bOdyssey project – Az érintős Odüsszeia

Szabó Fülöp 2019. máj. 3. 0 1

“Az Odüsszeia itt és most, veled történik. Te vagy Odüsszeusz, te vagy Pénelopé és Télemakhosz, a hajósok és a kérők – minden benned, veled, általad megy végbe. Nem kívülálló befogadó vagy, nem néző, hanem „érző”. – vall nekünk egy régi színlap az igazán különleges előadásról, amit alkalmunk volt érezni, érinteni.

Ki ne akart volna gyerekként viharos tengereken átkelni, sárkányokkal és szörnyekkel megküzdeni, vagy csodálatos szigeteken barangolni különösebbnél különösebb lények között? A fantasztikum iránti rajongás, a képzelőerő hatalma azonban fokozatosan kopik el felnőtté válásunk során. Miért is lehet ez? Talán úgy érezzük, hogy már túl sok mindent láttunk. 

Szomorú vagy nem, ez nagyjából helytálló meglátás, hiszen képernyőinken őrületes sebességgel bombáznak minket az ingerek. Másodpercek alatt válthatunk át egy kutyás GIF-ről egy akasztott ember képéig, sorozatainkban és filmjeinkben készen tálalva kapunk tízemeletes mutáns szúnyogokat, futurisztikus jövőbeli civilizációkat, vagy kigyúrt, repkedő szuperhősöket. Nézzük ezeket a “csodákat”, de egyáltalán nem éljük át őket, a legtöbb impulzus már egyszerűen lepereg rólunk. Áh, ezt már láttam. Amilyen drasztikus mértékben emelkedett a toleranciánk az ingerekkel szemben, éppen annyira drasztikus eszközökkel lehet elérni, hogy kicsit gyorsabban vedd a levegőt, mint szoktad. Mi lenne, ha kezdésnek meg találnál vakulni egy kis időre, és az Odüsszeia cselekményében találnád magad? Most ez így leírva, ismerve a történetet, nem hangzik biztonságosnak, de az élet a komfortzónánkon kívül kezdődik. Ennek a mondásnak a tükrében ajánlom Keserű Imre projektjét, az immár háromszázvalahányadik alkalommal előadott bOdyssey-t, avagy TestOdüsszeiát.

Ha a kényelmeskedésed egy sziget (egy unalmas, pici, homokos sziget pálmafák nélkül), ideje vitorlát bontani és elhagyni azt. Ideje testközelből megtapasztalnod egy utazást. Nem sok utazási iroda tudná potom forintokért beutaztatni veled az antik irodalom és mitológia helyszíneit. A szó hagyományos értelmében ugyan egy percet nem fogsz “látni” útközben, tekintetbe véve, hogy végig szemfedő lesz rajtad, mégis hamar rá fogsz jönni, mennyi érzéked segít neked összehangolt működésével, hogy lehetőleg élve hagyd el a próbatermet. A kalandot érintések és hangok formájában érzékeljük, de így is egy teljes értékű színházélményt kapunk a vaksötétből. Gyakorlati tudnivaló, hogy valóban hozzánk fognak érni, de ami ezen érintéseket illeti – a rendező szavaival élve – azért ne aggódjunk, de ne is reménykedjünk. Egy közepes masszázs erősségű fogdosásnál senkinek nem kell többre számítania. Fokozatosan szoktatják hozzá a nézőt ehhez az újféle tapasztalási módhoz, mielőtt még kicsit hajmeresztőbb kalandokban lenne részünk. Például, amikor egy malaccá változtatva a saját bőrünkön tapasztalhatjuk meg egy disznóvágás borzalmait. A mozgás is a darab aktív része, úgyhogy célszerű kényelmes ruhában jönni, de akár a helyszínen (KIMI) is át lehet öltözni.

Az eredeti Odüsszeia történetét szinte semennyire nem követik az események, szóval aki még a rövidítettet is lusta volt elolvasni, az ezután sem lesz sokkal okosabb. A történet  – bár ügyesen van tördelve  – nem is különösebben fontos, hisz magából az utazás ősi eposzából itt csak az utazás mint motívum érdekes. Remélhetőleg nem leszek túl költői, ha azt mondom, az út pedig magát az életet jelképezi. Jöhetnek mindenféle felhergelt küklopszok, meg veszélyes szirének, meg csábító nimfák, ha megvan a célunk, ezeket leküzdeni már gyerekjáték lesz.

A tapasztalás szintjén túl, nekünk is van lehetőségünk beleszólni, belemutogatni az eseményekbe, itt már csak a bizalmad szab határt. Persze nem kényszer a disznótor (kivéve ha malaccá változtattak) és némán, egy darab kőként is végig lehet csinálni a darabot, de minél több mindent beleadsz, annál több mindent kapsz vissza belőle. Megfigyelheted magadon, ahogy haladsz előre a történetben, az elején érzett kényelmetlen és feszengő érzés szép lassan kienged benned, és jó eséllyel újraértelmezed az érintésekről alkotott eddigi elképzeléseidet.

Érintésterápia jellegét figyelembe véve lehetőségünk van beszélgetni a végén a minket irányító vezetőnkkel. Célszerű ezt kihasználni, egyrészt mert biztosan lesz mondanivalód, másrészt valószínűleg nekik is jól esik, ha elmeséled a tapasztalataidat, szóval csak bátran!

Kiemelt kép: bOdyssey

Tags: bOdyssey, Budapest, Füge Produkció, Homérosz, Keserű Imre, kritika, Odüsszeia, Odüsszeusz, Színház, TestOdüsszeia Categories: SZÍNHÁZ
Related Posts