Folytatódik Horváth Florencia naplója az idei FISZ-táborról. Ezúttal a rendezvény második napjának eseményeibe nyerhetünk bepillantást.
Kissé álmos arcokat látok ébredés után a Neszlár Sándor által vezetett szerkesztői proszemináriumon, a tábor első éjszakája sokáig húzódott. Reggeli után mindenki felébred a műhelymunkától, pörgősen haladunk a Terék Anna vezette csapattal. Elsőként Kabay Henrik Paultól a fűben hátrahajlom című szövegét cincáljuk, izgalmas képeket hoz be, sokat tűnődünk rajtuk. Utána Fehér Enikőre kerül a sor, egyenlőségjeleken és azok áthúzásán gondolkodunk. Szabados Attilára térünk át, a címbe emelt kettétört harang karácsonyi hangulatot idéz.
Az ebéd lecsós szelet rizzsel, Pinczési Boti pusztítja a lányok tányérjáról a maradékot. Kiss Kriszta a vegán menü idénre sokat javuló ízvilágának örül, Szirák Sári irigykedve nézi a sültzöldség-adagokat. A délutáni műhelyen Szerényi Tomi versével nyitunk, majd Bíró Glória slam szövege kerül terítékre. Utána az én versem következik, majd Papp-Sebők Attila soraiból építünk mozaikot.
Az Editio Princess című beszélgetéssel kezdődik meg az esti program, amelyet Tóth-Czifra Júlia moderál, résztvevői pedig Erős Kinga, a Magyar Írószövetség elnöke, Nagy Gabriella, a Litera főszerkesztője és Pataky Adrienn, az Irodalmi Magazin és az Irodalomtörténet című folyóirat munkatársa. Szó esik a nők vezetői pozícióba kerüléséről, szakmai életutakról, a szerkesztői munka nehézségeiről és rejtett problémáiról.
Itt hangzik el a cikk címébe emelt állítás is, amely igazán találó a programok által előidézett mentális, és az éjszakák megnyújtása okozta fizikai fáradtság megfogalmazására. Kiemelkedően érdekes a zárlat, Tóth-Czifra ugyanis előzetesen arra kérte a mesterséges intelligenciát, hogy szerkesszen meg egy Örkény-egypercest. A generátor a szöveg nagyon apró részleteit alakította csak át, ám az eredetivel összeolvasva elképesztő méretűek az eltérések. Örömök közepette nyugtatok meg mindenkit, hogy az író javára.
A már délután megérkező Bódi Péterrel csak ezután van időm beszélgetni, csatlakozik hozzánk Hajdú Levente is. Budapesti lakások és a vidék nyugalma kerül szóba, a rizseshúst és a nagy sikernek örvendő desszertet is egymás társaságában fogyasztjuk el. Ellógjuk a Szécsi Noémivel való portrébeszélgetést, amit Varga Betti moderál, annyira belemerülünk az irodalmi ösztöndíjakat, folyóiratokat és a női lét és irodalmi, művészeti érvényesülés problémáit érintő témákba.
A buli kicsit késve indul, az asztalnál Juhász Tibi és Locker Dávid értekezik irodalomról, ahonnan néha átmenekül hozzánk egy-egy ember. A rózsafák mellett Demeter Arnolddal, Terék Annával, Somorjai Rékával és Tófalvi Előddel beszélgetek arról, hogy az írótáborokban nem feltétlenül a saját társaságunkkal kell lenni, hanem érdemes megismerni új embereket is. Arnold faviccekkel fáraszt, felteszi a kérdést: megy a teve a sivatagban, felette repül a fecske, hova megy a teve? Rábír, hogy ismételgessem magamban, hiszen benne rejlik a megoldás, végül elmondja: az agyamra. Megint Bódi Peti mellé keveredem, arról beszélünk, hogy mennyire más embernek tarthatnak azok, akik csak a szövegeinket ismerik, mint amilyenek valójában vagyunk.
Az este hangulatáért először a György Alidából és Sárkány Timiből álló dj-páros felel, Shakira és Madonna üvölt a hangfalakból. Kiss Dáviddal, Szabados Attival és Nagy Benedekkel táncoljuk körbe a végre közénk merészkedő Annát. Szirák Sári valahonnan előkerít egy buborékfolyó pisztolyt, amivel azonnal leveszi az egész társaságot a lábáról. Ezután Smid Robi, művésznevén Free Britney veszi át a dj-pultot, dübörög Beyonce Single Ladies című száma és Lady Gagától az Applause. Mint minden írótáborban valamelyik este, valamikor ekkor jön el a pont, hogy hajnal előtt aludni térjek, a többiek viszik helyettem tovább a danszot.