Klímaaktivisták odaragasztották magukat hétfőn délután a londoni Nemzeti Galériában John Constable egy alkotásának keretéhez, miután az eredeti festményre erősítették az apokaliptikus jövőt ábrázoló saját, nyomtatott képverziójukat.

f21

A BBC News beszámolója szerint a Just Stop Oil (JSO) feliratú pólót viselő két klímaaktivista átlépett a The Hay Wain (A szénásszekér) című festmény előtti kötélkordonon, a képre rögzítették saját változatukat, és a kezüket is a kerethez ragasztották, majd a kép mellé térdelve fennhangon fejezték ki tiltakozásukat. A Nemzeti Galéria tájékoztatása szerint a kiérkező rendőrök kiürítették a termet, és a kivezetett tüntetőket őrizetbe vették.

A Nemzeti Galéria legnépszerűbb festményei közé tartozó, 1821-ből származó Constable-kép egy, a suffolki mezőkön áthaladó szekeret ábrázol. Az aktivisták egy olyan apokaliptikus jövőt mutató színes nyomtatvány-változatot rögzítettek rá, amely elmondásuk szerint „az éghajlati összeomlást ábrázolja, és azt, hogy az mit fog tenni ezzel a tájjal”.

Mint kiderült, a két brightoni klímaaktivista a 22 éves, zenét tanuló Eben Lazarus és a 23 éves, pszichológiát hallgató Hannah Hunt volt. A magát művészetszeretőként leíró Lazarus azzal érvelt, hogy miközben a művészet fontos, és meg kell őrizni a jövendő generációk számára, ugyan mi haszna, ha nem lesz mit enni.

Ha nincs víz, mi haszna a művészetnek? Ha milliárdok szenvednek, mi haszna a művészetnek? Felragasztottuk A szénásszekér újragondolt változatát, amely a katasztrófába vezető utunkat mutatja be” – így az aktivista.

A JSO aktivistacsoport a napokban más akciókat is végrehajtott. Egy skót galériában és a vasárnapi silverstone-i Forma-1 autóversenyen is demonstráltak.

A festményt a galéria restaurátorai megvizsgálták, és megállapították, hogy a keret kisebb mértékben megsérült, emellett a festményt fedő lakkréteg is kisebb kárt szenvedett, de a szakemberek szerint mindkét sérülés helyreállítható.

A kép kedden már ismét megtekinthető a Trafalgar téren álló múzeumban.

Forrás: MTI
Kiemelt kép: bbc.com / PA Media