Kezdőlap Blog Oldal 127

Szeretetvágyó antiterminátor – Senki (2021) – Kritika

Senki

A Senki üdítő meglepetés az elmúlt évek akciófilmes mezőnyében. 

Írta: Solymos Kristóf

A filmművészet berkein belül az akciófilm mint műfaj egy sokszor lenézett, minőségileg alsóbbrendűnek tekintett zsáner. Azok a vádak érik, miszerint ezeknek az alkotásoknak nincs mélysége, tanulsága, mellőznek mindenféle valódiságot, érzelmet, drámát. Ez pedig a művészfilmes világ szemét azért szúrja csak igazán, mert mindezek ellenére az ilyen elsővonalas hollywoodi produkciók szinte kivétel nélkül hatalmas kasszasikerré válnak. Megvannak ennek a világnak az állandó kliséi, hibái, sőt, még színészgárdája is. Az egy adott évtizedben mozikba kerülő akciófilmeknek jó része ezen nyilvánvaló okokból egyforma, maximum egyszer nézős, mi több, két nap múlva már a történetükre sem fogunk emlékezni.

Vagyis de, mert ha elmondjuk a műfajra jellemző már jól betanult állandó narratív sémát, nagy eséllyel tökéletesen körül fogjuk tudni írni az adott alkotás sztoriját is. Mégis vannak azért olyan filmek, sőt egész franchise-ok is, amelyek mindezek ellenére véglegesen beírták magukat a filmes kánonba. Elég csak az Elrabolva (Taken), Leon a profi (León) és a Drágán add az életed (Die Hard) című filmekre, univerzumokra gondolnunk. Tehát mégis van itt valami elásva, ami megkülönbözteti ezeket a filmművészetileg is elismert alkotásokat a tömeggyártott, huszonhatodik Feláldozhatók-filmtől. Véleményem szerint ez a ritmusérzéken, a humor használatán, az újító szándékon és a kidolgozott karaktereken múlik leginkább.

Bob Odenkirk, a Senki igazi csúcspontja

Ilya Naishuller rendező zöldfülűként 2015-ben robbant be a köztudatba a Hardcore Henry című filmjével, amelyben forradalmi módon, POV nézetet, azaz a főszereplő belső nézetét alkalmazta a felvételek nagy részében. Majd hat év nagyobb produkció nélküli időszak után, 2021-ben került a mozikba a Senki (Nobody) című alkotása, amely – engem is meglepett ugyan – de egy kimondottan szórakoztató, humoros, pörgős, és úgy általánosságban élvezhető mozi lett. Hutch (Bob Odenkirk) avagy „Senki”, egy titokzatos, humoros személyiség, az átérezhető érzelmi válsága pedig kiemeli az átlag, papírízű akcióhősök közül. Korunk egyik legalulértékeltebb színésze viszi vászonra, pontosan, kifejezetten vagány körítéssel. Rajta, valamint az akciójelenetek koreografálásán múlott a legtöbb, utóbbi pedig szerencsére egyáltalán nem érződik eltúlzottnak.

Ezek a kulcsmomentumok nem lettek klisések és érthetetlenül gyorsan vágottak sem. Külön pluszpont, hogy végre egy olyan főszereplőt tisztelhetünk Hutch személyében, aki vérzik, fárad, fájdalmat él át, így valóban tudunk vele azonosulni, és izgulunk is érte. Embereket látunk küzdeni a vásznon, és nincs eljátszva az, hogy egy ember egyszerre húsz másikat is le tud győzni, mert a néző tudja, hogy ez nincs így, ehhez irreális szerencsére volna szükség. Így a főszereplő intellektusára, találékonyságára és tapasztalatára hárul a feladat, hogy a lehetetlen szituációk feloldódjanak.

Senki
Forrás: TMDb. com

A műfajt azért nem váltja meg a film

Természetesen mindig így is alakulnak a dolgok, de sosem felejt el minket tájékoztatni a film arról, hogy most mégis hová is tűnt az a húsz gépfegyveres, talpig páncélozott ellenség a másik szobából. Óraműpontossággal használja a rendező a humort is, amely csak ritkán jön ugyan képbe, de az a néhány poén tényleg hatásos, főleg azért, mert a komoly, feszült kontextusba ágyazva működik igazán a meglepetéskomponens. A látványvilág egysíkú, de közepesen erős, a díszlet kifejezetten jól működik, talán egyedül a műsebesüléseket tudnám kifogásolni, időnként teljesen irreális helyeken jelentek meg, és inkább néztek ki egy átmulatott éjszaka után elkenődött partisminknek, mint egy beütött szemnek. A főgonoszok is remek karakterek, rég láttam akciófilmen ilyen epikus expozíciót, a Korda Györgyre emlékeztető szovjet maffiózó meglepően félelmetesre sikeredett.

Izgultam a film lezárása miatt, mert fennállt a veszélye annak, hogy a mozifilm olyan befejezést tervez adni a nézőknek, amely vagy túl komolyan veszi magát, vagy pont, hogy teljesen elbagatellizálja az eddig érzelmek és humor között megtalált aranyközéputas hangulatot. Szerencsére ezek nem igazolódtak be, mert egy epikus, méltó végkifejlet mellett döntöttek a készítők, amely igazán pontot tett ennek a filmnek a végére. Így bár kultfilm nem lesz a Senki, könnyen el tudom képzelni, hogy néhány év múlva jó szívvel fogom újranézni.

Kiemelt kép: TMDb. com

Az AGORA-Savaria Filmszínház moziműsora (július 8-tól 14-ig)

Lássuk, milyen vetítésekkel készül ezen a héten az AGORA-Savaria Filmszínház.

Minari – A családom története (12)

szinkronizált amerikai filmdráma, 115 perc, 2020

Július Nagyterem
8, 9, 12, 13, 14, 14:45

A nyolcvanas években egy dél-koreai család Kaliforniából egy arkansasi farmra költözik, hogy új otthont alapítson. Jacob, a családfő bízik a saját családi gazdaság mielőbbi beindításában. Felesége, Monica jóval szkeptikusabb, s miközben egy csirkefarmon dolgozik, aggódik a nehézségek és kisfia, David egészsége miatt. A napi munka mellett a szülők nem tudnak vigyázni a gyerekekre, ezért segítségül hívják Monica édesanyját Dél-Koreából. A messziről érkező és bölcsességet hozó nagymamával sem boldogulnak könnyen a gyerekek, ám életigenlő, vidám természete mégis változást hoz el a család életében.

AGORA-Savaria
A kép forrása: TMDb.com

 Szilaj: Zabolátlanok (6)

szinkronizált amerikai animációs kalandfilm, családi film, 88 perc, 2021

Július Nagyterem
8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16:45

Amikor a makacs Lucky Prescott nagyvárosi otthonából kénytelen egy kis határmenti városkába költözni, úgy érzi magát, akár a partra vetett hal. Ám az élete örökre megváltozik, amikor új barátokra tesz szert, és megbonthatatlan kötelék alakul ki közte és egy Szilaj nevű vad musztáng között. Amikor Szilaj ménesét marhatolvajok ejtik foglyul, a lányok és lovaik életük nagy kalandjába vágnak bele, hogy megmentsék őket.

Fekete Özvegy (12)

Július Nagyterem
8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 18:30

A Marvel Studios akciódús kém-thrillerében, a Fekete Özvegyben Natasha Romanoff kénytelen lesz szembenézni múltja sötét epizódjaival, amikor egy veszedelmes összeesküvés hozzá is elér. Nyomában egy életére törő, kérlelhetetlen erővel, Natasha számot kell vessen kémes múltjával és családi kötelékeivel, amiket már jóval azelőtt felbontott, hogy Bosszúálló lett.

A kép forrása: TMDb.com

Senki (18)

szinkronizált amerikai akcióthriller, 92 perc, 2021

Július Nagyterem
8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 21:00

Hutch Mansell az a fickó, akit észre sem veszel. Kertvárosi apuka, mellőzött férj, jellegtelen szomszéd. Egy senki. Amikor egy éjszaka két tolvaj betör az otthonába, az incidens belobbantja Hutch ismeretlen, régóta forrongó dühét, és olyan brutális útra löki, amely nehezen elfojtott sötét titkokat hoz a felszínre…

Raya és az utolsó sárkány (6)

szinkronizált amerikai animációs kalandfilm, vígjáték, 114 perc, 2021

Július Nagyterem
10, 11, 12:45

Kumandra, ahol emberek és sárkányok egykor harmóniában éltek egymás mellett. Amikor azonban egy gonosz erő fenyegette a vidéket, a sárkányok feláldozták magukat az emberiség megmentése érdekében. Most, 500 évvel később ez a gonosz visszatért, s egy magányos harcosra, Rayára hárul a feladat, hogy felkutassa a legendás utolsó sárkányt, aki egyesítheti a széthullott földet és megosztott népeit.

Nyúl Péter 2. – Nyúlcipő (6)

szinkronizált ausztrál–amerikai animációs vígjáték, kalandfilm, 85 perc, 2020

Július Nagyterem
10, 11, 14:45
Július Jávor Pál terem
8, 9, 14:00
12, 14:30
13, 14, 17:10

A nagyszájú, kalandra éhes és különlegesen jó fej nyúl történetének moziváltozata elképesztően népszerűvé vált az egész világon. A CGI-animált nagyfülűek és az élő szereplők kombinálásával készített családi vígjáték természetesen nem érhetett véget az első résszel: Nyúl Péter és barátai visszatérnek, és visszatér velük Bea, a bájos kétlábú (Rose Byrne), valamint vőlegénye (Domhnall Gleeson) is.

A kép forrása: TMDb.com

Hajszra és cselőre (12)

magyar dokumentumfilm, 87 perc, 2021

Július Jávor Pál terem
8, 9, 15:40
10, 11, 15:30
12, 16:15
13, 14, 14:00

A film a hortobágyi emberek – gulyások, csikósok – életének mindennapjait kísérli meg a néző elé tárni. Hőseinket gyerekként fogadta be a puszta, melyről azt mondják, akit egyszer meghódít, meg is tartja örökre. A bensőséges, őszinte interjúk alkalmával mintegy kulcslyukon tekintettünk be hőseink életének mások által láthatatlan részébe. A kialakított bizalom és a terepen töltött idő alatt olyan témák kerültek szóba, mint az idő, az élet folyásának viszonylagossága, a munkaszeretet, az elhivatottság, az elmúlástól való félelem és a kemény életet élő férfiemberek viszonya asszonyaikhoz.

Űrpiknik (12)

magyar sci-fi dráma, vígjáték, 80 perc, 2021

Július Jávor Pál terem
8, 9, 17:20
10, 11, 14:00
13, 14, 15:40

A különc egyetemista lány, Panna (Walters Lili) gyerekkorától kezdve próbál az űrbe küldeni jeleket, válaszra várva. Annak ellenére, hogy az egyetemen senki nem veszi őt komolyan, elmélete mégis bizonyítást nyer: hatására ugyanis a Földre érkezik a saját világában hasonlóan kirekesztett űrlény Fiú (Takács Zalán). Ha ez önmagában nem lenne elég sokk, a jövevény közli Pannával: a bolygó pusztulásra van ítélve, őt magát pedig egyedül az érdekli, hogy megmentse rajongása tárgyát, Zalatnay Sarolta művésznőt.

Zappa (12)

feliratos amerikai életrajzi film, zenés film, dokumentumfilm, 129 perc, 2020

Július Jávor Pál terem
8, 9, 18:50
10, 17:10
11, 19:15

Frank Zappa a 20. század egyik meghatározó, extravagáns amerikai művésze – zeneszerző, gitáros, producer és filmrendező. A csaknem három évtizedet átfogó pályafutása alatt írt rockzenei, jazz-, elektronikus zenei, nagyzenekari munkákat; életében mintegy 60 nagylemeze jelent meg (1993-ban bekövetkezett halála után is több mint húsz) a Mothers of Invention együttessel vagy saját neve alatt. Egyedi gitárjátékával és senkivel össze nem téveszthető színpadi jelenlétével számtalan zenészt inspirált, a rocktörténet egyik emblematikus alakja, aki természetesen a Rock’n’Roll Hall of Fame-nek is tagja. A hazai rajongók számára felejthetetlen élmény volt a budapesti koncertje 1991. június 30-án, amely egyben Zappa az egyik legutolsó színpadi fellépése volt.

Sweat (16)

feliratos lengyel–svéd filmdráma, 100 perc, 2020

Július Jávor Pál terem
8, 9, 21:05
10, 21:25
11, 21:20
13, 14, 21:00

Sylwia mindent a maximumon pörget. Sikeres fitnesztrénerként emberek ezreit motiválja. A közösségi média sztárja, aki nemcsak az edzésekről és a sikereiről, de az érzéseiről is gyakran posztol a rajongóinak. Sylwia a teljes életét az edzőteremben és az online térben éli. A csillogó felszín alatt azonban meg nem értettség, magány és szeretetéhség rejtőzik, amit egy idő után már nem akar elrejteni a külvilág elől.

A kép forrása: TMDb.com

Még egy kört mindenkinek (16)

szinkronizált dán filmdráma, 115 perc, 2020

Július Jávor Pál terem
10, 19:20
11, 17:10
12, 20:30
13, 14, 18:55

Négy jóbarát, akik gimnáziumi tanárok, letesztelnek egy elméletet. Feltevésük szerint egy csekély alkoholszint fenntartása a vérben, vagyis a folyamatos, enyhe spicces állapot jobbá teszi az életüket. A kezdeti felszabadultság azonban lassan, de megállíthatatlanul fordul át kontrollálhatatlan ivászatba.

Kiemelt kép: TMDb.com

Szívek ünneplőben – 30Y hisztori koncertkritika és galéria

30Y

Akik egy túlöltöztetett, sztereotipikus, ünnepi koncertre vártak, lehet, hogy csalódtak, mert csak négy srácot láttak, akik vállvetve zenélnek az életükért a színpadon, és jóllehet a külcsín nem csinnadrattát mutatott, de a szívük erre az estére ünneplőbe öltözött.

JELENÉT JÁTSSZA

Ahogy végéhez ért a 30y koncert a Budapest Parkban, a zenekar köré csoportosult közösség eufóriájából felrázva magát valószínűsíthetően ugyanazon kérdéseket tette fel magának: miért nem dobálózunk évekkel? Miért nem azonosítjuk ezt meg azt a dalt egy számmal? Mondjuk, azt mondom, hogy ez a dal tíz éves. A következő meg öt. Az outsider – aki nem oly jártas a diszkográfiában – erre azt mondja, hogy „Nem mindegy? Most szól!”, és a „most” kinyilatkoztatása valami igen esszenciálisat mutat nekünk a 30Y kapcsán.

A lényeg mindenképpen az, hogy potenciálisan van olyan számlista, melyen egymástól távoli korszakokban született dalok is szerepelnek, és ezek a megszólalások nem az adott korszakot beszélik el egyfajta „historizáló” módon, hanem a jelenben mondanak valami érvényeset. A Parkban elhangzó szerzemények között annyiban biztos van összefüggés, hogy mindegyik „harmincipszilonos”, tehát hordozza azokat a jegyeket, melyek által a zenekar evidensen felismerhetővé válik a pillanatban.

A hisztori koncert nem kecsegtetett olyan dallal (mondjuk a korai korszakból), mely ebből a felismerhetőségből drasztikusan kiszakít, egy progresszív gesztust mutat fel, melyhez aztán úgy kapcsolódik az izgalomfaktor, hogy visszalibbenünk a könnyebben rekognizálható valósághoz. E gesztus hiánya a dalok szintjén természetesen nem azt jelenti, hogy egyfajta kiszolgáló attitűd lenne úrrá a produkción, hanem egyszerűen ezekkel a dalokkal tud a zenekar releváns közlést előállítani, a jelenéről beszélni úgy, hogy azt ne árnyékolja be a bénító múlt.

30y
Fotó: Herczeg Orsolya

MINDEN MATRÓZ ÉLETÉBEN

A zenészek fáradhatatlan matrózok, akik életük során számtalanszor újjáépítik vihar által kettétört hajójukat, az identitásukat fémjelző lobogót pedig még büszkébben húzzák fel az árbócra a sok kudarc után. A színpadképet a koncert bizonyos pontjain az egyes lemezborítókat ábrázoló óriás molinók egészítették ki, melyeket a zenekar tagjai húztak le a színre. Az aktus voltaképpen szimbolikus is, és jellemzi a 30y működési elvét, közösségalapú gondolkodását: csak és kizárólag a tagok formálják a zenekarról alakuló primer képet és ők alakítják azt a realitást, melyhez kapcsolódni lehet. Nem instrumentumok és nem objektumok, saját valójukkal lépnek be az egzisztenciális és bizonyos értelemben ontológiai határhelyzetekbe, a zenekarként való létezésük saját döntéseiken múlik.

A jubileumi koncertek általában túlzóan szuggesztívek és tömörek, és fölöslegesen historizálóak, a 30y esetében azt láthatjuk, hogy a molinók puszta léte elegendő ahhoz, hogy a túlságosan agyonöltöztetett performansz helyett egy sokkal mélyebb zenekari identitásértelmezést kapjunk.

30Y
Fotó: Herczeg Orsolya

AZ IPSZI MENTETTE IPSZI

Gradvolt Endre kiválása után nehéz feladata elé nézett a 30y, egyértelmű volt, hogy valamilyen irányváltásnak kell következnie, a közösségnek újra fel kell vetnie magának identikus kérdéseit. Az elmúlt hét évben minden bizonnyal megtörténtek ezek a kérdésfelvetések, és így a rövid ideig tartó állóvízből kikecmergett a zenekar, és újult erővel kapaszkodott bele nyilvánosságküszöbeibe, ezzel új horizontot nyitva a közösséghez való csatlakozás lehetőségének.

Azért használom sokadik alkalommal a közönség szó helyett a közösség szót, mert a 30Y zenekar rengeteg munkát fektet abba, hogy az előadó és a közönség közé preskriptált űrt eltüntesse, és egy tömböt kovácsoljon a kettőből. Ez a folyamat részben lett sikeres, ahogy figyeltem a koncerten a reakciókat, az elmúlt hét év dalait jobban ismerték a befogadók (természetesen vannak ez alól kivételek, ha a Csészényi tér kihagyhatatlan koncertdalairól beszélünk).

Számomra ez voltaképpen azért fontos, mert a 30y-t értő befogadót olyannak képzelem, akit lemezegészek vezérelnek és nem kiragadott dalok – magának a koncertnek is olyan a jellege, hogy nem egy vagy két dalra van kihegyezve a műsor, hanem a dalok szoros viszonyban állnak egymással, értelmeződnek is egymás által, így szinte végig lényegi, ami történik.

A benyomásom az volt, hogy a 30y-t befogadók egy fragmentált közösséget alkotnak, egy részük az összetartást és az underground-képző erőt képviseli és értő módon áll a produkcióhoz, egy bizonyos részük pedig részlegesen és felületesen közelít.

FOLYTONOSSÁG

Nem historizálás vagy béna nosztalgiázás az sem, ha egy Kex számot játszik el a zenekar a ráadásban, inkább azt mondanám, hogy így kell működnie a folytonosságnak. Tulajdonképpen mindegy, hogy egy ötven évvel ezelőtti dalról beszélünk, vagy egy tegnap megírtról, ha ugyanazokkal a tétekkel játszik, és nem mellesleg a zenekar számára fontos dologról beszél mind szövegileg, mind zeneileg.

Mindig öröm egy ilyen öntömjénezés nélküli koncertet nézni, ahol az igazi történetet valójában nem a zenekar kézzelfogható narratívája, hanem egy attitűd folytonossága adja; az abban rejlő hit, hogy előttem és utánam is művelni fogják a szeretetbeszédet, hogy eddig is voltak és ezután is lesznek olyan barátságok, mint amilyen a 30y és az Esti Kornél között van, és ezután is lesznek olyanok, kik előre néznek, meg egy kicsit hátra is, hogy jön-e valaki még mögöttük.

Akik egy túlöltöztetett, sztereotipikus, ünnepi koncertre vártak, lehet, hogy csalódtak, mert csak négy srácot láttak, akik vállvetve zenélnek az életükért a színpadon, és jóllehet a külcsín nem csinnadrattát mutatott, de a szívük erre az estére ünneplőbe öltözött.

Herczeg Orsolya galériája

Három régi magyar írónő egy mesekönyvben – Wéber Anikó: Luca és Máté régi körhintája

gyerekkönyv régi magyar írónőkről

Wéber Anikó – a HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum 2020-as különdíjas szerzőnője – minden korosztály számára remek történeteket ír, az ő tollából származik a teljesség igénye nélkül Az osztály vesztese, az Örökszerda, a Marci-sorozat és a Hanga régi karácsonyaiis – a most megjelent Luca és Máté régi körhintája című mesekönyv ez utóbbi kötet „testvére”.

A címszereplő, Luca anyukája nem olyan, mint a többieké. Nagydarab, határozott, és különleges foglalkozása van: rendőr. Lucát gyakran csúfolják emiatt, pedig a kislány a lelke mélyén tudja, hogy az ő anyukája ugyanolyan jó, mint másoké. Amikor az iskolában pályázatot írnak ki, hogy a gyerekek írjanak fogalmazást az anyukájukról, Luca boldogan jelentkezik, de aztán elakad a munkával. Szerencsére találkozik Mátéval, a szélfiúval, aki magával röpíti őt a 19. századba, és megmutatja, régen is voltak olyan nők, akik kitörtek a megszokott keretekből, és a történelemkönyvekben mellőzött női alakok amellett, akik szerető otthont teremtettek a gyerekeik számára, hatalmas lépéseket tettek a női egyenjogúságért is.

Luca megismeri Szendrey Júliát, akit a legtöbben csak Petőfi Sándor feleségeként ismernek. Kevesen tudják róla, hogy az első magyar író- és költőnők egyike, sőt, Andersen meséit is maga fordította magyarra. Luca Berezédj Amáliánál és kislányánál is vendégeskedik. Amália férjével együtt megnyitotta az első magyar falusi óvoda-iskolát, ahol szegény gyerekek is tanulhattak, valamint ő írta az első magyar gyerekkönyvet, a Flóri könyvét, amelyből évekig tanultak olvasni a diákok. Végül Kánya Emília munkáját és családját megismerve az is kiderül Luca számára, hogy ami régen férfias foglalkozásnak számított – az írás, újságírás –, ma már teljesen elfogadott.

Az izgalmas és tanulságos kötet igazi varázskezű anyukákat mutat be: a történet gyermeki nézőpontból ismerteti meg a három híres női alakot, akik mind a barátságot és a támogatást helyezik a házastársi kapcsolat középpontjába, bemutatva azt az utat, amit elődeink jártak ki a mai nők számára.

Wéber Anikó ismeretterjesztő mesekönyve Keszeg Ágnes korhű rajzaival a múltba repít, és rengeteg érdekességet mutat meg a régi írónőkről, miközben segít Lucának abban, hogy kiálljon magáért.

6-10 éveseknek ajánljuk.

A kötetbe ide kattintva, a Pagony weboldalán lehet beleolvasni.

forrás: pagony.hu
Kiemelt kép: f21.hu

 

Újdonságok a magyar könnyűzene palettájáról – A Hónap Hangjai 21/6.

Hónap Hangjai
A Hónap Hangjai cikksorozatban az aktuális hónap elsősorban magyar nyelvű zenei terméséből készülünk nektek gondos válogatással. Az 5+1-es felállásban öt magyar és egy angolul megszólaló hazai könnyűzenei alkotást ajánlunk figyelmetekbe.

Mayberian Sanskülotts – Hiába várod

Utálni szeret, és utál szeretni.
Nem is olyan nehéz vele elhitetni,
Hogy elfelejti, aki legalább
Egyszer meghalt már érte,
olyan nevetségesen szomorú,
olyan szomorúan kellemes.

A csodásan felépített dream pop zenekar júniusi albuma teljes egészében felüdülés (ha a dalszövegekbe nem akadunk bele). A Hiába várod slágeres kötetlensége és könnyedsége kellemes érzetekkel kecsegtetnek.

Ivan & The Parazol – Milyen kár

Milyen kár, pedig lehet hogy maradnék,
ha sokat teszel bele kioltja a végét

A bevált rock’n’roll műfaj szabályszerűségeinek túlzott megbontása nélkül is sikerült egy, a zenekar palettáján újszerű, kellően stimuláns hangzást kikísérleteznie az Ivános brigádnak, amely erre a dalra tökéletesen illik. Kíváncsian várjuk a nemsokára érkező lemezt!

Marble Mist – Újidő

Egy nagy levegő, mint a legelső
Egy pár olyan szó, mint az utolsó
Mert attól még, hogy nincsen
Attól még, hogy semmi
Attól még, hogy nem látják
És azt hiszik, hogy ennyi

Misztikus szöveg és előadás, amit a refréneknek sikerül egy kicsit kiemelni a homályból, hogy végül egészen markánsan megfogható és emlékezetes hallgatni valónak bizonyuljon.

Esti Kornél – Utánad

Belekap a szél a hajadba
A szívem az időt megakasztja
Ha besodor a vízbe a bánat
Be akarok úszni utánad

Kiemelendő Esti Kornélos bravúr, hogy egy ilyen nagy ívű gondolatiságot rendező szerzemény nem lesz túl teátrális, vagy patetikus a srácok előadásában. Nagyjából végig lent van tartva a dal íve, az óvatos gitáros pötyögés és a komótos álmatag szövegelés jól ellensúlyoz. Ritka szép dal.

Blahaluisana – Ott van a nap

születésemtől haldoklom
de halálomig még születek
közöttetek egyedül mégis
jobb mint nélkületek

Schoblocher Barbara művésznő végletekig kidolgozott, jól működő dalszöveggel jelentkezett, amit zenekarával, – a prozódiához mérten –  hasonlóan igényes és elegáns stílusban zeneileg is képes jeleníteni. Színvonalas dal.

TENGER – What You Caused

Epikus hangvétellel, hangsúlyos  gitárokkal, nagyívű dalszerkezetekkel kápráztat el a Tenger debütalbuma, súlyos prog rockos témák és a makulátlan női énekhang érzelmesebb tónusai között kalandozva.

A Hónap Hangjai cikksorozat összes részét itt olvashatod!

Kiemelt kép: Wanda Martin

Szeptemberben kerül a mozikba Grosan Cristina: A legjobb dolgokon bőgni kell című filmje

A legjobb dolgokon bőgni kell egy generációs alapélményt dolgoz fel. 

Grosan Cristina A legjobb dolgokon bőgni kell című filmje egy sokunk által ismerős, ám még nem pontosan megfogalmazott társadalmi jelenségre világít rá. Egy harmincéves nő, egy éjszaka – különösebben eget rengető események nélkül – megváltoztatja az életét.

Maja (Rainer-Micsinyei Nóra) azt érzi, lassan végre ott tart, ahol harminc évesen illene. Feladja a szabadúszást egy állandó állásért, és barátjával (Bányai Kelemen Barna) végre kiköltöznek az egyetem óta másokkal bérelt lakásból. Az este azonban nem várt fordulatot vesz: kiderül, hogy a rég nem látott rokon (Lőrinc Katalin) nem az igazak álmát alussza a konyhaasztalra bicsaklott fejjel, hanem meghalt.

Amikor még az anyja (Hernádi Judit) is lerázza, Maja kénytelen egyedül intézkedni. A halottszállítókra várva megérkezik gyerekkori barátnője. Sára (Huzella Júlia) alig várja, hogy összemérjék, ki hol tart az életben. Telnek az órák, és az egyszerű eljárás egy végeláthatatlan, bürokratikus folyamatba torkollik. Az éjszaka folyamán Maja kezd szembesülni a mélyen eltemetett problémáival. Hiába csordogál biztonságosan, felnőttesen az élete, a boldogsága érdekében muszáj kockáztatnia. Még akkor is, ha fejest kell ugrania az ismeretlenbe. Most először.

Grosan Cristina rendező kiemelte:

Ez a film a mostani harmincasoknak és a szüleiknek szól. A kapunyitási pánik egy valós állapot, a megfelelési kényszer és az összehasonlítás mások sikereivel nagy terhet raknak az ember vállára. Mi nem akarjuk megfejteni a mátrixot, nincs is rá egy mindenkinek megfelelő megoldásunk, azonban a vásznon viszontlátni azt, amiben élünk, ez elindíthat egy beszélgetést azokkal, akik hasonlóan érzik magukat.” 

„Azt éreztem, hogy nincs olyan magyar film, ami arról a problémáról, vagy életérzésről szólna, amiben én is benne voltam és még sokan körülöttem. Ennek a kitolódott gyerekkornak, bizonytalan felnőttkornak pedig rengeteg humoros pillanata is van, amit mi meg akarunk mutatni” – teszi hozzá a film főszereplője és társszerzője, Rainer-Micsinyei Nóra

A legjobb dolgokon bőgni kell

Hernádi Judit, a film egyik szereplője így fogalmazott:
Az az elvárás, hogy a gyerekek nőjenek fel. De vajon a szüleiknek ez sikerült? Szerintem többségében nem. Gyakorló anyaként néha azt éreztem, hogy csak problémáról problémára halad az életünk. Pedig az egész, kellő távolságból nézve persze, baromi jó volt, bár valljuk be, sokszor elég durva.”

2021-ben olyan világot élünk, amikor egyre több társadalmi konvenció találja magát a kukában. A tanulmányok elvégzése – jó munkahely megtalálása – családalapítás egy jónak gondolt partnerrel már nem feltétlen követendő életpályamodell minden fiatal számára. Ma már sokan merünk igazán nagy kockázatot vállalni azért, hogy megtaláljuk a saját boldogságunkat. A legjobb dolgokon bőgni kell erről a döntésről szól” – mondja Stalter Judit, a film producere.

Grosan Cristina erdélyi filmrendező, akinek a kisfilmjei számos nemzetközi fesztiválon szerepeltek, a Vakáció a tengerparton című díjnyertes kisfilmjét az interneten eddig több mint egymillióan nézték meg. A legjobb dolgokon bőgni kell az első nagyjátékfilmje, amit közösen írt a film főszerepét is alakító Rainer-Micsinyei Nórával. Idén nyáron nemzetközi stábbal, Csehországban forgatja második nagyjátékfilmjét, Hétköznapi kudarcok munkacímmel, ami cseh–magyar–olasz–szlovák koprodukcióban készül, magyar részről Stalter Judit (Laokoon Filmgroup) producer vezeti.

A legjobb dolgokon bőgni kell

A legjobb dolgokon bőgni kell az Inkubátor program keretében valósul meg

A Nemzeti Filmintézet Inkubátor programja azzal a céllal jött létre, hogy első egész estés filmként kis költségvetésű játék-, animációs vagy dokumentumfilmek készüljenek.
Ebben a programban a diplomás, de első egész estés filmet moziban még be nem mutatott rendezők jelentkezhettek, valamint olyan alkotók, akik rövidfilmjükkel már szerepeltek nemzetközi filmfesztiválokon, vagy akik Magyarországon országos televízióban bemutatott alkotást jegyeznek. A program keretében a Nemzeti Filmintézet a filmalkotások elkészítéséhez a pénzbeli támogatáson túl szakmai és gyakorlati segítséget nyújt. A legjobb dolgokon bőgni kell a 2018-as Inkubátor fórum egyik nyertese.

A legjobb dolgokon bőgni kell a Laokoon Filmgroup gyártásában, a Nemzeti Filmintézet főtámogatásával készült el.

Hírek a popkultúra világából – 31. epizód

Hosszabb szünet után ismét jelentkezünk popkulturális hírösszefoglalónkkal.

Elkezdődött a Last of Us sorozat forgatása

Valószínűleg kevés olyan ember van, akinek be kellene mutatni a Last of Us című nagyérdemű videójáték-szériát. A hihetetlenül népszerű első rész után tavaly érkezett a hatalmas port kavaró második, ami sokszor mérhetetlenül bagatell okokból osztotta meg a rajongókat, azzal azonban mindenki egyetért, hogy 2020 egyik, ha nem a legjobb játéka lett. Nem is kellett sokat várni arra, hogy a széria elképesztő népszerűségét valamelyik streamingszolgáltató is meg akarja lovagolni: az HBO égisze alatt élőszereplős sorozatot készítenek belőle. Az első forgatási kép már meg is érkezett a rajongók hatalmas örömére, amit Gabriel Luna osztott meg. Ti már várjátok az HBO műsorát? Mit gondoltok a szereposztásról?

Forrás: artsomnia.hu

Befutott a Hamupipőke első előzetese

A klasszikus mese élőszereplős feldolgozását eredetileg a Sony Pictures készítette volna el és még idén júliusban a mozik műsorlistájára kellett volna kerülnie, azonban ez – minden bizonnyal többek között a koronavírus-járvány miatt – nem valósult meg. Végül az Amazon Prime-nál landolt a projekt, akik nem is tétlenkedtek, és már meg is kaptuk az első előzetesünket. A filmet egyébként Kay Cannon írta és rendezte, a címszerepben pedig Camilla Cabello énekesnőt láthatjuk, akinek ez lesz az első filmszerepe.

Megérkezett a Vaksötét második részének első előzetese

A horrorrajongóknak talán még ismerős lehet a pár évvel ezelőtt bemutatásra került Vaksötét, vagy az eredeti címén a Don’t Breath (Ne lélegezz). Technikai szempontból egy kifejezetten érdekes filmet kaptunk, amely alapkonfliktusa az volt, hogy pár suhanc betört egy idős, veterán katonához. Az elsőre könnyű prédának tűnő férfiről gyorsan kiderül, hogy bár semmit sem lát, a többi érzéke ennek hatására kiélesedett, ezért egytől egyig elkezdi levadászni a fiatalokat.

Az ötlet izgalmas, a film története azonban nem igazán volt kidolgozva, egy tipikus egyszer nézhető alkotás, abból viszont a jobbik fajta.

Forrás: filmsor.hu

A második rész azonban csavar egyet az egészen, és az első film antihősét, vagyis a vak veteránt teszi meg főszereplőnek. Első ránézésre úgy tűnik, hogy emeltek egyet a slasher faktoron, több vért és csonkolást láthatunk majd. Lehet, inkább egy John Wick-féle alkotásra számítsunk egy borzongató horror helyett? Példa volt már hasonlóra az első Purge-film után, viszont az nem sült el túl jól. Meglátjuk, ezúttal mit hoz a sors, augusztus 13-a után minden kiderül.

Szó és kép határán – Ljudmila Ulickaja: Csak egy pestis

pestis f21

Az elmúlt másfél év történései nyomán vitathatatlanul felerősödött a járványirodalom iránti érdeklődés. A témába vágó klasszikusok hirtelen nem várt aktualitásra tettek szert, így az olvasóközönség virtuális és kollektív polcának eldugott, pókhálós zugaiból olyan remekművek kerültek elő, mint a Szerelem a kolera idején, A pestis vagy a Dekameron.

Ljudmila Ulickaja a járványirodalom üdvöskéje

A klasszikusok leporolásában és új, aktuális(abb) olvasatuk megalkotásában azonban nem merül ki a fokozott figyelem, sőt minden művészeti ágban sorra születtek és születnek a koronavírus teremtette sajátos helyzetre reflektáló alkotások. Valahol a két halmaz metszetében helyezhetjük el Ljudmila Ulickaja Csak egy pestis című írását, amely nem csak e szempontból feszeget határokat.

„Harmincöt éves koromban írtam egy forgatókönyvet Pestis címmel. Egy forgatókönyvíró-kurzus felvételijére szántam, amelyet Valerij Frid indított. Nem vett föl, azt mondta, mindent tudok, nem tud mit tanítani nekem. Eltelt negyvenkét év, és a forgatókönyv megint aktuális lett.”

E néhány mondat révén az írónő, Ljudmila Ulickaja hasznos útravalóval látja el a szöveg univerzumába belépő olvasót, fényt derít a keletkezési körülményekre, egyúttal felveti a műfaji hovatartozás nem elhanyagolható kérdését is.

A művet alapjaiban véve határozza meg, hogy eredetileg forgatókönyvnek, azaz egy későbbi filmes adaptációt szem előtt tartva készült. Most mégis hagyományosan epikus alkotásként, kisregényként olvashatjuk – száraz instrukciók, szereplőlista és tisztán párbeszédes forma nélkül.

Helyesbítsünk: a mozgóképek vázának elengedhetetlen elemei sem hiányoznak, csak ravaszul megbújnak az elbeszélő jellegű sorok mögött, ily módon számos rejtett réteggel ruházva fel a szöveget (e megnevezés talán korrektül meghagyja a zsánerek közti lebegés szabadságát), amelyeknek egyesével, lépésről lépésre történő lehántása a legtapasztaltabb irodalomértőknek is izgalmas kihívást jelent.

Az első betűtől az utolsóig ingázunk; ám e folyamatos, soha meg nem szűnő dinamika nem tengeribetegséget, sokkal inkább jóleső pezsgést vált ki a befogadóból. A narratíva állandó pulzálása elsősorban a tempóban nyilvánul meg, amelyre remekül rájátszik a fejezetekre való tagolás mellőzése és a kisebb, néhány mondattól pár oldalig terjedő egységek alkalmazása. Minden részlet egy hol rövidebb, hol hosszabb vágóképe a megannyi szereplőt felvonultató történetnek.

A kezdeti információáradat – hosszú, alliteráló és egymástól alig megkülönböztethető orosz nevek, települések, intézmények – rendkívül hamar leülepszik, és homogén, átlátható rendszerré alakul a vissza-visszatérő elemek, valamint a fokozatosan összefonódó történetszálak révén. Történetszálak; kissé leegyszerűsítő, sőt szinte hibás a többes szám, hiszen tulajdonképpen egyetlen markáns vezérfonal szervezi a cselekményt, ami nem más, mint a címből is ismert pestis.

Az érthető előfeltevést, miszerint az alig százoldalas olvasmány főszereplője a szinte azonnal felbukkanó kutatóorvos, Majer, megdönti a férfi rövidesen bekövetkező halála és a számtalan vele egyenrangú karakter megjelenése. Alakja pusztán egy láncszem az orosz egészségügy gépezetében, egy tollvonás a kisregényből kibomló színes, hol tragikus, hol komikus „járványtablón”. Természetesen nem elvitatható tőle, hogy egyben katalizátora is a történéseknek: példája (főleg napjainkban) mindenképp megszívlelendő, ugyanis a pandémia félrecsúszott maszkján megtelepedve töri át a laboratórium falait.

ljudmila Ulickaja pestis
Ljudmila Ulickaja a Rózsavölgyi Szalonban Budapesten / Fotó: Rózsavölgyi Szalon

Nemcsak a vírus, de annak híre is úgy terjed, mint a pestis – először szűkebb, majd egyre tágabb körben. A kórházi vesztegzár leírása és a potenciális fertőzöttek felkutatása során egymástól nagymértékben különböző szereplők tűnnek fel, majd süllyednek el Oroszország betondzsungelében. Habár eltérő társadalmi helyzetük és magánéletük egyértelműen felsejlik rövid, tömör jeleneteikből, néhány címkénél több adat nem derül ki róluk.

Vázlatosan, körvonalasan megrajzolt jellemek, amelyek csupán a „nagy egész” tekintetében rendelkeznek bárminemű jelentőséggel. Nem számít, hogy a doktor úr szenved félresiklott házasságától, hogy a fiatal, naiv kommunista szabadidejében libatenyésztéssel kísérletezik, vagy hogy a türkmén küldöttnő gyermeket hord a szíve alatt – ha így vagy úgy nem kerülnének kapcsolatba a vírussal, a névtelenség homályában maradnának.

A történet nem róluk szól, hanem arról, hogyan érinti őket egy országos méretű, veszélyes jelenség: nem egyebek, mint szilánkjai a pestis tükrének. Ez egyúttal frappánsan és hitelesen pedzegeti azt a közhelyet is, hogy a járványok nem válogatnak.

A szereplők kidolgozatlansága tehát rafinált és tudatos írói fogás, amelyet tovább finomít az objektív elbeszélői stílus. Ulickaja teljes mértékben elhatárolja írását a napjainkban szerfelett népszerű tudatfolyam-ábrázolás mindennemű formájától, a szereplők szubjektív világának belső megismer(tet)ésétől. A cselekmény bemutatása külső fókuszból történik, mintha csak egy film képkockái peregnének a befogadó szeme előtt. Ezen eljárás olyan tárgyilagos, leíró jelleget kölcsönöz a műnek, amelyet könnyen értelmezhetnénk a realista irodalmi hagyományba való beágyazódásként.

A nyilvánvalónak és helytállónak tetsző gyanú ellenére – hiszen nincs nemzet, amely az orosznál mesteribben művelné az említett irányzatot – joggal feltételezhetjük, hogy többről van szó: a textus és a vizualitás határainak feszegetéséről. Egy kamera lép a narrátor helyébe, amely a legapróbb mozzanatig mindent keretbe foglal, és a történet valóságát saját, külső nézőpontjából mutatja be. Nyoma sincs a posztmodern pluralitásnak – a perspektíva kizárólagos.

Ha esetleg enyhe hiányérzetet keltene az egyéni igazságok sokféleségének mellőzése, ezen űrt hatásosan kitölti a filmszem mindenhatósága: figyelmét semmi sem kerüli el. Minden, ami csak a tudat számára mozgóképként dekódolható, megjelenik – igaz, szavak szintjén. De hiszen egy minőségi filmvázlatból a vágóképek, az átkötő snittek sem hiányozhatnak: egy rubrikákat pipáló kéz, egy csörgő telefon, egy vasúti hangszóró. Nos, ezeket mind biztosítja a kameraobjektív.

Noha a Csak egy pestis olyannyira képi, hogy olvasása inkább a mozitermek sötétjét, mint egy kényelmes karosszéket és a könyvek bújását idézi, az írónő nem tudja, és nem is akarja levetkőzni eredeti hivatását: itt-ott kilóg a „szépirodalmi lóláb”. Megbúvó költői hasonlatok, a kameraszem mögül ki-kitekintő hús-vér elbeszélő néhány többes szám első személyű megnyilvánulása, illetve a stílus elegáns élénkítése jelzik, hogy a mű alkotója teljes birtokában van mestersége legfőbb alapanyagának, a nyelvnek.

E tudatosságot megkérdőjelezhetetlenül bizonyítja az autentikus moszkvai miliő megteremtése, amelynek kihagyhatatlan eleme az ország védjegyének számító, semmivel sem összehasonlítható orosz tél. Keleten „mintha a hó is belefáradt volna abba, hogy egész este esik”. Látható, hogy a textus nem hagyja cserben olvasóját a filmes elbeszélésmód objektivitására hivatkozva; pusztán félrevonul, és helyet szorít egy, a huszonegyedik századdal könnyebben összeegyeztethető megismerési formának, a néhány szempillantás alatt befogadható vizualitásnak.

pestis f21
Ljudmila Ulickaja: Csak egy pestis (forrás: Pepita)

Másfél év távlatából lassan unalmassá, elcsépeltté, sőt nemkívánatossá válik a járvány bárminemű említése, és habár a tárgyalt szöveg aktualitását abszolút kielégíti műfajok, sőt művészeti ágak közötti ingázása, valamint intelligens és kreatív kivitelezése, mégsem hagyhatjuk szó nélkül a pestist, általánosabban pedig a vírust mint önmagánál többet jelentő szimbólumot.

A műben egyetemes allegóriává táguló költői kép-játékra hívja a groteszk esztétikai minőségét, mindeközben párhuzamba kerül az időjárás mellett szintén nemzeti sajátosságnak tekintett szocialista pártállammal. Az esetleges fertőzöttek a rettegett fekete autót megpillantva azt hiszik, a szibériai munkatáborok végzetes sorsa vár rájuk, holott „pusztán” a karantén bezártsága fenyegeti őket. A néhol komikusnak ható félreértések a mélyben azonban egy-egy valódi tragédiát is rejtenek – aki csodával határos módon megmenekül a pestis elől, arra végül lesújt a diktatorikus rezsim.

A személyes dráma a szerencsés szabadulásokat felvonultató, kissé patetikus zárójelenetbe ágyazódva sokkoló csattanóként vet véget a történetnek, egyúttal még egyszer, utoljára sejtelmesen megpendíti annak lehetőségét, hogy a járványok mellett az erőszak, a félelem és az ignorancia is futótűzként terjednek, megmérgezve és elpusztítva mindent, ami útjukba kerül.

Talán mégsem „csak egy pestisről” van szó? Ki tudja? Nem is ez az érdekes. Bőven volt alkalmunk saját válaszainkat megfogalmazni a vírusokkal kapcsolatban; ideje hát lezárni e diskurzust. Az alkotás által feltett újabb, eredetibb és művészi szempontból húsbavágóbb kérdésre pedig egyértelmű a felelet, így ezzel sincs dolgunk: Ulickaja szövege – bármilyen műfaji megjelöléssel címkézzük is fel – nem szorul filmes feldolgozásra, hisz a szöveg önmagát adaptálja.

Kiemelt kép: Ljudmila Ulickaja: Csak egy pestis (Forrás: Fortepan / Dömölky Etelka / WMN)

Ösztöndíjas alkotótábor tiniknek – Kapolcska 2021: Vissza a jelenbe!

Kapolcska 2021 – Vissza a jelenbe: Az elmúlt időszak mindenkit próbára tett. Az élet legapróbb részletei is gyökeres változáson mentek keresztül. Bár a világ újra nyílni kezd, vajon képesek vagyunk-e mi is újra nyílni a világgal? Hogyan hagyjuk magunk mögött ezt a nehéz időszakot? Hogyan térjünk vissza a jelenbe?

Történetek, érzések, drámai helyzetek. Az irodalom egyszerre reagál a jelenségekre, és sok esetben formálja is azokat. Ha szeretsz történeteket írni, verseket, netán drámai jelenetekben fejezed ki véleményed a világról, akkor mutasd meg magad és jelentkezz!

Az idén 2021.08.11. és 08.19. között megrendezésre kerülő Kapolcska összművészeti táborban alkotói kreatív írás-workshopot tartanak az írás iránt érdeklődő, a szövegalkotás technikáiban elmélyülni vágyó 14–17 évesek számára. A workshop célja, hogy az írni vágyók kipróbálhassák magukat, akár több műfajban is, egy-egy hozott témát feldolgozzanak a vers, a próza vagy éppen a dráma eszközeivel. A workshop vezetői ennek érdekében gyakorlati feladatokkal, elméleti támogatással, és vezetett írásgyakorlatokkal segítik a jelentkezőket (remélhetőleg) minőségi szövegeket létrehozni.
Várják mindazon fiatalok jelentkezését, akik szeretnek írni, olvasni, szeretnek csapatban dolgozni és szívesen tanulnak kreatív írást egy héten keresztül.

A jelentkezés menete:

1. Jelentkezni 2021. július 16. péntek éjfélig lehet, .doc formátumban elküldött írásokkal és egy rövid önéletrajzzal.

A pályázat hívószavai: „Vissza a jövőbe”, azonban elég, ha az írásművek csak a távoli asszociáció szintjén kapcsolódnak hozzájuk!

Maximum terjedelem:
próza esetében maximum három szöveg, és összesen 10.000 karakter;
versek esetében maximum három vers, és összesen 5000 karakter;
jelenet esetében maximum két jelenet és összesen 6000 karakter

A szövegeket egyetlen doc-file-ban küldjétek el a pim.feat.kapolcska@gmail.com e-mail címre.

2. A legjobb írások szerzőit július 20-ig értesítik.

A kiválasztott jelentkezők ingyen vehetnek részt a Kapolcska Tábor és Kisfesztivál programjában, ami tartalmazza a workshop költségeit, a szállásköltséget, a napi négyszeri étkezést és a tábor, illetve fesztivál keretében megtartott egyéb programokon való részvételt.

Bővebb információ: http://kapolcska.hu/
A kurzuson résztvevők maximális létszáma: 10 fő

Írj, alkoss, mutasd meg! 

kapolcska 2021
Forrás: pim.hu/hu/kapolcska-2021

Szervezők:

Petőfi Irodalmi Múzeum (Czékmány Anna, Kubiszyn Viktor), Fiatal Írók Szövetsége (Élő Csenge Enikő), HUBBY (Tarr Ferenc)

Kapolcska 2020

15 tehetséges, a nyári szünetéből tíz napot az irodalomnak, alkotásnak szentelő fiatal mire képes, ha három szuper mentor, Élő Csenge, Tarr Ferenc és Kubiszyn Viktor egy költői faluban együtt gondolkodik, alkot velük?

Az alábbi linkre kattintva, a lap alján a nevekre kattintva olvashatók a tavaly készült művek: pim.hu/hu/kapolcska-2021

Kiemelt kép: pim.hu/hu/kapolcska-2021

Önmegvalósítás vagy családfenntartás? – Gyermekek Hollywoodban

A „gyermekmunka” szót hallva nincs olyan ember a nyugati világban, aki ne botránkozna meg. Szigorú szabályok vonatkoznak a kiskorúak foglalkoztatására, a diákmunkákra, Magyarországon pedig 15 év alatti gyermeket egyáltalán nem lehet foglalkoztatni. Van azonban a gyermekmunkának egy olyan, látszólag csillogással teli, fényűző oldala, melyre talán mi magunk is vágytunk gyermekként, felnőttként pedig elismeréssel pillantunk; ez pedig a gyermekszínészség, a szórakoztatóiparbeli szereplés. Valóban akkora móka és csillogás lenne a  gyermekek dolga Hollywoodban, mint amilyennek tűnik?

Gyermekszínészek és előadók határozták meg a saját gyermekkorom is, hiszen ha visszagondolok arra az időszakra, amikor 8-10 éves voltam, a tévében látott legmeghatározóbb karakter az akkoriban Hannah Montanaként ismert Miley Cyrus volt, aki manapság már inkább a kissé polgárpukkasztó viselkedéséről hírhedt. Ebben az időszakban már ismertek voltak a Harry Potter-filmek gyermekszínészei, és felbukkant a Disney csatorna képernyőjén Selena Gomez, Demi Lovato, a Jonas Brothers, és a High School Musical szereplőgárdája is.

Kétségkívül a Disney az egyik legnagyobb „gyermekszínészgyártó” az Egyesült Államokban már évtizedek óta, nem ritka azonban az sem, hogy szülők „bérbe adják” filmstúdióknak az újszülött, vagy néhány hónapos csecsemőjüket rövidebb szerepek kedvéért, mint ahogyan az a most 9 éves Grant Holmquist nevű kisfiúval, a Másnaposokból Carlos néven ismert kisbabával is történt.

Nem csak napjainkra jellemző azonban, hogy a gyermekek Hollywoodban színészek és előadók is egyben. Michael Jackson is így kezdte a testvéreivel közös Jackson 5 nevű zenekarban mindössze tíz évesen, és egy tehetségkutató műsornak köszönhetően Britney Spears karrierje is tíz éves korában kezdett kibontakozni, később pedig ő is a Disneyhez került. Mindannyiunk kedvenc karácsonyi filmjének sztárja, Macaulay Culkin négyévesen már színpadon játszott, tíz évesen pedig megkapta Kevin McCallister szerepét. Diana Serra Caryt, vagyis Baby Peggyt pedig másfél éves korában fedezték fel 1921-ben, öt éves korára pedig a korabeli fekete-fehér némafilmek világsztárjává vált.

Kép forrása: Sputnik News

Nézőként mi csak azt látjuk, hogy aranyos gyerekek – akik minden bizonnyal rendkívül okosak is – mennyire jól eljátsszák a kapott szerepeket, milyen szépen énekelnek és táncolnak, a gyermekmunka fogalma meg sem fordul a fejünkben, a valóság azonban az, hogy bár gyermekszínésznek lenni valóban össze sem hasonlítható a harmadik világbeli gyermekmunkával, attól még nagyon is az, és gyakran ezek a gyerekek is családfenntartókként funkcionálnak.

Gyermekek Hollywoodban – A kezdetek

A korábban már említett Baby Peggy az 1920-as években napi 8 órát töltött forgatásokon, ahol számos veszélynek tették ki, és borzalmas baleseteknek volt szemtanúja. Természetesen az elmúlt 100 évben rengeteget változtak a szabályok és az etikett, a tényen azonban ez nem változtat. Amerikában jelenleg államonként eltérő feltételekkel foglalkoztathatóak gyermekek, a filmek fővárosában, Los Angelesben például napi 20 percnél többet nem „dolgozhat” egy hat hónapnál fiatalabb csecsemő, míg Louisianában ez 6 órában van maximalizálva, az ikrek és a koraszülöttek pedig valóságos kincsek. Ebben az esetben rögtön felmerül az a kérdés, amely az egész gyermekkori színészkedés és előadóipar fölött ott lebeg: vajon a szülő akarja ezt, vagy a gyermek?

Az újszülött, és az igazán fiatal, 6 év alatti gyermekszínészek esetében a válasz majdhogynem teljes mértékben egyértelmű. 2020-ban az HBO megjelentette A showbiznisz gyermekei című, saját gyártású dokumentumfilmjét, melyben korábbi gyermekszínészek, köztük „Baby Peggy”, az E.T. -ből ismert Henry Thomas, és a Disney egyik gyermeksztárja, a 20 éves korában elhunyt Cameron Boyce is beszámolnak arról, milyen volt gyermekként forgatásokon részt venni, meghallgatásokra járni, és megküzdeni a hírnévvel.

A korábbi gyermekszínészek beszámolói mellett a film bemutat olyan gyermekeket és családjaikat is, akik napjainkban küzdenek azért, hogy a filmipar csúcsára érjenek. Ezek a gyermekek elmondásuk szerint teljes mértékben saját akaratukból színészkednek, és bár ez lemondásokkal jár, jelen pillanatban rendkívül élvezik, amit csinálnak, és azt bármikor abbahagyhatják, a korábbi gyermekszínészek között viszont vannak olyanok is, akik elismerik, hogy nem saját, hanem szüleik akaratából dolgoztak a szórakoztatóiparban, amely által különböző traumák érték őket.

Gyermekek Hollywoodban
A kép forrása: The Times

Gyermekek Hollywoodban – a színészkedés hátulütői

A munkaidő szabályozása ellenére a szórakoztatóipar hajlamos kizsigerelni az alkalmazottait, a gyermekek pedig lényegében lemondanak a teljes gyermekkorukról, hiszen ha járnak is iskolába és nem magántanulók, délutáni elfoglaltságokra, táborokba, kirándulásokra aligha tudnak menni, a leggyakoribb azonban az, hogy a forgatási szünetek alatt a lakókocsijukban megbújva egy magántanár oktatja őket.

Amellett, hogy számos gyermekkori élményből kimaradnak, a gyermekhírességeknek ugyanazzal kell megküzdeniük, mint a felnőtteknek. Ha egy filmet vagy albumot rossznak minősítenek, abban nagyon gyakran a gyermekeket is kritizálják, ha pedig kasszasiker lesz, óriási hírnév szakadhat a nyakukba, mellyel képtelenek megküzdeni, azzal pedig pláne, ha ez a hírnév egyszer csak elmúlik, vagy ha a gyermekszínész többé már nem gyermek, és csökken az érdeklődés iránta, esetlegesen még támadások is érik.

Számos gyermeket foglalkoztatnak horrorfilmekben is, amely gyakran életre szóló traumával jár, de nem ritka a pedofília és a szexuális zaklatás sem, főleg a kamaszlányok esetében. Maga a rajongás is veszélyekkel járhat minden híresség számára, nem beszélve a sajtóról és a lesifotósokról. Nincs olyan hírességet bemutató dokumentumfilm, amely nélkülözné azokat a jeleneteket, melyben az adott személyt elnyeli a rajongók, az újságírók és lesifotósok tömege, elfeledkezve arról, hogy bár tárgyként kezelik, ő is csak egy ember, ezzel pedig gyermekként még nehezebb megbirkózni, mint felnőttként.

A Disney fogságából szabaduló kiöregedett gyermekszínészek esetében nem ritka egyfajta kései lázadás, melyre tinédzserkorukban nem volt lehetőség, a mentális betegségek pedig egyöntetűen jellemzőek Hollywood gyermekeire, melynek talán legismertebb karaktere Britney Spears, akinek „őrületétől” zengett a sajtó a 2000-es évek végén, most pedig „Free Britney” szlogennel kampányolnak mellette a rajongói.

A The New York Times oknyomozó újságírói Flaming Britney Spears címmel készítettek egy közel másfél órás dokumentumfilmet, melyben az énekesnővel korábban vagy jelenleg is kapcsolatban álló személyek mesélnek a karrierjéről, rajongók pedig azokról a teóriákról, melyek ma sem tisztázottak vele kapcsolatban. Bár hiába közel 40 éves és kétgyermekes édesanya, a 2008-as botrányait követően megfosztották bizonyos jogaitól, és jelenleg is az édesapja gyámsága alatt áll, a vagyonáról pedig nem rendelkezhet, csakúgy, mint ahogy azt gyermekkorában sem tehette.

Gyermekek Hollywoodban
A kép forrása: Variety

Mentális problémákkal, étkezési gondokkal és függőségekkel küzd Demi Lovato is, Macaulay Culkin éppen csak megszabadult a drogproblémáitól, a Jonas fivérek pedig mostanra tudták rendezni a Disney és a zeneipar miatt megromlott viszonyukat. Mások a mai napig azért harcolnak, hogy ne örökké az általuk alakított karakterrel azonosítsák őket, és vannak, akikről egyszerűen úgy elfeledkezett a világ, mint az Olsen ikrekről.

Vannak természetesen pozitív kivételek, azonban ha jobban belegondolunk, és félretesszük az olyan felszínes dolgokat, mint a pénz és a hírnév, hosszútávon talán azok a gyermekek járnak jobban, akik a szórakoztatóipartól távol maradva, koszban és nem hírnévben fürdőzve, családfenntartóként töltik el a gyermekéveiket, mert bár kétséget kizáróan rendkívüli tehetségek, a gyermekkort és az élményeket semmi sem pótolja.

Kiemelt kép: Starity.hu

LEGUTÓBBI CIKKEK