Önvezető autók, Siri és okos otthon – három népszerű példa a mesterséges intelligencia jelenlétére életünkben. Ezentúl azonban számos egyéb területre „befészkelte” már magát ez a technológia – cikkünkben a mesterséges intelligencia zeneipari vonatkozásait tekintjük át.

A zenei streaming platformokon nap mint nap “használnuk” mesterséges intelligenciát – vegyük példának a Spotify ajánlórendszerét: az Eheti kaland és bizonyos egyéb hasonló, nem emberi kurátor által válogatott listák a mesterséges intelligencia egy részeként megfogalmazott Machine Learning algoritmusok alapján működnek. A továbbiakban áttekintjük, hogy jelenleg a zeneiparnak, és a zene létrehozásának mely területein érhetjük tetten a mesterséges intelligenciát.  

Zeneszerzés  

Megdöbbentő, de számítógép által létrehozott zene már fél évszázada létezik. 1951-ben Alan Turing a történelemben először rögzített számítógép által kreált zenét, melyhez – mai szemmel – elképesztő mennyiségű gépet kellett használnia. Az azóta eltelt 60 évben a számítógépek a zene szerves részeivé váltak, és külön stílusok jöttek létre ezekkel az eszközükkel létrehozott zenék csoportosítására. Ma azonban, az informatika jóval fejlettebb szintjén mesterséges intelligenciát is képes az emberiség segítségül hívni, ha zeneszerzésről van szó. A mesterséges intelligencia (AI) öntanuló jellege révén képes akár egy teljes stílus, vagy előadó stílusjegyeit felfedezni, elkülöníteni, használatuk mikéntjét megérteni, majd megpróbálni rekonstruálni egy zenei szabályrendszeren nyugvó, az előadó stílusában íródott trackben, vagy akár egy teljes albumban: 

A folyamatos és egyre gyorsuló ütemű technológiai fejlődés révén kis idővel megtévesztésig egyező lesz az AI által írt, hangszerelt és “előadott”, és az eredeti zenészek által létrehozott zene.  

Egyes tech cégek olyan AI által vezérelt segédeszközökbe fektetnek, melyek a dalszerzést segítik (vagy inkább: butítják le?). Ilyen például a Sony által fejlesztett Flow Machines, melynek egyik funkciója, hogy a zenésszel együttműködve ajánl zenei megoldásokat.  

Előadás – A mesterséges intelligencia, mint énekes

A dalszerzésen és az együttműködésen túl az AI már képes az éneklésre is – Ash Koosha elektronikus zeneszerző hozta létre Yona nevű mesterséges intelligencia alapú eszközét, mely a dalszerzésen túl már annak előadására is képes – egyelőre bíztatóan pocsék minőségben.

…Akkor most veszélyes-e az AI a zenészekre nézve, vagy nem?

El tudunk képzelni egy olyan forgatókönyvet, melyben a mesterséges intelligencia átveszi a zenészek munkáját? Rövid távon: nemigen, hosszabb távon: van rá esély. A zenének – mint minden művészetnek – megvan az a funkciója, hogy az emberek által közösen megélt, kimondatlan tapasztalatokat képes felszínre hozni, „kimondani”. Amíg nem vagyunk képesek szellemi-érzelmi működésünket teljesen feltárni és tudományosan megérteni, addig, a mesterséges intelligenciák jelenlegi fejlettségi szintjükön MÉG nem valószínű, hogy ezt megteszik helyettünk. Amennyiben képesek lesznek erre, akkor lesz rá esély, hogy olyan zenei alkotásokat hoznak létre, melyek nem csak a zenei formáinkat, hangzásainkat és stílusainkat képesek teljesen lemásolni, de a közös emberi tapasztalásból merített, tudatunk számára egyelőre ismeretlen tengerből lesz képes emberek tömegeit ténylegesen megszólító zenei élmények létrehozására. Ez azonban egyelőre teljesen science-fiction.

Hangkeverés

A keverés és mastering olyan folyamatok, melyek során a zeneszámot úgy optimalizálják, hogy bármely zenelejátszó készüléken lehetőleg jól szólaljon meg. Ugyan a zene létrehozásának fázisaiból talán a mastering az, mely leginkább megtanulható – és ebből kifolyólag intelligens gépekkel automatizálható – de még így is egy olyan eljárásról van szó, melyben igenis fellelhető a kreativitás. Még vannak olyan dolgok a zenében, melyeket emberként “hallunk”, valamiért fontosnak, emlékezetesnek tartunk, az AI pedig elsiklik felette.  

Mesterséges intelligencia
Francesco Paggiaro fotója a Pexels oldaláról

A LANDR egy online felület, mely a mesterséges intelligenciát hívja segítségül a feltöltött számok masteringeléséhez. 2014 óta több mint 2 millió zenész több, mint 10 milllió dalt töltött fel, melynek masteringelését rábízták a mesterséges intelligenciára. Ez a 2 millió zenész többnyire pályakezdő, akik a drága, szakemberekkel elvégeztetett mastering helyett a jóval olcsóbb internetes-AI verziót választották.  

A hangmérnökök egyelőre nem kell, hogy AI-tól féltsék munkájukat, hiszen a zenei alkotásnak ebben a szegletében is fellelhető az emberi kreativitás, az új dolgok létrehozása, mely egyelőre a csak a múltból tanuló AI számára megugrandó kihívás.  

A&R – az új sztárok felfedezése

Az A&R (artist and repertoire) felelős a zeneiparban azért, hogy a kiadók felfedezzék a még nem leszerződött tehetségeket, majd levadásszák őket és leszerződtessék kiadóval. A zenei streaming platformok megjelenésével ugyan demokratizálódott a megjelenés lehetősége, de az A&R-nak nem lett könnyebb dolga, sőt jóval nehezebb lett a milliószámra nőtt meghallgatható előadó közül felfedezni az igazán tehetségeseket. A mesterséges intelligencia azonban képes segíteni egy ilyen helyzetben is: a Warner Music Group egy tech start-up segytségével algorimusok alapjánszűrik a social felületeket, a streaming szolgáltatók kínálatát és a zenekarok turidőpontjait, hogy hatékonyabban találják meg a tehetségesnek vélt előadókat.  

Mit hozhat a jövő?  

A mesterséges intelligenciák folyamatosan egyre nagyobb részt foglalnak el az életünkben. Ez a tendencia a jövőre nézve nagy valószínűséggel gyorsuló ütemben nőni fog, és hétköznapjainkban alig lesz olyan pillanat, amikor közvetett vagy közvetlen módon ne használnánk AI-t. A zeneiparra ugyanez igaz – a technológia fejlődése révén egyre alkalmasabb lesz a zeneipar összetett folyamatainak segítésére, átvételére, de ne felejtsük: az élő, ember-ember találkozásra mindig is szükség lesz a zenében; vegyük példának a koncerteket, ahol rajongók ezrei esnek extázisközeli állapotban kedvenc zenekaruk, előadóik láttán.  

Remélem, egy-két évtized múlva nem kell majd gyermeteg naivitásként értékelnem zárómondatom: Ha valamit, akkor az emberi tényezőt hosszabb távon sem valószínű, hogy teljesen képes lesz felváltani a technológia.  

 

Források: 

https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2019/07/05/the-amazing-ways-artificial-intelligence-is-transforming-the-music-industry/?sh=25ece21d5072  

https://www.hpe.com/us/en/insights/articles/4-ways-ai-is-helping-musicians-and-the-entire-music-industry-1911.html  

https://abcnews.go.com/Technology/ai-changing-music-industry/story?id=59580886  

Kiemelt kép: Youtube.com – Robot Little – Incoming Call (Official Music Video)