Kezdőlap Blog Oldal 234

Polar – A Netflix új fejvadásza

Polar

A streaming szolgáltatások megjelenése és rohamos elterjedése elsősorban a TV-s platform megreformálására tett – nyíltan kijelenthető – legsikeresebb kísérlet. Gondoljunk csak olyan sorozatokra, mint az HBO Trónok harcája, vagy akár a Netflix felületén debütált Narcos, vagy a Black Mirror.

Az utóbbi cégóriás az elmúlt években törekedett a saját gyártású, egész estés filmjeivel magához vonzani a mozi szerelmeseit is. Ennek jegyében született a bravúros, kedvező kritikai fogadtatású Birdbox, 2018 novemberében és a gyártósorról frissen kikerült, Mads Mikkelsen nevével fémjelzett Polar is.

A film a cselekmény szempontjából szinte végletekig szájbarágós módon tárja a néző elé az alapkonfliktust: a bérgyilkosok nyugdíjazása túl nagy költséget jelent a munkaadójuk számára, ezért a fegyverek szögre akasztása előtt így vagy úgy, de elteszik láb alól megbízottjaikat.

Ennél a pontnál kapcsolódik a történetbe a Mads Mikkelsen által alakított Duncan Vizla, „művésznevén” a Black Kaiser, aki a film kezdetén már nyugalmazott éveire készül. Nem meglepő módon Vizla lesz az a bérgyilkos, aki rájön, hogy milyen cselt eszeltek ki ellene, és kezdetét veszi az egyszemélyes bosszúhadjárat egykori munkáltatója, Mr. Blut ellen (Matt Lucas), aki a fiatal gyilkosaival próbálta likvidálni a Black Kaisert.

A film alapfelvetése egy ígéretes kezdetnek tűnt, adott volt az, hogy elhelyezzék a mában az elöregedés társadalmi jelenségét. Bemutathatták volna a teljes munkavállalói és magánéleti kiégést, amely Mikkelsen karaktere és a Vanessa Hudgens által alakított Camille közötti drámai párbeszédeken jeleit mutatta, viszont az ezekkel párhuzamos jelenetek egy olyan fikciós térbe helyezték a drámaiságot, amelyben sokkal inkább hatottak komikusnak, abszurdnak. Tovább erősíti ezt a kettősséget az, hogy a szövegkönyvbe indokolatlanul sok ízléstelen poén került, valamint Vizla nemezise az elvárt őrült karakterisztikája helyett sablonos és dilettáns lett.

Hatalmas logikai hiba az is, hogy a fiatal, Duncanre vadászó bérgyilkosok miért nem fordulnak munkáltatójuk ellen, ha tisztában vannak azzal, hogy milyen sors vár rájuk is. Ez nem pusztán logikátlan, hanem életidegen is. Ezek után bátran kijelenthető, hogy a Polar se nem dráma, se nem vígjáték, nagy jóindulattal egy explicit „gore mozi”.

Kamerakezelés és utómunka tekintetében a Netflixtől megszokott minőséget kapjuk, a premier plán kifejezetten jól áll Mikkelsen mimikai játékának, a színvilág és a sötétből kiemelkedő körvonalak pedig egészen erős hangulatot tudnak teremteni bizonyos jelenetekben. A film látványvilága viszont nem ezektől, hanem a végtelen vászonra vitt brutalitástól és sokkoló képektől lenne erőteljes. A probléma ezzel az, hogy a túltolt erőszakot kezdetekben komikusnak vagy viszolyogtatónak éli meg a néző, viszont a későbbiekben már egyáltalán nem sokkolja a vér és a halál látványa. A filmművészet egyik legerősebb motívuma a halál, de csak akkor, ha értékveszteség is társul hozzá, a legyek módjára hulló rosszfiúk viszont nem tudnak drámai hatást kelteni, sokkal inkább a Szerb filmet idéző öncélú brutalitás sejlik fel az emlékezetben a képsorok után.

A színészi munka tekintetében egyértelmű, hogy Mikkelsen és Hudgens hivatott elvinni a hátán a filmet, de a többi karakter jellegtelenségét ők sem tudják kiegyensúlyozni.

Összességében elmondható, hogy a Polar alapötletét tekintve ma is élő társadalmi problémákat mutathatott volna be kisarkított formában, de a történetet feláldozták az öncélú brutalitás oltárán. A film dramaturgiáját még sajnos Mads Mikkelsen sem volt képes megmenteni.

Kiemelt kép: variety.com

Takács Zsuzsa nyerte el az Aegon Művészeti Díjat

Hatszáz oldalnyi költészet: 2019-ben Takács Zsuzsa nyerte el az Aegon Művészeti Díjat a Vak remény című versgyűjteményéért. A kötet a Magvető Kiadó gondozásában jelent meg. A tizennegyedszer odaítélt díj Magyarország egyik legnagyobb pénzjutalommal járó, magánalapítású irodalmi elismerése, mellyel az előző év kiemelkedő, kortárs szépirodalmi alkotását jutalmazzák.

„Kiszabadítani az intelligens-érzékeny nőköltészet kategóriájából – ez volt a tétje a Takács Zsuzsa költészetét fogadó kritikáknak a kétezres évek elejétől. A pálya kezdetén megjelenő, visszafogottan elismerő vélemények után az ezredfordulón az írásaival foglalkozó tanulmányok egyre újabb, érdekesebb és változatosabb szempontokat fogalmaznak meg, ahogy költészetét a fiatalabb generációk irodalmárai is felfedezik…” Bodor Béla így fogalmaz Takács Zsuzsa költői pályaképe című tanulmányában a költőnőről.

A Kossuth-díjas szerző nemzedékek számára vált iránymutatóvá. Mára valódi jelentőségét nemcsak az irodalomkritikusok, szerkesztők, de az olvasók is felismerték. Ezt az is mutatja, hogy 2017-ben a legtöbbek által olvasott-megosztott vers a neten Takács Zsuzsa: Ha van lelkünk ugyan című műve volt. Több mint hetvenezren látták a Jelenkor folyóirat posztjában, megosztották, beszéltek róla, igazi irodalmi esemény lett belőle.


„Kérte, hogy maradjunk. Ő angyalok lépteit
hallja, mondta, meztelen talpuk surranását,
fényes ruhában járnak a víz fölött.
Azt mondta, érzi a tenger cseppjeit az arcán.”

Takács Zsuzsa: A Vak Reménnyel egy körúti kávézóban


Forrás: Libri

Irodalmi divathullámoktól messze járó, a magyar- és világirodalom változatos költészeti hagyományait felelevenítő művészetének gyűjteményes kötete a Vak remény, élén a legújabb, kötetben most először közölt Vak Remény-versekkel, a kötet lezárásaként pedig a régi és új India-költeményekkel.

Takács Zsuzsa így beszélt a kötetről:

„Mindnyájan sajátos történetek keretei között élünk, életünknek nemcsak szerzői, fő- és mellékszereplői vagyunk, elbeszélői, hanem önkényes vagy vétlen meghamisítói. Verstörténeteimben szereplőim sorsát pedig saját sorsomként élem újra, csapásként, engesztelésként, elvesztett lehetőségként.  A kimondásban eleve benne foglaltatik egy másfajta, nyelvi jellegű kudarc is. Pontatlan vagy pontosnak vélt megfogalmazásunk sosem azonos az eredeti gondolattal. A kimondás korlátot állít, a közlésben szüntelen eltolódások, csúszások vannak. Ha eljutunk a megfogalmazáshoz, az már többszörösen is hamis az eredeti gondolathoz képest. Attól hogy megírom, hogy saját koordinátái közt megáll saját lábán, mégsem zárul le egy vers. Mint valami ketrecbe zárt griffmadár, kikölti a tojásait, és fiókáival együtt (de mondhatnám vészjóslóbban is: gyújtóbombáival együtt) tágabb teret követel magának.”

Takács Zsuzsa beszélgetése Szalagyi Csillával (Vigília).

A 2019-es Aegon Művészeti Díj jelöltjei voltak:

  • Dragomán GyörgyRendszerújra, Magvető Kiadó
  • Garaczi LászlóHasítás, Magvető Kiadó
  • Kemény IstvánNílus, Magvető Kiadó
  • Krusovszky DénesAkik már nem leszünk sosem, Magvető Kiadó
  • Mán-Várhegyi RékaMágneshegy, Magvető Kiadó
  • Márton LászlóKét obeliszk, Pesti Kalligram
  • Simon Márton: Rókák esküvője, Jelenkor Kiadó
  • Szvoren EdinaVerseim, Magvető Kiadó
  • Takács Zsuzsa: A Vak Remény, Magvető Kiadó
  • Tolnai Ottó: Szeméremékszerek (A két steril pohár), Jelenkor Kiadó

Kiemelt kép: moly.hu

A szuperhősök új korszaka – The Umbrella Academy sorozatajánló

A Netflix saját gyártású, februárban bemutatott sorozata Gerard Way és Gabriel Bá azonos, The Umbrella Academy című képregényéből készült, Steve Blackman (Fargo, Légió) és Jeremy Slater (Fantasztikus négyes, Az ördögűző) feldolgozásában.

1989 októberében tizenkét órán belül negyvenhárom nő szült gyermeket a világ különböző pontjain – legnagyobb meglepetésükre, hiszen a nap kezdetekor egyikük sem volt terhes. Ezen gyermekekből vásárolt és fogadott örökbe hetet az amerikai billiárdos nagyiparos, Sir Reginald Hargreeves (Colm Feore) és alapította meg az Umbrella Academy-t. A gyerekek ugyanis közel sem nevezhetőek átlagosnak, hiszen – a hetedik gyermek, Vanya (Ellen Page) kivételével – mind szuperképességekkel rendelkeznek. Apjuk pedig magára a világ megmentésére szánja őket: így kezdődik az egyik legelfuseráltabb család története, amit valaha láttunk.

Egyik leghíresebb túszmentő akciójuk után tizenhét évvel járunk, amikor az Akadémia egykori lakói értesülnek apjuk haláláról, és mind hazatérnek a temetésre. A világ legkülöncebb karaktereit ismerhetjük meg, életükben az egyetlen közös pont a neveltetésük. Az Egyes számú, Luther (Tom Hopper) egy, a Holdon folytatott küldetésről tér haza, a Kettes számú, Diego (David Castañeda) magánakciós szuperhősként él, a Hármas számú, Allison (Emmy Raver-Lampman), színésznőként tengeti mindennapjait, a Négyes számú, Klaus (Robert Sheehan) visszaeső drogfüggő, míg a Hetes számú, Vanya egy nagyzenekarban hegedűs. Velük találkozunk tehát az első rész alatt, amiből már az elején kiderül számunkra, hogy közel sem jó a testvérek közötti kapcsolat. A készítők azonban nem akarták a megszokott sémát követni és győztes csaták, boldog történetek helyett egyből a szuperhőslét problémáit mutatják be. Milyen is, ha különlegesebbnél különlegesebb gyermekek együtt nevelkednek, ahol mindig egymás legyőzése a cél – és milyen az, ha valakinek képességek nélkül, átlagos gyermekként kell élni egy ilyen közegben.

Az izgalmak akkor kezdődnek, amikor a pilot utolsó perceiben egy portálon át megjelenik a tizenhárom éves testben ragadt ötvennyolc éves orgyilkos, a régen eltűnt Ötös számú (Aidan Gallagher) a jövőből, és bejelenti, hogy a világnak nyolc nap múlva vége van, de ötlete sincsen, hogyan állíthatná meg.

Forrás: theverge.com

A sorozat tehát tartogat izgalmakat, de a történet viszonylag lassan bontakozik ki; amit ajánlott megvárni, hiszen, ha egyszer beindul, hihetetlen fordulatokat szánnak a készítők. Azonban mivel hat központi szereplőnk van, sajnálatos módon nem mindenki kapott egyenlő időt, így míg Diego vagy Ötös életéről viszonylag sokat megtudunk, addig Luther és Allison karaktere nagyon kevés lehetőséget kap arra, hogy igazán megismerjük őket. Ennek ellenére szinte mindenkit tökéletesnek mondanék a szerepére, ami nagyon sokat hozzátesz a történethez és még szerethetőbbé teszi a azt. Robert Sheehan a csalódást keltő Ragadozó városok után lejátszotta a képernyőt, ezzel nem kevés rajongót szerezve magának. Számomra a másik meglepetést a tizenöt éves Aidan Gallagher okozta, aki igazán helytállt a nagyok között és ezzel eltávolodott a Nickelodeontól, ahol eddig szerepelt. Nem kevés bájt és humort csempész Ötösbe, miközben végig előttünk van, hogy egy közel hatvan éves orgyilkost látunk.

Amit biztosra veszek, hogy a sorozat megnézése után sokan (magamat is beleértve) sokáig fogják emlegetni a fantasztikus soundtracket, amit a készítők összeállítottak. Többek között olyanokat hallhatunk, mint Tiffanytól az I Think We’re Alone Now, Woodkidtől a Run Boy Run, a Queentől a Don’t Stop Me Now, a They Might Be Giantstől az Istanbul vagy Gerard Waytől a Hazy Shade of Winter – és ez csak néhány példa.

Az utolsó két epizód pedig úgy sodor el minket, hogy csak kapkodjuk a fejünket, közben és utána, körmünket tövig rágva, tudván, hogy a kérdőjel még mindig fent áll: vajon kap-e folytatást a sorozat? Ugyanis kár lenne, ha érte, ha nem.

Kiemelt kép: netflix.com

Félreértések komédiája – Liliomfi a Madáchban

Idén 65 éves az a film, amelynek színpadi változatát március 23-án mutatták be a Madách Színházban. A Liliomfi színház a színházban, színészet a színészetben, félreértések véget nem érő komikus sora: kivétel nélkül mindenki arcára mosolyt tud csalni.

Keszthelyre vándorszínészek társulata érkezik, hogy megtartsák az ősbemutatóját Szellemfi (Magyar Attila) csodálatos, egyedi, ízig-vérig magyar Rómeó és Júlia című darabjának, amelynek természetesen ki más, ha nem ő lenne a főszereplője? A város felbolydul a színészek hírére, főként az árva leány, Mariska (Jenes Kitti), aki maga is rendelkezik színészi talentumokkal annak ellenére, hogy a korabeli társadalomban színésznek lenni nem kifizetődő, és igazán nem is megbecsült szakma.

Időközben a társulat egyik tagja, egy gazdag nemes sarja, Liliomfi (Nagy Sándor) levelet kap nagybátyjától, Szilvai professzortól (Szerednyey Béla), hogy amennyiben nem veszi feleségül az általa kiválasztott lányt, megfosztja az örökségétől. Ugyanekkor Szilvai professzor megérkezik Keszthelyre Mariskáért, a gyámlányáért, hogy magával vigye és feleségül adja az unokaöccséhez, gyámfiához, Szilvai Gyulához. A komikum fő forrása, hogy az időközben szerelembe esett Liliomfinak és Mariskának fogalma sincs róla, hogy Szilvai professzor egymásnak szánta őket, a professzor pedig nem tudja, hogy Liliomfi nem más, mint az unokaöccse, így a szerelmesek szöktetést terveznek, Szilvai pedig minden áron igyekszik megakadályozni Mariska és Liliomfi románcát.

Fotó: Madách Színház

A darab annyira harsányan és színesen indul, hogy szükségem van néhány percre, amíg hozzászokom a látványhoz és a hangokhoz. Az első húsz perc talán egy egészen kicsit erőltetettnek hat, másodpercek alatt egymásba szeret a két főszereplő, rögtön kezdetét veszi a bonyodalom, rohamléptekben lezavarják a cselekmény előzményeit, ezután viszont a dinamikussága ellenére kicsit lelassul a darab, a történések felvesznek egy egészséges tempót, így már nem érzem, hogy mindössze néhány perc alatt a nyakamba zúdították a cselekmény felét, és szinte sokkolták az érzékszerveim.

Rákay Tamás gyönyörű díszlete egy csodálatos mesevilágot teremt, első látásra egy cukorkabirodalomra emlékeztet, aminek tökéletes szereplői a színesen korhű ruhákba öltöztetett színészek. A darab előrehaladtával kicsit tompul ez a hatás, teljes mértékben emészthetővé válik, leginkább akkor, amikor már nem Keszthelyen vagyunk, és megjelennek a kevésbé díszes öltözködésű, egyszerűbb karakterek, Kányai, fogadós (Barabás Kiss Zoltán), a lánya, Erzsi (Tóth Angelika), és a pincérfiú, Gyuri (Berényi Dávid), akik hasonló helyzetben vannak, mint Liliomfi és Mariska.

Fotó: Madách Színház

A darab második felvonásában helyzetkomikumok sora váltja egymást, a cselekmény fő színtere Balatonfüred, Kányai fogadója, ahol Liliomfi Mariska megszöktetésének érdekében ténykedik, Gyuri pedig azon aggodalmaskodik, hogy Kányai egy bizonyos Ifj. Shcwartzhoz (Serbán Attila), egy osztrák fogadós fiához készül hozzáadni a lányát.

Kiemelendő Serbán Attila és Nagy Sándor játéka, amelyek az egész második felvonásban gondoskodnak arról, hogy a nézőknek szinte fájjon az arcuk a nevetéstől.

Szigligeti Ede vígjátékát Szente Vajk elképesztően színesen és szórakoztatóan vitte színpadra, amelyhez gyönyörű, de kissé harsány díszlet, korhű jelmezek (Kovács Yvette Aida), és remek színészek párosulnak. A népzenei motívumok, a tipikus magyar táncok, a dalok operettszerűsége, a nők hajviselete és egyszerűbb jelmeze tökéletesen megteremtik a kor hangulatát, amibe belecsempészik a szórakoztató, sztereotipikus osztrák életérzést is; ezek a Liliomfit pedig egy rendkívül szórakoztató és szerethető színdarabbá teszik.

Kiemelt kép: Madách Színház

Error 404 koncertvideó – Simon Márton és a HOLDUDVAR

Március elején az A38 kiállítótermében egy különleges Simon Márton-felolvasóesttel egybekötött koncertet adott a HOLDUDVARzenekar, amelyen mi is ott voltunk, pár héttel ezelőtt olvashattátok a képgalériás beszámolónkat róla. Ezúttal egy koncertvideót is hoztunk nektek arról az estéről, hogy teljes legyen a kép.


A videót készítette: Balsay Dorina

Az f21.hu Youtube csatornájára ITT tudtok feliratkozni.

Még az árnyékától is megijed – Mi kritika

Jordan Peele 2017-ben nagyot robbantott első filmjével, a Tűnj el! című alkotással mind a bevételek, mind a kritikák frontján. A szakma olyannyira megkedvelte az elsőfilmes szerzőt – aki maga írja, rendezi filmjeit, ráadásul ő a producer is -, hogy egy Oscar-díjjal is honorálták az eredeti és szellemes forgatókönyvet. Idén az alkotó visszatért, és már az előzetesekből is látszott, hogy újból meg szeretné borzongatni a közönséget hajmeresztő ötleteivel.

A kritika első felében spoilerek nélkül írok a filmről, a második felétől azonban a főbb szimbólumokat elemzem ki, spoileresen.

A történet 1986-ban kezdődik, amikor is a kis Adelaide és családja Santa Cruzba látogatnak, ahol egy tengerparti vidámparkban elkószálva, a kislány egy tükörteremben találja magát, ám az egyik tükörkép nem egészen úgy mozog, ahogyan ő. Évekkel később a jelenben Adelaide (Lupita Nyong’o) immár férjével (Winston Duke) és gyerekeivel (Shahadi Wright, Evan Alex) újra ellátogat a helyszínre, azonban a korábbi eset traumája kísérti őt. Még mielőtt a kétségbeesett anyuka kérésére elhagyhatnák a nyaralót, egy család jelenik meg az éjszaka közepén a kocsibehajtón. Mindenki borzalmára a család tagjai nem mások, mint a tökéletes, ám furcsán állatias hasonmásaik.

A legerősebb eleme a történetnek egyértelműen ez a pillanat és az alapötlet. Már az előzetesek is arra az elemi félelemre játszottak rá, amit a különös szituáció kelthet, azonban a kérdés mindenkiben az, hogy vajon képes-e az alkotó jól kibontani ezt a meghökkentő alapot. Nos, az ominózus jelenet utáni pillanatokban még úgy tűnt, minden további nélkül működni fog a borzongás. Ehhez elengedhetetlen volt a színészek pazar játéka, akik mind a karakterüket, mind a karakterük kiforgatott rémképét el kellett, hogy játsszák. Ezek a rémalakok pedig konkrétan pislogás nélkül, artikulátlan hörgésekkel és a hétköznapi mozdulatok sztereotip, lélektelen, már-már bábszerű imitációival elevenedtek meg. A probléma ott kezdődött, amikor a kétféle szerepek két percnél többet töltöttek egy légtérben.

Az olyan horrorfilmek, mint az Árva , az Árvaház vagy akár a Tűnj el! pontosan azért működnek nagyon jól, mert hagyják, hogy a nézők sokáig találgathassanak, illetve, hogy úgy szolgáltatnak többlettudást bizonyos szituációkban, hogy azzal a cselekmény karakterei még nem szembesültek. Emiatt aztán a néző félti a karaktereket, mivel előbb érzékeli a veszélyt, mint ők maguk, ám ugyanúgy csak találgathat a végső csavarig, így fenntartva a „suspense” (izgatott várakozás) érzetét. A Mi egy vakmerő gesztussal bevállalta, hogy nagyon korán felfedte a fenyegetést a szereplők előtt, és kiegyenlítette a pályát az ismeretlen szörnyűségek és a hétköznapi hőseink között. Ez a vakmerő tett azonban túl kockázatosnak bizonyult és a film inkább leült, semmint új erőt merített volna a megváltozott dinamikától.

Forrás: tucson.com

Pedig sok minden rendben volt ezután is. A történet például ugyanúgy fokozatosan bontakozott ki, azonban a cselekmény szintjén nem tartalmazott elég relevanciát és érdekességet, csakis a háttér megértésén keresztül válhatott koherenssé, amit a cikk végén kivesézek. A zenék és a képi világ is kifejezetten igényes maradt, még a Suspiria is megirigyelte volna azt a táncos-harcos koreográfiát, amit a felspékelt zenékre lenyomtak a szereplők, azonban néha a túlzott esztétizálás és hangulat-vegyítés is inkább kivett a filmből. A végkifejlet pedig egyáltalán nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és egy utolsó alibi fordulattal néhány logikai bukfencet és zavaró érthetetlenséget is bevállalt a forgatókönyv.

Összességében annak tudom jó szívvel ajánlani ezt a filmet, aki nagyon szereti a horror zsánert, ugyanakkor azt is, ha egyes művek rendhagyóbban állnak hozzá a műfajhoz. Aki emellett imád nagyon sokat agyalni egy filmen, annak is tartogathat érdekes mozzanatokat a mű, ha el tudja fogadni, hogy a történet bizonyos szintjei egyáltalán nem működnek. Ha pedig az utóbbiak közé tartozol, és már láttad a filmet, olvass tovább, és leírom, mit értek az előbbiek alatt pontosan.

A cikk innentől spoilereket tartalmaz!

A film az utolsó harmadában egészen elszánt módon próbál meg választ adni a felvázolt jelenségre. Kiderül, hogy a film elején említett, Amerika alatt húzódó titokzatos és ismeretlen katakombákban valakik a népesség klónozásával próbálták meg irányítani a fent élőket. Ez annak az eredménye lehetett volna, hogy az árnyak és az emberek bár két testben jelentek meg, mégis „egy lélekben” osztoztak. A probléma az, hogy szigorúan a cselekményben betöltött szerepét nézve ez a magyarázat számtalan, filmes szlenggel élve, „plothole”-t tartalmaz, ami a történetbeli logikátlanságokat, lyukakat jelenti. Még, ha az egyértelműen „balladai” homályba burkolózó elemeket ki is vesszük, érthetetlen, hogy mi az emberek és árnyak kapcsolódásának természete, vagy mitől függ, hogy éppen képesek-e önállóan cselekedni vagy sem. Továbbá megmagyarázhatatlan, hogy az árnyak egyedül maradása után hogyan működhetett az azonos génekkel rendelkező gyerekek megszületése.

Nyilvánvaló persze, hogy a rendező főként a szimbolikus értelmezéseket helyezte előtérbe, és csakúgy, mint például az Anyám! című filmben, úgy itt is az események egy magasabb rendű rendszerbe ágyazódnak. A különbség talán az, hogy az Anyám! például sosem próbált meg a film világán belül egy nagyon realisztikus, tudományos magyarázatot adni a történéseire, és a kétértelműségekkel inkább csak ösztönözte az embereket a nem szó szerinti értelmezésekre. Peele árnyalakjainak egyik magyarázata lehet a tudattalan világának megjelenése. Carl Gustav Jung, az analitikus pszichológia meghatározó alakja, az árnyék kifejezéssel illette a személyiség azon részét, amely a perszóna (maszk) mögött él és a kifelé kommunikált karakterünk komplexusaival, ellentétes tulajdonságaival rendelkezik. Ilyen értelemben, Amerika tudattalanjába jutunk el a film végén, Amerika árnyékszemélyiségeihez, akiknek a film során feltett szándéka, hogy egy 1986-os tévédemonstrációt elevenítsenek meg a szegénységért, mintegy lelkiismeretként figyelmeztetve a népességet a problémákra.

Forrás: eu.usatoday.com

Ahogyan már megtapasztalhattuk, Peele nagyon szeret kisívű történetekben ábrázolni nagy volumenű társadalmi jelenségeket. A Tűnj el!-ben egy idős társaság és vendégség modellezte le például a feketék szisztematikus elnyomását. A Mi-ben sincs másképp, a demonstráció a szegénységért egy új értelmezési réteget is megnyit. Adelaide, amikor megkérdezik tőle, hogy „kik ők?”, azt válaszolja, „amerikaiak”. Ebben a vetületben az árnyak lehetnek akár a mélyszegénységben élők megtestesítői, akiket szemlélve eszünkbe juthat, hogy „akár mi magunk is lehetnénk”, mégis gyakran próbálunk elfordulni tőlük. A film utolsó fordulata a kis Adelaide kapcsán, akár amelletti kiállás is lehet, hogy az embert a kultúra és a társadalom teszi „normálissá” vagy kirekesztetté, a születés pillanatában senki sem determinált semmilyen létezésre, az emberi sorsok pedig felcserélhetőek, ha rossz környezetbe születünk.

Kiemelt kép: slashfilm.com

Eposz a kamaszkorhoz – A Reményik Suliszínház előadása

Diákelőadás. Amatőr színjátszás. Suliszínház. Valószínűleg nem én vagyok az egyetlen színházrajongó, akiben nem éppen hízelgő képzettársításokat hívnak elő ezek a szóösszetételek. Azonban szerencsére én vagyok az is, akinek sikerült hatalmasat csalódnia – a lehető legjobb értelemben.

Nincs sem idő, sem hely a további kertelésre, elég annyi, hogy a szombathelyi evangélikus templom kápolnatermében tartott előadás újraírta bennem azt, ami a diákszínjátszásról eddig bennem élt. Merész, de öncélúságba egy pillanatra sem hajló, rövidnek tűnő, de tartalmas harminc percet adott a játszók által írt és Németh Gyöngyi rendezte Semmi dráma, ez is csak egy péntek című alkotás; a darab előbeszéde utólag feleslegessé is vált, ugyanis a fiatalok mindenféle kommentár nélkül is sikerrel álltak volna ki magukért.

Fotó: Bánhelyi Judit Léna

Aztán fél hat, lassan szürkület. A négyzet alakú terem ablakai elfüggönyözve, a nézőtérré avanzsált széksorok előtt egy kortárs installációra hasonlító színtér: kockák, huzalok, hangszerek és egy fémállvány, már-már indusztriális egyszerűség. Ebbe a térbe vonul be a hét játszó, majd leülnek a kockákra, elnéznek az arcunk mellett – majdnem a semmi választja el az ő helyüket a mi széksorainktól, szinte kényelmetlenül közel helyezkednek el hozzánk, de az eljövendő etűdök számára nélkülözhetetlen ez az intimitás.

Majd az ülést elunva megszólalnak a fiatalok is. Kimérten, nyelvi játékokkal zsonglőrködve, az én és a te viszonyait marcangolva, de hát mi mást is akarna kibogozni egy tizenhat éves nagykamasz? Hetük legfőbb és közös gondja az öndefiníció, a világ legnagyobb titka, amelyre a ki vagyok én? kérdés nevetségesen blődnek hat, de mégis ez foglalja össze leginkább a probléma lényegét. És valóban, micsoda, kicsoda az ember ennyi idősen, amikor páncélt kezd növeszteni, de alatta a húsa még puha és romlatlan; és ez a páncél legelőször miért éppen félelmetes ollókban szilárdul meg? Aztán erre a szemtelen fegyverkezésre választ is kapunk ezektől a srácoktól: az iskola nem más, mint taposómalom, ahol lelkileg sérült tanerők nyomorítják a gyerekeket; a szülő tudatlan és eszköztelen, így inkább hatni sem szeretne már; a kortársak pedig, akikben az egyetlen reménység lehetne, talán veszélyesebbek a szürke felnőtteknél is. Igencsak kellenek ezek az ollók.

Fotó: Bánhelyi Judit Léna

De felsejlik bennem egy másik kérdés is. Szánakozzak-e és essek kétségbe, amiért ezek a gyerekek így látják, ilyen gonoszan a világot, a várost, az otthont; vagy esetleg örüljek, hogy ennyire érzékenyek és szenzoraikkal letapogattak mindent és mindenkit, aki eléjük került. Mindenesetre választhatom a középutat is és nevethetek magamon, hogy már a szülő monológjával tudok jobban azonosulni, szépen lassan elhalványul bennem az, hogy milyen volt bolond kamasznak lenni. A szöveg, a szövegelés pedig áradó, merész, de olykor közhelyekbe hajló, amely közhelyek, ha elnézőek vagyunk, lehetnek kortünetek is: mikor máskor nem relevánsak az énértelmezés elkoptatott formulái, ha nem a tízes években, amikor még lehet támaszkodni rájuk.

Ez a kiegyensúlyozatlanság, amely talán eleve determinált, az etűdök sorában is ott bujkál: az egyetlen beteljesült szerelmet megörökítő fejezetke szinte kilóg a zilált alaptónusból. Ez az alaptónus a fentiek ellenére is át van szőve sok-sok humorral; hosszú percekre nevetésbe rántott az a groteszk kép, amelyben szűzies társukat a többiek be szeretnék hívni “egy körbe”. A fiú nehezen adja magát, az őrjítő zene hangos, az egyik “hangfalon” pedig egy másik fiú ül és gépiesen üti a tam-tamot, miközben azt ordítja: “Nem tudod miből maradsz ki!”

Fotó: Bánhelyi Judit Léna

A nem meglepő fiatalkori témák (drog és alkohol, szex és szerelem, otthoni kimaradás és iskola, a szülő-gyermek viszony) egy sajátosnak ható, az előbb már tartalmában boncolgatott atmoszférát kapnak, amelyeknek része a külsőségek is, például a tér maradéktalan és pontos kihasználása szépen megtervezett ember-kompozíciók révén, amelyet az installáció kellékei egészítenek ki használat közben; de ezen összetevők közé kell sorolni az élőzenét is, amelynek részleteiben Maronics Ferenc működött közre.

Ezek a fiatal lelkek pedig szinte szemrehányó természetességgel fürdőznek ebben az eposzban, amit írni is ők írtak, az övék egészen, és amelyhez bátran vettek kölcsön abból, ami éppen megtetszett nekik. Végül én is úgy döntöttem, hogy egyszerűbb és kényelmesebb örülni éles szemüknek, mint sajnálni azt, hogy mit látnak belőlünk, mit látnak a világból. Igazán remélhetjük, hogy ezt a szemüveget nem vetik le pár éven belül és magukkal viszik a hosszabb utazásra is: ahol már minden ízük kemény és nehezebben hajlik.

Kiemelt kép: Bánhelyi Judit Léna

A kíváncsiak jöttek el – Quimby Family Tugedör a szombathelyi Sportházban

A Quimby tagjai saját formációikat is magukkal hozták az Agora-Művelődési és Sportházba: jött Livius és Faszi A Kutya Vacsorájával, Tibi és Vasti az Aranyakkorddal, Kárpáti Józsi a Kárpáti Dódi Priváti Projekttel, Faszi és Vasti a Marlboro Mannal és Balanyi Szilárd a SZILÁRD nevű formációjával. Aztán fogtak egy nagy fésűt és összehúzták egy színpadra ezt mind, így lett a Family Tugedör, amelybe csak a nagyon kíváncsiak kaptak most betekintést. Ez egy elképesztő zenei áramlás, egymásba mosódott zenekari felállásokkal, ahol hirtelen mindenki mindenkié lesz és mindenki mindenkihez tartozik. Együtt a család.


Lutor Katalin galériája


Homérosz a világ körül – Felolvasás az Ódry Színpadon

Március 22-én délután négy órától kezdődött a lyoni École Normale Supérieure által kezdeményezett világméretű Íliász-felolvasás. Az 59 országban zajló Homérosz-hullámban az SZFE jelenlegi és volt hallgatói mellett civilek és a magyar kulturális élet legkülönfélébb szereplői is részt vettek és felolvastak az Ódry Színpadon.

Az Íliász és az Odüsszeia örök értéket jelentenek, európai kultúránk alapkövei. „Az eseményre eddig négy földrészen 153 színház, egyetem, múzeum, középiskola, minisztérium és gazdasági vállalkozás jelentkezett Torontótól Berlinen és Ljubljanán át a mexikói Puebláig. Rómától és Sydney-től Sao Paulóig és Korfuig, Canberrától Brnoig eddig több mint nyolcezren regisztráltak világszerte, hogy mint szereplők vehessenek részt a világméretű Iliász-olvasáson” – tudtuk meg a számszaki és földrajzi adatokat a felolvasás mértékéről.

Fotó: Káldy Márton

A színpadtérbe lépve bensőséges légkör lengi át a termet. Fény a deszkákon, félhomály a nézőtéren, a háttérben Homérosz kivetítve felügyel. Mindenkit egy cél egyesít: Homérosz örökségéből valamit átadni, ezáltal több lenni valami megfoghatatlannal. Egyszerű műfajnak tűnik ez, látszólag az, de pont az eszköztelensége miatt olyan intrikás. Egyszerűen csak tiszta, a szó legszellemibb értelmében, és ne feledjük el, eredetileg felolvasásra készült eposzokról van szó.

Egy napra ezek az emberek megidézték és megelevenítették a görögök mitikus történetét; ugyanakkor az archaikus szöveg még a legedzettebbeken is kifogott néhol. Más-más országban más nyelven zajlott a felolvasás, de biztos vagyok benne, az irodalom nyelve mindenkit összefűz. A csoda pontosan az, hogy élet igazságai évezredekkel később sem hazudtolják meg magukat. Érdekes belegondolni a szöveget hallgatva abba is, hogy a társadalmunk morálja milyen régen alapozódott meg és kik által. A „mai világ” embere is csak próbál egy erkölcsileg rendezett csoportosulásban élni, csak úgy, mint régen, éppenhogy az eszközök másak. Vagy mégsem? A világ változik, a háború viszont mindig ugyanolyan marad. Kegyetlen és halálbiztos.

Fotó: Káldy Márton

A felolvasáson többek között részt vett Polgár Csaba, Alföldi Róbert, Molnár Piroska, Kováts Adél, Eszenyi Enikő, Mácsai Pál, Máté Gábor, Szervét Tibor és még sokan mások.

***

Káldy Márton fotósunk így látta az estét: Amikor az ember az Ódry Színpad fele téved, már az utcáról lehet érezni azokat a színpadi erőket, amelyek arrafelé uralkodnak. Kivételes, nem mindennapi élmény, amikor az irodalomtörténet egyik legjelentősebb alkotását folyamatosan, megszakítás nélkül hallhatjuk. Bátran lehetett kimenni vagy bejönni, ami szabadságot adott az eseménynek. A színészek a felolvasásuk előtt a színpad mellett várakoztak, ami – ha figyelmes volt az ember – különleges élményt is nyújtott, hiszen ritkán lehet részünk olyanban, hogy Für Anikó vagy éppen Kováts Adél látványosabb testbeszéddel, halkan gyakorolják a szövegüket. Voltak szívmelengető élmények is, például, amikor Mácsai Pál olvasott fel, és már felkészülőben volt egy feltételezhetően még egyetemi hallgató, aki le sem vette a tekintetét Mácsairól. Azért-e, mert izgatott volt vagy csodálta, már úgysem tudjuk meg, mindenesetre megindító kép volt ezt látni. Ami megfűszerezte az estét, az éppen abból fakadt, hogy ennyi színész felolvasott és mindenki másként; még élvezetesebb és színesebb lett ez a homéroszi éjszaka.”

Káldy Márton galériája

Volt egyszer egy Hollywood – Amit az előzetes elárul

Leonardo DiCaprio star in Columbia Pictures “Once Upon a Time in Hollywood"

Quentin Tarantino készülő filmjével kapcsolatban már sok információmorzsa eljutott hozzánk (főleg a színészeket illetően), de végre egy előzetes erejéig mozgásban is láthatjuk a szuperprodukciót. Lássuk, mire számíthatunk a mester új filmjében!

Quentin Tarantino filmjeire úgy várnak a rajongók, mint a megváltóra. Mióta beharangozta a rendező készülő filmjének témáját és a főbb színészeket, a rajongók tűkön ülve vártak mindent, ami a filmmel kapcsolatos. A héten megkaptuk az előzetest és tátva maradt a szánk.

A történet az amerikai álomba, a hollywoodi filmes világba kalauzol el minket, valahová a hatvanas évek végére. Központi karaktereknek a Leonardo DiCaprio és Brad Pitt által megformált színészeket, Rick Daltont és Cliff Booth-ot kapjuk meg. Az előzetes első képkockái is kettejük kapcsolatára koncentrál, ahogy egy interjú keretén belül mesélnek a munkájukról. Természetesen mellettük jó pár neves színész is megfordul a vásznon, mint Margot Robbie (Sharon Tate), Al Pacino, Tim Roth és Damon Herriman (Charles Manson).  Külön kiemelném Mike Moh-t, aki megszólalásig hasonlít Bruce Lee-re, így tökéletes volt a szerepre.

Ahogy azt megszokhattuk Tarantino filmjeinél, most is ő írja a forgatókönyvet, jellegzetes technikáját pedig már az előzetes is magában hordozza. Számíthatunk csavaros és éles dialógusokra, egy igazi, a rendezőhöz méltó nyitányra, és láthatunk jellegzetes snitteket. Valószínűleg a film vége egy brutális leszámolással fog végződni, hisz 1969-ben történt a Tate-gyilkosság is, melynek felvezetéséhez és bemutatásához minden adott. Kíváncsian várjuk, vajon szerepelni fog-e a filmben.

Az előzetes néhány kockája a mester korábbi filmjeit idézheti elénk, főleg a Django elszabdulra gondolok itt, hiszen a korszakban a western volt a virágzó műfaj. DiCaprio mozzanatai az előzetes végén pedig egyértelműen korábbi szerepére, Monsieur Calvin Candy-re utalnak.

A film remek lehetőségnek bizonyul, hogy a filmkészítés csínját-bínját elénk tárja, emellett pedig egy érdekes korszakban játszódó csavaros történetre számíthatunk. A rendező kilencedik filmje minden bizonnyal a nyár egy megkerülhetetlen darabja lesz.

Kiemelt kép: vanyaland.com

LEGUTÓBBI CIKKEK