Kamaszéveinken a gyerekzár – Mécs Anna: Gyerekzár

KultAgora 2019. máj. 15. 0 0

Fiatal felnőtt, young adult. Hacsak nem mi vagyunk a Benjamin Button különös életének főszereplői, mindannyian átélhettük/átéljük a felnőttkor előtti különös időszakot. Azt, amikor azon a kis vonalon állunk, mint a Greenwichbe látogató turisták, akik “egyszerre vannak” két időzónában. Bármennyire is legyen klisé, de egyszerre vagyunk még gyerekek és felnőttek (avagy a „jogom van bulizni, de anya légyszi te beszélj a fogorvossal”-korszak), ezt pedig mindenki máshogy élheti meg. Van akinek kitart a húszas évei közepére, van akinek hamarabb fel kell nőnie.


(A cikk egy részlete a KultAgorával folytatott együttműködésünk nyomán kerül közlésre.) 
Szerző: Raposa Renáta


A 2018-as Margó-díjat Mécs Anna kapta Gyerekzár című novelláskötetéért. A könyv ugyan már nem tartozik a young adult irodalomhoz szerintem, mégis fiatal női karakterek állnak fókuszban, olyan problémákkal, amikkel a legtöbb quarter-life crisist (fiatalkori kapuzárási pánik – a szerk.) átélő magáénak érezhet. Megjelenik a vetélés, kapcsolatok, család, de az identitáskeresés és a külföldi egyetemi élet nehézségei is. A szövegek megfelelnek a hagyományos novellaformának, vagyis kevés helyszín, szereplő, cselekmény, mindezt rövid és tömör mondatokkal megvalósítva.

Mécs Anna matematika-magyar tanári szakon végzett, mely érezhető egy-egy történet szüzséjén és szerkesztésén is. Egyik novellájában (Függvények) például a férfi és női viszonyokat hasonlítja össze a függvényekkel. Simon Márton új kötetének bemutatóján, ősszel a Margón valami olyasmit mondott, hogy kevés olyan irodalmi mű van, melyben a matek és az irodalom kerül párhuzamba. Ő ugyan inkább lírai alkotásokra gondolhatott, Mécs Anna novellái mégis megdöntik ezt a sztereotípiát. Ahogy ő fogalmazott“Próbáltam nagyon letisztítani a szövegeket. Ha egy mondatot untam, kihúztam. Ebben benne volt a matekos „csak ami szükséges és elégséges” hozzáállásom(…)”. Na meg ő maga ellentmondott annak is, hogy a bölcsészek nem értenek a számokhoz.

Ahogy korábban már említettem, a történetek főszereplői kivétel nélkül nők. Van, akit a vallás határoz meg, valakit pont ez kezd taszítani, de akad egyetemista, kezdő színésznő és recepciós is köztük. Egy biztos: mindenki megtalálhatja magát közöttük. Cortazár mondta azt, hogy a regény olyan, mint a film, a novella pedig inkább, mint egy kép. A befogadó odaképzeli a képről lemaradt dolgokat – azt, ami mögötte és körülötte történik. Mécs Anna novelláinál is ilyesmi érzésünk lehet: olvasás után szeretnénk megtudni az egyes karakterek további történetét.

A cikk folytatását IDE kattintva olvashatod testvéroldalunkon, a kultagora.blog.hu-n.

Kiemelt kép: libri.hu

Tags: fiatal felnőttkor, Gyerekzár, irodalom, könyv, kortárs, kultúra, Mécs Anna, young adult Categories: IRODALOM
Related Posts