A Sztárcsinálók az első magyar rockopera, zenéjét Várkonyi Mátyás szerezte, szövegét Miklós Tibor írta. Ősbemutatója 1981-ben Győrben volt, ezúttal pedig 2018. március 16-án tekinthetik meg először a nézők a Weöres Sándor Színház nagyszínpadán. A rockopera Nagy Cili rendezésében készül, aki korábban például a Bábelna, nyelvleckék hala(n)dóknak és a Grönholm-módszer című darabokat is a deszkákra állította.

A darab pikantériája, hogy hiába játszódik az ókori Rómában, mégis nagyon sok mai áthallást szűrhet ki belőle a néző. A történet szerint Agrippina és Seneca megmérgezik az éppen hatalmon lévő Claudius császárt, hogy fogadott fiát, Nérót ültethessék a helyébe. Természetesen csakis azért, mert úgy gondolják, ők majd a háttérből fogják irányítani a fiút…

A tegnapi próbán kiderült, hogy Nagy Cili egy teljesen új koncepcióban szeretné megvalósítani a darabot. Egy körülbelül 50-es 60-as évekbeli showműsor jellegű színpadkép bontakozik ki, a történet pedig maga is egy tv műsorhoz fog leginkább hasonlítani, amiből a próbán már egy kis ízelítőt is kaphattunk.

„A sok hülye firkász tudja már a szerepét: nem írhatnak mást, csak jót!” – fut oda hozzánk a Néró kedvesét alakító Nagy-Bakonyi Boglárka, a körülöttem ülő újságírók hangosan felnevetnek, ő viszont annyira a próbára összpontosít, hogy észre sem veszi a dolog iróniáját.

Fotó: Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

A középső sorban maga Várkonyi Mátyás szemlélte a folyamatokat, majd utána az aulában nyilatkozva elmondta, hogy szerinte mennyire izgalmas ez az új perspektíva, főleg hogy egy női rendező kezében születik meg.

Végighallgathattunk többek között egy dalt Szabó Tibor (Claudius császár) előadásában, közben pedig láthattuk, hogyan issza ki a végzetes mérget tartalmazó pohár tartalmát. A főszerepet játszó Jámbor Nándor és a már előbb említett Nagy–Bakonyi Boglárka egy csókjának tökéletesítését is megszemlélhettük.

Fotó: Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház

A próbán úgy tűnt, Nagy Cili pontosan tudja mit és hogyan szeretne megjeleníteni: úgy rendezgette ide-oda a színpadon álló színészeket, ahogy a festő tökéletesíti készülő munkáját. Egy kis szín ide, egy másik forma oda, csak ő éppen fel-alá futkosva fogta meg az emberek vállát, és tolta őket másik helyre, miután a nézőtérről úgy látta, valaki éppen nem látható. „Az itt ülő Józsi bácsi például nem fog látni téged Judit, ha úgy állsz, gyere kicsit errébb!” – ment oda például az Agrippinát játszó Németh Judithoz, hogy egy, az előzőtől különböző pozícióba állítsa.

Reméljük senkinek nem fog eszébe jutni ilyesmi, a próba alapján nekem legalábbis nem úgy tűnt, hogy erre szükség lesz majd; mind a rendezés, mind a szereposztás izgalmasnak ígérkezik. Ráadásul mégiscsak egy rockoperáról beszélünk, ami –lássuk be- nem túl gyakori jelenség a Weöres Sándor Színház repertoárjában…

Szereposztás:

Néró (Claudius fogadott fia)/Jámbor Nándor
Juvenalis, költő/Formán Bálint/Kenderes Csaba
Seneca/Mertz Tibor
Agrippina (Néró anyja)/Németh Judit
Kiprios (Jézus)/Kálmánchelyi Zoltán
Ulrica/Nagy-Bakonyi Boglárka
Claudius császár/Péter apostol/Szabó Tibor
Octavia (Claudius lánya)/Papp-Ionescu Dóra
Britannicus (Claudius fia)/Vass Szilárd
Poppea/Gonda Kata
Pál apostol/Matusek Attila
Tigellinus/Szabó Róbert Endre
Burrus/Kelemen Zoltán
Zodius/Hírnök/Balogh János
Locusta/Lénárdt Laura
Otho (Poppea férje)/Móri Csaba
Bővérű nővér 1/Ostyola Zsuzsa
Bővérű nővér 2/Lénárdt Laura
Bővérű nővér 3/Gonda Kata

Zenekar: Maronics Ferenc, Csikós Miklós, Hotzi Péter, Kovács Attila, Németh Imre, Sebesi Tamás, Völgyi Attila

Zene: Várkonyi Mátyás
Dalszövegek: Miklós Tibor
Szövegkönyv: Miklós Tibor
Zenei vezető:
Maronics Ferenc
Díszlettervező: Kiss Borbála
Jelmeztervező: Takács Lilla
Vizuális tervezők: Besnyő Dániel, Maruscsák Dávid
Videó: Kaczmarski Ágnes
Koreográfus: Fejes Kitty
Koreográfus asszisztens: Móri Csaba
Korrepetitor: Falusi Anikó
Kellékes: Varga Máté
Súgó: Papp-Ionescu Dóra
Ügyelő: Győrváry Eszter
Rendezőasszisztens: Balogh Lívia
Rendező: Nagy Cili

Bemutató: 2018. március 16. 19 óra, Nagyszínpad

Galéria: Mészáros Zsolt/Weöres Sándor Színház