„Létezik egy másik bejárat is, egy szegényes oldalajtó, amely nem túl elegáns, sőt, az is lehet, hogy nevetséges, de azon keresztül beosonhat a művészet”- mondta Tadeus Kantor.

Talán a csillogó főbejárat szennyére gondol Balázs Zoltán társulatvezető, amikor azt mondja, meg kell szabadítani a színház mostani szervezetét a benne felhalmozódott salak és méreganyagoktól. A Maladype Színház és a TRIP együttműködése, valamint az Öt Kapu program a fejlődés-és alkotásvágy motiválta kezdeményezéseiről hallhattunk az évadnyitó sajtótájékoztatón.

A Maladype Színház 2001-ben alakult, a csaknem 18 év alatt a magyarországi független színházi szféra egyik legmeghatározóbb alkotóműhelyévé vált, ahol az alkotómunkában olyan emberek vettek részt, mint például Törőcsik Mari, Zsótér Sándor, Claudio Collova, Vlad Troickij vagy Béres Ilona.

Forrás: Maladype Színház

Állandó alkotótársaimmal tudatosan keressük a színházi- és nem színházi terek adta váratlan lehetőségeket, a szabálytalan színészi megoldásokat és azokat a közvetlen nézői reakciókat, amelyek mentesek a hagyományos színházi elvárásoktól és klasszikus viselkedésformáktól. A Maladype-re jellemző a sajátos nyelv és gondolkodás, legfőképpen a koncentrált műhelymunkára, az intenzív színészi együttlétre és a közönséggel való folyamatos kommunikációra épít.”– fogalmaz Balázs Zoltán.

Aki már látott előadást a Maladypétől, pontosan tudja, hogy a szokásostól eltérő színházi megoldásokat alkalmaznak, nem tartanak a kísérletezéstől, nem félnek „mások” lenni.  A TRIP közreműködésével három emblematikus előadásukat (III. Richárd, Csongor és Tünde, Augusztus) novembertől a TRIP Hajó Színháztermében tekinthetik majd meg a nézők, 2019-ben pedig két bemutatót is itt tartanak majd ( T.S Eliot: A kopár föld; Witold Gombrowicz: Yvonne, Burgundi hercegnő).

III. Richárd, a diktátor? A kényúr? – Zsótér rendezés a Maladype Színház színpadán

 

Az Öt Kapu program pedig lényegében egyfajta kísérlet, amelynek legfontosabb feladata, hogy kreatív teret biztosítson a színház lényegéhez való legalapvetőbb emberi tényezők visszatérése számára, és megszabadítsa a színházat azoktól a téves reflexektől és blokkolt színházcsinálási folyamatoktól, amelyek az elmúlt évtizedek alatt struktúrába ágyazták a tradicionalizmust. Ezek az erők kijelölték önmaguk „oltalmazó” színházi szakfelügyelőit is, akik a színházzal már nem a személyes kapcsolatot keresik, hanem csupán a kapcsolat illúzióját. A cél egy új színházi civilizáció létrejötte, amelyet kutatással és gyakorlati munkával (egyedi megközelítésű művészi technikák gyakorlása, tehetséggondozás, színházi nevelés) kívánnak elérni.

Forrás: Maladype Színház

A sajtótájékoztatón bemutatkoztak a kutatócsoport fiatal, „Junior tagjai”, a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem frissen végzett színinövendékei: Dőry Brigitta, Erőss Brigitta, Fekete Róbert, Jáger Simon, Lukács Andrea, Mesés Gáspár és Zsenák Lilla. A pályakezdőket olyan alkotóművészek segítik, mint Csányi Zita Tai-Chi tanár, dr. Illés Györgyi beszédtanár, Huszárik Kata színművész, Mogyoró Kornél ütőhangszeres előadó és Szilágyi Ágota színművész.

Kiemelt kép: Maladype Színház