Kezdőlap Blog Oldal 321

Egy film, ami elvette a lelkem – Antikrisztus kritika

Lars von Trier munkásságának ismerete nálam kimerült annyiban, hogy hallottam a Melankólia című filmjéről. Amikor olvastam az anyám! című film értékeléseit a botrányfilmeknél megemlítették az író-rendezőt főleg a kritika címében szereplő alkotását, az Antikrisztus. Kicsit utána olvastam, persze, kerülve a spoilereket, sok eltérő nézői véleményt olvastam, melyből egy dolog tisztán lejön: a film nagyon-nagyon durva. Több sem kellett, sohasem néztem hasonlót, így neki is láttam. Jelenleg magam sem tudom, mit érzek a film után, de hogy a lelkem romokban az egyszer biztos.

Ez egy művészfilm, ezt előre le kell szögezni. Ez sok dologban megnyilvánul, kezdve azzal, hogy a film nem a cselekményre összpontosít rá. A történet, amelyre rá lett fűzve a képi világ, a hangulat és az ezeket támogató szimbólumrendszerek, egészen egyszerű. Egy családot ismerhetünk meg melynek tagjai She (a nő – Charlotte Gainsbourg), He (a férfi- Williem Dafoe) és a kisbabájuk Nic. A sztori röviden annyiból áll, hogy a nő és a férfi heves szeretkezés közben nem veszik észre, hogy gyermekük kimászik a babaágyából és a nyitott ablakhoz megy, ahonnan kizuhan és életét veszti. A férj pszichológus létére kezelésbe veszi feleségét, igyekszik segíteni neki túllendülni a veszteségeken, ezért elutaznak egy erdőbe, melyet stílusosan Édennek hívnak. Egy gyermek elvesztése jelentheti a legnagyobb gyászt egy szülő számára, ezzel nem is vitatkoznék, habár nagyon messze vagyok még az apaságtól. Hasonló borzalmas tragédiát dolgozott fel a Viskó című regény, mely máig az egyik kedvenc olvasmányom. Úgy érzem ez a film teljesen fordítottja az ott leírt történetnek. Az egy kedves, döbbenetes és megnyugtató ábrázolása annak, hogyan legyünk túl a mindent elsöprő gyászon, hogyan folytassuk tovább életünket a tragédia árnyékában. Jelen filmünk szembe megy eme harmonikus történetvezetéssel, és bemutatja, hogyan torzítja el az emberi jellemet a gyász, milyen pszichés problémákkal küzdenek meg és hogyan ártanak az embertársuknak elkeseredésükben.

Kép forrása: www.marthagarzon.com

 

A film fejezetekre van osztva, melyeknek címe is van, amely értelemszerűen az adott érzést és állapotváltozást hivatott előre vetíteni. Ezek név szerint a Gyász (első fejezet), a Fájdalom (második fejezet) és a Kétségbeesés (harmadik fejezet). A fejezeteket keretszerűen körbefogja a Prológus, melyben a tragédiát ismerhetjük meg, majd az Epilógus, ahol egy bibliai jelenetet láthatunk abszurd ábrázolásban. A filmen végigvonul a három fő motívum, mindenhol egy-egy darabkáját megcsodálhatjuk, például a prológusban három koldus asztali szobrain. A filmben rengeteg a szex, ez az alfája és omegája, sok dolog forog körülötte. Egyfajta refrénként ismétlődik, a film lezárásához közeledve egyre groteszkebb formában.

A mű döbbenetes. Ennyire naturalista és kiborító ábrázolásmódot utoljára valamelyik elcseszett Fűrész filmben láttam. Csak hogy néhány példát hozzak: egy róka, aki a saját húsából lakmározik, egy őz, amelynek farából halott kicsinye feje kandikál ki, a nő aki a egy ollóval megcsonkítja saját nemi szervét. Olyan képkockákat láthatunk a filmben, melyről egy épeszű ember azt gondolta, hogy soha nem fog ilyet látni. Nem gondolom magam gyenge gyomorúnak, rengeteg gore filmet kellett végig szenvednem az évek során, de ez engem is kiborított. A filmet máshogy is lehetett volna mélyen nyomasztónak ábrázolni, érezni a képsorokon a tömény polgárpukkasztási szándékot. Persze, ez nem jelenti azt, hogy erőltetettnek hatna, sőt ha nem égetnek meg máglyán a kedves olvasók, azt is mondanám, hogy kifejezetten illik a filmhez, a kiborító és nyomasztó jelenetek teljesen összhangban vannak egymással. Érdemes megemlíteni a film üzenetét is. Maga a képi világ is sugallta, hogy társadalmat, a nézőközönséget ez a film mindenképp meg fogja osztani, mégpedig a másik legnagyobb faktor ebben a nemek közötti ellentét, melyből a építkezik a mű. A feministák minden sérelmét megkapjuk, kezdve a boszorkányüldözésektől egészen a családban elfoglalt szerep nehezményezéséig („Soha nem érdekeltelek mostanáig, hogy a páciensed lettem!”). Emellett a film végi egyik lehetséges befejezés (eléggé nyitott lezárást kapott, többféle interpretációt lehetne készíteni, illetve elméleteket gyártani) azt sugallja, hogy a nők ezt megérdemlik. Engedjék meg, hogy ezt kifejtsem, melyhez elengedhetetlen egy-egy fontos szösszenetet kiemelnem a film történetéből, tehát SPOILER veszély! Ahogyan a nő bánik férjével felháborító. Megkínozza, bántja és kísérletet tesz megölésére. Emellett a film többször hangoztatja, hogy a természet a sátáné, és nem csak a madarak és fák és állatok, hanem az emberi természet is. Egy beszélgetés alkalmával említésre kerül: „Ha az ember természete gonosz, akkor ez a megállapítás nyilván vonatkozik a nőkre is. Minden nőnemű lény természetére. Tehát nem a nők uralják a saját testüket, hanem a természet.” Így kell botrányfilmet készíteni!

A következő nagy pont pedig ez: több tud-e lenni egy egyszerű botrányfilmnél? Azt kell mondanom: igen! Egy határozott identitással rendelkező, gondolkodásra késztető, ízig-vérig naturalista művészfilmről beszélünk. Egy ilyen képi világot, így elmesélni és egy üzenetet – legyen bármennyire is elítélendő – így közvetíteni egyszerűen döbbenetes.

Külön kiemelném az operatőri munkát, szerintem simán nyerhetett volna díjat. A fan footage filmeket idéző kamerarángások, a hosszú és kimért vágás nélküli jelenetek, mind-mind remek felvételek lettek. Emellett a film olyan zenével rendelkezik, amelynél jobbat keresve sem találtak volna. Főleg a prológus és epilógus zenéje ütött hatalmasat. A film hangzásvilága végig igyekszik a feszültség keltésre és annak megtartására, főleg ha érkezik az éppen ügyeletes botránkoztató jelenet.

A film nézése közben erős „ez egy anti-biblia” érzésem volt. Az Éden abszurd szerepe, a kimondatlan Antikrisztus személye (házi feladat: Ki az Antikrisztus a filmben?), a kifigurázott teremtés mind ezt az érzetet keltik.

Kép forrása: www.marthagarzon.com

Így a mű megnézése után nagyon vegyes érzéseim vannak: egyrészt zseniálisnak másrészt egy kiborító, abszurd szörnyetegnek érzem. Nyugodt szívvel senkinek nem ajánlanám, eléggé befolyása alá tudja hajtani a nézőt.

Az ugar befogad – Feltámadt a gyöngyösi kultúra

Valószínűleg élete során legalább egyszer már mindenki megtapasztalta, hogy nem kellemes másodiknak lenni. Na, Gyöngyös folyamatosan ezt éli át.

Gyöngyös Heves megye második legnagyobb városa Eger mögött. Körülbelül harmincezer állandó lakossal rendelkező vidéki kisvárosról van szó. A legnagyobb látványossága a Blue Box nevű szórakozóhely, ami nem csak a budapesti árairól, de az időről időre bekövetkező éjszakai balhéiról nevezetes. Persze különböző rendezvényeket szinte havonta szervez a város, amik a borkóstolást szolgálják ipari mennyiségben a városi lakosság számára. Ezek közé tartozik a Bornapok, a Bányásznapok és a Nemzetközi Gyereknap.

Viszont mindig is ott volt egy ütőkártya a gyöngyösi átlagpolgár kezében, amit senki nem vehetett el tőle! A Berze Nagy János Gimnázium. Ha bárkit megkérdeztél az utcán, hogy melyik Heves megye legjobb középiskolája, akkor a válaszadó mindenekelőtt büszkén kihúzta magát, mélyen a szemedbe nézett, és mintha a világ legnyilvánvalóbb dolgát kellett volna veled közölnie, kijelentette:

 „Hát természetesen a gimnáziumunk! A Berze Nagy János, ott a Kossuth utcán!”

Valahol azonban igaz is volt a válasz. Az elmúlt években a Berze mindig ott volt az ország legjobb gimnáziumai között, így büszkék is lehettek a gyöngyösiek mind a diákokra, mind a tanárokra. Ez esetben azt hinné az ember, hogy Gyöngyös Elefántcsonttornyában értékelik a kultúrát és a művészetet.

www.berze.hu

A Berze Nagy János Gimnáziumban éveken keresztül állandó jelleggel működött egy Művészeti Önképző Kör. A diákok pár tanár támogatásával minden héten összeültek és különböző művészeti rendezvényeket szerveztek a saját és mások szórakoztatására. Szerves részét képezte ezeknek az eseményeknek a slammelés, a vers és novellafelolvasás, továbbá különböző grafikai munkák bemutatása. Kis csoportosulás volt, kevés ember jelent meg, de a hangulatra soha nem lehetett panasz.

Azonban a tanárok egy része sose nézte jó szemmel ezeket a rendezvényeket. A három T-ből a Művészeti Önképző Kör mindig is a Tűrt kategóriába tartozott. Nyíltan soha nem lett kimondva (vagy mégis), de a gimnázium mindig is a reál tárgyakat preferálta a humánnal és a sporttal szemben.

Egy idő után a rendszeres résztvevői az eseményeknek elballagtak, újraszervezésre meg már nem volt igény. Az ottmaradottak belefáradtak a folyamatos áskálódásba és a szúró tekintetekbe. Ennek hatására szervezték át az Önképző Kört a Mátra Honvéd Kaszinóba, amit az idősebb korosztály csak Tiszti Klub néven ismer. Az épület Gyöngyös főterén található a kilences szám alatt, és 1998-tól kezdve a város kulturális feladatai közül egyre többet vállal el. A Tiszti Klub működtetése szintén egy reménysugár, ami kitör a város begyepesedett félhomályából.

Az Önképző Kör föltámasztását szinte teljes egészében a Berze volt és leendő diákjai szervezték meg. Természetesen a tanári segítség itt is jelen volt, de a munka oroszlánrésze a gyerekekre hárult.

A legutóbbi rendezvény témája az „Ugar” volt. Ezen az eseményen személyesen is részt vettem. Egy kisebb kiállítást rendeztek be a Tiszti Klub „Zöld termébe”, ami az épület első emeletén található. Madaras László képzőművész és tanár képeit állították ki az egyik volt tanítványa, Kőmíves Luca alkotásaival együtt.

Az esemény meghívója

Az Ugar véleményem szerint egy nagyon nehéz téma. Elsőre nekem is – mint valószínűleg sokunknak- Ady A magyar ugaron című verse jutott eszembe. Viszont hosszas gondolkodás után, a képeket nézegetve, bennem is sokféle érzelmet és gondolatot ébresztett fel ez a szó. Azoknak az embereknek akik ezt a kiállítást szervezték, az Ugar nem a reménytelenség szimbóluma volt, hanem pont, hogy az új kezdeté. Annak ellenére, hogy a Berze kivetette őket magából, mint valami oda nem illő mocskot, ők új helyet kerestek. Ugar mint bevetetlen, elvadult termékeny talaj, ez volt a Tiszti Klub számukra. Ez a rendezvény egy tisztelgés volt a hely előtt, mivel befogadta és meghallgatta őket.

Ahogy ott ültem a teremben és hallgattam a tíz előadót, akik kiálltak és slammeltek, akkor megértettem ezt az egészet. Akkora tömeg gyűlt össze a teremben, hogy alig fértek el, sokaknak állniuk kellett már. A gimnáziumban soha nem tették tiszteletüket ennyien, de itt mégis volt igény rá. Még maga a polgármester is megjelent az eseményen.

A rendezvény két-két és fél felvonásból állt. Először az emberek betódultak a teremben, ekkor volt egy kis várakozási idő, ezalatt mindenki megcsodálhatta a képeket. Szerintem sokaknak, mint nekem is, már ez megadta az alaphangulatot, mivel nagyon érdekes volt látni a két művész képeit egymás mellé fölakasztva. Ilyen „mester és tanítvány” érzését keltette az emberben.

Ezután egy kisebb filmes performansszal lepett meg minket az egyik szervező. Számunkra ismeretlen embereket kért meg a baráti társaságából, hogy meséljenek. Semmi irányvonalat nem adott nekik, hogy miről, csak annyi volt a feladat, hogy beszéljen az adott személy. Érdekes volt látni, hogy ez a szituáció milyen reakciót váltott ki belőlük. Volt aki viccesre vette a figurát, viszont mások életük kisebb nagyobb tragédiáiról számoltak be.

Ekkor már sokan sejtették, hogy valóban egy különleges eseményre érkeztek, hisz ilyet nem sok helyen lehet látni, főleg nem egy vidéki kisvárosban. Viszont még csak ezután következett a lényeg. Tíz fellépő slammelt a jelenlévőknek. Gyöngyösön, lassan már kilehet mondani, hagyománya van ennek a művészeti irányzatnak. Évekkel ezelőtt elindult egy mozgalom, ahol a fiatal slammerek megmutathatták mit tudnak, de sajnos ez az Önképző Körrel együtt ment a süllyesztőbe. Reményeim szerint vele együtt ez is fel fog támadni lassan.

Rettenetesen igényes előadásokat hallgathattak meg a jelenlévők. A Lépjünk a Holdra zenekar is játszott nekünk több számot is, akik nekem személy szerint igen nagy kedvenceim. Fantasztikus volt őket egy ilyen rendezvényen látni, több volt Berzés diák is része az együttesnek.

Összességében számomra egy fantasztikus élmény volt jelen lenni ezen a rendezvényen. Nagyon örülök, hogy újra indul ez a kulturális mozgalom Gyöngyösön, mivel hatalmas szüksége van rá a városnak. Remélem, ha nem is pár hónapon belül, de pár éven belül a havi alkohol napokon nem Kis grófót, hanem esetleg a Berze egyik diákját hallgathatjuk majd mint fellépőt, Gyöngyös főterén.

Halványlila, de mi sem tudjuk miért – A L’art pour l’art előadásán jártunk.

Nem piros, nem kék, nem sárga. És hogy miért pont halványlila? Ez talán egy olyan kérdés, amire a magyar nyelv berkeiben sosem fogunk választ kapni. Akármilyen színű is valójában, a L’art pour l’art társulat mindenképp rekeszizom edzést tud varázsolni belőle.

Idén is alapos bemelegítés után, izgatottan vettük be a szombathelyi MMIK-t a L’art pour l’art – Halványlila gőz című előadására készülve. A tavalyi fellépés után biztosak voltunk abban, hogy a színvonalból nem adnak alá, s ha lehetséges még magasabbra tették azt a bizonyos lécet. Hiába ismerjük és szeretjük az abszurd humor legnevesebb magyar képviselőit, arra, ami ránk várt még a legnagyobb rajongóik sem tudtak felkészülni.

Egy alapos irodalomórával kezdtünk, ahol a színház anatómiáját – Földvári szerint fej, tor, potroh felosztásban ugyan – ismertük meg. Fontos elemei a színpadnak a függöny eleje, hátulja és éle, valamint kifejezett érdekesség, hogy bár egy aljjal és egy darab tetővel rendelkezik, két oldala van. A szarkasztikus és h

Fotó: Kalászi György

elyenként fantasztikusan nyers humorral megáldott magyartanártól olyan érdemi tudást szerezhettünk, melynek birtokában már biztos, hogy meg tudunk szólalni az érettségin. Sipőcz verselemzési technikáinak alkalmazása pedig garantálja, hogy az egyesért is meg fogunk tudni dolgozni.

Egy lélegzetvételnyi mese után – melyet maga Leopold, a diamesélő előadásában hallhattunk – az értelmiségi réteg, de az értelmetlenségi réteg számára is érthető, mélyen szántó gondolatoknak lehettünk fültanúi a Költő hozzászól rovatban. Külön ki kell emelni a Tán című alkotást, mely a szótagok összehozásával játszadozik, a női szemszögből íródott Csábosan a buszon pedig a költő eddigi egyik legmerészebb önfelfedező túrája volt.


Laár András: Csábosan a buszon

Csábosan nézek szét,
De ha visszanéznek,
A szemem elkapom.
Ha popómat megfogják,
Csak egy kicsit hagyom.

Ingerülten lépek 
Hátra tűsarkúval
Lábába mélyedek
Mint egy tűfarkú hal.

Még szép hogy elinal.
Mosolyom édeskés.

Otthon elképzelem,
Milyen pofát vágott,
Éjjel majd álmodok
Egy erotikus álmot.


Nem maradt el a mély személyiség elemzés, melyet az amúgy kifürkészhetetlen társkereső hirdetések dekódolásával fejtegettek. Ebben a közönség egyik tagja is segítette a kiköpött japán úr munkáját. Kedves Barbara – ha olvasod ezt – igen, tudjuk, hogy nem úgy hívnak.

Üde színfoltot jelentett az amúgy is harsány színpalettán a Hűha, már megint mit találtam fel? Mire jó az, ha az ember képes tíz másodpercet visszautazni az időben? Mind abban reménykedünk, hogy kínos szituációk elkerülésére és friss problémák gyors kezelésére tökéletes. Mindenkinek jelentjük: tíz másodperc alatt sok minden történhet. Viszont, ha valaki eme módszer alkalmazására vetemedik, számoljon a következményekkel: magas a nyaklevesből történő repetázás esélye.

Hát normális, Margit?

A híres szállóigévé vált mondat nélkül nem lenne L’art pour l’art a L’art pour l’art. A Besenyők köztudottan az ország legőrültebb családjai közt foglalnak helyet, s ez most sem dőlt meg. Elvégre, Besenyő Margit új csoda bemutatására készül: „Kislányom, legközelebb úgy viszlek el a fogorvoshoz, hogy te nem jössz.” Anti bácsi is köszöni szépen, jó egészségben van. Sőt, olyan jóban, hogy még a nőkről is képes volt énekelni a ring bal sarkában. Maga Besenyő Pista pedig mesélt nekünk a cápabajusz rejtelmeiről és arról, hogy hogyan tegyünk egy kolbászt a leghűségesebb kutyánál is engedelmesebbé. Valamint a közösség érdekében is tett egy kezdeményezést, mégpedig kérte a sebességkorlátozás eltörlésért. Elvégre, szegények sebesek is, mert lesérültek, minek korlátozzuk még őket pluszban?

Pandacsöki Boborján pedig a maga sajátos megszólalásaival, néha nyers humorával és szeleburdi személyiségével szinte bármilyen szerepet képes hozni. Most sárkányölő lovagként találkozhattunk vele. Felbérlésével mindenki csak óvatosan, drága lovagunknak ugyanis nincs végzettsége, így nem adhat számlát! Nehogy valaki emiatt kerüljön kellemetlen helyzetbe.

A szeretet hangoztatása mindig is jelen volt a L’art pour l’art előadásaiban. A közönség egy közösségként élhette meg a szeretetet, akár a meséken – szól ez Rózsééknak és a végtelenül jóságos Edebede bácsinak -, akár a kollektív hahotázáson keresztül.

A társulat elbocsátó szavaival zárom én is gondolataimat: „Boldog örülést, szeressük egymást szeretettel!”

A borítókép Kalászi György fotója

Cseh Tamás rajzai – Képzőművésznek készült, zenész lett

Cseh Tamás (Budapest, 1943. január 22. – Budapest, 2009. augusztus 7.) Kossuth-díjas és Liszt Ferenc-díjas magyar zeneszerző, énekes, előadóművész. Keveseknek kell bemutatni, nagy művész volt, de talán a grafikusi, festői munkáit nem igazán ismerik. Pedig Cseh Tamás képzőművésznek készült, zenész lett.

Míg 1970-ben nem találkozott Bereményi Gézával, akinek kevés kivétellel dalai szövegeit köszönheti.  1967-74 között a budapesti Üllői úti általános iskolában rajzot tanított, nyaranta pedig részt vett a gyermekek balatoni táboroztatásában. Ezt megelőzően, hogy taníthasson elvégezte a Budapesti Tanítóképző Főiskolát, majd az egri Tanárképző Főiskolát és járt a szintén fővárosban található Képzőművészeti Főiskolára is, majd főiskolai tanárnak nevezték ki.

Tehetséges képzőművésznek tartották, gyerekkorától kezdve rajzolt, festett, ám mégsem futott be. Bereményivel való találkozása után teljesen felhagyott a rajzolással, soha többet nem vett ceruzát, ecsetet a kezébe, elkezdtek dalokat, szövegeket írni és az ő szavait idézve „elsorvadt a képzőművész vénája”. Pedig addigra csaknem 600 rajzot őrizgetett. A legfontosabb szándéka mindig a hatni akarás, ez megjelenik rajzaiban majd későbbi dalaiban is.

Sokféle téma érdekelte,  élet és táj, az ember, a tordasi vidék, állatok és természetesen az indiánok, amik egész életét végigkísérték (indiántábort hoztak létre Bereményi Gézával Bakonybélben, ahol a „Füst a szemében” nevet kapta, halálakor politika mentes temetést szeretett volna és az indiántársak ezt tiszteletben tartották, hagyományaik szerint búcsúztatták a törzsfőnököt,  koporsóját hajnalcsillag motívumú takaróval borították.) Nem dátumozta, alkotásait, így nem lehet rendszerezni, de közel egy évtized alkotói tevékenységet ölel fel. A legtöbb rajz a táborozások élményéből született.  Különösen érdekelte a mozgás, így állatokat mozgás közben ábrázolt, a lovak az indián tematikában is előszeretettel megjelentek.

Képek forrása: Cseh Tamás Archívum, Magyar Nemzeti Digitális Archivum és Filmintézet www.mandadb.hu

RENDET A FEJEKBEN! – Alvin és a Mókusok koncert a Végállomás klubban

Ha hétvége, akkor őrült koncert a Végállomás Klubban! Szombat este az Alvin és a Mókusok látogatott a szombathelyi szórakozóhelyre, akiket két előzenekar előzött meg: a nyitó zenekar a No Last Page volt, majd utánuk, nagyjából kilenc előtt nem sokkal a Harrisons pörgette fel a közönséget. A feltörekvőben lévő hatfős zenekar kíséri végig Alvinékat a RENDET A FEJEKBEN lemezbemutató turnéjukon.

A helyszín már a Harrisons koncert végére majdnem megtelt, de kint még legalább kétszer annyian vártak a bejutásra, így erősen éreztem a teltház illatát. Nem volt alaptalan a feltételezésem, hiszen a teremben csakhamar meg sem lehetett mozdulni, mindenki csak a kezdést várta. Majd amikor a tér fényárban borult hatalmas hangzavar támadt; egy emberként ordított fel a közönség, hiszen színpadra lépett a főzenekar, az Alvin és a Mókusok!

A banda felváltva játszott régi és új dalokat. A koncert sajátossága az volt, hogy a közönség Facebook-on szavazhatta meg, milyen dalokat akarnak hallani. Fantasztikus hangulat volt, kicsit mintha egy családi verekedésbe pottyantunk volna. A pogoban vigyáztak egymásra az emberek, nem volt ideje senkinek padlót érni, mert már öt kéz kapott utána, nehogy nagyobb baj legyen. A koncert vége felé Alvin nagy bejelentést tett: A jövő évben a 25. évét betöltő zenekar az őszi-tavaszi turnén összesen 25 helyszínen fog fellépni, ebből 12 külföldön lesz. Viszont a maradék 13 között szerepel Szombathely neve is! Ennek köszönhetően jövőre is találkozunk velük, szóval vigyázzatok, nehogy elkopjon addig az az alcélbetkós bakancs!

A galériát a cikk szerzője készítette: 

Mégis mi a francot is nézünk szombat esténként? – X-Faktor kritikatúra

Mai magyar televíziózás kénytelen-kelletlen ki kell mondanunk, hogy számos ponton bizony azon a menthetetlen süllyedő hajón van, és ezen legnézettebb fő műsoridős programjuk sem segít, sőt…

Szerintem senkinek sem kell bemutatnom az X-Faktor néven futó énekes tehetségkutató programot, hiszen bizonyára mindannyian hallhattatok róla, láthattátok reklámjait, beharangozóit televíziós tapasztalataitok során, ha mégsem, akkor a csatorna marketing osztályánál valami óriási bibi lehet. Bár a Wikipédia statisztikái szerint a műsor nézettsége szériáról-szériára csökken, azért be kell vallanunk még mindig nagy médiafigyelem övezi az egész Faktor-lázat, így nem mondhatjuk , hogy a műsor nézettségileg teljesen haldoklik. Meglátásaim szerint – rójatok meg, ha tévedek- a műsor nézőközönsége kicserélődik, korosztályt cserél, illetve az online streaming korszakába lépve platformot vált. Bár sajnos nem látok bele a valódi statisztikai adatokba, de úgy gondolom, hogy az egyre ifjabb, médiahasználóbb generációk válnak a csatorna célközönségévé, egyre fiatalosabb, modernebb tartalmat próbálnak gyártani a nézőknek, hogy megőrizzék a műsor felkapottságát, mainstream-szerűségét.

Ezzel nincs is semmi gond. Emberek, a mainstream nem rossz! Abból, mert valami populáris, tehát nagy befogadóközönségre tesz szert, még nem egyenesen következik, hogy szar. A mai modernitásban, ahol egyre inkább individualitásé a fő szerep, az emberek félnek azonosulni olyan kultuszokkal, amik sokak által követett. Legtöbben a popularitást az unalmas, egyszerű, ugyanolyan fogalmakkal kötik össze, ami valljuk be őszintén nem fedi teljesen a valóságot. A probléma forrása tehát nem abban rejlik, hogy a dolog nézett, nagyon is ellenkező okok azok, amiért kicsit hozzáértő kritikusok, vagy egyszerűen a médiában jártas emberek, de akár egy magam korabeli fiatal azt mondja, hogy itt valami nagyon nincs rendjén.

 

Több tíz órányi X-Faktor nézés után (nem is volt olyan szörnyű, mint hittem) be kell vallanom kicsit jártasnak érzem magam a témában. Egyéni kis challenge-em célja az volt, hogy rájöjjek, miért van az, hogy míg idehaza az X-Faktor már-már pejoratív szitokszónak minősül, addig a műsor őshazájában, az Egyesült Királyságban még mindig nagy ováció és elismerés övezi a tehetségkutatót. Nem kellett fél órányi műsornézés, hogy megvilágosodjak mint néző mennyivel más tartalmat kapok angolként, mint idehaza szegény magyar emberként. Úgy érzem, hogy itthon még a minőségi tartalmat is sajnálják tőlünk!

De ne is rohanjunk ennyire előre, kezdjük az alapoknál. Mi is az az X-Faktor? Az eredeti nevén The X Factor nevezetű 2004-ben Simon Cowell által megalkotott énekes tehetségkutató program nem titkolt célja az, hogy a jövő popsztárjait felfedezze és színpadra nevelje. Juj, most megint valami csúnya szót mondhattam! Nem, kérem szépen, azért egy műsor célja az, hogy igazán tehetséges énekeseket elindítson popkarrierjük útján, az nem rossz. A popzene éppolyan műfaj, mint a rock vagy az opera. Az egyetlen különbség az az, hogy egyszerűen már a nevéből adódóan populárisabb, nagyobb hallgatóközönséggel bír, nagyobb rétegeket érint meg. Attól még nem válik a tartalom értéktelenné vagy gagyivá, mert népszerű. Így mondhatni az a cél, hogy olyan embereket nevelünk ki, akik évtizedekig képesek lesznek megállni a helyüket a zeneiparban, az nem bűn, sőt jó dolog.

X-Faktor világtérkép Forrás: Wikipédia

Valami hasonló céllal érkezhetett a műsor Magyarországra is. Az RTL Klub 2010-ben írta alá a linceszszerződést, és még abban az évben elindította az első szériát. Nem volt teljesen új a TV-nézőknek az énekes tehetségkutató műfaj, ugyanis más programok keretein belül már találkozhattak hasonló kaliberű adásokkal, itt gondolok a Megasztárra vagy a Csillag Születikre.

A TV program azóta már hetedik évadddal jelentkezik szombat esténként kisebb-nagyobb sikerekkel. Nem fogok hazudni, ilyen marketing és szerkesztőbrigád mellett nagy elvárásokkal ültem le az első előválogató elé. Erre akkora pofon ért, hogy körülbelül a fal adta a másikat. Végig azon gondolkodtam, hogy ebben hol marad a tehetség, a felfedezetlen forrás felkutatása? De komolyan, az adás 45 percéből 5 percnyi volt az, ahol jó hangú éneklést láthattuk, a maradék 40 perc körülbelül fele-fele arányban zsűri hisztizésből és értékelhetőnek sem mondható produkciókból állt, amik fő célja talán az alpári szórakoztatás lehetett. Ez kell a magyar embereknek, röhögjünk azon, hogy a másik mennyire szerencsétlen! A másik dolog, amit nehezen vett be a gyomrom, hogy ez a tendencia a további három előválogató során egyáltalán nem javult, hanem csak romlott. Óriási egyes a szerkesztőknek, akik így akarják eladni a műsorukat, hogy konkrétan az előválogatók fél órányi értékelhető éneklést nem tartalmaztak. Megértem én, hogy nézettség, meg minden, de hol marad az, hogy hívek vagyunk a műsor alapgondolatához és fő céljához? Ami még szintén szembetűnő volt, hogy a műsor felkonfja szerint ez négy hétvégényi szorgos válogatás volt. Hát, eléggé kis büdzséből gazdálkodhat a RTL, ha négy alkalommal is ugyanaz a ruha volt a mentorokon. Sejtelmeim szerint nem Gigi fejére ragadt rá az a kalap, hanem bizony ez egy forgatás lehetett. Tehát a megtévesztés, a manipuláció és az igénytelen szórakozás egy újabb megvalósított példáját láthatjuk. Gratulálok! Én mondom gyerekek, ne higgyünk el mindent, amit a TV-ben látunk!

Ennek fényében kíváncsian vártam, hogy mit művelnek abban az angol műsorban, ami szabályzatain a magyar produktum is alapul. Hát meg kell mondjam nektek, leesett az állam. Se nevetőközönség, se bunkó beszólások, se cicaharc. Már-már hiányoltam belőle a magyar mentalitást! Az idei The X Factor-ban 8 órányi előválogatót sikerült végignéznem úgy, hogy abban összesen 10 percnyi rossz ének lett volna. Úgy gondolom a két műsorváltozat között éles mentalitásbeli különbség van: míg az angolok hívek szavukhoz, és valódi énekeseket keresnek, addig a magyarországi verzió legfeljebb későesti röhögjünk-együtt-klubnak felelne csak meg. És talán ez a kulcsa annak, hogy mára már elérkeztünk arra a pontra, hogy X-Faktort nézni vér ciki.

Puskás Peti, ByeAlex, Radics Gigi, Kiss Ramóna, Gáspár Laci

Mind a tábor mind a mentorház óriási különbségeket tartogatott. Itt érdemes beszélni kicsit a zsűriről is. A magyar Faktor idén új, fiatal gárdával állt elő, ami nem teljesen rossz. Egyrészről nyilvánvalóan sok embert vonz szombat esténként a TV elé, ha egyik általuk is szeretett ikonikus alak ül ott a székekben. Persze, most jönnek azok a kommentek, hogy „szakavatatlan hülyék”, „énekelni sem tudnak”, „bezzeg a Geszti milyen jó volt”… Nem mondanám, hogy ezek reálisak. Radics Gigi kétségtelenül az ország egyik legszebb hangú énekesnője, aki bár még csak 21 éves, de már 7 év zenei munkatapasztalat a háta mögött áll. Gáspár Laci szintén igazán járatos az éneklésben, bár a gondolatait feltűnően sokszor nem képes kerek mondatokban megfogalmazni, ami miatt sokan butának tartják, de azért mégis ha valaki hallotta őt élőben énekelni, akkor nagyon jól tudja, hogy a hangja azért ott van a helyén. Puskás Peti, a mi kis különcünk sem lazsált az elmúlt 10 évben, hiszen zenekari frontember, énekes, de emellett a színjátszás is rajta van a repertoárján. ByeAlex bár nem az énekesek énekese, azért a szövegírás és a zeneipar területén már nagy sikereket ért el. Tehát nem magukkal a személyekkel van a gond, hanem inkább a probléma abban a struktúrában rejlik, ahogy a tanár-diák kapcsolatok felépülnek. Ugyanis ahhoz, hogy igazán mély tanári tisztelet alakuljon ki korkülönbség és több 10-20 éves tapasztalat kell. Másrészről nem feltétlen énekeseknek kell mentorkodni, a zeneipar más ágából jött „szülőkkel” talán még érdekesebb szegmenseket láthatnak át a versenyzők. Így pl. ha zenei producerek azok, akik támogatják, tologatják a versenyzőket, akkor ők már abba is betekintés nyújthatnak, hogy mi az, ami eladható a piacon.

Talán ezt látta meg Simon Cowell is, aki már évek óta olyan zsűribrigádot rak össze, ahol nem csupán énekesek, hanem producerek és menedzserek is vannak. Pl. ha az idei szériát megnézzük csupán Nicole Scherzinger az egyetlen énekes a 4 fő közül, míg Simon, Sharon Osbourne és Louis Walsh a zeneipar már területein érdekeltek, ugyanakkor mégis releváns az, hogy miért ők ülnek azokban a székekben szombat esténként. Ők meglátnak valamit, amit talán egy énekes nem teljesen: hogy ez az egész hosszú távon és a piacon hogyan is fog működni, élhető lenni.

Louis Walsh, Sharon Osbourne, Nicole Scherzinger, Simon Cowell

Visszatérve a táborra és a mentorházra, hát meg kell mondanom Cowell-én nem sajnálták a pénzt, de a tehetséget sem. Első számú szempont náluk, hogy aki nem tud énekelni, az nem tud, az menjen haza és tanuljon meg! Itthon megtörténhet az, hogy mert valaki szimpatikus egy zsűritagnak, azért bejut az élőshowba. Hát, nem tudom, szerintem mert valaki egyedi kinézetű, az még egyenlő a piaci sikerrel. Ambivalens gondolatok kavarognak bennem ezzel kapcsolatban, mivel nyilván kell egyfokú egyéniség és különlegesség ahhoz, hogy valaki popikonná váljon, de másrészről ez nem megy hang nélkül, ugyanis mégis csak éneklésről beszélünk. Az angoloknál ezért többszűrős rendszeren mennek át a versenyzők kezdve a csoportos produkcióktól az egyéni arénakoncerten keresztül a 6 székes kihívásig. Valami hasonló nálunk is megtörténik, azonban színvonalban még mindig alulmarad az angol anyaműsorral szemben.

Mentorház kicsit megmosolyogtató pillanatokat okozott számomra, hiszen olyan világvárosba látogathattunk el a magyar adás keretein belül, mint Biri. Biri egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei kis település, ami nem épp a kultúra magasiskolája. (Megjegyzem az én szülőfalumtól 10 km-re van, szóval személyes tapasztalatimból adódva ezen csak nevetni tudok.) Hát Cowell-ék itt sem sajnálták a pénzt, Dél-Afrika, San Francisco, Franciaország és Isztambul mind-mind mentorházas helyszínek voltak. Hmm, már ezért megéri énekelni.

Nicole Scherzinger és Matt Linnen Dél-Afrikában (mentorház)

Végül kisebb-nagyobb küzdelmek árán mindkét műsor útnak indult. Kérdés, hogy melyik képviseli és reprezentálja a jó irányt, és melyik az, ami rossz vágányra tévedt? Mert az azonban egyértelmű, hogy a két műsorváltozat- bár ugyanazon alapokon nyugszik- másféle irányt követ. Nehéz bíráskodni az online média korában, ahol hatalommá az információ és a nézettség vált. Nehéz bármit mondani eltérő országok, kultúrák és nézői szokások esetén. Nehéz összehasonlítani két ennyire más anyagi forrásokkal rendelkező adást. Azonban az, hogy ki milyen irányt követ, ki mit mutat meg a nézőknek, mit ad az embereknek, az nem pénz kérdése, hogy mentalitásbeli felfogásé.

Folytatás következik…

Akár ők is lehetnének mentorok…

Korábbi cikkünket itt olvashatjátok.

Loyalty is a b*tch – podcast interjú a Coworkers zenekarral

Mély érzelmek, szerelmi csalódás, fülbemászó dallamok és három jóképű fiatalember – minden adott ahhoz, hogy egy újonnan alakult banda sikeres legyen. A Coworkers zenekar azonban jóval többnek ígérkezik, mint egy feledhető, egyslágeres indie együttes. A srácokkal az első dalukról, a Cheatdayről, a közös munkáról és a jövőbeli terveikről beszélgettem, valamint egy akusztikus feldolgozással is készültek az olvasók számára.

Ugyan a Coworkers zenekar még csak néhány hónapja alakult, első daluk, a Cheatday máris kétezer megtekintésnél jár, és sorra gyűjti a pozitív visszajelzéseket mind a szakmabeli, mint zenekedvelő hallgatóktól. Juhász Márton (énekes), Maier Péter (gitár) és Pintér Kristóf (dob, basszus) nem vesztegetik az időt; amellett, hogy decemberben megjelenő új projektjükön dolgoznak, tudatosan építik karrierjüket a közösségi média színterén is. Azt azonban semmiképpen sem mondhatjuk, hogy a kemény munka a lelkesedés és a szórakoztatás rovására menne. A három fiú – ahogyan az az interjúból is kiderül – rendkívül közvetlen és barátságos, de az ízléses komolytalanságot sem vetik meg.

A zenekarral készült interjút és a dalukat itt meghallgathatod:

A felvétel az Első Pesti Egyetemi Rádió – aka EPER – stúdiójában készült.

 

A zenekar első videoklipje, amelynek az animációját Habony Dalma készítette:

Ha még többet szeretnél megtudni a zenekarról:

https://www.facebook.com/thecoworkersband

https://www.instagram.com/thecoworkersband/

https://open.spotify.com/artist/6ZD8bNbnZPBxLT4M6vPmRo

 

 

 

„Elképzelünk sok-sok csodát…” – örömzene a Cinema Caféban

Mezítlábas lány mikrofonnal a kezében lesétál a színpadról, csak két gitáros kíséri és a közönségben máris kaotikus állapotok uralkodnak.  A legnagyobb beleéléssel tombol a színpadon és énekel egyszerre.

November második szombatján a szombathelyi Cinema Caféban lépett fel a Margaret Island nevezetű zenekar, akiket már sokadik alkalommal köszönthettünk a vasi székhelyen. Az este alaphangulatát a Koalabell elnevezésű formáció teremtette meg. A mozi auláját betöltötte a zsigeri basszus, a néhol andalítóan légies gitárszólamok pedig erős kontrasztot alkottak az énekes érdes hangjával. Az egész bevezető egy mámorító dallammá gyúródott össze, a dalok tökéletesen fonódtak egymásba, és a különböző fények még rá is segítettek a közönség teljes ellazulására.

A zenekarnak idén jelent meg az első albuma, amelyről több számukat is eljátszották (Szabad ég, Találkozás, Negyvenkettő). Természetesen megköszönték a lehetőséget a Margaret Islandnek, hogy előttük zenélhetnek, hogy úgymond „beengedik őket a nappalijukba”, ezzel viccesen utalva színpadra kiterített szőnyegek és az előzenekar státuszának kombójára.

Az előadást ezután egy viszonylag rövid szünet követte, ami alatt a fő attrakciónak számító papírcsónakos zenekar „crew”-ja sikeresen bepakolta a már fennlévő hangszereken kívül a szükséges eszközöket. Negyed tizenegykor  be is szállingóztak egyesével a tagok, ki-ki a maga helyére, majd kezdetét vette a másfél órás Margaretesen vad tombolás. Hogy mit értek „vad tombolás” alatt? Viki elképesztő hangját és az, ahogy a tömeg erre az énekesnővel együtt ugrált, ahogy közösen átélték a boldogság és az öröm pszichedelikus élményét.

Koltai Kurszán szóló előadásában kezdte el a Ringató című dalukat szintetizátoron, majd később kapcsolódott be Viki az ének résszel. Az estnek ez volt talán a legszebb (és legnyugisabb) pontja. A zenekar boldogan osztotta meg velünk azt a tényt, hogy az Arany János 200. születési évfordulójára ők is készítettek egy Arany-feldolgozást A rab gólya című versből. Természetesen tökéletes Margaret-stílusban és összejátszó hangokkal sikerült ezt a dalt is megalkotniuk, amelyet a szombathelyi közönség hallhatott először. Majd a szólógitáros Törőcsik Kristóf és basszusgitáros Füstös Bálint lekísérték az énekesnő Lábas Vikit a közönség soraiba, és ott akusztikusan adták elő a Veled mindent, amellyel hatalmas ovációt váltottak ki a közönségből. Persze, nem maradhattak ki olyan Margaret klasszikusok sem, mint a Csillagtalan vagy a talán legismertebb és legjobban szeretett Eső című dal. Zárásként a nemrégiben klippel is megjelent Engedd, hogy szabad legyek hangzott el, amely a turné névadója is.

A rajongók nemcsak azért szeretik ezt a felszabadult, folk-pop zenét játszó együttest, mert minden korosztály megérti, és ezáltal átélheti a dalaikat, hanem azért is, mert képesek hajnali negyed egykor(!) hatalmas mosollyal kiállni és autogrammot osztogatni, fényképeket készíteni. Minden emberhez van egy-két kedves szavuk, és megköszönik azt, hogy általunk azt csinálhatják, amit szeretnek, és leginkább azt értékelik, hogy ezt mi is szeretjük és támogatjuk őket.

A koncert egyik érdekes pillanata volt, amikor az énekesnő félfüllel hallotta, ahogy két fiatalember azt mondja, ez nem a nekik való zenei műfaj, mire Viki boldogan megköszönte, hogy eljöttek és legalább meghallgatták őket, csak utána nyilvánítottak véleményt. Ez az, amiért mi szeretjük őket: a természetesség, a lazaság, a visszafogottság és az a fajta boldogság, amit a dalaik által mi is átélünk. Ez az igazi örömzene

A közel másfél órás koncert nagyon bensőséges volt, családias hangulatot teremtett az együttes azzal, hogy minket is „beengedtek a nappalijukba”, hacsak jelképesen és csak a színpadon kívül. Köszönjük a Margaret Islandnek, hogy megint egy fantasztikus estét kaptunk tőlük, hogy megint elvarázsolták a szombathelyi közönséget és megmutatták, tényleg létezik még örömzene. Reméljük, jövőre is találkozhatunk velük, ugyanitt, lassan a hagyományokhoz híven.

„A törzs befogad” – Műsorról levehetetlen A dzsungel könyve

Szombathelyen 2014-ben bemutatott A dzsungel könyve tartósan helyet követel magának a repertoárban: az önelfogadás, az önismeret, s a befogadás bármely korosztály számára fontos téma, s az állatok világán keresztül bemutatva példaértékű lehet kicsik s nagyok számára egyaránt.

Örök nosztalgia

A Dés László-Geszti Péter-Békés Pál trió által megálmodott, majd Horgas Ádám rendezte „Dzsungelben” kiskorunk kedvencei táncolnak előttünk ismét karnyújtásnyira. A hétfő esti előadást hatalmas gyereksereg élvezte, s tényleg állíthatom, hogy a darab egytől egyig a székbe szögezte őket. Avagy a székmagasító párnára. Ők első élményként izgatottan, én kissé nosztalgikus hangulatban érkeztem, hiszen debütálása után nem sokkal megtekintettem a darabot. Ez volt az első darab amit a Weöres Sándor Színházban láttam, hiszen egyetemi hallgatóként csak néhány éve élek itt. De ennyit a személyes vonzalomról. Bátran kimondom, hogy egykori állításom miszerint ez a társulat remekel a tragédiákban, most kikerekedik azon irányba is, hogy a táncos-zenés darabokban is. A társulat tagjai remekül összeolvadnak a tánckarral, akiknek mozdulatai egytől-egyig egyediek és kidolgozottak. S a farkas mustra kicsit bandzsa újoncának bénázása is profizmusról árulkodik, hiszen igazán csak az okosak tudnak hülyéskedni.

Fotó: Mészáros Zsolt

„Farkas vagyok”

Több szinten dolgoz fel komoly témákat ez a történet, mely a gyermekek számára is példaértékű. Jelen aktualitásában az idegen, a más elfogadása domborodik ki nagy mértékben. De természetesen mindez önmagunk megismerésénél kezdődik, s tart az ezáltal megismert világ felé, s a kettő egymáshoz képest felvázolt viszonya felé. A kis Maugli fejlődéstörténetén át figyelhetjük meg mindezt, ahogy a dzsungel törvényei alakítják őt, s próbál alkalmazkodni minden „testvéréhez”. De végül is farkasok közt ember, emberek közt farkas lesz. Emberek: „az ember pokolbéli szörnyeteg, de csodákra képes”.

Fotó: Mészáros Zsolt

„Ember vagyok”

A szombathelyi színháznak úgy gondolom hatalmas előnye, hogy egyszerűen emberközeli. S jó úgy ránézni Balura (Szabó Tibor), hogy mindenki ismeri azt a hatalmas hangot ami ebbe a kedves mackóbőrbe bújt. Csil (Nagy Cili) elképesztő keselyű-keserve kiemelkedő alakítás a darabban, a Kegyelet Kft. főkeselyűjeként igazán határozottan végzi a munkáját. A tányérsapkás Sir-Kánt (Kelemen Zoltán) a jelmezterve miatt is külön érdemes megemlíteni, valamint ugyanígy az összes állat szimbolikus öltözetét. Az epizódszereplők sem elhanyagolhatóak, különösképpen az Akela (Mertz Tibor) számára ejtett őzsuta (Ostyola Zsuzsanna) remegése a halovány árnyak között, amint a farkashorda kapdos minden falatjáért. Zzzzzzzzzzzz…puff. A döglégy apró kis zümmögő Ámorként, vagy talán mint a Gérard Louvin által rendezett Rómeó és Júlia musicalben a Sors karaktere, ahogy mindenhol ott csapkod, no úgy zümmög Vass Szilárd is, hogy valójában nem kellene észrevenni, de mégiscsak ott van. S a főszereplő érett Maugli (Balogh János) esetlen állatias mozdulatai, bár nehezen feledtetik velünk a más darabokban is látható Balogh Jánost felegyenesedve, a pódium közepén a kis Mauglit a magasba emelve mégis mindez katartikus és igazán mélyen, minden állati ösztönével is emberi.

Fotó: Mészáros Zsolt

Javaslom és ajánlom: fogadjuk be! A Weöres Sándor Színház tárt kapukkal várja a kicsiket és a nagyokat egyaránt. A darab még műsoron, jegyek még kaphatók. Ide kattintva elérhető.

Jó szórakozást!

Chopin, a virágok közé rejtett ágyú – Fellegi Ádám lakáskoncertje

Fellegi Ádám a maga hetvenhat évéből legalább hatvanat a komolyzenének szentelt. Liszt-díjas koncert -és zongoraművész, aki zenei versenyek sokaságán rengeteg elismerést, díjat begyűjött, az utóbbi években azonban csupán saját, Zichy utcai lakásán tart koncerteket szűkebb közönségnek. Az egyik ilyen, vasárnapi ebéd utáni lakáskoncertjéről tudósítok a következőkben.

A zongoraszó már a lépcsőházat ellepi. Ahogy a harmadik emeleti lakáshoz közeledünk, egyre élesebben halljuk, ugyanis a művész úr (jó szokásához híven) már a meghirdetett időpont előtt eljátssza néhány kedvenc darabját a korán érkezők szórakoztatására. Belépünk a hangulatos polgári lakás előszobájába, ahol a nappaliból kiszűrődő zongoraszó mellé immár kellemes zsivaj is társul. Beinvitálnak minket a koncert szívébe, a nappaliba, amely ezeken a zongoradélutánokon szalon alakot ölt. A hálószobával összenyitva már egy egészen tágas, de nagyon intim és bensőséges közeg könyvekkel, relikviákkal, képekkel, koncertplakátokkal, kanapéval, rengeteg székkel, a már jól ismert ebbel (aki a koncert ideje alatt sorról sorra járkál, magára vonva a közönség figyelmét), és persze a zongora előtt átszellemülten játszó Fellegi Ádámmal.

Pontban három órakor a Chopin-délután kezdetét veszi. Minden darab előtt kapunk egy kis fogódzót az adott műhöz, legyen ez akár egy kis történelmi érdekesség, pletyka, önéletrajzi vonás, szakmai hozzászólás, de minden esetben személyes kommentárokkal megfűszerezve. Fellegi lakáskoncertjeinek különlegessége számomra ebben rejlik. Nem csupán ledarálja a darabokat (megjegyzem, mindent fejből), hanem beszélget is a közönségével, amelynek néhány tagja már szinte hazajár a lakáskoncertekre. Egyik része zeneértő, míg a másik laikus, aki egyszerűen csak élvezi a zenét, tudja, hogy jó, de ennél többet nem konyít hozzá. Utóbbi csoportba tartozom például én is, előre elnézést kérek, amiért megfigyeléseim benyomásalapúak, nem pedig szakmaiak.

A következőkben, ahogyan az a koncerten is történt, adok egy kevés információmorzsát az est sztárjáról, Chopinről. A lengyel zongoravirtuóz mindössze harminckilenc évet élt, amelyből az utolsó tizenkilencet az alkotásnak szentelte. 1849-ben halt meg, akárcsak a mi Petőfink. Sorsukban van is némi közös (mindketten túlbuzgó hazafiak voltak és igazi forradalmárok – bár Chopin inkább csak a távolból). Chopin keveseknek játszott, főként az arisztokráciának. Akkoriban még nagy volt a különbség a nemesi és a nem nemesi rétegek között kultúra terén, ma azonban ez már nem jellemző. Fellegi Ádámot idézve: „mára a milliomos csemeték is szakadt farmerban hallgatják a tuctuc zenét, nekik sincsen kifinomult, gazdag stílusuk. Hogyan változtathatunk ezen? Chopint kell hallgatni!”.

forrás: smithsonianmag.com

Chopin nagysága megkérdőjelezhetetlen, Schumannt idézve: „olyan, mint virágok közé rejtett ágyú” –  utalva ezzel sokoldalúságára. Egyszer férfias, erős, ezen darabjai akár az ágyúk, úgy dörögnek, ropognak, míg másik arca kifinomult, gyöngéd és nőies, erre jellemzőek a „virágos” szerzeményei.

A Chopin-délután első darabjaként a g-moll ballada csendül fel, amely kellemes bevezetőként indul. Az idill és a komfortérzet a tetőfokára hág, majd a darab közepe durvábban és erőszakosabban szól, hogy aztán ismét kellemessé és halkká szelídüljön. Drámai mű, akárcsak Chopin maga húszévesen, mikor e darabot komponálta.

A következő noktürn (op.9, no. 2) azonban már egy sokkal lágyabb, egyértelműen virágos szerzemény, nagyjából valami ilyesmit fütyörészhetett az ifjú virtuóz a fürdőszobájában. Fellegi így jellemzi a darabot: „ebben a noktürnben a legfőbb jegyek a gyöngédség, melankólia, finomság. Ezek mind kihaltak a mai emberekből – tisztelet a kivételnek”.  Fellegi halkan, gyöngéden játszik. Melankolikus hangulatot teremt, melynek hatására az ember lelkét valami finom, simogató érzés járja át. Kezdjük megérteni a halk zene erejét. Figyelni kell – gyöngéden, finoman, a zajból, durvaságból és zsivajból kiszakadva.

Ezek után – nehogy túlságosan idilli hangulatba kerüljön a közönség – felharsan Chopin férfias oldala a Forradalmi etűd képében. A zeneszerzőt hazafias érzelmei nem hagyták nyugodni, mikor 1830-ban a cári csapatok leverték a lengyel nemesi felkelést, így megkomponálta ezt az összetéveszthetetlenül ágyú-kategóriájú darabot. Nem kétséges tehát, hogy Chopin szemezett a forradalommal, de inkább csak a zongora mögül, messziről. Az etűd alapjaként szolgál egy erőteljes, agresszív dallam, amely a darab elejétől a végéig megállás nélkül dörög bele az éterbe, amelybe bele-belecsapnak villámszerűen magasabb hangok, továbbnyugtalanítva az egyébként is felkorbácsolt lelkületű hallgatót. Elszánt és hazafias, de közben elkeseredett, fájdalmas segélykiáltásnak hat a darab egy befejezetlennek tűnő zárással. Mintha Chopin szándékosan úgy írta volna meg, hogy később folytathassa abban reménykedve, hogy még a cári csapatok győzelme sem végleges.

A negyedik művet a következőképpen konferálta fel Fellegi: „ma már semmire nem mondják, hogy szép, hanem hogy menő”. Pedig a soron következő, Tristesse névre hallgató etűd igenis szép. Olyannyira, hogy még nemzeti büszkeségünk, Korda Gyuri is feldolgozta 100 éve már… címmel. Lágy, virágos, nőies, pont olyan, amelyben egy ilyen vasárnap délutánon, ebéd után kellemesen elgyönyörködhetünk. A művész úr most ismét halkan és gyöngéden játszik, arca is egészen más, mint amikor a Forradalmi etűd komorságát tükrözte.

forrás: retronom.hu

Ezzel szemben a következő darab egészen más hangulatú. Egy polonéz, vagyis lengyel tánc, amely ismét Chopin hazafiasságát hirdeti. Mielőtt Fellegi belekezdene, megtudjuk, hogy Chopint nem csupán ő maga érezte a végletekig lengyelnek (hiába volt apja francia), hanem a lengyel nép is. A virtuóz mindig magánál tartott egy kis kupányi lengyel földet, amelyet aztán halála után vele temettek Párizsban, de a szívét Varsóba vitték, és a Szent Kereszt-templom falába beleépítették, ezzel utalva rá: Chopin szíve örökké lengyel marad.

Ez az első olyan szerzemény a délután folyamán, amelyről nehéz eldönteni, hogy a virágos és az ágyús kategória közül melyikbe sorolandó. Váltakoznak benne az erőteljes, hangos (=lelkes hazafi) részek, amelyeket hirtelen szakítanak félbe a lágyabb elemek. Két dolog jut eszembe erről a darabról: a játékosság és az, hogy nem tetszik.

A polonézt követő szerzeménynek is érdekes története van. Chopin már betegsége kifejlett állapotában komponálta cellájában egy esős délutánon. George Sand, Chopin felesége szerint férje megőrült a folyamatos esőkopogástól, amely az egész darabot végigkíséri, ám idővel ez a monoton hang olyan, mintha puskadördüléssé alakulna, és azt mondaná: meg kell halnom”. Chopin azonban nem akart meghalni. Mindössze huszonkilenc évesen lett tüdőbeteg, amelyre akkoriban még nem volt orvosság, legfeljebb csak remény. Mikor azonban az Esőcsepp prelűdöt komponálta, a haláltól való félelmében és megtébolyodásában úgy érezte, nem tud tenni ellene. Véleményem szerint ez Chopin leggyönyörűbb darabja, illetve az, amely leginkább meg tudott érinteni. Csodálatos, ahogyan a mű során a hangulatok fokozatosan átalakulnak: az eleje lágy, szomorkás és melankolikus, de mindenképpen könnyed, andalgós dallam. Ez azonban változik: fenyegető, hangosodó, kétségbeesett, nyugtalan, fájdalmas, számonkérő kiabálássá, amint a billentyűk egyre erőteljesebben és agresszívabban csapódnak le. Aztán ismét elhalkul. De ez a halkság az előbbi közjáték után már nem ugyanolyannak hat. Nem az előbbi nyugodt csöndesség, hanem a feszengő tétlenség csöndje. Majd ismét felerősödik. Az ember lúdbőrzik tőle, szem nem marad szárazon, miközben ez a darab ugrándozik az ordibáló kétségbeesés és a halk, értetlen fájdalom között. A mű legvége ismét csöndes, mintegy beletörődés. De a folyamatos, megtébolyítóan monoton esőkopogás mindvégig jelen van a háttérben.

forrás: pinterest

Ezután az elképesztően erőteljes darab után egy scherzo következik, amely az olasz ’tréfa’ szóból ered. Ezek jellemzően humoros, gagekkel tarkított dalok, de Fellegi hozzáfűzi: „ezek szerint Chopinnek semmi humorérzéke nem volt”. Valóban a darab talán kicsit tragikus-dramatikus ahhoz, hogy tréfásnak nevezhessük, de az egymást gyorsan követő magas hangok keringőzése és a hosszabb szünetek mégis játékossá teszik. Kicsit olyan érzést kelt bennem, mintha némafilmet néznék, amelyben a szereplők túlzó színészi játékkal, hevesen válaszolgatnak egymásnak.

A scherzo után egy kis szünet következik. Ekkor a konyhában kávé és sütemények várják a közönséget, a nagy zongora alatt pedig a kis zongora, amely becsületkasszaként üzemel. Miután ismét elfoglaljuk a helyünket (én szokás szerint a kényelmes kanapén), kezdetét veszi a második felvonás. Elsőként a Bölcsődal szólal fel, amelynek kellemesen lüktető dallama valóban a bölcső ringását juttatja eszünkbe. Ezután a Velencei gondoladal következik, amely szintén lágy és harmonikus. Míg Chopin a Bölcsődal esetében a bölcsőbe magát képzelte, visszatekintve gyermekkorára, nosztalgiázva rajongó anyjáról és nővéreiről, úgy a Velencei gondoladal az ábrándjait jeleníti meg, valami olyat, ahová csak képzeletben tud eljutni.

A szlávok zenéjében mindig van némi szomorúság” – mondja Fellegi Ádám. A cisz-moll keringő is ezt bizonyítja. A már említett gyöngédség-melankólia-finomság mesterhármas ebben a darabban erőteljesen kirajzolódik. Gyönyörű és szívet melengető dallam, amely már a koncert előtt is az egyik kedvenceim közé tartozott. Moll mivoltából adódóan nagyon lágy. Mint azt ezen a délutánon megtanultam, az ilyen virágos darabokat kizárólag halkan szabad játszani. A hangzavart, billentyűcsapkodást tartogassuk csak a forradalmi és ágyú-jellegű darabokra.

A következő mű, a cisz-moll noktürn egy forradalmi polonéznek felel meg, azonban ez már sokkal kevésbé idegen számomra, mint az előző polonéz. Vélhetően amiatt az enyhítő körülmény miatt, hogy mollban íródott, nem pedig dúrban. Nőies és lágy, de közben mégis szenvedélyes dallam, így a polonéz jellemvonásai számomra nem voltak benne hangsúlyosak. Nem játékos, sőt, kifejezetten komoly hangvételű darab, amely egy jobb film bármely drámai jelenetében megállná a helyét még napjainkban is.

„Még napjainkban is” –  értem ezt úgy, hogy míg sok tizenkilencedik századi zeneszerző a maga korában vitathatatlanul zseni volt, mára a zenéje elavulttá vált. Elismerjük, becsüljük, tiszteljük, de nem szívesen hallgatjuk. Chopin nem ilyen. Az ő zenéje modern, és a huszonegyedik században is hallgatható, értelmezhető. Ebben a kérdésben egyébként egy kis nézeteltérésbe is keveredtem magamban Fellegi Ádámmal, aki szerint ma már a halk és melankolikus zene a legtöbb ember szemében nem értékes vagy élvezetes. Én azonban (nem csupán magamból kiindulva) úgy látom, hogy sokfelé igény van a nyugtató komolyzenére, mert bár a világ valóban digitalizálódik és egyre gyorsabban pörög, az emberek szeretnek (még ha idejük kevésbé is engedi) olykor lecsendesedni. Továbbra is sokan szeretik a kávéházi hangulatot. A Centrálban például a zongorista előszeretettel játszik többek között Chopint és Brahmst, a komolyzenei koncertek többnyire továbbra is teltházasak, a klasszikus balett pedig napjainkban is elsősorban a komolyzenéhez nyúl.

forrás: napavalleyregister.com

Búcsúzóul az asz-dúr polonéz szól, amely viszont magában hordozza a polonéz darabok jellemvonásait. Lelkes és játékos, hangos és csöndes epizódok váltogatják egymást. Számomra kissé nyugtalanító a halk, melankolikus részek ellenére is, mivel hirtelen, egyik hangból a másikba csap át a mű lágyból agresszív hangulatba.

Vegyes érzésekkel hagyjuk el a lakást, de határozottan jó értelemben. Úgy érzem a lépcsőházban lefelé menet, hogy sokkal több tudás és érzés kavarog bennem, mint mikor két órával ezelőtt feljöttem ide. Nem véletlen, hogy Fellegi Ádám azzal köszön el: „remélem, ezen a délutánon sikerült bemutatnom Chopin sokoldalúságát, aki annyiféleképpen ragyog, mint ahogyan gyémánt a szivárvány hét színében. Sikerült.

P.S.: Az Esőcsepp prelűd mindenkinek kötelező!

Fellegi Ádám honlapja

LEGUTÓBBI CIKKEK