Kezdőlap Blog Oldal 359

A filmzenék oroszlánkirálya Budapest barlangjában

A koncert kezdete ízléses intro volt. A mester zongoradarabjához fokozatosan kapcsolódtak hangszereikkel, hangjukkal régi zenészbarátok, majd pedig a Magyar Virtuózok zenekarról hullt le a lepel.

forrás: http://www.kisalfold.hu/

Pár bemelegítő dal után (pl. Madagaszkár soundtrackje) a muzsikusok felett lévő függöny mögül tejszínhabként kaptuk a szintén magyar Cinema Studio Choir kórusának tagjait, és azoknak elvarázsoló hangjait. Mindettől fantáziánknak köszönhetően többször érezhettük azt, hogy egy mozi valamelyik termében ülünk, hiszen Maximusként, Simbaként vagy éppen Jack Sparrow-ként evezhettünk az esemény blokkjaiban lévő hanghullámokon.

forrás: http://www.kisalfold.hu/

Azért (is) volt szükségünk képzelőerőnkre – főleg nekünk, akik távolabb ültünk a színpadtól -, mert a vizuál és a kivetítő hagyott maga után némi kivetnivalót. Sajnos, akkor kapcsolták be ugyanis csak a kivetítőket, mikor Hans a dal-csokrok között szólt hozzánk, hogy bemutassa néhány vendégét (pl. Mike Einziger – Incubus), vagy humoros és megható történeteket meséljen. A visuált pedig csupán az est második felében gondolták a szervezők szórakoztató elemnek, az első részben ugyanis nem kaptunk belőle. Miért nem épült az is hozzá a színpadi hangok kifejlődéséhez, kérdőjel maradt bennem.

forrás: http://www.kisalfold.hu/
forrás: http://www.kisalfold.hu/

Az utóbb említett komponensre külön kitérnék. Kettő véglet között mozogtam a szembe kapott mesterséges világgal kapcsolatban. Voltak szépek, profi módon megkreált, a darabokhoz abszolút illő vetítések, vittek magukkal, viszont voltak olyanok is, mikor az az érzésem támadt, valamilyen media playerről kapom a grafikát. Sajnáltam. Még pedig azért, mert amit ezek az emberek a színpadon lezenéltek, az viszont példaértékű volt, és az említett hiányosságok nem passzoltak egy ilyen szintű profizmushoz.

forrás: http://www.kisalfold.hu/

Mindent egybevetve örülök, hogy részt vettem a koncerten, hatalmas élmény volt a pár negatívum ellenére is. Sőt, úgy gondolom, ahol ennyi ember dolgozik együtt, ott nem is csoda, ha nem tökéletes, amit kapunk. Végül is, mi az?!

A galériát IDE kattintva tekinthetitek meg a www.kisalfold.hu-n.

Hétköznapok sanzonjai – egy nem hétköznapi élmény

Miért jó, ha egy színész önálló estet tart? Azért, mert egy jó színész igazi arcát egyik darabban se láthatja a közönség, így a karakteren túl semmit nem tudunk az álarc mögött rejtőző emberről. A hétköznapok sanzonjai elnevezésű koncerten – melyet Völgyi Attila kísért gitárral a közönség nem Témüller urat, Vincentiot, Korláthy grófot vagy Sir Kánt látta, hanem Kelemen Zoltánt: saját gondolataival, érzéseivel. 

fotó: Szép Kornél

Több, mindenki számára ismerős témát érintettek a dalok: a barátság erejéről, az emberek képmutatásáról, az álmokat megölő időről, generációk szerepéről is szó esett az est folyamán. Személyes élmények, anekdotákkal megtűzdelve – ebben különbözik egy igazi művész kitárulkozása a mások szövegeit előadó énekesektől.

fotó: Szép Kornél

Ha már a mai magyar zenével kezdtem: rock, jazz valamint melankolikus dallamok, elgondolkodtató, szokatlanul szókimondó szövegekkel karöltve, valóban nem az a tömegzene, amit a rádióban naponta háromszor hallunk. Az ízlések és nézetek eltérőek lehetnek, de egy dolog biztos: ha Kelemen Zoltán nem színész lenne, énekesként is megállná a helyét.

Kis magyar pirosaranyhíd – A falu rossza a Weöres Sándor Színházban

Egy távoli, széles vizeket átölelő piros színű emblematikus építmény, amely a magyarországi faluban a gél szilárdságát ölti magára és nem kívánt kiútként jelenik meg a közösségből az áskálódó szeretet miatt kilökni kívántak számára.

Az egész magyarság pirosaranyhídja megjelenik ebben a 19. századi, de a mát mutató világban, minden csípősségével és a maga géles szilárdságával, ahol minden színpompásan szegényes, a beszéd modern szleng, és világos, hogy a történelem középpontja nem Világos. Itt megjelenik az aktuális magyarság az elfeledett sírva-danolva vigadással együtt, mert itt a 19. század aerobikozik és az Isten háta mögött hiába száll földre az Isten, ő is halálra issza magát, miután belakkozták a haját.

Az egész mai magyarság pirosranyhídja megjelenik, mert mindenki élete fragmentált, egy rebbenő gondolat sem jó vagy rossz, csak a macska neve Boldogság. Egy orbitális méretű tojás és egy kézműves nyalóka pedig elég hozzá, hogy kiderüljön, a falubíró is volt a falu rossza, egyedül. És akkor összeakadnak a fokosok, kinyílnak a bicskák, mellyeken fúródnak át és mellyeken akadnak meg pisztolygolyók – és feljön a Hold, éppúgy, mint Világosnál.

Strukturáltalanul egymásra szórt életek, szénaboglya között összefonódó sorsok és naivan álszent megmondó emberek húzzák el egymás nótáját, bánják meg tetteiket és ölelkeznek össze. Mert minden asszony és ember lehet a falu rossza, s titkon mindenki vágyik erre a dicsőségre – mert falu rossza nélkül nem falu a falu, szárazon maradnak az asszonyok és minden férfitorok.


Az egész magyarság pirosaranyhídja megjelenik ebben a faluban, ezen a színpadon, ezekben a karakterekben és mi, gyermekdeden nevető befogadók, ámulunk, együtt érzünk és kapkodjuk a fejünket a kéménytől az óriási patakmederig, és nem értünk semmit. Ám érezzük a mát, hogy minden fragmentált, hogy semmiben nincs struktúra. És azt, hogy előttünk valami olyan igaz zajlik, amelyet csak ez a három felvonás, a három helyszín és a kitépett vonatsínpár között delíriumban elnyúló Isten képe tudnak megmagyarázni.


Tóth Ede 1873-as népszínművét újította fel, gondolta újra Mohácsi István és Mohácsi János; a szombathelyi Weöres Sándor Színház társulata pedig színpadra viszi 2016-ban. Mohácsi János rendezése, Bányai Kelemen Barna főszereplése, az egész társulat és az öttagú zenekar munkája egyedülállóan magával ragadó élményt nyújt 225 percben, három felvonásban – Szombathelyen. Azt hiszem, érdemes engednünk, hogy bemutassák számunkra napjainkat.

Fényképek forrása: Weöres Sándor Színház

Elárasztották az Akváriumot! Színpadon a Zaporozsec

Őrület, izzadság, dallamtapadás. Rövid beszámoló és fotóriport a Vas megyei banda fellépéséről.

Május 4-én, este nyolckor az Akvárium Klubban állt színpadra a szentgotthárdi Zaporozsec zenekar, ezzel együtt lezárultak a Nagyszínpad Tehetségmutató koncertsorozat elődöntői is. Vas megyéből külön busz érkezett a banda leglelkesebb helyi szurkolóival, köztük sorok írója is. Megérte órák hosszat utazni?

Fotó: Lóránt András

Meg! Fél négykor gördült ki a busz Körmendről, és hála a tavasznak, még világosban ért csapatunk az Akvárium Klub elé. Jegyvásárlás, bárpult, majd irány a koncertterem, ahol a Zaporozsec ismét felpörgette és leizzasztotta közönségét: az ismert slágerdalaikon túl fülbemászó és egyedien rockos hangzásviláguk is gondoskodott az izzó hangulatról. Felülkerekedve izgalmukon (hiszen mekkora a tét!) mindent bevetettek a fiúk. Volt Quimby-feldolgozás, gitáros együttugrálás, Weöres Sándor-vers, sőt, színpadra hívták egy közös dal erejéig az Ocho Macho frontemberét, Gergőt, hogy együtt énekeljék el a másik vasi együttes Jó nekem című dalát.

Fotó: Lóránt András

A versenyprogramban vették elő a nagyágyúkat: a Petőfi TV kamerái előtt együtt énekelte együttes és közönség az Azon az éjszakán és Mr. Gorsky című slágereket, majd következett a lezárás, épp a tetőponton. Nekünk pedig marad a kellemes fülzúgás és napokig tartó dallamtapadás. Hajrá Zaporozsec!

A képek Lóránt András munkái, az ő beharangozó írását, és a szavazás menetét itt olvashatjátok!

Anyu, azért még szeretsz, ugye?

A 27 éves Xavier Dolan Cannes legújabb kedvence, akinek filmjei nélkül el sem kezdődhetne a fesztivál. Olyannyira tehetségesnek tartják az ifjú kanadai rendezőt, hogy megkapta már az elsőfilmeseknek járó elismerést és a zsűri nagydíját is, és alig van olyan kategória, amiben ne jelölték volna. Komoly utánpótlásként tekint rá a szakma, gyakran a legnagyobbak között emlegetik, tegyük hozzá, jogosan. A Mommy c. filmje sorban az ötödik nagyjátékfilmje volt, a cannes-i fesztiválon tarolt, bezsebelte a César-díjat, és még az Arany Pálma jelölésig is eljutott.

Mommy

A film egy rövid felvezető szöveggel nyit, Kanada egy képzeletbeli univerzumában, ahol új kormány alakul, mely az egészségügyi program kiegészítéseként előterjeszti az S-14 törvénytervezetet, hogy a viselkedészavarokkal küzdő gyermekek szüleinek erkölcsi és jogi lehetőséget biztosítson arra, hogy anyagi gondok, fizikai és/vagy pszichés veszélyek fennállása esetén, gyermeküket külön jogi eljárás nélkül közkórházba utalhassák. A történet Diane ’Die’ Després (Anne Dorval) és fia, Steve (Antoine-Olivier Pilon) történetét meséli el, aki egy ADHD-vel (figyelemhiányos hiperaktivitási zavar) diagnosztizált kamasz. Maga a film érzelmileg igen megterhelő, éppen olyan, mint Steve maga, egy igazi érzelmi hullámvasút. Az egyik percben még velük együtt nevetsz, aztán egyszer csak azt veszed észre, hogy a képernyő beszűkült, és nyomorultul érzed magad. Die életvitele ellentmond minden családmodellnek, hazugság lenne azt állítani, hogy megvan benne az anyai ösztön, ugyanúgy az is hazugság, hogy Steve valaha is „kigyógyulhat” az ADHD-ból. Mégis kettejük kettőse jól működik, kiegészítik egymást. Senki ne várja, hogy Die majd féltő gondoskodással, a világtól elzárva, védő karjai közt neveli fiát, mert a szó legszorosabb értelmében laza anyuka, de a fia mellett nincs is szüksége szabályokra.

A cikk folytatását IDE kattintva olvashatod testvéroldalunkon, az akritizator.blog.hu-n

Honnan ered a munka ünnepe?

Idén a munka ünnepe egy napra esett az anyák napjával, ami ugyan véletlen, de ha belegondolunk, jól passzol a munkavállalók nemzetközi szolidaritási napja az anyákhoz, akik rengeteget dolgoznak napról napra megállás nélkül bármilyen anyagi ellenszolgáltatás igénye nélkül.

Ez a cikk most viszont nem az anyáké lesz (akik persze nem elhanyagolandóak), hanem május 1-é, ez év 122. napjáé.

Mik történtek ezen a napon?
I. Mátyás feleségül vette Podjebrád Katalint
Az első budapesti telefonközpont (Puskás Tivadar találmánya) megkezdi működését
Megnyílik a budapesti Vígszínház
Megkezdi működését a Magyar Televízió
Megszületik Zrínyi Miklós költő és Landerer Lajos nyomdász és Joseph Heller (A 22-es csapdája)

És a lista mehetne szinte a végtelenségig…

kész kép

Mindezek ellenére a mai napot a munka ünnepeként ismerjük leginkább, amikor nem kell dolgozni menni és zárva tartanak a boltok.

 

Honnan ered?

1817-ből, amikor  Robert Owen gyártulajdonos a brit ipari forradalomban közzétette a munkások követeléseit a 10-16 órás munkaidő nyolcra való csökkentését illetően. A követelések mellett több tüntetést és sztrájkot is szerveztek, azonban a mozgalom hamar kudarcba fulladt a sorozatos elbocsátások miatt. Az ekkor munkanélkülivé vált dolgozókat más gyárak sem voltak hajlandók alkalmazni, amivel nagy nyomást tudtak a munkaadók a munkásokra gyakorolni. Az első előrelépés Nagy-Britanniában történt 1847-ben, amikor a nők és gyermekek munkaidejét 10 órára csökkentették. Ez megmutatta, hogy a rövidebb munkanapok talán mégsem olyan elérhetetlenek. 1856-ben Melbourne-ben kőművesek és építőmunkások vonultak utcára 8 órás munkanapokat követelve. Követeléseiknek eleget téve a munkaidőt rövidítették, viszont a fizetésük nem csökkent. Ez a siker adta az alapját a munka ünnepének.

6.
A mozgalom ausztráliai transzparense

Dátum

Május 1-én több tüntetés is zajlott a nyolc órás munkaidőért. Először 1886-ban Chicagóban vonultak utcára, majd 1890-ben Franciaországban a négy évvel korábbi haymarketi zavargás néven elhíresült chicagói 11 ember halálát követelő eseményre emlékezve.

 

Hogyan lett nemzeti ünnep?

A korabeli szocialista mozgalmak eredményeképp egyre több jogot küzdöttek ki maguknak a munkások, mígnem fokozatosan nemzeti ünneppé nőtte ki magát a 20. századra.

Mi a probléma a magyar oktatással? Válaszoljanak az érintettek! – 2. Pécs

forrás: index

Íróink Pécsett egy diákot, és Marcsó-Molnár Gabriellát, magyar, irodalomszakos tanárt kérdezték a jelenlegi helyzetről. A tanárnő nagyon összetetten és minden szemszöget figyelembe véve fejtette ki véleményét, érdemes végigolvasni a gondolatmenetét.

Tátrai Farkas (19): Ez a dolog nagyon összetett. Az alap probléma szerintem az, hogy rengeteg olyan dolgot kérnek számon, ami például a lexikális tudáshoz tartozik, és a mindennapokban nem vesszük hasznát. De az embereket logikusan gondolkodni sem tanítja meg senki; pedig szerintem, ha valaki ezekhez lenne szoktatva (összefüggések meglátása, logikus gondolkozás) akkor ez miért ne lehetne tanítható és alkalmazható?

Marcsó-Molnár Gabriella: 

Elöljáróban:
Jómagam egy olyan közel másfél évtizedet felölelő időszakban voltam gimnazista és egyetemista, amikor minden megváltozott: a rendszerváltáskor kezdtem a középiskolát. Meg kellett változtatni a nevét, mert szegény Komarov egy szovjet űrhajós volt, de hát kellett és kész. Akkor még ez elnézhető volt, a nagy változtatni akarás mindenre kötelező érvényű volt. Nem tanulhattam tovább oroszul, jóllehet csaknem folyékonyan beszéltem: ezt mondjuk már kevésbé értettem, de végül az olasz nyelvtudásom eljuttatott Rómába, és valljuk meg páratlan két hét volt! Végül is ideológia mentes oktatásban volt részem a gimiben is, az egyetem pedig maga volt a „kánaán”. Már ami a szabad tanár és tantárgyválasztást illeti, szerintem színvonalas képzésben volt részem, hagytak a magam ütemében haladni – pedig osztatlan képzésben tanultam, a bolognai rendszer csak később talált meg, és abból is csak profitáltam: egy két féléves mesterképzésben megszereztem a harmadik diplomámat – igaz már önköltségesen – és jelenleg is egy ilyen rendszerű képzésben veszek részt. Szóval az alapdiplomáimat – mondjuk mindegyik egyetemi – két féléves kiegészítéssel kiteljesíthetem. Meglátásom szerint ezek a konstrukciók igen is jók, jobban igazodnak a hallgatók igényeihez, és életszerűbb megoldásokat hoznak a felmerülő hallgatói igények megválaszolásában.

Azt mondhatom, hogy mázlim volt. Eddig. Most tanárként és szülőként veszek részt az oktatási folyamatban, és döbbentem tapasztalom, hogy a dolgok nem a szereplők (diákok, tanárok és szülők) miatt vállnak egyre nehezebbé.  Innentől csak vázlatosan fogalmazok, talán azért is, mert ezen még nem vagyunk túl, nincs még mögöttünk.

Szülőként:
Nem igazodik a tanagyag mennyisége az életkori sajátosságokhoz, vagy a gyerekek egyéni képességeihez. Papíron van csak integráció és differenciálás. A tanítók minden tőlük telhetőt megtesznek, de a körülmények ellenük mennek: túl nagy osztálylétszám, pedagógiai asszisztencia teljes hiánya, fejlesztő – és gyógypedagógusok óraszámának radikális csökkentése, miközben az ő óraszámuk növekszik.

Tanárként:
Az adminisztráció indokolatlan növelése. Két lehetséges válasz: a gyerekekkel való foglalkozás terhére, vagy hazaviszi a pedagógus, akkor meg a családja látja kárát!
Az óraszámok – ha lelkiismeretes a tanár – soha nem fedik a teljes valóságot. A 22 – 24 óra is rengeteg, mert arra fel is kell készülni, a dolgozatokat ki kell javítani, mondjuk jó lenne kicsit pihenni is, de ez lehetetlen: mert korrepetálunk – itt nem a magánórákra gondolok – és versenyre készítünk fel. Ha még jól is csináljuk, akkor a gyerek továbbjut, esetleg országos versenyre, kísérni kell – a fene vigye! (Mondjuk itt is csak azokat finanszírozza a fenntartó, amit az év elején beterveztünk – és ma van azzal, ami évközben adódik? )

A kimeneti standard az érettségi. Ehhez gyártják évekre visszamenőleg a tudnivalókat, de itt is vannak változások, vagy szándékok az alakuló ideológia miatt – mi van? Tanítanom kellene Nyírő Józsefet? Félreértés ne essék, nem Nyírővel van bajom – bár akár lehetne is – hanem azzal a „hatalmi gesztussal” ami megszólít!

Bármiféle változtatás nem feltétlen alulról jövő szándékú szakmai igényből, kezdeményezésből adódik, hanem felülről „rendelettel” szabályozva, és nem felmenő rendszerben; így lehetetlen erre szakmailag vállalhatóan felkészülni, pláne úgy, hogy időben nem érkezik szakmai segítség. Például a jövő évi egészen új rendszerű érettségi „megoldási mintáit” teljes homály fedi; mondjuk így igazi kihívás minden szereplő számára.


Nem tartom magam bozótharcosnak, és az alapvető pedagógiai elvem az, hogy mindig meg kell hallgatni mit és hogyan képzel a másik fél, de ehhez valós dialógust kell folytatni. Ami mindkét felet kritikával és józanul épít, és ami a legfontosabb: nem korlátoz alapvető emberi jogaimban, nem kelt félelmet, és nem akar semmiféle ideológiai nyomásnak alávetni.

Szeretem a hazámat – nem akarok elvándorolni és gazdaságilag bevándorolni valahová – büszke vagyok a nyelvre amit bírok, de soha nem tagadnék meg segítséget attól, aki kér, legyen az akár cigány, migráns vagy homoszexuális.

 

Az interjúkat készítette: Szalai Barbara, Óvári Dorka és Dénes Kamilla.

„De hisz láttalak meghalni.”

Mikor először megláttam a Hurok előzetesét, szinte szó szerint eldobtam az agyam, mert nem hittem, hogy egy magyar film beharangozóját látom. Amikor 2 hete csütörtökön megjelentek az első kritikák, nagyon csalódott voltam, mert nem zengtek róla ódákat, pedig az előzetesben látottak és a történet ismeretének birtokában én csak jóra számítottam. Már éppen lemondtam volna a film megtekintéséről, amikor egyik ismerősöm kiírását olvasva nagyon fellelkesültem, és elhatároztam, hogy ha esik, ha fúj, én bizony megnézem. Még egy interjút is olvastam a rendezővel, ami után borítékolható volt, hogy nekem igenis tetszeni fog a Hurok.

san_8398

A sztori szerint Ádám és Anna boldog párkapcsolatban élnek, amikor kiderül, hogy szülők lesznek. Ez a tudat és a kétes ügyekből származó bevétel reménye teljesen összezavarja a férfit, aki abortuszt javasol párjának, majd mikor átgondolja a szituációt, szimpla orvosi vizsgálatra indulnak. Később Ádám megkapja a hipót (nem a tisztítószert, hanem egy kábítószer alapanyaga), és éppen felveszi a búcsúvideót, amikor rádöbben, hogy nincs meg az átadás helyére szóló jegye. Több se kell neki, Anna után fut, aki miután egymásnak ütköztek futás közben, egy meglepő mondattal üdvözli kedvesét. Kisebb csetepaté után Annát elütik, s közvetlenül az eset után Ádám a kórházba siet, hogy szülészorvos apjától elkérje annak autóját, hogy le tudja szállítani az anyagot. Később hazaér, majd itt indul be igazán a mindfuck része a történetnek, így ennek leírását inkább mellőzöm.

Ez önmagában lehet nem tűnik formabontónak, hiszen hasonlót már láttunk a fantasztikus Mementóban és a Forráskódban. Mi az, ami mégis megkülönbözteti a Hurkot az előbb említett alkotásoktól és kiemeli a magyar filmek közül? Először is az, hogy remek története van, ami olyan szinten igényeli a néző figyelmét, hogy ezen kívül semmi másra nem tud koncentrálni.

A cikk folytatását IDE kattintva olvashatod testvéroldalunkon, az akritizator.blog.hu-n

Zaporozsec Nagy-Szín-Pad!

A cikkben minden információt megtalálsz, időpontok, buszos utazás, szavazás menete. Telefont, papírt, tollat előkészíteni, nyugodtan lehet jegyzetelni.

Javában zajlanak az események, két fellépőn vagyunk túl (Bagossy Brothers Company, Bohemiem Betyars, kicsit sok a b betű), még tíz hátravan: az elődöntők a  Zaporozsec koncertjével érnek majd véget május 4-én a budapesti Akvárium Klubban (KisHall). Első feljegyzendő dátum: 2016. május 4. 20:00, Zaporozsec koncert.

13043241_1089541867773348_3044780488033136695_n

A zenekar buszt indít Szentgotthárdról, amire még várják a jelentkezőket, április 28-ig lehet helyet foglalni az info@ko.hu e-mailcímen. Az utazás+belépő 999 Ft. Hogy hol szállhatsz fel? Természetesen Szentgotthárdon kívül, Körmenden, Szombathelyen és Győrben. Ha nem tudsz ott lenni (bár miért ne tudnál?!), akkor élőben követheted a koncertet a Petőfi Tv-ben, vagy online livestream segítségével a www.petofilive.hu -n vagy a nagyszinpad.com -on.

A koncerten való részvételed mellett nagyon fontos a szavazatod, amit első körben május 4. 20:00-tól május 5. 20:00-ig tudsz leadni. Hogyan? A Zaporozsec kódja: zaporozsec (igen, minden kisbetű). Ezt kell a fentebb említett időintervallumon belül elküldened SMS-ben a 06 (20/30/70) 4422-999 alapdíjas telefonszámra. 24 órán belül öt szavazatot fogadnak el egy telefonszámról. Szavazhatsz Instagramon is, itt a képek, videók alá hashtag #nsz #zaporozsec, csak a publikus profilokról posztolt képek, videók számítanak érvényes szavazatnak. Harmadik és egyben utolsó lehetőség: kattints a nagyszinpad.com oldalra, ott menj a Zaporozsecre (http://nagyszinpad.com/zenekarok/zaporozsec.35.html), ott egy gombot találsz SZAVAZOK RÁ felirattal. Második körben május 5-én este 8 órától újra elindul a szavazás, május 8-án este nyolcig az összes előadóra lehet szavazni.

Még több információ, érdekesség az alábbi linkeken:

https://www.facebook.com/Zaporozsec/?fref=ts

https://www.facebook.com/events/1025602890833983/

http://nagyszinpad.com/zenekarok/zaporozsec.35.html

Azoknak, akik még nem ismerik zenekart vagy szeretnék a szövegeket memorizálni, hogy együtt énekelhessenek a május 4.-i elődöntőn, itt a teljes album és néhány szám:

Zaporozsec – Sok Szerencsét Mr. Gorsky! (Teljes album)

Zaporozsec – Azon az éjszakán

Zaporozsec – Zuhanás

Zaporozsec – Mr. Gorsky

 

Mi a probléma a magyar oktatással? Válaszoljanak az érintettek! – 1. Debrecen

forrás: index

Az utóbbi hónapokban az oktatásbeli problémáknak jelentős hangot adtak mind a pedagógusok, mind a diákok. Tüntetéseket, akciókat szerveztek ennek jobbá tételének reményében, az ország valamennyi pontján. A kezdeményezések látszólag sikeresek, de hosszú utat kell még végig járni a komoly eredmények eléréséért, a javulásért.

Megkérdeztük a Debrecen városában lakókat arról, véleményük szerint mi az oktatás legnagyobb problémája?

Különböző válaszokat kaptunk, eltérő korosztályban lévő diákoktól. Egy dolog azonban egyezett mindegyiküknél; változtatni kell!

– Petruska Fatima, 17:

– Az a meglátásom, hogy a jelenlegi követelményrendszer túl nagy hangsúlyt fektet a száraz, lexikai tudásra. Ellenben a gyakorlati, alapműveltségi kompetenciákra nem jut kellő figyelem. A sok tanóra és tanórák utáni vagy előtti foglalkozás miatt, kevés idő marad részletesebben elmélyülni a számunkra érdekes témákban. Túl feszes a tanterv, mindig rohanni kell az anyaggal, de így is lehetetlen utolérni a tanmenetet. Nemcsak a diákok, hanem a tanárok is le vannak terhelve.Ettől függetlenül mindenki igyekszik a tőle elvárható maximumot nyújtani.


– Hamar Vivien, Debreceni Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, 22:

– Véleményem szerint az oktatási rendszerünk egyik legnagyobb buktatója az elmélet orientált képzés. Szakképzéseknél, egyetemi és főiskolai képzéseknél is egyaránt az elméleti tudás átadását tartják elsődlegesnek, annak ellenére, hogy a gyakorlatban sokszor másképpen kell alkalmazni a tanultakat. Ezért én úgy gondolom, hogy a sok elméleti órák és képzések mellett időt kellene szakítani a gyakorlati oktatásokra is. Talán ez lehet oktatásunk egyik fő problémája.

„A legjobb tanár az, aki megmutatja merre nézz és nem azt, hogy mit láss!”

 


– Fülep Csaba, 16:

Szerintem ez a probléma nagyon komplex. Két szemszögből is meg lehet közelíteni, a tanárok oldaláról és a diákok szempontjából. Nyilván a problémák sok része közös. Én a diákok szemszögéből látom ezt az egészet, így csak erről tudok véleményt formálni.
Csak néhány probléma azok közül, amikkel én is szembesülök nap, mint nap: A túlterheltség egy nagyon nagy gond. Haza érek az iskolából általában 4 körül és egészen este 10-11-ig, van, hogy éjszakába nyúlóan tanulok és bevallom, még így is vannak olyan házi feladatok, amire nem jut időm. Szerintem ez annak tudható be, hogy nagyon sok az olyan tantárgy, és tananyag, amire alapjában véve nem is lesz szükségem. Nem azt mondom, egy alap intelligenciára mindenkinek szüksége van, de a tömérdek tananyagot, amit tanulunk, át lehetne máshogy csoportosítani, úgy, hogy az sokkal tematikusabb legyen. Természetesen lehet rám is mondani, hogy tudtam mivel fog járni egy gimnázium és ezt én vállaltam. Ez így is van, és ebben igazat adok bárkinek, de az agykapacitásunk is véges, és a legtöbb ember úgy tanul sajnos, hogy azt egy fél év múlva vagy akár hamarabb már el is felejti, mert annyi új anyagot kell megtanulnia.
A túlterheltség mellett a másik fő problémával az iskolába szembesülök. Szerencsére nálunk mindig található kréta és szivacs is (más helyen még ez se nagyon), de az új interaktív táblához olyan kellékek, amik nélkül nem tudnánk használni azok nincsenek, valamint a megfelelő tankönyvek hiánya is fellelhető gond. Az oktatási hivatal által kiadott kísérleti tankönyvekben nagyon sok hiba található, és sokszor nem lehet rajtuk kiigazodni, valamint ezek mellett ugyanúgy be kell szereznünk azokat a tankönyveket, amiből tudunk normálisan tanulni és felkészülni az érettségire. Arra az érettségire, amit lassan évente módosítanak, azzal az indokkal, hogy megkönnyítsék a helyzetünket.
Ezek a gondok csak töredékei annak a nagyon összetett problémának, ami már évek óta egyre csak gyűl és oldalakat lehetne írni róla.

„Én nem tudnék egy, a legnagyobb problémát kiválasztani, hiszen ezek szorosan kacsolódnak egymáshoz. Nem posztom megállapítani, hogy mivel lehetne ezen változtatni, de szerintem ezt az egész oktatási rendszert a gyökerétől kezdve újra kéne gondolni, mindenkinek az érdekeit figyelembe véve. De ezt a hozzáértő emberek majd eldöntik. Én reménykedek abban, hogy ez a helyzet meg fog oldódni és megteremtenek minden körülményt ahhoz, hogy a jövő generációja megfelelő körülmények között alapozhassa meg az életét.”

 

Ide kattintva te is kifejtheted a „Tegyük jobbá az oktatást! A te véleményed a legfontosabb!” nevű űrlapon a véleményed és hozzátehetsz a szavazatoddal ahhoz, hogy legyen egy kézzel fogható eredménye annak, amiért küzdünk, hiszen a te véleményed a legfontosabb! Köszönjük!

LEGUTÓBBI CIKKEK