Kezdőlap Blog Oldal 347

A Revans csak a kezdet

Szántó Dániel Revans – A sorozatgyilkosok köztünk élnek c. regényének könyvbemutatóján vehettet részt hétfő este Szombathely krimi kedvelő közönsége a Sportházban. Horváth Zoltán, az AGORA Szombathelyi Kulturális Központ rendezvényszervezője beszélgetett a 27 éves, szombathelyi születésű, elsőkönyves íróval.

A rövid bemutatkozás után a hallgatóság megtudhatta, hogy Dániel régi vágya volt az elbeszélés megalkotása. Két év hosszú és sokrétű munkájának köszönhetően  egy hónapja kerültek ki az első példányok a könyvesboltok polcaira.

05
Fotó: Szabados Petra

A skandináv krimi műfaját (amit igyekszik hazánkban is meghonosítani) alapul véve, az aktuális helyzetet, a történelmi hátteret, valós helyszíneket felhasználva, és a modern társadalomkritikával sem spórolva írta meg a történetet, amely akár még meg is történhetne… Cselekménye Budapest belvárosában játszódik, ahol egy sorozatgyilkos utáni nyomozásba csöppenve követhetjük végig a szereplők életútját. A szarkasztikus elemek és a karakterek sokszínűségének átgondolt elegye együttesen oltják ki a brutalitás öncélúságát.

08
Fotó: Szabados Petra

A könyvbemutató házigazdája, Horváth Zoltán szerint a regény nem egyértelműen pozitív kimenetelű, kétséges a tiszta happy and, amely azonban lehetővé teszi egy folytatás írását, amin a szerző már el is kezdett dolgozni. Szántó egy folytatást mindenképpen szeretne, de felmerült egy előzményregény megírásának a gondolata is. Az eddigi pozitív kritikai fogadtatásnak köszönhetően a Revansot követő kötet már jövőre a könyvesboltok polcaira kerülhet.

07
Fotó: Szabados Petra

A kritikusok pozitív, őszinte véleménnyel fogadták, az olvasók pedig várják a folytatást, amit az említett keserédesség fel is kínál.

A cikket és a képeket Szabados Petra készítette, köszönjük a közreműködést Horváth Zoltánnak!

Lámpán lógó hajzuhatag – Avagy Fatal Error és Anna and the Barbies a Végállomásban

Kapunyitáskor már ott voltam, megnéztem a jól ismert helyet, jártam a backstageben, és természetesen meglátogattuk a bárpultot is. A két előzenekar már a helyszínen volt, pakolták be a felszerelést. Valaki azt mondta, hogy nagyon várja, hogy ismét itt játszanak, hiszen hatalmas buli volt tavaly is (akkor a Fish! előtt léphettek fel). A legújabb tag – Joós Bence – pedig ráadásul Szombathelyen tanult, és ő maga azt mondta,

„Te drága otthonom… mindig meg tudsz lepni!” 

img_8806
Fotó: Herczeg Orsolya
A koncert előtt úgy gondoltam, hogy nem lesznek túl sokan, hiszen tapasztalataim szerint a Végállomásban az előzenekarokra sokkal kevesebben jönnek el, mint a fő fellépőre. De hatalmas meglepetés ért! A terem szinte megtelt, és mindenki tombolt! El sem tudtam képzelni, hogy mi lesz az Anna and the Barbies koncerten, – hogy a közönség hangulata hová fokozódhat még. Rendesen átmozgatták a fiatalokat: Zsola, az énekes, akrobatamutatványaival meglepett mindenkit, a közönség le sem akarta engedni őket a színpadról.
img_8798
Fotó: Herczeg Orsolya
Persze ne felejtsük el, hogy ezek a koncertek nem csak egy pénteki bulinak indultak, hiszen két fontos embernek is szülinapja volt: Hegedüs Lászlónak (az Alterába kapcsán biztos ismerős mindenkinek ez a név), és Horváth Imrének, alias Hentesnek. Sitku Norbert a koncert végén trombitán játszotta el nekik a boldog szülinapot című dalt, és a közönség is csatlakozott az énekhez.
Fotó: Herczeg Orsolya
Fotó: Herczeg Orsolya
A fantasztikus after buliról pedig csak annyit tudok írni, hogy már úgy kellett minket kidobni a helyszínről, hiszen egy hely sem lehet nyitva reggelig…

Miért ne játsszunk Istent? Stephen King vs Lazarus-hatás

A halál szerves részét képezi éltünknek, akárcsak a születés. Kezdetektől tudjuk, hogy földi állapotunk nem tart örökké. De mi lenne, ha a halált ki tudnánk venni az egyenletből? Millió életet menthetnénk meg, vagy csak saját fájdalmunkat enyhítenénk? Cikkünk két műve ezzel a témával foglalkozik.

Stephen King Állattemetőjét még fiatal gimis koromban olvastam. Mondhatjuk, hogy ez volt az első horror regény, ami a kezembe akadt. A történet röviden annyi, hogy egy kisvárosba új orvos költözik családjával és kedves háziállatukkal, egy Churchill nevű macskával. A városon keresztül forgalmas országút vezet, ebből kifolyólag sok kiskedvenc hunyt el az átkelések alkalmával.

forrás: CreepyShake.com

A városba költöző doki, Louis és szomszédja Jud Crandall mély barátságot kötnek, rengeteg közös programot csinálnak. Jud mint tősgyökeres lakos beavatja a városka titkaiba Louist, és megmutatja neki az állattemetőt, amelyet a helyi gyermekek hoztak létre réges-régen, hogy kedvenceiket méltó módon tudják búcsúztatni. Megemlíti neki, hogy az állattemetőn túl található egy régi indián temetkezési hely, amelyről érdekes legendák szólnak. Napok telnek el, majd a család cicáját Churchillt holtan találják. Mivel Louis lányát ez nagyon megviselné, Jud felajánlotta segítségét a macska eltemetésében.

Az állattemető helyett viszont az indiánok titokzatos sírjaihoz temetik a jószágot. És visszatér. Az indiánok nagy titka az volt, hogy bárkit és bármit vissza tudtak hozni a halálból egy egyszerű szertartás segítségével. Kezdetben a városi gyermekek az állataikat vitték oda. Ki ne akarná, ha a kedvenc elhunyt macskája vagy kutyája még egy kicsit vele lehessen? Mondjuk örökre? De a visszahozott állatkák teljesen kifordultak önmagukból, korábbi énjüket elhagyva valami mássá váltak. A kutyák veszélyesek lettek, a macskák vadak, egy bika pedig egész nap őrjöngött és le kellett lőni. Szóval volt árnyoldala, ha valaki uralkodni akart a halál felett.

pet_sematary

A szülői gondviselés, vagy a szerelem még erősebb érzés, mint amit egy gyermek a rábízott állat iránt érez. Egy gyermek elvesztésénél és a szerelmünk halálánál nincs fájdalmasabb érzés. Mivel nem vagyok szülő elképzelni sem tudom, min megy ilyenkor keresztül az ember. Kétségbeesés, mérhetetlen fájdalom és keserűség. Nem meglepő ha vissza akarja hozni gyermekét a halál torkából. Louis fiát egy családi piknik alkalmával elgázolja a teherautó. Az orvos a temetést követően kiásta fia testét, és Jud minden próbálkozása ellenére elvitte az indiántemetőbe, ahol új életre kelt. A visszatért Gage viszont gonosz volt, saját édesanyját is megölte. A vérengzést követően az orvosnak saját magának kellett megölni azt, amit teremtett, gonosz fiát. Ez nem is ecsetelném tovább, mindenkinek lehet fogalma arról, min ment keresztül Louis. A tragédiák sorozata annyira megváltoztatta őt, hogy az erkölcsi normákkal mit sem törődve Istent játszott. Az embernek nincs joga ítélkezni élet és halál fölött, bár ezt a történelem során számtalanszor és rendszeresen megtette. A természet törvényeivel nem szabad, nem lehet dacolni. El kell fogadnunk a korlátainkat, amelyeket ne is igyekezzünk áttörni.


Cikkünk második alanya a Lazarus-hatás című film is ezt a témát dolgozza fel. Egy tudós elveszíti éltet szerelmét. Mit tesz? Visszahozza! Mi lesz belőle? Boszorkány! A film nekem nem tetszett. A nagyon gyenge produkciók közé sorolnám, de találtam benne erényeket is. A filmben kifejezetten erősre sikerültek a visszahozott nő túlvilági emlékképei, ugyanis a pokolra „jutott” egy korábbi rossz cselekedete miatt.

Vallási szempontból hatalmas vitát lehetne ezen a ponton indítani, de nem teszem meg, szimplán ezt a „ki hova jut?” dolog filmbeli szerepét marhaságnak bélyegzem meg. Pont. Az emberiség másik nagy kérdése a halállal kapcsolatban az, hogy mi következik utána? Ennek a kérdésnek a felvetése és lehetséges megválaszolása az egyetlen, amiért érdemes időt szánni a filmre. Mert elindított valamit és próbál rá egy elfogadható magyarázatot találni, ami valljuk be ennél a témánál nem piskóta. Ez számomra egy jó pont volt, ezért nem bántam meg, hogy beültem rá a moziba.

Nagyon érdekesnek találom, hogy minden olyan műben – kortól eltérően – (Antigoné, Frankenstein, Állattemető), ahol a természet törvényeivel dacolnak szereplőink, tragikus befejezést találunk. Véleményem szerint korszellemtől függetlenül a témának mindig az aktualitásban a helye. A tudománynak soha nem szabad eljutni arra a szintre, hogy legyőzhessük a halált, bármilyen fájdalmas ez nekünk. Itt említenék meg még egy művet, mely a témával foglalkozik: Dmitry Glukhovsky Futu.re című regényét, ami a halhatatlanság szérumának feltalálása utáni életet meséli el, egy roppant érdekes koncepcióban.

Zárásként csak annyit, hogy nyugodtan el lehet olvasni az említett könyveket, én egyáltalán nem bántam meg a rájuk fordított időt (és olvasni jó!). A filmet viszont annak ajánlom, akinek van kidobni való másfél óra az életéből..

Agymenők – Smart is the New Sexy!

Az Agymenők, eredeti nyelven a The Big Bang Theory című sitcom  (szituációs komédia) az egyik legnépszerűbb  sorozat nemcsak Amerika, hanem világszerte is. Mi a titka?

the-big-bang-theory-t1-fondo-v1Az Agymenők egy csapat szuperokos kocka mindennapjait mutatja be. Ez így elsőre talán nem tűnik túl izgalmasnak, azonban mégis rendkívül szórakoztató, sokszor intelligens humorral operáló sorozat. Az alapszituáció az, hogy a kemény reáltudományokat magas szinten művelő fiatal tudósok miképpen küzdenek meg a szociális skilljeik hiányával. Annyira intelligensek, hogy szinte az agyukban már nem maradt kapacitás arra, hogy egy normális, többségében átlagos emberekből álló társadalomba beilleszkedjenek. Ez nem csak erre a csapatra igaz, egy egész társadalmi réteget alkotnak az ilyen kissé magukat kitaszítottnak érző emberek; akik így a scifi és fantasy világában érzik jól magukat. De ezen nem kell meglepődni, hisz ha valaki nem tud beilleszkedni a társadalomba, alkot helyette magának egy sajátot. És a sorozat karakterei alkottak.

A szereplők összetétele tipikusan amerikai. Ismerkedjünk meg velük közelebbről!

Az első Sheldon Cooper. Ő a legjobban kisarkított karakter. Annyira nem emberi, hogy többszöri utalást tett arra, hogy nagyon várja azt a korszakot, mikor a tudatát átültetheti egy robotba vagy szuperszámítógépbe; tulajdonképpen ő ezért kezdett az egyik epizódban egészséges életet élni, hogy a biológiai teste ép maradjon addig, amíg ez a technológia elérhetővé válik. Az érzelmi világa nagyon sivár, ritkán nyilvánul meg. Titkon nagyon szorosan kötődik lakótársához, Leonardhöz, de sosem érzékelteti vele igazán, csak ha fennáll a veszélye, hogy elveszíti. Nagyon kötődik továbbá az anyjához és nagymamájához, ,,mimó”-hoz. A barátsága és a párkapcsolata is szigorú írásban foglalt szerződések alapjain áll sziklaszilárdan. Mivel teljesen antiszociális az élet minden terén, körülötte támad a legtöbb konfliktus, a néző tőle várja a legtöbb ingert – sokszor keveredik kínos szituációkba, melyeket szuper agya ellenére sem tud értelmezni. Az eddig évadok alatt azonban kiderült, hogy személyisége csigatempóban bár, de fejlődik, lassan az emberi világot is felfogja. Az ő világa szabályokon és elveken alapul, nem ismer semmit, ami emberi, egyenesen undorodik attól, hogy más emberekhez kelljen hozzáérnie. Ettől különleges ő, a meg nem értett zseni.

sheldoncooper1
Sheldon Cooper

A következő alanyunk Leonard Hofstadter, akinek már a neve is játékos, hiszen a Leonardben már benne a ,,nard” ami már majdnem nerd! Nagyon fontos karakter. Ő az a személy, akivel a néző a legkönnyebben tud azonosulni, neki van a legtöbb köze a normális emberekhez, szándékosan próbál kitörni a kockaság sztereotípiájából. Leonard a kapocs a sorozat és a néző között. Az ő bőrébe bújva tudjuk a legjobban átérezni az őrlődést a két világ között, amelyekbe tartozni akar. Két dologba kapaszkodik; az egyik maga a kockaság és a tudomány, melyben barátai is benne élnek, a másik pedig a barátnője Penny, aki egy átlagos, sőt, átlagon aluli intelligenciával bír, ami máris megteremti a feszültséget kettőjük között. Ezek Leonard harcának szimbólumai. Minden egyes napja küzdelem, az átlagos ember bele élheti magát az ő helyzetébe.

l3nv0
Leonard Hofstadter

Jöjjön hát az ügyeletes külföldi, Rajesh Koothrappali. Neki talán keresve sem találhattak volna jobb nevet, az indiai srác könnyen kiejthető, megjegyezhető és leírható keresztnevet kapott, de a vezetékneve kellően sztereotip, idegen, külföldi. A legmélyebb szorongásokkal rendelkező karakter. Több évadon keresztül képtelen volt megszólalni nők társaságában, ahhoz, hogy képes legyen nőkkel kommunikálni, sürgősen alkoholt kellett fogyasztania, ami azonban hamar a fejébe szállt, így sokszor kínos szituációkba keverte magát. Na igen, nem mintha alkohol nélkül nem menne neki az önmaga rendszeres leégetése. Sokszor megkérdőjelezhető a nemi identitása, azonban legfőbb vágya, hogy végre becsajozzon, így ezt a kételyt rendszeresen eloszlatja. A karakter nem lenne izgalmas, ha a csajozás könnyen menne neki, ez a legfőbb vívódása. Folyamatosan visszautasítják, vagy ha talál is egy nőt, az biztos, hogy durván antiszociális, esetleg teljesen őrült, ám Raj fejlődik, és lassan kinövi a nők iránt érzett fóbiáját. A bonyodalom adott: az érzékeny, de annál kanosabb nehezen beilleszkedő külföldi srác. Méltó helyet foglal el a sorozatban.

rajesh_koothrappali
Rajesh Koothrappali

A kötelező zsidó, Howard Wolowitz, kinek a lengyel ősei XX. században telepedtek le az USA-ban. A kockák közül ő is egy végletet képvisel. Ő a miniatűr perverz fickó, aki mindenben a szexet látja, és magát is szexistennek tartja. Olykor annyira messzire megy, hogy egy több millió dolláros robotkart is képes szexrobottá átprogramozni, ebből balesetet is szenved. Folyamatosan viccelődik az ő zsidó mivoltával. Mélyen a lelkében örökre gyermek marad, mivel apja korán elhagyta őt, nem igazán volt előtte férfipélda, végtelenül ragaszkodik az anyjához, aki érzelmi zsarolással tarja markaiban szó szerint kisfiát. Az édesanya sosem látszódik, mindig csak a rekedt, öregasszonyos hangját lehet csupán hallani, durván túlsúlyos, ezért korlátozott a mozgástere is. Howard lassan felnő, így fejlődik a karaktere is, szerelmes lesz Bernadette-be, így két nő és két erős érzelem közé szorul. Lassan azonban sikerül megválnia anyjától, és összeköltözik barátnőjével, aki később a felesége lesz, ez a fejlődési tematikája.

9
Howard Wolowitz

Az utolsó karakter a fontosabbak közül nem más, mint Leonard barátnője Penny, aki a tipikus buta liba szerepét látja el. Folyamatosan utal rá, hogy gimnazista kora óta nyitva állt a férfiak előtt, rengeteg kapcsolata volt Leonard előtt olyan férfiakkal, akik hasonlóan szépek és ugyanolyan buták voltak, mint ő. Több szempontból is fontos; egy nagyon erős társadalomkritikát fogalmaz meg a személye, hiszen szándékosan rájátszik arra, hogy az ifjú tudósok munkája mennyire unalmas és mennyire nem érdekli őt az ilyesféle dolgok amik egyébként nagyon fontosak. Penny a szimbóluma annak a társadalomnak, mely kitaszítja magából az átlagnál intelligensebb vagy műveltebb alapvetően értékes embereket csak azért, mert nem értik őket és/vagy unalmasnak találják. Illetve arra is rávilágít, hogy mennyire felszínes dolgok alapján választ az ember manapság párt magának, és nem Leonardről van szó, hanem az előző kapcsolatairól. Magyarországra a kiemelt rész első fele fokozottan érvényes, aki alkotni szeretne valamit, azt főleg a fiatalok körében egyből csodabogárnak tartják, cikizik érte. Pont, mint a sorozat főszereplőit. Érdekesnek lenni pedig erény, ezt sosem szabad elfeledni.
Penny jellemfejlődése Leonarddel való kapcsolata, hiszen összejött egy átlagos kinézetű, félős kocka sráccal, aki teljesen ellentéte az eddigi zsánerének. Igyekszik megérteni barátja különleges világát, ám nem mindig türelmes vele. Az igazi fejlődés akkor válik láthatóvá, mikor rövid időre szakítanak, majd összejön egy régi pasijával, aki sztereotíp jó csávó üres fejjel, de már a nő képtelen élvezni a társaságát, ugyanis hozzászokott a magas intellektushoz, amit Leonard képvisel, tehát eléggé felnőtt ahhoz, hogy ne tudjon többé felszínes dolgok alapján párt választani magának, később újra összejönnek majd össze is házasodnak.

Róla vannak azért pikánsabb képek is szép számmal. :D
Penny

Két kevésbé fontos, ám nem elhanyagolható szereplő Bernadette és Amy. Bernadette Howard, Amy pedig Sheldon barátnője. Mindketten fontosak, hiszen a két főszereplő jellemfejlődéséhez járulnak hozzá, okot adnak nekik az előrelépésre. Nyomokban hasonlítanak partnereikhez, ám kicsit jobban kötődnek a valós világhoz. Segítenek felnőni a srácoknak.

Bernadette és Amy
Bernadette és Amy

A tény, hogy antiszociálisak nem csak abban merül ki, hogy ők kockák, tudósok, meg nem értett emberek. Mindannyiuk életében van egy csipetnyi sötétség.

Sheldon Texasból származik, egy tipikusan mélyen hívő anya és egy alkoholista apa furcsa gyermekeként kellett megbirkóznia egy olyan társadalmi réteggel, amibe ő beleszületett. Valószínűleg nagy kő esett le a szívéről, mikor ott hagyhatta kissé bigott szülőhelyét, hogy felépítse tudományos karrierjét.

Leonard az anyjával küszködik. A nő pszichológus, aki nagyon híres tanulmányokat írt a gyermeknevelésről, fiát mégsem tudta rendesen felnevelni. Kicsit droidszerű, mint Sheldon, sosem ismerte el fia munkásságát és Pennyvel való kapcsolatát sem volt képes elfogadni nagyon sokáig. Ez rányomta a bélyeget az amúgy is gyengécske fiúra.

Rajesh kiszakadt az ő megszokott kultúrkörnyezetéből, az USA Indiához képest teljesen más világ, az időközben elváló szülei állandóan terrorizálják, zsarolják az anyagi támogatás megvonásával és folyton homoszexuálisnak bélyegzik. Nem kell hát csodálkozni azon, miért ilyen labilis a lelkiállapota.

Howardot nagyjából tisztáztam a jellemzésénél. Anyjával való kapcsolata nagyon megrontja a kapcsolatát barátaival, de főleg a szerelmével. Apa híján nem tudja, hogyan kell férfinek lenni, mégis az ő barátnője lesz először terhes. Olyan akadályokat állít elé az élet, mint az anyja halála, vagy egy űrutazás túlélése. Ha a szülei nem is, de a sors alaposan embert farag belőle az idő során.
Pennyről nem tudunk meg túl sokat. Azt igen, hogy a családjában senki sem kirívóan okos, a bátyja börtönben ül mert methlabort üzemeltetett a pincében. Valószínűleg egy ilyen nőnek sem lehet éppen idilli múltja, ha ennyire könnyűvérű életet élt Leonardig.

tmp_11298-_35-2070209578

Ők heten építik fel ezt a bizarr, de kerek egész világot. Kisarkított példái egy perifériára került társadalmi rétegnek. Közelebb hozza, kissé emberszerűbbé teszi a tudomány és a geekek világát az átlagembereknek, ugyanis egyre több képviselője van már hazánkban is az ilyen embereknek. Kivételt képez a töménytelen mennyiségű sitcom közül, melyek a minél átlagosabb sztereotípiákat próbálják lenyomni a torkunkon. Hol van ott az izgalom?
A karakterek pár epizód után már szerethetővé válnak. Aki még eddig nem ismerte ezt a remek sorozatot, de kedveli a sitcom műfajt, nézzen bele. Nem fog csalódni.

Ne feledjétek: Smart is the New Sexy!
aefk424-800x800

Ha Agymenők fanatikusok vagytok, akkor csak ajánlani tudjuk a magyar rajongói oldalukat, a www.agymenok.com-ot. Itt rendszeresen frissülő hírekkel és érdekességekkel találkozva tudhattok meg többet a sorozatról! 🙂

2016-ban a világ – 1.rész (Január-Június)

2016-ban történt. Ha csak ennyit mondok (vagyis jelen esetben írok), kinek mi jut eszébe? Bizonyosan különböző események: ahány agy, annyi gondolat és emlék.

Kinek valamelyik nagy sztár halála Prince, David Bowie, Bud Spencer, Leonard Cohen, másnak a magyar labdarúgás sikere, hogy végre 44 év után újra Európa Bajnokságon játszhatott a válogatott, esetleg a szintén magyar szíveket melengető olimpiai sikerek, amikor sportolóink teljesítményét egy kicsit magunkénak éreztük és együtt érzékenyültünk el a himnuszt hallgatva… Nekem elsőként a sok szörnyűség, terrorakció és a velük járó értelmetlen halálok ugrottak be, aztán ezek az előbbiek. Nézzük mi történt a világban és kis hazánkban 2016-ban!

Január

  • január 10. – 1947-ben született David Bowie (születési nevén: David Robert Jones) angol énekes, zeneszerző, producer májrák következtében 69 évesen elhunyt. A „pop kaméleonjának” is nevezték, mert számos alkalommal újította meg zenéjét és külsejét.

    „Mindig meglepett, hogy az emberek komolyan veszik, amit mondok. Én még azt sem veszem komolyan, hogy ki vagyok.”  David Bowie

  • január 23. – Az f21.hu oldal indulása. Egy bevezető cikkel kezdetét vette a Fiatalság Százada, ami azóta is töretlenül üzemel, sőt egyre nagyobb népszerűségnek örvend és ezt mind nektek köszönhetjük Kedves Olvasók.

Február

Március

  • március 22. – Felfegyverkezett terroristák robbantásos merényletet hajtottak végre Brüsszel két forgalmas közlekedési csomópontján, a repülőtéren, és a Maelbeek/Maalbeek metróállomáson. A merénylet során több mint 300 ember megsérült, 34-en vesztették életüket, az Iszlám Állam vállalta magára a felelősséget.

Április

  • április 21. – Prince (1958-2016) amerikai énekes, zenész, dalszövegíró halálának napja. Dalaiban, szókimondó szövegeiben megjelent a szexualitás, szerelem, férfi-nő kapcsolata, politika, társadalmi problémák. Több mint három évtizedig volt meghatározó alakja a popzenének.

Június

  • június 3. – Muhammad Ali (1942 – olimpiai (1960) és háromszoros világbajnok (WBC, 1964, 1974, 1978) ökölvívó. Polgárjogi aktivistaként és ENSZ békenagykövetként is tevékenykedett, 1999-ben a NOB megválasztotta az évszázad legjobb sportolójának. Évtizedeken át Parkinson-kórban szenvedett, június 2-án légzőszervi panaszokkal kórházba szállították, ahol másnap meghalt.
  • június 23. – Brexit. Népszavazást tartottak az Egyesült Királyságban az ország Európai Uniós tagságáról. (A szavazók 51,9 százaléka az Unióból való kilépésre szavazott.)
  • június 27. – Bud Spencer (1929-2016) olasz színész, filmrendező, úszó, vízilabdázó, Carlo Pedersoli sikeres sportolóként kezdte pályáját, ő úszta le a 100 métert gyorsban először egy percen belül, majd később vízilabdázott, legutolsó mérkőzését a magyarok ellen játszotta 1955-ben. 1967-ben vonult vissza, mert aláírta első hollywoodi szerződését. Népszerűségét a spagettiwesterneknek és Terence Hillel közös filmjeinek köszönheti, de számos filmben játszott „partnere” nélkül is.
  • Június 10 – Július 10. – Európa Bajnokság Franciaországban, ahol a magyar válogatott is szerepelt. 44 év után jártunk ismét a kontinens nemzeti labdarúgótornáján, Portugáliával, Izlanddal, Ausztriával szerepeltünk az F csoportban: Ausztriát 2-0-ra győztük le, Izland ellen 1-1-es döntetlen született, Portugáliával pedig 3-3 lett az eredmény. A nyolcaddöntőben Belgium 4-0-ra kiütött minket, ezzel véget ért kaland, de „az éjjel soha nem érhet véget”. Az Európa Bajnok Portugália lett, Franciaországot verte hosszabbítás után, Éder 109. percben szerzett találatával.
Az év nem ért véget, nem hat hónapból állt 2016 (se), így a cikk is folytatódik majd.

Hét főbűn a Weöres Sándor Színházban- Bemutatták A Dédit

Kétszer tévesztett meg az előadás. Először azzal ejtett át, hogy remek és vaskos humorával komédiának álcázta magát, másodszor pedig a címével vezetett félre: a Dédi torkossága csak egy, és nem is biztos, hogy a legpusztítóbb a hét emberi gyarlóság közül.

Roberto Cossa történetének alaphelyzete bizarr és egyszerű: adott egy buenos aires-i, minden ízében latin család, amit a félresikerült matriarcha, a Dédi, kiesz minden vagyonából. A mamóka torkossága elviselhetetlen pénzügyi terhet jelent, reggeltől-reggelig, estéről-estére lapátol, őröl, emészt soha véget nem érő körforgásban. Hogyan lehetne megtagadni tőle azt a „pár” falatot? – teszik fel a tabukérdést a családtagok.

147193
Fotó: Mészáros Zsolt

Az emberiséget kezdetektől foglalkoztatja az a teher, amit a már hasznot nem hajtó idős emberek jelentenek, legyen bármily kegyetlen erről beszélni. Jól illusztrálja ezt, hogy a témának számos irodalmi feldolgozása készült magyar nyelven is, az egyik leghíresebb ezek közül Sánta Ferenc Sokan voltunk című torokszorító novellája, amiben a munkaképtelenné vált, de még fogyasztó nagyapa gyakorlatilag öngyilkosságot követ el, hogy ne egye el unokái elől a kevés rendelkezésre álló ételt. Még intimebb képet ad Tömörkény István Öreg embör napáldozatja írása, amelyben egy másik nagyapa szeretne haláláig hozzájárulni a család boldogulásához.

Cossa darabja durva tréfáival teljesen más nézőpontból járja körül a kérdést. A Dédi falánksága egy legyőzhetetlenül sötét erő, ami már-már komikusan természetellenesnek hat: vasgyomrát sosem lehet jóllakatni, így nyilván egészen más helyzetről van szó, mint a fentebb említett interpretációkban, elképesztően abszurd jelenség. Jordán Tamásra ez a szerep fizikailag is terheket ró, valóban nagy mennyiségűnek tűnő ételt kell (látszólag) elfogyasztania az előadás során. Természetesen ez már önmagában groteszk humorforrás (arról az örök viccről nem is szólva, amit a nőt játszó férfi képe jelent), de a mélyén valódi gonoszság lakik; a Dédi személye csak a vászon, amire a hét főbűn egyike főszerepet követelve felfurakszik. De ha a falánkság a Dédi bűne, akkor mi a helyzet a többiekkel?

147128
Fotó: Mészáros Zsolt

Miközben a Dédi egyre csak töm, két csámcsogás között a többi erő is feltűnik. A tunyaság hegyomlása Bajomi Nagy György személyében ölt testet, aki bármire képes, hogy véletlenül se kelljen dolgoznia családjáért. Ő dobja fel az ötletet miszerint jó ötlet lenne strichelni küldeni a százéves Dédit, hogy így keresse meg az etetéséhez szükséges pénzt. Öcsi dédunoka művészi szintre emelt munkakerülése bőven kimeríti a jóra való restség tényállását, de be kell vallani, hogy lustaságának pusztítása ellenére ő a legviccesebb figura, akinek szövegein valóban lehet ugatva kacagni. Összességében azonban szinte súlyosabban járul hozzá a komédia tragédiába fulladásához, mint a Dédi, erre külön érdemes figyelni. Bajomi Nagy újra bebizonyította sokoldalúságát, bár szerepében ott az a sötét humor, ami mindig jellemző rá, ennek ellenére karaktere keveset látott keveréke a szendének és számítónak.

147129
Fotó: Mészáros Zsolt

Öcsi és Dédi koloncként lakik a másik dédunoka, Carmelo házában, akit a kiváló Endrődy Krisztián kelt életre. Carmelo a családfő, így ő vezeti a Dédi etetését célzó hadműveletet: állást állásra halmoz, üzletel, seftel, mindent bevet, hogy egyik napról a másikra, de megéljenek. Vigaszt a pohár fenekén talál, a szemünk előtt vedlik zöldségkereskedőből alkoholistává. Személyisége egyre erőszakosabb lesz, előbb a fejét veri falba, majd az asszonyt is. Carmelo a harag megtestesítője, de érezzük, hogy dühe jogos.

147134
Fotó: Mészáros Zsolt

Ahogyan Carmelo fokozatosan alkoholistává alakul át, úgy változik könnyűvérű tiniből kurvává lánya, Marta. A Hartai Petra által alakított lány tragédiája mindvégig a háttérben marad, ezért nehéz eldönteni, hogy a bujaság mikor kezd valami sokkal rosszabbá válni. Érthető okokból nem szeretnék minden szereplő történetszálát feltárni és elemezni, így csak a bűneiket foglalom össze, hogy a főbűnökre épített értelmezésemet alátámasszam. Trokán Péter bújik Don Fransisco bőrébe, ő a kapzsi és fösvény trafiktulajdonos. A kevélység María bűne, Carmelo feleségeként igencsak fennhordja az orrát; Bálint Évának a megjelenése is sugározza a könnyed mediterrán csípősséget. Hetedik és egyben utolsónak hagyott szereplő Nénje, a Dédi lánya, őt Kiss Mari játssza el. Nem véletlenül ő került a seregszemle végére, hiszen irigysége el nem ítélhető, az analógia rá már csak nehezen húzható.

147157
Fotó: Mészáros Zsolt

Valló Péter kifogástalan rendezése és kreatív díszlettere (ami számtalan praktikus funkciót tölt be) egy olyan történetet elevenít meg, ahol a Dédi étvágya egyszerre tálalja a komikumot és a legyőzendő ellenséget, de legalább annyira van mondanivalója a mindenkiben ott lakózó gyarlóságról is, ami nem maradhat következmények nélkül. Könnyebbséget jelent, hogy a Dédin kívül mindenki sorsában van enyhítő körülmény, a valódi gonoszságtól mentesek maradnak.

147191
Fotó: Mészáros Zsolt

Mellékkérdésnek feltehető, hogy csupán a kora miatt meddig kell eltűrni egy öregember elviselhetetlenségét; ebben az esetben ez a végsőkig történt. A fekete humor az utolsó percekig mankót nyújt a hosszú előadás során, a mű jól teljesít a pengeélen táncolásban, eldönthetetlen, hogy tényleg tragédiába fordul-e az a lehetetlen kép, miszerint egy nagyanyó megeszi a család jövőjét.

U.I.: Az utolsó sorok leütésénél találtam meg a színház oldalán azt a cikket, amely szerint a rendező is hasonlóan értelmezte Cossa művét.

Szereplők:
A Dédi/Jordán Tamás
Nénje, a Dédi lánya/Kiss Mari
Carmelo, a Dédi unokája, Nénje unokaöccse/Endrődy Krisztián
María, Carmelo felesége/Bálint Éva
Öcsi, a Dédi unokája, Carmelo öccse/Bajomi Nagy György
Marta, Carmelo és María lánya, a dédunoka/Hartai Petra
Don Fransisco, trafiktulajdonos/Trokán Péter

Díszlet: Valló Péter
Jelmez: Benedek Mari
Dramaturg: Duró Győző
Zeneszerző: Melis László
Súgó: Kisely Máté
Ügyelő: Kovács Zsu
Rendezőasszisztens: M. Kapornaki Rita
Rendező: Valló Péter

Bemutató: 2016. december 2. 19 óra, Márkus Emília terem

A nemzeti rock mai helyzete – beszélgetésünk Kocza Balázzsal, a Turán együttes frontemberével

Pár hete jelent meg a Turán együttes negyedik önálló lemeze „Az én hazám” címmel. A zenekar frontemberét, Kocza Balázst aligha kell bemutatni a zalaiaknak, hiszen civil állása és zenekara mellett még koncertszervezéssel is foglalkozik, valamint aktív résztvevője több megyei kispályás labdarúgótornának. Egy nemrégiben vele készített interjúban Balázs megjegyezte az általuk is képviselt nemzeti rockról, hogy az utóbbi időben jelentősen leült a műfaj, s erről szívesen beszélne egy bővebb interjú keretében. De mit is jelöl ez a műfaj pontosan?

A nemzeti rock országos térnyerése nagyjából 2000-re tehető. Ekkor a Pannon Rádió Rockszerda című műsorában G. Kirkovits István főszerkesztő, az általa nemzeti rocknak nevezett és később ebben a formában meghonosult zenei irányzatnak hatalmas lehetőséget biztosított. A műsornak köszönhetően nemzeti rock műfajban három „nagyhatalom” született, az Ismerős Arcok, a Kárpátia és a Romantikus Erőszak zenekarok.

Kaptunk az alkalmon, felkerestük hát a Turán frontemberét, hogy fejtse ki nekünk véleményét, mi lehet a nemzeti rock visszaesésének oka.

11 éve már, hogy szinte töretlenül mentek előre, folyamatosan koncerteztek és jöttök ki új számokkal, albumokkal. Mi a legnagyobb különbség 2005 és 2016 között, akár ha a Turánt, akár ha magát a műfajt globálisan nézzük?

Ami minket érint mindenképpen a zenekar zenei tudása. A 90-es évek elején elég volt az, hogy négy akkorddal egy dobos és egy gitáros kiáll, majd nulla zenei tudással megmondja a frankót. Mi is így indultunk. (nevet) Nyilván voltak tagcserék is, de azt kell, hogy mondjam, mi hatalmasat fejlődtünk azóta, nagy zenei utat jártunk be, miközben rengeteg tapasztalatot és rutint szereztünk. Ami a közönség hozzáállását illeti… 2006-ban az öszödi beszéd kiszivárgása ennek a műfajnak mindenképpen jót tett. Akkor olyan kormányzat volt az ország élén, ami nem díjazta a nemzeti gondolkodást. S ilyen ellenszélben nagyon sok fiatal ment nemzeti rock zenekarok koncertjeire, hiszen népszerű volt lázadónak lenni. Valamint az alapvető igazság, hogy egy zenekar, egy műfaj, akkor igazán sikeres, ha a fiatalok hallgatják. Ma a Wellhello, Halott Pénz, Punnany hármas azért a legnépszerűbb zenekarok, mert a fiatalok őket kedvelik leginkább. Visszatérve, jött a kormányváltás, ami nem tett jót a műfajnak. Hiszen azok a gátak, ami ellen az ember lázadt, szépen lassan eltűntek. A legegyszerűbb példa erre a határon túli magyarokhoz való hozzáállás. 2011-ben megkapták a kettős állampolgárságot, amit 2004-ben nem szavazott meg az ország, s akkor ez nagy felháborodást váltott ki a nemzeti oldalon. De több ilyen példát is mondhatnék, vegyük csak azt, hogy a Horthy-korszak kultusz miniszteréről, Klebelsberg Kunóról egy országos intézményt neveztek el. Ez a Gyurcsány, Bajnai korszakban elképzelhetetlen lett volna. Valahol ezen lépések után leült az ügy. A zenei palettán a legjobb példája ennek talán FankaDeli volt. Ő keményen állást foglalt az aktuálpolitikában, éppen ezért hatalmasat is zuhant, amire természetesen nem szolgált rá! Mi, a Turán zenekar sosem láttuk annak értelmét, hogy aktuálpolitikával törjünk be a piacra. Mindig azt helyeztük előtérbe, hogy történelmi értékeket, a dicső múltat emeljük bele dalainkba.

A 2010-es választások utáni váltás a műfaj nagy zenekarainak is nehezen ment?

Abszolút! A Kárpátia 2008-ban és 2009-ben megtöltötte a Zalaegerszegi Városi Sportcsarnokot. Ma már 400-500 fős bulikat tudnak csinálni nálunk. De, hogy saját példát is hozzak, az Egészséges Fejbőrrel első közös bulinkon 2007-ben a régi Grabowskyban 300, a másodikon 2008-ban 280 vendég volt. Idén az új Grabowskyban csináltunk már egy bulit 90 fizető vendéggel, most hétvégén pedig egy 130 főset. Ez a mostani fellépésünk egerszegi viszonylatban parádés számnak számít, de országosan is egy nagyon jó eredmény. Ebből látszik, hogy kicsit kezd visszatalálni a műfaj, de még mindig a felénél vagyunk, mint 10 éve. Mindezt úgy, hogy mi zeneileg azóta óriásit fejlődtünk, a Fejbőr pedig a nemzeti rock szimbóluma volt akkor is és most is.

Személy szerint úgy látom, hogy csak az Ismerős Arcok az az együttes, aki túl tudott lendülni a nemzeti zenekarokat érintő válságon.

Ők már szinte kiléptek ebből a nemzeti rock arculatból, ez számomra nem is feltétlenül szimpatikus. A „Nélküled” című daluk sikere az élő példa. Ez egy 2007-es dal, de egy-két éve kapták fel a dunaszerdahelyi szurkolótábor, illetve a magyar labdarúgó-válogatott sikereinek kapcsán. Én nagyon szeretném, ha visszatalálnak a 2003-2008 közötti arculatokra, de ez csak én vagyok, ez az én véleményem. Hiszen ne tagadják már meg azt a műfajt, ami őket országosan is népszerűvé tette.

A teljes interjút elolvashatják a zaol.hu oldalán!

Ha a piac mesélni tudna…Piaci történetek II.

További folytatjuk sorozatunk, mely nem a megszokott sémák szerint mutatja be megyénk legnagyobb piacait. Az első részben egy zalaegerszegi „piaci ikon” Károly, ismertebb nevén Csárli mesélt nekünk a piacon ledolgozott három évtizedéről. https://f21.hu/kultura/ha-piac-meselni-tudna-piaci-tortenetek/

Következő állomásunk a nagykanizsai vásárcsarnokba vezetett. Cikkünket ezúttal arra hegyeztük ki, hogy megérdeklődjük, mik a legnagyobb különbségek a régi szabadtéri és a mostani csarnoki piac között. Hiszen évekkel ezelőtt a kanizsai piac a Dél-Zalai Áruház melletti területen volt, és sokak számára a 70-es, 80-as években felejthetetlen élményt jelentett egy itt elfogyasztott sült kolbász, hurka, vagy éppen egy „sáska” asszonytól vásárolt termék (a sáskák azon rendkívül szorgalmas kiskanizsai asszonyok ragadványneve volt, akik gyalogosan, gyakran fejükön vékában hordták be portékáikat a piacra) és a vele folytatott beszélgetés.

Egy szombati nap, mondhatni csúcsidőben érkeztünk a vásárcsarnokba. A nagy forgalom miatt nem volt könnyű riportalanyt találni, elég gyakran kaptuk, a „kérdezzük inkább a szomszédot” választ. Végül követtük az érzékszerveinket, s az egyik leginkább étvágygerjesztő látvány és legínycsiklandozóbb illatok kiindulópontjához értünk, ahol kolbász és hal sütés közben Orvos Tamásné osztotta meg velünk véleményét, hogy mi a különbség a régi kanizsai piac és a mostani között.

A cikk folytatását IDE kattintva olvashatjátok tovább a zaol.hu-n!

#estivers – Pilinszky János: Téli ég alatt

Mai #estiver sorozatunkban a téli, száraz esték borongós elmélkedéseinek hangulatát hoztuk el nektek Pilinszky nagyszerű szófonataiba öltöztetve: 

Téli ég alatt

Fejem fölé a csillagok
jeges tüzet kavarnak,
az irgalmatlan ég alatt
hanyattdölök a falnak.

A szomorúság tétován
kicsordul árva számon.
Mivé is lett az anyatej?
Beszennyezem kabátom.

Akár a kő, olyan vagyok,
mindegy mi jön, csak jöjjön.
Oly engedelmes, jó leszek,
végig esem a földön.

Tovább nem ámitom magam,
nincsen ki megsegítsen,
nem vált meg semmi szenvedés,
nem véd meg semmi isten.

Ennél már semmi nem lehet
se egyszerűbb, se szörnyebb:
lassan megindulnak felém
a bibliai szörnyek.

Kiemelt kép: lifeofmegblog.com

A kérdés az, hogy akarod vagy szeretnéd?!

Vajon boldog leszek ettől a végeredménytől, ha megteszem?

Én mielőtt döntök, mindig felteszem a számomra legfontosabb kérdést:

Mit szeretnék valójában?

Olykor bizonyos dolgokról, személyekről célszerű lemondanunk egy időre, hasznos, ha átadjuk másnak, el kell engednünk a kezét, hisz belül tudjuk, még nem érkezett el a mi időnk.

Sokan jönnek azzal a bölcsnek tűnő mondással –  ,,csak ésszel!”

Megmondom őszintén, sosem hallgatok az eszemre. Engem a szívem irányít, a lüktetése súgja meg számomra, hogy mit is tegyek az adott pillanatban.

Szabályok. Sokan a rabságukban élnek egész életük során – én nem szeretnék közéjük tartozni. Nem fogok meghajolni a törvények előtt és követni sem fogom az utasításokat, sem korlátok között élni.

Parancsok, utasítások, előírások. Hoznak egy rendeletet, és máris elvárják, hogy a megírt formulák szerint éljen a társadalom, miközben az élet sokszor egy igazságtalan kavalkád.

Nap mint nap elgondolkodok azon, milyen jó is lenne ezeket az alapokat megváltoztatni, melynek a követése sablonná formálja az embereket, de hát ki vagyok én, hogy ilyet tegyek? Nyilván kellenek határok, és olykor szabályok is, de ilyen korrupt világban, mint amilyenben éppenséggel élünk. Szerintem olykor túlzásba viszik, és nem azzal foglalkoznak, amivel valójában kéne, de hát tudjuk nagyon jól, hogy most a hatalom és a pénz, a csalás, a lopás, a hamis identitások vannak napirenden.  Hagyom, hogy létezzenek rendszabályok, hogy ne legyen még kaotikusabb a világ, de egy biztos, soha nem fogom őket követni, betartani, soha nem fogok a szabályoknak élni egyetlen egy perc erejéig sem, hisz csak korlátoznak és behatárolnak, ami valóban nem nekem való. Kétségtelenül vannak olyanok, melyeket muszáj betartanom, de abból nagyon kevés van.

break-the-rules-why-its-okay-to-be-faking-it
Ülj le egy szárnyaló, mindent elsöprő pillanat erejéig, és gondolkodj el azon, hogy a kudarctól vagy a boldogságtól
 félsz-e jobban?

Igen, jól olvasod. Rengeteg ember él a Földön, aki fél a boldogságtól, hisz az is rengeteg fájdalommal és újdonsággal jár együtt, így inkább megpróbálunk távol maradni tőle, ahelyett, hogy minden nap azért küzdenénk, hogy boldoggá váljunk.

Sokakat mások véleménye korlátoz, befolyásol. Mi értelme a külvilágnak élni? Szeretnél valamit, de elhomályosítod az érzést, a vágyat, mert rögtön arra tudsz csak gondolni, hogy másoknak mi lesz a véleménye, a reakciója. Szerinted nem teljesen mindegy más mit gondol, ha amúgy meg boldoggá tesz a vágyad tárgya, amit a környezeted szereplői miatt zárnál ki az életedből?

Tisztában vagy Te azzal, hogy nagyon gyorsan rohan az idő, és egyszer csak el fog tűnni?! Elmúlik, és nem lesz lehetőséged újabbra, hisz akkor vége lesz mindennek – vége, bizony! Ahelyett, hogy minden nap újabb vágyakkal a szívedben keltél volna fel, melyet meg akartál valósítani; minden nap próbáltad elnyomni a külvilágod miatt. Az időd így is, úgy is lejár egyszer, de Te döntesz arról, hogyan élted meg a mindennapjaid perceit. Dönthetsz úgy, hogy az egódnak élsz, és elhatározhatod bármelyik nap azt is, hogy mától a saját szívednek, a szubjektív vágyaidnak létezel.

Hisz a választási lehetőség benned él.
large

Manapság sokan a döntésképtelenség sejtjei között találják magukat. Nem tudják, hogy mit akarnak, pedig nagyon egyszerű. Nem arra kell gondolni, hogy mit akarunk, hanem arra, hogy mit szeretnénk, hisz a kettő között hatalmas a különbség. Az egyiket az agyad, az egód irányítja, a másikat pedig a szíved.

Te melyiknek szeretnél élni? Melyik tenne boldogabbá?

Tele vagyunk gátlásokkal, félelmekkel, miközben nagyon jól tudjuk, hogy a szívünk mit szeretne valójában.

Ingadozó a hangulatunk, hol mélységeket, hol magasságokat élünk meg nap mint nap. Szakadék, hegytető, majd ismét a mélybe taszít az élet. Várakozunk, töprengünk, elfelejtünk élni, elmulasztjuk a lehetőségeinket, mert annyira azzal vagyunk elfoglalva, hogy mikor érkezik már a nehézségek nélküli élet. El kell, hogy szomorítsalak, nincs olyan. Hisz a legtökéletesebb, legboldogabb életet élők perceiben is olykor érkeznek nehézségek, annyi különbséggel, hogy olykor kevesebb, néha pedig több. Hisz milyen egyhangú, unalmas lenne küzdések nélkül az életünk?!

Létezik az a pillanat, amikor úgy érzed, hogy összeomlik minden körülötted hamarosan. Ülsz az ágyad szélén, a kertben egy széken a Nap sugarának erejét magadba szívva, vagy a parton a Hold fényét átölelve. Potyognak a könnyeid, melyek táncolnak le az arcodon, le a mellkasodra, majd onnan a melleid közé. Gurulnak lelkesen mindenfelé és percről percre egyre több érkezik az érzelmeidet követve. Úgy érzed mindennek vége, és nem akarsz tovább élni, küzdeni. Elszívnál egy szál cigit, de inkább elnyomod a cigaretta füstjével együtt az iránta érzett vágyaidat is. Szükséged lenne most egy üveg borra is talán, de tudod, hogy nem oldana meg semmit, így ezt a szenvedélyedet is leküzdöd. Aztán egy hirtelen sugallattal megérkezik a változás gondolatának a fénye. Felállsz, és rájössz, hogy egyetlen egy személy, bánat, fájdalom nem ér annyit, hogy cigarettához vagy alkoholhoz nyúlj. Hisz az nem old meg egy problémát sem. Maximum, ha annyi pénzed van, hogy már nem tudod mire költeni, akkor abban segít. Nézel magad elé a gondolataiddal, és merengsz az érzéseid közepette. Olyan ez az intuíció, mint amikor egy hirtelen szellő megérkezik, egy tornádó kíséretében, de mielőtt mindent lerombolna, kisüt a várva várt Nap, és végül a pusztítás előtt beragyog minden egyes négyzetmétert a Nap sugara. Felállsz, és emelt fővel folytatod az utat, hisz tudod nagyon jól, hogy a sötét alagút végén vár Rád a fény, és vele együtt kéz a kézben az álmaid is.

Ismered azt az érzést, amikor valaki olyannyira fontos számodra, hogy egy percre sem tudsz megfeledkezni az érzéseidről, melyeket iránta táplálsz?!

Amikor már annyira hiányzik, hogy nem csak a lelked minden egyes szeg-zuga, hanem a tested minden egyes porcikája hiányolja?! Már szinte fizikai fájdalmaid vannak. Alig kapsz levegőt nélküle, ha pedig Vele vagy, akkor azt érzed, hogy levegőre sincs szükséged, hisz Ő jelenti neked a levegŐt,  és ha rá gondolsz, összeszorul a gyomrod, a szíved pedig kihagy egy dobbanásnyi időt. Sokan el akarnak veszni, mielőtt tényleg megérkeznének a számukra ideális helyre. Ilyenkor jobb, ha elengedjük a kezét, és beletörődünk, hogy most nélkülünk megy tovább. Kallódjon el, meneküljön olyan messzire, amilyen messze csak szeretne. Megtettél érte mindent, amit lehetett, de most el kell engedned egy időre, ez az egyetlen lehetséges, ésszerű döntés, amit tehetsz most. Megállsz, körülnézel, és nem keresed többé. Éled az életedet nélküle, és közben önmagadra találsz, meg tanulsz nélküle is boldognak lenni. Hisz tudod, ha a tiéd, akkor egy hirtelen, mindent elsöprő széllökéssel megérkezik, egy váratlan pillanat dallamával. Olyan egyszerű ezt leírni. Hiába tudja ezt az ember, mégis brutálisan nehéz csak erre gondolni, amikor valaki nagyon hiányzik az életedből. Tudjuk nagyon jól, hogy a ragaszkodás sok mindent tönkretehet körülöttünk, éppen ezért el kell engedni a kezét, hagyni , hogy élje még meg a felfedező útját nélküled. Neki erre van most szüksége, és ha igazából szereted, akkor megnyugszol és beletörődsz. Hisz, ha egymásnak vagytok teremtve, akkor előkerül, egymásra találtok újra egy közös dallam során. Amint függetleníted magadat az ,,akarom” érzéstől, kitárul körülötted a környezeted, és Tiéd lesz a világ. Ez nem azt jelenti, hogy feladod, hanem a belenyugvását abba a képzetbe, boldogok legyetek külön-külön. Ha végig gondolod, ez idő alatt sem tűnik el, hanem erősít, megtanít a hiánya különleges dolgokra, érzésekre. Lehet köztetek több ezer kilométer, vagy akár egy harmadik személy, ha közös a dallamotok, akkor úgyis együtt lépkedtek majd a közös jövőtök hangjegyein. Eltűnhet, elfuthat, belerohanhat mindenféle lehetőségbe a félelem miatt, de végül úgyis egymásra találtok, ha egymásnak vagytok álmodva. Ismét felbukkantok majd, aztán újfent eltűntök hirtelen együttes életetekből. A sors megmutatja Nektek, és nem hagyja, hogy elfejtsétek egymást, de még nincs itt az időtök, így el is választ benneteket, egyik napról a másikra. Ilyenkor ülj le egy kényelmes fotelbe, és hagyd elveszni, majd ismét megérkezni, visszatérni. Járhattok bármilyen kitérő, elkerülő úton az évek során, de amint meghalljátok egymás szívdobbanását, ismételten egymásra fogtok találni. A kérdés az, hogy tanultatok, tapasztalatotok-e még valamit külön, vagy eljött a perc, amikor végre kéz a kézben táncolhattok tovább. Ha eljön az időtök és ismét egymásra találtok, akkor tudni fogjátok, legbelül érzitek majd, hogy megérkeztetek, és megértetek az érzelemre, amit egymás iránt éreztek, már nem akarjátok elnyomni magatokban, csak engedni szabadon a szenvedélyt és boldoggá tenni egymást.

Ettől a perctől…

Ha együtt vagytok, akkor érzitek majd a végtelenség minden egyes pillanatát, és elfelejtitek a lehetetlen gondolatának még a halvány jeleit is, hisz hatalmas erőt adtok egymásnak, melytől a világ legerősebb és legboldogabb párjának érezhetitek majd magatokat. Legbelül elindul majd a szívetek közös dallamdobbanása, és attól a perctől kezdve tudni fogjátok, hogy egymásnak vagytok teremtve…
Addig mit hoz a jövőm? A jövőnk? Az olvasóim jövője? A te jövőd?

Ez mind az eljövendő dallamos akkordjainak misztériuma. Köszönöm, hogy ma is velem voltatok. Csillagaink mindig Velünk vannak! Veled is!

http://naposvidamsag.blog.hu/2016/11/24/akarod_vagy_szeretned?utm_source=bloghu_megosztas&utm_medium=facebook_share&utm_campaign=blhshare

 

LEGUTÓBBI CIKKEK