Kezdőlap Blog Oldal 307

Új lemezzel jön a Cimbaliband – Balkan Projekt lemezbemutató

forrás: Fonó

Három a magyar igazság, még akkor is, ha a harmadik az országhatáron túlra tekint. A Cimbaliband idei repertoárjában három koncert található. Ezek közül kettővel már találkozhatott a fővárosi nagyérdemű, hiszen a Recycle lemez anyagát feldolgozó produkciót 2017 februárban mutatta be a zenekar a Fonó színpadán, a Cimbaliband Bio pedig több fővárosi fesztiválon örvendeztette meg az autentikus népzenére áhítozó közönséget. A harmadik és egyben legnagyobb szabású szuperprodukcióval kerül fel a pont az i-re, természetesen a Fonóban, aki egyben az új lemez kiadója is.  

A Balkán Projekt a Balkán népeinek habitusával, virtuozitásával közelíti meg a népzenét, és adja át annak pozitív mondanivalóját a hallgatóságnak. Unger Balázs, zenekarvezető, cimbalmos és népzene-pedagógus gyűjtőútjai során lenyűgözve nyugtázta, hogy erről a vidékről származó zenészek egyedülálló módon bánnak saját népdalaikkal. Náluk nem állt meg a népzene fejlődése, az ezredforduló után is mindennapjaik részét képzi. Ez a példaértékű hozzáállás a legfőbb mondanivalója a Balkán Projektnek.

És miért ne most venné elő ezt a tematikát a Cimbaliband, mikor az egész világ Balkán-lázban ég? A szerb és román muzsika meghódította nemcsak a legnagyobb fesztiválok színpadát, de még a kereskedelmi rádiók játszási listáit is. Európa már nem a nyugati sztárokkal, hanem az autentikus kelet-európai bandákkal foglalkozik. Nem is csoda, hiszen nem kell feltétlenül egy Kusturica-filmekből ismerős cigány falucskában születni ahhoz, hogy megértsük és átérezzük a balkáni zenét és életérzést. Az erőteljes ritmusokra és fergeteges táncdallamokra a mi szívünk is ugyanúgy dobban.

A Cimbaliband a repertoárt képező szerb, román, bolgár és cigány dallamokat ízesen, dinamikusan, temperamentumosan és stílusosan tolmácsolja. A változatos összeállítású dalokban helyet kapnak virtuóz hangszerszólók is, a szokásos felálláshoz pedig most a harmonika (Barity Zorán), a szaxofon (Bede Péter) és a trombita (Kovács Ferenc) is csatlakozik. A balkáni muzsika az X-Faktorból ismert Danics Dóra, énekesnőnek kislány kora óta nagy kedvence, talán ennek és gyökereinek köszönhetően tud tökéletesen belesimulni ebbe a hallatlanul színes világba. Nem lesz leállás, pihenés, de gyanítjuk, ha egész álló napig húzná a banda, akkor is többet akarna a közönség…

A Cimbaliband az egyik legtermékenyebb zenekar a hazai zenei palettán. Lemezeik sorra aratják a sikereket nemcsak itthon, hanem külföldön is. A World Music Charts Europe nemzetközi világzenei toplistájára felkerült mind a Recycle (2016), mind pedig a Moldva (2015) című lemezük. A zenekar rendszeres vendége a külföldi nagy fesztiváloknak, csakúgy mint a hazaiaknak.

A zenekar a Petőfi Rádió választott zenekaraként 2013 januárjában képviselte Magyarországot Hollandiában, az európai rádiók “eurovízióján” az EUROSONIC fesztiválon. Az eredményes szereplés után az együttes megkapta a MTVA-tól a Petőfi Rádió 2013. év felfedezett zenekara titulust. A Cimbaliband és az újságírók által “a cimbalom Chuck Berry-jének” titulált, Unger Balázs, zenekarvezető utazásaik során számtalan országban jártak, és mindenhonnan hoztak magukkal egy kis szuvenírt, zene formájában. Ha szeretnéd átélni Te is a zenekar által közvetített életérzést, a látogass el a Fonóba március 3.-án az este nyolc órakor kezdődő koncertre.  

 

 

What Remains of Edith Finch – Mikor már csak történetek maradtak hátra

Manapság egyre több és több videójátékot dobnak piacra. Új technikák, minél jobb látványvilág, izgalmas karakterek, akciók, talán ezek azok a fontosabb elemek, amik egy jó játékhoz szükségesek. Ám a Giant Sparrow fejlesztésével és az Annapurna Interactive kiadásával létrehoztak egy olyan játékot, ami más, mint az eddigiek, akár művészetnek is nevezhetnénk. Lássuk, miről is szól ez a játék, What Remains of Edith Finch.

A What Remains of Edith Finch egy olyan játék, ahol az érzelmek, a narratíva és a történet háttere a legfontosabb. A tragikus sorsú Finch család történetét fedezhetjük fel az utolsó túlélő, Edith Finch szemszögéből. Látogatásunkat végig kíséri Edith szavai, amelyet könyvében ír le, megőrizve az utókornak. Visszatérünk a régi házba és bejárva annak elképesztően részletesen kidolgozott folyosóit, szobáit, titkos alagútjait feltárulnak előttünk a család titkai.

Forrás: danytatu – DeviantArt

Maga a ház annyira élethű, hogy valóban elhisszük, hogy emberek éltek ott, első ránézésre minden normális: van nappali, konyha, dolgozószoba, hálószobák (amik ugyan el vannak zárva, még ez sem okoz gyanakvást a játékosnak). Minden szobához társítunk egy nevet, majd később egy arcot is, azok történeteinek megismerésével. A különféle hálószobák különböző embereké voltak, mindegyik különböző világnézettel, ezek a nagy szálak végül kiteljesednek és egy nagy tragikus történetet kapunk.

Edith történetei a halálról szólnak, családtagjai életének utolsó óráiról. A család történetei általában allegóriák, ám egyáltalán nem hatásvadászok. A sztori lineáris, egyenesen halad, az írók semmit nem hagynak kendőzetlenül, előbb utóbb mindenre fény derül. Változatosak a jelenetek is, térben is időben is mindig különböző helyekre kalauzol el minket a játék, hiszen egyszer az 1800-as években találjuk magunkat, vagy akár egy 70-es évek beli képregényben, máskor a jelenkorban.

forrás: Game Channel

A grafikája, a látványvilága nagyon valósághű, szépen kivitelezett. Szinte beleéljük magunkat a karakterek bőrébe, hiszen valljuk be, minden családnak megvan a maga története. (még ha nem is olyan tragikus, mint a Finch-eké) A családtagok kegyetlen sorsa megérint minket. Edith tudta, hogy ha ezek az események élete végéhez vezetnek, akkor is meg kell tudnia családja történelmét. Ez a játék lehengerlő, magával ragadó és nagyon jó ötletnek tartom, hogy Edith sorai megjelennek előttünk az ajtókon, ablakokon, falakon (a játékhoz kell egy kis angol tudás is). A What Remains of Edith Finch negatívuma talán az, hogy nagyon gyorsan le lehet játszani, szinte kiragad minket a játék világából a vége, ám, aki nem szeret hetekig játszani egy játékkal, annak megfelelő. Véleményem szerint a vége kicsit elhamarkodottra sikerült, az események egymásutánisága gyors volt számomra.

Összességében a What Remains of Edith Finch egy érdekes, lehengerlő játék, azonban készüljünk fel arra, hogy a végén felállunk a székből, eldobjuk a kontrollert és gyorsan keresünk valaki, akit megölelhetünk.

Előzetes:

Valentin-napi slam poetry a Pistonsban

A Savaria Slam Poetry csapata a hideg téli napokon sem tétlenkedett. Inkább úgy döntött: megújulásra kész. Az estek ezentúl jelképes összegű belépővel kezdődnek, ám az ennek fejében kapott karszalaggal akciót is kínál a mindig otthont adó Pistons Pub. A Bálintokat és Valentinokat, meg a minden más névvel rendelkezőket szívesen látják a színpadon bármilyen eredeti előadással. Jelentkezni ér, de időben – ne feledkezzünk meg az etikettről. 

A februári versenytéma: Etikett
Házigazda: Varga Mátyás ‘WoK’ és Székely Zoárd ‘Zozi’
Belépő: 500 ft
A belépőhöz karszalag jár, ami italakcióra jogosít (korsó Pistons sör 500 ft helyett 350 ft)

A program:

19.00-20.00: gyülekezés, iszogatás, slammersimogatás
20.00-21.00: Open Mic
21.15-23.00: Verseny – Etikett
23:00 – zene, tánc, jókedv, ameddig bírjuk

Az openre és a versenyre itt a Facebookon tudtok jelentkezni.

 


Plakát: Bánhelyi Judit Léna

Egy óra Sohaországban – Ajánló a Hevesi Sándor Színház Pán Péter című darabjához

Február 6-án délután a zalaegerszegi Hevesi Sándor Színházban nyílt lehetőségem, hogy egy kicsit újra gyerek legyek, és megtekinthessem a Pán Péter című darabot.  Az Elveszett Fiúkról, kalózokról, Wendyről, Pán Péterről és Csingilingről szóló történetet, nem hiszem, hogy sokaknak be kellene mutatnom, hiszen mindnyájunk gyerekkorának egyik legvarázslatosabb Disney meséje. 

Ha valaki csupán a Disney meséből ismeri a történetet, de mégis úgy dönt, hogy ellátogat az előadásra, azok hamar észre fognak venni egy jelentősebb különbséget:  a történet korábbról indul, így választ kapunk Pán Péter múltjára. Ez a kis kitekintő azonban képes teljesen megváltoztatni a történet hangulatát és magának a karakternek a megítélését. Talán az előadás egyik legnagyobb pozitívumai közé sorolnám ezt a háttér-információt tartalmazó jelenetet. A másik legszembetűnőbb jelenség a modern referenciák léte.

A szemfüles nézők nem csak a Karib-tenger kalózai filmre, de a Gyűrűk Urára is találhatnak a darabban utalásokat, sőt ez utóbbiból szó szerinti idézeteket vélhetünk felfedezni, ha elég figyelmesek vagyunk. Ezeknek a beépítése a történetbe azonban nem zavaró, ugyanis aki nem látta ezeket a filmeket, azok szinte észre sem veszik az esetleges utálásokat, akik pedig jól ismerik őket, azok jókat mosolyognak felismerve kedvenceiket. Külön kiemelendő a díszlet és a jelmezek zseniális kivitelezése, melyet Szakács Ferencnek köszönhetünk – mondta Katona Levi, a darab főszereplője. Ő egyébként élete első főszerepét kapta meg Pán Péter személyében, és elmondása szerint ez okozta az eddigi legnagyobb kihívást is színészkarrierje során. A színdarab próbái előtt nem mélyedt el ő maga sem Sohaország univerzumában, ám miután olvasta a regényt, alig várta, hogy a mesefigura bőrébe bújhasson, és kalózokkal harcoljon, repüljön, mint egy madár.

Forrás: www.hevesisandorszinhaz.hu

Ez a lelkesedés egyébként megfigyelhető a darab összes szereplőjén, látszik, hogy szívvel-lélekkel azért dolgoznak, hogy mind a gyerekek, mind az őket kísérő felnőttek jól szórakozzanak mindeközben ők maguk is jól érzik magukat. Végül az értékelést Katona Levente szavaival zárnám, akitől azt kérdeztem, hogy szerinte miért érdemes ellátogatni az előadásra:


Maga a darab egy ifjúsági előadás, ám a rendező (Bereczki Csilla) úgy próbálta megalkotni ezt az előadást, hogy ne csak a fiatalok, hanem az őket elkísérő felnőttek is megtalálják a maguk üzenetét. Úgy gondolom, hogy mindenképpen érdemes legalább egyszer ellátogatni Sohaországba és megnézni az ottani csodálatos történéseket.


Tapasztalataim alapján mindenkinek csak ajánlani tudom, aki esetleg kedvet kapott volna hozzá, az alábbi weboldalon tud tájékozódni az időpontokról és a jegyvásárlásról.

Forrás: www.hevesisandorszinhaz.hu

Szereposztás:

Pán Péter – Katona Levente
Wendy Darling, kislány – Kátai Kinga
Michael Darling, kisfiú – Helvaci Ersan e.h.
Mr. Darling / Hook kapitány – Urházy Gábor László
Mrs. Darling / Sellő – Kovács Olga
Csingiling / Dada – Magyar Cecília
Tigrisliliom, indián hercegnő / Tündérudvarhölgy – Kovács Virág
Máb királynő – Mikita Zsuzsanna Lilla
Mr. Smee – Gál Szabolcs
Haspók manó – Bálint Péter
Elveszett fiúk (Pecek, Sipi, Fürtös) /Tündérek – Antolovics Péter, Németh Krisztián, Nyakas Félix
Kalózok (Noodler, Bill Jukes, Cecco) – Farkas Gergő, Mrakovics Norbert, Tornyos Ervin

Díszlet-jelmez: Szakács Ferenc
Dramaturg: Selmeczi Bea
Zeneszerző: Keresztény Tamás
Fényterv: Kehi Richárd
Mozgás: Tornyos Ervin, Antolovics Péter

Ügyelő: Horváth Zoltán
Súgó: Jurina Beáta
Rendezőasszisztens: Mikita Zsuzsanna Lilla

Rendező: Bereczki Csilla

A soron következő előadások dátumai:

2018. február 12. (hétfő) – 15:00

2018. február 13. (kedd) – 15:00

2018. február 14. (szerda) – 15:00

2018. február 20. (kedd) – 15:00

Mondjad, Atikám! – Vecsei H. Miklós József Attila estje a Pesti Színházban

„A semmi ágán ül szivem,
kis teste hangtalan vacog,
köréje gyűlnek szeliden
s nézik, nézik a csillagok.”
(József Attila)

József Attila a magyar irodalom egyik legnagyobb alakja. Művészete sokrétű, megpróbáltatásokkal teli életútját is sokan ismerik. Már több színdarabban, musicalben is feldolgozták az élettörténetét és a műveit, azonban Vecsei H. Miklós darabja egészen más, új szemszögből mutatja be, hogy milyen erő és szeretni vágyás is lakozott a költőben. A darabot 2017. október hetedikén mutatták be a Házi színpadon, majd december 25-én a Pesti színházban, és azóta is nagy az érdeklődés iránta, szinte minden előadás teltházas. Nem véletlen, hiszen tényleg fantasztikus, olyan darab aminek megnézése után az ember még napokig a hatása alatt van.

„József Attila az őrület erejével, egy-egy szavával néha mélyebbre nyúlt, mint bárki más előtte” – írja róla naplójában Márai Sándor. A színész ezekből a mélységekből merít a darabjában, ami több annál, hogy elmondja, vagy elénekeli egy-egy híres versét. Tudatosan hagyta ki például a Mamát vagy az Altatót, mert ezeket mindenki ismeri. Azt szerette volna, ha a néző egy  olyan emberi sorsot lát, amivel azonosulhat. A versekből inkább csak részleteket csempész bele az előadásba, amelyben megszemélyesíti a költőt, és úgy mutatja be az életét, szerelmeit és műveit, mintha ő maga lenne József Attila.


Egy vers olvasva nem tud úgy hatni, mint amikor előadják. Nem az életedre, hanem csak arra az egy órádra vannak hatással, amikor olvastad. Ahhoz, hogy ténylegesen hatással legyen rád, az kell, hogy egy másik élő lény átadja, és rajta keresztül megértsd. Mert különben csak szavak maradnak. A színház pedig tulajdonképpen erről szól.


– nyilatkozta a színész egy, a Deszkavíziónak adott interjúban.

A 25 éves színész olyan átéléssel, és olyan profin játssza a szerepet, olyan magával ragadó az előadása, hogy néha azon kaptam magam, hogy nem veszek levegőt, nehogy lemaradjak egy szaváról. 

A díszlet egy szoba egy ággyal, sparherddel, székkel, asztalkával, ablakkal, és ajtóval. Az előadás kezdetén még rendezett, ahogy a színész ruhája is, majd ahogy haladunk előre József Attila életében úgy lesz egyre ziláltabb, tükrözve a költő lelkiállapotát. A szobában egyre nagyobb lett a rendetlenség és a káosz, a kezdetben rendezett, elegáns ruházatból a végére vizes, zilált alsó öltözet maradt szimbolizálva a költő lelkében uralkodó rendezetlenséget, és lecsupaszított érzelmeket. Nem csak a díszlet és a ruházat, de a hanghatások, és az időnként megjelenő zenei aláfestés is nagyban hozzájárul, hogy a néző még inkább átélje, hogy mi is játszódhatott le a költőben. Érdekes koncepció, hogy a darab József Attila  éltét, és az elhatalmasodó lelki betegségét Krisztus keresztútjának stációval állítja párhuzamba. Így a költőt, mintha egy földöntúli, isteni szintre emelné, de mivel egyes szám első személyben jelenik meg, mégis közel érezheti magához a néző.

Az előadás végén elmarad a meghatott hüppögés, nincs feloldozás. Erős, egyszerű a befejezés, ami arra készteti a nézőt, hogy egyedül dolgozza fel a látottakat, átélteket, és hogy elgondolkozzon azon, hogy vajon milyen élete is volt József Attilának, hogyan jutott oda, ahová, és milyen erős érzelmekkel, milyen démonokkal küzdött. Még napokkal utána is néha beúszott a gondolataimba a darab, és eszembe jutott egy-egy részlete, amin aztán elmerenghettem. Maradandó, csodálatos élmény.

 

A darabról:

Előadja: Vecsei H. Miklós

Látvány: Vecsei Kinga Réta

Ügyelő: Héjj János       

Súgó: Kertes Zsuzsa

A rendező munkatársa: Várnai Ildikó és Suri Zsófia

Rendező: Vecsei H. Miklós

Hat jó játék kisbabáknak – Veszélyes-e Varró Dániel verse a gyerekekre?

Újra és újra felbukkan Varró Dániel Hat jó játék kisbabáknak című verse az interneten, minden alkalommal heves indulatokat és vitákat kiváltva. Most újabb körét futja, így érdemesnek tartom megvizsgálni: vajon valóban veszélyes Varró verse, vagy csupán az értelmezéstől függ?

Az ügy 2014-ben kezdődött, mikor általános iskolai tankönyvekbe került a vers.

Varró Dániel: Hat jó játék kisbabáknak

Jó játék a cicafarok,
szélte pont egy babamarok.
Én húztam meg, mit akarok?
Jó játék a cicafarok.

Jó játék a mobilteló,
fogalmam sincs, mire való.
Lenyálazom, aztán heló,
jó játék a mobilteló.

Jó játék a laptopkábel,
főleg, ha még nem lopták el.
Négy fogaddal hipp-hopp rágd el,
jó játék a laptopkábel.

Jó játék a lapát,
azzal ütjük apát.
Orrot, fület lapít,
jó játék a lapát.

Jó játék a verseskötet,
van rajta egy teljes köpet.
Átnyálaztam, még egy jöhet,
jó játék a verseskötet.

Jó játék a konektor,
én jöttem rá magamtól.
Beledugom, hol egy toll?
Jó játék a konektor.

A legtöbbször elhangzott ellenérv a költeménnyel kapcsolatban, hogy rosszra neveli a gyerekeket, például a konnektorba nyúlásra, laptopkábel rágására tanítja őket. A Hat jó játék kisbabáknak egyesszám első személyben íródott, tehát a gyerekek szemszögéből. Egy kisbaba kíváncsi, ezért valóban mindent megkóstol, megfogdos, ami a közelébe kerül, ahogy ezt tapasztalhatta a családapa Varró Dani is. Ezt támasztja alá az iróniával átitatott közlemény is, amit a költő felesége, Gelencsér Zsófia írt és tett közzé férje közösségi oldalán, mikor a felháborodás a tetőfokára hágott: „Szabadelvű nevelésünk eredményeképp a gyerekeink szabadon járhattak-kelhettek a szobákban, közvetlen közelébe kerülve akár a macskának is!”

Szerencsés helyzetben vagyok, hiszen volt lehetőségem segítséget kérni két általános iskolás öcsémtől a mű kapcsán, akiknek egybehangzó véleménye, hogy a vers vicces, és egyiknek sem támadt kedve lapáttal ütni apát miatta. Maga a mű ironikus, így olvasásakor mindenképp érdemes félretenni a komolykodást, és semmiképp sem szabad utasításként értelmezni az olvasottakat.


A mű arra a helyzetre apellál, hogy az olvasó (aki a szülő, nem a baba) át tudja érezni a kisbaba vágyait, viszont felelős szülőként tudja, hogy ezek a vágyott dolgok a gyerekre veszélyt jelentenek


– írta Varró Dánielné egy másik közleményben a verssel kapcsolatban.

Forrás: nlcafe.hu

Természetesen megérthető az is, hogy sokan szó szerint értették a verset, nem érezték benne az iróniát. Ha egy nagyon fiatal gyerek olvassa, talán tényleg „ötletet merít belőle”, ezért fontos a szülők segítsége a helyes értelmezés terén. De vegyük figyelembe, hogy a gyermekkor felfedezésekkel jár, és ehhez elengedhetetlenek a rosszalkodások akkor is, ha nem olvassák Varró Dani versét. Ez már Szabó Lőrinc költészetében is megjelent:

Szabó Lőrinc: Lóci óriás lesz – részlet

Veszekedtem a kisfiammal,
mint törpével egy óriás:
– Lóci, ne kalapáld a bútort!
Lóci, hova mégy, mit csinálsz?
Jössz le rögtön a gázresóról?
Ide az ollót! Nem szabad!
Rettenetes, megint ledobtad
az erkélyről a mozsarat!

Hiába szidtam, fenyegettem,
nem is hederített reám;
lépcsőnek használta a könyves
polcokat egész délután,
a kaktusz bimbait lenyírta
és felboncolta a babát.
– Most nagyobb vagyok, mint te! – mondta
s az asztal tetejére állt.

Külön érdemes azzal a kérdéssel foglalkozni, hogy szívesen látjuk-e egy tankönyvben a verset. Mellette szól a tény, miszerint az irodalomkönyv mellé általában jár egy tanár is. Ő elmagyarázza a tanulóknak, hogy ez nem buzdítás laptopkábelek rágcsálására, és inkább ne szó szerint nyálazzák át a Petőfi-összest, ha mindez egyáltalán felmerülne a gyerekekben. Ellene szóló érv viszont a figyelem, esetlegesen a megfelelő tudásanyag át-nem-adásának hiánya, így ebben az esetben nem biztos, hogy figyelnek a tanár szavára és csak az marad meg bennük, hogy „jó játék a konektor”.

Személyes véleményem, hogy a vers mondanivalójával nincs baj, nem emiatt fognak rosszalkodni a gyerekek. Mindenki mászott fára, ugrált az ágyon, labdázott az utcán, esett el biciklivel, evett homokot, csinált más veszélyes dolgokat. Nem vagyok Varró Dani-rajongó, én a nyelvezete miatt nem kedvelem őt, de ez pusztán egy sajátos, szubjektív vélemény. Engem például sokkal jobban zavar a Hat jó játék kisbabáknak témájánál a műben használt mobilteló szó, vagy a más verseiben megjelenő „modern” szavak, rövidítések, így én talán inkább ezek miatt nem adnám kisiskolások kezébe a verset, nem pedig a „provokatívnak” elítélt hangvétele okán. 

Kiemelt kép: jegy.hu

Franz Ferdinand: Always Ascending – Albumkritika

…vagy inkább Always Decreasing?…

Öt év szünet után, 2018. 02. 09-én jelent meg a skót indie rock banda ötödik stúdióalbuma. Előző lemezükkel, a Right Thoughts, Right Words, Right Action-nel bebizonyították, hogy ugyanazt a bűvész trükköt, tehát az energikus, néhol kaotikus, de minden pillanatban menő ereszdelahajam-bulit, amit Franz Ferdinandnak hívunk, elő lehet adni minimális módosításokkal negyedszerre is. Ezután temettem el azt a gondolatomat, hogy a banda meg akar-, és képes lesz megújulni, irányt váltani.

Aztán megjelent az Always Ascending

Nem mondanám magamat a zenekar rajongójának – teljesen váratlanul ért a hír, hogy megjelent az új album, de régebben sokat hallgattam a You Could Have It So Much Better című, 2005-ben megjelent lemezüket, ami szerintem egyike nem csak a zenekar, de egyaránt a legjobb britrock/indie rock albumoknak. Szerintem azóta nem volt kifejezetten jó lemeze a skót bandának, és ezen sajnos az Always Ascending sem változtatott.  Nem mondom, hogy rossz album. De azt sem, hogy túl jó… De akkor mi a baj?

A tíz szám összesen 39 perces futamidejével igazodni kíván a mostanában a könnyűzene iparban megfigyelhető trendhez, mely szerint egy album legyen viszonylag rövid, de tartalmas.  Rövidnek rövid, de tartalmasnak sajnos semmiképp nem mondanám.  A tíz számból három-négy van, ami kifejezetten tetszett, a többi annyira jellegtelen, hogy többszöri hallgatás után sem tudok témákat, grooveot, vagy bármilyen hangot visszaidézni, amikor ránézek a címekre. A következő bekezdésekben arról a pár számról fogok írni, melyek hatást gyakoroltak rám.

Always Ascending

Az első szám az albumon. A zongorás-érzelmesebb intro viszonylag váratlan a bandától, de nem kell sokáig paráznunk azon, hogy egy érzelgős-nyálas pop albumot fogunk-e hallani, mivel kb. másfél perc után beindul a jól megszokott Ferdinand-gépezet. Ismerős hangulat, de van valami új hatás a zene textúrájában. Az ének feltűnőbben bátrabb, kísérletezőbb, ez jó jel. Talán egy kicsit hosszabb a track, mint amennyi beleférne, de azt hiszem, hogy ez egy jó hangulatú koncerten aligha fog bárkit is zavarni.

Lazy Boy

Második track. Az első perctől kezdve, ahogy lecseng az intro, egyértelműen beigazolódott a gyanúm, hogy van egy elég erős Talking Heads hatás a bandán. A szám ritmikája, a zavart ritmusok, a kitartó, diszkósan-oktávosan ugráló basszus, a gitár funkos minimalizmusa és az énekdallam együttese akár egy Talking Heads szám is lehetne, egészen a refrénig, ami jól beilleszkedik a zenekar dalolós-zongorás refrénjeinek sorába. A szám összességében elég bátor, kísérletezős, nem lesz egy sláger, de szerintem így is a legjobb az albumon.

Paper Cages

Jól összerakott, dallamos indie-rock az igényesebbek közül. A refrén végén leereszkedő szintetizátor eszembe juttatja a Tame Impala-t. Sajnos ez az a szám, ahol kezdi elveszteni az album a lendületét és az irányait…

The Academy Award

A legsötétebb, legszomorúbb track, a legjobb dalszöveg a tíz szám közül. Talán itt még érezhető valamiféle új irány, de egészen más, mint az album elején. Már  egyértelmű az lemez „irányvesztettsége”…

Feel the Love Go

Franz Ferdinand-féle diszkó, a szomorúbb féléből. Nem rossz szám, és lehet, hogy jobban értékelném, ha más lenne a tracklist elrendezése. Igen, ez probléma, mert az előző sok-sok jellegtelen próbálkozás lefárasztja a hallgatót így nehezebb észrevenni, hogy ez egy nem rossz szám…

Összegezve: lehet, hogy nekem voltak hibás elvárásaim, de az öt év után megjelenő albumtól több újítást vártam. Elég jól hozza a megszokott formulát, amit miatt megszerettem ezt a bandát, de a kérdés a következő: van-e létjogosultsága hosszabb távon az olyan zenekaroknak, akik egyszer felmutatnak valamit, ami baromi jó, és utána minimális változtatásokkal gyártják le ugyanazt? A Franz Ferdinand nagyon el akarja hitetni magáról, hogy van létjogosultsága. Idővel kiderül…  

Értékelés: 6/10

Tracklist:

  1.  Always Ascending
  2.  Lazy Boy
  3.  Paper Cages
  4.  Finally
  5.  The Academy Award
  6.  Lois Lane
  7.  Huck and Jim
  8.  Glimpse of Love
  9.  Feel the Love Go
  10.  Slow Don’t Kill Me Slow

Francia film a színházban egy kis Erős Pistával – Életrevalók a Játékszín színpadán

jokaiszinhaz.hu

2018 február 5., 50. előadás

A vélhetően mindenki által ismert, és oly sokak által kedvelt Életrevalók színpadra állítása érdekes és felelősségteljes kísérlet. Egy befutott és elismert filmet, amely már világszerte belopta magát a közönség szívébe, veszélyes vagy inkább üdvös dolog más formában újrarendezni? Horgas Ádám magára vállalta a feladatot.

Mi az, amiben a színház többet, vagy mást nyújthat, mint a film? Hozzászoktunk már a különböző könyvadaptációkhoz a színházakban, de a filmfeldolgozás egy sokkal szokatlanabb, és vélhetően egy nehezebb műfaj, mivel a film vizualitása miatt a nézők képzeletében sokkal határozottabban jelennek meg a karakterek, a hang, a kép, mint egy könyv elolvasása után. A Játékszín apró színpada akadályt képezhetett volna a képi világ valósághű ábrázolásában, a rendező azonban kreatívan, szimbolikus és hangulati elemek felhasználásával, valamint fényvetítéssel oldotta meg a problémát: így visszaköszön ugyan a film díszlete, mégis egyedi módon, kissé más hangulatot kölcsönöz a darabnak.

Forrás: balra a film ( batcol.hu) és jobbra a színdarab (7ora7.hu)

Fontos változtatás azonban a filmhez képest, hogy az afrikai származású, Párizs környéki szegénynegyedben élő Driss (Omar Sy) helyett egy roma férfi (Vadász Gábor) játssza az ápolót. A roma zenebetéteket is a rendezőnek köszönhetjük, így például a partijelenetben (amely remekül időzítve a második felvonás elejére került, óriási hangulatot teremtve) nem az Earh, Wind & Fire csendül fel, hanem egy saját „roma-pop” szerzemény.

A színészekre, akárcsak a rendezőre, nagy felelősség hárult az eredeti mű óriási sikere miatt. Driss és Philippe mellett a többi szereplőt mindössze öt színész játssza (Zsurzs Kati, Kovács Dézi, Szőlőskei Tímea, Petyi János és Szirtes Balázs), ez azonban nem zavaró átalakulásuk pontossága, hitelessége miatt. Vadász Gábor tánca és játéka – számomra – vitte a prímet. Mesterkéltség nélkül, természetesen játszott, tökéletesen ábrázolva a karakter jellemfejlődését. Philippe, a kerekesszékes arisztokrata, Driss munkáltatója, vagyis Hirtling István, pedig mesterien „nem emelte fel a kezét”, és általában véve nem mozdult meg nyaktól lefelé egy jelenetben sem, márpedig ezen reflexmozdulatok mellőzése valóban embert próbáló feladat – főként színházban, folyamatosan élesben, ahol nem tudják újra és újra felvenni az egyes jeleneteket.

Forrás: balra a színdarab (24.hu), jobbra a film (batcol.com)

Míg az első felvonás a legtöbb jegyében hű maradt a filmhez, a másodikban már a rendező eszközölt néhány változtatást. Így például a színpadra állított verzióban a mama meghal, a már említett saját szerzésű zene felváltja az Earth, Wind & Fire-t a partijelenetben (ami véleményem szerint nem ront az összképen, sőt, a „magyarosított” Driss-szel sokkal jobban működik), valamint az egyes, „szélesvásznat” igénylő nagyobb jelenetek, mint az ejtőernyő-jelenet – már csak a technikai korlátok miatt is – szimbolikusan lett megoldva. S ez egy újabb érdekes kérdést vet fel: nehezebb műfaj-e a színház? Azt szinte biztosan kijelenthetjük, hogy napjainkban a filmekben már nincsenek határok. Ha valamit el tudunk képzelni, az filmben is megvalósítható, sőt, gyakran a képzeletünket felülmúló látványvilágban részesülünk a technikai eszközök által. A színházakban azonban nincsenek vágások, újrafelvételek, CGI-technika, vannak azonban másféle eszközök, amelyeket Horgas Ádám előszeretettel von be előadásaiba.

A már említett fényfestések is erről adnak tanúbizonyságot, miközben valójában a díszletet szolgáltatják. Sok színház törekszik a filmszerűségre, a valósághű (vagy inkább „szájbarágós”?) díszletezésre, a színház azonban alapvetően nem tud teljes mértékben valósághű lenni (bár ezzel a kijelentéssel sokan vitába szállnának) – érdemes-e tehát mégis törekedni rá? Horgas Ádám fényfestéssel hozza a közönség tudtára, a színészek játékán kívül, hogy éppen hol vagyunk, mi történik. Ez a díszletezés egyfelől egyszerűsített, mivel kevesebb fizikai eszközre van szükség és így megjeleníthetők a színházakban egyébként megjeleníthetetlen eszközök (mint például az ejtőernyő, a repülés), másfelől viszont szokatlan és bizonyos értelemben (befogadói szempontból) bonyolultabb, hiszen a közönségnek be kell vetnie a fantáziáját.

Forrás: hvg.hu

Vannak olyan tökéletes alkotások, amelyekhez kár nyúlni – gondolná az ember. Számomra az Életrevalók testesítette meg ezt a tökéletességet, így tartottam is a darabtól. Eleinte kicsit fájt látni, hogy a már megszokott-megszeretett karakterek más bőrben, más hanggal mutatkoznak; majd útközben eljutottam oda, hogy már nem pergett le a darabbal párhuzamosan a film a fejemben, és átadtam magam az új Drissnek, az új Philippe-nek, az új Marcelle-nek, és az eredetihez hasonló, mégis egyedi hangulatnak. Végeredményben pedig kaptam egy olyan Életrevalókat, amely más testben öltött alakot, a film számomra legfontosabb vonásait azonban megtartotta: az empátiát, a jellemfejlődést, a humort és a francia filmek finomságát és érzékenységét, megfűszerezve mindezt egy kis hazaival.

Egy régebbi interjúnk Horgas Ádámmal itt olvasható.

120 éve született Bertolt Brecht

A XX. századi színház egyik legnagyobb megújítójának születési évfordulóját ünnepeljük: a német drámaíró, dramaturg, költő, esztéta és rendező, Bertolt Brecht ma lenne 120 éves.

A német drámaíró Eugen Berthold Friedrich Brecht néven látta meg a napvilágot Augsburgban, 1898. február 10-én. Édesapja gyártulajdonos volt, így sok jelentős irodalmi alakhoz hasonlóan Brecht is egy gazdag, polgári család gyermekeként nőtt fel. Már gyermekként is szívesen verselt (mindössze 16 éves volt, mikor kiadták első kötetét), az irodalomhoz való affinitása korán megjelent. Érdeklődő természet volt, gimnázium után a müncheni orvosi egyetem hallgatója volt, de ezen tanulmányai közben besorozták. Első drámáját, a Baalt 1918-ban írta. Brecht müncheni és berlini színházakban dolgozott, a 20-as években eleinte csak dramaturgként, majd rendezőként is. 1933-ban emigrálni kényszerült – Prágán, Bécsen és Svájcon át először Skandináviába, majd 1941-ben az USA-ba. 1947-ben tért haza a kontinensre, Svájc után Berlinbe ment, ahol feleségével megalapította saját társulatát, a Berliner Ensemble-t. Nem sokkal ezek után, 1956-ban hunyt el szívrohamban, Berlinben.

Legfontosabb darabjait a háború alatt írta; ide sorolható a Galilei élete (1939) című tandráma; a Kurázsi mama és gyermekei (1939) című történelmi dráma; A szecsuáni jólélek (1940) és A kaukázusi krétakör (1945). Ezek közül a legismertebb a Kurázsi mama, amelynek alcíme Krónika a 30 éves háborúról. Az akkoriban aktuális embertelenség és a kulturális értékek pusztulása jelenik meg a drámában, amely – Brecht legtöbb darabjához hasonlóan – szörnyen nehezen olvasható, de színpadon, jó kezekben annál hatásosabb tud lenni.

Bertolt Brecht Kép forrása: usefulstooges.com

Bertolt Brecht egyéni teljesítménye az egyik legkiemelkedőbb a XX. századi színháztudományban, közel ötven darabot írt és mai napig népszerű szerző a színházak repertoárját tekintve. Nem csak gyakorlatban tett hozzá a színháztörténeti kánonhoz, hiszen elméleti munkássága szintén újítást hozott az akkori színházi életbe: az addigi drámai színházzal ellentétben a Brecht által képviselt epikus színház központi eleme a néző távolabbra helyezése a műtől, szembeállítása a cselekménnyel és objektív döntéshozatalra bírása. A néző empátiájának és a szereplőkkel való azonosulásának helyébe a racionális önvizsgálatot állítja, hogy a színpadon lévő történésekre kritikusan reagálhassunk.


A nézőnek nem a beleélés a feladata, hanem az, hogy vitába szálljon.


Brechthez a legtöbbször csatolt fogalom a V-effektusok (Verfremdungseffekt), amelyek elidegenítő hatást tesznek a nézőre, aki rájön, hogy az, amit lát, mindössze a valóság reprezentálása. A V-effektusok az adott darab társadalmi mondanivalóját tartalmazzák, ide tartoznak például a feliratok, táblák; a dalbetétek (song-ok); a közönség közvetlen megszólítása; vagy a narrátor szerepeltetése. Brecht azonban nem csak ezt a saját elvei által működő rendszert hozta létre, hanem erősen kritizálta az akkoriban használt egyéb előadásmódokat:


A népszínjáték általában nyers, igénytelen színház, amelyet a tudós esztétika agyonhallgat vagy lekezel.


 A német drámaíró Arisztotelész katarzisát lecserélte az elidegenítésre, a szuggesztió helyett érveket hozott fel, az érzelmeket pedig átalakította döntésekké. Ezekkel – és persze remek drámáival – végleg Bertolt Brecht beírta magát a világirodalom legnagyobb drámaírói közé.

 

Kiemelt kép: szinhaz.org

A fogyatékosság nem akadály – Hozleiter Fanny, Weisz Fanni, Tánczos „Steve” István

A világon rengeteg ember van, aki valamilyen fogyatékossággal él. Számukra a mindennapok kihívásai sokkal többször jelentkeznek, és küzdeniük kell az átlag ember számára apró-cseprőnek tűnő dolgokért is. Azonban közülük is nagyon sokan kiemelkedtek a skatulyákból. Tudtátok-e például, hogy Roosevelt elnök mozgássérült volt, a briliáns hangú Stevie Wonder vak, Beethoven élete végén pedig siket, valamint a csodálatos elmével megáldott Einstein autista? Ezeknek az embereknek sikerült olyan maradandót alkotni, hogy még mai napig is a köztudat szerves részeit képezik. Cikkemben a teljesség igénye nélkül mutatok be néhány olyan magyar fogyatékkal élő személyt, akik kitartásukkal megmutatták, hogy teljes értékű életet lehet élni, bármit is gördítsen az élet eléjük.


Hozleiter Fanny

Fannit a köztudatban mindenki Mosolyka néven ismeri, így én is így hivatkozom rá. 15 éves korában akadt rá arra a bizonyos dossziéra, ami az ő kórtörténetét rejtette. Ekkor derült ki számára, hogy egy gyógyíthatatlan betegségben szenved, és tulajdonképp életének több mint a felét már le is élte, mert az izomsorvadásos betegeknek az orvosok 18 éves korig jósolják az életet. Ezt megcáfolva Mosolyka idén ünnepli 30. születésnapját. Hatalmas életereje és akarása mindenkit lenyűgöz. Kiadott két könyvet, melyben megdöbbentő őszinteséggel ír az életéről. Több díjat is besöpört, a könyvei és blogja is elismert lett az országban. Az évek során pedig megtalálta párját Sándort, akivel összeházasodtak, és a Balatonon élnek. Mosolyka járja az országot és motivációs előadásokat tart, melyben mesél életének nehézségeiről, és ezzel együtt arról, hogy egy mosoly mennyire könnyen át is tudja lendíteni az akadályokon. Mottója: „majd helyett most.” PillanatCsillag címmel pedig kisfilmet szeretne forgatni életéből.

Mosolyka és szerelme. Forrás: rcnews.hu

Weisz Fanni

Weisz Fannit a 2011-es évben szépségkirálynőnek választották. Fanni siket, azonban ez értékeiből és szépségéből szikrányit sem von le. Többször is volt az Év embere díj nyertese. Szülővárosának, Pécs városának arca. Rengeteget jótékonykodik, esélyegyenlőségi aktivista. Sajtószóvivő, az Afrikai-Magyar Egyesületnél, amely a hátrányos helyzetű embereket segíti. 2013-ban a Vodafone angyala is volt, ekkor tartott iskolákban érzékenyítő előadásokat. Az évek során szerepelt a Jóban rosszban című sorozatban, valamint az M1 csatornáján műsorvezetőként is tündökölt az Ég, föld, férfi, nő című műsorban. 2011-ben, az akkori párjának, a Dirty slippers frontemberének szerepelt a videoklipjében. A dalt hozzá írta, Hang vagy jel címmel jelent meg. 2015-ben megjelenik könyve Hallatlan vakáció címmel. Saját márkája van, Meringue néven, amelyet barátnőivel közösen tervezett. A 2015-ös Milánói Világkiállításon Magyarországot képviselte. Mindezek mellett pedig úgy tűnik megtalálta a szerelmet is, Hajmásy Péter kosárlabdázó mellett. 2016-ban pedig már az eljegyzés is megtörtént.

Weisz Fanni. Forrás: 24.hu

Tánczos „Steve” István

„Steve” Magyarországon és a határon túl is igen népszerű, Ismerős arcok zenekar szaxofonosa. Bár látássérült, ez magával ragadó játékában nem látszik. Steve, ahogy a zenekarban is nevezik születésétől fogva vak, mert koraszülött volt. A zene iránti szeretete már egészen gyerekkorában megmutatkozott. A vakok életében nagyon fontosak a hangok, így mindenféle zene illetve hangforrás iránt nagy érdeklődéssel volt. A nagypapájától 7 éves korában kapott egy szájharmonikát, amin röpke pár óra alatt tanult meg játszani. A szaxofon iránti szerelmére egy jazz dal hallgatása közben döbbent rá. Mivel szegény családból származott a hangszerre sokat kellett várnia, de később önerőből vásárolta meg magának. Zenei iskolába járt, elvégezte a jazz tanszakot. A kezdeti amatőr bandák után az első híres zenekara a $texas, később pedig a  Benkő Zsolt and The Blues Rivers volt. 2003-tól az Ismerős Arcokkal is járt fellépni, mint vendégzenész. 2011-ben pedig egy koncerten kérdezték meg tőle, hogy szeretne-e hivatalosan is a banda szaxofonosa lenni. Egyik legnagyobb példaképe a rock zene meghatározó alakja, a Skorpió és Dinamit zenekarokból ismert Papp Gyula, akivel már volt szerencséje együtt dolgozni. Nyerges Attila, az Ismerős Arcok frontembere írt Steve-ről egy dalt. A 2012-ben megjelenő albumon debütált, Szívemben tudlak címmel. Különlegessége, hogy maga Tánczos is énekel a dalban, nemcsak szaxofonozik. Mindezen sikerek mellett boldog családban él, két gyermekével és feleségével. Nem túlzás azt állítani, hogy Steve életét a család és a zene teszi teljessé.

Steve. Forrás: felvidek.ma

Ez a 3 ember bemutatása csupán csak töredék volt a sikereket elért, valamilyen fogyatékkal élő személyek között. Azonban, úgy gondolom, hogy kitartásuk, és elért sikereik útmutató lehet sok ember számára. Valamint célként mutathatja az ő életútjuk, hogy merjünk nagyot álmodni, és mindazért harcolni is

 

LEGUTÓBBI CIKKEK