Kezdőlap Blog Oldal 64

„A film nem egy családról szól, hanem annak szükségességéről” – Szia, Életem! (ajánló)

film_f21

Keserű Barna (Thuróczy Szabolcs) egy ötletekből kifogyott író, aki a kiadótól tíz napot kap új kézirata megalkotásához, különben búcsút mondhat karrierjének. A gond az, hogy nem csupán az írással kell megküzdenie, hanem rég nem látott hatéves kisfiával, Samuval (Pásztor-Várady Mór) is, akit az édesanyja bízott rá pontosan tíz napig. Az előtte álló bő egy hét megannyi nehézséget és kalandot tartalmaz mindkettőjüknek.

Az alkotás meglepően szókimondó (annak ellenére, hogy a középpontban Thuróczy Szabolcs mellett egy hatéves kisfiú áll) és humoros, ennek köszönhetően rendkívül szórakoztató. Mivel a Szia, Életem! mától már a mozikban is megtekinthető, a cselekményről igyekszem keveset elárulni, inkább az általam látott és érzékelt társadalmi témákra és emberi történésekre szeretnék nagyobb hangsúlyt fektetni. Főként azért, mert a film az én fejemben már egy teljes egészként él, így a végkifejletet viszonyítani tudom a kezdeti történésekhez. 

A film érdemben foglalkozik az anyai és apai felelősségvállalással, a gyerekek szemében a szülőkről kialakult képpel. Sára, az anya – aki Tokióba utazik egy számára fontos ösztöndíj kapcsán – ott hagyja hatéves gyermekét egy „idegennél”, hiszen Barna kibújt az apai felelősségvállalás terhe alól már Samu születésétől kezdődően. Kiderül viszont, hogy az anya az apa nevében írt leveleket a kisfiának, hogy később majd jobban kijöjjenek egymással. Ez a viszony pedig szépen lassan alakul ki, és szintén a filmet dicséri, hogy képes ezt egy kedves folyamatként ábrázolni.

A mozi alatt – bár a végére eléri kiteljesedését – nem mondhatjuk, hogy fokozatosan nő az apai felelősségérzet. Inkább amolyan folyamatos „bénázást” láthatunk a képernyőn. Keserű Samu nem tipikus rossz fiú, sokkal inkább egy nyugodt és ártatlan karakter, akiből nem hiányozhatnak a bohókás gyermeki jegyek (a színészek kiemelték, hogy remek élmény volt Pásztor-Várady Mórral forgatni).

film_f21
Thuróczy Szabolcs és Pásztor-Várady Mór egyik közös jelenete a filmben (Forrás: szinhaz.online)

Barna együttléteik során gyakran kitalált rémtörténeteket mesél Samunak, ezzel egyidejűleg viszont megszületni látszik saját könyve is. A kisfia elindított benne valamit. Az együtt töltő idő és a kalandok ihlettel szolgálnak. A férfi valójában saját (jelenlegi) életét írja meg és meséli el különleges köntösbe bújtatva; persze azért néhány helyen ki is színezi az eseményeket. 

Érdekes, hogy Barna miért pont egy ilyen sztorit kezd el mesélni Samunak, illetve az is, hogy a film alkotóinak mi volt a célja azzal, hogy egy könnyed vígjátékot olykor enyhén „horrorisztikus” jelenetekkel színesítettek. Talán valami utalás vagy kapcsolatteremtés a gyermek fejében létező és az általa valójában megélt világ között. Mikor az egyik jelenetben Samu „hisztizett”, érezhető volt, hogy nem azért teszi, mert ő valóban így érez. Azért teszi, mert nem akarja azt az érzést és nem szeretné, hogy az események az eddig látott módon történjenek. 

Elgondolkodtató, hogy a gyermek milyen mértékben képes „visszavágni” a szülőknek pont azokkal a dolgokkal, amiket ők tanítottak neki. Mennyi időbe telik a szülői felismerés? Az, hogy a szülői felelősségvállalás fontosabb legyen (a film szerint fontosabbnak kell lennie), mint a karrier, a szakmámban elért sikerek.

Ilyenkor olyan, mintha a gyerekek félelemérzete (ami tízéves korig szintén észrevehetetlen) átragadna a felnőttekre, pont úgy, ahogy tanításuk is. A makulátlanul őszinte gyermeki világból kapunk mi is egy-egy darabkát, amikor például képesek vagyunk megbánni bizonyos dolgokat és bocsánatot kérni. Nem csak ebből kapunk ám, hanem a sok kis szorgos kéz segítségéből is.

film_f21
Szia, Életem! – A film (Forrás: Facebook)

A film egyik producere, Geszti Péter így nyilatkozott Facebook-oldalán:

A Szia, Életem! nem családi film, ha úgy tetszik, nem egy családról szól, hanem annak szükségességéről. Nekem, aki rengeteg szeretetet kaptam a szüleimtől, szerencsém volt a családommal, de néhány ismerősöm sorsát látva mára kialakult bennem a bizonyosság, hogy egy gyereknek a legtöbbet a szülei tudnak ártani, még, ha jót is akarnak neki. Szóval születni tudni kell – jókor, jó helyre, mert különben az ember úgy jár mint Woody Allen, akinek sajátos viszonya volt az apjával. Tőle származik ez a mondat: Egyszer azt mondtam az apámnak, hogy már unom a körbe-körbe szaladgálást, erre odaszögezte a másik lábamat is a padlóhoz.
Woody Allen szövegek nem szerepelnek a Szia, Életem-ben, de Vékes Csaba szellemes, vicces, őszinte és érzelmes forgatókönyve bővelkedik hasonló telitalálatokban. A forgatókönyvből Rohonyi Gábor rendezésében elkészült film pedig igazán ránk fér ezekben a vírusos, háborús, aszályos, inflációs időkben. Nézzétek meg ezt a csupaszív vígjátékot, csütörtöktől országosan elérhető a film. Jó szórakozást mindenkinek!

Kiemelt kép: mozgokepfesztival.hu

Pikachu MINI, téged választalak! – Pokémonos autót mutatott be a BMW

Pokémon

A kompakt, egyedi stílusú autóiról ismert MINI és a The Pokémon Company kollaborációjából született meg a MINI Concept Aceman autó, amely szégyentelenül túltolja a pokémonos tematikát.

Augusztus 23-án a Gamescom Opening Night Live videójátékokat bemutató showján többek között a Harry Potter univerzum legújabb játéka, a Hogwarts Legacy, az új Sonic cím, vagy a vérfagyasztó Callisto Protocol mellett egy egészen különös terméket is bemutattak: a Pokémon és a Mini közös konceptautóját.

Az elektromos járműben Pikachu fogadja az utasokat, aktiválható benne a „Pokémon mód”, illetve a beépített LED projektor is az utasok szórakozását szolgálja, melyre konzol is köthető. A járgány ezen kívül telis-tele van pikachus elemekkel. Próbáld ki a Mini weboldalán, hogy milyen vezetni a Mini Acemant.

Pokémon
Forrás: ign.com

Arról egyelőre nincs biztos hír, hogy a konceptautó kereskedelmi forgalomban is kapható lesz-e.

Kiemelt kép: publicnewstime.com

 

Tudomány versbe szedve – Segesvári István egy 1792-es verséről

tudomány f21

Természettudomány és irodalom összefonódására az egyik legszebb példa Segesvári István egy 1792-es verse. A Magyar Kurírban közzétett költeményt az ismert csillagász, Hell Miksa emlékére írta. A szöveg összefoglalja korának tudományos ismereteit, miközben élteti a tudósokat és a teremtés művét. Figyelemre méltó írás, mely nem ellenfeleknek, hanem ugyanazon világ részeinek tekinti a teológiát és a természettudományokat.

Segesvári István életéről keveset tudunk. 1762-ben keresztelték meg Kiskunhalason. Tanulmányait is itt kezdte, majd Debrecenben folytatta, a kettő között pedig tanítóként működött Ócsán. 1779-ben iratkozott be a debreceni Kollégiumba, később Késmárkon a német nyelvet gyakorolta. Miután visszatért Debrecenbe, egészen 1785-ig maradt ott. Ezt követően Bécsben, végül Pesten tanult, s szerzett orvosi képesítést.

Legfontosabb munkája William Derham Physicoteology című művének magyar fordítása. Ez azért érdekes, mert Derham egyike volt azoknak, akik a 18. században a fejlődő természettudományok eszközeivel próbálták igazolni Isten létezését. Segesvári a szöveg elé írt összefoglalója az addigi teljes magyar irodalom áttekintése, így ezt tartják első irodalomtörténetünknek.

Tudomány és vallás egysége

A Hell Miksa emlékére írt vers ugyan nem tartalmaz olyan részt, amelyben a szerző a teológia törvényeit bizonyítaná – csupán költői eszközökkel mutatja be a természettudomány eredményeit –, mégis egy szerves egységként szemléli a tudományt és a vallást. Úgy tartja, hogy a világ helyes megismeréséhez mindkettőre szükség van.

A mű a Szacsvay Sándor alapította Magyar Kurírban jelent meg 1792-ben. Szacsvay – aki korábban még a pozsonyi Hírmondót szerkesztette – 1786-ban indította el saját lapját. Rendkívül ügyesen pozícionálta magát a közéletben: kezdetben II. József politikáját támogatta, a király halálát követően álláspontja a magyar nemesi mozgaloméhoz közeledett, majd 1791-ben II. Lipót híve lett.

Segesvári verse felvilágosult szellemisége miatt jelenhetett meg, de vallásos szemlélete toleráns volt minden felekezettel szemben, így a szerzőt nem vádolhatták elfogultsággal, s vélhetően nem ütközött Szacsvay egyházkritikus gondolkodásmódjával sem.

tudomány f21
Hell Miksa (forrás: dka.oszk.hu)

A költemény terjedelme 32 oldal, főszövegéhez 47 lábjegyzet tartozik, melynek szerzője valószínűleg azonos a versével. A művet egyszerre jellemzi elbeszélő jelleg és himnikus hangvétel: szimbolikus utazás a geológiától a kémián át a biológiáig és a csillagászatig, miközben a tudományt és művelőit dicsőíti. Címe tulajdonképpen nincs. A bevezető szöveg Hell Miksa érdemeit, tisztségeit taglalja. Bár a költemény a nagy tudós halálának apropóján íródott, mégsem Hellről szól: korának természettudományos ismereteit gyűjti össze.

A vers elején és az első lábjegyzetekben földrajzi adatokról olvashatunk: a Föld alakjáról s az annak megállapítására szervezett expedíciókról, a tengely körüli forgásról, a Föld „kerületéről”, felszínéről, térfogatáról, valamint a tengerek és a szárazföld arányáról. A hivatkozott tudósok, felfedezők – az ókor nagyjaitól egészen a szerző kortársaiig – ma is ismertek: Varenius, Magellán, Huygens, Newton, Cassini és Lichtenberg nevét említik a lábjegyzetek.

A következő téma a láthatatlan „Aer” („Gas Atmosphaericum”), amely körbeveszi a Földet, s ami nélkül sem állat, sem növény nem képes létezni. Alkotóelemei a „Gas dephlogisticatum” vagy a franciák szerint „Principium oxygenum”, amiben az állatok élnek, míg a másik az ennél nehezebb „Gas phlogisticatum” – más néven „Principium azoticum” –, amiben elalszik a gyertya. A kapcsolódó lábjegyzetben a sok kutató neve között szerepel azé a Lavoisier-é, aki nem sokkal korábban elnevezte az oxigént, de a számos gázt felfedező Joseph Priestley-é úgyszintén. A szerző tudása tehát – a hivatkozott tudósok alapján – naprakész volt. A két gáz, az „éltető-ég” és a „dögletes áer” ezt követő leírása nagyon részletes.

A szöveg szerint egyébként a kétféle tulajdonság (éltető és mérgező) mindenhol jelen van, azaz általánosítható. A föld szelelőnyílásainak – így tulajdonképpen hasznosnak – nevezi a pusztító vulkánokat, valamint ismerteti az orvosságokat, melyek között mérgező növények is akadnak:

A’ sok ártalmas Plántákat, a’ mérges Állatokat
Sokszor ugy rendelitek mint leg-jobb orvosságokat.
Nállatok a’ leg-hasznossabb Patikabéli szerek
A’ bürök, maszlag, kökörtsén, ’s egyéb mérges gyökerek
A’ Scorpió, Varas-béka, ’s a’ mérges viperából
Készit’tek olly orvasságot [orvosságot], hogy a’ nyavalyájából
A’ beteg meg-gyógyúl, fel-kél, áldja böltsességteket
Hogy a’ mérges nyavalyákban használlya a’ mérgeket.”

A világ kettőssége nemcsak teológiai jellegű (jó és gonosz), ugyanis a természet szintén polarizált, de a határok itt nem olyan élesek: a teremtés műve nem lehet rossz, hiszen Isten alkotása. Segesvári szerint a tudósok nem is kereshetnek benne hibát. „Nem-is illik bölts Elméhez, hogy ott gántsot keressen /A’ mit a’ Teremtő keze formált mesterségessen.”

tudomány f21
Forrás: docsandlin.com

A mű egyes részletei meglepők lehetnek. A korabeli emberek számára ritkaságnak számítottak a mikroszkópról szóló írások, így különleges a vers mikrovilágot bemutató része. A szöveg szerint a tudósok a szabad szemmel nem látható élőlényeket egy „Üveg-tsönn által” nézik „tsendes andalodással.” Az apró állatok szaporodását leíró sorok is kissé szokatlanul hatnak: „Párjával mulatoz, játtzik, forró szeretetébenn: / Hogy igy lakosokkal telyen, e’ Tseppnek üressége”

Ugyancsak figyelemre méltó a fotoszintézisre történő utalás:

[…] a’ mit Ti! itt tsudáltok, ez az, hogy a’ Plántában
Annak ki-nyúlt Ágaiban, vagy pedig a’ Szárában
Vagynak oly titkos eszközök, a’ mellyekben a’ mérges
Levegő, meg készittetik, ’s leszsz (sic!) ollyan egésséges (sic!)
Hogy abban az Állat élhet, szivhattya tüdejében
A’ mit a’ Teremtő rakott mejje két üregében.”

Az emberi testről is olvashatunk a versben: arányairól, főbb részeiről, működéséről. A részletes leírás komoly anatómiai ismeretekre utal, amelyet a szerző orvosi tanulmányai igazolnak.

Belöll [belül] az Ember testében van a’ Lélek lakása,
De még ki nem tanultátok, mely helyt van a’ szállása?
Az igaz, hogy az Agy-velő ollyan pompás készület,
Hogy, mint egy Királyi Székbenn ott a’ Lélek megülhet.
Az öt Érzékenységek-is mint hiv Udvari szolgák,
A’ mit a’ testben éreznek, oda mindjárt bé-mondják.
Még pedig olly hamarsággal leszsz az Izlés, a’ Látás,
Szaglás, Hallás, Tapasztalás; mint a’ sebess Villámás [villámlás].
Ha pedig’ valamit gondol, vagy, parantsol a’ Lélek
Az onnan szármozó Inak, azt el követni készek”

A vérkeringést Segesvári a tengerbe visszatérő folyókhoz hasonlítja, míg magát a vért a harmathoz, amely a füvet öntözi. A szív kapcsán ír a születésről is:

A’ Vért tsudának mondottam: mert hiszen Ti! tuddjátok
Mely tsuda részekböl áll, ha, üveg tsönn visgállyátok
De tsuda ám a’ Szivnek-is az az eröss munkája,
Mellyel a’ meg-érkezett Vért magából taszigálya.
A’ Kis-gyermek mikor nyugszik még az Annya méhébenn;
(Az Isten bölts Ujjainak abban a ’ remekébenn,
A’ holott tsudállatossan teremnek az Emberek,
Élnek, nőnek, ’s majd ki-jőnek, ha el-telt az idejek)
Már ott vér [ver] a’ Sziv: ’s az utánn mindég fáradhatatlan,
Éjjel nappal hajtya a’ Vért a’ testben mind untalan,”

Ezek után különböző belső szervek – tüdő, belek, lép, máj, vesék, gyomor, nyelv, fog, nyelőcső – és néhány külső testrész (fül, szem) rövid ismertetése következik.

tudomány f21
Forrás: mult-kor.hu

A Holdig nyújtózó tudósok

Az ember után a mű az állatokat mutatja be – először az ég madarait, a tengeri halakat és a bogarakat egy-egy utalás formájában –, majd a bolygókat, a Holdat és a csillagokat. Segesvári említi, hogy a Hold krátereit feltérképezték, és tudósokról nevezték el, akik között azonban egy magyar sincs. Ennek kapcsán utal vissza Hell Miksára, korának egyik leghíresebb tudósára, aki méréseiből meghatározta a Föld-Nap távolságot, valamint részt vett egy csillagászati évkönyv kiadásában és csillagvizsgálók alapításában. Érdemeit az egyik utolsó lábjegyzet foglalja össze. Segesvári kérése azóta teljesült, ma már Hell neve is rajta van a Hold térképén.

A vers utolsó szakasza egy imaszerű zárás: Istent dicsőíti, de a megszólaló hozzáteszi, hogy a tudósok útjuk végén visszatérnek a Föld porába, mert az ő testük is abból „formáltatott.” Ez a kép összhangban van a teológiával, de a bölcsek és az általuk vizsgált természet szoros kapcsolatát is mutatja. A szöveg tulajdonképpen végig erről szól: az egyes elméleteket röviden összefoglalja vagy utalások formájában felvillantja, részletesen azonban a lábjegyzetek bontják ki őket.

A szerkesztett utazás révén a vers egy enciklopédiára hasonlít: a költészet és a tudományos szakirodalom kiegészíti egymást. Az optimista hangvétel magával ragadó; a költő szerint a teremtett világ és a kutatók munkái egyaránt csodálatosak. A Földön ezt nem mindig jutalmazzák birtokokkal, de a Holdon kráterek viselhetik egy-egy tudós nevét, s ez bármi másnál nagyobb dicsőség.

Összességében elmondható, hogy Segesvári István műve egy izgalmas, olvasmányos vers. Bár eddig keveset foglalkoztak vele – a teljes szöveg kiadása jelenleg is folyamatban van –, sok érdekességet tartogathat még a tudománytörténettel foglalkozók számára. Az alkotás egyszerre mutatja meg a felvilágosodás tudományszeretetét és a 18. századi ember vallásosságát. Különleges szemléletű, szép költemény, melyben ott lapul a tudósok felelőssége az emberek és a teremtett világ iránt: ma is tanulhatunk belőle.

tudomány f21
Forrás: vectorstock.com
Kiemelt kép: literatureandscience.fi

Felhasznált irodalom

BUZINKAY Géza, KÓKAY György, A magyar sajtó története I.: A kezdetektől a fordulat évéig, Bp., Ráció, 2005.

LYSEWYCZ Adrienn, PIPICS János, Éltető és mérgező. Orvostörténeti adalékok Segesvári István Hell Miksa emlékére írt verséhez (1792) = Természet és társadalom 2.: A 2. Történet- és természettudományi hallgatói konferencián (2022. május 31.) elhangzott előadások kivonatai, szerk. PIPICS János, SZABÓ Róbert, TÓTH Kristóf, Szombathely, ELTE SEK Történeti Diákműhely, 2022, 37–40.

PIPICS János, LYSEWYCZ Adrienn, A természetet vizsgáló bölcsek. Tudósok Segesvári István Hell Miksa Emlékére írt versében (1792), = XV. Tudomány- és technikatörténeti konferencia, 2022, 72–76.

SZINNYEI József, Magyar írók élete és munkái, XII, Bp., Magyar Könyvkiadók Egyesülete, 1908.

SZILÁGYI Ferenc, Fiziko-teológia a XVIII. századi hazai irodalomban = Hungarológiai Kongresszusok. A magyar művelődés és a kereszténység II., Bp., Szeged, 1998, 794–803.

TÓTH Béla, Első magyar nyelvű „irodalomtörténetünk” szerzője: Segesvári István = A Hajdú-Bihar Megyei Levéltár évkönyve, 1983, 189–197.

 

 

Átadták a Bujtor István Filmfesztivál díjait

Bujtor István-díjat négy film, életműdíjat Koltai Róbert színész, rendező kapott a vasárnap, Balatonszemesen zárult Bujtor István Filmfesztiválon.

A zsűri a Bujtor István-díjat a nagyjátékfilmek közül a TulipánTündér Film & Event Productions Kft. mozifilmjének, a Szabó Győző életrajzi ihletésű könyvéből született, Illés Gabriella producer és Herendi Gábor rendező által jegyzett Toxikoma, a kisjátékfilm kategóriában a Karácsony Gergely, Cserhalmi György, Kertész Janka, Vándor Éva, Szemerédi Bernadett és Rajkai Zoltán főszereplésével készült, Venczel Zsolt rendezte Akarsz-e játszani? című alkotásnak ítélte oda – áll a szervező Latinovits Emlékmű Alapítványnak és a Magyar Versmondók Egyesületének az MTI-hez eljuttatott hétfői közleményében.

Hozzátették, az elismerést a versfilmek kategóriában Tóth Vivien és Kecskeméti Balázs produkciója, a Móró Fruzsina és Szabó Zsombor szereplésével készült Maros Mozi, a dokumentumfilmek versenyében a Makabor Stúdió Kft. alkotása, Kőrösi Máté rendezése, a Dívák kapta.

Jelezték, Koltai Róbert az életműdíjat – Bujtor István életműve nyomán – a humor, a derű, a rejtély és a titokzatosság jelenlétéért, eddigi pályafutása során színészi és rendezői munkájáért, és a Bujtor István Filmfesztiválon az Elvtársak, valamint a Korai menyegző című filmekben nyújtott alakításával érdemelte ki.

Bujtor István

A szervezők kitértek rá, hogy az augusztus 18. és 21. között tartott fesztiválon számos más elismerést is átadtak. A játékfilmek és fikciós kísérleti alkotások között a műfajok bravúros használatáért a Háttérzene szorongáshoz, a szabad történetmesélésért a Limonádé kapott díjat, a közösségi filmezés különdíját a Szeged Televízió Tessék engem elrabolni! című filmjének ítélték oda, a legjobb operatőr Faragó Péter lett a Kedvelem és az Akarsz-e játszani? című filmek készítésében végzett munkájáért.

A legjobb gyerekszereplő díját Balla Riana Emma érdemelte ki a Rianás című, saját forgatókönyve alapján készült filmben nyújtott alakításáért, a legjobb férfi szereplőnek a nagyjátékfilmek kategóriájában a Kilakoltatásban játszó Orosz Ákos, a kisjátékfilmek versenyében Ujlaki Dénes bizonyult a legjobbnak a Csendes környék című filmből, a legjobb női szereplőnek járó díjat a nagyjátékfilmes mezőnyben a Toxikoma egyik főszereplőjének, Török-Illyés Orsolyának, a kisjátékfilmek között Vetlényi Liliának ítélték oda a Triangle kulcsszerepéért.

Kiemelték, hogy az idősíkok drámai kezeléséért járó szakmai díjat a Korai menyegző, a legjobb dramaturgia díját a Lesen, a legjobb forgatókönyvét az Alföldi Róbert és Mácsai Pál játékával készült Imposztor kapta, míg a Bujtor István szellemiségéért járó elismerést, mint a legjobb krimi, a Lélekpark című alkotás stábja vehette át.

A CinProCaS és a FilmProCaS filmtervező team különdíját a játékfilmes kategóriában Fazekas Máté Bencének ítélték oda a Kilakoltatás című filmért, valamint az Olt TamásVékes Csaba alkotópárosnak a Korai menyegzőért, a dokumentumfilmek közül Tóth Marcsi a Kármel hegye a szomszédban van és Berecz Péter az Isten hozott Manchesterben! című filmért kapott különdíjat — írták.

Kilakoltatás
Mészáros Blanka és Orosz Ákos a Kilakoltatás c. filmben. Forrás: Mafab

Kitértek rá, hogy a dokumentum- és ismeretterjesztő filmek mezőnyében a szerkesztői, rendezői, operatőri és vágói munka összhangjáért a Több, mint balett című film kapott szakmai díjat, az archív felvételek egyéni kezeléséért Domokos János alkotása, a Sarkadi 101, a személyes hangvételért Varga Gábor filmje, a Nagyapám kertje, míg a vizualitásért járó elismerést Poroszka Magyar Zsolt kapta A méhészet négy évszaka sorozat Tavasz epizódjáért.

Az érzékeny és átfogó szerkesztői munkáért járó szakmai díj Erhardt Ágostoné lett az MTVA 17 állomás – a feltámadás keresztútja munkájáért, a kreatív feldolgozásmódért járó szakmai díjat László Gábornak ítélte a grémium a Mi svábok, mindig jó magyarok voltunk filmjéért, a legjobb rendezés Oláh Katáé lett, aki a Digitális nomádom című dokumentumfilmet jegyzi — tették hozzá.

Közölték, a legjobb portréfilm díját Halász László Ezt levezekelni nem lehet, a legjobb televíziós riportfilmét Hadas Krisztina Menekülők – Hosszú út a túlélésért című filmje kapta. A zsűri az alkotói díjat Szűcs Gergelynek adta, a Nem a méret a lényeg, avagy élet 150 cm alatt című dokumentumfilmért és a Mire vágyik az érdi ember? című kísérleti fikciós alkotásért — írták, hozzáfűzve, hogy mindkét alkotás az Érd Médiacentrum filmje.

Ezt levezekelni nem lehet, Forrás: Verzió Filmfesztivál

A szervezők arról is tájékoztattak, hogy a versfilmek között a legjobb kamera és vágás Krusovszky Dénes Áttetsző viszonyok című versének adaptációja lett Németh Anna és Mike László alkotásában, a legjobb rendezés díját Balázs László Gábor kapta Pilinszky János Vesztőhely télen című költeményének feldolgozásáért, a vizuális világért az Eleven Költők Társasága Szálinger Balázs Családregény című zenés filmje, a hangulatiság megteremtéséért Kovács László kapott díjat Szabó Lőrinc Ébredésének megjelenítéséért.

Az animációs filmek versenyében rendezői díjat kapott a Kecskemétfilm alkotója, Glaser Katalin a Legendás családért, a kísérletezésért járó szakmai díjat Pencz Patrik vehette át a The Milky Way című animációs filmjéért.

A filmfesztiválra 147 nevezett alkotás közül 104 film került a hivatalos versenyprogramba, ezek közül 80 alkotást láthattak a nézők, az esemény programjaira több ezren voltak kíváncsiak — olvasható a szervezők közleményében.

Kiemelt kép: Török-Illyés Orsolya és Molnár Áron a Toxikomában (forrás: IMDb)

Fegyverből áldozat – Turi Lilla: A Ló

turi lilla a ló

Turi Lilla szuggesztív, kontrasztos színekkel dolgozó képi világa és stílusának a gyerekek által készített zsírkrétaképeket idéző, expresszív rajzossága akár önmagában is alkalmas lenne a trójai faló (igen, a ló!) történetének mély és megrázó ábrázolására. Azonban az illusztrátor legújabb képeskönyvének lapjain fel-feltűnő, a ló érzéseit tolmácsoló szövegfoszlányok kiváló elhelyezése és azok megrendítő összjátéka a rajzokkal még kiemelkedőbb (össz)művészeti alkotássá teszik a Csimota Gyerekkönyvkiadó gondozásában megjelent kötetet.

Turi Lilla A Ló című, második szerzői kötetében a görög–trójai háború legendájából ismert falovat nemcsak cím- és főszereplővé, hanem mindjárt elbeszélővé emeli. Már a történet elején nyilvánvalóvá válik a faló (mondhatni gyermeki) naivitása és ebből adódó kiszolgáltatottsága: elhiszi, hogy ő valóban ajándék, és megérkezése a trójaiakhoz a háború végét, a közös ünnep kezdetét jelenti. Különlegesnek, kivételesnek érzi magát a ráruházott feladat fontossága miatt, és örömmel veszi, ahogy a trójaiak körülrajongják és befogadják. Mikor azonban rájön, hogy a benne bujkáló „titok” nem örömöt, hanem pusztítást hoz Trójára, a felismerés megrendítő erővel hat a szereplőre és az olvasóra egyaránt.

A történet első része a görögök támadása előtt játszódik: a faló már Trója kapuin belül van, de a katonák még nem kezdték meg a város lerohanását. Ezeken a lapokon Trója kedves, élettel teli helyként van ábrázolva: a képeken hemzsegnek a felnőttek és a lovat lelkesen, csodálattal fogadó gyerekek, sőt a faló köré gyűlt kíváncsiskodók közül a macskák, a nyulak és a varánuszok sem hiányoznak.

A tömeget kicsit jobban megvizsgálva viszont hamar felfedezhetünk néhány „anomáliát”: az ókori történetben fényképező, telefonáló alakok, sőt pólós, otthonkás és szemüveges figurák is feltűnnek (itt külön kiemelném a punk hajviselet és a harci sisak hasonlóságából adódó vizuális játékot), a ló belsejében megbúvó katonák egyike pedig épp az Odüsszeiát olvassa.

turi lilla a ló

Turi Lilla a mindössze 36 oldalas képeskönyvben ezt a vizuális humort egyszerre használja a téma súlyosságának oldására és annak elmélyítésére. Miközben ez az időn és téren átívelő képi játék szórakoztató funkcióval bír, magában hordozza az üzenetet is, miszerint Trója sorsa nem egyszeri, hanem a történelem folyamán sokszor megtörtént, és a jelenben is fenyegető tragédia.

Amint a görögök az éj leple alatt megtámadják Tróját, a szöveg és a vizualitás egyidejűsége megtörik: a faló nem tudja (nem akarja) elfogadni a valóságot, miközben a város utcáit (és ezzel az oldalpárokat is) lassan felemészti a pusztító tűz, míg nem marad más, csak a mindent beborító, fekete korom. A szöveg és a kép szándékos elcsúsztatása azon a ponton válik igazán hatásossá, amikor egy teljesen fekete oldalon csupán ennyi áll: „és eljött a béke”.

A ló tragédiáját az teszi még súlyosabbá, hogy a trójaiak nemcsak csodálják, hanem be is fogadják őt: feldíszítik, ruhaszárítónak használják, vagy lazán a hatalmas fafigurának nekidőlve telefonálnak (?). A lappárt elnézve a hatalmas építmény az őt körülölelő nyüzsgésben szinte összezsugorodik; olyan természetességgel mozognak körülötte az emberek, mintha mindig is ott lett volna. Két lapozással később azonban a lovat a trójaiak szemszögéből már hatalmas, a város fölé tornyosuló, fenyegető árnyként látjuk: fegyverként, nem ajándékként. A faló lelkivilága és a körülötte lévő valóság kontrasztját a szöveg és a kép tartalmi ellentmondása teremti meg – a város felégetését bemutató rajzokon a ló elbeszélői perspektívája kétségbeesettségében is gyermeki, naiv marad: „Mi ez? Egy új játék? Tábortűz?”.

A történet zárlata nem kínál feloldást – legalábbis, ahogy azt az IGYIC gyerekirodalmi blogján megjelent kritikájában Kaposi Ildikó számon is kéri, olyan mértékű feloldást nem, amilyet sokan elvár(ná)nak egy, a kiadói ajánlás szerint 5 éves korosztálynak szánt gyerekkönyvtől. A faló szólama ugyanis a következő mondatokkal zárul: „Én már nem akarok ilyet játszani, és különleges sem akarok lenni! Soha többé!”.

A képi narratívában azonban mégiscsak számolhatunk némi happy enddel: különlegességtudata miatt az első oldalpáron saját magát a többi lótól elválasztó (és vizuálisan is elválasztott) faló a történetet záró oldalakon fajtársaival egyenrangúként szerepel, sőt a lap tetejéről egy egyszarvú (amely a gyógyulás szimbólumaként is értelmezhető) még zsebkendőt is nyújt neki vigasztalásul. Erre a változásra jól reflektál a cím is, amelyben a készítők a „ló” szó elől elhagyták a „trójai” jelzőt.

A könyv – és ezzel az értelmezés – ráadásul itt nem ér véget. A faló történetét szócikkszerű magyarázat követi a trójai háborúról, majd a hátsó borítólap belső oldalán négy görög vázát láthatunk, amik a kötet elején lévő belső borítólapokon található négy váza szimbolikus ellentéteként értelmezhetők. A könyvet nyitó illusztráción a tökéletes fizikai állapotban lévő edényeket díszítő ábrák a háborút, az erőszakot testesítik meg, míg a kötet végén az állat-ember és ember-ember közötti békét ábrázoló kerámiákat találunk – megtörve, repedezetten, de egészben. Ez a kreatív illusztrációs megoldás szintén feloldásként értelmezhető, hiszen ugyan utal arra, hogy a történet során értékvesztés történt, de arra is, hogy ez még nem egyenlő az értékek végleges lerombolásával.

turi lilla a ló

A feloldás szükségességével kapcsolatban fontosnak tartom megjegyezni azt is, hogy a téma komolysága és mélysége, valamint az áldozat perspektívájának átélhetővé tétele után egy „boldogan éltek-amíg”-típusú lezárás nagyban hiteltelenítené az üzenetet (és persze a történelmi hűséget is felrúgná, bár kérdéses, hogy ez mennyire releváns szempont ebben a gondolatmenetben), ezáltal dramaturgiailag semmiképp sem lenne jó megoldás.

Az, hogy lehet, szabad vagy kell-e ilyen típusú, az idilli lezárást nélkülöző történeteket adni a gyerekek kezébe, összetett kérdés, amely a gyerekirodalommal foglalkozó szakemberek körében is folyamatos diskurzus tárgyát képezi. Ha abból indulunk ki, hogy a fikció (még ha történelmi is) egyfajta „safe place”, mondhatni szimuláció, ahol az ember anélkül találkozik az őt körülvevő világ valós problémáival, hogy a döntéseinek valódi, visszafordíthatatlan következményei lennének, akkor úgy gondolom, most épp olyan világban élünk, ahol igenis meg kell ismertetnünk a gyerekekkel A Ló történetét – mégpedig úgy, hogy közben mellettük vagyunk, és beszélgetünk velük mindarról, amit ez a könyv jelenthet.

Kiemelt kép: f21.hu
A képek forrása: a Csimota Gyerekkönyvkiadó weboldala

 

Gyakornokok jelentkezését várja a prae.hu művészeti portál

gyakornok prae f21

Folytatja sikeres gyakornoki programját a prae.hu művészeti portál, ezért olyan fiatalok jelentkezését várja, akikkel kapcsolatban a legfontosabb elvárás az, hogy szeressék a művészetet, valamint legyen magabiztos helyesírásuk. Művészeti ágak: art&design, építészet, film, irodalom, színház, zene – és a gyerekeknek szóló alkotások minden formája.

f21

A gyakornoki program leírása: 

„A leendő gyakornok konkrét feladatainak meghatározása közösen történik. Közéjük tartozik a hírszerkesztés, levelek kezelése, magyar és külföldi, művészettel foglalkozó oldalak figyelése, idegen nyelvű cikkek összefoglalása magyarul, sajtóeseményeken való részvétel, tudósítás, interjú készítése stb. Egyúttal a szerkesztőségi üléseken betekintést nyújtunk a honi művészeti életbe, annak anyagi-szervezeti-mediális viszonyaiba. Ezeket az üléseket kedd esténként tartjuk, amelyekre a leendő gyakornokot elvárjuk. A járványügyi szabályokat be fogjuk tartani, az erre vonatkozó szabályokat együtt kitaláljuk, amikor szükséges lesz.

Időszak: 2022. szeptember 12-én kezdődik, és 2023. január 31-ig tart.

Egy időben több gyakornokot tudunk fogadni, akik a velünk töltött idő leteltével igény esetén igazolást és értékelést kaphatnak munkájukról. A feladatok elvégzése várhatóan mintegy napi egy órát vesz igénybe, és nem fizetéssel, hanem szakmai tapasztalatszerzéssel, újságírói gyakorlat megszerzésével, a szerkesztőség munkájába való betekintéssel, az MTI újságírói rendszerének, valamint a prae.hu szerkesztőfelületének megismerésével jár.

További információ: Németh Gábor Dávid főszerkesztő-helyettes (nemeth.gabor.david@prae.hu)

A jelentkezést (szakmai önéletrajz, motivációs levél) a nemeth.gabor.david@prae.hu címre várjuk.

Jelentkezési határidő: 2022. szeptember 5., hétfő”

Kiemelt kép: prae.hu Facebook

Ami halott, nem halhat meg többé – Elstartolt a Sárkányok háza (villámreflexió)

Sárkányok háza
172 évvel Daenerys Targaryen előtt.

f21

„Ha egy Targaryen születik, az istenek feldobnak egy érmét” – mondja Tyrion Lannister a Trónok harca vége felé járva. A Sárkányok háza című előzményszéria sok érmével játszik, hiszen ennek a nagyhatalmú uralkodóháznak a dicsőséges, ám háborúktól nem mentes időszakát kívánja elmesélni.

Amikor 2019 májusában adásba került David Benioff és D. B. Weiss sorozatának utolsó epizódja, gyakorlatilag biztos volt, hogy az HBO valamilyen formában tovább kívánja majd építeni az univerzumot. Ehhez pedig alapanyaguk is bőven van, hiszen George R. R. Martin – jó fantasyszerző módjára – részletekben ugyan, de gyakorlatilag Westeros egész, több ezer éves történelmét megírta. A kérdés tehát csak az volt, hogy melyik történetszálhoz nyúl a csatorna.

Talán saját korábbi hibáikból tanulva, a készítők ezúttal nem akarták elsietni a döntést: három teljes évvel az anyasorozat befejezése után érkezett meg az első spin-off széria, miután a Bloodmoon címre keresztelt projektet (melynek főszereplője a kétszeres Oscar-jelölt Naomi Watts lett volna) végül elvetették, hiába forgatták le belőle a pilot epizódot.

Míg a Bloodmoon nagyot akart ugrani, és több ezer évvel a Trónok harca eseményeit megelőzően játszódott volna, addig a Sárkányok háza már kezdetben is jó kompromisszumnak tűnt. Nagyjából 200 évvel járunk Daenerysék története előtt, így a készítőknek van tere hosszan, akár évadokon keresztül mesélni az új szereplőkről, miközben a jól ismert családnevek is meg tudnak jelenni.

Sárkányok háza
Milly Alcock és Emily Carey a Sárkányok házában. Forrás : 24.hu

Az pedig már a sorozaton kívüli tényező, hogy bár egyébként is komoly várakozás előzte volna meg a 2010-es évek legsikeresebb sorozatának előzménysorozatát, az elmúlt pár hónap történései miatt még nagyobb lett a tét az HBO számára: a szolgáltató gyakorlatilag csak negatív kontextusban szerepelt mostanság a hírekben, így az nem nagyon fért volna bele, hogy a legértékesebb produkciójukkal is bukjanak.

Ezt azonban sikerült elkerülni. A Sárkányok háza az első percekben biztosítja a nézőt a minőségéről, és szerencsére nem másolja látványosan az eredeti sorozat receptjét. Azt viszont egyelőre nehéz eldönteni, hogy a Better Call Saul és a Star Wars-sorozatok (előbbi a sorozattörténelem egyik legjobb spin-off szériája, míg utóbbiak létjogosultságát ismerjük) által meghatározott skálán hol helyezkedik el.

De miről is van szó pontosan? A sorozat Westeros világának ismerői számára igen meglepő módon egy rövid narrációval indít, ám ebben az esetben ez a didakszis megbocsátható: egy röpke történelemórát kapunk, ami segít kontextusba helyezni a később következő eseményeket.

Ahogy említettük, nagyjából két évszázaddal járunk az eredeti sorozat eseményei előtt. Jaeherys király fiai meghalnak, így trónörököst kell választani, a csatából pedig Rhaenys hercegnővel (Eve Best) szemben végül Viserys (Paddy Considine) kerül ki győztesen, így a király halála után ő ülhet a vastrónra. Csakhogy neki sem lesz fiú örököse, így ismét felmerül a kérdés: vajon ülhet-e nő a vastrónon, vagy az új király öccse, az erőszakos Daemon (Matt Smith) szerzi meg a hatalmat?

Ryan Condal, a sorozat showrunnere semmit sem bízott a véletlenre. A Sárkányok háza első része tankönyvi pilot, ahol világosak a viszonyrendszerek, kezdenek épülni a karakterek, érthető a motívumháló, és a néző azt is tapogatja, hogy merre indulhat majd el a cselekmény. A nyitóepizód az arányokat is jól tartja, nincsenek felesleges jelenetek, ugyanakkor a nagy tempó sietségbe sem csap át, mindenre elég idő jut.

Az valószínűleg senkit sem ér meglepetésként, hogy az HBO presztízskérdést csinált a sorozatból. A Trónok harca utolsó évadai már elkoptatták a „tévében ilyet még nem láttunk”-frázist, ettől függetlenül azonban tény, hogy vizuálisan ezúttal is minden a helyén van, és a készítők még arra az apróságra is figyeltek, hogy – tekintettel az időbeli ugrásra – az ismerős helyszínek némileg visszamaradottabbnak tűnjenek.

Sárkányok háza
Jelenet a sorozat előzetéséből. Forrás: Index.hu

Kifejezetten nagy előnye a sorozatnak, hogy egyelőre igencsak csínján bánik a nosztalgiával. Már az egyébként általánosságban jónak tartott A Mandalóriban is az volt végtelenül elidegenítő, hogy nem volt olyan jelenet, amelyben ne lett volna egy vizuális poén vagy verbális utalás valamelyik Star Wars-karakterre. A Sárkányok háza első része viszont igyekszik elkerülni ezt a csapdát: amikor előreutal, azt (egyelőre) ízléssel teszi, úgy, hogy ezáltal az eredeti sorozat gondolatiságához is hozzátesz.

Míg a Trónok harca már az első epizódban is rengeteg karakterrel dolgozott, addig a Sárkányok háza érezhetően szűkíti a fókuszt, a történet középpontjában szinte csak a Targaryenek állnak. E tekintetben viszont lehet némi hiányérzetünk, a figurákat ugyanis egyelőre nagyon vastag ecsetvonásokkal skicceli fel a széria: Daemon a tiszteletre fittyet hányó, erőszakos, bordélyokba járó lovag, Otto Hightower (Rhys Ifans) a király jóságos segítője, míg Rhaenyra (Milly Alcock) csillogó szemű, a patriarchátust felrúgni készülő hercegnő.

Kulcsszó viszont az egyelőre, ugyanis a Daemon–Otto ellentét, és az eddig keveset mutató Rhaenys és Alicent (Emily Carey) viszony is igazán martinos” konfliktusokat sejtet a későbbiekre. Viserys király viszont már most remek karakter: Paddy Considine nemcsak a fantasyk és a középkori történetek állandó hősét, a család és kötelesség között őrlődő férfit ábrázolja remekül, hanem egy-egy pillanatra azt az őrültséget is meg tudja villantani, ami miatt minden Targaryen egy pénzfeldobással ér fel.

Most még a karakterépítés terén érezni leginkább a meghozott kompromisszumokat, ezen a ponton azonban ismét érdemes kitérni a sorozatipari kontextusra, hiszen az HBO a versenytársak egy részével szemben továbbra is tartja magát a heti egy epizódos modellhez. Emiatt egy ilyen pilot sokkal nagyobb jelentőséggel bír, mint mondjuk a Netflix esetében. Itt ugyanis a nézőnek nincs meg az a lehetősége, hogy ha nem tetszik neki az első epizód, gyorsan nézheti is a következőt. Olyan nyitórész kellett tehát, ami a rajongók jelentős részét meggyőzi a maradásról.

A sorozat értékeléseit látva pedig ez sikerült is. A kérdés persze hosszútávon az, hogy mi a Sárkányok háza célja: vajon a készítők egy George R. R. Martinhoz hű történetet akarnak elmesélni, amelyben értjük, ki hová tart, és ami filmes szempontból a legmagasabb minőséget hozza? Mert ha ez, akkor minden bizonnyal sikerrel is fognak járni.

Egyelőre azonban reménykedhetünk abban, hogy az HBO a saját Better Call Saulját akarja majd elkészíteni – ebben az esetben ugyanis egy, az eredeti sorozathoz is mérhető alkotás születhet. A Targaryen család és már az első részben is dominánsnak tűnő feminista vonal kétségtelenül alkalmasnak tűnik erre is.

Kiemelt kép: TMDb.com

„Identitás és kultúra képződik ahhoz, hogy olcsón adunk el munkaerőt” – Interjú Konkol Mátéval 

Konkol Máté

Cikksorozatunkban a Fordulat folyóirat Kultúra és kapitalizmus című lapszámában olvasható szövegekhez kapcsolódunk. A témák sokszínűsége miatt a reakcióink is változatosak: interjúkkal, esszékkel és klasszikus válaszcikkekkel is találkozhattok majd a következő hetekben.

Konkol Máté, a Budapest, zárt város, a Kikelet és a még bemutatásra váró Ki mint veti ágyát című rövidfilmek rendezője nemrégiben Remélem legközelebb sikerül pályáznod címmel írt a magyar filmiparról, a magyar függetlenfilm lehetőségeiről szóló tanulmányt a Fordulat folyóirat 30., Kultúra és kapitalizmus című tematikus számába. A fiatal rendezővel többek között a függetlenség dimenzióiról, a magyar film apolitikusságáról és a saját munkáiról beszélgettünk, de az is szóba került, hogy mi lehet a kiút a hazai filmiparban jelenleg igen kilátástalan helyzetben lévő generációk számára.

A magyar filmvilágban viszonylag ritka az a fajta kettős jelenlét, ami nálad megfigyelhető, hiszen vannak közéleti-kultúrpolitikai írásaid, tudományos publikációid és saját filmjeid is. Hogy alakult ez ki a te esetedben?

Nálam organikusan, azt érzem, hogy ez egyfajta szükségszerűség is, hiszen keressük a megszólalási lehetőséget, nincs arra mód, hogy minden hónapban forgassunk egy rövidfilmet. De talán az még izgalmasabb kérdés, hogy miért ritka ez. Hiszen nem volt mindig így, Bódy Gáborék idejében teljesen természetes volt, hogy valaki ír is a filmjei mellett, és egyik tevékenység inspirálja a másikat. 

Lehet ezt egyébként egy tágabb társadalmi kontextusban is értelmezni, nagy szükség lenne arra, hogy a társadalomról való gondolkodás és a társadalmi cselekvés sokkal inkább a köztudatban legyen, mint manapság. Magamnak ezt úgy fogalmaztam meg, hogy a filmkészítés, a mozgalmiság és a pedagógia ne külön-külön legyenek részei az életemnek, hanem egy tevékenységben metsszék egymást.

Egyébként vannak azért olyan filmrendezők, akik megszólalnak közéleti kérdésekben – igaz, ők is inkább interjúkban, mint a munkáikban,– de valahogy azt érzem, hogy minél hagyományosabb képzésben részesül valaki, annál inkább azt sulykolják belé, hogy ezt nem szabad csinálni. De könnyen elképzelhető, hogy ennek generációs aspektusa is van, mert a mostani huszonévesek, akik mondjuk az SZFE egyetemfoglalásánál szocializálódtak, sokkal inkább gondolják majd úgy, hogy a művészet társadalmi szerepvállalás is. 

Kijelenthető, hogy apolitikus a magyar film?

Igen, és ahogy a Fordulatban megjelent tanulmányomból is kiderül, még a függetlenek, akik egyébként megtehetnék, hogy direktebben politizálnak, sem állnak ebbe igazán bele, talán Lichter Péter és a Buharov-testvérek említhetőek kivételként, akik teljesen szabadjára engedik a fantáziájukat, a Barokk feminában vagy Az itt élő lelkek nagy részében olyan aktuálpolitikai áthallások vagy akár anarchista idézetek vannak, amikre nagy szükség lenne, mert ezáltal válhatna kicsit árnyaltabbá a filmes közbeszéd. Mintha a függetlenek között sem terjedt volna el igazán az a gondolat, hogy nemcsak a Filmintézet által visszadobott terveket csinálhatják meg, hanem jóformán bármit. 

Rögtön a Fordulatban megjelent tanulmányod elején némileg eltávolítod magadtól a kizárólagosan objektív tudományos beszédmódot, majd ez később még erősebb lesz, hiszen az Ernelláék Farkaséknál képében olyan filmről írsz esettanulmányt, amelyen te is dolgoztál. Az ilyesfajta, a szubjektív megélést is játékba hozó megszólalásokat tartod igazán érvényesnek?

Eredetileg egy objektív tanulmányt szerettem volna írni, de a lapszám többi szerzője rámutatott arra, hogy választhatok más megközelítést is. Egyébként a Fordulat tekintetében is újdonság volt, hogy ez a lapszám úgy készült, hogy néhány havonta minden szövegről közösen beszéltünk egyfajta műhelymunka keretében. Remek tapasztalás volt, hogy nemcsak egyszer kaptunk visszajelzést a végleges változat leadása előtt, hanem néhány havonta jött visszacsatolás az általam már késznek gondolt szövegre. A lapban publikáló szociológusok, kulturakutatók olyan szempontokat világítottak meg, amik alapján nagyon sokat változott a munkám. Az egyik ilyen hozzászólás volt, hogy legyen benne a tanulmányban ez az autoetnografikus szál.

Konkol Máté
Hajdu Szabolcs: Ernelláék Farkaséknál. Forrás: Filmarchívum

A megfogalmazásodban a függetlenséget egy skálaként képzelhetjük el, aminek különböző dimenziói vannak, például esztétikai, politikai és gazdasági.

És ezek össze is függnek, bár utóbbi kettő mindig ledominálja az esztétikumot. Csak sokszor ezt nehéz átlátni, mert alig-alig észrevehető folyamatokról van szó. A gazdaság is sokkal nagyobb hatással van a politikára, mint azt gondolnánk, és később ez a hierarchia gyűrűzik tovább. 

A filmes szocializációd az Andy Vajna-féle Filmalap időszakára tehető, amivel kapcsolatban mintha két narratíva élne a nyilvánosságban és az alkotók körében is: az egyik tábor szerint ha voltak is rossz döntések, fejlődött a magyar film, sok díjat szereztek az alkotók, míg mások azt mondják, komplett rendezőgenerációk érvényesülését lehetetlenítették el, hiszen sokan tendenciózusan nem kaptak támogatást. Te hogy vonnád meg a mérleget?

A tanulmányban is kitérek arra, hogy közel sem olyan hurráoptimistán látom ezt a kérdést, mint ahogy egyébként sokan mások. Szorosan kapcsolódik ide, hogy szerintem a Filmalapnak nagyon jó volt a marketingje, és nemcsak abban az értelemben, hogy milyen módon promótálták a filmeket – bár egyébként abban is, ha valamit el szerettek volna juttatni a közönséghez, azt sokan is nézték meg,– hanem a tekintetben is, hogy ha volt egy díj, azt nagyon szépen használták fel az önmaguk legitimációjára.

Pedig mondjuk abban, hogy a Saul fia zseniális, sem a döntőbizottság tagjainak személyesen, sem a rendszernek nincs szerepe. Valaki pályázott, ők pedig támogatták, nem is kifejezetten sok pénzzel. És egyébként korábban is voltak díjazott filmjei például Tarr Bélának, Hajdu Szabolcsnak, Mundruczó Kornélnak, Pálfi Györgynek vagy épp Enyedi Ildikónak. Ugyanakkor a Filmalap-korszakban még azt lehetett mondani, hogy bizonyos fokig szakmai döntések születnek, csak a szakma itt azt jelentette, hogy közönségfilmes irányvonalaknak kell megfelelni, és bele kell férni abba az évi 3-10 támogatott projektbe. Ma már ilyesféle megalapozottság sincs, épp ezért az is belejátszhat a Filmalap megítélésébe, hogy a Filmintézetnél még sokkal szűkebbek a lehetőségek. 

A tanulmányodban, majd később egy interjúban is szóba hoztad az amerikai függetlenfilmes generációkat, ahol nagyon erős motívumként van jelen, hogy a technika olcsóbb lett, míg nálunk inkább a politikai szál tűnik dominánsnak. Hogy látod a két szubkultúra közötti hasonlóságokat és különbségeket?

Amerikában nyilván nem nagyon van olyan, hogy valaki politikai okokból nem tud filmet csinálni, míg itthon adott egy bizonyos projektszám, amit egy évben támogatnak, és ebből is sokat elvisznek a különböző műfaji filmek, így nagyon könnyen kiszorulhat egy-egy alkotó. De nemcsak azért gyárthat valaki független filmet, mert nem támogatják, nyilván van, aki nem is próbálkozik, mert pontosan tudja, hogy a víziója kívül esik azokon a kereteken, amelyekben a döntéshozók gondolkodnak. 

Nagyrészt azért tűnik itthon erősebbnek az utóbbi években a független filmgyártás, mert nagyon lecsökkent az államilag támogatott projektek száma, így az intézményrendszeren kívül gyártott produkciók aránya és jelentősége megnőtt, már minden harmadik film függetlenül készült.

Konkol Máté
Schwechtje Mihály: Remélem legközelebb sikerül meghalnod. Forrás: Uránia Nemzeti Filmszínház

Itt viszont felmerül a kérdés, hogy mi lehet ennek az egésznek a kifutása? Lehet az perspektíva egy rendezőnek, hogy mondjuk öt évente összeszed elég pénzt egy független projektre? Például az általad is említett Hajdu Szabolcs beszélt nemrég arról, hogy a jelenleg futó projektek befejezése után már nem szeretne így filmet készíteni, mert azt érzi, hogy ezzel elfogadja a saját pozícióját a rendszerben. 

Ez így természetesen nem fenntartható, és a tanulmány végén foglalkozom is azzal, hogy hogyan lehetne elindítani egy filmkészítői mozgalmat. A megoldókulcs nekem sincs meg teljesen, de ötleteim vannak az indulásra. Kezdésként jó lenne ezzel a húszas-harmincas, társadalmilag érzékeny generációval műhelymunkába kezdeni. Abban biztos vagyok, hogy a különböző magániskolák elindulása sem feltétlenül jelent megoldást, mert egyrészt ebből nem jön létre egységes hálózat, másrészt a tandíjak miatt nagyon erősen szűrt közeg képződik ezek által. Tulajdonképpen egy filmeseknek szánt civil szervezetre gondolok, aminek nem az az elsődleges célja, hogy több film készüljön. A műhely, a szakszervezet és a stúdió metszetében képzelem el ezt: néhányan tanulmányokat írnának, mások rövidfilmeket forgatnának vagy tanítanának, elindulna egyfajta közös gondolkodás. Nem gondolom, hogy ez mondjuk a következő néhány évben nagyon látványosan a felszínre törhet, de induljon el búvópatak módjára, és lehet, hogy tíz év múlva eljutunk oda, hogy ez az intézmény egy jelentős filmipari szereplő lesz. 

Ha ez nem is a következő néhány év kérdése, mik a kilátások a közeljövőben?

Ha nem csináljuk meg ezt a mozgalmat, sokkal rosszabb lesz a helyzet. Valószínűleg sokak kedve fog elmenni az alkotástól. Nekem is okoz ez egy identitásválságot, hiszen írtam arról, hogy mit kellene csinálni, de közben azt is látom, hogy ez nagyon időigényes és főként önkéntes munka, amit minden más mellett nehéz végezni. Sokan fognak majd saját pénzből, szívességből, a kis kapcsolati tőkéjüket felhasználva forgatni, ahogy tettem én is például idén januárban. 

Nemrég dolgoztál A Karantén Zóna című filmben, ami finanszírozási szempontból megint csak érdekes kísérlet volt, hiszen részben közösségi finanszírozásban készült. Lehet ez egy új irány?

Magyar nyelven sajnos nem, mert egyrészt nincs is annyi néző, másrészt itthon nem jött létre adományozási kultúra, egy-egy ügyre összeáll néha az ellenzéki közeg, de ez a módszer nem fenntartható, sosem jött még össze itthon egy egész film adományokból. 

A Karantán Zóna
A Karantén Zóna. Forrás: Játékok.hu

Nemcsak a májusban megjelent tanulmányban, hanem egy júliusban, az Új Egyenlőségen megjelent publicisztikában is foglalkozol az úgynevezett szervízmunkákkal, azaz a Magyarországon forgó külföldi produkciókkal. Ezzel kapcsolatban is él egy olyan elképzelés, hogy jót tesz a filmiparnak, hiszen munkalehetőséget ad, növeli az általános felkészültséget, ezzel szemben te felveted, hogy azért itt igen komoly kizsákmányolásról van szó. 

Hamis ez az egész narratíva, hogy kellenek a külföldi filmek, hogy jó szakemberek legyenek. Így is remek filmesek dolgoznak itthon, akiket viszont elszívnak ezek a produkciók, és ezért jön létre a szakemberhiány. A magyar filmművészetnek erre igazából nincs szüksége, ez egy tisztán profitmaximalizációs dolog. Ezzel szemben a külföldi produkcióknak persze nagyon megéri, mert Magyarország iszonyú olcsó, a forint folyamatosan romlik, ráadásul egyre nagyobb az adóvisszatérítés, mert a félperifériás kelet-európai régió országai egymással versenyeznek ebben.

Az előbb említett írásodban felveted a magyar film neoliberális fordulatának lehetőségét. Ezt pontosan milyen területeken érzékeled?

Alapvetően az az állításom, hogy például a szervizmunkának köszönhetően nemhogy nem javultak, hanem még romlottak is a filmiparban dolgozók munkakörülményei. Az állam nem abban érdekelt, hogy a szakma a szerzői filmek tekintetében elismerést szerezzen, hanem hogy ezekkel a gigaprojektekkel pénzt keressen. Illetve itt van még ez a fajta menedzserszemlélet is, amit jelent például a pitchelés is, vagy az az egészen abszurd személyiségteszt, amit a filmes gyakornokokkal kitöltenek. Identitás és kultúra képződik ahhoz, hogy olcsón adunk el munkaerőt a külföldi produkcióknak. Pedig a magyar filmben jóval több van annál, mint hogy összeszerelő üzem legyen az amerikai filmek és sorozatok számára. 

Végezetül mesélnél kicsit a folyamatban lévő filmes projektjeidről?

Januárban forgattunk le egy rövidfilmet, Ki mint veti ágyát a címe, Szőke Abigél és Hegyi Barbara játsszák a főszerepeket. Egy 19 éves lányról szól, aki a történet elején felkerül Budapestre. Az ő sorsán keresztül azt vizsgálja a film, hogy milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy fiatal nőnek manapság. Gondolok itt a patriarchátusra, a munkahelyi kizsákmányolásra vagy épp a különböző családi viszonyokra. Igyekeztünk minél több problémát felvillantani. Nagyon örülnék neki, ha később valamelyik női jogvédő szervezettel együttműködve tudnánk szervezni rendszeres vetítéseket iskolákban, ahol párbeszéd indulhatna a filmről. Emellett nyilván lesz egy szakmai utóélete is, mostanában kezdtük el nevezni különböző fesztiválokra.

Emellett Vida Orsolyával közösen elkezdtünk írni egy nagyjátékfilmet is. A történet egy gimnázium falain belül játszódik, némileg disztópikus körülmények között. Nem lesz annyira generációs film, mint a korábbi, Budapest, zárt város című munkám, de annyira esszéjellegű sem, mint a Ki mint veti ágyát, a kettő között helyezkedik majd el. 

Konkol Máté
Szőke Abigél a Ki mint veti ágyát c. filmben. Fotó: Hortobágyi Júlia

A cikksorozat további részei:

Shrek permanens iróniája – Fordulat-lapszámbemutató az V. Írótanya Napokon

Zsákutcák, tévutak és járható ösvények – Jean–Louis Fabiani: Van-e kiút a kulturális kapitalizmusból?

Kiemelt kép: Takács Borisz

Mi az ánizs-tekercs és hol van Agyagosszergény?

anizs-tekercs-f21

A Gasztrosorok nevű rovatunkban szeretnénk veletek megismertetni olyan hagyományos magyar ételeket, amelyek egy tájegységen, településen vagy egy népcsoportnál jellemzők. Az első cikksorozat képzeletbeli asztalára minden alkalommal úgy helyezzük el a terítéket és a különleges ételeket, hogy azokat saját, személyes benyomásainkkal is megfűszerezzük, így okozva maradandóbb élményt.

f21

Ezen alkalommal nem megyek messze – már ami a saját lakhelyemet illeti –, hiszen szülőfalum és térsége egyik különleges ételét foglalom gasztrosorokba.

Agyagosszergényből származom, amely hallatán az első reakció egy kérdést vált ki az emberekből: az meg hol van? A válasz: az ország nyugati részén, Soprontól körülbelül 30 km-re. Ebben a nagyjából 1000 főt számláló faluban jellegzetes süteménynek számít az ánizs-tekercs. Felvetődhet a kérdés: az meg micsoda? 

A süteményről az évek során számtalanszor hallottam, azonban az elkészítését néhány hónappal ezelőtt figyelhettem meg. A faluban működő Közi Horváth József Katolikus Népfőiskola egy Gasztrotanfolyam elnevezésű programsorozatot indított, ahova hét alkalommal hívták meg a településen élő idős asszonyokat, akik tudásukat, receptjeiket és közben régi történeteiket osztották meg a fiatal résztvevőkkel. Ebből az egyik alkalom az ánizs-tekercs volt, amelynek elkészítését Ica néni tanította meg.

anizs-tekercs-f21

Az elkészítéshez 6-8 tojásra van szükség, cukorra, lisztre és természetesen ánizsmagra. 

A tojásokat héjastól le kell mérni és a súlyuknak megfelelő cukrot kell felhasználni, majd ennél 5 dkg-mal kevesebb lisztre lesz szükségünk. A tojásokat szétválasztjuk és a fehérjét kemény habbá verjük, amelyhez ezután hozzáadjuk a cukrot, tojássárgáját és a lisztet is. A folyamatok közben már elkezdhetjük a sütő előmelegítését (körülbelül 180 fokon). Sütőlapra vagy tepsire lesz szükségünk, amelyet nagyon vékonyan zsírral kell kikenni. Az elkészült masszából/tésztából evőkanállal csíkokat „engedünk” a tepsire, körülbelül 3 cm-re egymástól, majd mindegyik tetejét ánizzsal szórjuk meg (az evőkanál helyett könnyítésként habzsákot is használhatunk).

A sütési idő megközelítőleg 10 perc, amely során a tészta színe halványsárgára változik, majd a kapott, friss csíkokat még forrón feltekerjük az ujjunkra, ameddig még puha és formálható a tészta. A tanfolyam során az ujjra tekerés helyett a résztvevők megpróbálták, hogy egy folpackra tekerik fel a tésztát és ez a megoldás is működött. Ica néni megjegyezte, hogy ezt a technikát eddig nem ismerte, hiszen ragaszkodott az eredetihez, de biztosan használni fogja a közeljövőben.

anizs-tekercs-f21

Az ánizs-tekercs tökéletes vendégváró, amelynek egyedi ízkavalkádja biztosan elvarázsolja azt, aki megkóstolja.

Ahogyan a szuperhős filmek végén is szokták írni: Agyagosszergény és ízei még visszatérnek!

Forrás: Agyagosszergény Értékvilág I.

Flanger Kids, Ohnody és Дeva a Budapest Parkban!

budapest-park-f21

Az első őszi este, ahol a gondolatokra, az érzelmekre és a melankólia szépségére koncentrálunk. Szeptember elsején a Budapest Park színpadán a Flanger Kids, Ohnody és Дeva.

f21

Az estét a vokális elektronikus zenét igazán különleges, néha már-már kaotikus módon tálaló fiatal duó, a Flanger Kids nyitja, akik a 80-as évek elektronikus szintihangzását és a lo-fi grúvokat jazzes énekdallamokkal teszik egyedivé.

Ezen a különleges utazáson részt vesz a szintén elképesztő tehetségű Hegyi Dóri, azaz OHNODY is, akinek minden fellépése egy egyedi és megismételhetetlen performansz, zenéjében és színpadi megjelenésében ugyanis a legkülönfélébb művészeti ágazatok találkoznak. Idén tavasszal jelent meg második, Sietünk meghalni című, szívbemarkolóan őszinte nagylemeze.

budapest-park-f21

Дeva, azaz Takács Dorina azon fiatal tehetségek közé tartozik, akinek különleges, gyakran spirituálisnak mondható műsorára már első lemezének (Csillag) megjelenése előtt felkapta a fejét a közönség és a szakma is. Januárban elnyerte a holland Eurosonic fesztiválon a Music Moves Europe díjat, amelyet korábban egyetlen magyar zenekar zsebelt csak be. Nem csoda, hiszen zenéjével földöntúli tájakra kalauzol bennünket, az atmoszferikus lágy hangokat, a selymesen pulzáló basszusokat és a többszólamú mantrákat a magyar népdalok varázslatos szövegei fűszerezik.

Jegyek elérhetőek: budapestpark.hu

Forrás: hello.budapestpark.hu

Kiemelt kép: metropol.hu

LEGUTÓBBI CIKKEK