2018. május 31-én kerül megrendezésre az Első Szombathelyi Robotverseny, amire a jelentkezőknek a saját LEGO Mindstorms készletüket, valamint egy laptopot kell vinniük. Ezeken az eszközökön kell ugyanis majd a feladat megoldásához szükséges programot elkészíteniük a versenyzőknek. Mindezek ellenére sokakban még mindig felmerül egy kérdés: mégis hogyan kapcsolódik a Lego egy ilyesfajta programozó versenyhez?

A dán vállalat már a 90-es évek óta foglakozik a robotokkal, és 1998-ban jelent meg az első oktatásra szánt programozható Mindstorms készletük. Ezt követte 2003-ban a 2. generációs NEXT, majd 2013-ban a 3. generációs EV3 került a boltokba, a versenyen is ezen két változatot lehet majd használni. A Mindstorms termékcsalád megalkotásával a cég olyan oktatásra is alkalmas eszközt alkotott, amely sikeresen köti össze az építés kreatív élményét a programozás és robotika alapjainak elsajátításával.

Az építéshez jó pár ötletet nyújt a LEGO weboldalán található számos olyan konstrukció, amely jobb esetben megépíthető az alapkészletből, de meglehet, hogy csupán a kiegészítő csomag megvétele után tudjuk teljes egészében összerakni az olyan összetett szerkezeteket. Ilyen pl. az elefántra emlékeztető robot is. Ám aki nem szeretne ezeknél leragadni, az neten található több tucat példa alapján saját egyedi robotját is elkészítheti, hiszen csupán a képzelet szab határt annak, hogy mit is építünk az érzékelőkkel, motorokkal és „inteligens” téglával (a robotkészlet agya, amit egyszerűen csak téglának becéznek) ellátott csomagunkból.

Akár robotkart, akár egy lépcsőn is közlekedni képes járművet építünk, fontos átgondolnunk, hogy nem pusztán az építés során kell használnunk a kreativitásunk, hanem a feladatok végrehajtásához szükséges program elkészítésénél is.

 

 

Tagadhatatlan, hogy a mai világban, amikor egyre több digitális eszköz vesz minket körbe, nem csupán hasznossá, hanem szükségessé is vált ennek a tudásnak a megszerzése. Azonban senki se úgy képzelje el ezeknek a robotoknak a programozását, hogy a fekete képernyő előtt ülve bonyolult programsorokat kellene írnia, amely tele van érthetetlen karakterrel és angol kifejezéssel. Miután leszedtük a programozáshoz szükséges felületet, feltűnhet számunkra, hogy a program elkészítése kicsit emlékeztethet minket egy lego összerakására, hiszen különböző blokkok összeépítésével készíthetjük el a robot számára szánt feladatot. Ennek oka, hogy a készítők célja itt nem egy programozási nyelv elsajátítása volt, hanem az, hogy a gyerekek már korán elsajátítsák azt az algoritmikus gondolkodást és kreativitást, amely már a programozás mellett a mai digitális világban is szükséges tudássá vált.

Mark Zuckerberg szerint:

Tizenöt éven belül ugyanúgy fogják oktatni a programozást, mint az írást, olvasást… és csodálkozni fogunk, hogy miért nem hamarabb kezdtük el.

Bár más országok (Nagy-Britannia, Finnország) e téren is előbbre járnak nálunk, Magyarországon is megjelentek azok a probálkozások, amelyek kezdik belátni ennek a létjogosultságát, és a fentebb bemutatott készlet vagy más, egyéni ötlet alapján belefognak a fiatalok képzésébe, lehetőséget nyújtva számukra, hogy akár 7 éves kortól el tudjanak kezdeni megismerkedni a programozás, és az ehhez szükséges gondolkodás alapjainak az elsajátításához.

Hogy példát is hozzak rá, az egyik ilyen hazai kezdeményezés a Logiscool, amely jelenleg Szombathelyen is megtalálható, és a szlogenjük szerint élményalapú programozást kínálnak a jelentkezőknek. Az iskola által tartott kurzusok közt megtalálható a LEGO Mindstorms EV3 robotok építése és programozása is. Ki kell azonban azt is emelnem, hogy a Logiscool emellett számos más képzéssel várja a gyermekeket, amelyek közül a legfontosabb az a saját fejlesztésű felületet, amelyhez saját tantervet dolgoztak ki, és a gyerekek a korosztályuknak megfelelő módon sajátítják el a szükséges alapokat és logikus gondolkodásmódot.

A szombathelyi verseny célja is az lehet, hogy rávilágítson ezekre a lehetőségre, valamint lehetőséget nyújtson azok számára, akik már foglalkoznak akár valamilyen képzés során, akár hobbi szinten a LEGO Mindstormssal.

A versenyre 2-4 fős csapatok jelentkezését várják három kategóriában, amely helyszínéül az AGORA – Művelődési és Sportház (9700 Szombathely, Március 15. tér) szolgál majd.

A verseny kategóriái iskolaszintek szerint:

  1. kategória: 5-6. évfolyamos tanulók
  2. kategória: 7-8. évfolyamos tanulók
  3. kategória: 9-11. évfolyamos tanulók.

Jelentkezési határidő: 2018. április 2.

További részletek: http://smi.inf.elte.hu/partnereink/elso-szombathelyi-robotverseny/