Historikus hangszerek és modern trombiták léptek szövetségre a későbarokk Velencét megidézve Boldoczki Gábor trombitaművész, a lengyel historikus Wrocław Baroque Orchestra és Zbigniew Pilch hegedűművész, szólista interpretálásában. Vivaldi, Dall’Abaco, Albinoni, Manfredini és Torelli is szerepelt a február 24-ei koncert repertoárján a Müpában.

Szerző: Pinthér Anna

Boldoczki Gábor repertoárját tekintve „mindenevő”. Műsora kiterjed a barokktól egészen a kortárs alkotásokig. Zenei nyitottsága ismét izgalmas vizekre terelte a már műsora alapján is kiválónak ígérkező Tromba Veneziana című koncertet, ahol a zenekar historikus hangszerelésével szemben modern trombitákon szólaltatta meg a műveket. Ez – ahogy egy korábbi interjúban maga is kifejtette – hangolás szempontjából is rendkívül érdekes, mivel a trombita hangszínén jól érzékelhetők a zenekarral szembemenő 440 (=natúr), 442 és a 443 Hrz közti különbségek.

trompa veneziana f21.hu
Boldoczki Gábor (forrás: kortarsonline.hu)

Sokan ódzkodnak a trombitától mint szólóhangszer, hiszen a legtöbben az egyházzenei, vagy a szimfonikus művek harsány, indulót játszó hangszereként vagy az egyházzenei angyali kar fényes D-dúrjait megtámasztó toposzként asszociálnak rá. A trombita azonban ennél jóval több. Ezt támasztja alá Boldoczki játéka is, aki úgy játszott a dinamikákkal, artikulációkkal, hogy az az átiratok esetében mindig ideálisan képezze le az eredeti hangszerben rejlő lehetőségeket, erősségeket.

Ezt elősegítette a zenekar és szólista közti feltűnő összhang és harmónia is: minden akkor és ott szólalt meg, ahogy és ahol kellett, egyszerre, egymás kezét fogva vették fel a kedélyes darabok lendületes fonalát és vezették rajta végig a hallgatót. Az este a műsort záró Torelli műben csúcsosodott ki (D-dúr concerto), amely eredetileg is trombitára íródott, így a fináléban, a hegedű és az oboa szerepe után Boldoczki kiaknázhatta a trombitában rejlő speciális lehetőségeket is – nem kis sikerrel.

A trombita mellett ki kell emelnünk a zenekart, és annak vezetőjét, Jarosław Thielt (cselló), akik élettel teli, őszinte játékukkal repítették a nézőt a velencei karneválba.

Jaroslaw Thiel / Forrás: polskieradio.pl
Kiemelt kép: nfm.wroclaw.pl