Lenkke_, a 2023-as Kikeltető kiemelkedő előadója elég eseménydús nyarat tudhat maga mögött. Az idei év eredményeit és a fesztiválszezon sikereit a zenész most egy friss kiadvánnyal koronázza meg: a vadiúj, Gödör című szám egy rendhagyó csillebérci live session videó kíséretében debütál.
Elektronika extrákkal
Lenkke_, azaz Fehér Lili karrierje nem azzal a tipikus felütéssel indult, amit számtalan színpadi arctól hallhattunk már, például „mióta az eszemet tudom, énekesnő szeretnék lenni” vagy „már kisgyerekkoromban is állandóan a tükör előtt produkáltam magam”. Az akusztikus és elektronikus zene iránti érdeklődése párhuzamosan alakult, de utóbbi lett az a stílusirányzat, amiben igazán önmagára talált. Még csak öt éve kezdett el aktívan zenéléssel, zenekészítéssel foglalkozni, viszont ebből hármat a híres Kőbányai Zenei Stúdióban töltött – ezt az intézményt pedig mindenféle túlzás nélkül tekinthetjük a könnyűzene hazai magasiskolájának.
Saját stílusának keresésekor kiemelkedő inspirációt jelentett Fábián Juli és Zoohacker, a Žagar, az Anima Soundsystem, a The Carbonfools, a The Chemical Brothers, Moby, Fatboy Slim és a The Prodigy formációk munkássága. Lenkke_ elmondása szerint
Őket hallgatva sok gondolat ébredt bennem azzal kapcsolatban, hogy mennyire sok síkon tud izgalmas és összetett lenni a zene.
Ezek a behatások a mai napig tetten érhetőek a zenész dalaiban, a törzsies és repetitív monotonitást olyan kicsit sem szokványos hangszerek egészítik ki, mint a furulya vagy a doromb.
Kikeltetőtől a Sziget Fesztiválig
Ilyen egyedi zeneiséggel felvértezve nem csoda, hogy Lenkke_ bekerült a Kikeltető 2023-as mezőnyébe, ahol más feltörekvő tehetségek között mutathatta meg rátermettségét. A produkciója csupa pozitív reakciót váltott ki a közönségből és a szervezőkből egyaránt. Ezek után nem meglepő, hogy végül sikeresen behúzta az évad legkiemelkedőbb díjait – így felléphetett többek között a Kolorádón, a Bánkitó Fesztiválon, sőt, a Szigeten is! A zenész élve a lehetőséggel nemcsak az élményeket, de a szakmai fejlődést is kimaxolta a rendezvényeken, amikre így emlékezett vissza: „technikai megvalósításban vagy előadói síkon minden koncert alkalmával sikerült valamit tanulnom, amit a következőre már magammal tudtam vinni”.
Klippremier, vagy amit akartok
A pörgős nyári hónapokat követő időszakban számos zeneipari szereplőnek okoz gondot a motiváció fenntartása, sokan hajlamosak leereszteni. Pedig van élet a szezon után – és ezt Lenkke_ pontosan tudja, érzi. Az őszi terveinek első állomása a most debütáló live session videó, amit a Gödör című szerzeményéhez készített Heilig Andrissal és Ipolyi-Gáts Hunorral a csillebérci erdőben. Az alapötlet egy általa csak novemberi nihillként emlegetett élmény kapcsán fogalmazódott meg benne a gödörben – ahol a videót forgatták. Itt érte a felismerés, miszerint „amit látok és ahogy érzem magam, mennyire passzol egymáshoz”. A dalhoz készült videó is ezt a pillanatot eleveníti fel. A formátumválasztás nem véletlen: egy hagyományos klippel szemben egy live session esetén „látszik az élő megvalósítás, amit a hellyel való kapcsolódásom még személyesebbé tesz”.
Fotó: r_a_d_i.
Ha téged is elkapott Lenkke_ flow-ja, akkor két közelgő dátumot érdemes a naptáradba vésni, az egyik a szeptember 21-i EP megjelenés. A másik pedig a következő budapesti koncertje október 5-én a Turbinában, ahol a Sophie M projekttel kiegészülve egy komplett zenei kalandban részesítik az érdeklődőket az alterpop és az újhullámos elektropop világában.
Kayla Czaga magyar származású kanadai költő első verseskötete 2014-ben jelent meg For your safety please hold on címmel. A Prae Kiadó és Kis Orsolya fordító jóvoltából immár anyanyelvünkön is élvezhetjük. Az őszinte, ugyanakkor játékos és a humorra igencsak építő versek egy lány felnövését és annak fontosabb mozzanatait követik nyomon. Ebből nem hiányozhatnak az apák, anyák, nagypapák és nem-nagypapák, ahogy a barátok sem, akik a hangyák nagyítózásából idővel kinőnek, míg végül azon kapjuk magunkat, hogy baristaként Heideggert idéznek.
Czaga egy másik világba vezet minket, melyben – akaratlanul – mégis a sajátunkra ismerünk. A könyvbeli családban az ő rokonai elevenednek meg, barátai akár a mi barátaink is lehetnének. Élethelyzetei olykor abszurdnak tűnnek, de éppen emiatt könnyű beléjük helyezkedni. Mindez a versek rendkívüli őszinteségének köszönhető. A lapok közül áramlik a szabadság és a kötetlenség. Olyan kötet ez, ami lendületesen görgeti magán végig az olvasót.
A Kis Présházban rendezett bemutatón a költő és a fordító olvasatában is elhangzottak a művek. Előtte beszélgettünk egy kicsit Kaylával verseiről, írástechnikáiról és Magyarországról.
Nagyon szerettem a verseidben, hogy rendkívül magával ragadóak. Behívnak a saját világodba, az életed körülményeibe – mint egy invitálás arra, hogy mi is megtapasztalhassuk a világot úgy, ahogyan te. Ilyen tekintetben pedig nagyon is meggyőzőek a szövegeid. Van bármiféle módszered vagy stratégiád ennek elérésére, vagy egyszerűen ösztönös atmoszférateremtő vagy?
Nagyon lenyűgöznek az emberek. Amikor fiatal voltam, emlékszem, ahogy a nagy családi összejöveteleken csodálattal követtem, mit csinálnak a többiek, szóval azt hiszem, ez egy természetes hajlam. Észreveszek rajtuk apró dolgokat, például azt, ahogyan öltözködnek… Ez egy olyan képesség, amit idővel kiélesítettem. Az egyetemen és a főiskolán is tanultam írást, szóval ez meg olyasvalami, amiben egyre jobb lettem. Az olvasás révén is fejlődtem, látva, hogy írnak az emberekről más, általam csodált költők.
Fotó: Keyan Bashiri
Mindig dolgozol valamilyen versen?
Általában mindig piszkálok valamit. Vannak időszakok, amikor nagyon produktív vagyok, és körülbelül minden héten írok egy verset. De előfordul, hogy akár hónapokig csak halmozgatok, aztán jön egy lassabb időszak, amikor csak anyagot gyűjtök.
Mennyi ideig tartott megírni a Biztonsága érdekében, kérem kapaszkodjont?
Ez a gyűjtemény viszonylag gyorsan készült el, mivel a mesterszakos diplomamunkám volt. A nagy része két év alatt íródott, 2011 és 2013 között, ekkor a UBC-n (University of British Columbia – a szerk.) tanultam. Írtam néhány verset az azt megelőző években is, így a legkorábbiak, azt hiszem, három évvel a mesterképzés megkezdése előtt születtek. Tehát összesen öt év.
Hogyan zajlott a diplomamunkád megírása?
Volt egy témavezetőm, akinek minden hónapban leadtam bizonyos oldalnyi írást. Ez a tanév alatt öt oldal volt, majd nyáron tíz. Dolgoztunk rajtuk, vagy kivágtunk belőlük. Új könyveket is javasolt, amelyeket érdemesnek látott elolvasnom.
A lírai én jellegzetes hangja miatt azt hittem, hogy a kötet első részét még gyerekkorodban írtad.
Igen, szeretek ezzel játszani: néha könnyebb hozzáférni egy adott dologhoz, ha egy másik kor hangját veszed fel. Ez egy szórakoztató gyakorlat is egyben, hogy kizökkenjek abból, ahogyan általában beszélek.
A kötet bővelkedik a családi történetekben. Hogyan fogadta a családod a verseket? Hogyan viszonyultak a könyv egészéhez és a vele járó sikerhez?
Nagyon büszkék voltak rám, amikor kiadtam a könyvet, de a versekre adott reakcióik eléggé eltérőek voltak. Sokat írtam az apámról, és azt hittem, nagyon megtisztelőnek fogja érezni, ha majd viszontlátja magát. De meg kellett tanulnom, hogy nagyon nehéz önmagadat látni valaki más írásában. Voltak barátaim, akik rólam írtak, és nagyon kényelmetlen érzés volt, mikor magamat láttam a versekben. Azt hiszem, valószínűleg neki is hasonló volt a tapasztalata.
Akkoriban nem vettem észre, hogy talán ő is így reagált. Azt mondta, nem igazán érti a verseimet, hogy hova akarok kilyukadni velük. És azt hiszem, a költészet nagyon mást jelentett számára; romantikus, klasszikus elképzelései voltak róla. Szóval a szabadverseknek nem igazán volt értelme a számára.
Diákként tanultatok a szabadversekről Kanadában?
Igen. Édesapám viszont még nem, mikor iskolába járt.
Egy interjúban azt nyilatkoztad, egy ponton valaki rávilágított arra, hogy a verseknek nem kell rímelniük.
Igen, ez középiskolában volt.
Úgy érezted, hogy a rímek meggátolnak abban, hogy megtaláld a saját hangod és természetesen fejezd ki magad?
Azt hiszem, ahelyett, hogy arra koncentráltam volna, amit mondani akartam, inkább arra összpontosítottam, hogy a minta jól illeszkedjen. Sokkal könnyebbé vált, amikor rájöttem, hogy nem kell szigorúan követnem a metrumot. Ez kinyitotta a lehetőségek ajtaját.
Kíváncsi vagyok, mit veszel figyelembe a verssorok tördelésénél. Összefügg a versek hangzásával, vagy inkább hangsúlyt helyezel rájuk ezzel?
A sorhossz számomra a versem hangját jelzi. Tehát egy nagyon rövid sorhosszú vers – például amelyik a könyvemet zárja – sokkal nyugodtabb, inkább egyfajta meditáció. A hosszabbak pedig kicsit beszédesebbek, konfrontatívabbak… hangosabbak. A hossz ezt jelzi számomra. Aztán a sorok befejezése… mivel a szem szünetet tart a sorok végén, a befejező szó fontosabb a vers szempontjából, vagy több jelentéssel bírhat.
Fotó: Keyan Bashiri
Számodra mikor mondható késznek egy vers?
Nem is tudom. Az egyik mentorom azt mondta, hogy egy verset soha nem fejezünk be, csak úgymond feladjuk. Egy örökkévalóságon át lehet a szavakon csiszolni, hogy egy kicsit jobbá tegyük őket. Ezt a végtelenségig csinálhatod, mindig szétszedve néhány dolgot. Egy bizonyos ponton azt mondom, oké, még mindig vannak részek, amik idegesítenek benne, de ezektől sosem szabadulok meg. Valószínűleg ezért is folytatom az írást, mert sosem érzem úgy, hogy a végére értem.
Mennyire vettél részt a kötet fordításában?
Nem igazán. Orsolya írt nekem egy e-mailt, amiben engedélyt kért a versek lefordítására, és én igent mondtam. Majd kérdezett még párat kis dolgokról a verseim kapcsán. A munka legnagyobb részét ő csinálta.
Ez az első fordítás, ami a kötetből készült?
Igen, nagyon meglepő, mert már nagyjából tíz éve kint van a könyv, szóval kicsit úgy éreztem, mintha a semmiből jött volna az egész. Orsi egy kanadai könyvlistán talált rá a kötetemre. Tetszett neki, majd azt is megtudta, hogy magyar vagyok. Aztán felkereste a kiadót, és nekik is tetszett az ötlet.
Mit gondoltál Magyarországról, mielőtt ellátogattál ide, és hogyan változott az elképzelésed a helyről?
Apám nem igazán akart beszélni Magyarországról. Hatéves korában jött Kanadába, ez a forradalom idején volt. Azt hiszem, nagyon fájdalmas volt számára – és zavaros is, hiszen még gyerek volt. Szóval Magyarország mindig is rejtély volt számomra, valami olyan, amiről bármit el tudnék képzelni. A nagymamám egy kicsivel többet beszélt róla. Mindig, amikor meglátogattam, kiváló, hagyományos magyar ételekkel várt, amiket Kanadában nem nagyon látni. Ez nagyon tetszett, de még mindig keveset tudok Magyarországról, és akkoriban még ennyit sem tudtam.
Mi a legnagyobb kihívás számodra a versírásban?
Mikor megláttam ezt a kérdést, nem igazán tudtam, hogyan fogom megválaszolni, mert úgy érzem, a kihívás mindig változik. Azt hiszem – mivel sokszor írok emberekről, a családról és hasonló dolgokról –, az, hogy ne érződjön úgy, mintha ugyanazt a verset írnám meg újra és újra. Nem szeretnék túlságosan ismétlődőnek hangzani. Szóval mindig próbálom kitalálni, hogyan tudnám bővíteni a hangomat.
Egy mentorprogram tagja is vagy. Mesélnél egy kicsit erről?
Az emberek, akiket tanítok, az egyetemi tanulmányaikat folytatják, szóval mindegyikük felnőtt, de akadnak a költészet iránt érdeklődő nyugdíjasok is. De olyanok szintén, akik mesterképzéses felvételire készülnek. Szóval szinte minden korosztályt és minden szintet érintek.
Mit tanácsolsz azoknak, akik még újak a versírásban?
Olvassanak sokat. Sokan, akik verset akarnak írni, nem olvasnak kortárs költőket. Ahhoz szoktam ezt hasonlítani, mint mikor valaki zenész akar lenni, de sosem hallgatja az új albumokat. Szóval olvass sokat. A közösség is fontos, és a különféle gyakorlatok, amik segítenek szélesíteni a kifejezést.
Hamarosan megjelenik új, Midway című köteted. Mire számíthatnak az olvasók? Miben lesz más, mint az eddigi könyveid?
Az az érzésem, hogy ez egy jó hibrid a korábbi kettő között. A Biztonsága érdekében, kérem, kapaszkodjon a családról szólt, a Dunk Tank pedig inkább a magánéletemről. A Midway a szüleim halálát érinti. Szóval kevésbé vicces, mint az előző kettő. Talán ez lesz az eddigi legszomorúbb könyvem.
Ezen a héten Ocsenás Péter Bence Tapéta című kisprózáját olvashatjátok Kortárs rovatunkban.
Tapéta
Álmomban a szobában cigizek. Ülök, nézem a tapétát, és szívom a füstöt. Nem próbáltam még, de úgy csinálom, mint a profik. Le a tüdőbe, ki az orron. A tapéta kék színű, felülete érdes, azt érzem, hetek óta bámulom. A csengőhangom ébreszt.
Megszokott arcok a buszon. Öregember nyomkodja a telefonját, előtte középkorú nő, keresztrejtvényt fejt, legelöl felnyírt hajú fiú, energiaitalt iszik. Az öregember rám néz, elfordítom a fejem. A kijelzőt nézem, még két megálló. Arra gondolok, hogy az idők végezetéig itt maradok, az ablakba könyökölve, nézve az elsuhanó világot.
A főnök elkap az irodában, átküldtem emailen, köszi, otthagy. Leülök a gép elé, megnyitom az emailt, excel táblázat, diagrammok, oszlopok. Görgetek lefelé. Nem jelzi, hányadik oldalon járok. Gyorsítok. A fájlnak nem akar vége szakadni, egyre lejjebb, egyre gyorsabban, mintha zuhannék. Érzem a nyomást a hasamban, a levegőt a nyakamon, várom a becsapódást, nem jön. Elfordulok, köhögök. Megtörlöm a számat, visszagörgetek a fájl tetejére.
Ebédszünetben kiülök az iroda lépcsőjére. A szemközti bérház teraszán trikós férfi, az elromlott redőnyt húzogatja. Egy fiú játszik egyedül a kosárpályán, rap szól a telefonján. A játszótér üres. Arra gondolok, hogy a homokozóhoz futok, beledugom a kezem, homokot kenek az arcomra.
A barátnőm este átölel, sóhajt, rossz nap, fárasztó nap, rám van szüksége. A szemébe nézek, arra gondolok, hogyan fogunk végleg szakítani. Rohadj meg, ajtócsapódás, letilt Facebookon, Instán törli a közös képeket. A barátnőinek magától hozza fel a hírt, rajtam nyomja el a maga iránt érzett gyűlöletet, aztán bulizni jár, idegenekre mosolyog, ő más, ő jobb, ő az igazi. Becsukja a szemét, megcsókol, az enyém nyitva marad. A sarokban szétdobált ruhákat nézem.
A hétvégén lebiciklizek a faluba. Dombra fel, gyorsítok, dombról le, felemelem a lábam. Mellettem búzamező, felette borús ég. Szeretem az esőt, ahogy a víz befolyik a ruhám alá, végig a gerincemen, olyankor mindig kiráz a hideg, azt képzelem, a felhők közt repkedek, összevissza. Rám tör a köhögés, megállok. Megtörlöm a számat, várok pár pillanatig, hátha elered. Nincs eső.
Hétfőn elmegyek az orvoshoz. A szemét dörzsöli, reggel óta itt van, biztos unja, hangos köszönések, panaszkodások, aztán reményteli tekintetek, nincs is nagy baj, ugye, doktor úr. Mintha ezen múlna. Ha alázatos a beteg, akkor az orvos kizárólag jó hírrel tud szolgálni. Némán állok előtte, nem fárasztom. Megigazítja a szemüvegét, felnéz a leletből, engem vizslat. Azonnal le kell állnia a cigivel! Elmosolyodom. Nem cigiztem soha életemben. Unottan mered rám, mint aki sok ilyenen túl van már, mint aki pontosan tudja. Legyint. Azt csinál, amit akar. De ez nem néz ki jól. Elém dobja a leletet, beutalót ír. Meg kéne ijednem, elszörnyülködnöm, biztos ez, nézze meg még egyszer, valami hiba lesz. Felkapom a leletet, kilépek a rendelőből.
A szobában ülök, az érdes, kék tapétát nézem. A konyhában főz a barátnőm, dúdol, behallatszik a rádió is. Ülök, hunyorogva, mozdulatlanul. Aztán felugrok, a körmömet a falba vájom, kaparok, karmolok, leszaggatom a tapétát.
Ocsenás Péter Bence: 2001-ben született Budapesten. Prózát ír, az ELTE BTK esztétika mesterszakán tanul. Novellái többek között a Tiszatájban, a Látóban, a Helikonban, az Apokrifban, az Irodalmi Jelenben és a KULTer.hu felületén jelentek meg, tudósításai a Prae és az F21 oldalán olvashatók.
Szeptember elejétől a Brancs felületén jelent meg Králl Kevin filmrendező és Vasas Petra producer legújabb filmjének, a MELANGE című rövid játékfilmnek a közösségi finanszírozási kampánya, amelynek köszönhetően most bárki részesévé válhat a készülő produkciónak!
Az alkotás tervezetten 2023 novemberében forogna, jelenleg a fontosabb szereplőgárdából Szabó-Sipos Barnabás és Spilák Klára nevével találkozhatunk.
A független kisjátékfilm rövid szinopszisa szerint:
Ferenc élete fordulóponthoz érkezik, amikor a saját mozipremierjére tartva beszáll az általa bérelt kocsiba, és szóba elegyedik egy nála sokkal fiatalabb sofőrrel.
Ferenc ugyanis egy középkorú színész, akinek gyermekkora óta az az álma, hogy egy mozifilmben szerepelhessen. Amikor ez megadatik neki, és elérkezik a nagybetűs este, hogy viszontláthatja magát a vászonról, meg kell küzdenie a saját egójával, nárcizmusával, a gyermekkorával és a filmekkel való szeretetével is. A pattanásig feszülő, nagyrészt egy helyszínen játszódó karakterdráma főként a dialógusokkal és a színészi játékkal fog bizonyítani a közönségnek, amennyiben sikerül megfelelő költségvetésből előállítani.
Az alacsony költségvetést leginkább a három, fontosabb karaktert játszó színészre (Ferenc, a sofőr, és Ferenc felesége) és néhány technikai megoldásra tervezik fordítani az alkotók.
Ebben a filmben bármi megtörténhet, garantálom, hogy a néző ezt fogja érezni, mert sosem tudhatja, hogy mi az a pillanat, ami a főhősünk életét gyökeresen meg fogja változtatni
– üzeni Vasas Petra producer a film egyik kampányvideójában.
A film főszerepét Szabó-Sipos Barnabás, Jászai Mari-díjas színművész vállalta, Ferenc feleségének szerepét pedig Spilák Klára színművésznő (többek között Sarah Jessica Parker és Julianne Moore magyar hangja) fogja alakítani, a sofőr szerepére jelenleg még folynak a casting munkálatai.
Králl Kevin és Vasas Petra alkotópárosa korábbi animációs- és dokumentumfilmjeikkel szerzett hírnevet a filmes szakmában. A 2021-ben készült, a roma holokauszt témájával foglalkozó Tükörkép című filmjüket klasszikus papírkivágásos módszerekkel valósították meg, és díjat nyert többek között a 17. CineFest Miskolci Nemzetközi Fesztiválon, a 66. Országos Függetlenfilm Fesztiválon, és az Adolph Zukor Nemzetközi Filmfesztiválon, de bemutatták az ATAFF Szolnoki Filmfesztiválon, a Magyar Mozgókép Fesztiválon, a Malter Vándor Filmfesztivál pedig jelenleg is alkalmi vetítéseket tart az alkotásnak. Nemzetközi bemutatói voltak Görögországban, Olaszországban, Lengyelországban, Németországban és Kaliforniában is.
Második filmjük, a 2022-ben készült Ha egy kék lufi lennél jelenleg is fesztiválozik és nyer díjakat, legutóbb a 19. CineFesten vetítették.
A MELANGE kampánya szeretettel vár mindenkit, aki érdeklődik a filmkészítés után, lelkes filmnéző, vagy csak szeretne támogatni egy függetlenfilmes forrásokból megvalósuló alkotást.
Október 5-15. között 11 német nyelvű film, köztük számos díjnyertes alkotás.
Idén október 5-15. között rendezik meg a 12. Szemrevaló (Sehenswert) filmfesztivált a budapesti a Művész moziban. A Svájci Nagykövetség, az Osztrák Kulturális Fórum és a Goethe Intézet közös filmhete a német nyelvterület legfrissebb filmjeiből ad ízelítőt, ezúttal is eredeti nyelven, magyar felirattal. A 11 alkotást bemutató fesztivál nyitófilmje Christian Petzold az idei Berlinalén Ezüst Medve díjat és a zsűri nagydíját nyert Tűzvörös égbolt című filmje, de érkezik többek között a Német és Bajor Filmdíjon egyaránt díjazott Sisi és én című német-svájci-osztrák dráma, az idei Bajor Filmdíjon értékelt A róka, a magyar származású svájci rendező, Barbara Kulcsar filmje, a Svájcban közönségkedvenc Aranyéveink és Németország idei Oscar-nevezettje, A tanári szoba, mely a 73. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon két díjat nyert és tarolt a Német Filmdíjon is. Budapest után Debrecenben, Szegeden, Pécsett és új helyszínként Veszprémben is vetítik majd a fesztivál legjobb filmjeit.
Október 5-én a budapesti a Művész moziban Christian Petzold az idei Berlinalén Ezüst Medve díjat és a zsűri nagydíját nyert Tűzvörös égbolt című filmjével nyit az immár 12. Szemrevaló Filmfesztivál. Egy Balti-tenger melletti nyaralóban szerelmi sokszög alakul ki egy baráti társaság tagjai között, s az érzelmek elszabadulnak, amikor a körülöttük lévő kiszáradt erdő lángra kap. A nyitóest vendége lesz a film egyik főszereplője, Langston Uibel.
Jelenet a Tűzvörös Égbolt című filmből
A 2023-as Német és Bajor Filmdíjon egyaránt díjazott Sisi és én című német-svájci-osztrák drámában Sztáray Irma grófnő a 40 éves Sisi új társalkodónője. A korfui villában, távol az udvar szigorú etikettjétől, saját törvényeik szerint élnek. Irmát minden megpróbáltatás ellenére rabul ejti a karizmatikus, modern Sisi. Ám a külvilág nem nézi jó szemmel az öntörvényű, független szellemet. A film a sokszor elmesélt Sisi-mítosz vad változata, melyben két színészi őserő, Susanne Wolff és Sandra Hüller csap össze, Tanja Hausner lenyűgöző jelmezeiben, Nico, a Portishead és a Le Tigre zenéjével.
A róka című, az idei Bajor Filmdíjon értékelt alkotás Adrian Goiginger rendező dédapjának igaz története. A második világháború elején a zárkózott fiatal katona egy sebesült rókakölyökre bukkan, amit meggyógyít és magával visz a megszállt Franciaországba.
Németország idei Oscar-nevezettje, a 73. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon két díjat is elnyert A tanári szoba izgalmas és sokrétű alkotás. A Német Filmdíjon többek között a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb vágás díját is elvitte. Az elhivatott, fiatal Carla a hetedikesek osztályfőnöke, matematikát és testnevelést tanít. Az óráin jó hangulatban, aktívan vesznek részt a gyerekek, amíg sorozatos lopások nem zavarják meg az iskola nyugalmát. A tanári szoba a hatalmi viszonyok laboratóriumává változik, és a gyerekek között is egyre nő a feszültség. Carla lassan úgy érzi, felőrlődik a megmerevedett frontok között.
Az Aranyéveink című svájci vígjáték egy frissen nyugdíjba vonuló házaspár újrakezdésének történetét dolgozza fel, bájos humorral, mély együttérzéssel, könnyedsége ellenére is fontos, mindannyiunkat érintő kérdésekkel. A magyar származású svájci rendező, Barbara Kulcsar filmje Svájcban közönségkedvenc volt, de a német nézők szívét is meghódította.
Október 5-15. között a Művész moziban lesz látható a 12. Szemrevaló programja, majd Debrecenben, Szegeden, Pécsett és új helyszínként Veszprémben is vetítik a fesztivál legjobb filmjeit.
Manapság egyre nehezebb rávenni a gyerekeket az olvasásra, főleg a kötelező olvasmányokéra. Legyen szó általános vagy középiskoláról, minden évben van néhány hosszabb-rövidebb mű, amelyet a tanárok feladnak a diákoknak, ám ezek többnyire nem aratnak nagy sikert. Az elmúlt évekhez képest a fiatalok sokkal kevesebb időt töltenek olvasással, ami részben a kötelezőknek köszönhető.
Telefon vs. könyvek
A technológia egyre gyorsabb ütemben fejlődik, a gyerekek pedig egyre fiatalabb korban találkoznak vele. A videojátékok, a közösségi média és az internet minden egyéb csodája ott lapul a hátsó zsebükben egy hordozható számítógépen – ezért talán nem meglepő, ha később vesznek a kezükbe könyvet, mint a szüleik ugyanennyi idősen. Régen az olvasás volt a szórakozás egyik legfőbb forrása, ma már azonban nem így van, ezzel pedig együtt kell élnünk: nem lehet visszafordítani a folyamatot.
Az idősebbek gyakran nehezményezik, hogy a „mai gyerekek” nem olvasnak, csak a telefonjukat nyomkodják. Ez egyértelműen probléma: a képernyőfüggőség teljesen átvette a hatalmat az Alfa-generáció tagjai felett. Azonban mintha figyelmen kívül hagynánk a tényt, hogy ezen nem igazán lehet változtatni, így ideje lenne alkalmazkodni az új rendhez. A sok kötelező olvasmány feladása inkább arra fekteti a hangsúlyt, hogy kellő műveltséget nyújtson. Ellenben kevés erőfeszítés irányul arra, hogy a fiatalok megismerjék az olvasás szeretetét abban a környezetben, ahol gyermekéveik csaknem 80%-át töltik, azaz az iskolában.
Az évek során abba a hitbe ringattuk magunkat, hogy mindenki megszeretheti az olvasást, csak meg kell találnia a neki való könyvet. Én ezzel egyáltalán nem értek egyet. Úgy vélem, vannak emberek, akik bár mindenféle témát és műfajt kipróbáltak, mégsem szeretnek olvasni – egyszerűen azért, mert magát az olvasás folyamatát nem élvezik. Ez rendben van így. Én képtelen vagyok végignézni annyi filmet, mint mások, emiatt pedig popkulturális analfabéta vagyok, valamiért ez mégis elfogadottabb, mint nem tudni, ki az a Charles Dickens.
Sokan görcsösen ragaszkodnak az elképzeléshez, mely szerint csak az olvasáson keresztül lehet igazán műveltté válni, emiatt pedig képesek a gyerekeiket is csaknem belekényszeríteni az olvasásba. Holott a műveltség eredhet máshonnan is, vagy legalábbis lehet másféle természetű – a könyv kétségkívül a legjobb forrás, de nem az egyetlen. Ha tovább forszírozzuk ezt a mentalitást, semmit sem érünk el azon kívül, hogy megerősítjük a gyerekek ellenállását.
Különösen nehéz helyzetben vannak a diszlexiás fiatalok. Ha valakinek szabad „utálni” a könyveket, akkor ők azok. Számukra az olvasás sosem lesz pihentető vagy szórakoztató (tisztelet a kivételnek, rengeteg diszlexiás könyvmoly élhet a világban), sokkal inkább munka és szenvedés.
Haladni kell a korral
Az az általános hozzáállás, hogy a gyerekeket hibáztatjuk, amiért nem szeretnek olvasni. De ki adja a kezükbe a könyveket? Kinek a feladata megismertetni őket az olvasás örömével? Kinek kellene nekik műveket ajánlani? Egy 10 éves kisiskolás nem fogja magától felfedezni a Harry Pottert, ha soha nem hallott róla a szüleitől, tanáraitól, rokonaitól.
Az igazság az, hogyha az első könyvek, amikkel találkozom, az iskolai kötelezők lettek volna, lehet, hogy én sem szeretnék ma olvasni. Az iskolai művek előtt és mellett is sok más akadt a kezembe, így értek más impulzusok is, de ezt nem mondhatja el magáról minden gyerek. A kötelező olvasmányok listáján szerepel néhány olyan darab, amelyet legszívesebben kihajítanék – pedig személy szerint könyvmoly vagyok, továbbá a klasszikus irodalom hatalmas rajongója.
Természetesen a problémát nem a Vukban vagy a A két Lottiban kell keresni. Szeretném hangsúlyozni, hogy szerintem is vannak olyan irodalmi alkotások, amelyek hozzátartoznak az általános műveltséghez, és amelyeket fontos ismerni. Azonban előfordulnak olyanok, amelyeket egész egyszerűen nem jókor adnak a diákok kezébe.
Példának okáért ott van Móricz ZsigmondLégy jó mindhalálig című műve – gyönyörű történet, egy remekmű, fontos lelki témákat feszeget – mondom ezt érett felnőttként. Azonban ezt a könyvet hetedik osztályban adják fel kötelező olvasmányként, azaz 12-13 éves gyerekek kapják a kezükbe. Ha az ő szemszögükből vetünk egy pillantást a könyvre, mit találunk? Unalmas, lassú, egy olyan világban játszódik, amely (már) szinte semmilyen hasonlóságot nem mutat az övékkel, emellett depresszívebb, mint egy egyetemista a decemberi vizsgái alatt.
Jelenet a Légy jó mindhalálig 1960-as filmváltozatából (forrás: nfi.hu)
A cselekmény tulajdonképpen azt követi végig, ahogy a vézna, gyenge Misit bántják, mai szóhasználattal élve „bullyingolják”, a mű végén pedig porig alázzák – viszont nem kínál semmilyen feloldást, leszámítva egy olyan üzenetet, amelyet szinte biztos, hogy nem ért meg egy 13 éves.
Nem azt állítom, hogy a Légy jó mindhalálignak nem kéne kötelezőnek lennie, hanem azt, hogy túl korán adják fel. Véleményem szerint egy középiskolás, 16-17 éves fiatal nagyobb eséllyel találja meg a műben rejlő értékeket, még akkor is, ha nem tetszik neki a mű.
Mi a kötelezők célja?
Tulajdonképpen ezt a kérdést kell feltenni magunknak, nem? Jelenleg egy-egy magyar mű elolvasása elég ahhoz, hogy a gyerekek végleg a videojátékokban keressék a szórakozást. Szerintem új célt kéne kitűzni a kötelezők számára: a legfontosabb (és tényleg csak a legfontosabb) alapművek megismertetése mellett legyen ez az olvasás megszerettetése.
Nem mindenkinél válik be minden műfaj – míg valaki él-hal a krimikért, lehet, hogy elviselhetetlennek tartja a fantasy regényeket. De mivel az iskolában nem nagyon találkozik ilyenekkel, ezt sosem fogja megtudni. Mi lenne, ha inkább arra fókuszálnánk, hogy az évek alatt a lehető legtöbb zsánerrel találkozzanak? Nem kell feladni a teljes Winnetou-sorozatot, csak az első részt – akinek tetszik, el fogja olvasni a többit is, akinek meg nem, később sem fogja rávenni magát. Egy krimi, egy klasszikus, egy történelmi, egy fantasy, egy sci-fi, és így tovább. A gyerekek találkozzanak minden műfajjal; így nagyobb eséllyel találnak kedvükre valót.
Nem tartom teljesen kizártnak azt sem, hogy ezt össze lehessen egyeztetni a tananyaggal. A Percy Jackson, Rick Riordan kiváló kalandregénye, bemutatja a görög mitológia minden alakját és csaknem minden történetét – egy olyan környezetbe ágyazva, ami sokkal emészthetőbb a diákok számára. Miért ne lehetne ezt feladni kilencedik osztályban, amikor a tananyag jelentős részét a görög mitológia teszi ki?
Állítom, hogy vannak a kötelezők között olyanok, amelyeket már legfeljebb csak szóban kéne megemlíteni, de semmiképp sem elolvastatni.
Ismét a görögöket emlegetve, vessünk egy pillantást SzophoklészAntigonéjára. Ezt az egyébként nagyon rövid drámát kilencedik osztályban adják fel, amikor a görög irodalmat tanítják. Egy olyan gyereknek, aki korábban is sokat olvasott és már találkozott más, összetettebb művekkel, természetesen nem fog problémát okozni. Viszont ha valaki most olvas először drámát, nem csoda, ha nem bírja követni az eseményeket. Az Antigoné szókincse igencsak régies, nem beszélve a körmönfont, hosszú mondatokról.
Van egy öcsém, aki éppen most fejezte be a kilencedik osztályt. Egyik nap az említett művet olvasta, már túl volt a felén, amikor hallottam, annyit mond: „Ja, hogy Antigoné egy nő!” – éppen ennyire volt érthető számára a mű. Egy huszonegyedik századi gyerek esetében már egyáltalán nem olyan egyértelmű, hogy ismeri a drámák szerkezetét anélkül, hogy elmagyaráznák neki, ez pedig erőteljesen megnehezíti az olvasásukat.
Mint már említettem, imádok olvasni, és el is olvastam minden kötelezőt diákkoromban. Azóta is utálom Jókai Mórt. A kőszívű ember fiait elolvastatni általános iskolában egyenesen kínzásnak minősült, ennek ellenére tizenkettedik osztályban ismét megtámadtak minket az Az arany emberrel, amelyet szintén tortúra volt elolvasni. Mind a kettő mű erősen vontatott, a cselekményük pedig nem valami izgalmas (legalábbis egy kisiskolás számára). Nem az ellen tiltakozom, hogy Jókai Mórt tanítsanak, hanem az ellen, hogy feladják kötelező olvasmányként.
Tóth Krisztina egy korábbi, a Könyves Magazinnak adott interjújában szintén azt nyilatkozta, hogy eltávolítaná Az arany embert a kötelezők listájáról, a nőalakokra hivatkozva. A cikk megjelenését követően a Jókai-rajongók nekiestek az írónőnek, pedig csak egy álláspontot közölt, ráadásul jól átgondolt és megfogalmazott érvekkel.
Ugyanez a véleményem Egri csillagokról, a Rómeó és Júliáról, IbsenVadkacsájáról, CsehovSirályáról, továbbá Az arany virágcserépről. Semmiképpen sem magukkal a művekkel van a baj, hanem azzal, hogy egy fiatal generációnak próbálják elavult módszerekkel átadni, nevezetesen lenyomni a torkukon.
A diákoknak elvileg a kötelezőkön keresztül kéne megismerkedniük az irodalom nagy műveivel, alakjaival. Ezzel szemben olybá tűnik, mintha bizonyos szempontok alapján megszűrték volna a szövegeket, és csak az oktatási rendszer által elfogadottnak minősített alkotásokat tanítanák.
Nem tanulunk például az amerikai irodalom két meghatározó szerzőjéről, Edgar Allan Poeról vagy H. P. Lovecraftről. Az idei érettségi tételek között már szerepelt A Morgue utcai kettős gyilkosság, Poe művészetét átfogóan azonban nem tanítják. Nem szerepel a tananyagban Sir Arthur Conan Doyle, Rejtő Jenő, Jane Austen és George Orwell sem. A modern irodalom terén csak a felszínt kapargatják: nincs szó a kortárs orosz női szerzőkről, Stephen Kingről, Carlos Ruiz Zafónról vagy Krusovszky Dénesről.
Mielőtt mindenki elborzad, semmiképpen sem azt javaslom, hogy minden 16 éves olvassa el A ragyogást, vagy okozzon magának rémálmokat Lovecrafttel. Nem a horrorirodalom elemzését szeretném bátorítani. Azonban abszurdnak tartom, hogy nem beszélünk olyan írókról, akik a maguk területén egyedit alkottak. Poe tulajdonképpen egymaga létrehozta a detektívregény műfaját, Stephen Kinget pedig a horror mesterének nevezik. Jane Austen megírt mindent, ami a romantikus történetek alapjait képezi.
Ha már Austenről van szó, meg kell említeni a női írók hiányát mind a kötelezők, mind az irodalom-tananyag terén. Ha átfésüljük a régebbi vagy a mostani olvasmányok listáját, (amellett, hogy szinte semmit sem változtak) eléggé szembetűnő, hogy úgy kell keresgélni a női szerzőket. Jobb esetben találkozunk Janikovszky Évával, Nemes Nagy Ágnessel, esetleg Szabó Magdával, de hacsak az érettségi modern irodalom részén nincs női szerző, tulajdonképpen ki is merült ez a kategória. A kötelező olvasmányok rendkívül férfiorientáltak, többnyire férfialakokat prezentálnak, vagy olyan női alakokat, akik még bőven a hímsovinizmus árnyékában születtek – melynek köszönhetően nem nagyon lehet velük azonosulni.
A női írók terén ráadásul minden műfajban rendkívül széles választék áll rendelkezésünkre. Colleen Hoover romantikus regényei egyáltalán nem mondhatóak átlagosnak. Tatyjana Tolsztaja és Ljudmila Ulickaja a modern orosz irodalom legmeghatározóbb alakjai közé tartoznak. Lehetne olvastatni Margaret Atwoodot, Harper Leet, esetleg Agatha Christie-t vagy Virginia Woolfot. A női írók a régi, a klasszikus és a modern irodalom terén is abszolút hiányoznak, pedig éppen annyira fontosak és meghatározóak, mint a férfiak.
Összegezve, úgy érzem, komoly hiányosságok vannak az irodalom oktatásában. Persze lehet azzal védekezni, hogy már így is hosszú a tananyag. Ellenben semmi kivetnivalót nem látok abban, hogy elvessék a régi, elmaradott műveket és írókat, majd az újakkal helyettesítsék őket. Emellett szóvá kell tenni: a rengeteg önéletrajzi adat, amit meg kell tanulni, szintén teljesen feleslegessé vált az idők során.
Az írók életéből elég lenne a releváns részleteket megtanulni – senki születési és halálozási dátuma nem tesz hozzá többet a műveltséghez. Ma már minden információ elérhető csak egy kattintással, ami igazából ebben az esetben csak jót jelent: a száraz adatok helyett koncentrálhatunk azokra a részletekre, amelyek hozzáadtak a művek keletkezéséhez. Mélyebben lehetne megismertetni a szövegeket, tehát magát az irodalmata diákokkal, hátha még az olvasás szeretetét is beléjük olthatjuk.
Kell a változás
Bátran merem ezt állítani. Az irodalomoktatás, amennyire elhanyagolja a külföldi szerzőket, éppen annyira koncentrál kizárólagosan a magyarokra. Ezzel nem lenne gond, ha túl tudna lépni a régebbi műveken. Még az egyetemi oktatásban is jelen van a probléma, miszerint a régi magyar irodalom a klasszikus és a modern rovására megy. A tanterv sokszor újra meg újra végigmegy ugyanazokon a költőkön, írókon (Arany János, Petőfi Sándor, Vörösmarty Mihály, Jókai Mór stb.) – ha véletlen mégis szóba kerül a modern irodalom, akkor se jutunk túl a huszadik századon.
Természetesen nem magyar szakon kell a világirodalmi kínálatot bővíteni, azonban ez a mentség már nem áll a középiskolákra. Újra meg újra megtanuljuk a 20. századig az összes elképzelhető magyar költő életrajzát és fontosabb műveit. Az egyetlen, amit elérnek ezzel, hogy egy életre megutáljuk őket, pusztán azért, mert gimnáziumban 3 hónapot töltöttünk Petőfi Sándor költészetének elemzésével.
A felesleges életrajzok, valamint a művek egyértelmű túlelemzése mellett probléma, hogy a diákok többnyire nem alkothatnak saját véleményt az olvasmányaikról (tisztelet azoknak a tanároknak, akik kivételt képeznek). Az évek alatt arra szoktattak minket, hogy ne osszuk meg a gondolatainkat, ne mondjunk ellent a tanárnak, csak tanuljuk meg a már előre megírt, elfogadott hozzáállást. Ez nem irodalom. Hagyni kell, hogy a művek magukért beszéljenek, hogy a diákok megélhessék őket, ha már kötelező elolvasniuk. Éppen a szabad gondolkodás, a világlátás tágítása lenne a lényeg. Ha a fiatal nem alkothat véleményt, miért olyan meglepő az olvasás iránti utálata?
Semmiképp sem áll szándékomban megtámadni a tanárokat. Sok esetben egyáltalán nem hibásak, hiszen a tananyag, amelyet át kell adniuk, hatalmas, viszont nagyon kevés idő áll rendelkezésükre. A mozgásterük kicsi, nincs lehetőségük eltérni a megadott követelményektől. Véleményem szerint magasabb szinten, általánosan kell megváltoztatnunk a kötelezőkhöz való viszonyunkat és az irodalomoktatásról alkotott elképzeléseinket.
Több forrásból hallottam már, hogy egyes iskolákban igyekeznek alakítani a bevett listán. Feladják például a Harry Pottert érettségi tételként, illetve elolvastatják Janne TellerSemmi című művét, amely egyértelműen a tabutémákat feldolgozó könyvek közé tartozik. Ezek a kísérletek javuló tendenciának tekinthetők, és őszintén örülök nekik.
Nem vagyok abban a helyzetben, illetve nem rendelkezem olyan tudással, hogy megmondjam, hogyan lehetne jobban csinálni. Azonban igenis abban a helyzetben vagyok, hogy nyilatkozzak az oktatási rendszer jelenlegi állásáról, mert nemrég léptem ki belőle. Úgy gondolom, az irodalomtanításnak szüksége van a reformálásra.
A jelenlegi tanterv nem alkalmazkodik a világ fejlődéséhez, a gyerekek igényeihez. Egy elavult rendszert képvisel, amely ma már nem állja meg a helyét. Az irodalom folyamatosan változik, bővül, alakul, újabb és újabb művek keletkeznek. Ennek ellenére Magyarországon továbbra is ugyanazokat a szövegeket tanítják, mint harminc, negyven évvel ezelőtt, és ezen változtatni kell – ha máson nem, legalább a hozzáálláson.
Újra vetítik az 1977-ben készült ABBA-filmet. A világhírű svéd zenekart a középpontba állító alkotás felújított változata szeptember 17-én és 19-én látható a hazai filmszínházakban.
Az ABBA pályafutása csúcsán 1977-ben két hétre Ausztráliába utazott turnézni. A svéd-ausztrál film egy különleges műfajmix, amelyben a turné koncertjein előadott legnagyobb slágerek mellett dokumentum- és játékfilmes elemek is szerepelnek – közölte az ABBA – A film hazai forgalmazója, a Pannónia Movie Entertainment az MTI-vel.
Az együttes a sydney-i Operaházban, Perth-ben, Melbourne-ben és Adelaide-ben lépett fel; a rendező Lasse Hallström, akivel az ABBA több klipet is készített. Az ABBA-filmben elhangzanak a legnagyobb slágerek, köztük a Dancing Queen, az SOS, a Name of the Game, a Waterloo, a Money, Money, Money vagy a Mamma Mia, illetve az erre az alkalomra készült Get on the Carousel. Hallström beépítette a történetbe a dokumentumfilmek kötelező elemeit, így láthatóak részletek az eseményeket felvezető sajtótájékoztatóról vagy közvetlen a színpadra lépés előtti kulisszákból is.
A játékfilmes kerettörténetben Robert Hughes alakítja Ashley Wallace-t, egy éjszakai countryszámokat játszó rádióműsor házigazdáját. Bár a popzene távol áll tőle és a stúdión kívüli interjúzás sem tartozik a munkájához, főnöke mégis megbízza azzal, hogy találkozzon az ABBÁ-val, mert tudja, a beszélgetés emberként és nem szupersztárként mutatná be a tagokat. Ashley próbálkozásai azonban különböző okokból meghiúsulnak, így jobb híján a rajongókat szólítja meg. A film korához képest szinte úttörőként használja az áldokumentum műfajt. A film felújított változatát néhány extra is kiegészíti a feliratos vetítéseken, amelyek a ritka 1977-es werkeken kívül betekintést adnak az ABBA múzeumba és az éppen futó Voyage koncertsorozatba.
Az ABBÁ-t 1972-ben alakította a már korábban együtt zenélő Björn Ulvaeus és Benny Andersson, miután két énekes hölgyet, Agnetha Fältskogot és Anni-Frid Lyngstadot bevette a csapatba. 1974-ben váltak világszerte ismertté, amikor Waterloo című dalukkal megnyerték az Eurovíziós Dalfesztivált és attól kezdve éveken át uralták a különböző országok toplistáit.
Pályafutásuk során több mint száz dalt jelentettek meg és mintegy 350 millió lemezt adtak el. Az együttes 2021-ben negyven év után új stúdióalbumot készített Voyage címmel, amelyhez különleges koncertturné kapcsolódik. A zenekar tagjainak hetvenes évekbeli digitális változatát motion-capture technológiával keltették életre virtuálisan.
Első alkalommal szervezi meg a Palimpszeszt Kulturális Alapítvány a Nyolc Ág Stúdióval együttműködésben a KÖZÖD? – Budapesti Részvételiségi Fesztivált szeptember 8. és 10. között a Szeszgyár közösségi parkban.
A háromnapos rendezvényen számos workshop, foglalkozás, pódiumbeszélgetés fogja gyakorlati és elméleti szinten tárgyalni a kultúra és a közösségek kapcsolódásának lehetőségeit, a részvételiségi módszertan jövőjét, de a szervezők gondoskodtak a bensőséges hangulatú, klasszikus fesztiválstruktúrákról: akusztikus szólókoncertet ad Szabó Balázs és Naisván is.
A KÖZÖD? – Budapesti Részvételiségi Fesztivál keretében a megszokott aktív előadó és passzív hallgatóság struktúrán túllépve a fellépők és a közönség közös aktivitásával kelnek életre a programok az alkotni vágyók és a társadalmi problémákra érzékeny emberek érdeklődését kielégítve, inspirálva és motivációikban megerősítve őket, hogy a részvételiség gondolatával a középpontban visszatérjen az eredeti értelemben vett politika egy olyan korban, ahol az állampolgárok nagy része nincsen birtokában azoknak az eszközöknek, melyekkel érdemben járulhatna hozzá közös ügyeinek alakulásához.
A tervezett programokban nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy a pódiumbeszélgetéseket közös beszélgetésekké, a koncerteket a lehető legszemélyesebbé, a képzőművészetet pedig közös alkotásokká varázsoljuk.
Jelentős szerepet kap még a fesztiválon az az események közötti szabad tér, amit a résztvevők a hallottak megvitatásával, relaxálással, olvasással, kapcsolatépítéssel tölthetnek fel. Az említett szabadidős tevékenységek mellett a látogatóknak lehetőségük lesz a kitelepült civil szervezetek munkájáról többet megtudni, illetve személyre szabott segítséget is kaphatnak ebben a két napban.
A programokon való részvétel mindenki számára ingyenes, de rendezvénybiztonsági okokból regisztrációhoz kötött. Az alábbi űrlap kitöltésével részvételi szándékod hivatalossá válik! Várunk szeretettel, legyél te is aktív résztvevője annak, ami körülvesz
Fontos infó: a fesztivál alatt kiemelt szerepet szánunk a szemétmentes működésnek, így nem lesz kiszolgálás, viszont bátran hozhatsz magaddal bármilyen italt, ételt. Ami fontos, hogy a szemetet így is gyűjtsük szelektíven! Bár lesz fesztiválbútorzat, de ha csak elhevernél a fűben, ezt is megteheted: hozz magaddal pokrócot, kempingszéket, ami csak jólesik!
14:00 – Közös alkotás első alkalma (a közös alkotás keretében szakavatott koordinátorok segítségével egy utcai kiállítás megvalósításával tesszük szebbé a Szeszgyár egyik falát)
15:00 – Kreatív írás műhely Vajna Ádámmal
15:00 – Fiatal Drámaírók Háza kitelepülés, Workshop
18:00 – Fesztiválmegnyitó
18:30 – Pódiumbeszélgetés: A közösség szerepe a fiatalokkal foglalkozó magyar független kulturális intézményekben (meghívott vendégek: Fiatal Drámaírók Háza, Fiatal Írók Szövetsége, Free SzFE)
20:00 – Szabó Balázs szólókoncert
Szeptember 9. szombat
11:00 – Közös alkotás második alkalma
13:00 – A Józsefvárosi Önkormányzat Közösségi Részvételi Iroda iroda kitelepülése, könyvcsere és zenés chill a Szeszgyárban
14:00 – Szociodráma Blaskó Ágnessel
15:00 – Pódiumbeszélgetés: Közösségre alapuló, vállaltan baloldali szórakozóhelyek helyzete Magyarországon – elvek, közösségek, gyakorlatok (meghívott vendégek: Auróra, Gólya Szövetkezet)
17:00 – Pódiumbeszélgetés: A részvételiség lehetőségei – honnan indult a részvételiségi gondolkodás, milyen módszertanok alakultak ki, mi a jövője Kelet- és Közép-Európában? Meghívott vendégek: Frazon Zsófia, Udvarhelyi Tessza (Józsefvárosi Önkormányzat Közösségi Részvételi Iroda)
18:30 – Pódiumbeszélgetés: Közösség és kultúra (Fehér Renátó, Seres Lili Hanna, Vecsei H. Miklós)
20:00 – Naisván szólókoncert
21:00 – DJ (Bordás Máté)
Több mint száz restaurált klasszikust, többek közt a Jézus Krisztus szupersztárt, az Ed Woodot, a Régi idők fociját és a Grease-t is lehet majd látni a szeptember 12-én kezdődő Budapesti Klasszikus Film Maraton programjában.
A filmek egy részét ingyenesen tekintheti meg a közönség egy óriás kivetítőn a Szent István-bazilika előtt, a fesztivál további vetítéseire pedig kedvezményes, ötszáz forintos áron válthatók jegyek, míg a diákok és a tanárok, valamint az ötödik kerületi lakosok ingyenesen vehetnek részt a vetítések többségén a Toldi moziban, az Uránia Nemzeti Filmszínházban és a Francia Intézetben.
A programban szerepelnek többek közt Latabár Kálmán klasszikusai, Keleti Márton és Gazdag Gyula korszakos művei, Korda Sándor alkotásai, az Oscar-díjas Pressburger Imre munkái, valamint unokái, a BAFTA-díjas Andrew Macdonald producer és Kevin Macdonald Oscar-díjas rendező filmjei is.
Olyan különlegességeket is meg lehet nézni a nagy kivetítőn, mint az 1916-ból fennmaradt első mozgókép Budapestről, a legelső Oscar-díjas film, a Szárnyak, a leghíresebb magyar női rendezők első alkotásai, vagy számos sport témájú dokumentumfilm-különlegesség is.
Több vetítésen személyesen az alkotók, mások mellett Andrew Macdonald és Kevin Macdonald, Sándor Pál, Gazdag Gyula, Gárdos Péter,Thierno Souleymane Diallo és Pierre Földes, valamit a filmtörténet neves kutatói mesélnek majd kulisszatitkokat és ritkán hallható érdekességeket a közönségnek.
A Szépművészeti Múzeummal együttműködve a Jean Renoir francia rendező filmjeinek vetítésein résztvevők között ingyenes belépőket sorsolnak ki a filmes édesapja, Auguste Renoir impresszionista festő szeptemberben 22-én nyíló kiállítására.
A vetítésekhez idén új helyszínként csatlakozik a Budapest Music Center, ahol két filmkoncertet vetítenek le Harcsa Veronika, Lukács Miklós, Dés László és Gőz László részvétele mellett.
A diákoknak és tanároknak a szervezők kétezer ingyenes akkreditációs karszalagot biztosítanak, amelyek az összes vetítésre érvényesek, a közönség többi tagja pedig az Urániában, a Francia Intézetben és a Toldi moziban online és személyesen, valamint a fesztivál honlapján, az egyes filmek oldalán tud jegyet venni.
Kiemelt kép: Jelenet a Jézus Krisztus Szupersztár c. filmből (forrás: Port.hu)
Egy éves kihagyást követően augusztus 16. és 20. között visszatért a Nyolc Ág Művésztábor, az újjászületést pedig tovább szépítette, hogy a rendezvény hazatért az origójába és szellemiségének aktív alapját képező helyszínére, Kámba, a Bezerédj kertbe.
A legutóbbi táborokhoz képest bár kisebb létszámmal, de annál bensőségesebb atmoszférával teltek a napok, emiatt a szervezők úgy döntöttek, hogy a hagyományoktól eltérően ezúttal titkos naplót íratnak a tábor három, kijelölt résztvevőjével: Élő Csenge Enikő, a tábor közösségének hosszú ideje aktív tagja, Kocsis Marcellel, a Nyolc Ág egyik alapítója és kezdetétől résztvevője és Áfra János, az idei líraműhely egyik vezetője és az V. tábor egyik meghívott vendége írta meg a tábor három napját lírai naplójában Vincze Márton képei kíséretében.
A szervezők és a résztvevők nevében köszönjük nekik, hogy megörökítették az élményt, illetve köszönjük a helyszínt Kám Község Önkormányzatának, Némethné Doma Ritának, a támogatást a Vas Vármegyei Önkormányzati Hivatalnak, a Szépírók Társaságának, Ady Edinának, Kónyáné Németh Máriának és természetesen Vas megye minden tűzoltójának.
1. nap – Élő Csenge Enikő
Nem úgy jöttem, ahogy mindig. Pedig itt minden a régi. Régi a csend, a nyugalom, a béke, régi az erdőszag, a parázs, a lilás fények, minden mosoly, minden ölelés egészen régi, régi és tartós, hasonlít az örökléthez. Én viszont nem. Valami megváltozott. Zilált lettem és nyugtalan, magamból kitaszított, kietlen és szomorú és tehetetlen, mint egy kóbor vakarcs.
Nem úgy jöttem, ahogy mindig. Pedig itt minden a régi. Kezek nyúlnak felém, barátok kacsintanak, idegenek szeretettel ölelnek. Minden a régi, csak én nem. Ezért jógázni kezdek. Beállok egy körbe, követem a mozdulatsort. Nyújtok, egyensúlyozok, aki ügyes, a fejét is emeli. Én is az vagyok, persze, az vagyok. Felemelem a fejem, az eget nézem, madarakat vizslatok. Leteszem a pózt, mellettem a legkedvesebb lány, én az nem vagyok, ettől szomorú leszek, de nem lehet mindenki kedves, vagy csak én nem lehetek az, mert én tényleg nem vagyok. De ő rámnéz, mosolyog, nyugtat. Megérzem a régi szagokat.
Fotó: Vincze Márton
Nem úgy jöttem, ahogy mindig. Ami régi, az én nem vagyok. A fűben fekszem, halk zene szól, az eget nézem, a szemem, mintha tapadna a kékre, nem pislogok. Aztán meglátlak, táska van nálad, indulsz és azt mondom, persze, megyek én is. Verseket olvasunk, kártyákat húzunk, elmesélünk olyat, amit nem kéne, mondunk mindent, amit már rég tudunk. De mindenkinek jó, és a mindenkibe még én is beletartozom. Hiába a bűn, a megszégyenülés felirat, te meg én mindig mi leszünk. Mindenki beszél, mindent értünk, versben jók vagyunk, vagy ha nem, hát figyelünk, tisztelünk, megköszönünk. Szép órák, ismerős szagok.
Nem úgy jöttem, ahogy mindig. Valamiért tudom az utat vissza. Több ezer szúnyog. Kell a közös ellenség. Szerencsénk van. A rovarokra esik a választás. Aztán gyúrok. Tapad az agyag, törik, vágom, nyomom. Csipkés, gyönyörű. Hálás vagyok. Negyedikben agyagoztam. Valamim megint van, ami régi. Kiteszem száradni melléd, kiteszed száradni mellém.
Mire lemegy a nap, egy pohárból iszunk. Barátaink a hitványságról beszélnek, szól a két B, Bartók meg ByeAlex, amit mondanak, felüdít, megnevettet, aztán disznót vágnak a vásznon, bárcsak így írnék monológot, vajon mit jelent ellenállni, vajon a festéktől szimbólum lesz, vagy csak szar. Korán megyek aludni, mert mostanában korán megyek aludni, pedig azt mondják, én vagyok a lelke, hogy mindig is én voltam, azt mondják, emlékezzek, az ilyesmi nem tűnik sehova, hogy nem vagyok kóbor vakarcs, egyáltalán vakarcs sem vagyok, és hogy jöhetek bárhogy, ettől még minden a régi, és hála nektek, ebbe a mindenbe én is beletartozom.
Fotó: Vincze Márton
2. nap – Kocsis Marcell
Ha a Nyolc Ág számunkra egy művésztábor, akkor a Kám körüli szúnyogoknak maga a fesztivál. Minden bizonnyal az összes résztvevő vérét adta a következő szúnyoggenerációk sikeres felcseperedéséhez, hiszen egy-egy vérszívás után az apró rovarok rendelkezhetnek a szükséges kalóriákkal ahhoz, hogy lepetézzenek egy szimpatikus pocsojába. Vas megyében ma abból van elég…
Természetesen ez a gondolat nekünk minden, csak nem vigasztaló. Arra viszont nagyon kíváncsi vagyok, hogy mit (vagyis, inkább kit) esznek, amikor mi nem vagyunk itt.
A tábor emberi lakói, ha nem csapkodtak és sziszegtek középkori átkokat, azt hiszem, jól mulattak a második napon is. A délbe nyúló reggelt Kovács Kristóf kezdte dobworkshopjával, ahol a résztvevők teste is a hangszerré változott. Elnézve a körben álló, kezükkel és lábukkal a taktust verő társaimat, nyilvánvaló, hogy egykor régen szintén ez volt a legeslegelső olyan eszköz, amely hangszerré változott.
Ebéd után a szorgalmasak és fejben frissek Áfra János és Horváth Florencia költők vezetésével valahol messzebb líraműhelyt tartottak, ahonnan csak három felé tértek vissza. Néhányan ezután tőlem és Nagy Dávidtól hallhattak pár szót az íjászkodásról és íjászkodó őseinkről is, majd kipróbálhatták a fegyvereinket.
Fotó: Vincze Márton
Mindig akad pár olyan ember, akinek mintha a kezébe teremtették volna az íjat, holott eddigi életükben alig csináltak ilyesmit – másoknak nehezebben, de reményeim szerint nem kevesebb élvezettel megy. Mindenesetre ez egy olyan sport, amely leginkább nem tehetség, hanem a rendszeres gyakorlás kérdése (bár úgy gondolom, hogy ez nagyrészt a versírásra is igaz).
Ha már versek, itt volt velünk Kemény István is, aki halk, intelligens és érdeklődő. Nagyon furcsa érzés olyannal beszélgetni, aki az egyetemen tananyag volt és a verseivel tanultunk meg lírát elemezni. Természetesen ő is olyan, mint bármelyikünk, éppen ezért érdekes érzés vele lenni.
Bence vezetett vele egy pódiumbeszélgetést késő délután. Biztos vagyok benne, hogy ez mindkettejük legakciódúsabb beszélgetése volt, ugyanis az első hét perc után megérkeztek a rumi, kámi, majd a vasvári tűzoltók is. A sátortábor közepén egy öreg fa hatalmas ága megadta magát az idő munkájának és recsegve-ropogva kereste útját a talaj felé. Sajnos egy másik ágon fennakadt, így szükséges volt, hogy kiszálljanak a tűzoltók. Sokat ők sem tehettek vele, most mindannyiunknak nagyon vigyázni kell, pár társunknak költözniük is kellett.
Ezután a beszélgetés rendben folyt: jól esett szellemi birkózást hallgatni, kicsit az embert is elemezni a költő mögött, aztán figyelni, hogy milyen nehezen jönnek elő szavai. Eszembe jutnak híres költőinterjúk vagy rádióműsorok… Mindenesetre egy színésszel könnyebben ment volna az ilyesfajta önfeltárás, igaz, nem lett volna fele ennyire sem érdekes.
Fotó: Vincze Márton
Este (már-már éjszaka) Nagy István, a Kassandra zenekar frontembere (ez a kicsit szőrös, bajszos angyal) adott koncertet, játszotta számaikat. Looperrel dolgozott, így csalta elő egyedül és gitárjával kellemesen pszichedelikusnak ható dalaikat – neki kemény munka, nekünk kiváló móka volt.
A második nap itt végződött, ha nem számoljuk a kora hajnalig tartó éneklést, beszélgetéseket és az egyéb, ilyenkor megszokott nyáresti csodákat.
3. nap – Áfra János
Kreatívírás-műhelyt moderálni inspiráló kihívás. Akkor is, ha a résztvevők életükben először, pusztán kikapcsolódásképp kísérleteznek szövegek létrehozásával, és akkor is, ha már a szakmában avatottak, sőt, maguk is szakmabeliek, folyóiratközlésekkel, kiadásra váró vagy megjelent kötetekkel. De mi van, ha a csapat tagjai különböző hátterű és eltérő ambíciókkal bíró emberek? Akkor mindenekelőtt az összetartó, empatikus közeg megteremtésére van szükség, és a reális célok kijelölése is csoportfeladat. Ezt a folyamatot ezúttal nem egyedül kellett koordinálnom, hiszen Horváth Florenciával együtt kaptunk felkérést a Nyolc Ág Művésztábor líraműhelyének vezetésére. A közvetlenebb kapcsolódást személyes hangú bemutatkozással segítő kártyás feladattól a gátlások feloldására és a kreativitás megélésére koncentráló asszociációs játékon, valamint az egyéni írásfeladaton át jutottunk el egy közös szöveg létrehozásáig.
Fotó: Vincze Márton
A harmadik – a korábbiaknál fáradtabban induló – napra a bizalmi légkör már adott, és az újdonsült táborozók is elég bátrak ahhoz, hogy felolvassák írásaikat. Még az előző esti vendég, Kemény István érdeklődő jelenléte sem hoz zavarba senkit. Váratlanul ambiciózus, ígéretes darabok is elhangzanak, és nem csak a már rutinos szerzőktől. Jakobovits Kitti pszichológus-irodalomterapeuta például élete első versében a szentekkel kapcsolatos ambivalens érzéseit ragadja meg figyelmesen. Kisebb, termékeny nézetkülönbségek akadnak persze, ám a szerzők kivétel nélkül hálásan fogadják, odafigyeléssel jegyzetelik az építő észrevételeket, felvetéseket. A kritika is könnyebben viselhető, ha nemcsak megalapozott, de támogató hangon szól. Az utolsó műhely végén tapssal köszönjük meg egymásnak a közös munkát, és elindulunk a táborszéli kék filagóriából a szúnyogok uralta központi térségbe, megkóstolni a Vincze Bence atyai szeretetével fűszerezett lecsós rizst. A Nyolc Ág Művésztábor vezetője csak egy pillanatra veszti el türelmét, mégpedig amikor a vérszívók is vadul gyülekezni kezdenek az ebédhez a forró kondér felett.
A szokásos praktikák nem mentenek meg a csípésektől, ezért kosarazni indulunk a pályára, majd ókori filozófusok módjára rójuk a köröket Bándi Mátéval a forró aszfalt felett. Napba tekintgetve diskurálunk baloldaliságról, tradicionalizmusról, anarchomiszticizmusról és a versek hatalmáról. Aztán a sírásközeli csendet a performansz kezdetét jelző dudaszó töri meg. Arra érünk vissza, hogy W. Horváth Tibor két gigantikus fakanálra erősített habverőt rángat a fűben ülők feje fölött, majd a földtől való elrugaszkodásra és az égbe emelkedésre szólítja fel a jelenlevőket. Lefekszem két szalmával kibélelt zsákra, és égbe emelem karjaim, hullámozni kezdek a meditációs zene ritmusára. A társaság kisebb része válaszolgat a performer kérdéseire, fesztelen-feszengve, míg a többiek arrébb húzódnak. Még a művész hangja is el-elcsuklik közben, pedig végső soron a létszámcsökkenés egy Távolságtartási gyakorlatok című program esetén akár sikerként is elkönyvelhető. Az előválogató után maradók egy közös performansz megvalósítására is hajlandónak bizonyulnak – előbb a pályán kámehámézva tologatjuk egymás közt a levegőt, majd a Fekete Pákó által is megjárt betonszínpadra gyűlve kezdünk hozzá egy közösen megtervezett pszeudorítus végrehajtásához.
Fotó: Vincze Márton
Az energiaáramoltatás Bence és köztem később is folytatódik, kiderül, hogy Istvánt sem hagyja hidegen a metapszichológia, kávézni indulunk hát hárman, hogy megfejtsük az emberiség történetének nagy rejtelmeit Göbekli Tepétől a pszichedelikumok emberi kreativitásra gyakorolt hatásán át a kocsmázás rítusaiig. Amikor a szomszéd asztaltól Szerényi Szabolcs is bekapcsolódik, a fajunkat majd minden fontos kulturális gyakorlat terén megelőző Homo Naledi meg a nagy kihalási események is szóba kerülnek. A táborhelyre visszatérve Kollár-Klemencz Lászlóval találkozunk, aki elmeséli, hogy éppen középkori népballadák megzenésítésén dolgozik, lemezt készít a nők évszázados gyötrelmeit megverselő darabokból.
A Késelés villával című tematikus beszélgetéssorozat kihelyezett alkalmának témájaképp a Magyar művésztáborok szolgálnak. Szó esik a szervezési nehézségekről, a támogatások megcsappanásáról, és arról, hogy az infláció hatására mindenhol emelni kényszerültek a részvételi díjon, ezért is csappanhatott meg a létszám a FISZ-tábor és a Nyolc Ág Művésztábor esetén is. Mint kiderül, Sárvárra sem jelentkezik már annyi középiskolás, mint a hőskorban, amely persze inkább a médianyilvánosság átalakulásával hozható összefüggésbe. A moderátor, Csete Soma egykori sárvárosként utal a kifejezetten középiskolásokra koncentráló, nagy hagyományú kezdeményezés frontális voltából adódó nehézkességre, a megújulás időszerű voltára. Mint kiderül, Florencia „profi táborozóként” és István tapasztalt műhelyvezetőként egyaránt a Hajdúböszörményi Írótáborban érzi legotthonosabban magát, Bence pedig a Véneki Alkotótáborban szerzett élményeire emlékezik vissza szívesen.
Fotó: Vincze Márton
Kollár-Klemencz László akusztikus koncertje felemelő élmény, és nemcsak azért, mert a szúnyogokra végre már csak a viszkető bőr emlékeztet, hanem azért is, mert a dülöngélő közösség együtt énekli a számokat, és amikor az előadó elfelejti a szöveget, támogató ovációt kap. Őszinte, allűröktől mentes jelenlét. Még a visszatapsot is megpróbálja megspórolni nekünk, amikor bejelenti, hogy itt lenne a vége, de játszik még kettőt. Csak azt éri el, hogy tovább tartjuk színpadon, végül megállapítja, hogy mi már nem vagyunk szomjasok, úgyhogy szeretne végre ő is inni valamit, majd az első asztalhoz ballag. Elfogadjuk, és a szívszorító dalok helyét átveszik a régi slágerek, valamint a videóinstallációk. Vincze Márton munkájának köszönhetően önmagunk széteső és újra egyberendeződő képére tekingethetünk fel tánc közben. Britnie Spears Oops… I Did It Againjét háromszor is meg kell hallgatnom, mire végre belátom, hogy itt az ideje magam mögött hagyni a fiatalságot.
Kiemelt kép: VI. Nyolc Ág Művésztábor – Vincze Márton