Kezdőlap Blog Oldal 135

Nem kell másolatokat nevelni – A Család Nemzetközi Napja

Május 15. a Család nemzetközi napja. Az utóbbi időben kiemelt témává vált, hogy mit jelent a család, jobban mondva kikből állhat. Arról kevesebb szó esett a közbeszédben, milyen mélységgel bír egy család. Holott bőven akadnak művek: családregények, amik ezzel foglalkoznak. Közülük a világirodalom egyik leghíresebbje a Száz év magány. Gabriel García Márquez regényében a Buendia család történetén keresztül Kolumbia népének történelmét és sorsát meséli el. A magyar irodalomban, sok más mellett két ilyen mű emelhető ki: Fejes Endrétől a Rozsdatemető és Nádas Pétertől Egy családregény vége.

Két regény, ami a Kádár-korszak alatt íródott. Fejes Endre műve a ’60-as években sikerkönyvnek számított, mára azonban mellőzött, szinte elfeledkeztek róla. Ezzel ellentétben Nádas Péter regénye, ami mérföldkő a posztmodern magyar prózában és máig az életmű jelentős részeként van számon tartva az Emlékiratok könyve és a Párhuzamos történetek mellett.

A Rozsdatemető 1962-es megjelenését bár kezdetben vegyes kritikák érték, hamar népszerű lett az olvasók körében. Egy év múlva már a Thália Színházban játszották a könyv színpadi változatát, az író pedig megkapta a József Atilla-díjat. A siker hírére pár év alatt nagyjából húsz nyelvre fordították le, köztük japánra is – a magyar irodalomban ez akkor egyedülálló volt. 1975-ben Fejesnek átadták a Kossuth-díjat, ekkor lett gimnáziumban kötelező olvasmány és egyetemi tananyag is a Rozsdatemető. Emellett megjelent több más regénye és drámája, némelyikből tv-film is készült. Fejes Endre sztárszerző volt körülbelül 15 évig, de érezhetően egy regény miatt.

Fejes Endre; forrás: litera.hu

A magyar prózában beállt fordulattal Fejes Endre lassan mellőzött szerzővé vált. Helyébe mások léptek; köztük Eszterházy, Hajnóczy és Nádas Péter. A rendszerváltást követő második szabad választások után Fejes még kiadott egy életmű válogatást, aztán teljesen elnémult, mint korábban az iránta érdeklődő hangok is. Kivonult az irodalmi életből, szó sem esett róla, csak nagy ritkán, egészen a szerző váratlan haláláig. Bármilyen tragikus, de úgy tűnik ennek hatására újra érdeklődni kezdtek a művei iránt. Erre utal a Jó estét nyár, jó estét szerelem premierje a Pesti Színházban, vagy a Katona József Színház 2019-es Rozsdatemető 2.0 előadása is.

Az Egy családregény vége 1977-ben jelent meg, fogadtatása nagyrészt pozitív volt. Mészöly Miklós Alföldben megjelent egyik írásában például párhuzamot vont a Száz év magány és a regény között. A klasszikus nagyepika formai szabályait felmondó elbeszélésben egyes kritikusok már érezték a generációs fordulatot.

Nádas Péter; forrás: commons.wikimedia.org

A Rozsdatemető és az Egy családregény vége egy-egy korszakot képviselnek prózai minőségükben. Előbbinek lineáris, nyers-realista történetvezetése van, míg az utóbbi elmossa a határt képzelet és valóság között, ahogyan múlt és jövő is összemosódik: az idő múlása nem egységes – ismétlődik. Fejes regénye egyfajta oknyomozati elbeszélés, feltárás; Nádasé egy gyermek elbeszélése, aki nem tud nagy narratívákban vagy mítoszokban gondolkodni, számára minden egyszerre történik és történt.

A Rozsdatemető a Hábetler család 50 évét meséli el az első világháborútól a kádári konszolidációig. A történelemtől terhes évszázadok azonban nem formálják a szülőket, sem a következő generációt. A háború, a tanácsköztársaság, a Horthy-korszak, a második világháború, a nyilasok, a köztársaság, Rákosi, ’56 és Kádár – minden csak megtörténik velük. Uszadék fák az idő folyamjában. Nem vállalnak tevőleges szerepet, kimaradnak a történelemből. Zárt közösséget alkotnak, hogy mi történik, mindegy – csak a család van. Nincsenek előttük célok, miközben lehetőségük lenne átlendülni a társadalmi korlátjaikon, de a Hábetler családnak mindig elég, ami van. Egyedül az ifjabb Hábetler János érzi, hogy valami nincsen rendben a családjával, de ezt csak indokolatlan dühkitöréseiben képes megélni. Ő sem tud célt találni, ahogy a családtagok sem akarnak önszántukból többek lenni, még ha egy rendszer szívesen kiszolgálná őket és lehetőséget adna a feljebb lépésre. Nem fogadják be a feltörni vágyókat és a másképp gondolkodókat, mint a Hábetler lányok udvarlóit. Mintha a semmiben lebegnének és a következő generáció se tud kitörni ebből a vákuumból, hogy kétlábbal megálljon a földön, esetleg valami célnak vegye az irányt. Nem veszik kezükbe a sorsukat, mintha nem is lenne öntudatuk, csak vegetálnának. Valódi rozsdatemető a család, nem a helyszín, ahol a regényt indító gyilkosság történik.

Egyes kritikák egzisztencializmussal vádolták Fejest, ami az akkori közbeszédben kifejezetten szitokszónak számított. Az író ezeket a kritikákat később cáfolta, de azt se lehet mondani, hogy a kor ideológiai elvárásaihoz simuló szocreál regény lenne a Rozsdatemető.

Az Egy családregény vége nemcsak a hagyományos elbeszélés linearitását bontja fel, de már a regényben megjelenített családot is. Az elbeszélő Simon Péter, a legfiatalabb generáció tagja, aki nagyszüleivel él. A hat-nyolcéves kisfiút a nagypapa avatja be a család történetébe, ahogy az már szokássá vált. Az apa, a klasszikus értelemben vett családfő teljesen kimarad ebből a hagyományból, ahogy a kisfia és a szülei életéből. Az anya pedig teljesen hiányzik a képből. A lényeg nem a jelenlevő család (mint Fejes regényében), hanem a családtörténet, a generációról generációra ismétlődő és váltakozó körök. Ezt a ciklikusságot kell megtörnie a kisfiúnak, legalábbis a nagyapa ezt a feladatot bízza rá. Ez némileg bekövetkezik a nagyszülők halálával, és hogy koránál fogva a kisfiú nem tudja magáévá tenni a családi mítoszt. Azonban bizonyos szemszögből az apa már kitört a saját sorsából, azzal, hogy elhagyta a vallását, és a kommunizmus eszméjének szentelte az életét. A nagypapa azonban az ismétlődő körök megszakítást a páli fordulat mintájára képzelte el, a kereszténységre való áttérésként. A család történetének végét a kitörés jelentené a zsidó szenvedéstörténetből. Ez az ideális elképzelés a család sorsának feloldása a jelenlévő család megszűnésével sem következhet be egyértelműen. A ciklikusságból lehetetlennek bizonyuló kitörés akaratlanul is arra kényszerít mindenkit, hogy a mítosz egy szimbolikus eleme legyen. Az abszurd, sziszifuszi helyzet köszön vissza itt is azáltal, hogy a múlt történéseinek folyamatos reprodukciói a szabad akarat érvényességét kérdőjelezik meg.

Nádas regénye is történelmi időben játszódik, jelene a rákosi korszakra utal, míg a nagypapa által elmesélt családtörténet Krisztustól kezdve végigmegy Európa történelmén, de csak a család belső világát érintő vonatkozásban. Történelem tehát, csak a családon belül van.

Ez kifejezetten közös a két regényben. A külső történések alárendelődnek a belső világnak. Külön valósága van a két családnak, ami sajátosan szűri le magának a történéseket. Mindaz, ami kihat rájuk saját történelemmé válik, a család saját időérzékelésének része. A megtörhetetlen sors mintázatába igazodik.

Bár társadalmi szempontból különböznek: egy munkáscsalád és egy középosztályú család sorsáról van szó, közös annak az előre elrendeltségének a súlya, ami rájuk nehezedik. És nem különb sok más család sem.

A család szociológiai megközelítésből egy társadalmi rendszer, a pszichológia szerint pedig a szocializáció első állomása. Hogy milyenné válik valaki, abban nagy szerepet játszik a család. Nem egyszerűen a szülők, hanem az egymást követő nemzedékek fejlődési láncolata. Kérdés, hogy milyen fejlődés van. A család felkészít a társadalomra, de a társadalom különböző közegei tovább nevelnek, alakítanak. Mégis számít, mivel indul valaki a nagyvilágba.

A közbeszédben túlnyomó részt mindig pozitív elemeken van a hangsúly, de ha nem említjük az árnyoldalait, akkor olyan, minth a valójában nem is beszéltünk volna komolyan a családról. A hábetlerizmus kifejezés nem véletlenül alakult ki, és ha már nincs is divatban, tagadhatatlanul valós jelenségről szól. Éppen csak nem látványos, nem kelt közfelháborodást. Egy szelíd futóhomok, alig látszik egy kis süllyedés.

Pont ugyanígy van ez a családok önmagukra kényszerített sorstörténetével. A családot nem megtagadni kell, hanem feljebb emelni minden következő generációval. Nem anyagi vagy társadalmi siker, hanem a személyes önmegvalósítás által. Nem kell másolatokat nevelni, csak embereket. Az épp elég. Támogatás, törődés, szeretet. Nyálas egyveleg, de összetart, és a család fontos, ahogy azok is, akikből összeáll. Fontos, hogy beszéljünk róla és legyen több, különböző vélemény.

 

A kiemelt képen szereplő három archív kép forrása: Fortepan / Szalay Zoltán, Schmidt Albin

Csala Károly Vencel és Ráday Zsófia versei a Negyed folyóirat új számában

A Negyed kortárs irodalmi és művészeti folyóirat 2021-es első lapszámát Ráday Zsófia Helyeken aludni és Csala Károly Vencel Land art című versével ajánljuk. Mellettük Csehy Zoltán, Rékai Anett, Parti Nagy Lajos, Molnár Flóra, G. István László, Szegedi Fanni, Simon Bettina, Hartay Csaba és Nemes Z. Márió alkotásai olvashatók a friss online-kiadványban. A nagyszerű vizuális élményt pedig Szabó Klára Petra akvarelljei adják. 

Csala Károly Vencel – Land art 

Időt sem hagysz a hallgatásnak,
mintha most érkeztél volna meg.
Hosszú kitérők során kell rendezni,
szépen, fokozatosan.

Ez egy olyan délután,
ahol lökésenként
erősödik fel a szél.
Az automata üvegajtó mögött
jól szerkesztett déli gyümölcsök
és olajkék tengerek
teszik otthonosabbá a környezetet.

Keletkezik egy repedés,
hirtelen, de nem feltartóztathatatlanul
szivárogni kezd a megnyugvás.

Idáig hallatszik a hangodon,
amikor elbizonytalanodtál,
előre lehetett tudni,
hogy elképesztő sikert fog aratni
ez az áldokumentumfilm-sorozat.

Ráday Zsófia – Helyeken aludni 

A tragikus hirtelenség szerinted
errefelé mindig öngyilkosság vagy autóbaleset.
De most csak ez az utószezon.
A hotelszoba, amiben túl sokan vagyunk egy franciaágyra,
és túl kevesen egy véletlen találkozáshoz.
Az előző vendég itt hagyta nekünk az utolsó perceit.
Még nedves a törölköző, gyűrött a paplan.
A fürdőszobatükörben még látni az arcát a sajátunk alatt.

Már számolnád a sarkokat.
Nem babonából, de mindig könnyebb olyan helyen éjszakázni,
amivel ismeritek egymás gyenge pontjait.
Pedig már e nélkül is mindenhol úgy alszol,
mint nagyanyád szekrényében a bunda;
születésed előtt kinőtt családi örökség:
álmodban valaki még felemleget,
és összecsuklik alattad a pótágy.


„A Negyed 2017-ben indult azzal a céllal, hogy évente négyszer izgalmas kortárs képzőművészetet és lírát közöljön. Tehát csak kép és vers. A közlés felkérésre történik, minden irodalmi szerkesztő megkeresi az általa publikálni kívánt szerzőket, és kér tőlük verset. Másodközlést is elfogadunk, vagyis nem csak új szövegeket publikálunk. Komoly hangsúlyt kapnak a lapban a fiatal szerzők, de a korosztály egyébként vegyes: ugyanúgy közlünk kötettel még nem rendelkező, most induló szerzőket, mint többkötetes, elismert költőket” – mondta el lapunknak Závada Péter, a folyóirat irodalmi szerkesztője.


A Negyed folyóirat 2021/1. lapszámának vázlata:

negyed
A képre kattintva nagyítható a tartalom!

Negyed online: http://negyedfolyoirat.hu/

Friss lapszám: negyedfolyoirat.hu/negyed-2020-1/

Negyed Facebook: https://www.facebook.com/negyedfolyoirat/photos/

Impresszum:

A szerzők felkérésre küldött új verseiről és az újraközlesekről a szerkesztőség közösen dönt.

Az őslapszámot szerkesztette: Závada Péter

Irodalmi szerkesztők: Babiczky Tibor, Deres Kornélia, Závada Péter

Korábbi munkatársak voltak: Borsik Miklós, Fenyvesi Orsolya, Simon Bettina

Képzőművészeti munkatárs: Bánfi Brigitta

Logó: Papp Rita

Az AGORA-Savaria Filmszínház moziműsora (május 13-tól 19-ig)

Végre úrjanyitottak a mozik, az AGORA-Savaria Filmszínház pedig ezen a héten is kitűnő programokkal készül. 

Kutyák és macskák 3. – A mancs parancs (12)

szinkronizált amerikai családi vígjáték, akciófilm, 84 perc, 2020

Május Nagyterem Május Jávor Pál terem
13. 14. 16:45 15. 16:00
15. 16. 14:30  
17. 18. 19. 16:45 16. 15:55

A kutyák és macskák között teljes a béke. Jól képzett különleges ügynökeik titkos támaszpontjaikról ellenőrzik, hogy ne legyen olyan vadmacska vagy szédült eb, amelyik megzavarja az évszázados háborút követő törékeny nyugalmat.

De amikor egy rejtélyes főgonosz különlegesen rafinált tervével mégis egymásnak ugrasztja őket, tehetetlenek: csak egy lusta blöki és egy tériszonyos házicica marad, aki megkeresheti a titokzatos Pablót, a félelmetes, világuralomra törő kakadut. Ráadásul nemcsak a főgonosz hollétét kell kiszagolniuk, hanem a saját, tizenéves gazdáik problémáit is nekik kell megoldaniuk.

A nagysikerű filmek harmadik részében ismét beszélő kutyák és macskák csinálnak furcsa, vicces és különleges dolgokat – úgy, hogy a gazdáiknak fogalma sincs semmiről!

Játékos, szellemes és szőrös vígjáték állatbarátoknak, állatoknak és általában az egész családnak.

Trollok a világ körül (6)

szinkronizált amerikai animációs vígjáték, kalandfilm, 90 perc, 2020

Május Nagyterem
15. 16. 16:15

Minden csupa csillám és boldogság Trollvárosban, amíg Pipacs királynő és Ágas meglepő felfedezést nem tesznek – vannak más troll világok is az övéken túl, és mindegyikben más zenei irányzat az úr. Amikor egy titokzatos fenyegetés az ország összes trollját veszélybe sodorja, Pipacs, Ágas és a barátok bandája nekivág a nagyszabású expedíciónak az ismeretlen tájakon át, hogy végrehajtsák a lehetetlent, és harmóniát hozzanak létre a különféle trollok között, hogy együtt nézhessenek szembe a végzettel.

Kutyabaj (16)

szinkronizált francia–belga vígjáték, 106 perc, 2019

Május Jávor Pál terem
16. 14:00

Henri (Yvan Attal) középkorú író, aki 25 éve írt egy sikeres regényt, de azóta csak küzdelem az élete. Cécile-lel, a feleségével (Charlotte Gainsbourg) és négy gyermekükkel éldegél – nem túl boldogan. Aztán minden megváltozik, amikor egyik esti sétája során egy hatalmas kutyát talál a parton, aki mellé szegődik és befurakodik a család életébe. A kutya szépen lassan megváltoztatja az életüket. Mindenki átértékeli a jelenlegi helyzetét és más hozzáállással folytatja, mint azt korábban tette.

John Fante regényéből a rendezést és az adaptációt is magára vállaló Yvan Attal a Haláli temetést is jegyző Dean Craig forgatókönyvéből készített nem csak kutyabarátoknak ajánlható vígjátékot.

The Doorman  Több mint portás

amerikai akcióthriller, 93 perc, 2020

Május Nagyterem
13. 14. 18:30
15. 16. 18:05
17. 18. 19. 18:30

Egy kiszolgált és traumatizált tengerészgyalogos nő a szolgálatból hazatérve semmi mást nem szeretne, csak egy kis nyugalmat. Ennek megfelelően elvállal egy csendes portásállást egy New York-i luxusapartmanban. Szerencsétlenségére egy állig felfegyverzett műkincstolvaj banda és kíméletlen vezetőjük éppen ezt a társasházat veszi célba, hogy egy értékes műtárgyat megszerezzen. Erőszakos fellépésük előhozza a tengerészgyalogos elrejtett, gyilkos ösztönét és különleges képességeit, s a bűnözők nem várt ellenállásba ütköznek.

A The Doorman – Több mint portás sodró lendületű akciófilm. Rendezője a japán Ryuhei Kitamura a bűnfilmek értő készítője, aki a Defekt, a Fordul a kocka és az Éjféli etetés mellett olyan japán kultfilmeket is készített korábban, mint az Azumi és A Harc Háborgó Istene. A film főszerepeiben mások mellett Ruby Rose (Meg – Az őscápa, Tökéletes hang 3, John Wick: 2. felvonás, xXx: Újra akcióban, A Kaptár: Utolsó fejezet, Narancs az új fekete), Jean Reno (Léon, a profi, Ronin, Jöttünk, láttunk, visszamennénk, A rózsaszín párduc) és Aksel Hennie (Fejvadászok, Mentőexpedíció, Herkules) látható.

MONSTER HUNTER – SZÖRNYBIRODALOM

szinkronizált amerikai–német fantasy, 104 perc, 2020

Május Nagyterem
13. 14. 20:25
15. 16. 20:00
17. 18. 19. 20:25

Artemis hadnagy (Milla Jovovich) és emberei egy távoli bolygóra kerülnek – és az új világ régi lakói nem fogadják őket szeretettel. A hatalmas, elképesztő erejű, meghökkentő harci technikákkal felszerelt szörnyek kérdés nélkül, azonnal végezni akarnak látszólag védtelen ellenfeleikkel. Ám az emberek kis csapata nem adja fel könnyen. Életben akarnak maradni, bármi áron. És minél többen halnak meg közülük, annál elszántabban harcolnak tovább a kiismerhetetlen terepen. Egyetlen céljuk maradt: a túlélés.

A Kaptár-filmek rendezője és főszereplője ismét egy videójáték alapján készített filmet. Az elsöprő sikerű, világszerte több mint 55 millió példányban eladott játék filmváltozatában a szörnyek legalább olyan fontos szereplők, mint az ellenük induló kalandorok.

David Copperfield rendkívüli élete

angol–amerikai vígjáték, dráma, 119 perc, 2019

Május Jávor Pál terem
13. 14. 17:00
15. 16. 17:30
17. 18. 19. 17:00

Ki tudná jobban elmesélni David Copperfield saját, kalandokkal teli élettörténetét, mint maga a főhős? Kisfiúként gondtalan életet él, amíg özvegy édesanyja férjhez nem megy a gonosz és kegyetlen Murdstone úrhoz. Mostohaapja elküldi saját gyárába dolgozni, de anyja halála után megszökik és Londonból Doverbe gyalogolva jut el utolsó élő rokonához, a gazdag nagynénihez és annak hóbortos bérlőjéhez. Némi nehézség árán, de a néni védőszárnya alá kerül és ebben a házban nő fel az ifjú David.

Spirál

magyar filmdráma, 100 perc

Május Jávor Pál terem
13. 14. 19:10
15. 19:30
16. 19:40
17. 18. 19. 19:10

Egy férfi és két nő különös háromszögtörténete bontakozik ki egy tóparti házban. A titokzatos módon eltűnt apáról a fiúra hagyományozott horgásztó távol esik a várostól, egy elszigetelt, varázslatos világ. Halak, madarak, vadállatok békésnek tűnő otthona. A felszín alatt azonban titkok lappanganak és az évszakok körforgásával együtt a horgásztavat gondozó férfi és két nő baljós története is beteljesedik. Lélektani krimi az elengedésről, az ismétlődő kapcsolatokról, a konfliktusokról és a szembenézés nehézségeiről.

New Orleans – A zene városa

feliratos amerikai dokumentumfilm, 104 perc

Május Jávor Pál terem
15. 14:00

A New Orleans: A zene városa című film New Orleans páratlan, zenetörténeti szempontból is jelentős örökségét mutatja be, Michael Murphy produceri munkájának köszönhetően és rendezésében, valamint az Oscar-díj jelölt és hatszoros Grammy-díjas dzsessz trombitás-zeneszerző Terence Blanchard narrációjával. A New Orleans: A zene városa tudatosan elválasztja a város zenei evolúciójának stílus- és korszakhatárait, az improvizatív dzsesszből kiindulva a rhythm and blueson át egészen a funky-ig. Archív és vadonatúj fellépésekről készült felvételek láthatók olyan legendákról, mint Louis Armstrong, Fats Domino, Allen Toussaint, Dr. John, The Neville Brothers és persze a The Preservation Hall Jazz Band. A filmbeli bejátszásokat olyan New Orleans-i legendákkal folytatott beszélgetések tarkítják, mint Branford Marsalis, Wynton Marsalis, Harry Connick, Jr., Mannie Fresh vagy Dr. Michael White, de megszólal Robert Plant, Keith Richards, Bonnie Raitt és Sting is.

Kiemelt kép: Port.hu

e l t á v – ELTE SEK VMT diplomakiállítás 2021

Május 14-én, 18 órakor online nyílik meg az ELTE Savaria Egyetemi Központ Vizuális Művészeti Tanszék hallgatóinak 2021-es diplomakiállítása, az e l t á v. A tárlaton Bakó Dorottya Julianna, Cseh-Németh Ádám, Lócsi Alexandra, Szalay Alexandra, Balázs Ágnes Márta, Csicsics Dávid, Farkas Anett, Farkas Vivien, Horváth Dorina, Musztács Tímea és Varga Martina alkotásai lesznek megtekinthetők rendhagyó videó-kiállítás formájában. 

Kiállítók

Képalkotás (BA) nappali: Bakó Dorottya Julianna, Cseh-Németh Ádám, Lócsi Alexandra, Szalay Alexandra
Képalkotás (BA) levelező: Balázs Ágnes Márta, Csicsics Dávid, Farkas Anett, Farkas Vivien, Horváth Dorina, Musztács Tímea, Varga Martina

Megnyitó

2021. május 14. 18 óra – online, élő bejelentkezéssel megnyitja Dr. Bordács Andrea esztéta, a Vizuális Művészeti Tanszék tanszékvezetője. A megnyitó itt, a Facebook-eseményben lesz követhető a fenti időpontban.

Megtekinthető

A megnyitó időpontjában az alábbi eseményben közzétett, szerkesztett videóösszesítőn keresztül kaphatnak betekintést a tárlatba. A kiállításenteriőrök mellett a videóban központi szerephez jutnak a végzős hallgatók rövid interjúi is, amelyek segítenek közelebbről megismerni az idén bemutatott diplomamunkákat.

e l t á v

A videódokumentáció elkészítésében Vincze Márton működött közre. A csoportos tárlat Salamon Júlia Kiállításrendezés kurzusának keretében valósult meg, hallgatói közösségi munkában. A helyszínt a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ (MMIK) – AGORA Szombathelyi Kulturális Központ biztosította.

 

Kiemelt kép: e l t á v – Facebook esemény 

Megérkeztek az ifjúsági irodalom kategória jelöltjei!

hubby

HUBBY – Magyar Gyerekkönyv Fórum idén is kiosztja az Év Gyerekkönyve díjakat. A tavalyi évhez képest az Év Gyerekkönyv Írója elismerést két, 0–6 év és 6–12 év közötti kategóriára osztották, továbbá a díjazás két kategóriával bővült: idén az Év Ismeretterjesztő Könyvét és az Év Illusztrátorát is kiválasztják. A rövidlisták bemutatása ezzel befejeződött, a felsorolt művek közül kategóriánként a szakmai és gyerekzsűri is elismerheti a kedvencét, valamint ezzel egy időben a HUBBY kiosztja az írói, illusztrátori és kiadói különdíjait is. Cikkünk most az Év Gyerekkönyve díj utolsóként nyilvánosságra hozott, az ifjúsági irodalom kategória jelöltjeit felsorakoztató listáját közöljük.

A díjazás kategóriái:

Év Gyerekkönyv Írója díj (0–6 éves)
Év Gyerekkönyv Írója díj (6–12 éves)
Év Ifjúsági Könyv Írója díj
Év Illusztrátora díj
Év Fordítója díj
Év Leginnovatívabb Könyve
Év Ismeretterjesztő Könyve

A díjakat odaítélő zsűri:

Csatlós Judit, muzeológus, a Kassák Múzeum munkatársa
Győrei Zsolt, író, fordító, a Színház- és Filmművészeti Egyetem tanára, a Károli Gáspár Református Egyetem óraadó tanára
Hansági Ágnes, irodalomtörténész, a Szegedi Tudományegyetem tanára, a HUBBY elnökségi tagja
Halupa-Tiba Gabriella, könyvtárostanár, a Könyvtárostanárok Egyesületének kitüntetett tagja
Péterfy Gergely, író
Sándor Enikő, a HUBBY elnökségi tagja.

Az Év Gyerekkönyve díj ifjúsági irodalom kategóriájának shortlistje:

Balássy Fanni: Hol is kezdjem?, Tilos az Á Könyvek

Forrás: pagony.hu

Huszit Gergely: Mesteralvók viadala, Ciceró Könyvstúdió

Forrás: libri.hu

Janikovszky Éva: Naplóm, 1938-1944, Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó

Forrás: mora.hu

Lipták Ildikó: Csak neked akartunk jót, Csimota Kiadó

ifjúsági irodalom jelölt
Forrás: libri.hu

Rojik Tamás: Szárazság, Pozsonyi Pagony Kiadó

Forrás: libri.hu

Kiemelt kép: HUBBY
Szabó Imola Julianna munkája

„Megyek arra, amerre lehet, és amerre nekem menni kell” – interjú Csiby Gergely színművésszel

Láthatjuk a Vígszínházban, a Rózsavölgyi Szalonban és szabadúszóként további projekteken is dolgozik. Sokkal több, mint pusztán színművész. Járvány ide vagy oda, Csiby Gergely sosem unatkozik, amikor nem a szerepeire próbál, akkor lovagol, lovas tábort szervez, különleges hangszereken zenél, alkot, rendez, és rendezéseiben arra törekszik, hogy mindenkivel úgy bánjon, ahogy szerette volna, hogy vele is bánjanak.

 

Budapesten nőttél fel, viszont nagyon szoros a kapcsolatod a lovakkal, hogy alakult ki ez a szenvedélyed?

 

Kisgyerekkorom óta bennem van. Az erdélyi látogatások során mindig felerősödött a ló-mánia. Egyetem végén sodródtam oda egy lovardába és 2016 végén volt az első olyan lovas órám, amikor vettem egy bérletet és belevágtam. Ami igazán csodálatos benne, hogy amíg mondjuk az iPhone-om ma még működik, holnap lehet, hogy kitalálnak egy újat és már nem jó rá a frissítés, másikat kell venni, a lovaglással viszont az a helyzet, hogy az több ezer éve ugyanolyan, abba nehéz betenni egy ilyen “frissítést”. Persze fejlődik, főleg az a sportág, az ún. reining, amit én űzök. De a lényeg ugyanaz. Az ember felül a ló hátára és közösen dolgoznak.

 

Évek óta szervezel egy lovastábort, hogy jött ennek az ötlete?

 

Létrehoztuk a Sztalker Suli nevű drámaiskolát, és annyira jó volt a hangulat, olyan jól éreztük magunkat, hogy arra gondoltam, nagyon szívesen találkoznék többször ezzel a csapattal, nem csak hétvégenként. Szóval úgy indult, mint egy Sztalker Sulis nyári tábor, ahol lovagolni is lehet. Aztán kitaláltam, hogy hirdessük meg, elneveztem a programsorozatot Equus Körnek, és mostanra egy saját közösség épült az Equus Kör gondolatisága köré. Évek óta visszajáró vendégeink, diákjaink vannak, és minden évben olyan programokat állítok össze, amik máshol, ebben az összeállításban, nem elérhetőek.

 

Milyen programok vannak? 

 

A lovakkal való munkát keverem olyan tréningekkel, amit velünk csináltak a Színház és Filmművészeti Egyetemen. Egy kicsit drámapedagógia, kicsit egyéni figyelem, kicsit közösségi munka. Egy olyan őszinte létezést tud emberek között generálni, ami egyedülálló lehet, és ami hosszú távon is erőt adó élmény. Idén Wunderlich Józsi, Király Dani és Szántó Balázs barátaim jönnek majd a szakmából, velünk lesz Tóth Réka Ibolya, aki mindfulness trainer, Visky Ábel filmrendező már tavaly is csatlakozott hozzánk, és egy fekete-fehér némafilmes játékot csinált a gyerekekkel, idén pedig a dokumentumfilm felé fordulunk el, Hollai-Heiser  Anna az Itt és Most társulatból improvizációs gyakorlatokat fog csinálni, valamint Szöllős Judit állatasszisztált foglalkozásokkal fogja megszínezni a programot. Ez egy nagyon jó mix, amikor lovaglással indul a nap, utána pedig csodálatos, izgalmas emberek foglalkoznak veled csapatban és egyénileg is, személyesen, mindenféle elvárás és megkötés nélkül.


Elmehet olyan is, aki évek óta lovakkal foglalkozik, és olyan is, aki még sosem ült lovon?

 

Ez pontosan így van. Mivel mi western lovaglással foglalkozunk, aki mondjuk lovagolt angolban vagy hagyományőrző stílusban, annak lehet, hogy a western új lesz. Először mindig mindenkit megkérdezünk, megnézzük, hogy hogyan lovagol, felmérjük, hogy kell-e futószár vagy nem, mert már szabadon lovagolhat, és akkor szépen elkezdjük építeni ezt is. Szóval nem megkötés, lesznek olyanok, akik évek óta vágtáznak terepen, és lesz olyan is, aki életében nem ült még lovon vagy nem is látott még ilyen állatot. Mindenkire figyelünk és a legjobb lovat adjuk majd alá, azt, ami a legjobban megfelel neki.

 

Egy régebbi, nagyjából egy évvel ezelőtti interjúdban olvastam, hogy elkezdtél játszani egy handpan nevű hangszeren, illetve építettél egy stúdiót otthon a szekrényedben. Milyen más dolgokat csináltál még az elmúlt egy évben?

 

A handpant azóta eladtam, de a zene nem hagyott magamra, mert találtam egy csodálatos hangszert, amit már régebb óta szerettem volna megvásárolni, de eddig csak telefonos applikációkat használtam helyette, ez pedig a looper. Igazából ezt többnyire énekesek és dj-k használják, de nekem valamilyen terápiás jelleggel működik. Van, hogy amikor este tízkor hazajövök, fülessel nekiállok szólamokat, ritmusokat meg mindenféle zörejeket összeszerkeszteni. Nagyon érdekes, hogy milyen hatása van rám. Egyrészt létrehozni is ezeket a hangokat, utána pedig tovább építgetni őket. Néha egy-egy verssort találok ki, néha saját angol szövegeket szerkesztgetek, pici kis dalkezdemények ezek.

A stúdiót már lebontottam, mert úgy voltam vele, hogy online nem szeretnék már sem vers, sem hangoskönyv felolvasást, mostmár ha bármi munka adódik, inkább szeretnék bemenni a stúdióba.

 

Szerinted pótolható valamennyire az igazi színházi élet ezzel a streames lehetőséggel, amit most biztosítanak?

 

Arra nagyon jó a stream, hogy valamilyen bevételt tud produkálni, ami segítség a színháznak és a társulatnak, hogy tovább lehessen evickélni ebben a helyzetben, de szerintem nem, egyszerűen nem tudja pótolni az élményt a színház milyensége miatt. Nagyobb eseményeknél, jubileumoknál izgalmas lehet, hogy olyanok is hozzáférnek, akik egyébként nem tudnának részt venni rajta, de nem gondolnám, hogy hosszabb távon ez egy járható út lenne. Színészként nagyon nehéz eljátszani például egy vígjátékot a kameráknak úgy, hogy néma csönd van.

 

Mikor gondolod, hogy visszatérhettek a színházba, és élő közönség előtt tudtok majd ismét játszani?

 

Azt hiszem, az ősz lehet reális. Még a nézők biztonságérzete sem tart ott, hogy beüljenek egy színházi előadásra. A nyári színházaknál már esetleg történhet valami.

 

Az Art-Színtér csapatával rendezőként is elkezdtél működni, hogy jött ez a dolog? Miért pont ezt az előadást csináljátok?

 

Amikor megkerestek akkor eredetileg arról volt szó, hogy a Művészetek Völgyének segítsek olyan szempontból, hogy ajánljak előadásokat vagy rakjak össze egy műsort. Tavaly, mivel minden elmaradt, ezért nyilván ezt átemelték az idei évre, de elindult egy beszélgetés és arra jutottunk, hogy hozzak létre egy előadást ennek az új ügynökségnek. Sokat keresgéltem, olvastam, sok ajánlást meghallgattam, és egy nagyon jó barátom ajánlotta A Pillangók Szabadok című előadást, ami valahol azon a határon mozog, amihez én stílusban és minőségben is mögé tudok állni. Nem térdcsapkodós, ugyanakkor mégis ott van benne a humor és abszolút szórakoztató, de van egy olyan rétege, ami szerintem ezen felül is tud adni. Nem mellesleg pedig a legfontosabb, hogy ezzel az anyaggal találtam egy olyan kapcsolódást a saját életemben, ami nagyon fontos. Azt hiszem, hogy ha rendezni fogok a jövőben, akkor ilyen anyagokat fogok keresni, ahol ennyire mögé tudok állni a történetnek.

 

Nagyon más rendezőként együtt dolgozni egy csapattal, mint színészként?

 

A felelősség teljesen más. Gyakorlatilag mindenért te felelsz, a színész vezetéséért, jólétéért, állapotáért, hogy kellemes hangulatot teremts a próbán, hogy jól bánj mindenkivel – nem csak a színészekkel, hanem a stábbal is – és úgy kommunikáld azokat a kis nézeteltéréseket, amik akarva akaratlanul is felmerülnek, hogy ne sérts meg vele senkit. Ha mondjuk a színész kap egy olyan jelmezt, amiben nem érzi jól magát, de a jelmeztervező ragaszkodik hozzá, akkor a rendezőnek meg kell találnia azt, ami az ő gondolatával is találkozik. Ki kell mondani dolgokat, meghozni döntéseket és nagyon keménynek lenni, de úgy, hogy senki ne sérüljön. Szóval azért más, de én nagyon-nagyon élveztem. Már akkor is próbáltuk a Churchill és Garbo-t a Rózsavölgyi Szalonban, és nagyon izgalmas volt átmenni a másik próbára, ahol új színekkel, gondolatokkal, irányokkal találkoztam. Akkor már megértettem, hogy mi miért van, és már tudtam, hogy milyen az, amikor rendezőként kérek valamit. Nagyon sokat tanultam belőle, főként azt, hogy hogyan tudom interpretálni azokat a képeket, amik a fejemben vannak. Szóval nagyon izgalmas volt és remélem, hogy lesz még ilyenre mód, mert sosem gondoltam volna, hogy ez ilyen hamar bekövetkezik, de megtörtént és szerintem jó, hogy megtörtént.

 

Említetted, hogy neked rendezőként az is a felelősséged, hogy mindenkivel jól bánjanak és úgy beszélj velük, hogy nehogy megsértsd őket. Neked volt személyesen olyan tapasztalatod, amikor bántóan közvetítettek valamit feléd?

 

Volt, abszolút. Nem titok, hogy a Vígszínházat Eszenyi Enikő miatt hagytam el. Azt éreztem, hogy ott vagyok, ahol mindig is szerettem volna lenni, és már mászom azon a létrán, amit meg kell mászni, de aztán volt ott egy olyan beszélgetés, amit egyszerűen nem tudtam hova tenni, nagyon sok személyeskedés, szakmaiatlan megnyilvánulás történt, ami egyszerűen nem fért bele. Pályakezdő színészként, a szerződtetési időszak végén eljöttem. Gondolj bele, ha én ott, akkor ezt megtettem, milyen bánásmódban részesültem… Két év távlatából visszatekintve azt mondom, hogy végül jó döntést hoztam, nagyon sokat fejlődtem színészileg, nagyon jó emberekkel találkoztam, és nyilván a színház hiányzik, mert ott érzem igazán otthon magam, de majd meglátjuk, hogy mi lesz a továbbiakban. Jó, hogy a Vígszínház felfrissülni látszik és megtörtént a vezetőváltás.

 

Nem zárkózol el attól, hogy visszamenj így, hogy új vezető van?

 

Ha az embert hívja az ország legnagyobb színháza, ahol “felnőtt”, és ahonnan valójában nem akart eljönni, akkor nyilván nem mondana nemet, de a döntés nem az én kezemben van. Megyek arra, amerre lehet, és amerre nekem menni kell.

Majdnemországban élni – Új klippel jelentkezett a Felső Tízezer

Felső Tízezer
A sodró gitárzenéjéről, nagyívű refrénjeiről és szeretetteljesen cinikus szövegeiről ismert Felső Tízezer 2015 óta létezik, azóta pedig már három nagylemezük jelent meg. Most Majdnemország néven adtak ki single-t, mely a magyar társadalom (tanult?) tehetetlenségét kritizálja.

A Felső Tízezer első nagylemeze 2015-ben jelent meg minden előzmény nélkül Normális élet címmel. A következő évben Hip-hip-hurrá című dalukkal bejutottak az Index dalversenyének döntőjébe.

A powerpop és az alternatív zene hagyományait ötvöző zenekar szoros kapcsolatot ápol a DIY/csináld magad-mozgalommal is, ami tetten érhető videóklipjeikben, kiadványaikban és koncertjeiken egyaránt.

Az elmúlt években a Felső Tízezer folyamatosan alkot és koncertezik, forgattak hét videóklipet, állandó szereplői a budapesti klubéletnek, vidéki koncertjeiken jól érzékelhetően növekszik közönségük, és a hazai fesztiválok legjaván is fellépnek.

Március 31-én jelent meg a Felső Tízezer harmadik nagylemeze, amely A bonyolult világ címet viseli. A lemezbemutató koncertre az A38 Hajón került sor, a pandémiás helyzet miatt szeptemberben. A zenekar 2020 őszére érte el jelenlegi, végleges felállását Both Márton és Kelecsényi Donát belépésével.

A zenekar elérhetőségei:

Facebook: https://www.facebook.com/felsotizezer/

Instagram: https://www.instagram.com/felso_tizezer/

Spotify: https://spoti.fi/2HvTpdR

Youtube: https://www.youtube.com/felsotizezer

Kiemelt kép: Felső Tízezer

„Egy gonosz film” – A boldogságtól ordítani – kritika

Todd Solondz szerint a filmrendező egy külön állatfaj, amit könnyű összetéveszteni egy szatírral. A boldogságtól ordítani nem cáfolja ezt a tézist. 

Szerző: Szabó Orsolya Edit

Az amerikai író és függetlenfilmes rendező a második nagyjátékfilmjével (Isten hozott a babaházban) a ’90-es évek elején hívta fel magára a figyelmet. Az azóta eltelt közel két évtizedben rendkívül egységes, emblematikus szerzői jegyekkel teletűzdelt életművet hozott létre.

Azt hiszem, Lars von Trierhez hasonlóan Todd Solondz filmjeit is vagy imádni vagy utálni lehet, a közömbösség teljesen kizárt. Az ellentáborhoz azok a nézők tartozhatnak, akik visszataszítónak és etikátlannak tartják Solondz lelki nyomorúságról szóló fekete komédiáit, de akadnak olyanok is, akik jól szórakoznak ezen a morbid humoron.

A boldogságtól ordítani?

Filmjeiben az alapszituáció mindig ugyanaz, olyan embereket mutat be, akiket az életük általunk látott pontján magányosság és boldogtalanság gyötör, nemtől és kortól függetlenül. Legyen szó kisfiúról, fiatal nőről, középkorú férfiról vagy idős asszonyról, senki sem élhet teljesen felhőtlen életet, mindenkinek vannak sötétebb, nyomasztóbb időszakai. Ez A boldogságtól ordítani című filmjében sincs másként.

A boldogságtól ordítani
Forrás: Movie.hu

A sokszereplős történet egy komikus jelenettel kezdődik, majd szép lassan megismerjük a főbb karaktereket. Trish (Cynthia Stevenson) idilli házasságban él pszichológus férjével (Dylan Baker) és három gyermekükkel. Kiderül, hogy a férj erős szexuális vágyat érez kisfiúk iránt, tinimagazinokkal maszturbál, fiának iskolatársait kábítja el és erőszakolja meg.

A film egy másik szála a férj egyik páciensére (az e szereppel befutó Philip Seymour Hoffman) fókuszál, aki obszcén telefonhívásokkal zaklat embereket, és Trish nővérét (Lara Flynn Boyle) próbálja elcsábítani. Ahogy az a sokszereplős filmeknél lenni szokott, szép lassan kiderül, hogy a látszólag egymást nem ismerő szereplőknek köze van egymáshoz, miközben számos társadalmi tabut közösen döntögetnek.

Ekkora nyomást a mellkasomon utoljára akkor éreztem, mikor Lars von Trier A nimfomániás című filmjének stáblistája után sem tudtam kikapcsolni a lejátszót. Akkor és most is ugyanaz volt a konklúzióm. Egyszerre éreztem azt, hogy bár sose néztem volna meg ezt a filmet, ugyanakkor azt is, hogy csak ennek és így van értelme a filmművészetben.

Gonosz, de létfontosságú

„A boldogságtól ordítani gonosz film” —olvasni a Magyar Narancs 1999-es kritikájában.

Én inkább a létfontosságú jelzőt használnám. A művészet szerepe ma is az, ami régen volt: a lelkünk és gondolkodásunk indirekt formálása. Ha a művészet háttérbe szorul, felhígul, vagy belesimul a kispolgári prüdériába, az komoly következményekkel járhat és kihathat a közerkölcsre is. A művészetnek, és ezen belül a filmnek sajátos logikája mentén kell működnie, így tud valódi tükörként funkcionálni, ezáltal a tabuk döntögetése nemhogy nem gonoszság a részéről, hanem egyenesen létfontosságú.

A boldogságtól ordítani eszükbe juttathatja számos filmélményünket (pl.: Amerikai história X), melyek olyan természetességgel tolják arcunkba a társadalom által helytelenített viselkedésmódok különböző fajtáit, hogy azelől képtelenek vagyunk elmenekülni. Az emberi tudattalan mélyén a tiltások kiváltotta félelmek, szorongások százai rejlenek, ezt hivatottak feloldani ezek a típusú filmek.

Az érzelmi hullámvasút és a tökéletes időpontban beszúrt twistek elérik, hogy a filmidő erejére kidugjuk fejünket a kényelmes homokból, és több nézőpontból újravizsgálva ismét ítélkezésre bocsájtsuk az aktuális társadalmi problémát.

Solondz azonban csavar még egyet ezen a filmes mechanizmuson, és limonádéba rejti a ciánkapszulát.

Forrás: Magyar filmhét

Az amerikai filmes szép csendesen, lassan fejti le az átlagos élet cukormázát. Különböző epizódokon keresztül találkozunk új szereplőkkel, újabb és újabb aberrációkkal, személyiségtorzulással, fétisekkel. S tulajdonképpen ebből áll maga a film. Mi is lehet a kirakatba kitett boldogság mögött? És itt jegyezném meg, hogy ritka alkalmak egyike, mikor a magyar cím találóbb, komplexebb, mint az eredeti (Happiness).

Játék az elvárásokkal

A rendező játszik a nézői elvárásokkal. Akár az Amerikai szépségben, itt is a klasszikus hollywoodi elbeszélésmód, a humoros dialógusok, a megszokott dramaturgiai pontok, helyszínek, szereplők patikamérlegen kimért filmes kliséit látjuk, melyek egy átlagos vígjátékká is összeállhatnának, ha eltekintünk az időnként durván az arcunkba vágott kényelmetlen jelenetektől. Ám Sam Mendes még pont megállt a határon. Azt hiszem, a nézői képzelet határán. Hagyja, hogy Lester Burnham tetteinek és gondolatainak balladai homályát a néző saját maga töltse ki. Solondz nem adja meg a befogadónak ezt a kényelmet és önvédelmet.

A film sejtjeinkig ható, kellemetlenül őszinte párbeszédeiben az adott tabuval járó legsötétebb gondolatok kerülnek kimondásra. Melyeket bárgyú, az angol humor forrásaiból eredő jelenetek követnek (angol humor: önirónia különböző fajtái, az ember állati tulajdonságain, állati működésén viccelődik, a szexualitás, a nemi szerepek keveredése, a megfordult vagy kifordult nemiség mint humor a jellemző). És pont ez adja meg az események kitűnő ritmusát. A megdöbbenéstől és a sokktól, hogy át vagyunk verve, még azt is elfelejtjük, hogy felháborodásunkban leállítsuk a filmet.

A rendező ismert karakterszínészeket választott ki. Ez ismét egy jól felállított csapda, amibe mi, nézők szépen belesétálunk. Nyitójelenet: Jon Lovitz és Jane Adams komikusok esetlen szakítása. Jól ismerjük ezeket a színészeket, előzetes tapasztalataink azt súgják:  igen… minden rendben van, tudom mi fog történni, én kontrollálom a következő másfél órát, hiszen tisztában vagyok azzal, hogy ez is csak egy könnyed limonádé.

Majd Solondz három jelenettel később elénk tár egy kövérkés, szemüveges telefonbetyárt, aki az előbb látott nőt hívja fel pusztán azért, hogy közben önkielégítést végezzen. Ezen már nem nevetünk és a rendezői elvárás sem az, hogy nevessünk. Ezért is téves ezt a filmet vígjátékként kategorizálni. Solondz nagyon-nagyon szomorú és fájdalmas komédiának nevezi filmjét.

Forrás: Movie.hu

A boldogságtól ordítani létfontossága abban rejlik, hogy mer beszélni a mellkasunkra nyomást gyakorló témákról, sőt, ezeket a mindennapi életbe helyezi. Ott kezdődik, ahol Hollywood eufemizmusa véget ér. Gyönyörű példa erre az apa (Dylan Baker) és a fiú (Justin Elvin) utolsó beszélgetése, amikor Bill őszintén, zokogva mondja el 11 éves fiának, hogy szerelmeskedett (igen, ezt a szót használja) az osztálytársaival, és ha tehetné, újra megismételné. Ilyen erős és mély apa-fiú jelenetet csak a Szólíts a neveden című filmben láttam.

Solondz nem mond ítéletet hőseiről, ami szintén szembe megy előzetes elvárásainkkal, hiszen gyerekkorunktól kezdve arra vagyunk kondicionálva, hogy a megismert történetek végén megkapjuk az értékítéletet, az erkölcsi útmutatást. Azzal nem is lenne probléma, hogy a rendező nem kíván állást foglalni, tanúságot levonni, hiszen pont az a lényege a filmnek, hogy az életben semmi sem fehér vagy fekete, de ezzel a rendezői–írói koncepció megfosztja a szereplőket a természetes reflexiójuktól.

Amikor napvilágra kerülnek az egyes figurák sötét titkai, az őszinteség és szókimondóság eltűnik a filmből. A karakterek, akik szembesülnek a titkokkal, nem válaszolnak érdemben az életüket gyökeresen felforgató problémákra.

A boldogságtól ordítani című film nem gonosz, sőt karakterei sem azok, csak esendő emberek, akiknek történetét mások elé tárni nem más, mint maga a művészet.

Kiemelt kép: Mafab

 

Kihirdették a Libri irodalmi díjak nyerteseit

A Libri irodalmi díj az előző év legjobb szép- és tényirodalmi könyveit ismeri el: a 2020-ban megjelent, és a díj követelményeinek megfelelő 156 műből álló hosszúlistából idén egy 212 tagú szakmai csapat döntése alapján alakult ki a tízes lista, amelyre a zsűri és a közönség is szavazhatott. A végső eredményt a május 10-i online díjátadó gála keretein belül tették közzé. A nyertes könyvek szerzői 2-2 millió forintot és 30 millió forint értékű médiatámogatást kapnak.

A Libri Könyvkereskedelmi Kft. a kultúra elhivatott pártolójaként legfontosabb feladatának tartja az olvasás és a kortárs irodalom népszerűsítését, ezért alapította meg 2016-ban a Libri irodalmi díjat és az ehhez kapcsolódó Libri irodalmi közönségdíjat. A versenyben a díj átadását megelőző évben először kiadott, magyar szerző magyar nyelven írt szépirodalmi művei vehetnek részt, amelyek hozzájárulnak a magyar kultúra jelenéhez, jövőjéhez, és valódi társadalmi hatással bírnak.

A Libri által felkért, neves közéleti személyiségekből álló 212 fős szakmai bizottság és egyes magyarországi egyetemek hallgatóinak döntése alapján állt össze az a tíz könyvből álló lista, amelyre a közönség és a szakmai zsűri is szavazhatott. A közönség március 25-től május 2-ig adhatta le voksát a Libri weboldalán, a Libri irodalmi díj nyerteséről pedig az ötfős szakmai zsűri határozott.

A szakmai zsűri tagjai:

Bálint András – Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész, érdemes művész, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagja

Beck Zoltán – dalszerző, a 30Y énekes-gitárosa, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusa, a Zenélő Egyetem szakmai igazgatója

Fullajtár Andrea – Jászai Mari-díjas színész, a Katona József Színház társulatának tagja

Károlyi Csaba – Artisjus-díjas irodalomkritikus, az Élet és Irodalom főszerkesztő-helyettese, egyetemi oktató

Szilágyi Zsófia – Balassa Péter-díjas irodalomtörténész, kritikus, a Szegedi Tudományegyetem egyetemi tanára, a Móricz Zsigmond Társaság elnöke

2021 döntős könyvei

Bereményi Géza: Magyar Copperfield
Grecsó Krisztián: Magamról többet
Halász Rita: Mély levegő
Háy János: A cégvezető
Jászberényi Sándor: A varjúkirály
Kiss Tibor Noé: Beláthatatlan táj
Nádasdy Ádám: A szakállas Neptun
Selyem Zsuzsa: Az első világvége, amit együtt töltöttünk
Szabó T. Anna: Szabadulógyakorlat
Tompa Andrea: Haza

A 2021-es Libri irodalmi díj nyertesei: 

Libri irodalmi díj: Bereményi Géza: Magyar Copperfield

Libri irodalmi közönségdíj: Grecsó Krisztián: Magamról többet

libri irodalmi díj
A 2021-es Libri irodalmi díj döntősei

A díjazottak listája

2016-ban Rakovszky Zsuzsa Fortepan című kötete és Bartis Attila A vége című regénye volt a díjazott, 2017-ben Jászberényi Sándor kapta a Libri irodalmi díjat A lélek legszebb éjszakája című novelláskötetéért, Kepes András pedig Világkép című művéért vehette át a közönségdíjat. 2018-ban a közönség Bödőcs Tibor Addig se iszik című kötetére szavazott, a zsűri pedig Tompa Andrea Omerta című regényét ítélte a legjobbnak. 2019-ben a közönség tetszését Krusovszky Dénes Akik már nem leszünk sosem című regénye nyerte el, a Libri irodalmi díjat pedig Szvoren Edina vehette át Verseim című novelláskötetéért. 2020-ban a közönség Grecsó Krisztián Vera című regényére voksolt, míg a zsűri Láng Zsolt Bolyai című művét választotta a Libri irodalmi díj nyertesének.

A Libri irodalmi díj és közönségdíj történetét 

Kiemelt kép: Libri (szerkesztett) 

Madarak és fák napja – Fecskevédelem Szombathelyen

Szombathely Megyei Jogú Város vezetése fontos, sőt, kiemelt területnek tartja a bioszféra változatosságának megőrzését. Most a hazánk legkedvesebb madarai közé tartozó fecskék védelmében szeretnének előrelépni.

A különböző pályázati lehetőségek és források folyamatos figyelésén kívül vannak olyan területek, amelyeket a város saját erőből is meg tud valósítani. Ezek közé tartozik a Fecskevédelmi Program, amely az anyagi lehetőségek korlátozottsága miatt elsőként egy online állományfelméréssel kezdődik.

A Magyarországon fészkelő három fecskefaj (molnárfecske, füstifecske, partifecske) és a hozzájuk életmódjában és külalakjában meglehetősen hasonlító sarlósfecske a vasi megyeszékhely körzetében is fészkelő fajnak számít. A Fecskevédelmi Program célja ezen fajok állományaik felmérése, a szombathelyi lakosság érzékenyítése és jóindulatának felkeltése, továbbá hosszabb távon az említett madarak életfeltételeinek támogatása.

Molnárfecske-műfészektelep (Forrás: mme.hu)
Molnárfecske-műfészektelep (Forrás: mme.hu)

A fecske a magyar népi kultúrában a tavasz, a remény hírnöke; a koronavírus-járvány idején a természetvédelmi hasznon túl azt is várják kezdeményezésüktől, hogy ezen kedves madarak a lakosság szellemi-lelki komfortérzetét is gazdagabbá teszik. A fecskék eltűnése vagy jelenléte ugyanakkor nemcsak lelkiismereti kérdés, hiszen a városi életközösségek egyik legfontosabb madárfajainak számítanak, ráadásul táplálkozásuk során olyan repülő ízeltlábúakra (köztük szúnyogokra) vadásznak, amelyek az emberek életét is megkeserítik – a vegyszeres permetezés mértékének esetleges csökkentéséről nem is beszélve.

Arra kérik a Szombathelyen élőket, hogy kérdőívük segítségével nyújtsanak támpontokat a vasi megyeszékhely fecskeállományának meghatározásához, hogy az információk birtokában a lehető leghatékonyabban tervezhessék meg a további intézkedéseket.

 

A kérdőív: https://zoldhullam.szombathely.hu/hu/fecskevedelmi-program/fecskeallomany-felmeres/

Kis fecskehatározó: https://zoldhullam.szombathely.hu/hu/fecskevedelmi-program/fecskefajok-hazankban/

A program felülete a Zöldhullám Szombathely weboldalon: https://zoldhullam.szombathely.hu/hu/fecskevedelmi-program/

Kiemelt kép: mme.hu

LEGUTÓBBI CIKKEK