Fedetlen keblek, méretes fenekek, félmeztelen testek, botrányos énekesnők, semmitmondó dalok, agyba mászó dallamok, avagy a zeneipar máshogy működik…
A zenei ipar jelentős szegletét meghódították az olyan énekelni tudó (de nem erre helyezik elsősorban a hangsúlyt), nem tudó előadók, akik semmitmondó szövegekkel, fülbemászó dallamokkal, saját és/vagy mások testével kívánják eladni magukat. Egy kutatás szerint a videoklipek 44-81 százalékában található szexuális tartalom, legtöbb esetben nők jelennek meg, alig semmi ruhákban, csupán díszítő elemként funkcionálnak, elsősorban arcukat, testüket és szexuális nyitottságukat hangsúlyozzák, táncolnak, hozzásimulnak az énekeshez, rapperhez, twerkelnek (mert ez a mai világban valamiért olyan természetes, mint a reggeli fogmosás, a twerk egyébként zenére való seggrázást vagy durvábban, kedvelt zenére provokatív, aktust imitáló csípőmozgást jelent).
Térjünk a tényekre, amik alátámasztják a zeneipar szexualizálodását, hogy ne lehessen egyszerűen azt mondani, a cikk írója rendkívül prűd és már a női test látványa is felkavarja, nemhogy a seggrázás, a fedetlen keblekről meg nem is beszélve. Pedig ha már a cikk írójánál tartunk, inkább sokkalta többre tartja a nőket ennél, és úgy gondolja a női test klipekben való megjelenítése lehetne finomabb, művészibb, vagy a videóval egyszerűen elmesélhetnének egy történetet, ami kapcsolódik a zene mondanivalójához, bár ha nincs neki, akkor úgy nehéz. Nem tudom az összes sztárt, klipet, szöveget kivesézni, így csak azokra szorítkozom, akik maximálisan kihasználják a mostani trendeket, ezt a végtelenül megengedő, szabad erkölcsű társadalmat.
Miley Cyrus
Miley Cyrus a Hannah Montana-s énjét teljesen maga mögött hagyva kivetkőzött magából (illetve időnként, amikor úgy tartja kedve le is vetkőzik) és sikerült elérnie, hogy ne énekesnői képességeiről beszéljenek elsősorban, nyugodtan kijelenthető, a popkultúra egyik, ha nem a legmegosztóbb személyiségévé vált. Nem tudjuk, fejben nem stimmel valami nála vagy csak egy jól felépített „önreklám” az összes botrányos megnyilvánulása, az biztos, hogy megfelelően működik, a médiában rendszeres szereplő, lemezeit veszik, koncertjein eksztázisban tombolnak rajongói. Miley mutatta meg először a világnak (2013 MTV VMA) hogyan lehet nagy fenék nélkül twerkelni, az a mutatvány minden volt, csak nem erotikus (bár nem is ez volt a célja). Majd következett a Wrecking Ball klip, amiben Miley kisasszony egy kőtörő kalapácsot nyalogat (biztos vashiányos szegényem) és egy falbontó golyón vonaglik meztelenül, miközben arról énekel, hogy elhagyta a szerelmét, akire még most is vágyik és ő akarta lerombolni a falakat, de végül a fiú teljesen lerombolta, vagy valami ilyesmi. Miley nem tudja visszafogni magát, meztelen képek jelennek meg róla, félmeztelenül ad koncertet, nyilvánosan füvezik és tavaly jelentkezett a NYC Pornófilm Fesztiválra Tongue Tied című kisfilmjével. A fesztivál alapítója szerint ez azt bizonyítja, hogy Miley kortárs művésszé avanzsálódik. Ja, jó, mindent értek.
Nicki Minaj
Nicki Minaj a videoklipes twerkelés koronázatlan királynője, csak véletlenül fordulhat elő olyan zenei kisfilm, amiben nem csattogtatná szilikonnal megtámogatott Hummer lökhárító méretű hátsóját hasonló adottságokkal „megáldott” nőkkel együtt. Nem csak a képi tartalom van erősen átitatva szexualitással, hanem az általában rendkívül sokatmondó szöveg is. Például az Anaconda (a cím már magában burkoltan a férfi hímtagjára utal) számban ilyen sorok találhatók:
„Ugorj be és dugjunk egyet a kocsimban
Hagyom neki, hogy kinyaljon engem, miközben fogékszert visel
A vékony ribancok meg bekaphatják. Na mi van?
Rohadt kövér a seggem és ezt nem szégyellem. Gyerünk”
Igen, igen, tudom, megdöbbentő, ezek szerint Nicki Minaj elküldi a vékony „ribancokat” a sunyiba és ez a szöveg nem szól másról, csak a szexről, drogról, azon vett gazdagságról és a nagy hátsókról. Ebben a videóban maximum öt másodpercenként feneket lehet látni. Felmerül a kérdés, meddig fajulhat még, a bitch, fuck, dick szavak már teljesen elfogadottak lettek, a klipek jelentős hányada szoftpornó jellegű (vagy azon már túl is mutató) és míg a filmeknél van korhatáros besorolás, itt senki az ég világon nem szabályozza megtekintésüket, bárki megnézheti, meghallgathatja őket. Szerettem volna mélyebb mondanivalót felfedezni Nicki Minajnál, nem sikerült, a pénz dominanciáját hangsúlyozza, arra tanít, használd jól a tested és bármit megkaphatsz. Persze ott még nem tartunk, hogy ez legyen az elsődlegesen követendő példa, de afelé tendál a dolog.
Olyan előadók is beálltak a twerkelők sorába, akik már hosszú éveket, évtizedeket lehúztak a hírnév világában és rengeteg pénz, zenei elismerés birtokosai. Gondolok itt Beyoncéra, aki 7/11 című számára készített klipjében házibulit imitál és mutatja be tánctudását. Jennifer Lopez Iggy Azalea oldalán hiányos öltözetben rázza a ráznivalót, két fenékkel eladták a a formás, nagy fenekekről írt számot, Booty=női fenék.
Major Lazer klipje csak erős idegzetűeknek „ajánlott” megtekintésre, a videó elején egy szörny fújja fel a vékony lányok fenekét, hogy tudjanak twerkelni és aztán négy percig kőkemény fenékrázás van.
https://www.youtube.com/watch?v=wO89_H7GqaQ
Cenzúrázatlan, korhatáros videók
Nem új keletű a dolog, hogy előadók két klipet készítenek dalukhoz, egyet, amit bárki megtekinthet, hiszen nem tartalmaz korhatáros részeket és egy cenzúrázatlan verziót vagy az eredetinek meztelenséggel felturbózott változatát. 2003-ban 50 Cent és Snoop Dogg, Lloyd Banks, Young Buck – P.I.M.P. című számára két kisfilmet is forgattak és a cenzúrázatlan verziót telepakolták félmeztelen nőkkel, mert az annyira illik a gengszterraphez, meg a P.I.M.P életérzéssel, ami ugye stricit jelent. Tujamo és Danny Avila közös szerzeményükhöz (Cream) megálmodott koncepciót tejszínhabbal és mellekkel tették figyelemfelkeltővé, két és fél percig azt nézheti a nagyérdemű, ahogy rózsaszín háttér előtt nők tejszínhabot kennek magukra és egymásra. Robin Thicke, Pharrell Williams és TI ha már kéznél volt három dekoratív nő (modellek: Emily Ratajkowski, Jessi M’Bengue és Elle Evans), akkor gondoltak egyet és megkérték őket szabaduljanak meg felső ruházatuktól, minek ruhát hordani, amikor lehet meztelenkedni is, Thicke egyébként azt nyilatkozta, pont az volt a célja, hogy bebizonyítsa a meztelenkedés nem is nagy ügy, de akkor miért nem ő vetkőzött le?!
Lesz-e valami, ami ezt a primitív, a zenei ipar teljes leegyszerűsödését megállítja? Bízom benne, mert már a nagy fenék, ostoba szöveg fontosabb lett, mint a jól megírt, elénekelt dal. Mindig is voltak a zeneiparnak olyan elemei, akik botránykeltéssel adták el magukat és kerestek szinte felfoghatatlan összegeket, a fő probléma az, hogy eddig nem haraptak ki ekkora szeletet a képzeletbeli tortából és nem gyakoroltak ekkora hatást a társadalomra, eddig nem volt ennyire elfogadott, csúnya szavakat maximum a rapperek kevertek szövegeikbe és a női előadók nem helyeztek ekkora hangsúlyt saját testi adottságaikra.