Üstökösként csapódott Dé:Nash Turul című száma a hazai zenei világba, vagy úgy is mondhatnám, leereszkedett az égből és belemarta éles karmait a felpuhult, belterjes, a megszokottól eltérni képtelenekbe. Vegyék végre észre, van élet azokon túl, akiket a rádió előszeretettel futtat, hisz kellően egyszerűek, rádióbarátok, de ezzel már-már unalmassá és bosszantóvá vált a jelenlétük.

Zenés videó geneziselméletéről, így hivatkozik rá, amelyben először a saját születését meséli el, majd azt, mire volt képes egykor a magyarság, és most mit kellene a nemzetnek cselekednie, hogy ismét régi fényében tündököljön, „Nagy lesz és dicső e szép ország, mint régen”. A szám néhány sorában tekinthető a 21. századi Nemzeti dalnak, miközben persze egy erős kifigurázása a nagymagyarkodásnak, a nacionalista szélsőségeknek (emiatt kellő irónia szükséges a fogyasztásához). Azt az üzenetet hordozza, hogy magyarnak születtünk, itt kell élnünk, az országért kötelesek vagyunk mindent megtenni, akár vérünket is áldozni a honért, „Ezért a hazáért éljetek, haljatok!”.

Hallgassátok tehát a számot, az útmutatást, büszke magyarok, alatta pedig érdemes elolvasni a kommenteket, csak néhány gyöngyszem a több, mint ezerből: „Baszki ettől elkezdtem hátrafelé nyilazni”, „Olyan hangosan hallgattam hogy google maps-en újra magyar neve lett a szlovák városoknak.”, „Te$tvérem akkorát csergetett ez a rege, hogy a puli kutyám már csak rovásírásban ugat.” (szerk.: a szöveg rovásírással a klipben).

A közelgő EP-ről (Tarsolylemez) a Turul sikerén felbuzdulva gyorsan megjelentette második szerzeményét V4 KRÚ címmel, amelyet szintén megtámogattak egy erős képi világgal, még ha a Turul klip szintjét nem is tudták megugrani, bár a zenei alap itt sokkal jobb. A saját genezise, népünk tettei a nagymagyarkodás után most aktuálpolitikával, globalitással, Európa szétesésével foglalkozik. Míg a nyugat a vesztébe rohan a migránshordákkal, melegekkel, azzal, hogy a nők nem hajlandóak szülni, addig a V4 országai (Magyarország, Lengyelország, Csehország és Szlovákia) „Erős, önálló, homogén nemzetek”. Ahhoz, hogy ez továbbra is így maradjon, a jelszót, a helyes irányt is megfogalmazza: „Kereszténység, hagyomány, megerősített határ.”

A V4 Krú után jött ki Krúbival közös dala, a Keresztes Hadjárat 2019; már korábban (kilenc hónapja) is dolgoztak együtt, de akkor Krúbi számában (SCHMUCK) működött közre Dé:Nash. A Keresztes Hadjárat 2019 egy fiktív történetet mond el, arról, hogy ők ketten felkerekednek, és visszaszerzik a Szentföldet, a szakrális területet („Magyar föld lesz Jeruzsálem”). Most, a vészterhes időkben égető szükség van a kereszténység erejére, és mint tudjuk (ha máshonnan nem is, miniszterelnökünk beszédeiből biztosan), mi, magyarok vagyunk a kereszténység legfőbb védelmezői. A klip elején megérkeznek a Kövér László Általános Iskolába, ahol egy tanóra keretében elregélik, hogy mit kellett kiállniuk a szentföldért indított hadjáratban. A végén pedig egy hatalmas össznépi örömünneppel zárul a videó, mert végre „Magyar föld lett Jeruzsálem, Atya, fia, szentlélek nevében ámen”.

A Lehel Skrtjében is a nyugat felé üzenget: „Legyél te német vagy angolszász / Ne bántsd a magyart, mert pórul jársz / Lesújtott régen a kürt / Lesújt hát újra a kürt”,. Újra előjön a migránsok betelepítésének kardinális kérdése („Telepítenétek menekült / Hordákat hazánkba pedig nem / Kérünk mi belőle, elég lesz / Jön a kürt, jön a kürt / Vigyázz EU, jön a kürt”), de Magyarországnak ártani kívánó politikusokra, politikai ellenfelekre (Sargentini, Juncker, Verhofstadt, szocdemek, libsik, Zöldpárt) is lesújt a kürt, senkit nem kímél, aki a hazánk ellensége. A szám elején az 955-ös augsburgi csatát idézi fel, amely történelmileg magyar vereséggel ért véget a német seregekkel szemben, de itt Lehel „rábasz” I. Ottó császár fülére a kürttel.

A Dé:Nash művésznéven alkotó zenész egyébként Budakeszin született, középosztálybeli, keresztény családban nőtt fel, jelenleg szociológiát tanul az ELTE-n, néha cigányfalvakban önkénteskedik, saját elmondása szerint az EP-jét Mr. Busta és a Kárpátia inspirálta. Korábbi munkásságáról keveset tudni, 2015-ben töltötte fel első trackjét a Youtube-ra A gettóban az úr címmel, amit évekig nem követett új dal. Aztán hosszú hallgatás után tavaly tavasszal hallatott magáról újra, a már említett Krúbi számban működött közre, újabb szerzeményére 2018 decemberéig kellett várni, akkor debütált a Turul.

A számokban erősen visszaköszönnek a kormánypropaganda által ismételgetett mondatok (nehéz, szinte lehetetlen figyelmen kívül hagyni a mai Magyarországon azt, ami évek óta hazánkban zajlik, amit a kormány sulykol a honpolgárokba – Brüsszel, migránsok, Sargentini, Soros a fő ellenfelek); korábban írtunk egy cikket aktuálpolitikai zeneszámokról, most pedig gyakorlatilag itt egy egész lemez a témában, csak egy kicsit átírva, kiforgatva és van, hogy a hatás kedvéért káromkodásokkal megtűzdelve. Mindezt mégis olyan faarccal képes előadni, mintha nem érintené meg a téma, miközben belül forrhat az indulattól, különben nem erről rappelne. Érdekes kérdés, hogy Dé:Nash az öt szám (ötödik: Rekonkviszta Diszkó), a kislemez kiadása után hogyan képes megújulni a jövőben, mert a számok témája kis eltéréssel ugyanaz.

Nehéz meghatározni, hogy milyen előadó Dé:Nash, a rap, hiphop zenei alapjaira építkezik, de valami egészen újat alkot, a szélsőséges nacionalizmus, a nagymagyarkodás áll szövegei célkeresztjében. FankaDeli hozott valami hasonló stílust a dalszövegeket tekintve, de ő minden szavát komolyan is gondolta, míg Dé:Nash művészetét iróniával kell kezelni, rap és hiphop mindkettő, mégis ég és föld a különbség.

Felhasznált források:

https://index.hu/kultur/zene/2019/01/18/lesujtott_regen_a_kurt_lesujt_hat_ujra_a_kurt/

https://index.hu/kultur/zene/2018/12/04/vegre_most_mar_turulrap_is_van_kis_hazankban/

Kiemelt kép: index.hu