Az olvasó személyisége, az őt körülvevő világ, a már meglévő előismeretei, a világról alkotott véleménye, az éppen aktuális munkája, érdeklődése, na meg persze a kihagyhatatlan játékosság. Mindez a Zoltán Áron-féle Weöres Nagyság immun shake néhány hozzávalója, mely állítása szerint igazán kiváló vírus ellen, és melynek receptje idén tavasszal látott napvilágot egy vadonatúj YouTube csatornán, egyfajta előszóként. Az igazán megszállott versimádóknak talán nem akkora újdonság, hogy mindezek mennyire meghatározzák az olvasmányélményt, de a VerShaker csatorna segítségével a kezdők is hamar megízlelhetik, hogy mitől lesz igazi, érzékszervekre ható tapasztalás egy verskoktél. Szigorúan rázva, nem keverve.

Zoltán Áron, a Vígszínház színésze évek óta foglalkozik a vers és a színház kapcsolatával, az előadóművész-központú verselemzés témájával. Ez az érdeklődés indította el benne a gondolatot a VerShaker megalkotására. Stílusosan, a neves évfordulón, 2020. április 11-én indult útnak a műsor, amelynek lendületét ugyan több ponton is ideiglenesen megakasztotta a váratlanul érkezett pandémia, de a lelkesedés láthatóan töretlen maradt. Nem titkolt célja az irodalomnépszerűsítés, elrugaszkodás az iskolás megközelítéstől, a versekhez kötődő ijedt tisztelet oldása, ezért is ajánlják az alkotók főleg fiataloknak, tanároknak a tartalmaikat. A tartalom pedig hol egyszemélyes videók arról, hogyan érdemes olvasni egy verset, de általában beszélgetések színészekkel egy-egy szöveg kapcsán, ami lényegében ugyancsak különféle olvasatokra és olvasási módszerekre világít rá. Akárhogy is, az üzenet mindig csak ennyi akar lenni: akkor érhet célba egy vers, ha az olvasó is kellően beleteszi magát.

 

De nem ám úgy, ahogy azt a tankönyvek megírják, előírják, vagy elvárják. A beszélgetések során ritkán kerül szóba az életrajz, a forma, a verslábak, és egyáltalán nem foglalkoznak a klasszikus kérdéssel: mire gondolhatott a költő?. Az interjúra hajazó, de annál sokkal személyesebb és bensőségesebb formátummal a néző duplán nyer, hiszen nemcsak rálátást kap egy ismert színész gondolkodásmódjára, világlátására, hanem szépen, észrevétlenül bontakozik ki előtte egy újabb szemlélet, s ebből az irányából talán még soha nem figyelte a verset. Akár konkrét szövegről, akár általánosságban a költészetről beszélünk.

„Nem a vers szövege, 
nem a költő, 
nem az olvasó,
valami egészen más:
új halmazállapot, 
új szín, új illat,
új íz és új hatás. 
Mindig itt és mindig most.”

Ez a csatorna névjegyében olvasható. Valóban találó az itt és most, hiszen a beszélgetések során gyakran a társadalom, művészet és ember témái, kérdései kerülnek elő, hazai színházi alkotók gondolatain keresztül, akik ténylegesen a jelenben tapasztalják mindezt. Nem tények, nem módszerek, csak gondolatok, perspektívák és vélemények, melyek egyetlen célja, hogy a néző tovább vigye őket, mindenféle kényszer nélkül. A VerShaker nem tanít, hanem rávezet, bevonz egy világba. Minden videó valóságos utazás a néző számára az önmegismerés, a befelé fordulás felé, ami talán az egyik leglényegibb mozzanat ahhoz, hogy egymásra találjon olvasó és vers.

Az első évadban olyan művészekkel találkozhattunk, mint Wunderlich József, Zsigmond Emőke, Csapó Attila, Vecsei H. Miklós, Bálint András és Hajduk Károly, de a kényszerszünet alatt sem állt le a tartalomgyártás, csupán a formája módosult kissé, igazodva a lehetőségekhez. A VerShaker a nyár folyamán meghirdette VersKép  képzőművészeti pályázatát, majd a beérkezett alkotásokat digitális kiállítás keretében tekinthették meg az érdeklődők. A pályamunkák egy-egy vershez kapcsolódó illusztrációk voltak, melyeket a Csernovkszy Júliából, Grecsó Krisztiánból és Szurcsik Józsefből összeálló zsűri méltatott, illetve a közönség is szavazhatott a neki tetsző művekre. A második évad sajnálatos módon hamar megszakadt az őszi, második hullám miatt, de a december 19-én útjára induló téli évad meglehetősen tartalomban bővelkedőnek ígérkezik. Időközben nemcsak a YouTube, de az Instagram és Facebook platformjaik is aktívvá váltak, s ha a forgatások le is álltak, az ismeretterjesztés nem.  Facebookon az elmúlt hónapokban folyt például a Költők karácsonya, vagy a Női lélek sorozat, csak hogy párat említsek, Instagramon pedig továbbra is megtekinthető az összes, pályázatra beérkezett képzőművészeti alkotás.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

VerShaker (@vershaker) által megosztott bejegyzés

Nem csak azoknak érdemes követni a csatornát, akik rajonganak a színházért vagy az irodalomért. Azoknak is, akik nem pontosan tudják, miként érdemes a kezükbe venni egy verset, esetleg az iskolai irodalomórák által okozott traumák teljesen elidegenítették a költészettől. A VerShaker profin szerkesztett epizódjai után garantáltan új kedvenceket avat a néző, ha nem új emberként áll fel a képernyő elől. 

A kiemelt kép Lakatos Péter munkája (forrás: VerShaker Facebook)