A XXI. század a technika kora, a felgyorsult, digitalizált működésé, mely kor sorra temeti maga alá többek között a print sajtótermékeket is. A Nők Lapja azonban egy olyan magazin, amely 1949 óta a mai napig, hétről hétre kínál színesebbnél színesebb tartalmat népes olvasóközönségének. Vajon miben rejlik a titok? Mi a több évtizedes sikertörténet kulcsa?

Generációs kapocs

A Nők Lapja „a legnagyobb példányszámban értékesített és egyben a legolvasottabb magazin a piacon” – írja a lapról honlapján kiadója, a Central Médiacsoport. Kijelentésüket a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (MATESZ) 2019. II. féléves adatai is alátámasztják, melyek szerint Magyarország 70 éves múlttal rendelkező, vezető női hetilapja 225.267 értékesített példányszámmal büszkélkedhet. A korábbi évek értékeinek számbavétele után pedig egyértelműen kitűnik, hogy évek óta tartja pozícióját a nevezett kategóriában. A magazin elsöprő, több évtizedes sikere többek között abban a speciális összetartó erőben rejlik, melyet jómagam csak úgy hívok, generációs kapocs, s mely lehetővé teszi, hogy a mai huszonéves korosztály ugyanolyan lelkes áhítattal forgassa kezei közt a lapot, mint ahogy azt elődei is tették 1949. október 2-ai első megjelenése óta. 

Sokáig tanakodtam azon, miként nyúljak ehhez a témához. Bár igyekszem több oldalról megvilágítani a Nők Lapja univerzumát, semmiképpen sem lehetnék hiteles, elfogulatlan, túlontúl szakszerű külső szemlélőként, hiszen jómagam is lelkes Nők Lapja-fan vagyok kislánykorom óta. Azon pártoló közösséghez tartozom, melynek tagjai jóformán az anyatejjel szívták magukba a lap szellemiségét, akik az őket megelőző generáció révén kapták örökül a Nők Lapja-szeretetet. Éppen ezért cikkem nem lehetne teljes azon személyes tapasztalatok nélkül, melyek első kézből származó információanyagként szolgálnak.

A sors kegyeltjeként rengeteg szép emléket őrzök magamban gyermekkoromból. Édesanyámmal kapcsolatban a temérdek premier plános mosolygó képkocka mellett talán a leggyakoribb, hogy olvas. Folyton olvas. Könyvet, magazinokat, de leginkább Nők Lapját. A mai napig, ha megkérdezem tőle: „Anya, ezt honnan tudod?” „Hát a Nők Lapjából” – feleli büszkén vigyorogva minden alkalommal. Sok közös vonásunk van, kapcsolódási pontok milliárdja, ez a lap mégis különleges helyet foglal el összefonódó életünkben. Folytonos beszédtéma, hivatkozási alap. Hiába választ el minket sokszor több mint száz kilométer, mindig találunk alkalmat arra, hogy megosszuk egymással a cikkekkel kapcsolatos véleményünket, ajánlóinkat, izgalmas recepteket, na meg magát a lapot is, amiről folyton frissülő, majd egyévnyi „Nők Lapja-gyűjteményem” is árulkodik.

De az én példám csupán egy a sok ezerből. Nincs ez másként a mára híres emberré lett, egykori gyermekrajongókkal sem. Példának okán a magazin 2019/47. számának címlapfotózásán Tóth Gabi csillogó szemekkel mesél nagymamájával közös Nők Lapja-élményéről. A 2019/42. 70 éves számban pedig a következő írói levél sorai olvashatók Vékási Andrea, a Nők Lapja főszerkesztőjének tolmácsolásában: „1949-ben születtünk, a Nők Lapja meg én. Édesanyám a megjelenésétől kezdve minden nap megvásárolta. (…) Iskolai éveim alatt a szeretet és a meleg étel mellett mindig várt kikészítve a Nők Lapja is. Ma már a családom is olvassa, a négy és fél éves unokám óvoda előtt kedden behozza a postaládából az újságot, és az első, amikor hazajön, hogy elolvassuk a mesét”. A felidézett történetek mind azt bizonyítják, hogy szülők és gyermekeik, nagyszülők és unokáik adják kézről kézre a magazint. Ennek révén pedig közösen osztoznak mindazon is, ami maga a „nőklapjaság”, azon az értékrenden és gondolatiságon, amit a lap már 70 éve hűen képvisel.

Forrás: Nők Lapja

Tradíció új köntösben

Nem túlzok, amikor azt mondom, hogy ez a lap végigkíséri az életemet. Kisgyermekként anyám mellé kucorodva hallgattam én is a meséket, kiskamaszként a kezembe kaparintva, jókat derültem D. Tóth Kriszta Lola meséin, az általános iskola végén, mikor megérett bennem az a komoly elhatározás, hogy én bizony újságíró leszek, Szegő András hajdani történelmi személyekkel készített fiktív interjúi adták az inspirációs alapot a magam első cikkéhez, és így huszonévesen a reggeli kávé mellett olvasgatva hétről hétre mindig találok benne olyan tartalmat, ami érdekel. Bizonyára sokatokban felsejlenek hasonló emlékek, kedves olvasók. Különféle évtizedek, korszakok és életszakaszok, mégis mindegyik idején tud valami olyat nyújtani ez a lap, ami folytonos fellapozásra készteti az embert.

Hiszen a Nők Lapja egyszerre magában hordozza a biztos állandóságot és az izgalmas megújulást. Úgy vélem, sikere egyik tartóoszlopa az a szilárd, alapvetően elfogadó, család- és lényegében emberközpontú értékrend, erkölcsi és szociális érzékenység, melyet minden évtizedben, minden lapszámban hitelesen képvisel. Amiért olvasóközönsége egykor megszerette, s amit jelenkorunkban is mind keresünk a magazin színes címlapjai mögött. Ugyanakkor – működésének gyökerét és magját megtartva – mintegy kaméleonként alakul az őt körülvevő környezet vagy éppen korszakváltás impulzusaihoz. Az aktuális társadalmi változások, a velük érkező új trendek, és gyakori, fennálló szituációk szerint alakítja színeit, fonákjait úgy, hogy az érdekesebbnél érdekesebb történeteken, ismeretterjesztő anyagokon keresztül széles tudásbázist generál, mégis a mindennapok emberéhez szól.

A szerkesztőségen belül is ugyanez a mechanizmus érzékelhető. Seregnyi olyan újságíró dolgozik a lapnál ma is, akiknek neveire és ikonikus stílusára gyermekkorunkból is emlékszünk, mégis folyamatosan érkeznek jólesően friss, új hangok. Különféle dallamok, mégis egy muzsikát játszanak. Mind ugyanazt a régi értéket és befogadó, széles látókörű mentalitást közvetítik, s bár más-más tónusban, de ugyanolyan személyes hangvétellel fordulnak az olvasó felé, mintha közvetlenül hozzá szólnának, neki mesélnének mindarról, ami érdekli.

Minőségi tartalom, színes tematika

A változó idők és trendek sodrában az értékmegtartás mellett fontosnak tartom kiemelni azt a bulvár- és politikamentes minőségi tartalmat is, mely szintén jóformán a kezdetektől fogva jellemző a lapra. (Persze bizonyos társadalmi berendezkedések kényszeruralma alól a Nők Lapja sem tudott teljesen kibújni, példának okáért elődjét, az „Asszonyok” című lapot a Magyar Kommunista Párt (MKP) támogatását élvező Magyar Nők Demokratikus Szövetsége (MNDSZ) adta ki. A hetilapnak mégis sikerült annyira függetlennek maradnia, hogy számos politikai hatalmat túlélve, ma is sikeresen működjön). A minőségi tartalom egyik ismérve, hogy egy elismert művésszel, közéleti szereplővel készült mélyinterjú átböngészése során nem csupán szakmaiságuk és magánéletük aktuális nehézségeiről, szépségeiről kap információt az olvasó. Általa és a kérdező újságíró által olyan gondolkodásmódba, világlátásba is bepillantást nyer, melyhez nemcsak kapcsolódni tud, de javarészt épülhet is belőle.

Fotó: Kovács Viktória

A témák változatossága pedig kaleidoszkópszerű, végtelen keretet ad a lapnak. A divat és horoszkóp mellett, megjelennek az igazi emberi sikertörténetek; az egészségtippek és tanácsadás mellett a tudományos vagy történelmi témájú cikkek, gyermekkórházakban készült riportok; a tévéműsor és útikalauz mellett szépirodalmi jellegű novellák, gyermekmesék, egy-egy aktuális jelenségre reagáló, karcosan őszinte jegyzet, vagy éppen film-és könyvajánlók. A kortárs irodalom többek között olyan neves nagyjai, mint Háy János, Tóth Krisztina, Dragomán György, Szabó T. Anna vagy Vámos Miklós is sorra publikálnak a lapban. Ahogyan olyan méltán elismert jogászok, orvosok, pszichológusok, számos különféle terület szakemberei is, mint (a teljesség igénye nélkül) dr. Almási Kitti, dr. Zacher Gábor, vagy a nemrégiben elhunyt dr. Vekerdy Tamás, akiről a lap azóta többször is megemlékezett.

Az anyamagazin mellett folyamatosan újulva megjelenő különkiadványok – mint a Nők Lapja- Évszakok, Konyha, Psziché és még sorolhatnám – pedig tovább színesítik, szélesítik azt a spektrumot, melyet a Nők Lapja mint márka, mint sajtótermék lefed. A Nők Lapja Évszakok már 1999 óta, több mint 20 éve jelenik meg negyedéves kiadványként, és kivételes stílust, tartalmat képvisel a hazai lappiacon, egyedüli „magyar életstílust közvetítő glossy magazin” – olvasható a Central Médiacsoport termékleírásában. A Nők Lapja Konyha 2003-ban csatlakozott elődeihez, mely a MATESZ adatai szerint az anyamagazinhoz hasonlóan szintén saját kategóriája élén jár. A Nők Lapja Psziché is nagy elismertségnek örvend az eladási számok alapján, sikeres működésüket pedig nemrég 10. évfordulójuk is megkoronázta. Számos egyéb kiadványt emelhetnék a cikk sorai közé, hiszen a magazin immáron 14 különböző társkiadványt futtat. A márka pedig már a könyvpiacra is betört, a Bookline Könyvkiadónál „a laphoz kötődő szerzők kötetei Nők Lapja Műhely sorozatcímmel szerepelnek. Egyéb, a márka által támogatott műveket a Nők Lapja ajánlásával vagy Nők Lapja regények jelzéssel látnak el”. Tényleg valóságos univerzumot építettek ki az elmúlt 70 évben.

Fotó: Kovács Viktória

Bár a magazin egyértelmű célcsoportja kezdetektől fogva a 30 feletti női réteg, a fiatalabb korosztály és a férfinem is ugyanúgy megtalálhatja benne azokat a tartalmakat, melyek számára relevánsak és érdekesek lehetnek. Számos olyan ismerősömről tudok, akiknél a Nők Lapja-olvasás kollektív családi program, apa és a fiútestvérek jóformán azonos lelkesedéssel egyaránt fellapozzák. Általánosan érvényes tartalma és értékei mindenkihez szólnak, és örökérvényűségük arra ösztökél, hogy az ükanyámtól rám hagyományozódott erdélyi fadobozka mellett a Nők Lapja-szeretetet is örökül adjam a következő generációnak, ahogy azt remélem még oly’ sokan teszik közületek is, kedves olvasók.


Források:

sales.centralmediacsoport.hu

matesz.hu

hu.wikipedia.org

bookline.hu

A kiemelt kép Kovács Viktória fotója.