10 előadás, amit látnod kell 2020-ban

f21.hu 2020. jan. 1. 0 6

2019-ben a pezsgő magyarországi színházi életet sok pozitív és negatív hatás érte, melyek eredményeképpen/melyek ellenére idén is remek előadásoknek örvendezhetett a nézőközönség. A tavalyi cikkünkhöz hasonlóan idén is összegyűjtöttük rovatunk szubjektív ajánlólistáját, melyek tartalmazzák az idén bemutatott, általunk leginkább kedvelt előadásokat, illetve néhány régebben bemutatott zseniális művet, amit szerintünk nem hagyhat ki egyetlen színházkedvelő sem.

1. Molière: Tartuffe – Katona József Színház, Budapest
Rendező: Bocsárdi László

Fotó: Horváth Judit

Bocsárdi László Tartuffe-je esszenciális igazságokat tár fel. Olyanokat, amelyek ugyan nap mint nap kézzel foghatóan keserítik életünket, de csak ritkán lépnek olyan lélekrétegekbe, amelyek elég tudatosak ahhoz a felismeréshez, hogy harcolni is tudjunk ellenük. Melyek ezek? Egy akaratos, zsarnoki anya is lehet a sötét férfiasság megtestesítője. A manipulátornak nincsen rá szüksége, hogy mindenkit megtévesszen, sőt, még sokakat sem kell neki: elég azon keveseket, akik a már említett káros és maszkulin erőszakot mások rovására birtokolják. Az álszentek, cselszövők nem sokat gondolkodnak vagy gondolnak magukról, elméjüket a kényelmük és szükségleteik kielégítése tölti ki. És így tovább, nevel és terel, figyel és vezet minket a Katona évadjából is kiemelkedő alkotás. Keresztes Tamás (Tartuffe) és Máté Gábor (Orgon) a konvencionális színjátszás körein is túlra merészkedő átlényegüléssel félemlítenek és nyűgöznek le minket: ha kell, akkor tigrisugrással.

2. Ibsen: Babaház – Stúdió K Színház
Rendező: Jeles András

Forrás: www.studiokszinhaz.hu

Ibsen Nórájának képi és gondolati világában is abszurd, ám másságában élvezetes előadása különleges színfoltja a budapesti alternatív színházi szféra repertoárjának. A klasszikus és a modern, álom és valóság, csend és szöveg furcsa kevertje az alkotás, mely magán viseli Jeles András világának jellegzetes stílusjegyeit. Bánki Róza jelmezei és a Perovics Zoltán nevét dicsérő látvány már önmagában is megérne egy látogatást.

3. Tolsztoj: Anna Karenina – Győri Balett
Koreográfus: Velekei László

Forrás: https://gyoribalett.hu

A Győri Balett eddig sosem látott módon dolgozza fel Tolsztoj 1877-es művét. Velekei Lászkó koreográfiájának legfőbb erénye a merészsége; egy 19. századi történetet mesél el modern és zavarba ejtő, sőt, olykor rémisztő megoldásokat alkalmazva, újfent bebizonyítva, hogy a tánc kiválóan képes beszélni az érzelmek nyelvén. A szimbólumok pedig kitüntetett szerepet kapnak, amelytől még izgalmasabbá válik az irodalom egyik legjelentősebb hősnője, Anna Karenina életének mai feldolgozása. 

4. Gogol: Egy őrült naplója Jurányi Ház
Rendező: Bodó Viktor

Fotó: Takács Attila

Gogol elbeszélésének briliáns feldolgozását láthatjuk a Jurányiban, melynek főszereplője, Keresztes Tamás egymaga alkotja meg Akszentyij Ivanovics Popriscsin bomlott képzeletének világát. A díszlet, a hang és a játék expresszionista összhatása feledhetetlen élményt nyújt a néző számára. Az Egy őrült naplója igazi ínyencség lehet a művészetkedvelőknek.

5. Szigligeti Ede-Mohácsi István-Mohácsi János: Liliomfi – Weöres Sándor Színház, Szombathely
Rendező: Mohácsi János

Fotó: Mészáros Zsolt

“A szélesvásznú filmként pergő Liliomfi (és ha már filmes hasonlat, egész estés mozi is a maga 190 percével) a játszóin át kegyetlen portrét is rajzol úgy általában a kapcsolatokról és a boldog beteljesülésről. Mert olyan ebben a miniuniverzumban nem is történik, a látszatok ellenére nem lehetséges a teljes kielégülés. Lábodi Ádámnak nem esik nehezére jó Liliomfinak lenni, mondhatni, lubickol a szerepben, ám kvalitásait végül azzal mutatja meg, amikor Mariskával (Dunai Júlia) végre egymáséi lehetnek: a férfi fájdalmasan és némán sír, hiszen ezzel együtt elveszti szerelmét, a feslett, de őt őszintén és önmagáért szerető Rózát, akit legalább ennyire rétegzetten Alberti Zsófi formál meg; Mariska kezének elnyerése azonban egy tervezhetőbb, élhetőbb jövő felé vezet. Nagy vesztes még Erzsi is, a fogadós lánya, akit Gonda Kata kelt életre: rengeteg erőfeszítése, amellyel a gazdagnak hitt Gyurit (Antal D. Csaba) megszerzi magának, szinte felesleges, hiszen kiderül, hogy a pincérlegénynek egy vasa sincs, jövőjük bizonytalan vagy az apai árnyékban rejtőző. Őszinte és mindkét felet kiteljesítő szerelem nem létezik, a darab végi megrendítő tablószerű felállás arcait ezzel a szemmel is érdemes megvizsgálni.”méltatja a színészeket szerzőnk az art7.hu-n megjelent kritikája.

6. Georg Büchner: Woyzeck – Nemzeti Színház
Rendező: Ifj. Vidnyánszky Attila

Fotó: Rusznyák Csaba

A POSZT-nyertes Woyzeck méltán telt házas előadásainak egyikét érdemes elcsípni, még ha csak pótszéket is kap az ember. A Büchner töredékeiből és improvizációk alapján felépített előadás kíméletlen kritikát fogalmaz meg a fogyasztói társadalommal és a felgyorsult, modern élettel szemben. Céltalanság, kiszolgáltatottság, nyomor. Mit tesz a természettől eltávolodott, nyomasztó társadalmi közeg az emberi lélekkel? Mitől lesz valaki gyilkos? Többek közt ezeket a kérdéseket veti fel a mű.

7. Kárpáti Péter: Díszelőadás – Trafó
Rendező: Kárpáti Péter, Téri Gáspár

Fotó: Véner Orsolya

A Díszelőadás a veszettség elleni oltás feltalálásáról és az addig vezető, legkevésbé sem egyszerű és áldozatmentes útról szól. Mélyen megérintő darab tudományról és emberségről, kiváló színészi játékkal és különleges atmoszférával. Olyan élmény lehet, mely sokáig motoszkál majd a néző agyában, hogy gondolatokra sarkalja őt.

8. Székely Csaba: 10 – Radnóti Színház
Rendező: Sebestyén Aba

Fotó: Dömölky Dániel

10 parancsolat, 10 hányatott sorsú személy a Remény Lakótelepről, és 10 összekapcsolódó, nehéz életút. Székely Csaba drámája a Radnóti Színház egyik legnépszerűbb, legkedveltebb darabja, nem véletlenül. Fanyar fekete humorral nyúl a vallásossághoz és a vallástalansághoz, az emberhez, mint áldozathoz és bűnöshöz. Az előadás nem simogatja meg elnézően és megnyugtatóan a lelkünket azt sugallva, hogy ártatlanok vagyunk. A 10 odavág, és felnyitja minden néző szemét abban a reményben, hogy ezáltal a jövőben talán máshogy cselekszünk. 

9. Fejes Endre-Tasnádi István: Rozsdatemető 2.0 – Katona József Színház, Budapest
Rendező: Máté Gábor

Fotó: Toldy Gábor

Korszakokat átívelő történet arról, hogyan éli meg a kisember a történelem nagy eseményeit. Politikai és emberi harcok, bukások, veszteségek, sok-sok bánat és öröm. Határokat feszegető, merész előadás, mely kérdez, de nem fél. Olyan színészek káprázatos alakításait láthatjuk, mint például Szirtes Ági, Vizi Dávid vagy Mészáros Blanka. Kihagyhatatlan.

10. Thomas Mann – Gáspár Ildikó: József és Testvérei – Örkény Színház
Rendező: Ascher Tamás, Gáspár Ildikó

Fotó: Horváth Judit

A Thomas Mann regénye alapján készült előadás minden perce tartalommal teli. Gyönyörű látvány, remek dramaturgiai munka és csodálatos színészi alakítások (főszerepben Polgár Csaba és Patkós Márton) elevenítik meg az egyik legszebb bibliai történetet. A középpontban az ember. Valódi érzések, mélység, hit, remény, felemelkedés. A küldetés nehézsége. Felejthetetlen élmény a közönség számára.

Kiemelt kép: A Katona József Színház Facebook-oldala

Tags: 10, Babaház, Bocsárdi László, Bodó Viktor, Győri Balett, Jeles ANdrás, Jurányi Ház, Katona József Színház, Keresztes Tamás, Nemzeti Színház, Örkény Színház, programajánló, Radnóti Miklós Színház, Rozsdatemető 2.0, Stúdió K Színház, Színház, Tartuffe, Trafo House, Velekei László, Weöres Sándor Színház Categories: SZÍNHÁZ
Related Posts