A Dicsőséges Európa – Horváth Benji kötetbemutatója a Petőfi Irodalmi Múzeumban

Locker Dávid 2018. jún. 19. 0 0

A Margó Irodalmi Fesztivál keretein belül került bemutatásra Horváth Benji új, immáron negyedik kötete a Petőfi Irodalom Múzeum Vörös-szalonjában. A költővel Babiczky Tibor beszélgetett.

Babiczky azzal kezdte reflexióit, hogy ha nem ismernék egymást már egy jó ideje, elgondolkodna, hogy vajon egy ilyen nagyot markoló cím, mint az „ A Dicsőséges Európakomolyan vehető-e irónia nélkül; de mivel tisztában van Benji költészetével, ezért biztosra veszi, hogy ez a címadás pontosan ilyen gesztus. Benji egyetértett, s ez a jó alapot teremtett arra, hogy az irónia a kortárs magyar irodalmi szcénában elfoglalt általános szerepéről beszélhessenek. Konklúziójuk szerint míg a 90-es és az azt megelőző – elsősorban a 70-es évek posztmodern fordulatától számított – éveket uralta az irónia, addig ez a tendencia az elmúlt években megfordulni látszik. Babiczky itt utalt egy Műút-ban nemrég lezajlott kritikusvitára, ahol az ún. újkomolyak terminus kezd terjedni, s ezt a komolyságot Benji versei igen pontosan tükrözik (egyébként Babiczky művei ugyanígy – a szerk.), attól függetlenül, hogy a cím egyértelmű iróniát hordoz magában.

A rövid beszélgetés után Babiczky megkérte a költőt, hogy – szokásos módon – olvasson fel néhányat a kötet verseiből. Az elhangzott szövegek kiválóan rezonáltak a korábban elhangzottakkal – a versek nyelvezetében olyan hagyományos „horváthbenjisen” keveredett a vulgaritás a magasabb hangvételű metafizikai és vallásbölcseleti gondolatokkal – utóbbira kiváló példa az Amit a gyomor kódnevű alkotás, mely a krisztusi Megváltó-fogalmat boncolgatja.

Forrás: NOWmagazin

A versek után a moderátor egy – felolvasóesteken – unikálisnak ható játékötlettel állt elő: a költőnek fogalmakat tett fel, amelyek közül rövid indoklással döntenie kellett. Itt a Nietzsche vs Biblia-szintű kérdéseken kívül felbukkantak az olyan egészen más szellemi regiszteren játszó dilemmák is, mint Pepsi vs Coca Cola (egyébként Benji – értelemszerűen – a Coca Colát preferálja). Ezek a kérdések a maguk frappánsságával és – ahogy az előbb is láttuk- humorával mind-mind egy kissé közelebb hozták a nézőkhöz, nem csak Horváth Benjit, mint költőt – hanem Horváth Benjit, mint embert is. Szóval egyértelműen jár a dicséret Babiczkynek az ötletért!

A játék után, záróakkordként ismét felolvasás következett, de ahelyett, hogy önmagam ismételném, álljon itt a tűpontos jellemzés Benji verseiről – egyenesen a kötetborítóról:

“Mi különbözteti meg a víziót a valóságtól? A rend vagy a véletlen rakja fel körénk díszletként a megtapasztalható világot? Lehetséges-e kívül kerülni az időn? Vagy legalább megfeledkezni róla. Amikor egyazon másodpercben egymásra rétegződik múlt, jelen és jövő.
Ilyen jelentőségteljes és egyúttal illékony pillanatok rögzítése képezi Horváth Benji új kötetének sűrű szövetét. A Dicsőséges Európát olvasni: utazás. És csak hazatérvén fedezzük fel, hogy mindegyik képen rajta vagyunk…”

Még valami. Az est végére kollégámmal evidensnek tűnt, hogy megvásároljuk a kötetet. Ahogy leértünk a Bookline kocsijához – az esemény után nagyjából 5 perccel – a kötetből már egy példány sem maradt: mindet elkapkodták.

Ide nem is kell több szó.

Kiemelt kép: Transindex TV

Tags: Babiczky Tibor, beszélgetés, Horváth Benji, irodalom, Könyvbemutató, Margó Irodalmi, Petőfi Irodalmi Múzeum, PIM Categories: IRODALOM
Related Posts