Kezdőlap Blog Oldal 5

A posztszovjet Salò? – Vlagyimir Szorokin: A négyek szíve

Szorokin f21

Pasolini és Szorokin térben és időben ugyan távol van egymástól, egy-egy ponton azonban találkozik a két alkotó munkássága.

Szerző: Paták Balázs

A mondással ellentétben a gonoszok nem heten vannak, hanem négyen. Két csoport, az egyik egy filmben és Olaszországban, a másik egy regényben és Oroszországban. A pontos indítékaik tisztázatlanok, a cselekedeteik mégis hol mutatnak összefüggéseket, hol csak a kegyetlenség ténye közös. Mindenesetre Pier Paolo Pasolini és Vlagyimir Szorokin alkotói szándékai azonosak: bemutatni, hogy az államhatalom a leglélekfacsaróbb erőszakot is képes legitimálni.

Míg a Salò, avagy Szodoma 120 napja a fasiszta rendszer brutalitásának allegóriája, addig Szorokin regénye, A négyek szíve az összeomló szovjet birodalomban játszódik, ahol a világháborúk és a diktatúra által traumatizált nemzedék, valamint a reményt hozó fiatalság egyaránt jelen van. Ahogy Staube mondja az egyik serdülőnek: „én hiszek a ti nemzedéketekben. Hiszek. Ti fogjátok megmenteni Oroszországot”.

Staube az egyik szív a négy közül. Háborús veterán, akinek meséje történelmi távlatokat nyit. Ezzel a múltidézéssel rögtön a felütésben találkozik az olvasó. Katonatörténetei túlmutatnak a szenvedésen, már-már valamilyen tanulságot vagy panaszt is magukban hordoznak. Talán az átélt borzalmak tették őt radikálissá. Szélsőségessége szembetűnő a Sztálinról folytatott vitában, aki szerinte „következetlen volt, puhány, nem volt mersze határozni a legfontosabb kérdésekben, az értelmiség és a parasztság szövetségét játszotta ki a proletariátus ellen”.

Rajta kívül a kvartett tagja még Szerjozsa, a legfiatalabb láncszem és Rebrov, aki mintha a vezető lenne, hiszen a „kiosztós” terveit és eredményeit a legtöbbször ő ismerteti. Abban, hogy mi is ez a kiosztós valójában, amely az egész regényen végighúzódik, nem lehetünk biztosak. Ugyanígy felfoghatatlanok azok a szerkezetek, amelyeket a szereplők építgetnek. De talán pontosan ez az a regény, melynél teljesen felesleges megkérdezni, hogy miért, mert választ nemigen kapnánk rá (éppen úgy, ahogy az orosz nép se kapna a párttitkároktól kielégítő magyarázatot a kommunizmus értelmére).

Szorokin f21
Forrás: moly.hu

A banda egyetlen női tagja Olga, a tehetséges sportlövő, aki az edzőnél gyorsan előre jutott. Olga ugyanis nem riadt vissza Zsabin szokásától, mely szerint „elöl kezdi, hátul végzi”. És mivel ő az egyetlen nő a csapatban, mintha az ő feladata lenne bevezetni Szerjozsát a szexus misztériumaiba. A fiú vele próbálja ki az anális szexet, és Olga orális játéka nyugtatja meg, miután a vonatúton felriadt a rémálmából.

Tévedünk, ha ezek után azt hisszük, hogy a négyek modortalanok és ignoránsak lennének. Nagyon is műveltek; Tyutcsevet idéznek és Szurikovról diskurálnak. Az ámokfutások mögött megbújó kifinomultságukat tetézi az anyagi gondtalanság. Kellemesnek tűnő dácsával rendelkeznek, ahol Rebrov anyját egy acélhurokkal megölik, majd felaprítják és ledarálják. A 28 liter „folyékony anyának” pedig jelentősége lesz a prés beindításánál, amely a végjátékban lezárja a négyek sorsát.

Szorokin találkozik Pasolinivel

Az előre kiterveltség és a műveltség rokonítja a négyeket a Herceggel, a Püspökkel, a Bíróval és az Elnökkel, azaz a Salò főszereplőivel. Két gyötrés között képesek ők is kultúráról, pontosabban arról vitatkozni, hogy a „vérontás nélkül nincs megbocsátás” gondolata vajon inkább Baudelaire-től vagy inkább Nietzschétől származik-e. Ráadásul Rebrovékhoz hasonlóan ők is egy megadott séma szerint görgetik előre ördögi terveiket, csak nem a szorokini enigmatikus kiosztós, hanem egy Dantét idéző körszerkezet alapján. A Pokol tornáca, A mániák köre, A szar köre, majd pedig A vér köre kikövezett útként viszi a történetet az ünnepélyes tömeggyilkosság felé.

A körök mozgatórugója a cédák meséje, amely abból a szempontból párhuzamba állítható Olga és Rebrov édesanyjának, Alekszandra Olegovnának a beékelt történeteivel, hogy mindkét esetben kiegészül velük a cselekmény, ezek –bizonyos szempontból – (erotikus) fantáziajátékok. Másrészt ugyanígy egy grandiózus zárófejezetre fut ki A négyek szíve is. A hiperbolikus akciójelenetet egy hosszú vonatozás előzi meg, majd a személyzet egyik terhes tagját satuba fogják, a koponyáján pedig egy akkora lyukat vágnak, hogy beférjen abba egy merev hímtag. A koponyán keresztül elkövetett nemi erőszak után következik a hollywoodi filmekre jellemző tűzharc.

Mostanra minden valószínűséggel világossá vált, az aberráltság és az explicit szexualitás egyik alkotástól sem áll távol. Az életműveket ismerve az aktusok kendőzetlen bemutatása sem Pasolinitől, sem Szorokintól nem idegenek. Gondoljunk az olasz rendező filmhármasára, Az élet trilógiájára (Dekameron, Canterbury mesék, Az Ezeregyéjszaka virágai) vagy a Teorémára. Más alkotásoknál pedig a trágárság váltotta ki a publikum felháborodását, például az Utcakölykök című regénye esetében, de az utcanyelv szintúgy jellemző az Egy erőszakos életre.

Szorokin f21
Forrás: konyvesmagazin.hu

Szorokinnál is deklarált írói szándék a testiség (és a káromkodás) beemelése a szövegvilágba. Ez a vállalkozás A négyek szívében tetőzik, de korábbi alkotásaitól sem idegen, ahogy arra a fordító, Hetényi Zsuzsa a kiváló utószóban felhívja a figyelmet. Ennél a pontnál pedig kötelező megjegyezni, mennyire briliáns Hetényi fordítása, amely minden bizonnyal a korábban említett obszcenitás, a tisztázatlan részletek, a homályos játékszabályok és természetesen a gyomorforgató jelenetek miatt nem lehetett egyszerű vállalkozás.

Mindenesetre sok néző kiment a moziból a Salò bemutatója közben, és sok olvasó félbehagyja A négyek szívét. A fanyalgók abból a téveszméből indulnak ki, hogy a szexualitásnak mindenféleképpen vonzónak és izgatónak kell lennie. Ez az elvárás különösen elavult akkor, ha figyelembe vesszük a kortárs irodalmi irányokat.

Számos szerző előszeretettel karcolgatja az előbb említett avítt megállapítást, példának okáért vessünk csak egy pillantást két Nobel-díjas szerzőre, Elfriede Jelinekre és Annie Ernaux-ra. Jelinek Kéj című művében az intimitás a magasabban pozícionált férfi eszköze a hatalomgyakorláshoz, de a szexualitás A zongoratanárnő esetében is átlépi az egészséges magatartás határait. Ernaux pedig a Lánytörténetben a szüzesség elveszítését állítja a középpontba; az elbeszélő emlékezetébe azonban fájdalmas és szégyenteli élményként vésődik az éjszaka.

Ennek ellenére Pasolini és Szorokin esetében is tagadhatatlan, hogy a De Sade márkit idéző szadizmus sok helyen nem rendelkezik semmilyen szimbolikus tartalomtöbblettel, hanem kizárólag öncélú. Máskor viszont a mondanivalót hangsúlyozza, vegyük például a jelenetet, amikor Ivanyilov egy alul lyukas fogorvosi székből Olga szájába ürít, miközben a televízió a ’91-es Gorbacsov elleni puccskísérletet közvetíti. A párhuzam itt magyarázatra sem méltó, nem úgy, mint a Salò esetében, ahol az éjszaka során összegyűjtött ürüléket a vacsoránál szolgálják fel, majd kedélyesen elfogyasztják az asztalnál.

Szorokin f21
Forrás: labottegadihamlin.it

A Salò és A négyek szíve tehát polarizálnak. A két alkotás rendkívül megosztó, de az biztos, hogy mind a Pasolini-filmből, mind Szorokin regényéből több jelentés hámozható ki, mint a legtöbb túldicsért sikerkönyvből.

Kiemelt kép: hang.hu

Bécsi filmesztiválon versenyez Tóth Vivien és Kecskeméti Balázs Bujtor István-díjas versfilmje

Tóth Vivien

Rangos fesztiválon mutatják be a magyar alkotást.

Idén hetedik alkalommal kerül megrendezésre a bécsi Art Visuals & Poetry Filmfesztivál, ami a világ második legnagyobb versfilmes szemléje. A november 14-17. között zajló vetítéseken vers-, illetve a költészethez szorosan kapcsolódó rövidfilmeket mutatnak be. A Tóth Vivien és Kecskeméti Balázs társrendezésében készült Maros mozi című alkotás a fesztivál megnyitóján versenyez hét másik nemzetközi filmmel, amelyek közül a nyertest a moziterem közönsége, illetve az esemény programigazgatója fogja kiválasztani.

A film korábban elnyerte a 2022-es Bujtor István Filmfesztivál versfilm kategóriájának fődíját, majd ugyanabban az évben Berlinbe utazott, ahol a ZEBRA Filmfesztiválon 1200 jelentkezőből jutott be a PRISMA Programba, amiben száz filmet vetítettek. 

„Hogy ne legyen központja, se a moziban, se máshol. Vágyni egy rég elveszett szerelemre, és mégis menekülni előle. Lassan eltűnni a saját testén lévő vetületekben. Képalkotás a moziról, mint a vágyakozás helyéről, Tóth Vivien versére. A sírást valahol engedni kell” – szól a ZEBRA Fesztivál ismertetésében.

Kiemelt kép: a film alkotói tavalyi díjukkal

Szinkronba hozott időutazás – Ősszel jön a magyar szinkronos Steins;Gate

Új saját szinkronos projekttel, a Steins;Gate animesorozat magyar nyelvű vetítésével tér vissza a DragonHall TV anime streamingszolgáltató. A bejelentésre augusztus elején került sor, épp, amikor a szóban forgó anime cselekménye is elkezdődik. A remek időzítést a Facebook-oldalukra kiposztolt bejegyzés és a YouTube-csatornájukra kitett első előzetes videó is példázza.

De kik is ők, és mit érdemes tudni róluk? 

A DragonHall TV fő profilja magyar szinkronos animék és rajzfilmsorozatok vetítése, ezáltal eljuttatása minél szélesebb közönséghez számára – mindezt önerőből, illetve opcionális közösségi finanszírozás mellett. Archívumuk kínálatában megtalálhatóak olyan régi klasszikusok, mint a Sailor Moon, a DragonBall vagy a Szamuráj Jack, de egyéb érdekességet is tartogat a honlap, legyen szó akár modern animációról (Rick&Morty) vagy a jól ismert Mézga családról.

A DragonHall csapata önköltségen, profi szinkronszínészekkel és stábbal hoz létre stúdió minőségű magyar szinkronos verziót népszerű animékből, mint például a most érkező Steins;Gate, ami a korábban a DragonHall Facebook-oldalán lezajlott szavazás eredményeképpen jutott el odáig, hogy magyar szinkront kapjon.

Missziójuk, hogy a japán kultúrának ez az eleme is minél több ember számára legyen elérhető, és ne csak az eredeti japán hanggal, illetve magyar vagy angol feliratos alternatívával, hanem anyanyelvünkön megszólalva nézhessük a távol-keleti alkotásokat, ezáltal sokkal közelebbinek érezve őket. Kimondott céljuk mindezzel megtörni azt a régóta élő sztereotípiát, miszerint a magyar szinkronos sorozatok minősége elmarad az eredeti vagy angol szinkronos verziókétól – ezt legfrissebb megjelenésük második premierjét megtekintve bárki eldöntheti maga.

steins;gate dragonhall tv f21

Miért épp a Steins;Gate? 

A japán rajzfilmek (animék) itthon is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. Még erősen érződik rétegkultúra-jellegük, de egy-egy cím már áttörte a láthatatlan üvegfalat, és szélesebb ismeretségre is szert tett. Elég csak a Narutót említeni, mindenki tudja, miről van szó, még az is, aki nem látott belőle egyetlen részt sem. Az anime tehát korszakalkotó jelenség, de menjünk ennél mélyebbre.

Ahogy filmek között is vannak különböző műfajok, úgy az animékben is vannak alkategóriák, például a célcsoport életkora, rajzstílus vagy műfaj alapján. A Steins;Gate a science fiction műfajába tartozik, némi hard science fiction elemmel fűszerezve. Tematikája az időutazás, erősen fókuszálva az ok-okozatiság viszonyára és a jövő(k) lehetséges megváltoztatási módjaira.

Az anime az azonos című, 2009-es megjelenésű videojáték alapján készült, amely korában kiemelkedően pozitív kritikában részesült. Több díjat is bezsebelt, és a játékosközösség is kedvencének választotta egy 2017-es, japán videojátékos magazin által rendezett szavazásban. Nemcsak az eredeti japán játékról, de az angol verzióról is elismerően nyilatkoztak megjelenésekor.

A 2011-es animeadaptáció hasonlóan jól szerepelt, mondhatni, hozta az elvárásokat: a Japánban áprilistól szeptemberig leadott sorozat a kétezer-tízes évek összes számottevő piacán és hordozóján megjelent, kezdve a DVD/Blu-ray csomagoktól és különleges hangos kiadásoktól – meghódítva az angol nyelvterületeket – az észak-amerikai és brit jogdíjvásárlásokig. A sorozat népszerűségének további kiaknázására manga-feldolgozása is született a játéknak. Ez 2009 és 2013 között futott egy fiatal férfiaknak szóló japán magazinban.

Az anime karakterei között előfordul néhány „tipikus animés” karakter: elsőként a protagonista ismerőssége szembetűnő, ő az „őrült tudós”, de van még „cuki macskalány” is, aki egy catcaféban dolgozik – mégsem mondható, hogy a szereplők sematikusak lennének, hiszen a különleges sztorivezetés érdekes tulajdonságokkal ruházza fel őket, egy szereplő többféle karaktert is alakíthat, történetszáltól függően.

Ezeket a karaktereket keltik életre anyanyelvünk profi szinkronhangjai. A stáb tagjai között jelen van például A keresztapában, a Grease-ben, illetve a Niels Holgersson pocokjaként is megszólaló Seszták Szabolcs, vagy a Jurassic Park 2, A Grincs, illetve a Neveletlen hercegnő Lily Moscovitzának hangját kölcsönző Nemes Takách Kata is – csak, hogy önkényesen kiragadjak párat.

A Steins;Gate részeit ősztől lehet követni a DragonHall TV honlapján, az augusztus 13-i premierdátumot követően pedig szeptember 12-től keddenként, 21 órakor.

Kiemelt kép: Részlet a Steins;Gate című animéből.
Forrás: sucodemanga.com

Előzetest kapott Reisz Gábor új filmje

A Magyarázat mindenre az idei velencei filmfesztiválon debütál. 

Harmadik nagyjátékfilmjével jelentkezik hamarosan a Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan és a Rossz versek rendezője, Reisz Gábor, aki első két alkotásával rögtön a kortárs magyar film élvonalába került. A világ legrégebbi filmszemléjének programjába bekerülő alkotás a kettészakadt Magyarország krónikája.

A film főhőse az érettségi előtt álló Ábel, aki szerelmes lesz legjobb barátjába, Jankába. A lány azonban sokkal inkább történelmtanáruk iránt érdeklődik, aki korábban konflikutsba került a fiú konzervatív családjával. Az előzetesből nagyon kevés konkrét információ derül ki a történettel kapcsolatban, de úgy tűnik, idézhető mondatokból nem lesz hiány, hiszen már ebben a kedvcsinálóban is elhangzik például, hogy

szabadság, az a te bajod.

A film főbb szerepeiben Adonyi-Walsh Gáspár, Znamenák István, Rusznák András, Hatházi Rebeka, Sodró Eliza, Kizlinger Lilla és Urbanovits Krisztina tűnnek majd fel, a magyar nézők pedig október 5-től láthatják a filmet, de előtte már néhány közönségtalálkozón is el lehet csípni az új Reisz-művet.

Az alkotókat hamarosan támogatni is tudjuk, hiszen ismét összeáll a VAN filmzenekar, a koncert bevételét pedig a szervezők arra fordítják, hogy a stáb minél több tagja el tudjon utazni a velencei szemlére.

A kiemelt kép Vajda Réka fotója

Megvan a 2023-as FISZ JUNIOR nyári íróworkshop eredménye

A közel 40 pályázat értékelése anonim pontozással történt, a kurzus két tanára, Élő Csenge Enikő és Kazsimér Soma külön-külön pontozott, majd összevetette az eredményeket.

Íme, a 12 nyertes pályázó névsora, akik részt vehetnek a FISZ JUNIOR nyári írókurzusán augusztus 24-27 között a budapesti Kis Présházban:

  • Bebők Sára
  • Boros Benedek
  • Csáki Botond
  • Gábor Enikő
  • Fehér Enikő
  • Horváth Flóra
  • Kessler Emma
  • Lenkei Csanád
  • Nagy Benedek Máté
  • Niszler Emma
  • Takács Fox
  • Vincze Korina

A részletekkel kapcsolatban a szervezők hamarosan jelentkeznek e-mailben. Mindenkinek szeretettel gratulálunk!

Kiemelt kép: A FISZ Facebook-oldala

Takarás nélkül – A 16. Ördögkatlan Fesztiválról

Fotó: Mészáros Csaba

Bizonyosan vannak olyan fesztiválok, melyek kapcsán az egyszerű “milyen volt?” kérdésre nem lehet a “nagyszerű” szóval válaszolni, jóllehet, a magamfajta idealisták túlzottan szubjektíven közelítik meg a kérdést. Engedtessék meg, kérem, hogy a tizenegyedik Ördögkatlanom után kiáradjon belőlem mindaz, amit – bár természetemnél fogva folytonosan próbálok – nem tudok egyetlenegy, pontos, kifejező szóval leírni.

Nagyharsány-Kisharsány-Palkonya. 2012-ben még ezek a falvak tették ki a fesztivált, mikor is nagyszerű kollégámmal Babcsán Bencével (Babcsán Projekt, Babra, Kispál és Lovasi) közreműködhettünk az Ördögkatlan egy friss programjában, a Busz-színház projektben. A lényeg az volt, hogy a Nagyharsányból induló és Palkonyára érkező délelőtti járaton színészek szórakoztatják improvizációikkal az utazóközönséget. Volt, hogy Scherer Péter és Grisnik Petra quadon balettoztak, Göttinger Pál mint idegenvezető működött közre, volt, hogy a busz megállt, és a kaposvári egyetemisták által megalkotott görög szoborcsoport mellett befutott Bérczes László, a fesztivál egyik főszervezője, mint marathoni futó, “összeesett”, megszervezték, hogy jöjjenek a mentők, és miközben hordágyon vitték el, a Karel Gott emlékzenekar – vagyis mi ketten Babcsánnal, gitár-klarinét duó – a Benny Hill főcímzenéjét kezdtük el játszani.

Fesztiválozók Beremenden / Fotó: Csürke Máté

Mondhatjuk úgy is: dolgoztunk. Én most mégis úgy mondanám, hogy ez az első olyan katlan-élményem, ami megmutatta hogy az itt fellépő művészek nem elvesznek valamit a fesztiválból, vagy szolgáltatást nyújtanak, hanem ténylegesen egy kulturális teret konstruálnak, a kifejezésnek abban az értelmében, hogy nem egy adott fesztiváltérbe “játszanak bele”, hanem a játékukkal alkotják meg a fesztivált magát.

Ez a Busz-színház esetében még nyomatékosabban így volt, hiszen a busszal való utazás egyik helyszínről a másikra végtére is egy köznapi esemény, melyet a köznapiságából mozdított el a játék maga, és így a fesztivál immár nem a mindennapiságunktól távol eső, elkülönült dolognak tetszett, hanem egy időpillanatra az életünkké vált.

Az idei Ördögkatlan is ilyen időpillanatok sorozatával kecsegtetett, még ha azóta a fesztivál elvesztette Palkonyát, Kisharsányt, és Villánykövesdet is. Beremend lett az új bástya Nagyharsány, a Vylyan Terasz és a Mokos színháztermén kívűl, és akárhogy is értelmezzük egyértelmű veszteségként az említett falvak kiesését, a beremendi programkavalkád valamilyen szinten ellensúlyozta ezt.

Veiszer Alinda Péterfy Borival beszélget a beremendi Kovácsműhely színpadán / Fotó: Édes Vera

Viszonylag kevés kritikai hangot dekódoltam ezzel kapcsolatban, a Katlan közönsége – és ezzel az állítással természetesen nem a többi fesztivál közönségét szeretném rossznak ítélni – minőségi befogadókból áll, ami azt is jelenti, hogy ezen közeg többsége képes azt a tényt is elfogadni, hogy az Ördögkatlan léte financiális tényezőkön is múlik.

A befogadók nem egy fogyasztói alapállásból kiinduló kritikával illetik a fesztivált, nem az a fontos, hogy relatíve mit nem kapnak meg a 2023-as évben, hanem az, hogy az adódó helyzettel birokra kelve a fesztivált az azon pragmatikusan dolgozókkal együtt létrehozhassák.

beck@grecsó koncert a Narancsligetben Nagyharsányban / Fotó: Jenei Dániel

Ha vagytok, van. Egyszerűnek tűnik. A nehézsége pont az, hogy Bérczes László és Kiss Móni víziójának egyik alappillére a kockázat. Az Ördögkatlan a színház allegóriája is annyiban, hogy ha rossz a közönség, az előadás dinamikája is tördeltté válik. Kockázat. Nem tudom, hogy hogyan csinálják, mindig jó a közönség. A tizenhatodik évben sem számítanak a nagyharsányi iskola tornatermében tapasztalt hőmérséklet ingadozások, a sorszám megkaparintására kialakított applikáció viszontagságai, azok a rohadt nagy esők, a lekésett előadások, a távolságok.

Mert nem könnyű, de bitang jó dolog ez az életté válás.

Egy fesztivál takarás nélkül. Ne értsétek félre, vannak backstagek, elkülönült részek, ahova az egyszerű fesztiválozó funkcionális okokból nem léphet be. Viszont abban a pillanatban, amikor az utolsó nagyszínpados koncert utolsó dala előtt, tehát a 30Y liturgikus Sötét vanja előtt a fesztivál szervezői kilépnek a fénybe – természetesen nem azért, hogy a fény rájuk vetüljön – és felhívják a színpadra majdhogynem az összes dolgozót, akik az elmúlt napokban éjt nappalá téve azon munkálkodtak, hogy minden úgy menjen, ahogy mennie kell (még ha néha nem is úgy!), arra van igazán népszerű szavunk a mában: érzékenyítés. Rossz szó. Én azt mondanám: emberi lépték. Kell a fény, csak ne mindig ránk essen. Takarás nélkül, így kellene élni.

Kiemelt kép: Mészáros Csaba



Élesdi Telepesek Gödöllőn – Betekintés egy művésztelep életébe

A Gödöllői Iparművészeti Műhely és az Élesdi Művésztelep Egyesület egy közös kiállítást szervezett, amelynek a gödöllői Várkapitányi Lak adott otthont. Az együttműködés eredményeképpen létrejött Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn című tárlat átfogó képet mutat a művésztelep alkotóinak az elmúlt években készült munkáiból. A partiumi és erdélyi gyökerekkel rendelkező diákok által életre hívott kezdeményezéshez azóta többen csatlakoztak, az évek alatt pedig kialakult egy közösség, akik együtt dolgoznak és időről időre közösen is állítanak ki.

Az Élesdi Művésztelep a Képzőművészeti Főiskola diákjai kezdeményezésére született meg, és már huszonhat éve működik. Fennállása óta olyan kiállítóterek adtak otthont a művésztelep alkotóinak, mint az Ernst Múzeum, a Modem vagy a Műcsarnok. A mostani, gödöllői kiállítás kurátori bevezetőjéből kiderül, hogy a művésztelepek igen fontos szerepet kapnak a festők életében, mivel ez az elvonulásra is lehetőséget kínál. Ha egy alkotó tudatosan elhagyja saját környezetét, hogy később visszatérve új szemmel tekinthessen rá, akkor nemcsak korszerűbb alkotóvá válhat, de alkotásainak színvonalát is emelheti.

Gödöllői Várkapitányi Lak – Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn, Szakál Éva képe. A fénykép Szabó Benedek felvétele.

Az élesdi művészek ars poeticájában a közösség és összetartozás fontossága is helyet kap, ugyanakkor az alkotók változatos szemléletmódokkal, gondolatisággal és technikai preferenciákkal bírnak. A gödöllői Várkapitányi Lak épületében berendezett tárlat első termében Szakál Éva Out of focus című sorozatának alkotásaival találkozunk. Ennek a projektnek az volt a célja, hogy a vizualitás új, modern aspektusát tárja fel. A színes színfoltokat az alkotó úgy állította elő, hogy internetes böngészés közben megörökítette azt a pillanatot, amikor a képernyőn megjelenő kép egy pillanatra elmosódik egy rendszerhiba miatt. Az absztrakt színfoltokra redukált kép így az asszociációknak is teret enged, miközben határozott primer jelentéssel is rendelkezik.

Az innen nyíló teremben Furák-Pop László kollázsképeivel találkozhatunk. Ezeken az alkotásokon több jelentésréteg is felfedezhető, mivel a megjelenő alakok és motívumok könnyebben megfejthető üzeneteket hivatottak átadni. A szürrealitás vagy a groteszk asszociációit keltő alkotások néha popkulturális utalásokat is magukon hordoznak, ilyen a Nils Holgersson utolsó útja című alkotás is. Ezek a munkák ugyanakkor a képi humor eszközét is gyakorta alkalmazzák, amivel izgalmas élménnyé válik a képek felfedezése. Ugyanitt kapott helyet Kovács Lehel munkája. A roppant színgazdagsággal dolgozó festmény részben a csendélet műfajának sajátosságait is hordozza. A feltűnő – élő, vagy kipreparált – állat az életet képes lenne behozni a kép terébe, a képszerkesztés mégis inkább a természet halálát juttatja a néző eszébe.

Gödöllői Várkapitányi Lak – Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn, Furák-Pop László képe. A fénykép Szabó Benedek felvétele.

Az épület másik szárnyában találkozhatunk Horváth Ágnes alkotásával. A letakart alakot mutató kép a textúrák és a gyűrődések hálójából áll. Az anyag tulajdonságára, illetve az alak körvonalaira koncentráló Shavasana című munka a takarékos alkotói eszköztárral is képes meghökkentő és gondolatébresztő munkát létrehozni, ami elismerésre méltó művészi teljesítmény. Hasonló munkát láthatunk a terem másik falán. A fekete és fehér színekre redukált alkotások egy fénykép negatívjára vagy egy színeiben megtükrözött képre emlékeztethetnek. Ezzel a megoldással a vonalak, a formák és a kompozíció kerül előtérbe, ami új olvasatok felé terelheti a nézőt.

Gödöllői Várkapitányi Lak – Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn, Horváth Ágnes képei. A fénykép Szabó Benedek felvétele.

A kiállítótér másik terében az egyik legkomplexebb alkotói világgal rendelkező művész, Ferenczy Zsolt festményeit láthatjuk. A Klónia című sorozat képei az abszurditás, a dráma vagy a humor eszközeit is magabiztosan használják. A képek olyan érzetet keltenek a nézőben, mintha egy felfedezés alatt – így talán kolonizálás előtt – álló világból pillantana meg jeleneteket és alakokat. Ebben az elképzelt világban más törvények érvényesek, mint a köznapi életben, ám nem vitás, hogy ezek az alkotások valójában a mi világunkról szólnak. Az ábrázolt jelenetek – amelyek egész történetekké képesek kinyílni – a jelenünk problémáira is reflektálnak.

A tárlat másik, igen elismert művésze Kaliczka Patrícia, aki képi világával szintén egy új helyre visz minket, itt azonban nem egy képzeletbeli világ, hanem a tudatalatti lesz az alkotások forrása. Ebben a térben megszűnnek a tér és az idő törvényei, így a legváltozatosabb tárgyak, emberek és állatok kerülnek egymás mellé. A kiállításon látható Az Űrben lebegő nádas vagy A tudás fája című munkái jól mutatják az alkotóra jellemző képnyelvi megoldásokat. Mindenféle fragmentumok és darabkák tarkítják a sűrűre szervezett, komplex képeket, amelyeket a kollázs technikájának alkalmazása tovább dinamizál, miközben remek arányérzékkel adagolja ezeket a képi elemeket. Ennek köszönhetően a képek egyensúlyban maradnak, és nyugalmi állapotokat is megjeleníthetnek, amivel kettős hatást is kelthetnek.

Gödöllői Várkapitányi Lak – Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn, Kaliczka Patrícia képei. A fénykép Szabó Benedek felvétele.

Az elme tereit nyitja ki Szabó Anna-Mária is. Alkotásain egyfajta szubjektív tájábrázolás jelenik meg, amely a klasszikus tájkép műfaji határait sokban megtartja, de eközben többlettartalmat is ad a látványnak. A Mikromantikus elmekép című munkáján lehet mindezt a legjobban tetten érni. Itt megjelenik az a megoldás is, ami az alkotó más festményein is jelen van, vagyis az, hogy a művész a néző helyét is megformálja a képen. Ezzel olyan érzete támadhat a befogadónak, mintha valódi látvánnyal állna szembe, aminek a terében ő is jelen lehet.

Ezzel a festői megoldással egy sokkal személyesebb viszony is kialakulhat a kép és a nézője között, azonban a személyesség nem csak ebben az aspektusban lehet a művész sajátja. Az emlékképek szubjektivitására és torzulására asszociáló alkotások tovább fokozzák ezt a személyességet, mivel egy intimebb tér nyílik ki.

Ezek között a festmények között egy installáció is helyet kapott a térben, amelyet Bajkó Dániel készített. A dekoráció és a képzőművészet határait kereső alkotó itt kiállított installációját a formák mellett a fények teszik különössé. A merész, de a szerkesztettség jeleit mutató szerkezet egyfajta futurizmusra is emlékeztet, az ezüstszín fólia, vagy a fénycsíkok akár ebbe az irányba is terelhetik az alkotás értelmezését.

Gödöllői Várkapitányi Lak – Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn, Kovács Kitti képe. A fénykép Szabó Benedek felvétele.

Az emeleti terek magukban is figyelemre méltóak, a legbelső szobában az érintetlenül megmaradt kazettás parketta is látható, de nyomokban a termek eredeti falfestményei is láthatóak. Ezekben a különleges termekben találkozhatunk Kovács Kitti munkáival is. Ezeken a képeken a véletlenek szerepe, a festői gesztusok elrejtése kerül előtérbe. Ezek a nonfigurális alkotások színhasználatukkal keltik fel a figyelmet, de egy szempontból mégis lassabban engedik közel a nézőt. Első pillantásra nem bomlik ki a festmény, csak hosszasabb szemlélés után lesznek felfedezhetőek az egymásra tevődő rétegek.

Igen hasonló alkotói módszerrel dolgozik Balázs Imre Barna is. Flux című projektjében a színek statikus és dinamikus oldala is előtérbe kerül, itt azonban a festői gesztusok nagy hangsúlyt kapnak. Annak ellenére, hogy a gesztusfestészet ennyire előtérbe kerül, a képeket nem az esetlegesség szervezi. A színkeverés és a színek alkalmazása gondos munkáról tanúskodik, amelynek végeredménye egy intenzív, erőteljes alkotás lesz. Az épületszárny utolsó termébe Nagy Benjámin fekete-fehér alkotásai kerültek. Az alkotó régóta foglalkozik geometrikus, konstruktív formák művészi alkalmazásával, az itt kiállított képeken alkalmazott kompozíciók a szabályosság és a kiszámíthatatlanság, illetve a szerkesztettség gondolatköreit hívják elő.

Gödöllői Várkapitányi Lak – Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn Mátyási Péter képe. A fénykép Szabó Benedek felvétele.

A szürrealitás konstrukciós-dekonstrukciós kettősében mozgó formák – amelyek némelyikéről olyan érzésünk lehet, hogy geometriai vagy matematikai elvek rendezik – különös élményt adnak. A művészi formák adta keretek megbontása foglalkoztatja Mátyási Pétert is, akinek a fenti fotón látható képe egy installáció része. A kék fénnyel megvilágított alkotásán az ember és a természet viszonya bomlik ki. A hidegfényű, mesterséges megvilágítással az alkotás enigmatikus hatást kelt, amely egyfelől az ismerősség, másfelől az idegenség érzéseit is felszínre hozza.

Az emelet másik termében egy egészen egyedi alkotóval találkozhatunk. Máriás István aka Horror Pista korábbi munkáinak technikái között szerepel csempék festése, mázazása, kiégetése és mozaikok készítése is. Ez technika nemcsak a hagyományos vászonfestészet alternatívájaként van jelen az alkotó művészetében, hanem a festmények lehetséges helyét is kijelöli. Mivel a csempére készült alkotás ellenállóbb, ezért szabad térben vagy konyhai falfelületeken is jól alkalmazható.

Gödöllői Várkapitányi Lak – Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn, Máriás István aka Horror Pista alkotása. A fénykép Szabó Benedek felvétele.

A művész a most kiállított munkáit is csempékre festette, a hétköznapi életből kiragadott burkolatok itt egészen más funkciót kapnak. Ezek ugyanis olyan alkotások hordozóivá válnak, amelyek az átalakuló világunk kérdéseivel, a szürrealitással, illetve a giccs tárgyával foglalkoznak. Amellett, hogy a képszervezés fontos eleme lesz a humor és a groteszk, egy erős, kritikus közléstartam is teret nyer.

A kiállítás utolsó terme több szempontból kilóg a sorból. A néző egy sötét térbe lép, ahol hátulról megvilágított képekkel találkozik. A időnként felvillanó fények új jelentéstartalmat is előhoznak. A váltások sokszor a képeket lényegükben változtatják meg. A képekből előbukkanó Mária-ábrázolás, Laokoón-csoport vagy szörnyek és állatok meglepik a nézőt. Bodoni Zsolt különleges képei, illetve az a fikciós élmény, amit kapunk, elsőre szokatlannak hathat, ám könnyű „beletanulni” ezekbe a kétarcú képekbe.

Gödöllői Várkapitányi Lak – Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn, Bodoni Zsolt képe. A fénykép Szabó Benedek felvétele.

A kiállított munkák sokfélesége tagadhatatlan, és talán éppen ez a tárlat legnagyobb erőssége is. A szuverén, magas szakmai színvonalon alkotó művészek azonban egyrészről össze is tartoznak, hiszen mindannyian a művésztelep tagjai. Ritka az olyan tárlat, ami úgy tud több művésztől kiállítani, hogy a munkák mindegyike ugyanolyan magas színvonalú legyen. A kiállítás kurátora, Zuh Deodáth ezt valósította meg.

Mivel a kiállított alkotások között nincsenek minőségi kiugrások – sem felfelé, sem lefelé –, ezért egy komplex, önmagát kontextualizálni képes gyűjtemény jött létre. Külön öröm, hogy ennek egy igen impozáns, remek állapotban megőrzött történelmi épület ad otthont, ami lehetővé teszi az alkotások magas színvonalú installálását, illetve azok megfelelő bevilágítását. A termekben tabletek is ki lettek helyezve, amelyeken egy-egy alkotóról tudhatunk meg még többet. Ezzel még személyesebbé válik a kiállítás, és a Herczeg Zsolt által rendezett kisfilmeken keresztül mi is betekinthetünk a művésztelep egyébként zárt világába.

 

Kiemelt kép: Telepesek – Élesd művésztelep Gödöllőn, Máriás István aka Horror Pista csempére festett alkotása
Fotó: Szabó Benedek

„Az improvizáció és a szabadság ugyanaz a jazzben, mint az én szívemben” – Jazz-körkép a Völgyből

Fesztiválkalandozásaink során lehetőségünk volt egy-egy interjút készíteni a Művészetek Völgye jazz udvarainak felelőseivel, azaz Harcsa Veronikával (Harcsa Veronika Udvar), Bágyi Balázzsal, a Magyar Jazz Szövetség elnökével (Magyar Jazz Szövetség Udvara) és Szirtes Edina Mókussal (Mókuskert Udvar). Őket kérdeztük motivációikról, a Völgyben betöltött szerepükről és arról, mit gondolnak a hazai jazz helyzetéről.

A Magyar Jazz Szövetség Udvara és a Mókuskert is új udvarként jelent meg idén a fesztiválon. Mi volt a motivációtok arra vonatkozóan, hogy új helyszínként legyetek jelen a Völgyben?

Szirtes Edina Mókus: Igazából már öt-hat évvel ezelőtt próbálkoztam egy évad erejéig udvart nyitni a Völgyben. Fiatalabb koromban, amikor a Zeneművészetire jártam, már létezett a Művészetek Völgye, és akkor álmodozó, repülni vágyó zenészként úgy éreztük: aki itt fellép, az olyan szerencsés, mintha az Oscar-díjátadón játszana. És akkor párszor felkértek, ilyen-olyan formációkkal később színpadra is léphettem itt.

Aztán láttam, hogy több művész is a saját esszenciáját megmutatva tud udvart nyitni a fesztiválon, és akkor már én is elkezdtem vágyni arra, hogy legyen egy saját kis helyem a Völgyben. Ez a fesztivál erről is szól – alkalom adódik arra, hogy elhívjam azokat az embereket, akiket én magam nem látok máshol játszani, pedig mind nagyon tehetséges zenészek. Olyan fiatalabb fellépőink vannak, hogy egy-két zenésztársammal azon gondolkodtunk, hogy eladjuk a hangszereinket, mert jönnek a fiatalok, nekünk innentől vége – mert valóban szenzációsak.

Bágyi Balázs: A Magyar Jazz Szövetségnek hagyományosan van a fesztivállal együttműködve egy rendezvénye, a Magyar Jazz Ünnepe, amit mindig a Budapest Jazz Clubban szoktunk tartani. És azt gondoltuk, jó lenne, ha nem csak a fővárosi közönség részesülne abból a gazdag programkínálatból, amit nyújtani tudunk ezen a rendezvényen, hanem elhoznánk egy olyan partnerhez, akinél sokkal több ember megfordul. Itt esténként akár több ezer ember előtt is meg tudunk jelenni ezzel a programmal. Egyrészt az udvar által a Völgynek is tudunk nyújtani ilyen jellegű programokat, másrészt nekünk is jó, mert tudjuk promotálni a magyar jazzt. 

jazz
Bágyi Balázs (fotó: Káldy Márton)

Veronika, bár te már kilenc éve jelen vagy a fesztiválon, a te udvarod környékén is történtek változások, mivel kénytelenek voltatok átköltözni idén egy, a falutól távolabb elhelyezkedő helyszínre. Hogy éltétek meg ezt a változást? Esetleg tudnál mesélni arról, miért költöztetek el az eredeti helyszínről?

Harcsa Veronika: Bevallom, még szokjuk az új helyszínt, és vannak is ötleteink a következő évre, hogy mivel tudunk majd még jobban rákészülni, hangulatosabbá, otthonosabbá varázsolni az új udvart, de szerencsére az a tapasztalatom, hogy kitalálnak ide az emberek, nagyon jó a látogatottság. Fiatalok és veterán jazzrajongók is látogatnak minket, a kísérő programjaink (többek között a jóga, a kézműves workshopok) mind nagyon jól mennek. Egyébként azért költöztünk el, mert az előző helyszínen tulajdonosváltás történt. Kapolcson nagyon sok olyan fesztiválhelyszín van, amelyek sokszor privát telkek, ami egyrészt egyedi ízt ad a fesztiválnak, másrészt mindig magában hordozza azt a veszélyt, hogy egy-egy telek új tulajdonosa már nem akar a fesztivál részese lenni.

Mit gondoltok a hazai jazz helyzetéről?

Szirtes Edina Mókus: Ez egy nagyon érdekes kérdés, és nem lehet csak a jazzre vonatkoztatni. Minden olyan műfaj, ami nem annyira közkedvelt, látszólag bajban van. Az azonban rajtunk múlik, hogy ezt hogy kezeljük; siránkozunk vagy bizonyítjuk, hogy ez a típusú zene is megérdemli a figyelmet. És szerencsére akár a Magyar Jazz Szövetség Udvarában, akár az én kis kertemben sikítoztak az emberek a koncertek végén. Ez is bizonyítja, hogy minket is szívesen hallgatnak és odaadó tapssal jutalmaznak. Úgyhogy igen, lehetne jobb helyzetben a jazz, nem ez a divat most, de még nem halt meg. Habár süllyed a hajó, de még mindig játszunk, és ez a legfontosabb. 

Bágyi Balázs: Ehhez kapcsolódóan a Magyar Jazz Szövetség is azon dolgozik, hogy a jazz és a magyar muzsikusok helyzete javuljon az országban. Azért is vagyunk itt többek között, hogy olyan embereket is elérjünk, akik mondjuk év közben nem mennek be egy jazz klubba vagy célzottan egy koncertre, de itt ha ellátogatnak az udvarba, óhatatlanul találkoznak a műfajjal, és reményeink szerint meg is szerethetik azt.  

Emellett fórumokat, fellépési lehetőségeket kell biztosítani az előadóknak. Például van az udvarban egy tematikus női napunk, női zenekarvezetőkkel, mert az ő munkájukat is szeretnénk segíteni, illetve láthatóbbá tenni. A jazzben általában háttérbe szorulnak a hölgyek, mivel a hangszeres előadók 90 százaléka férfi, így a női jelenlét itt főleg az énekesnőkre koncentrálódik.

Harcsa Veronika: Egyrészt szakmailag azt gondolom, hogy hihetetlenül színes és nagyon magas színvonalú a magyar jazz. Én az udvarban zajló koncertek majdnem mindegyikét végighallgattam, és egyáltalán nem unatkoztam. Hiába fáradok el a tíznapos fesztivál végére, jóleső érzés hallgatni a színvonalas koncerteket. Van jónéhány olyan szín a hazai jazzpalettán, amit Európában máshol nem hallani, vagy azért, mert Dresch Mihály öröksége érződik rajta, vagy azért, mert olyan kreatív géniuszok zenélnek itthon, akik külföldön tanultak, majd hazahozták a tudásukat, mint például Bacsó Kristóf, Varga Dániel vagy a New Fossils szaxofonosa.

Ezzel szemben tisztában vagyok vele, hogy egyáltalán nem könnyű a hazai jazz helyzete. Szűk a tér számunkra, különösen a fővároson kívül. Budapesten van két jazz klub, az Opus és a Budapest Jazz Klub, és ez remek is, lakosságarányosan kiemelkedő szám az európai fővárosokhoz viszonyítva. Ugyanakkor ezen túl nagyon nehéz a helyzet, rengeteg tehetséges zenész van, mégis rendkívül kevés a lehetőség. A támogatások is lehetnének magasabbak, de azt is tudom, hogy nem a jazz az egyetlen olyan színtér, ahol nehéz a megélhetés. Én annyira erőteljesnek látom mégis a magyar jazzt, hogy szerintem túl fogja élni a mostani helyzetet, de azt be kell vallani, hogy nem egy könnyű pályán járunk. 

Harcsa Veronika (fotó: Káldy Márton)

Mit mondanátok a fiatal  jazz-zenészek számára? Milyen fórumok vannak számukra Magyarországon a fejlődésre?

Bágyi Balázs: Itthon jól kiépült a jazz intézményes oktatása. A Zeneakadémián már nagyon régóta van jazz tanszék, diplomát lehet szerezni ebből a műfajból is. Emellett ott van például a Bartók Béla Konzervatórium vagy a Váci Bartók-Pikéthy Konzi, illetve vidéken, például Miskolcon is van jazzoktatás. Azt is le kell szögeznünk azonban, hogy igencsak főváros-orientált ez a zene, ami a klubok jelenlétéből is látszik.

Harcsa Veronika: Azt tanácsolnám a fiataloknak, hogy mindig legyen B-tervük, mert én magam is úgy kezdtem el a zenei pályát, hogy a Műszaki Egyetemre jártam közben.  Szerintem rendkívül hasznos, ha valakinek van egy másik szakmája is, mert így nem lesz kiszolgáltatva. Tehát én megengedhettem magamnak azt a luxust, hogy visszamondjak nem annyira szimpatikus felkéréseket, mert nem voltam rászorulva arra a pár tízezer forintnyi pluszbevételre. Pedig ebbe könnyű belecsúszni, ha az ember rögtön egy lapra tesz fel mindent. 

Szirtes Edina Mókus: Én azért is nyitottam meg a Mókuskert Udvart a Völgyön, hogy teret adhassak ezeknek a nagyon tehetséges fiataloknak, akik máshol nem feltétlenül tudják megmutatni magukat. Pedig valóban szenzációsan játszanak, ami nagy boldogsággal tölt el, mert azt érzem, hogy amiről álmodtam, az megvalósult. 

Ha egy  jazzben egyáltalán nem járatos embernek kellene elmagyaráznotok, mit szerettek ebben a műfajban, milyen szempontokat említenétek?

Harcsa Veronika: Azt szeretem a jazzben, hogy rengeteg részlet van benne, amire oda lehet figyelni, illetve azt a finomságot, kidolgozottságot és hatalmas szabadságot, amit nekem mint zenésznek ad. Ennek a kettőnek az egysége nagyon különleges. Ha valaki még egyáltalán nem ismerkedett meg a műfajjal, akkor azt javasolnám, hogy elsőként egy workshopra menjen el, mert nagyon fontosnak érzem, hogy aktív élménye is legyen az embereknek a zenéből, ne csak passzív, befogadói. Rám is akkora hatással volt ez a fajta közös hangadás a zenén keresztül, hogy úgy döntöttem, ezzel mélyebben szeretnék foglalkozni, így beiratkoztam a pécsi egyetemre egy zeneterapeuta képzésre. 

Szirtes Edina Mókus: Az improvizáció és a szabadság ugyanaz a jazzben, mint az én szívemben. Én hiszek abban az ötvözetben, amit egyébként Borbély Mihály vagy Dresch Mihály is képvisel, ami etno fusion, komolyzenei, népzenei és jazz elemeket hoz egy platformra. Ettől függetlenül a klasszikusnak mondható jazz is lenyűgöz, meg az is, hogy milyen elképesztő tudással rendelkeznek ezek a zenészek. 

jazz
Szirtes Edina Mókus (fotó: Káldy Márton)
A kiemelt kép Káldy Márton fotója

Elhagyni egy várost – Friderika: Szeretem KLIPPREMIER

Fotó: Dósa Győző

Új klippel érkezett hazánk legsikeresebb eurovíziós versenyzője, megjelent a Szeretem című dal!

Önfeledt boldogság, szabadság, szerelem: néha ez minden, amire vágyunk, legszívesebben
hátrahagynánk mindent, és egy napfényes szigetre költöznénk. Ez a mindenki által ismert
elvágyódás érzés jelenik meg Friderika eddigi legmodernebb hangzású dalában:

Nem viszünk mást magunkkal, csak azt, mit szeretünk,
Szólj, hogyha indulnál, mert bármikor mehetünk!

Fotó: Dósa Győző

A családi együttműködés ismét eredményesnek bizonyult: a Friderika által írt szöveghez a
zenét ismét fia (Csuka Kiko) szerezte, a klip pedig férje (Csuka László) közreműködésével készült. A produceri munkákat a Bolyki TamásBolyki György producerpáros végezte.

Kiemelt kép: Dósa Győző

 

Még három napig lehet jelentkezni a VI. Nyolc Ág Művésztáborba

nyolc ág

Egy év kihagyás után régi helyszínére, a kámi Bezerédj-kertbe tér vissza a Nyolc Ág Művésztábor augusztus 16. és 20. között Kemény Istvánnal, Kollár-Klemencz Lászlóval, Korbuly Ági képregényworkshopjával, Áfra János és Horváth Florencia líraműhelyével, Helstáb Martin kisfilmjeivel, Naisván szólókoncertjével, W. Horváth Tibor performanszával és egy rendhagyó, kihelyezett Késelés Villával beszélgetéssel. 

PROGRAM 

Augusztus 16.

12:00–16:00 – Érkezés, táborépítés
19:00 –  Tábortűz, sütögetés, zene

Augusztus 17.

08:30–09:30 – Reggeli
10:30–11:30 – Jóga
12:00–13:00 – Ebéd
13:00–15:00 – Líraműhely (Áfra, Horváth)
15:00–18:00 – CsL Kerámiaworkshop
18:30–19:30 – Hogyan hallgassunk komolyzenét?
20:30–22:00 – Filmvetítés – Helstáb Martin kisfilmjei

Augusztus 18.

08:30–09:30 – Reggeli
10:00–12:00 – Dob workshop (Kovács Kristóf)
12:00–13:00 – Ebéd
13:00–15:00 – Líraműhely (Áfra, Horváth)
15:30–17:00 – Képregényworkshop Korbuly Ágival
18:00–19:30 – Portrébeszélgetés Kemény Istvánnal
20:30–21:30 – Naisván (Kassandra) szólókoncert

Augusztus 19.

08:30–09:30 – Reggeli
10:00–12:30 – Líraműhely (Áfra, Horváth)
13:00–14:00 – Ebéd
15:00–16:30 – W. Horváth Tibor: Távolságtartási gyakorlatok – performance workshop
18:00–19:30 – Késelés Villával: Magyar művésztáborok (Hajdúböszörmény, Sárvár, Nyolc Ág)
20:30–21:20 – Kollár-Klemencz László akusztikus koncert

Állandó program a tábor teljes ideje alatt: Íjászat, land art

A regisztráció menete: 

Regisztrációs űrlap: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfUwm0Ei1AdbGOkeOFwZ31AI5zeVz_Ua6RyirSM9_QGSld4YA/viewform?usp=sf_link

Az idei tábor augusztus 16-án, egy nulladik nappal veszi kezdetét és 20-án, délelőtt zárul.

Helyszín: Kám, Vas megye.

Tábordíj:

  • A tábor díja 6500 Ft ,- / fő / nap (tartalmazza a fellépők díját, az eszközöket, a rezsit és az egyéb ellátásokat)
  • Az ételjegy 2000 Ft,- / fő / nap (tartalmazza a reggelit és az ebédet és egyéb élelmiszerek beszerzését, azok szállítását).
  • Idén lehetőség lesz beltéri alvóhelyet bérelni, viszont a helyeink korlátozottak, mindössze 12 beltéri alvóhelyet tudunk biztosítani, így kérjük, erre csak azok jelentkezzenek, akik valóban nem tudják megoldani a tábor egyik legfőbb szellemiségét képező sátor-táborozást. A foglaláshoz legalább három napos (bérlet) jelenlét szükséges a táborban. (Sátrazni továbbra is lehet akár csak egy éjszakát is.) A beltéri helyszínek lefoglalása jelentkezési sorrendben történik, ennek díja a tábor alapjegyén túl 3500 Ft,- / fő / éj.
  • Lehetőség van a programot támogatói jegy megváltásával is támogatni. A támogatói jegyekből befolyt teljes összeget a Nyolc Ág további működésére és fenntartására fordítjuk. Ezt akkor is kiválaszthatod, ha nem leszel jelen a táborban. Ez esetben e-mailen fogunk keresni a támogatói jegy befizetésének adataival.
  • Az űrlap kitöltése (a korábbi évekkel ellentétben) nem jelent végleges regisztrációt! E-mailben fogunk értesíteni az előleg (az általad megjelölt paraméterek szerint fizetendő teljes összeg 50 százaléka) befizetésének mikéntjéről, határidejéről. A regisztrációd az előleg beérkezésével válik véglegessé.
  • A táborra bérletet váltók hivatalos érkezési és regisztrációs időszaka: augusztus 16. 12:00 – 19:00
  • A napijegyet váltók hivatalos érkezési és regisztrációs időszaka: augusztus 17., augusztus 18., augusztus 19. 10:00 – 13:00 (kérjük, ha ettől eltérő időpontban érkezel, a megjegyzéseknél jelezd felénk, vagy később, e-mailen keresztül)

A tábor kutyabarát, de kérjük, ha hozod legjobb barátodat, azt is jelezd a megjegyzéseknél (természetesen ő díjmentesen vehet részt a rendezvényen)!

AZ ŰRLAP KITÖLTÉSÉNEK HATÁRIDEJE: AUGUSZTUS 11. ÉJFÉL. Ha a jelentkezési határidő lejárta után találkoztál az eseménnyel, akkor sincs baj, írj nekünk e-mailt a nyolcag@gmail.com címre augusztus 15-ig, pusztán az étel megrendelése miatt muszáj korábbi határidőt megjelölnünk, ha 11. után regisztrálsz, az étkeztetésedet feltehetően már nem tudjuk megoldani.

Ha kérdésed van, vagy kíváncsi vagy egyéb részletekre, keresd fel Facebook-oldalunkat, vagy Vincze Bencét a +36704106578 telefonszámon.

Részletes program és friss információk: https://www.facebook.com/nyolcagmuvesztabor

Kiemelt kép: A VI. Nyolc Ág Művésztábor plakátja

LEGUTÓBBI CIKKEK