A 2010-es évek eleje óta óriási népszerűségnek örvendenek a különböző streamingszolgáltatók az egész világon, nem kevés ellentmondás veszi körül azonban a híresen csekély jogdíjakat fizető, zenére specializálódott alkalmazásokat, melyek közül a Spotify most valami egészen újjal állt elő.

A Spotify személyre szabott, éves összefoglalójának megjelenése szinte már tradícióvá vált a közösségi médiában, december első heteiben pedig sokan közzé is teszik a hallgatási szokásaik alapján összeállított listát. Ennek népszerűsége árulkodik a streamingplatform zeneiparban betöltött dominanciájáról, ami azonban a Spotify vezetőjének legutóbbi bejelentése alapján – miszerint a cég 113 millió amerikai dollárt fektet a Helsing Al nevű, katonai védelemre szakosodott cégbe – megzuhanhat.

Az elmúlt évek során a Spotify-t és más, hasonló modellel működő streaming szolgáltatókat is rengeteg kritika ért amiatt, mert híresen kevés jogdíjat fizetnek az előadóknak a lejátszások után. Mivel a tavalyi évben a pandémia miatt bezártak a koncerthelyszínek, és a zenészek elestek a legfőbb megélhetési forrásuktól, számos aktivista kampányolt azért, hogy a zenemegosztó platform 0,01 dollárra növelje a lejátszások utáni zenészeknek fizetendő díjat, mivel az a járvány és a bezárások előtt még ennél is kevesebb volt.

Spotify helsing
A katonai mesterséges intelligenciát fejlesztő cég reklámja, amelybe a Spotify befektet. /Forrás: helsing.ai

A Spotify állandó célpontja a kritikáknak az akadozó, elmaradó kifizetések, és az úgynevezett „pay-for-play” séma miatt, ami alapján ahhoz, hogy egy előadó felkerülhessen az alkalmazásra, fizetnie kell, ez pedig óriási szakadékot nyit a már befutott, nagy kiadókhoz tartozó zenészek, illetve a feltörekvő, egyelőre nem szerződtetett, vagy csak kis lemezcégekhez tartozó művészek közé.

A kritkáknak most azonban egészen új tárgya van: a svéd streamingszolgáltató 113 millió dollárt fektet egy olyan katonai szoftver létrehozásába, amely katonai járműveken elhelyezett érzékelőkkel integrálja a különböző frekvenciák (videó, szonár, rádió) adatait, hogy „valós képet fessen a harcmezőkről a demokrácia szolgálatának érdekében” — írja a Vice magazin. A közlemény erős ellenérzéseket váltott ki az előadókból, több helyen pedig bojkottot hirdettek. Sokan arra biztatják a hallgatóikat, rajongóikat, hogy a konkurensnek számító Bandcamp nevű platformon ingyenes, vagy kedvezményes hozzáférést biztosítanak a rajongóknak, ha fel tudnak mutatni egy bizonyítékot arról, hogy törölték a Spotify előfizetésüket.

Ez nem az első olyan lépése a cégnek, amely azt bizonyítja, hogy a technológiai humanitárius oldalával ellentétes érdekeket képviselnek, korábban ugyanis olyan ötletekkel álltak elő, melyek a felhasználók beszédének lehallgatását, és az érzelmi adatait személyre szabott hirdetések létrehozására használta volna fel.

Kiemelt kép: newsroom.spotify.com