A magyar versenyfilmek közül az Affrikáta és a 27 című animációs film győzött, a nemzetközi válogatásból a francia Roadtripper történetét díjazták. A legjobb színész díját Kováts Adél és Székely Rozi vihette haza.
Új helyszínen, teltházas vetítésekkel, hamisítatlan fesztiválhangulatban zajlott a XI. Friss Hús Budapest Rövidfilmfesztivál, melynek nyerteseit a szerdai díjátadón jelentették be a Puskin moziban.
A legjobb magyar élőszereplős rövidfilmnek járó elismerést és a 300.000 forintos pénzdíjat az Affrikáta című film kapta. A zsűri indoklása: „Gyimesi Anna alkotása meglepett minket, a sztereotípiák felforgatásával és azzal, hogy összetett portrét mutatott be egy nőről, aki lányai árnyékából kiemelkedve magára irányítja a figyelmet, amiben már jó ideje nem volt része.”
A legjobb magyar animációs film díját a májusban Cannes-ban nemzetközi sikert elért 27 című film nyerte el. A zsűri indoklása: „Buda Flóra Anna alkotása káprázatos vizuális stílusával és filmes történetmesélésével olyan kortárs műalkotás, amely kézenfogja a nézőt, így kutatja a fiatalabb generáció fantáziáit és határait.”
A Legjobb színészi alakítás díját két színésznőnek ítélte oda a zsűri: az Affrikáta című film főszereplője, Kováts Adél, illetve a Nikó című film főszereplője, Székely Rozi érdemelte ki az elismerést.
A Legígéretesebb 30 év alatti rendező díját Korom Anna érdemelte ki a Nikó című filmért, amely a zsűri indoklása szerint „abszurd helyzeteken keresztül követi a szabadságra vágyó, új kezdeteket kereső karaktert”.
A magyar versenyprogramban két különdíjat is kiosztottak. Különdíjat kapott Bögi Máté Az úszó című alkotása, amelynek „hangulatos történetmesélése csábította el a zsűrit, és idillinek tűnő környezetben teremtett egyre növekvő feszültséget”. Szintén különdíjat nyert Hegyi Olivér A szív kertje című animációs rövidfilmje; „a zsűri nem mehetett el a rendező szárnyaló, új hangja mellett, ahol a minimalizmus pszichedelikus vízióval súrolja a főszereplő vállát”.
A magyar zsűri tagjai Lisa Ogdie, a Sundance Filmfesztivál rövidfilmes vezetője, Julie Marnay, a European Short Pitch programigazgatója és Kuba Czekaj lengyel filmrendező voltak.
A Magyar Játékfilmrendezők Egyesületének különdíját a Sárkánykor című film alkotója, Farkas Marcell kapta. Az indoklás szerint „a rendező bátran és egyedi módon nyúl a történethez, nem fél új utakat keresni a műfajok szuverén keverésével. Erős atmoszférát teremt a képeivel, akár jól ismert helyszíneken is, miközben határozottan kerüli a közhelyeket és kliséket. Végig titokzatosságba burkolja a történetet és fenntartja a néző kíváncsiságát. Érzékenyen vezeti a színészeit, akik között komplex, és intim viszonyt teremt. A nyeremény a Berger Studios felajánlásából VFX/főcím-készítési lehetőség 1 millió forint értékben.
Idén először a szakmai zsűri mellett diákok is aktív részesei, döntéshozói lehettek a magyar versenyfilmek elbírálásának. A Diákzsűri elismerését első alkalommal Nagy Ádám vihette haza a Valóságfilter című filmjéért. A diákzsűri az alábbiakat emelte ki indoklásában: „A film olyan témát dolgoz fel, ami a generációnk szerves részét képezi, a közösségi média hatását. Megmutatja, amit mi, fiatal fogyasztók általában nem látunk, és szembesít minket a tartalomkészítők kettős életével. Például a boldogság illúziójának fenntartása vagy a példakép szerep súlyának hordozása. Ez jelentős hangsúlyt kell hogy kapjon a mai világban. A filmes eszközök, megoldások összhangban voltak a film témájával, a videós megoldás pedig kifejezetten ötletes volt.”
A XI. Friss Hús diákzsűrijét Farkas Rebeka, a Miskolci Zrínyi Ilona Gimnázium mozgóképkultúra és médiaismeret tagozatos diákja, Hunyi Dániel, a Gyermekek Háza Alternatív gimnázium diákja, a Földessy Margit vezette Szindra társulat tagja, valamint Páncélos Márton, az Eötvös József Gimnázium tanulója alkották.
A Legjobb nemzetközi film a Roadtripper lett, a francia Christophe Granger alkotása „intenzíven és egyedi módon mutatja be az emberi kapcsolatok kiszolgáltatottságát és a társadalmi periférián élők törékeny életét. Megvilágosító erővel ábrázolja plasztikusan a szexualitást mint a hatalom eszközét és a valódi intimitás utáni vágy tragikus különbséget. Theó Augier Bonaventure játéka, jelenléte és szenvedélye egyszerűen kiemelkedő.
A nemzetközi versenyprogramban három különdíjat is kiosztott a zsűri. Külön díjazásban részesült Grégory Carnoli és Thibaut Wohlfahrt filmje, a Fucking Head. „A film Európa társadalmi, politikai és kulturális problémáit érinti, tükröt tartva a bürokratikus rendszer gyakorlata elé. Mindezt kiemelkedő színészi alakítással, keserédes iróniával és empátiával teszi.
Szintén különdíjban részesült a litván Cherries. Vytautas Katkus filmje „bátor és megható film a téma és a forma teljes egységében. Bátor, mert egyedien, titokzatosan használja fel a dramaturgiai szerkezetet, mégis kielégítő tud lenni a néző számára. Megható, mert apa és fia kapcsolatot tud egyszerre groteszken, bensőségesen és nagyon érzelmesen, minden klisé nélkül bemutatni. A közös zenehallgatás jelenete a falakat bontogatja.”
Különdíjjal ismerték el Sander Joon Sierra című filmjét is. Az indoklás szerint „az észt alkotás humorosan, ugyanakkor érzékenyen tárja fel a családi szeretet iránti eszeveszett és háborgó vágy mélységét.”
A nemzetközi versenyprogram elismeréseiről Sasha Prokopenko filmforgalmazási szakember, Ukrajna legnagyobb rövidfilmes eseménye, a Kijevi Nemzetközi Rövidfilmfesztivál programigazgatója, Fülöp József animációs filmrendező és producer, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora, illetve a számos nemzetközi díjjal jutalmazott Bernáth Szilárd, a Larry rendezője döntöttek.
A közönség négy kategóriában választotta ki kedvenceit. A Queer Dreams szekcióban az amerikai Mike Donahue Troy című filmjére érkezett a legtöbb szavazat, a @Midnight nevű horror blokkból a francia Censor of Dreams (rendezők Raphaël Rodriguez és Leo Berne) című filmet díjazták a nézők, a nemzetközi dokumentumfilmek között Paczolay Zsófia Budapest Silo című alkotása örvendett a legnagyobb népszerűségnek. A nemzetközi versenyfilmek közül a portugál João Gonzalez Ice Merchants című filmjét választották a legjobbnak.
A Friss Hús Pitchfóruma idén is megrendezésre került: tíz előkészületben lévő alkotást pitcheltek alkotóik, és itt is osztottak ki díjakat.
A Pitchfórum győztese, Bárány Dániel vihette haza a Lovas Nándor-díjat a Toxik című filmtervéért, amelynek letisztult, magas minőségű vizuális világa és technikai megvalósítása tökéletes összhangban áll az általa bemutatott, kiforrott témával. A nyeremény értéke 300.000 forint.
A zsűri különdíját Kenéz Ágoston Flódni című filmterve kapta, amelyben a zsűri indoklása szerint rengeteg potenciál található, és örökérvényű témát dolgoz fel formabontó módon.
A Magyar Játékfilmrendezők Egyesülete 1 millió forint értékű díját a KRAFT Rental jóvoltából Schnabel Annabella Ennyit jelent, ha az ember felnőtt? című filmterve kapta, amely az indoklás szerint „fontos társadalmi és történelmi jelenséget helyez középpontba, mindezt humorral oldva”.
A Pitchfórum zsűrije Szakály Réka Anna animációs rendező; dr. Kollarik Tamás producer, egyetemi oktató és K. Kovács Ákos filmrendező voltak.
A Pitchfórum mellett idén először a kisfilmes forgatókönyvek fejlesztése is hangsúlyos szerepet kapott: a Balázs Béla Rövidfilmíró Pályázat és Workshopot a Friss Hús szervezői hagyományteremtő szándékkal, új forgatókönyvíró tehetségek felkutatására és projektjeik fejlesztésére indították el. A több mint hatvan pályamű közül nyolc került be a Balázs Béla workshopra, amely a Friss Hús ideje alatt zajlott Kerékgyártó Yvonne író-rendező szakmai vezetésével, Fekete Ibolya rendező és Maruszki Balázs forgatókönyvíró mentorálásával. A nyolc döntős közül hárman (Balássy Fanni, Gál András, Kárpáti Jakab) pénzdíjat nyertek, fejenként 150 ezer forintot.