Kezdőlap Blog Oldal 251

„Nem vagyok magamutogató ember” – Interjú Hevér Gáborral

Talán jogosan mondom: Hevér Gábor olyan színész, akit nem nagyon kell bemutatni. Jelenleg a Vígszínház színművésze, és hát – néhány film kivételével – Leonardo DiCaprio tökéletesen megformált magyar hangja. Estéről estére játszik, szinte megállás nélkül; hogyha éppen nem a színpadon van, akkor a szinkronstúdióban, de idén ősszel az Aranyélet című nagy sikerű magyar sorozat befejező évadában is feltűnt. Bennünket a Háború és béke előadása előtt fogadott…

Háromnegyed óra múlva Bolkonszkij hercegként állsz a színpadra. Ez milyen érzelmi állapotot kíván?

Tulajdonképpen a jelmez felkerülésével kezdődik a nagy ráhangolódás, addig azért még van idő. Ezt az előadást már sokszor játszottuk, készülök rá, de nagy lelki átalakulás nem kell. Ilyenkor már mondogatom magamnak a szöveget, de ha egész nap tartana a készülés folyamata, abba bele lehetne őrülni. És ugyanígy a végén, tíz perccel az előadás után el is kell engedni.

Ez mindig sikerül?

Rutin kérdése. Ugyanúgy rutin elengedni, mint ahogy rutin belehelyezkedni is. Gondold el, ha Bolkovszkij hercegként vezetnék haza…

Izgulni szoktál?

Minél öregebb vagyok annál jobban; de nem is izgulásnak mondanám, inkább feszültség. Az izgulás az más, nem azért izgulok, mert ezer ember néz, hanem hogy azon a szinten tudjak teljesíteni, amit magamtól elvárok.

És tudsz saját magadnak kontroll lenni?

Igen, azt hiszem, ezt érzi az ember. A néző pedig, ha csak egyszer látja az adott előadást, akkor nem igazán veszi észre, hogy most milyen voltam éppen, viszont, ha többször eljön, akkor már mondhatja, hogy gyengébb voltam-e, vagy nem. Sok mindenen múlik, hogy éppen, hogyan szerepelek, például a fáradságon. Bár a fáradság olyan, mint a betegség: ha betegen állsz ki, akkor az a színpadon egyszerűen elmúlik. Más kérdés, hogy utána sokkal rosszabb lesz, mint előtte. De az adrenalin olyan állapotot hoz elő, hogy még a lelki bajok is a színfalak mögött maradnak. Akit aznap este játszom, annak nem azok a lelki bajai, mint nekem.

Az idő múlásával változik a színházról alkotott képed?

Minél „öregebb” vagyok, annál inkább erősödik bennem a fontosságunk kérdése. Úgy látom, most jó helyzet van, sokan járnak színházba, tehát merem hinni, hogy igenis fontos. De azért előfordul, hogy az embernek megkopik a hite, és egyre több kérdést tesz fel.

Mit tanítanál meg elsőként a színészi létről?

Gyakran mondják, hogy nagyon sok buktatója van, ugyanakkor sok jó dolog is van benne, de nagyon nehéz szakma, iszonyatos erős idegrendszer kell hozzá. Most kezdem érezni – bár kiskorom óta éjszakai gyerek vagyok –, hogy az egész biológiai ritmusunk fel van borítva. Ennek aztán sok a következménye, teljesen megfordul az élet. És, ha szerencséd van, akkor normális emberek vesznek körül, mind a munkában, mint pedig a magánéletben. Ha egy színésznek úgymond csak a színészet van az életében, akkor tulajdonképpen nincsen baj, mert csak arra szenteli minden idejét, energiáját. De azért, akinek családja van, barátai, annak ezzel együtt kötelességei is vannak, nyilván az ember a családjával is akar találkozni, ez a része tehát nem könnyű. Illetve a színészi létnek van egy nagyon érdekes hozadéka: az, hogy alig van olyan pillanat, amikor nem néz senki. Folyamatosan mások előtt létezel, állandó kontroll alatt vagy.

Nehéz volt megszokni?

Nem, ilyenkor el kell jutni arra a pontra, hogy merjél rossz lenni! Hogy ne szégyelld magad a próbán, nyilván senki nem szeret rossz lenni, nem jó érzés hibázni sem, de a próba erre van. Bátornak kell lenni, és el kell fogadni azt is, ha valami nem működik. Ha pedig egy rendező nem egyenget, hanem idomít, az egy rossz módszer.

Fotó: Feigl Zsófi

Ha újrakezdhetnéd, akkor is színésznek állnál?

Nagy valószínűséggel igen. Bár pék is akartam lenni, de az élet ezt hozta, hamar eldőlt.

Mi fogott meg benne? A játék terápiája? Vagy, hogy belebújhass mások bőrébe?

Ez mind. És persze volt bennem egy olyan, hogy „de jó, ismert leszek!”.

Ezek szerint vágytál a hírnévre?

Gyerekkoromban igen, aztán később, ahogy színész lettem, már nem. A bulvárt is szándékosan távol tartom magamtól, nem szeretek szerepelni. Tudom, rengeteg színész oda van, ha szerepelhet, de én nem vagyok magamutogató ember.

Az Őrült Nők Ketrece kapcsán nyilatkoztad egyszer: „másnak mindig te vagy más”. Nagyon tetszett ez a gondolat. Érezted valaha, hogy most te vagy a kívülálló, hogy téged nem fogadnak el?

Érdekes, életemben egyszer volt ilyen érzésem, nagyon furcsa volt: szegedi vagyok, így gyakran jártam át Szabadkára, a helyi szerbekkel jóban voltunk. Aztán amikor kitört a háború, akkor sok szerb és horvát nemzetiségű jött át hozzánk, de soha nem volt semmi baj. Néhány éve Nyitrára vittünk (Felvidékre) egy előadást, majd a bemutató után beültünk egy kocsmába, egy kultúrhelyre. Csak azért mert magyarok vagyunk, meg akartak verni minket. Belénk kötöttek, pedig azon kívül, hogy magyarul beszéltünk, nem csináltunk semmit. Aztán átmentünk egy másik helyre – ami elvileg 0-24-es nyitva tartással működött –, és meghallották, hogy magyarul beszélünk, így bezárták a helyet. Nem értettem ezt a dolgot, elképzeltem, hogy milyen lehet azoknak, akik ott élnek. Hiszen én tudtam, hogy holnapután hazautazom.

Hogy reagálsz ilyenkor? Felbosszantanak a világ dolgai? Olyannak tűnsz, aki kimondja a gondolatait a jó ügy érdekében.

Igen. Rémálmom, hogy tehetetlen vagyok, és nem értenek meg az emberek. Hogy mondok valakinek valamit, és egyszerűen nem érti meg, amiről beszélek. Ma rengeteg olyat látok a világban, hogy a formális logika alapján egyértelműnek látszó dolgokra azt mondják az emberek, hogy „nem”. Gyerekkoromban is nagy igazságkereső voltam, csak hát ilyenkor előfordul, hogy eltökélten állítok valamit, és nehezen tágítok. Ekkor jön a már említett gondolat, hogy „másnak mindig te vagy más”, és végig gondolom a helyzetet a másiknak a szemszögéből, majd elfogadom. Nem azt, hogy igaza van. De az ő gondolatmenete alapján megértem, elfogadom, hogy miért csinálja azt, amit.

A Hegedűs a háztetőn kapcsán merült fel bennem a kérdés: van olyan hagyomány az életedben, amit te alakítottál ki magadnak, és ragaszkodsz hozzá?

A családi ünnep. Amióta vidéken lakunk, külön ragaszkodom ahhoz, hogy a karácsonyok mindig ott legyenek, együtt. Kicsi hagyományaim nincsenek, nem vagyok a szokások rabja. Tudom, hogy sok embernek épp ez ad rendszerességet, de a színészet egyébként is egy nagyfokú rendszertelenséget hoz az életbe. Jó lenne rendben élni.

Ha most hirtelen felszabadulna pár napod, mihez kezdenél velük, azon kívül, hogy – gondolom – a családoddal lennél.

Elutaznék valahova. Valami meleg helyre. Sétálgatnék, jókat ennék. Nemrég voltam Barcelonában, a nagylányomat leptem meg az utazással. Vagy pedig otthon dolgozgatnék a kertben. Elég nehezen teheti meg az ember, hogy azt mondhassa: ma nincs semmi dolgom. De tényleg semmi. Ez nagyon ritka. Ha lenne mondjunk hét egész napom, akkor nagyon sok mindent csinálnék. Rengeteg dolgot bele tudnék tenni.

A színházat beiktatnád abba a hét napba?

Nem. Hét napig kibírnám nélküle.

Kiemelt kép: Feigl Zsófi fotója

„Nekünk itthon van dolgunk ezzel a zenekarral” – Esti Kornél-interjú

Egy lemez bemutatása a zenekar életében mindig fontos eseménynek számít. Sokszor hallani, hogy a nagy érdeklődésre való tekintettel duplázni kell a bemutatót, azonban az Esti Kornél esetében triplázni kellett ezt, hiszen hamar elkeltek a jegyek. Az ötödik album mellett abszolút kiemelt helyen szerepel a zenekar történelmében, hogy az A38-on egymást követő három napon, már mondhatni kisebb fesztivált rendeztek. Még a koncertek előtt néhány nappal sikerült beszélgetnünk Bodor Áronnal és Lázár Domokossal az Eltűnt idő című lemez születéséről és a srácok gondolatairól, elvárásairól a zenekar kapcsán.

Készen vagytok az ötödik lemezzel, milyen érzések kavarognak bennetek?

Domokos: Üresség van bennem. Valószínű nekem azért is speciális a helyzet, mert én csináltam az utómunkát, a keverést meg a masteringet, tehát a stúdió után még három hetet töltöttem magányomban ezzel a tizenegy számmal, így a lemezfelvétellel együtt ez jelentősen meghatározta az elmúlt másfél hónap ritmusát. Ezt nézve most elég fura, hogy ennek vége, nehezen válok meg ettől a már jól megszokott ritmustól. Volt is egy hét, amikor azt éreztem, annyira nehéz elengedni, hogy csak úgy fog menni, ha nem hallgatom. De most már kezd minden helyreállni, és mindjárt itt a koncert is.

Dodi említette egyszer egy interjúban, hogy minden új lemez után azt érzi, hogy az előző kicsit elavult. Ez most is így van?

D.: Igen, mind a hangzást, mind a szövegeket és a dalok kidolgozottságát illetően úgy gondolom, hogy ezzel a lemezzel is eggyel előrébb kerültünk abban a mederben, amelyben szeretnénk, hogy tartson a zenekar fejlődése. Az előző lemezek tipikus hibáit, amennyire tudtuk, igyekeztünk kiküszöbölni. Persze nem gondolom, hogy hibátlanul sikerült minden. Mindezekkel együtt mindannyian azt érezzük, hogy van valami fajta fejlődés. Aztán majd hosszú távon meglátjuk, külső füllel ki mit gondol erről.

Eltűnt idő… Mindig frappáns és árnyalt címet kapnak a lemezek, ez esetben mit lehet tudni a címadó szókapcsolatról, van-e mögötte konkrét történet?

Áron: A Sűrű köd van című dal refrénjében szerepel az „eltűnt idő” kifejezés. Még nem volt meg maga a refrén, csak azon gondolkodtam, hogy hogyan lehetne megfogalmazni azt az időfogalmat, amire gondoltam, ekkor ugrott be Proust Az eltűnt idő nyomában című regényfolyama. Az elmúlt években megint sok hatás ért minket, elkezdtük élni a klasszikus értelemben vett felnőtt életet, az egész zenekar dolgozik, felelős önmagáért, és a munka miatt borzasztóan felgyorsult az idő. Azt éreztem, hogy rengeteget csökkent az idő jelentősége, vannak jó és rossz időszakok, minden alakul magától, mintha kisebb volna a döntéseim tétje. Kicsit üresnek éreztem magam. Szóval az én értelmezésemben a lemez ebből az ürességből keresi a kiutat. Hogy miként tudod magadat úgy feltölteni, hogy minden olyan jelentőséggel bírjon az életedben, mint a jelenlegi állapot előtt.

Fotó: Koch Alexandra

Az Egytől egyig után ez a második olyan lemezetek, melynek címe nem egy a lemezen szereplő dalból származik. Ez tudatos volt?

D.: Tudatos volt, igen. Úgy gondoltuk, hogy ez az idő-tematika most mindannyiunk gondolkodását meghatározza. Az volt az elképzelés, hogy ne a lemezcím-választással ragadjunk ki egy dalt, ezzel is erősítve azt, hogy valóban egy koncepció, az „eltűnt idő” köré épül a lemez. Túlzás lenne koncertlemeznek hívni, de szerintem tematikában közelebb vannak egymáshoz a dalok, mint például az előzőn.

Á.: Én ösztönös koncertlemeznek hívnám, mert körülbelül négy dal után döntöttük el, hogy ez lesz a címe. Szörnyen hangzik, de a promóció miatt is ki kellett találni elég korán egy címet, de nagyon könnyen megegyeztünk benne, rögtön erős választásnak éreztük. Az idő mint motívum egymástól függetlenül jelent meg a dalokban, aztán a cím kiválasztása után már tudatosan kezdtük el különböző nézőpontokból körüljárni ezt a témát.

Hogyan nézett ki ennek a lemeznek a szárba szökkenése? Együtt írtátok a dalokat?

D.: Az előző lemezen a legnépszerűbb dalainkat például együtt írtuk. Tényleg voltak olyan esték, amikor eljöttek hozzám az Áronék, körbeültük a laptopot, és együtt faragtuk a szöveget-éneket.

Á.: Úgy nézett ez ki, hogy például nem jött rím a „nem eshetek újra ilyen hibába” sorra, úgyhogy humorizálva rámondtam azt, ami most már a végleges szöveg – és azóta sem énekeljük, mert a közönség megteszi.

D.: Az új lemeznél alig volt közös szövegírás. Ha valamelyikünk elkezdett foglalkozni egy számmal, és sikerült szöveget írnia rá, ahhoz szinte egyáltalán nem kellett utólag hozzányúlnunk. Ez az Éjszaka van-nál nem így volt.

Még a Ne félj megjelenése kapcsán említette egyszer Áron, hogy azt éreztétek, a dalok népszerűsége egészen szépen megoszlott, nem volt feltétlen csak egy dal, ami kiugróan népszerűvé vált. Ezt most nyilván korai lenne megfogalmazni még, de valami képetek van-e esetleg, melyikek lesznek a legkedveltebbek?

Á.: Visszagondolva ez egészen naiv kijelentés volt tőlem, mert nagy különbség van a Ne félj dalai között, ezt borzasztóan nehéz előre megítélni. Volt egy kis feszkó ebből köztünk, mert valaki ezt gondolja erősebbnek, valaki a másikat, aztán egyszer az egyikünknek, másszor a másikunknak van igaza. És mindenki jót akar. Az Eltűnt időnél nagyon változatos válaszokat kapunk, amikor a legerősebb dalokról kérdezzük az embereket, így azt remélem, hogy van egy általános magas színvonal a lemezen, és minden dal erős a maga nemében. Hosszú távú következtetéseket inkább nem szeretnék levonni.

Öt lemez után mennyire lesz nehéz a turnékon a 10-15 számot kiválogatni a most már több mint 50-ből? Mi alapján fogtok válogatni?

D.: Hát igen, ez egyre nehezebb és nehezebb lesz, ahogyan a zenekar kijön újabb és újabb lemezekkel. Most a lemezbemutatón ugyebár mindegyik új dalt eljátsszuk, és ezeken kívül nyilván a legkedveltebbeket, az igazán „koncerteseket”is beemeljük a műsorba. Az első lemezről például egyetlen dalt sem játszunk már. Ennek szimplán az az oka, hogy túl távolinak érezzük már ezeket, és több izgalmat fedezünk fel a hozzánk időben közelebb születettekben.

Úgy érzem, hogy hangulatban, atmoszférában a zenei részt is tekintve maradt az Esti Kornélos. Volt esetleg motiváció más irányba elmenni, kipróbálni valami újat?

Á.: Koncepció és elvárás saját magunk felé, hogy új hatásokat vigyünk a zenénkbe, és ne legyen ugyanolyan a következő lemez, mint az előző volt. Eszünk ágában sincs egy Éjszaka van 2-t csinálni. Az aktuális lényünkre igyekszünk reflektálni, ami természetesen változik, így valamennyire a zenének is másnak kell lennie. Szeretünk kísérletezni, ott van például a Lélegezz mélyen, amelyben három szinti van, ilyen dalunk még soha nem volt. Igyekszünk megtartani az estikornélosságot, de közben tudunk új dolgokat belevinni, és így is egyértelmű, hogy: igen, ez az Esti Kornél.

Kinek melyik szám a kedvence az új lemezről?

D.: Nekem a Sűrű köd van.

Á.: A Félhomály.

A lemezkészítés esetében van valami közös rituálé, ami elmaradhatatlan a munka során, mondjuk a sörözésen kívül?

D.: Igazából a rituálé valószínűleg azon áll, hogy abban a pár napban, amíg stúdiózunk, senki nem foglalkozik mással, maximálisan csak a lemezre koncentrál. Tulajdonképpen ilyenkor ez a hat ember együtt él. És persze velünk együtt a hangmérnök is, aki ennél a lemeznél Vastag Gábor volt, és akivel kapcsolatban fontos kiemelni, hogy nem csak a recording gombot nyomogatta, hanem nagyon kreatívan, produceri füllel segített a dalok hangzásának megálmodásában. Ezen kívül nagyon fontos, hogy a koncertek előtt együtt tudjunk lenni minimum 20 percet, hogy egymásra és az eseményre ráhangolódjunk.

Á.: A nagyobb szabású koncertek, mint például a tripla A38-as lemezbemutató előtt meg szoktuk adni a módját az egymásra hangolódásnak. Elmegyünk együtt ebédelni, kávézgatni, egész nap együtt vagyunk, hiszen egy koncert leginkább attól lesz jó és energikus, ha teljesen egy hullámhosszon vagyunk.

Többször említettétek, hogy a zenekar életében vannak mérföldkövek és emlékezetes pillanatok. Azon kívül, hogy ez az ötödik lemez, van valami különlegessége, hogy mérföldkőnek tekintsük?

D.: Én úgy gondolom, az önmagában egy hatalmas dolog, hogy egymás után háromszor koncertezünk a hajón, tehát ez tekinthető annak. Ennyi ember előtt még nem játszottunk, amennyi előtt most a hétvégén fogunk.

Á.: Ja, és az Éjszaka van lemezbemutatóján még egyszer sem töltöttük meg a hajót.

D.: Hát igen, ehhez képest most háromszor annyi embernek játszunk. Lelkileg is mérföldkőnek tekinthető ez a lemez. Elég görcsölős típus vagyok, és most is kicentiztük a határidőket, de valahogyan könnyedebben ment minden, mint az előző lemezeknél.

Fotó: Koch Alexandra

Az utóbbi időben voltatok Prágában is. Hogyan kerültetek oda, és milyen volt?

Á.: A menedzserünk egyik ismerőse figyelt fel ránk a Margó fesztiválos fellépésünkön, és szervezett nekünk egy koncertet Prágában. Nyilván nem döntötték ránk a falakat, de abszolút jó hangulatú koncert volt Prága egyik legjobb sörözőjében.

D.: Egy magyar nyelvű zenekarnak nem magyar lakta területen nyilván nehezebb érvényesülnie. Ha Erdélyben vagy Szabadkán játszunk, az kvázi olyan, mint Magyarországon. A lényeg, hogy nekünk itthon van dolgunk ezzel a zenekarral, ez egyértelmű.

12 éve nyomjátok a rock&rollt, emberileg mennyire és miben változtatok?

D.: Hát, nagyon sokat. Pontosan annyit, amennyit egy ember 17 és 29 éves kora között változni tud. Természetesen már 17 évesen is megvoltak a személyiségünk alappillérei, vagy mijei. Ugyanazok a dolgok idegesítők bennünk, mint akkor, de talán jobban megtanultuk kezelni önmagunkat és a másikat. Én például egyre kevésbé látom végletesnek a dolgokat. Például a Boldogság te kurvát már nagy valószínűséggel nem tudnám ugyanazokkal a szavakkal megírni, mert nem látom már annyira végletesen szörnyűnek az életet, illetve másképpen látom és érzékelem nehéznek, mint a dal születésekor.

Á.: Sokat. Több, mint hat éve léptem be a zenekarba, ráadásul elég fontos időszak egy ember életében a 21 és 27 éves kora közötti periódus is. A srácok is hatással voltak a gondolkodásomra, talán kicsit én is az övékre, mindenesetre úgy érzem, hogy nem csak zeneileg vagyunk jó hatással egymásra.

Mindegyikőtök dolgozik a zenélés mellett. Mit gondoltok, lesz olyan pillanat a zenekar történelmében, amikor elsődleges „munkahelynek” tekinthetitek ezt és ebből fogtok megélni?

D.: Nem kizárt, de nem ez a fő cél. Azt el tudnám képzelni, sőt, klassz lenne, ha még több időt tölthetnénk a zenéléssel. Bár azért most is elég elől van a zenekar mindannyiunk életében: ha megnézzük, hogy egy évben mennyit töltünk zenéléssel, koncertekre való utazással, közel fele-fele arányt kapnánk a munkahelyünkkel, magánéletünkkel töltött idővel szemben. Viszont a munkahelyi tudásunkat, tapasztalatainkat – amennyire tudjuk – hasznosítjuk a zenei pályán is, így nem gondolom, hogy élesen el kell választani a kettőt.

Mi az, amit értékként kiemelnétek a zenekarban?

Á.: Én elégedett vagyok azzal, ahogyan működünk, amilyen összhang van köztünk, és ahogyan megyünk előre. Szépen fokozatosan fejlődött a zenekar, nem voltak hirtelen nagy felívelések, amik aztán nagy megtorpanást is magukban rejthettek volna, ha kidurran a lufi. Hiszek abban is, hogy nagy dolgokra kell vágyni zenekarként, miközben azt, amit régen akartam, már elértem a zenében. Azért kell mindig többre vágyni, hogy a magunkkal szembeni elvárásaink is emelkedjenek, és mindig nagyobb élményt tudjunk nyújtani a közönségnek.

Fotó: Koch Alexandra

A közönség szeretete irántatok miben nyilvánul meg, ha egy két példát említeni kellene?

D.: Én annak örülök mindig, amit gyakorlatilag minden koncerten megélünk és látunk, hogy ezek a számok rengeteget jelentenek az embereknek. Emellett mind a mai napig nehéz hova tenni a rajongásnak azt a részét, amikor fotót szeretnének készíteni velünk, vagy megkérdezik, hogy megölelhetnek-e. Abból a szempontból furcsa, hogy mi semmiben nem különbözünk tőlük, valójában tényleg, ugyanolyanok vagyunk, mint mindenki más. Valójában egyszerű ez: dalokat írunk és koncertezünk, mert ez boldoggá tesz minket, legalábbis élhetőbbé, izgalmasabbá teszi az életünket, de azért ezt nem szabad túlmisztifikálni, vagy emiatt hősként beállítani magunkat. Továbbá ez tényleg egy érdekes helyzet, hogy nagyon sok embernek elkezdett ez sokat jelenteni, hiszen látjuk a koncerteken az arcokat, halljuk, ahogyan üvöltik a számokat. Szerencsések vagyunk, hogy ezt ennyire fiatalon megtapasztalhatjuk. A világon eleve kevés dolog van, amiért az emberek összegyűlnek, és együtt élnek át valami elemi élményt. A koncert emiatt is egy varázslatos dolog.

D.: Nem hoztuk még fel nyilvánosan, de ezt a szeretetet pszichológiailag nehéz hova tenni. Imivel beszélgettünk erről Szabadkáról hazafelé, hogy görcsösen próbálunk úgy viselkedni, olyan emberek maradni, mint akiktől például még soha nem kértek autogramot, miközben ez nem így van. A lelki alkatunkból az következne, hogy a hétköznapi életünkben ne hagyjuk magunkat elemelkedni a földtől, pedig a közönség az utcán is úgy tekint ránk, mint akinek ott van a hangszer a farzsebében. Én a színpadi körülményeken kívül mindig elfelejtem, hogy bármilyen zenekar tagja lennék, és zavarba tudok jönni, mikor felismernek az utcán vagy a könyvesbolt kasszájánál – pedig nyilván jól esik. Persze ilyenkor gyorsan átkapcsolok énekes üzemmódba, de inkább a két pszichés állapot egészséges metszetét kellene megteremteni, hogy büszkék merjünk lenni arra, amit elértünk, de ettől ne váljunk tiszteletlenné a környezetünkkel szemben.

Lesz majd valamikor rohadt esős esernyő?

D.: Ha kifogyunk a dalokból, elkezdünk esernyőket gyártani! De lesz, tényleg lesz egyszer, ígérjük.

A kiemelt kép Koch Alexandra fotója

 

Arra tanítottak…

Óvodában mindig azt mondták, hogy ne árulkodjak, mert az ugye nem szép dolog, meg azt, hogy játsszak illedelmesen, tegyek meg mindent a győzelemért, de a szabályok betartása legyen mindig az első. Meg arra kértek, hogy hallgassak az óvónénire, mert ő csak vigyázni próbál rám, meg hát ő tudja, mi a jó nekem.

Mikor alsó osztályos kisiskolás lettem, tanítónéni mindig arra törekedett, hogy próbáljak meg tisztelettudó, becsületes és szorgalmas diák lenni. Írjak szépen, számoljak ügyesen, tudjam, mivel jár a csapatmunka, de legfőképp tiszteljem tanítóimat és szüleimet, mert tőlük kapom az élethez szükséges tudást.

Felsős általános iskolásként azt tanultam, hogy az életben sokat kell küzdeni, hogy elérjük azt, amit szeretnénk, de ha tisztelettel fordulok tanáraim felé, és elég kitartó is vagyok, akkor a tudás és a becsületesség valahol félúton találkozik. Ekkor jöttem rá, hogy a tanaráim tulajdonképpen sosem akartak nekem rosszat.

Később, a gimnáziumi éveim alatt arra sarkalltak, hogy becsüljem meg a barátaimat, és segítsek rajtuk a bajban. Legyek őszinte, bátor és kreatív. Álljak ki a tanáraim mellett, mint ahogy oly sokszor ők is megteszik ezt diákjaikért. Mert amit adsz, annak a többszörösét kapod vissza.

Most itt vagyok az egyetemen. Arra kérnek, hogy jelentsem a tanáraimat. Utoljára talán nagyapám idejében volt ilyen. Valami nincs rendben. Engem lehet átvertek az elmúlt 20 évben?

Kiemelt kép: Mesevár Óvoda

Bátran lép fel a színművészet új generációja – VESZT harmadszor

Janus Egyetemi Színház - Vérnász

III. Veszprémi Egyetemi Színpadi Találkozó – ismét megrendezték a Pannon Egyetem tehetséges fiataljai a színpadi találkozót, amely idén is számos, sokszínű programmal várta az érdeklődőket: színpadi előadások, tréningek, szakmai beszélgetések, koncertek telítették a hetet.

A Pannon UniFest kísérőrendezvényén, a Veszprémi Egyetemi Színpadi Találkozón évről évre egyre többen dolgoznak, egyre nagyobb a szervezőcsapat, és ez meg is hozza az eredményét: minden évben egyre magasabb színvonalú fesztivált látogathatnak meg az érdeklődők. Idén egy kritikaíró csoport is dolgozott velük, akik villámkritikákat írtak minden színpadi előadásról, így aki elolvasta ezeket az írásokat, egy szakértő véleményén keresztül is értelmezni, értékelni tudta a társulatok munkáit. A kritikákon kívül az amatőr színjátszás szintjét már-már felülmúló darabok készítői a szakmai beszélgetések során is kaptak visszajelzéseket, tanácsokat a zsűritől, amelyet idén Fekete Anikó, Hajós Zsuzsa és Upor László alkotott.

A hétköznapokhoz is fel kell emelkedni – III. Veszprémi Egyetemi Színpadi Találkozó (I. rész)

 „Nagyon komolyan hiszek abban, hogy szükség van azokra a műhelyekre, azokra a kezdeményezésekre, amelyek aztán később újabb teljesítményhez segítik a magyar színházművészetet. Ezek a műhelyek, laboratóriumok nagyon sokat tesznek hozzá életünkhöz.” – kezdte meg a köszöntő estét Oberfrank Pál, a Veszprémi Petőfi Színház igazgatója, aki a Latinovits-Bujtor Játékszín épületével kiváló helyszínt adott a találkozó darabjainak.

A VESZT védnökei közé tartoztak idén Gabnai Katalin drámatanár, színikritikus, Regős János, a Magyar Színjátékos Szövetség elnöke, valamint Keresztúri József, drámatanár, a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium igazgatója, akik a színházi világra büszkén köszöntötték a találkozó résztvevőit.

Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakgimnázium – KIMI – 12/B (Fotó: Lutor Katalin)

 „Ha a másokat megillető figyelem épp hiányozna az életünkből, mi, színházasok tudjuk azt megteremteni. Ehhez jelen kell lennünk, nemcsak a színpadon, hanem saját életünkben is, és a szemünket, ameddig csak lehet, nyitva kell tartani – mondja Pilinszky. Ehhez bátorság kell és kudarctűrés.” – motiválta a színházzal, drámával foglalkozó fiatalokat Gabnai Katalin, aki ugyan nem tudott jelen lenni a köszöntőn, levelének felolvasásával sikerült bejuttatni a közönség szívébe.

Regős János is hasonlóképpen bízik a fiatal generáció erejében: „Óriási dolog, hogy a Veszprémi Petőfi Színház befogadta ezt az egyetemi színházi rendezvényt. Biztos vagyok benne, hogy ez egy első lépés ahhoz, hogy minél több egyetemista látogassa majd az előadásokat is. Ez a rétege az amatőr színjátszásnak rendkívül fontos, és rendkívül sokat tud adni talán a profi világnak is, de legfőképpen azoknak, akik színjátszással foglalkoznak.” Kiemelte azt is, hogy a kísérletezés a bátorságot mutatja: bukhatunk is, de akkor is meg kell próbálni, meg kell csinálni, így a következő nekifutás nem lesz már kudarc.

A pátoszban bújó közlés – III. Veszprémi Egyetemi Színpadi Találkozó (II. rész)

A VESZT szervezői követik Gabnai Katalin gondolatait, hiszen a drámapedagógia sem maradt el a programból: a találkozó magába foglalta a Dráma Műhely Napok rendezvénysorozatot, amely során drámapedagógiai foglalkozások, workshopok, kerekasztal-beszélgetések voltak az új generáció hasznára. Ferencz Krisztina, a Finomra hangolás – döntsön a test című tréning vezetője elégedetten nyilatkozott a foglalkozás után a résztvevőkről: „Nem volt teljesítés-kényszer, hanem a jelenlétüket, a figyelmüket adták. Örülök, hogy a résztvevők adni tudták magukat, hogy eljöttek, megtapasztalták, és élményeket gyűjtöttek.”

Kiemelt kép: Keszte Bálint fotója

Óda a vadnyugati kisemberhez – The Ballad of Buster Scruggs sorozatkritika

Forrás: screenrant.com

Újból népszerű téma most a vadnyugat, főleg a videojátékosok körében, akik már majdnem egy hónapja élvezhetik a Red Dead Redemption 2 játékmenetét, azonban egy film is belovagolt a rivaldafénybe. Mint derült égből villámcsapás, a Coen-testvérek újabb westernfilmmel rukkoltak elő, nyolc évvel a híres True Grit – A félszemű feldolgozásuk után, a Netflix közreműködésével. Huszonöt évnyi, korábban ki nem adott rövid történetüket és filmötletüket gyúrták egybe egyetlen antológia-ciklusba, az amerikai vadnyugat által keretezve. Kritikánkból kiderül, miként sikerült a sokféle ötletből egyetlen filmet összelasszózni.

A The Ballad of Buster Scruggs egy antológia, amely hat különböző szegmensen keresztül mutatja be a vadnyugati életet vagy legalábbis annak mítoszát. Az első történetben fel is tűnik a címszereplő Buster Scruggs (Tim Blake Nelson), aki egy dalos, jókedvű cowboy és énekelve, játszadozva utazik városról-városra. A továbbiakban egy bandita (James Franco) kísérel meg kirabolni egy elhagyatott bankot; egy utazó előadó (Liam Neeson) próbál pénzt találni végtag nélküli társával; egy aranyásó (Tom Waits) keresi áhított aranyát; valamint egy telepes-kolóniát és egy maréknyi szekéren utazót is követhetünk útjukon. A történetek teljesen függetlenek egymástól, akár egy novella-gyűjteményként is értelmezhetőek, amire rá is játszik a film, hiszen keretként minden kis epizód előtt és után egy vaskos könyvet láthatunk, lapjain az aktuális felvonás címével, egy rajzzal és egy idézettel belőle.

A Coen-fivérek már korábban is megmutatták, hogy értenek a western történetekhez, ezúttal azonban teljes időutazást élhetünk meg a film által, ugyanis nemcsak témájában, de előadásmódjában is lemímelték a 40-es évek western-hagyományait. A korai westernnek a revizionista és olasz irányzatok előtt még kevésbé moralizáltak vagy merültek el a hős pszichéjében, történeteik egyértelmű hősöket és gonosztevőket jelöltek meg, akik nem belső rágódásaikkal, hanem a külső veszéllyel voltak elfoglalva. Leggyakoribb főszereplőik különböző toposzokból kerültek elő, így például a magányosan ténfergő lovászfiú, aki összhangban a természettel, a civilizáción kívül esetteken igyekezett segíteni (lásd: Shane, John Wayne-filmek); vagy a törvényt képviselő sheriff, aki az igazság földi helytartójaként szolgált erkölcsi iránytűnek (lásd: Délidő). A rövid történetek nem moralizálnak, hanem egyszerű, már-már bagatell szituációkon keresztül mutatják be a korai western-eposzokból elképzelt életet, a tradicionális figurákkal és olyan alakokkal, akik legtöbbször a háttérben maradtak e művekben.

Forrás: screenrant.com

Kifejezetten szórakoztató például James Franco, az egyik névtelen főszereplő bandita-karakter története, mind a színészi játék, mind a dinamikus cselekmény, valamint a vizuális körítés miatt. Az első képsorokban egy kút és egy szélben mozgó tábla periodikus zajában várakozik hunyorogva a rabló, egy az egyben idézve ezzel a klasszikus Volt egyszer egy Vadnyugat című film bevezető jelenetét. Később a bankból ordítva rohan ki egyfős személyzete, felaggatott edényekkel épített golyóálló ruhában, amely elemet már a Vissza a Jövőbe harmadik epizódja is magába integrált a klasszikus Egy maréknyi dollárért moziból. Ilyen és ehhez hasonló ikonikus westernekből merített áthallásokkal van tele a film szinte megállás nélkül. Ez egyszerre szolgál csemegeként a műfaj rajongóinak, ugyanakkor jól működik a háttértartalom nélkül is, hiszen pontosan azért ikonikus pillanatok ezek, mert korábban már beváltak egyszer.

Ami igazán különlegessé teszi és megfűszerezi ezt az alkotást, az az elképesztően egyedi humora. A kis történetek szinte mindegyike egy komikus, farce-szerű helyzetből indul ki. Minden esetben – legyen az a Shane-típusú cowboy-hős, Buster Scruggs, vagy a névtelen, egyébként háttérbe szoruló karakterek – a főhős valamilyen próbatétel elé kerül. A próbatétel során van egy egyértelmű célja és egy hozzá idomuló elképzelése, azonban gyakran valamilyen helyzetkomikum vagy abszurd történés az útjába áll, és mint a sors kérlelhetetlenségét szimbolizálva, minden további nélkül keresztüllövi törekvéseit. Az élet sótlan, mégis ironikus humora köszön vissza minden szegmens végén, és bár többször kifejezetten tragikus – legtöbbször halálos – lezárásokat látunk megelevenedni, valahogyan mégis a (fekete)humor győzedelmeskedik, a lét önmagában vett savanyú egyszerűségével és költői szépségével. Ezen segít ismét a vizualitás, számtalan jelenet visszhangoz korai Hanna-Barbera (Flúgos Futam, Maci Laci) vagy Bolondos Dallamok rajzfilmeket, például ahogyan adott ponton egy halott ember hárfával és angyalszárnyakkal emelkedik a mennybe.

Forrás: screenrant.com

Ami egy kicsit hiányzott, az talán a nagyobb mértékű koherencia, esetleg apró kikacsintások a történetek között, vagy a szereplők felbukkanása más szegmensekben. A folytonosság fenntartásához a könyv lapozgatása néha nem volt elég összetartó erő, a teljesen elkülönülő sztorik néha nagyobb fokú rákészülést vagy katarzis-megélést kívántak volna. Persze, ez is felidézte a múlt évszázad rövidfilmes mozis trendjeit, illetve mivel a film csupán internet-alapú forgalmazásban jelent meg, bárki tarthat akár többnapos szünetet is bármelyik sztori után, ha igényli. A kikacsintások többsége főként a már említett előző Coen-westernre, a Félszeműre utalt vissza, például egy szereplők között terjedő rémtörténet is felbukkant már a 2010-es remekműben.

A The Ballad of Buster Scruggs egy nagyon könnyed történetfüzér, ami egyszerre ábrázolja a korai westernfilmek formai és történeti szinesztéziáját, valamint a mindenkori élet kifürkészhetetlenségét, összekötve a kettőt a tipikus western háttér-szereplők savanyú és abszurd kálváriáival. A film szatíraként és paródiaként is működik, mintegy belülről boncolva fel a western zsánert és mutatva rá hibáira, hiányosságaira, illetve nevetséges kliséire, ahogyan azt Mel Brooks is tette a Fényes Nyergekkel, és ahogyan Seth MacFarlane-nek nem sikerült a Hogyan rohanj a veszTEDbe című halovány próbálkozásával. Ha csak egy westernt néztek az idei évből (ami nem olyan nehéz, nincsen sok), az mindenképpen ez legyen, és ha felkeltette az érdeklődéseteket, próbálkozzatok meg a régi klasszikusokkal is, hiszen valódi aranyrögök rejlenek az idő sivatagnyi pora alatt.

Kiemelt kép: screenrant.com

#estivers 47. – Sárközi Balázs: Didergés

Processed with VSCO with b1 preset

Az advent a várakozás időszaka. Az Úr érkezésére való várakozás mára talán már elveszítette transzcendens jellegét, de megmaradt az érzés. Olykor, mintha csak András napja előrébb kúszott volna a kalendáriumban, már november közepén elkezdődik. Ledsorokkal, klakkba, frakkba öltöztetett sétálóutcákkal. A zegzugos bevásárlóközpontok polcain. De ez a várakozás, a koszorú gyújtás, az oly nagyon divatossá avanzsáló szeretet ünnepe egyre üresedik. És ha nem vigyázunk, elveszünk az adventi hajnali kávék rohanásában, a hétméteres városfák árnyékában, a csalfa izzósorok vigyorában és az advent csak a decemberi hidegek didergő magányát fogja jelenteni.

Didergés

Töredezett nulla, egyesek.
Ez egyre büszke az elme. Nemek.
Emlék se. Szenvedés
megélni s egy érintéssel törölve.
Nem marad gyűlölet
csak kavargó neutronok egy
megszűnt atommag vákuumában.
Hódarák letörölt árnyéka
jéghideg poharak karcolása tenyeredben.
Csend. Elvillanások az aszfalton
porosra száradt agyagarcok
a tükörben két másik hályog
a pupillán. Eltörölt karmolás
a lecsorduló pára. Éhség a
fogyókúrában. Repedt mellbimbó.
Barna körök, egymáson, át.
Asztallapok
szálszakadása gumik alatt.
Állandó halk búgás.
Falevelek erezete. Nyomás a
gyomorban. Mellécsöpögő barna
meleg folyadék.
Korom. Lenőtt arccsontok a fém alatt.
CTR SHIFT N. Jön a karácsony.
Delete account. Izzadt huzat.
Lekopott betűk. Vibráló ledsorok
számvetése keskeny utcák peremén.
Relatív parfümillat. Közepén
kiszakadt alsónadrág. Sign out.
Szomjúhodás. Kép a szemhéjon. Át-
Kelések. Lerakódott ragadás
visszavert ajakránc az asztalon.
Eltörlődött elfojtás.
Légüresség-összehúzodás.
Elgázolt egyesek meg nullák.

A kiemelt kép Kovács Andrea fotója

A Kalapács zenekarral turnézik a Smoking Frog

A szombathelyi Smoking Frog zenekar már nem csak a megyében rendezett zenei fesztiválok ismert zenekara – a Kalapács zenekar mellett közel egy éven át járják az ország és a határon túli klubok színpadait. Az első album után megjelent kislemezüket most először vitték magukkal a turnéra is Dunaújvárosba. Innen hoztunk most galériát a szombathelyi békákról.


Lutor Katalin galériája


Debütált a GranCanada: Telt házas buli a Dürerben

Megtartotta bemutatkozó koncertjét az újonnan megalakult GranCanada zenekar, akik alaposan megadták a módját az estének: a meghívott zenekarokkal, a Kell Egy Méggel, illetve a Jar of Soul-al csordultig megtöltötték a Dürer koncerttermét.


Szollár Zsófi galériája


 


Balsay Dorina galériája


Kiemelt kép: Balsay Dorina

Új Ivan & The Parazol klip: Nr. 1003

„A zenei karrier olyan, mint egy űrutazás. Akár évtizedekig tarthatunk egy látszólag elérhetetlen cél felé” – vallják az Ivan & The Parazol tagjai, akik egészen Los Angelesig utaztak, hogy jövő tavasszal megjelenő Exotic Post Traumatic című albumukat rögzítsék. A Nr. 1003 című számuk erről az utazásról szól, s arról, vajon mit lehet tenni, ha a zenekar egyik tagja megbetegszik, és el kell engedni, hogy az álmok megvalósuljanak.   

A Nr. 1003 a Los Angeles-i repülőtéren landoló gépeken hallható üdvözlő szöveggel kezdődik. Számos amerikai koncert után ugyanis a zenekar 2017 júniusában, majd idén év elején az Amerikai Egyesült Államokba utazott, hogy a kultikus EastWest Stúdióban – ahol többek között Frank Sinatra My Way és Whitney Houston I will always love you című számát, Michael Jackson Thriller vagy a Foo Fighters legutóbbi albumát rögzítették, de a Stones is dolgozott itt a kilencvenes években – vegyék fel negyedik lemezüket. A munkát a Grammy-díjas hangmérnök és zenei producer, Wil Anspach irányította, aki dolgozott már a Red Hot Chilli Peppersszel, a Muse-zal és Justin Timberlake-kel is. Elsőre azt gondolnánk, ez már maga a megvalósult álom, ám a zenekarnak közben valamivel mégis meg kellett küzdenie.

„A Nr. 1003 hidat képez az Ivan & The Parazol eddigi világa és a mostani között. Azt a traumát próbálja feldolgozni, ami a zenekart érte: alapító basszusgitárosunk, Tarnai János egy komoly betegség miatt lassan már két éve nem áll velünk a színpadon. Valahogy a dal is sugallja ezt a lebegést a semmiben. Azt, hogy sokáig nem is tudtuk mi legyen, hogyan kell ezt kezelni… Aki jobban átolvassa a dal szövegét, szerintem meg fogja érteni mire gondolok” – meséli a dalról Vitáris Iván.

A dalhoz készült klipet az egyik legkeresettebb magyar kliprendező, Miki357 készítette: “Egy kortalan hatású klipet szerettünk volna, így 16 milliméteres filmre forgattunk. A dramaturgia alapvetően a dalszövegre épül, de sok képzettársítás van benne, apró utalások, melyek talán csak a sokadik nézés után fejthetők meg igazán. Mivel ez az új album felvezető klipje, az is a célunk volt, hogy a lehető legsokfélébb legyen. A zenekari tagok sem a megszokott módon jelennek meg. Amikor zenélnek, az is sokkal emeltebben van megfogalmazva képileg.”

Az Ivan & The Parazol Exotic Post Traumatic című albuma tavasszal jelenik meg, a lemezbemutató koncert május 3-án lesz az Akvárium Klubban.

Kiemelt kép: Éder Krisztián fotója

Szép virágszál a nő – Acélmagnóliák a szombathelyi Weöres Sándor Színházban

Nagy Cili ismét rendez: Robert Harling írása nyomán most színpadra álltak az Acélmagnóliák. Shelby szerepében egykor Julia Roberts, most Alberti Zsófi látható.

„Fodrászüzlet, pletyka, hangos női csacsogás, locsogás, lotyogás, tartós hullám, tupír, hajfestésre várakozás” – jut eszembe, amint megpillantom a szalonbelsőt. S a magassarkúkban máris belibben a hat nő: a fodrászüzlet tulajdonosa, Truvy (Bálint Éva), a város legszebb lánya, Shelby (Alberti Zsófi), édesanyja, Emily (Németh Judit), a szomszédból Valery (Vlahovics Edit), a polgármester özvegye, Clairee (Szalai Kriszta) és a legújabb alkalmazott, Annelle (Dunai Júlia). A fodrászüzletek mindig több célt szolgálnak a hölgyek számára, mint csupán egy gyors szárítás, hiszen ki más tudná folyton a legtöbb pletykát, ha nem az, akinek naponta több tucat ember önti ki a szívét. Szóval érdemes kényelembe helyezkednünk, hogy amíg a loknik készülnek, mindenkiről megtudhassuk a lehető legtöbbet.

Hiába annyira mások ők hatan: valami belső erő mégis ott munkálkodik közöttük – nem tudják elengedni egymás kezét, sőt, a bajban még szorosabban fogják. Mert a rossz mindig ott motoszkál. Az előadás elején még úgy érezzük, hogy egy igazi, minden ízében rózsaszín habos torta ez az élet, amelybe itt betekintést nyerünk. Hogy de élnénk mi is a csinos ruhás, szép frizurás, esküvőre készülő Shelby életét. Itt azt hiszem, pofont kaptunk, amiért mertünk hinni a tökéletesben.

Fotó: Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

Az élet – mondják – mindig érdekes helyzeteket produkál. Igen, az élet. Mert olykor ami a színpadon, az vele párhuzamosan a valóságban is megtörténik. Ettől kezdve válik érdekessé az interpretáció végtelen problémája, hogy én láttam megtörténni, amit most sokan látunk együtt, rendezetten. Hiszen bárhol az utcán ott sétálhat Shelby. Betegen. És ölheti meg az, amire a legjobban vágyik: a gyermek. És hiába orvos, hiába anya, hiába minden.

Fotó: Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

Miért ilyen törhetetlenek ezek a mégis törékeny nők? Miért kell minden lépésben a legkiműveltebb acélt mímelni? A nők is, mint az edzett acél – özvegyen, elhagyottan, megbántva, megalázva, kihasználva, kifacsarva állnak itt most hatan és mégsem látszik rajtuk a rengeteg küzdelem. Haj felfésül, konty megigazít, könny letöröl. Minden rendben. Mert ilyen egy igazi acélmagnólia.

Kiemelt kép: Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

LEGUTÓBBI CIKKEK