Kezdőlap Blog Oldal 241

Elbeszélhető-e a személyiség? – Fehér Renátó volt a Bájoló vendége

A Berzsenyi Dániel Könyvtárban a programsorozat idei második eseményén a Szombathelyről induló, Zelk Zoltán-díjas költő, Fehér Renátó volt Boros Ferenc beszélgetőtársa. A másfél órás interjú és megismerés során sokan úgy érezhettük, mintha egy kellemes iskolai napon lennénk; szó volt történelemről, földrajzról, nyelvészetről, matematikáról, fizikáról és természetesen elengedhetetlenül főszerepben az irodalomról, mindezt a legjobb és legélvezhetőbb körítésekkel és átadással.

„Ez egy rendhagyó Bájoló.” Boros Ferenc, a beszélgetés vezetője így kezdte felvezető szövegét mielőtt leült volna Fehér Renátó mellé nosztalgiáról, történetekről, na és persze irodalomról beszélgetni. De, hogy miért rendhagyó? Eddig a programsorozat tematikájának célja az volt, hogy fiatal, a művészeti világban még zöldfülű alkotókat, verselőket, zenészeket mutassanak be, hogy jobban megismerhesse őket a helyi közönség, szárnybontogatásaikat segítse. Fehér Renátó, bár még fiatal, korántsem nevezhető kezdőnek. 2018-ban megjelent Holtidény című verseskötete már a második volt, ami elhagyta a kiadókat, emellett tavaly január óta a Hévíz folyóirat szerkesztője, több szépírói ösztöndíjat is elnyert az évek során, amelyeknek köszönhetően számos országba ellátogathatott inspirálódni, Prágában pedig már-már otthon érezheti magát.

Ennek ellenére én mégsem ebben a különbségben éreztem az este rendhagyó jellegét. Első impulzusként a költő szerénysége fogta meg a figyelmemet. Igazi ritmust adott a beszélgetésnek, ahogy egyik pillanatban még nyelvészeti-filozófiai kérdések világmegváltó gondolatait falhatta a közönség, gyakran Renátó teljes átéléssel diktálta a gondolatmenetet, amit bár nem állítom, hogy tisztán követni tudott mindenki, de lenyűgöző hatással volt az emberre az átütő intellektuális energia. Aztán a következő pillanatokban, amikor mindenki csöndben igyekezett feldolgozni az előbb hallott szálat, már azon kaptuk magunkat, hogy a gyermeki szem mellett egy gyermekien szerény, kissé zavarba esett mosoly ült ki az arcára. Megnyugodva, két levegővétel között, a következő kérdésnél újra valami hasonló hatás birtokába került a terem.

Fotó: Lutor Katalin

Könyvtártól könyvtárig

Fehér Renátó Szombathelyről került Budapestre, így erős a személyes kötődése a vasi megyeszékhelyhez. Azon belül is talán az egyik legfontosabb kötelék közte és a városi könyvtár között alakulhatott ki. Történetéből megtudhattuk, hogy már fiatal kora óta megszállottja volt a könyveknek, rendszeresen bejárt az akkor még más épületben működő könyvtárba, és az intézmény kisebb-nagyobb zugaiban megbújva elmélyülhetett a szövegekben. Nem is csoda, hogy kamaszkorában a rockzenekarukat Rimbaudról nevezték el. Végül is, miként indulhatna egy 20. század végén született költő pályafutása, ha nem rockbandával és francia szimbolizmussal? A könyvtár egy igazi kiindulópont volt Renátó számára, ami későbbiekben, Budapestre költözése után is jó kapcsolatként maradt fent. Onnan indult minden fő projekt, amibe belefogott ez idáig: a kortárs költészet megismerése, a Petri György-féle szamizdat irodalmi kultúra, a közép-európai irodalom és ember atmoszférája, ahogy Renátó is fogalmazott: „Minden lépéssel kitárult előttem a világ”. Nekem ennél a pillanatnál az Interstellar című film jutott eszembe. Hiszen amíg Christopher Nolan egy vidéki kukoricamező közepéről eljutott az univerzumig az idővel játszva, addig Renátó az apró magyar nyugati megyeszékhelytől szintén eljutott egy korántsem veszélytelenebb vállalkozásnak tűnő közép-európai univerzum megismeréséhez. Szintén játszva az idővel!


Holtidény

Van-e szomorúbb egy elhagyatott
novemberi fürdőhelynél
valahol az isten háta mögött?
A békebeli zsivajt szürcsölés váltja fel.
Partra rakja a folyó, amit
benyelt a város promenádjairól.
Patinás hordalék a kanyarulatban.
Erre épült a Császárfürdő –
primadonna, akit végül kipakoltak.

Az állványzaton stukkót renoválnak,
mint régen odabent makacs csontkopást.
De hiába gyógyulás és tisztaság
bőrcsupasz falakba maródott kénszaga:
a gyógyvíz jótékony hatása eltúlzott,
hiába a hajnali akkurátus kartempók,
egyhangúak, mint egy lefolyó.
A megjavulás sem demokratikus,
helyrehozhatatlan gerincferdülés a kolonnád.

Az előcsarnok mellett a négy emelet mély
egykori medencetér, az egyedüli látogatható.
A tiltott folyosókon pecsételt ajtók,
mögöttük fürdőkabint, masszázscellát
tart szemmel a hólyagos szaténtapéta.
Így rendezik be a szeparékat,
megroppant hátú vitrinekben csipeszek,
fogók és szorítók, csupa valaha fényes tárgy,
hideg ígéret, nemes szándék.

A tömlőben a nyomás fokozható,
de ölelni akkor ketten kellenek,
odairányítani a sugarat, ahol
kidudorodik a betolakodó.
A vízkőtől deres bádogkádban
magzatpózban tart ellen a gazdatest,
akiből minden salakanyagot kipurgált
az ivókutak mohón nyelt forró vizét
átmozgató perisztaltika.

Porcok csak a kései, bizonytalan,
határsértő léptek alatt sercegnek:
ropog egy múzeum törmeléke.
Hagyománya a tátongó folyosókon mégis
a lebegésnek van, süket, hangtalan, mintha víz alatt,
a kúra rutinjának folyamatos jelenidejében.

Így bolyongani a Császárfürdő gyomrában,
fürkészőn, akár egy endoszkóp,
akit végzetesen bennfelejtett egy műhiba.

Megjelent: litera.hu (2018. április 29.)


„Ha kiürül a főszereplő, akkor a világban csak az idő múlását figyelhetjük meg”

Korábban már több versét is olvastam Renátónak, így nem volt idegen számomra az a néhány szöveg, amit hallhattam a beszélgetés közben. Viszont egy teljesen más hatás az, ami a költő szájából elhangzó verset körülveszi. Hallom mögöttem a közönség egyik tagjától: „Fú, hát én ezt nem értem.” – és elgondolkodom: kell-e egyáltalán nekünk ott, akkor egy ilyen összetett utalásokkal, elképesztő vizualitással és hibátlan képekkel felépített verset értenünk? Úgy hiszem, nem. Fehér Renátó versei – ha ilyet szabad mondanom – a kortárs költészet azon kategóriájába tartoznak, amiknek az első találkozásnál nem az a célja, hogy egy jól kivehető szálat lássunk az összefonódások eredményeiből. Ezeket a műalkotásokat érezni kell. Érezni és átengedni a szavakat, a képeket egy másik dimenzióba. Valami időtlenbe és egy egyszerre megállított, de rohanó folyamatba is. Renátó versei a kijelentő módú mondatok sokasága ellenére nem tárgyalnak, hanem sokkal inkább gondolkodásra késztetnek. Szimbólumai mind precízen felépített koncepciót követnek köteten és szövegen belül is. Fontos visszatérő eleme a verseknek az idő és annak a múlása, az ember nélkül álló épületek és az utazás, de ide sorolhatnám a nem olyan gyakran, de annál intenzívebben megjelenő szilveszter szimbólumát is. Ezek mind valami különös folytonosságot fejeznek ki, valami olyan végpontot, amely nem csak lezár, hanem újrakezd. Ezeken a szimbólumlüktetéseken keresztül pedig megismerhetjük magát az embert is, aki mögöttük van. Ahogy az est során több alkalommal is elhangzott, Renátó akár személyigazolvány helyett is hordozhatná magával köteteit, amelyek, mint valami papírra vethető, átadható személyiség léteznek külön a szerzőjüktől.

Fotó: Lutor Katalin

A beszélgetés során végül Boros Ferenccel a létlíra kifejezéssel tudták ezt a jelenséget és Renátó főként korai, 2014-ben megjelent Garázsmenet című kötetének verseit jellemezni. Ez létrejön, ha az ember kísérletet tesz elbeszélni saját magát. A költő elmondása szerint talán ezért is van ez a nagyfokú vizualitás a szövegeiben, hiszen önmagában a szöveg és a vizuális kép nem elég kifejező ehhez, viszont a kettő összevonásával létrejövő költészet, érzelmi líra már annál inkább képes lehet egy jól megkomponált önkép, belső világ letükrözésére. Bár kiderült a titok: a jövőben nem csak lírában, de a tervek szerint regényben is találkozhatunk majd ezzel a jelenséggel. Renátó szeretné megírni utazásait, főként Prága és a cseh közeg által ihletett gondolatait. Ez nem is meglepő annak tudatában, hogy már összesen két és fél évet eltöltött a legnyugatibb szláv országban. Korábban többször tanulmányi ösztöndíjakkal, de legutóbb ősszel tartózkodott kint három hónapot, amire már nem feltétlen tanulás, sokkal inkább inspirálódás és alkotás céljából került sor. Ahogy a magyar történelemben is lelkesen kutatja, úgy foglalkozik a csehországi ellenzéki mozgalmakkal és a földalatti irodalommal. Gyűjti a tudást, ahogy fiatalon is a könyvtárban tette, viszont már sokkal nagyobb információközlő áll a rendelkezésére, amit úgy hívunk: megismerés.

Úgy gondolom, hogy nagyon fontos volt egy nem zöldfülű művész érkezése is a Bájoló-sorozatba. Hiszen minden szárnybontogatáshoz elengedhetetlen az, hogy az alkotó mintákat, példákat lásson maga előtt. Bár a 21. század online világában mindenki kijelentheti magáról, hogy ő művész, nem szabad elfelejtenünk, hogy ez a közeg nem csak – sőt, elsősorban nem – magamutogatásról szól, hanem legalább annyira alázatról is, amelyben minden fiatal verselőnek érdemes tanulnia Renátótól, hogy mire oda kerülnek, hogy a hátuk mögött két kötet áll, a kortárs irodalmi közegben pedig egy jól csengő névvel rendelkeznek, ők is mindvégig emberek tudjanak maradni.


Lutor Katalin galériája


A kiemelt kép Lutor Katalin fotója

Egy este Nils Frahmmal – Koncertbeszámoló

Berlinből érkezett hozzánk Nils Frahm, a modern kortárs könnyűzene egyik legnagyobb alakja. A német zenész, zeneszerző és producer február elején két telt házas koncertet adott budapesti közönségének.

Nils Frahm ismét Magyarország felé vette az útját, hogy legújabb, All Melody című albumát egy kétestés budapesti koncerten mutassa be a nagyközönségnek. Az eseménynek természetesen a Művészetek Palotája adott otthont és még maga Nils is megjegyezte, hogy az egyik legszebb koncertterem, ahol eddig fellépett. Ugyanúgy megköszönte azt is, hogy a második este is telt házas lett, ami már ekkor egy szerény, a közönség és a zene felé is alázatos művészt sejtett; de ne szaladjunk ennyire előre.

Nils szeretete a zene iránt gyermekkora óta kíséri, és ez jól megfigyelhető abban a gyengédségben és kifinomultságban, ahogyan a kedvenc hangszeréhez, a zongorához nyúl. Hatásosan nyitva a ceremóniát, Frahm hátrafordul és egy csibészes mosolyt ereszt a közönség felé – mindenki sejti, hogy itt nagy dolgok vannak születőben. Először lassú, búgó hangokat csalogat ki az első számú hangszerből, már-már feszült, „mi lesz már?” érzést keltve a hallgatókban, majd mintha sohasem lenne vége ennek az édes, kínzó előjátéknak, miközben a koromsötét teremben egy pisszenés sem hallatszik, a lágy dallamok elhalkulnak és elindul a várva várt hangorgia.

Az elsőre inkább egy űrhajónak tűnő „hangszerbázis” adja Nils munkásságának esszenciáját. Az alkotó szinte eltűnik a gépek és műszerek rengetegében, hogy azt belülről, saját kedve szerint szólaltassa meg. Ahogy figyeljük Nils előadását, úgy tör előre egy Madách idézet: „A gép forog. Az alkotó pihen”. És valóban. Az alapvetően instrumentális szólamokhoz csapódó elektronikus és akusztikus hangzást már régóta feltalálták, azonban Nils egy másik szintre emeli az alkotás folyamatát azzal, hogy nem használ drága laptopokat, nincs szüksége a technológia ilyesfajta modernizálására. A könnyűzene egyik kiemelkedő alakja, DubFx, akinél szintén hasonló technikával készülnek a dalok, szintén manuálisan rögzíti a szólamokat, majd arra építi fel a mesterművét. Ami a legmeglepőbb lehet, ahogy az EDM (electronic dancemusic) és a komolyzene, a szívfacsaró zongoraszólók milyen harmonikusan találkoznak és elképesztően energikus, magával ragadó, impulzív hatást keltenek. Arra, aki komolyzenén nőtt fel, tökéletes, hogy kirántson a komfortzónájából, annak aki pedig inkább az elektronikus vonalat kedveli, tökéletes, hogy kicsit elmélyedjen a kultúra egyik legszebb területén.

Nils tudatosan építette fel az előadását, a lágy dallamoktól az ütemes, pulzáló techno elemekig minden hang akkor és úgy szólalt meg, ahogy annak lennie kellett. A közbeékelt monológ, a közönség megszólítása és az a visszafogott humor, amivel Nils bevonta a hallgatóit csak egy plusz szeretetet adott a produkcióhoz – ez is beleillett. De vajon volt valami, ami egyáltalán rossz volt ezen a koncerten? Jogos a kérdés. Talán annyit tudnék kiemelni, hogy néha-néha valaki elővette a telefonját, de hogy erre hogyan volt ideje, azt nem tudnám megmondani, ugyanis Nils nem engedte, hogy akár egy pillanatra is levegyük szemünket róla.

Kiemelt kép: MÜPA

A szó szoros értelemben vett képregényfilm – Pókember: Irány a Pókverzum!

Valószínűleg az előző év egyik, ha nem a legnagyobb meglepetése a Sony által készített új Pókember-film. Sokan mégis kis elvárásokkal ültek be a vetítőterembe, mivel a mai napig benne van az emberek többségében az-az előítélet, hogy az animációs filmek kizárólag gyerekeknek szólnak.

Ezzel szemben a Pókember: Irány a Pókverzum! óriási meglepetést okozott mind a kritikusok, mind pedig a nagyközönség számára, és az elmúlt évek egyik legjobb képregényfilmje lett, sőt az idei Oscar-gálán jelölt a legjobb animációs film kategóriájában.

Órákig lehetne beszélni az emberközeli karakterekről, az egész estés filmeket megszégyenítő történetről, és nem utolsó sorban az átgondolt, megalapozott rasszváltásról, ami minden bizonnyal a filmvilág jelenleg legmegosztóbb vitatémája. Ebben a cikkben a Pókember egyik legnagyobb erősségére, a képi világra koncentrálunk.

Már az előzetesekből lehetett látni, hogy a film egy egészen újnak mondható grafikai megvalósítással operál, azonban valószínűleg nem sokan számíthattunk arra a vizuális „sokkra”, ami a mozivásznon elénk tárult. A műfajt kedvelő olvasóknak teljes mellszélességgel azt tudom ajánlani, hogy mindenképpen nézzék meg ezt a filmet. A felugró gondolatbuborékokkal, az osztott képernyős megoldásokkal olyan, mint egy mozgó képregény. A kétdimenziós háttér és a többnyire előtérben mozgó háromdimenziós karakterek azt a hatást keltik, mintha a szereplők a lapok oldaláról robbannának ki. A képregényes élményt tovább növeli a stop-motion technikára emlékeztető, kissé szaggatott mozgás és a már fentebb említett, hirtelen hanghatásokra Miles feje mellett megjelenő szövegbuborékok. Ezek az „élesebb” képregényes hatások, mint például az osztott képernyőre váltás, egyáltalán nem vesznek el a moziélményből.

Forrás: polygon.com

A film minden egyes megnyilvánulása indokolt és hozzáad mind a történethez, mind a humorfaktorhoz. A megtekintés előtt utánanéztem egy kicsit laikusként ennek a szubkultúrának, és már azzal a minimális tudással is hatalmas élményt okozott a film. Látszik, hogy a Sonynál hatalmas tisztelettel fordultak a téma felé, beledolgozták a grafikai megvalósításba az évtizedek alatt alkalmazott képregényes stílusokat. Az amerikai képregény Platinum korszakától kezdve, egészen a modern megvalósításokig, mindent felölel és végig jár a Pókember játékideje alatt. A pöttyözés, a sraffozás és a különböző árnyékolási technikák egymást váltogatják képkockáról képkockára. Ennek hatására a Pókember-animáció folyamatosan új és új grafikai világot mutat, de pont annyira, hogyha valaki nincs tisztában a képregénykultúrával, akkor se legyen zavaró számára. Fantasztikus látni, ahogy az elmúlt évtizedek képregényes korszakai egyszerre jelennek meg a filmvásznon. Azonban, ha ez nem lenne elég, a rendezők a 2014-es The Amazing Spider-Man képregényt vették alapul, valamint ahhoz kapcsolódó kiadványait. Ebben a sorozatban találkozhattunk először a különböző karakterekkel, akik a filmben ugyancsak megjelennek.

Forrás: artofvfx.com

Nagyon fontos kiemelni, hogy a Pókember: Irány a Pókverzum! című alkotásban tényleg minden részletnek szerepe van. Ha ez nem így történne, akkor a Pókverzum csak egy gyönyörű képi világgal és jól megírt történettel operáló film lenne. A Sony viszont sokkal többet hozott ki az alapötletből. Ha volt is bennem valaha olyan érzés, hogy az animációs filmek a gyerekeknek szólnak, akkor az a film lezárása után véglegesen ki lett irtva belőlem. A Pókember: Irány a Pókverzum! a végére teljesen összeáll. A zene, a történet és a képi világ egy egészet alkot, nem lehet külön-külön beszélni többé róla. Minden spoileres kijelentés nélkül csak annyit, hogy a filmnek a vizualitása is egy narratív eszköz, és a megtekintés során érdemes a legapróbb részletekre odafigyelni.

Összességében a Pókember-animáció mind történetében, mind karakterépítésében és vizualitásban ugyancsak az egyik, ha nem a legjobb képregényfilm, ami valaha készült, beleértve ebbe az élőszereplős Marvel mozikat is. Okos, átgondolt, érzelmes. Az ember szinte el is tudja felejteni, hogy nem egy élőszereplős filmen ül. Minden korosztálynak bátran merem ajánlani.

Kiemelt kép: polygon.com

Bőséges lesz a tavaszi program – Sajtótájékoztatót tartott az AGORA Savaria

Az idei év tavaszi programsorozatáról tartott sajtótájékoztatót az AGORA Savaria csapata a Sportházban kedden délelőtt. A szervezők számos programmal készülnek, ezúttal is a legkisebbektől a legnagyobbakig bevonva minden érdeklődőt – a pocaklakóktól a szép korúakig.

Az AGORA Savaria ismét bebizonyítja, hogy érdemes volt minden csempe és kőlap, ami a Sportházba került, hiszen félmilliós látogatottságának köszönhetően a kihasználtsága megkérdőjelezhetetlen. Az elkövetkezendő félév is ezt mutatja: csak a kiemelt programok száma több, mint hatvan és akkor még nem beszéltünk az apróságoknak való baba-mama klubról és egyéb ifjúsági rendezvényekről, az iskolákkal való együttműködésekről, valamint a filmszínház vetítéseiről sem.

A számokról szólt beszédében méltó precizitással dr. Puskás Tivadar, Szombathely Megyei Jogú Város polgármestere is, aki mosolyogva említette, hogy csak a kiemelt programokról szóló sajtóanyag 17 oldalas, pedig elég apró betűkkel nyomtatták. „Ezek között a lakosság teljes egésze találhat magának élvezhetőt. És aki ide betér, az sok-sok ideig viszi magával az élményt, amit a Sportház ad.” – mondta a polgármester.

„Van élet 99 éves kor felett és 2 éves kor alatt is.” – kezdte beszédét Parais István, az AGORA igazgatója – „Mi azon dolgozunk, hogy ezt a két végletet összehozzuk. Nagyon fontos évet zártunk és még fontos évek vannak előttünk. A kultúráért dolgozunk, ami olyan, akárcsak a levegő. Láthatatlan, de nem tudnánk élni nélküle.”

A programokat Prieger Szabolcs, az AGORA igazgatóhelyettese részletezte: a koncertek jelentős részét képezik a tavaszi évadnak, többek között fellép az Ismerős Arcok, a Koprive, a Budapest Bár, a Quimby – Family Tugedör, Bródy János, és folytatódik a Szerda Esti Akusztik koncertsorozat is olyan fellépőkkel, mint Manoya, Kardos-Horváth János vagy Apey. Ezenfelül színházi, bábszínházi előadások is a színpadra kerülnek majd, valamint az Ungaresca egész estét műsora is a közelből tekinget. Emellett pedig a dumaszínházi előadások és Nagy Jonathán illúzió-showja mind-mind hagyománnyá vált már a Sportház színpadán.

Kiss Andrea, gyermek és ifjúsági szakági vezető a tehetséggondozásról, valamint a fiatalabb korosztályt érintő programokról számolt be. Az intézményben működik ugyanis rajz-, kerámia, tűzzománc szakkör, de ugyanezen szakkörök a felnőttek körében is ugyanúgy megalakultak. A fiatalokat azonban nem csak képzik: már több évtizedes múlttal rendelkezik a Gyermekművészeti Fesztivál, amely ezúttal két napon keresztül kínál lehetőséget óvodás korosztálytól a középiskolás korosztályig, hogy megmutassa magát minden tehetség.

A tehetségeket azonban nem csak bemutatják, de fel is kutatják: legközelebb a Jam Music Öröm a Zene Tehetségkutatón február 24-én. A zenekarok fellépési lehetőséget, díjakat, zenészek egyéni kitüntetéseket nyerhetnek, a legjobb pedig a Hangfoglalóig, vagyis a döntőig juthat, ahol a győztes a HANOSZ támogatásának köszönhetően egymilliós fődíjat vihet haza. A helyi fordulón 14 zenekar mérkőzik meg a továbbjutásért, a napot pedig a Fuzz Box zenekar zárja majd.

 

A számtalan rendezvény szinte felsorolhatatlan lenne, így a hétről hétre megjelenő programajánlóinkban közöljük majd az aktuális programokat.

A sajtótájékoztatót szólógitárral színesítette Paukovics Gergely, szavalattal Stercz Gellért, valamint örömzenével a Koprive tamburazenekar.


Lutor Katalin galériája


Rockzene színházban: A GRUND koncertbeszámoló

A GRUND – vígszínházi fiúzenekar közel két évvel ezelőtti megalakulása óta hangoztatja Fesztbaum Béla alapítótag, hogy a Vígszínház zeneszerzőit és dalait szeretnék népszerűsíteni, valamint visszahozni néhány értékét a múltból. Könnyűszerrel titulálhatnánk A Pál utcai fiúk színészgárdájából megalakult zenekart valami olyannak, ami a színdarab sikerét kívánja meglovagolni, és lehúzni róla még egy bőrt, de az az igazság, hogy sokkal több annál.

A Fesztbaum Béla, Wunderlich József, Ember Márk, Zoltán Áron és Medveczky Balázs alkotta zenekar tagjaiban több közös pont van, főként az, hogy színészek, és mindannyian szerepeltek/szerepelnek A Pál utcai fiúkban, ami a Vígszínház elmúlt két évének valószínűleg legnagyobb dobása.

A névtől és a tagok szerepeitől eltekintve a zenekar viszont aligha kötődik bárhogyan is a népszerű előadáshoz, hiszen sokkal inkább globálisan próbálja átfogni a Vígszínház életében szerepet vállalók munkásságát, valamint a tagok saját hangzásvilágát, ízlését.

Február elsején a zenekar otthona egy év után újra fellépési lehetőséget adott nekik, és mivel aligha maradt egyetlen szék is üresen, valószínűleg nem ez volt az utolsó alkalom, hogy itt léptek fel.

Forrás: A GRUND – vígszínházi fiúzenekar Facebook-oldala

A közönséget főként művelt, színházkedvelő emberek tették ki, akik tudják, hogy mi az a grund, és kiket látnak a színpadon. A nevükhöz hűen a színdarab egyik ismert slágerével, az Éljen a Grund! című dallal kezdtek, ami után az Einstand, Tesó! következett, főként Ember Márk előadásában.

Hamar nyilvánvalóvá váltak a zenekaron belüli szerepek. Fesztbaum Béla a higgadt „szakmai” vezető, aki szeretetteljesen segíti a nála 15-20 évvel fiatalabb fiúkat, mint egy igazán jó tanár. Ember Márk a maga szerethetően nagyképű személyiségével magára vonja a figyelmet, egyértelműen ő érzi magát a frontembernek és pont azért, mert fejben valószínűleg milliók előtt játszik, és elhiteti a közönséggel is, hogy nem a Vígszínházban van, hanem egy százezres arénában. Wunderlich Józsi szerényen bújna meg mögötte a gitárjával, de akkorákat énekel, hogy lehetetlen nem észrevenni a jelenlétét, míg Zoltán Áron lehet a zenekar mókamestere. Az igazán nagy meglepetés a dobok mögött ülő Medveczky Balázs, aki sokáig tényleg csak a dobolásával kápráztatja el a közönséget és aligha „ripacskodik” úgy, mint Ember Márk, viszont eljön az a pont a koncerten, amikor feláll a dobok mögül és teljes mértékben lehengerel mindenkit Elvis Presley A Little Less Conversation című dalának előadásával.

Elhangzanak dalok a Vígszínház házi zeneszerzőitől, főként ikonikus, mindenki által ismert LGT és Dés László számok, aki egyébként a koncert sztárvendégeként fantasztikusan énekel és szaxofonozik. A közönség örömmel morajlik fel, amikor „minden idők leghíresebb osztálydala”, a Pink Floydtól az Another Brick In The Wall hangzik fel, majd Zoltán Áron rocksztárosan ugrálva, Mick Jaggerhez hasonló módon adja elő az I can get no satisfactiont, míg Wunderlich Józsi inkább a líraian nagyot éneklős dalokban brillírozik.

Ami igazán kiemelkedővé teszi a GRUND-ot, hogy bár olyan tagokból áll, akik diplomával tudják bizonyítani a tehetségüket, és nap mint nap telt házas közönség előtt színészkednek, a koncertjeik alkalmával képesek levetkőzni a szerepeikből és átvitt értelemben meztelenül, saját magukat adva állnak színpadra. Áhítatos csodálattal, csendben nézik Dés Lászlót, amikor közéjük áll zenélni, és bár viccelődnek vele, kedvesen figyelmeztetik a köztük lévő korkülönbségre, de Fesztbaum Béla sem lóg ki közülük, sőt, nélküle hiányozna valami a bandából.

Kétség sem fér tehát ahhoz, hogy a zenekar teljesíti a kitűzött célt, hogy megismertessenek nagy zenéket és nagy zenészeket a fiatalabb generációval, és örömet okozzanak az idősebbeknek is. Nem csak a nevükben, de az előadásukban is magukkal hordozzák az igazi grundélményt, amely arra készteti a fiatalokat – ahogy az egy rajongói üzenetből kiderült -, hogy letegyék egy időre az elektronikai kütyüket, és inkább színházba járjanak, zenéljenek, jobban kötődjenek a kézzel fogható valósághoz.

Kiemelt kép: A Grund Facebook-oldala

A legjobban várt filmek 2019-ben

Az előző év filmtermése igencsak változatosra sikerült. Kasszasikerek, csalódások és hatalmas bukások tömkelege lepett el bennünket. Miután egy előző cikkünkben taglaltuk, melyek voltak a legszuperebb alkotások a mögöttünk álló esztendőben, most vegyük sorra az előttünk álló, legjobban várt alkotásokat.

2018 igazán erős év volt filmek szempontjából. Rengeteg kasszarobbantó alkotásról beszélhetünk (ugyanakkor persze csúfos bukásokról is). Azonban a készülő filmeket figyelembe véve erre még rátehet egy lapáttal az idei esztendő. Blockbusterek (bombasiker, olyan filmeket értünk a fogalom alatt, amelyek nagy közönséget céloznak meg, például ilyenek a képregényfilmek) mellett azonban az ínyencek is megtalálhatják a nekik való élményt. A filmeket megjelenés szerinti sorrendben prezentáljuk, premier dátummal. Olyan filmeket taglalunk, amelyekre, így vagy úgy, de érdemes lesz figyelmet szentelni.

A kedvenc – február 7.

A film a 18. századi Angliában játszódó dráma-vígjáték. Középpontjában a Stuart Anna kegyeiért küzdő hölgyemények állnak, akiket olyan jeles színésznők keltenek életre, mint Olivia Colman, Emma Stone vagy Rachel Weisz. Az alkotás több területen is megméretteti magát az Oscar szoborért, mégpedig a legjobb film, legjobb rendező (Yorgos Lanthimos), legjobb női főszereplő (Olivia Colman), kétszer a legjobb női mellékszereplő (Emma Stone, Rachel Weisz), legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb operatőri munka, legjobb vágás, legjobb díszlet és legjobb jelmez. Igen, ez tíz jelölés.

Alita: A harc angyala – február 14.

Ha James Cameron közel kerül egy filmhez, az több mint érdekessé teszi az alkotást, főleg akkor, ha annak forgatókönyvének megírásában oroszlánrészt vállalt. A rendező, Robert Rodriguez személye azonban már több aggodalomra adhat okot, ugyanis olyan förtelmekért felelt, mint a Planet Terror, A kémkölykök illetve a Machete-széria.

A történet egy félig android, félig ember szétanimált egyvelegének, Alitának a kalandját követi nyomon, aki igyekszik fényt deríteni múltjára és elbánni ellenségeivel. A film olyan jeles színészekkel operál, mint Christoph Waltz (Becstelen brigantyk, Django elszabadul) Casper Van Dien (Csillagközi invázió), Ed Skrein (Deadpool). Alitát pedig Rose Salazar fogja játszani, akinek CGI mását vegyes érzelmekkel fogadták.

Alelnök – február 21.

Christian Bale legújabb átalakulásának premierje már a nyakunkon. Ismét gyökeres változáson ment keresztül a nemrég 45. életévét betöltő legenda, hogy hitelesen formálhassa meg Dick Cheney-t, George W. Bush alelnökét. Mellette ugyancsak nagy nevek szerepelnek Amy Adams (Érkezés, Éles tárgyak), Steve Carell (A 40 éves szűz) és Sam Rockwell (Három óriásplakát Ebbing határában) képében. Az erős színészgárda miatt hatásos karakteralakításokra és fergeteges játékokra számítunk. E film is szerepelteti magát az Oscar-díjátadón, nyolc jelölést zsebelt be, köztük a legjobb női mellékszereplőnek (Amy Adams), legjobb férfi fő- és mellékszereplő (Christian Bale és Sam Rockwell).

Marvel Kapitány – március 7.

Ó igen, ez az év is tele lesz hősökkel és hősnőkkel. A Marvel Studios márciusban kezdi meg őrült hajráját rajongói kegyeiért az első női hőst középpontba állító filmjével. A film a 90-es évekbe repít vissza, amikor Nick Furynak még két szeme volt, Amerika Kapitány pedig valahol épp fagyoskodott. A filmes univerzum tágítása a fő feladata az alkotásnak, illetve hogy felvezesse a Végjáték eseményeit. Carol Danverst a gyönyörű Brie Larson alakítja, tanítójának szerepében pedig Jude Law fog feltűnni. 

Mi (Us) – március 21.

Jordan Peele, a Tűnj el! rendezője ismét visszatér a direktori székbe, hogy újabb nyomasztó thrillerrel kápráztasson el minket. Ahogy előző filmjénél, úgy most is a rendező szolgáltatta a forgatókönyvet. A Mihez nemrégiben már előzetest is kaptunk, amely a frászt hozta ránk. A Mi egy átlagos horror sémára épül: a család nyaralni megy, majd valami tragédia történik velük. Azonban a filmes kliséket messze elkerülő Tűnj el! után a rendezőtől joggal várhatjuk, hogy bugyutának tűnő alapkoncepcióját felturbózza és ez megvalósulni is látszik. Ugyanis az előzetesből kiderül, hogy a családot önmaguk támadták meg. Hogy miért és hogyan, márciusban kiderül.

A thrillernek ígérkező moziban rengeteg horror elemet is találhatunk, e két műfaj elegyéből pedig egy rendkívül érdekes végeredmény születhet. A főszerepekben Anna Diop, Elisabeth Moss (A szolgálólány meséje), Lupita Nyong’o (Fekete Párduc, 12 év rabszolgaság) és Winston Duke (Fekete Párduc, Végtelen háború) találhatók.

Dumbó – március 28.

A repülni képes kis elefánt, Dumbó története ezúttal a nagy sikerű rendező, Tim Burton keze alatt születik újjá. Egy abszurd drámára számíthatunk, amely a fiatalabb generációnak is bemutatja a már jól ismert történetet, csak ezúttal élőszereplős verzióban. A szereplőgárda is bizakodásra ad okot, hisz soraiban tudhatja Colin Farrelt, Eva Greent, Michael Keatont és nem utolsó sorban Danny DeVitót is.

Kedvencek temetője – április 4.

Stephen King hajmeresztő regényéből már 1989-ben készült feldolgozás, ami megosztotta a King-rajongók táborát. E film megélt egy még középszerűbb folytatást is. Azonban most egy teljesen új megközelítésből ismerhetjük meg Louis Creed és családjának tragédiáját. A főszerepben Jason Clarke és John Lithgow lesz látható. Az előzetes bizakodásra ad okot, amely arról tanúskodik, hogy a film nem hagyományos módon (jumpscare trükökkel) fogja ránk hozni a frászt. Reméljük ez a végleges filmben is így lesz!

Hellboy – április 11.

Az idei év egyik legrizikósabb film címét kétségkívül a Hellboy újradolgozása kaphatná. A pokoljáró démon-hős kalandja még Guillermo del Torro gondozásában látott napvilágot, ám a tervezett trilógia megakadt a második epizódnál. Az eddig érdektelenségben dagonyázott szériát ismét felkarolták, a címszerepet pedig a Stranger Things sorozatból méltán híres David Harbour játssza. Az előzetes megtekintése után világosan látszik, hogy egy könnyed filmre számíthatunk. Lesznek benne unalomig ismételt poénok és CGI áradat. De vajon ezzel együtt képes lesz-e áthidalni az elődje hibáit?

Bosszúállók: Végjáték – Április 25.

Sokak számára a legjobban várt film az egész évben. Hőseink a hatalmas katasztrófát igyekeznek visszacsinálni, valószínűleg egy kis időutazással. A film képében a harmadik fázis lezárását köszönthetjük, mely megnyitja az utat az új nyitócímnek, a Pókember: Idegenbennek. Az alkotásban már látható lesz Brie Larson Marvel kapitánya is, akinek sorsfordító szerepe lesz az elkövetkezendőkben. Továbbá újra feltűnik az eltűntnek vélt Clint Barton (Jeremy Renner) is, akiben dráma terén rengeteg potenciál van. Reméljük a Végtelen háborúhoz képest is tud újat nyújtani nekünk az új Bosszúállók.

Pokémon – Pikachu, a detektív – május 9.

A Pokémon örök. Erre akar biztosítékot adni a az élőszereplős, animált lényeket szerepeltető epizód, mely mintha a Pokémon Go! egy agymenéséből született volna. A koncepció sutának és bizonytalannak hat, szinte elképzelhetetlen, hogy színvonalason töltse ki a minimum másfél órás játékidőt. Az egyetlen esélyt Ryan Raynolds képében tartogatja, hiszen a villámegér hangját ő kölcsönzi (ráadásul a Deadpoolban szereplő Dopinder, vagyis Karan Soni is játszik a filmben). A történet középpontjában egy Pokémon-univerzumon átívelő nyomozás lesz, kissé neo-noiros stílusban.

Oroszlánkirály – július 18

Ez a perc is elérkezett, újra feldolgozzák minden idők legnépszerűbb meséjét, az 1994-es Oroszlánkirályt. Szimba felnövéstörténete merőben más megközelítést kap, mint legutóbb. Egyrészt elveszíti rajzfilmes jellegét, másrészt pedig ezáltal teljesen új látványt kap a történet. Az előzetes egy nagyon igényes munkáról árulkodik, melyben felcsendül egy rég hallott dallam is. Azonban az alkotás könnyen a saját kardjába dőlhet, hisz eszméletlen magas elvárásoknak kell megfelelnie. Ha ez nem történik meg, akkor a rajongók garantáltan vasvillával mennek a Disney székháza elé.

Volt egyszer egy Hollywood – augusztus 8.

Az év legjobban várt filmje. Quentin Tarantino forgatókönyvíróként és rendezőként is visszatér. A film történelmi hátterében a hírhedt Tate-gyilkosság áll, melyet Charles Manson és bandája követett el. A történet Leonardo DiCaprio karaktere körül forog, aki színészként szeretne boldogulni a hollywoodi világban. Ebben lesz segítségére a Brad Pitt által megformált Cliff Booth. Mellékszerepben feltűnik Margot Robbie (Sharon Tate), Al Pacino (Marvin Schwarzs), Kurt Russel, Tim Roth, Damon Harriman (érdekesség, hogy a Mindhunter című sorozatban is ő alakítja Charles Mansont), Michael Madsen (egy Tarantino filmből sem maradhat ki) és Zoe Bell. Sok régi arc mellett szerencsére újakat is üdvözölhetünk a stábban. Egy zseniális rendező, közel tökéletes színészi gárdával és egy izgalmas ötlet. Nagyon kíváncsi vagyok a szerelemgyermekükre!

Ezek voltak tehát a legfigyelemreméltóbb címek az előttünk álló hónapokból, de természetesen időközben több zseniális vagy borzalmas alkotás is befuthat. Többek közt a Star Wars Episode IX-t és a Joaquin Phoenix főszereplésével készülő Jokert sem említettem meg, hiszen ezekről vajmi kevés információnk van. Jó filmekben gazdag újévet kívánunk minden filmrajongónak!

Hangulat és játékosság – Augusztus a TRIP Hajón

Kellemes fény, melyről a búzatábla jut eszembe. Esős napon a pajtában rekedni, sült almát enni a vásár forgatagában, focizni a haverokkal, miközben a késő délutáni nap melege cirógatja a hátamat. Bruno Schulz Fahajas boltok című novelláskötete alapján Balázs Zoltán rendezett előadást Augusztus címmel a TRIP Hajón. A Maladype Színház előadásán jártunk.

A Maladype produkciója száz meg száz asszociációt ébresztett bennem, minden jelenet egy árnyalattal másabb hangulatot árasztott. Mégis, mindegyikben van valami, ami miatt a szövegalap egyértelmű közös nevező lesz. Ez a szál pedig annak a gyermeknek a nyara, aki valamikor a befogadó volt. Olyan képek és érzetek vannak a középpontban, melyek bizonyos formában mindenki számára ismerősek lehetnek, mintha valamely különös utazásra hívna a társulat a múltba, a gyermekkorba, a Fahajas boltok nosztalgikus világába. Egyben érdekes megfigyelni az emlékezés mechanizmusának megjelenését, ahogy egyik kép folyik a másikba, az érzet langyosodik, majd átfordul. Ettől lesz igazán izgalmas élményben részünk, ez az, ami az előadást dinamikussá, figyelmet megragadóvá teszi.

Fotó: szinhaz.org

Ugyanakkor formailag is különleges mindaz, ami a színpadon történik. Az előadás szereplői átéléssel közvetítenek, szavak nélkül. A nonverbalitás azonban, úgy gondolom, nem teszi nehezebben emészthetővé a darabot, hiszen a cél itt elsősorban nem is a történet közlése, sokkal inkább egyfajta érzelmi bevonás, amelynek elsődleges eszköze a nyelvi jelen túlmutató a kép. Ezt taglalva akár olyan véleményre is juthat a néző, hogy a látottak a mozgásszínház határát súrolják, mégsem lépik át azt, hiszen a főszerepben nem a test áll, hanem a gondolat kifejeződése, illetve a néző, még ha nem a hagyományos értelemben véve is, de gondolkodtatása. Hiszen az emlék (merthogy emlékképeket látunk) maga is gondolat, még ha érzelemmel társul is. Ugyanakkor nem szabad elsiklanunk a zene fontossága felett sem. A színészek nem táncolnak, hanem a szó legtisztább értelmében játszanak a zenére. A szereplők a régebbi, már jól ismert társulati tagokon, Bödők Zsigmondon és Szilágyi Ágotán kívül a társulat új tagjai, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem frissen végzett hallgatói, akik hihetetlen energiával alkotnak világot a szemünk előtt. Csodálatos nézni azt, ahogyan játékosságból remekmű születik

Fotó: port.hu

Bár a darab nem szövegközpontú, különböző szimbólumok jelennek meg a színpadon, melyek kitágítják az értelmezési lehetőségeket. A búzamag, a zsákok, az alma egyfajta termékenységszimbólumként kísérik végig a történéseket; jelképezhetik a kamaszkorban feléledő szexuális kíváncsiságot, erre több utalást is találhatunk. Ám ha nem ezen a vonalon futtatjuk végig gondolatainkat, pusztán a természetet is jelképezhetik, az anyaföld ajándékait; általában pozitív asszociációkat vonnak maguk után. Ezeken a tárgyakon kívül a kellékhasználat nem jellemző, ahogyan a díszletet is csak az elme festi a háttérfüggönyre. Ettől a látvány letisztult, egyszerű lesz, a színészek maguk töltik be a befogadóban keltett bármiféle hiányérzet nélkül a teret.

Az előadás kedves, játékos és érzékeny. Rövidsége kissé „hirtelen érintett”, de semmiképp sem kellemetlenül, hiszen úgy gondolom, nem percre mérik a színház értékét.

Mindenképp ajánlom az alternatív szerelmeseinek és azoknak, akik valami újra, valami (jó értelemben) „csöppet sem kőszínházira” vágynak. Mindemellett az előadások után sokszor beszélgetésre invitálja Balázs Zoltán társulatvezető a nézőket, melyek emlékezetes élmények lehetnek befogadó és alkotó számára egyaránt. Pátosz nélküli magasművészet élő, hús-vér figurákkal.

Kiemelt kép: szinhaz.hu

Képes sorvezető Teneriféről

Az utazásról, mint szertartásról és életigenlő erőről, már írtunk. Most szavak helyett beszéljenek a képek, szóljanak szemünkhöz Tenerife kaktusz- és kőmezői, a napfényes szerpentinek, a fekete homokstrandok és a sziklákat ostromló hullámok. Legyen egy galériányi tavasz a télben, járunk az erődben, melyet bekebelez egy felhő, feküdjünk ki a sivatagba, vesszünk el a citromos ködben.


Bodorkós Máté galériája


Ön még visszajön? – Egy pedagógusjelölt vallomása

Nagyon sokféle erőszakkal találkozhatunk, kezdve az egészen nyilvánvaló fizikai erőszaktól az elmét fogva tartó mentális kényszerítésekig, egyes formái büntetendőek, másokat egy életen át tűri az ember anélkül, hogy törvényszolga elé kerülne az eset. Amiről most szó lesz, az a második kategóriába sorolható, hiszen bár évről évre tucatszám esnek el áldozatai, a bűnöst nem szabad, nem lehet, vagy túl komplikált megnevezni. Fókuszban a bürokrácia csinovnyikjai.

Amikor jelentkeztem a tanári pályára, világos volt, hogy a képzés, amin részt veszek, nagyon nagy százalékban csupán a szakképesítés és a papír megszerzésére irányul majd, és szerencsésnek érezhetem magam, ha a végbizonyítvány mellett gazdagodom valódi értékekkel is. A motivációm rendben volt, stréberek legstréberebbikeként amit meg lehetett tanulni és el lehetett olvasni, azt kinyertem ebből a lassan öt évből; sok olyan tanárom volt, akik méltók voltak az általam idealizált egyetemi képhez, és sok olyan, akikről azért nem beszélek, mert a záróvizsga árnyékában állok. A kiválóak, akiknek öröm volt az órájára járni, akiknek beadandót írni expedíció, nem száműzetés, akik nem félnek megosztani a „feladatbankjukat”, akik hagytak gondolkodni, akik arra biztattak, hogy a jogaimért ki kell állni, a szabályokat ismerni kell, nem szeretni, és hogy át is írhatóak, akár arra is késztethetnének, hogy „érdekükben” hallgassak arról, ami az egyetemeken folyik, ám szerintem éppen az érdekükben kell beszélni, hogyha én kimegyek azon az ajtón, ne én menjek ki utoljára.

Öt és fél éves képzésünk második évében egyetlen napra megpillanthattunk élő tanulókat, előtte két évig és utána egy évig az órák közelébe sem mentünk. Azoknak, akik nem ismernék a képzésünk szerkezetét, elmondanám, hogy attól függően, milyen korú gyermekeket fogunk tanítani, négy és hat év közötti időt töltünk el a pedagógusképzésben. Az utolsó év mindenkinél kihelyezett tanítási gyakorlattal telik, amelynek azonban csupán kétharmada a valódi gyakorlat, amely valódi gyakorlat alatt legfeljebb heti 8 órát taníthatunk, a többi az iskola működésének és a tanítási folyamat úgymond megismerése a saját tanári szerepünk átgondolásával (hivatalos dokumentumból idézem), és különféle egyéni fejlődési utak és tervek megalkotásával telik, aminek része a hírhedt reflexió, ami valójában annyit jelent, hogy elégedett vagyok-e az elvégzett munkával és mi volna az, amin képes vagyok javítani és hogyan. Ezek mind beletartoznak a közszájon forgó portfólió-szörnyetegbe, amitől valamiért félnek a pályatársak. Ezt azért nem értem, mert meg lehet írni úgy egy óravázlatot, hogy soha életedben nem tanítottál, ugyanis olyasmiket kell benne tételesen felsorolni, mint hogy hány perc alatt milyen eszközöket hova teszel, milyen feladat és téma fog előkerülni az órán, de még az sem baj, ha nem pontosan úgy történnek  dolgok, hiszen, ahogy az egyik kompetencia mondja, a tanár egyik legfontosabb képessége az alkalmazkodás a körülményekhez, amibe az is beletartozik, hogy az izzadt, tesióráról beeső gyerekek nem alkalmasak az elmélyült munkára. Ezeket azért hoztam fel, mert amikor bevezették a portfóliót, félelmetesnek és távolinak tűnt a rengeteg adminisztráció, az anyaggyűjtés, a rendőrségi szakfogalmazót meghazudtoló üres-vékámba-gabonát, azonban én úgy látom, hogy a fenyegető veszély a szakértők felől meredezik inkább. Habár még véget sem ért a hatalomért és a diplomaszerzésért folyó harc, máris több olyan kirívó példával találkoztam, azazhogy találkoztunk, hiszen egész évfolyamok kerülnek bevezénylésre egy-egy ilyen eseményre, ahol egyszerűnek látszó feladatot túlbonyolítottak olyan felelős személyek, akiknek zászlaján egész pontosan az lobog, hogy ők a pedagógusok munkáját megkönnyítő négy alappillér (bizony, körömrágás közben is lehet figyelni). Egy szintén kiváló egyetemi tanáromtól azt hallottam, hogy a pedagógusok nagy erénye, hogy meg tudják ítélni, mennyi energiát szánjanak egy feladatra, annak fontosságától függően. Ami ezeken a mindenki számára kötelező előadásokon zajlik, az ennek a tökéletes ellentéte: a feladat az volna, hogy példának okáért megismertessék velünk a jelenleg elérhető értékelési és mérési módszereket (azt hagyjuk, hogy a tantervünkre egyetlen pillantást vetve rájöhettek volna, hogy két félévünk szólt ugyanerről, mindannyian sikeres vizsgát tettünk és az elhangzó információ inkább csak jel volt, hírérték nélkül), gyakorlati feladat segítségével megállapítsák, sikerült-e elsajátítani a megfelelő tudnivalót, majd elengedjenek isten hírével.

Ez a valóságban, ha már ilyen gyakorlat- és valóságorientáltak vagyunk, nem éppen így festett. Az előadó arról beszélt, hogy egy jó óra, egy jó tanár képes arra, hogy motiválja a diákjait, hogy bennük rossz érzést ne keltsen, hogy szidás helyett jó tulajdonságai, egyenlő megítélése, objektív értékelése legyen a cél. Ezt hallottam már más szakmódszertannal foglalkozó szakember szájából is, úgy tűnik, hogy ilyet az mond, aki maga képtelen alkalmazni, a többieknek elég csak csinálni. Azt is mondta, hogy fontosabb az, ahogyan tanítanak, mint az, amit tanítanak, hogy egy rossz hozzáállás, igazságtalan megítélés teljesen elronthatja a végeredményt, legyen a tananyag akármilyen fontos. Ez ellen kiállnék, hiszen az előadás minősíthetetlenül rossz volt, merő egy inzultus az intellektusom és gondolati szabadságom ellen, az anyag mégis világos, igaz, hogy világos volt ezelőtt is, és azelőtt, hogy húsz oldalnyi beadandót kaptam egy olyan félévre, amikor be kell fejeznem a szakdolgozatomat és a portfóliót, továbbá heti 23 és fél óra elfoglaltságot jelentő tanítási gyakorlaton veszek részt. No de nem ez a gond, kis szobám magányában átkozódva boldogan írok én beadandókat, legfeljebb arra a néhány órára mérges leszek, de ami igazán elkeserít, az a hogyan.

Amikor valaki kap egy olyan feladatot, hogy vonakodó közönségnek felesleges anyagot kell átadnia, valami olyat, amihez nagyon ért, de amit a másik még nem, vagy ki tudja, és az anyag maga a hogyan, a hogyan tanítsak, a hogyan tegyem meg azt, amiről beszélek, akkor azt jól kell csinálni. Remélem érthető, hogy párhuzam vonható bármely tantárgy és a szakmódszertan között. Egy olyan ember szájából nem releváns, aki maga képtelen megnevettetni huszonéveseket, aki fegyelmezésül a felette magasodó jogszabályokat villogtatja, akit meglep és frusztrál, hogy felnőtt hallgatósága saját döntése alapján az előadást nem zavarva teljesen más témával foglalkozik (jómagam is, és mivel a bot mindkét végén voltam már, van alapom arra, hogy azt mondom, mérlegeltem, és úgy ítéltem, nem volt mire figyelnem egy csontig rágott, alsósok számára megszerkesztett előadáson) és alsósokon alkalmazható fegyelmezési módszerekkel próbálja magára vonni a figyelmet.

Az is a pedagógusi kompetenciák része, hogy megtanuljuk felismerni, hogy a hallgatóság nem befogadóképes, hogy kiderítsük, mi ennek az oka és ne vegyünk el az életükből percre pontosan három órát azzal, hogy vakon és süketen hajtjuk azt, amivel érkeztünk. Aki tisztában van a pályázati beszámolókkal és egyéb hasonló bürokratikus rendszerekkel, az tudja, hogy ennek az előadásnak volt olyan háttere, aminek semmi köze a mi érdekeinkhez, ezért emberek pénzt kapnak valakitől, viszont egyetlen ellenőr sem hallgatja végig ezeket az előadásokat az elejétől a végéig, illetve hangfelvételt sem kötelező beadni róla, legfeljebb fotódokumentációt és a bemutatót, ha volt. Ez arra enged következtetni, hogy nem volt az előírva, hogy három órán át pszichológiai terrorban szorongásleküzdő és szorongásindukáló tréninget tartson nekünk akárki is. Volt egy aláírandó papír, amit nyugodtan aláírathattak volna az első percben, vagyunk már annyira felnőttek, hogy nem megyünk el egy olyan tájékoztatóról, amin teszem azt a végzési követelményekről vagy szakmailag érdekes témákról van szó (kaptunk már ilyet is), eltekintve az ebédidőtől, amit ugye a szervezők nem szoktak figyelembe venni, végül is majd hozzászokunk, hogy a suliban sem lesz rá keret, ugye?

Modern oktatási alapelv, hogy segít motiválni a tanulót, ha tudja, miért érdemes figyelnie, mire jó egy-egy tananyag, egy egész tárgy; kedvenc mindenkori példa a fizika és a kémia, erre találták ki a valóság közeli feladatokat, tehát hogy nem ánégyzetmegbénégyzet, hanem a tetőgerendák ilyen-olyan szögben, és ez a kontextus majd megadja a választ a miértekre, ilyen módon lehetővé teszi, hogy saját döntés legyen a tanulás, nem kényszer. Aki erről nekünk beszélt, nem válaszolt egy nagyon fontos miértre: miért kellett megaláznia minden egyes korábban távozót, miért kötötte további vaskos beadandókhoz a távozási engedélyt, miért nem tudta a többi előadóhoz hasonlóan átugrani a felesleges köröket és miért nem fért bele az, hogy megkérdezi, kíváncsiak vagyunk-e valamire? Az előadói technikákkal foglalkozó órán azt is megtanultuk, hogy egy jó előadó kérdez, érdeklődik, mert egy előadás nem egyirányú folyamat, az információátadás modellje szerint is legalább venni kell a jelet, ha válaszolni nem is feltétlen.

Ez egy kirívó példa volt számomra arra, amire nem számítottam a pedagógus-szakmával kapcsolatban: az irigység. Emberek irigyek a szerepeikre, a tudásukra, legyen ez egy újság a diákról vagy konkrét szaktárgyi ismeretek, a látszatra, hogy ők valakik. Amint kérdeznek egy ilyen embertől, kiderül, hogy nem mély, hogy nincs mit rejtegetnie, hogy alkalmatlan, a drágaság, amit eddig szorongatott, az nem az Egy Gyűrű, hanem egy szakvizsga, ami feljogosítja arra, hogy bent tarthasson felnőtt embereket akaratuk ellenére egy levegőtlen teremben étel és víz nélkül, „mertkülönbenbukodafélévet”. Ugyanez létezik máshol is, oktatók között akad szép számmal, tanárok egész életen át tudják tartani a végvárat a meddő kút felett, de bizonyára az oktatáson kívül is találnánk példákat a fontoskodó, ám gyenge, mintamásoló kisemberre. Ami folyik, az nem szabad akaratból: ez erőszak. Kétszeres, mert a saját legjobb tudásunk ellenére elhiteti, hogy nem tudunk dolgokat és szükségünk van még két órára és egy harminc órás tanfolyamra a legközelebbi járási pedagógiai szakszolgálatnál, és azt mutatja, hogy dönthetsz, elmehetsz, aztán elárulja, hogy akkor belehalsz, annyi munkát kapsz majd, de akárhogy is, te egy deviáns valaki vagy, amiért nem bírsz figyelni. Ez csak egy ízelítő, egy példa arra, amivel a jelek szerint sokszor módunk lesz találkozni munkánk során. Ilyen emberek minősítik a portfóliónkat, ilyen emberek javítják a húszoldalas beadandót, ilyenek alkotnak újabb és újabb szabályokat, írnak tankönyveket, húznak meg határokat és döntik el, hogy az idéntől nyolc helyett kilenc tanári kompetenciának még mindig nem része a versenyfelkészítés, amitől úgy tűnhet, hogy a normát éppenhogy teljesítő és a diákjait rangos versenyeken szerepeltető emberek „ugyanolyanok”, ahogyan a négyes és négyes között sem kellene, hogy különbség legyen, ahogyan a mérések összeállítói ezt szeretik kihangsúlyozni.

Az, hogy a pedagóguspályán még vannak emberek, nem a szakszolgálatoknak köszönhető, bár hozzá kell tennem, hogy nem kizárólag az említetthez hasonló munkatársakkal találkoztam, vannak olyanok, akik teljes joggal bíráskodnak mások felett, jól csinálják a dolgukat, nagy tudással érkeznek, tisztességes megítélést biztosítanak ugyanezen keretek között, és hasznos tanácsokat adnak ugyanilyen szituációban.

Végezetül olyan tanárokat köszöntök, akik annak ellenére maradtak, hogy széthullik körülöttük minden, képzési rendszerek jönnek és mennek, hol több, hol kevesebb pénzért teszik a dolgukat, eszközök nélkül a semmiből oktatnak, megtalálják a kiskapukat, nem mennek ki menetelni, nem verik az asztalt, pedig verhetnék, de olyanokat is, akik felveszik a kesztyűt és megmutatják, hogyan lehet jól csinálni a leghálátlanabb feladatot is, az ellenőrzést.

Az író kérésére a cikket névtelenül közöltük.

Kiemelt kép: 24.hu

Csönded vagyok – Cseh Tamás emlékest

Hazánk egyik legnagyobb hatású zenésze és krónikása 10 évvel ezelőtt, 2009-ben távozott az élők soraiból, aki számtalan emlékezetes és egyedülálló művet hagyott maga után.

Idén február 3-án került megrendezésre Cseh Tamás életművének felelevenítése a Budapest Kongresszusi Központban.Az est zenei vezetője és hangszerelője ezúttal is Hrutka Róbert volt. A dalokat nyolc művész énekhangja keltette életre, akik Für Anikó, Miczura Mónika, Nagy Dániel Viktor, Nagy-Kálózy Eszter, Rudolf Péter, Szegezdi Róbert, Udvaros Dorottya és Vecsei H. Miklós voltak. A közel kétórás műsor ideje alatt több „formáció” került a színpadra az előadókból, mint például az Illegalitásban című dal Vecsei H. Miklós előadásában vagy a Budapest az összes művész közös produktumaként.

Természetesen néhány darab zeneileg átalakításra került, vittek bele valami egészen újat, ami picit megfűszerezte a végeredményt. Néha azonban az újítás nem adott hozzá a dalokhoz, kifejezetten a Csönded vagyok előadásában éreztem, – ami egyébként az emlékest névadója is egyben – ahol egyetlen szál gitár kíséretében hatásosabb lett volna, mint a dobok és csörgők bevonásával.

Azonban lehengerlően került a színpadra az Amikor Désiré munkásszálláson lakott című dal, hiszen az előadók férfi része együtt énekelte, ami az egyik csodás és szórakoztató pontja volt az estének. Ha már kiemelkedő pillanatok, akkor Miczura Mónika egyedülálló hangját mindenképpen meg kell említeni, hiszen valósággal elvarázsolta az embert a hangszínével. A színpadon egészen nagy tér állt a művészek rendelkezésére, amit néha ki is használtak apróbb koreográfiáikkal, például Für Anikó a Tangó című dalnál. Udvaros Dorottya szinte kivétel nélkül minden alkalommal a nézők ovációjában mártózhatott, amikor csak kisétált a színpadra és ez fokozódott A jobbik részem című produkciója után.
A díszlet nem volt eltúlozva, a hangulatot főként a fényjáték adta, ami jól operált az este folyamán illeszkedve az adott szerzemény légköréhez.

Az tény, hogy Cseh Tamás előadásmódja utánozhatatlan, amit valószínű az itt-ott felbukkanó újszerű megzenésítéssel is kompenzáltak, de tagadhatatlan, hogy a dalokat az ember nem egyszer csukott szemmel, boldogan és mosolyogva hallgatta. Az esemény végén a közönség nagy tapsviharral köszönte meg az előadóknak, hogy közösen, ilyen formában emlékezhettek meg az egyik legmeghatározóbb magyar zenei alkotóról.

Kiemelt kép: GetCloser Concerts

LEGUTÓBBI CIKKEK