell, egyoldalú módon, hogy az inkább volt provokatív és nevetséges, mint tanító hatású. Mivel tudtam, hogy a Gettó Balboa is egy fiatal, tehetséges roma származású ökölvívó életútját hivatott bemutatni, féltem, hogy a mostani alkotás is el fog menni egy hasonló irányba. Így amikor elsötétültek a fények, úgy éreztem, mintha én is a szorítóban állnék és az első menet előtti feszült várakozás súlya nehezedne a mellkasomra. Viszont kellemesen csalódtam.

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy Bogdán Árpád egyik, ha nem a legjobb alkotása lett a Gettó Balboa. Engem már az is mérhetetlen nagy megkönnyebbüléssel töltött el, hogy a főszereplőt, Zoltánt nem riogatják a sötétben megbúvó, fehér bőrű, fehér színű sárkánnyal, ami a vérére szomjazik, ahogyan azt a Genezisben tették Ricsivel (Csordás Milán).

A cselekmény egy fiatal ökölvívó, Szabó Zoltán és az edzője, Sípos Mihály történetét mutatja be. Zoltán motivációja, hogy profi bokszoló legyen és eltartsa önmagát és a családját. Ez azért is fontos neki, mert váratlanul egy új ember is belép az életébe, ami még inkább megnehezíti a helyzetét. Mihály a zűrös múltját hátrahagyva annak szenteli mindennapjait, hogy olyan gyerekeket eddzen, akiket nélküle beszippantana az utca és az alvilág. Az edző úgy érzi, Zoltánban minden megvan, ami csak a profi ökölvíváshoz kellhet.

A történet nem mond semmi újat, viszont nagyon jól bemutatja a ma is aktuális nehézségeket, amikkel a szegényebb sorban élőknek minden nap szembe kell nézniük. A film erősen merít a Cinema verité, a francia újhullám stílusából, mivel bár dokumentumfilmként van beharangozva, számos rendezői elemmel van kiszínezve a fogyaszthatóság érdekében. Ebből a szempontból párhuzamba hozható a hasonló stílusban készült Szibériai levelekkel, hisz az is egy (francia) dokumentumfilm, azonban nagyon sok más műfaj sajátosságával operál a filozófiai elmélkedéstől kezdve az útinaplóig, továbbá a hangalámondásos mivoltából adódóan a rendező nézetei és gondolatai is nagyban befolyásolják a látottakat.

A színészi játék hihetetlenül változó. Mikor a felkészülési vagy a bokszjelenetek voltak a vásznon, akkor tényleg minden szempontból profinak, sőt, motiválónak hatott a film, azonban egyes párbeszédek a botrányoshoz közelítettek. A szereplők nem tudták megfelelően megjeleníteni az intenzív érzelmeket a vásznon. A dráma nem hatott drámának, az öröm nem hatott örömnek. A legtöbb hanghordozás azt az érzést keltette bennem, mintha felolvasták volna a szöveget, a mondandó szinte soha nem volt összhangban a mimikával, amihez testbeszéd pedig egyáltalán nem társult. Valószínűleg közrejátszik ebben a problémában a film stílusa is, azonban a pluszban beleerőltetett, előre megírt sorok elvették sok párbeszéd természetességét. Ez valahol teljesen érthető, hiszen a Gettó Balboa nem hivatásos színészeket alkalmaz, ez esetben viszont felmerül a kérdés, hogy kell-e ennyire erős, érzelmes párbeszédeket ráerőltetni a szereplőkre.

Az operatőri munkával ezzel szemben sokkal inkább meglehetnek elégedve a nézők. Itt is különösen akkor volt erős a Gettó Balboa, mikor az edzőteremben, vagy a lakásban mutatták be Zoltán felkészülését. Jó volt végre nagy vásznon látni, hogy sok sportoló a karrierjének kezdetén nem milliárdos edzőtermekben készül nap mint nap a versenyeire, meccseire, hanem dohos tömbházak apró lakásaiban, penészes pincékben, szakadt disznóbőrzsákok között. Különösen jó ötlet volt mindezt fekete-fehérben fölvenni, mert így még inkább kiemelte a szegénység és az utca szinte bántó, noiros szürkeségét, a betört ablakokkal, és a koszos, folyton ázott, pocsolyákkal teli járdákkal.

Általában a zene is megfelelően összhangban volt a képsorokkal. Soha nem nyomta el a vásznon látottakat, megfelelően kiemelte a drámai hatásokat és igen erősen rásegített a végig jelenlévő sötét tónusú hangulatra.

Valószínűleg a Gettó Balboa képében Bogdán Árpád eddigi legjobb munkáját láthatják a nézők, amiben a rendező végre el tudott szakadni a provokatív és sok esetben kontraproduktív stílusától, és úgy tudott egy, a kisebbségi réteg problémáival foglalkozó filmet gyártani, hogy közben nem kiáltja ki kollektíve bűnösnek a többségi társadalmat. Remélhetőleg ezen az úton marad a továbbiakban is a munkássága során, mivel egyre inkább kirajzolódik, hogy tehetséges rendező, és minden filmje ütne, ha az alkotásait nem befolyásolnák olyan erősen a személyes emóciói.

Hiszen a Gettó Balboa sokkal több, mint egy átlagos bokszfilm, bár azon a téren is megállja a helyét. Bogdán Árpád olyan képet mutat nekünk, amire nem szívesen nézünk. A Gettó Balboa az a sötét sarok a szobában, ami fölött mindig gyorsan átsiklik a tekintetünk, bár tudjuk, hogy jelen van. A film a képünkbe vágja a képmutatásunkat, hisz a társadalmunk nagyon szereti a kitöréstörténeteket. Könnyes szemmel olvasunk Muhammad Ali sanyarú fiatalkoráról, sorra nézzük a különböző küzdősportos motivációs videókat, ahol az emberek a mocsokban edzenek. Azonban hátrébb húzódunk az éjszakain, ha egy monoklis fiatal izzadtságszagúan, szakadt pulóverben, tornazsákkal a hátán a közelünkbe ül.

Az ösztönszerű előítéletek kiirthatatlanok az emberből, viszont az olyan szervezetek támogatása, mint amit Sípos Mihály is vezet, gyerekek tucatjait mentheti meg az alvilágtól, ami egy fontos humanitárius és egyben társadalmi szempont is. A tehetségeket gondozni kell, mert jobb, ha egy ember az ilyesfajta tudását a szorítóban használja ki, nem pedig az utcán. Persze az sem utolsó motiváló szempont, hogy azért egy bokszoló többet keres, mint egy árufeltöltő.

Képek forrása: Gettó Balboa

„Káprázatnak tetszik a világ…” – A Los Rola Kocc című előadásáról

T. S. Eliot Koktél hatkor című drámája szabad improvizációk mentén igazán modern, életszagú előadássá formálódik a fiatal alkotócsoport, a Los Rola kezei között. Nagyvilágian üres társasági élet, illúziófelhőben ténfergő, szerelmi sokszögek hálójába gabalyodott alakok, krimibe illő rejtélyfaktor megfűszerezve egy jó nagy adag filozófiai-pszichológiai elmélkedéssel és kellő humorral, melyet abszurditásokig elemelt, jólesően ismerős XXI. századi dresszinggel tálalnak.

A Három holló alagsori előadótermében berendezett színpadi tér láttán rögtön világossá válik, hogy az alkotóknak eszük ágában sincs követni, vagy egyáltalán imitálni a kiindulási alapként szolgáló, 1950-es évekbeli történet korát. A Toldi Flóra által tervezett, félkör alakú előadói tér hátsó vonalán végig telerakott bárpult díszeleg. A színes folyadékokkal megtöltött üvegek hanyag rendezetlenségben sorakoznak a ridegen kongó, fémhatású felületen. Ezeken kívül csupán néhány szék és egy fogas lézeng a placcon, melyet teljes egészében befed egy kezdetben kissé erőltetett, indokolatlan díszletelemnek érződő átlátszó festőfólia. Az események előrehaladtával azonban egyre inkább kitűnik, hogy a térnélküliség atmoszférájának megteremtésével kinyitja a történetet egyfajta egyetemes tartalom felé, emellett pedig a befejezetlenség fémjelző elemeként is szolgál.

Fotó: Nényei Lilla

Ide érkeznek a szereplők: egy elemelt tér abszurd figurái, akiket Kardos Tibor, Klucsik Franciska, Körmendi Kristóf, Lukács András, Szabó Zsombor, Szegezdi Anna és Vörös Karolina formálnak meg. Az alapdráma szalonvígjáték jellegét nagyszerűen idézi a koktélpartin tetszelgő karakterek viselkedése. Záporoznak az angol etikett különféle köszönési formái, a felszínes udvariaskodás gesztusait azonban minden esetben követi egy az előzővel rendszerint ellentétes, titkolt megmozdulás, mely csupán a közönség felé jelzi az adott szereplő valódi érzéseit, gondolatait. Néhány perc alatt meglehetősen élesen kirajzolódnak a viszonyokkésőbb bizonyos dominanciaharcok is –, melyeket leginkább az arckifejezések, a gesztushasználat és a burkolt megjegyzések fejeznek ki.

Ugyanakkor az első benyomás csalóka, egyre több és több titok kerül a jól működő gépezetbe. Rögtön az első: a házigazda, Edward Chamberlayne felesége rejtélyes módon eltűnik. A férj a tőle „elvárható” módon igyekszik palástolni a helyzetet, „értő közönsége” pedig szemrebbenés nélkül elhiszi, hogy az asszony csupán vidéki látogatóba indult, fel sem merül bennük távozásának valódi oka: a nő bizony összecsomagolt. Edward a megalkuvások és megszokások embereként összedőlni látja az általa eddig logikusan építgetett kártyavárat, mégis képtelen arra, hogy aktuális bizonytalanságát – mely érzelem kívül esik a szalontársaság felszínes befogadói körén – egy pillanatig is láttatni engedje. Otthona az „átjáróház” fogalmának mintapéldája, a szereplők befurakodnak egymás életébe, mégis vakok ahhoz, hogy saját kicsinyes kereteik mögé lássanak.  Ez az illúzió fonta homály rátelepszik a történet minden lényegi aspektusára. A szóban forgó házigazda például képtelen elfogadni kihűlt házasságának tényét, melyről talán következő mondatai árulkodnak legtisztábban: „Véglegesnek tekintettük egymást. / ”Nélküle nem vagyok önmagam.” Az örökösen keresgélő Peter pedig reménytelen plátói szerelmet táplál a művészlelkű Celia iránt, akiben – mint utóbb kiderül – lényegében csak önmaga érdekelte. Aztán sorra bukkannak elő az eddig gondosan leplezett viszonyok, és a nézők szeme előtt feltárul egy olyan szerelmi sokszög, mely vonalai közt valójában egyetlen oda-vissza irányút sem találni.

Fotó: Nényei Lujza

Titokzatos köd burkolja be továbbá a koktélpartin feltűnő ismeretlen férfi kilétét is, akinek elejtett megjegyzései arra engednek következtetni, hogy idegen létére többet tud a társaság ügyes-bajos dolgairól, mint bármely más szereplő. Kiállása és mélyen filozófiai eszmefuttatásai pedig már a kezdetek kezdetén a sematikus szalonfigurák fölé emelik. Ő birtokában van azon tudásnak, miszerint „Élünk abból a kevésből, amit tudni vélünk.” Alakja végül az örökösen tükröt tartó, az embert gyarlóságaival szembesítő luciferi szerepkör mintájára körvonalazódik. Nem kifejezetten kísértő, mindinkább terelgető sátáni ráhatását igazán gyönyörűen érzékelteti az előadásban az a gesztussorozat, melyben mintegy bábmesterként láthatatlan szálakon irányítja az egyes szereplők mozgását is. Karakterének eme szegmense mintha egy másik síkon mozogna. A szalonestek hamis valóságában pszichológusként tűnik fel, kinek vonzásköréhez afféle „beépített emberként” Alex és Julia is hozzátartozik. Triójuk lényegi szerepköri funkciója a kérdésekkel és velős frázisokkal való megvilágítás, a bölcseletek kimondása.

Felvetéseik záró tanulsága, hogy nem mindenkinek adatik meg a tisztánlátás képessége, s bár a végponthoz, a halálhoz való eljutás alapjában véve döntés kérdése, az egyéniségtől eltérő viselkedésformák zavarodottságot, önmeghasonulást eredményeznek. Az önmagát önállóan meghatározni képtelen Edward és időközben visszatérő, könnyelmű felesége, Lavinia nem kívánnak igazán rálátni saját helyzetükre, így nem is léphetnek ki abból. A magát valamilyen módon folyamatosan érvényesíteni próbáló Peter önző céloktól vezérelve nem juthat el egy magasabb tudás szintjére. Az alapvetően érzékeny, mély érzésű Celia karaktere az egyetlen, aki olyan tulajdonságokkal bír, melyek megváltásra érdemessé teszik őt, s végül egyfajta krisztusi szimbolikát is magára véve, kilép a megszokott sekélyes mókuskerékből, és alakja felmagasztosul.

Fotó: Nényei Lujza

T. S. Eliot drámája rendkívül jó alapanyag egy fiatal, gondolkodni vágyó csapatnak, hiszen dramaturgiai sokrétűsége színes palettát kínál. A bravúros szójátékokra és helyzetkomikumokra építő könnyed szalonvígjáték megengedi a már-már burleszkszerű nevettetést, amit a játszók a legtöbb esetben remekül színpadra is visznek. Emellett az előadás egyfajta parodisztikus, groteszk ízt is hozzáad ehhez a humorfaktorhoz, melynek egyik legjellegzetesebb és legropogósabb eleme korunk show-műsor világának beemelése. Ennek elhelyezése a rendezői koncepciót is dicséri, hiszen Iványi Domokos és Molnár Flóra jól ráéreztek a hangulati dinamika-elv hullámmozgására: a jelenet egyszerre tud humoros és gondolatébresztő lenni.

A dráma második síkja: a szereplőkben végbemenő mögöttes, elrejtett érzelmek és összegabalyodó szerelmi szálak rétege ugyanúgy képes arra, hogy ambivalens jellegükből fakadóan kikacagjuk a helyzeteket, a játszók adott esetben mégis komoly, fajsúlyos pillanatokat tudnak teremteni az alapvetően bagatell szituációkban. Továbbá mindkét szféra momentumait megsegíti, hogy az előadók nem félnek a szükséges csendektől, a legtöbb esetben megadják a helyét annak a szünetnek, amit a szituáció megkíván, ugyanakkor máskor kissé belassulnak a jelenetek. Mindegyik karakter megformálása a maga módján egyedi, a figurákhoz alakítva kellően és jólesően manírosak, mégsem hiányzik belőlük az a beszédes tekintet, ami a mélyebb érzelmek színpadra vitelének elengedhetetlen sajátja. Néhol elcsípni színtelen megszólalásokat, de az összhang alapvetően működik.

Fotó: Nényei Lujza

A harmadik szféra, mely a filozófiai-pszichológiai gondolatok és bölcseleti „igazságok” világát rejti magában, a másik kettőt mintegy közrefogva simul a rétegek közé. Az események – a már említett – irreális térbe való belehelyezése nem csak látványelemként, de gondolati többletként is ráerősít minderre. A kivetítő technikai megoldása szintén túlmutat a modern láttatás gesztusán, hiszen az idő eltelésének képi érzékeltetése ugyanúgy összefonódik az alapszöveg költői jellegével, ahogy az említett rétegek egymással. Az egyik kiemelten szép pillanat, amiben Celia néma üvöltése éles kontrasztot ad a színpadi történéseknek és az elhangzó mondatoknak, szintén ehhez a mechanizmushoz kötődik. Hasonlóan bravúros és nagyon mai elgondolás az alkotók részéről a közönség „lefotózásának” interaktivitást idéző mozzanata, mely elősegíti a még nagyobb szintű bevonódást. A kissé klisészerű mondatokkal tarkított lezárás talán túl didaktikus, közben mégis valahogy tükröt is tart a néző elé, akárhogy is, mind kapcsolódunk hozzájuk valamilyen módon.

Ez a fajta alapvető sokrétűség, a hozzátoldott látványelemekkel és egyéb ötletes megjelenítési formákkal kreált plusz tartalmak, olyan készletet alkotnak, amiből mind hazavihetünk valamit. Legyen az egy kép, egy elkapott gondolat, vagy egy bennünk is szöget ütő kérdés, nem távozunk üres kézzel.

Kiemelt kép: Nényei Lujza

Három teljes Kispál koncerttel lepett meg minket az A38 Vibes

Az A38 YouTube csatornáira folyamatosan tölti fel a hajón többnyire kiváló minőségben felvett régi-új koncertfelvételeket. Mostantól a már legendának számító Kispál és a Borz zenekar három koncertfelvételét nézhetik vissza a rajongók.

„Fennállása óta az A38 Hajó nem csak az underground, hanem a mainstream – tehát a pop-rock, az indie és az elektronika – legnagyobb alakjait is elhozta Budapestre, sokszor elsőként az egész országban. Olyan nevek váltották egymást a Dunán, mint az M83, a Warpaint, a Crystal Castles, Zola Jesus, miközben este tíztől olyan DJ-k szolgáltatták a talpalávalót, mint Ben Klock, DJ Marky vagy épp Blawan. Az A38 Vibes a hajó saját koncertarchívumának legforróbb és legjobb hangulatú pillanatait gyűjti össze, a !!! frontemberének higanymozgásától a The Boxer Rebellion himnikus indie rockjáig. A38 Vibes – zene a legemlékezetesebb estéidhez. „ – hirdeti magáról a YouTube-csatorna.

A koncertek mindegyikét eddig csak televízióban lehetett megtekinteni. Mindhárom – egyébként interjúkkal tűzdelt – felvételen különböző műsorok szerepelnek, így a Kispál-rajongók számára értelmezhető ez egyfajta karácsonyi ajándékként az A38 és a zenekar jóvoltából.

A legrégebbi felvétel 2005-ös, ennek különlegessége, hogy egy teljes, jó minőségben rögzített „csendesülős” koncertről van szó. A fiatalabb, „újgenerációs” Kispál-rajongóknak, akik csak az utóbbi évek koncertjein csípték el a zenekart, Lovasi definiálja a csendesülős koncertek lényegét 7:25-től: „Ezt az egész csendesülős dolgot azért találtuk ki, mert egy rockkoncert hevületében ilyen mennyiségű lassabb, vagy szordinósabb darabot nem nagyon lehet eljátszani. (…) Arra találtuk ki, hogy mivel sok számunk van, legyen ezeknek a halkabb kamaradaraboknak is egy fóruma.”

A következő koncert egy 2006-os, Original címkével ellátott felvétel. A tapasztaltabb Kispál-fanoknak elég pár másodpercet megtekinteniük a videóból, és értelmet is nyer a címke: a régi Kispál–Lovasi–Bräutigam triót láthatjuk működés közben, azokat a dalokat játszva, melyeket ebben a felállásban is vettek fel a banda első pár évében.

Zárásként pedig megtekinthető egy „normál” koncert, melyen régi és új dalok is elhangzanak, 2009-ből.

Kiemelt kép: A38 Vibes Youtube-csatorna

Istentelen Istenkeresés – A hátrahagyottak sorozatkritika

Tom Perrotta azonos című regénye alapján készült az HBO A hátrahagyottak című sorozata David Lindelof – a korábban futó Lost megalkotója – közreműködésével, Mimi Leder rendezésében. 

Sokak szerint remekmű, mások botrányos, összecsapott, logikátlanul felépített baromságnak tartják. Még szeptemberben találtam rá, akkor fejeztem be a Netflix saját gyártású sorozatát, az Orange Is The New Blacket, a kedvenc sorozataim pedig csak októberben jelentkeztek új évaddal, így szükségem volt valami újra. Kritikusok és népszerű youtuberek úgy nyilatkoztak A hátrahagyottakról, mint az egyik legjobb sorozat, amit valaha láttak, a kommentszekció azonban gyűlölködő üzenetekkel, felháborodott nézők véleményével volt tele.

Mivel pusztán három évadról van szó, évadonként 8-10 résszel, úgy döntöttem, rászánom az időmet arra, hogy magam is megtapasztaljam, mitől olyan megosztó ez a sorozat.

Az alapcselekménye szerint a világ két százaléka az egyik pillanatról a másikra nyomtalanul eltűnik. Nincs meghatározott korosztály vagy nem, egyaránt tűnnek el idős emberek és a volán mögött ülő, munkába tartó középkorú férfiak és nők, valamint kisgyerekek, és édesanyák méhében fejlődő magzatok.

Ahogy a cím is árulkodik, bár szerves részei a sorozatnak a váratlanul elillant emberek, nem ők állnak a cselekmény középpontjában, hanem a világ népességének az a 98%-a, aki elvesztette valamelyik szerettét, és még meggyászolni se tudja, mivel nem meghaltak, hanem köddé váltak.

Forrás: rendszerigeny.hu

A főszereplő Kevin Garvey (Justin Theroux) és a családja, akik úgy tűnik, nem vesztettek el senkit, a felesége azonban mégis csatlakozott a Bűnös Maradék nevű szektához, mely céljának tűzte ki a hátrahagyottak folyamatos emlékeztetését a történtekre, szinte őrületbe kergetve mindenkit. 

Az évadok során Kevin élete összeforr más karakterek sorsával. Középpontba kerül Nora Durst (Carrie Coon), aki a gyerekeit és a férjét vesztette el, egy pap (Cristopher Eccleston), és egy másik szerencsés család is, azonban az állandó marad, hogy végig Kevin életének alakulását és vívódásait nézzük, melynek látszólag aligha van köze kétmillió ember eltűnéséhez. 

Központi témája a sorozatnak a vallás. Szinte az egész sorozat Isten létezését vagy nem létezését feszegeti sokszor egészen sokkoló módon, fekete humorral fűszerezve, Kevinből Jézust kreálva. Én kedvelem az ilyen típusú sorozatokat, pláne ha a filozófiája valamilyen természetfeletti környezetbe van helyezve, vallásos személyeknek azonban sokszor felháborító lehet, mert bár igyekszik egyfajta tisztelettel fordulni a vallás felé, mégis rendkívül polgárpukkasztó. 

Az epizódok sokszor összefüggéstelenek, random jelenetek szakítják meg a két-három része folyamatosan futó, összefüggő cselekményt, ami érthető módon először idegesítő, legtöbbször azonban beágyazódik a cselekmény folyamatába, de az is előfordul, hogy elvarratlan szál marad. 

Forrás: smokingbarrels.blog.hu

Úgy tűnik, mintha a sorozat alkotói nem írták volna meg előre egy egész évad cselekményét, hanem részről részre találnák ki azt, sokszor elfelejtve egy-két elemet. A színészi játék azonban minden karakter szempontjából kifogástalan, valószínűleg ez az, ami miatt a kritikusok pozitív értékeléssel illetik, egy átlagos nézőt viszont nem ez tart a képernyő előtt, hanem egyszerűen a kíváncsiság, hogy vajon mi történt kétmillió emberrel, és valóban Kevin Garvey-e Jézus Krisztus.  

David Lindelof korábbi nagy sikerű sorozatával (Lost – Eltűntek) ellentétben A hátrahagyottak nem alakított ki magának kultuszt, és még csak igazán nagy nézőközönséget sem, pusztán a kritikusok pozitív értékelése tartotta képernyőn, ez is csupán három évadig volt elég.

Többet valószínűleg nem is élt volna meg, mivel az utolsó néhány részre még a karaktereknek is elegük van saját magukból, nem beszélve a nézőkről, akik a harmadik évadra bőven belefáradtak a posztapokaliptikus, depresszív hangulatú, sokszor összefüggéstelen sorozatba, melynek minden karaktere a megőrülés határán hintázik. 

Kiemelt kép: bustle.com

Kiszáradt Viktória-vízesés, eredménytelen madridi klímacsúcs – Mi az igazság?

December elején bombaként robbant a hír, miszerint a Zambia és Zimbabwe határán található, UNESCO Világörökség-védelmet is élvező Viktória-vízesés kiszáradt, rá egy héttel pedig a madridi klímacsúcs sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. De vajon valóban kiszáradt a vízesés és tényleg eredménytelen volt az éghajlatváltozással foglalkozó konferencia? Utánajártunk.

December első hetében tényként közölte a média, hogy a Viktória-vízesés egész egyszerűen kiszáradt – persze mindezt drámai fotókkal is illusztrálták. Annyit előzetesen elárulhatunk, a vízesés egy része valóban kiszáradt egy időre, de ne szaladjunk ennyire előre.

A Viktória-vízesés, vagy helyi nevén Mosi-oa-Tunya, magyarul annyit tesz: „mennydörgő füst”. Neve onnan ered, hogy a víz száz méteres mélységbe szinte fülsüketítő alázúduló hangja mellett háromszáz méteres párafüggöny is megjelenik. A maga 1708 méterével a világ legszélesebb vízeséseként tartják számon Afrika déli részén, Zambia és Zimbabwe határán. Az 1989 óta UNESCO világörökség-listán szereplő természeti látványosságot az ország negyedik legnagyobb folyója, a Zambézi táplálja.

Forrás: chronicle.co.zw

A spontán földrajzórát követően vegyük sorra, mi történt az elmúlt időszakban. Minden egy YouTube-videóval kezdődött, amiben egy nő a Viktória-vízesés, vagy ahogy ő nevezi, a „Viktória-sziklák” mellett áll, és az alacsony vízhozamot látva esőért imádkozik. Ezt a videót azóta közel 50 ezren tekintették meg. A média természetesen reagált rá: elmondták, hogy a régió szezonálisan száraz időszaka minden évben befolyásolja a vízhozamot, és hogy a vízesés zimbabwei oldala sokkal jobb helyzetben van – ennek lényege tehát az volt, hogy teljesen felesleges a nő klímahisztije. A videó mellett persze az internetfelhasználók sem mehettek el szó nélkül, így sokan felcsaptak önkéntes oknyomozó riporternek, felkeresték az egyébként is turistalátványosságként aposztrofált helyszínt, fotókat készítettek, amiket aztán megosztottak a közösségi médiában bizonyítékként, hogy aggodalomra semmi ok.

Mi lesz veled, Velence?

A szeptemberi videót követően valóban a javulás jelei mutatkoztak – egészen november végéig, amikor úgy tűnt, tényleg kiszáradt. November 25-én a BBC „Kiszáradhat a Viktória-vízesés?” címmel leadta anyagát, majd szenzációhajhász cikkek és drámai fotók ütötték fel a fejüket – a magyar médiában főleg december 12-én, amikor is a Vöröskereszt és Vörösfélhold Nemzetközi Szövetsége (IFRC) közreadott képe napvilágot látott. Rá két nappal később pedig „Újra zubog víz a világ egyik legszebb vízesésében” és ehhez hasonló címekkel jelentek meg cikkek. Még a december 12-én közzétett fotót megelőzően az Afrikai Utazási és Turisztikai Szövetség (ATTA) nyilatkozatot adott ki, amiben mindenáron arról próbálják meggyőzni az embereket, hogy az égvilágon semmi baj nincs, mindössze így működik a természet. Mivel a zimbabwei és a zambiai energiaellátás nagymértékben támaszkodik a Kariba-gátra, a két ország határán álló, óriási vízerőműre, a szárazság áramkimaradásokhoz is vezetett. Röviden összefoglalva ennyi, jöjjenek hát a részletek.

Forrás: 444.hu

December 5-én a Sky News azt írta, hogy „a soha nem látott szárazság a globális felmelegedés számlájára írható”. Ez így ebben a formában nem igaz: a Zambézi vízügyi hatósága (Zambezi River Authority) 1914 óta tartó mérései alapján napjainkig legalább hat alkalommal volt a folyó évi átlagos vízszintje alacsonyabb, mint most. Az ATTA a nyilatkozatában elsősorban azt sérelmezte, hogy a média nem akar tudomást venni a történelmi idők óta létező, szezonálisan ismétlődő jelenségekről és a vízhozam változásairól. A közleményben elismerik, hogy tisztában vannak a globális klímaváltozással és annak potenciális veszélyeivel az országra nézve, és azt is, hogy a novemberi eset meghaladja az 1995-1996-os szárazsági időszakban rögzített kiugró értékeket, mégis úgy gondolják, hogy ezek teljesen természetes jelenségek. Az ATTA azt sem vette jó néven, hogy a média a hihetetlenül széles vízesésnek azt a részét ragadta ki, ami pont a legszárazabb, szikfalakkal tarkított része – itt készültek azok a fotók, melyek a világ figyelmét voltak hivatottak felkelteni. Noha tudnunk kell, hogy a világ legszélesebb vízesése közel sem ennyiből áll: az Ördög-vízesésre, a Fő-zuhatagra, a Lópatkó-zuhatagra, a Szivárvány-zuhatagra és Keleti-zuhatagra oszthatjuk. „A Zambezi-folyó szezonális emelkedése és zuhanása naponta megváltoztatja a Victoria Falls megjelenését. Az esések nyugati oldala alacsonyabb, mint a keleti oldalé. Ez az ingadozás kevésbé észrevehető az Ördög-zuhatagnál és a Fő-zuhatagnál. A Livingstone-szigetektől kezdve ez az apály és dagály egyre nyilvánvalóbbá válik, és a vízesés ezen részén szinte teljesen kiszárad” – magyarázzák a közleményben. Szintén az ATTA jóvoltából olvasható az is, hogy a Zambezi vízügyi hatóság mérései már december 10-én bizalomra adtak okot, hiszen a vízszint már ekkor folyamatosan emelkedett, majd elkezdett átfolyni azon a száraz sziklafalú részen is, ami a médiában terjedt. Pár nappal később pedig ismét esősre fordult az időjárás a Zambezi felső folyásán; ekkor jelentek meg az „újra zuhog a Viktória-vízesés”-cikkek.

Forrás: 444.hu

Még október elsején Zambia elnöke, Edgar Lungu Twitter-oldalán osztotta meg gondolatait az akkor kiszáradóban lévő vízeséssel kapcsolatban: „Ezek a Viktória-vízesésről készült képek emlékeztetnek minket arra, hogy mit tesz a klímaváltozás a környezetünkkel és a megélhetésünkkel”. Ezt viszont nem jelenthetjük így ki, hiszen egyelőre fogalmunk sincs arról, hogy a Viktória-vízesés novemberi kiszáradása valóban a klímaváltozás számlájára írható-e, ahogy azt sem tudjuk, milyen hatásai lesznek hosszú távon. Tavaly megjelent egy olyan tanulmány, ami vizsgálta Zambia 40 éves meteorológiai adatait, és rámutatott arra, hogy a területen „statisztikailag szignifikáns hőmérsékleti változás történt”, viszont a csapadékmennyiségről ez nem mondható el. A tanulmány társszerzője, Kaitano Dube, a Vaal Műszaki Egyetem kutatója azt nyilatkozta az afrikai AFP-nek, hogy egyelőre nem tudják, a vízesés szárad-e vagy sem.

Mindeközben a világ szeme Madridon volt: azóta már véget is ért az eddigi leghosszabb ENSZ-klímacsúcs a spanyol fővárosban, amin a világ 196 országa képviseltette magát több mint 25 ezer résztvevővel december 2. és 13. között, de sajnos nem sikerült elérni a fő célkitűzéseket. Carolina Schmidt, a konferencia chilei elnöke szerint az egész világ rájuk figyelt, és nagyobb eredményeket várt. A csalódottság oka az, hogy a résztvevők nem jutottak egyességre az új szén-dioxid-kibocsátás-kereskedelmi rendszer létrehozásáról, pedig két napot rá is húztak a konferenciára, hátha. Erre az új rendszerre azért lenne szükség, mert már világosan látszik, hogy a 2015-ös párizsi klímacsúcson vállalt kötelezettségek nem elegendőek ahhoz, hogy 2050-ig 1,5-2 Celsius-foknál alacsonyabb szinten tarthassuk a Föld átlaghőmérsékletének növekedését. A BBC szerint a kisebb országok jobban támogatták az ötletet, mint a nagyok, például az USA, Kína, India, Brazília.

Forrás: practicaespanol.com

Azt viszont nem állítjuk, hogy teljesen eredménytelen lett volna a konferencia: bár a tervezettnél jóval kisebb dologban sikerült csak megállapodni, az viszont tény, hogy a zárónyilatkozatban a résztvevők kinyilvánították azon vállalásukat, hogy a jövő évi, glasgow-i klímacsúcs előtt bejelentik, nemzeti szinten milyen további kibocsátáscsökkentést vállalnak, ebből pedig majd az ENSZ jelentést készít.

Tehát nem jelenhetjük ki biztosan, hogy a Viktória-vízesés kiszáradása és a klímaváltozás között lenne jelentős összefüggés, és azt sem, hogy teljesen eredménytelen lett volna az éghajlatváltozással foglalkozó konferencia, de annyi bizonyos, hogy el kell kezdenünk végre megtenni a szükséges lépéseket. Nem holnap, nem a jövő évi glasglow-i klímacsúsig, hanem még ma.

Kiemelt kép: infostart.hu

Anzselika Habpatron – Vloggerparódia az Uristen@menny.hu alkotóitól

2000 márciusában, csaknem húsz éve mutatták be az egyik legjelentősebb magyar kisjátékfilmet, az Uristen@menny.hu-t, ami azóta kultikus alapművé vált. A megjelenés évében a Magyar Filmszemle által műfajában legjobbnak választott alkotás rendezői Kálmánchelyi Zoltán, Stefanovics Angéla és Végh Zsolt voltak, akik most szűk két évtizeddel később új projektbe fogtak. Ezúttal nem a tv képernyőjén, hanem egy YouTube-csatorna formájában.

Ha egy alkotás stáblistájában ezzel a rendezőtrióval találkozunk, joggal számíthatunk rá, hogy a kész mű bővelkedni fog parodisztikus elemekben és maró gúnyban. Nincs ez másképp a pár napja indított, aktuális társadalomkritikát megfogalmazó, a vloggerek és influenszerek világát parodizáló YouTube csatornával sem. Új terep, új téma, de a régi minőség változatlan.

A csatorna Anzselika Habpatron körül forog, akit a Jászai Mari-díjas Stefanovics Angéla alakít. A színésznő pedig elképesztően jól, hihetően mozog a szerepben annak ellenére is, hogy hatalmas őrültségeket vetít elő a bemutatkozó videó és az első teljes epizód. Laikus szemmel akár még komolyan is lehetne venni a naiv, gyerekesen viselkedő, butuska Anzselika próbálkozásait a vlogolással (hiszen találkozhattunk már ilyennel, nem csak paródia formájában), és ez teszi igazán humorossá, kritikussá a videókat. Stefanovics Angéla tökéletesen alakít, a díszlet, a témák, a megjátszott, művi ügyetlenség, a gügye gondolatmenetek bármelyik kezdő, vagy akár népszerűbb influenszer csatornáján elférnének mindenféle torzítás nélkül.

A karakter tipikus: felnőtt lány, aki tízéves módjára viselkedik a kamera előtt hatalmas önbizalommal, a legismertebb példaképektől átvett gesztikulációval, és olyan artikulálással, mintha óvodás lenne a néző, de még a vágások is tökéletesen imitálják a vloggert, aki két mondatot összefüggően, nyökögés nélkül képtelen elmondani.

Első teljes videójában például a Google-nek küld üzenetet, hogy segítsen neki adatokat gyűjteni egy srácról, aki tetszik neki. Amellett, hogy tényleg őrült és igencsak szájba rágósnak tűnhet a téma, a videó több irányból is kritikus hangon támad. Egyrészt a Google ijesztő jellegére mutat rá, hiszen minden, amit meg akar tudni Laciról, bármennyire is túlzásnak tűnik, tényleg tudja rólunk a böngésző. Másrészt a fiatalabb generációk információszerzésének módjaira is rámutat, hiszen mindenre megoldást találhatunk, minden kérdésünkre választ kaphatunk az internet segítségével. Miközben parodizál, a butuska Anzselikától bölcseleteket is kapunk…

Ha magányosnak érzitek magatokat néha, tudnotok kell, hogy van valaki, aki mindig odafigyel rátok és foglalkozik veletek, ez pedig nem más, mint a Google.

A csatorna második videója egy montázs, ahol előrevetítik a jövőbeli témákat: lesz főzés, crafty videók, bemutatkozás, zenélés, szóval úgy tűnik, nem fogunk hiányt szenvedni a jobbnál jobb paródiákból. Egyébként a csatorna már néhány nap alatt nagyot ment a közösségi médián, négyezer feliratkozóval és videónként több tízezer megtekintéssel áll jelenleg.

Kiemelt kép: Youtube

Hétvégi albumajánló: Harry Styles – Fine Line

Több mint két évvel az első önálló albuma után megjelent Harry Styles második nagylemeze, a Fine Line, ami saját elmondása szerint teljes egészében a szexről és a szomorúságról szól.

Annyira távol állnak tőlem a mostani tizenévesek kedvenc előadói, amennyire csak lehet. Nem szeretem a túlhypeolt rappereket, és még Billie Eilish sem kápráztat el, úgyhogy az utóbbi időben új, számomra jónak titulált zenék hiányában elkezdtem a 70-es, 80-as évek zenéi között szörfölni Spotify-on, miközben makacsul ragaszkodom a saját tinikorom kedvenc előadóihoz, így az egykori One Direction tagjainak szólómunkásságához is. Sosem gondoltam volna, hogy a kettő bármikor is ötvöződni fog, azonban megtörtént; ez lett a Fine Line. 

Harry Styles mindig elég különc, feltűnő jelenség volt, mostanra azonban már-már egy olyan előadói perszónát épített fel, mint anno David Bowie. Az albumborító eltorzított képén nadrágtartós, bő szárú, magas derekú nadrágot és pink színű inget visel, az album első kislemezének (Lights Up) videoklipjében nők és férfiak vonaglanak körülötte, az Adore You-ban pedig egy óriási hal válik a legjobb barátjává. 

Forrás: Harry Styles Official Twitter

Saját tapasztalatból tudom, hogy koncertjein olyan, mint egy díva, miközben az órák óta kint várakozóknak pizzát, forró kakaót és kézmelegítőt küld. Különc, mégis végtelenül figyelmes és őszinte ember, akinek az albuma pont olyan színes, mint amilyen ő maga, azonban egyáltalán nem hivalkodó vagy közönséges, és meg sem próbál beleilleni a mai mainstream, rádiók által kedvelt zenék kavalkádjába. 

12 dal, 46 percnyi zenei profizmus és változatosság, tisztelgés a 70-es évek nagy előadóinak munkássága előtt.

A korábbi, saját magáról elnevezett albumával ellentétben ezen a lemezen szinte mindegyik dal különböző stílusú, mégis tökéletesen harmonizálnak egymással, és mindegyikben ott van valami a korábbi évtizedek pop-rock, folk-rock vonulatából, megfűszerezve olyan különlegességekkel, mint a gospeles hangzású Treat People With Kindness, vagy a musicalekbe illő Canyon Moon és Sunflower, Vol 6., ami akár egy hippikről szóló film betétdala is lehetne.

Nincsenek rajra olyan igazán nagyot ütő slágerek, mint amilyen korábban az Only Angel és a Kiwi volt, ezek hiánya azonban észre sem vehető az albumon, mely egy meglehetősen nyugodt hangulatot és stílust követ. Az egész olyan, mintha magunk is ott lennénk Kaliforniában, ahol szinte kivétel nélkül az összes dal született, és végignézhetnénk a keletkezésüket, valamint egy pofátlanul fiatal és tehetséges zenész útjának jelenlegi állomásait és identitáskeresését. 

A lemez első dala, a nagyvonalú Golden valószínűleg a budapesti állomással is rendelkező turné nyitódala lesz. Stílusában leginkább a Fleetwood Mac munkásságára és hangzására hasonlít. Egymást követi a három, korábban már megjelent kislemez, a Lights Up, Watermelon Sugar és az Adore You, melyek akár rövid összefoglalói is lehetnének az albumnak.

A She mintha a korábbi lemezen megjelent Meet Me In The Hallway folytatása lenne, benne egy több mint kétperces gitárszólóval, bár a szövege aligha értelmezhető a Fine Line többi dalának környezetében. 

Bár valóban érezhető a dalszövegekben a szomorúság ahogy azt maga Harry is elmondta , ez azonban aligha észlelhető a dalok hangzásában. Még az árulkodó című To Be So Lonely sem ilyen, ami egy kellemes kis ukulele riffel indul, és ami végigkíséri az egészet. Angoltudás, és a Falling hiányában valószínűleg észre sem lehetne venni, hogy a Fine Line egy meglehetősen nehéz és szomorú album, néhol az előadó önmarcangolása és útkeresése, melyet a hat perc hosszúságú címadó dal zár. 

A hosszúságát kivéve semmiben sem hasonlít a szintén hatperces Sign Of The Times-hoz, és nem is olyan erős, emellett érthetetlenül hosszú, ad azonban egyfajta ünnepi lezárást az albumnak.

A Fine Line-nak vannak olyan egészen elképesztő dalai, mint a Golden és a She, valamint olyan – kissé értelmezhetetlen és különc – elemei, mint a Treat People With Kindness, mégis egyben meghallgatva egy kerek egészet alkotnak, összefogva mindent, amit maga az előadó is kedvel és szívesen hallgatna, és ami korunk egyik legfurcsább, egyben egyik legkedveltebb jelenségévé teszi Harry Stylest.

Kiemelt kép: nme.com

Mi lesz veled, Velence?

Az árvíz ugyan visszahúzódott a lagúnák városában, de a károk felmérése és a helyreállítás még mindig zajlik. Azt viszont senki sem tudja, hogy mikor kell a velenceieknek hasonlóan drámai helyzettel szembenézniük.

November közepén mindenki az elárasztott Velencével kapcsolatos tudósításokat olvasta és a sokkoló fotókat nézegette. Lassan azonban kezd elhallgatni a sajtó ezzel kapcsolatban, hiszen tetőzését követően a víz fokozatosan apadt, majd – egyelőre – elmúlt a veszély. A város vezetése jelenleg a sérült épületekkel és a szeméthegyekkel van elfoglalva.

Régóta tudjuk, hogy a klímaváltozással járó tengerszint-emelkedés komoly fenyegetést jelent Velence számára: nem elég, hogy a sarki jég olvadása következtében emelkedik az Adriai-tenger szintje, a város még süllyed is évszázadonként 10 centimétert – ehhez a 20. században hozzájött még plusz 10-13 centiméter az UNESCO szerint. Viszont az, ami novemberben történt, mindenkit megdöbbentett. Az esőzések miatt megemelkedő tengerszint elöntötte Velence tereit és utcáit, a város 70 százaléka víz alá került. A vízszint rekordot döntött: tetőzésekor 1,87 métert mértek, amire példa – az adatgyűjtés 1923-as megindulása óta – csak 1966-ban volt (1,94 méter). Nem csoda, hogy hamar életbe lépett a legmagasabb fokú riasztás, az óvodák, iskolák, közintézmények és a turistalátványosságok pedig bezárták kapuikat. Sajnos az eset halálos áldozattal is járt, ketten veszítették életüket az árvíz következtében.

Az emberek részéről példaértékű, de felfoghatatlan hozzáállásra is volt precedens. Sokan megosztották élelmiszer-tartalékaikat, szivattyúikat a szomszédaikkal, majd segítettek a szeméthegyek eltakarításában, a turisták azonban inkább az árvízzel való pózolást részesítették előnyben – sőt, akadt, aki még az esküvői fotózását sem halasztotta el.

Forrás: Marco Bertorello / AFP

Az árvíz okozta kár az egymilliárd eurót is meghaladja, és sajnos van, ahol a megrongálódás helyrehozhatatlan. A város egyik legmélyebb területén található a fő áldozat, a Szent Márk-székesegyház, ami a bizánci építészet legeredetibb formában megőrzött emléke, és már a 11. században elkezdett épülni. A problémát az jelenti, hogy a Velence főtemplomaként számontartott épületbe is víz áramlott, noha erre az elmúlt 1200 évben csak pár alkalommal volt példa. A Szent Márk-bazilika művészeti felelőse, Pierpaolo Campostrini az MTI-nek adott nyilatkozatában elmondta, hogy hiába tették vízhatlanná a kriptát még 1990-ben, a víz így is beáramlott, amit aztán a falak magukba szívtak. A sókristályok átitatják a téglákat, a márványt, a mozaikpadlót, és idővel „szétrobbanják” őket. Többek között az épület bal oldalán, a bejárat közelében a 13. századi, stilizált pávát ábrázoló mozaik kockái is kiestek. Ez a mozaikpadló egyik legszebb része, de szerencsére még menthető, azonban a márványoszlopok lábazata között akadnak, amiket teljesen ki kell majd cserélni. A bazilika azonnali takarítására eurómilliók mentek el, ám a károkat teljes mértékben csak akkor lehet majd felmérni, ha már minden megszáradt – ez több hónapig is eltarthat.

A megoldást illetően Velence 20 millió euró gyorssegélyben részesült, a kulturális tárca pedig 200 millió eurót ígért az elkövetkezendő két évre. Sokak szerint Mózes nyújthatna már csak segítséget – azaz a Mózes (MOSE) nevű gát, amit már évtizedekkel ezelőtt megígértek, és az eredeti 2011-es átadás helyett most 2022-re terveznek befejezni. Az évek óta menetrendszerűen érkező árvizekre találták ki ezt a fajta megoldást. A körülbelül másfél kilométer hosszú gátrendszer elvileg megvédené a várost plusz három méteres vízszintig a fenyegető tengertől, amikor annak szintemelkedése eléri az egy métert. Az ötlet azonban korántsem biztos, hogy teljes mértékben működőképes: nem csupán a velencei önkormányzat, de még az olasz környezetvédelmi miniszter is szkeptikus ezzel kapcsolatban. A miniszter, Sergio Costa egy korábbi nyilatkozatában elmondta, hogy ez a gátrendszer önmagában nem lesz elegendő a város megvédésére. Az már csak hab a tortán, hogy a környezetvédők és az Európai Bizottság sem támogatja a projektet, hiszen a Mózes veszélybe sodorhatja a helyi élővilágot.

Forrás: Simone Padavani / Awekening / Getty Images

Nem csoda, hogy a velencei lakosok mérhetetlenül elégedetlenek. Az árvíz következtében hatalmas az anyagi veszteségük, és persze jól jön nekik a kártérítés, de az sem fedez mindent. Az olasz sajtónak adott nyilatkozatukból kiderül: úgy vélik, problémát jelent az, hogy a várost tartó cölöpök a hosszú nyári szárazságban megrepedeztek, most pedig a megemelkedett vízben szétmállanak. Dühösek a rengeteg pénzt felemésztő, de határidőre el nem készülő Mózes miatt, és amiatt is, hogy a város vezetése többségében Mestrében, szárazföldi Velencében él, ezért nem is ismerik a szigetek problémáit. Erre válaszul november 31-én népszavazást tartottak arról, hogy a lagúnaváros leváljon-e a szárazföldi részről, amellyel 1926 óta alkot egy települést. Velence kettészakadása valósággá is válhatott volna, ha az itt élők fele elmegy szavazni – ez viszont nem történt meg, döbbenetesen alacsony volt a részvételi arány.

Ha ez még mind nem lenne elég, a szélsőséges áradások után most az is fenyegeti Velencét, hogy elveszíti a világörökségi státuszát – írja az Euronews. A város 1987-ben került fel az UNESCO listájára, ám ezzel az olasz állam vállalta, hogy minden erejével igyekszik óvni a helyszínt. A túlturizmus és az áradások hatása viszont aggodalomra ad okot, ezért az UNESCO 2017-ben már indított vizsgálatot Velence ellen. Ekkor ugyan elkerülte a leminősítést, de 2020 januárjában újabb vizsgálatra kerül majd sor.

Egy német klímakutató, Anders Levermann szerint nincs megoldás, Velence előbb-utóbb mindenképpen víz alá fog kerülni – közölte a Die Zeit. Állítása szerint legfeljebb az lehetne a megoldás, ha az egész várost megemelnék, de ilyen megoldásról még szó sem esik. A döntéshozók meg inkább szőnyeg alá söprik a problémákat. Még novemberben történt az az eset, hogy Veneto tartományban a 2020-as költségvetésről vitáztak a képviselők, és leszavazták azt az indítványt, ami a klímaváltozás elleni lépéseket is tartalmazta. Nem sokkal később betört a víz az ülésterembe. Tragikomikus jelenet, ami jól példázza a politikusok hozzáállását a klímakrízishez.

Velence az európai kulturális örökség szimbóluma, ami novemberben napokon keresztül a sós víz alatt állt, legszebb kincseit mardosva, erodálva. Az UNESCO szerint összetett ökológiai folyamat eredménye az, aminek a város az utóbbi időben ki van téve, és egyúttal előfutára annak, ami globális szinten fenyeget.

Kiemelt kép: Luca Brno / AP / MTI

LEGUTÓBBI CIKKEK