Nagyméretű vásznak színpompás kavalkádja fogad, ahogyan belépek az Abigail Galéria tágas kiállítóterébe. Nem győzőm közelebbről is megnézni ezeket a harsány színekkel megkomponált, változatosabbnál is változatosabb elemekből felépült absztrakt képeket, amelyek a fiatal, szárnyait bontogató festő, Áder Orsolya keze nyomán készültek. A közel 70 alkotását bemutató tárlat úgy illeszkedik a galéria „imázsába”, mintha mindig is oda tartozott volna.

Áder Orsolya már 16 éves kora óta külföldön él, először Brüsszelben, majd Londonban, ahol a Richmond, The American International University in London neves intézményében tanult divatmarketinget, menedzsmentet, dizájnt és művészeteket.

Ahogyan az Abigail Galéria honlapján, önéletrajzában olvashatjuk, a művészet mindig is nagyon érdekelte. Az alkotás izgalmával első ízben tizenkét évesen találkozott. Ekkor ismerte meg Szőllősi Rita ékszertervező iparművészt, aki nagy mértékben inspirálta, megtanította az ékszerkészítés alapjaira, és elindította őt a művészi pályán. Később családjával együtt Brüsszelbe költözött, ahol középiskolásként kezdett el festeni. Habár a szürrealizmus is vonzotta, mégis az absztrakt stílus érdekelte leginkább, így ebben a műfajban találta meg művészetének kifejezési módját.

Sokszínű alkotásain Reigl Judit, Kucsora Márta, vagy Hantai Simon szürrealista képeinek „káosza” tükröződik, ugyanakkor elmondása szerint ebben a káoszban is van rendszer. Áder Orsolya szerint a festményein szereplő színek harmóniája kialakít egy rendszert. Képei egyszerre mutatják az Univerzum, a kozmosz káoszát, ugyanakkor annak rendjét is. Felépítésüknél olyan régi arányrendszereket használ, mint a természetben megtalálható, és a művészetben is használt  aranymetszés elve, de érdeklik az ősi matematikai és csillagászati összefüggések is. Itt kiállított műveit talán az éjszakai égbolt vizuális élménye is ihlette.

Áder Orsolya
Fotó: Takáts Fábián

Ezt a vizualitást láthatjuk legújabb, fluoreszkáló festékkel készült képein. Az Art of Dimensions emeletén helyett kapott művekkel Áder Orsolya a csillagos égbolt, az éjjel hangulatát igyekszik megragadni (Fraktálok I, Világegyetem és Káosz X, XII 2020). A világító pontok, vonalak térbeli hatást keltenek, amint a csillagok is közeledni látszanak, ha sokáig nézzük őket. Ugyanitt láthatóak azok a 3D-s alkotások is, amiket az aranymetszés szabálya inspirált (Aranymetszés IX, XI, XIII 2020).

De a mintegy 70 vászon között helyet kaptak „hagyományosabb” művek is. Egyik ilyen az Ahonnan minden elkezdődött I, amellyel elindult a művésszé válás útján, és amiről úgy tartjuk, hogy „rögös”. Ám úgy tűnik, Áder Orsolya hamar megtalálta saját stílusát, kifejezésmódját. Legújabb sorozatának két darabja, a Túl sok I és a Túl sok II. Az elsőn vörösben, fehérben, zöldben, és kékben ízzó tengeri moszatnak látszó sűrű képződmény középpontjában nagy fehér kérdőjel díszeleg. A sorozat második darabján már több, kisebb kérdőjel lebeg a „moszattenger” sűrűjében. Áder Orsolya online tárlatvezetésén elmondja, hogy a kérdőjelek nem véletlenül kerültek a vászonra, hiszen tavaly, az életünket alapvetően megváltoztató évben számtalan kérdés motoszkált az emberek fejében. Káosz sorozatának darabjai (Káosz I ,V, VI, VI) is nagyon jól kifejezik az elmúlt év életünket felborító káoszát.

Áder Orsolya
Fotó: Takáts Fábián

Az Art of Dimensions képei különleges technikával készültek. Többrétegűek, gazdag színskálájuk az alkotó hangulatát tükrözi, hol fluoreszkálnak, hol tompák. A festőkéssel és pamaccsal felhordott vastag rétegek izgalmas textúrát hoznak létre a vásznon. Ezekkel a kellékekkel dolgozik Áder Orsolya napi 8-10 órát is, hogy végül a szemkápráztató művek elnyerjék végleges formájukat.

Izgalmas utazásra hívja Áder Orsolya kiállítása a látogatókat. Festményei olyan földöntúli dimenziókban mozognak, amelyhez mi magunk is szeretnék eljutni. A távolság ez esetben azonban nem akadály, a galéria kapuja nyitva áll, hogy személyesen is részesei legyünk Áder Orsolya egyedi, absztrakt világának.

Áder Orsolya: The Art of Dimensions; Abigail Galéria, Budapest 2020. december 13.-2021. február 20.

Kiemelt kép: Takáts Fábián fotója