Kezdőlap Blog Oldal 365

Éjjel a városban 5. – Célkeresztben Pécs

forrás: pecs2u.eu

Mennyire érzed magad biztonságban a lakhelyeden? Éjjel egy buli után gyalogolsz, vagy taxizol, még ha csak pár kilométerről is van szó? Voltál már szemtanúja támadásoknak, rablásoknak? Ifjúsági véleménykutatás a biztonságérzetünkről, ötödik célpontunk a kultúra városa, Pécs.

Pécs hazánk ötödik legnagyobb települése, Baranya megye és a Pécsi járás és kistérség székhelye. A kelta és pannon törzsek lakta vidéken a második század elején a rómaiak alapítottak várost Sopianae néven. Hosszú történelmi múlt áll tehát Pécs háta mögött, amely Magyarország mára egyik legkedveltebb kirándulóközpontja. 1998-ban elnyerte az UNESCO Városok a békéért-díját, majd kétszer is (2007, 2008) dobogós lett az Élhető Települések nemzetközi versenyén. Ezek az eredmények azt mutatják, hogy a városnak magas a létszínvonala, de mit gondolnak vajon a fiatalok a helyi biztonságról? Erről érdeklődtek pár kérdésben lapunk pécsi írói, Óvári Dorka és Szalai Barbara.

Milyennek találod a közbiztonságot Pécsett?

Cs. N. (16): „A forgalom olykor kiszámíthatatlan, ezt leszámítva biztonságos városnak tartom Pécset. ”

F. E. (16): „Bizonytalan vagyok abban, hogy számíthatnék-e a járókelőkre, ha esetleg segítségre szorulnék. Napszaktól függetlenül, nem tartom túl biztonságosnak a várost.”

B. D. (15): „Nagyon rossznak találom. Mindenki tudja, merre vannak a zűrös környékek, ezeken a helyeken azonban egyáltalán nem jellemző a rendőri jelenlét”

K. H. (16): „Bizonyos környékeken nagyon gyenge, azonban, ha a közlekedés jobb volna, sok probléma megoldódna. Sokszor előfordul az is, hogy éppen a fiatalság rontja a közbiztonságot”

Mennyire szívesen engednek el a szüleid este szórakozni?

Cs. N.: „Nem szívesen engednek el sötétedés után.”

K. M. (16): „Eddig nem adódott probléma ilyesmiből. Ha társasággal megyek, szívesen elengednek.”

B. R. (16): „Ha anya tudja, hogy kivel megyek, mindig gond nélkül elenged.”

K. H.: „A szüleim nehezen engednek el. Jobban kedvelik, ha a barátaim jönnek hozzám.”

Mennyiben másabb a biztonságérzeted, ha társaságban, illetve ha egyedül indulsz valahová?

Cs. N.: „Egyedül védtelennek érzem magam.”

F. E.: „Sokkal inkább biztonságban érzem magam egy nagyobb társaságban. Egyedül félek.”

K. H.: „Ha van valaki mellettem, eltereli a figyelmemet, máskülönben nem érzem magam biztonságban.”

B. D.: „Társasággal sokkal szívesebben megyek bárhová.”

Milyen közlekedési eszközt preferálsz, mikor hazafelé tartasz egy szórakozóhelyről?

H. R. (15): „Legtöbb esetben buszozom.”

F. E.: „Ez leginkább a szórakozóhely közelségétől függ, de ha kisebb társaságban vagyok, taxival szoktunk utazni, ha többen megyünk, akár gyalog is szívesen megyek.”

K. H.: „Többnyire buszozom.”

R. K. (16): „Mivel nem a városban lakom, muszáj busszal közlekednem, így az esti programot is a menetrendhez igazítom.”

Esetleg az ismeretségi körödben volt már rá példa, hogy valakit támadás ért?

F. N. (16): „Szerencsére velem és a közvetlen környezetemben lévőkkel nem fordult még elő.”

B. D.: „Szerintem legtöbb esetben csak a diákok figyelmetlensége miatt történnek balesetek.”

K. H.: „Sok ilyen történetet ismerek. Egyszer a kertvárosban három srác belekötött egy éppen hazafelé tartó barátomba, és meg is verték őt.”

Koncz Karola (38) nevelőtanár véleménye:

Milyennek találja a közbiztonságot Pécsett?

„Személyes tapasztalatom szerint rendben van. Eddig még nem volt rossz élményem Pécsen. Ezzel szemben a médiából számos negatív történést hallani. Mindezen javítani lehetne, kamerák, utcai világítás felszerelésével, valamint több rendőri jelenléttel.”

Mint nevelőtanár, Ön mennyire bízik meg a diákjaiban? Mennyire tartja számon, hogy merre járnak?

„Leginkább a körülményekben nem bízom. Többnyire csupán tanári vagy szülői kísérettel engedem el őket, ha pedig mégis egyedül mennek valahová, jobb szeretem, ha taxival utaznak. ”

Ezek szerint egyáltalán nem támogatja, hogy a diákjai gyalog jönnek vissza a kollégiumba a szórakozóhelyről?

„Nem igazán. Legfeljebb akkor engedem meg, ha nagyon muszáj, és nagyon közel van a hely. Ilyenkor nagy társaságban kell közlekedniük.”

Ilyen esetekben hány óráig kapnak kimenőt a gyerekek?

„Maximum este 10 óráig engedem el őket.”

Előfordult már az ismeretségi körében, hogy valakit támadás ért?

„Nagyon közeli ismeretségi körömben még nem volt rá példa. Táskalopásnál súlyosabb esetről még nem hallottam.”

Te kibírnál 5 évet egy szobában?

Hála az égnek csak a tartalmát olvastam el a filmnek és egyetlen előzetest sem láttam belőle. És jól tettem, mert így is meglepetésként ért, mivel előtte sehol sem láttam egyetlen jelenetet sem a filmből. Izgatottan ültem be a terembe, mert az elmúlt időben egyetlen alkotást se láttam volna, amire egyértelműen rábólintanék, hogy „ez igen.”

A szoba érzelmek egész skáláját vonultatja fel, és így igyekezik berántani nézőjét a film világába. Vajon sikerül elérnie célját? Ne haladjunk ennyire előre, nézzük meg mivel is dolgunk! A történet szerint Jack és édesanyja, Joy a szobába élik mindennapjaikat. Ez a legjobbik esetben is csak 10 négyzetméteres helyiség jelenti Jack számára a világot. Ami a szobán kívül van az elképzelése szerint csak az űr. Itt játszik, tanul, tévézik és él gondtalanul, amíg 5 éves nem lesz. Ekkor közli vele Joy, hogy annak a falnak, amit ők látnak, van egy másik oldala is és ott a valódi, létező világ terül el. Mondanom sem kell, hogy egy ilyen fiatal kis srácnak ezen kijelentés után millió kérdése támad, arról nem is beszélve, hogy egészen eddig az információig csak a szoba létezéséről tudott, amit anyja töltött meg élettel, hogy így biztosítson fia számára egy tűrhető és szerethető környezetet.

Tovább

Ahol érdemes buszra szállni – A szovjet művészet egyik legérdekesebb fejezete

Christopher Herwig kanadai származású fotós, aki a szovjet utódállamok beutazása során rájött, hogy ezekben az országokban minden buszmegállónak saját művészete és egyben története van.

Nem gondolnánk, de a Szovjetunióban rendelkezett egy ága a művészetnek, melyet nem korlátoztak annyira, mint mást. Ahol teret kapott a művészi szabadság és beleszólást a helyi lakosság.

Így születtek meg azok a buszmegállók, melyek mind-mind a szocialista építészet és művészet mementójaként ma is esőbiztos helyet nyújtanak az utazóknak Észtországtól, Kazahsztánig. 2015-ig Herwig 14 országot érintve, majdnem 30 ezer kilométert vezetett egyetlen célból; hogy megismerje a Szovjetunió történelmének utolsó állomásait…szó szerint.

 

Éjjel a városban 4. – Célkeresztben Kaposvár

Mennyire érzed magad biztonságban a lakhelyeden? Éjjel egy buli után gyalogolsz, vagy taxizol, még ha csak pár kilométerről is van szó? Voltál már szemtanúja támadásoknak, rablásoknak? Ifjúsági véleménykutatás a biztonságérzetünkről, negyedik célpontunk, a Nemzet Sportvárosa, Kaposvár.

Kaposvár 64 ezer fős lakosságával Somogy megye legkiterjedtebb és legnépesebb városa. Vonzáskörzetében mintegy 150 ezer ember él. A megyeszékhely 2003-ban a virágok városa volt, büszkélkedhet a Nemzet Sportvárosa címmel és a 20. század óta egyetemi város, két különböző egyetem karaival. A városban minden hétvégén megnyílnak a szórakozóhelyek változatos fellépőkkel, azonban a fiatalok nagy része nem bulizni indul esténként, hanem inkább beülni valahova iszogatni, amire szintén sok lehetőség nyílik.

Négy, eltérő szokásokkal rendelkező fiatalt kérdeztem meg érzéseikről, félelmeikről az éjszakai várossal kapcsolatban:

Milyen szórakozási lehetőségek vannak esténként, te hova jársz el?

Dóri (17): „Elmegyünk, beülünk egy kocsmába és iszunk. Igazán jó bulik csak elvétve vannak, a legtöbb arról szól, hogy minél jobban leigyuk magunkat.”

Ért valamikor valamilyen kellemetlenség?

Dóri: „Igen. Viszont ahhoz képest, hogy minden péntek este a városban vagyok, viszonylag kevés atrocitás ér. Egyszer-kétszer belém kötöttek, amikor a barátaimmal voltam.”

Mi történt pontosan?

Dóri: „Belénk kötnek, általában nem is tudjuk, hogy miért, csak úgy megtörténik. Ilyenkor kiállunk mindig egymás mellett. Általában ez úgy végződik, hogy csak simán elsétálunk, vagy a fiúk néha balhézni kezdenek.”

Ezek után mit mondanál, mennyire találod biztonságosnak Kaposvárt?

Dóri: Mindezek ellenére én azt mondom, abszolút az. Ha mi nem megyünk bele a kötekedésbe, elkerülhető a baj.

Milyen gyakran jársz el esténként, mit csinálsz olyankor?

Gy. B. (16): „Mostanában kevesebbet járok ki esténként, havonta egyszer-kétszer hétvégente elmegyek haverokkal vagy barátnőmmel kikapcsolódni. Ilyenkor beülünk valahova, beszélgetünk, lecsúszik egy-két sör meg néhány tömény, de ezek az esték inkább a társaságról szólnak, mint a lerészegedésről.”

Keveredtél valamilyen konfliktusba már?

Gy. B.: „Ha valaki többet iszik a kelleténél, könnyebben beleköt a másikba ok nélkül is. Ezekből általában nincs nagyobb balhé, ha a józanabbik fél otthagyja a kötekedőt. Velem is történt már hasonló, amikor valakinek nagyobb volt a szája a kelleténél. Én sem hagytam magam, és ‘megbeszéltük’.”

Mennyire tartasz az ilyen helyzetektől?

Gy. B.: „Szerintem ezek elkerülhetőek, ha mi nem kötekszünk, vagy a haverok ott vannak, hogy leállítsanak. 8 km-re lakom a várostól, ezért taxit szoktam hívni, de előfordult már, hogy hazasétáltam, hogy lemérjem, mennyi idő alatt teszem meg az utat. Ekkor, bár a telefonom le volt merülve, nem éreztem magam veszélyben.”

Milyen gyakran jársz el szórakozni, mit csinálsz ilyenkor?

Milán (17): Régebben gyakrabban eljártam, mostanában már nem jellemző, hogy elmegyek a városba. Anno a haverokkal jártunk a sorra, meg ha meghívtak, házibulikba, ahol néha jobban eleresztettük magunkat a kelleténél.”

Egy-egy ilyen este után hogyan mentél haza?

Milán: „Általában gyalog, néha taxival. Nagyjából 2,5 km-re lakom, annyi, hogy át kell sétálnom a Cseri úton, ami egy veszélyesebbnek mondható környék.”

Hogy érted, hogy veszélyesebb?

Milán: „Tele van kisebbséggel, akik belekötnek mindenkibe, esetenként ki is rabolják azt, aki nem ott lakik. Ha lány lennék, nem biztos, hogy el mernék arra sétálni, de fiúként, főleg, hogy a közelben lakom, egyáltalán nem félek.”

Milyen gyakran jársz a városban éjjel?

Julcsi (17): „Nem mondom, hogy minden hétvégén kint vagyok, de azért viszonylag sokszor elmegyek a barátaimmal valahova, általában beülős helyekre.”

Egy-egy ilyen elmenős este után mitől függ, hogy hogyan mész haza?

Julcsi: „Ez általában az időtől függ és attól, hogy mennyi pénzem maradt. Direkt taxira nem szoktam félretenni, nem félek a városban sétálni éjjel, főleg, ha a barátaimmal vagyok.”

Szóval biztonságosnak mondanád a várost?

Julcsi: „Igen. Még egyszer sem fordult meg a fejemben, hogy azért ne menjek el valahova, mert félnék utána hazasétálni.”

Az interjúkat egy személyes élménnyel zárnám. Én sem vagyok az az eljárogatós típus, Kaposváron csak párszor voltam kint éjjel, de akkor is megdöbbentő esetbe ütköztem. A barátaimmal egy másik baráti társasághoz csatlakoztunk, akik örvendezve közölték, hogy ha egy picit előbb jövünk, láthattuk volna, ahogy egy járókelőt (aki csak el akart ott sétálni, nem is ismerték) csak úgy, kedvtelésből megvertek.

A véleményeket tekintve Kaposvár nem a biztonságáról híresült el, de ha az éjszakai élettel és a konfliktusok helyén történő kezelésével tisztában vagyunk, nincs ok taxit hívni egy rövidebb gyalogútra.

Kiemelt kép: turizmus.com

Jó szerencse, semmi más? – Mai orvosok véleménye Zrínyi Miklós rejtélyes haláláról

A Csáktornya melletti erdőben, 1664 nov. 18-án történt elhíresült vadászbalesetet, s a magyar hadvezér halálának körülményeit leginkább Bethlen Miklós, későbbi erdélyi kancellár leírásaiból ismerhetjük. Az eddigi történészi kutatások során azonban – a titokzatos halálesetről – tudományos alapossággal elkészített orvosszakértői vélemény még nem látott napvilágot.

Ezt a meglepően nagy hiányosságot több mint egy éve pótolta két szombathelyi orvos, dr. Nemes István és dr. Tolvaj Balázs. Tanulmányukat a szerzők 2014 decemberében, az Orvosi Hetilapban publikálták, melynek szakmai jelentőségét az újság szerkesztősége 2015-ben Markusovszky Lajos díjjal ismerte el. Életének utolsó éveit Ausztriában bebörtönözve töltő protestáns vallású erdélyi politikus, Bethlen Miklós(1642-1716) halálának 300. évfordulójának apropóján Nemes doktort kerestük fel.

Dr. Nemes István 1988-ban szerzett sebész szakorvosi képesítést. 1995-ben szájsebész, 1998-ban fog-és szájbetegségek szakorvosa lett Szombathelyen, 2007-től vezeti a szombathelyi Markusovszky Kórház arc-állcsont- és szájsebészeti osztályát. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy honnan jött az elfoglalt főorvos történelem iránti szenvedélye, s a publikálási szándék? Erre a következő választ kaptuk. „Mindig szerettem a történelmet, igyekeztem elolvasni a jelentős történelmi személyek életéről szóló könyveket, például II. Lajos, Mátyás király, vagy Széchenyi Istvánnal kapcsolatban, de mindig hiányérzetem támadt, mert halálukról, betegségeikről soha sem találkoztam alapos korabeli, vagy jelenkori orvosi magyarázattal”.

A cikk tovább olvasható ide kattintva a zaol.hu-n.

Kiemelt kép: regiritka.oszk.hu

Utálom a XX. századot, avagy A mi osztályunk

A Weöres Sándor Színházban immár szokás, hogy a könnyebb, sokszor zenés darabok mellet mindig van műsoron pár olyan előadás, ami igazán üt. Sőt, keményen gyomorszájon vág. Ezt a feladatot most a lengyel Tadeusz Słobodzianek műve, A mi osztályunk látja el. Sikerrel jár? Igen, bizony van mit cipelni hazafelé menet.

Végy egy országot Kelet és Nyugat között! Adj hozzá kegyetlen történelmet, és több, párhuzamos kultúrát! Ha ez kész, akkor határozott mozdulattal vágd bele tokkal-vonóval nagyhatalmak és perverz eszmék közé: gyakorlatilag készen is van az, ami a lengyel darab keretét alkotja.

Słobodzianek színdarabja szinte bármelyik közép-európai országban játszódhatott volna, akár nálunk is; túl sok nemzet történelemkönyvből ismerjük ezt a mesét. Adott egy osztály öt zsidó és öt lengyel diákkal, az ő sorsukat követjük végig 1925-től gyakorlatilag napjainkig. Van egy kívülálló is közöttük, a zsidó Abram, aki már a legelején az USA-ba emigrál tanulni, ő a kontrollcsoport, segítségével láthatjuk, hogy milyen egy viszonylag normális országban élni és gyarapodni, ő a kontraszt és a nyomás fokozásának eszköze.

12688347_954434227925282_2392155733650970856_n
Fotó: Mészáros Zsolt/WSSZ

Mi történik a többiekkel? Minden történik velük, minden, amiknek sosem szabadott volna megtörténnie. Nem akarom kivonatozni a történetet (tessék elmenni, megnézni), ezért inkább idézek Szilágyi György Hanyas vagy? 28-as? című művéből két részletet, nincsen ennél jobb összefoglaló.

„Nincs még egy nemzedék, amelynek tagjai ilyen messzire kerültek egymástól.
Felszeletelt bennünket a történelem, mint cukrász a tortát.
De az igazak nem vesztették szem elől egymást.
Mint ahogy a gazemberek is egymásra találtak.
Valamennyien ’28-asok.
Kivégzők és kivégzettek.
Bűnösök és ártatlanok.”

„Nekünk megölték a legjobb barátainkat.
Minket megöltek a legjobb barátaink.
Mi voltunk a barikád két oldalán.
A baloldalán és jobboldalán.
Mi látogattuk a börtönöket.
Bennünket látogattak a börtönökben.”

Egy idegig jegyzeteltem az előadás alatt, aztán feladtam, elerőtlenedett a toll a kezemben: mit is írhattam volna? Azt, hogy milyen érzés látni, hogyan erőszakol meg három férfi egy nőt? Vagy felidézni a hangot, ahogyan valaki elmeséli miképp ásott el szénné égett gyerekeket? Esélytelen. A tíz színész újra tudott újat mutatni, velük együtt vesztem el a játékukban. Egyébként hiába várjuk folyamatosan szomjazva, hogy lesz egy-egy humorosabb momentum, hogy kevesebb borzalmat kapunk az arcunkba: lelkiismeret furdalás és emberi pillanatok ugyan léteznek, a feloldozás azonban már luxusnak számít Słobodzianek világában.

12669599_954433951258643_2500723288764392220_n
Fotó: Mészáros Zsolt/WSSZ

A darab narratívája is egyedi: tanórákra van osztva, amiket zenés etűdök vezetnek át. A szereplők gyakran párbeszédszerűen, egymást kiegészítve kommentálják az eseményeket, sokszor érezhetjük, hogy szinte már annak a bizonyos bírónak színe előtt állnak. Vagy esetleg nekünk magyarázkodnak? Ez a szokatlanabb történetmesélés kiemeli az egyes személyiségeket és egyetlen eszközéül szolgál az itt-ott felbukkanó akasztófahumornak.

Az igazi csavar (vagy gyomorszájon vágás) már a színházból kijőve tört rám. Úristen, ezek mi is lehetnénk! Különbek lennénk vajon, mi nem ölnénk meg a legjobb barátainkat, minket nem ölnének meg a legjobb barátaink? Nem hiszem, hogy jobbak vagyunk, miért lennénk? Főleg, hogy itt sem egyes emberek gonoszsága volt a fő erő, ami elkövette a borzalmakat, sokkal inkább a kollektív csordaszellem és a felelősség közös lerázása. Ezt egészítette ki a szlávos bosszúállás megszakíthatatlan lánca; a lelkiismeret is csak a halálfélelem árnyékában bújt elő óvatosan, de akkor már inkább önző, mint önzetlen érzelemként.

Ahogyan jegyzetelni sem tudtam egy idő után, úgy kommentálni, vagy pár szóval összefoglalni sem lehet ezt az előadást, és mindazt, amit bennem elindított. Inkább idézném a műből a Bajomi Nagy György által játszott Manecham szavait: bazdmeg!

A mi osztályunk című darab Lukáts Andor rendezésében, Hartai Petra, Nagy Cili, Kiss Mari, Jámbor Nádor, Kálmánchelyi Zoltán, Bajomi Nagy György, Mertz Tibor, Orosz Róbert, Szabó Tibor, Szerémi Zoltán szereplésével egész februárban és márciusban látható a Weöres Sándor Színházban.

Vastag Tamás, aki a jelenben él, de igazán…

Vastag Tamással, a soproni Petőfi Színházban beszélgettem, a Bábjátékos c. előadás után. Mesélt a színházról, szerepekről, tervekről és a sajátos életszemléletéről. A színészbüfében találkozunk, jelmezben érkezik, hisz előadás után vagyunk. Nem mellesleg fantasztikusan alakította a szerepét, ismét. Érdeklődve hallgatja kérdéseimet, készségesen válaszol rájuk… magával ragad az, ahogyan a történeteket meséli. De ahogy látom, Neki is jó érzés feleleveníteni a régi szép időket. Talán ez is volt annak az oka, hogy teljes mértékben odafigyeltem –az egyébként nagy zsongásban lévő térben- erre a sztárallűröktől mentes, közvetlen fiatalemberre.

Érdekes, hogy édesapja egyetemi professzor, édesanyja pedig tanítónő, de mégis ebbe a világba került és áll helyt színészként. Elmesélte nekem hogy, matematika tagozaton tanult, testvérével mégis sok időt töltött a színházban. Elmondása szerint nagy hatással volt rá az a hely, nem beszélve a színészbüféről ahol jobbnál-jobb történeteket hallhatott és ahonnan tulajdonképp elindult. A SingSingSing-be azonban teljesen véletlenszerűen csöppent bele. Mivel az egyik szereplő nem tudott részt venni a darabban, Tomi pedig úgy ismerte azt, mint a tenyerét, ezért beszállt. És milyen jól tette… Azóta is töretlenül ível a karrierje, természetesen felfelé.

fotó: Torma Sándor
fotó: Torma Sándor

A véletlenek minden ember életében talán a legerősebb pontokat jelenthetik, ahogy Tomi elmondása szerint a színészet sem volt betervezett dolog, úgy az X-faktoros szereplés sem. Ahogy Ő fogalmazott, minden történet úgy indul, hogy valaminek vége lett. Ez is így kezdődött. Tomi ekkor 17 éves volt, és éppen vége lett egy kapcsolatának. Annak a szakításnak, és pár –mondjuk úgy- bátorító szónak a hatására jelentkezett az RTL- Klub tehetségkutató műsorába. Friss jogosítvánnyal, sajnos nem engedték el a szülők egyedül a fiatalt, így történhetett az is, hogy Csabával együtt vettek részt az X-faktorban. Tulajdonképpen Tomi, ebből csak profitált. Bekerült a legjobb 50 énekes közé, és a párbajban ugyan alul maradt, de országos ismertségre tett szert. Ezek után 2012-ben Fonogram díj nyertese lett és az Eurovíziós dalfesztivál műsorában a 4. helyen végzett 2013-ban Holnaptól c. számával.

12650616_211148339233140_1716766363_n

Tomi mint előadóművész is jellemezte magát. Ez pedig tökéletesen illik rá, hisz a színházban előadott darabokban is kiemelkedően alakít. Szerepeiről, és filozófiájáról is nagyon szívesen és szenvedélyesen beszélt.

Szerinte a színészet az egyik legnagyszerűbb dolog a világon. Hiszen ha valaki reggel nyolctól, délután négyig dolgozik, normál munkaidőben, annak nincs ideje arra, hogy megismerje önmagát. De számára megadatott ez a lehetőség. Minden szerepével egyre jobban felfedezi magát. A különböző helyzetek, aspektusok és darabok által rájön, ki is Ő valójában. A másik előnye ennek a hivatásnak, pedig az, hogy sokféle ember bőrébe bújhat. Kipróbálhatja milyen másnak lenni, anélkül, hogy ítélkeznének felette. Ezek valóban nem elhanyagolandó dolgok. Persze valljuk be, a színészlétnek vannak bizonyos le nem írt követelményei is, melyeket Tomi abszolút betart. Lelkiismeretesen készül minden egyes darabra, átgondolja fejben a történet mondanivalóját és szó szerint átadja magát a műnek. Aztán sikeresen közvetíti azt, a nézők felé. Minden előadás alkalmával teljes erőbedobással áll a színpadra, legyen az egy premier este, vagy csak egy a sok közül, egy szép délutánon. Csodálatra méltó, ahogyan azonosulni tud a karakterekkel is, bárkiről is legyen szó. Egyik kedvence volt Frank Sinatra, akit fiatalkorától a haláláig alakított. Egy hónapban 27 előadáson keresztül állhatott a nagy legenda helyébe, ami után nem csoda, ha a tükörbe nézve meglepődött saját magán. De szerinte ez így helyes. Csak akkor tudsz nagy dolgokat véghez vinni, ha nagy emberekről veszel példát. Tehát elmondható, hogy Vastag Tomi nem akármilyen egyéniség. Olyan karakter, akire méltán büszkék lehetünk.

Egy kérdésre viszont még Ő sem tudott választ adni: mit tervez a jövőre nézve? Pusztán annyit mondott, hogy lesz, ami lesz, egyelőre örül annak is ami van. Tegyünk így mi is, és adjunk hálát a mának, és ne aggódjunk a holnap miatt.

Izgalmas év a Harry Potter rajongók számára – Az új film mellett egy színházi darabbal is előrukkolnak

Mégpedig nem a megszokott módon: nem lesz sem új könyv, sem film, hanem egy színdarabban izgulhatjuk végig a gyermekként megismert, és –akár a könyv lapjain, akár a mozivásznon- a szemünk előtt felnőtt varázslóvá cseperedett Harry kalandjait.

A kétrészes színpadi mű onnan indul, ahol a hetedik kötet befejeződött: 19 évvel a roxforti csata után, az arany trió tagjai középkorúak, családjuk, és munkahelyük van. Harry a Mágiaügyi Minisztérium túlhajszolt aurorja (afféle „varázslórendőr”), három gyerek apja, akik közül a középső, Albus Severus épp tizenegy éves, tehát megkezdi tanulmányait Roxfortban, a varázslóiskolában. A mű címe, Harry Potter and the Cursed Child is rá utal: az elátkozott gyermek ugyanúgy, mint apja, belekeveredik mindenféle kalandokba, ám neki nemcsak

„egy olyan családi örökség súlyával kell megbirkóznia, amit ő soha nem akart, de a sötét titkokba is olyan mélyen beleártja magát, hogy már csak apja mentheti meg.”

A színdarab 2016. július 30-án debütál a londoni West End Palace Theater-ben, a jegyek kevesebb mint egy óra alatt elfogytak. A munkálatok nagyban folynak, a színészeket is kiválasztották már. A csapat lány tagját, Hermionét alakító színésznő személye azonban nagymértékű felháborodást váltott ki néhány rajongóból, a boszorkányt játszó Noma Dumezweni (középen) ugyanis színesbőrű. Rowling viszont úgy nyilatkozott a Twitteren, hogy „imádja a fekete Hermionét.”

Harryt egyébként Jamie Parker (jobb oldalon), Ront pedig Paul Thornley (bal oldalon) alakítja majd, a rendező John Tiffany, a színdarabot pedig az írónő ötletei alapján a tévésorozatok világából ismert Jack Thorne írta.

Aki esetleg lecsúszna az előadásokról, de szívesen elutazna Rowling fantáziavilágába néhány órácskára, az se keseredjen el, idén kerül a mozikba a Legendás állatok és megfigyelésük című film is, amely ugyan Harry Potter univerzumában játszódik, de Harry Potter nélkül. A Fantastic Beasts and Where to Find Them eredetileg egy Rowling által megírt fiktív tankönyv volt, amelyből a  varázslótanoncok, így Harryék is, tanultak a mágusiskolában.

A film készítői ez alapján írták meg a forgatókönyvet, amelyben középpontba kerül egy táska, és egy varázsló, aki mágikus lényeket szabadít a városra. A film a 20’-as években játszódik, jóval a Harry Potter cselekménye előtt. A főszerepet Katherine Watherston és az Oscar-díjas Eddie Redmayne játssza, de feltűnnek még a vásznon olyan nevek is, mint Colin Farrell, vagy Ezra Miller. A mozi 2016. november 18-án kerül bemutatásra Amerikában.

Nos, azt hiszem elöljáróban annyit megállapíthatunk mind a színdarabról, mind a filmről, hogy varázslatosak lesznek.

Freud és a Trónok harca

George R. R. Martin regényciklusa napjainkban divatkönyv, számos irodalmi blog és irodalommal foglalkozó internetes felület kínál róla magasztaló kritikákat. Ugyanakkor elgondolkodtató, hogy mi történik, ha a fantasy cselekményes történetszövésén túlra téved elemző tekintetünk, és valami olyat kezd keresni, amely kiemeli a történetfolyamot a divat, a „ponyva” és a szórakoztatás berkeiből, és a klasszikus értékekkel is bíró szépirodalom felé kormányozza a fantasysorozatot.

A Tűz és Jég dala cselekménye kendőzetlen izgalommal kezeli a szexualitás, sőt a vérfertőzés témáját és a gyilkosságok szövevényét, sokszor szinte úgy érzékelhető, hogy ezek a motívumok a szöveg mozgatói. Ez a túlfűtöttség már-már követeli, hogy próbáljunk meg a Sigmund Freud munkássága nyomán az értelmezéselméletben utat törő pszichoanalitikus irodalomkritika paradigmarendszerével szemügyre venni napjaink talán legsikeresebb alkotását.

A pszichoanalitikus gondolatok központját a Lannister-ház adja, mégpedig a Lannister ikrek – Cersei és Jaime – vérfertőző kapcsolata. Felvetésünk szerint a pár már a történet kezdetén, ún. kasztrációt követ el – tudattalanul dominanciára tör a hatalmi helyzet átvételével – Roberttel, a regnáló királlyal, Cersei férjével szemben: Cersei nem csupán hűtlen, hanem a saját ikertestvérével egyesül, és a testvérszerelemből születő gyermekeit, – tehát nem a király utódját –   „tisztavérű” Lannistereket, helyez a hercegi székbe, a trónöröklés helyzetébe.

 

Ezzel abszolút kasztrálja Robertet, megfosztja dominanciájától, férfiasságától, uralkodó pozíciójától. Ehhez kapcsolható, hogy a Targaryen-házban – amely Robert előtt sok évig legitim módon uralta a Hét Királyságot, és melynek életben maradt sarjai, mindig bitorlóként tekintenek a Westerost aktuálisan uraló, nem Targaryen királyokra – a testvérházasság bevett, talán megkövetelt módja volt a trón továbbhagyományozásának. Ezt az egybeesést pedig értelmezhetjük úgy, hogy a Lannister-incesztus nem csupán Robert kasztrációját jelenti, hanem tudattalanul egy még erősebb dominancia elérését is követeli, hiszen a Lannister ikerpár a vérfertőző házassággal és utódnemzéssel a legitimként elfogadott és dicső Targaryenekkel válik hasonlatossá.

A vérfertőző kapcsolatból kirajzolódik egy Ödipális háromszög is. Ebben a pszichoanalitikus alakzatban mind Cersei, mind pedig Jaime számára a vágy tárgya nem csupán az egyesülés – hisz az már egy bekövetkezett tartalom, tudatosult vágy – hanem a legitim, mindenki által elfogadott testvérházasság. A vágy tárgyának eléréséhez egyértelműen a Hét Királyság feletti hatalom megszerzése a járható út, vagyis egy a régi Targaryenekhez hasonló helyzet elérése, melyben természetes az incesztus. A háromszög egyik csúcsán ilyeténképpen a vérfertőzők, a másikon pedig a tudattalan tartalom, a Westeros feletti uralom áll, amelyet a már tudatosult lelki motívum, az együttlét legitimálásának motivációja fed el a pár előtt. A beteljesülés akadályozója, gátlója pedig minden, amely Martin soraiból megelevenedik: az egész fantasy fennálló rendje, beleértve az ikerpár atyját, a még élő Targaryeneket, a fennálló társadalmi-vallási rendet.

freud-cancer

A vágy tudattalan, a pár csupán azt érzékeli, hogy ők az együttlét megvalósításáért küzdenek – a hatalomért, így pedig a legitim együttlétért folytatott küzdelem rejtve marad előttük, a tudattalanjukba szorul. Ezt a tudattalan jelleget erősíti egy nagyon erős jelenet: Jaime hosszú távollétéből hazatérve magáévá teszi Cerseit, azonban nem egy semleges vagy rejtett helyen, hanem közös gyermekük, a Hét Királyság urának ravatalán. Rendkívül beszédes pszichoanalitikus kép, hiszen a tudatosult vágy egyértelműen megvalósul a kendőzetlen együttlétben, de erősen fellelhető a tudattalan tartalom, a hatalom megszerzése is, hisz a megüresedett trónt jelképező ravatal az együttlét helyszíne.

Ilyeténképpen ez a tudattalan tartalom lehet az egész regényciklus egyik mozgatórugója, az „öt király háborújának” motivációja. Az Ödipális háromszög azonban megbillen a történet továbbhaladtával, Jaime csatavesztéseivel és későbbi megcsonkításával, melyek egyértelmű kasztrációk, Jaime hatalmi helyzetének ellehetetlenítői.

A vérfertőző Ödipális háromszög csupán a pszichoanalitikus irodalomkritika egy igen kis szeletének alkalmazása a Tűz és Jég dala ciklus monumentalitás és követhetetlenül áramló cselekményes sorain, de segít abban, hogy a Trónok harca sorozatot ne csupán divatkönyvként, hanem valódi értékekkel, klasszikus jellemzőkkel bíró szépirodalomként is befogadja mind a laikus olvasó, -mind pedig a kritikus. Rendkívül örömteli manapság, ha az irodalom, ráadásul a kortárs belletrisztika egy darabja ily népszerű, és ekkora szerepet játszik a modern kor társadalmában, megmozgatja az embereket, a mi további célunk csupán az lehet, hogy ezt az érdeklődést kitágítsuk, az értelmezések és gondolatok horizontját szélesítsük, és helyet keressünk a fantasy eme remek darabjának a mélyebb értékekkel bíró, klasszikusok berkeiben is.

cersei-lannister-incest-with-her-brother-jamie-three-children-game-of-thrones-addictedtoeverything-ate

Lili Elbe születése – A dán lány

Tom Hooper a 2010-es Király beszéde után ismét gálázni vágyott, ezért elkészítette A dán lányt, ami ugyan tökéletes Oscar-anyag, hiszen az idei szezonban összesen négy jelöléssel fut – ebből kettő a színészi teljesítménynek szól -, mégis elsikkad és bedarálja a személyt és annak történetét, akiről és amiről mesélni akar.

Einar Wegener sikeres festőművész volt, akárcsak felesége, Gerda Gottlieb. Ugyan a festészet különböző területein értek el sikereket, Einar tájképeket festett, míg Gerda könyveket és divatlapokat illusztrált, jól megértették egymást a munkában és a magánéletben. Tom Hooper valahol itt veszi fel a vonalat kettejük életében, rögtön a lappangás, az elfojtás szakaszával indít, és Redmayne játéka ezzel tökéletes szinkronban áll. Nagyon visszafogott, finom, valamiféle belső feszültség vibrál benne. Gerda karrierje egy különleges szépségű, igéző tekintető hölgyről festett képeinek köszönhetően felfelé ívelt, és csak kevesen tudták, hogy a fiatal lány a vászonról egy férfi, ráadásul a tulajdon férje.

Einar Wegener kalandos, megpróbáltatásokkal teli életéről Niels Hoyer írt könyvet Man into woman: The first sex change címen, ugyanis Wegener azon transzneműek közé tartozott, akin elsőként végeztek nemátalakító műtétet az egész világon. Tom Hooper tehát nem kis fába vágta a fejszéjét, amikor úgy döntött, vászonra viszi Lili Elbe születését, és sajnos teljes kudarcot vallott, egyedül a színészei végeztek tisztességes munkát. Wegener kettős személyiségét, férfi testbe szorult női lelkének transzformácóját, belső vívódásait feláldozta a látvány oltárán. Az operatőri munka gyönyörű, az érintések egyfajta pulzáló, extatikus jelentést társítanak a simogatáshoz, az elkapott pillantásoknál alkalmazott közelik bensőségesek, de ezek mögött elvész Lili Elbe. A történet töredezett, montázsszerű, nincsenek súlypontjai, se kezdete, se vége, egyszerűen lóg a levegőben minden olyan állomás Einar, majd később már Lili életében, amik meghatározóak voltak, de a filmben egy félmondattal elintézték, vagy ami még rosszabb, kihagyták. Eredetileg Gerda növekvő népszerűsége Párizsba szólította a fiatalokat, és az ott töltött idő alatt Lili egyre többször mutatkozik karneválokon és különböző műtermi partykon, mint Einar húga, de ezt alig érzékeljük.

Tovább

LEGUTÓBBI CIKKEK