Az, hogy mitől válik vonzóvá számunkra valaki, egy ember, egy karakter, mit tartunk a másikban szerethetőnek, az, hogy milyen embert képzelünk el magunk mellé, nem csupán egyénenként különbözik, de más-más imázs nyerő a Föld különböző pontjain is. Csakugyan mint a női, úgy a férfi szépségideál és az ők képviselte trend is eltér és változik koronként, országonként és kultúránként is egyaránt. Milyen ideál is hódított anno és mi tetszik napjainkban?
Az ’50-es, ’60-as években
Mivel a korszak nem tűrte az egyéni, személyre szabott és azáltal megkülönböztetett öltözetet, ezért az ’50-es évek puritán divatjának egyik jellegzetes darabja a lódenkabát volt. Igaz, hogy télen meleg volt, ráadásul vízálló is, azonban szabása rettentően unalmas és ódivatúnak mondható. Nem mellesleg szinte mindenki ilyet viselt, esély sem volt kitűnni a tömegből az egyedi stílussal.
Pontosan emiatt akkoriban elítélték a kalap és a nyakkendő viseletét és „elvetendő burzsoá, kispolgári szokássá” minősítették azt. Az öltözködést az egyszerűség és a praktikusság határozta meg (a nőknél sem a csinos, divatos megjelenés volt a követendő példa).
Akkoriban az imponált, ha egy férfi dolgozott, sőt, elvárás volt, hogy munkásember legyen, hiszen az ő feladata volt az anyagi háttér megteremtése a család számára. Emellett a fizikai erőnlétet is javarészt a férfiakhoz kapcsoljuk, ezáltal váltak a domináns nem megtestesítőjévé (aminek „köszönhetően” a női és férfi nem meg lett különböztetve egymástól). Mindemellett testi kapcsolatot is csak a férfiak létesíthettek házasságkötés előtt, a nők számára nem volt megengedett, valamint a szerelmi életüket sem nézték jó szemmel, nem tartották elfogadhatónak.
Az ’50-es évek kulturális ikonjaként emlegetik az amerikai zenészt-színészt, Elvis Presley-t, aki a mai napig a Rock ‘n’ Roll királyaként maradt fenn a köztudatban, a társadalom emlékezetében. Tehetsége mellett stílusán is megakadtak a női szempárok, hiszen széles fogsora és oldalra fésült vagy zselézett hajával, mindegy, hogy épp inget, farmerkabátot, vagy bőrdzsekit viselt, belefért az ’50-es évek szépfiú, szívtipró kategóriájába.
A ’70-es években
A soványabb (nőiesebb) testalkat hódított, úgymond a „pipaszár láb”, amelyet gyakorta unisex ruhadarabok fedtek el, különösképp a bővülő szárú „trapéznadrágok”. Ezért is mondhatjuk, hogy akkoriban a legtöbb férfi a feminin trendet követte, köztük a The Rolling Stones zenekar énekese, Mick Jagger is. A zenész előszeretettel viselt csíkos és kockás ruhadarabokat, legyen szó pólóról vagy a csilivili fellépőszettjéről, ami leginkább a zakó és az ing volt.
Azok a szűkebb nadrágok voltak igazán menők, amelyek kiadták, láttatták a férfi domborulatokat is, és beindították a hölgyek fantáziáját. Tulajdonképpen, ami a legelterjedtebb volt a ’70-es években, az a „rugby shirts”, ami egy hosszú ujjú pulóver gallérral. Emellett a hosszabb kócos haj, a vagány megjelenés okozott igazán katarzist, szexi kisugárzást és alkotott együttesen egy rocksztár imázst.
Emlékezetes alakításainak köszönhetően a ’70-es évek szexszimbólumának tekintették a két színész Richard Gere és Michael Douglas mellett Burt Reynoldsot, a Golden Globe-díjas amerikai színészt. Megszámlálhatatlan filmbéli alakítása mellett akkor vált még igazi szívtipróvá, amikor első férfiként pózolt meztelenül a ’73-as Cosmopolitan magazinban. Abban az időben divat volt bajuszt növeszteni, emellett mutogatni a szőrös mellkast, felsőtestet is, amely hozzájárult ahhoz, hogy a női nemet könnyebb legyen elcsábítani.
A ’80-as években
Az évtized férfiideálja két totálisan ellentétes irányba mozdult el. Az egyik oldalon a testépítők, akcióhősök, egyszóval a „feláldozhatók” álltak, míg a másikon a már korábban említett feminin irányzat képviselői.
Az előbbi megtestesítője Sylvester Stallone mellett nem lehetett más, mint hasonlóképp a szakmabéli amerikai színész, testépítő Arnold Schwarzenegger, aki már fiatalon is sikeres; komoly eredményeket tudhatott magáénak testépítőként, valamint hollywoodi akciófilmjei megtartották a globális hírnevet számára napjainkig is. Ha épp nem az izmait mutogatta, akkor is egy sármos külsővel rendelkezett, hétköznapi viselettel, farmer & bőrkabát kombóval.
Az utóbbi, azaz a feminin irányzathoz tartozott A Karib-tenger kalózai amerikai kalandfilm-sorozat főszereplője, Johnny Depp. A színész babaarcát gyakran feldobták az általa viselt ékszerek, fülbevalók, nyakláncok, amihez a borosta helyett a kósza séró társult.
A ’90-es években
Igazából mindegy volt, hogy ki milyen ruhadarabot hordott, a lényeg az volt, hogy legyen az illetőben valami plusz, amivel kitűnik a tömegből. Például zenéljen, mint Kurt Cobain, a Nirvana énekese. Állig érő szőke hajával, cigarettával a szájában, gitárral a kezében, tengerkék szemével, vonzó tekintetével megannyi lány szívét rabolta el a színpadon, majd törte össze, amikor mindössze huszonhét évesen feladta az életnek nevezett játékot.
Abban az időben olyan népszerű amerikai színész, táncos ejtette még rabul a női szíveket, mint a nagy sikerű Dirty Dancing és a Ghost főszereplője, Patrick Swayze, aki nem mellesleg elnyerte a legszexibb férfi címet a People magazintól 1991-ben. A kilencvenes évek végén kevesen tudtak ellenállni Leonardo DiCaprionak is, aki a 11 Oscar-díjat elnyert katasztrófafilm, a Titanic főszereplőjeként kapott megannyi női szívet és világméretű elismerést az alakításáért. A kétezres években sem tűnt el a képernyőkről a tinibálvány, hiszen olyan sikeres filmekben kapott még szerepet, mint A nagy Gatsby vagy A Wall Street farkasa.
Azonban a férfi színészek is akkor váltak igazán népszerűvé a női szemben, amikor férfias testalkattal rendelkeztek, arányosan izmosak voltak, ráadásul kockahasuk is volt. Szinte lenyűgözték a női nemet azok a testek, amelyiken szinte semmi súlyfelesleg nem volt. Ezért is örvendhetett hatalmas sikernek Brad Pitt vagy Matthew McConaughey.
Utóbbi nem mellesleg a Hogyan veszítsünk el egy pasit 10 nap alatt? című film sármos Benjamin Barry-jeként csábította el fogadásból a híres színésznő Kate Hudson alakította Andie Anderson karakterét.
A 2000-es években
Az évtized életstílusára a metroszexualitás volt jellemző. A szó magában foglalja az olyan férfiakat, akik sokat törődnek a külsejükkel, szépségcikkekre, ruhákra, kozmetikumokra, fodrászra költik el keresetüket. Az tisztázandó, hogy ez nem feltétlenül köthető össze a szexuális beállítottságukkal, inkább csak afféle trend, amely nem igazán keresztezi a férfias szerepet.
Képviselőjének tekintik például az egykori profi válogatott labdarúgót, David Beckhamet, akinek megjelenése valóban energikus eleganciát sugall a mindennapokban. A borosta, az arcszőrzet megléte kifinomult ízlésre vall, csakugyan mint a többszörös Grammy-díjas amerikai énekes-színésznél, Justin Timberlake-nél is.
Napjainkban az elképzelések a férfiideálokról igen széles skálán mozognak. Van, akit az ír színész, a Peaky Blinders bűnügyi drámasorozat főszereplője, Cillian Murphy hódított meg az utóbbi években a „természet alkotta tökéletességével”: karakteres arcvonásával, szélesebb, formás szájával, elveszett gyermeki tekintetével. Ahogyan azt a színész is nyilatkozta a BBC-nek: „karaktere elbűvölő, magával ragadó, könyörtelen és vakmerő”.
Hasonló karakteres arccsontozattal rendelkezik a brit színész, a The Witcher Netflix-sorozat szereplője, Henry Cavill is. Sorozatbéli szerepe egy rideg, magabiztos, masszív, nagy termetű, izmos karaktert formál. Hogy ne csak a külsőségeket vegyük figyelembe, egy igazi védelmező típus, aki mellett maximális biztonságban érezhetjük magunkat. Az alfahím megtestesítője, aki a való életben is hódít a szép fehér fogsorával, csábos mosolyával és sármjával együtt.
Az mindenképp megemlítendő, hogy a fent említett celebek hírneve a mai napig töretlen, ám az igazán mérvadó az, hogy az idő múlásával is ugyanolyan ideálként tekint rájuk a női nem, mint egykor, fiatal korukban. Az, hogy milyen arcot és vonásokat tartunk mi, nők a legszebbnek és milyen stílus és öltözködés számít igazán vonzónak számunkra, kétségkívül saját preferenciánktól függ. Azonban azon mindenképp érdemes elgondolkozni, hogy mi is tetszik valójában: a karakter a filmből, vagy az, aki alakítja.