A 21. század nagy vívmánya, hogy már nem csak a kőgazdag pénzemberek lehetnek mecénásai egy-egy művészeti alkotásnak vagy vállalkozásnak, hanem akár az átlagemberek is. Ugyanígy fordítva, egy jó ötlettel, kellő lelkesedéssel és hatalmas szerencsével akárkinek megvan a lehetősége, hogy vállalkozóvá, filmrendezővé, zenésszé stb. váljon. Ez, a közösségi finanszírozás intézménye tette egyszeri képregény rajzolóvá és –íróvá Csepella Olivért, a Nyugat+zombik szerzőjét.
(A cikk egy részlete a KultAgora-val folytatott együttműködésünk nyomán kerül közlésre.)
Szerző: Ivánkai Márk)
Mára demokratizálódott a szórakoztatóipar, ennek paradox módon ugyanaz az előnye, mint a hátránya. Bárki lehetőséget kaphat, hogy megmutassa a benne rejlő kincseket, illetve szemetet. Így születhettek olyan lehengerlően szórakoztató, rajongók által rajongóknak készült alkotások, mint a Kung Fury, De ugyanez a rendszer termelte ki magából a hullagyalázó Logan Paul-t is, illetve a számtalan igénytelen YouTube videóst (tisztelet a kivételnek), akik bár főleg a nézettségszám alapján kapnak pénzt, de ettől függetlenül is utalhatunk nekik.
A legnagyobb crowdfunding oldalak az Indiegogo és Kickstarter. Magyar viszonylatban az adjukossze.hu és creativeselector.hu oldalak működnek, de külföldi portálok is használhatók erre a célra. Ezeken keresztül lehet kampányt indítani, ami általában egy-két hónapig tarthat. Ez idő alatt van ideje az alkotóknak személyesen vagy az interneten keresztül meggyőzni minél több embert, hogy akár egy egészen alacsony összeggel, akár egy dollárral is beszálljanak a bizniszbe. Azok, akik előre megszavazták a bizalmat rendszerint a hivatalos megjelenés előtt kézhez kapják a terméket vagy kipróbálhatják a szolgáltatást, amire előzetesen pénzt adtak, illetve a befizetett összeg függvényében egyéb ajándékokra is számíthatnak, amelyek többnyire szimbolikusak.
Csepella kisebb hátszéllel indult, ugyanis ő a Csaknekedkislány frontembere, amelynek már a kampány indításakor, 2014-ben is volt egy közepesen nagy rajongótábora, akik szívesen adtak pénzt a zenész képregényére. Az ötlet kiemelkedően sikeresnek bizonyult, mivel a kitűzött 3 milliós célösszeg helyett 7,5 millió gyűlt össze, ennek ellenére az ígért egy helyett három évig készült a megálmodott füzet. A késés miatt a sok befektető támadta őt a projekt Facebook oldalán, de voltak olyanok is, akik türelmesen vártak. A szerző elmondása szerint egyrészt ott hibázott, hogy túlbecsülte magát és azt hitte egy év alatt megrajzolja az egészet, másrészt pedig ott, hogy a közösségi média felületein nem tájékoztatta elég gyakran az embereket a munkafolyamatról, mert nem tartotta érdemlegesnek, folyton arról posztolni, hogy még mindig rajzol. Végül hosszas várakozás után 2017 decemberében megjelent a Nyugat+zombik.