Szatellit, kémlel és elkísér, adó és vevő, látó és hallgató, irodalmi terepasztal, ha úgy tetszik; irodalmi mező, dzsungel, díszkert, az irodalmi élet lakótelepére szerelt parabolaantenna.  Márciusban, az f21.hu Születésnapi Kulturális Minifesztiválján mutatkozott be a Szatellit Irodalmi Szeminárium, azóta pedig már túl van a programsorozat az első két estjén. A harmadik szabad-szeminárium témája a kortárs irodalmi intézményrendszer és a közoktatás viszonya lesz a Kis Présházban június 2-án. 

f21

„Szatellit arra vállalkozik, hogy az irodalmi élet kérdéseire választ, anomáliáira alternatívát keressen. A beszélgetések során tudást cserélünk, terepfelmérünk, de a nélkülözhetetlen analízisen túl a képzeletünket is igyekszünk felszabadítani.” Így fogalmazták meg a SzISz célját a moderátorok, Kustos Júlia és Fehér Renátó. A fő kérdések: Mitől lehet közös ez a szakma? Mitől lehet otthonos ez a tér? „A Szatellit a felhők öncélú fürkészése helyett a jövőt térképezi fel, konkrét és gyakorlati kidolgozásba kezd. Ventilálás helyett proaktivitás. Apátia helyett aprómunka.”

A harmadik alkalom témája a kortárs irodalmi intézményrendszer és a közoktatás viszonya lesz: „De nem a hagyományos panelekkel beszélnénk róla  inkább azt térképeznénk fel, hogy mit tud szállítani a kortárs irodalmi szakma a középiskolába. Van-e túl a NAT-szorításon és az ad hoc írólátogatásokon? Van-e ilyesmire idő, szükség, forrás? Kinek szól a »rendhagyó irodalomóra«? Spontán a műfaj vagy lehet módszertana? Mivel és hogyan készül az ideális vendég? Mi a részeredmény és mi a végcél?” (A Facebook-esemény leírásából)

A harmadik alkalom vendégei: Arató László, a Közjáték projekt, Ungvári Sára

Időpont: Június 2. 18:30

Helyszín: Kis Présház

Esemény: https://fb.me/e/1UaiQASzu

Moderátorok: Kustos Júlia, Fehér Renátó

szatellit irodalmi szeminárium
Szatellit Irodalmi Szeminárium

Arató László: 1996 decembere óta a Magyartanárok Egyesületének elnöke. Jelenleg az ELTE esztétika tanszékének doktoranduszaként a tanítási program esztétikai-irodalomelméleti hátterének (Hagyomány, hatástörténet, módszer) pontosabb kifejtésén dolgozik. Ahogy bemutatkozásában fogalmaz: „Soha nem a versenyekre vagy a felvételire való felkészítést tartottam a magyartanár fő feladatának. Tanárként is, tankönyvszerzőként is úgy gondolom, hogy olvasókat kell nevelnünk, olyan befogadókat, akik képesek a művel való találkozásra, akik ezt a találkozást az ön- és világértelmezés izgalmas kihívásaként tudják megélni.”

Közjáték projekt: A Közjáték egy fiatal költők és írók által létrehozott önkéntes hálózat, melynek lényege, hogy rendhagyó irodalomórákon, illetve műhelymunkákon keresztül első kézből beszéljünk az irodalomról a diákokkal. Velük együttműködve eltérő olvasásmódokat, megközelítéseket keressünk adott szövegekhez, megmutassuk nekik, hogyan lehet játszani a nyelvvel, illetve hogy miért és hogyan érdemes irodalommal foglalkozni.

Ungvári Sári hallgató, drámapedagógus, aktivista. Az egy éve elindult LEMMA  Lehetőségek a Mai Magyartanításban nevű csoporttal a pálya előtt álló és pályakezdőket szeretnénk megszólítani: szerveztünk konferenciát, workshopokat, most tábort. A lemma egy olyan bizonyított állítás, ami önmagában akár érdektelennek is tűnhet, de elengedhetetlen kiindulási alap egy nagyobb cél eléréséhez  ezt a kiindulási alapot szeretnénk a közösségben megteremteni egymás számára, egy egymást támogató pályakezdőkből álló hálózatot létrehozva.

Kustos Júlia (Szombathely, 1996) költő, kritikus, szerkesztő. Első verseskötete áprilisban jelent meg Hullámtörő címmel.

Fehér Renátó (Szombathely, 1989) költő, író. A Hévíz folyóirat szerkesztője. Kötetei: Garázsmenet (2014), Holtidény (2018), Torkolatcsönd (2022).

Kiemelt kép: Szatellit Irodalmi Szeminárium  1. é. 3. e.